Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Freekers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:39:
[...]

Wanneer heb je deze datum doorgekregen als ik vragen mag? Ik wacht alweer 10 dagen op een reactie van de planning. Communicatie verloopt momenteel erg stroef moet ik zeggen :-(
Anders even bellen, ik heb mijn datum (eind februari) laten vervallen / verplaatst naar medio maart. :+
Dakdekker moet eerst nog langskomen voor dakleer aanbouw garage + daarna wil ik nog isoleren en de vloer leggen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Dus jij zou verwachten dat normaliter de laad/ontlaad amperages hetzelfde zijn over de 3 accupacks?
Sja dat verwacht ik doorgaans wel ja.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:58:
[...]

Sja dat verwacht ik doorgaans wel ja.
Nu mis ik toch wel de documentatie bij de accupacks. Voor zover ik weet kan je dit niet monitoren via Solarman en is het puur de accumodule die dit registreert. Gezien er meerdere communicatie poorten op zitten (zie foto van @jacovn zou dat misschien een mogelijkheid zijn om het in HA te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z9TRgx724gJ_vdfnSOl1k8Fe_k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtmKjZu9Cnp2crrC9FIXAXjv.jpg?f=user_large

• paQ
Alles wat in Solarman met battery begint, is data uit de BMS.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:23:
Alles wat in Solarman met battery begint, is data uit de BMS.
Ja, maar voor het BMS is 'battery' toch het complete geheel aan modules? Hij maakt in deze sensoren geen onderscheid tussen de onderste, de middelste en de bovenste module?

Ik zie overigens dat de poorten en de layout aan de achterkant gelijkenissen vertoont met andere modules. Waarschijnlijk allemaal hetzelfde moederbordje.
Afbeeldingslocatie: https://sc04.alicdn.com/kf/H392d12c7f827438c932f9826d32cea0e6/225549881/H392d12c7f827438c932f9826d32cea0e6.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 06-02-2026 11:37 ]

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Ja, maar voor het BMS is 'battery' toch het complete geheel aan modules? Hij maakt in deze sensoren geen onderscheid tussen de onderste, de middelste en de bovenste module?
Nee dat klopt, dan moet je op de accu's zelf kijken.
Elke accupack heeft zijn eigen BMS namelijk. Wat je ziet in Solarman is het samenvoegsel van al die data.
Je kunt op de displays van elke accu gewoon alles tot in detail inzien.
(Maar wat wil je daar uit opmaken?)

Je zou met een klemmeter de amperages per accu kunnen meten tijdens laden / ontladen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 06-02-2026 11:50 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Nee dat klopt, dan moet je op de accu's zelf kijken.
Elke accupack heeft zijn eigen BMS namelijk. Wat je ziet in Solarman is het samenvoegsel van al die data.
Je kunt op de displays van elke accu gewoon alles tot in detail inzien.
(Maar wat wil je daar uit opmaken?)

Je zou met een klemmeter de amperages per accu kunnen meten tijdens laden / ontladen.
Zie in dit filmpje dat het wel per module (neem ik aan, module 1 en module 2) wordt getoond in de Deye *O*

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RCTtXMcR/screenshot-487.png

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:18:
[...]

Zie in dit filmpje dat het wel per module (neem ik aan, module 1 en module 2) wordt getoond in de Deye *O*

[Afbeelding]
Misschien protocool afhankelijk.
Wij zien iig veel minder daar. (CAN bus)

• sensitizer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 06-02 22:34
Vandaag is mijn systeem geïnstalleerd. Duurde drie uur (geen off-grid). Netjes gewerkt en achteraf rondgeleid. Alleen de switch zit wat apart, maar die kan ik nog wel verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0glnEyKYSWqkyGvYaAVRGgTaTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjSYNCtB8PDH4tWt0LlWNBZu.jpg?f=fotoalbum_large

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

Never gonna give you up

Source90 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:51:
Anders even bellen, ik heb mijn datum (eind februari) laten vervallen / verplaatst naar medio maart. :+
Dakdekker moet eerst nog langskomen voor dakleer aanbouw garage + daarna wil ik nog isoleren en de vloer leggen.
blue eyes schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:02:
Gebaseerd op eigen en andere ervaringen, dat gaat goedkomen!

De priijs van het succes. moet ook een goed gevoel geven dat er een forse aanloop is van mensen die dit systeem willen hebben.
Ik herken je gevoel wel, eenmaal besloten wil ik vandaag alles besloten hebben en morgen geinstalleerd :D
Tasteless schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:06:
Ga maar uit van een maand ipv de opgegeven 10 werkdagen. Er is veel vraag begreep ik van Don waardoor ze nieuwe installatiecrews aan het benaderen/trainen zijn.
Lurkt Don stiekem mee in dit topic ;) ? 2 uur na mijn post verscheen opeens een afspraakbevestiging in mijn mailbox :D 16 Maart gaat het gebeuren!

Ik had de vraag al een keer gesteld aan BE maar is denk ik over het hoofd gezien; ik neem aan dat CAT6 i.p.v. CAT5e als datakabel ook volstaat?
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:03:
Even iets over de meerwerklijst die (sommige) installateurs hanteren, die komt van BE:
https://balansenergie.nl/...2026/01/Meerwerk-2026.pdf
Ik kreeg deze lijst ook toegestuurd. Ik weet niet of ze dit nu standaard doen bij alle installaties of enkel bij diegene waar 'die partij uit Den Haag' naar toe wordt gestuurd. Ik zit zelf in het zuiden van Brabant.

Thank you for your attention to this matter

• Wolly
  • Niet online
sensitizer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:58:
Vandaag is mijn systeem geïnstalleerd. Duurde drie uur (geen off-grid). Netjes gewerkt en achteraf rondgeleid. Alleen de switch zit wat apart, maar die kan ik nog wel verplaatsen.
[Afbeelding]
Mooi. Ik zit zelf nog te denken aan een plaat hout in een U vorm voor de batterij om te voorkomen dat er tegen de knopjes wordt gestoten met het een of het ander.
Bij jou is het EMS trouwens wel heel goed verstopt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Freekers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Ik had de vraag al een keer gesteld aan BE maar is denk ik over het hoofd gezien; ik neem aan dat CAT6 i.p.v. CAT5e als datakabel ook volstaat?
[...]

Ik kreeg deze lijst ook toegestuurd. Ik weet niet of ze dit nu standaard doen bij alle installaties of enkel bij diegene waar 'die partij uit Den Haag' naar toe wordt gestuurd. Ik zit zelf in het zuiden van Brabant.
Cat5e lijkt me genoeg, het gaat om hun POE switch die hooguit tot 1Gbs gaat en modbus via zo'n kabel.
Meerwerk is iets voor speciale gevallen zoals meer dan 10m afstand tot de meterkast en extra's.
Let op dat het ex btw is, je rekent meer af maar dat kan je wellicht terugvragen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Mooi. Ik zit zelf nog te denken aan een plaat hout in een U vorm voor de batterij om te voorkomen dat er tegen de knopjes wordt gestoten met het een of het ander.
Ik denk aan iets wat de batterijen warm kan houden, knopjes (en display) buiten bereik ga ik nog over denken.
De EMS is op die plek lastig te zien en te bedienen, daar moet je zo ongeveer op de batterijen gaan liggen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:42
Speedy-Andre schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:00:
[...]

Ik denk aan iets wat de batterijen warm kan houden, knopjes (en display) buiten bereik ga ik nog over denken.
De EMS is op die plek lastig te zien en te bedienen, daar moet je zo ongeveer op de batterijen gaan liggen :+
Je hoeft gelukkig normaal ook niks met het EMS.
Als je wilt kijken wat er gebeurt tik je op het Deye schermpje en zie je daar alles.
EMS schermje is wel duidelijk en snel maar als je over een tijdje kijkt zal je het niet missen want de BE App is net zo snel dus kan je die ook benutten.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-02 23:43
Iemand hier die heeft gedacht aan het laten aanbrengen van een wcd aangesloten op de GEN poort van de Deye, voor invoeding in noodsituaties?

Lijkt mij wel handig om het al paraat te hebben om zo makkelijk een generator aan te kunnen sluiten als (met name in de winter) bij een calamiteit, langdurige stroomuitval en zonnepanelen die (te) weinig opleveren. Dan kan met een generator aangesloten in eilandgebruik toch het huis van voldoende prik worden voorzien.

Bijvoorbeeld zoiets: https://www.elektrototaalmarkt.nl/4186797

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:26
BitBug schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:23:
Iemand hier die heeft gedacht aan het laten aanbrengen van een wcd aangesloten op de GEN poort van de Deye, voor invoeding in noodsituaties?

Lijkt mij wel handig om het al paraat te hebben om zo makkelijk een generator aan te kunnen sluiten als (met name in de winter) bij een calamiteit, langdurige stroomuitval en zonnepanelen die (te) weinig opleveren. Dan kan met een generator aangesloten in eilandgebruik toch het huis van voldoende prik worden voorzien.

Volgens mij staat er op de GEN spanning, dus lijkt me zo’n wandcontactdoos niet veilig.

• paQ
BitBug schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:23:

Ja, volgens mij moet je bij @scoobs zijn.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:54
Ja, die heb ik eraan geklust, met exact dezelfde gedachtengang. Kwestie van even bij de hornbach zo'n stekker halen en op de generator poort zetten. Besef wel dat de deye best kut om gaat met generators: hij verrekt het om iets van load balancing te doen, dus je hebt toch wel een iets betere/zwaardere generator nodig. In extreme onbalans kan die zelfs gaan backfeeden namelijk. Deye geeft geen thuis als het hierop aankomt. Die doen wat typisch is van dergelijke bedrijven uit het oosten: ze beantwoorden vragen die je niet stelt, en negeren de vragen die je wel stelt.

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10

ede

Ik kreeg vandaag de teruggaaf BTW gestort. 453 euro. Ik had wel wat meer verwacht want ik heb 1154,79 BTW betaald.
Ik heb de teruggaaf door De Centrale laten regelen

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ede schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:08:
Ik kreeg vandaag de teruggaaf BTW gestort. 453 euro. Ik had wel wat meer verwacht want ik heb 1154,79 BTW betaald.
Zoek maar eens terug, dit is zoals verwacht als je het via decentrale laat doen. Ze rekenen met een (te hoog) forfait per kWh opslag. Daardoor erg ongunstig voor BalansEnergie batterij. Beter gewoon zelf doen.

• Andre0
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@Get!em Hoeveel zou het moeten zijn volgens jou?
De Centrale rekent €15 per kwh opslag.
Hierna hoef je ook niks meer te doen de komende jaren met doorgeven etc.
Vind het zelf nogal vaag als je kijkt wat er op de belastingdienst staat....

• ferrypeeters
Dit is een hele levendige threat. Ik heb gisteren uitgebreid gebeld met BE. Ik sta soort van op het punt om een accu te bestellen.

