Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 68 ... 86 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Mijn omvormer hangt boven de accutoren, die kabel is denk ik niet lang genoeg om helemaal naar beneden te gaan.
hmmm naja bij mij hangt de DC schakelaar thv de middelste accu, dus dat moet wel lukken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-03 16:39

Metalrick

tcpdump ninja

Gezien de discussie over kabellengtes, mijn ouders (die net als ik en mij broer, in Nederland ook meedoen met de Balans pilot). In hun tweede huis zijn ze nu ook aan de accu, maar dan niet bij Balans (die leveren daar niet helaas :P) en vooral omdat het grid daar niet echt stabiel is.

Daar ziet de installatie er als volgt uit (bekende omvormer iemand? :D)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdWoM2ApDS0qyYekZj-cvBFV3pE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhRuTH9x6mqqREyGoDRPLeFr.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit hoe je het wilt hebben qua aansluiting van de accu's.

• paQ
  • Nu online
Metalrick schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:40:
Gezien de discussie over kabellengtes, mijn ouders (die net als ik en mij broer, in Nederland ook meedoen met de Balans pilot). In hun tweede huis zijn ze nu ook aan de accu, maar dan niet bij Balans (die leveren daar niet helaas :P) en vooral omdat het grid daar niet echt stabiel is.

Daar ziet de installatie er als volgt uit (bekende omvormer iemand? :D)

[Afbeelding]

Volgens mij is dit hoe je het wilt hebben qua aansluiting van de accu's.
Die staan in serie.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:29

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dit is ook niet dezelfde omvormer, dit is de HV variant.
System Nominal Voltage (V) 268.8 (7 packs), 499.2 (13 packs), 806.4 (21 packs)
https://deyeess.com/product/bos-a/###
Dit gaat wel lang mee, maar zal ook wel een stuk meer aan de prijs zijn :-)

[ Voor 8% gewijzigd door xah5kiDe op 23-02-2026 20:01 ]

Theo

• Joseph-Marie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 24-02 19:15
ReKo1977 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:03:
Heb me afgelopen maandag ook aangemeld voor de Pilot, moet nog teruggebeld worden voor een schouw begreep ik van meneer Don. maar de installatie zou niet eerder zijn dan eind April begreep ik van hem.
Is jouw prijs €5999,=? Ik kreeg bericht dat dat Linkedin aanbod oud was.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Op 13 december zie ik bij besparingen dyn/vast € -1,889 / € 0,892 staan. Betekent dit nu dat ik bijna € 1,90 duurder uit ben dan met dynamisch? En € 0,892 goedkoper tov een vast contract?

8)7

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• rickgndaal
  • Laatst online: 22-03 19:45
Goedenavond, helemaal nieuw op tweakers en laatst voor het eerst over balansenergie gelezen.

Wij krijgen per april de sleutel van onze nieuwe woning met loods en willen hierop 80 zonnepanelen leggen. Nu zijn wij dus opzoek naar een goede thuisaccu waarna we ineens terecht kwamen bij balansenergie. Echter is het dus allemaal zo nieuw dat ik er als leek weinig over kan vinden en de resultaten kan zien. En tussen de 287 pagina's op dit forum kom ik er nog niet helemaal uit😅

Zijn er hier mensen die al in de pilot gestapt zijn en duidelijk kunnen/willen vertellen hoe de pilot voor hun voelt en of ze het als positief ervaren hoe werken de accu's en handelen ze goed? Ik lees dat er soms wat problemen zijn met betrekking tot het blijven volladen in de avond en de auto ook al vol zit. Gebeurt dit vaak en hoe gaat dit dan als de zonnepanelen nog eens inkicken?

Hopelijk kunnen/willen jullie mij hiermee helpen ik ben erg benieuwd naar de resultaten! Alvast bedankt.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:49

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

rickgndaal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:47:
Goedenavond, helemaal nieuw op tweakers en laatst voor het eerst over balansenergie gelezen.

Wij krijgen per april de sleutel van onze nieuwe woning met loods en willen hierop 80 zonnepanelen leggen. Nu zijn wij dus opzoek naar een goede thuisaccu waarna we ineens terecht kwamen bij balansenergie. Echter is het dus allemaal zo nieuw dat ik er als leek weinig over kan vinden en de resultaten kan zien. En tussen de 287 pagina's op dit forum kom ik er nog niet helemaal uit😅

Zijn er hier mensen die al in de pilot gestapt zijn en duidelijk kunnen/willen vertellen hoe de pilot voor hun voelt en of ze het als positief ervaren hoe werken de accu's en handelen ze goed? Ik lees dat er soms wat problemen zijn met betrekking tot het blijven volladen in de avond en de auto ook al vol zit. Gebeurt dit vaak en hoe gaat dit dan als de zonnepanelen nog eens inkicken?

Hopelijk kunnen/willen jullie mij hiermee helpen ik ben erg benieuwd naar de resultaten! Alvast bedankt.
Dit is wel heel makkelijk vragen stellen. Ik snap geheel dat je niet alle pagina's gaat lezen, maar de laatste 5 is geen heel raar idee en dan vind je alvast een deel van je antwoorden.
Ik lees dat er soms wat problemen zijn met betrekking tot het blijven volladen in de avond en de auto ook al vol zit. Gebeurt dit vaak en hoe gaat dit dan als de zonnepanelen nog eens inkicken?
Ik geloof niet dat dat de meest voorkomende klacht is momenteel, dus ik denk dat je vooral toch even een paar pagina's moet lezen.

De hele summiere conclusie die ik al wel vast kan geven is dat op de accu nu nog heel algemeen handelt zonder naar individuele situaties te kijken, daardoor is de accu bij sommigen relatief leeg om ophandige momenten en bij anderen juist erg vol....maar allemaal hier vinden we het jammer dat de accu nog niet echt doet waarvoor hij bedacht is, handelen op de affr markt....er zijn beloftes dat dat komende weken zijn intrede zal doen, maar die beloftes worden helaas al meer dan enkele weken gemaakt, dus dat blijkt nog geen sinecure om echt akkoord op te krijgen voor Balans Energie.

Maar bovenstaande is niet het complete verhaal, dus lees vooral even wat enkelen hier recent geschreven hebben en onthoud dat dit een pilot is met groeipijnen....wat je nu leest kan (en zal waarschijnlijk ) weer heel anders zijn over enkele weken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Heeft er iemand vandaag contact gehad met Balans mbt aansluiting van de batterijen? Hoe meer ik me erin verdiep hoe meer ik tegenkom dat idd de ene kabel beneden moet en de andere boven...

• rickgndaal
Nomad schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:09:
[...]

Dit is wel heel makkelijk vragen stellen. Ik snap geheel dat je niet alle pagina's gaat lezen, maar de laatste 5 is geen heel raar idee en dan vind je alvast een deel van je antwoorden.

[...]

Ik geloof niet dat dat de meest voorkomende klacht is momenteel, dus ik denk dat je vooral toch even een paar pagina's moet lezen.

De hele summiere conclusie die ik al wel vast kan geven is dat op de accu nu nog heel algemeen handelt zonder naar individuele situaties te kijken, daardoor is de accu bij sommigen relatief leeg om ophandige momenten en bij anderen juist erg vol....maar allemaal hier vinden we het jammer dat de accu nog niet echt doet waarvoor hij bedacht is, handelen op de affr markt....er zijn beloftes dat dat komende weken zijn intrede zal doen, maar die beloftes worden helaas al meer dan enkele weken gemaakt, dus dat blijkt nog geen sinecure om echt akkoord op te krijgen voor Balans Energie.

Maar bovenstaande is niet het complete verhaal, dus lees vooral even wat enkelen hier recent geschreven hebben en onthoud dat dit een pilot is met groeipijnen....wat je nu leest kan (en zal waarschijnlijk ) weer heel anders zijn over enkele weken.
Goedenavond bedankt voor je reactie! Ik heb al wel meer dan 5 pagina's gelezen willekeurig de 1e pagina's tussenin een aantal keren en op het einde inderdaad😅 dus dat is het probleem niet.

Ik heb al veel nuttige informatie gezien in de posts alleen een duidelijke review nog niet echt.

Ik begrijp dat het een pilot is en de resultaten nog erg summier zullen zijn en het volop in ontwikkeling is. Positief om te lezen dat ze dus een nieuwe markt op gaan. En logisch dat nog niet alles direct goed gaan het is natuurlijk een pilot.

Ik probeer de komende maanden het forum vooral te volgen en ga mijn aanmelding in ieder geval versturen. Hopelijk weet ik tegen de tijd dat ze langskomen dan ook wat alle termen betekenen gezien ik hier ook nog weinig idee bij alles heb. Dat de batterij vanaf 2027 rekening houd met de Energiebelasting is ook positief dus die vraag is al beantwoord hopelijk komt er vanaf de overheid daar in de toekomst een betere regeling.

Ook ben ik erg benieuwd hoe het nu zit met de EV en dat deze niet tussen de mid meter geplaatst mag worden mijn idee is natuurlijk wel om mijn auto op te laden met de energie van de panelen/accu en niet buitenom alsnog te moeten importeren hierover.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:17

dof

paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Ja ik zit zelf ook heel erg hier over na te denken. Gewoon even de accustack uit (DC automaat uit) , alle batterij BMS-en uitschakelen, en de negatief van beneden naar boven verplaatsen, alles weer aan en daarna nog eens meten.
Zou het ook wel willen, maar kabel is daarvoor veel te kort. 'k Heb dan nieuwe kabels nodig inclusief aankrimping kabelogen (ga hiervoor geen hydraulische krimptang kopen :) )
Zitten de klemmen op de terminals geklikt? Of was dat schroefwerk? (Ik kan er niet heel makkelijk bij om even na te kijken)
Nee, kabelogen aan schroefdraad met ongetwijfeld een bepaald moment. Hoewel de installateur het wel snel deed. Ik kan me niet meer kan herinneren of hij een speciale moment sleutel had (zou kunnen van wel).

'k Heb even een fotootje voor je gemaakt. (low light conditions)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4tiiMhMQ6sgYhP_BmYPhMHJ4rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pfu8H59q0vZ3zjGTiXe0wV6K.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Thx @dof
Ik zit meer met het draaien van de stack, en dat ie niet van mijn vloertje flikkert :P

Misschien even met rateltje doen. Kan me (ook) geen momentsleutel herinneren eerlijk gezegd.

• zunrob
  • Nu online
dof schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:59:
[...]

Zou het ook wel willen, maar kabel is daarvoor veel te kort. 'k Heb dan nieuwe kabels nodig inclusief aankrimping kabelogen (ga hiervoor geen hydraulische krimptang kopen :) )

[...]

Nee, kabelogen aan schroefdraad met ongetwijfeld een bepaald moment. Hoewel de installateur het wel snel deed. Ik kan me niet meer kan herinneren of hij een speciale moment sleutel had (zou kunnen van wel).

[Afbeelding]
Dank voor de foto. Aanpassing behelst idd het verplaatsen van 1 kabel, maar bij mij en vele andere zal die te kort zijn om de bovenste of onderste accu te halen.
Ik ga ervanuit dat Balans met een reactie danwel oplossing komt, ik ga er iig niet zelf aan zitten.

• dof

dof

zunrob schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:22:
Heeft er iemand vandaag contact gehad met Balans mbt aansluiting van de batterijen? Hoe meer ik me erin verdiep hoe meer ik tegenkom dat idd de ene kabel beneden moet en de andere boven...
Als je (of iemand anders) dit aan BE vraagt, dan meteen graag of een extra kabel (b.v. de zwarte) schappelijk geleverd wordt. Anders wordt dit weer een dure upgrade.

'k Heb net even getracht de accu's (op de wieltjes) iets te verplaatsen voor de foto. Pfft, lukte me niet. :(

• zunrob
  • Nu online
dof schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:06:
[...]

Als je (of iemand anders) dit aan BE vraagt, dan meteen graag of een extra kabel (b.v. de zwarte) schappelijk geleverd wordt. Anders wordt dit weer een dure upgrade.

'k Heb net even getracht de accu's (op de wieltjes) iets te verplaatsen voor de foto. Pfft, lukte me niet. :(
Ja, het zijn flink wat kilo's. Maar er is wel beweging in te krijgen.

Ik hoop op een snelle reactie van Balans. Als het aangepast moet worden en kabels zijn te kort zal daar vanuit hun wel iets voor komen lijkt me.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dof schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:06:
[...]

Schappelijk? Dat moet kosteloos als het blijkbaar niet goed is geïnstalleerd. Is voor Balans ook beter ivm garantiegevallen die in de huidige situatie sneller zullen optreden?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
rickgndaal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:47:

Ik wacht met smart op de aFRR licentie. In de tussentijd werkt de accu goed in NOM-modus. Het enige aandachtspunt is de overhead qua extra energie verbruik. Ik wist dit vooraf maar nu maak ik het realtime mee. Doe maar je jaarverbruik maar delen door 0.8 dat wordt je nieuwe jaarverbruik.

Met home assistant en EVCC kan ik de BEV op puur solar of inclusief restvermogen uit de thuisaccu laden. En dit werkt super voor mij. Hoewel het al routine is, maakt minder uit wanneer je een wasje draait. Nog steeds aanbevolen te draaien wanneer de zon schijnt vanwege efficiëntie

Het zijn tot nu toe koude donkere wintermaanden. Dus ik leef vooral op onbalans prijsdipjes. En gepaard met extra energie verbruik is het toch best duur (al is mijn maand termijn bedrag 25 euro). Ik moet nog aanzien hoe de zonnige periode eruit gaat zien. Waarschijnlijk overvloed van negatieve energie prijzen en dus overvloed aan energie die ik wellicht niet op kan maken. We gaan het zien.

Maar er moet wel nog veel gebeuren aan het algoritme van de EMS van balans energie.

Heel veel van zulke issues zie ik als kinderziektes waarvan ik geloof dar die opgelost gaan worden. Het is tenslotte een Pilot, dat moet wel benadrukt worden.

Is het op dit moment rendabel?

Nee

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 01:33:
[...]

Ik wacht met smart op de aFRR licentie. In de tussentijd werkt de accu goed in NOM-modus. Het enige aandachtspunt is de overhead qua extra energie verbruik. Ik wist dit vooraf maar nu maak ik het realtime mee. Doe maar je jaarverbruik maar delen door 0.8 dat wordt je nieuwe jaarverbruik.

Met home assistant en EVCC kan ik de BEV op puur solar of inclusief restvermogen uit de thuisaccu laden. En dit werkt super voor mij. Hoewel het al routine is, maakt minder uit wanneer je een wasje draait. Nog steeds aanbevolen te draaien wanneer de zon schijnt vanwege efficiëntie

Het zijn tot nu toe koude donkere wintermaanden. Dus ik leef vooral op onbalans prijsdipjes. En gepaard met extra energie verbruik is het toch best duur (al is mijn maand termijn bedrag 25 euro). Ik moet nog aanzien hoe de zonnige periode eruit gaat zien. Waarschijnlijk overvloed van negatieve energie prijzen en dus overvloed aan energie die ik wellicht niet op kan maken. We gaan het zien.

Maar er moet wel nog veel gebeuren aan het algoritme van de EMS van balans energie.

Heel veel van zulke issues zie ik als kinderziektes waarvan ik geloof dar die opgelost gaan worden. Het is tenslotte een Pilot, dat moet wel benadrukt worden.

Nee
Natuurlijk niet, met de variabele kosten zitten we nu nog in de dure maanden , je moet dit daarom per heel jaar beoordelen.
Waren we maar in de zomer gestart ...
Maar duur is heel relatief het is hier voor de zogenaamde dure tijd super goedkoop te noemen!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:39

Jerra

Beunhaas in wording

Waar zien jullie de gemaakte kosten in eigenlijk?

Als ik inlog op balansstroom dan zie ik maar vreemde grafieken en tabellen qua inhoud.

Zo is er van 23-01 tot 31-01 ongeveer hetzelfde aan vaste kosten en leveringkosten gerekend als over 01-02 tot vandaag.

En mijn hoge full electric stroomverbruik zou maar een paar euro zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm0npQNmw1v2CXo0nx1iWSS0pT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkldASEKXmOTmHRW2qWTjLs6.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:26
Ook daar is nog wat werk aan de winkel, soms zijn het dagkoersen.
Ik heb dagen gehad dat er 200 euro verschil in zat, van 300 naar 100 naar 160 naar 40 enzovoorts.

Zijn ze ook mee bezig. Maar voelt wel een beetje raar. Goed dat ze extra mensen aannemen, hopelijk ook software bouwers, designers, etc. ;)

Ik blijf nog even positief. Heb er ook begrip voor, maar moet wel opgelost worden. Communications is key!!!

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 24-02-2026 10:24 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik bedoelde het ook niet negatief hoor, maar als echte interesse.

Ik heb op het moment oprecht geen idee waar ik kan vinden wat januari of februari mij tot nu toe heeft gekost.
Misschien staat het op een van de andere subpagina's, ik hoor het graag

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:21:
Ook daar is nog wat werk aan de winkel, soms zijn het dagkoersen.
Ik heb dagen gehad dat er 200 euro verschil in zat, van 300 naar 100 naar 160 naar 40 enzovoorts.

Zijn ze ook mee bezig. Maar voelt wel een beetje raar. Goed dat ze extra mensen aannemen, hopelijk ook software bouwers, designers, etc. ;)

Ik blijf nog even positief. Heb er ook begrip voor, maar moet wel opgelost worden. Communications is key!!!
Ik zit er hetzelfde in, ik vind alleen het gebrek aan communicatie een misser, wij als klant worden amper geïnformeerd ondanks dat er voldoende punten zijn die niet duidelijk zijn en opheldering nodig hebben. Zeker in het kader van een pilot is het wat mij betreft juist cruciaal om duidelijk te geven en voortgang te vermelden. Voor de mensen die het systeem nog moeten krijgen klinkt dit waarschijnlijk negatief dat is niet de bedoeling.
Door het niet delen van concrete informatie en tijdslijnen lijkt het voor mijzelf dat er weinig is veranderd de afgelopen 2.5 maand dat het systeem hier draait. Op de achtergrond wordt er ongetwijfeld enorm hard gewerkt naar dat komt zo helaas niet over en dat is zonde.
Als reflectie, ik kan zelf ook mailen / bellen naar Balans maar als iedereen dat gaat doen dan wordt het er waarschijnlijk ook niet beter, dat is de rede dat ik hier zo af en toe mijn mening ventileer.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:25
ecn1985 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Ik zit er hetzelfde in, ik vind alleen het gebrek aan communicatie een misser, wij als klant worden amper geïnformeerd ondanks dat er voldoende punten zijn die niet duidelijk zijn en opheldering nodig hebben. Zeker in het kader van een pilot is het wat mij betreft juist cruciaal om duidelijk te geven en voortgang te vermelden. Voor de mensen die het systeem nog moeten krijgen klinkt dit waarschijnlijk negatief dat is niet de bedoeling.
Door het niet delen van concrete informatie en tijdslijnen lijkt het voor mijzelf dat er weinig is veranderd de afgelopen 2.5 maand dat het systeem hier draait. Op de achtergrond wordt er ongetwijfeld enorm hard gewerkt naar dat komt zo helaas niet over en dat is zonde.
Als reflectie, ik kan zelf ook mailen / bellen naar Balans maar als iedereen dat gaat doen dan wordt het er waarschijnlijk ook niet beter, dat is de rede dat ik hier zo af en toe mijn mening ventileer.
Mee eens. Communicatie naar pilot gebruikers is key, maar ook makkelijk vergeten. Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat wanneer ik iets in bèta of alfa lanceer m’n opvolging beter kan. Druk bezig met het verbeteren, met die missende feature of die laatste bug prioritiseren, dat je makkelijk die ene status update mist

Maakt het niet beter natuurlijk :)

• ecn1985
  • Nu online
overhyped schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:08:
[...]

Mee eens. Communicatie naar pilot gebruikers is key, maar ook makkelijk vergeten. Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat wanneer ik iets in bèta of alfa lanceer m’n opvolging beter kan. Druk bezig met het verbeteren, met die missende feature of die laatste bug prioritiseren, dat je makkelijk die ene status update mist

Maakt het niet beter natuurlijk :)
Eens, kan altijd gebeuren, maar hoop dat dit door Balans wordt gezien als een punt ter verbetering. Verwacht ook geen pagina's aan updates, maar wekelijks of 2 wekelijks een update mbt de voorgang / verbeteringen en tijdslijnen is al heel wat. Momenteel zijn er veel vragen en weinig antwoorden dat is denk ik relatief makkelijk op te lossen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• overhyped
ecn1985 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:13:
[...]

Eens, kan altijd gebeuren, maar hoop dat dit door Balans wordt gezien als een punt ter verbetering. Verwacht ook geen pagina's aan updates, maar wekelijks of 2 wekelijks een update mbt de voorgang / verbeteringen en tijdslijnen is al heel wat. Momenteel zijn er veel vragen en weinig antwoorden dat is denk ik relatief makkelijk op te lossen.
Helemaal mee eens.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:41

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Bij mij is er ook wat nieuws in het dashboard. Ik heb plotseling een groen lijntje van PV opwerk. voorheen had ik altijd een negatief verbruik Ik denk niet dat m'n vrouw de panelen op de Deye heeft aangesloten :P Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGhtUXN7Q76oLX0LAkGixh3_POs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yv8Wt7q9cdxHIgWMRxLxSlAH.png?f=fotoalbum_large

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:00
Schuurman92 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:06:
Bij mij is er ook wat nieuws in het dashboard. Ik heb plotseling een groen lijntje van PV opwerk. voorheen had ik altijd een negatief verbruik Ik denk niet dat m'n vrouw de panelen op de Deye heeft aangesloten :P [Afbeelding]
Heb ik ook ineens. Verbruik negatief is gelijk aan opbrengst PV positief. ?

• Sportmind
  • Nu online
0xygen500 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Heb ik ook ineens. Verbruik negatief is gelijk aan opbrengst PV positief. ?
Ik zie dit ook. Wellicht de opmaat naar rekening houden met zonnestroom...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1gT5kD9UTwtaUuS87DWvoh7vPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eSGhdFeIpJOafqGO8PAGjXK.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens is ie aan het verkopen zie ik.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
  • Nu online
Ik heb zojuist diagonaal aangesloten.
DC af. Accu’s uit.
Deye gaat piepen met F58.
Kabel van beneden naar boven, accu’s aan, DC aan. De Deye stopt na ca 2 min weer met piepen.

Ontlaadstroom 13.97, 12.79, 13.97
Verschil 0.01V

So far so good.
Zal de volgende activatie proberen te meten.

Er is alleen verderop (edit: in de straat) een kabel brand geweest die ook door de gasleiding is gegaan. Dus de stroom zal zo wel van de straat gaan.
2 vliegen in 1 klap :')

• paQ
  • Nu online
Dat groene lijntje heb ik al heel lang, maar informatie pane geeft aan dat externe AC er ook bij zit, maar dat is niet zo.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

dof schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:59:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Als ik kijk naar jouw eerdere foto (handig, dank!) dan schat ik de kabels op zo'n 35cm lengte.
Thuis maar even nameten wat de diameter van de kabel is, ik denk 50mm2.

Maar als ik dan 1 rode en 1 zwarte erbij bestel, de 3 accu modules loskoppel van elkaar, dan heb je per accu 35cm kabel.
Volgens mij is dit voorgekrompen leverbaar, en vallen die kosten dan wel mee.
Deze ogen met een boutje/moertje aan de kabels verbinden die naar de DC-switch gaan en goed aftapen, of dit alles in 2 montage doosjes (ik houd de positeive en negatieve terminals graag gescheiden).
Dan krijg je effectief gezien het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_rWiSnPbe1DBvS1dOt0pSGanew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0K0EAUETiPDW4Gep7svrmOb.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Jerra schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Als ik kijk naar jouw eerdere foto (handig, dank!) dan schat ik de kabels op zo'n 35cm lengte.

Maar als ik dan 1 rode en 1 zwarte erbij bestel, de 3 accu modules loskoppel van elkaar, dan heb je per accu 35cm kabel.
Deze ogen met een boutje/moertje aan de kabels verbinden die naar de DC-switch gaan en goed aftapen, of dit alles in 2 montage doosjes (ik houd de positeive en negatieve terminals graag gescheiden).

[Afbeelding]
Ik denk dat je beter een busbar kan nemen ipv een boutje. Qua contact stukken beter.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Wolly schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:58:
[...]
Ik denk dat je beter een busbar kan nemen ipv een boutje. Qua contact stukken beter.
Ja eens, twee kleine stukjes busbar in elk een geisoleerde behuizing.

Overigens ga ik eerst even kijken of ik gewoon de negatieve kabel kan verleggen, maar volgens mij heb ik deze ruimte niet (korte kabels).

• zunrob
  • Nu online
Laten we eerst de reactie van Balans even afwachten. Ze zijn op de hoogte hiervan en komen met een reactie.

• paQ
  • Nu online
Sportmind schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Ik zie dit ook. Wellicht de opmaat naar rekening houden met zonnestroom...

[Afbeelding]

Tevens is ie aan het verkopen zie ik.
Ja dit is echt de vaagste situatie vind ik zelf.
Inkopen terwijl de PV het exporteert 8)7
Behalve dat je het NIET NODIG HEBT betaal je zowel in als uit 2 cent per kWh opslag .

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-02-2026 14:11 ]

• paQ
  • Nu online
zunrob schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:06:
Laten we eerst de reactie van Balans even afwachten. Ze zijn op de hoogte hiervan en komen met een reactie.
Nou, bedankt he @GerritFrans :D

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-03 10:38

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie

Algemene update Balans Energie

Excuus voor de lange radio stilte vanuit ons. We gaan ons leven hierin beteren en zullen proberen elke maand een update te geven van aankomende functionaliteiten en het behandelen van punten waar tegen aan wordt gelopen.
BSP-registratie aFRR vrijwillige biedingen
De IT-kwalificatie is volledig afgerond voor de BSP registratie.
We wachten nu alleen nog op goedkeuring van de asset pre-kwalificatie.
  • 12-12-2025 hebben we deze test uitgevoerd.
  • 15-12-2025 hebben we de rapportage ingediend voor asset pre-kwalificatie.
Twee weken geleden kregen we inhoudelijke feedback. Die ging over de omschrijving van een signaal dat wij richting TenneT sturen. Dat hebben we aangepast en opnieuw aangeleverd. Ik verwacht de komende weken uitsluitsel.
Voor de duidelijkheid: dit is het laatste formele onderdeel. IT staat, communicatie staat, test is gedaan. Het is nu afwachten op formele goedkeuring.
aFRR capaciteit
Zodra we de BSP-registratie hebben en vrijwillige aFRR-biedingen mogen plaatsen, gaan we ons ook kwalificeren voor aFRR contractuele capaciteit. Dat betekent dat we niet alleen betaald krijgen bij activatie, maar ook voor het beschikbaar houden van vermogen. Dus een vergoeding voor standby staan.

Op jaarbasis kan dat een mooie extra inkomstenstroom zijn. Onze systemen hebben voldoende capaciteit om dit te ondersteunen, dus het is een logische volgende stap.
Dit proces kan pas starten nadat de BSP-registratie definitief is behaald.
Uitbreiding team
Per april start er een nieuwe collega. Daarnaast zijn we nog volop in gesprek met meerdere mensen.
We zoeken op dit moment:
  • commercieel
  • backoffice
  • technisch
Heb je interesse om hier serieus aan mee te bouwen? Mail naar info@balansenergie.nl.
We zitten nog midden in de opbouwfase, dus het is geen gespreid bedje. Maar wel inhoudelijk interessant.
Rekening houden met verbruik en opwek
Hier krijgen we veel vragen over.

Op dit moment werken we nog met SOC-thresholds in combinatie met onbalans prijsniveaus. Dat bepaalt wanneer er geladen/ontladen wordt. Tot nu toe werkt dat prima, maar dit is geen eindstation.

Dit is ook precies de reden waarom je het systeem met forse korting hebt kunnen kopen. Je hebt geen volledig ontwikkeld product gekocht, maar een systeem in opbouw. De prijs is daar ook naar.
Waar we nu aan werken is een forecast-model:
  • voorspelling van verbruik
  • voorspelling van opwek
  • integratie daarvan in laad- en ontlaadplanning
Dit staat gepland voor begin Q2. Een aantal dingen die van belang zijn om te begrijpen:
De momenten waar veruit het meeste rendement te behalen is, zijn de momenten waarop de marktverwachting en de realiteit uit elkaar lopen.

Bijvoorbeeld:
Iedereen verwacht om 14:00 extreem veel zon.
In werkelijkheid schuift er een wolkendek overheen.

Dat soort afwijkingen zorgen voor extreme prijsbewegingen die je niet wilt missen. Daarom zullen wij ook een buffer aanhouden. Juist omdat deze momenten zo kostbaar zijn.

Dit kan wel betekenen dat je soms toch terug gaat leveren terwijl het op dat moment niet optimaal is, maar in het grote plaatje van alles is dit niet zo’n ramp. Aangestuurde ontlaad acties gaan met een veel hoger vermogen (12-16 kW) en incidentele teruglever momenten met het vermogen van de overtallige opwek op dat moment. Hetzelfde geldt ook omgekeerd, dus als je onbedoeld van het net gaat leven omdat de accu leeg is. Oplaad acties zijn tegen 12-16kW maar leven uit het net doe je maar met een aantal kW wat je huis op dat moment verbruikt (vaak slecht 1 a 2kW).

Daaraan toevoegend vanaf volgend kwartaal kunnen we ook intra-day inkopen. Dat geeft extra flexibiliteit om dit soort momenten op te kunnen vangen tijdens de dag zelf.

Van sommige van onze, inmiddels 250, klanten krijgen we hier ook gefrustreerde mailtjes over waarom er in dat ene kwartier is teruggeleverd als het ook 30 minuten later kon tegen 3 cent meer. Het gaat echter om de bigger picture en langere termijn en wij willen jullie vragen om iets meer geduld. We nemen namelijk aan dat iedereen die ons systeem koopt dit doet met een plan voor 10 jaar of langer.
Waar zijn de resultaten?
Deze opmerking zie ik vaker terugkomen.
We zijn nog niet begonnen met aFRR of actief handelen.
Wat we nu doen:
  • goedkoop inkopen
  • alleen terugleveren bij extreme prijsniveaus of te volle SOC
Dat is bewust. We steken geen tijd en capaciteit in tijdelijke optimalisaties die straks compleet irrelevant zijn zodra aFRR live staat. Het zou onlogisch zijn om nu alles te finetunen voor een tussenfase die over enkele weken fundamenteel verandert.

Zodra we officieel gaan beginnen met ons handelsplatform zullen we een bericht uitsturen en kan je ons gaan vergelijken met onze concurrenten.
Aansluiting batterijen aan DC-zijde
Er zijn meerdere berichten geweest over het aansluiten van de batterijen en dat dit op de huidige manier niet goed is en schadelijk is. Dat klopt niet.

Alle stapelbare systemen met interne connectoren werken op deze manier en zijn intern daisy chained: Er wordt onderling doorgelust.

Is er verschil in cycli tussen modules?
Ja, theoretisch draait de bovenste module iets meer cycli dan de onderste.

Is dat significant? Nee.

Het gaat om marginale verschillen binnen normale toleranties. Bij 10.000 cycli ontwerpduur is dat geen factor die de levensduur praktisch beïnvloedt. Zeker omdat de cycli die je doet op de bovenste module, je dus bespaart op je onderste modules.

Voor de echt fanatieke mensen zou je dus erover na kunnen denken om na enkele jaren de modules om te wisselen. Alhoewel wij verwachten dat het uiteindelijk wel mee zal vallen. Voor toekomstige batches kijken we wel naar alternatieve doorlus mogelijkheden.
Laden van elektrische auto
We krijgen ook redelijk wat vragen en belletjes over het opladen van elektrische autos, waarbij sommige mensen aangeven dat ze dat niet uit de batterij willen omdat er dan dubbel verlies zou zijn. We snappen dit verhaal niet echt helemaal, want waarom zou je wel je huishouden met goedkope en/of zelf opgewekte stroom vanuit de batterij willen voorzien, maar je auto wil je niet opladen met goedkope en/of zelf opgewekte stroom.

Ook als we het doorrekenen is het laden van een auto altijd voordeliger vanuit ons systeem. Onze systemen komen uit op een gemiddelde kale kwh prijs van 0.04-0.07 cent (van november t/m januari), terwijl de gemiddelde kale kwh prijs 0.12-0.13 cent was tijdens deze periode. Zelfs als je hier een roundtrip verlies van 10% op rekent, en ook dit verlies meepakt aan extra energiebelasting (EB) die je moet betalen over het verlies, dan kom je alsnog vele malen goedkoper uit als je je auto oplaadt vanuit de batterijen. Dit verschil wordt vele malen groter zodra het voorjaar en zomer is en iedereen met een overschot aan eigen opwek zit.

Omdat veel auto accu’s groter zijn dan opslag capaciteit van de Balans Batterijen, willen we wel willen iedereen wat tips mee geven om het auto laden zo veel mogelijk te optimaliseren met ons systeem.
  • Laadt de auto zo veel mogelijk op in kleine beetjes. Liever elke dag 10kwh dan 1x per week 70kwh. Je trekt dan niet in 1x het hele systeem leeg en dan heeft ons systeem de tijd om te wachten op goedkope momenten om weer stroom in te kopen.
  • Laadt de auto zo veel mogelijk op tijdens dat je zelf stroom opwekt met je zonnepanelen. Minder conversie en stroom is ‘gratis’ op dat moment.
  • Veel autos zullen van huis zijn overdag, in dat geval laadt de auto zo veel mogelijk op in de nacht (na 23 uur).
  • Indien mogelijk, verlaag de laadt snelheid naar bijvoorbeeld 6kwh. Dan blijft er nog vermogen beschikbaar voor je huishouden en heeft het systeem meer tijd om voordelig op te laden.
  • Zorg absoluut dat de auto niet wordt geladen tussen 16-22 uur en 7-9 uur, dit zijn de meest voorkomende momenten dat we geactiveerd kunnen worden. Op deze momenten kunnen wij soms stroom verkopen voor €1 tot €4 per kwh, maar als je op dat moment je auto oplaadt kan je niet meedoen met de activatie.
  • De meeste elektrische autos kan je instellen wanneer hij start en stopt met laden en daarmee kan je redelijk eenvoudig het auto laden optimaliseren.
  • Als laatste auto laden punt willen we benoemen dat zodra we aFRR aanbieden voor TenneT dat we autos die op dat moment aan het opladen zijn vanuit ons systeem, meegenomen kunnen worden in de activatie. Maar wat niet kan (en wat we voorlopig niet gaan implementeren) is dat we autos kunnen laten starten met opladen zodra wij worden geactiveerd.
Er gaat veel goed, er zijn ook dingen die nog niet perfect zijn. Dat hoort bij opbouwen.

We hebben de afgelopen periode ontzettend veel werk verzet en bereik, maar binnenkort begint het echte werk pas.

Mocht je tegen dingen aanlopen, laat het ons vooral weten.

Fijne Dag!

• ecn1985
  • Nu online
Kan iemand punt 4 en 6 over het autoladen toelichten, hoe ik het lees spreken deze elkaar tegen? Punt 4 zegt niet tussen 16-22 en punt 6 geeft aan dat het wel kan?

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:44
ecn1985 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:46:
Kan iemand punt 4 en 6 over het autoladen toelichten, hoe ik het lees spreken deze elkaar tegen? Punt 4 zegt niet tussen 16-22 en punt 6 geeft aan dat het wel kan?
Klopt toch gewoon? Niet tussen 07.00 en 09.00 uur en niet tussen 16.00 en 22.00 uur je auto laden, na 23.00 kan het wel.

• ecn1985
  • Nu online
JeVe schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:51:
[...]

Klopt toch gewoon? Niet tussen 07.00 en 09.00 uur en niet tussen 16.00 en 22.00 uur je auto laden, na 23.00 kan het wel.
punt 5: maar als je op dat moment je auto oplaadt kan je niet meedoen met de activatie.

punt 7: autos die op dat moment aan het opladen zijn vanuit ons systeem, meegenomen kunnen worden in de activatie.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@Balans Energie bedankt voor de post, maar ik moet eerlijk zeggen weinig nieuws ten opzichte van wat we hier al wisten... De auto wil je het liefst buiten de accu om laden, omdat dit een groot deel van het verbruik is en je dit prima kan plannen. Dus die kan ik ook laden tegen lage epex tarieven, dan heeft 20% verlies omdat dit via de accu gaat in 1 keer veel impact.

Ook zie ik gewoon gekke onlogische activaties, zoals vandaag voor 10 cent verkopen. Maar ook gisteren bij mij bij een SoC van 76 procent. Dat mag echt wel beter, en wat mij betreft ook wel op korte termijn. We hebben ook veel activaties om te laden gezien om te laden in de ochtend terwijl de SoC boven de 80 procent was, en er zoveel zon was zodat in middag tegen negatieven prijzen teruggeleverd moest worden. Wordt daar al iets aan gedaan?

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-03 10:38

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
Tussen 16 en 22 heb je nagenoeg nooit een activatie voor "afregelen", dit is het halen van stroom van het net. Mochten we wel een activatie krijgen voor het afregelen terwijl iemand zijn auto laad, dan wordt dit meegenomen.

• KoningSlakkie
  • Nu online
ecn1985 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:54:
[...]

punt 4: maar als je op dat moment je auto oplaadt kan je niet meedoen met de activatie.

punt 6: autos die op dat moment aan het opladen zijn vanuit ons systeem, meegenomen kunnen worden in de activatie.
Het gaat erom dat als je auto tijdens die piek uren aan het laden is. Dat er geen export activatie plaats kan vinden.

Als buiten die piekuren je auto aan het laden is en er vind een import activatie plaats dan word het vermogen meegenomen in de activatie. Al zou ik hier wel meer over willen weten. Kom ik later even op terug

• ecn1985
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Het gaat erom dat als je auto tijdens die piek uren aan het laden is. Dat er geen export activatie plaats kan vinden.

Als buiten die piekuren je auto aan het laden is en er vind een import activatie plaats dan word het vermogen meegenomen in de activatie. Al zou ik hier wel meer over willen weten. Kom ik later even op terug
Oke, is dit ook het geval als je op het minimale vermogen laad? Snap dat vermijden het beste is, maar mocht dit niet het geval zijn. En op een zonnige dag dan is het geen probleem omdat je overschot laad?

• JeVe
  • Laatst online: 09:44
ecn1985 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:54:
[...]

punt 4: maar als je op dat moment je auto oplaadt kan je niet meedoen met de activatie.

punt 6: autos die op dat moment aan het opladen zijn vanuit ons systeem, meegenomen kunnen worden in de activatie.
Ah. je bedoelde punt 5 en 7 :) . Sorry voor de verwarring.

• ecn1985
  • Nu online
JeVe schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:00:
[...]

Ah. je bedoelde punt 5 en 7 :) . Sorry voor de verwarring.
Sorry aangepast in post

• Wolly
  • Niet online
Het batterij aansluitverhaal is niet erg overtuigend. In dit topic is een flink verschil in SOC gemeten tussen de bovenste en onderste accu.

En “we gaan kijken om het bij toekomstige installaties anders aan te sluiten” terwijl je volhoudt dat het niet uitmaakt :?

Net als dat de RTE 10% zou zijn, dat komt niet overeen met de metingen hier.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 24-02-2026 15:02 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:32

The Legend

*Plop*

Balans Energie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:23:

Algemene update Balans Energie

Laden van elektrische auto
We krijgen ook redelijk wat vragen en belletjes over het opladen van elektrische autos, waarbij sommige mensen aangeven dat ze dat niet uit de batterij willen omdat er dan dubbel verlies zou zijn. We snappen dit verhaal niet echt helemaal, want waarom zou je wel je huishouden met goedkope en/of zelf opgewekte stroom vanuit de batterij willen voorzien, maar je auto wil je niet opladen met goedkope en/of zelf opgewekte stroom.
Dit is toch redelijk voor de hand liggend? Het verschil is dat je huisverbruik uit de accu geen extra conversieverlies oplevert. Een accu uit een accu laden, is extra verlies. Nu kan het zijn dat die weg tóch goedkoper is, maar dan vergelijk je gemiddelde prijzen. Maar ik wordt niet afgerekend op een gemiddelde prijs, maar op een prijs voor dat moment. Als ik dus de auto _moet_ laden in de winter in een periode met kou en sneeuw, dan betaal ik een relatief hoog onbalanstarief. En vervolgens heb ik 10% extra conversieverlies.

Voor mij komt het ook vanuit een gevoel van gebrek aan controle en onzekerheid over wat een laadactie gaat kosten. Je hebt immers geen invloed op wanneer de Deye accu gaat laden. Hang ik de EV ‘s nachts aan de lader en komen er geen activaties, dan loop ik het risico dat ik de volgende dag niet doorkom omdat alleen de WP al 60% van de SOC opslurpt. Als je zelf kan bepalen dat de auto op EPEX laadt, dan kun je tenminste zelf plannen en weet je zeker wat je gaat betalen.

Het kan zijn dat het bovenstaande vanzelf minder wordt als het systeem continu bewijst dat het EMS gewoon altijd voordeliger is. Maar dat is de afgelopen weken natuurlijk nog niet helemaal het geval geweest.

Aanvullend nog een ander punt, dat ook inhaakt op de misschien bovengemiddelde behoefte aan controle en duidelijkheid: een paar weken geleden gaf je aan dat een bug zou worden gefixt die de resultatenpagina dwars zat. Bij mij is dat nog steeds het geval, en ik lees er niks over in je reactie. Hoe staat het daarmee? Ik heb alle begrip voor opstartproblemen en geen tijd steken in tussenoplossingen. Maar ik zou wel graag controleerbaar hebben wat Balans Stroom vindt dat ik moet betalen, en wat Balans Energie vindt dat ik zou moeten krijgen. Beide portalen maken dat nu niet mogelijk. En over een jaar bij de eindafrekening is voor niemand meer te achterhalen wat de resultaten waren in de onbalanshandel.

[ Voor 37% gewijzigd door The Legend op 24-02-2026 15:22 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Sportmind
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:10:
[...]

Ja dit is echt de vaagste situatie vind ik zelf.
Inkopen terwijl de PV het exporteert 8)7
Behalve dat je het NIET NODIG HEBT betaal je zowel in als uit 2 cent per kWh opslag .
Maar hij verkoopt de stroom toch op het moment dat ik poste?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCjeDNv_xZHjQ2EhDqs4nWf1pi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVaba4qz5JMCd1W3Or9HYqhy.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Sportmind schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:38:
[...]

Maar hij verkoopt de stroom toch op het moment dat ik poste?

[Afbeelding]
Ah sorry
Ja dat is 'goed' toch?
Ik bedoelde dat ik dit op hele zonnige dagen ook had dat hij stond te importeren, terwijl de zon er direct weer uit werd gedrukt. Super vage situatie. En compleet zinloos ook.

• dof

dof

Jerra schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:53:
[...]

[Afbeelding]
Dit aansluitschema ook gezien maar vind ik ook niet handig. Je moet dan toch nog een knooppunt maken en daar dan parallelle kabels aansluiten. Vind ik ook te rommelig net als bus bar met kabels. Ik wil niet meer maar juist liever minder kabels. Het moet er wel jaren hangen. Het diagonal aansluiten lijkt me een goed compromis. Heb ik ook maar 1 langere kabel nodig.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:44:
[...]

En de api die aangeeft waarop de laadpaal geactiveerd kan worden staat ook bij Don op roadmap.
Dit is nu dus niet meer het geval.

• Sportmind
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Ah sorry
Ja dat is 'goed' toch?
Ik bedoelde dat ik dit op hele zonnige dagen ook had dat hij stond te importeren, terwijl de zon er direct weer uit werd gedrukt. Super vage situatie. En compleet zinloos ook.
Ja precies. Ik beschouw het in principe ook als 'goed'. En inderdaad veel beter dan de situatie die je beschreef.

• zunrob
  • Nu online
dof schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:41:
[...]

Dit aansluitschema ook gezien maar vind ik ook niet handig. Je moet dan toch nog een knooppunt maken en daar dan parallelle kabels aansluiten. Vind ik ook te rommelig net als bus bar met kabels. Ik wil niet meer maar juist liever minder kabels. Het moet er wel jaren hangen. Het diagonal aansluiten lijkt me een goed compromis. Heb ik ook maar 1 langere kabel nodig.
Ik ben ook wel gecharmeerd van het diagonaal aansluiten, maar waar haal je een langere kabel?

Overigens worden deze kabels behoorlijk warm merk ik, hoe dik is onze kabel? Iets dikker kan geen kwaad lijkt me.

• rickgndaal
[...]

Nee
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
zunrob schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:06:

Overigens worden deze kabels behoorlijk warm merk ik, hoe dik is onze kabel? Iets dikker kan geen kwaad lijkt me.
Ik begrijp dat de warmte in de kabels ervaren wordt als erg warm, maar voor de kabels is het heel erg ruim binnen de norm. De isolatie mag 70 tot 90 graden hebben en dan voelen we ze echt niet meer dat prettige warm wat ze nu worden.

Als je naar 90 kwadraat gaat dan beperk je de verliezen niet echt significant. Realiseer je dat het maar een beetje energie kost om die kabel deze temperatuur te geven en dat er 12-16 kW door gaat.

Verder moeten we @paQ even de kans geven of de SOC gelijk gaat trekken… ik verwacht het eigenlijk niet, maar ik zie graag mijn ongelijk…

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 24-02-2026 16:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online
[...]

Ik ben ook wel gecharmeerd van het diagonaal aansluiten, maar waar haal je een langere kabel?

50mm2 dik zijn ze.
70 zou net wat mooier zijn, maar 50 is in principe afdoende.

gewoon, bij de accuboer / dynamorevisiepunt.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Balans Energie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:23:
  • Als laatste auto laden punt willen we benoemen dat zodra we aFRR aanbieden voor TenneT dat we autos die op dat moment aan het opladen zijn vanuit ons systeem, meegenomen kunnen worden in de activatie. Maar wat niet kan (en wat we voorlopig niet gaan implementeren) is dat we autos kunnen laten starten met opladen zodra wij worden geactiveerd.
Ik snap dat ze de autos niet direct gaan willen aansturen zoals tibber dat doet. Maar wat ik wel graag zou willen zien is een smart grid ready (SG-ready) achtige signaal. De import activatie is relatief eenvoudig te meten. Export activatie niet, dus een binair signaal voor home assistant vanuit balans energie is erg wenselijk. Dan is het voor de gebruiker verder een taak om het signaal te knopen aan de verbruikers in huis. Maar dat maakt het een stuk makkelijker voor balans energie.

SG-ready modes:
  • Mode 1 – Blocked operation (1:0): The operation for the heat pump is blocked for a maximum of two hours per day.
  • Mode 2 – Normal operation (0:0): The heat pump runs in energy-efficient normal mode.
  • Mode 3 – Encouraged operation (0:1): The operation of the heat pump is encouraged to increase electricity consumption for heating and warm water.
  • Mode 4 – Ordered operation (1:1): The heat pump is ordered to run. This state supports two variants which must be adjustable on the controller for different tariff and utilization models:
  • i) the heat pump is switched on[/li] ii) the heat pump is switched on AND the warm water temperature is raised
Als we dit krijgen kunnen de groene nerds met HASS bij een export activatie de auto op de laagste snelheid laden of helemaal uit kunnen schakelen.

Zelfs direct te linken met heel veel warmtepompen via een shelly relais.

[ Voor 16% gewijzigd door KoningSlakkie op 24-02-2026 16:30 ]

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-03 10:24
Ik heb inmiddels een week of 3 geleden het contract getekend en verzoek gedaan tot schouwing maar na een mailtje met de vraag of we konden bellen gevolgd door een mail een week later met sorry ik was ziek heb ik niks meer gehoord, ondanks dat ik meerdere mails heb gestuurd en een aantal keer gebeld heb. Ik snap dat met een pilot niet alles even goed loopt, daar heb je dan ook wat voordeel van, maar dat ik ze voor levering al niet meer kan bereiken baart me wel wat zorgen mbt eventueel toekomstige issues. Wat is de ervaring hier mbt tot contact?

• paQ
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Ik begrijp dat de warmte in de kabels ervaren wordt als erg warm, maar voor de kabels is het heel erg ruim binnen de norm. De isolatie mag 70 tot 90 graden hebben en dan voelen we ze echt niet meer dat prettige warm wat ze nu worden.

Als je naar 90 kwadraat gaat dan beperk je de verliezen niet echt significant. Realiseer je dat het maar een beetje energie kost om die kabel deze temperatuur te geven en dat er 12-16 kW door gaat.

Verder moeten we @paQ even de kans geven of de SOC gelijk gaat trekken… ik verwacht het eigenlijk niet, maar ik zie graag mijn ongelijk…
Ik heb de activatie van zojuist gemist. Ik probeer de volgende weven te pakken en na 5 min eens te kijken wat de BMS-en aangeven. Eventueel kan ik de links tussen de accu's ook nog wel meten als ik het niet vergeet. (en er bij kom)

• zunrob
  • Nu online
Maartinho schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:29:
Ik heb inmiddels een week of 3 geleden het contract getekend en verzoek gedaan tot schouwing maar na een mailtje met de vraag of we konden bellen gevolgd door een mail een week later met sorry ik was ziek heb ik niks meer gehoord, ondanks dat ik meerdere mails heb gestuurd en een aantal keer gebeld heb. Ik snap dat met een pilot niet alles even goed loopt, daar heb je dan ook wat voordeel van, maar dat ik ze voor levering al niet meer kan bereiken baart me wel wat zorgen mbt eventueel toekomstige issues. Wat is de ervaring hier mbt tot contact?
Het is nog een klein bedrijf, en ze hebben het erg druk. Ik denk persoonlijk dat het geen kwaadwil is maar ze je simpelweg vergeten zijn. Gewoon nog even bellen. In mijn ervaring heb je dan snel antwoord.

• dof

dof

[...]

PM
Ja, dat vond ik ook al, zo'n 30-35 C. Kabel buitendiameter is 15 mm en dat komt bij veel accu kabels overeen met 75mm2.

EDIT: Ok, 50mm2 it is (thanks @paQ )

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 24-02-2026 17:02 ]

• paQ
  • Nu online
Het is echt 50mm2 is me verteld bij installatie.

• overhyped
@Balans Energie dank voor de update, mijn batterij moet nog komen en groot gelijk dat jullie geen energie stoppen optimalisaties totdat de daadwerkelijke dienst actief is.

Ik ben wel benieuwd of er ergens op de roadmap een manier staat om de ‘intentie’ uit te lezen: ga nu meer of minder gebruiken / ga nu meer of minder opwekken / neutraal.

Een tweede verzoek zou zijn om het systeem aan te kunnen sturen, behalve voor activities.

wanneer ik de auto ga laden wil ik de accu niet leeg trekken.

Geef geen geld uit aan off-grid om met 1 auto lading eigenlijk niets meer te hebben. Het zou dan helpen om tegen de accu te kunnen zeggen’ga maar op activatie stand-by’

• dof

dof

paQ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:52:
Het is echt 50mm2 is me verteld bij installatie.
ok, ik ga de kabel niet uit elkaar halen dus ik geloof je :)

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt overwegen om een kant en klare kabel te bestellen: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen
Je wilt namelijk wel 100% zeker zijn dat het schoentje goed is geperst en daarna met voldoende moment is vastgedraaid. Doe je dat niet goed, dan kan het zo heet worden dat er brand ontstaat.

Theo

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:45
@Balans Energie Dank voor de uitgebreide reactie. Wat is nog mis is een reactie op de vermelding van de resultaten in het portaal. Ik mis nog steeds van veel dagen resultaten en dat geldt voor meer deelnemers.
Je hebt via de mail aangeven dat dat opgelost zou worden, kun je aangeven wanneer dat gaat gebeuren ?
Ook het portaal van Balansstroom werkt niet goed. Als ik de pagina refresh krijg in andere kosten te zien in het maandoverzicht dan direct na openen van de pagina.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Even een kabel verlies tabelletje bij 12kW laden of ontladen.

Ten eerste 10 meter aansluitkabel van de meterkast naar Deye. Dit is 3 fasen 400V
dikte 3xmm2lengte (m)verlies (W)verlies (%)RTE verlies (%)
2.510650.541.08
610270.230.46
1010160.140.27
Dan 1 meter van de Deye naar de batterij:
dikte mm2lengte (m)verlies (W)verlies (%)RTE verlies (%)
501410.340.68
701290.250.50
Kabel verliezen zijn dus verantwoordelijk voor ongeveer 1% van je handel verliezen.
2.5mm is eigenlijk te krap voor 12kW.

Naast kabel verliezen zijn er nog de verliezen van de batterij, de installatie automaten en vooral de (niet gespecificeerde) omvormer. De omvormer heeft verliezen van AC naar DC en andersom. Als er rond de 15% RTE verliezen zijn betekent dit dat het hoofdzakelijk de omvormer zal zijn. LiFePO4 schat ik in op een paar procent.

Totaal handelsvolume zal 15MWh/jaar zijn. 15% verlies is daar dus 2300kWh/460 euro.

Daarnaast is er nog de altijd draaiende omvormer (zonder load 900kWh/180 euro extra per jaar).

Theo

• paQ
  • Nu online

• paQ
  • Nu online
xah5kiDe schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:24:

Ten eerste 10 meter aansluitkabel van de meterkast naar Deye. Dit is 3 fasen 400V
2.510650.541.08
610270.230.46
1010160.140.27
501410.340.68
701290.250.50
Kabel verliezen zijn dus verantwoordelijk voor ongeveer 1% van je handel verliezen.

Naast kabel verliezen zijn er nog de verliezen van de batterij, de installatie automaten en vooral de (niet gespecificeerde) omvormer. De omvormer heeft verliezen van AC naar DC en andersom. Tot slot is er stationair verlies van ongeveer 100 tot 150W. Als er rond de 15% RTE verliezen zijn betekent dit dat het hoofdzakelijk de omvormer zal zijn. LiFePO4 schat ik in op een paar procent.

Totaal handelsvolume zal 15MWh/jaar zijn. 15% verlies is daar dus 2300kWh/460 euro.

Daarnaast is er nog de altijd draaiende omvormer (zonder load) in dit systeem (900kWh/180 euro extra per jaar)
Je gaat uit van 15% verlies
Ik zit eigenlijk altijd tussen de 86 en 88.5% RTE.
Pak 'm beet gemiddeld 87%. En ik verwacht eerlijk gezegd dat dat nog oploopt in de zonmaanden.
Je ziet dat nu ook al met PV opwek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjh-wttMvoRZ_vapeAdQIxedP7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7CIsZjQLBWZdlKAi5zq0ZN4.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
xah5kiDe schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:24:

2.510650.541.08
610270.230.46
1010160.140.27
501410.340.68
701290.250.50

Naast kabel verliezen zijn er nog de verliezen van de batterij, de installatie automaten en vooral de (niet gespecificeerde) omvormer. De omvormer heeft verliezen van AC naar DC en andersom. Tot slot is er stationair verlies van ongeveer 100 tot 150W. Als er rond de 15% RTE verliezen zijn betekent dit dat het hoofdzakelijk de omvormer zal zijn. LiFePO4 schat ik in op een paar procent.

Daarnaast is er nog de altijd draaiende omvormer (zonder load) in dit systeem (900kWh/180 euro extra per jaar)
Volgens mij is de kabel vanuit de meterkast naar de Deye 3*6 mm2

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Klopt, in de tabel geeft ik de verliezen ook voor 3x 6mm2

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

paQ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:33:
[...]

Je gaat uit van 15% verlies
Ik zit eigenlijk altijd tussen de 86 en 88.5% RTE.
Pak 'm beet gemiddeld 87%. En ik verwacht eerlijk gezegd dat dat nog oploopt in de zonmaanden.
Ik ga uit van wat ik in deze thread eerder heb langs zien komen. Ben vooral bezig mezelf te overtuigen dat de verliezen wel terugverdiend worden. Als je 87% meet, is dat dan wat de omvormer ziet?
Waar en hoe lees je deze gegevens uit?

Theo

• paQ
  • Nu online
xah5kiDe schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Ik ga uit van wat ik in deze thread eerder heb langs zien komen. Ben vooral bezig mezelf te overtuigen dat de verliezen weg terugverdiend worden. Als je 87% meer, is dat dan wat de omvormer ziet?
Waar en hoe lees je deze gegevens uit?
Dit is de sensor power losses. Deye heeft bevestigd dat hier alles in zit. (conversie en eigenverbruik)
Dat is een zeer grillige sensor echter, dus die filter ik zelf nog wat bij. Hij kan geen 0W meten bijv, en spikes van 60kW haal ik er uit.

Het is het dichtstbij wat ik kan komen om het verbruik separaat te meten,
Met zon hangt het tussen de 40-110W. Nu zo in de avond met 2kW verbruik rond de 140W.
Tijdens laadacties zit ie zo op de 600W.

• E-Transitie
  • Laatst online: 08:37

E-Transitie

Pijnacker

Heel de week werd de Soc rond 60% gehouden. Vanaf gisteren middag is deze helemaal terug gelopen naar 23% nu. Dit moet bewust zijn gedaan vanwege de te verwachte zonnige dag. Top!

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• ecn1985
  • Nu online
E-Transitie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:49:
Heel de week werd de Soc rond 60% gehouden. Vanaf gisteren middag is deze helemaal terug gelopen naar 23% nu. Dit moet bewust zijn gedaan vanwege de te verwachte zonnige dag. Top!
Ja hier ook, heb ook nog de auto vol geladen, ruimte genoeg voor de zon vandaag en morgen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZUXut9DEN1bf4Z6vlN_yRnHo4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06jE25N0jHVKFPoA5XR7PppT.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
ecn1985 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:01:
[...]

Ja hier ook, heb ook nog de auto vol geladen, ruimte genoeg voor de zon vandaag en morgen..

[Afbeelding]
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat de onbalansprijzen vrij hoog waren. Bij mij is er vannacht nog wel iets geladen. SOC zit op 53%. Ik hoop straks op zonne-energie de auto te kunnen laden.

Edit: begint nu net te laden bij onbalans prijs van 0.042 €.

[ Voor 5% gewijzigd door deejeebv op 25-02-2026 08:09 ]

• zunrob
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Het zal er ook wel mee te maken hebben dat de onbalansprijzen vrij hoog waren. Bij mij is er vannacht nog wel iets geladen. SOC zit op 53%. Ik hoop straks op zonne-energie de auto te kunnen laden.

Edit: begint nu net te laden bij onbalans prijs van 0.042 €.
Exact, dit is toeval dat de accu nu leeg genoeg is voor de PV. Don heeft gister toegelicht dat ze nu alleen handelen op thresholds qua SOC en onbalans prijzen. Vandaar ook de activatie zojuist.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Ik had het niet gedacht dat het ooit zou gebeuren. Maar er is een stroom onderbreking. En alles blijft naadloos doorwerken met de off-grid aansluiting hier *O*

[ Voor 12% gewijzigd door KoningSlakkie op 25-02-2026 08:22 ]

• ecn1985
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:19:
[...]

Exact, dit is toeval dat de accu nu leeg genoeg is voor de PV. Don heeft gister toegelicht dat ze nu alleen handelen op thresholds qua SOC en onbalans prijzen. Vandaar ook de activatie zojuist.
Dit is het ook, ik heb nu weer een aantal activities gehad omdat de soc laag is waarschijnlijk, zonde maar daar wordt aan gewerkt..

Ben benieuwd wat een dag zon gaat doen met de soc van de accu, lijkt erop dat hier de hele dag zonnig gaat zijn..

[ Voor 11% gewijzigd door ecn1985 op 25-02-2026 08:25 ]

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:24:
[...]

Dit is het ook, ik heb nu weer een aantal activities gehad omdat de soc laag is waarschijnlijk, zonde maar daar wordt aan gewerkt..
Omdat de prijs laag is.
En als je aan de soc 20 zit, dan hoeft de prijs minder laag te zijn.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De naamswijziging/overgang van onbalansmarkt.com in/naar mijnbatterij.nl komt waarschijnlijk niet helemaal onverwacht uit de lucht vallen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:07:
[...]

Omdat de prijs laag is.
En als je aan de soc 20 zit, dan hoeft de prijs minder laag te zijn.
Klopt, achteraf wellicht wat minder moeten laden had het kunnen voorkomen. Helaas blijft de zon hier nu nog wat achter maar dat zal gedurende de dag wel komen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:30:
De naamswijziging/overgang van onbalansmarkt.com in/naar mijnbatterij.nl komt waarschijnlijk niet helemaal onverwacht uit de lucht vallen.
Was toch al tijden aangekondigd?
Verder natuurlijk prima, van klein (zakelijk) hobby projectje, tot serieuze vergelijkingsite.

Balans Energie gaat dezelfde evolutie in. Die staat voorlopig ook nog op het huisadres van Don voor zover ik weet :) , terwijl ze ondertussen al een bedrijfspand/loods hebben.

• paQ
  • Nu online
Goed, tijdens een activatie na ca 2 min, diagonaal aangesloten:
totaal laden ~227A

Accu 1 (positief)
53.86V - 77.79A = 34.3%

Accu2
53.81V - 71.05A = 31.4%

Accu 3 (negatief)
53.92V - 77.74A = 34.3%

Voorheen was het verschil 0.31V en 23A bij 204A laden
Nu dus 0.11V en 6.7A bij 227A laden.

Dat is toch een significant verschil in mijn ogen. (En niet marginaal) Het is nu onderling nog maar 3%. En daar zit het verschil in totaal laadstroom nog niet in meegenomen.
Het verschil in voltage 3 keer zo klein.
En dan ben ik nu benieuwd of de FCC drift zich gaat herstellen. Daar komen ook de scheeflopende SOC door.
Momenteel
Accu 1 362Ah (+)
Accu 2 359Ah
Accu 3 332 Ah (-)

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 25-02-2026 10:08 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Get!em schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Was toch al tijden aangekondigd?
Verder natuurlijk prima, van klein (zakelijk) hobby projectje, tot serieuze vergelijkingsite.

Balans Energie gaat dezelfde evolutie in. Die staat voorlopig ook nog op het huisadres van Don voor zover ik weet :) , terwijl ze ondertussen al een bedrijfspand/loods hebben.
Ik volg dat niet zo nauwlettend - wanneer werd het dan al aangekondigd?
Verder doelde ik eerder op de verschuiving van (on)balansmarkt naar een algemenere batterijmarkt
of hoe je dat dan wil noemen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:50:
Goed, tijdens een activatie na ca 2 min, diagonaal aangesloten:
totaal laden ~227A

Accu 1 (positief)
53.86V - 77.79A = 33.3%

Accu2
53.81V - 71.05A = 31.4%

Accu 3 (negatief)
53.92V - 77.74A = 34.3%

Voorheen was het verschil 0.31V en 23A bij 204A laden
Nu dus 0.11V en 6.7A bij 227A laden.

Dat is toch een significant verschil in mijn ogen. (En niet marginaal) Het is nu onderling nog maar 3%.
Het verschil in voltage 3 keer zo klein.
En dan ben ik nu benieuwd of de FCC drift zich gaat herstellen. Daar komen ook de scheeflopende SOC door.
Momenteel
Accu 1 362Ah (+)
Accu 2 359Ah
Accu 3 332 Ah (-)
Goede test! Ik ga het ze morgen vragen direct zo te installeren :) Hopelijk staan ze er open voor.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Ik volg dat niet zo nauwlettend - wanneer werd het dan al aangekondigd?
Verder doelde ik eerder op de verschuiving van (on)balansmarkt naar een algemenere batterijmarkt
of hoe je dat dan wil noemen.
Staat hier uitgelegd Update januari: nieuwe naam | Mijnbatterij

Bovendien hinten ze er in de nieuwsbrief van december al op dat er iets nieuws kwam.

• jeeedeee
  • Nu online
Wel interessante prijzen op dit moment... Weet iemand wat de prijzen van "activated power upwards/downwards" precies inhouden? Zijn dat aFFr prijzen? Daar zit best veel spread tussen, en dan kan je inderdaad wel goed verdienen op dit soort momenten....
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuA9xK3xCcqiWXZYSLpfPOf7u0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEU9mA2ZHUDmsOeOvliHWgwV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door jeeedeee op 25-02-2026 10:15 ]

• Sportmind
  • Nu online
[...]

Even off topic, maar wellicht relevant voor sommigen:

De verliezen zijn in principe allemaal omzetting naar warmte. Mijn accu staat in de garage, mijn wtw ook. Ik ben serieus aan het overwegen om de garage (die nu geen afzuiging heeft) onderdeel te maken van mijn luchtcircuit (iig de afzuiging). Die warmte kan mijn wtw dan terugwinnen en gebruiken voor de rest van het huis.

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:15:
Wel interessante prijzen op dit moment... Weet iemand wat de prijzen van "activated power upwards/downwards" precies inhouden? Zijn dat aFFr prijzen? Daar zit best veel spread tussen, en dan kan je inderdaad wel goed verdienen op dit soort momenten....
Dat zijn geen prijzen maar volumes.

• jeeedeee
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:20:
[...]
Dat zijn geen prijzen maar volumes.
Ah thanks dat maakt het duidelijk :) zou wel nice zijn als we straks ergens de aFFR prijzen vandaan kunnen halen als we geactiveerd worden, of dat we dat vanuit BE doorkrijgen, maar dat is waarschijnlijk wel wishful thinking gezien de roadmap die BE op dit moment al heeft :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Ah thanks dat maakt het duidelijk :) zou wel nice zijn als we straks ergens de aFFR prijzen vandaan kunnen halen als we geactiveerd worden, of dat we dat vanuit BE doorkrijgen, maar dat is waarschijnlijk wel wishful thinking gezien de roadmap die BE op dit moment al heeft :)
Prijzen per volume voor aFFr staan hier.

Balance delta | TenneT

• deejeebv
Sportmind schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Even off topic, maar wellicht relevant voor sommigen:

De verliezen zijn in principe allemaal omzetting naar warmte. Mijn accu staat in de garage, mijn wtw ook. Ik ben serieus aan het overwegen om de garage (die nu geen afzuiging heeft) onderdeel te maken van mijn luchtcircuit (iig de afzuiging). Die warmte kan mijn wtw dan terugwinnen en gebruiken voor de rest van het huis.
Bij mij zit er in de berging al een afzuiging van de WTW. In de winter sloot ik die nog wel eens af om niet teveel koude lucht in mijn WTW te krijgen. Ik heb hem nu wel open staan. In de zomer wordt dat een ander verhaal, dan wil je juist niet teveel warmte binnen krijgen.

• Sportmind
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Bij mij zit er in de berging al een afzuiging van de WTW. In de winter sloot ik die nog wel eens af om niet teveel koude lucht in mijn WTW te krijgen. Ik heb hem nu wel open staan. In de zomer wordt dat een ander verhaal, dan wil je juist niet teveel warmte binnen krijgen.
Precies, daarnaast hebben sommige WTW's een zomerstand; dan schakelt ie juist naar niet-terugwinnen. Zit jouw wtw ook in de garage zelf? Hoever zit het garage afzuigpunt van de wtw af?

• deejeebv
Sportmind schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:58:
[...]

Precies, daarnaast hebben sommige WTW's een zomerstand; dan schakelt ie juist naar niet-terugwinnen. Zit jouw wtw ook in de garage zelf? Hoever zit het garage afzuigpunt van de wtw af?
Het afzuigpunt zit direct bij de WTW, de WTW zit in de garage (is een Nilan Compact P). De WTW heeft een bypass, die gaat in de zomer open als het buiten koeler is dan binnen. Als het buiten warmer is dan binnen wil je de bypass juist niet gebruiken om het binnen zo koel mogelijk te houden.

• zunrob
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Goede test! Ik ga het ze morgen vragen direct zo te installeren :) Hopelijk staan ze er open voor.
Daar ga ik wel vanuit. Koppel je morgen terug?

• jeeedeee
  • Nu online
Interessant, net een activatie om te verkopen. Wat mij opvalt is dat er maar met Max 12.000 wordt geëxporteerd, terwijl er wel meer opwek beschikbaar is van zonnepanelen die niet op de Deye zitten. En de Deye dan maar op halve kracht ontlaad. Ook even de Zappi aangezet om te kijken wat er gebeurde :)

Ik zie dat de 12K Grid Max Export Power bij mij op 12.000 staat....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeHDEio9Eyxt4MsgFcqOnAOATdU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iz5tJXe4P3lHSLj9puKVRRGQ.png?f=user_large

Lijkt hetzelfde te zijn als destijds de limiet bij het laden, die Don destijds binnen een dag had opgelost :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Daar ga ik wel vanuit. Koppel je morgen terug?
Uiteraard. Als @paQ ook nog een aantal waardes van vandaag gaat delen, is de onderbouwing vanuit zijn situatie mogelijk al overtuigender.

Hier nog de uitleg met busbar YouTube: Best way to wire batteries. Part 3

En hier de situatie die nu default is bij Balans, vs diagonal.

YouTube: Current Sharing Experiment: 25kWh LiFePO4 w/ Diagonal Wire Configuration

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Uiteraard. Als @paQ ook nog een aantal waardes van vandaag gaat delen, is de onderbouwing vanuit zijn situatie mogelijk al overtuigender.

Hier nog de uitleg met busbar YouTube: Best way to wire batteries. Part 3

En hier de situatie die nu default is bij Balans, vs diagonal.

YouTube: Current Sharing Experiment: 25kWh LiFePO4 w/ Diagonal Wire Configuration
Yep. Zeker met uren lang EV laden. Je vraagt gewoon best een hoop van zo'n traject.

Voor wat het waard is
30.67A / 34.13A / 31.84A
Verschil in voltage slechts 0.07V

Pagina: 1 ... 68 ... 86 Laatste