Disclaimer: Geen financieel advies + mening van een pessimist.jurjen13 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:14:
Dus mijn vraag is: Is dit systeem mogelijk interessant voor mij, op basis van mijn verbruik/levering. Is een batterij-systeem überhaupt interessant? En hebben de huidige gebruikers al ervaringen met de balanceer-vergoeding/ Uit het contact met Don lijkt het dat de benodigde registratie er nog niet is en dat dus die vergoeding ook nog niet zeker is?
Kort antwoord: Nee, nog niet aanbevolen.
De beoogde balanceringsdienst (aFRR) is nog niet live. Ik en veel anderen hebben de accu pas in de winter gekregen. Hoewel je in de winter soms goedkoper energie kunt inkopen, compenseert dat op dit moment de investering niet. Zie ook mijn samenvatting van januari hieronder.
Ik geloof hier nog steeds in
Maar feitelijk gezegd is er tot nu toe geen enkel bewijs dat er al sprake is van een terugverdientijd. (Nogmaals: winterperiode en geen aFRR-opbrengsten.)
Je moet je realiseren dat we hier met zn allen aan het pionieren zijn. We hebben geïnvesteerd in een dienst die nog niet live is. Dat maakt het op dit moment gewoon echt een gok. Je zit soort van vast aan een 2-jarige energie contract, je kan het altijd afkopen natuurlijk.
Even positief:
- Achteraf betalen
- Installatie verliep bij mij soepel, ze zijn redelijk flexibel als je vroeg aan geeft wat je wilt.
- Transparante communicatie
- Het is echt heel veel capaciteit voor weinig geld, 12 kW is ook een must voor mij (achteraf gezien).
- Het werkt goed maar om optimaal te gebruiken (voor EV-laden) moet je wel homeassistant of alternatief gebruiken
En trouwens om heel zwart wit te zeggen, absoluut niet in je woning plaatsen. Gewoon niet doen. Teveel herrie, in de zomer zal het erger zijn. Het is ook te log en te zwaar, je trappen en muren gaan er aan. Bij dit soort gewichten zou ik een bouwkundige in willen schakelen om te checken of je vloer daarvoor geschikt is. Want we praten over meer dan 400 kg/m2. En mogelijk gedoe met verzekering in de toekomst, zij doen hun best om jou niet te betalen als het fout gaat.KoningSlakkie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:32:
Even mijn maandelijkse samenvatting die ik met jullie voortaan ga delen.
Januari:
Besparing vs Dynamisch contract: 18,35 EUR
Besparing vs vast contract: 41,24 EUR
Kosten: 271,37 EUR (Balansstroom.nl) inclusief alles
Import: 1326 kWh uit Homewizard
Export 14,8 kWh uit Homewizard
PV-productie: 176,8 kWh uit Enphase
EV: verbruik: 490 kWh uit Homewizard
Totaal verbruik: 1488 kWh
Balansstroom+PV gerealiseerde kostprijs voor verbruikte energie: 18,2 cent/kWh
Incl Warmtefonds all-in per verbruikte energie 32,6 cent/kWh![]()
/f/image/Tf36lPrsqdAVugCCDWXGJWKq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DbJrxfe5EH1Can0wPzPfnYNN.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qumSHrVEqDcDKI7NmhDjdjDB.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/081Wl7jaJb05CtWBfICtQvwG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g8cQF2I2ahQEBtZpX95DBgbT.jpg?f=fotoalbum_medium)