Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Heeft Don al een keer uitgelegd.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:58:
[...]
Nee de stukken "voor Tennet" zijn zonder EBE zover ik weer.
Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"Zolang we kunnen salderen, is energiebelasting (EB) een administratief nul-spel. Maar zodra salderen stopt (of wordt afgebouwd), verandert de businesscase fundamenteel voor batterijen die handelen op de markt.
Het probleem na salderen:
Je laadt de batterij op van het net: Je betaalt marktprijs + EB
Je ontlaadt (verkoopt) aan het net: Je krijgt de marktprijs, maar geen teruggave van de EB
Als je laadt voor €0,10 (kaal) en de EB is €0,13, kost die kWh je €0,23.
Als je die later verkoopt voor €0,20 (kaal), lijk je €0,10 winst te maken op de kale prijs. Maar omdat je die €0,13 EB niet terugkrijgt, maak je onderaan de streep verlies.
Hoe wij dit tackelen:
Onze software houdt rekening met de "fiscale round-trip". Wij schieten alleen een order in op de aFRR-markt als de spread (het prijsverschil) groot genoeg is om:
De inkoopprijs te dekken.
De 'verloren' energiebelasting te compenseren.
Winst te maken voor de klant.
Vanaf 2027, in ons model, wordt de EB dus eerst als "kostenpost" van het deal-resultaat afgetrokken voordat we de winst verdelen. Zo kom je als klant nooit voor de verrassing te staan dat je "winst" op papier verdampt door EB.
-
Nee, dat is juist een van de ‘problemen’ waar thuisaccu’s met deze strategie tegenaan lopen. Er is op dit moment geen mogelijkheid om over dat deel van het verbruik geen EBE te rekenen.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:58:
[...]
Nee de stukken "voor Tennet" zijn zonder EBE zover ik weer.
Ik ben toch malle pietje niet!
Geen idee.Speedy-Andre schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:48:
Ik ben benieuwd of je baas wil betalen voor verlies dat je bewust veroorzaakt...
Het bedrijf waar ik werk profileert enorm op energie neutraal, vanuit Japan gedreven en wordt enorm gepromoot.
Werknemers worden ook gestimuleerd dit te doen.
Dan is een kant.
De accu is inherent aan verliezen.
Ze stellen ook dat de compensatie van thuis laden is gebaseerd op energieprijs die je zelf aan de energie maatschappij moet betalen, maar ook dit dan kosten dekkend moet zijn.
Ik mag ook buiten de deur laden.
Let wel, dat kost hun 77 cent per kWh, ik heb vaste prijs van 30 cent voorgesteld.
Ik kan op geen enkele manier worden gedwongen perse thuis te laden, ik mag gewoon buiten de deur laden.
Het gaat ook niet om het geld, maar de HR afdeling snapt het niet en wil niet afwijken omdat dat voor hun lastig is, het systeem uitgaat van standaard.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Dat wijkt dan wel af van een eerdere lezing. Daarvoor zou juist de MID meter data zo van belang zijn. Want waarom zou je anders je EV lader niet voor de meter kunnen plaatsen? (Alle gezeik met EV laden ook meteen opgelost)The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:04:
[...]
Nee, dat is juist een van de ‘problemen’ waar thuisaccu’s met deze strategie tegenaan lopen. Er is op dit moment geen mogelijkheid om over dat deel van het verbruik geen EBE te rekenen.
Laadpaal aan een back-office, openbaar zetten voor 65 cent dan.blue eyes schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Geen idee.
Het bedrijf waar ik werk profileert enorm op energie neutraal, vanuit Japan gedreven en wordt enorm gepromoot.
Werknemers worden ook gestimuleerd dit te doen.
Dan is een kant.
De accu is inherent aan verliezen.
Ze stellen ook dat de compensatie van thuis laden is gebaseerd op energieprijs die je zelf aan de energie maatschappij moet betalen, maar ook dit dan kosten dekkend moet zijn.
Ik mag ook buiten de deur laden.
Let wel, dat kost hun 77 cent per kWh, ik heb vaste prijs van 30 cent voorgesteld.
Ik kan op geen enkele manier worden gedwongen perse thuis te laden, ik mag gewoon buiten de deur laden.
Het gaat ook niet om het geld, maar de HR afdeling snapt het niet en wil niet afwijken omdat dat voor hun lastig is, het systeem uitgaat van standaard.
Dat de EV lader niet daar mag is nooit door Balans gezegd, dat is een interpratie van gebruikers.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Dat wijkt dan wel af van een eerdere lezing. Daarvoor zou juist de MID meter data zo van belang zijn. Want waarom zou je anders je EV lader niet voor de meter kunnen plaatsen? (Alle gezeik met EV laden ook meteen opgelost)
Sowieso een kromme redenering want jij met je SAP kan elke aFFr activatie vanuit jouw huis ongedaan maken terwijl aan Tennet wordt gerapporteerd dat jij hebt teruggeleverd.
nee nee, dat is echt wel degelijk een 'voorwaarde'. De EV lader mag niet voor de MID meter.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:11:
[...]
Dat de EV lader niet daar mag is nooit door Balans gezegd, dat is een interpratie van gebruikers.
Hoe dat?Sowieso een kromme redenering want jij met je SAP kan elke aFFr activatie vanuit jouw huis ongedaan maken terwijl aan Tennet wordt gerapporteerd dat jij hebt teruggeleverd.
Het energiecontract hangt aan het PAP EAN nummer. Alles wat via mijn SAP loopt is compleet gescheiden. (en heeft een andere stroomleverancier)
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-02-2026 14:16 ]
Waar staat dat?paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:14:
[...]
nee nee, dat is echt wel degelijk een 'voorwaarde'. De EV lader mag niet voor de MID meter.
Het gaat over dezelfde koperleiding. Als er een aFFr teruglevering wordt afgeroepen en jij gaat laden dan wordt er 0 kWh fysiek teruggeleverd aan het net maar administratief wel zo geadministreerd.[...]
Hoe dat?
Het energiecontract hangt aan het PAP EAN nummer. Alles wat via mijn SAP loopt is compleet gescheiden.
De MID meter is bedoeld om betrouwbaar te kunnen afrekenen. En omdat Tennet de garantie wil dat opgeroepen vermogen ook beschikbaar is, wil men geen verbruikers voor de meter.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Dat wijkt dan wel af van een eerdere lezing. Daarvoor zou juist de MID meter data zo van belang zijn. Want waarom zou je anders je EV lader niet voor de meter kunnen plaatsen? (Alle gezeik met EV laden ook meteen opgelost)
Nou, wat schiet ik daarmee op danWolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:17:
[...]
Het gaat over dezelfde koperleiding. Als er een aFFr teruglevering wordt afgeroepen en jij gaat laden dan wordt er 0 kWh fysiek teruggeleverd aan het net maar administratief wel zo geadministreerd.
Het verlaat mijn PAP telwerk, en dan moet ik het vervolgens weer importeren via mijn SAP telwerk (tegen EPEX tarief). Dan verkoop ik de stroom weer aan mij zelf
Dat het congestie-technisch niets oplost is juist, maar ik zie compleet geen waarde erin die momenten zo op te zoeken. Het brengt me compleet niets.
Gaat erom dat het kan, niet dat je het zo gaat timenpaQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:20:
[...]
Nou, wat schiet ik daarmee op dan
Het verlaat mijn PAP telwerk, en dan moet ik het vervolgens weer importeren via mijn SAP telwerk (tegen EPEX tarief). Dan verkoop ik de stroom weer aan mij zelf
Dat het congestie-technisch niets oplost is juist, maar ik zie compleet geen waarde erin die momenten zo op te zoeken. Het brengt me compleet niets.
Zie de post erboven van @The Legend , die garantie heeft Tennet eigenlijk niet als je een SAP ernaast hebt hangen.
Maar staat het ergens in de voorwaarden dat je niks voor de MID mag aansluiten? In mij ogen is dat nl. exact hetzelfde als een SAP en dat mag schijnbaar wel.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
3.3 Structurele of opzettelijke belemmering:
indien Klant structureel of opzettelijk de uitvoering van deze overeenkomst belemmert, waaronder, maar niet beperkt tot:
• het buiten werking stellen van EMS, Batterij of communicatieverbinding;
• het herhaaldelijk weigeren van redelijke toegang voor onderhoud of updates;
• het afsluiten van de net aansluiting;
andere vormen van sabotage of obstructie;
heeft Flex‑operator het recht om:
a. de maandelijkse vergoeding (artikel 4.1) op te schorten of te verlagen;
b. de overeenkomst per direct te beëindigen zonder opzegtermijn; Een dergelijke
beëindiging kan gevolgen hebben voor de eerder verleende Korting op het Systeem,
zie contract “OVEREENKOMST KORTING OP BALANS SYSTEEM”.
c. eventuele door Flex‑operator geleden schade (inclusief gederfde inkomsten) op Klant
te verhalen, voor zover wettelijk toegestaan.
De EMS kan alleen middels de MID meter meten/weten wat er aan vermogen op je aansluiting beschikbaar is. Als de EV lader dan bezig is (voor de MID meter) dan kan dat mis gaan ja, en kan balans energie potentieel niet aan de verplichting naar Tennet voldoen. (tenzij je loadbalancer gewoon ingrijpt)The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:18:
[...]
De MID meter is bedoeld om betrouwbaar te kunnen afrekenen. En omdat Tennet de garantie wil dat opgeroepen vermogen ook beschikbaar is, wil men geen verbruikers voor de meter.
Dat afrekenen is mij ook altijd zo uitgelegd, en zou 'dus' de manier zijn om zaken ter oplossing van congestie om over die energie geen opslag en EB te betalen. Maar dat was telefonisch maanden terug.
Nee hoor. Als ik SAP laad, en de EMS wil ook importeren, dan 'neemt' die (altijd) voorrang op de EV lader waarop de loadbalancer ingrijpt en terugschroeft.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Gaat erom dat het kan, niet dat je het zo gaat timen![]()
Zie de post erboven van @The Legend , die garantie heeft Tennet eigenlijk niet als je een SAP ernaast hebt hangen.
Maar staat het ergens in de voorwaarden dat je niks voor de MID mag aansluiten? In mij ogen is dat nl. exact hetzelfde als een SAP en dat mag schijnbaar wel.
En inderdaad, precies dezelfde situatie als wanneer je de EV lader voor de MID meter zou plaatsen.
En dat zou niet mogen vanwege verreken / afreken verschillen met Tennet. Want achteraf moest verklaard kunnen worden welke energie wanneer waarvoor bedoeld was.
Anyway, wellicht een interpretatieverschil, en dient het puur ter verrekening van de verrekenprijs, who knows.
Dat was in dezelfde tijd dat ze nog in de veronderstelling waren dat ze op de eindafrekening van iedere gebruiker een fictieve ‘laagste prijs’ per kWh konden toewijzenpaQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:29:
[...]
De EMS kan alleen middels de MID meter meten/weten wat er aan vermogen op je aansluiting beschikbaar is. Als de EV lader dan bezig is (voor de MID meter) dan kan dat mis gaan ja, en kan balans energie potentieel niet aan de verplichting naar Tennet voldoen.
Dat afrekenen is mij ook altijd zo uitgelegd, en zou 'dus' de manier zijn om zaken ter oplossing van congestie om over die energie geen opslag en EB te betalen. Maar dat was telefonisch maanden terug.
Zo heb ik het ook gelezen. Zolang je BE niet hindert is er niets aan de hand.The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:27:
Ik heb overigens alle drie de overeenkomsten gecheckt voordat ik het feest heb gestart, en @Wolly heeft volgens mij gelijk dat ze nergens letterlijk bedongen dat je niet mag verbruiken voor de MID-meter. Wel een specifieke bepaling over dat je het EMS niet mag uitzetten, en een vangnetbepaling. Zie het flexoperatorcontract:
[...]
Eigenlijk zou ik dus de EV lader op 6kW voor de MID meter kunnen plaatsen, een activatie is maar 12kW en dan zal de loadbalancer ervoor zorgen dat de EV lader ook stopt. Die 18kW kortstondig is geen probleem voor de hoofdzekeringen.
Ik heb dat maanden terug al eens voorgesteld in dit topic en daar is door Don toen duidelijk op gewezen dat dat niet de bedoeling was. Je laadt dan overigens tegen de op dat moment geldende tarieven, maar iig voorkom je zo dubbele conversie.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:34:
[...]
Zo heb ik het ook gelezen. Zolang je BE niet hindert is er niets aan de hand.
Eigenlijk zou ik dus de EV lader op 6kW voor de MID meter kunnen plaatsen, een activatie is maar 12kW en dan zal de loadbalancer ervoor zorgen dat de EV lader ook stopt. Die 18kW kortstondig is geen probleem voor de hoofdzekeringen.
Ik zie het niet staan in de posts van Balans Energie. Zou ook wel uitleg willen krijgen waarom dat tegen de regels in zou gaan als je het proces verder aantoonbaar niet hindert.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Ik heb dat maanden terug al eens voorgesteld in dit topic en daar is door Don toen duidelijk op gewezen dat dat niet de bedoeling was. Je laadt dan overigens tegen de op dat moment geldende tarieven, maar iig voorkom je zo dubbele conversie.
Hoop trouwens meer dat de aFFr activaties een betere oplossing bieden mbt laden EV maar dat laat op zich wachten.
[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 22-02-2026 14:39 ]
Zoals ik hierboven schreef is me dat destijds zo uitgelegd. Vanwege het feit dat ze met Tennet verrekenen op basis van de MID meter data. Naar ik nu begrijp is de insteek / inzet van de meter nu anders en rekenen we evengoed EB af (?) . Dat argument kan dan volgens mij ook geen reden meer zijn om geen verbruiker voor de MID meter te hebben.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:39:
[...]
Ik zie het niet staan in de posts van Balans Energie. Zou ook wel uitleg willen krijgen waarom dat tegen de regels in zou gaan als je het proces verder aantoonbaar niet hindert.
Maar bel ze morgen even en laat het ons vooral weten
Hier mijn vraag
:strip_exif()/f/image/ljio6NWRsxAQ0V1et27fOwr9.jpg?f=fotoalbum_large)
En het antwoord vanuit balans energie
:strip_exif()/f/image/4noDyf9Ke1zianGwFHWVW0ur.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan het nog een keer navragen, en als het nu wel mag hoor ik het graag 😀
[ Voor 9% gewijzigd door jeeedeee op 22-02-2026 22:42 ]
:strip_exif()/f/image/a5GlXfN5B0GrwX3gGjY2yrZ0.png?f=user_large)
Geen toestemming. "Helaas gaat dit niet goed samen met het leveren van aFRR en het restant van de business case. Je bent dan in onbalans aan het opladen, waar wij geen controle over hebben of dit uit de batterij of van het net moet komen op dat moment."
[ Voor 31% gewijzigd door Damsluijs op 22-02-2026 16:45 ]
Elektrische badkamer radiator/vloerverwarming? Quooker/keuken boiler?ecn1985 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:48:
[...]
Ja moet het even in de gaten houden, werkelijk geen idee, zeker omdat er niemand thuis was op dat moment..
Het lijkt erop dat het klokprogramma van de badkamer vloerverwarming niet in het juiste programma stond. Hopelijk opgelost nu.PisPix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:53:
[...]
Elektrische badkamer radiator/vloerverwarming? Quooker/keuken boiler?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
De uitleg waarom het niet kan is alleen zeer summier. De BSP claimt immers betaling van Tennet op basis van het MID meter-verbruik. Dat is de enige meter die met zeer fijne resolutie (per seconde) registreert.
Dus alles wat door de midmeter gaat is van belang voor het afrekenen van aFFr. Gaat het niet door de mid, dan telt het niet mee.
Klopt, alles wat je van het net afneemt wordt tegen onbalanstarieven (in tegenstelling tot de genoemde epex tarieven) afgerekend. Als je meer dan 12kW verbruikt heeft Balans ook geen controle waar het vandaan komt want het surplus komt dan van het net…..tegen onbalanstarieven.Helaas gaat dit niet goed samen met het leveren van aFRR en het restant van de business case. Je bent dan in onbalans aan het opladen, waar wij geen controle over hebben of dit uit de batterij of van het net moet komen op dat moment."
Wat zouden ze bedoelen met “restant van de businesscase”?
Als je de laadpaal voor de kWh-meter aansluit verbruik je altijd direct uit het net, dat is juist ook het idee in die opzet, en niet uit de accu. De krijgt dan dus onbalans-verbruik buiten het EMS om en dat wil BE niet. Dat is wat ze bedoelen met ‘restant’. Verbruik (of leveren) is straks aFRR (hoofd business case) óf passieve onbalans-handel zoals we nu ook doen (restant business case).Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:14:
@Damsluijs @jeeedeee Dank voor de info.
[...]
Klopt, alles wat je van het net afneemt wordt tegen onbalanstarieven (in tegenstelling tot de genoemde epex tarieven) afgerekend. Als je meer dan 12kW verbruikt heeft Balans ook geen controle waar het vandaan komt want het surplus komt dan van het net…..tegen onbalanstarieven.
Wat zouden ze bedoelen met “restant van de businesscase”?
[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 22-02-2026 17:36 ]
Bedoel je dan dat het probleem is dat je tegen onbalanstarief afneemt maar dat de P1 meter hiervoor te weinig data verzamelt? Die meet immers per kwartier. Dat komt niet overeen met artikel 4.4 van het flex operator contract.The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:34:
[...]
Als je de laadpaal voor de kWh-meter aansluit verbruik je altijd direct uit het net, dat is juist ook het idee in die opzet, en niet uit de accu. De krijgt dan dus onbalans-verbruik buiten het EMS om en dat wil BE niet. Dat is wat ze bedoelen met ‘restant’. Verbruik (of leveren) is straks aFRR (hoofd business case) óf passieve onbalans-handel zoals we nu ook doen (restant business case).
Die garantie "laagste prijs staat nog steeds keihard in mijn contract. Net zoals dat ze het verbruik van de EAN gebruiken om prive-gebruik af te rekenen (dus niet het verbruik van de MID meter). Zie artikel 4.4The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:34:
[...]
Dat was in dezelfde tijd dat ze nog in de veronderstelling waren dat ze op de eindafrekening van iedere gebruiker een fictieve ‘laagste prijs’ per kWh konden toewijzenPilot-perikelen zal ik maar zeggen

Nouja...keihard. Als je goed leest staat er "zover mogelijk"
Excuses - vergeten.....paQ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:27:
@blue eyes @KoningSlakkie
Ik denk dat SOC / FCC drift sowieso een scheef beeld van het verlies geeft, en daarmee ook een afwijkend RTE. Mijn ene accu geeft een FCC van 334Ah aan, een 356Ah en een 362Ah. Allemaal (veel) te hoog. Toen de accu's naar de 100% trokken (99) zag ik mijn week-RTE ineen zakken tot onder de 82%. Daarna hebben ze alleen nog maar boven de 35% gezeten en nu is mijn RTE 89%Puur omdat mijn FCC waardes plotseling gestegen zijn en daardoor lijkt het alsof er meer energie in zit. Hoger RTE tot gevolg.
Zo lang we geen echte cycles maken kan er echt vanalles aan energie in onze accu's zitten, maar zullen we het nooit precies weten. Het is een boekhoudkundige (berekende) waarde op basis van de FCC waarde van de BMS.
@blue eyes Jij hebt er 5 toch?
Wat is van elke accu (boven naar beneden) jouw FCC en SOC nou?
op de accu: MENU > MENU > ENTER > 4 x DOWN > ENTER
Hierbij, huidige status:
40,71 / 314,0
50,29 / 314,0
62,29 / 314,0
67,83 / 314,0
68,54 / 314,0
Uit de Deye, via HA: 58% vulling
[ Voor 168% gewijzigd door blue eyes op 22-02-2026 19:58 ]
Een BMS voorkomt niet dat er een vereffening stroom tussen parallele batterijen gaat lopen. Wel kan de omvormer een instructie aan de BMS van de batterijen geven om af te koppelen indien er niet geladen of ontladen wordt. Zeg jij nu dat jij weet dat dit bij dit systeem gebeurt? Heb jij dat gemeten? Ik zou dat hoogst onlogisch vinden, juist omdat je dan geen vereffening meer toestaat terwijl dat wel nodig is. Plus dat geeft dan steeds een hoge piek stroom bij inschakelen. Wel kan ik me voorstellen dat de omvormer dit eenmalig doet bij installatie indien de SOC te ver uit elkaar ligt. Je wilt geen lege batterij aan een volle koppelen. Nieuwe batterijen worden normaal overigens met een SOC van rond de 70% geleverd, dus sterke onbalans bij nieuwe installatie zal niet vaak voorkomen.Ronald schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:46:
De modules hebben hun eigen BMS, dus er gaat niet zomaar iets lopen tussen de modules, @xah5kiDe, de modules communiceren met de omvormer.
Het zijn geen kale cellen!!!
En de spanningsval over de 50 kwadraat kabels gaat helemaal niet veel zijn.. 0.14V per meter bij 200A...
Maar module 1 pakt daar 66A van weg en module 2 nog eens 66A.
Dus je zakt naar 0,09 en 0,05V per meter.
Het is een parallel geschakeld systeem. niet alles voert de volle stroom.
De SOC die de batterij zelf rapporteert, kan zeker afwijken ook al is de spanning gelijk. Pas bij nul of 100% lading kan er weer gekalibreerd worden. Daar verandert de spanning veel meer als functie van SOC dan in het midden.
Theo
Dat lijkt mij suboptimaal gezien het grote verschil. Maar valt het binnen de specs van het systeem is dan de vraag.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:43:
Nou. Zie de post boven je. 28% verschil tussen accu 1 en 5. Geheel te verwachten bij deze doorlusactie.
Theo
Ik heb geen specs van de accu kabels (staat wel wat op maar nu niet meer te zien zonder heftig sjorren
Gezien de warmte ontwikkeling mocht het van mij wel wat dikker zijn.
Maar ja, de prijs loopt van dit soort kabels loopt wel snel op met meer koper er in.
[ Voor 5% gewijzigd door dof op 22-02-2026 23:52 ]
Ik denk dat een busbar met dikke kabels van bar naar Deye dat kan oplossendof schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:50:
Wat ik trouwens ook een beetje minder vind is dat de accu kabels vanaf de omvormer, na een activatie, aardig warm worden. Nog niet gemeten maar ik denk zo tussen 30-35 graden.
Ik heb geen specs van de accu kabels (staat wel wat op maar nu niet meer te zien zonder heftig sjorren) , maar gezien de buitendiameter van 15 mm vermoed ik 75mm2.
Gezien de warmte ontwikkeling mocht het van mij wel wat dikker zijn.
Maar ja, de prijs loopt van dit soort kabels loopt wel snel op met meer koper er in.
Ben ook wel blij dat het busbar verhaal hier door een user moet is aangedragen, als dit inderdaad leidt tot scheve belastingen en slijtage moet dit gewoon opgelost worden door Balans.
Stel je hebt 5 modules (of meer) en je wilt een bus-bar, dan moet je dus 10 kabels leggen van de langste lengte (want moeten exact gelijk zijn) naar die bus-bar bij de omvormer.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:52:
[...]
Ik denk dat een busbar met dikke kabels van bar naar Deye dat kan oplossen![]()
Ben ook wel blij dat het busbar verhaal hier door een user moet is aangedragen, als dit inderdaad leidt tot scheve belastingen en slijtage moet dit gewoon opgelost worden door Balans.
Daar zou ik niet blij van worden: a) het wordt dan wel een rommeltje van erg dikke kabels bij de omvormer b) de meerkosten van deze kabels plus alle krimpingen van kabelogen zal flink zijn.
Als de trade-off van daisy chainen (zoals het nu is) een beetje onbalans van accu's is dan ben ik daar wel mee akkoord. En ik zie toch echt veel profi sets met daisy chaining.
En, zoals al is gesteld, kun je na b.v. een jaar de volgorde van modules even wisselen (als je een paar sterke buren hebt
De busbar kan je dan monteren ter hoogte van het midden van je toren. Naar je Deye gaan dan 2 kabels net als nu.dof schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:08:
[...]
Stel je hebt 5 modules (of meer) en je wilt een bus-bar, dan moet je dus 10 kabels leggen van de langste lengte (want moeten exact gelijk zijn) naar die bus-bar bij de omvormer.
Daar zou ik niet blij van worden: a) het wordt dan wel een rommeltje van erg dikke kabels bij de omvormer b) de meerkosten van deze kabels plus alle krimpingen van kabelogen zal flink zijn.
Als de trade-off van daisy chainen (zoals het nu is) een beetje onbalans van accu's is dan ben ik daar wel mee akkoord. En ik zie toch echt veel profi sets met daisy chaining.
En, zoals al is gesteld, kun je na b.v. een jaar de volgorde van modules even wisselen (als je een paar sterke buren hebt)
En de tradeoff is niet alleen "een beetje onbalans"maar gaat veel verder volgens mij. Verhoogde onregelmatige slijtage maak ik mij meer zorgen over. En de volgorde van modules 'even wisselen' is zoals je zegt eigenlijk niet te doen. Dan moet je zelf de draden opnieuw aansluiten terwijl je van de leverancier een goed opgeleverde installatie mag verwachten.
PS. Waar zie je die profi sets met daisy chaining?
Lijkt mij veel kosten, veel gedoe en rommelig. Ik denk dat de manier die @paQ noemde wellicht een goed compromis is; de plus van bovenste en de min van onderste (of andersom).Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 00:12:
[...]
De busbar kan je dan monteren ter hoogte van het midden van je toren. Naar je Deye gaan dan 2 kabels net als nu.
En de tradeoff is niet alleen "een beetje onbalans"maar gaat veel verder volgens mij. Verhoogde onregelmatige slijtage maak ik mij meer zorgen over. En de volgorde van modules 'even wisselen' is zoals je zegt eigenlijk niet te doen. Dan moet je zelf de draden opnieuw aansluiten terwijl je van de leverancier een goed opgeleverde installatie mag verwachten.
PS. Waar zie je die profi sets met daisy chaining?
Die kom ik ook tegen in o.a. een reactie in forum "Zelf een powerwall bouwen" van @pvg.
Theo
Even voor mijn goede beeld; ook terugleveren van je zonnestroom als je accu vol is gaat op onbalanstarieven toch?Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:14:
@Damsluijs @jeeedeee Dank voor de info.
De uitleg waarom het niet kan is alleen zeer summier. De BSP claimt immers betaling van Tennet op basis van het MID meter-verbruik. Dat is de enige meter die met zeer fijne resolutie (per seconde) registreert.
Dus alles wat door de midmeter gaat is van belang voor het afrekenen van aFFr. Gaat het niet door de mid, dan telt het niet mee.
[...]
Klopt, alles wat je van het net afneemt wordt tegen onbalanstarieven (in tegenstelling tot de genoemde epex tarieven) afgerekend. Als je meer dan 12kW verbruikt heeft Balans ook geen controle waar het vandaan komt want het surplus komt dan van het net…..tegen onbalanstarieven.
Ik ben wat in de war omdat de monteur van Balans heel stellig was dat dat tegen EPEX was...
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ik ben alles behalve een expert hierin, maar heb wat zitten rommelen met specsheets feeden aan AI (I know..) toen je dit verhaal over high vs low voltage batterijsystemen voor het eerst postte. Volgens de AI scheelt dit doorgaans maar een paar procentpunt RTE of je een HV of LV systeem hebt.xah5kiDe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 01:02:
'profi sets' draaien niet op een 50V accu met deze vermogens. Dit is een budget systeem met relatief hoge verliezen. Zet de drie batterijen in serie en neem een HV omvormer en de verliezen zijn 9 keer zo laag.
Dus ik ben bang dat ik een bron bij jouw bewering moet vragen dat het "9 keer zo laag" zou zijn..
"Tegen EPEX" is alleen maar ingeregeld omdat dat wettelijk verplicht is. Maar door de correctie wordt het tegen onbalans gerekend.Sportmind schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:23:
[...]
Even voor mijn goede beeld; ook terugleveren van je zonnestroom als je accu vol is gaat op onbalanstarieven toch?
Ik ben wat in de war omdat de monteur van Balans heel stellig was dat dat tegen EPEX was...
Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"De afrekening van energie zelf verloopt altijd via het dynamische contract tegen EPEX-uurprijzen. De resultaten die wij realiseren op de onbalansmarkt worden apart verrekend via een EMS-vergoeding (credit of debet), los van de energieprijs zelf. Op die manier blijft de energiefactuur volledig conform wet- en regelgeving, en zie je transparant wat het EMS heeft bijgedragen.
Even een sturende vraag: waar zijn de verliezen 9x zo laag?xah5kiDe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 01:02:
'profi sets' draaien niet op een 50V accu met deze vermogens. Dit is een budget systeem met relatief hoge verliezen. Zet de drie batterijen in serie en neem een HV omvormer en de verliezen zijn 9 keer zo laag.
Uiteindelijk ga je terug op cel niveau, lifepo4 cellen zijn 3.2V. Dus als je een 400V module wil dan heb je links of rechtsom 128 cellen in serie.
En dat kan niet, want dan kan je onvoldoende omgaan met de kleine verschillen in celkarakteristiek…
Dus ik ben even de AI ingedoken en dat bevestigd mijn vermoeden. HV packs zijn opgebouwd uit submodules met module niveau passieve en actieve vormen van management om om te gaan met de verschillen zodat je niet een individuele cel sloopt.
Het grote verschil in verlies van de LV of HV module zit dus in daar waar de stromen bij elkaar komen… en dat lossen we op met hele dure dikke kabels…
Dus de efficiëntie van LV of HV module kan eigenlijk niet veel verschillen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ook al heb je de offgrid optie niet en zit er niets op de LOAD uitgang, verbruikt dat ding toch >100W continu. Helaas is het niet uit te schakelen.
Dank!Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:51:
[...]
"Tegen EPEX" is alleen maar ingeregeld omdat dat wettelijk verplicht is. Maar door de correctie wordt het tegen onbalans gerekend.
[...]
Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Off topic: ik heb mijn Solaredge omvormer in home assistant gezet en het lukt nu via modbus de productie terug te schroeven/te stoppen. Ik heb gezien dat vanaf 95% SoC er al overloop is naar het net, dus vanaf dat moment ga ik curtailen. Onder de 90% oid kan de boel weer aan.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ik merk idd geen verschil in RTE tussen offgrid of geen offgrid.Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:05:
Het verlies bij de Deye is voor een groot deel te wijten aan de UPS functie.
Ook al heb je de offgrid optie niet en zit er niets op de LOAD uitgang, verbruikt dat ding toch >100W continu. Helaas is het niet uit te schakelen.
Wat raar, hier helemaal niet.Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:42:
Er is zowaar wat handel vanochtend, al twee verkoopblokjes gehad van 09:22-09:30 en 09:37-09:39.
hier ook geen activatie. SOC is 71%Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Lage SOC toevalig? Ik zat op 78%.
[Afbeelding]
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋
Ik zit iets onder de 60 procent. Ik heb overigens om 9:07 juist een activatie gehad.Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Lage SOC toevalig? Ik zat op 78%.
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 23-02-2026 09:59 ]
En met 80% val je er in, en/maar koop je ook niet meer.
De weken verstrijken. Ik hoop wel dat deze week er wat concrete informatie komt en wellicht wat aanpassingen aan dit stroeve systeem.
Same here.. soc 56%zunrob schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Ik zit iets onder de 60 procent. Ik heb overigens om 9:07 juist een activatie gehad.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Waar zie je die prijs?paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:11:
Prijs was 65 cent all in... Sja, met 70% val je dan blijkbaar buiten de boot
Bij mij is vannacht ingekocht tot 91%.En met 80% val je er in, en/maar koop je ook niet meer.
Zal wel een keer tijd worden.De weken verstrijken. Ik hoop wel dat deze week er wat concrete informatie komt en wellicht wat aanpassingen aan dit stroeve systeem.
Inkoop minimaal hier vannachtWolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:17:
[...]
Waar zie je die prijs?
[...]
Bij mij is vannacht ingekocht tot 91%.
[...]
Zal wel een keer tijd worden.
/f/image/n3NUifWOmJXEGltQkgJCqvOg.png?f=fotoalbum_large)
Maar dat is prima, het verbruik is ook minimaal met deze temperaturen, nu heb ik voldoende als alleen in de dips wordt geladen, zeker als er ook nog een klein beetje zon bij gaat komen.
Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:17:
[...]
Waar zie je die prijs?
[...]
Bij mij is vannacht ingekocht tot 91%.
[...]
Zal wel een keer tijd worden.
/f/image/RHsp8SdSg2hxo9OP2JhFSCyW.png?f=fotoalbum_large)
Er is een drempel waarboven je eerder verkoopt, en zo is er ook een drempel waaronder je nog steeds koopt.
65 cent laten schieten omdat je <80% SOC hebt is mij een raadsel. Dat tarief heeft een kwartier aangehouden.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 23-02-2026 10:28 ]
Die uitschieter is om 0800AM, toen heeft mijn systeem niets gedaan.paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:22:
[...]
[Afbeelding]
Er is een drempel waarboven je eerder verkoopt, en zo is er ook een drempel waaronder je nog steeds koopt.
[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 23-02-2026 10:25 ]
*postaangepastWolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:25:
[...]
Die uitschieter is om 0800AM, toen heeft mijn systeem niets gedaan.
[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 23-02-2026 10:27 ]
Ik dacht dat met onbalanshandel de prijsstelling niet geheel eenduidig is? Je weet de prijs niet van te voren en achteraf kan de prijs ook anders geworden zijn?paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:22:
[...]
[Afbeelding]
65 cent laten schieten omdat je <80% SOC hebt is mij een raadsel. Dat tarief heeft een kwartier aangehouden.
Waarna er besloten werd om met 35 cent wel te exporteren bij Wolly?JeVe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Ik dacht dat met onbalanshandel de prijsstelling niet geheel eenduidig is? Je weet de prijs niet van te voren en achteraf kan de prijs ook anders geworden zijn?
Ja, geen idee eigenlijk. Misschien iemand anders?paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:21:
[...]
Waarna er besloten werd om met 35 cent wel te exporteren bij Wolly?
Ik zie het niet aan de onbalansprijzenterug maar ze zullen vast een goede reden hebben
SOC is nu 73%, om 9 uur was het 87%
Speciaal voor @paQ
[ Voor 48% gewijzigd door fenrir op 23-02-2026 11:52 ]
Van klussen krijg je grijze haren
hookeejfenrir schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:30:
Hier 6 export activities sinds vanochtend 9:00, bijna 6 kWh geëxporteerd.
Ik zie het niet aan de onbalansprijzenterug maar ze zullen vast een goede reden hebben
Kun je je grafiekje eens posten dan?
Uiteraard alleen als de onbalansprijs dan ook laag ligt.
[ Voor 22% gewijzigd door Wolly op 23-02-2026 11:35 ]
Zou kunnen, wel jammer dat ik dan nog wordt geactiveerd, waarschijnlijk omdat ik net onder de 60% zit?Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:34:
Dynamische prijs ligt zometeen voor twee uurtjes op 0ct, welicht wil Balans ruimte maken in de accu?
Uiteraard alleen als de onbalansprijs dan ook laag ligt.
Misschien domme vraag, maar Balans kan toch ook gewoon tegen Epex inkopen? Is er voor hun geen mogelijkheid om het dan tegen Epex aan ons te verkopen bij 0ct, dus even de onbalanscorrectie op het EMs pauzeren?paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:52:
Er is 0 garantie dat de onbalanstarieven zometeen meedalen.
Tot die tijd iig de auto lekker voltrappen op Epex. Maar dat mag graag verstoord worden door (hele) lage onbalanstarieven hoor
[Afbeelding]
Jawel, maar dan hadden ze dat gister voor sluitingstijd moeten bepalen.Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Misschien domme vraag, maar Balans kan toch ook gewoon tegen Epex inkopen? Is er voor hun geen mogelijkheid om het dan tegen Epex aan ons te verkopen bij 0ct, dus even de onbalanscorrectie op het EMs pauzeren?
(en het ons ook laten weten aub)
lekker hoor!fenrir schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:30:
Hier 6 export activities sinds vanochtend 9:00, bijna 6 kWh geëxporteerd.
Speciaal voor @paQ
[Afbeelding]
(Damn hoe kom je aan 90%
Geen EV, geen WP.paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:56:
[...]
lekker hoor!
(Damn hoe kom je aan 90%. verbruik je niks?
)
Maar het komt vooral doordat er steeds geïmporteerd werd met lage prijzen, heb de afgelopen week al meerdere keren op 95% gezeten en zelfs 1 keer de panelen maar handmatig uitgezet. Hier moet ik nog een oplossing voor zoeken om mijn oude enphase micro’s af te kunnen schakelen. Ik zit te denken aan frequentie shift via de Deye maar dat moet ik nog uitzoeken. (En vergt ook meer kabels naar de Deye)
Van klussen krijg je grijze haren
ja, dat vraag ik me ook af, je zou toch verwachten dat er alleen maar onbalance handel word gedreven als het interessant is, mijn normale verbruik en het eventueel op en ontladen van het net zal toch "gewoon" via Epex lopen.Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Misschien domme vraag, maar Balans kan toch ook gewoon tegen Epex inkopen? Is er voor hun geen mogelijkheid om het dan tegen Epex aan ons te verkopen bij 0ct, dus even de onbalanscorrectie op het EMs pauzeren?
als ik de uitleg van DON interpreteer is dat niet zo.
Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
LG-HM163MR-U34
Dat functioneert alleen wanneer off grid. (Anders exporteert ie evengoed)fenrir schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:08:
[...]
Ik zit te denken aan frequentie shift via de Deye maar dat moet ik nog uitzoeken. (En vergt ook meer kabels naar de Deye)
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 23-02-2026 12:23 ]
LG-HM163MR-U34
op onbalans, not so much
[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 23-02-2026 12:19 ]
Helaas is dat inderdaad niet zo.The_KnarF schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:09:
[...]
ja, dat vraag ik me ook af, je zou toch verwachten dat er alleen maar onbalance handel word gedreven als het interessant is, mijn normale verbruik en het eventueel op en ontladen van het net zal toch "gewoon" via Epex lopen.
als ik de uitleg van DON interpreteer is dat niet zo.
Als ik dan bij de concurrent kijk dan kan die wel op EPEX én onbalans handelen, begrijp ook niet zo goed waarom dat bij ons nu al niet kunnen.
https://doe-duurzaam.nl/a...-aan-nexus-thuisbatterij/Jochem van Vuren – Managing Director van Zonneplan zegt: ”Een klassieke thuisbatterij fungeert vooral als nachtbuffer voor je zonnepanelen. Onze versie doet dat nog steeds, maar schakelt als eerste thuisbatterij in de markt voortaan tussen drie marktkansen: eigen verbruik, het helpen balanceren van het stroomnet én het slim in- en verkopen van stroom. Dat spreidt de inkomsten, verkort de terugverdientijd en ontlast tegelijk het steeds drukkere stroomnet.”
Dat is waar. Momenteel dynamisch 1 ct, onbalans 10ct. Flink misgegokt dus door de handelaren?paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:52:
Er is 0 garantie dat de onbalanstarieven zometeen meedalen.
Doe mij ook maar een SAP aubTot die tijd iig de auto lekker voltrappen op Epex. Maar dat mag graag verstoord worden door (hele) lage onbalanstarieven hoor
Mijn Solcast zit er vandaag tot nu toe ook compleet naast. Ik sta nu op 1.3 kWh van de in totaal 13.3 kWh voor vandaag. De resterende verwachting voor vandaag is nog 8.9 kWh.Wolly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Dat is waar. Momenteel dynamisch 1 ct, onbalans 13ct. Flink misgegokt dus door de handelaren?
Als de landelijke solar voorspellingen er ook zo ver naast zaten, dan zou dat daar wel mee te maken kunnen hebben.
Hier eigenlijk er bovenopKoningSlakkie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:37:
[...]
Mijn Solcast zit er vandaag tot nu toe ook compleet naast. Ik sta nu op 1.3 kWh van de in totaal 13.3 kWh voor vandaag. De resterende verwachting voor vandaag is nog 8.9 kWh.
Als de landelijke solar voorspellingen er ook zo ver naast zaten, dan zou dat daar wel mee te maken kunnen hebben.
Dus bij BalanceEnergie koop/verkoop je altijd voor de onbalance prijs, nooit voor de Epex prijs?
Ik zou toch graag eens een rekenvoorbeeld willen zien, hoe dit voor een particulier toch interessant kan zijn.
LG-HM163MR-U34
Dat is toch geheel koffiedik kijkenThe_KnarF schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:43:
hmm, ik vind deze oplossing niet interessant dan denk ik.
Dus bij BalanceEnergie koop/verkoop je altijd voor de onbalance prijs, nooit voor de Epex prijs?
Ik zou toch graag eens een rekenvoorbeeld willen zien, hoe dit voor een particulier toch interessant kan zijn.
Het doel is de vergoeding van Tennet voor het beschikbaar hebben van grote voorraden energie, en de mogelijkheid met veel vermogen te ontlasten, met zowel up- als downstream.
Het is allemaal nogal vaag. Informatie komt niet uit zichzelf van Balans, pas als er vragen worden gesteld komt er wat meer duidelijkheid. Het is best mogelijk dat het in de toekomst (maar wanneer??) wel kan, de website heeft het bijvoorbeeld over "Meerdere markten".The_KnarF schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:43:
hmm, ik vind deze oplossing niet interessant dan denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 23-02-2026 12:52 ]
:strip_exif()/f/image/tVXeryT2hBbZPQ69PyR3JEnU.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het zonnetje nog even 3 uur zo blijft zit de accu vol. Ben benieuwd of ik dan de 100% ga zien
[ Voor 255% gewijzigd door E-Transitie op 23-02-2026 14:13 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Dan moet ik toch wel evenE-Transitie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:18:
[Afbeelding]
Als het zonnetje nog even 3 uur zo blijft zit de accu vol. Ben benieuwd of ik dan de 100% ga zien
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
52 panelen van 300Wp/stuk. Oude omvormer was 13 kW. Met de Deye kom ik eerder aan het maximum van 12 kWepicfailguy23 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:30:
[...]
Dan moet ik toch wel evenzeggen, nu 9kW opwekken met dit halfbakkezonnetje, hoeveel PV heb je liggen? ikzelf had een kortstondige piek van 3,1kW met een globale 12kwp totaal (wat al niet weinig is voor NL standaarden volgensmij
)
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
De kabelverliezen schalen met I^2. Dus drie keer zo lage stroom is 9 keer zo lage verliezen in de kabels en vooral ook in de omvormer die van 50V 230V wisselspanning moet maken. Ik heb van iemand in deze thread gelezen dat de RTE rond the 85% zit, wat ik niet bijzonder goed vind.bumble_bee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:31:
[...]
Ik ben alles behalve een expert hierin, maar heb wat zitten rommelen met specsheets feeden aan AI (I know..) toen je dit verhaal over high vs low voltage batterijsystemen voor het eerst postte. Volgens de AI scheelt dit doorgaans maar een paar procentpunt RTE of je een HV of LV systeem hebt.
Dus ik ben bang dat ik een bron bij jouw bewering moet vragen dat het "9 keer zo laag" zou zijn..
De verliezen in de drie modules blijft hetzelfde (elke module levert/krijgt ongeveer 80A waar de omvormer dus 240A ziet bij parallel schakeling en 80A bij serie).
Dit is "common knowledge". Je ziet het bij elektrische auto's om het laadverlies constant te houden bij steeds hogere laadvermogens door de accu spanning te verhogen. Je ziet het bij USB-c. USB was ooit 5V, en is nu met PD makkelijk 20V. Kun je dus 4x meer vermogen uit krijgen bij dezelfde stroom. De reden waarom we een hoogspanningsnet hebben is ook alleen maar om de verliezen acceptabel te houden.
Dus waarom vinden we het normaal dat 12kW uit een 50V batterij moet komen? Leuk voor hobbyisten omdat het niet zo gevaarlijk is, maar dit wordt door ervaren elektriciens aangelegd dus een non-argument lijkt me.
Theo
Kabel en met name omvormer dus. Kabel is oplosbaar door koper in plaats van aluminium te gebruiken (50 of 75mm2 zegt nog niet of het inderdaad koper is...) en zo dik mogelijk. Een busbar is niets anders dan een heel dikke geleider, ik zie niet gelijk waarom dat magischer wijs iets zal oplossen.Ronald schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:00:
[...]
Even een sturende vraag: waar zijn de verliezen 9x zo laag?
Uiteindelijk ga je terug op cel niveau, lifepo4 cellen zijn 3.2V. Dus als je een 400V module wil dan heb je links of rechtsom 128 cellen in serie.
En dat kan niet, want dan kan je onvoldoende omgaan met de kleine verschillen in celkarakteristiek…
Dus ik ben even de AI ingedoken en dat bevestigd mijn vermoeden. HV packs zijn opgebouwd uit submodules met module niveau passieve en actieve vormen van management om om te gaan met de verschillen zodat je niet een individuele cel sloopt.
Het grote verschil in verlies van de LV of HV module zit dus in daar waar de stromen bij elkaar komen… en dat lossen we op met hele dure dikke kabels…
Dus de efficiëntie van LV of HV module kan eigenlijk niet veel verschillen.
Aantal cellen in serie wordt beperkt door de maximale blokkeerspanning van de BMS. Dat zijn MOSFETS en die zien de maximale string spanning over zich op het moment dat er een BMS is die uitschakelt terwijl de overige dat niet doen. Je kunt bijvoorbeeld een BMS per 50V maken maar dat hoeft niet te betekenen dat je meerdere in serie kan plaatsen. Koop je 12V LifeP04 accu's dan mag je er bijvoorbeeld maximaal 4 in serie plaatsen.
Voor de balans modules weten we daar niets over dus zullen ze waarschijnlijk altijd op 50V moeten blijven.
Theo
Ik ben overtuigd dat Gerrit wel gelijk heeft, ik heb dit in het verleden ook al vaker langs zien komen.GerritFrans schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:32:
Ik ben nieuw op dit forum, en alles aan het volgen. Begin April worden bij mij de accu's en Deye geplaatst.
Ik zie af en toe de foto's van de achterkant van de aansluitingen van de DC accu-kabels.
Volgens mij, is deze manier van aansluiten foutief.
Zowel de + als de - kabels moeten van de omvormer naar elke accu exact dezelfde lengte hebben, dus via Bushbars aangesloten worden. Dit om te voorkomen, dat de bovenste accu het eerst en het snelst geladen wordt.
Dit zorgt er dan voor dat de 3 akku's niet met de zelfde vermogen geladen worden.
Kortom, snellere slijtage van de bovenste accu, en problemen met de BMS, daarna er verschillen kunnen ontstaan.
Wat is jullie mening hieroover?
Gerrit
Het is blijkbaar belangrijk genoeg voor Victron om het te vermelden:
https://www.victronenergy.../battery-bank-wiring.html
Lekker danJerra schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:20:
[...]
Ik ben overtuigd dat Gerrit wel gelijk heeft, ik heb dit in het verleden ook al vaker langs zien komen.
@Balans Energie Ben je het hiermee eens? Zijn er eisen of afviezen vanuit de fabrikant hierover?Wat gebeurt er als de accubank geladen wordt?
De onderste accu wordt geladen met een hogere stroom dan de bovenste accu. De bovenste accu wordt geladen met een lagere spanning dan de onderste accu. Het resultaat is dat de onderste accu meer moet presteren, harder ontladen en harder geladen wordt. De onderste accu zal vroegtijdig defect raken.
Veel klachten vindt ik in de categorie ‘wacht even tot de pilot over is’ vallen, maar deze verbaast mij ook wel. Overal zie je de plus en de min tegenovergesteld zoals in het victron voorbeeld.Jerra schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:20:
[...]
Ik ben overtuigd dat Gerrit wel gelijk heeft, ik heb dit in het verleden ook al vaker langs zien komen.
Hier net ook weer teruggeleverd, heel raar, de onbalansprijs was helemaal niet bijzonder hoog.. En accu zat op minder dan < 80%... Het lijkt erop dat ze echt veel willen inkopen en kopen... Hiervan gaat morgen toch weer een klacht naar Don. Ik vind het maar raar...
:strip_exif()/f/image/NJbsIw0taEIgPoL7OTPIa6xw.png?f=user_large)
Bij mij hetzelfde verkoopblokje, maar dat is toch prettig dat de zonne-energie wordt verkocht? Inderdaad geen bijzondere prijs maar er is tenminste wat actie.jeeedeee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:46:
Ik wou me er niet teveel in verdiepen... dus denk dan koop je iets wat goed geregeld is, maar begin wel te twiijfelen zo...
Hier net ook weer teruggeleverd, heel raar, de onbalansprijs was helemaal niet bijzonder hoog.. En accu zat op minder dan < 80%... Het lijkt erop dat ze echt veel willen inkopen en kopen... Hiervan gaat morgen toch weer een klacht naar Don. Ik vind het maar raar...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het primaire doel is handelen, ik denk dat alle andere voordelen ergens op een lagere plaats liggen staan.jeeedeee schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:05:
Bij een SoC van 76 procent vind ik het niet echt wenselijk, zeker niet vroeg in de avond... Als er nou veel zon was voorspeld morgen vind ik dat in de ochtend prima, maar nu terwijl er pas woensdag zon op komst is vind ik het erg voorbarig.... Dus nee, hier vind ik de prijs wel echt aan de lage kant... Vanaf 60% gaat hij weer inkopen tegen 7-8 cent kaal...
Wanneer er niet wordt gehandeld wordt er waarschijnlijk niets verdiend. Dus wat mij betreft is vandaag een prima dag, nog nooit zoveel verkoopblokken gezien
Hopelijk levert het ook wat op, dat weten we pas over 48 uur.
Ja ik zit zelf ook heel erg hier over na te denken. Gewoon even de accustack uit (DC automaat uit) , alle batterij BMS-en uitschakelen, en de negatief van beneden naar boven verplaatsen, alles weer aan en daarna nog eens meten.Jerra schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:20:
[...]
Zitten de klemmen op de terminals geklikt? Of was dat schroefwerk? (Ik kan er niet heel makkelijk bij om even na te kijken)
Mijn omvormer hangt boven de accutoren, die kabel is denk ik niet lang genoeg om helemaal naar beneden te gaan.paQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:33:
[...]
Ja ik zit zelf ook heel erg hier over na te denken. Gewoon even de accustack uit (DC automaat uit) , alle batterijen uitschakelen, en de negatief van beneden naar boven verplaatsen, alles weer aan en daarna nog eens meten.
Zitten de klemmen op de terminals geklikt? Of was dat schroefwerk? (Ik kan er niet heel makkelijk bij om even na te kijken)
/f/image/uO8dMGkgSsH6MoGyAPwSoouX.png?f=fotoalbum_large)