Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Waarom komt ons systeem er dan pas om 16:43 achter dat er al 13 min een te gek tarief was :?
Nee dat te gekke tarief was pas om 16:43 bekend op de onbalansmarkt, maar Tennet maakt de volgende dag pas de definitieve verrekenprijs bekend.

• Wolly
  • Niet online
Toch wel jammer dat BE de accu op 60% houdt gedurende de dag. Van terugverkopen is amper sprake en als het al gebeurt dan is dat in zulke kleine hoeveelheden dat het op de SOC misschien 1% is.

Maar ondertussen wordt er nu wel steeds op een hoger tarief ingekocht om die 60% te handhaven. Vannacht staat de dynamische prijs op 2,5ct, dan is er blijkbaar dus weinig vraag en veel aanbod. Mooi moment om even tot dan te wachten omdat er dan ongetwijfeld periodes zijn met een lagere onbalansprijs dan overdag.

• roelandh
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:41
Ik lees dat sommigen van ons klagen over een, op sommige momenten, te hoge SOC, de mijne wil maar met moeite laden; nu al dagen niet meer dan 10-20%, sinds installatie op 19 januari één keer rond de 80% geweest, maar meestal rond max 30-40%.
Vaak laden op "dure" momenten en regelmatig lange tijd stroom direct van het net zonder dat de batterij geladen wordt; vreemd systeem!
Na melding bij BE heeft Don toegezegd een collega langs te sturen om eea goed in te stellen.
Don "ziet" dat systeem niet is zoals het zou moeten zijn; in zijn ogen stopt de levering bij 20% (maar nu dus al dagen onder de 20...).
ik ben benieuwd wat de collega gaat aanpassen, wat zij blijkbaar niet op afstand kunnen doen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
roelandh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:25:
Ik lees dat sommigen van ons klagen over een, op sommige momenten, te hoge SOC, de mijne wil maar met moeite laden; nu al dagen niet meer dan 10-20%, sinds installatie op 19 januari één keer rond de 80% geweest, maar meestal rond max 30-40%.
Vaak laden op "dure" momenten en regelmatig lange tijd stroom direct van het net zonder dat de batterij geladen wordt; vreemd systeem!
Na melding bij BE heeft Don toegezegd een collega langs te sturen om eea goed in te stellen.
Don "ziet" dat systeem niet is zoals het zou moeten zijn; in zijn ogen stopt de levering bij 20% (maar nu dus al dagen onder de 20...).
ik ben benieuwd wat de collega gaat aanpassen, wat zij blijkbaar niet op afstand kunnen doen.
Vreemd.

Staan al je accus’swel aan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• roelandh
Jawel, alle drie "geven licht", op dit moment SOC 29 %, maar dat zal ws nog niet genoeg zijn voor de inductieplaten; dat wordt straks weer duur inkopen...
Ik begrijp niet waarom er 's nachts, of op een ander goedkoop moment, niet volop geladen wordt.

• Wolly
  • Niet online
roelandh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:25:
Wat bedoel je met lange tijd laden? Bij mij zijn dat periodes van max 7 minuten continu.

• roelandh
"lange tijd" is niet mbt laden, maar gaat over de tijd dat ik stroom rechtstreeks van het net krijg ipv van de batterij.

en nu is hij volle bak aan het laden; duurste moment van de dag toch?

• Wolly
  • Niet online
roelandh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:39:
"lange tijd" is niet mbt laden, maar gaat over de tijd dat ik stroom rechtstreeks van het net krijg ipv van de batterij.

en nu is hij volle bak aan het laden; duurste moment van de dag toch?
Nee, BE levert met de tarieven van de onbalansmarkt zie https://onbalansmarkt.com/live

De epex tarieven die een normale dynamisch aanbieder gebruikt zijn dus niet van toepassing, al geven ze wel vaak de richting aan wanneer het goedkoop of duur is.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:03
Sportmind schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:58:
Ik heb net even getest of de Solaredge SE9k aanblijft als de grid wegvalt. Helaas, hij valt weg. Hebben meer mensen dit? Of zien jullie dat ie wegvalt en daarna weer opstart in off-grid modus?
Ik heb een SE12.5K, en die werkt wel. Staan de instellingen op je SE zelf ook goed?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:37:
[...]

Ja eens, zo zit ik al sinds 23 januari (oorspronkelijke installatiedatum) bij balans stroom.
Ik neem aan dat je dan toegang tot het portal krijgt?
Gebeurt dat op de dag van de originele geplande installatie of eerder?
Bij mij ontbreekt dit dus wellicht gaat het goed (maandag geen overstap naar BE).
Dit is een aandachtspunt, ongeacht de reden dat een installatiedatum verschuift.
Ook wel vreemd dat het kan omdat BE de installatie koppelt aan het energiecontract en je dan niet kwalificeert.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
zunrob schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:03:
[...]

Ik heb een SE12.5K, en die werkt wel. Staan de instellingen op je SE zelf ook goed?
Ja, maar jouw grid settings staan ook.... juist :+

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:06:
[...]

Ik neem aan dat je dan toegang tot het portal krijgt?
Gebeurt dat op de dag van de originele geplande installatie of eerder?
Bij mij ontbreekt dit dus wellicht gaat het goed (maandag geen overstap naar BE).
Dit is een aandachtspunt, ongeacht de reden dat een installatiedatum verschuift.
Ook wel vreemd dat het kan omdat BE de installatie koppelt aan het energiecontract en je dan niet kwalificeert.
Je hebt als het goed is al bericht gekregen van je oude leverancier dat de levering per datum xx wordt stopgezet?
Houd er trouwens rekening mee dat je saldering dan ook weer op 0 begint. Begon je huidige energiecontract dus in september dan wordt het waarschijnlijk bijbetalen.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:53
zunrob schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:03:
[...]

Ik probeer daar in te komen via de setapp maar dat lukt niet. Kreeg ook een melding dat Setapp vervangen wordt voor SolarEdge one maar die is alleen voor installateurs

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
Sportmind schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:17:
[...]

Ik probeer daar in te komen via de setapp maar dat lukt niet. Kreeg ook een melding dat Setapp vervangen wordt voor SolarEdge one maar die is alleen voor installateurs
Ik zou echt eerst beginnen met.... [ik verval in herhaling]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:53
paQ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Ik zou echt eerst beginnen met.... [ik verval in herhaling]
Ik probeer het @paQ , maar grid settings blijken password protected in de app. Maar mijn password werkt niet.

Edit:

Kom er langzaam achter, dat password is niet nodig. Kon de instellingen weer terugzetten naar microinv. Dat lukt dus blijkbaar niet op de omvormer zelf. Morgen ga ik met licht de boel aanpassen en testen.

Overigens moest ik het Setapp verhaal sowieso werkend krijgen om modbus tcp aan te zetten in de se9k. Wil de Solaredge kunnen terugschroeven naar 0 bij 95% SoC.

[ Voor 39% gewijzigd door Sportmind op 20-02-2026 18:38 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:17:
[...]

Je hebt als het goed is al bericht gekregen van je oude leverancier dat de levering per datum xx wordt stopgezet?
Houd er trouwens rekening mee dat je saldering dan ook weer op 0 begint. Begon je huidige energiecontract dus in september dan wordt het waarschijnlijk bijbetalen.
Dat was de hele clue, ik heb weinig om te salderen en hoe later de overstap hoe beter.
Mogelijk is het niet in gang gezet omdat Don een lang wekend elders heeft en hij al wist dat het bij mij krap zou kunnen worden.
Budget dynamisch heeft niets laten weten (in de app of mail) dus dat beschouw ik maar als een goed teken.
Aan de andere kant komt hun eindnota vaak na een maand als ik de reviews lees en dat is voor mij gunstig.
Het vervelende is dat ik nu geen informatie krijg (bevestiging), maar een ramp is het ook weer niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Sportmind schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Ik probeer het @paQ , maar grid settings blijken password protected in de app. Maar mijn password werkt niet.

Edit:

Kom er langzaam achter, dat password is niet nodig. Kon de instellingen weer terugzetten naar microinv. Dat lukt dus blijkbaar niet op de omvormer zelf. Morgen ga ik met licht de boel aanpassen en testen.

Overigens moest ik het Setapp verhaal sowieso werkend krijgen om modbus tcp aan te zetten in de se9k. Wil de Solaredge kunnen terugschroeven naar 0 bij 95% SoC.
Voor gridsettings heb je wel password nodig. 7777. staat in de handleiding. ;)
Om dat op de deye te activeren moet je in basic settings eerst je extra settings daarmee unlocken.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 20-02-2026 19:49 ]

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste