Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 69 ... 87 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jeeedeee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:07:
Interessant, net een activatie om te verkopen. Wat mij opvalt is dat er maar met Max 12.000 wordt geëxporteerd, terwijl er wel meer opwek beschikbaar is van zonnepanelen die niet op de Deye zitten. En de Deye dan maar op halve kracht ontlaad. Ook even de Zappi aangezet om te kijken wat er gebeurde :)

Ik zie dat de 12K Grid Max Export Power bij mij op 12.000 staat....

[Afbeelding]

Lijkt hetzelfde te zijn als destijds de limiet bij het laden, die Don destijds binnen een dag had opgelost :)
Is dat niet de waarde bij system work mode 1?
Die kun je dan toch zelf verhogen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:38
Iemand anders had het ook al geroepen, maar in de grafieken nu ook de groene lijn, PV zichtbaar.

Ik heb geen panelen direct op de Deye - dus nu bij iedereen de groene lijn zichtbaar? Is redelijk gemakkelijk uit te lezen lijkt mij, immers alle input anders dan van het GRID is de opwek vanuit de PV (of je hebt nog een accu staat :D )

Homewizard 3 Fase meters geven wel een hogere waarde aan, 6600 om 6100. Dat verschil zal dan wellicht het directe verbruik zijn ;)

[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 25-02-2026 13:10 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Ik zie nu in andere grafieken dat niet helemaal overeen komt. Aan de andere kant, met verschillende tools,waardes en momenten is het niet goed te vergelijken.

Op dit moment geeft HW aan dat ik 6600 opwek.
HA geeft aan dat van deze 6600 er 5800 naar de accu gaat, en dus 800 als direct verbruik.
BE portal geeft aan dat de opwek 6100 is, 5800 naar de accu.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Nu online
"PV opwek" laat momenteel alleen het deel DC PV1 en DC PV2 zien.
Als GEN / MI INV er ook bij moet, dan moet die ook worden opgenomen in die sensor.
"Verbruik" klopt overigens weer wel met PV aan GEN poort.
Maar dat is met een berekening aan LOAD niet zomaar decentraal af te vangen volgens mij. (Voor balans energie althans)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 25-02-2026 13:07 ]

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-03 14:04
paQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:06:
"PV opwek" laat momenteel alleen het deel DC PV1 en DC PV2 zien.
Als GEN / MI INV er ook bij moet, dan moet die ook worden opgenomen in die sensor.
"Verbruik" klopt overigens weer wel met PV aan GEN poort.
Maar dat is met een berekening aan LOAD niet zomaar decentraal af te vangen volgens mij. (Voor balans energie althans)
Ik heb Enphase (AC) op Load, en de PV Opwek heeft nu ook een groene lijn. Maar hij interpreteert het saldo van huisverbruik en opwek (dus eigenlijk de teruglevering) als PV opwek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baJQXSWy6jO4GCs_n29wy2uzSiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oL5Vhfpkyb8Ua7IapMiDXZlU.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
QuarkuS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:11:
[...]

Ik heb Enphase (AC) op Load, en de PV Opwek heeft nu ook een groene lijn. Maar hij interpreteert het saldo van huisverbruik en opwek (dus eigenlijk de teruglevering) als PV opwek.[Afbeelding]
Sja, het is aan load volgens mij logischerwijs ook helemaal niet te destilleren toch? :? (Dat kun je alleen zelf lokaal doen)

Mijn groene lijn en PV opwek is gewoon de som van de beide DC strings aan de Deye.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbkQw5z_FI9ZOhlKCN5JSAhHNnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9DhWZLkCsogC7Z8eyHqNw08w.png?f=fotoalbum_large

De GEN / MI inv wordt niet daarin meegenomen (Rechts PV AC). Je ziet de Gele accu lijn ook duidelijk bijna 2 keer zover doorhangen als dat de groene lijn naar boven komt.
De sensor "verbruik" klopt dan dus nu wel. (met wat vertraging)
offtopic:
Mijn PV AC dekt het gehele verbruik af, maar is 1 fase. Dus alleen L2 wordt meteen doorgezet; L1 en L3 moeten evengoed via de DC. Dat is niet zo even los te trekken denk ik. Geheel herleiden welke stroom nou waar vandaan komt is denk ik niet te doen. En wat maakt het ook uit eigenlijk

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 25-02-2026 13:19 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:12
paQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Is dat niet de waarde bij system work mode 1?
Die kun je dan toch zelf verhogen?
Dat heb ik gedaan, maar de vorige setting werd ook overschreven door het EMS... Even afwachten totdat de prijzen weer wat hoger zijn en er een sell activatie komt :)

Verder lijkt het ping-pongen opgelost, net een kale prijs van 1 cent en geen laadactivatie bij een SoC van 81%...

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:05
Was heel benieuwd wat er vandaag zou gebeuren met de mooie zonnige dag.
Opvallend dat er de keuze wordt gemaakt om ipv de accu vol te laden maar terug te leveren aan het net.
SOC accu is 67%

Zou wel is willen weten wat daar de gedachten achter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr6BaQRTIjEXAsKKerG0pjYqXzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/afeliBVKzMFrlS5HQ5GK2B2b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door lzondervan op 25-02-2026 13:27 . Reden: tikfout ]

• paQ
  • Nu online
lzondervan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:26:
Opvallend dat er de keuze wordt gemaakt om ipv de accu vol te laden maar terug te leveren aan het net.
SOC accu is 67%

[Afbeelding]
Daar gaat volgens mij iets niet goed hoor.

• jeeedeee
SOC accu is 67%

Zou wel is weten wat daar de gedachten achter is.

[Afbeelding]
Vreemd, hier heb ik alleen een terugleveractivatie voor 10 cent gehad rond 11:40 en ziet alles er verder goed uit... Is je EMS wel online? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKWz6V1Z9onCDzyv5b6FTdcBGOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eGnba1OfEIQU4kwlfLbMBKRI.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Voor de helderheid, miscchien lees of begrijp ik het verkeerd, maar ik heb GEEN panelen aan de Deye gekoppeld.

Toch zie ik de groene lijn van PV opwek.

Is dat even een foutje of gewoon nieuwe aanpassingen in de software?

Overigens, nu al 20 kWh opgewekt, accu van 50 naar 75% . Ik ga misschien voor het eerst de 100% raken? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH5uXPDLhdySSDDwG0bPYlab_Lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ggNQGSa2wiufUU9geif4bjs4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNNbVWjSA-rVXVSNKdP_ygk0aGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TMgZRbmK75MBS7LAkJKeeQK2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door blue eyes op 25-02-2026 13:39 ]

• QuarkuS
blue eyes schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:32:
Voor de helderheid, miscchien lees of begrijp ik het verkeerd, maar ik heb GEEN panelen aan de Deye gekoppeld.

Ik denk dat als je negatief verbruik hebt (geleverd door AC-gekoppelde PV), dat hij dat nu als PV-opwek interpreteert. En beter dan dat kan het niet worden, tenzij de EMS tzt een koppeling met Enphase gaat maken oid. Dat heb ik in HA wel, dus daar kan ik het wel uitsplitsen, maar Balans kan dat niet.

• jeeedeee
blue eyes schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:32:

Nieuwe aanpassing van het systeem, bij mij is dit nu volgens mij wat binnenkomt via de grid aansluiting van de Deye + waarde van PV1/PV2 van de Deye. Hier geen off grid, wel panelen op zowel Deye als GRID.

• paQ
  • Nu online
SOC accu is 67%

[Afbeelding]
Jouw activaties maken sowieso hele vage curves.
Geen foutmelding op je Deye?

• blue eyes
Wat zou nu beter zijn, inkopen tegen -35 cent of zelf opwekken :D :D

Wat is het omslagpunt, heeft iemand daar wel eens naar gekeken?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:16
blue eyes schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:11:
Wat zou nu beter zijn, inkopen tegen -35 cent of zelf opwekken :D :D

Wat is het omslagpunt, heeft iemand daar wel eens naar gekeken?
De onbalans prijs was net -3.5 cent, met de energiebelasing etc. erbij betaal je dan nog steeds.

• blue eyes
-11,7 is dacht ik kosten neutraal.

Maar via PV is "gratis" - afschrijving is al gedaan. Als je ruimte over hebt, bijkopen ;)

• lzondervan
paQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:49:
[...]

Jouw activaties maken sowieso hele vage curves.
Geen foutmelding op je Deye?
Nee niks geen foutmelding op de Deye.

Qua accu's is SOC per accu heel verschillend wat wellicht de reden is.
Bovenste accu SOC 98,5%
middelste accu SOC 56%
Onderste accu soc 51%

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg6LWmhHnGHJ-xF9wSbIHEzJTOM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FV7GsPONzN7sI8Mn8VAHkDGm.png?f=user_large

Het -verbruik. komt neem ik aan door het opwek van de string panelen die niet aan de Deye zit en dit eerst wordt verbruikt?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Nu online
lzondervan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Nee niks geen foutmelding op de Deye.

Qua accu's is SOC per accu heel verschillend wat wellicht de reden is.
Bovenste accu SOC 98,5%
middelste accu SOC 56%
Onderste accu soc 51%
Ja dat loopt echt heel erg uiteen zeg :X
Welke FCC heb je per accu?

(MENU > MENU > ENTER > 4x DOWN > ENTER)

Hij staat iig terug te leveren omdat hij geen laadstroom meer kwijt kan in je stack.
Ik verwacht dat je laadstroom nu iets van ca 11A is, en de rest zo terug het net op gaat?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 25-02-2026 14:46 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Uiteraard. Als @paQ ook nog een aantal waardes van vandaag gaat delen, is de onderbouwing vanuit zijn situatie mogelijk al overtuigender.

Hier nog de uitleg met busbar YouTube: Best way to wire batteries. Part 3

En hier de situatie die nu default is bij Balans, vs diagonal.

YouTube: Current Sharing Experiment: 25kWh LiFePO4 w/ Diagonal Wire Configuration
In de video laat hij zien dat met full load de kabel diagonaal aangesloten max 59c wordt. Wanneer er via een busbar wordt gekoppeld is dat max 30c.

Dit komt dus nog bij het feit dat accu's niet evenredig worden belast.

• jeeedeee
deejeebv schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:21:
[...]

De onbalans prijs was net -3.5 cent, met de energiebelasing etc. erbij betaal je dan nog steeds.
Maar als het later verkocht kan worden voor 6-10 cent levert het wat op... En de meeste van ons zullen nu nog wel niet met nul op de meter draaien. uiteindelijk is het natuurlijk wel zuur als je vervolgens op 95% zit en tegen onbalans prijzen terug moet gaan leveren. En het is dat ik de auto kan opladen, anders was de ruimte van 60-95% al een paar uur vol geweest...

• lzondervan
paQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Ja dat loopt echt heel erg uiteen zeg :X
Welke FCC heb je per accu?

(MENU > MENU > ENTER > 4x DOWN > ENTER)

Hij staat iig terug te leveren omdat hij geen laadstroom meer kwijt kan in je stack.
Ik verwacht dat je laadstroom nu iets van ca 11A is, en de rest zo terug het net op gaat?
FCC per accu is 314. Bij elke accu gelijk.

DEYE geeft aan 0 watt op de micro inverter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPHNENRBlTjby5jfqtDgR9IrnIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49zREVNAsyYJ5lkL2WGakQ7O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PErkuInHG9MzISvQVZLVnwh34UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52IQ0YVrtqlaOq5bcenQwTAy.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
lzondervan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:05:
[...]

FCC per accu is 314. Bij elke accu gelijk.

DEYE geeft aan 0 watt op de micro inverter

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan gaat er toch iets niet goed :?

Je laadt nog wel met 0.8 kW bij ca 57 V gok ik zo?
idd ca 14A laadstroom.

Je systeem denkt dat het vol is, en daarom gebeurt dit. Maar dergelijk SOC drift is niet OK.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 25-02-2026 15:24 ]

• lzondervan
paQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Dan gaat er toch iets niet goed :?
Heb balansenergie gemaild.
Per telefoon kreeg ik ze niet te pakken. Of is er een storingsnummer om te bellen?

• paQ
  • Nu online
lzondervan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Heb balansenergie gemaild.
Per telefoon kreeg ik ze niet te pakken. Of is er een storingsnummer om te bellen?
Straks nog eens proberen anders.
Geen idee verder van je verbruik of je historie van je systeem.

Heb je Solarman data uit HA toevallig/
Dan kun je de laadcurves bekijken tov de SOC.

• blue eyes
Ik zal vanavond ook nog even weer de SOC per accu hier posten, die van mij wijken (iig toen ik de vorige keer keek) ook erg af van elkaar.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:29

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wolly schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:54:
[...]

In de video laat hij zien dat met full load de kabel diagonaal aangesloten max 59c wordt. Wanneer er via een busbar wordt gekoppeld is dat max 30c.

Dit komt dus nog bij het feit dat accu's niet evenredig worden belast.
Diagonaal aansluiten zorgt voor een betere verdeling (de bovenst en onderste module hebben allebei 1 invoer/afvoer).
De busbar zorgt ervoor dat elke module alleen zijn eigen stroom hoeft te verwerken (zeg 80A).
Zonder busbar gaat 240A in de module en gaat er via de andere aansluiting weer 160A uit. Die 240A door die aansluit verbinding zorgt voor verlies/warmte. En zowel de plus en de min hebben dat. Sluit ze dus zeker niet beide op de bovenste aan zoals nu gedaan wordt. Niet alleen laadt de bovenste dan sneller, de bovenste wordt ook aanmerkelijk warmer dan de andere twee. En dat geeft ook weer snellere veroudering. Dit zou redelijk goed te zien moeten zijn met een warmtecamera.
De busbar kan net zo warm worden, maar zit niet in de module. In de praktijk zal de busbar met aansluitingen juist veel robuuster gemaakt worden dan past in een batterij module en zal dus minder verliezen geven.

[ Voor 10% gewijzigd door xah5kiDe op 25-02-2026 19:06 ]

Theo

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:53

Jerra

Beunhaas in wording

Jerra schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:42:
Waar zien jullie de gemaakte kosten in eigenlijk?

Als ik inlog op balansstroom dan zie ik maar vreemde grafieken en tabellen qua inhoud.

Zo is er van 23-01 tot 31-01 ongeveer hetzelfde aan vaste kosten en leveringkosten gerekend als over 01-02 tot vandaag.

En mijn hoge full electric stroomverbruik zou maar een paar euro zijn?
[Afbeelding]
Toch nog even een bumpje hoor (Hopelijk vergeven jullie me :)), hoe zien jullie nou wat de kosten zijn geweest voor januari, en mogelijke opbrengsten?

Edit: Ah! Mogelijk helemaal niet in balans-stroom maar op dashboard.balansenergie.nl/ -> resultaten?
Kloppen deze dan ook? dan zou ik nu 2,59 hebben verdiend op vijf dagen.
Maar wordt dit dan afgetrokken van de bedragen die in balansstroom.nl staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Jerra op 25-02-2026 17:03 . Reden: Blinde kip ]

• blue eyes
Als beloofd, maar ja, bijna vol - zegt wat minder nu :D

86,18% / 314A
86,50% / 314A
87,54% / 314A
88,23% / 314A
87,90% / 314A

Op dit moment activaties, naar het net toe. Ik zit nu op 86% oid.

Even voor de ervaringsmensen hier. Prijs is nu 110 euro, dus 11 cent. Dit is inclusief, exclusief? En dan nog de 2 cent voor BE?
Daarmee kost het geld?

[ Voor 48% gewijzigd door blue eyes op 25-02-2026 17:43 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:18
Terugkomend op die busbar, ik zie veel verschillende producten/prijzen online en heb eigenlijk geen idee waar ik naar moet kijken.
Over welke bedragen hebben we het, voor zeg 3 of 4 accu’s?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:18
blue eyes schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:39:

Even voor de ervaringsmensen hier. Prijs is nu 110 euro, dus 11 cent. Dit is inclusief, exclusief? En dan nog de 2 cent voor BE?
Daarmee kost het geld?
Volgens mij 11 cent - 2 cent BE kosten, dus 9 cent kaal wat je verdient.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
  • Nu online
bijna kostenneutraal *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bX6fL7WsrdJPGNxSduCuWkL_0hE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTTeYs27VeHtBAyhFam5mhRQ.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:28
Dus even over vandaag met mijn off-grid. Vandaag was het blijkbaar een geplande stroom onderbreking. Ik had helemaal niets door totdat ik heel toevallig de auto wou gaan laden. EVCC had geen connectie met de P1-meter dus weigerde te starten. Toen ik maar eens ging kijken naar de P1-meter, brandde er geen licht. In de eerste instantie snapte ik er helemaal niets van. Toen zag ik ook dat de hoofdmeter uitstond.

In de groepsapp vroeg iemand of de stroom bij iemand anders ook was uitgevallen, dus toen besefte ik mij dat er inderdaad een stroomonderbreking gaande was. Op de website van Enexis was er inderdaad een stroomonderbreking vanwege onderhoud vermeld.

De zonnepanelen op Enphase gingen gewoon door. Ook helemaal niets gemerkt toen de stroom weer aan ging. Ik ging vrolijk door met koffie zetten en een tosti maken.

Les voor mij is nog uitvinden hoe ik toch nog kan laden als grid uitvalt. EVCC wilde de EV niet laden zonder een P1 meter. In ieder geval niet op solar en min+solar. Binnenkort zelf maar eens handmatig grid uitzetten en testen of Fast modus wel gewerkt had in EVCC.

• paQ
  • Nu online
@KoningSlakkie je kunt in de Deye app instellen dat je een notificatie krijgt als je off grid bent en on grid komt.

• blue eyes
Leuk om te zien. De groene lijn daalt, logischerwijs, als er in het huis apparaten worden ingeschakeld. Bijv. de WP die 3000 watt vraagt, of witgoed afdeling.
Duidelijk te zien in de groene lijn.

Onbalans prijs van 110 - 135 euro, van 17:15 tot 18:04 uur. Ook goed te zien, op dat moment gestopt met leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_saPTFq9omCK83nJxQcxdekivBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBUspoRnGyMf6mNwAEZzQHqE.png?f=fotoalbum_large

• MrSnoww
  • Nu online
Hier zijn de batterijen van BalansEnergie maandag geïnstalleerd. Vandaag flink opgeladen op de zonnepanelen (van 47% naar 86% piek). Zojuist is de SoC flink gedaald (10%) zonder dat er veel verbruik of verkoop aan het net tegenover staat. Moeten de batterijen eerst nog “kalibreren” de eerste dagen alvorens de SoC accuraat is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8meUlLY1L6cnjnDs2MFduupUNA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XqEvzxoCMfWhK3hKuhVsGHUd.png?f=fotoalbum_large

Update:
Het dashboard van BalansEnergie was niet compleet, nu staan er drie verkopen in.

[ Voor 6% gewijzigd door MrSnoww op 25-02-2026 18:49 ]

• QuarkuS
Toch grappig dat jullie verkopen zien, en er bij mij vandaag alleen maar ingekocht is. Zou dat aan de SOC liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2bkveNvG9Aq3k-fudSP4flqmBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWfnXKNbsGVZMGC3RrAQ6F7Z.png?f=fotoalbum_large

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025

E-Transitie

Pijnacker

Op de lagere school heb ik leren rekenen, maar...of ik heb het fout geleerd toendertijd....of bij Balans maken ze een fout.
Ik lees op hun site het volgende:
Een 48,2 kWh LFP thuisbatterij — 3 modules van 16,1 kWh
Bij mij is 3x16,1 nog altijd 48,3
Iemand...?

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• KoningSlakkie
E-Transitie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:44:
Op de lagere school heb ik leren rekenen, maar...of ik heb het fout geleerd toendertijd....of bij Balans maken ze een fout.
Ik lees op hun site het volgende:
Een 48,2 kWh LFP thuisbatterij — 3 modules van 16,1 kWh
Bij mij is 3x16,1 nog altijd 48,3
Iemand...?
1 module is 16,0768 kWh dus 3x16,0768=48,23 kWh :7

• KoningSlakkie
@paQ heb de deye app nog niet geprobeerd, ik zal deze maar eens gaan bekijken.

In solarman zie ik wel het volgende:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hkhxcepi4KjUq2IVDuuJzQPZSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRZRiVNj51oMyaemqwQ0CoWw.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21-03 21:28
Ben aan het overwegen het systeem aan te gaan schaffen.

Ik verbruik inclusief EV 12000 kWh per jaar
Opwek door zonnepanelen rond de 6500 kWh per jaar.

Wat zouden de kosten per maand zijn bij Balans.
Zit nu bij Tibber en dat is april tot en met september negatief, dus geld ontvangen.

• paQ
  • Nu online
EUR 11,75 per maand

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:32
Is dat inclusief of exclusief btw?

In ieder geval: Ik heb hem ook nu diagonaal aangesloten (zwart verplaatst). Had genoeg kabel gelukkig.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21-03 21:28
zunrob schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:29:

In ieder geval: Ik heb hem ook nu diagonaal aangesloten (zwart verplaatst). Had genoeg kabel gelukkig.
Waarom sluiten ze dit niet gelijk zo aan.
Heb je foto van de juiste aansluitingen

• Source90
Dat is iets rooskleuriger dan ik voorgeschoteld heb gekregen in de offerte voor stroom:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 26-02-2026 07:45 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:04

The Legend

*Plop*

Je sarcasme-radar staat niet goed afgesteld :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:30
Uit Zonneplan Nexus topic; ook hier relevant denk ik.
aritmeester schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:38:
Nieuwe pre-release van mijn tennet_balance custom component: v2602.25.1b1
Met o.a. nieuwe regeltoestand-functionaliteit.

Belangrijk: regeltoestand kan pas achteraf definitief worden bepaald.
Daarom is huidig kwartier een prognose, en is er óók een sensor voor het vorige kwartier (definitief).
Het bepalen van de regeltoestand heb ik gemaakt aan de hand van de documentatie van TenneT.

Dit is een experimental feature: logica is nog in evaluatie en kan wijzigen.
Feedback is heel welkom 🙌

Repo: https://github.com/aritmeester/tennet_balance
Issues: https://github.com/aritmeester/tennet_balance/issues

• zunrob
Ronaldo 013 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Waarom sluiten ze dit niet gelijk zo aan.
Heb je foto van de juiste aansluitingen
Ik heb geen goede foto. Maar het is vrij eenvoudig: nu zitten beide kabels die van de DC schakelaar komen aangesloten op of de onderste of de bovenste accu. In mijn geval allebei op de onderste.

Ik heb nu de zwarte kabel van de onderste afgehaald en op de bovenste gezet.

Let wel op dat je weet wat je doet. Dus DC schakelaar uit en ook de batterijen allemaal uit! Begin er vooral niet aan als je je niet zeker voelt.

Edit: dit onderwerp is pas de afgelopen dagen hier 'hot' geworden. Zie ook de reactie van Don.

Edit 2: mijn bovenste 3 batterijen (heb er 4) gaven trouwens alle 3 min of meer exact de juiste capaciteit aan: 314 Ah. De onderste gaf 357 Ah aan. Benieuwd of dit nu ook een beetje bij trekt.

[ Voor 21% gewijzigd door zunrob op 25-02-2026 21:49 ]

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:29:

[ Voor 23% gewijzigd door PisPix op 25-02-2026 22:06 . Reden: Te snel gereageerd, geen foto helaas ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

€13,37

:+

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 25-02-2026 22:18 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

€ 76,34 incl. 21% btw

Jaarverbruik: 5800 kWh
Jaarinvoeding: 1668 kWh

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het serieuze antwoord is dat ik bij huidige salderen naar 0 een minimum bedrag van €25/m betaal op t contract dit jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 25-02-2026 22:26 ]

• paQ
  • Nu online
Het antwoord is eigenlijk: vraag het op bij Balans. Hoe moeten wij nu raden wat je maandbedrag gaat zijn 8)7

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:20
Gezien de reactie van Don, en de ervaringen van mede Tweakers hier, wil ik ook zelf de batterijen diagonaal gaan schakelen, de kabel is meer dan lang genoeg, en omdat ik 5 modules heb is het probleem alleen maar groter.

Maar, hebben we nu echt antwoord van Don dat dit OK is? Hij zegt alleen dat zij gaan kijken naar "alternatieve doorlus mogelijkheden". Ik denk dan met name aan de garantie als ik zelf ga sleutelen aan het systeem. Ik ga hem maar eens mailen, dan heb ik het zwart op wit, maar mogelijk heeft iemand al terug gehoord hierover?

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Neem aan dat het met het juiste koppel vastgezet moet worden. Te los en de boel kan afbranden, te vast en er kan iets gaan afbreken (in de toekomst) en weer brandgevaar. Uiteraard gaat het 99.9% keer wel goed.

Theo

• zunrob
xah5kiDe schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:13:
Neem aan dat het met het juiste koppel vastgezet moet worden. Te los en de boel kan afbranden, te vast en er kan iets gaan afbreken (in de toekomst) en weer brandgevaar. Uiteraard gaat het 99.9% keer wel goed.
Heb hier ook over gedacht. Volgens mij gebruikt Balans geen momentsleutel. De schroef zat behoorlijk vast om eerlijk te zijn toen ik hem los draaide. Bij aandraaien voel je op gegeven moment ook dat ie niet meer verder kan. Vast lijkt me dan wel vast. Er zit ook nog zo een veer ringetje tussen. Ik denk persoonlijk dat als je hem te hard zou aandraaien je dat effect meteen merkt en niet later?

Overigens had ik gegoogled op aanhaalmomenten, maar kon ze niet met zekerheid vinden. Kwam zo tegen rond de 15 Nm voor een M8.

• Source90
The Legend schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:37:
Je sarcasme-radar staat niet goed afgesteld :P
Had gekund, ons termijnbedrag bij Greenchoice heeft ook jaren op 10€ gestaan tot de tweede EV :+

• ecn1985
zunrob schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:29:
[...]

Heb hier ook over gedacht. Volgens mij gebruikt Balans geen momentsleutel. De schroef zat behoorlijk vast om eerlijk te zijn toen ik hem los draaide. Bij aandraaien voel je op gegeven moment ook dat ie niet meer verder kan. Vast lijkt me dan wel vast. Er zit ook nog zo een veer ringetje tussen. Ik denk persoonlijk dat als je hem te hard zou aandraaien je dat effect meteen merkt en niet later?

Overigens had ik gegoogled op aanhaalmomenten, maar kon ze niet met zekerheid vinden. Kwam zo tegen rond de 15 Nm voor een M8.
Ik ben er zeker van dat hier niet op moment is aangedraaid, stond erlangs op het moment van aansluiten.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:02
bumble_bee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:41:
Maar, hebben we nu echt antwoord van Don dat dit OK is? Hij zegt alleen dat zij gaan kijken naar "alternatieve doorlus mogelijkheden". Ik denk dan met name aan de garantie als ik zelf ga sleutelen aan het systeem. Ik ga hem maar eens mailen, dan heb ik het zwart op wit, maar mogelijk heeft iemand al terug gehoord hierover?
Mocht het "verkeerd" of anders gezegd niet optimaal zijn aangesloten denk ik dat voor een aantal klanten niet is weggelegd om te gaan "rommelen" met de installatie. Liever dus een service bezoek van de mannen. En als je bijvoorbeeld een batterij bijplaatst dat het meteen wordt gefixt.

Mocht het toch een do it yourself job zijn, dan onder begeleiding van BE en met duidelijke instructies (video). Hierbij met behoud van garantie en inclusief een upgrade kabelset indien nodig. Zowiezo ontbreekt er nog online documentatie over hoe de installatie af te schakelen en hoe weer aan te zetten. Een mondelinge toelichting bij ingebruikname is niet toereikend (ik ben het alweer vergeten)

• jeeedeee
Eens met @boekhour, ben ook wel benieuwd hoe BE uiteindelijk met de garantie omgaat als je dit soort zaken zelf veranderd zonder toestemming. Ik zal zelf dan ook niet zo snel dit soort wijzigingen doen.

Hier trouwens een mooi resultaat van de afgelopen 24 uur, en bijna richting nul op de meter. Maar 1 kWh verbruikt vanuit het net... Valt me op dat er met kale koopprijzen van net onder de cent, ook onder de 60% bij mij niet meer wordt ingekocht... Dat was voorheen anders, vind het wel jammer dat we niet echt op de hoogte worden gehouden van dit soort tweaks... als ik dit had geweten, had ik bv. niet gisteravond mijn auto bijgeschakeld toen BE voor 10 cent ging terugleveren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOIpu9x-F-yb8kYKfeGY4aMAMdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lm5nbDhlxddAkboU941C0Hl7.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Het viel me ook al op ja.
We hebben “plots” verkocht met 16 cent maar niet meer ingekocht rond de 0 :?

• Wolly
  • Niet online
boekhour schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:43:
[...]

Mocht het "verkeerd" of anders gezegd niet optimaal zijn aangesloten denk ik dat voor een aantal klanten niet is weggelegd om te gaan "rommelen" met de installatie. Liever dus een service bezoek van de mannen. En als je bijvoorbeeld een batterij bijplaatst dat het meteen wordt gefixt.

Mocht het toch een do it yourself job zijn, dan onder begeleiding van BE en met duidelijke instructies (video). Hierbij met behoud van garantie en inclusief een upgrade kabelset indien nodig. Zowiezo ontbreekt er nog online documentatie over hoe de installatie af te schakelen en hoe weer aan te zetten. Een mondelinge toelichting bij ingebruikname is niet toereikend (ik ben het alweer vergeten)
Balans heeft aangegeven dat zij vinden dat het geen probleem is. Tegelijkertijd geven ze wel aan dat de ene accu meer cycli kan draaien dan de andere, maar dat het binnen 'normale toleranties' valt. Tolerantie is een toverstokje van leveranciers, het is overal op toe te passen en de tolerantienorm wordt nooit (vooraf) bekend gemaakt aan de klant.

Ook geeft Balans aan dat je na enkele jaren de modules kan omwisselen én dat ze kijken naar een andere wijze van aansluiten voor nieuwe installaties.

Mijn tip aan @Balans Energie zou zijn: Neem de pijn en sluit het even goed aan bij iedereen. Dat hoort ook bij een pilot, net zoals wij nu de pijn nemen van diverse andere zaken.

• Source90
Aanhakend op de aansluiting van kabels:
Worden deze bij installatie ter plekke geperst of zijn het standaard voorgeperst?

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Standaard voorgeperst, daarom staan mijn accu's nu verkeerd om ;)
(Met het schermpje en de knopje naar een wand, denk dat als ik me kwaad maak met een spiegel ik wel wat kan aflezen als het ooit nodig is.)

Er waren simpelweg geen andere afstanden accu-kabel beschikbaar in de bus.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Daar ga ik wel vanuit. Koppel je morgen terug?
Net even overlegd. Ze gaan het gewoon installeren zoals bij iedereen oorspronkelijk. Het diagonaal aansluiten en/of busbar hebben ze intern (al voordat ze uberhaupt de eerste batterij aansloten) wel besproken maar heeft weer andere effecten (waaronder langere kabels nodig, dus dikker, of warme busbars). De fabrikant schrijft het zo voor zoals ze het nu doen. En ze zien de verschillen in waardes op de batterijen ook wel.
Of ze op langere termijn toch nog een andere oplossing bekijken was nog niet bekend, maar werd ook niet uitgesloten. Er werd wel aangegeven dat veel van de andere leveranciers met stapelbatterijen ook intern zo zijn aangesloten (waaronder solaredge).

• paQ
  • Nu online
Ik denk ook dat het doorgaans geen probleem zal zijn met bijv zonneladen, daar weer uit verbruiken. Maar 15 min 220A laden, en/of EV laden uren lang met 170A vind ik toch wat anders. En als je het redt met de kabellengte, waarom zou je het in hemelsnaam _niet_ doen?
Die stacks met contactpunten en interne trajecten, hebben veelal geen losse bekabeling. Die stapel je op elkaar en dat was dat. Dat is vooral omdat het snel en esthetischer is.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 26-02-2026 10:17 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:17

dof

Jerra schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:17:
Standaard voorgeperst, daarom staan mijn accu's nu verkeerd om ;)
(Met het schermpje en de knopje naar een wand, denk dat als ik me kwaad maak met een spiegel ik wel wat kan aflezen als het ooit nodig is.)

Er waren simpelweg geen andere afstanden accu-kabel beschikbaar in de bus.
Oei, dat lijkt me onhandig. Dan is display aflezen en knopjes bedienen erg lastig.

Tijdens installatie heb ik gevraagd de accu een kwartslag te draaien t.o.v. de Deye aan de muur. Was geen probleem aangezien de kabellengtes toereikend waren. Was bovendien WAF wensje :)

Ze nemen kabels met ogen voorbereid mee (geperst en met krimpkous) en ik denk dat ze vooraf inschatten wat er aan lengtes nodig is (aan de hand van beschrijving/foto's van accu locatie).

Ze hebben wel andere lengtes beschikbaar, en dat het in de bus niet aanwezig was lijkt me een slecht argument. Misschien kun je ze vragen het een keer te ruilen?

• swissone
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:56
Ik probeer te achterhalen of het systeem voor mij geschikt is. Ik twijfel tussen BE of een eigen Victron systeem.
Bij het Victron systeem zijn er natuurlijk geen AFRR inkomsten.
Mijn situatie:
  • 170m2,Jaren 30 huis naar energielabel A+ gebracht
  • Van het gas af, 12kw warmtepop (te groot, maar dat is een ander verhaal)
  • 1 fase EV (kia niro
  • Zonnepanelen, ca 6kw piek op 3 fase omvormer (growat mod6000)
  • Home assistant logging en aansturing waar nodig/handig
In de zomer verbruiken we vrijwel geen energie en in de winter gaat het hard, heel hard. Continue 2-3+ kw voor de WP in de wintermaanden is geen uitzondering.
Ik heb een vermoeden dat, per etmaal, op goedkope uren inkopen en dan verbruiken niet perse voordeliger is dan een vast/variabelcontract af te sluiten en dat te gebruiken. Bij optie 2 wordt dan de accu enkel met zonnestroom geladen.

Om wat meer inzicht te krijgen heb ik mijn verbruiks-, opwek- en terugleverdata op uurresolutie van 2025 in AI gevoerd om een vergelijking te maken. Met de volgende voorwaarden.

-Behandel 2025 alsof het 2027 is. Gebruik EPEX uurprijzen van 2025. Geen saldering meer, dus EB meenemen.

-bepaal de 3 goedkoopste uren per etmaal om te laden. Als accugrootte niet toereikend is zoek je meer uren om te laden in het etmaal.

Eerst liet ik ook AFRR inkomsten meenemen. Dat scheelde een paar honder euro op jaarbasis. Ik weet totaal niet wat dit echt gaat brengen, naast de vaste vergoeding, dus heb ik het buiten beschouwing gelaten.
In een eerdere versie heb ik ook de omvormer verliezen meegenomen. Dat was ca 700kwh op jaarbasis. De efficiëntie van de omvormer is teruggerekend volgens een bepaald model met behulp van de datasheet (deellast is hierbij opgenomen)

Ik heb bovenstaande prompt , meerdere keren met wat nuances en alternatieve begin prompts gedaan op Claude.ai (sonnet 4.6) de resultaten verschillen wel wat, maar de conclusie is dat een vast tarief nipt voordeliger is dan Smart via EPEX prijzen.
De ai heeft een leuk dashboard gemaakt, zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aezd8_yFmX03_J6KOlOYT0KDYao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOsdci7giEMrkfct3UtNlkzC.png?f=fotoalbum_large

De aanschafkosten zullen ongeveer gelijk zijn, ca 8.000 Voor BE+noodstroom of 3F victron met NKON batterijen.
Nu is het financiële plaatje niet volledig leidend voor mij, zeker gezien de verschillen niet zo groot zijn en ik er ook niet op vertrouw dat de analyse volledig goed gedaan is.

Balans Energie systeem:
Pro:
-je helpt gegarandeerd mee met net stabiel houden, ipv onbalans handel.
-installatie wordt voor je gedaan. Ik voel me comfortabel om zelf installaties te doen, maar er gaat veel tijd inzitten die ik ook aan onze verbouwing kan spenderen.
-Eventueel snelle terugverdientijd icm AFFR

Contra:
-Geen controle over je laad en ontlaad strategie
-Onbekende batterij hardware
-Omvormer heeft iets grotere verliezen dan victron systeem
-Manier van installatie: Batterijaansluiting is matig, wat zegt dit over de technische diepte van het team?

Victron systeem:

Pro:
-volledige controle over laadstrategie, waardoor zonnestroom wellicht optimaler opgeslagen wordt?
-waardevaster (?)
-hoogwaardige componenten

Contra:
-Geen AFRR
-Veel tijd nodig om zelf netjes installeren.
-Geen bewijs voor verzekering dat de installatie door professionals gedaan is.

Heeft iemand hier een vergelijkbare afweging gemaakt met betrekking tot systeemkeuze in combinatie met EPEX vs vast?

• ecn1985
Vraag, ik heb een - verbruik op het moment: -444 dit komt neem ik aan door een string panelen (6 stuks) die niet op de Deye zijn aangesloten. De PV opwek van de panelen op de Deye is 4381. Het deel dat de battery ingaat is -4414, waar blijft het verschil +- 411w?
Waarom gaat het -verbruik niet ook de battery in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6hMxsG9cCJmIGxDddb8Js7dNSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/87M9onyBuNxRSQcwIWRv1k3L.png?f=user_large

• zunrob
ecn1985 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:15:
Vraag, ik heb een - verbruik op het moment: -444 dit komt neem ik aan door een string panelen (6 stuks) die niet op de Deye zijn aangesloten. De PV opwek van de panelen op de Deye is 4381. Het deel dat de battery ingaat is -4414, waar blijft het verschil +- 411w?
Waarom gaat het -verbruik niet ook de battery in?
[Afbeelding]
Ik denk dat dit puur weergave is aan de kant van BE. Probeer het zo te zien:
1) Je PV aangesloten op de Deye. Dit kan heel direct gemeten worden door de Deye en dus weergegeven. Dit geeft BE aan bij opwek.
2) Je LOAD kant, waar al je verbruikers plus nog een opwekker hangen. Als je panelen die hier hangen meer opwekken dan je verbruikt is de LOAD dus negatief. Dit negatieve verschil wordt volgens mij door BE ook weergegeven als opwek, terwijl het feitelijk dus de hoeveelheid PV is aan de load kan die niet verbruikt wordt. Oftewel bij elkaar opgeteld is opwek ongeveer gelijk aan wat de batterij in gaat. Het kleine verschil komt mss voort uit omzettingen of kleine meet onnauwkeurigheden.

Als je de data zelf in HA inleest met Solarman kun je het beter bijhouden.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 26-02-2026 12:23 ]

• Joost Dekker
  • Laatst online: 20-03 09:41
Tikje offtopic, sorry:
swissone schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:33:
• Home assistant logging en aansturing waar nodig/handig
Ik doe Home assistant logging en aansturing waar mogelijk.
Of het nodig / handig is zie ik later wel ;-)
Ben ik dan een HA-nerd?

• ecn1985
zunrob schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:21:
[...]

Ik denk dat dit puur weergave is aan de kant van BE. Probeer het zo te zien:
1) Je PV aangesloten op de Deye. Dit kan heel direct gemeten worden door de Deye en dus weergegeven. Dit geeft BE aan bij opwek.
2) Je LOAD kant, waar al je verbruikers plus nog een opwekker hangen. Als je panelen die hier hangen meer opwekken dan je verbruikt is de LOAD dus negatief. Dit negatieve verschil wordt volgens mij door BE ook weergegeven als opwek, terwijl het feitelijk dus de hoeveelheid PV is aan de load kan die niet verbruikt wordt. Oftewel bij elkaar opgeteld is opwek ongeveer gelijk aan wat de batterij in gaat. Het kleine verschil komt mss voort uit omzettingen of kleine meet onnauwkeurigheden.

Als je de data zelf in HA inleest met Solarman kun je het beter bijhouden.
Oké dank voor de uitleg. Ziet er wat vreemd uit... HA is zeker wenselijk staat op het vizier maar eerst nog een aantal andere zaken die ik rondom huis wil oppakken..

• zunrob
ecn1985 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:24:
[...]

Oké dank voor de uitleg. Ziet er wat vreemd uit... HA is zeker wenselijk staat op het vizier maar eerst nog een aantal andere zaken die ik rondom huis wil oppakken..
Klopt. In HA kun je alles veel gedetailleerder zien, en dan is het dus ook veel inzichtelijker.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:47
xah5kiDe schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:13:
Wil je het perfect doen, dan zoek je de boutdikte en diepte op, materiaalsoort, threadpitch, en de staat van de bout (schoon, wel/geen olie, versleten) en dan zie je vanzelf in de tabel wat de maximumkracht is met +/-20% reserve tot je aan de plastische deformatiegrens komt van de bout. Ga daar ietsjes onder zitten. en het komt in orde.

Dat gezegd hebbende; Het is een vrij dikke bout wegens de vermogensoverdracht (aantal mm2 oppervlakte benodigd) die nodig is. Niet zozeer vanwege fysieke krachten of vibraties - althans, dat mag ik toch hopen. Dat betekent dus dat er een extreem grote range zit tussen "te los" en "te vast". "goed aangedraaid met de schroevendraaier" is in dit geval een metric die binnen alle redelijkheid goed werkt. Da's wat, 10NM?

• zunrob
scoobs schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Wil je het perfect doen, dan zoek je de boutdikte en diepte op, materiaalsoort, threadpitch, en de staat van de bout (schoon, wel/geen olie, versleten) en dan zie je vanzelf in de tabel wat de maximumkracht is met +/-20% reserve tot je aan de plastische deformatiegrens komt van de bout. Ga daar ietsjes onder zitten. en het komt in orde.

Dat gezegd hebbende; Het is een vrij dikke bout wegens de vermogensoverdracht (aantal mm2 oppervlakte benodigd) die nodig is. Niet zozeer vanwege fysieke krachten of vibraties - althans, dat mag ik toch hopen. Dat betekent dus dat er een extreem grote range zit tussen "te los" en "te vast". "goed aangedraaid met de schroevendraaier" is in dit geval een metric die binnen alle redelijkheid goed werkt. Da's wat, 10NM?
Ik had het nagevraagd bij Balans. Er werd aangegeven dat ze goed strak gedraaid kunnen worden, en dat dat ook moet bij deze. Er werd zelfs een koppel genoemd van 26 Nm. Het betreft een M8 bout. Aan te draaien met bijvoorbeeld een ringsleutel 13

Bovendien, er zit een veerring tussen. Je voelt vrij duidelijk wanneer de bout niet meer verder draait en vastzit.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 26-02-2026 12:50 ]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

scoobs schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Kijk iemand die er verstand van heeft :-)

Heb ooit een hulpkoppeling op mijn trekhaak vast gedraaid. Dat waren twee 17mm bouten als ik me goed herinner. Breekt er 1 ineens af. Als dat gebeurd met je batterij dan is het wel duidelijk. Maar als je er net onder zit en dit gebeurd dan een paar dagen later, dan voorzie ik dat geschetste probleem. Meer algemeen kan het geen kwaad om je installatie eens in de zoveel tijd te checken onder load om te zien of de verbindingen niet onverwacht heet worden. Na een paar jaar kan een verbinding iets losser gaan zitten. In mijn meterkast heb ik aardlek schakelaar vervangen omdat die deels zwart was geworden. In 25 jaar nooit naar gekeken, kwam er pas achter toen de zonnepanelen moesten worden toegevoegd.
Nu heb ik een thermische camera en die is daar ideaal voor.

[ Voor 35% gewijzigd door xah5kiDe op 26-02-2026 13:53 ]

Theo

• blue eyes
Waarom is de accu niet leeggemaakt vannacht :D

Ik ga voor het eerst over de 100% zien. Ook goed om dat eens te zien.
Ik heb 80 kWh aan capaciteit, maar ik wek op deze als vandaag al bijna 50 kWh op ;) . Ik heb nog 8 kWh vrij, met nog 20 kWh potentie wat er nog komt.
Nu verkopen lijkt mij niet handig met -35 euro :D . Ik kan 'm niet uitzetten op afstand.

En het verbruik daalt significant met het warme weer ! (geen klacht he, bovenstaand ;) )

Waar ik naar toe wil, ik hoop niet dat het procentueel ingeregeld is. Maw, bij mij mag er 70 kWh uit om nog 10 kWh over te laten, of 60 om 20.
20- 25% voor mij is een andere grootheid dan iemand met 48 kWh capaciteit!

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 26-02-2026 15:02 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:19
Ik had vandaag de auto eraan liggen (die was redelijk leeg moet ik zeggen). vandaag zijn ondanks de zon ect toch redelijk voor activaties tussendoor geweest. (is er een eenvoudige website voor om prijzen te zien? in HA laad ik de API wel in, is toch wat lastiger om te zien als ik weg ben :7 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32qr6dkGYJyFOvyo2eQ-JTq0yK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ikHfcnefYNXgVOBVrSaJtpls.png?f=fotoalbum_large

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:59:
Waarom is de accu niet leeggemaakt vannacht :D

Ik ga voor het eerst over de 100% zien. Ook goed om dat eens te zien.
Ik heb 80 kWh aan capaciteit, maar ik wek op deze als vandaag al bijna 50 kWh op ;) . Ik heb nog 8 kWh vrij, met nog 20 kWh potentie wat er nog komt.
Nu verkopen lijkt mij niet handig met -35 euro :D . Ik kan 'm niet uitzetten op afstand.

En het verbruik daalt significant met het warme weer ! (geen klacht he, bovenstaand ;) )

Waar ik naar toe wil, ik hoop niet dat het procentueel ingeregeld is. Maw, bij mij mag er 70 kWh uit om nog 10 kWh over te laten, of 60 om 20.
20- 25% voor mij is een andere grootheid dan iemand met 48 kWh capaciteit!
Gaat voorlopig niet gebeuren volgens mij. Uit het bericht van Don:
Wat we nu doen:
goedkoop inkopen
alleen terugleveren bij extreme prijsniveaus of te volle SOC
Dat is bewust. We steken geen tijd en capaciteit in tijdelijke optimalisaties die straks compleet irrelevant zijn zodra aFRR live staat. Het zou onlogisch zijn om nu alles te finetunen voor een tussenfase die over enkele weken fundamenteel verandert.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:18:
Ik had vandaag de auto eraan liggen (die was redelijk leeg moet ik zeggen). vandaag zijn ondanks de zon ect toch redelijk voor activaties tussendoor geweest. (is er een eenvoudige website voor om prijzen te zien? in HA laad ik de API wel in, is toch wat lastiger om te zien als ik weg ben :7 )
[Afbeelding]
https://onbalansmarkt.com/live

• blue eyes
Klopt, dat realiseer ik mij ook. Daarom ook expliciet er bij gezet, geen klacht.
Deze opmerking daarop volgend, was nog niet gemeld, wat is de rest capaciteit die minimaal is. Voor 3 accus is dat anders dan met 4 of 5. Er wordt gesproken over 20% . Maar ik heb liever een kWh waarde......
Don leest mee, dus opbouwend bedoeld.

Wel een beetje zuur, ik heb een forse installatie, dus als het morgen weer zo'n dag is met deze prijzen, dan is terugleveren tegen -35 cent niet leuk (dan zet ik de automaat in meterkast gewoon uit - een keer uitzetten op deze manier is niet zo erg).

Ik ben helaas weg, maar idd, de auto er aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 26-02-2026 15:33 ]

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:33:
Klopt, dat realiseer ik mij ook. Daarom ook expliciet er bij gezet, geen klacht.
Deze opmerking daarop volgend, was nog niet gemeld, wat is de rest capaciteit die minimaal is. Voor 3 accus is dat anders dan met 4 of 5. Er wordt gesproken over 20% . Maar ik heb liever een kWh waarde......
Don leest mee, dus opbouwend bedoeld.

Wel een beetje zuur, ik heb een forse installatie, dus als het morgen weer zo'n dag is met deze prijzen, dan is terugleveren tegen -35 cent niet leuk (dan zet ik de automaat in meterkast gewoon uit - een keer uitzetten op deze manier is niet zo erg).

Ik ben helaas weg, maar idd, de auto er aan :)
over welke -35 cent heb je het :?

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025

E-Transitie

Pijnacker

Voor het eerst worden de laatste restjes in de batterij gepropt. Begint de rest van de PV af te voeren op het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfB7rzjmYaaRAFc80bxFUjKEfZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/307qBJD0UoR1Cs5SOeiffnsJ.jpg?f=fotoalbum_large

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zo, batterij staat hier ook. En de Deye is aan het zoemen. Direct opvallend, het is toch wel harder dan verwacht. Hopelijk in de garage ver genoeg van de plekken waar ik het ga horen. Het komt in iedergeval wel door de roldeur heen en is dus hoorbaar onder de carport thv de voordeur. Dus straks ook in de wc als daarvan het raampje open staat.

Geleverd met 60% SoC, nu op weg naar 70% binnen een uur.

Met offgrid. En een extra eastron op de load, zodat ik de EV charger normaal kan zonneladen op zijn eigen software.

De PoE switch is in mijn meterkast beland. Er is een hager kast geplaatst in de meterkast tbv de hoofdaansluiting naar de groepenkast naast de omvormer. En er is een hagerkast geplaatst in de meterkast tbv de HomeWizard/Eastron meter voor de Load-Woning..

Naast de omvormer hangt dus een extra kast van Onesto met alle automaten die daarvoor nodig zijn, incl de relais om de omvormer te bypassen. Werd wel gewaarschuwd dat het handiger is om de groepen in de meterkast eerst uit te zetten en dan pas de bypass om te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaaFNGqyKkfi2JhcgkGcrb7uVj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TARCTJluzo4TxC4YN0DawEZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4L-shrAlY8JMWwYgggSpsCnbz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bubbDwcBpSoll748Qw9bCEh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFeRfSUYktmXMPIsmcVCRl6Y-kY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcnqnUI5sKWMr2HW2tYzraVL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZmUHWOJCtfTBjXlVXslyVFKfeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60JnGI7l7SUFKRkAhP2le3ww.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 26-02-2026 17:06 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:17

dof

Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:57:
Zo, batterij staat hier ook. En de Deye is aan het zoemen. Direct opvallend, het is toch wel harder dan verwacht. Hopelijk in de garage ver genoeg van de plekken waar ik het ga horen.

Geleverd met 60% SoC, nu op weg naar 70% binnen een uur.

Met offgrid. En een extra eastron op de load, zodat ik de EV charger normaal kan zonneladen op zijn eigen software.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi. Nog over diagonaal aansluiten gehad?

Ik zie dat ze nu een nieuw type switch gebruiken voor de bypass.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dof schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Mooi. Nog over diagonaal aansluiten gehad?

Ik zie dat ze nu een nieuw type switch gebruiken voor de bypass.
Ja, zie vorige post qua diagonaal aansluiten. Korte antwoord = NEE.

En switch viel me ook al op ja. Incl Balans logo.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 26-02-2026 20:06 ]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:18
Vandaag heb ik geen activaties gehad, wat goed uitkwam met 27 kWh opwek van de zonnepanelen. De afneemprijs was wel goed negatief dus blijkbaar wordt er toch meer rekening gehouden met zonne opwek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWurjv9eqI6ozNUeLABeseR_RlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0dpD0gtZTZvKAAW6AG1r2H1.jpg?f=fotoalbum_large

Begon om 0:00 met 68% SoC.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• jeeedeee
Hier ook de accu van 55% naar 100%, behoorlijk wat teruggeleverd tegen negatieve tarieven omdat ik de SolarEdge nog niet terug kan schroeven... Binnenkort maar eens daarmee aan de slag.... en in het vervolg dus de auto voller laden zodat de SoC lager kan als er veel zon is voorspeld...

Leuke oefening zo, maar release notes vanuit BE zouden wel fijn zijn ...

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:24:
[...]

Ja, zie vorige post qua diagonaal aansluiten. Korte antwoord = NEE.
Haal je het echt niet :?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heeft niks met halen te maken. Ze gingen het gewoon niet zo installeren.

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Heeft niks met halen te maken. Ze gingen het gewoon niet zo installeren.
Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D5612AQH7hh2lF6l9oA/article-cover_image-shrink_720_1280/article-cover_image-shrink_720_1280/0/1669603920403?e=2147483647&v=beta&t=4m86mApZEFUV6YcbEtIRcMVoLeqYDEuyTtNeSOBMfQ0

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Vandaag heb ik zelf het off grid kastje opgehangen. Nu had ik een ABB mistral ip41 kast besteld maar dat blijkt niet handig. Bij het verwijderen van het front van de kast blijft er geen buitenwand op de montageplaat achter waar wartels in geplaatst kunnen worden. Goedkoop is weer eens duurkoop. Ik heb uitsparingen geboord in de omkasting tegen de achterwand aan zodat de kabels in de uitsparingen vallen. Als ik het had geweten had ik een andere kast gekocht. Doe er je voordeel mee als je dit ook zelf wil gaan doen. De accu moet nog geleverd worden, tzt hebben ze een makkelijke klus om de boel aan te sluiten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je een punt wilt maken, moet je even uitleggen wat je verdere vraag is. Ben hier even aan t multitasken sinds vanmiddag, dus kan even de draad niet volgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 26-02-2026 20:05 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hmm, eerste bevinding al gevonden helaas. De door Balans aangelegde UTP kabel tussen switch en Solarman/Loggerstick doet t niet. Waarschijnlijk verkeerd aangeknepen. Mijn eigen kant en klare utp kabel via een andere route en switch doet t wel. Dus nu ook de Solarman integratie in HA en alle waardes. Wat kun je mega veel instellen (en dus ook stukmaken....). Hebben jullie de cloud connectie van solarman stick weer uitgezet?

• blue eyes
paQ schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:38:
[...]

over welke -35 cent heb je het :?
Het staat er te krom.

Op moment van schrijven was de prijs negatief 35 euro, ik doelde uiteraard niet op morgen en -35 euro, dat weten we immers nog niet.

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:04:
[...]

Als je een punt wilt maken, moet je even uitleggen wat je verdere vraag is. Ben hier even aan t multitasken sinds vanmiddag, dus kan even de draad niet volgen.
Mijn vraag staat gewoon ;)
Is hij echt niet lang genoeg?
M.a.w.: Wat let je om hem kruislings aan te sluiten als je het zou halen kwa lengte.

(Waar is die houten bodem voor trouwens?)

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Het staat er te krom.

Op moment van schrijven was de prijs negatief 35 euro, ik doelde uiteraard niet op morgen en -35 euro, dat weten we immers nog niet.
Per MWh. Dat is -0,035 EUR per kWh. Komt nog steeds EB opslag en BTW over toch?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Mijn vraag staat gewoon ;)
Is hij echt niet lang genoeg?
M.a.w.: Wat let je om hem kruislings aan te sluiten als je het zou halen kwa lengte.

Oh, om t zelf te doen? Nee, laat ik even zitten. Hooguit later als de hele groep die kant op gaat op Balans het algeheel nog anders gaat doen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:16:
[...]

.

Houten bodem is een XPS plaat met betonplex erop. Geeft me de mogelijkheid een omkasting te maken en is voorlopig een kleine drempel als provisorische aanrijdbeveiliging (fietsen en spullen). Bovendien heb ik zo geen optrekkend vocht uit de stenen. Stenen waren gisteren en vandaag nog vochtig door condensvorming door koude bodem en warme lucht.

Heb hetzelfde gedaan met de boilervat van de warmtepomp ernaast.
Pagina: 1 ... 69 ... 87 Laatste