Nee dat te gekke tarief was pas om 16:43 bekend op de onbalansmarkt, maar Tennet maakt de volgende dag pas de definitieve verrekenprijs bekend.paQ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Waarom komt ons systeem er dan pas om 16:43 achter dat er al 13 min een te gek tarief was
Toch wel jammer dat BE de accu op 60% houdt gedurende de dag. Van terugverkopen is amper sprake en als het al gebeurt dan is dat in zulke kleine hoeveelheden dat het op de SOC misschien 1% is.
Maar ondertussen wordt er nu wel steeds op een hoger tarief ingekocht om die 60% te handhaven. Vannacht staat de dynamische prijs op 2,5ct, dan is er blijkbaar dus weinig vraag en veel aanbod. Mooi moment om even tot dan te wachten omdat er dan ongetwijfeld periodes zijn met een lagere onbalansprijs dan overdag.
Maar ondertussen wordt er nu wel steeds op een hoger tarief ingekocht om die 60% te handhaven. Vannacht staat de dynamische prijs op 2,5ct, dan is er blijkbaar dus weinig vraag en veel aanbod. Mooi moment om even tot dan te wachten omdat er dan ongetwijfeld periodes zijn met een lagere onbalansprijs dan overdag.
Ik lees dat sommigen van ons klagen over een, op sommige momenten, te hoge SOC, de mijne wil maar met moeite laden; nu al dagen niet meer dan 10-20%, sinds installatie op 19 januari één keer rond de 80% geweest, maar meestal rond max 30-40%.
Vaak laden op "dure" momenten en regelmatig lange tijd stroom direct van het net zonder dat de batterij geladen wordt; vreemd systeem!
Na melding bij BE heeft Don toegezegd een collega langs te sturen om eea goed in te stellen.
Don "ziet" dat systeem niet is zoals het zou moeten zijn; in zijn ogen stopt de levering bij 20% (maar nu dus al dagen onder de 20...).
ik ben benieuwd wat de collega gaat aanpassen, wat zij blijkbaar niet op afstand kunnen doen.
Vaak laden op "dure" momenten en regelmatig lange tijd stroom direct van het net zonder dat de batterij geladen wordt; vreemd systeem!
Na melding bij BE heeft Don toegezegd een collega langs te sturen om eea goed in te stellen.
Don "ziet" dat systeem niet is zoals het zou moeten zijn; in zijn ogen stopt de levering bij 20% (maar nu dus al dagen onder de 20...).
ik ben benieuwd wat de collega gaat aanpassen, wat zij blijkbaar niet op afstand kunnen doen.
Vreemd.roelandh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:25:
Ik lees dat sommigen van ons klagen over een, op sommige momenten, te hoge SOC, de mijne wil maar met moeite laden; nu al dagen niet meer dan 10-20%, sinds installatie op 19 januari één keer rond de 80% geweest, maar meestal rond max 30-40%.
Staan al je accus’swel aan?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Jawel, alle drie "geven licht", op dit moment SOC 29 %, maar dat zal ws nog niet genoeg zijn voor de inductieplaten; dat wordt straks weer duur inkopen...
Ik begrijp niet waarom er 's nachts, of op een ander goedkoop moment, niet volop geladen wordt.
Ik begrijp niet waarom er 's nachts, of op een ander goedkoop moment, niet volop geladen wordt.
Wat bedoel je met lange tijd laden? Bij mij zijn dat periodes van max 7 minuten continu.roelandh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:25:
"lange tijd" is niet mbt laden, maar gaat over de tijd dat ik stroom rechtstreeks van het net krijg ipv van de batterij.
en nu is hij volle bak aan het laden; duurste moment van de dag toch?
Nee, BE levert met de tarieven van de onbalansmarkt zie https://onbalansmarkt.com/liveroelandh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:39:
"lange tijd" is niet mbt laden, maar gaat over de tijd dat ik stroom rechtstreeks van het net krijg ipv van de batterij.
De epex tarieven die een normale dynamisch aanbieder gebruikt zijn dus niet van toepassing, al geven ze wel vaak de richting aan wanneer het goedkoop of duur is.
Ik heb een SE12.5K, en die werkt wel. Staan de instellingen op je SE zelf ook goed?Sportmind schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:58:
Ik heb net even getest of de Solaredge SE9k aanblijft als de grid wegvalt. Helaas, hij valt weg. Hebben meer mensen dit? Of zien jullie dat ie wegvalt en daarna weer opstart in off-grid modus?
Ik neem aan dat je dan toegang tot het portal krijgt?Jerra schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:37:
[...]
Ja eens, zo zit ik al sinds 23 januari (oorspronkelijke installatiedatum) bij balans stroom.
Gebeurt dat op de dag van de originele geplande installatie of eerder?
Bij mij ontbreekt dit dus wellicht gaat het goed (maandag geen overstap naar BE).
Dit is een aandachtspunt, ongeacht de reden dat een installatiedatum verschuift.
Ook wel vreemd dat het kan omdat BE de installatie koppelt aan het energiecontract en je dan niet kwalificeert.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Ja, maar jouw grid settings staan ook.... juistzunrob schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:03:
[...]
Ik heb een SE12.5K, en die werkt wel. Staan de instellingen op je SE zelf ook goed?
Je hebt als het goed is al bericht gekregen van je oude leverancier dat de levering per datum xx wordt stopgezet?Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:06:
[...]
Ik neem aan dat je dan toegang tot het portal krijgt?
Bij mij ontbreekt dit dus wellicht gaat het goed (maandag geen overstap naar BE).
Dit is een aandachtspunt, ongeacht de reden dat een installatiedatum verschuift.
Ook wel vreemd dat het kan omdat BE de installatie koppelt aan het energiecontract en je dan niet kwalificeert.
Houd er trouwens rekening mee dat je saldering dan ook weer op 0 begint. Begon je huidige energiecontract dus in september dan wordt het waarschijnlijk bijbetalen.
Ik probeer daar in te komen via de setapp maar dat lukt niet. Kreeg ook een melding dat Setapp vervangen wordt voor SolarEdge one maar die is alleen voor installateurszunrob schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:03:
[...]
Ik heb een SE12.5K, en die werkt wel. Staan de instellingen op je SE zelf ook goed?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ik zou echt eerst beginnen met.... [ik verval in herhaling]Sportmind schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Ik probeer daar in te komen via de setapp maar dat lukt niet. Kreeg ook een melding dat Setapp vervangen wordt voor SolarEdge one maar die is alleen voor installateurs
Ik probeer het @paQ , maar grid settings blijken password protected in de app. Maar mijn password werkt niet.paQ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:18:
[...]
Ik zou echt eerst beginnen met.... [ik verval in herhaling]
Edit:
Kom er langzaam achter, dat password is niet nodig. Kon de instellingen weer terugzetten naar microinv. Dat lukt dus blijkbaar niet op de omvormer zelf. Morgen ga ik met licht de boel aanpassen en testen.
Overigens moest ik het Setapp verhaal sowieso werkend krijgen om modbus tcp aan te zetten in de se9k. Wil de Solaredge kunnen terugschroeven naar 0 bij 95% SoC.
[ Voor 39% gewijzigd door Sportmind op 20-02-2026 18:38 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Dat was de hele clue, ik heb weinig om te salderen en hoe later de overstap hoe beter.Wolly schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Je hebt als het goed is al bericht gekregen van je oude leverancier dat de levering per datum xx wordt stopgezet?
Houd er trouwens rekening mee dat je saldering dan ook weer op 0 begint. Begon je huidige energiecontract dus in september dan wordt het waarschijnlijk bijbetalen.
Mogelijk is het niet in gang gezet omdat Don een lang wekend elders heeft en hij al wist dat het bij mij krap zou kunnen worden.
Budget dynamisch heeft niets laten weten (in de app of mail) dus dat beschouw ik maar als een goed teken.
Aan de andere kant komt hun eindnota vaak na een maand als ik de reviews lees en dat is voor mij gunstig.
Het vervelende is dat ik nu geen informatie krijg (bevestiging), maar een ramp is het ook weer niet.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Voor gridsettings heb je wel password nodig. 7777. staat in de handleiding.Sportmind schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:29:
[...]
Ik probeer het @paQ , maar grid settings blijken password protected in de app. Maar mijn password werkt niet.
Edit:
Kom er langzaam achter, dat password is niet nodig. Kon de instellingen weer terugzetten naar microinv. Dat lukt dus blijkbaar niet op de omvormer zelf. Morgen ga ik met licht de boel aanpassen en testen.
Overigens moest ik het Setapp verhaal sowieso werkend krijgen om modbus tcp aan te zetten in de se9k. Wil de Solaredge kunnen terugschroeven naar 0 bij 95% SoC.
Om dat op de deye te activeren moet je in basic settings eerst je extra settings daarmee unlocken.
edit:
@Sportmind let wel op dat je je draaiveld settings laat zoals ze staan!
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 20-02-2026 20:43 ]
Nouja toegang inderdaad maar dus ook mijn vorige contract al beëindigd zoals @Wolly al correct voorspelde.Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:06:
[...]
Ik neem aan dat je dan toegang tot het portal krijgt?
Achjah het ging om een maandje, maar het was iets goedkoper geweest als de datum van het contract ook was verplaatst.
Vandaag is de installatie geweest, het systeem draait en staat in het tuinhuisje!
Houd zich prima aan de 60% norm, ben benieuwd naar het het AFFR (en rest van de verbruik/opwek-optimalisaties) algoritme wanneer het zo ver is.
:strip_exif()/f/image/SUh4lvWg0DdD9GVLl3RubLTt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik werd in de ochtend toch wel zenuwachtig, zouden ze nog komen? I.p.v. 8u werd het 12u uiteindelijk, heb rond half 10 beter stroom maar even gebeld.
De buren werden wel ongeduldig, heb bij iedereen maar wat chocolade bezorgd
Ze waren van 12 tot 3 aan het boren om de kabels in de kruipruimte te krijgen, mijn vader was zo lief om maar even een SDS boor op 230v te bezorgen!
Ze hebben wel netjes werk geleverd, morgen in alle rust en daglicht nog maar eens bekijken.
En ik hoor nauwelijks coilwhine bij 1500w ontlading. Dat vind ik toch wel erg prettig
Hoezo waren de buren ongeduldig voor jullie installatieJerra schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:31:
[Afbeelding]
Ik werd in de ochtend toch wel zenuwachtig, zouden ze nog komen? I.p.v. 8u werd het 12u uiteindelijk, heb rond half 10 beter stroom maar even gebeld.
De buren werden wel ongeduldig, heb bij iedereen maar wat chocolade bezorgd
Ze waren van 12 tot 3 aan het boren om de kabels in de kruipruimte te krijgen, mijn vader was zo lief om maar even een SDS boor op 230v te bezorgen!
Ze hebben wel netjes werk geleverd, morgen in alle rust en daglicht nog maar eens bekijken.
En ik hoor nauwelijks coilwhine bij 1500w ontlading. Dat vind ik toch wel erg prettig
3 uur lang beton boren wordt iedereen ongeduldig van
Aah, dacht dat het over de vorige zin ging (“8 uur werd 12 uur > heb maar even gebeld”)Jerra schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:25:
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 21-02-2026 01:40 ]
Dat gaat hier misschien ook gebeuren tenzij ik onder de fundering door kom (is al zo diep uitgegraven).Jerra schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 01:25:
3 uur boren, hoeveel gaten waren dat dan en hoe groot?
Ik verwacht een groot gat voor de voeding met off-grid kabel, netwerk en 2 voor pv strings.
Zeker de moeite waard om dat boren te voorkomen of te beperken tot 2 gaten in de vloer.
Het werk in de kruipruimte wordt al lastig genoeg (zand ligt met name achterin bij de tuin hoog).
Als ze 3 uur over gaten boren doen krijg je wel wat voor je €30 per gat
Door een kalkzandsteen muurtje waren ze zo. Ook €30 voor een extra gat,
Edit: €50 voor een gat
Edit: €50 voor een gat
[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 21-02-2026 17:56 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zijn de waardes van CHARGE en DECHARGE de exacte cijfers?
Imo, het aantal kWH in de accu + charge - discharge is toch de nieuwe stand?
Ik heb deze cijfers vanaf het begin in een Excel zitten; de berekende cijfer loopt met de dag verder weg van het % vulling wat Deye zelf geeft....
Er is natuurlijk verlies, maar charge en discharge zit het verlies toch in verwerkt?
Welke denkfout, rekenfout, etc. maak ik?
Ik heb deze cijfers vanaf het begin in een Excel zitten; de berekende cijfer loopt met de dag verder weg van het % vulling wat Deye zelf geeft....
Er is natuurlijk verlies, maar charge en discharge zit het verlies toch in verwerkt?
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 21-02-2026 11:12 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ha ja zeker, het was hier €50 overigens, maar dan nog!jacovn schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 06:59:
Was toch wel verbaasd want toen ik zelf voor de WP had geboord met mijn historische Aldi SDS boor was ik er binnen een half uur doorheen.
Op de lijst staat €50 ex per gat, het zit er standaard in als je niets extra wil zoals pv kabels verlengen.jacovn schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 06:59:
Dat het zo lang duurde kan aan het gereedschap liggen, verkeerde zuinigheid want de tijd is voor hen.
Ik had hier zelf een betonboorder laten komen. Is ook niet heel duur, en aangezien die beste man dit natuurlijk vaker doet was dit echt een klusje van niks voor hem. Mss een tip voor anderen, ook om het Balans makkelijker te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 21-02-2026 10:26 ]
Is bij jullie ook de historie inclusief fouten?
In het portaal, menu historie. Kies Maand, bijv. Februari. Dan staat er bijv. 450kWh Batterij opgeladen.
Kies je dan voor Jaar dan wordt dese post lager, terwijl Januari bijv voor dezelfde post 100kWh Batterij opgeladen heeft staan.
Logischerwijs zou je toch denken dat het dan voor het jaar 550kWh is?
Dit geldt voor alle regels onder Totaal rechtsboven.
In het portaal, menu historie. Kies Maand, bijv. Februari. Dan staat er bijv. 450kWh Batterij opgeladen.
Kies je dan voor Jaar dan wordt dese post lager, terwijl Januari bijv voor dezelfde post 100kWh Batterij opgeladen heeft staan.
Logischerwijs zou je toch denken dat het dan voor het jaar 550kWh is?
Dit geldt voor alle regels onder Totaal rechtsboven.
Don heeft al aangegeven dat er nog wat zaken moeten worden opgelost mbt de statistieken.
Ik zie ze ook hier. Ik zou zeggen, zwart op wit zetten, strik er omheen en uitbetalen.
In februari 10.379 kWh export gehad
lol
Ik denk dat de bezorg pizza daarmee wel betaald is
Ik zie ze ook hier. Ik zou zeggen, zwart op wit zetten, strik er omheen en uitbetalen.
In februari 10.379 kWh export gehad
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Nee, Don heeft niet aangegeven dat er 'wat zaken' moeten worden opgelost mbt de statistieken, dat ging om één issue.blue eyes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:20:
Don heeft al aangegeven dat er nog wat zaken moeten worden opgelost mbt de statistieken.
In februari 10.379 kWh export gehad![]()
lol
[Afbeelding]
Het eerste wat ik altijd bekijk als ik een overzicht krijg is of de totalen kloppen. Wanneer deze niet kloppen is de kwaliteit vaak onder de maat, het is namelijk de simpelste controle die er is.Balans Energie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:14:
1. Data inconsistentie
Er zit een bug in onze software waardoor er soms 1 seconde een ontzettend grote waarde wordt uitgelezen uit de Eastron meter. Dit wordt op korte termijn opgelost. Sowieso wordt deze data overschreven met de echte slimme meter data, wat wordt gebruikt voor facturatie ed.
Als een muur vochtig is, kan het enorm tegen vallen zijn er door te komen.Jerra schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:39:
[...]
Ha ja zeker, het was hier €50 overigens, maar dan nog!
Was toch wel verbaasd want toen ik zelf voor de WP had geboord met mijn historische Aldi SDS boor was ik er binnen een half uur doorheen.
Ik heb zelf nog 3 doorvoeren geboord, en in oude baksteen is het ook hit&miss. Door sommige stenen druk ik hem zo door, en bij een andere baksteen ben ik na 12min rammelende polsen nog nergens
Lange scherpe (en grote) boren zijn gewoon heel duur, maar wel onmisbaar eigenlijk.
En zelfs met een nieuwe 34mm boor duurde het anderhalve accu in 1 bepaalde steen. (accu werd ook loeiheet trouwens)
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-02-2026 12:10 ]
Export was hier gestart om 12:52, toen was onbalanspiek alweer weg.boekhour schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:01:
Ineens erg duur en exporteren maar:[Afbeelding]
Hopelijk doet de verrekenprijs het omslaan naar het hele kwartier.
Wolly schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:05:
[...]
Export was hier gestart om 12:52, toen was onbalanspiek alweer weg.
Hopelijk doet de verrekenprijs het omslaan naar het hele kwartier.
/f/image/29iDm5i5mSiQO0OY3vPIkr4Y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rRuuYPL18RYtgDnUtljxE5M7.png?f=fotoalbum_large)
de tabel van tennergy stelt tot 13:03
/f/image/nDxXderJXOg3chlWUrfP4vSr.png?f=fotoalbum_large)
In dat geval heeft het zojuist 1 euro opgebracht.
Wat een maf mechanisme is het eigenlijk.
Onbegrijpelijk hoe #772 bij jou een andere waarde laat zien dan de screenshot van @boekhourpaQ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:07:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
de tabel van tennergy stelt tot 13:03
[Afbeelding]
In dat geval heeft het zojuist 1 euro opgebracht.
Wat een maf mechanisme is het eigenlijk.
Laden stopte bij mij exact om 1300u, lijkt mij dat BE dan niet naar jouw tabel kijkt want die zat om 13:01 nog op € 600
Omvormer verlies is volgens mij wel in verwerkt. Want volgens mij is charge en discharge een DC zijdige meting. Chemisch verlies en DC verlies zijn er niet in verwerkt. Dat zou je SOC drift kunnen verklaren.blue eyes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:15:
Zijn de waardes van CHARGE en DECHARGE de exacte cijfers?
Edit welke kant loopt je SOC in je berekening? Wordt deze steeds hoger?
[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-02-2026 14:06 ]
15600 Wp Canadian Solar, 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie, Deye 12kW omvormer
Daar zal wel conversieverlies inzitten, maar geen eigenverbruik. Dat zit in de "losses". Daar zit alles in.KoningSlakkie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:17:
[...]
Omvormer verlies is volgens mij wel in verwerkt. Want volgens mij is charge en discharge een DC zijdige meting. Chemisch verlies en DC verlies is niet er in verwerkt. Dat zou je SOC drift kunnen verklaren.
Natuurlijk, het zal bij iedereen met voldoende SOC een ontlaadmoment zijn geweest van 12:52 tot 13:00.E-Transitie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:17:
[Afbeelding]
Mijn grafiek lijkt erg op die van PAQ
IkSpeedy-Andre schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Op de lijst staat €50 ex per gat, het zit er standaard in als je niets extra wil zoals pv kabels verlengen.
Dat het zo lang duurde kan aan het gereedschap liggen, verkeerde zuinigheid want de tijd is voor hen.
Zal
Mij wel vergissen en het zal €50 zijn.
Ik had een post van 30,50 en 100. 10 meter kabel, boren en een klein doosje waar kabel in afgewerkt zit.
[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 21-02-2026 14:32 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik heb gisteren nacht een energie balans gemaakt om de totale realtime power losse te berekenen. Weet niet of ik hier een denk fout maak. Dus denk graag even met me mee.
Ik heb off-grid en hun apparatuur hangt in de berging. Ik heb 3 meetpunten plus een solarman entity
(P1 + PV + deye battery power) - (Huisvermogen - PV)
Dan krijg ik een totaal verlies, wat ongeveer 66-74 watt hoger is dan de power loss entity uit solarman. Zie screenshots.
Maak ik hier een denkfout? Er zitten wel synchronisatie fouten in op bepaalde momenten maar dat is even acceptabel.
:strip_exif()/f/image/JSqq30oUyEYxEuUc5GDbVojK.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenste waarde boven het huisje is mijn eigen powerloss formule. In het cirkeltje genaamd “Deye” is de powerloss entity van solarman
:strip_exif()/f/image/lF4dStJ1U7Y1JfGYA2k13DY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens heb ik ook de load uit solarman vergeleken met de HW meter in de meterkast. Hier zit een verschil van 25-80 watt tussen. Is dat het verlies in de 25 meter lange 10mm2 kabel en de energie meter? Wederom hier ook weer synchronisatie verschillen.
Ik heb off-grid en hun apparatuur hangt in de berging. Ik heb 3 meetpunten plus een solarman entity
- P1-meter
- Enphase systeem heeft een 3-fase HW-meter
- Mijn meterkast heeft een 3-fase HW-meter (vervangt de P1-meter als het ware, dus load), hier zit het enphase systeem dus eronder
- Tenslotte heb ik de battery power uit solarman
(P1 + PV + deye battery power) - (Huisvermogen - PV)
Dan krijg ik een totaal verlies, wat ongeveer 66-74 watt hoger is dan de power loss entity uit solarman. Zie screenshots.
Maak ik hier een denkfout? Er zitten wel synchronisatie fouten in op bepaalde momenten maar dat is even acceptabel.
:strip_exif()/f/image/JSqq30oUyEYxEuUc5GDbVojK.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenste waarde boven het huisje is mijn eigen powerloss formule. In het cirkeltje genaamd “Deye” is de powerloss entity van solarman
:strip_exif()/f/image/lF4dStJ1U7Y1JfGYA2k13DY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens heb ik ook de load uit solarman vergeleken met de HW meter in de meterkast. Hier zit een verschil van 25-80 watt tussen. Is dat het verlies in de 25 meter lange 10mm2 kabel en de energie meter? Wederom hier ook weer synchronisatie verschillen.
[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-02-2026 13:51 ]
Het zijn sowieso ook allemaal andere apparaten die meten.
Als ik kijk wat mijn SE omvormer denkt op te wekken aan AC zijde, en wat de GEN meet aan binnenkomst, zit daar ook afwijking in. Ca 4% minder komt er bij de Deye aan. Is de SE te optimistisch? Is de Deye te pessimistisch? Zeg het maar.
Meetverschillen zullen er altijd optreden. En ik durf zelfs te stellen dat twee dezelfde Eastron MID meters ook zullen afwijken tov elkaar.
Zo meet mijn Chinesium laadpaal achter 30m1 4mm2 214V, terwijl de laagste uitgaande spanning 219V is.
Met laden op 20A vindt de laadpaal dat er 19.1A binnenkomt.
Als ik kijk wat mijn SE omvormer denkt op te wekken aan AC zijde, en wat de GEN meet aan binnenkomst, zit daar ook afwijking in. Ca 4% minder komt er bij de Deye aan. Is de SE te optimistisch? Is de Deye te pessimistisch? Zeg het maar.
Meetverschillen zullen er altijd optreden. En ik durf zelfs te stellen dat twee dezelfde Eastron MID meters ook zullen afwijken tov elkaar.
Zo meet mijn Chinesium laadpaal achter 30m1 4mm2 214V, terwijl de laagste uitgaande spanning 219V is.
Ja, loopt steeds verder weg naar boven. Heb al waardes boven de 100% gehad.KoningSlakkie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:17:
[...]
Omvormer verlies is volgens mij wel in verwerkt. Want volgens mij is charge en discharge een DC zijdige meting. Chemisch verlies en DC verlies zijn er niet in verwerkt. Dat zou je SOC drift kunnen verklaren.
Edit welke kant loopt je SOC in je berekening? Wordt deze steeds hoger?
De eastronmeter van BE en mijn HW zitten achter elkaar, doorgelust - ik moet dat nog navragen als de monteur hier terugkomt om een nieuwe "Cover" op de omvormer te monteren (beschadigd aangekomen, kras).
Best wat verschil.
Best wat verschil.
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 21-02-2026 14:54 ]
Qua weegschalen heb ik wel een gevoel qua onnauwkeurigheid. Bij electra dacht ik dat het wat strakker in elkaar zat.paQ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:34:
Het zijn sowieso ook allemaal andere apparaten die meten.
Maar goed, Ik laat de power loss van de deye weg en ik ga over op mijn eigen formule. Nu heb ik een completere/sluitende weergave.
Dan zijn het inderdaad de chemische verliezen en overige DC verliezen wat zorgt voor de SOC drift. In de praktijk is er altijd minder energie te dischargen dan wat er in ging.blue eyes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:42:
[...]
Ja, loopt steeds verder weg naar boven. Heb al waardes boven de 100% gehad.
Het verplaatsen van ionen in een batterijcel zorgt ook voor verliezen/warmte. Zie battery temperature in solarman.
[ Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-02-2026 15:06 ]
Dat bedoel ik. Twee 'dezelfde' meters.blue eyes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:54:
De eastronmeter van BE en mijn HW zitten achter elkaar, doorgelust - ik moet dat nog navragen als de monteur hier terugkomt om een nieuwe "Cover" op de omvormer te monteren (beschadigd aangekomen, kras).
Best wat verschil.
[Afbeelding]
Ik heb geen reden om aan te nemen dat de Deye te optimistisch zou meten.KoningSlakkie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:02:
[...]
Qua weegschalen heb ik wel een gevoel qua onnauwkeurigheid. Bij electra dacht ik dat het wat strakker in elkaar zat.
Maar goed, Ik laat de power loss van de deye weg en ik ga over op mijn eigen formule. Nu heb ik een completere/sluitende weergave.
Zeker niet als het gaat om de stroom die daadwerkelijk de batterij in wordt gedrukt.
Komt er daar weer net iets minder aan? Jazeker. De BMS zelf in elke accu loopt ook niet op lucht. De accu's worden warm, de kabel wordt warm. Allemaal weer enkele Watts hier en daar verlies. Maar, je zult ergens moeten meten. De stroom moet ook weer terug langs hetzelfde meetpunt immers om het te kunnen benutten.
Zo kun je ook alle verliezen van al je DIN componenten gaan meten. Ook al die automaatjes worden warm. En hoort dat verlies dan bij de thuisbatterij?
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-02-2026 15:19 ]
@blue eyes @KoningSlakkie
Ik denk dat SOC / FCC drift sowieso een scheef beeld van het verlies geeft, en daarmee ook een afwijkend RTE. Mijn ene accu geeft een FCC van 334Ah aan, een 356Ah en een 362Ah. Allemaal (veel) te hoog. Toen de accu's naar de 100% trokken (99) zag ik mijn week-RTE ineen zakken tot onder de 82%. Daarna hebben ze alleen nog maar boven de 35% gezeten en nu is mijn RTE 89%
Puur omdat mijn FCC waardes plotseling gestegen zijn en daardoor lijkt het alsof er meer energie in zit. Hoger RTE tot gevolg.
Zo lang we geen echte cycles maken kan er echt vanalles aan energie in onze accu's zitten, maar zullen we het nooit precies weten. Het is een boekhoudkundige (berekende) waarde op basis van de FCC waarde van de BMS.
@blue eyes Jij hebt er 5 toch?
Wat is van elke accu (boven naar beneden) jouw FCC en SOC nou?
op de accu: MENU > MENU > ENTER > 4 x DOWN > ENTER
Ik denk dat SOC / FCC drift sowieso een scheef beeld van het verlies geeft, en daarmee ook een afwijkend RTE. Mijn ene accu geeft een FCC van 334Ah aan, een 356Ah en een 362Ah. Allemaal (veel) te hoog. Toen de accu's naar de 100% trokken (99) zag ik mijn week-RTE ineen zakken tot onder de 82%. Daarna hebben ze alleen nog maar boven de 35% gezeten en nu is mijn RTE 89%
Zo lang we geen echte cycles maken kan er echt vanalles aan energie in onze accu's zitten, maar zullen we het nooit precies weten. Het is een boekhoudkundige (berekende) waarde op basis van de FCC waarde van de BMS.
@blue eyes Jij hebt er 5 toch?
Wat is van elke accu (boven naar beneden) jouw FCC en SOC nou?
op de accu: MENU > MENU > ENTER > 4 x DOWN > ENTER
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 21-02-2026 15:37 ]
Ik zeg niet dat de deye aan het optimistisch of aan het liegen is. Hij meet gewoon ergens, it is what it is.paQ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:18:
[...]
Ik heb geen reden om aan te nemen dat de Deye te optimistisch zou meten.
Zeker niet als het gaat om de stroom die daadwerkelijk de batterij in wordt gedrukt.
Komt er daar weer net iets minder aan? Jazeker. De BMS zelf in elke accu loopt ook niet op lucht. De accu's worden warm, de kabel wordt warm. Allemaal weer enkele Watts hier en daar verlies. Maar, je zult ergens moeten meten. De stroom moet ook weer terug langs hetzelfde meetpunt immers om het te kunnen benutten.
Zo kun je ook alle verliezen van al je DIN componenten gaan meten. Ook al die automaatjes worden warm. En hoort dat verlies dan bij de thuisbatterij?
Het gaat mij even om die gap tussen de meetpunten. En semantisch gezien wijs ik het nu idd toe aan de thuisbatterij
Maakt ook verder niet uit. Maar het gaat mij om een sluitende energiebalans.
Edit: om het completer te maken zou ik met een smartplug ook de switch moeten meten en toevoegen aan de losses
[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-02-2026 15:40 ]
+ alle trajecten en automaten die er mee gemoeid gaan. En dat is in principe niet de efficiëntie van de Deye aan te rekenen. Dat was mijn punt meerKoningSlakkie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:37:
[...]
Edit: om het completer te maken zou ik met een smartplug ook de switch moeten meten en toevoegen aan de losses
Ik ben het met je eens. Het ging mij ook minder om de deye.paQ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:41:
[...]
+ alle trajecten en automaten die er mee gemoeid gaan. En dat is in principe niet de efficiëntie van de Deye aan te rekenen. Dat was mijn punt meer
Ander punt: ik kreeg ongevraagd een mail over de nieuwe jaarcontract bij mijn vorige energieleverancier. 1 jaar vast voor 21 cent/kWh, dat is best wel een stap omlaag van wat ik voorheen had. Dat maakt de tvt berekening weer wat ongunstiger
[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-02-2026 16:06 ]
Dat zijn vooroorlogse tarieven.
Vraag:
Als ik kijk bij history en dan het verbruik voor vandaag:
/f/image/k4dAI4zLBp80bKhsaQYKAj3h.png?f=fotoalbum_large)
Dit zit tussen 18:00 - 19:00 ruim onder de 1 kWh gemiddeld.
Kijk ik op het actueel dashboard zit ik bijna op het dubbele::strip_exif()/f/image/CcLahD2gKNgKkv6cH7kwCbN6.png?f=user_large)
Wat mis ik hier?
Offtopic waarschijnlijk maar iemand een idee wat de verklaring kan zijn voor het verbruik tussen 14:30 - 17:30? de golvende lijn? Aangezien er niermand thuis was ook de auto niet en zover ik weet ook geen grootgebruikers aanstonden alleen de WP 500W
/f/image/k4dAI4zLBp80bKhsaQYKAj3h.png?f=fotoalbum_large)
Kijk ik op het actueel dashboard zit ik bijna op het dubbele:
:strip_exif()/f/image/CcLahD2gKNgKkv6cH7kwCbN6.png?f=user_large)
Wat mis ik hier?
Offtopic waarschijnlijk maar iemand een idee wat de verklaring kan zijn voor het verbruik tussen 14:30 - 17:30? de golvende lijn? Aangezien er niermand thuis was ook de auto niet en zover ik weet ook geen grootgebruikers aanstonden alleen de WP 500W
[ Voor 22% gewijzigd door ecn1985 op 21-02-2026 20:33 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Je kijkt naar grafieken met verschillende eenheden. De kWh grafiek sluit niet uit dat een tijdje 1,8kW gevraagd is. De laatste grafiek lijkt alsof je WP enorm aan het pendelen is geweest. Met de hogere middagtemperatuur van vandaag zou dat ook het geval kunnen zijn.ecn1985 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:29:
Vraag:
[Afbeelding]
Kijk ik op het actueel dashboard zit ik bijna op het dubbele: [Afbeelding]
Wat mis ik hier?
Ik ben toch malle pietje niet!
The Legend schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:35:
[...]
Je kijkt naar grafieken met verschillende eenheden. De kWh grafiek sluit niet uit dat een tijdje 1,8kW gevraagd is. De laatste grafiek lijkt alsof je WP enorm aan het pendelen is geweest. Met de hogere middagtemperatuur van vandaag zou dat ook het geval kunnen zijn.
/f/image/FiymHSeBnL8tLJhIKwLS0fEL.png?f=fotoalbum_large)
Die draait al ruim 24h 20Hz = 550W ongeveer, dat kan hem niet zijn..
Ik baal ervan dat ik niet alles afzonderlijk meet en het niet goed kan onderbouwen maar verbruik lijkt te zijn gestegen maar ja met hoeveel, geen idee precies..
[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 21-02-2026 21:02 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zonder accu, met accu.....
Los ervan of er elders iets niet OK is, heb je met de accu omzetting verliezen. Dus per definitie meer verbruik dan voorheen, dit kan zelfs boven de 20% zijn.
Los ervan of er elders iets niet OK is, heb je met de accu omzetting verliezen. Dus per definitie meer verbruik dan voorheen, dit kan zelfs boven de 20% zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 21-02-2026 21:18 ]
Ik ben nieuw op dit forum, en alles aan het volgen. Begin April worden bij mij de accu's en Deye geplaatst.
Ik zie af en toe de foto's van de achterkant van de aansluitingen van de DC accu-kabels.
Volgens mij, is deze manier van aansluiten foutief.
Zowel de + als de - kabels moeten van de omvormer naar elke accu exact dezelfde lengte hebben, dus via Bushbars aangesloten worden. Dit om te voorkomen, dat de bovenste accu het eerst en het snelst geladen wordt.
Dit zorgt er dan voor dat de 3 akku's niet met de zelfde vermogen geladen worden.
Kortom, snellere slijtage van de bovenste accu, en problemen met de BMS, daarna er verschillen kunnen ontstaan.
Wat is jullie mening hieroover?
Gerrit
Ik zie af en toe de foto's van de achterkant van de aansluitingen van de DC accu-kabels.
Zowel de + als de - kabels moeten van de omvormer naar elke accu exact dezelfde lengte hebben, dus via Bushbars aangesloten worden. Dit om te voorkomen, dat de bovenste accu het eerst en het snelst geladen wordt.
Dit zorgt er dan voor dat de 3 akku's niet met de zelfde vermogen geladen worden.
Kortom, snellere slijtage van de bovenste accu, en problemen met de BMS, daarna er verschillen kunnen ontstaan.
Gerrit
Ziet eruit als een oven, frituurpan, elektrisch kacheltje etc. die steeds aanspringt met 2000w en na bereiken van temperatuur weer even uitschakelt.ecn1985 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:39:
[...]
[Afbeelding]
Die draait al ruim 24h 20Hz = 550W ongeveer, dat kan hem niet zijn..
Ik baal ervan dat ik niet alles afzonderlijk meet en het niet goed kan onderbouwen maar verbruik lijkt te zijn gestegen maar ja met hoeveel, geen idee precies..
Ja moet het even in de gaten houden, werkelijk geen idee, zeker omdat er niemand thuis was op dat moment..Yaay schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:42:
[...]
Ziet eruit als een oven, frituurpan, elektrisch kacheltje etc. die steeds aanspringt met 2000w en na bereiken van temperatuur weer even uitschakelt.
Heb je best een punt. Dit is niet meer perse parallel.GerritFrans schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:32:
Ik ben nieuw op dit forum, en alles aan het volgen. Begin April worden bij mij de accu's en Deye geplaatst.
Gerrit
De negatief aan de onderste knopen zou al heel veel schelen.
Hoe bedoel je (en @GerritFrans) dat dan?paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:01:
[...]
Heb je best een punt. Dit is niet meer perse parallel.
De negatief aan de onderste knopen zou al heel veel schelen.
Als ik bijvoorbeeld deze foto neem (van @dof), zijn de aansluitingen qua lengte toch gelijk?
:strip_exif()/f/image/KUikHwg4l0knZQIewS4y3Wkz.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
Never mind; ik lees verkeerd. Van omvormer naar accu gaat het om.
Never mind; ik lees verkeerd. Van omvormer naar accu gaat het om.
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 22-02-2026 00:35 ]
Ja, ik heb de (voorgekrimpte) kabels ook los bekeken (ook van omvormer naar accu's) en die waren van exact dezelfde lengte. Daar heb ik speciaal even op gelet.Source90 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:34:
[...]
Hoe bedoel je (en @GerritFrans) dat dan?
Als ik bijvoorbeeld deze foto neem (van @dof), zijn de aansluitingen qua lengte toch gelijk?
[Afbeelding]
Ze zijn niet even lang vanaf de automaat. Ze zijn daisy chained. Ik kan het morgen eens meten maar ik gok dat er zomaar 5-10A laadstroom verschil zit tussen bovenste en onderste.
Welkom!GerritFrans schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:32:
Gerrit
Interessant punt, is het in de praktijk ook zo of is dit puur perfectionistisch om het laatste procentje efficiency er ook uit te persen?
Elke batterij heeft een eigen BMS, welk probleem zou er dan kunnen optreden?
Als er een busbar in de stack had gezeten was er toch ook een fysiek afstand verschil tussen batterijen ?
Wellicht iets minder als met de kabels, maar ook geen gelijke afstand. Dat heeft denk ik elke stackable accu net zo.
Wellicht iets minder als met de kabels, maar ook geen gelijke afstand. Dat heeft denk ik elke stackable accu net zo.
De modules staan parallel. Stroom loopt altijd door het gehele traject van -Deye naar +Deye.
Verschil in lengte van de + en - tussen Deye en bovenste module wordt dus gelijk gezien door alle modules: Non issue.
Module 3 heeft iets langere kabel dan module 2 dan module 1. Module 3 ziet dus een fractie aan spanning minder dan 1. Gaat die achterlopen bij laden? Misschien… maar zodra module 1 vol raakt vertraagt deze. Dus haalt 3 het wel in: Non issue.
Even bot: leuk bedacht, ga vooral door met zo denken, dat is gezond. Maar het is wel geneuzel in de kantlijn in dit geval.
Verschil in lengte van de + en - tussen Deye en bovenste module wordt dus gelijk gezien door alle modules: Non issue.
Module 3 heeft iets langere kabel dan module 2 dan module 1. Module 3 ziet dus een fractie aan spanning minder dan 1. Gaat die achterlopen bij laden? Misschien… maar zodra module 1 vol raakt vertraagt deze. Dus haalt 3 het wel in: Non issue.
Even bot: leuk bedacht, ga vooral door met zo denken, dat is gezond. Maar het is wel geneuzel in de kantlijn in dit geval.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Niet als je vanaf de busbar naar elke accu met even lange kabel gaat.jacovn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 05:48:
Als er een busbar in de stack had gezeten was er toch ook een fysiek afstand verschil tussen batterijen ?
Maar als een accu stack 80 cm hoog is met een accu die 20 cm is, dus 4 op elkaar zou die busbar ook 80 cm lang zijn (moet boven en onder kant van elke accu bereiken) stel je tapt af in midden van busbar in de accu.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:29:
[...]
Niet als je vanaf de busbar naar elke accu met even lange kabel gaat.
Als je hoofd aansluting op de bovenste maakt is de afstand naar de onderste toch ook nog 60 cm ?
En de bovenste is dan 0 cm
De een na bovenste 20 cm, die daaronder 40 cm.
Ik zie niet veel verschil met kabels.
Ik denk dat de afstand niet veel uitmaakt maar wel de extra connecties in een parallele opstelling? Met een bus bar zit alles op hetzelfde aantal schroefkoppelingen.jacovn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:19:
[...]
Maar als een accu stack 80 cm hoog is met een accu die 20 cm is, dus 4 op elkaar zou die busbar ook 80 cm lang zijn (moet boven en onder kant van elke accu bereiken) stel je tapt af in midden van busbar in de accu.
Als je hoofd aansluting op de bovenste maakt is de afstand naar de onderste toch ook nog 60 cm ?
En de bovenste is dan 0 cm
De een na bovenste 20 cm, die daaronder 40 cm.
Ik zie niet veel verschil met kabels.
Wederom jammer dat we geen documentatie hebben ontvangen van de producten, daar had het misschien wel in gestaan.
De drie batterijen zitten parallel aangesloten en hebben dus allemaal dezelfde spanning en daarmee ook dezelfde SOC. Althans als je ze 24 uur laat staan. Tijdens laden met 240A zal de bovenste batterij meer stroom krijgen omdat de de weerstand naar de andere batterijen hoger is en deze weerstand zorgt voor een iets lagere momentele laadspanning. Stop het laden dan gaat er een vereffening stroom lopen tussen de drie batterijen net zolang totdat de SOC weer gelijk is. Bij ontladen is het soortgelijk. De meeste stroom wordt door de bovenste batterij geleverd en zodra het ontladen stopt zal de bovenste batterij bijgeladen worden door de twee die wat verder weg liggen.
Als je heel vaak met de maximale stroom van 240A laad/ontlaad, dan is de verdeling dus niet 80A,80A,80A maar misschien 100A,80A,60A. Zonder kennis van de batterij valt niet te zeggen of het verschil in piek stroom (100A versus 60A) uitmaakt voor de levensduur. De cellen in de bovenste batterij zullen iets warmer worden. Je kunt altijd na 8 jaar de onderste batterij met de bovenste verwisselen als je daar serieus zorgen over maakt.
Iemand met een DC stroomtang kan dit overigens eenvoudig meten.
Als je heel vaak met de maximale stroom van 240A laad/ontlaad, dan is de verdeling dus niet 80A,80A,80A maar misschien 100A,80A,60A. Zonder kennis van de batterij valt niet te zeggen of het verschil in piek stroom (100A versus 60A) uitmaakt voor de levensduur. De cellen in de bovenste batterij zullen iets warmer worden. Je kunt altijd na 8 jaar de onderste batterij met de bovenste verwisselen als je daar serieus zorgen over maakt.
Theo
De modules hebben hun eigen BMS, dus er gaat niet zomaar iets lopen tussen de modules, @xah5kiDe, de modules communiceren met de omvormer.
Het zijn geen kale cellen!!!
En de spanningsval over de 50 kwadraat kabels gaat helemaal niet veel zijn.. 0.14V per meter bij 200A...
Maar module 1 pakt daar 66A van weg en module 2 nog eens 66A.
Dus je zakt naar 0,09 en 0,05V per meter.
Het is een parallel geschakeld systeem. niet alles voert de volle stroom.
Het zijn geen kale cellen!!!
En de spanningsval over de 50 kwadraat kabels gaat helemaal niet veel zijn.. 0.14V per meter bij 200A...
Maar module 1 pakt daar 66A van weg en module 2 nog eens 66A.
Dus je zakt naar 0,09 en 0,05V per meter.
Het is een parallel geschakeld systeem. niet alles voert de volle stroom.
[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 22-02-2026 10:49 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Neu. De SOC kan behoorlijk afwijken hoor.xah5kiDe schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:40:
De drie batterijen zitten parallel aangesloten en hebben dus allemaal dezelfde spanning en daarmee ook dezelfde SOC. Althans als je ze 24 uur laat staan. Tijdens laden met 240A zal de bovenste batterij meer stroom krijgen omdat de de weerstand naar de andere batterijen hoger is en deze weerstand zorgt voor een iets lagere momentele laadspanning. Stop het laden dan gaat er een vereffening stroom lopen tussen de drie batterijen net zolang totdat de SOC weer gelijk is. Bij ontladen is het soortgelijk.
24 / 31 / 25 kan heel goed voorkomen.
Hoger dan 211A heb ik nog niet kunnen meten overigens. De Deye staat wel ingesteld op max 240A.
@Ronald Ik vraag me af of het wel zo'n non-issue is eigenlijk.
Zojuist eens even gekeken. Mijn accu's zijn van onder naar boven aangesloten
Accu 1 onderop dus; accu 3 bovenop.
De onderste krijgt 23A meer stroom dan de bovenste. Dat vind ik nogal een verschil eigenlijk. Met ontladen zal hetzelfde gebeuren maar de andere kant op. Met grotere stacks zal het verschil alleen maar nog verder toenemen. (net als FCC afwijking kan ik me zo voorstellen)
Wellicht de negatief aan de bovenste koppelen, dan zal het verschil allicht al kleiner zijn. (?)
De onderste krijgt 23A meer stroom dan de bovenste. Dat vind ik nogal een verschil eigenlijk. Met ontladen zal hetzelfde gebeuren maar de andere kant op. Met grotere stacks zal het verschil alleen maar nog verder toenemen. (net als FCC afwijking kan ik me zo voorstellen)
Wellicht de negatief aan de bovenste koppelen, dan zal het verschil allicht al kleiner zijn. (?)
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 22-02-2026 11:06 ]
Ik heb een uitleg filmpje gevonden, er gaat dus geen vereffening stroom lopen door de voltage drop over de kabels. De onderste accu zal dus nooit de volle lading krijgen, zo begrijp ik het.xah5kiDe schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:40:
De drie batterijen zitten parallel aangesloten en hebben dus allemaal dezelfde spanning en daarmee ook dezelfde SOC. Althans als je ze 24 uur laat staan. Tijdens laden met 240A zal de bovenste batterij meer stroom krijgen omdat de de weerstand naar de andere batterijen hoger is en deze weerstand zorgt voor een iets lagere momentele laadspanning. Stop het laden dan gaat er een vereffening stroom lopen tussen de drie batterijen net zolang totdat de SOC weer gelijk is. Bij ontladen is het soortgelijk. De meeste stroom wordt door de bovenste batterij geleverd en zodra het ontladen stopt zal de bovenste batterij bijgeladen worden door de twee die wat verder weg liggen.
Komt ook aan bod in de video. Vanaf 05:50paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:03:
noice
Ik kijk hem even verder uit.
Bedenk me net dat ik vorige week ineens een error had bij 97% oid.
Battery fault.
/f/image/DLhCwJp4Ri318VxAhGHeTv2h.png?f=fotoalbum_large)
Welke error dat exact was kan ik nergens terugvinden. Maar 'een' batterij was het duidelijk ergens niet mee eens.
edit
/f/image/mNZEcCA6U556N1CpzkUYV7jl.png?f=fotoalbum_large)
Ja, dit bedoelde ik dus. "not ideal' maar wel beter dan het niet doen.
[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 22-02-2026 11:30 ]
Nieuwe batterij pakketten zijn vaak niet voldoende af fabriek gebalanceerd, ze worden weliswaar gesorteerd
op capaciteit en interne weerstand en geladen tot 50% voor opslag en transport.
Korte opeenvolgende laad en ontlaad cycli zijn ongunstig voor de onbalans en de SOC drift. Een error ontstaat vermoedelijk van een cel high voltage, een enkele cel die sneller 'vol' is dan de andere cellen. Met balanceren trekken de celspanningen weer naar elkaar toe. Dat werkt het beste na een aantal cycli van leeg naar vol en tijdwijze de lading uren lang aan vol toestand houden. Een actieve balancer heeft de voorkeur boven een passieve balancer.
op capaciteit en interne weerstand en geladen tot 50% voor opslag en transport.
Korte opeenvolgende laad en ontlaad cycli zijn ongunstig voor de onbalans en de SOC drift. Een error ontstaat vermoedelijk van een cel high voltage, een enkele cel die sneller 'vol' is dan de andere cellen. Met balanceren trekken de celspanningen weer naar elkaar toe. Dat werkt het beste na een aantal cycli van leeg naar vol en tijdwijze de lading uren lang aan vol toestand houden. Een actieve balancer heeft de voorkeur boven een passieve balancer.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Wij hopen allemaal dat zodra de zon goed gaat schijnen de accus elke nacht leeg worden gemaakt en overdag helemaal vol worden geladen.
Elke dag van bijna leeg tot vol enz. Gaat dan wel goed komen met kalibreren
Andere vraag. Retorisch hoop ik.
De uiteindelijke prijs, vanaf onbalans prijs geredeneerd: 7 cent onbalansprijs; 11,09 cent vaste kosten overheid, 2 cent vaste kosten voor BE maakt ongeveer 20 cent voor mij als consumenten prijs?
Ik zoek een soort van bovenkant, moment om de auto te laden. Uiteraard is met de zon het beste, maar er moet gereden worden, dus geladen worden.
Dan is 20 cent een mooie max.
Andere vraag. Retorisch hoop ik.
De uiteindelijke prijs, vanaf onbalans prijs geredeneerd: 7 cent onbalansprijs; 11,09 cent vaste kosten overheid, 2 cent vaste kosten voor BE maakt ongeveer 20 cent voor mij als consumenten prijs?
Ik zoek een soort van bovenkant, moment om de auto te laden. Uiteraard is met de zon het beste, maar er moet gereden worden, dus geladen worden.
Dan is 20 cent een mooie max.
[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 22-02-2026 12:33 ]
Plus BTW nog denk ik ergens?
De onderste neemt.paQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:03:
@Ronald Ik vraag me af of het wel zo'n non-issue is eigenlijk.
En de onderste heeft de laagste spanning… (0,1V misschien)
Dus je maakt alleen maar mijn punt sterker dat het niet aan de aansluitingen ligt.
Voor de zomer zal dat geheid goed komen, mits aFRR binnen die verwachting opereert, ik dacht dat er aan de bovenkant altijd ruimte moest blijven voor activaties?blue eyes schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:22:
Wij hopen allemaal dat zodra de zon goed gaat schijnen de accus elke nacht leeg worden gemaakt en overdag helemaal vol worden geladen.
Balanceren van de cellen (niet kalibreren) is wel iets wat voor het onderhoud van de batterij goed zou zijn in regelmatige afstanden, vooral buiten het zomerseizoen omdat juist dan meestal 'vol' niet wordt bereikt.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Weet iemand wat er gebeurt als op een zonnige dag de accu vol is en de prijzen negatief zijn. Wordt de PV dan automatisch uitgeschakeld? En/of moet je dat zelf instellen of gaat Balans dat doen?
15600 Wp Canadian Solar, 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie, Deye 12kW omvormer
AFRR activaties kunnen op- én afname zijn!Ersus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:52:
[...]
Voor de zomer zal dat geheid goed komen, mits aFRR binnen die verwachting opereert, ik dacht dat er aan de bovenkant altijd ruimte moest blijven voor activaties?
Balanceren van de cellen (niet kalibreren) is wel iets wat voor het onderhoud van de batterij goed zou zijn in regelmatige afstanden, vooral buiten het zomerseizoen omdat juist dan meestal 'vol' niet wordt bereikt.
Dus er moet marge zijn boven en onder om dat op hoog vermogen te kunnen.
Wat er nu gebeurd wil ik nog steeds geen activaties noemen (Want volgens mij gebruikt Balans dat zelf alleen in de context van AFRR!.
Wat nu gebeurd zijn (ont-)laadmomenten ;D
Er zit tijdens laden ca 0.3V spanningsverschil tussen accu 1 en accu 3, met dus die 23A verschil.Ronald schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:46:
[...]
De onderste neemt.
En de onderste heeft de laagste spanning… (0,1V misschien)
Dus je maakt alleen maar mijn punt sterker dat het niet aan de aansluitingen ligt.
Omvormer aan Grid kan Deye of EMS echt helemaal niets aan doen.E-Transitie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:11:
Weet iemand wat er gebeurt als op een zonnige dag de accu vol is en de prijzen negatief zijn. Wordt de PV dan automatisch uitgeschakeld? En/of moet je dat zelf instellen of gaat Balans dat doen?
PV aan de Deye heeft de Deye volledige controle.
Op Gen of Load zou de Deye op frequentie moeten kunnen sturen (VDE 4105)... vraag is...
Des te meer reden voor BE om dan iets van Balanceer optie te integreren om al zijn assets ook een beetje onderhoud mee te geven?Ronald schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:11:
[...]
AFRR activaties kunnen op- én afname zijn!
Dus er moet marge zijn boven en onder om dat op hoog vermogen te kunnen.
Wat er nu gebeurd wil ik nog steeds geen activaties noemen (Want volgens mij gebruikt Balans dat zelf alleen in de context van AFRR!.
Wat nu gebeurd zijn (ont-)laadmomenten ;D
Nou, het kan weinig kwaad denk ik hem eens 'diagonaal' aan te sluiten en kijken wat het verschil is.Ronald schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:13:
@paQ Met welke meetfout?
Mijn SE meet dergelijke verschillen zonder dat er stroom loopt vergeleken met de P1
Deze waarden komen uit de BMS zelf.
Dus Accu 1: 53,89 V @ 82,65 A
Accu 3: 53,58 V @ 57,94 A
Accu 1 wordt _altijd_ warmer zo dan accu 3 en krijgt gewoon de zwaarste belasting.
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 22-02-2026 13:20 ]
In die 11,09 zit al de btw - daar naast nog een keer btw??The Legend schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:42:
Plus BTW nog denk ik ergens?
Over de prijs per kWh betaal je ook BTW, maar ik weet niet of de prijs op het dashboard daar al rekening mee houdt.blue eyes schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:20:
[...]
In die 11,09 zit al de btw - daar naast nog een keer btw??
Over provisie BE en kale prijs moet nog btw.blue eyes schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:20:
[...]
In die 11,09 zit al de btw - daar naast nog een keer btw??
Onderstaand door ChatGPT
⚡️ Berekening: Wat levert een onbalansprijs van -21 cent echt op?
Bij een extreem negatieve onbalansprijs van -21 cent (excl. BTW) ziet de volledige rekensom inclusief alle BTW-verrekeningen (tarieven 2026) er als volgt uit:💡 Conclusie onder de streep:
Component Bedrag (ex. BTW) Bedrag (incl. 21% BTW) Onbalansprijs -€ 0,2100 -€ 0,2541 Energiebelasting (2026) +€ 0,0917 +€ 0,1109 Inkoopvergoeding / Marge +€ 0,0200 +€ 0,0242 TOTAAL -€ 0,0983 -€ 0,1190
Je krijgt effectief 11,90 cent per kWh uitbetaald voor je verbruik.
[ Voor 70% gewijzigd door blue eyes op 22-02-2026 13:40 ]
Klopt, daar ga ik wel overheen dit jaar; ik laad nu met de "onzekerheid" en het ietwat lastige BE concept, de nog lopende discussie met de baas, met name buiten de deur, niet meer thuis......
Ging mij om de rekenmethodiek; soort van formule creëren, prijs waarbij ik wel thuis ga laden en wanneer niet.
(prijs plus 20% compensatie voor omzetting verlies).
Ging mij om de rekenmethodiek; soort van formule creëren, prijs waarbij ik wel thuis ga laden en wanneer niet.
(prijs plus 20% compensatie voor omzetting verlies).
Ik ben benieuwd of je baas wil betalen voor verlies dat je bewust veroorzaakt...
Dat onbalans handelen gaat toch volledig buiten het verbruik om en ik dacht dat daar dan ook geen belasting en btw over verrekend wordt. Voor het onbalans handelen krijg je een vergoeding van 30% ongeacht welke richting dit op gaat.
Als je hierover ook nog beladting over zou moeten betalen beide kanten op, dan is er denk ik geen verdienmodel voor een particulier om hier aan mee te doen.
Als je hierover ook nog beladting over zou moeten betalen beide kanten op, dan is er denk ik geen verdienmodel voor een particulier om hier aan mee te doen.
LG-HM163MR-U34
Fundamenteel onderdeel van de prijsopbouw die je voor de stroom betaald. Wil de baas dat niet, dan mag hij alle kosten voor SAP op zich nemen, of nog veel meer betalen voor publieke paal.Speedy-Andre schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:48:
Ik ben benieuwd of je baas wil betalen voor verlies dat je bewust veroorzaakt...
De werkgever gaat mij niet dicteren hoe ik mijn privé middelen aan hen beschikbaar stel. Dat is take it or leave it.
[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 22-02-2026 13:52 ]
Over alles wat door je meter gaat moet belasting en btw worden betaald.The_KnarF schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:49:
Dat onbalans handelen gaat toch volledig buiten het verbruik om en ik dacht dat daar dan ook geen belasting en btw over verrekend wordt. Voor het onbalans handelen krijg je een vergoeding van 30% ongeacht welke richting dit op gaat.
Voor dit jaar wordt dat nog weggesaldeerd. Over de verliezen betaal je echter wel natuurlijk.
/f/image/SvE3skPUEJjjSOE4mnOrk0Dg.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NQkGwbnVh8aLqIWpDUmsD1yW.jpg?f=fotoalbum_large)