Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:25
jurjen13 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:14:
Dus mijn vraag is: Is dit systeem mogelijk interessant voor mij, op basis van mijn verbruik/levering. Is een batterij-systeem überhaupt interessant? En hebben de huidige gebruikers al ervaringen met de balanceer-vergoeding/ Uit het contact met Don lijkt het dat de benodigde registratie er nog niet is en dat dus die vergoeding ook nog niet zeker is?
Disclaimer: Geen financieel advies + mening van een pessimist.
Kort antwoord: Nee, nog niet aanbevolen.

De beoogde balanceringsdienst (aFRR) is nog niet live. Ik en veel anderen hebben de accu pas in de winter gekregen. Hoewel je in de winter soms goedkoper energie kunt inkopen, compenseert dat op dit moment de investering niet. Zie ook mijn samenvatting van januari hieronder.

Ik geloof hier nog steeds in
Maar feitelijk gezegd is er tot nu toe geen enkel bewijs dat er al sprake is van een terugverdientijd. (Nogmaals: winterperiode en geen aFRR-opbrengsten.)

Je moet je realiseren dat we hier met zn allen aan het pionieren zijn. We hebben geïnvesteerd in een dienst die nog niet live is. Dat maakt het op dit moment gewoon echt een gok. Je zit soort van vast aan een 2-jarige energie contract, je kan het altijd afkopen natuurlijk.

Even positief:
  • Achteraf betalen
  • Installatie verliep bij mij soepel, ze zijn redelijk flexibel als je vroeg aan geeft wat je wilt.
  • Transparante communicatie
  • Het is echt heel veel capaciteit voor weinig geld, 12 kW is ook een must voor mij (achteraf gezien).
  • Het werkt goed maar om optimaal te gebruiken (voor EV-laden) moet je wel homeassistant of alternatief gebruiken
Mijn samenvatting van januari:
KoningSlakkie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:32:
Even mijn maandelijkse samenvatting die ik met jullie voortaan ga delen.

Januari:
Besparing vs Dynamisch contract: 18,35 EUR
Besparing vs vast contract: 41,24 EUR
Kosten: 271,37 EUR (Balansstroom.nl) inclusief alles

Import: 1326 kWh uit Homewizard
Export 14,8 kWh uit Homewizard
PV-productie: 176,8 kWh uit Enphase
EV: verbruik: 490 kWh uit Homewizard
Totaal verbruik: 1488 kWh

Balansstroom+PV gerealiseerde kostprijs voor verbruikte energie: 18,2 cent/kWh
Incl Warmtefonds all-in per verbruikte energie 32,6 cent/kWh :+ :7
En trouwens om heel zwart wit te zeggen, absoluut niet in je woning plaatsen. Gewoon niet doen. Teveel herrie, in de zomer zal het erger zijn. Het is ook te log en te zwaar, je trappen en muren gaan er aan. Bij dit soort gewichten zou ik een bouwkundige in willen schakelen om te checken of je vloer daarvoor geschikt is. Want we praten over meer dan 400 kg/m2. En mogelijk gedoe met verzekering in de toekomst, zij doen hun best om jou niet te betalen als het fout gaat.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:50
BitBug schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:08:
ai, die piep is nog wel een ding, bij ons zou de hele setup buiten in het met pannen gedekte containerhok komen te staan en is de opening daarvan gericht op een blinde muur. Dus die situatie op zich prima voor het geluid. Echter om de hoek is de slaapkamer van 1 van de kids... en laten kinderen nou ook een breder spectrum kunnen horen dan volwassenen. Ben nu wel benieuwd hoe luid die piep is...
Ik heb zelf nog nooit een piep gehoord, maar dat kan ook aan mijn gehoor liggen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jacovn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:08:
[...]

Dat is goed nieuws, ik had gevraagd een 5x6 mm2 voor de GEN input om de Solaredge SE8k die heb aan te sluiten.

Maar als het gewoon aan load hangt bij jou en de Solaredge start op en gaat leveren is het vergeefse moeite hem op GEN te koppelen wellicht.
Het verschil dat overblijft volgens mij tussen die twee is, dat ie GEN / MI los frequentie kan sturen wanneer offgrid. Als hij aan de LOAD hangt, dan gaat alles mee in die frequentiesturing.
Maar je zit nu wel aan een best wel 'wat als' scenario: EN off grid, EN de accu is vol.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:38
ibak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:08:
[...]

Was de gridstroom sochtends al weer terug Bart toen de SE weer aan de batterij leverde?
Het blijkt nog niet uit wat ik lees of de SE echt tijdens de storing ook opstartte en ging leveren.
Bedankt voor het verduidelijken!
Grid was nog altijd niet aangesloten, die heb ik om 10.00u pas weer teruggezet.
Om 9.00u wekte mijn SolarEdge 300Watt op. en is dus gewoon opgestart alsof er niets aan de hand was.
jacovn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:08:
[...]

Dat is goed nieuws, ik had gevraagd een 5x6 mm2 voor de GEN input om de Solaredge SE8k die heb aan te sluiten.

Maar als het gewoon aan load hangt bij jou en de Solaredge start op en gaat leveren is het vergeefse moeite hem op GEN te koppelen wellicht.
Niet nodig naar nu blijkt. Ik had een andere post gevonden van iemand die allerlei settings wou aanpassen, maar ik heb niets veranderd.

• jacovn
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Het verschil dat overblijft volgens mij tussen die twee is, dat ie GEN / MI los frequentie kan sturen wanneer offgrid. Als hij aan de LOAD hangt, dan gaat alles mee in die frequentiesturing.
Maar je zit nu wel aan een best wel 'wat als' scenario: EN off grid, EN de accu is vol.
Als op de GEN input frequentie sturing is als de accu vol is, is dat wel beter los dan het hele huis op frequentie sturing.
Geen idee wat andere devices doen als de netfrequentie wijzigd.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:50
Tasteless schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:01:
1 april is het zover en wordt de installatie geplaatst.

Ik wil van deze mogelijkheid gelijk gebruik maken om mijn PV systeem te upgraden.
De bedoeling is om de zonnepanelen rechstreeks op de Deye omvormer te zetten.
Het worden waarschijnlijk Runergy HY-DH96N11B-450W Full Black Bifacial panelen vanwege de gunstige inkoopprijs.
14 stuks op een mppt en 9 stuks op de andere.
Ik verbruik ongeveer 10.000 kWh per jaar.

Heeft iemand nog opmerkingen/tips over de volgende setup?

[Afbeelding]
Wellicht een seperaat topic maken voor de panelen? Je kunt @Ronald vragen hij heeft heel veel kennis en is ook bekend met de 'beperkingen' van de Deye.

[ Voor 16% gewijzigd door ecn1985 op 03-02-2026 12:15 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:38
paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Dat is idd wel een scenario.
Je schijnt dat met settings ook op de LOAD port te kunnen toepassen dat de net freq. dan oploopt naar 52Hz.

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:40
ibak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:08:
[...]

Was de gridstroom sochtends al weer terug Bart toen de SE weer aan de batterij leverde?
Het blijkt nog niet uit wat ik lees of de SE echt tijdens de storing ook opstartte en ging leveren.
Bedankt voor het verduidelijken!
Hier ook de offgrid functie + solaredge omvormer.
In eerste instantie niet gekozen voor offgrid functie maar omdat de installateur aangaf dat hij bij een installatie van offgrid ook een solaredge omvormer werkend had gezien toch tijdens de installatie gevraagd om wel de offgrid functie te installeren.
Super hoe flexibel die mannen zijn en gelukkig hadden ze alle benodigdheden bij zich.

Op verzoek van de installateur de installatie handmatig op offgrid gezet en sochtend kijken of de solaredge in offgrid modus opging starten. Dit werkte perfect want de volgende ochtend was het zonnig en de zonnepanelen waren de accu aan het opladen.

De solaredge is niet op de Deye aangesloten maar gaat "gewoon" de meterkast in.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:08:
En als de 20-30 mWh van de aFFr werkelijkheid gaan worden ... dan staat hij continue te stampen he :)
MWh :+

Ander vraagje, waarom kan je met Frank Energie wel op de aFFr handelen en hier best aardige resultaten mee halen?

Frank Energie heeft ook geen BSP registratie, ik las dat zij samenwerken met PVNed, dat is de partij die ook genoemd wordt in de samenwerking met Balans Energie.

• paQ
  • Nu online
jacovn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Als op de GEN input frequentie sturing is als de accu vol is, is dat wel beter los dan het hele huis op frequentie sturing.
Geen idee wat andere devices doen als de netfrequentie wijzigd.
Sja, dat hangt weer samen met de gridsettings in je Deye.
Naar mijn idee staat ie out of the box niet juist daarvoor. 55Hz max dacht ik?
Als je een Nederlands of Duits protocol instelt, dan zit de max aan 51.5Hz. Dat zal ook nog gewoon moeten kunnen voor je verbruikers.
bart997 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Dat is idd wel een scenario.
Je schijnt dat met settings ook op de LOAD port te kunnen toepassen dat de net freq. dan oploopt naar 52Hz.
Dat is dus maar net wat je instelt EN toelaat met de gridsettings.
Zoals gezegd staan ze naar mijn idee nu veel te hoog. Net als de netspanning tot 263V :X

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 03-02-2026 12:18 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:05
@jacovn situatie inmiddels opgelost?

