Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Heeft Don al een keer uitgelegd.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:58:
[...]
Nee de stukken "voor Tennet" zijn zonder EBE zover ik weer.
Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"Zolang we kunnen salderen, is energiebelasting (EB) een administratief nul-spel. Maar zodra salderen stopt (of wordt afgebouwd), verandert de businesscase fundamenteel voor batterijen die handelen op de markt.
Het probleem na salderen:
Je laadt de batterij op van het net: Je betaalt marktprijs + EB
Je ontlaadt (verkoopt) aan het net: Je krijgt de marktprijs, maar geen teruggave van de EB
Als je laadt voor €0,10 (kaal) en de EB is €0,13, kost die kWh je €0,23.
Als je die later verkoopt voor €0,20 (kaal), lijk je €0,10 winst te maken op de kale prijs. Maar omdat je die €0,13 EB niet terugkrijgt, maak je onderaan de streep verlies.
Hoe wij dit tackelen:
Onze software houdt rekening met de "fiscale round-trip". Wij schieten alleen een order in op de aFRR-markt als de spread (het prijsverschil) groot genoeg is om:
De inkoopprijs te dekken.
De 'verloren' energiebelasting te compenseren.
Winst te maken voor de klant.
Vanaf 2027, in ons model, wordt de EB dus eerst als "kostenpost" van het deal-resultaat afgetrokken voordat we de winst verdelen. Zo kom je als klant nooit voor de verrassing te staan dat je "winst" op papier verdampt door EB.
-
Nee, dat is juist een van de ‘problemen’ waar thuisaccu’s met deze strategie tegenaan lopen. Er is op dit moment geen mogelijkheid om over dat deel van het verbruik geen EBE te rekenen.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:58:
[...]
Nee de stukken "voor Tennet" zijn zonder EBE zover ik weer.
Ik ben toch malle pietje niet!
Geen idee.Speedy-Andre schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:48:
Ik ben benieuwd of je baas wil betalen voor verlies dat je bewust veroorzaakt...
Het bedrijf waar ik werk profileert enorm op energie neutraal, vanuit Japan gedreven en wordt enorm gepromoot.
Werknemers worden ook gestimuleerd dit te doen.
Dan is een kant.
De accu is inherent aan verliezen.
Ze stellen ook dat de compensatie van thuis laden is gebaseerd op energieprijs die je zelf aan de energie maatschappij moet betalen, maar ook dit dan kosten dekkend moet zijn.
Ik mag ook buiten de deur laden.
Let wel, dat kost hun 77 cent per kWh, ik heb vaste prijs van 30 cent voorgesteld.
Ik kan op geen enkele manier worden gedwongen perse thuis te laden, ik mag gewoon buiten de deur laden.
Het gaat ook niet om het geld, maar de HR afdeling snapt het niet en wil niet afwijken omdat dat voor hun lastig is, het systeem uitgaat van standaard.
19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries
Dat wijkt dan wel af van een eerdere lezing. Daarvoor zou juist de MID meter data zo van belang zijn. Want waarom zou je anders je EV lader niet voor de meter kunnen plaatsen? (Alle gezeik met EV laden ook meteen opgelost)The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:04:
[...]
Nee, dat is juist een van de ‘problemen’ waar thuisaccu’s met deze strategie tegenaan lopen. Er is op dit moment geen mogelijkheid om over dat deel van het verbruik geen EBE te rekenen.
Laadpaal aan een back-office, openbaar zetten voor 65 cent dan.blue eyes schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Geen idee.
Het bedrijf waar ik werk profileert enorm op energie neutraal, vanuit Japan gedreven en wordt enorm gepromoot.
Werknemers worden ook gestimuleerd dit te doen.
Dan is een kant.
De accu is inherent aan verliezen.
Ze stellen ook dat de compensatie van thuis laden is gebaseerd op energieprijs die je zelf aan de energie maatschappij moet betalen, maar ook dit dan kosten dekkend moet zijn.
Ik mag ook buiten de deur laden.
Let wel, dat kost hun 77 cent per kWh, ik heb vaste prijs van 30 cent voorgesteld.
Ik kan op geen enkele manier worden gedwongen perse thuis te laden, ik mag gewoon buiten de deur laden.
Het gaat ook niet om het geld, maar de HR afdeling snapt het niet en wil niet afwijken omdat dat voor hun lastig is, het systeem uitgaat van standaard.
Dat de EV lader niet daar mag is nooit door Balans gezegd, dat is een interpratie van gebruikers.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Dat wijkt dan wel af van een eerdere lezing. Daarvoor zou juist de MID meter data zo van belang zijn. Want waarom zou je anders je EV lader niet voor de meter kunnen plaatsen? (Alle gezeik met EV laden ook meteen opgelost)
Sowieso een kromme redenering want jij met je SAP kan elke aFFr activatie vanuit jouw huis ongedaan maken terwijl aan Tennet wordt gerapporteerd dat jij hebt teruggeleverd.
nee nee, dat is echt wel degelijk een 'voorwaarde'. De EV lader mag niet voor de MID meter.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:11:
[...]
Dat de EV lader niet daar mag is nooit door Balans gezegd, dat is een interpratie van gebruikers.
Hoe dat?Sowieso een kromme redenering want jij met je SAP kan elke aFFr activatie vanuit jouw huis ongedaan maken terwijl aan Tennet wordt gerapporteerd dat jij hebt teruggeleverd.
Het energiecontract hangt aan het PAP EAN nummer. Alles wat via mijn SAP loopt is compleet gescheiden. (en heeft een andere stroomleverancier)
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-02-2026 14:16 ]
Waar staat dat?paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:14:
[...]
nee nee, dat is echt wel degelijk een 'voorwaarde'. De EV lader mag niet voor de MID meter.
Het gaat over dezelfde koperleiding. Als er een aFFr teruglevering wordt afgeroepen en jij gaat laden dan wordt er 0 kWh fysiek teruggeleverd aan het net maar administratief wel zo geadministreerd.[...]
Hoe dat?
Het energiecontract hangt aan het PAP EAN nummer. Alles wat via mijn SAP loopt is compleet gescheiden.
De MID meter is bedoeld om betrouwbaar te kunnen afrekenen. En omdat Tennet de garantie wil dat opgeroepen vermogen ook beschikbaar is, wil men geen verbruikers voor de meter.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Dat wijkt dan wel af van een eerdere lezing. Daarvoor zou juist de MID meter data zo van belang zijn. Want waarom zou je anders je EV lader niet voor de meter kunnen plaatsen? (Alle gezeik met EV laden ook meteen opgelost)
Nou, wat schiet ik daarmee op danWolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:17:
[...]
Het gaat over dezelfde koperleiding. Als er een aFFr teruglevering wordt afgeroepen en jij gaat laden dan wordt er 0 kWh fysiek teruggeleverd aan het net maar administratief wel zo geadministreerd.
Het verlaat mijn PAP telwerk, en dan moet ik het vervolgens weer importeren via mijn SAP telwerk (tegen EPEX tarief). Dan verkoop ik de stroom weer aan mij zelf
Dat het congestie-technisch niets oplost is juist, maar ik zie compleet geen waarde erin die momenten zo op te zoeken. Het brengt me compleet niets.
Gaat erom dat het kan, niet dat je het zo gaat timenpaQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:20:
[...]
Nou, wat schiet ik daarmee op dan
Het verlaat mijn PAP telwerk, en dan moet ik het vervolgens weer importeren via mijn SAP telwerk (tegen EPEX tarief). Dan verkoop ik de stroom weer aan mij zelf
Dat het congestie-technisch niets oplost is juist, maar ik zie compleet geen waarde erin die momenten zo op te zoeken. Het brengt me compleet niets.
Zie de post erboven van @The Legend , die garantie heeft Tennet eigenlijk niet als je een SAP ernaast hebt hangen.
Maar staat het ergens in de voorwaarden dat je niks voor de MID mag aansluiten? In mij ogen is dat nl. exact hetzelfde als een SAP en dat mag schijnbaar wel.
3.3 Structurele of opzettelijke belemmering:
indien Klant structureel of opzettelijk de uitvoering van deze overeenkomst belemmert, waaronder, maar niet beperkt tot:
• het buiten werking stellen van EMS, Batterij of communicatieverbinding;
• het herhaaldelijk weigeren van redelijke toegang voor onderhoud of updates;
• het afsluiten van de net aansluiting;
andere vormen van sabotage of obstructie;
heeft Flex‑operator het recht om:
a. de maandelijkse vergoeding (artikel 4.1) op te schorten of te verlagen;
b. de overeenkomst per direct te beëindigen zonder opzegtermijn; Een dergelijke
beëindiging kan gevolgen hebben voor de eerder verleende Korting op het Systeem,
zie contract “OVEREENKOMST KORTING OP BALANS SYSTEEM”.
c. eventuele door Flex‑operator geleden schade (inclusief gederfde inkomsten) op Klant
te verhalen, voor zover wettelijk toegestaan.
De EMS kan alleen middels de MID meter meten/weten wat er aan vermogen op je aansluiting beschikbaar is. Als de EV lader dan bezig is (voor de MID meter) dan kan dat mis gaan ja, en kan balans energie potentieel niet aan de verplichting naar Tennet voldoen. (tenzij je loadbalancer gewoon ingrijpt)The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:18:
[...]
De MID meter is bedoeld om betrouwbaar te kunnen afrekenen. En omdat Tennet de garantie wil dat opgeroepen vermogen ook beschikbaar is, wil men geen verbruikers voor de meter.
Dat afrekenen is mij ook altijd zo uitgelegd, en zou 'dus' de manier zijn om zaken ter oplossing van congestie om over die energie geen opslag en EB te betalen. Maar dat was telefonisch maanden terug.
Nee hoor. Als ik SAP laad, en de EMS wil ook importeren, dan 'neemt' die (altijd) voorrang op de EV lader waarop de loadbalancer ingrijpt en terugschroeft.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Gaat erom dat het kan, niet dat je het zo gaat timen![]()
Zie de post erboven van @The Legend , die garantie heeft Tennet eigenlijk niet als je een SAP ernaast hebt hangen.
Maar staat het ergens in de voorwaarden dat je niks voor de MID mag aansluiten? In mij ogen is dat nl. exact hetzelfde als een SAP en dat mag schijnbaar wel.
En inderdaad, precies dezelfde situatie als wanneer je de EV lader voor de MID meter zou plaatsen.
En dat zou niet mogen vanwege verreken / afreken verschillen met Tennet. Want achteraf moest verklaard kunnen worden welke energie wanneer waarvoor bedoeld was.
Anyway, wellicht een interpretatieverschil, en dient het puur ter verrekening van de verrekenprijs, who knows.
Dat was in dezelfde tijd dat ze nog in de veronderstelling waren dat ze op de eindafrekening van iedere gebruiker een fictieve ‘laagste prijs’ per kWh konden toewijzenpaQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:29:
[...]
De EMS kan alleen middels de MID meter meten/weten wat er aan vermogen op je aansluiting beschikbaar is. Als de EV lader dan bezig is (voor de MID meter) dan kan dat mis gaan ja, en kan balans energie potentieel niet aan de verplichting naar Tennet voldoen.
Dat afrekenen is mij ook altijd zo uitgelegd, en zou 'dus' de manier zijn om zaken ter oplossing van congestie om over die energie geen opslag en EB te betalen. Maar dat was telefonisch maanden terug.
Zo heb ik het ook gelezen. Zolang je BE niet hindert is er niets aan de hand.The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:27:
Ik heb overigens alle drie de overeenkomsten gecheckt voordat ik het feest heb gestart, en @Wolly heeft volgens mij gelijk dat ze nergens letterlijk bedongen dat je niet mag verbruiken voor de MID-meter. Wel een specifieke bepaling over dat je het EMS niet mag uitzetten, en een vangnetbepaling. Zie het flexoperatorcontract:
[...]
Eigenlijk zou ik dus de EV lader op 6kW voor de MID meter kunnen plaatsen, een activatie is maar 12kW en dan zal de loadbalancer ervoor zorgen dat de EV lader ook stopt. Die 18kW kortstondig is geen probleem voor de hoofdzekeringen.
Ik heb dat maanden terug al eens voorgesteld in dit topic en daar is door Don toen duidelijk op gewezen dat dat niet de bedoeling was. Je laadt dan overigens tegen de op dat moment geldende tarieven, maar iig voorkom je zo dubbele conversie.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:34:
[...]
Zo heb ik het ook gelezen. Zolang je BE niet hindert is er niets aan de hand.
Eigenlijk zou ik dus de EV lader op 6kW voor de MID meter kunnen plaatsen, een activatie is maar 12kW en dan zal de loadbalancer ervoor zorgen dat de EV lader ook stopt. Die 18kW kortstondig is geen probleem voor de hoofdzekeringen.
Ik zie het niet staan in de posts van Balans Energie. Zou ook wel uitleg willen krijgen waarom dat tegen de regels in zou gaan als je het proces verder aantoonbaar niet hindert.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Ik heb dat maanden terug al eens voorgesteld in dit topic en daar is door Don toen duidelijk op gewezen dat dat niet de bedoeling was. Je laadt dan overigens tegen de op dat moment geldende tarieven, maar iig voorkom je zo dubbele conversie.
Hoop trouwens meer dat de aFFr activaties een betere oplossing bieden mbt laden EV maar dat laat op zich wachten.
[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 22-02-2026 14:39 ]
Zoals ik hierboven schreef is me dat destijds zo uitgelegd. Vanwege het feit dat ze met Tennet verrekenen op basis van de MID meter data. Naar ik nu begrijp is de insteek / inzet van de meter nu anders en rekenen we evengoed EB af (?) . Dat argument kan dan volgens mij ook geen reden meer zijn om geen verbruiker voor de MID meter te hebben.Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:39:
[...]
Ik zie het niet staan in de posts van Balans Energie. Zou ook wel uitleg willen krijgen waarom dat tegen de regels in zou gaan als je het proces verder aantoonbaar niet hindert.
Maar bel ze morgen even en laat het ons vooral weten
Hier mijn vraag
:strip_exif()/f/image/ljio6NWRsxAQ0V1et27fOwr9.jpg?f=fotoalbum_large)
En het antwoord vanuit balans energie
:strip_exif()/f/image/4noDyf9Ke1zianGwFHWVW0ur.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan het nog een keer navragen, en als het nu wel mag hoor ik het graag 😀
[ Voor 9% gewijzigd door jeeedeee op 22-02-2026 22:42 ]
:strip_exif()/f/image/a5GlXfN5B0GrwX3gGjY2yrZ0.png?f=user_large)
Geen toestemming. "Helaas gaat dit niet goed samen met het leveren van aFRR en het restant van de business case. Je bent dan in onbalans aan het opladen, waar wij geen controle over hebben of dit uit de batterij of van het net moet komen op dat moment."
[ Voor 31% gewijzigd door Damsluijs op 22-02-2026 16:45 ]
Elektrische badkamer radiator/vloerverwarming? Quooker/keuken boiler?ecn1985 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:48:
[...]
Ja moet het even in de gaten houden, werkelijk geen idee, zeker omdat er niemand thuis was op dat moment..
Het lijkt erop dat het klokprogramma van de badkamer vloerverwarming niet in het juiste programma stond. Hopelijk opgelost nu.PisPix schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:53:
[...]
Elektrische badkamer radiator/vloerverwarming? Quooker/keuken boiler?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
De uitleg waarom het niet kan is alleen zeer summier. De BSP claimt immers betaling van Tennet op basis van het MID meter-verbruik. Dat is de enige meter die met zeer fijne resolutie (per seconde) registreert.
Dus alles wat door de midmeter gaat is van belang voor het afrekenen van aFFr. Gaat het niet door de mid, dan telt het niet mee.
Klopt, alles wat je van het net afneemt wordt tegen onbalanstarieven (in tegenstelling tot de genoemde epex tarieven) afgerekend. Als je meer dan 12kW verbruikt heeft Balans ook geen controle waar het vandaan komt want het surplus komt dan van het net…..tegen onbalanstarieven.Helaas gaat dit niet goed samen met het leveren van aFRR en het restant van de business case. Je bent dan in onbalans aan het opladen, waar wij geen controle over hebben of dit uit de batterij of van het net moet komen op dat moment."
Wat zouden ze bedoelen met “restant van de businesscase”?
Als je de laadpaal voor de kWh-meter aansluit verbruik je altijd direct uit het net, dat is juist ook het idee in die opzet, en niet uit de accu. De krijgt dan dus onbalans-verbruik buiten het EMS om en dat wil BE niet. Dat is wat ze bedoelen met ‘restant’. Verbruik (of leveren) is straks aFRR (hoofd business case) óf passieve onbalans-handel zoals we nu ook doen (restant business case).Wolly schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:14:
@Damsluijs @jeeedeee Dank voor de info.
[...]
Klopt, alles wat je van het net afneemt wordt tegen onbalanstarieven (in tegenstelling tot de genoemde epex tarieven) afgerekend. Als je meer dan 12kW verbruikt heeft Balans ook geen controle waar het vandaan komt want het surplus komt dan van het net…..tegen onbalanstarieven.
Wat zouden ze bedoelen met “restant van de businesscase”?
[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 22-02-2026 17:36 ]
Bedoel je dan dat het probleem is dat je tegen onbalanstarief afneemt maar dat de P1 meter hiervoor te weinig data verzamelt? Die meet immers per kwartier. Dat komt niet overeen met artikel 4.4 van het flex operator contract.The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:34:
[...]
Als je de laadpaal voor de kWh-meter aansluit verbruik je altijd direct uit het net, dat is juist ook het idee in die opzet, en niet uit de accu. De krijgt dan dus onbalans-verbruik buiten het EMS om en dat wil BE niet. Dat is wat ze bedoelen met ‘restant’. Verbruik (of leveren) is straks aFRR (hoofd business case) óf passieve onbalans-handel zoals we nu ook doen (restant business case).
Die garantie "laagste prijs staat nog steeds keihard in mijn contract. Net zoals dat ze het verbruik van de EAN gebruiken om prive-gebruik af te rekenen (dus niet het verbruik van de MID meter). Zie artikel 4.4The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:34:
[...]
Dat was in dezelfde tijd dat ze nog in de veronderstelling waren dat ze op de eindafrekening van iedere gebruiker een fictieve ‘laagste prijs’ per kWh konden toewijzenPilot-perikelen zal ik maar zeggen

Nouja...keihard. Als je goed leest staat er "zover mogelijk"
Excuses - vergeten.....paQ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:27:
@blue eyes @KoningSlakkie
Ik denk dat SOC / FCC drift sowieso een scheef beeld van het verlies geeft, en daarmee ook een afwijkend RTE. Mijn ene accu geeft een FCC van 334Ah aan, een 356Ah en een 362Ah. Allemaal (veel) te hoog. Toen de accu's naar de 100% trokken (99) zag ik mijn week-RTE ineen zakken tot onder de 82%. Daarna hebben ze alleen nog maar boven de 35% gezeten en nu is mijn RTE 89%Puur omdat mijn FCC waardes plotseling gestegen zijn en daardoor lijkt het alsof er meer energie in zit. Hoger RTE tot gevolg.
Zo lang we geen echte cycles maken kan er echt vanalles aan energie in onze accu's zitten, maar zullen we het nooit precies weten. Het is een boekhoudkundige (berekende) waarde op basis van de FCC waarde van de BMS.
@blue eyes Jij hebt er 5 toch?
Wat is van elke accu (boven naar beneden) jouw FCC en SOC nou?
op de accu: MENU > MENU > ENTER > 4 x DOWN > ENTER
Hierbij, huidige status:
40,71 / 314,0
50,29 / 314,0
62,29 / 314,0
67,83 / 314,0
68,54 / 314,0
Uit de Deye, via HA: 58% vulling
[ Voor 168% gewijzigd door blue eyes op 22-02-2026 19:58 ]
Een BMS voorkomt niet dat er een vereffening stroom tussen parallele batterijen gaat lopen. Wel kan de omvormer een instructie aan de BMS van de batterijen geven om af te koppelen indien er niet geladen of ontladen wordt. Zeg jij nu dat jij weet dat dit bij dit systeem gebeurt? Heb jij dat gemeten? Ik zou dat hoogst onlogisch vinden, juist omdat je dan geen vereffening meer toestaat terwijl dat wel nodig is. Plus dat geeft dan steeds een hoge piek stroom bij inschakelen. Wel kan ik me voorstellen dat de omvormer dit eenmalig doet bij installatie indien de SOC te ver uit elkaar ligt. Je wilt geen lege batterij aan een volle koppelen. Nieuwe batterijen worden normaal overigens met een SOC van rond de 70% geleverd, dus sterke onbalans bij nieuwe installatie zal niet vaak voorkomen.Ronald schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:46:
De modules hebben hun eigen BMS, dus er gaat niet zomaar iets lopen tussen de modules, @xah5kiDe, de modules communiceren met de omvormer.
Het zijn geen kale cellen!!!
En de spanningsval over de 50 kwadraat kabels gaat helemaal niet veel zijn.. 0.14V per meter bij 200A...
Maar module 1 pakt daar 66A van weg en module 2 nog eens 66A.
Dus je zakt naar 0,09 en 0,05V per meter.
Het is een parallel geschakeld systeem. niet alles voert de volle stroom.
De SOC die de batterij zelf rapporteert, kan zeker afwijken ook al is de spanning gelijk. Pas bij nul of 100% lading kan er weer gekalibreerd worden. Daar verandert de spanning veel meer als functie van SOC dan in het midden.
Theo
Dat lijkt mij suboptimaal gezien het grote verschil. Maar valt het binnen de specs van het systeem is dan de vraag.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:43:
Nou. Zie de post boven je. 28% verschil tussen accu 1 en 5. Geheel te verwachten bij deze doorlusactie.
Theo
Ik heb geen specs van de accu kabels (staat wel wat op maar nu niet meer te zien zonder heftig sjorren
Gezien de warmte ontwikkeling mocht het van mij wel wat dikker zijn.
Maar ja, de prijs loopt van dit soort kabels loopt wel snel op met meer koper er in.
[ Voor 5% gewijzigd door dof op 22-02-2026 23:52 ]
Ik denk dat een busbar met dikke kabels van bar naar Deye dat kan oplossendof schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:50:
Wat ik trouwens ook een beetje minder vind is dat de accu kabels vanaf de omvormer, na een activatie, aardig warm worden. Nog niet gemeten maar ik denk zo tussen 30-35 graden.
Ik heb geen specs van de accu kabels (staat wel wat op maar nu niet meer te zien zonder heftig sjorren) , maar gezien de buitendiameter van 15 mm vermoed ik 75mm2.
Gezien de warmte ontwikkeling mocht het van mij wel wat dikker zijn.
Maar ja, de prijs loopt van dit soort kabels loopt wel snel op met meer koper er in.
Ben ook wel blij dat het busbar verhaal hier door een user moet is aangedragen, als dit inderdaad leidt tot scheve belastingen en slijtage moet dit gewoon opgelost worden door Balans.