ferrypeeters schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:47:
[...]
Precies dit is waar ik me zorgen over maak. Is dit gewoon een kwestie van accepteren en hopen dat ik per saldo beter uitkom?
Bijkomend probleem is dat ik al begrepen heb dat solaredge met optimizers niet rechtstreeks aan de omvormer kan worden verbonden. In de zomer (eigenlijk vanaf het voorjaar tot en met het najaar) moet de batterij natuurlijk wel mijn opgewekte stroom verwerken. Anders heb ik er niet zoveel aan….
Dan resteert de gedacht nu kopen.. twee jaar de rit uitzitten en dan naar een ander overstappen die het EMS beheert?
@
jeeedeee , ik ben wel wat optimistischer..
Het idee is juist mooi dat je niets hoeft te doen en naar te kijken en op jaarbasis nergens minder hebt betaald voor je stroom als hier, of meer opbrengst hebt gegenereerd als hier.
Het enige is dat echte hobbyisten eigenlijk beter zelf losse accu's en eigen gemaakt ems maken en zelf een omvormer uitzoeken etc en niet met aFFR meedoen.
Ja er zullen vast veel momentjes tussen zitten dat je het voor jouw situatie en op centenkwesties bekijkt beter had kunnen doen.
Vooral achteraf gezien
Maar ik denk dat mijn eerste zin boven overeind blijft!
En mbt zonnestroom die misschien straks het net op gaat is dat afwachten wat de opbrengst er van gaat zijn vandaag.
Ook al is de opbrengst 2 cent, dat is dan mooi want we vullen de accu met centen die het je kost meestal en dit is opbrengt waarschijnlijk.
Joepi
Behalve als bij pech de stroomprijs erg diep negatief zou zijn, dan is het minder joepi.
Blijft nog altijd de eerste zin vermoedelijk gewoon waar.
Maar ook dit relaas is maar gewoon een mening, we zullen zien.