Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nomad schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:25:
Momenteel levert de BE accu nog amper terug toch aan het net, of al wel? Mijn dagverbruik is significant hoger dan normaal of logisch (buiten de verbruikers die ik gewoon meet, namelijk WP en EV)...dus ik hoop dat een deel van dat verbruik handel is...ik heb het sinds begin deze week staan, dus ik heb nog weinig afschriften van verbruik afgelopen dagen, dus dat inzicht mist nog hier.
Er was op 3 februari 'handel' (inkoop & verkoop), er is toen bij mij 3 kWh teruggeleverd door de accu aan het net.

Verder heb ik in februari geen handel gezien.
Maar vandaag bijv... de accu is van 20% naar 80% opgeladen, dat is zeg 30kWh (inc 5% verlies)....maar de auto heeft niet geladen en de WP heeft 30kWh nodig gehad en de zonnepanelen deden -6kWh op het geheel. Mijn huishouden draait normaal rond de 10kWh op een dag, afgelopen jaren al steady het geval. Dus ik zou realistisch verwachten dat ik zeg 65 a max 70 verbruikt zou hebben, maar ik sta momenteel al op 95kWh verbruik

In de Balans Stroom dag overzicht heeft hij deze week af en toe -1kWh tot -4kWh gedaan qua invoeding, maar was vandaag zo anders blijkbaar?

Hoe is dat bij anderen, is jullie verbruik op een dag ook zoveel omhoog gegaan? Want zelfs die 150W verbruik, die ik ook zie, verklaart nog niet voldoende al dat extra verbruik.
Een nauwkeurig beeld heb ik niet, maar dat het verbruik omhoog is gegaan is mij wel duidelijk. Jammer genoeg heb ik nu weer geen data van 4-2 en 5-2. Voorlopig is het 99,9% eigenverbruik want de handel mbt verkopen van energie is zo goed als 0.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:22
xah5kiDe schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:35:
Wat ik jammer vind is dat mijn sluipverbruik met 150 W omhoog gaat. Dat is 1300kW per jaar extra bovenop mijn standaard verbruik van 3000kWh. Kost ook weer €260 per jaar bij 20ct/kWh. Neem aan dat dit grotendeels de verliezen zijn van het balanceren door BE als zij jaarlijks 8800kWh heen en weer pompen? De omvormer staat niet voor niets regelmatig te loeien. Dit is dan hopelijk een klein deel van de (30%) balancerings inkomsten die BE hoopt te bereiken. [Afbeelding]
Ik heb geen EV
Ik heb geen WP
Ik heb geen boiler, geen Quooker
Ik kook en verwarm nog gewoon met gas :+
Maar goed, zo lang ik 5% rendement per jaar haal (€300) plus in 10 jaar afschrijven (€600) vind ik het prima. Dus €900 in plaats van €2385. Die gok durf ik wel te nemen. Voelt ook gewoon lekker zo'n dikke batterij in de schuur. Bonus is gratis noodstroom *O*
Ik gun iedereen een dikke accu in de schuur. Maar zelfs ik met een relatief hoog elektriciteitsverbruik (via alles wat je opnoemt), vind ik dit al een stevige gok. Ik snap je wel, we rekenen allemaal op aFRR en ik geloof ook wel dat die licentie er uiteindelijk komt.

Maar die is er nu nog niet. En als aFRR straks minder oplevert dan gehoopt bijvoorbeeld omdat er over een paar jaar veel meer participanten zijn dan wordt het terugverdienen lastiger. Zeker als je verder geen groot elektrisch verbruik hebt en het vooral blijft bij tv kijken en je telefoon opladen bij wijze van. Want relatief gezien heb je nu extreem veel overhead tov je huisverbruik.

Maar ik snap afschrijving niet
300 euro besparing - 600 euro afschrijving = -300 besparing toch?

Dus de accu kost 300 euro per jaar in jouw geval?

@Nomad
Waarschijnlijk is het niet in een keer 20% naar 80% geladen maar met tussendoor een beetje ontladen door je huis? Dus daar komt extra laad en ontlaadverlies bij kijken.
Je hebt 70-150 watt sluipverbruik maar ook 700 watt verlies bij 12 kW laden. Dus 11.3 kW laden met 700 watt warmte. Bij ontladen ook weer, dus dat allemaal telt echt wel op.

Als ik mijn solarman mag geloven heb ik sinds half december een total powerloss van 200 kWh :+

Maar dat het hoger is met de thuisaccu, is wel heel duidelijk. Als NOM accu word het met weinig huisverbruik de overhead relatief gezien erg groot -O-

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Ik verbaas me er over dat mijn batterij vannacht bijgeladen heeft, steeds korte activaties om de SOC weer op 81% te krijgen. Dit terwijl er vandaag weer zon verwacht wordt. Gisteren was mijn maximale SOC 92%, ik heb hem toen lager kunnen laten door ook de auto te laden. Vandaag hoeft dat niet weer, dus zal hij een deel van mijn zonnestroom gaan verkopen, tegen mogelijk lagere prijzen dan ik het vannacht heb ingekocht.
Op de site zegt BE: sla je zonnestroom op voor later.
Op deze manier gaat dat niet lukken. Het lijkt er eerder op dat het doel is Balansstroom zo veel mogelijk stroom te laten verkopen.
Ik heb hierover een mail gestuurd, ik hoop hierop een bevredigend antwoord te krijgen. Op mijn vorige mail over de resultaten op de website, van 5 februari heb ik helaas nog geen antwoord gekregen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 13:00
Ik heb een beetje een dubbel gevoel.
Ja we hebben recht op antwoorden, maar BE heeft recht en tijd nodig. Moet ook leren.
Wij zijn bewust ingestapt op een risico, iets wat nog gesetteld moet worden. En nog niet volledig rond is.
Het lijkt soms wel of wel elke de laatste 2 cent er ook nog uitgeperst willen hebben.

Ik bedoel niet op de post hierboven persoonlijk, maar generiek.

BE wordt helemaal gek op al die emails lijkt mij om het uit te leggen :D

Het is uiteraard wel fijn, zoals laatst, af en toe zo'n uitgebreid antwoord op veel vragen.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Andre0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:41
Hoe denken jullie over de thuisbatterij op zolder?

We hebben een twee-onder-een-kapwoning met een grote zolder met een technische ruimte.
Om de batterijen op zolder te krijgen heb ik een maatje met een kraanauto dus dat is het probleem niet.

Gaat meer om de veiligheid/brandgevaar.
Bij de verzekering heb ik al navraag gedaan maar die stellen (nog) geen eisen.

• deejeebv
Andre0 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:02:

We hebben een twee-onder-een-kapwoning met een grote zolder met een technische ruimte.
Om de batterijen op zolder te krijgen heb ik een maatje met een kraanauto dus dat is het probleem niet.

Denk ook aan het geluid van de omvormer.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27
deejeebv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Denk ook aan het geluid van de omvormer.
Goede opmerking. Hij hangt bij mij in de garage. Een deur naar ruimte warmtepomp en dan een deur op 90 graden hoek naar keuken. In de ruimte van de WP hoor je de inverter boven de WP uit (mijn gehoor wordt minder maar de inverter maakt een veel hogere whine toon dan de WP)
In de keuken horen we niet veel (ik hoor eigenlijk niets)

Dus als je een deur hebt en ee nrechte lijn voor het geluid vrees ik overlast.

Ik denk dat ik een tocht strip onder de garage naar bijkeuken deur ga maken. De garage heeft eigen lucht verversing en de WP ruimte draait op huis balans mee.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
Bman schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:06:
[...]

Gisteren ochtend werd ik gebeld door BE planning, aardige gast (Joko als ik t goed heb)
.....
Jelco :)

• jacovn

Een accu is 135 kg en het is best een groot ding. Er zitten geen handvaten etc. aan.

Ze komen met een hefkar die tot de 3e accu werkt. De 4e was tillen met 3 personen (ze waren met 3)
Uit de bus schoven ze de accu op een platte kar. Met de
Platte kar over de oprit naar de hefkar die in mijn garage stond en dan overschuiven. Hefkar op hoogte brengen en dan schuiven ze de accu boven op de andere.

Ze tillen zo weinig mogelijk.zoals ik het zie een onding om te tillen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wolly
  • Niet online
Sinds 4 februari geen dagresultaten in het dashboard.

Heeft iemand deze wel zichtbaar?

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:26:
Sinds 4 februari geen dagresultaten in het dashboard.

Heeft iemand deze wel zichtbaar?
Je doelt op het dashboard?
Hier op alle tabbladen grafieken, t/m gisteren. Actueel tot dit moment.

Op balansstroom site loopt het altijd 2 dagen achter. Is tot en met de 5e hier bijgewerkt.

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 08-02-2026 09:32 ]

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:27:
[...]

Je doelt op het dashboard?
Hier op alle tabbladen grafieken, t/m gisteren. Actueel tot dit moment.
Ik doel op de dagresultaten en statistieken.
Waar je het financiële resultaat ziet en de gerealiseerde inkoopprijs.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:42
Speedy-Andre schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:29:
Die noodstroom is niet gratis als je dat bij BE bestelt, voor mij wel een belangrijk voordeel met all-e.

Ik probeer de meer(werk)kosten te verminderen, bijvoorbeeld door minder gaten te laten boren voor pv kabels door onder de fundering door te gaan ipv er doorheen.
De kuil die ik vandaag groef is niet diep genoeg, morgen gaat de schop er nog eens in :)
Dan zoek ik wat tips om onder een stukje pad door te gaan zonder de boel open te graven, een dieper gat naast het pad is wel mogelijk maar het pad en wat groen zou ik liever niet weghalen.
Het lijkt grotendeels zand te zijn en in de schuur ligt er een stukje vloer open waar ik iets in zou kunnen steken dat hopelijk de geul kan bereiken (2m verder) waarna ik er pijpen of iets anders door kan trekken.

Dat alles is met een goede reden, de zware batterijen moeten over het pad naar de schuur en dat kan maar beter in een keer goed gaan (ruimte om te draaien e.d.).
Het Deye verbruik stoort mij ook wel aangezien het voor mij een sport is om weinig te verbruiken en zo te zien zou het gaan verdubbelen.
@Speedy-Andre
Ik heb ook met graven wat expres overgeslagen zie foto's.
Dat omdat ik de draad van de robotmaaier niet wilde doorbreken en de betonnen band die de bestrating opsluit en lang was niet weg wilde halen.
Smal stukje terug straten is een kleinigheid zo.
Gras zie je opgerold liggen en is netjes teruggerold later.
Het was wel prutsen met de pijpen eronderdoor en die verlijmen misschien is flexibel handiger...
Mbt sluipverbruik, ik heb 25 jaar zonnepanelen en een wedstrijd gehad om op 0 te komen door zuinig te doen op alles en vooral sluipverbruik.
Met de balans systeemgedachten heb ik dat nu losgelaten dat wordt nu door opslag zonnestroom die ik toch niet op kan maken het grootste deel van het jaar gecompenseerd.
Of door zulke goedkoop ingekochte stroom dat ik me evenmin meer drukmaak, of door de verkoop en aFFR opbrengsten!
Mijn vrouw is blij dat we van dat zuinig doen af zijn, misschien helpt deze gedachte jou ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/191gFvle0wjrxrgC8l1jds8Zoeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cAmTD5PrFBp5VZzdqDkZxH6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPwA6kIPhVOmOqXQb0wbV0oGpGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHjAdlhVkksyNOJH6lPE2ABf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTWu7tUqNxoWAfbdodTdOtfERQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElaxUSte55lVz7kKx4UiXYJq.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:31:
[...]

Ik doel op de dagresultaten en statistieken.
Waar je het financiële resultaat ziet en de gerealiseerde inkoopprijs.
Ik was abuis - hier ook niet zichtbaar.

[ Voor 87% gewijzigd door blue eyes op 08-02-2026 12:37 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

Welk ventilatiesysteem heb je in de nieuwbouw?
Als je Type D hebt zou ik hem niet in de woning zetten, volgens mij heb je dan sowieso centimeter of twee onder de deuren voor licht circulatie en dus ook geluidsoverdracht.
Ik hoor de WP ook regelmatig “schakelen”, door twee deuren heen. Zou hem zelf niet binnen zetten.

Met een 2^1 zal er ook wat grond zijn. Zoek anders even terug op posts met foto’s, zie je diverse opstellingen buiten in een aangebouwd schuurtje/opslag.

• ibak
deejeebv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:41:
Ik verbaas me er over dat mijn batterij vannacht bijgeladen heeft, steeds korte activaties om de SOC weer op 81% te krijgen. Dit terwijl er vandaag weer zon verwacht wordt. Gisteren was mijn maximale SOC 92%, ik heb hem toen lager kunnen laten door ook de auto te laden. Vandaag hoeft dat niet weer, dus zal hij een deel van mijn zonnestroom gaan verkopen, tegen mogelijk lagere prijzen dan ik het vannacht heb ingekocht.
Op de site zegt BE: sla je zonnestroom op voor later.
Op deze manier gaat dat niet lukken. Het lijkt er eerder op dat het doel is Balansstroom zo veel mogelijk stroom te laten verkopen.
Ik heb hierover een mail gestuurd, ik hoop hierop een bevredigend antwoord te krijgen. Op mijn vorige mail over de resultaten op de website, van 5 februari heb ik helaas nog geen antwoord gekregen.
Hier zeker niet te zien dat Balans zo veel mogelijk probeert te verkopen, integendeel.
En dat lees je hier in het forum dat dit bij iedereen hetzelfde beeld geeft.
Don is altijd helder geweest, als je teveel zonnestroom hebt moet je meer modules of gaat het het net op en bij te vol doe je aan aFFR niet mee.
Vanwaar de negatieve insteek?

[ Voor 3% gewijzigd door ibak op 08-02-2026 09:50 ]

• deejeebv
ibak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Hier zeker niet te zien dat Balans zo veel mogelijk probeert te verkopen, integendeel.
Don is altijd helder geweest, als je teveel zonnestroom hebt moet je meer modules of gaat het het net op en bij te vol doe je aan aFFR niet mee.
Mijn probleem is dat er in de afgelopen nacht 7kWh uit het net geladen is terwijl dat onnodig was. Ik had eerder verwacht dat er stroom geëxporteerd zou zijn zodat de batterij voldoende ruimte had om de zonnestroom die vandaag verwacht wordt op te slaan.

• ibak
deejeebv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:54:
[...]

Mijn probleem is dat er in de afgelopen nacht 7kWh uit het net geladen is terwijl dat onnodig was. Ik had eerder verwacht dat er stroom geëxporteerd zou zijn zodat de batterij voldoende ruimte had om de zonnestroom die vandaag verwacht wordt op te slaan.
Het is niet op 1 persoon ingericht inderdaad, dan moet je zelf bouwen.
Kijk naar de jaar eind resultaten ipv de momenten en maak daar je oordeel op of het je goed genoeg past.
Ja dat is inderdaad nog geduld hebben.
Haalt niet weg dat ik ook benieuwd ben naar de zomer en of dat goed gaat met mijn zonnestroom hoeveelheid.
Vandaar de ruimte nog gelaten voor een extra module.
Maar zinvolle opmerkingen zoals deze van jou helpen misschien wel tunen voor BE zit ik ineens te denken, dus dat kan wel positief zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ibak op 08-02-2026 10:02 ]

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Wat helpen extra modules als je tot 80% wordt gevuld? Een extra module geeft dan effectief iets van 2/3kWh opslag.

• ibak
Wolly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Wat helpen extra modules als je tot 80% wordt gevuld? Een extra module geeft dan effectief iets van 2/3kWh opslag.
De vraag is of degene met extra modules dat ook zo ervaren, want ja dan is het bedenkelijk.
Hoe er in de zomer dan geregeld wordt is ook van belang.
Ervaringen van 4+ module bezitters al te zien of nog te kort dag?

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:23
ibak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:59:
De zon schijnt dadelijk overal. De andere mogelijkheden naast aFFr worden ook duidelijk vermeld op de website van Balans energie als potentiële verdienmodellen. Exporteren in de traditionele zin zoals de andere particuliere batterij boeren doen moet zeker onderdeel gaan worden naast affr. Een mix dus. En ja met veel zonnig dagen dus ook op slimme momenten de batterij ontladen. Het is niet of of maar en en.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

Never gonna give you up

Ik ben van plan de groepenkast in ons nieuwe huis opnieuw op te bouwen, omdat er door de jaren heen van alles bij (en naast) is gezet en er nu een wirwar aan merken in zit. Graag zou ik even een cross-check willen doen of ik iets over het hoofd zie.
Ik twijfel over de hoofdschakelaar. Deze is momenteel 40A maar ik heb hier discussies voorbij zien komen over hoofdschakelaars verzwaren naar 63A. Ik krijg de off-grid variant; is dit dan ook op mij van toepassing?

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/XIzuluJu15.png/raw

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/CiFaGUvu94.jpg/raw
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/Ciqifomi89.jpg/raw

In de nieuwe opzet heb ik alles vervangen door aardlekautomaten en zijn er 2 groepen bij gekomen t.b.v. Quooker en 2e oven.

Thank you for your attention to this matter

• deejeebv
[...]

Maar zinvolle opmerkingen zoals deze van jou helpen misschien wel tunen voor BE zit ik ineens te denken, dus dat kan wel positief zijn.
Dat is ook precies de reden dat ik het meldt. We zitten in een pilot, maar op een zomerse dag is mijn productie dubbel zo hoog als deze toeval het jaar als dan de batterij ook op 81% gehouden wordt met stroom uit het net, dan ga ik de door BA voorgespiegelde resultaten niet halen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

deejeebv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:41:
Ik verbaas me er over dat mijn batterij vannacht bijgeladen heeft, steeds korte activaties om de SOC weer op 81% te krijgen. Dit terwijl er vandaag weer zon verwacht wordt.
Wederom, de helft van t land krijgt vandaag zon, de rest mist en grijs. Persoonlijk perspectief is dus anders dan landelijk perspectief.

Voorbeeld : Ik heb nog geen batterij, maar ik verwacht vandaag Max 10kWh zon, en 30kWh verbruik (met name warmtepomp bij 3c buitentemperatuur ) + ev laden. Bij mij zou de batterij leger zijn eind van de dag.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 08-02-2026 10:23 ]

• Andre0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:41
Source90 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:38:
[...]

Welk ventilatiesysteem heb je in de nieuwbouw?
Als je Type D hebt zou ik hem niet in de woning zetten, volgens mij heb je dan sowieso centimeter of twee onder de deuren voor licht circulatie en dus ook geluidsoverdracht.
Ik hoor de WP ook regelmatig “schakelen”, door twee deuren heen. Zou hem zelf niet binnen zetten.

Met een 2^1 zal er ook wat grond zijn. Zoek anders even terug op posts met foto’s, zie je diverse opstellingen buiten in een aangebouwd schuurtje/opslag.
Het is geen nieuwbouwwoning, huis is uit 1992 met mechanische ventilatie in alleen badkamers en toiletten.

Hybride WP en CV hoor ik niet op de 1e verdieping. (Zitten ook in de technische ruimte)
Voor de technische ruimte zit ook nog een deur.
Kwa geluid maak ik mij niet echt zorgen, de ruimte zou ik nog kunnen isoleren met geluidsisolatie. Warmte wordt al weggezogen met een aparte buisventilator in een doorvoerpan.

Gaat mij meer om de risico's van de accu's.

Volgens AI:
Bij correct gebruik en opslag (koel, droog, stabiele ondergrond) is het brandgevaar bij LiFePO4-accu's extreem laag.

• deejeebv
Get!em schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Wederom, de helft van t land krijgt vandaag zon, de rest mist en grijs. Persoonlijk perspectief is dus anders dan landelijk perspectief.

Voorbeeld : Ik heb nog geen batterij, maar ik verwacht vandaag Max 10kWh zon, en 30kWh verbruik (met name warmtepomp bij 3c buitentemperatuur ) + ev laden. Bij mij zou de batterij leger zijn eind van de dag.
En als dat al zo is, BE weet waar mijn installatie staat, of geef de eigenaar invloed op de minimale of maximale SOC die je aan het begin van de wilt hebben. Het maakt ook verschil of je je auto al dan niet wil laden.

• paQ
  • Nu online
deejeebv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Dat is ook precies de reden dat ik het meldt. We zitten in een pilot, maar op een zomerse dag is mijn productie dubbel zo hoog als deze toeval het jaar als dan de batterij ook op 81% gehouden wordt met stroom uit het net, dan ga ik de door BA voorgespiegelde resultaten niet halen.
Ik ben zelf daarom ook nog even afwachtend in hoe zich dit gaat ontvouwen.
Don heeft een poos geleden wel aangegeven dat de systemen per huishouden zo worden aangestuurd. Althans, dat dat we de bedoeling is om niet / minder te laden als er een bult zonnestroom aankomt.
Dan nog is het verbruik niet elke dag hetzelfde, dus een knop om zelf aan te draaien zou wel wenselijk zijn m.i.
Het is bijv momentele een beetje mistig, waardoor de Solcast voorspelling behoorlijk er naast zit. Trekt zo wel bij, maar dat zijn wel zo van die dingen. Soms is het spot on, soms totaal niet.

De accu wordt trouwens niet op 80% 'gehouden'. Het zijn momenteel nog 'domme' drempelwaarden. Je kunt eigenlijk momenteel er vanuit gaan dat als SOC <80 hij altijd zal inkopen wanneer het all in tarief zo net onder de 21.5 cent komt. Dus als je goedkoop wilt laden op activaties, dan kun je hem gewoon tot onder de 80% trekken om zo 'activaties' uit te lokken.
Is de SOC > 80, dan gebeurt er vrijwel niks, tenzij misschien het tarief echt heel laag wordt.

Aan de onderkant zie je hetzelfde gebeuren: export stopt onder SOC 20. Ook als het tarief 2 euro is.
Nog wat antwoorden van Don over vragen / openstaande punten:
Wanneer beginnen we met aFRR?
Deze maand. EPEX intraday volgend kwartaal.

Als straks op aFRR toch blijkt dat het nu eenmaal zo uitkomt dat de accu leeg is en er geladen wordt, tegen welk tarief zal dat op dat moment gaan? Ik neem het aan “TAKE” tarief van de onbalans?
Ja, tenzij wij in hebben gekocht op epex day ahead of op EPEX intraday. Dan zal die prijs gelden. We hebben al toegang tot de EPEX day ahead, aankomend kwartaal zal de EPEX intraday beschikbaar voor ons worden. We zullen dit ook gaan verwerken in ons EMS, want zal voor veel mensen dingen beter maken.

Zelfde als hierboven, maar als je die middag / dag / avond op intraday EPEX zit, is het dan geldende EPEX tarief, het tarief?
Dan geldt de prijs waar we hebben ingekochjt. Dus EPEX of Intraday prijs. Dit zullen we dan ook verwerken in dashboard.

Hoe weten we als gebruiker of het aFRR of EPEX is? Kunnen we het ergens aan zien? Kunnen jullie het echte tarief tonen? in een API zetten?
Ja, dit lijkt me wel. Zitten nu wel even vol met werk, maar komt op feature lijst.

"Heeft Don ook nog wat gezegd over een optie voor EV om te laden buiten de batterij of zou dit er nooit komen?”
Opladen buiten de batterij zou theoretisch kunnen, moet er worden ingekocht en moet er dan worden geladen. Dan gaat het naar de batterij en niet naar de auto. Maar zal dus wel wat werk zijn want dan moet er een soort van afstemming lkomen. Ik verwacht dat er iets gaat komen, niet de komende maanden. Wel een die hoog op feature lijst staat. Zullen we ook inspraak over vragen van julllie.

Is het niet zo dat (ook deze) accu’s met enige regelmaat ‘gebalanceerd’ moeten worden door ze volledig op te laden en net zo lang door te laden dat de laadstroom tot 0A zakt? Is het niet verstandig dit zo proberen in te passen dat we minstens 1 x per maand zo lang kunnen doorladen, enkele uren boven 95%, zodat de boel weer kan balanceren? Dat zal in de zomer vaak wel ‘vanzelf’ gaan, maar in die andere 6 maanden niet. Als er dan toch ingeplande intraday EPEX tarieven zijn, in de dip daarvan plannen?
BMS is continue aan het "balanceren" en kunnen er mee overweg dat hij zo werkt als hoe het nu gaat.Sowieso zal de komende periode het vaker naar 100% gaan door opwek.
Maar ik zal het ook nog even verder controleren, we willen wel dat ditgoed wordt toegepast mocht het nodig zijn.

Dat laatste zit ik me de afgelopen dagen wat in te verdiepen. Sprake van cel-onbalans is er zo te zien niet, maar wel van "FCC-drift". De BMS weet soms niet wat nou vol en wat leeg is. En als de bodem en de top niet duidelijk zijn, dan is de lijn er tussen ook vaag.
Zag regelmatig dat naar mijn gevoel de accu heel lang op 15% blijft kleven ondanks het huisverbruik, en ineens naar 5% zakt. "leeg". Aan de bovenkant zie ik hetzelfde gedrag: uren lang 90-92% terwijl er gemiddeld 3kW naar de accu gaat.
Beide situatie zijn niet echt een eerlijke weergave SOC, en dat heeft ook zijn weerslag op de RTE. Na gisteren is die gezakt van 86.6 naar 82.8. Een deel van de RTE zit natuurlijk in de SOC.
Mijn verwachting is dat dit weer nivelleert als de accu voor lange tijd echt vol raakt, zodat de BMS ook weer ziet en leert wat vol en wat leeg is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Wat ik zei, alles zichtbaar.
Bijzonder, bij mij zijn 29-1 en alles vanaf 4-2 met streepjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JjZyJGHK/IMG-9699.jpg

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:32:
[...]

@Speedy-Andre
Ik heb ook met graven wat expres overgeslagen zie foto's.
Dat omdat ik de draad van de robotmaaier niet wilde doorbreken en de betonnen band die de bestrating opsluit en lang was niet weg wilde halen.
Smal stukje terug straten is een kleinigheid zo.
Het was wel prutsen met de pijpen eronderdoor en die verlijmen misschien is flexibel handiger...
Mbt sluipverbruik, ik heb 25 jaar zonnepanelen en een wedstrijd gehad om op 0 te komen door zuinig te doen op alles en vooral sluipverbruik.
Met de balans systeemgedachten heb ik dat nu losgelaten dat wordt nu door opslag zonnestroom die ik toch niet op kan maken het grootste deel van het jaar gecompenseerd.
Of door zulke goedkoop ingekochte stroom dat ik me evenmin meer drukmaak, of door de verkoop en aFFR opbrengsten!
Mijn vrouw is blij dat we van dat zuinig doen af zijn, misschien helpt deze gedachte jou ook.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is goed vergelijkbaar met wat ik van plan ben d:)b
Het hangt voor een deel af van wat BE vindt dat standaard werk is, ik kan proberen om een paar pijpen naar de schuur te brengen (pad oversteken en onder een betonnen band door) want dat gaat tijd kosten.
Met pijpen onder de fundering door gaan klinkt mooi maar dat is niet eenvoudig omdat het zand in de kruipkelder aan die kant best hoog ligt (te hoog om bij te kunnen), misschien lukt het daar met oversized mantelbuizen en een trekkoord erin.
Van BE begrijp ik dat 230V bij elkaar zit en ethernet apart, daar komt 2x pv bij met een afstand er tussen.
Waar ben ik aan begonnen :F

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
  • Nu online
Sja, ik had gewoon een kast in de voortuin gezet hoor :P (zonder eerst de gemeente te vragen)

• jacovn
ibak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Ik had/heb 40 mm flexibel vanuit meterkast naar verschillende kanten huis. Buiten doorgetrokken naar hoeken tuin, achter de tuinhekken.
Gedachte was kan ergens zo een stroom en of signaal draad naartoe trekken.
Tuinhuis was #1 nou uiteindelijk maar bij de muur opgegraven en toen kon ik er met moeite een trekveer door krijgen. Natuurlijk lag die leiding niet vlak meer nadat de strater, de tuinman, en de tuinhuisbouwer klaar waren. Er zat zand in, diverse knikken. Uiteindelijk 3x2.5mm2 en ethernet doorgekregen.

#2 was de laadpaal. Minder verzakking ook zand. Uiteindelijk maar rij tegels langs de muur verwijderd en de doorvoer door fundament en de meter of 2 flexibel naar meterkast wel gebruikt.

Flexibel was een leuk idee.. tenminste het stuk in de kruipruimte lijkt te werken. Dat ligt daar rustig.
Alles wat buiten ligt is een issue bij mij.

Als ik wat nieuws zou aanleggen zou ik ook liever vast buis leggen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:07:
Sja, ik had gewoon een kast in de voortuin gezet hoor :P (zonder eerst de gemeente te vragen)
Daar zit ik met hetzelfde en misschien nog wel lastiger omdat de meterkast op een fundering lijkt te staan omdat het een stuk gevel is, naast het idee dat het spul vanaf de straat bereikbaar is (en hoorbaar).
Het is een betonnen bak grenzend aan de kruipkelder die versprongen is richting de straat, je kan er via de deels uitgebroken meterkast vloer bij of vanaf de straat als je een groot gat graaft.
Kijk maar, de meterkast zit rechtsonder naast het toilet en de kruipkelder volgt het kortste deel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78idLgdeRezcZVqj4jLb1HYdDGg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EVWcPJJknLV7HQmi14CWbwT.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxxDsHLMEcaqXykvGb_rRSMISr8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLoy6e8dnPoMcAaFvKAgEmrK.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0Sxu2GWqOVl1pGLYU_DmJj0LOg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuvxfhPikFtK2DReiZLttuWJ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 25% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-02-2026 15:48 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:12

The Legend

*Plop*

In aanvulling op de antwoorden die @paQ heeft:
Mijn BE dashboard is incompleet qua data. 2 t/m 9 en 23 januari ontbreken als ik het overzicht per dag bekijk. Ik weet niet of dit dan ook het geval is voor het maandoverzicht. Maar zo is goed inzicht krijgen in wat er gebeurd wel lastig. Weet je hoe dit komt en of ik er zelf wat aan kan doen?
We zijn bezig met een hardnekkige bug aan het wegwerken. Dit zal in de loop van de week moeten zijn aangevuld.

2e vraag: Is er al een update over de start van aFFR? :-)
Terechte vraag! Afgelopen donderdag bericht van TenneT ontvangen, we moeten één punt verduidelijken in onze rapportage. Zijn we mee bezig. Ik ga nog steeds uit dat deze maand het helemaal rond is!

Ik ben toch malle pietje niet!

• Source90
Speedy-Andre schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Daar zit ik met hetzelfde en misschien nog wel lastiger omdat de meterkast op een fundering lijkt te staan omdat het een stuk gevel is, naast het idee dat het spul vanaf de straat bereikbaar is (en hoorbaar).
Het is een betonnen bak grenzend aan de kruipkelder die versprongen is richting de straat, je kan er via de deels uitgebroken meterkast vloer bij of vanaf de straat als je een groot gat graaft.
Kijk maar, de meterkast zit rechtsonder naast het toilet en de kruipkelder volgt het kortste deel.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat een enorme hoogte, of is dat optisch bedrog?
Hier kon ik er alleen zwemmend door modder/water de buizen leggen. Aardig wat muggen gehapt.
Inmiddels Tonzon folie gelegd zodat het droog is, maar nog steeds tijgeren.

Ik zie potentie voor een wijnkelder

• blue eyes
[...]

Kijk naar de jaar eind resultaten ipv de momenten en maak daar je oordeel op of het je goed genoeg past.
Ja dat is inderdaad nog geduld hebben.
Haalt niet weg dat ik ook benieuwd ben naar de zomer en of dat goed gaat met mijn zonnestroom hoeveelheid.
Vandaar de ruimte nog gelaten voor een extra module.
Dat is ook waarom ik er dubbel in zit :)

Ja, Don heeft tijd nodig, is helder erover, wij zijn ongeduldig, zeker op Tweakers, en willen het gewoon weten :)

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Is dat een actuele foto van de kruiptruimte ?

Toen ze bij mij waren hebben we gekeken, 20 cm grondwater ongeveer. Nu zit ik ook iets lager dan de straat hierachter, pijl scheelt iets van 10 cm. Bouwer nog gevraagd de zaak hoger te bouwen maar dat durfde hij niet aan blijkbaar.

• jacovn
Source90 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Wat een enorme hoogte, of is dat optisch bedrog?
Hier kon ik er alleen zwemmend door modder/water de buizen leggen. Aardig wat muggen gehapt.
Inmiddels Tonzon folie gelegd zodat het droog is, maar nog steeds tijgeren.

Ik zie potentie voor een wijnkelder
Helpt tonzon echt voor grondwater ? Gaat de grond folie niet drijven.
Ik heb ze ooit langs gehad, 5k voor mijn woning en garage. Niet gedaan destijds.

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Bijzonder, bij mij zijn 29-1 en alles vanaf 4-2 met streepjes.
[Afbeelding]
Je hebt gelijk, excuses voor de verwarring, ik keek hoogover. Maar hoe jij dat beschrijft, identiek hier, dus ook de 29ste leeg, dan weer wel de data, en vanaf 4-2 weer niets.

Bovenste deel van de pagina wel data, maar dat is dan zonder deze dagen, ik had daarna gekeken en gedacht dat dan de rest gevuld was.

• blue eyes
ibak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:05:
[...]

De vraag is of degene met extra modules dat ook zo ervaren, want ja dan is het bedenkelijk.
Hoe er in de zomer dan geregeld wordt is ook van belang.
Ervaringen van 4+ module bezitters al te zien of nog te kort dag?
Het verbruik is hier behoorlijk hoog; ik heb 2 extra modules.
Gisteren een opwek van 26 kWh, maar een grid afname van 43 kWh. Ik heb 87% aangeraakt.
Verbruik huis / auto was gisteren 40 kWh, en 10 kWh voor de auto.

Vannacht is de accu weer bijgeladen, rond de 80 - 81 % gehouden.

Onder wat plaatjes van HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rty4IZ5BwzJ7TSMXiDZybTbqmCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCNdkCZwrvyxWZeVOLKU2xMc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9eRicPEeVvRNW5LVIQeZYilSzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ialDUpCztGqWLCDTEKNtmbqq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZVuHW0jPSIbDLKe3LKSi4OYBtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jkO0v0dqhMpCwPeXdtIyneQY.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Is dat een actuele foto van de kruiptruimte ?

Toen ze bij mij waren hebben we gekeken, 20 cm grondwater ongeveer. Nu zit ik ook iets lager dan de straat hierachter, pijl scheelt iets van 10 cm. Bouwer nog gevraagd de zaak hoger te bouwen maar dat durfde hij niet aan blijkbaar.
Ja, die heb ik eind vorig jaar genomen toen BE om informatie vroeg.
Ik zit aldoor met m'n hoofd tegen de balken zo laag is het.
Een buur verderop heeft z'n kruipkelder een keer leeg laten blazen voor een funderingsonderzoek dat niks opleverde behalve een hoge rekening, er 'knalt' daar iets om de zoveel tijd alsof er iets beweegt of klem zit.
Bij mij zou het helpen als ik binnen de kruipruimte snel zand kon verplaatsen maar er ligt troep tussen.

• Source90
jacovn schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Ik heb ze ooit langs gehad, 5k voor mijn woning en garage. Niet gedaan destijds.
Jazeker! Wij hadden het hele jaar door last van muggen, ondanks overal horren en een WTW met fijne filters. Wij zitten aan een sloot en het waterpeil van de sloot is hoger dan de kruipruimte. Stond hele jaar een laag water met duizenden muggen eitjes in.
Sinds de Tonzon geen enkele mug meer gezien.

Is bubbelfolie en daarop de Tonzon. Ik was circa 3k kwijt INCLUSIEF aluminium luchtkussens aan de bovenkant (daar was nog het duurste).

Als je alleen bodem folie wilt en het is enigszins begaanbaar, ben je voor een paar honderd ook klaar als je het zelf doet.

En dan ontopic; was nu een stuk fijner om de kabel voor de batterij door de kruipruimte te leggen. :7
Al is het nog steeds tijgeren.

Voor/na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65SlYENLqbs_kbgC0YwGw_AkZrg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka2j3ftVZeZPrrgNHCMrV8BR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZnNn7htRHepYaF9OagT8AQwjWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxSngw6aiPDodFUJKehWfKoT.jpg?f=fotoalbum_tile
Ja, ligt nog steeds water in/onder het folie, echter kan ik nu droog heen en weer over het folie. Muggen leggen ook geen eitjes meer sinds het nu niet meer “open lucht” water is.
Bijna tot de bovenkant kruipruimte tegen de muur vastgezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 08-02-2026 14:04 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Ik ben zelf daarom ook nog even afwachtend in hoe zich dit gaat ontvouwen.
Don heeft een poos geleden wel aangegeven dat de systemen per huishouden zo worden aangestuurd. Althans, dat dat we de bedoeling is om niet / minder te laden als er een bult zonnestroom aankomt.
Dan nog is het verbruik niet elke dag hetzelfde, dus een knop om zelf aan te draaien zou wel wenselijk zijn m.i.
Het is bijv momentele een beetje mistig, waardoor de Solcast voorspelling behoorlijk er naast zit. Trekt zo wel bij, maar dat zijn wel zo van die dingen. Soms is het spot on, soms totaal niet.

De accu wordt trouwens niet op 80% 'gehouden'. Het zijn momenteel nog 'domme' drempelwaarden. Je kunt eigenlijk momenteel er vanuit gaan dat als SOC <80 hij altijd zal inkopen wanneer het all in tarief zo net onder de 21.5 cent komt. Dus als je goedkoop wilt laden op activaties, dan kun je hem gewoon tot onder de 80% trekken om zo 'activaties' uit te lokken.
Is de SOC > 80, dan gebeurt er vrijwel niks, tenzij misschien het tarief echt heel laag wordt.

Aan de onderkant zie je hetzelfde gebeuren: export stopt onder SOC 20. Ook als het tarief 2 euro is.
Nog wat antwoorden van Don over vragen / openstaande punten:
Wanneer beginnen we met aFRR?
Deze maand. EPEX intraday volgend kwartaal.

Als straks op aFRR toch blijkt dat het nu eenmaal zo uitkomt dat de accu leeg is en er geladen wordt, tegen welk tarief zal dat op dat moment gaan? Ik neem het aan “TAKE” tarief van de onbalans?
Ja, tenzij wij in hebben gekocht op epex day ahead of op EPEX intraday. Dan zal die prijs gelden. We hebben al toegang tot de EPEX day ahead, aankomend kwartaal zal de EPEX intraday beschikbaar voor ons worden. We zullen dit ook gaan verwerken in ons EMS, want zal voor veel mensen dingen beter maken.

Zelfde als hierboven, maar als je die middag / dag / avond op intraday EPEX zit, is het dan geldende EPEX tarief, het tarief?
Dan geldt de prijs waar we hebben ingekochjt. Dus EPEX of Intraday prijs. Dit zullen we dan ook verwerken in dashboard.

Hoe weten we als gebruiker of het aFRR of EPEX is? Kunnen we het ergens aan zien? Kunnen jullie het echte tarief tonen? in een API zetten?
Ja, dit lijkt me wel. Zitten nu wel even vol met werk, maar komt op feature lijst.

"Heeft Don ook nog wat gezegd over een optie voor EV om te laden buiten de batterij of zou dit er nooit komen?”
Opladen buiten de batterij zou theoretisch kunnen, moet er worden ingekocht en moet er dan worden geladen. Dan gaat het naar de batterij en niet naar de auto. Maar zal dus wel wat werk zijn want dan moet er een soort van afstemming lkomen. Ik verwacht dat er iets gaat komen, niet de komende maanden. Wel een die hoog op feature lijst staat. Zullen we ook inspraak over vragen van julllie.

Is het niet zo dat (ook deze) accu’s met enige regelmaat ‘gebalanceerd’ moeten worden door ze volledig op te laden en net zo lang door te laden dat de laadstroom tot 0A zakt? Is het niet verstandig dit zo proberen in te passen dat we minstens 1 x per maand zo lang kunnen doorladen, enkele uren boven 95%, zodat de boel weer kan balanceren? Dat zal in de zomer vaak wel ‘vanzelf’ gaan, maar in die andere 6 maanden niet. Als er dan toch ingeplande intraday EPEX tarieven zijn, in de dip daarvan plannen?
BMS is continue aan het "balanceren" en kunnen er mee overweg dat hij zo werkt als hoe het nu gaat.Sowieso zal de komende periode het vaker naar 100% gaan door opwek.
Maar ik zal het ook nog even verder controleren, we willen wel dat ditgoed wordt toegepast mocht het nodig zijn.

Dat laatste zit ik me de afgelopen dagen wat in te verdiepen. Sprake van cel-onbalans is er zo te zien niet, maar wel van "FCC-drift". De BMS weet soms niet wat nou vol en wat leeg is. En als de bodem en de top niet duidelijk zijn, dan is de lijn er tussen ook vaag.
Zag regelmatig dat naar mijn gevoel de accu heel lang op 15% blijft kleven ondanks het huisverbruik, en ineens naar 5% zakt. "leeg". Aan de bovenkant zie ik hetzelfde gedrag: uren lang 90-92% terwijl er gemiddeld 3kW naar de accu gaat.
Beide situatie zijn niet echt een eerlijke weergave SOC, en dat heeft ook zijn weerslag op de RTE. Na gisteren is die gezakt van 86.6 naar 82.8. Een deel van de RTE zit natuurlijk in de SOC.
Mijn verwachting is dat dit weer nivelleert als de accu voor lange tijd echt vol raakt, zodat de BMS ook weer ziet en leert wat vol en wat leeg is.
Goede vragen! Maar zo te lezen gaat de accu binnenkort echt aan het werk, nu zie ik bijvoorbeeld overdag tarieven die lager zijn dan waarvoor vannacht is opgeladen aan 80%, dan ga ik wel twijfelen aan de `slimheid´ van het systeem.

Zeker omdat ik zie dat Frank Energie, die met aFFr is aangesloten bij PVNed, wel resultaten boekt (zie https://onbalansmarkt.com...3/aanbieder/frank-energie ). En dan te bedenken dat Frank Energie niet eens een BSP registratie heeft :|

Hopelijk gaat aFFr nog deze maand wat opleveren en is onze omvormer continu aan het blazen en piepen. Alleen dat is al een reden om hem niet in huis te plaatsen, het is nu incidenteel maar als dat straks urenlang gaat duren is het wel een ander verhaal.

Ik vind het overigens wel jammer dat we dit soort vraag_antwoorden via gebruikers moeten vernemen in plaats van gewoon communicatie vanuit Balans zelf.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:55
Zo, na een weekje ski vakantie weer een uur nodig gehad om bij te lezen. Afgelopen week kreeg ik mail dat de batterij bij mij 13 april geplaatst gaat worden door Beter Stroom. Ik woon in Zeewolde/Flevoland.

Helaas ben ik die periode voor langere tijd in het buitenland ivm werk dus mail gestuurd dan ik niet eerder dan mei beschikbaar ben.

Kreeg dit weekend ook nog mails over kabels die ik eventueel zelf zou leggen en als ik een ABB automaat wil ik deze zelf kan aanschaffen. Een B25 300mA. Hun sluiten deze dan aan. Ze rekenen hiervoor geen meerwerk maar geven ook geen korting.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

KoningSlakkie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:11:
[...]

Ik gun iedereen een dikke accu in de schuur. Maar zelfs ik met een relatief hoog elektriciteitsverbruik (via alles wat je opnoemt), vind ik dit al een stevige gok. Ik snap je wel, we rekenen allemaal op aFRR en ik geloof ook wel dat die licentie er uiteindelijk komt.

Maar die is er nu nog niet. En als aFRR straks minder oplevert dan gehoopt bijvoorbeeld omdat er over een paar jaar veel meer participanten zijn dan wordt het terugverdienen lastiger. Zeker als je verder geen groot elektrisch verbruik hebt en het vooral blijft bij tv kijken en je telefoon opladen bij wijze van. Want relatief gezien heb je nu extreem veel overhead tov je huisverbruik.

Maar ik snap afschrijving niet
300 euro besparing - 600 euro afschrijving = -300 besparing toch?

Dus de accu kost 300 euro per jaar in jouw geval?
Als ik nu 6k in een batterij en omvormer stop is dat over 10 jaar afgeschreven (omvormer 8 jaar, batterijen 15 jaar is meer reëel). Het kost me dus €600 afschrijving per jaar die ik als eerste wil terugzien. Daarnaast moet het geld ook wat opleveren want ik kan het niet meer ergens anders in investeren. Daarvoor vind ik 5% (€300) een mooi streven. Dus €900 per jaar. Maar er zijn ook nog extra kosten die er anders niet waren, dat zijn de €260 extra energie kosten nodig om het zaakje te lagen draaien. Ik ga hier gemakshalve er maar even vanuit dat je zo snel mogelijk in de KOR kan anders moet je ook nog een deel van de BTW afdragen.
Waar hoop ik dat in mijn geval die €1160 vandaan komt?
  • €300 (verwachte besparing energiekosten, schatting BE)
  • €510 (verwachte besparing terugleverkosten, schatting BE)
  • €350 (minimum balanceringsinkomsten, waar BE 1500 hoopt te halen)
Afhankelijk hoe het de komende twee jaar uitpakt, heb ik een aantal keuzes:
  1. Ik kan de batterij alleen nog inzetten om mijn zonnestroom overschot in de nacht te verkopen met een dynamisch contract
  2. Ik kan de batterij alleen volladen met zonnestroom en het restant negeren (0 export) met een vast contract
  3. Ik kan bij BE blijven (of een andere handelaar die er tegen die tijd zullen zijn)
Na twee jaar het ik voldoende praktijk ervaring om de beste optie te kiezen.

Theo

• ibak
xah5kiDe schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Als ik nu 6k in een batterij en omvormer stop is dat over 10 jaar afgeschreven (omvormer 8 jaar, batterijen 15 jaar is meer reëel). Het kost me dus €600 afschrijving per jaar die ik als eerste wil terugzien. Daarnaast moet het geld ook wat opleveren want ik kan het niet meer ergens anders in investeren. Daarvoor vind ik 5% (€300) een mooi streven. Dus €900 per jaar. Maar er zijn ook nog extra kosten die er anders niet waren, dat zijn de €260 extra energie kosten nodig om het zaakje te lagen draaien. Ik ga hier gemakshalve er maar even vanuit dat je zo snel mogelijk in de KOR kan anders moet je ook nog een deel van de BTW afdragen.
  1. Ik kan de batterij alleen nog inzetten om mijn zonnestroom overschot in de nacht te verkopen met een dynamisch contract
  2. Ik kan de batterij alleen volladen met zonnestroom en het restant negeren (0 export) met een vast contract
  3. Ik kan bij BE blijven (of een andere handelaar die er tegen die tijd zullen zijn)
Dus je hebt de verwachtte inkomsten door 2 gedeeld.
Om aan de safe side te zitten denk ik?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0Sxu2GWqOVl1pGLYU_DmJj0LOg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuvxfhPikFtK2DReiZLttuWJ.jpg?f=fotoalbum_medium

70cm diep ligt er nog eens een betonnen plaat onder de staander die bij de schep eindigt |:(
Ik heb niet gekeken hoe dik die is en ik verwacht nog zo'n stuk in de kruipruimte.
Of er nog iets onder zit weet ik niet maar het wordt steeds minder praktisch :9
Boren dus, het is duidelijk dat het beton is en dan heb ik straks wel waar voor m'n geld :+

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wolly schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:17:
[...]

Tja, het zijn gewoon automaten die je alleen in bepaalde gevallen kan gebruiken. Dit geval is er in mijn ogen duidelijk niet één van.
Nog een nadeel dan maar:

Stel dat ergens in de lijn vanaf de meterkast naar een aansluitpunt, zoals een stopcontact of lamp, de blauwe draad is onderbroken. Je zou verwachten dat de aardlekautomaat uitschakelt als je per ongeluk de fase (de bruine draad) aanraakt. Bij een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat gebeurt dit inderdaad; deze schakelt zichzelf uit, zelfs als de Nul-draad ontbreekt. Een spanningsafhankelijke aardlekautomaat daarentegen zal in zo’n situatie niet uitschakelen. Dit brengt het risico op elektrocutie of ernstig letsel met zich mee.
Ja je kunt een bron erbij vermelden, maar dat betekent nog niet dat het klopt :-)
De scenario's die hier beschreven worden voor een spanningsafhankelijke aardlekautomaat zijn allemaal niet waar. Zolang de alamat zelf in de meterkast een fase en nul heeft, werkt hij prima. Als de nul bij je stopcontact los zit en je peuter steekt zijn vingertje in het stopcontact :henk (heel klein vingertje), dan spreekt boven de 30mA de aardlek automaat echt aan. Is er dan helemaal geen gevaar? Jawel als de nul in de meterkast los zou gaan en de alamat zelf geen 230V meer ziet, dan wordt nog wel een fase en (losse) nul doorgegeven en als die dan aangeraakt worden gaat het wel goed mis. Dat is de reden dat al je alamatten (is dit een correct woord?) in de hoofdmeterkast moeten voldoen aan NEN-EN 61009-2-1 en dus spanningsonafhankelijk moeten zijn!
Dus de opmerking zelf is zeer terecht, maar het voorbeeld is dat niet.
Jammer dus dat er voorbeelden op die website worden gegeven die incorrect zijn.

Ik was ook niet bekend met dit onderscheid, maar heb het een en ander opgezocht. Het verbaast me wel dat als ik bijvoorbeeld op https://www.elektramat.nl/kennisbank/wat-is-een-aardlekautomaat/ kijk, ik nergens dat onderscheid zie, ook geen optie bij product filtering. Ik heb zelf ook een alamat vervangen en vraag me nu af hoe ik dat kan zien (kon dat door te zoeken ook niet echt vinden)

Theo

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:22
xah5kiDe schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik snap em je wilt dus minimaal 900 a 1160 euro besparen per jaar. Klinkt opzich wel haalbaar als je het zo beschrijft.

Voor mij is de afschrijving minder relevant omdat ik het via warmtefonds heb betaald zonder investering (minder rendement uiteraard). Dus ik betaal de afschrijving elke maand + rente.

Januari was alles meegenomen 32 cent/kWh (PV + accu). Doel is onder 20 cent/kWh gemiddeld over het jaar gezien. Zo lang ik vast contract maar versla is het voor mij missie geslaagd.

• ibak
@Speedy-Andre
Waar moet je naar toe?
Haaks onder alle balken door naar de ande kant?
En daar in de tuin uitkomend?
Of links of rechtsaf? Of heb je buren aan beide zijden?
Ik gok het eerste en dat je laatste foto met gegraven gat dan van de tuin is.
Gelukkig kan je onder de vloer komen en als je een gat door de fundering in je tuin boort boven die plaat er een pijp door duwen die je zover door duwt (evt verlengen met mof) dat je in het vak bij je meterkast uitkomt.
En dan uit de buis je meterkast is zonder buis of pijp het laatste stuk.
Om van buiten naar binnen te boren is een groter gat nodig anders spuugt de boor met zijn motor ventilatie veel zand om je oren heb ik ervaren ...

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08
Bij mij was de batterij ook 81% vanmorgen. Ik heb hem net onder de 100% kunnen houden door de beide auto's aan te sluiten direct na elkaar. Ik heb echter nog een ander probleem waar ik via de mail nog geen reactie op gehad heb. Zodra de batterij ergens tussen de 20 en 30% komt, heb ik al 4x gehad dat deze in het tijdsbestek van 3 a 4 minuten volledig naar 0 ging. Ik had een alert erop gezet en pas even snel naar de opstelling kunnen lopen toen het weer gebeurde. Op zowel de Deye, de BMS als de 3 afzonderlijke batterij modules was te zien dat ze leeg waren. Hebben anderen dit ook of heb ik wellicht een defecte batterij module?

Ook merk ik dat de Solarman integratie zo nu en dan flink piekt met onzin waardes (Ik had vandaag een piek naar 150.000.000 watt. Dan is daarna je hele grafiek naar de haaien omdat dat alles uit proportie trekt.

• Wolly
  • Niet online
@PisPix Die gekke uitschieters in de grafiek heb ik ook, @paQ heeft het ook wel eens gemeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 08-02-2026 16:17 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:12:
@Speedy-Andre
Waar moet je naar toe?
Haaks onder alle balken door naar de ande kant?
En daar in de tuin uitkomend?
Of links of rechtsaf? Of heb je buren aan beide zijden?
Ik gok het eerste en dat je laatste foto met gegraven gat dan van de tuin is.
Gelukkig kan je onder de vloer komen en als je een gat door de fundering in je tuin boort boven die plaat er een pijp door duwen die je zover door duwt (evt verlengen met mof) dat je in het vak bij je meterkast uitkomt.
En dan uit de buis je meterkast is zonder buis of pijp het laatste stuk.
Om van buiten naar binnen te boren is een groter gat nodig anders spuugt de boor met zijn motor ventilatie veel zand om je oren heb ik ervaren ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NtVN8uafIMYOidxYF_aStsK4PI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYS2zaTrWJj9WDXPE6YO6W8P.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxxDsHLMEcaqXykvGb_rRSMISr8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLoy6e8dnPoMcAaFvKAgEmrK.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is hetzelfde gat maar ondieper, hier zie je dat het in de achtertuin is langs mijn gevel (tussenwoning).
De route is straks van de schuur door een geul naar dit gat, dan door het beton naar de kruipkelder en aan de straatkant gaan de kabels door een gat naar een ruimte onder de meterkast die buiten de kruipkelder staat.
Laat BE maar boren, 4 gaten in de fundering waarvan ik er 2 betaal en dan nog 2 elders in de vloer (pv).

• ibak
Speedy-Andre schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is hetzelfde gat maar ondieper, hier zie je dat het in de achtertuin is langs mijn gevel (tussenwoning).
De route is straks van de schuur door een geul naar dit gat, dan door het beton naar de kruipkelder en aan de straatkant gaan de kabels door een gat naar een ruimte onder de meterkast die buiten de kruipkelder staat.
Laat BE maar boren, 4 gaten in de fundering waarvan ik er 2 betaal en dan nog 2 elders in de vloer (pv).
Dat gaat je wel lukken, succes!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

PisPix schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:14:
Bij mij was de batterij ook 81% vanmorgen. Ik heb hem net onder de 100% kunnen houden door de beide auto's aan te sluiten direct na elkaar. Ik heb echter nog een ander probleem waar ik via de mail nog geen reactie op gehad heb. Zodra de batterij ergens tussen de 20 en 30% komt, heb ik al 4x gehad dat deze in het tijdsbestek van 3 a 4 minuten volledig naar 0 ging. Ik had een alert erop gezet en pas even snel naar de opstelling kunnen lopen toen het weer gebeurde. Op zowel de Deye, de BMS als de 3 afzonderlijke batterij modules was te zien dat ze leeg waren. Hebben anderen dit ook of heb ik wellicht een defecte batterij module?

Ook merk ik dat de Solarman integratie zo nu en dan flink piekt met onzin waardes (Ik had vandaag een piek naar 150.000.000 watt. Dan is daarna je hele grafiek naar de haaien omdat dat alles uit proportie trekt.
In 4 minuten kan er maximaal 4/60*12kW=0.8kWh uit de batterij getrokken worden. Dat is 1.7% van de volledige capaciteit. In het echt kan 20% ontladen niet gebeuren. Zou wel kunnen dat de schatting van de SOC niet goed is. Die schatting van de "state of charge" gebeurt meestal door vanaf 100% of 0% de lading te tellen. Als er lange tijd niet de 0 of 100% is aangetikt, dan kan de SOC wegdrijven en niet meer correct zijn. Hopelijk is dat bij jou het geval en zou dit uiteindelijk vanzelf goed komen als de kalibratie gedaan is (onderdeel van het BMS). Elke van je drie batterijen heeft zijn eigen BMS maar werken wel op dezelfde spanning (ze staan parallel). Ze zouden allemaal dezelfde SOC moeten hebben (tijdens rustige momenten nivelleert de lading tussen de drie).
Maar goed, je zegt te zien dat dit nu al vier keer gebeurd is. Dan lijkt me niet ok. Mogelijk een configuratie fout? Als het systeem denkt dat je 4 batterijen hebt, maar je hebt er maar 3, dan gaat het precies mis bij 25% SOC bij kalibratie bij 100%.

Theo

• deejeebv
xah5kiDe schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:09:
[...]

[...]

Ja je kunt een bron erbij vermelden, maar dat betekent nog niet dat het klopt :-)
De scenario's die hier beschreven worden voor een spanningsafhankelijke aardlekautomaat zijn allemaal niet waar. Zolang de alamat zelf in de meterkast een fase en nul heeft, werkt hij prima. Als de nul bij je stopcontact los zit en je peuter steekt zijn vingertje in het stopcontact :henk (heel klein vingertje), dan spreekt boven de 30mA de aardlek automaat echt aan. Is er dan helemaal geen gevaar? Jawel als de nul in de meterkast los zou gaan en de alamat zelf ziet geen 230V meer, dan wordt nog wel een fase en nul doorgegeven en als die dan aangeraakt worden gaat het wel goed mis. Dat is de reden dat al je alamatten (is dit een correct woord?) in de hoofdmeterkast moeten voldoen aan NEN-EN 61009-2-1 en dus spanningonafhankelijk moeten zijn!
Dus de opmerking zelf is zeer terecht, maar het voorbeeld is dat niet.
Jammer dus dat er voorbeelden op die website worden gegeven die incorrect zijn.

Ik was ook niet bekend van dit onderscheid, maar heb het een en ander opgezocht. Het verbaast me wel dat als ik bijvoorbeeld op https://www.elektramat.nl/kennisbank/wat-is-een-aardlekautomaat/ kijk, ik nergens dat onderscheid zie, ook geen optie bij product filtering. Ik heb zelf ook een alamat vervangen en vraag me nu of hoe ik dat kan zien (kon dat door te zoeken ook niet echt vinden)
Die overweging was bij mij de aanleiding om de spanningsafhanhelijke Emat alamat gewoon te gebruiken in mijn noodstroom kastje.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:48
PisPix schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:14:

Klopt, iedereen ervaart dat met Solarman.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08
xah5kiDe schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:04:
[...]

In 4 minuten kan er maximaal 4/60*12kW=0.8kWh uit de batterij getrokken worden. Dat is 1.7% van de volledige capaciteit. In het echt kan 20% ontladen niet gebeuren. Zou wel kunnen dat de schatting van de SOC niet goed is. Die schatting van de "state of charge" gebeurt meestal door vanaf 100% of 0% de lading te tellen. Als er lange tijd niet de 0 of 100% is aangetikt, dan kan de SOC wegdrijven en niet meer correct zijn. Hopelijk is dat bij jou het geval en zou dit uiteindelijk vanzelf goed komen als de kalibratie gedaan is (onderdeel van het BMS). Elke van je drie batterijen heeft zijn eigen BMS maar werken wel op dezelfde spanning (ze staan parallel). Ze zouden allemaal dezelfde SOC moeten hebben (tijdens rustige momenten nivelleert de lading tussen de drie).
Maar goed, je zegt te zien dat dit nu al vier keer gebeurd is. Dan lijkt me niet ok. Mogelijk een configuratie fout? Als het systeem denkt dat je 4 batterijen hebt, maar je hebt er maar 3, dan gaat het precies mis bij 25% SOC bij kalibratie bij 100%.
Voor zover ik ‘t kan zien is dit 4x gebeurd in 2 weken tijd. Dat lijkt me vrij vaak. In die periode is de SoC 2x op 100% gekomen en dus 4x op 0%. Dan zou die calibratie al lang geweest moeten zijn. Configuratiefout zou kunnen idd. Maandag maar even bellen. Eens ook dat het theoretisch onmogelijk is om in zo’n korte tijd zo hard te zakken.

• paQ
  • Nu online
Ik denk niet dat het zomaar even 100% moet raken. Die 100 % is de uitkomst van een berekening. Maar als de variabelen niet juist zijn klopt de uitkomst ook niet met de werkelijkheid.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:48
Heb me vanmiddag is geschreven en meteen automatische mails ontvangen.
Daar zit ook een contract bij dat je elektronisch moet ondertekenen om zeker te zijn van je reservering, maar elders wordt aangegeven dat je kan annuleren tot je het contract getekend hebt.

Is dat dat contact dat je meteen moet ondertekenen of een ander?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ibak
Puppetmaster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:37:
Heb me vanmiddag is geschreven en meteen automatische mails ontvangen.
Daar zit ook een contract bij dat je elektronisch moet ondertekenen om zeker te zijn van je reservering, maar elders wordt aangegeven dat je kan annuleren tot je het contract getekend hebt.

Is dat dat contact dat je meteen moet ondertekenen of een ander?
Die kan je idd gelijk tekenen, tot levering zit je nergens aan vast mocht je je nog beter willen inlezen.

• Puppetmaster
Thnx, ook ivm de prijsverhoging na 22u vandaag. Zou lullig zijn dat je daardoor €500 misloopt. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ibak
Puppetmaster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:08:
Thnx, ook ivm de prijsverhoging na 22u vandaag. Zou lullig zijn dat je daardoor €500 misloopt. ;)
Ja dat vermoedde ik al 😉
De zaken zijn te vertrouwen maar het moet je wel passen.
Als je nog niet goed gelezen hebt en je eigen vragen erover gesteld is het wel tijd om nu te doen.
Veel info hier en op de Balans site en evt dmv contact met Balans via mail.
Succes!

• Puppetmaster
Thnx! :)
Was van plan ze in de garage te laten plaatsen. Daar staat nu de bodembron WP en daar zit ook de SolarEdge omvormer.

Ben wel benieuwd of het over de kabels kan die daar liggen, de SolarEdge dan direct op de Deye?

Maar dat zal nog volgen in de communicatie met Balans neem ik aan?

• deejeebv
BalansEnergie wil 5*6mm2 kabel. De SolarEdge kan op de GEN poort van de Deye. Als je SolarEdge minimaal 5*6mm2 is zou je die kabel kunnen gebruiken. Je hebt echter nog wel een netwerkkabel en een kabel voor de modbus naar de Eastron nodig.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:28

dof

jacovn schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Kruipruimte: Noppenfolie (extra stevige) op de vloer leggen en dan dikke EPS folie (0,2 - 0,3mm) er op en dan zeg 30cm tegen de zijmuren omhoog monteren (latten of lijm). Tonzon is dure EPS folie, andere zijn net zo goed maar goedkoper.

En uiteraard zorgen dat ofwel de folie een geheel is of goed aan elkaar lijmen met goede ljm (geen duct tape, dat blijft geen jaren goed). Dan gaat het geheel drijven op het grondwater wat er onder zit.

Werken kun je er dan niet (of nauwelijks) want het is dan een soort groot koud waterbed.

Is standaard werkwijze met vele ervaringen, te vinden in forum "Kruipruimte naisoleren".

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Source90
dof schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:50:
[...]
Werken kun je er dan niet (of nauwelijks) want het is dan een soort groot koud waterbed.
Dit is wel een beetje overdreven. Kan er prima in werken. Inderdaad koud en tijdens het kruipen/tijgeren is het inderdaad een waterbed.
Ik kon zonder problemen de mantelbuis met de 6mm² manoeuvreren en een kabel naar de voortuin trekken voor wat lampjes. Liever op een koud waterbed, dan zwemmen in een waterballet. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 08-02-2026 23:03 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:28

dof

Source90 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:02:
[...]

Dit is wel een beetje overdreven. Kan er prima in werken. Inderdaad koud en tijdens het kruipen/tijgeren is het inderdaad een waterbed.
Ik kon zonder problemen de mantelbuis met de 6mm² manoeuvreren en een kabel naar de voortuin trekken voor wat lampjes. Liever op een koud waterbed, dan zwemmen in een waterballet. *O*
Deze winter gelukkig geen grondwater, maar vorig jaar op sommige plekken in (m'n behoorlijk grote ) kruipruimte ~20 cm grondwater onder de folie. Dat is echt wel waterbed achtig :)

Maar je hebt gelijk, beter OP een waterbed dan IN water zwemmen :*)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste