Ik probeer te achterhalen of het systeem voor mij geschikt is. Ik twijfel tussen BE of een eigen Victron systeem.
Bij het Victron systeem zijn er natuurlijk geen AFRR inkomsten.
Mijn situatie:
- 170m2,Jaren 30 huis naar energielabel A+ gebracht
- Van het gas af, 12kw warmtepop (te groot, maar dat is een ander verhaal)
- 1 fase EV (kia niro
- Zonnepanelen, ca 6kw piek op 3 fase omvormer (growat mod6000)
- Home assistant logging en aansturing waar nodig/handig
In de zomer verbruiken we vrijwel geen energie en in de winter gaat het hard, heel hard. Continue 2-3+ kw voor de WP in de wintermaanden is geen uitzondering.
Ik heb een vermoeden dat, per etmaal, op goedkope uren inkopen en dan verbruiken niet perse voordeliger is dan een vast/variabelcontract af te sluiten en dat te gebruiken. Bij optie 2 wordt dan de accu enkel met zonnestroom geladen.
Om wat meer inzicht te krijgen heb ik mijn verbruiks-, opwek- en terugleverdata op uurresolutie van 2025 in AI gevoerd om een vergelijking te maken. Met de volgende voorwaarden.
-Behandel 2025 alsof het 2027 is. Gebruik EPEX uurprijzen van 2025. Geen saldering meer, dus EB meenemen.
-bepaal de 3 goedkoopste uren per etmaal om te laden. Als accugrootte niet toereikend is zoek je meer uren om te laden in het etmaal.
Eerst liet ik ook AFRR inkomsten meenemen. Dat scheelde een paar honder euro op jaarbasis. Ik weet totaal niet wat dit echt gaat brengen, naast de vaste vergoeding, dus heb ik het buiten beschouwing gelaten.
In een eerdere versie heb ik ook de omvormer verliezen meegenomen. Dat was ca 700kwh op jaarbasis. De efficiëntie van de omvormer is teruggerekend volgens een bepaald model met behulp van de datasheet (deellast is hierbij opgenomen)
Ik heb bovenstaande prompt , meerdere keren met wat nuances en alternatieve begin prompts gedaan op Claude.ai (sonnet 4.6) de resultaten verschillen wel wat, maar de conclusie is dat een vast tarief nipt voordeliger is dan Smart via EPEX prijzen.
De ai heeft een leuk dashboard gemaakt, zie screenshot.
De aanschafkosten zullen ongeveer gelijk zijn, ca 8.000 Voor BE+noodstroom of 3F victron met NKON batterijen.
Nu is het financiële plaatje niet volledig leidend voor mij, zeker gezien de verschillen niet zo groot zijn en ik er ook niet op vertrouw dat de analyse volledig goed gedaan is.
Balans Energie systeem:
Pro:
-je helpt gegarandeerd mee met net stabiel houden, ipv onbalans handel.
-installatie wordt voor je gedaan. Ik voel me comfortabel om zelf installaties te doen, maar er gaat veel tijd inzitten die ik ook aan onze verbouwing kan spenderen.
-Eventueel snelle terugverdientijd icm AFFR
Contra:
-Geen controle over je laad en ontlaad strategie
-Onbekende batterij hardware
-Omvormer heeft iets grotere verliezen dan victron systeem
-Manier van installatie: Batterijaansluiting is matig, wat zegt dit over de technische diepte van het team?
Victron systeem:
Pro:
-volledige controle over laadstrategie, waardoor zonnestroom wellicht optimaler opgeslagen wordt?
-waardevaster (?)
-hoogwaardige componenten
Contra:
-Geen AFRR
-Veel tijd nodig om zelf netjes installeren.
-Geen bewijs voor verzekering dat de installatie door professionals gedaan is.
Heeft iemand hier een vergelijkbare afweging gemaakt met betrekking tot systeemkeuze in combinatie met EPEX vs vast?