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• KoningSlakkie
Tasteless schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:01:
1 april is het zover en wordt de installatie geplaatst.

Ik wil van deze mogelijkheid gelijk gebruik maken om mijn PV systeem te upgraden.
De bedoeling is om de zonnepanelen rechstreeks op de Deye omvormer te zetten.
Het worden waarschijnlijk Runergy HY-DH96N11B-450W Full Black Bifacial panelen vanwege de gunstige inkoopprijs.
14 stuks op een mppt en 9 stuks op de andere.
Ik verbruik ongeveer 10.000 kWh per jaar.

Heeft iemand nog opmerkingen/tips over de volgende setup?

[Afbeelding]
Eens met @jeeedeee
Geen financieel advies :7
10 MWh per jaar? Gooi je NW ook maar vol >:) Nog een jaartje saldering mee pakken, wellicht per wattpiek gezien in totaal goedkoper als je het gelijk laat doen. Afhankelijk van de exacte ligging is dat 50-70% van je zuid-west opbrengst. Maar de stroom van NW is relatief gezien meer waard na einde saldering (want die gaat je avond verbruik deels dekken tijdens de stijgende epex prijzen tijdens de 200 zonnige dagen). In de winter is dat 1-3 kWh extra per dag op de meest donkere bewolkte dagen _O-

Maar goed dat kan qua investering zomaar 3000-4000 euro extra zijn, het blijft veel geld om het te doen vanuit principe.
(ik heb het wel gedaan afgelopen december, want ik wil geen dakpannen meer zien)

• jacovn
  • Nu online
Ze zijn bezig, hadden stuk buis van originele diameter en zit er bijna in.
Boren gaan ze nu laag doen, daar zitten geen leidingen alleen mijn aard draad. Gas heb ik niet er zit wel mijn 19” rack, maar dat is uit te meten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
  • Nu online
jacovn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Ze zijn bezig, hadden stuk buis van originele diameter en zit er bijna in.
Boren gaan ze nu laag doen, daar zitten geen leidingen alleen mijn aard draad. Gas heb ik niet er zit wel mijn 19” rack, maar dat is uit te meten.
Ja zuur voor iedereen. Kost gewoon een extra dag. Shit happens.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:31
jeeedeee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:03:
@Tasteless waarom geen panelen op het noordwest dak :) dat is stroom die veel waard is in de zomer (avond) ... en goed voor de winter als het bewolkt is :)
Door een schoorsteen iets minder efficient en als ik 9 panelen op deze zijde zet een heel stuk minder opbrengst. De panelen op Oost op deze manier brengen in avond nog genoeg op.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:31
ecn1985 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Wellicht een seperaat topic maken voor de panelen? Je kunt @Ronald vragen hij heeft heel veel kennis en is ook bekend met de 'beperkingen' van de Deye.
Zal ik doen Thanks

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08

Tsuranim

There is only one

jeeedeee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:44:
@Tsuranim Growatt zal waarschijnlijk wel blijven produceren; als je dit op de Deye hangt heb je met 2x9 heb je vrijwel geen shaduw management bij de Deye. 1x18 moet je goed uitkijken of je binnen de maximum voltage van de Deye blijft. Heb je meer details over je setup en met name de kenmerken van je zonnepanelen?
Het gaat om 18 x 430 Tiger Neo N-type
54HL4R-B .
Schuin dak , geen schaduw van bomen of schoorstenen, dus geen schaduw problemen. Wel periodes met vogelpoep op 4 panelen op 1 string.

• blue eyes
Hierbij een stukje visualisatie van mijn oost / west systeem.
14 / 18 oost - west via SMA, en 9 / 9 oost - west via Enphase.
SMA lees ik per string uit, voor Enphase heb ik "helpers" in HA gemaakt ;) ,

De zon staat nog laag, maar evident te zien wat oost en west doen ;)
Ik bedoel maar, staar je niet blind op het oosten.

Het huis staat exact op het zuiden, of noorden. Hellingshoek van het dak is tussen de 40 en 45 graden.

Plaatje is van gisteren, dag vol zon, beter voor een plaatje :D :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTu9dCETbDkjtYbbcIJ05e8wr7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tf36lPrsqdAVugCCDWXGJWKq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 03-02-2026 14:39 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:23
Tsuranim schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Het gaat om 18 x 430 Tiger Neo N-type
54HL4R-B .
Schuin dak , geen schaduw van bomen of schoorstenen, dus geen schaduw problemen. Wel periodes met vogelpoep op 4 panelen op 1 string.
Dan zie ik de volgende kenmerken van je panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPnObGiWRXxBRT81OATvQK_HK-U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DbJrxfe5EH1Can0wPzPfnYNN.png?f=user_large

Volgens mij moet je voor de werkspanning die binnen 650 volt moet liggen rekening houden met de Vmp voltage. 18*32,58 = 586 volt. Dat valt dus binnen de marges. De maximale spanning op je string mag bij de Deye maar 800 volt zijn. Daarvoor moet je volgens mij rekening houden met de VoC. 18*39,16 = 704 volt, ook binnen de marges.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDZ1nl33c1eqYfZwabgNFitbToQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qumSHrVEqDcDKI7NmhDjdjDB.png?f=user_large

Dus volgens mij zou het in elk geval wel in 1 string kunnen en heeft dat de voorkeur, misschien dat @Ronald mijn verhaal nog even kan bevestigen. Als je ze niet op de Deye aansluit is dat natuurlijk ook geen ramp, scheelt je wat DC-AC omzetverliezen, en wellicht wat moeilijker om de productie door het EMS van BE te laten stoppen.

• jacovn
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Ja zuur voor iedereen. Kost gewoon een extra dag. Shit happens.
Zo zit ik er ook in. De rest gaat netjes en als ik wat vraag krijg ik antwoord.

We hebben weer water en ze zijn nu bezig de kabels in de meterkast te plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 03-02-2026 13:51 ]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:54
Ik heb een vraag over huismeting (load) met een Zappi. Nu heb ik op de grid aansluiting ct klemmen (voor loadbalancing en meten huisgebruik). Deze communiceren via een Harvi met mijn Zappi. Verder een set ct klemmen voor de opwek van zonnestroom (ook met een Harvi gekoppeld aan de Zappi). Als ik straks de BE accu heb wordt het huisgebruik natuurlijk niet meer goed weergegeven. In het schema hier eerder gedeeld heb ik met rode pijl de ct klemmen aangegeven (op Zappi dus). Vraag: kan ik met een derde Harvi en CT klemmen op de blauw aangegeven locatie dan wel meten wat het huisgebruik is? En dan die definiëren als LOAD in de Zappi en de rode als GRID laten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGyb1pqbC3d2HBePFppvvVu-SDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/081Wl7jaJb05CtWBfICtQvwG.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• jacovn
  • Nu online
De ct klemmen van de zappi komen op rood bij mij.
Ik heb ook 2x ct klemmen op mijn solar aanslutingen (3 fase en 1 fase)
Zou een zappi iets doen met de load die het huis binnenkomt ?
De app werkt niet meer en het is een shit toko die niet eens antwoord geeft op emails over password reset.

[ Voor 41% gewijzigd door jacovn op 03-02-2026 14:21 ]

• paQ
  • Nu online
Ik zou de laadpaal sowieso op rood doen. Dus parallel met de Deye.
Waarom zou je die aan de load willen hangen? (Anders dat je in off grid je accu kunt leegtrekken naar de auto :+ )

Edit:
Die modbusmeter zit verkeerd in dat schema

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 03-02-2026 14:37 ]

• Sportmind
paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:30:
Ik zou de laadpaal sowieso op rood doen. Dus parallel met de Deye.
Waarom zou je die aan de load willen hangen? (Anders dat je in off grid je accu kunt leegtrekken naar de auto :+ )

Edit:
Die modbusmeter zit verkeerd in dat schema
Volgens mij is de afspraak dat er niets voor de MID meter mag hangen toch? Het is nu dat mijn autolader op het huis zit, en die komt achter de MID meter.

Als ie voor de meter zou (mogen) hangen dan weet je toch niet precies tegen wat voor prijs je laad? Dat gaat dan op onbalanstarieven.

[ Voor 11% gewijzigd door Sportmind op 03-02-2026 14:41 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• paQ
  • Nu online
Sportmind schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:40:
[...]

Volgens mij is de afspraak dat er niets voor de MID meter mag hangen toch? Het is nu dat mijn autolader op het huis zit, en die komt achter de MID meter.
Ja dat hoort ook zo, maar in het schema dat je post zit die MID meter verkeerd geplaatst.
Die zit veel eerder in het traject, en niet achter de LOAD.

Aangaande de EV lader: Ik zou die aan de GRID zijde houden van de Deye bedoel ik daarmee. (En na de MID meter uiteraard)

• Sportmind
paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Ja dat hoort ook zo, maar in het schema dat je post zit die MID meter verkeerd geplaatst.
Die zit veel eerder in het traject, en niet achter de LOAD.

Aangaande de EV lader: Ik zou die aan de GRID zijde houden van de Deye bedoel ik daarmee. (En na de MID meter uiteraard)
Ah zo, ik heb een schema genomen wat hier stond. Niet beseft dat de Modbus meter niet klopt. Maar voor de vraag maakt het denk ik niet uit neem ik aan? Gaat om de locatie van de extra set CT klemmen (die op blauw).

In het geval van gedwongen off Grid laad ik overigens niet. Mocht ie toevallig wel aan de lader hangen als de boel eruit gaat, gaat het hier denk ik wel goed (max 5.7 kW laden en een auto-accu van 40 kWh).

• jeeedeee
@Sportmind hier geen off grid, maar gisteren wel een extra Harvi & 3 CT klemmen aangeschaft. Die gaan binnenkort op de kabels naar de Deye... En worden dan geconfigureerd als accu.

Als ik daarvan een update heb post ik deze hier, ik hoop dat de stromen weer mooi gaan lopen en dat ik het actuele huisverbruik dan weer kan inzien...

• Sportmind
jeeedeee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:59:
@Sportmind hier geen off grid, maar gisteren wel een extra Harvi & 3 CT klemmen aangeschaft. Die gaan binnenkort op de kabels naar de Deye... En worden dan geconfigureerd als accu.

Als ik daarvan een update heb post ik deze hier, ik hoop dat de stromen weer mooi gaan lopen en dat ik het actuele huisverbruik dan weer kan inzien...
Ik sprak net een medewerker van MyEnergi, die bevestigde dat als je de CT klemmen als LOAD definieert, dat je huis wordt in de app. Dat is wat ik graag wil. Die andere blijven GRID.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:10:
Ik heb een vraag over huismeting (load) met een Zappi. Nu heb ik op de grid aansluiting ct klemmen (voor loadbalancing en meten huisgebruik). Deze communiceren via een Harvi met mijn Zappi. Verder een set ct klemmen voor de opwek van zonnestroom (ook met een Harvi gekoppeld aan de Zappi). Als ik straks de BE accu heb wordt het huisgebruik natuurlijk niet meer goed weergegeven. In het schema hier eerder gedeeld heb ik met rode pijl de ct klemmen aangegeven (op Zappi dus). Vraag: kan ik met een derde Harvi en CT klemmen op de blauw aangegeven locatie dan wel meten wat het huisgebruik is? En dan die definiëren als LOAD in de Zappi en de rode als GRID laten?

[Afbeelding]
Even die opmerking over locatie in de tekening van die modbus meter daargelaten.

Aanname/randvoorwaarde: Offgrid volgens BE ingericht.

1)

keuze is of EV charger aan de Load (achter de Deye) of aan de GRID kant zit (voor de deye, maar na de modbus meter).

Volgens mij maakt het niks uit, want de EMS stuurt op nul over de modbus meter, en EV charging zal daardoor dus sowieso uit de batterij laden als daar nog pit in zit.

2) Ik ben ook van plan om op de plek van jouw blauwe pijl een extra meter ertussen te zetten tbv de EV charger. Maar dan met name om SolarChargen effectief te maken. Alleen op die plek kun je meten als er nog een AC omvormer zit (zeg SolarEdge) en er overschot is. Als je vertrouwd op de meter bij Rood, ziet de EV charger alleen overschot als de Deye exporteert (en bijv dus niet de PV-stroom in de batterij laad).

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 19:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

epicfailguy23 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Dit schema klopt beter, de SDM630 zit direct achter de hoofdschakelaar.
Ik zou mijn hoofdschakelaar laten zitten (3 smeltzekeringen in verzegelde kast) met de C25 er ergens achter.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• jeeedeee
Sportmind schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Ik sprak net een medewerker van MyEnergi, die bevestigde dat als je de CT klemmen als LOAD definieert, dat je huis wordt in de app. Dat is wat ik graag wil. Die andere blijven GRID.
Ah nice, dat is mooi... weet ik dat ik het setje t.z.t. kan gebruiken als ik off grid wil gaan inrichten :+ Ben benieuwd hoe het bij mij gaat werken straks en wat de mogelijkheden zijn zonder dat ik tegelijk alles op de load ga hangen...

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Even die opmerking over locatie in de tekening van die modbus meter daargelaten.

Aanname/randvoorwaarde: Offgrid volgens BE ingericht.

1)

keuze is of EV charger aan de Load (achter de Deye) of aan de GRID kant zit (voor de deye, maar na de modbus meter).

Volgens mij maakt het niks uit, want de EMS stuurt op nul over de modbus meter, en EV charging zal daardoor dus sowieso uit de batterij laden als daar nog pit in zit.

2) Ik ben ook van plan om op de plek van jouw blauwe pijl een extra meter ertussen te zetten tbv de EV charger. Maar dan met name om SolarChargen effectief te maken. Alleen op die plek kun je meten als er nog een AC omvormer zit (zeg SolarEdge) en er overschot is. Als je vertrouwd op de meter bij Rood, ziet de EV charger alleen overschot als de Deye exporteert (en bijv dus niet de PV-stroom in de batterij laad).
Het maakt voor de EMS ook niet uit, maar voor jezelf / de Deye wel.
Waarom zou je de Deye onnodig zwaar belasten met uren lang vol vermogen, met dus bijkomend risico dat bij off grid je BE accu binnen no time leeg is. (zeg maar, de situatie waar je off grid voor hebt :+ )

• KoningSlakkie
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:06:
[...]
Kan je niet de solarman integratie gebruiken voor solar charging? Dus de eastron van het Balans systeem, dat is in principe dezelfde data.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Het maakt voor de EMS ook niet uit, maar voor jezelf / de Deye wel.
Waarom zou je de Deye onnodig zwaar belasten met uren lang vol vermogen, met dus bijkomend risico dat bij off grid je BE accu binnen no time leeg is. (zeg maar, de situatie waar je off grid voor hebt :+ )
Als de EV charger aan het laden is, en aan de GRID kant hangt, zuigt die alsnog de batterij leeg toch obv nul op de meter (modbus meter direct na je p1) in het EMS?

Maar volgens mij bedoel je een hypotetische situatie: Behalve als tijdens een laadsessie het GRID uitvalt en de offgrid situatie intreed. Dan is GRID dood (en dus EV charger) en de LOAD kant niet. In dat geval zou de EV charger de batterij leeg kunnen zuigen.

En als er een PV AC aansluiting is op de LOAD kant, en je EV charger aan de GRID kant, heb je toch de stroom alsnog door de Deye heen? Plus dat in die situatie de EMS de Deye aanstuurt om het surplus eerst maar eens de batterij in te laden?

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 03-02-2026 15:19 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Kan je niet de solarman integratie gebruiken voor solar charging? Dus de eastron van het Balans systeem, dat is in principe dezelfde data.
Zeker, voor EVCC is dat prima te doen.

Maar in het kader van dubbelzeker (als ik EVCC er weer uit wil) wil ik dat de EV charger zelf ook de benodigde data uit een geschikte meter kan halen (zeg HomeWizard 3 fase meter = Eastron) en op basis van de laadpaalsoftware zelf kan solarladen.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 03-02-2026 15:17 ]

• jeeedeee
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Als de EV charger aan het laden is, en aan de GRID kant hangt, zuigt die alsnog de batterij leeg toch obv nul op de meter (modbus meter direct na je p1) in het EMS?

Maar volgens mij bedoel je een hypotetische situatie: Behalve als tijdens een laadsessie het GRID uitvalt en de offgrid situatie intreed. Dan is GRID dood (en dus EV charger) en de LOAD kant niet. In dat geval zou de EV charger de batterij leeg kunnen zuigen.

En als er een PV AC aansluiting is op de LOAD kant, en je EV charger aan de GRID kant, heb je toch de stroom alsnog door de Deye heen? Plus dat in die situatie de EMS de Deye aanstuurt om het surplus eerst maar eens de batterij in te laden?
Als het GRID uitvalt, en het zonnetje schijnt is het toch fijn om je auto te kunnen opladen ... Bij mij zou ik hem ook graag op load willen hebben t.z.t.. De C32 in het diagram van @paQ mag wellicht ook wel wat verhoogd worden naar een C40 denk ik :*)

Wel even een automation maken dat indien het net wegvalt, dat default de EV charger stopt inderdaad

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Het maakt voor de werking niets uit. Wel voor de (onnodige) belasting van de inverter.
Denk bijv aan meeladen op activaties. Dat hoeft echt niet allemaal eerst door de Deye inverter naar de LOAD kant.
Je zou zelfs kunnen beargumenteren om PV aan GRID te laten als je altijd zou zonneladen. Ik verwacht alleen dat dat vaker niet dan wel het geval is, en je rechtstreeks je verbruikers voorziet aan de LOAD.

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Als het GRID uitvalt, en het zonnetje schijnt is het toch fijn om je auto te kunnen opladen ... Bij mij zou ik hem ook graag op load willen hebben t.z.t.. De C32 in het diagram van @paQ mag wellicht ook wel wat verhoogd worden naar een C40 denk ik :*)

Wel even een automation maken dat indien het net wegvalt, dat default de EV charger stopt inderdaad
Yep, hem hem later ook aangepast naar een 40A.
Maar ach, een 32A zou ook moeten volstaan normaliter. (tenzij je bewust een grotere aansluiting op deze manier wil bewerkstelligen natuurlijk)

• KoningSlakkie
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:17:
[...]

Zeker, voor EVCC is dat prima te doen.

Maar in het kader van dubbelzeker (als ik EVCC er weer uit wil) wil ik dat de EV charger zelf ook de benodigde data uit een geschikte meter kan halen (zeg HomeWizard 3 fase meter = Eastron) en op basis van de laadpaalsoftware zelf kan solarladen.
Uit nieuwschierigheid, op welke waarde ga je dan de 3F-HW-meter zetten qua loadbalancing limiet? 48A?
Ik heb namelijk ook een 3F-HW-meter op blauw. Alleen op de Peblar is de P1-meter nog steeds gekoppeld zodat deze niet meer uitvalt bij hoog huisverbruik (limiet = 28A op P1).

Bij een activatie is het bij 16.2 KW nog steeds dat deze niet wilt starten. In de nacht wanneer er geen verbruik start de Peblar wel bij 13 kW op de P1-meter.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Uit nieuwschierigheid, op welke waarde ga je dan de 3F-HW-meter zetten qua loadbalancing limiet? 48A?
Ik heb namelijk ook een 3F-HW-meter op blauw. Alleen op de Peblar is de P1-meter nog steeds gekoppeld zodat deze niet meer uitvalt bij hoog huisverbruik (limiet = 28A op P1).

Bij een activatie is het bij 16.2 KW nog steeds dat deze niet wilt starten. In de nacht wanneer er geen verbruik start de Peblar wel bij 13 kW op de P1-meter.
Dat was inderdaad nog iets om uit te zoeken. Maar gezien er straks als er eventueel de bypass van offgrid ingesteld wordt, gewoon een limiet is van 3x25, wilde ik die dus gewoon daarop zetten. Veiligheid en betrouwbaarheid eerst.

Voor de werking van EV charger maakt t niet uit, ook niet tijdens activatie van aFFR, want EMS staat immers ingesteld om huisverbruik prio te geven boven batterijvulling.
Extra voordeel: Als de loadbalancing van EV charging dus aan de LOAD kant wordt afgeregeld, gaat de Peblar gewoon laden, ondanks activatie met een hoge A op de P1. De EMS zal dan gewoon het laden van de batterij wat zachter zetten toch?

En die paar A die ik dan niet kan laden omdat er andere huisverbruikers meer dan 9A gebruikt op 1 fase bij het instellen op 25A, neem ik voor lief.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-02-2026 17:30 ]

• jacovn
  • Nu online
En klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ity85rsrwFPkaom2BSNFqlDuJts=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8cQF2I2ahQEBtZpX95DBgbT.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu moesten ze nog naar @Atlas toe..

En ja ik moet nog schoonmaken in de garage..

[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 03-02-2026 17:42 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:27:
[...]

Het maakt voor de werking niets uit. Wel voor de (onnodige) belasting van de inverter.
Denk bijv aan meeladen op activaties. Dat hoeft echt niet allemaal eerst door de Deye inverter naar de LOAD kant.

[...]

Je zou zelfs kunnen beargumenteren om PV aan GRID te laten als je altijd zou zonneladen. Ik verwacht alleen dat dat vaker niet dan wel het geval is, en je rechtstreeks je verbruikers voorziet aan de LOAD.
Ik snap dat de inverter belast wordt, maar is dat zo erg? Dat ding is er toch voor gebouwd, hij kan toch 12kW aan? Het liefst wil je dat hij de interne bypass gebruikt van GRID naar LOAD. Zijn er limieten van wat je daarop kunt zetten?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:40:
En klaar

[Afbeelding]

Bij jou zit het deurtje tenminste niet op z'n kop, de data kabels hadden korter gekund :)
Ik twijfel over de schakelaar rechts, die lijkt op z'n kop te zitten vergeleken met de andere 2.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:40:
[...]

Ik snap dat de inverter belast wordt, maar is dat zo erg? Dat ding is er toch voor gebouwd, hij kan toch 12kW aan? Het liefst wil je dat hij de interne bypass gebruikt van GRID naar LOAD. Zijn er limieten van wat je daarop kunt zetten?
45A per fase.
Maar het zal toch door de banen en relais moeten. Als het niet perse hoeft is het makkelijk te voorkomen.

Zat zelfs te denken om hem aan de GEN te hangen als smartload. En dan bij soc > x, alle zonnestroom de ev in. Dat lijkt me een zeer bruikbaar scenario in de zomer om geen stroom te hoeven exporteren dan wel de pv opwek te remmen. Bovendien heb je dan geen complexe automations meer nodig.
Maar dan kom je dus op het punt dat @Wolly aanhaalde over de on grid always on optie. Ik ben niet zeker of we dan de ev lader kinnen forceren te laden.

Dan zitten we overigens nog steeds over dezelfde route als bij LOAD.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:28
@jeeedeee bij -10 gaat de set heel dicht bij 800V open-klem komen, trek hem even door sunny design. Die rekent het uit.

Verder: in beantwoord met liefde PV vragen, maar dit topic is niet eens slow-chat meer… dus ik doe geen actieve moeite om alles mee te lezen.

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald op 03-02-2026 18:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:59:
[...]

45A per fase.
Maar het zal toch door de banen en relais moeten. Als het niet perse hoeft is het makkelijk te voorkomen.

Dan zitten we overigens nog steeds over dezelfde route als bij LOAD.
Dan is 16A per fase toch peanuts voor die hardware?

Een EV charger is dan ook nog continue en opbouwend, i.p.v. bam 16A.

Een inductieplaat met modulerend 2x16A op 1 fase (kookgroep) is dan veel zwaarder.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 03-02-2026 18:24 ]

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:49:
[...]

Bij jou zit het deurtje tenminste niet op z'n kop, de data kabels hadden korter gekund :)
Ik twijfel over de schakelaar rechts, die lijkt op z'n kop te zitten vergeleken met de andere 2.
Die zit gewoon goed, alleen zit hefboompje veel lager dan bij de 2 units ernaast.

Die data kabels zijn lang genoeg inderdaad. Raar was wel dat de u ify switch de EMS niet met POE werkend kreeg,
Zal iets van een instelling zijn. Heb dus een switch erbij gekregen. De deye werkt wel gewoon, maar is geen POE

Verder hadden ze meerwerklijst
Kabel 9 meter 5x 6mm2, €100
Gat boren €50
Lasdoos €30 (erg mooie luke lasdoos)

De kabel voor de GEN poort ligt klaar, afgemonteerd in die lasdoos daar waar mijn 5x 6mm2 van de SE8k uit plafond komt.

[ Voor 38% gewijzigd door jacovn op 03-02-2026 18:51 ]

• blue eyes
jacovn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:40:
En klaar

[Afbeelding]

Ik dacht dat je nog een module wilde, die past er dan niet boven!

Fijn dat het opgelost is!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16
Als de installatie opgeleverd wordt als grid only en later alsnog het off grid kastje tussen geplaatst, moet er dan veel in de Deye ingesteld worden?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:42:
[...]

Die zit gewoon goed, alleen zit hefboompje veel lager dan bij de 2 units ernaast.

Die data kabels zijn lang genoeg inderdaad. Raar was wel dat de u ify switch de EMS niet met POE werkend kreeg,
Zal iets van een instelling zijn. Heb dus een switch erbij gekregen. De deye werkt wel gewoon, maar is geen POE

Verder hadden ze meerwerklijst
Kabel 9 meter 5x 6mm2, €100
Gat boren €50
Lasdoos €30 (erg mooie luke lasdoos)

De kabel voor de GEN poort ligt klaar, afgemonteerd in die lasdoos daar waar mijn 5x 6mm2 van de SE8k uit plafond komt.
Meerwerk was zo te zien omdat je het gevraagd had?
Wel een duur gat maar verklaarbaar als het een dikke muur is met meerdere lagen.
Hier zou ik extra gaten in de fundering en een betonnen vloer overwegen (4 totaal) maar niet als dat €200 is.

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:17:
[...]

Wel een duur gat maar verklaarbaar als het een dikke muur is met meerdere lagen.
Hier zou ik extra gaten in de fundering en een betonnen vloer overwegen (4 totaal) maar niet als dat €200 is.
Kalkzandsteen blokken spouwmuur

Ik had Don een mail gestuurd wat het moest kosten, geen antwoord gekregen.
Dus dit team gevraagd en die hadden een afstreep lijst.
Standaard bedragen.

De route via kruipruimte is geen optie. 25 cm water staat erin ongeveer. Fundatie balken zijn 60 cm breed. Tevens is de route 3x langer.

• jacovn
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Ik dacht dat je nog een module wilde, die past er dan niet boven!

Fijn dat het opgelost is!
Stapeltje 20 cm naar voren en module erop. De inverter hangt op voorgeschreven afstand van plafond. Dus dit was het blijkbaar.

Volgens mij kunnen er nog 2 op

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:17:
[...]

Ze boren gewoon kosteloos door muren, geen idee waarom hier een meerprijs is gerekend.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste