Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:22

dof

Get!em schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:31:
[...]

Mooi.

Hier dit weekend ook even bezig geweest in de meterkast. Alle LAN kabels van rechts naar links omgelegd en alle spaghetti van ongebruikte LAN kabels nog even wat netter opgerold. Een stekkerverdeeldoos vastgezet en 1 extra stekkerverdeeldoos weggehaald door de eerste een grotere te gebruiken door alle adapters van alle apparatuur daarin te zetten (en de usb voedingen op 1 hub te zetten). Homeassistant server op de zijwand geschroefd, rookmelder base-station ook die kant op, managed switch ook naar de linker zij-onderkant waar ik alle LAN kabels al had heen gebracht. Op rechts op de houten achterwand nu een mooie schone plek om te werken voor Balans.

Door de vloer de kabels brengen wordt nog wel een uitdaging. In de kruipruimte zit Tonzon en 30cm PIR en de meterkast vloer is overal al lek geprikt met boringen, maar zelfs een redelijk soepele 4mm grondkabel kreeg ik er met moeite door. De loze gasleiding (die aan beide zijden gewoon is afgezaagd) is misschien nog bruikbaar, maar loopt wel in een bocht.
Hier ook wat opruim acties :)

'k Heb ook nog overbodige koperen gasbuis liggen (22mm) maar die ga ik nog wat lager afzagen. Voor kabel (zelfs utp :) ) is die niet te gebruiken vanwege de scherpe bochten (gas had ruime bochtjes niet nodig :) ).

Aangezien ik tzt ook de off grid meer in de meterkast wil hebben probeer ik ruimte te maken voor een gewone volle elektra kast erbij.

Maar er is voorlopig (voor niet off-Grid installatie) genoeg ruimte over in huidige kasten.

Gelukkig hier veel ruimte in kruipruimte en naar meterkast en accu plek toe. Dus 5x6mm2 en alvast 5x10mm2 en twee UTP kabels liggen er al. Indien er toch een derde utp bij moet heb ik dat in half uurtje geregeld.

Maar eens zien waar ze mee komen. Maar ik ga er wel bovenop zitten (lijkt me irritant zo'n klant over je schouders meekijkend :+ )

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:50
Kan je beter nu doen ipv later....

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MZ4cvdsY/screenshot-482.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JhP0mqDx/screenshot-483.png

Dit promofilmpje lijkt te tonen dat bij Smart Load icm 'On Grid always on' zonder tussenkomst van batterij (conversie) de electriciteit direct vanaf het grid naar de smart load port gaat. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor het opladen van een EV wat je eigenlijk niet via de batterij wil doen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Lijkt ja, want het gaat om de GEN ingang waar BE standaard niets op aansluit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit promofilmpje lijkt te tonen dat bij Smart Load icm 'On Grid always on' zonder tussenkomst van batterij (conversie) de electriciteit direct vanaf het grid naar de smart load port gaat. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor het opladen van een EV wat je eigenlijk niet via de batterij wil doen.
Ik heb daar ook al eens naar zitten kijken.
En zoals zoveel bij Deye en lost in translation, ontstaan er onduidelijkheden.
When click "on Grid always on" the smart load will switch on when the grid is present.
Pin me er niet op vast, maar ik denk dat het relais sowieso dicht blijft zo lang er een grid aansluiting is. Dat wil volgens mij nog niet automatisch zeggen dat je het dan gedwongen uit de GRID haalt, maar dat die stroomkring gesloten wordt op alle AC.
De EMS stelt dan nog steeds: 0W import
Speedy-Andre schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:57:
Lijkt ja, want het gaat om de GEN ingang waar BE standaard niets op aansluit.
Het kan net zo goed een uitgang zijn. Maar net hoe je hem configureert.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 02-02-2026 11:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Ik heb daar ook al eens naar zitten kijken.
En zoals zoveel bij Deye en lost in translation, ontstaan er onduidelijkheden.
When click "on Grid always on" the smart load will switch on when the grid is present.
Pin me er niet op vast, maar ik denk dat het relais sowieso dicht blijft zo lang er een grid aansluiting is. Dat wil volgens mij nog niet automatisch zeggen dat je het dan gedwongen uit de GRID haalt, maar dat die stroomkring gesloten wordt op alle AC.
De EMS stelt dan nog steeds: 0W import
Het is inderdaad niet erg duidelijk allemaal. De handleiding en de menu beschrijvingen zijn ook erg beknopt, ga je dan naar informatie zoeken dan krijg je allerlei video's en topics maar nergens echt de duidelijkheid die je zoekt.
Het lijkt mij sowieso raadzaam om een EV lader op die port te hebben als je de offgrid erbij hebt geinstalleerd. Anders is je accu in geval van stroomuitval alsnog leeg omdat de EV rustig door heeft geladen toen de netbeheerder stopte met stroom leveren.

Zijn wij dan de enigen die 20% verlies + slijtage bij het EV laden als een probleem zien, zijn er maar weinig mensen met thuisbatterij+EV en dus weinig info of is het iets anders dat ik mis?

Zojuist wel lekker lage onbalans tarieven trouwens, 0 cent/kWh dus dat was laden tegen belastingtarief à 11 ct/kWh :o
Jammer dat de laadsessies dan steeds maar 8 minuten duren.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 02-02-2026 11:08 ]

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Het is inderdaad niet erg duidelijk allemaal. De handleiding en de menu beschrijvingen zijn ook erg beknopt, ga je dan naar informatie zoeken dan krijg je allerlei video's en topics maar nergens echt de duidelijkheid die je zoekt.
Het lijkt mij sowieso raadzaam om een EV lader op die port te hebben als je de offgrid erbij hebt geinstalleerd. Anders is je accu in geval van stroomuitval alsnog leeg omdat de EV rustig door heeft geladen toen de netbeheerder stopte met stroom leveren.

Zijn wij dan de enigen die 20% verlies + slijtage bij het EV laden als een probleem zien, zijn er maar weinig mensen met thuisbatterij+EV en dus weinig info of is het iets anders dat ik mis?

Zojuist wel lekker lage onbalans tarieven trouwens, 0 cent/kWh dus dat was laden tegen belastingtarief à 11 ct/kWh :o
Eens

Ik denk dat een EV lader niets te zoeken heeft aan de LOAD zijde.
Aan GRID of aan GEN eventueel ja.

Nog wat mijmerend over "always on", ik denk dat je daarmee gewoon de 'smart' settings overruled die je kunt instellen als drempelwaardes.
ergo: zo lang er WEL grid is, dan negeert ie je instellingen en is de poort actief.

• jacovn
  • Nu online
Ze zijn bij mij voor installatie. 3 personen. Eerste booractie waterleiding geraakt. Zijn nu aan het overleggen hoe dat te repareren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

3 man, passen ze het aan per klant?
Water geraakt, jammer maar je had eerst tekeningen kunnen bekijken als die er zijn.
Herstellen lijkt me lastig als het in een muur of beton zit, dan moet dat verder open...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:51:
3 man, passen ze het aan per klant?
Water geraakt, jammer maar je had eerst tekeningen kunnen bekijken als die er zijn.
Herstellen lijkt me lastig als het in een muur of beton zit, dan moet dat verder open...
Waarschijnlijk 2 man + 1 leerling? En waterleiding doorboren betekent hakken of omleiden. Allebei rotklussen natuurlijk, het zou mij verbazen als ze daar de goede spullen voor hebben in de bus.

• paQ
  • Nu online
@Wolly Ik denk zelfs dat er geen enkel verschil is tussen de GEN poort als smartload output, en de GRID aansluiting, behalve dat de GEN poort in off-grid nog steeds kan functioneren. (zowel IN als UIT)

• jacovn
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Waarschijnlijk 2 man + 1 leerling? En waterleiding doorboren betekent hakken of omleiden. Allebei rotklussen natuurlijk, het zou mij verbazen als ze daar de goede spullen voor hebben in de bus.
Ze zijn nu een reparatie kit (Ke Kelit Kelox Protec ) aan het halen het is op paar cm van plafond. Daarna loopt de leiding een pur laag in die blokkade is voor gieten beton op breedplaat.
Waterleiding loop vanuit meterkast omhoog met een bocht naar boven op de breedplaat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Ook niet heel blij met het feit dat de auto via de BE accu moet met extra verliezen... Maar met de onbalans prijzen van afgelopen week was ik ook niet heel blij geweest om te laden tegen de dan geldende tarieven buiten het EMS om. Dus het heeft ook voordelen om wel via de accu te laden.

Meeliften op de activaties vind ik zelf nog het prettigst, maar dat is ook niet altijd haalbaar als je veel een vaak wil laden. Als straks de activaties wat langer gaan duren werkt dat wellicht wat beter. Vanaf volgende maand ga ik sowieso weer meer op de zon laden en kan ik dan vrij efficient laden hoop ik.

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:30:
[...]

Ze zijn nu een reparatie kit aan het halen het is op paar cm van plafond. Daarna loopt de leiding een pur laag in die blokkade is voor gieten beton op breedplaat.
Waterleiding loop vanuit meterkast omhoog met een bocht naar boven op de breedplaat.
Een foto zou wel helpen, zoals je het nu schrijft is de waterleiding gewoon zichtbaar en dan lijkt het mij sterk dat ze er een boor opzetten :+

Waarom boren ze eigenlijk op een paar cm van het plafond?

• jacovn
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:35:
[...]

Een foto zou wel helpen, zoals je het nu schrijft is de waterleiding gewoon zichtbaar en dan lijkt het mij sterk dat ze er een boor opzetten :+

Waarom boren ze eigenlijk op een paar cm van het plafond?
Vanuit garage naar meterkast door de spouwmuur heen.
De hoek garage is 20cm of zo uit de hoek van de meterkast (spouwmuur in garage ook)
Dus boor door muur, isolatie en weer muur en toen schoot hij door en raakte de waterleiding. Uponor 20mm.

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste