Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:31
BitBug schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:52:
Weer even ontopic ;-)

Ik ben heel erg gecharmeerd van de aanpak en het voorstel van BE maar ben op zoek naar iets meer zekerheid (just in case) en ben eigenlijk benieuwd of we na 2 jaar de omvormer volledig zelf kunnen beheren, qua dynamisch laden, tijdschema’s, opslaan zonnestroomoverschot en noodstroomreserve?
Uit het voorstel haal ik dat de omvormer wordt teruggezet naar 'alleen eigen gebruik'. Dat is me nog iets te vaag.

Ik heb BE de vraag ook gesteld maar ben benieuwd of jullie deze vraag ook gesteld hebben en al antwoord hebben of zelf ideeën hierover hebben?
Als je na twee jaar weg gaat dan mag je alles instellen zoals je zelf wilt. Als je klant blijft zal de EMS waarschijnlijk onder controle blijven van BE. Ik hoop (ook voor BE ;) ) dat tegen die tijd de lokale integratie met een eigen EMS goed geregeld is. Dus duidelijke (lokale) signalen over tarieven, On/Offgrid status en gewenst gedrag van het huis (gebruik veel, gebruik zo min mogelijk, etc) en andersom: Auto gaat nu laden, beperkt batterij export tot huis gebruik etc.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:37
Technisch gezien kan je gewoon de EMS eruit halen en hij gaat gewoon op NOM draaien zoals die dat nu ook doet. Daarnaast kan je handig bent een eigen EMS opzetten met home assistant of EVCC om via EPEX goedkoop te laden en evt terug leveren bij hoge EPEX prijzen (na 2027 niet meer waard).

Als je op onbalans wilt handelen bij een andere partij kan je een Bliq EMS aanschaffen (670 euro :X incl installatie).

Mogelijkheden genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-02-2026 12:28 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:35
Waar ik ook benieuwd naar ben en wat hier ook al eerder is langsgekomen;
Hoe zit het met de vergoeding van BE?

Voor nu is dat een vrij hoog percentage, ook begrijpelijk want de investering is lager dan andere partijen.
Ben benieuwd of dit percentage BE/klant gunstiger wordt als men na twee jaar besluit om klant te blijven.

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:09
Zou het niet beter zijn in de offgrid opstelling als de officiele hoofdschakelaar en de "hoofdschakelaar" achter de bypass naast elkaar zouden zitten met een mechanische link? Waarschuwingen zijn leuk, maar een metalen pennetje kan je meer op vertrouwen.

• KoningSlakkie
Source90 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:35:
Waar ik ook benieuwd naar ben en wat hier ook al eerder is langsgekomen;
Hoe zit het met de vergoeding van BE?

Voor nu is dat een vrij hoog percentage, ook begrijpelijk want de investering is lager dan andere partijen.
Ben benieuwd of dit percentage BE/klant gunstiger wordt als men na twee jaar besluit om klant te blijven.
Balans energie moet zich nu komende 2 jaar gewoon heel erg bewijzen dat het terug te verdienen valt. En ik durft te wedden dat als ze dat voor elkaar krijgen. Dat ze de aanschaf prijzen kunnen verhogen en een klein beetje de winst split gunstiger kunnen maken zodat bestaande klanten blijven. En waarbij het niet meer verplicht word om 2 jaar lang een energie contract te nemen. Dat schrikt aardig wat mensen af in mijn omgeving met wie ik het heb besproken.

We hebben ook te maken met accu/omvormer systeem dat door andere partijen ook beheerd kan worden. En ik weet zeker dat er meer partijen op zullen duiken met gunstigere vergoedingen.

Dus balans energie zal ongetwijfeld moeten concurreren om ons als klant te behouden. Ik hoop niet dat het een internetprovider cultuur word waarbij het waard wordt om elk jaar te switchen van leverancier.

• meamar
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:36
bart997 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:29:
Gister was het dan zover, voor de 2e keer in 14 jaar... Stroomuitval.
18.45 gingen en 2 v/d 3 fases uit hier in de wijk. En ondanks dat ik al een eind was met mijn off-grid schakeling, was hij nog niet helemaal af. Maar ik heb snel 4 kabeltjes gemaakt en e.e.a. aangesloten/omgeleid en ik had weer spanning. 11.30 gingen alle fases op zwart in de wijk, maar er was nog 1 huis met licht :-)

Om 1.30u vannacht was er nog steeds geen spanning, dus heel de nacht op de relatief volle accu gedraaid (70%) en zelfs nog 10kWh in de auto gestopt. Warmtepomp heeft ook gewoon doorgedraaid.

En dan de test: Wat doet mijn PV (SolarEdge)? Die ging gewoon aan vanmorgen (alles op de LOAD ingang) en ik heb geen settings in de omvormer gewijzigd.

zojuist om 10.00u de boel weer aan de Grid geknoopt en nu weer laden vanaf 20%. Mooie praktijktest!
@bart997 Mag ik vragen precies welke Solaredge Omvormer en welke panelen je hebt? En zijn die met optimizers geinstalleerd? Op basis van antwoorden van BE naar mij toe zou dit niet werken, maar blijkbaar toch wel? Wellicht is het afhankelijk van bepaalde SolarEdge types?

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:47
ibak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Ik heb in juni iets soortgelijks gevraagd, wat als het mislukt of ze willen stoppen.
Antwoord:
Zonder onze cloud draait de omvormer verder in zijn eigen ‘zero export’-modus en kun je via de Deye/Solarman-app zes tijdslots per dag instellen. Daarnaast kan je een EMS van een andere partij aansluiten. Onze Deye omvormer wordt door meerdere partijen ondersteund.

Let wel ik zal niet gauw zelf willen stoppen!
Wat zij doen krijg ik niet voor elkaar en er is geen alternatief wat het beter doet en aFFR vergoedingen geeft.
Voor alsnog dus enkel theoretisch..
Ik schat in dat ik er tzt ook zo over denk anders had ik me niet ingeschreven.
Maar zoals anderen ook zeggen, BE moet zich gaan bewijzen en laten zien dat ze het kunnen tegen aantrekkelijke voorwaarden. Zo niet dan gaan er veel weer vertrekken.
En tot slot lijkt het me ook sterk dat we de Deye in z'n situatie niet zelf kunnen aansturen of dat weer door een andere partij kunnen laten invullen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Met twee klikken op de deyecloud zit je op hun eigen (cloud) EMS. Maar de hardwired BE EMS is leidend.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

dingen posten met offtopic tags maakt ze niet opeens OK :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:34
Lekkere zonnige dag hier, dus mooi kunnen bijladen, ik zal even mijn ervaring delen. Vannacht aan het eind van nacht de auto nog even kunnen bijladen, zodat de accu op 50% kon starten. In de ochtend bij lage prijzen nog een paar activaties gehad, maar niet heel veel. Vanaf dat moment vrij continue opgeladen zonder activaties. Rond 15:00 haalde ik de 90% SoC, en ging hij ook kortstondig terugleveren. De onbalans prijs was > 14 cent, maar dook naar een minuut alweer omlaag waardoor hij stopte met ontladen. Prima dus

Het laatste stuk richting 95% ging gestaag, uiteindelijk blijven steken op 94%... Het lijkt echt wel of dat echt vrij lastig is om op die 95% te komen met wat hogere verliezen, maar lastig te zien omdat ook de opwek natuurlijk afnam. Uiteindelijk was het misschien wel beter geweest als hij iets eerder was begonnen met ontladen, maar ook wel weer fijn om je eigen opwek straks weer te kunnen inzetten. Hieronder nog wat plaatjes met de prijzen :) meer mensen hier met een volle accu met groene energie :*) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6mA6_ofMmvXZwiKkxNEKv8Lt5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D29fklVX41LcmH5GBGajtYgg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9PET65mIT202Q0_tR0BKFURF_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PEguN5OqHm1j9Eychb6RBgG3.png?f=fotoalbum_large

• jacovn
  • Nu online
Iets van soc 35 naar 46% met de zon. Dat viel niet tegen met mijnvlak liggende panelen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:58:
Iets van soc 35 naar 46% met de zon. Dat viel niet tegen met mijnvlak liggende panelen.
Zit je SE omvormer dan al op de GEN ingang of nog gewoon bij grid?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:21
Hier van 35 naar 56% SOC, met 31 kWh PV. Vraag me wel af waar dat allemaal gebleven is dan, want zoveel hebben we nu ook weer niet verbruikt.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:21
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Dat zou nauwelijks/niks uit mogen maken zolang er geen off grid is.

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Gewoon op load bij het huis, de enphase ook. Totaal 13 kW binnen vandaag. In mijn onderschrift staan de panelen, alles ligt bijna op 10/12 graden elevatie, op 8 na en die hebben schaduw van buren deze tijd van het jaar.

Ik weet niet als ik de GEN aansluiting ga gebruiken er nog iets aangepast moet worden. De kabel ligt er in ieder geval, solar moet van de zekering automaat af gehaald worden en in de montagedoos aangesloten worden. Ook moet de kabel in de GEN poort vastgezet worden.
Ik wilde dat voorbereid hebben zodat het een simpele handeling wordt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• KoningSlakkie
jeeedeee schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:48:
meer mensen hier met een volle accu met groene energie :*) ?
Heel mooi om te zien. Ik ben benieuwd hoe jouw thuisaccu zometeen gebruikt gaat worden in vergelijking met een lege accu. Want mijn thuisaccu is namelijk best leeg (36%)

De auto stond hele dag thuis, dus de auto zit bijna vol met zonnestroom :*)
  • Thuisaccu (9u) van 43% --> 36% gedaald (nu)
  • Huis heeft 27.6 kWh verbruikt schijnbaar.
  • Auto van 60% --> 78% gestegen met 95.7% Solar in totaal 14.1 kWh
  • PV totaal 19.3 kWh productie
Ik verwachtte veel laad-activaties in de middag omdat het landelijk zonnig is. Maar dat viel tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-02-2026 17:34 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Dat zou nauwelijks/niks uit mogen maken zolang er geen off grid is.
Als het enkel om de productie gaat niet, wil je die beïnvloeden dan wel (bijv. batterijen zijn vol en dan?).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:18:
[...]

Als het enkel om de productie gaat niet, wil je die beïnvloeden dan wel (bijv. batterijen zijn vol en dan?).
Ook dan niet echt. Alleen bij off grid wel. On grid gaat ie gewoon exporteren.

• jacovn
  • Nu online
Voor die keer dat je off grid bent de inverter afgeremd moet worden gebeurd misschien nooit.
Toch maar zo maken en instellen dat het juist werkt mocht het ooit voorkomen.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:55
meer mensen hier met een volle accu met groene energie :*) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@jeeedeee als je accu nu reeds vol komt wat wordt het dan richting zomer?
Hier van 36 naar 67% en vol zon,
Geeft het gevoel dat er nog ruimte is voor de zomer.
Bij te vol is het straks te vaak aFFR inkomsten missen, dat is de blik waar ik de vulling mee bekijk, jij niet?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:03
ibak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:52:
[...]

@jeeedeee als je accu nu reeds vol komt wat wordt het dan richting zomer?
Hier van 36 naar 67% en vol zon,
Geeft het gevoel dat er nog ruimte is voor de zomer.
Bij te vol is het straks te vaak aFFR inkomsten missen, dat is de blik waar ik de vulling mee bekijk, jij niet?
Ik hoop dat Balans slim is en er iedere dag in de zomer wordt ontladen naar een gewenste SoC.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:33
Hier van 28 naar 35% gegaan, iets van 20 kWh opgewekt vandaag. Dat is het totaal; ik kan niet zien welk deel van de opwek direct naar het huis gaat dan wel direct in de accu en dan naar het huis.

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 04-02-2026 19:01 ]

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• ibak
Sportmind schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Ik hoop dat Balans slim is en er er iedere dag in de zomer wordt ontladen naar een gewenste SoC.
Nee Don geeft aan dat het criterum is: te vol is niet mee kunnen doen.
Overvol betekend het net op tegen dan geldende (eventuele negatieve) opbrengst.
Ik zal dat een paar keer per jaar gaan hebben, lig er nog niet gelijk wakker van en zal het eerst wel gaan ervaren

• ibak
deejeebv schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Als je de productie van de zonnepanelen direct verbruikt heb je minder omzettingsverliezen. Zeker als de panelen niet rechtstreeks aan de Deye hangen.
Ik probeer dus de auto's zoveel mogelijk te laden op zonnestroom of tijdens de laden van de Deye. DIt heb ik via mijn Homey geautomatiseerd.
Lijkt dat je er goed over hebt nagedacht en handeld..
Maar is als je de keuze zou hebben bij opstelling..
Is het hele jaar continu opbrengst meer hebben qua zon dan niet dekkend tegenover de winst van eigen gebruik ietsje verschoven (ochtend of avond)
Daar komt vrijheid van handelen los van tijd nog bij als plezier.
Dit is natuurlijk zeer (dak) situatie afhankelijk en het word daarmee wat theoretisch idd, maar stel dat je beide zou kunnen alles op zuid of deels op andere richting, wat zou jij dan doen als je een grote batterij hebt?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
ibak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Ik zal dat een paar keer per jaar gaan hebben, lig er nog niet gelijk wakker van en zal het eerst wel gaan ervaren
Balancering kan twee kanten op gaan, met een volle batterij kun je natuurlijk wel leveren. Hier vandaag ook al naar 85%, ik was op tijd thuis en kon nog 8 kWh in de auto laden, anders had ik ook moeten gaan terugleveren. Vandaag bijna 36 kWh opbrengst. In de zomer kan dat nog aanzienlijk meer worden. En als de auto’s vol zitten kan ik het daarin ook niet kwijt.
In de zomer wil ik wel graag in de duurdere uren kunnen terugleveren. Die 48 kWh ga ik niet opkrijgen in de donkere uren. Een grotere accu gaat ook niet helpen ben ik bang.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekkere zonnige dag hier, dus mooi kunnen bijladen, ik zal even mijn ervaring delen. Vannacht aan het eind van nacht de auto nog even kunnen bijladen, zodat de accu op 50% kon starten. In de ochtend bij lage prijzen nog een paar activaties gehad, maar niet heel veel. Vanaf dat moment vrij continue opgeladen zonder activaties. Rond 15:00 haalde ik de 90% SoC, en ging hij ook kortstondig terugleveren. De onbalans prijs was > 14 cent, maar dook naar een minuut alweer omlaag waardoor hij stopte met ontladen. Prima dus

Het laatste stuk richting 95% ging gestaag, uiteindelijk blijven steken op 94%... Het lijkt echt wel of dat echt vrij lastig is om op die 95% te komen met wat hogere verliezen, maar lastig te zien omdat ook de opwek natuurlijk afnam. Uiteindelijk was het misschien wel beter geweest als hij iets eerder was begonnen met ontladen, maar ook wel weer fijn om je eigen opwek straks weer te kunnen inzetten. Hieronder nog wat plaatjes met de prijzen :) meer mensen hier met een volle accu met groene energie :*) ?
Het is jammer dat morgen niet nog zo'n zonnig dag is, want als je op een vroege februaridag de accu al volgooit met zonnestroom had ik wel willen weten of de accu dan in de avond/nacht werd leeggedumpt (omdat het de volgende dag dus weer zonnig is).
ibak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Ik hoop toch wel dat een overvolle accu door het EMS wordt voorkomen door geregeld de stroom te verkopen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:35
deejeebv schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Als je de productie van de zonnepanelen direct verbruikt heb je minder omzettingsverliezen. Zeker als de panelen niet rechtstreeks aan de Deye hangen.
Ik probeer dus de auto's zoveel mogelijk te laden op zonnestroom of tijdens de laden van de Deye. DIt heb ik via mijn Homey geautomatiseerd.
Heb je meer info over de flow of instellingen in de Homey? Lees meerdere berichten over HA, eerste keer (dat ik) Homey lees.

@ibak klopt! Jij quote hetzelfde bericht, verkeerd aangeklikt :)

[ Voor 51% gewijzigd door Source90 op 04-02-2026 20:05 ]

• ibak
Source90 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Heb je meer info over de flow of instellingen in de Homey? Lees meerdere berichten over HA, eerste keer (dat ik) Homey lees.
Verkeerde quote geklikt misschien Source?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT3PKe4d6vEFdIn8-Yl3kTxyIeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5hYJjJ2uYW2r5MpUpMzYvGuZ.png?f=fotoalbum_large
Dit is mij advanced flow. Ik heb een drietal variabelen aangemaakt voor de minimale en maximale laadsnelheid en de laadsnelheid als de SOC van de balans batterij onder de 20% komt. Vermogen import is de import op mijn P1 meter.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Bij mij ging die vandaag naar de 100, maar m’n P1 meter geeft geen import.. wat zie ik over het hoofd?

Mm zon natuurlijk… dat gaat hard zeg.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK-OTf9YAA4h9qDugiklsU92ETs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/der5fqybouaTRRDGntdX0pBA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SevQaVimmfSumWtCwKj3xBFhAY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Alb0miX6KKiblj1BAmJzRW5p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MarinoC op 04-02-2026 20:25 ]

• paQ
  • Nu online
Sjees. Hoeveel PV heb jij? :o

• MarinoC
  • Nu online
Valt mee tov wat ik hier lees, maar vandaag erg zonnig.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8nizcrYfThn5QE1krAsSP2JsjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8d6ZNf3xAO4CNOaUZgJhvKl7.png?f=fotoalbum_large

helaas oriëntatie Zuid only en dat is minder handig tegenwoordig😅

• MarinoC
  • Nu online
MarinoC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Valt mee tov wat ik hier lees, maar vandaag erg zonnig.. [Afbeelding]

helaas oriëntatie Zuid only en dat is minder handig tegenwoordig😅 en weinig verbruik naast auto..
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste