Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Gezien de discussie over kabellengtes, mijn ouders (die net als ik en mij broer, in Nederland ook meedoen met de Balans pilot). In hun tweede huis zijn ze nu ook aan de accu, maar dan niet bij Balans (die leveren daar niet helaas
) en vooral omdat het grid daar niet echt stabiel is.
Daar ziet de installatie er als volgt uit (bekende omvormer iemand?
)
:strip_exif()/f/image/uhRuTH9x6mqqREyGoDRPLeFr.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dit hoe je het wilt hebben qua aansluiting van de accu's.
Daar ziet de installatie er als volgt uit (bekende omvormer iemand?
:strip_exif()/f/image/uhRuTH9x6mqqREyGoDRPLeFr.jpg?f=fotoalbum_large)
Die staan in serie.Metalrick schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:40:
Gezien de discussie over kabellengtes, mijn ouders (die net als ik en mij broer, in Nederland ook meedoen met de Balans pilot). In hun tweede huis zijn ze nu ook aan de accu, maar dan niet bij Balans (die leveren daar niet helaas) en vooral omdat het grid daar niet echt stabiel is.
Daar ziet de installatie er als volgt uit (bekende omvormer iemand?)
[Afbeelding]
Dit is ook niet dezelfde omvormer, dit is de HV variant.
System Nominal Voltage (V) 268.8 (7 packs), 499.2 (13 packs), 806.4 (21 packs)
https://deyeess.com/product/bos-a/###
Dit gaat wel lang mee, maar zal ook wel een stuk meer aan de prijs zijn :-)
System Nominal Voltage (V) 268.8 (7 packs), 499.2 (13 packs), 806.4 (21 packs)
https://deyeess.com/product/bos-a/###
Dit gaat wel lang mee, maar zal ook wel een stuk meer aan de prijs zijn :-)
[ Voor 8% gewijzigd door xah5kiDe op 23-02-2026 20:01 ]
Theo
Is jouw prijs €5999,=? Ik kreeg bericht dat dat Linkedin aanbod oud was.ReKo1977 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:03:
Heb me afgelopen maandag ook aangemeld voor de Pilot, moet nog teruggebeld worden voor een schouw begreep ik van meneer Don. maar de installatie zou niet eerder zijn dan eind April begreep ik van hem.
Op 13 december zie ik bij besparingen dyn/vast € -1,889 / € 0,892 staan. Betekent dit nu dat ik bijna € 1,90 duurder uit ben dan met dynamisch? En € 0,892 goedkoper tov een vast contract?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Goedenavond, helemaal nieuw op tweakers en laatst voor het eerst over balansenergie gelezen.
Wij krijgen per april de sleutel van onze nieuwe woning met loods en willen hierop 80 zonnepanelen leggen. Nu zijn wij dus opzoek naar een goede thuisaccu waarna we ineens terecht kwamen bij balansenergie. Echter is het dus allemaal zo nieuw dat ik er als leek weinig over kan vinden en de resultaten kan zien. En tussen de 287 pagina's op dit forum kom ik er nog niet helemaal uit😅
Zijn er hier mensen die al in de pilot gestapt zijn en duidelijk kunnen/willen vertellen hoe de pilot voor hun voelt en of ze het als positief ervaren hoe werken de accu's en handelen ze goed? Ik lees dat er soms wat problemen zijn met betrekking tot het blijven volladen in de avond en de auto ook al vol zit. Gebeurt dit vaak en hoe gaat dit dan als de zonnepanelen nog eens inkicken?
Hopelijk kunnen/willen jullie mij hiermee helpen ik ben erg benieuwd naar de resultaten! Alvast bedankt.
Wij krijgen per april de sleutel van onze nieuwe woning met loods en willen hierop 80 zonnepanelen leggen. Nu zijn wij dus opzoek naar een goede thuisaccu waarna we ineens terecht kwamen bij balansenergie. Echter is het dus allemaal zo nieuw dat ik er als leek weinig over kan vinden en de resultaten kan zien. En tussen de 287 pagina's op dit forum kom ik er nog niet helemaal uit😅
Zijn er hier mensen die al in de pilot gestapt zijn en duidelijk kunnen/willen vertellen hoe de pilot voor hun voelt en of ze het als positief ervaren hoe werken de accu's en handelen ze goed? Ik lees dat er soms wat problemen zijn met betrekking tot het blijven volladen in de avond en de auto ook al vol zit. Gebeurt dit vaak en hoe gaat dit dan als de zonnepanelen nog eens inkicken?
Hopelijk kunnen/willen jullie mij hiermee helpen ik ben erg benieuwd naar de resultaten! Alvast bedankt.
Dit is wel heel makkelijk vragen stellen. Ik snap geheel dat je niet alle pagina's gaat lezen, maar de laatste 5 is geen heel raar idee en dan vind je alvast een deel van je antwoorden.rickgndaal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:47:
Goedenavond, helemaal nieuw op tweakers en laatst voor het eerst over balansenergie gelezen.
Ik geloof niet dat dat de meest voorkomende klacht is momenteel, dus ik denk dat je vooral toch even een paar pagina's moet lezen.Ik lees dat er soms wat problemen zijn met betrekking tot het blijven volladen in de avond en de auto ook al vol zit. Gebeurt dit vaak en hoe gaat dit dan als de zonnepanelen nog eens inkicken?
De hele summiere conclusie die ik al wel vast kan geven is dat op de accu nu nog heel algemeen handelt zonder naar individuele situaties te kijken, daardoor is de accu bij sommigen relatief leeg om ophandige momenten en bij anderen juist erg vol....maar allemaal hier vinden we het jammer dat de accu nog niet echt doet waarvoor hij bedacht is, handelen op de affr markt....er zijn beloftes dat dat komende weken zijn intrede zal doen, maar die beloftes worden helaas al meer dan enkele weken gemaakt, dus dat blijkt nog geen sinecure om echt akkoord op te krijgen voor Balans Energie.
Maar bovenstaande is niet het complete verhaal, dus lees vooral even wat enkelen hier recent geschreven hebben en onthoud dat dit een pilot is met groeipijnen....wat je nu leest kan (en zal waarschijnlijk ) weer heel anders zijn over enkele weken.
Heeft er iemand vandaag contact gehad met Balans mbt aansluiting van de batterijen? Hoe meer ik me erin verdiep hoe meer ik tegenkom dat idd de ene kabel beneden moet en de andere boven...
Goedenavond bedankt voor je reactie! Ik heb al wel meer dan 5 pagina's gelezen willekeurig de 1e pagina's tussenin een aantal keren en op het einde inderdaad😅 dus dat is het probleem niet.Nomad schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:09:
[...]
Dit is wel heel makkelijk vragen stellen. Ik snap geheel dat je niet alle pagina's gaat lezen, maar de laatste 5 is geen heel raar idee en dan vind je alvast een deel van je antwoorden.
[...]
Ik geloof niet dat dat de meest voorkomende klacht is momenteel, dus ik denk dat je vooral toch even een paar pagina's moet lezen.
De hele summiere conclusie die ik al wel vast kan geven is dat op de accu nu nog heel algemeen handelt zonder naar individuele situaties te kijken, daardoor is de accu bij sommigen relatief leeg om ophandige momenten en bij anderen juist erg vol....maar allemaal hier vinden we het jammer dat de accu nog niet echt doet waarvoor hij bedacht is, handelen op de affr markt....er zijn beloftes dat dat komende weken zijn intrede zal doen, maar die beloftes worden helaas al meer dan enkele weken gemaakt, dus dat blijkt nog geen sinecure om echt akkoord op te krijgen voor Balans Energie.
Maar bovenstaande is niet het complete verhaal, dus lees vooral even wat enkelen hier recent geschreven hebben en onthoud dat dit een pilot is met groeipijnen....wat je nu leest kan (en zal waarschijnlijk ) weer heel anders zijn over enkele weken.
Ik heb al veel nuttige informatie gezien in de posts alleen een duidelijke review nog niet echt.
Ik begrijp dat het een pilot is en de resultaten nog erg summier zullen zijn en het volop in ontwikkeling is. Positief om te lezen dat ze dus een nieuwe markt op gaan. En logisch dat nog niet alles direct goed gaan het is natuurlijk een pilot.
Ik probeer de komende maanden het forum vooral te volgen en ga mijn aanmelding in ieder geval versturen. Hopelijk weet ik tegen de tijd dat ze langskomen dan ook wat alle termen betekenen gezien ik hier ook nog weinig idee bij alles heb. Dat de batterij vanaf 2027 rekening houd met de Energiebelasting is ook positief dus die vraag is al beantwoord hopelijk komt er vanaf de overheid daar in de toekomst een betere regeling.
Ook ben ik erg benieuwd hoe het nu zit met de EV en dat deze niet tussen de mid meter geplaatst mag worden mijn idee is natuurlijk wel om mijn auto op te laden met de energie van de panelen/accu en niet buitenom alsnog te moeten importeren hierover.
Zou het ook wel willen, maar kabel is daarvoor veel te kort. 'k Heb dan nieuwe kabels nodig inclusief aankrimping kabelogen (ga hiervoor geen hydraulische krimptang kopenpaQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:33:
[...]
Ja ik zit zelf ook heel erg hier over na te denken. Gewoon even de accustack uit (DC automaat uit) , alle batterij BMS-en uitschakelen, en de negatief van beneden naar boven verplaatsen, alles weer aan en daarna nog eens meten.
Nee, kabelogen aan schroefdraad met ongetwijfeld een bepaald moment. Hoewel de installateur het wel snel deed. Ik kan me niet meer kan herinneren of hij een speciale moment sleutel had (zou kunnen van wel).Zitten de klemmen op de terminals geklikt? Of was dat schroefwerk? (Ik kan er niet heel makkelijk bij om even na te kijken)
'k Heb even een fotootje voor je gemaakt. (low light conditions)
Thx @dof
Ik zit meer met het draaien van de stack, en dat ie niet van mijn vloertje flikkert
Misschien even met rateltje doen. Kan me (ook) geen momentsleutel herinneren eerlijk gezegd.
Ik zit meer met het draaien van de stack, en dat ie niet van mijn vloertje flikkert
Misschien even met rateltje doen. Kan me (ook) geen momentsleutel herinneren eerlijk gezegd.
Dank voor de foto. Aanpassing behelst idd het verplaatsen van 1 kabel, maar bij mij en vele andere zal die te kort zijn om de bovenste of onderste accu te halen.dof schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:59:
[...]
Zou het ook wel willen, maar kabel is daarvoor veel te kort. 'k Heb dan nieuwe kabels nodig inclusief aankrimping kabelogen (ga hiervoor geen hydraulische krimptang kopen)
[...]
Nee, kabelogen aan schroefdraad met ongetwijfeld een bepaald moment. Hoewel de installateur het wel snel deed. Ik kan me niet meer kan herinneren of hij een speciale moment sleutel had (zou kunnen van wel).
'k Heb even een fotootje voor je gemaakt. (low light conditions)
[Afbeelding]
Ik ga ervanuit dat Balans met een reactie danwel oplossing komt, ik ga er iig niet zelf aan zitten.
Als je (of iemand anders) dit aan BE vraagt, dan meteen graag of een extra kabel (b.v. de zwarte) schappelijk geleverd wordt. Anders wordt dit weer een dure upgrade.zunrob schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:22:
Heeft er iemand vandaag contact gehad met Balans mbt aansluiting van de batterijen? Hoe meer ik me erin verdiep hoe meer ik tegenkom dat idd de ene kabel beneden moet en de andere boven...
'k Heb net even getracht de accu's (op de wieltjes) iets te verplaatsen voor de foto. Pfft, lukte me niet.
Ja, het zijn flink wat kilo's. Maar er is wel beweging in te krijgen.dof schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:06:
[...]
Als je (of iemand anders) dit aan BE vraagt, dan meteen graag of een extra kabel (b.v. de zwarte) schappelijk geleverd wordt. Anders wordt dit weer een dure upgrade.
'k Heb net even getracht de accu's (op de wieltjes) iets te verplaatsen voor de foto. Pfft, lukte me niet.
Ik hoop op een snelle reactie van Balans. Als het aangepast moet worden en kabels zijn te kort zal daar vanuit hun wel iets voor komen lijkt me.
Schappelijk? Dat moet kosteloos als het blijkbaar niet goed is geïnstalleerd. Is voor Balans ook beter ivm garantiegevallen die in de huidige situatie sneller zullen optreden?dof schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:06:
[...]
Als je (of iemand anders) dit aan BE vraagt, dan meteen graag of een extra kabel (b.v. de zwarte) schappelijk geleverd wordt. Anders wordt dit weer een dure upgrade.
Ik wacht met smart op de aFRR licentie. In de tussentijd werkt de accu goed in NOM-modus. Het enige aandachtspunt is de overhead qua extra energie verbruik. Ik wist dit vooraf maar nu maak ik het realtime mee. Doe maar je jaarverbruik maar delen door 0.8 dat wordt je nieuwe jaarverbruik.rickgndaal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:47:
Met home assistant en EVCC kan ik de BEV op puur solar of inclusief restvermogen uit de thuisaccu laden. En dit werkt super voor mij. Hoewel het al routine is, maakt minder uit wanneer je een wasje draait. Nog steeds aanbevolen te draaien wanneer de zon schijnt vanwege efficiëntie
Het zijn tot nu toe koude donkere wintermaanden. Dus ik leef vooral op onbalans prijsdipjes. En gepaard met extra energie verbruik is het toch best duur (al is mijn maand termijn bedrag 25 euro). Ik moet nog aanzien hoe de zonnige periode eruit gaat zien. Waarschijnlijk overvloed van negatieve energie prijzen en dus overvloed aan energie die ik wellicht niet op kan maken. We gaan het zien.
Maar er moet wel nog veel gebeuren aan het algoritme van de EMS van balans energie.
Heel veel van zulke issues zie ik als kinderziektes waarvan ik geloof dar die opgelost gaan worden. Het is tenslotte een Pilot, dat moet wel benadrukt worden.
Is het op dit moment rendabel?
Nee