deejeebv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:09:
[...]
Dat is ook precies de reden dat ik het meldt. We zitten in een pilot, maar op een zomerse dag is mijn productie dubbel zo hoog als deze toeval het jaar als dan de batterij ook op 81% gehouden wordt met stroom uit het net, dan ga ik de door BA voorgespiegelde resultaten niet halen.
Ik ben zelf daarom ook nog even afwachtend in hoe zich dit gaat ontvouwen.
Don heeft een poos geleden wel aangegeven dat de systemen per huishouden zo worden aangestuurd. Althans, dat dat we de bedoeling is om niet / minder te laden als er een bult zonnestroom aankomt.
Dan nog is het verbruik niet elke dag hetzelfde, dus een knop om zelf aan te draaien zou wel wenselijk zijn m.i.
Het is bijv momentele een beetje mistig, waardoor de Solcast voorspelling behoorlijk er naast zit. Trekt zo wel bij, maar dat zijn wel zo van die dingen. Soms is het spot on, soms totaal niet.
De accu wordt trouwens niet op 80% 'gehouden'. Het zijn momenteel nog 'domme' drempelwaarden. Je kunt eigenlijk momenteel er vanuit gaan dat als SOC <80 hij altijd zal inkopen wanneer het all in tarief zo net onder de 21.5 cent komt. Dus als je goedkoop wilt laden op activaties, dan kun je hem gewoon tot onder de 80% trekken om zo 'activaties' uit te lokken.
Is de SOC > 80, dan gebeurt er vrijwel niks, tenzij misschien het tarief echt heel laag wordt.
Aan de onderkant zie je hetzelfde gebeuren: export stopt onder SOC 20. Ook als het tarief 2 euro is.
Nog wat antwoorden van Don over vragen / openstaande punten:
Wanneer beginnen we met aFRR?
Deze maand. EPEX intraday volgend kwartaal.
Als straks op aFRR toch blijkt dat het nu eenmaal zo uitkomt dat de accu leeg is en er geladen wordt, tegen welk tarief zal dat op dat moment gaan? Ik neem het aan “TAKE” tarief van de onbalans?
Ja, tenzij wij in hebben gekocht op epex day ahead of op EPEX intraday. Dan zal die prijs gelden. We hebben al toegang tot de EPEX day ahead, aankomend kwartaal zal de EPEX intraday beschikbaar voor ons worden. We zullen dit ook gaan verwerken in ons EMS, want zal voor veel mensen dingen beter maken.
Zelfde als hierboven, maar als je die middag / dag / avond op intraday EPEX zit, is het dan geldende EPEX tarief, het tarief?
Dan geldt de prijs waar we hebben ingekochjt. Dus EPEX of Intraday prijs. Dit zullen we dan ook verwerken in dashboard.
Hoe weten we als gebruiker of het aFRR of EPEX is? Kunnen we het ergens aan zien? Kunnen jullie het echte tarief tonen? in een API zetten?
Ja, dit lijkt me wel. Zitten nu wel even vol met werk, maar komt op feature lijst.
"Heeft Don ook nog wat gezegd over een optie voor EV om te laden buiten de batterij of zou dit er nooit komen?”
Opladen buiten de batterij zou theoretisch kunnen, moet er worden ingekocht en moet er dan worden geladen. Dan gaat het naar de batterij en niet naar de auto. Maar zal dus wel wat werk zijn want dan moet er een soort van afstemming lkomen. Ik verwacht dat er iets gaat komen, niet de komende maanden. Wel een die hoog op feature lijst staat. Zullen we ook inspraak over vragen van julllie.
Is het niet zo dat (ook deze) accu’s met enige regelmaat ‘gebalanceerd’ moeten worden door ze volledig op te laden en net zo lang door te laden dat de laadstroom tot 0A zakt? Is het niet verstandig dit zo proberen in te passen dat we minstens 1 x per maand zo lang kunnen doorladen, enkele uren boven 95%, zodat de boel weer kan balanceren? Dat zal in de zomer vaak wel ‘vanzelf’ gaan, maar in die andere 6 maanden niet. Als er dan toch ingeplande intraday EPEX tarieven zijn, in de dip daarvan plannen?
BMS is continue aan het "balanceren" en kunnen er mee overweg dat hij zo werkt als hoe het nu gaat.Sowieso zal de komende periode het vaker naar 100% gaan door opwek.
Maar ik zal het ook nog even verder controleren, we willen wel dat ditgoed wordt toegepast mocht het nodig zijn.
Dat laatste zit ik me de afgelopen dagen wat in te verdiepen. Sprake van cel-onbalans is er zo te zien niet, maar wel van "FCC-drift". De BMS weet soms niet wat nou vol en wat leeg is. En als de bodem en de top niet duidelijk zijn, dan is de lijn er tussen ook vaag.
Zag regelmatig dat naar mijn gevoel de accu heel lang op 15% blijft kleven ondanks het huisverbruik, en ineens naar 5% zakt. "leeg". Aan de bovenkant zie ik hetzelfde gedrag: uren lang 90-92% terwijl er gemiddeld 3kW naar de accu gaat.
Beide situatie zijn niet echt een eerlijke weergave SOC, en dat heeft ook zijn weerslag op de RTE. Na gisteren is die gezakt van 86.6 naar 82.8. Een deel van de RTE zit natuurlijk in de SOC.
Mijn verwachting is dat dit weer nivelleert als de accu voor lange tijd echt vol raakt, zodat de BMS ook weer ziet en leert wat vol en wat leeg is.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.