Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 58 ... 81 Laatste
Acties:

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:55
BitBug schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:52:
Weer even ontopic ;-)

Ik ben heel erg gecharmeerd van de aanpak en het voorstel van BE maar ben op zoek naar iets meer zekerheid (just in case) en ben eigenlijk benieuwd of we na 2 jaar de omvormer volledig zelf kunnen beheren, qua dynamisch laden, tijdschema’s, opslaan zonnestroomoverschot en noodstroomreserve?
Uit het voorstel haal ik dat de omvormer wordt teruggezet naar 'alleen eigen gebruik'. Dat is me nog iets te vaag.

Ik heb BE de vraag ook gesteld maar ben benieuwd of jullie deze vraag ook gesteld hebben en al antwoord hebben of zelf ideeën hierover hebben?
Als je na twee jaar weg gaat dan mag je alles instellen zoals je zelf wilt. Als je klant blijft zal de EMS waarschijnlijk onder controle blijven van BE. Ik hoop (ook voor BE ;) ) dat tegen die tijd de lokale integratie met een eigen EMS goed geregeld is. Dus duidelijke (lokale) signalen over tarieven, On/Offgrid status en gewenst gedrag van het huis (gebruik veel, gebruik zo min mogelijk, etc) en andersom: Auto gaat nu laden, beperkt batterij export tot huis gebruik etc.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Technisch gezien kan je gewoon de EMS eruit halen en hij gaat gewoon op NOM draaien zoals die dat nu ook doet. Daarnaast kan je handig bent een eigen EMS opzetten met home assistant of EVCC om via EPEX goedkoop te laden en evt terug leveren bij hoge EPEX prijzen (na 2027 niet meer waard).

Als je op onbalans wilt handelen bij een andere partij kan je een Bliq EMS aanschaffen (670 euro :X incl installatie).

Mogelijkheden genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-02-2026 12:28 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:01
Waar ik ook benieuwd naar ben en wat hier ook al eerder is langsgekomen;
Hoe zit het met de vergoeding van BE?

Voor nu is dat een vrij hoog percentage, ook begrijpelijk want de investering is lager dan andere partijen.
Ben benieuwd of dit percentage BE/klant gunstiger wordt als men na twee jaar besluit om klant te blijven.

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-03 16:42
Zou het niet beter zijn in de offgrid opstelling als de officiele hoofdschakelaar en de "hoofdschakelaar" achter de bypass naast elkaar zouden zitten met een mechanische link? Waarschuwingen zijn leuk, maar een metalen pennetje kan je meer op vertrouwen.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:35:
Waar ik ook benieuwd naar ben en wat hier ook al eerder is langsgekomen;
Hoe zit het met de vergoeding van BE?

Voor nu is dat een vrij hoog percentage, ook begrijpelijk want de investering is lager dan andere partijen.
Ben benieuwd of dit percentage BE/klant gunstiger wordt als men na twee jaar besluit om klant te blijven.
Balans energie moet zich nu komende 2 jaar gewoon heel erg bewijzen dat het terug te verdienen valt. En ik durft te wedden dat als ze dat voor elkaar krijgen. Dat ze de aanschaf prijzen kunnen verhogen en een klein beetje de winst split gunstiger kunnen maken zodat bestaande klanten blijven. En waarbij het niet meer verplicht word om 2 jaar lang een energie contract te nemen. Dat schrikt aardig wat mensen af in mijn omgeving met wie ik het heb besproken.

We hebben ook te maken met accu/omvormer systeem dat door andere partijen ook beheerd kan worden. En ik weet zeker dat er meer partijen op zullen duiken met gunstigere vergoedingen.

Dus balans energie zal ongetwijfeld moeten concurreren om ons als klant te behouden. Ik hoop niet dat het een internetprovider cultuur word waarbij het waard wordt om elk jaar te switchen van leverancier.

• meamar
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-03 11:45
bart997 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:29:
Gister was het dan zover, voor de 2e keer in 14 jaar... Stroomuitval.
18.45 gingen en 2 v/d 3 fases uit hier in de wijk. En ondanks dat ik al een eind was met mijn off-grid schakeling, was hij nog niet helemaal af. Maar ik heb snel 4 kabeltjes gemaakt en e.e.a. aangesloten/omgeleid en ik had weer spanning. 11.30 gingen alle fases op zwart in de wijk, maar er was nog 1 huis met licht :-)

Om 1.30u vannacht was er nog steeds geen spanning, dus heel de nacht op de relatief volle accu gedraaid (70%) en zelfs nog 10kWh in de auto gestopt. Warmtepomp heeft ook gewoon doorgedraaid.

En dan de test: Wat doet mijn PV (SolarEdge)? Die ging gewoon aan vanmorgen (alles op de LOAD ingang) en ik heb geen settings in de omvormer gewijzigd.

zojuist om 10.00u de boel weer aan de Grid geknoopt en nu weer laden vanaf 20%. Mooie praktijktest!
@bart997 Mag ik vragen precies welke Solaredge Omvormer en welke panelen je hebt? En zijn die met optimizers geinstalleerd? Op basis van antwoorden van BE naar mij toe zou dit niet werken, maar blijkbaar toch wel? Wellicht is het afhankelijk van bepaalde SolarEdge types?

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:26
ibak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Ik heb in juni iets soortgelijks gevraagd, wat als het mislukt of ze willen stoppen.
Antwoord:
Zonder onze cloud draait de omvormer verder in zijn eigen ‘zero export’-modus en kun je via de Deye/Solarman-app zes tijdslots per dag instellen. Daarnaast kan je een EMS van een andere partij aansluiten. Onze Deye omvormer wordt door meerdere partijen ondersteund.

Let wel ik zal niet gauw zelf willen stoppen!
Wat zij doen krijg ik niet voor elkaar en er is geen alternatief wat het beter doet en aFFR vergoedingen geeft.
Voor alsnog dus enkel theoretisch..
Ik schat in dat ik er tzt ook zo over denk anders had ik me niet ingeschreven.
Maar zoals anderen ook zeggen, BE moet zich gaan bewijzen en laten zien dat ze het kunnen tegen aantrekkelijke voorwaarden. Zo niet dan gaan er veel weer vertrekken.
En tot slot lijkt het me ook sterk dat we de Deye in z'n situatie niet zelf kunnen aansturen of dat weer door een andere partij kunnen laten invullen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:57
Met twee klikken op de deyecloud zit je op hun eigen (cloud) EMS. Maar de hardwired BE EMS is leidend.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

dingen posten met offtopic tags maakt ze niet opeens OK :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:15
Lekkere zonnige dag hier, dus mooi kunnen bijladen, ik zal even mijn ervaring delen. Vannacht aan het eind van nacht de auto nog even kunnen bijladen, zodat de accu op 50% kon starten. In de ochtend bij lage prijzen nog een paar activaties gehad, maar niet heel veel. Vanaf dat moment vrij continue opgeladen zonder activaties. Rond 15:00 haalde ik de 90% SoC, en ging hij ook kortstondig terugleveren. De onbalans prijs was > 14 cent, maar dook naar een minuut alweer omlaag waardoor hij stopte met ontladen. Prima dus

Het laatste stuk richting 95% ging gestaag, uiteindelijk blijven steken op 94%... Het lijkt echt wel of dat echt vrij lastig is om op die 95% te komen met wat hogere verliezen, maar lastig te zien omdat ook de opwek natuurlijk afnam. Uiteindelijk was het misschien wel beter geweest als hij iets eerder was begonnen met ontladen, maar ook wel weer fijn om je eigen opwek straks weer te kunnen inzetten. Hieronder nog wat plaatjes met de prijzen :) meer mensen hier met een volle accu met groene energie :*) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6mA6_ofMmvXZwiKkxNEKv8Lt5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D29fklVX41LcmH5GBGajtYgg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9PET65mIT202Q0_tR0BKFURF_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PEguN5OqHm1j9Eychb6RBgG3.png?f=fotoalbum_large

• jacovn
  • Laatst online: 14:57
Iets van soc 35 naar 46% met de zon. Dat viel niet tegen met mijnvlak liggende panelen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:58:
Iets van soc 35 naar 46% met de zon. Dat viel niet tegen met mijnvlak liggende panelen.
Zit je SE omvormer dan al op de GEN ingang of nog gewoon bij grid?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:37
Hier van 35 naar 56% SOC, met 31 kWh PV. Vraag me wel af waar dat allemaal gebleven is dan, want zoveel hebben we nu ook weer niet verbruikt.

• zunrob
  • Laatst online: 18:37
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Dat zou nauwelijks/niks uit mogen maken zolang er geen off grid is.

• jacovn
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:04:
[...]

Gewoon op load bij het huis, de enphase ook. Totaal 13 kW binnen vandaag. In mijn onderschrift staan de panelen, alles ligt bijna op 10/12 graden elevatie, op 8 na en die hebben schaduw van buren deze tijd van het jaar.

Ik weet niet als ik de GEN aansluiting ga gebruiken er nog iets aangepast moet worden. De kabel ligt er in ieder geval, solar moet van de zekering automaat af gehaald worden en in de montagedoos aangesloten worden. Ook moet de kabel in de GEN poort vastgezet worden.
Ik wilde dat voorbereid hebben zodat het een simpele handeling wordt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• KoningSlakkie
  • Nu online
jeeedeee schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:48:
meer mensen hier met een volle accu met groene energie :*) ?
Heel mooi om te zien. Ik ben benieuwd hoe jouw thuisaccu zometeen gebruikt gaat worden in vergelijking met een lege accu. Want mijn thuisaccu is namelijk best leeg (36%)

De auto stond hele dag thuis, dus de auto zit bijna vol met zonnestroom :*)
  • Thuisaccu (9u) van 43% --> 36% gedaald (nu)
  • Huis heeft 27.6 kWh verbruikt schijnbaar.
  • Auto van 60% --> 78% gestegen met 95.7% Solar in totaal 14.1 kWh
  • PV totaal 19.3 kWh productie
Ik verwachtte veel laad-activaties in de middag omdat het landelijk zonnig is. Maar dat viel tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-02-2026 17:34 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Dat zou nauwelijks/niks uit mogen maken zolang er geen off grid is.
Als het enkel om de productie gaat niet, wil je die beïnvloeden dan wel (bijv. batterijen zijn vol en dan?).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:18:
[...]

Als het enkel om de productie gaat niet, wil je die beïnvloeden dan wel (bijv. batterijen zijn vol en dan?).
Ook dan niet echt. Alleen bij off grid wel. On grid gaat ie gewoon exporteren.

• jacovn
Voor die keer dat je off grid bent de inverter afgeremd moet worden gebeurd misschien nooit.
Toch maar zo maken en instellen dat het juist werkt mocht het ooit voorkomen.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:13
meer mensen hier met een volle accu met groene energie :*) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@jeeedeee als je accu nu reeds vol komt wat wordt het dan richting zomer?
Hier van 36 naar 67% en vol zon,
Geeft het gevoel dat er nog ruimte is voor de zomer.
Bij te vol is het straks te vaak aFFR inkomsten missen, dat is de blik waar ik de vulling mee bekijk, jij niet?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:26
ibak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:52:
[...]

@jeeedeee als je accu nu reeds vol komt wat wordt het dan richting zomer?
Hier van 36 naar 67% en vol zon,
Geeft het gevoel dat er nog ruimte is voor de zomer.
Bij te vol is het straks te vaak aFFR inkomsten missen, dat is de blik waar ik de vulling mee bekijk, jij niet?
Ik hoop dat Balans slim is en er iedere dag in de zomer wordt ontladen naar een gewenste SoC.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:01
Hier van 28 naar 35% gegaan, iets van 20 kWh opgewekt vandaag. Dat is het totaal; ik kan niet zien welk deel van de opwek direct naar het huis gaat dan wel direct in de accu en dan naar het huis.

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 04-02-2026 19:01 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• ibak
Sportmind schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Ik hoop dat Balans slim is en er er iedere dag in de zomer wordt ontladen naar een gewenste SoC.
Nee Don geeft aan dat het criterum is: te vol is niet mee kunnen doen.
Overvol betekend het net op tegen dan geldende (eventuele negatieve) opbrengst.
Ik zal dat een paar keer per jaar gaan hebben, lig er nog niet gelijk wakker van en zal het eerst wel gaan ervaren

• ibak
deejeebv schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Als je de productie van de zonnepanelen direct verbruikt heb je minder omzettingsverliezen. Zeker als de panelen niet rechtstreeks aan de Deye hangen.
Ik probeer dus de auto's zoveel mogelijk te laden op zonnestroom of tijdens de laden van de Deye. DIt heb ik via mijn Homey geautomatiseerd.
Lijkt dat je er goed over hebt nagedacht en handeld..
Maar is als je de keuze zou hebben bij opstelling..
Is het hele jaar continu opbrengst meer hebben qua zon dan niet dekkend tegenover de winst van eigen gebruik ietsje verschoven (ochtend of avond)
Daar komt vrijheid van handelen los van tijd nog bij als plezier.
Dit is natuurlijk zeer (dak) situatie afhankelijk en het word daarmee wat theoretisch idd, maar stel dat je beide zou kunnen alles op zuid of deels op andere richting, wat zou jij dan doen als je een grote batterij hebt?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:18
ibak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Ik zal dat een paar keer per jaar gaan hebben, lig er nog niet gelijk wakker van en zal het eerst wel gaan ervaren
Balancering kan twee kanten op gaan, met een volle batterij kun je natuurlijk wel leveren. Hier vandaag ook al naar 85%, ik was op tijd thuis en kon nog 8 kWh in de auto laden, anders had ik ook moeten gaan terugleveren. Vandaag bijna 36 kWh opbrengst. In de zomer kan dat nog aanzienlijk meer worden. En als de auto’s vol zitten kan ik het daarin ook niet kwijt.
In de zomer wil ik wel graag in de duurdere uren kunnen terugleveren. Die 48 kWh ga ik niet opkrijgen in de donkere uren. Een grotere accu gaat ook niet helpen ben ik bang.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekkere zonnige dag hier, dus mooi kunnen bijladen, ik zal even mijn ervaring delen. Vannacht aan het eind van nacht de auto nog even kunnen bijladen, zodat de accu op 50% kon starten. In de ochtend bij lage prijzen nog een paar activaties gehad, maar niet heel veel. Vanaf dat moment vrij continue opgeladen zonder activaties. Rond 15:00 haalde ik de 90% SoC, en ging hij ook kortstondig terugleveren. De onbalans prijs was > 14 cent, maar dook naar een minuut alweer omlaag waardoor hij stopte met ontladen. Prima dus

Het laatste stuk richting 95% ging gestaag, uiteindelijk blijven steken op 94%... Het lijkt echt wel of dat echt vrij lastig is om op die 95% te komen met wat hogere verliezen, maar lastig te zien omdat ook de opwek natuurlijk afnam. Uiteindelijk was het misschien wel beter geweest als hij iets eerder was begonnen met ontladen, maar ook wel weer fijn om je eigen opwek straks weer te kunnen inzetten. Hieronder nog wat plaatjes met de prijzen :) meer mensen hier met een volle accu met groene energie :*) ?
Het is jammer dat morgen niet nog zo'n zonnige dag is, want als je op een vroege februaridag de accu al volgooit met zonnestroom had ik wel willen weten of de accu dan in de avond/nacht werd leeggedumpt (omdat het de volgende dag dus weer zonnig is).
[...]

Ik hoop toch wel dat een overvolle accu door het EMS wordt voorkomen door geregeld de stroom te verkopen.

• Source90
deejeebv schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Als je de productie van de zonnepanelen direct verbruikt heb je minder omzettingsverliezen. Zeker als de panelen niet rechtstreeks aan de Deye hangen.
Ik probeer dus de auto's zoveel mogelijk te laden op zonnestroom of tijdens de laden van de Deye. DIt heb ik via mijn Homey geautomatiseerd.
Heb je meer info over de flow of instellingen in de Homey? Lees meerdere berichten over HA, eerste keer (dat ik) Homey lees.

@ibak klopt! Jij quote hetzelfde bericht, verkeerd aangeklikt :)

[ Voor 51% gewijzigd door Source90 op 04-02-2026 20:05 ]

• ibak
Source90 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Heb je meer info over de flow of instellingen in de Homey? Lees meerdere berichten over HA, eerste keer (dat ik) Homey lees.
Verkeerde quote geklikt misschien Source?

• deejeebv
Source90 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT3PKe4d6vEFdIn8-Yl3kTxyIeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5hYJjJ2uYW2r5MpUpMzYvGuZ.png?f=fotoalbum_large
Dit is mij advanced flow. Ik heb een drietal variabelen aangemaakt voor de minimale en maximale laadsnelheid en de laadsnelheid als de SOC van de balans batterij onder de 20% komt. Vermogen import is de import op mijn P1 meter.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:22
Bij mij ging die vandaag naar de 100, maar m’n P1 meter geeft geen import.. wat zie ik over het hoofd?

Mm zon natuurlijk… dat gaat hard zeg.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK-OTf9YAA4h9qDugiklsU92ETs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/der5fqybouaTRRDGntdX0pBA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SevQaVimmfSumWtCwKj3xBFhAY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Alb0miX6KKiblj1BAmJzRW5p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MarinoC op 04-02-2026 20:25 ]

• paQ
Sjees. Hoeveel PV heb jij? :o

• MarinoC
Valt mee tov wat ik hier lees, maar vandaag erg zonnig.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8nizcrYfThn5QE1krAsSP2JsjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8d6ZNf3xAO4CNOaUZgJhvKl7.png?f=fotoalbum_large

helaas oriëntatie Zuid only en dat is minder handig tegenwoordig😅

• MarinoC
MarinoC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Valt mee tov wat ik hier lees, maar vandaag erg zonnig.. [Afbeelding]

helaas oriëntatie Zuid only en dat is minder handig tegenwoordig😅 en weinig verbruik naast auto..

• paQ
Vaag. Ik heb 30kWh opwek. Maar ben niet boven de 56 geweest.
Net of je niet alle accus bij jou meedoen :?

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 04-02-2026 20:52 ]

• MarinoC
Iets klopt er idd niet als ik simpel optel.. mm.. maar es mailen..

• jeeedeee
Ow jeeje @MarinoC dat ziet er echt niet goed uit... Met die hoeveelheid opwek kan je toch nooit de accu vol hebben? Vrees toch dat het BMS bijgewerkt moet worden of iets dergelijks :P Heb je extra accu's?

@ibak ja voor de zomermaanden kan ik altijd PV uitzetten, of omlaag schroeven oid als dat nodig is. In de zomer heb ik ook wel wat meer verbruik met het zwembad en de warmtepomp. En kan altijd nog met een warmte element het zwembad gaan opwarmen als de energie echt op moet...

Verder heb ik mijn aanschaf gebaseerd op een tvt van 8-9 jaar tegen EPEX prijzen, en mocht aFFR goed uitvallen is dat mooi meegenomen. Hopelijk hebben we tegen de zomer wat meer duidelijkheid over de activaties en hoe het geheel gaat werken. Of alleen ontlaadactivaties b.v. zin hebben, of dat je ook dezelfde hoeveelheid laadactivaties moet hebben..

Verder weet ik wel zeker dat er nu nog niks wordt gestuurd op het leeggooien van zonnestroom @Wolly oftewel als je de dag start op 80% gaat hij volgens mij gewoon richting de 90-95 en als dan de prijs niet > 14 cent wordt gaat hij vanaf 95% alles het net op duwen... Gaan we dit weekend wellicht wel zien...

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:07
meamar schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:29:
[...]

@bart997 Mag ik vragen precies welke Solaredge Omvormer en welke panelen je hebt? En zijn die met optimizers geinstalleerd? Op basis van antwoorden van BE naar mij toe zou dit niet werken, maar blijkbaar toch wel? Wellicht is het afhankelijk van bepaalde SolarEdge types?
SolarEdge SE7K, 21 stuks p370, Jinko N-type tiger 370Wp

• ibak
MarinoC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:23:
Bij mij ging die vandaag naar de 100, maar m’n P1 meter geeft geen import.. wat zie ik over het hoofd?

Mm zon natuurlijk… dat gaat hard zeg.. [Afbeelding]

[Afbeelding]
MarinoC hier klopt idd iets niet zo snel hoor je niet vol te lopen met 3kw.
Ik heb 3 modules dus 48kw grootte.
Ik zit qua zon vergelijkbaar met 24.4kw opbrengst vandaag en kijk naar mijn grafiekje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UDFW0fAaf6pQ66MquvguEkvVaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0F3t36KQxq0tm0kIhFOZnKv.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even iets over de meerwerklijst die (sommige) installateurs hanteren, die komt van BE:
https://balansenergie.nl/...2026/01/Meerwerk-2026.pdf

Ik verkeek me op de ex btw prijzen, dat maakt het in eerste instantie duurder maar je kan het later terugvragen.
Zo zou bij mij 10m extra afstand boven de standaard 10m €121 kosten ipv de vermelde €100 en het dubbele indien ik off-grid bestel (wat al duur is) of laat voorbereiden.
Ik heb daarom een lijntje bij BE uitgegooid wat het PV deel betreft, dat kan je elders zonder btw bestellen.
De lijst is niet erg duidelijk, bij PV verlengen staat niet of dit met kabels (en mantelbuis) is of dat het alleen de aanleg omvat al zou dat in lijn met een extra 5x10mm2 kabel kunnen zijn (ik heb 2 strings dus 80m).
De vage omschrijving kan tot onverwachte kosten leiden, ik las ergens dat bijv. 2x ethernet apart werd berekend terwijl dat onderdeel van de standaard installatie is (tot 10m) en bij de €100 per 10m extra hoort.
Daarom probeer ik dit alles vooraf duidelijk te krijgen, voor mij is elke €100 (€121) meer lastig.

• MarinoC
Krijg zelfs laat op de avond nog reactie via app👌. Ze moeten gaan kijken, alle drie de accu’s geven namelijk wel info door. Wordt vervolgd.

• ibak
Speedy-Andre schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:03:
Even iets over de meerwerklijst die (sommige) installateurs hanteren, die komt van BE:

Ik verkeek me op de ex btw prijzen, dat maakt het in eerste instantie duurder maar je kan het later terugvragen.
Zo zou bij mij 10m extra afstand boven de standaard 10m €121 kosten ipv de vermelde €100 en het dubbele indien ik off-grid bestel (wat al duur is) of laat voorbereiden.
Ik heb daarom een lijntje bij BE uitgegooid wat het PV deel betreft, dat kan je elders zonder btw bestellen.
De lijst is niet erg duidelijk, bij PV verlengen staat niet of dit met kabels (en mantelbuis) is of dat het alleen de aanleg omvat al zou dat in lijn met een extra 5x10mm2 kabel kunnen zijn (ik heb 2 strings dus 80m).
De vage omschrijving kan tot onverwachte kosten leiden, ik las ergens dat bijv. 2x ethernet apart werd berekend terwijl dat onderdeel van de standaard installatie is (tot 10m) en bij de €100 per 10m extra hoort.
Daarom probeer ik dit alles vooraf duidelijk te krijgen, voor mij is elke €100 (€121) meer lastig.
Ik heb net als veel anderen veel zelf gedaan en zelf ingekocht op basis van De Balans opgave en dat scheelt maar levert jezelf werk op.
Is dat een gedachte die kan helpen?

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:26
deejeebv schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]
Dit is mij advanced flow. Ik heb een drietal variabelen aangemaakt voor de minimale en maximale laadsnelheid en de laadsnelheid als de SOC van de balans batterij onder de 20% komt. Vermogen import is de import op mijn P1 meter.
Ik ben wel benieuwd welke app/apparaat je gebruikt om de info uit de deye te kunnen gebruiken. Ik heb ook een advanced flow voor het laden met de Peblar alleen die heeft nu dus nog geen relatie met de SOC van de balans accu. Die zou ik er wel graag inhebben (maar nog niet achter hoe ik dat precies kon doen).

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:37:
[...]

Ik heb net als veel anderen veel zelf gedaan en zelf ingekocht op basis van De Balans opgave en dat scheelt maar levert jezelf werk op.
Is dat een gedachte die kan helpen?
Dat zou kunnen als ik wist wat BE levert en voor welke prijs, dit is nog niet duidelijk.
Zwaar werk zoals boren in een fundering of betonnen vloer lukt me denk ik niet meer dus daar vroeg ik een prijs voor.
Als alternatief stelde ik grotere gaten voor, met name gaten die er toch al zouden komen.
Toen ik naar pv kabels (in de tuin) afschermen vroeg werd het niet begrepen, wat mij betreft hou ik + en -gescheiden en leg ik ze er niet los in om doorsteken met een spa, verschuiven en vochtigheid te vermijden.
Nu ben ik meer dan anderen van de details en daar doen ze het maar mee :F

• Source90

Inderdaad een erg vage lijst.
“ €180 Aanpassing meterkast klein (enkele uitbreiding of bedrading verleggen)”

Dit moet toch 100% altijd gebeuren, als er een automaat/meter of 2 (standaard installatie) bij wordt geplaatst :?

Dan doel ik op de “of “. Staat daarmee los van de uitbreiding die daarvoor wordt genoemd. Als het over bedrading verleggen van de uitbreiding ging, zou hier en staan.

@Balans Energie de lijst mag wel iets concreter.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 04-02-2026 23:26 ]

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:22:
[...]

Inderdaad een erg vage lijst.
“ €180 Aanpassing meterkast klein (enkele uitbreiding of bedrading verleggen)”

Dit moet toch 100% altijd gebeuren, als er een automaat/meter of 2 (standaard installatie) bij wordt geplaatst :?

Dan doel ik op de “of “. Staat daarmee los van de uitbreiding die daarvoor wordt genoemd. Als het over bedrading verleggen van de uitbreiding ging, zou hier en staan.

@Balans Energie de lijst mag wel iets concreter.
Het is meer een handvat voor de monteur vermoed ik. Bij mij kwamen ze met (nogal aftandse) houten plankjes die ze over bestaande elektrabuizen wilden bevestigen in de meterkast. Toen ik aangaf dan liever een nette oplossing te willen (even demonteren van kabel naar laadpaal zodat hun kastje daar kon komen) kwam de voorman gelijk met 'Dan moet ik even bellen voor de meerprijs'.

Toen voelde ik de bui al hangen, no way dat ik geld betaal om letterlijk 5 schroeven los te draaien uit een MID meter en de kabel uit de kast te trekken. Oja, de drie jack pluggen (elke fase 1) voor de loadbalancer powerclamps heb ik ook zelf eruit getrokken :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als dit alles weer die partij uit DH is dan vraag ik om een ander (deed ik eerder maar geen antwoord gehad).
Ik heb vandaag voorgesteld om een lijst van de standaard installatie te maken zodat ik weet wat dat inhoudt.
Wat werk betreft is een kastje met een schakelaar en de SDM630 plaatsen net zo veel/weinig werk als dat spul in een bestaande groepenkast met veel vrije ruimte te schroeven zoals het bij mij nu is, zelfs minder werk.
De EMS op een gaar plankje schroeven vind ik niks, ik heb een houten wand achter de groepenkast met genoeg plek voor dat ding en eventueel de POE switch als ze die hoe dan ook gaan plaatsen.
Stekkerblokken of ethernet genoeg in de schuur en meterkast, ook daar ga ik niet voor betalen.

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-vLBUlRxFtRy1z2DjCFW-Ec7OQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmCkK0q03VRYsFLjZEJJ9LsH.jpg?f=fotoalbum_tile
Aan de Garage kant is hier de 6mm2 kabel en 3x UTP, waarvan 2x UTP met PoE voorbereid.
Meterkast is al voorbereid met de Eastron en een ABB aardlekautomaat.

Verwacht dat ze hier snel klaar zijn met plaatsen, zónder meerwerk :+

Hier komt Nick van Balans Energie. Volgens mij is dat die uit het Oosten van het land? Of is dat Dan Haag?

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 04-02-2026 23:57 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:28

dof

'k Heb alles qua opgegeven kabels naar meterkast en accuplek getrokken, op beide plakken stopcontacten genoeg en in meterkast ruimte genoeg als ze even moeite nemen om paar dingen te verschuiven c.q. weg te halen (die overbodig zijn).

Het zou me hogelijk verbazen als ze überhaupt over meerprijzen gaan beginnen. Ik denk dat ik dat niet ga pikken (heb het hun al vrij gemakkelijk gemaakt). We gaan het meemaken...

Maar gezien alle ervaringen die hier afgelopen maanden langs zijn gekomen heb ik het idee dat het sterk van de (verschillen in) installatie teams afhankelijk is. Die uit Den Haag zijn nu al berucht.

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:47:
[Afbeelding]
Aan de Garage kant is hier de 6mm2 kabel en 3x UTP, waarvan 2x UTP met PoE voorbereid.
Meterkast is al voorbereid met de Eastron en een ABB aardlekautomaat.

Verwacht dat ze hier snel klaar zijn met plaatsen, zónder meerwerk :+

Hier komt Nick van Balans Energie. Volgens mij is dat die uit het Oosten van het land? Of is dat Dan Haag?
Had eigenlijk ook wel zo’n sticker gewild na installatie :P

• Source90
Wolly schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:02:
[...]

Had eigenlijk ook wel zo’n sticker gewild na installatie :P
Zit op de ABB stickervellen ;)

• jacovn
Ik kreeg de indruk dat ze liever zo weinig mogelijk in de meterkast doen.
Ze hebben bij mij de zelf gekochte ABB C25 automaat geplaatst. En de hoofdschakelaar vervangen voor een zelf gekochte ABB 60Ampere.

Er was ruimte genoeg voor alle componenten in de meterkast. Maar dit team gaf aan alles altijd in een losse kast bij inverter te plaatsen.
Die kast was ook niet klaar aangeleverd, hij bouwde hem compleet op.
Alleen meerprijs gekregen voor de kabel op de gen poort die niet bij de standaard installatie hoort. Geen minderprijs voor die C25 automaat gekregen.

• deejeebv
Tieske88 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke app/apparaat je gebruikt om de info uit de deye te kunnen gebruiken. Ik heb ook een advanced flow voor het laden met de Peblar alleen die heeft nu dus nog geen relatie met de SOC van de balans accu. Die zou ik er wel graag inhebben (maar nog niet achter hoe ik dat precies kon doen).
Ik gebruik Deyecloud om de SOC van de Deye te lezen. Het vermogen lees ik uit via een extra SDM630 die aan mijn Iungo is gekoppeld.

• blue eyes
deejeebv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:50:
[...]

Ik gebruik Deyecloud om de SOC van de Deye te lezen. Het vermogen lees ik uit via een extra SDM630 die aan mijn Iungo is gekoppeld.
Heb jij dan wel alle gegevens ingevuld? Ik heb het overwogen, maar Deye, data vergaring en China wordt expliciet genoemd - derhalve dat niet gedaan.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• deejeebv
blue eyes schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Heb jij dan wel alle gegevens ingevuld? Ik heb het overwogen, maar Deye, data vergaring en China wordt expliciet genoemd - derhalve dat niet gedaan.
Dit hoef je toch niet precies in te vullen?

• blue eyes
Je hebt een punt :)

• KoningSlakkie
  • Nu online
@jeeedeee
Hoe is je accu SOC nu? Is er nog wat ontladen naar het net vanwege je volle accu?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb inmiddels vernomen dat pv aansluiten mogelijk is, maar dat de werking niet wordt gegarandeerd omdat niet bekend is hoe het op het dak is aangesloten (risico op isolatiefouten of andere storingen).
Kabels in de grond komen in 'vaste' buizen en dat zit in de prijs.
PV wordt met + en - gescheiden aangelegd waardoor ik veel boringen nodig zou hebben (4) en aansluiten op de Deye zal je moeten laten doen wat de kosten €150 (aansluiten) + €200 (kabels leggen) + €200 (4 boringen) maakt, dit alles zonder de garantie dat het goed werkt |:(
Het verlies van de huidige omvormers kan je beter accepteren en ook dat ze niet te besturen zijn, al lijkt dat met 1 van de omvormers wel te kunnen.
Wat niet werd genoemd is de onbalans over de fases met mijn 2 omvormers die elk op een andere fase zitten.

Resteert voor pv een alternatieve route zonder boringen (langs een plint) wat ik zelf kan doen, dan heb ik alleen de kosten van kabels, MC4 en buizen wat het risico (kostenpost) verlaagt mocht het niet goed werken.

Wat de EMS en POE betreft zou een 12V voeding kunnen, echter is het kennelijk 'beter' om een extra switch te plaatsen (meer werk en kosten) ipv enkel een 12V adapter in de EMS te prikken.
Aangenomen dat de extra 5x10mm2 geen extra boring vereist kost dat €200 (20m), da's te overzien.

• paQ
De onbalans over de fases wordt door de Deye intern afgehandeld, maar via de busbar. Althans, alles wat niet direct op dezelfde fase verbruikt wordt.
Mijn 1 fase externe PV zit daarom op dezelfde fase waar ook mijn grootste 'overdag verbruikers' zitten.
Kantoor, kookplaat, warmtepomp.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:07

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Speedy-Andre schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:33:
Ik heb inmiddels vernomen dat pv aansluiten mogelijk is, maar dat de werking niet wordt gegarandeerd omdat niet bekend is hoe het op het dak is aangesloten (risico op isolatiefouten of andere storingen).
PV wordt met + en - gescheiden aangelegd waardoor ik veel boringen nodig zou hebben (4) en aansluiten op de Deye zal je moeten laten doen wat de kosten €150 (aansluiten) + €200 (kabels leggen) + €200 (4 boringen) maakt, dit alles zonder de garantie dat het goed werkt |:(
Het verlies van de huidige omvormers kan je beter accepteren en ook dat ze niet te besturen zijn, al lijkt dat met 1 van de omvormers wel te kunnen.
Wat niet werd genoemd is de onbalans over de fases met mijn 2 omvormers die elk op een andere fase zitten.

Resteert voor pv een alternatieve route zonder boringen (langs een plint) wat ik zelf kan doen, dan heb ik alleen de kosten van kabels, MC4 en buizen wat het risico (kostenpost) verlaagt mocht het niet goed werken.
Bij mij was inderdaad hetzelfde verhaal over geen garantie kunnen geven e.d.. Ik heb niet mega veel PV (18 panelen 350wp ongeveer) Ik denk dat ik de zomer even afwacht hoe het gaat met eventueel terugleveren. Anders kan ik altijd nog 2 kabeltjes trekken richting de Deye.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Bij mij zou de installatie gisteren zijn, maar 1 monteur was ziek en toen ging het begrijpelijk niet door.

Nu heb ik uiteraard een mail van in ons geval Greenchoice dat de levering gestopt is want Balans zou het contract overnemen.

Wat gebeurd er nu? Aan wie ga ik betalen tot de accu er is? En tegen welke prijs?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• KoningSlakkie
  • Nu online

Wat de EMS en POE betreft zou een 12V voeding kunnen, echter is het kennelijk 'beter' om een extra switch te plaatsen (meer werk en kosten) ipv enkel een 12V adapter in de EMS te prikken.
Aangenomen dat de extra 5x10mm2 geen extra boring vereist kost dat €200 (20m), da's te overzien.
Wat is de terugverdientijd van het DC koppelen van je PV installatie? Ik gok dat je maximaal 300-500 kWh per jaar bespaart? Is dat de moeite en het risico waard?

Ik zelf zou bij nieuwe panelen gelijk proberen deze DC te koppelen, of als de huidige omvormer praktisch in dezelfde ruimte zit als de Deye. Of als de huidige omvormer kapot gaat.
Maar om de bestaande installatie om te bouwen die nog werkt met veel moeite zou ik dan niet doen, maar dat ben ik.

• jeeedeee
@Moby dan ga je over naar balans energie, met afname prijzen (en terugleverprijzen) die je hier kan zien (en 2 cent vergoeding er bovenop)

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Schuurman92 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Bij mij was inderdaad hetzelfde verhaal over geen garantie kunnen geven e.d.. Ik heb niet mega veel PV (18 panelen 350wp ongeveer) Ik denk dat ik de zomer even afwacht hoe het gaat met eventueel terugleveren. Anders kan ik altijd nog 2 kabeltjes trekken richting de Deye.
Ik vind dat garantie geven een vaag verhaal, het enige wat er gebeurd is dat de kabels als dit nodig is worden verlengd en een werkende installatie wordt van de 'oude' omvormer verplaatst naar de Deye. Wat zou er dan ineens niet meer werken, als vooraf is bepaald dat de installatie (aantal panelen / set up) geschikt is voor de Deye.
Ik snap dat ze geen garantie geven op de al aanwezige zonnepanelen installatie maar een geschikt systeem wat past bij de Deye omvormer werkend opleveren lijkt me niet te veel gevraagd.

Moet zeggen dat het hier geen probleem was, ik heb zelf de kabels verlegd en de monteurs hebben de connectoren aangesloten en het werkt!. Verder ook geen meerwerk kosten gerekend, zou ik ook niet terecht vinden voor het aanzetten van 4 connectoren en het inpluggen hiervan.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:07

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

ecn1985 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Ik vind dat garantie geven een vaag verhaal, het enige wat er gebeurd is dat de kabels als dit nodig is worden verlengd en een werkende installatie wordt van de 'oude' omvormer verplaatst naar de Deye. Wat zou er dan ineens niet meer werken, als vooraf is bepaald dat de installatie (aantal panelen / set up) geschikt is voor de Deye.
Ik snap dat ze geen garantie geven op de al aanwezige zonnepanelen installatie maar een geschikt systeem wat past bij de Deye omvormer werkend opleveren lijkt me niet te veel gevraagd.

Moet zeggen dat het hier geen probleem was, ik heb zelf de kabels verlegd en de monteurs hebben de connectoren aangesloten en het werkt!. Verder ook geen meerwerk kosten gerekend, zou ik ook niet terecht vinden voor het aanzetten van 4 connectoren en het inpluggen hiervan.
Ik vond het ook een raar verhaal, denk dat ze niet perse om het werk staan te springen eerlijk gezegd. Bij mij werd gezegd dat de oude omvormer wellicht bepaalde kortsluitingen of slechte connecties van de zonnepanelen niet ziet en de nieuwe geavanceerde Deye omvormer wel waardoor de zonnepanelen niet konden werken. Persoonlijk lijkt mij dit een broodje aap verhaal :X Omvormers hebben sowieso al een minder lange levensduur dan de zonnepanelen, dus naar alle waarschijnlijkheid kom je toch een keer aan een nieuwe omvormer op de oude panelen. Maargoed.... ik maakte me er niet zo druk om. Er is nog zoveel onduidelijk in de aansturing van de accu; wel/niet verkopen, acuu leegtrekken zodat deze in de zomer weer vol geladen kan worden, zonnepanelen wel/niet uitzetten. We gaan het meemaken. En zoals gezegd zelf 2 kabeltjes trekken is ook nog wel een keer te doen mocht het wel rendabel zijn, of de huidige omvormer het begeven (die is inmiddels 10 jaar oud).

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Je kan niet van ze verwachten dat ze garantie geven op een bestaand systeem. Als de oude omvormer bijvoorbeeld wat minder streng is mbt isolatiefouten en de Deye tript hierop is dat niet hun probleem.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:36:
De onbalans over de fases wordt door de Deye intern afgehandeld, maar via de busbar. Althans, alles wat niet direct op dezelfde fase verbruikt wordt.
Mijn 1 fase externe PV zit daarom op dezelfde fase waar ook mijn grootste 'overdag verbruikers' zitten.
Kantoor, kookplaat, warmtepomp.
Dat zit hier ook zo, de 4kW omvormer bij de warmtepomp en de 2,5kW bij woonkamer.
De keuken is peanuts, dat geeft maar korte tijd een hoog verbruik en vaak buiten de zonuren.
KoningSlakkie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Wat is de terugverdientijd van het DC koppelen van je PV installatie? Ik gok dat je maximaal 500 kWh per jaar bespaart? Is dat de moeite en het risico waard?

Ik zelf zou bij nieuwe panelen gelijk proberen deze DC te koppelen, of als de huidige omvormer praktisch in dezelfde ruimte zit als de Deye. Of als de huidige omvormer kapot gaat.
Maar om de bestaande installatie om te bouwen die nog werkt met veel moeite zou ik dan niet doen, maar dat ben ik.
Het ging om het idee dat de Deye de pv kan regelen aan de hand van omstandigheden (prijs, batterijen vol).
Leg ik het zelf aan dan ben ik misschien €100 materiaal kwijt als ik geen gekke dingen doe.
Bovendien is het een optie, ik laat de omvormers hangen en maak het zo dat ik de kabels over kan zetten.

• jeeedeee

Als ik je hele verhaal lees zou ik het inderdaad zo laten zoals het is. Of je brengt toch zelf de DC kabels van je zonnepanelen naar je Deye. Paar van dit soort pijpjes https://www.hornbach.nl/p...mm-3-4-grijs-4-m/5529263/, verder wat 6 mm2 solarkabel van https://webshop.cedel.nl/...lar-Energy-PV1-F-6mm2-cca en een paar connectoren.

Je kan de + van string 1 en string 2 combineren in 1 buis, en de - van string 1 en string 2 past ook in 1 buis....Ligt hier bij mij 60 meter door de tuin, wel op een diepte van 50 centimeter, dus de geul heb ik laten graven voor 100 euro door een aannemer in een uurtje...

• jeeedeee
Speedy-Andre schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:03:

Het ging om het idee dat de Deye de pv kan regelen aan de hand van omstandigheden (prijs, batterijen vol).
Leg ik het zelf aan dan ben ik misschien €100 materiaal kwijt als ik geen gekke dingen doe.
Bovendien is het een optie, ik laat de omvormers hangen en maak het zo dat ik de kabels over kan zetten.
De vraag is of die sturing er uberhaupt komt toch? Ik vraag dat nog wel af, of deze sturing er komt... Behalve dan dat hij misschien stopt met produceren als hij vol is... maar nu levert hij bij mij gewoon terug...

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

jeeedeee schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:54:
@Moby dan ga je over naar balans energie, met afname prijzen (en terugleverprijzen) die je hier kan zien (en 2 cent vergoeding er bovenop)

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Perfect, dat dacht en hoopte ik al. Dat is de helft van wat ik betaalde namelijk dus nu al een verbetering.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• jeeedeee
KoningSlakkie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:28:
@jeeedeee
Hoe is je accu SOC nu? Is er nog wat ontladen naar het net vanwege je volle accu?
Goede vraag... 37 % ... De Zappi is per ongeluk gaan laden vannacht, bedoeling was maar 2 uurtjes op boost... Maar daarvoor had ik hem op eco+ staan en was hij schijnbaar getriggerd door een minimale teruglevering... In elk geval weer genoeg ruimte voor opwek :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0QvnARbHJvFxhsXW6ZdSOrhMl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pgn1Mv30ufJdrPa7V7jhfgcz.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Is dit niet gek, dat er niets staat? Is inmiddels al bijna week geleden.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SsvKzS1R/screenshot-485.png

Zie ook dat ik op 3 februari een stroom voordeel van totaal ruim € 7 heb.

Hoe moet ik dit nu lezen? Ik krijg 7 euro uitgekeerd, of de ene partij rekent een x bedrag voor de geleverde stroom en de andere partij doet hier een credit op van 7 euro?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/52yb8dv9/screenshot-486.png

Zie dat @paQ dit al een keer heeft genoemd, dan is het dus een credit op de stroomrekening.
paQ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:11:
[...]

Er is geen krijgen.
Dat 'uit te betalen' is gewoon wat je minder kwijt bent op je totale stroom import.

[ Voor 31% gewijzigd door Wolly op 05-02-2026 11:37 ]

• paQ
Ja ik mis ook hier en daar wat dagen en van de afgelopen paar dagen alles streepjes idd.

• deejeebv
Wolly schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:11:
Is dit niet gek, dat er niets staat? Is inmiddels al bijna week geleden.
[Afbeelding]

Zie ook dat ik op 3 februari een stroom voordeel van totaal ruim € 7 heb.

Hoe moet ik dit nu lezen? Ik krijg 7 euro uitgekeerd, of de ene partij rekent een x bedrag voor de geleverde stroom en de andere partij doet hier een credit op van 7 euro?
[Afbeelding]
Ik heb hierover een mail gestuurd hoe dat zit, ik mis meer dagen ook eerder.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jeeedeee schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Als ik je hele verhaal lees zou ik het inderdaad zo laten zoals het is. Of je brengt toch zelf de DC kabels van je zonnepanelen naar je Deye. Paar van dit soort pijpjes https://www.hornbach.nl/p...mm-3-4-grijs-4-m/5529263/, verder wat 6 mm2 solarkabel van https://webshop.cedel.nl/...lar-Energy-PV1-F-6mm2-cca en een paar connectoren.

Je kan de + van string 1 en string 2 combineren in 1 buis, en de - van string 1 en string 2 past ook in 1 buis....Ligt hier bij mij 60 meter door de tuin, wel op een diepte van 50 centimeter, dus de geul heb ik laten graven voor 100 euro door een aannemer in een uurtje...
Dat lijstje had ik al, alleen geen Hornbach in de buurt dus verder kijken wat er kan (met name vervoeren).

Da's een snelle aannemer dan met 60m in een uur, dat zou alleen over 2 weken al moeten gebeuren.
Was het handwerk of hoe gaat dat, hier ligt een laag grof grind op zand waar de geul komt.

• deejeebv
Moby schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Perfect, dat dacht en hoopte ik al. Dat is de helft van wat ik betaalde namelijk dus nu al een verbetering.
Hier komt nog wel energiebelasting en BTW bij, dus reken je niet te snel rijk.

• ecn1985
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:02:
[...]

Je kan niet van ze verwachten dat ze garantie geven op een bestaand systeem. Als de oude omvormer bijvoorbeeld wat minder streng is mbt isolatiefouten en de Deye tript hierop is dat niet hun probleem.
Het lijkt me dat je dit voorlegt op het moment dat je doorgeeft hoe de situatie er thuis uitziet en dan terugkoppeling krijgt of de huidige set-up aangesloten kan worden op de Deye. Ik zou zelf behoorlijk verrast zijn als een monteur verteld dat het niet aangeraden wordt en dat ze de werking niet kunnen garanderen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Het lijkt me dat je dit voorlegt op het moment dat je doorgeeft hoe de situatie er thuis uitziet en dan terugkoppeling krijgt of de huidige set-up aangesloten kan worden op de Deye. Ik zou zelf behoorlijk verrast zijn als een monteur verteld dat het niet aangeraden wordt en dat ze de werking niet kunnen garanderen.
Ze zouden inderdaad dat moeten vertellen als ze de opdracht aannemen. Maar het doet verder niets af aan het feit dat er technisch wel complicaties kunnen zijn bij het aansluiten die een oude omvormer mogelijk niet had.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:15:
[...]

Dat lijstje had ik al, alleen geen Hornbach in de buurt dus verder kijken wat er kan (met name vervoeren).

Da's een snelle aannemer dan met 60m in een uur, dat zou alleen over 2 weken al moeten gebeuren.
Was het handwerk of hoe gaat dat, hier ligt een laag grof grind op zand waar de geul komt.
Elke bouwmarkt verkoopt slagvaste elektrabuis, vaak in 2m varianten. Koppelstukje ertussen en klaar.
Zelfs de 4 meter kan je in een personenwagen vervoeren, die dingen zijn gewoon te buigen. 2m varianten zijn zelfs op de fiets mee te nemen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Elke bouwmarkt verkoopt slagvaste elektrabuis, vaak in 2m varianten. Koppelstukje ertussen en klaar.
Zelfs de 4 meter kan je in een personenwagen vervoeren, die dingen zijn gewoon te buigen. 2m varianten zijn zelfs op de fiets mee te nemen.
Met de fiets is het te doen, ik heb al eens een rits cv buizen van 3m meegenomen (was achteraf wel zwaar).
4m lukt ook nog wel als je ze schuin omhoog houdt mits het windstil is en niet druk op de weg.
In m'n oude Fabia 2 heb ik al eens iets van 2,8m lang vervoerd dat niet buigzaam was maar wel smal.
Met 6m aan een stuk komen er 2 in de tuin en indien langs de plint nog 2 van 4m.
Er is geen haast bij, eerst in de tuin leggen zodat de geul dicht kan en de rest kan later (er staan meubels en spullen langs de plint).

• jeeedeee
Speedy-Andre schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:15:
[...]

Met een mini kraantje kwam hij bij mij... Duurde wel even voordat hij kwam, dit was z'n klusje tussendoor... Dus dan moet je zelf wel wat vaker bellen, en vragen, en geen haast hebben... Ik wist toen ik deze panelen ging plaatsen dat de voltage in huis tegen de 250 volt aan liep. Dus ik wou de omvormer voor de panelen perse dicht bij de meterkast hebben.

Met de hand ben je wel even wat langer bezig, maar waarom moet het binnen 2 weken? Je kan dit toch altijd later nog doen als de Deye hangt? Ook b.v. volgend jaar als het je niet bevalt als de omvormer los zit op de load/grid. Ik zou het nu even aankijken anders, misschien kan je wel de huidige omvormers die je nu hebt via HA sturen oid op basis van de SoC van de Deye, en heb je daar voldoende aan...

Ow ja, die hostaliet buizen van 4 meter kan je makkelijk in de auto vervoeren. Kofferbak open, ene kant links van de stoelen tegen het raam, ombuigen, andere kant aan de rechterkant. Kofferbak dicht.. Thuis uitleggen en dan zijn ze weer recht... Ik zit op zandgrond, dus tussendoor een sok, niet verlijmd. Water kan er dus in, maar er ook uit.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is over 2 weken omdat dan de Deye in de schuur komt, pv is leuk als dat er bij kan.
Echter betwijfel ik of zo'n mini kraan door m'n poortje komt waar ook nog een balk op ligt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4vXHugidlL-VPpQUf9MjMyJc7Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cDWWWjNsKGdySekFa0XlR4q.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-02-2026 12:05 ]

• jeeedeee
Speedy-Andre schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:47:
Het is over 2 weken omdat dan de Deye in de schuur komt, pv is leuk als dat er bij kan.
Echter betwijfel ik of zo'n mini kraan door m'n poortje komt waar ook nog een balk op ligt :P

[Afbeelding]
Gok van wel hoor, zoiets met een smallere bak... https://www.martinic-verh...edte-70cm-gewicht-800-kg/ ..

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:36
jeeedeee schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:11:
[...]

Goede vraag... 37 % ... De Zappi is per ongeluk gaan laden vannacht, bedoeling was maar 2 uurtjes op boost... Maar daarvoor had ik hem op eco+ staan en was hij schijnbaar getriggerd door een minimale teruglevering... In elk geval weer genoeg ruimte voor opwek :+

[Afbeelding]
Jouw SoC loopt wel geleidelijk aan op/af. Ik heb nu al 2x gehad dat ik in een tijdsbestek van minuten van 37% naar 0% ging. Ik vraag me af of anderen dit ook hebben. Ik heb een mail gestuurd naar Don, maar nog geen reactie gehad. Daarna gaat de Deye noodgedwongen laden op mogelijk ongunstige momenten. Toen dit gebeurde ben ik naar de Deye toegelopen maar alle indicatoren die ik kon aflezen (Deye zelf, BMS en Batterijen) gaven hetzelfde aan. Technisch onmogelijk om in zo'n kort tijdbestek zo hard te zakken in SoC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjRqNJtr8Ou_UX7VB8jWI7MpvaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GkSh5aAPMeARGMnqBlZKku4G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM3bMPiJvUOSTumQXyoxKY9qXIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnzWrjBooebOXO2iUEoECpKD.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
  • Nu online
PisPix schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Jouw SoC loopt wel geleidelijk aan op/af. Ik heb nu al 2x gehad dat ik in een tijdsbestek van minuten van 37% naar 0% ging. Ik vraag me af of anderen dit ook hebben. Ik heb een mail gestuurd naar Don, maar nog geen reactie gehad. Daarna gaat de Deye noodgedwongen laden op mogelijk ongunstige momenten. Toen dit gebeurde ben ik naar de Deye toegelopen maar alle indicatoren die ik kon aflezen (Deye zelf, BMS en Batterijen) gaven hetzelfde aan. Technisch onmogelijk om in zo'n kort tijdbestek zo hard te zakken in SoC.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik mij ook afvraag is de betrouwbaarheid van berekening van de SoC voor LFP accu's in onze thuisaccu's. Bij EV's met LFP-cellen wordt het aangeraden om de zoveel tijd te laden naar 100% zodat de werkelijke maximum capaciteit geijkt kan worden, hiermee kan de SoC of km-range betrouwbaarder worden berekend. Liefst zou een accu ook onder de 10% moeten worden ontladen om de onderkant van de capaciteit te weten van een accu pakket. Want tussen-in (20%-90%) is de spanningscurve praktisch gezien vlak. Vooral na een lange tijd waarbij een accu niet vol of leeg is geraakt krijg je een SoC drift over de tijd.

Mijn thuisaccu is slechts 1x geladen tot 95%, het zou kunnen dat de SoC daardoor in veel gevallen slecht berekend kan worden. Bij mij is het wel voorgekomen dat de SoC van 25% oppeens heel snel dipt naar 5% (=leeg).

Ik denk dat in jouw geval de accu echt een paar keer leeg moet raken en liefst ook naar de 100% geladen moet worden om de SoC betrouwbaarder te laten berekenen.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:26
[...]

Ik lees ook dat iedereen gelijk meedeelt in de aFRR handel (die dus €1500 per jaar zou moeten kunnen opleveren?). Wat is het gevolg van soms niet mee kunnen doen met laadactivaties, dat je in een deel niet meedeelt maar wel in de vaste vergoeding voor beschikbaar zijn?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
KoningSlakkie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Wat ik mij ook afvraag is de betrouwbaarheid van berekening van de SoC voor LFP accu's in onze thuisaccu's. Bij EV's met LFP-cellen wordt het aangeraden om de zoveel tijd te laden naar 100% zodat de werkelijke maximum capaciteit geijkt kan worden, hiermee kan de SoC of km-range betrouwbaarder worden berekend. Liefst zou een accu ook onder de 10% moeten worden ontladen om de onderkant van de capaciteit te weten van een accu pakket. Want tussen-in (20%-90%) is de spanningscurve praktisch gezien vlak. Vooral na een lange tijd waarbij een accu niet vol of leeg is geraakt krijg je een SoC drift over de tijd.

Mijn thuisaccu is slechts 1x geladen tot 95%, het zou kunnen dat de SoC daardoor in veel gevallen slecht berekend kan worden. Bij mij is het wel voorgekomen dat de SoC van 25% oppeens heel snel dipt naar 5% (=leeg).

Ik denk dat in jouw geval de accu echt een paar keer leeg moet raken en liefst ook naar de 100% geladen moet worden om de SoC betrouwbaarder te laten berekenen.
Ik wilde het al niet aanhalen eigenlijk, maar zeker een vraag die nog open staat bij Balans.
Van wat ik er uit begrijp gebeurt het balanceren van cellen pas bij langdurige hoge laadvoltages. We komen niet of maar zelden (en kort) aan dergelijke spanningen. Nu dan. In de zomer zal het automatisch wel gebeuren, maar voorlopig is het (bij mij iig) niet het geval.

• paQ
Sportmind schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Ik lees ook dat iedereen gelijk meedeelt in de aFRR handel (die dus €1500 per jaar zou moeten kunnen opleveren?). Wat is het gevolg van soms niet mee kunnen doen met laadactivaties, dat je in een deel niet meedeelt maar wel in de vaste vergoeding voor beschikbaar zijn?
Nee, in de handel van het tarief zelf.
Dus dat je dan niet kunt afnemen tegen -x/kWh

• ecn1985
  • Nu online
weinig laadactiviteit hier vannacht, battery was ook leeg vanochtend, nu 10% ben benieuwd wat de dag brengt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpkV8OeCPmS95_KkV85JPMIskx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8s1ecdPgfU242TTHJi2VBfKE.png?f=fotoalbum_large

Dan is het toch duur inkopen op het moment dat de battery leeg staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMm4e456m5_JHDtF_-0Gg7aWT-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MyijbVXe6OeY9L2VW0dBQGf4.png?f=fotoalbum_large

Nu ook weer laadmomenten waarschijnlijk omdat de battery op 10% staat, maar tegen een hoge onbalansprijs. Vind dit lastig om te zien, zeker omdat de prijzen gedurende de nacht continu lager zijn geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQrirhhBPsP_sFqckCAT8nb-_Ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rg7wYQ1X49HzBJFazEmJbCMV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 101% gewijzigd door ecn1985 op 06-02-2026 08:03 ]

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Tasteless schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:01:
1 april is het zover en wordt de installatie geplaatst.
Wanneer heb je deze datum doorgekregen als ik vragen mag? Ik wacht alweer 10 dagen op een reactie van de planning. Communicatie verloopt momenteel erg stroef moet ik zeggen :-(

Never gonna let you down

• KoningSlakkie
  • Nu online
ecn1985 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:55:
weinig laadactiviteit hier vannacht, battery was ook leeg vanochtend, nu 10% ben benieuwd wat de dag brengt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu ook weer laadmomenten waarschijnlijk omdat de battery op 10% staat, maar tegen een hoge onbalansprijs. Vind dit lastig om te zien, zeker omdat de prijzen gedurende de nacht continu lager zijn geweest?

[Afbeelding]
Omdat mijn accu voller was is deze waarschijnlijk minder geladen. Vanaf 00:00 (37% SOC) slechts 4,6 kWh geladen naar 41% dmv activaties. Nu is de thuisaccu weer 37%.

• blue eyes
Rick Astley schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:39:
[...]

Wanneer heb je deze datum doorgekregen als ik vragen mag? Ik wacht alweer 10 dagen op een reactie van de planning. Communicatie verloopt momenteel erg stroef moet ik zeggen :-(
Gebaseerd op eigen en andere ervaringen, dat gaat goedkomen!

De priijs van het succes. moet ook een goed gevoel geven dat er een forse aanloop is van mensen die dit systeem willen hebben.
Ik herken je gevoel wel, eenmaal besloten wil ik vandaag alles besloten hebben en morgen geinstalleerd :D

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:54
Rick Astley schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:39:
[...]

Ga maar uit van een maand ipv de opgegeven 10 werkdagen. Er is veel vraag begreep ik van Don waardoor ze nieuwe installatiecrews aan het benaderen/trainen zijn.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij wil hij niet onder de 20%, wachtend op die ene kans dat een kWh 6 euro kost :o

En het blijft natuurlijk een gokmachine, was hij vannacht flink opgeladen en waren de tarieven dan nu nog lager had je net zo goed beteuterd gekeken. Waarschijnlijk kijk je over 2 maanden niet eens meer naar het dashboard, dat is nu leuk en interessant maar als het zich heeft bewezen gaat de aandacht weer naar andere dingen.

• ecn1985
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:14:
[...]

Bij mij wil hij niet onder de 20%, wachtend op die ene kans dat een kWh 6 euro kost :o

En het blijft natuurlijk een gokmachine, was hij vannacht flink opgeladen en waren de tarieven dan nu nog lager had je net zo goed beteuterd gekeken. Waarschijnlijk kijk je over 2 maanden niet eens meer naar het dashboard, dat is nu leuk en interessant maar als het zich heeft bewezen gaat de aandacht weer naar andere dingen.
Klopt ben ik met je eens, het is nieuw. Denk ook wel dat dit waarschijnlijk de lastige maanden zijn. Kijk uit na wanneer de aFFR gaat starten en hoe dat eruit gaat zien.

• paQ
[...]

Ik denk dat ie ook dan niet ontlaadt.
Althans bij het tarief van 2 euro stopt hij ook bij 20%.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Waarschijnlijk kijk je over 2 maanden niet eens meer naar het dashboard, dat is nu leuk en interessant maar als het zich heeft bewezen gaat de aandacht weer naar andere dingen.
Net als dat dashboard van de productie van zonnepanelen. Eerste jaar was voor menigeen het magische jaar dat die statische zwarte platen je teller deden terugdraaien. Op t laatst kijk je alleen nog naar de jaarstatistieken.

• blue eyes
[...]

Idd - blijft leuk om naar te kijken, maar we moeten minder naar de dag kijken, meer naar een langere periode.
De AI erachter gaat met elke dag beter worden. De systemen moeten ook leren....

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Ik denk dat ie ook dan niet ontlaadt.
Althans bij het tarief van 2 euro stopt hij ook bij 20%.
Hoop doet leven :P
Stond net even bij de accu´s. De laagste zit op 10 graden, die erboven op 13 en die daarboven op 15. Het is nu wel een koude schuur dus begrijpelijk met een buitentemperatuur van 4 graden.

Maar ik zag ook dat elke accu een andere IM (?) waarde in ampere laat zien. Is het puur het BMS wat dat regelt om de accus gebalanceerd te houden of heeft dat ook te maken met de verschillende belastingen op de 3 fases in huis?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:30:
[...]

Hoop doet leven :P
Stond net even bij de accu´s. De laagste zit op 10 graden, die erboven op 13 en die daarboven op 15. Het is nu wel een koude schuur dus begrijpelijk met een buitentemperatuur van 4 graden.

Maar ik zag ook dat elke accu een andere IM (?) waarde in ampere laat zien. Is het puur het BMS wat dat regelt om de accus gebalanceerd te houden of heeft dat ook te maken met de verschillende belastingen op de 3 fases in huis?
Alles is daisychain dus dat kan niets te maken hebben met faselasten.
De BMS moet balanceren ja, maar dat gebeurt volgens mij pas als de voltages hoog zijn en de stroom laag. (lees: accu bijna vol)

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Alles is daisychain dus dat kan niets te maken hebben met faselasten.
De BMS moet balanceren ja, maar dat gebeurt volgens mij pas als de voltages hoog zijn en de stroom laag. (lees: accu bijna vol)
Dus jij zou verwachten dat normaliter de laad/ontlaad amperages hetzelfde zijn over de 3 accupacks?
Pagina: 1 ... 58 ... 81 Laatste