Mijn garage staat wel een eindje van het huis af. Maar ben niet gelijk zo happig om allemaal weer dingen te regelen om te graven en te bestraten. Helpen zij daar bij of moet je dat eigenlijk zelf regelen? En als er gewoon stroom ligt, is die leiding die er al ligt dan mogelijk voldoende om de kabels door te trekken?

Ik ben niet perse heel erg geïnteresseerd in het maken van “winst” ofzo. Ik heb een warmtepomp met behoorlijk wat panelen (29 stuk en oost-west ligging). Belangrijkste is dat prijs van stroom in de winter gunstig is en in de zomer ik ook nog wat terug krijg.

Maar hoe het nu allemaal precies werkt met dat balans enzo via tennet en vooral of de batterij (en het gekoppelde EMS) systeem vooral mij wil helpen is me erg onduidelijk. Heeft iemand al een maand afschrift ofzo hoe het er ongeveer uit komt te zien?

Veel dank alvast 🙏

• ede

ede

Get!em schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:14:
[...]

Zoek maar eens terug, dit is zoals verwacht als je het via decentrale laat doen. Ze rekenen met een (te hoog) forfait per kWh opslag. Daardoor erg ongunstig voor BalansEnergie batterij. Beter gewoon zelf doen.
Wel vervelend want BalansEnergie gaf aan dat de volledige BTW was terug te krijgen en ze raadden De Centrale aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLVvDutv_cYfm8colrQZa9za02U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rf3TE8Qfm7LgzcAOAZQDQiIx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ede op 06-02-2026 20:39 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Andre0 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:28:
@Get!em Hoeveel zou het moeten zijn volgens jou?
De Centrale rekent €15 per kwh opslag.
Hierna hoef je ook niks meer te doen de komende jaren met doorgeven etc.
Vind het zelf nogal vaag als je kijkt wat er op de belastingdienst staat....
Volg de handleiding van Vereniging eigen huis. Dan kan je het zelf. Ik weet nog niet hoeveel het is, ga het wel bereken volgende maand. Iemand eerder noemde bedragen voor terugkrijgen. Gebaseerd op wat eigen gebruik. Zoek even terug.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ede schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:33:
[...]

Wel vervelend want BalansEnergie gaf aan dat de volledige BTW was terug te krijgen en ze raadden De Centrale aan

[Afbeelding]
Klopt ja. Iemand poste hier de proforma berekening van decentrale waarna er een explosie aan posts erna op kwam.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik laat niet graag €600 liggen door een paar gemakzuchtige belasting prutsers die ook nog €99 vragen O-)
Terecht dat daar op werd gereageerd ;)
Er is trouwens geen forfait voor thuisbatterijen, dat hadden de 'slachtoffers' zelf ook kunnen uitzoeken.

[ Voor 41% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-02-2026 20:51 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
ferrypeeters schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:33:
Dit is een hele levendige threat. Ik heb gisteren uitgebreid gebeld met BE. Ik sta soort van op het punt om een accu te bestellen.

Mijn garage staat wel een eindje van het huis af. Maar ben niet gelijk zo happig om allemaal weer dingen te regelen om te graven en te bestraten. Helpen zij daar bij of moet je dat eigenlijk zelf regelen? En als er gewoon stroom ligt, is die leiding die er al ligt dan mogelijk voldoende om de kabels door te trekken?

Ik ben niet perse heel erg geïnteresseerd in het maken van “winst” ofzo. Ik heb een warmtepomp met behoorlijk wat panelen (29 stuk en oost-west ligging). Belangrijkste is dat prijs van stroom in de winter gunstig is en in de zomer ik ook nog wat terug krijg.

Maar hoe het nu allemaal precies werkt met dat balans enzo via tennet en vooral of de batterij (en het gekoppelde EMS) systeem vooral mij wil helpen is me erg onduidelijk. Heeft iemand al een maand afschrift ofzo hoe het er ongeveer uit komt te zien?

Veel dank alvast 🙏
Graven en bestraten kun je het beste zelf regelen. ze kunnen het via een hovenier voor je regelen maar moest dan rekening houden met minimaal €500. Als je een ruime mantelbuis hebt liggen moet het daar doorheen getrokken kunnen worden, bestaande bekabeling is niet geschikt.

We hopen hier allemaal dat aFFR snel van de grond komt, dat gaat naar verwachting in februari van start (maar nog geen definitief bericht/datum dat Balans is toegelaten doo TenneT. Je hebt op dit moment dus nog niet zoveel aan een afschrift.

• ibak
ferrypeeters schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:33:

Veel dank alvast 🙏
Met je verwachtingspatroon zit het wel goed dat gaat zeker overtroffen worden!
De facturen zijn voor iedereen natuurlijk anders maar grofweg wist ik dat ik voor het eerst moest gaan betalen voor stroom per maand.
Voorheen natuurlijk 1x pj en salderen dus bij mij 0 of iets terug.
Nu kleine bedragen in de dure masnden (ben geen grote gebruiker) en minder als verwacht gaat heel mooi.
Wel is het afwachten of de facturen correct waren want dat rommelt nog wat.
Maar als dit het was in de winter per maand ook zonder aFFR vergoeding wow dat komt goed.
Mbt tot straat: ik heb ook grotere afstand en heb zelf gegraven gaten door de muren, buizen gelegd en zelf kabels getrokken en weer gedicht.
Na zelf graven kan je tegen meerprijsjes hen wel laten boren, kabels trekken in buizen en dan zelf weer dichten en straten.
De meerkosten bij mij voor 33m kabel 6mm plus 10mm en buizen en boor huur etc bedroegen toch wel 900,- dus echt wel iets om mee te rekenen.
Maar met jouw instelling rendeerd dat 100% :)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:56

The Legend

*Plop*

ede schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:08:
Precies hiervoor heb ik Don een tijdje terug gewaarschuwd.. ik heb zelf de teruggave geregeld en verwacht het dubbele terug te krijgen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• ede

ede

The Legend schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Precies hiervoor heb ik Don een tijdje terug gewaarschuwd.. ik heb zelf de teruggave geregeld en verwacht het dubbele terug te krijgen.
Ik ga maandag bellen met De Centrale en de Belastingdienst. Ik moet toch meer terug kunnen krijgen denk ik

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ede schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:06:
[...]

Ik ga maandag bellen met De Centrale en de Belastingdienst. Ik moet toch meer terug kunnen krijgen denk ik
DC doet dit enkel zo opdat ze daarna geen seconde tijd aan de klant kwijt zijn, dat is het hele idee.
Je kan het denk ik wel wijzigen, maar de tijd die je dacht te besparen ben je alsnog daar aan kwijt.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ga je via DC wel de kor in? Want in ons geval zit mijn vrouw nog in de Kor vanwege panelen 8 jaar geleden en ik ben zzp'er, dus geen optie. Of koop je het soort van af via DC en krijg je nog wel iets terug (in ons geval is iets beter dan niets).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:56

The Legend

*Plop*

Nomad schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:26:
Ga je via DC wel de kor in? Want in ons geval zit mijn vrouw nog in de Kor vanwege panelen 8 jaar geleden en ik ben zzp'er, dus geen optie. Of koop je het soort van af via DC en krijg je nog wel iets terug (in ons geval is iets beter dan niets).
Ja dat kan niet anders, want zonder KOR moeten ze aangiftes blijven doen en moet je ook privé-gebruik blijven afdragen. Dan kun je net zo goed geen BTW terugvragen,

Ik ben toch malle pietje niet!

• ibak
Regels zijn gelijk voor de centrale of zelf doen.
Ik ben geen zzper maar twijfel of je dan de btw niet terug kunt vragen, iemand hier antwoord?
Misschien kan je vrouw zich afmelden, en kan het na enkele maanden toch maar moet je de aanschaf uitstellen om zeker te zijn van uitschrijven en tijd die er over moet gaan.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ibak schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:31:
[...]

Regels zijn gelijk voor de centrale of zelf doen.
Ik ben geen zzper maar twijfel of je dan de btw niet terug kunt vragen, iemand hier antwoord?
Misschien kan je vrouw zich afmelden, en kan het na enkele maanden toch maar moet je de aanschaf uitstellen om zeker te zijn van uitschrijven en tijd die er over moet gaan.
Je moet 2 jaar de Kor uit en in de tussentijd aangiftes doen over je rendement van je panelen ....geen zin aan om dat voor haar te gaan lopen doen. Plus je vraagt btw terug dit jaar en je kan niet dit jaar de Kor in, en btw terugvragen van 2 jaar terug gaat niet.
Enige optie die ik zie is dit jaar amper werken en zelf de Kor in, maar hoe lekker die rust ook klinkt ben ik bang dat dat financieel niet goed komt :D

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• sensitizer
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Ja ik wil zelf ook een soort kooiconstructie maken waardoor er niet per ongeluk een fiets tegenaan valt. Die staan daar normaal vlak naast.

• sensitizer
Hebben jullie trouwens ook zo veel activaties vandaag? Ik lees op dit forum telkens dat de SOC aan de onderkant van de capaciteit blijft. Of is dit in principe voor iedereen gelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP3WqMFMN8Vl9adfnddcSJCNqCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sDyvFAymvOqFrypDVwA7YgpH.png?f=fotoalbum_large

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:23
[...]

Ik heb ook al contact gehad met Don hierover en met De Centrale. De reactie van de centrale was:
"Ik hoor het graag van u als u een overzicht heeft gekregen van de daadwerkelijke opbrengst. Een correctie is voor ons een kleine moeite."

• Wolly
  • Niet online
sensitizer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:31:
Hebben jullie trouwens ook zo veel activaties vandaag? Ik lees op dit forum telkens dat de SOC aan de onderkant van de capaciteit blijft. Of is dit in principe voor iedereen gelijk?
[Afbeelding]
Zelfde beeld hier, al hebben mijn accu lijntjes wel een hogere resolutie in de 6 uur view.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/65n2391V/screenshot-488.png

Het blauwe lijntje wat (bijna altijd) trouw meeloopt is dankzij @paQ zijn EV laden automation _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 06-02-2026 22:45 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:33
[Afbeelding]
Hoe bedoel je :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qQLvHHG6AnMtJ9gWdwoc5oAM4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOML3JcPj6YTKe8nUNm0sleI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0Zn3h17zJlcfNqSySesAwl4GFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/envbCdwbMyOegKvPRWc35Jv9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 06-02-2026 22:53 ]

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Wolly
  • Niet online
AI op basis van inleren van individuele situaties zit er niet echt in, vraag mij uberhaupt af of dat ooit het geval gaat zijn. Heb Balans er nog nooit iets over zien schrijven.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:13
Ik zit in dezelfde situatie. Heb de btw maar laten zitten. De andere routes zijn zoveel gedoe dat ik ‘t het niet waard vindt. Ergens raar dat je als zzp’er een soort van benadeeld wordt.

• Wolly
  • Niet online
PisPix schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:17:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie. Heb de btw maar laten zitten. De andere routes zijn zoveel gedoe dat ik ‘t het niet waard vindt. Ergens raar dat je als zzp’er een soort van benadeeld wordt.
ZZP'ers kunnen ook de KOR in zolang de omzet < € 20.000 per jaar is.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-02 23:43
scoobs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:11:
Ja, die heb ik eraan geklust, met exact dezelfde gedachtengang. Kwestie van even bij de hornbach zo'n stekker halen en op de generator poort zetten. Besef wel dat de deye best kut om gaat met generators: hij verrekt het om iets van load balancing te doen, dus je hebt toch wel een iets betere/zwaardere generator nodig. In extreme onbalans kan die zelfs gaan backfeeden namelijk. Deye geeft geen thuis als het hierop aankomt. Die doen wat typisch is van dergelijke bedrijven uit het oosten: ze beantwoorden vragen die je niet stelt, en negeren de vragen die je wel stelt.
Mooi, ben ik niet de eerste die het zo gaat doen, altijd fijn om te horen. Mag ik vragen wat voor generator jij gebruikt of wil gaan gebruiken?
De aanschaf van een aggregaat stel ik zelf nog heel even uit… eerst de batterijen betalen 😎

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Ik zie overigens dat de poorten en de layout aan de achterkant gelijkenissen vertoont met andere modules. Waarschijnlijk allemaal hetzelfde moederbordje.
[Afbeelding]
Ben wat verder wezen zoeken, het lijkt een TDT BMS te zijn. Dit baseer ik op de plaatsing en lokatie van de leds, dipswitches en rj45 poorten. Ook het scherm en de menu's zijn hetzelfde.

Dit BMS is optioneel uitgerust met Bluetooth, in combinatie met de app BMS Meta. Je zou dan per BMS (elke module heeft één BMS) de gegevens moeten kunnen zien. Helaas herkent de app bij mij geen Bluetooth devices in de buurt van de batterij, ik denk dat deze optionele module niet is ingebouwd.

Op de website van de fabrikant staat zelfs dat er een heating module op het moederbord kan worden aangesloten B)

@paQ Zijn ook al meerdere HA implementaties voor:
https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA
https://github.com/syssi/esphome-seplos-bms/issues/71 (via RS232)

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 07-02-2026 01:14 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:54
BitBug schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:41:
[...]

Mooi, ben ik niet de eerste die het zo gaat doen, altijd fijn om te horen. Mag ik vragen wat voor generator jij gebruikt of wil gaan gebruiken?
De aanschaf van een aggregaat stel ik zelf nog heel even uit… eerst de batterijen betalen 😎
Ik heb een daewoo gdax9250e gehaald. Kost rond de 500 euro op troostwijk momenteel. Doet rond de 1.5kwh/l benzine. Kwaliteit is okay-ish, maar jouw generator gaat misschien net de 100 draaiuren halen in zijn leven, dan heb je weinig spannends nodig. Maar kijk vooral eventjes in het "je voorbereiden op het ergste" topic hier. Dat is een mild prepperstopic. Daar heb ik eea geschreven over hoe om te gaan met een generator laten inlopen etc.

• PisPix
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:25:
[...]

ZZP'ers kunnen ook de KOR in zolang de omzet < € 20.000 per jaar is.
Als fulltime ZZP’er is dat een grens die nergens op slaat. Voor dit soort oplossingen had de btw 0 moeten zijn, zoals inmiddels ook op zonnepanelen.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:48
@PisPix wellicht dat een samenwerkingsverband met je partner nog een weg is die je wil bewandelen? Hier al twee keer de btw op zonnepanelen teruggevraagd en daarom al twee keer in de KOR. Dit was de enige optie nog voor mij.

Zelf heb ik gekozen om de BTW niet terug te vragen. Zag vooral op tegen het berekenen en dan alles weer goed invullen, dacht dat ik een jaar btw moest afdragen voordat ik in de KoR kon.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Net nieuw hier qua installatie maar ik snap iets niet.
De afgelopen twee dagen bleef de batterij opladen tot 44% ofzo. Nu staat hij sinds vannacht te stampen en is hij nu tot 80% opgeladen, ook op de duurdere momenten. De zon gaat zo schijnen en dus heb ik geen ruimte in de accu om deze verder op te laden. Dit lijkt me toch helemaal niet de bedoeling?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFY4h43r5UTnt0YyvBEfeMMbmj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jfwnnF24UCc2WQtEdBE7SHw7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUd359nQBgiE2fQQpnuMnjh2uuA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sXJL9mvDXtq5Flxa5GV92qy3.png?f=fotoalbum_large

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• jeeedeee
@Atlas snap je concern, maar de onbalansprijzen waren vannacht laag. Onder de 8 cent kaal laad de batterij tot 80 procent.

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Hier vandaag ook 25 kWh opwek verwacht, ga de auto opladen en wat wassen zodat ik niet perse hoef terug te leveren. Anderzijds gaat hij ook terugleveren bij hoge prijzen dus dan kan je er ook aan verdienen.

Hou er rekening mee dat het een balans systeem is, en in principe niet om je eigen opwek op te slaan… dat is een prettige bijkomstigheid

• jacovn
  • Laatst online: 11:22
[Afbeelding]
Hier ook bleef afgelopen dagen rond de 30% zitten en haalde soms even energie op op tijden waarvan ik dacht dat het duur was. Gisteren en vannacht naar 81% soc gegaan

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ferrypeeters
jeeedeee schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:24:
@Atlas snap je concern, maar de onbalansprijzen waren vannacht laag. Onder de 8 cent kaal laad de batterij tot 80 procent.

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Hier vandaag ook 25 kWh opwek verwacht, ga de auto opladen en wat wassen zodat ik niet perse hoef terug te leveren. Anderzijds gaat hij ook terugleveren bij hoge prijzen dus dan kan je er ook aan verdienen.

Hou er rekening mee dat het een balans systeem is, en in principe niet om je eigen opwek op te slaan… dat is een prettige bijkomstigheid
Precies dit is waar ik me zorgen over maak. Is dit gewoon een kwestie van accepteren en hopen dat ik per saldo beter uitkom?

Bijkomend probleem is dat ik al begrepen heb dat solaredge met optimizers niet rechtstreeks aan de omvormer kan worden verbonden. In de zomer (eigenlijk vanaf het voorjaar tot en met het najaar) moet de batterij natuurlijk wel mijn opgewekte stroom verwerken. Anders heb ik er niet zoveel aan….

Dan resteert de gedacht nu kopen.. twee jaar de rit uitzitten en dan naar een ander overstappen die het EMS beheert?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:37
Wolly schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:38:
[...]

Ben wat verder wezen zoeken, het lijkt een TDT BMS te zijn. Dit baseer ik op de plaatsing en lokatie van de leds, dipswitches en rj45 poorten. Ook het scherm en de menu's zijn hetzelfde.

Dit BMS is optioneel uitgerust met Bluetooth, in combinatie met de app BMS Meta. Je zou dan per BMS (elke module heeft één BMS) de gegevens moeten kunnen zien. Helaas herkent de app bij mij geen Bluetooth devices in de buurt van de batterij, ik denk dat deze optionele module niet is ingebouwd.

Op de website van de fabrikant staat zelfs dat er een heating module op het moederbord kan worden aangesloten B)

@paQ Zijn ook al meerdere HA implementaties voor:
https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA
https://github.com/syssi/esphome-seplos-bms/issues/71 (via RS232)
Een tijd geleden had ik contact met Don, hij gaf bij mij aan dat de accu's PACE BMS gebruiken.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• jeeedeee
Rustig afwachten tot wat de aFFR gaat brengen, en ik weet dat Don flexibel is. Als we er met zijn allen tegen aan lopen dat de 80 procent beter 70 procent kan zijn staat BE daar echt wel open voor.

Verder is het natuurlijk wel handig om zelf bv al maatregelen te treffen zodat je in staat bent om de SolarEdge aan te kunnen sturen met bv home Assistant. Zodat je bv de productie kan beperken, uiteindelijk zou ik het bv fijn vinden om te weten wat de actuele prijs is zodat ik daar 1 en ander mee kan regelen.

• jacovn
  • Laatst online: 11:22
ferrypeeters schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Precies dit is waar ik me zorgen over maak. Is dit gewoon een kwestie van accepteren en hopen dat ik per saldo beter uitkom?

Bijkomend probleem is dat ik al begrepen heb dat solaredge met optimizers niet rechtstreeks aan de omvormer kan worden verbonden. In de zomer (eigenlijk vanaf het voorjaar tot en met het najaar) moet de batterij natuurlijk wel mijn opgewekte stroom verwerken. Anders heb ik er niet zoveel aan….

Dan resteert de gedacht nu kopen.. twee jaar de rit uitzitten en dan naar een ander overstappen die het EMS beheert?
Je kunt wel de solaredge inverter op de gen input verbinden en dan gaat daar frequentie sturing plaats vinden als de accu vol drijgt te raken. Dan wordt de inverter afgeremd en hoef je niet tegen negatieve prijzen te exporteren. Dat kan ook aan de load kant.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:37
[...]

Bijkomend probleem is dat ik al begrepen heb dat solaredge met optimizers niet rechtstreeks aan de omvormer kan worden verbonden. In de zomer (eigenlijk vanaf het voorjaar tot en met het najaar) moet de batterij natuurlijk wel mijn opgewekte stroom verwerken. Anders heb ik er niet zoveel aan...
Het opslaan van je zonnestroom zal sowieso gebeuren, welk merk omvormer voor je zonnepanelen ook hebt. Of bedoelde je iets anders?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
jeeedeee schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:52:
Rustig afwachten tot wat de aFFR gaat brengen, en ik weet dat Don flexibel is. Als we er met zijn allen tegen aan lopen dat de 80 procent beter 70 procent kan zijn staat BE daar echt wel open voor.

Verder is het natuurlijk wel handig om zelf bv al maatregelen te treffen zodat je in staat bent om de SolarEdge aan te kunnen sturen met bv home Assistant. Zodat je bv de productie kan beperken, uiteindelijk zou ik het bv fijn vinden om te weten wat de actuele prijs is zodat ik daar 1 en ander mee kan regelen.
Welke SOC ik graag in de accu zie gaat heel erg verschillen… door te tijd van het jaar en afhankelijk van PV opstelling, elektrische vraag, warmtepomp.

In juli om 6 uur in de ochtend is 10% ideaal… de allerslechtste opbrengst 3 dagen lang geeft me dan nog 3 dagen zonder behoefte voor import.
Dat geeft ook de ruimte om de tot 46kWh PV opbrengst te parkeren tot een duurder moment.

December is 90 beter, ik krijg de accu met de maandopbrengst niet eens vol (65kWh heel december)… en dan ga ik dagen hebben van 30kWh verbruik… soms iets meer… dan moet er binnen 36 uur echt wel serieus geladen worden op zo goedkoop mogelijke momenten.

Dit zijn de grote parameters waarmee het ems moet kunnen gaan werken wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:35
Zo ik heb zojuist bericht van de belasting dienst en btw teruggave is binnen gekomen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nu nog maar afwachten wanneer ze deze overmaken, dit kan binnen nu en 12weken zitten afhankelijk of ze alle info hebben om terug te storten :z

• paQ
jacovn schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:54:
[...]

Je kunt wel de solaredge inverter op de gen input verbinden en dan gaat daar frequentie sturing plaats vinden als de accu vol drijgt te raken. Dan wordt de inverter afgeremd en hoef je niet tegen negatieve prijzen te exporteren. Dat kan ook aan de load kant.
Nou. Ik denk dat dat ie op GEN zal afremmen en afhankelijk van zero export to CT niet zal exporteren. LOAD is gewoon net intern. Dus dan krijg je wel export verwacht ik zo lang het grid relais gesloten is.

• paQ
Ik denk dat het niet perse slecht is dat je exporteert. Sowieso kun je salderen en ontstaat er overschot dat je in de auto kunt stoppen.

Edit
Onze workmode staat trouwens op solar sell enabled. Ik denk dat momenteel iedereen een redelijk volle accu heeft? Eens kijken of er genoeg opwek is vandaag om te zien wat er gaat gebeuren.

edit edit:
Ik denk dat de EMS die instelling overschrijft, en dus je systeem on grid gewoon gaat exporteren, ongeacht of je aan GEN of aan LOAD hangt met je externe PV.
offtopic:
sowieso dien je de MI inverter settings juist in te stellen om de freq op te voeren

[ Voor 70% gewijzigd door paQ op 07-02-2026 10:14 ]

• PisPix
jeeedeee schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:58:
@PisPix wellicht dat een samenwerkingsverband met je partner nog een weg is die je wil bewandelen? Hier al twee keer de btw op zonnepanelen teruggevraagd en daarom al twee keer in de KOR. Dit was de enige optie nog voor mij.

Zelf heb ik gekozen om de BTW niet terug te vragen. Zag vooral op tegen het berekenen en dan alles weer goed invullen, dacht dat ik een jaar btw moest afdragen voordat ik in de KoR kon.
Thanks voor de tip maar het is me teveel gedoe voor te weinig opbrengst.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:42
[...]

Je zou dan een suppletie over het tijdvak moeten indienen. Daarin zeg je dan dat je teveel eigen prive gebruik heb gerekend.

• blue eyes
Ik ga definitief mijn panelen niet omhangen naar de Deye. Dit ivm voltage, die is hoog bij mijn Sunpower MAX3 waardoor ik kan er slechts 8 per string kan aansluiten. Ik heb er 32 op de SMA die ik wilde omzetten.
Ik had Don en Jelko gevraagd hier naar te kijken; kortom - advies is simpel, niet doen.

Op termijn gaat de meterkast op de schop en dan zodanig ruim opzetten dat ik dan WEL de ringen van de Enphase kan inbouwen, en dus voor dat systeem de nul op de meter mode kan activeren. Er is geen ruimte, propvol.
De SMA omvormer laat ik dus zitten tot deze kapot gaat en vervangen moet worden.

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 07-02-2026 09:52 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:34:
Eens kijken of er genoeg opwek is vandaag om te zien wat er gaat gebeuren.
Afhankelijk waar je woont. Zuid NL gaat zonnig worden (of is dat al), noord NL in dichte mist die mogelijk overgaat in grijze bewolking.

• paQ
Get!em schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:54:
[...]

Afhankelijk waar je woont. Zuid NL gaat zonnig worden (of is dat al), noord NL in dichte mist die mogelijk overgaat in grijze bewolking.
zuiden idd

So far so good, en SOC 83%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNwpxAA7SA3UVdUHHwWVx3ZB61E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dpNAGGI3w8dfBU3YIPKDMhvB.png?f=user_large

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:43:
[...]

Het blauwe lijntje wat (bijna altijd) trouw meeloopt is dankzij @paQ zijn EV laden automation _/-\o_
Bij SOC 80 verhoogt de inkoopdrempel. Ergo: Als je activaties wilt 'uitlokken' om op mee te kunnen liften, dan moet je onder de SOC 80 blijven.

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:51:
[...]

Een tijd geleden had ik contact met Don, hij gaf bij mij aan dat de accu's PACE BMS gebruiken.
Dank je, die lijken hardware matig inderdaad sterk op de gevonden TDT.
De Pace kan je ook relatief simpel in HA krijgen, google geeft diverse resultaten maar deze vind ik erg informatief vanwege het stappenplan.

• ibak
[...]

@jeeedeee , ik ben wel wat optimistischer..
Het idee is juist mooi dat je niets hoeft te doen en naar te kijken en op jaarbasis nergens minder hebt betaald voor je stroom als hier, of meer opbrengst hebt gegenereerd als hier.
Het enige is dat echte hobbyisten eigenlijk beter zelf losse accu's en eigen gemaakt ems maken en zelf een omvormer uitzoeken etc en niet met aFFR meedoen.
Ja er zullen vast veel momentjes tussen zitten dat je het voor jouw situatie en op centenkwesties bekijkt beter had kunnen doen.
Vooral achteraf gezien O-)
Maar ik denk dat mijn eerste zin boven overeind blijft!
En mbt zonnestroom die misschien straks het net op gaat is dat afwachten wat de opbrengst er van gaat zijn vandaag.
Ook al is de opbrengst 2 cent, dat is dan mooi want we vullen de accu met centen die het je kost meestal en dit is opbrengt waarschijnlijk.
Joepi
Behalve als bij pech de stroomprijs erg diep negatief zou zijn, dan is het minder joepi.
Blijft nog altijd de eerste zin vermoedelijk gewoon waar.
Maar ook dit relaas is maar gewoon een mening, we zullen zien.

• blue eyes
Vanmiddag de auto er maar aanhangen ;) . De accu gaat richting de 80% , zit nu zo'n 60 kWh in de accu.
Lijkt toch iets van zon te gaan komen later vandaag, regio Flevopolder.
Ondanks de bewolking nu toch 3000 watt vermogen vanuit de PV..... (en stijgt hard) Alleen, de auto is weg :D :D

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 07-02-2026 11:10 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:59
Hier een mail dat m’n installatie uitgesteld is :( heb net alles klaar… keurig twee doorverbonden kabels in m’n nieuwe batterijkast.

Even een gedachte kronkel, semi off topic ish, maar relevant:

Ik heb nu 12.5 kWh solaredge. Grote kans dat er nog zo iets een keer bij komt. (Met name voor meer autonomie in de slechte seizoenen) is het dan zo simpel als een extra meter direct na de hoofdaansluiting, die koppelen aan de solaredge, en solaredge instellen dat die nooit boven de 3x25 mag. Mijn idee is dat bij meer opwek dan 12kw, de rest het net op gaat en dat de meter op de daadwerkelijke hoofdaansluiting er voor zorgt dat m’n hoofdzekeringen niet frituren. Moet er alleen nog een trigger vanuit de Ems komen met de tarieven om te weten wat solaredge moet doen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:35
Begint weer een beetje zonnig te worden. Accu vol dus de auto maar aan de lader, beetje kijken of de verliezen meevallen vanavond Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0fDEwyck9KiZwOye9Tlec5RaNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0e8euzofwJHAIXl8IyS7QfcE.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Blijft toch interessant , net als die eerst weken de hele dag op de PV app kijken (ok - nog steeds :D )

De accu is volop aan het laden van het net, en de accu staat al op 81%.... Maar de zonnepanelen leveren ook fors, fors meer dan het verbruik op dit moment :D.

Maak mij er niet druk om, maar blijft interessant. Ik kan wel een testje gaan doen, de auto niet laden. Met de zon van vanmiddag zal de accu naar de 100% gaan..... wat gebeurd er dan?

• paQ
Hier ook volop zon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmlIEO22cBePc0pSynFOqApx85A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Kl5HcES11Wmkx4LSuk7PPSNC.png?f=user_large
Ik zie dat de accu's beginnen te balanceren. De Stroom neemt steeds verder af, maar kom nog gemiddeld niet boven de 90%. Wat ik wel zie is dat de bovenste accu netjes 314Ah aangeeft, maar de onderste zelfs 360. Dat ligt wel erg ver uiteen!
Ben benieuwd of dit zo nog gaat bijtrekken eigenlijk, want de SOC stagneert eigenlijk best wel, ondanks best veel laadstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg-XKUOMVMgg1lvW-RlabDk8V6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CqGck9fxCrGNWG26vGVW0Bry.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Intussen na uren bij 92% aangekomen :')
De RTE begint ook in te kakken.
Ergo: De SOC was niet meer dan een benadering van de echte lading.
FCC drift heet het volgens mij.

Ik ben nog steeds van mening dat ie echt een keer goed lang doorgeladen moet worden om dat weer allemaal te kalibreren, en de BMS ook weet hoeveel energie er nou daadwerkelijk in een accu past. 359Ah in een 314Ah accu is natuurlijk een veel te grote afwijking.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:38
83% SOC hier en er gaat nog steeds 2,7kw de accu in.
In de zomer met mooi weer ook op epex day ahead onbalans markt handelen. Bijvoorbeeld 's avonds en 's ochtends als er wellicht stroom kan worden verkocht. Tot 10% a 20% leeg tanken. Kan het de dag erop weer worden aangevuld. Dat soort scenarios moeten zeker mee worden genomen! Anders is de stroom met 60kwu a 70kwu opbrengst per dag niet weg te tremmen, ook niet bij veel eigen gebruik van bijv. een electrische auto.

• paQ
Weer wat wijzer geworden.

SOC = RM (remaining?) / FCC (Fully Charged Capacity)

En alhoewel ze dichter bij elkaar zijn gekomen, zit er nog best een afwijking in.
Accu 2 geeft namelijk een FCC van 351.7Ah, en accu 3 359,8Ah.
Dat levert dus dit plaatje op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGgCyQxlLJXflO4ySKmDGZWe29s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gouCJqoOdAPVFDs6WtqGy1sP.png?f=fotoalbum_large

Ze zijn daadwerkelijk wellicht even vol, maar de BMS van accu 2 en 3 weten even niet wat "vol" betekent, en dan krijg je dergelijke afwijkingen.
Dat verklaart mijns inziens ook waarom ik soms heel lang op 15% lijk te blijven plakken waarna hij naar 5% raast.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 07-02-2026 14:04 ]

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste