• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:22
Catdogsf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:35:
Ik vind aircopiek echt zo overdreven, die dingen draaien op 400 á 500 watt per uur, dat zijn echt niet de dingen die ervoor zorgen dat er piekjes zijn.
Het is ook niet 1 airco, maar honderd duizenden.

the older I get, the better I was...

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Catdogsf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:35:
Ik vind aircopiek echt zo overdreven, die dingen draaien op 400 á 500 watt per uur, dat zijn echt niet de dingen die ervoor zorgen dat er piekjes zijn.
Vermenigvuldig dat eens met de 1,7 miljoen airco's die er in Nederland zijn . En sommige daarvan staan bij bedrijven een gebruiken soms een factor 1000 meer.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

Zo'n korte avondpiek wordt ook niet getriggerd door bedrijven.
Die wordt getriggerd door gezinnen zonder eigen opslag met een energiecontract met een vaste prijs (of met een dynamisch contract en zich niet van de kwartierprijzen bewust zijn) die er door de dag niet zijn en de temperatuur in een woning laten oplopen en wanneer ze 's avonds in hun oververhitte woning toekomen op kortstondig vol vermogen beginnen te koelen en als het (voor het net) wat tegenzit ook nog eens de inductie en de laadpaal aanzwieren.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:17
Mooper schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:41:
Is dat inderdaad niet gewoon de airco piek?
Waarom zou Nederland massaal de airco rond 19:45 aanzetten dan, en niet een uur eerder of later bv :?

Misschien is het wel een tekortkoming van de voorspellingsmodellen en denken die dat omdat er vandaag zo'n piek was de kans dat die er morgen is ook wel groot zal zijn.

Hoi! Stap over naar Tibber via mijn link voor een 50€ korting bij Tibber: https://invite.tibber.com/l4xax6bs

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:13
Het zou kunnen dat de airco gewoon blijft verder draaien in woningen én bedrijven.

Ik was vandaag in een fabriek waar ze nog in verlof zijn. Lege bureau's op 21gr. Nog geen zonnepanelen en batterijen (wel voorzien).

Ik denk wel dat er nog wat potentieel is in het sturen van bedrijfs HVAC en airco's.

En de piek is er volgens mij ook deels omdat gascentrales zich moeten klaarhouden om snel te reageren maar tegelijkertijd ook niet exact weten hoeveel ze zullen moeten leveren. In combinatie met weinig alternatief rekenen ze ruime winstmarges. De vermogenpiek zelf kan dan al bij al meevallen maar ze kost wel veel geld.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

ASW1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:58:
[...]

Waarom zou Nederland massaal de airco rond 19:45 aanzetten dan, en niet een uur eerder of later bv :?

Misschien is het wel een tekortkoming van de voorspellingsmodellen en denken die dat omdat er vandaag zo'n piek was de kans dat die er morgen is ook wel groot zal zijn.
Wanneer je dag na dag verkeerde voorspellingen doet kom je wel in grote problemen want het net moet altijd in evenwicht zijn.
De piekprijs wordt aangezwengeld door de gasprijs/gascentrales. Wanneer er genoeg goedkope bronnen zijn in de mix krijgt gas geen kans en is de prijs laag (nog eens versterkt door veel aanbod HE en weinig vraag want prosumenten verbruiken dan eerst de eigen productie). Valt HE grotendeels weg (bv. de beruchte zomerse hitzeflaute & winterse dunkelflaute) en bv. andere bronnen zoals nucleair zijn door omstandigheden meer beschikbaar moet de gascentrale het laatste gat dichtrijden. En omdat die door de dag geen winsten kunnen draaien stellen ze een zeer hoge prijs in om dat gat dicht te rijden. En dat gat MOET technisch dichtgereden worden want anders stuikt het hele systeem in elkaar.

Een uur na zo'n piek kan je adhv de bronnen in de mix ook zien wat de mix precies veroorzaakte.
Wanneer het aandeel zon (en wind) daalt dan daalt de groothandelsprijs en wanneer het aandeel gas in de mix stijgt dan gaat die prijs omhoog.
Soms is een beetje meer wind al voldoende om de prijs niet zo sterk te doen stijgen (want dan is de noodzaak voor gas veel kleiner).
Dat prijsonevenwicht wordt nog eens versterkt door het EU systeem om de elektriciteitsprijs te berekenen. Hij een tekort is het niet alleen diegene die het gat kan dichtrijden (doorgaans gas) die die hoogste biedprijs krijgt maar alle producenten (dus ook wind, zon, nucleair, kolen,....). De laatste hoogste bieder bepaalt de prijs voor iedereen zodat deze sterk stijgt.
Is er geen nood aan een laatste (dure) bieder dan dalen de prijzen sterk (zoals in het WE rond de middag bij veel zon want lage(re) vraag en veel goedkoop aanbod.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 17:15 ]

• ASW1
Een hoop tekst maar ik lees geen verklaring waarom die piek van airco's zou komen en die is er denk ik ook niet.

Hoi! Stap over naar Tibber via mijn link voor een 50€ korting bij Tibber: https://invite.tibber.com/l4xax6bs

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

ASW1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:58:
Die heb ik net onderweg naar huis al aangezet... en blijft gewoon aan.
ASW1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:35:
Een hoop tekst maar ik lees geen verklaring waarom die piek van airco's zou komen en die is er denk ik ook niet.
Het staat iedereen vrij daar zijn eigen invulling aan te geven.
Je mag dan wel een heel korte tekst schrijven maar er staat niet in waaraan je het dan wel toeschrijft?

Ik zal het nog eens gestructureerder toelichten:
1. Aansturing: donderdag en vrijdag a.s. bereikt een groot deel van Europa weer een piek in de zoveelste hittegolf.
2. Overdag produceert PV op het Europese continent grote hoeveelheden stroom, waardoor elektriciteit goedkoop of zelfs gratis is. Zodra de zon ondergaat, valt deze productie direct weg. Wanneer er gelijktijdig weinig tot geen wind is => hitzeflaute.
3. Vraagstijging : tussen 19:00 en 23:00 uur komt bijna iedereen thuis, wordt er gekookt en zetten mensen de airco aan om de slaapkamers en leefruimten af te koelen.Tekort aan hernieuwbare bronnen: zie punt 2.
4. Inspringen van gascentrales: om deze relatief kortstondige verhoogde vraag op te vangen, moeten in korte tijd snelle en dure gascentrales worden opgestart.
5. Gevolg: deze combinatie duwt de prijzen op de groothandelsmarkt voor een relatief korte specifieke periode enorm de hoogte in.
En dat heeft voor de consument met een dynamisch energiecontract voor elektriciteit een direct gevolg want die prijzen worden rechtstreeks aangestuurd door die groothandelsmarkt. Voor vaste prijzen heeft het geen effect en voor variabele in mindere mate want daar wordt de prijs uitgevlakt door de goedkopere kwartieren.

Komt daar nog bij dat morgen de laatste kernreactor in Roemenië wordt stilgelegd maar dat werkt in de prijzen door over een langere periode dan de aondpiek. Maar maakt het tekort tijdens die pieken wel nog groter.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 17:57 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:22
CreativeS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

Die heb ik net onderweg naar huis al aangezet... en blijft gewoon aan.
En, is het al koel in de auto? :+

the older I get, the better I was...

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Dat ene moment dat je even grappig kon zijn... en je kiest het verkeerde... :(:)

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:42
Mooper schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:41:
Is dat inderdaad niet gewoon de airco piek?
"valt in korte tijd naar schatting 1,3 gigawatt aan opgewekt vermogen weg"

bron: Nederland kijkt naar zonsverduistering, TenneT naar het stroomnet

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

bsh10 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Ja dat is vandaag, maar morgen is op dezelfde tijd een sterkere piek.
Daar gaat nu de hele discussie om:
LigeTRy schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:14:
Is er morgen weer een zonsverduistering? ;) ik pak de euro hark er maar weer vast bij
MrFish schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Gelukkig niet, maar zo te zien heeft de prijs van vanavond blijkbaar toch niks met de verduistering te maken. Terug naar de tekentafel 8)7
Maar het antwoord (of vermoeden) is ondertussen al gegeven, waarschijnlijk aircopiek door hitte.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 12-08-2026 21:25 ]

• ASW1
Aardedraadje schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:24:

Maar het antwoord (of vermoeden) is ondertussen al gegeven, waarschijnlijk aircopiek door hitte.
Er is geen aircopiek, als die er is dan zou die moeten zijn rond 5 a 6u als mensen thuiskomen, niet om 8u 's avonds ineens allemaal tegelijk.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:49
Nou de Airco's hier gaan tegen 13:00 aan en tegen 17:00 staan ze op een heel laag pitje te pruttelen, de inductieplaat had even een dagje vrij wegens de bbq.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• ASW1
habbekrats schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:46:
Nou de Airco's hier gaan tegen 13:00 aan en tegen 17:00 staan ze op een heel laag pitje te pruttelen, de inductieplaat had even een dagje vrij wegens de bbq.
Ja dat kan ook en dan is er ook geen aircopiek. En nog 100 andere scenario's.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

Bij deze vorige pieken zei de netbeheerder al dat het door matige opwek komt en niet door de airco. Gebrek aan koelwater.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• habbekrats
Termy schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:51:
Bij deze vorige pieken zei de netbeheerder al dat het door matige opwek komt en niet door de airco. Gebrek aan koelwater.
Er staan in een aantal inderdaad al een paar dagen kerncentrales stil onder andere in Hongarije en Roemenië. Of in Frankrijk nog steeds stil ligt door de kwallen weet ik zo niet. Het Europese net moet dit opvangen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@habbekrats op https://www.gridwatch.templar.co.uk/france/ is wel te zien dat nucleair in Frankrijk nog wat verder is teruggeschroefd.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:23
bsh10 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Jeuj!! Vandaag weer een zonsverduistering toch TenneT?! Dat moet wel gezien de piek....
Toch...toch...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtHIu9xVQ9P6IUzFLST0AsbXJ_w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bkwVXOLTvTV90v5zkEgb2sgh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFFY-p5DFaLxXC8pIN-0LSvbV7k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BE3kekBIfKVSXmb53l5YAAGW.png?f=fotoalbum_tile
Bij bnr geloven ze er ook heilig in...
https://www.bnr.nl/podcas...og-door-zonsverduistering
habbekrats schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:46:
Tja, de airco's gingen hier niet aan maar ik heb niet het gevoel dat een individu representatief is voor het merendeel van de bevolking, je weet wel n=1.
Niet iedereen heeft een goed geïsoleerde woning (en al zeker niet in België).
Nog steeds heeft de meerderheid, die door de dag niet thuis is, niet door dat je beter tegen een laag constant vermogen je woning koel houdt ipv door de dag de warmte zich in de woning te laten opstapelen en bij thuiskomst op vol vermogen te gaan koelen om die er terug uit te krijgen.

Dat de piek niet om 18:00 uur alt maar rond 20:00 uur komt omdat de zonneproductie rond 18:00 zich (over het EU continent) nog aan het afbouwen is (je ziet gas zich dan ook langzaam opbouwen in de grafiek) en rond 20:00 uur geen significante betekenis meer heeft op de productie terwijl de airco's wel nog voor een verhoogde vraag zorgen.
Het is dus niet zo dat tot de piek de airco's niet draaien en dan plots allemaal aangezet worden. Het is de combinatie van vraag (nog steeds hoog door airco tegen opgestapelde warmte, nog steeds heeft niet iedereen door dat je je huis beter koel houdt - ook als er niemand aanwezig is -dan het te laten opwarmen en dan op vol vermogen terug af te koelen) en aanbod (meer gas).

Het is dus wel iets ingewikkelder dan dat.
Maar ik hoor graag waar die terugkerende prijspiek in de avond door veroorzaakt wordt telkens er een hitzeflaute is.
Het (hogere) verbruik door de dag is niet van invloed op een hogere groothandelsprijs prijs want dan zijn er in deze periode van het jaar in overloed goedkope energiebronnen beschikbaar.

Op de mix verbruiksbronnen van 12/08 kan je trouwens ook goed zien dat de prijspiek samengaat met de gaspiek.
Verhoogde vraag + verlaagde beschikbaarheid goedkope bronnen = prijspiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7ukklzaWpL3WOdvi9yIyiT6YgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp85K8Ve3Bd16zahIobkcQuc.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe er in dat scenario ook rekening mee dat al een kleine stijging in het gebruik van gas exponentieel leidt tot een hogere prijs. Wanneer de vraag dan hoger is dan ervoor en erna heeft dat een versterkend effect op de prijs.

[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2026 09:55 ]

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:50
ASW1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:43:
[...]

Er is geen aircopiek, als die er is dan zou die moeten zijn rond 5 a 6u als mensen thuiskomen, niet om 8u 's avonds ineens allemaal tegelijk.
De piek is heel makkelijk te verklaren als je naar electricitymaps kijkt. Dat is het moment dat het gas gebruik op zijn top is en de zon net helemaal weggevallen is. Dat gas verbruik zakt later op de avond weer ietsjes af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T11cc-3j21UcEtkc6o4klNQke3I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HBQ1m9pxj3yljNxY6wPay9sd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door rjd22 op 13-08-2026 11:00 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:13
De day-aheadgrafiek zegt enkel iets over hoeveel een kWh kost op een bepaald tijdstip.

Het zegt niets over hoeveel vermogen op dat moment gevraagd wordt. Wel dat er dure bronnen moeten ingezet worden wegens gebrek aan goedkopere.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

Het heeft inderdaad weinig zin om op de pianisten te blijen schieten om de realiteit te blijven ontkennen.
De term 'aircopiek' rond 20:00 uur komt van netbeheerders en energieanalisten (binnen Europa).
Het is immers de combinatie van algemene verminderde (goedkope) productiecapaciteit die de vraag naar gasproductie doet stijgen. Maar tot ongeveer 18:00 kan de hogere vraag bij hitte (er wordt ook door de dag meer gekoeld nog opgevangen worden door de zonneproductie.
Het is de combinatie van al hoger verbruik na 18:00 uur (koken, laden), het afnemen van de zonneproductie tussen 18:00 en 20:00 uur (waarbij rond 20:00 uur de zon bijna niets meer bijdraagt), de gecumuleerde warmte in woningen (en hun binnenmuren) die rond 20:00 uur zijn piek bereikt EN bewoners die dan en masse besluiten o.a. de slaapkamers preventief te gaan koelen dat de prijs plots in de hoogte triggert.
Is er geen hitte en plotse vraag naar (nog) meer airco dan zou het triggerpoint tussen goedkope beschikbare stroom en (teveel) dure stroom niet overschreden worden en zag je de gewone eendenrug bij de groothandels kwartierprijzen (vooral op werkdagen).
Het is dus wel degelijk de verhoogde massale vraag bij hitte door airco rond een specifiek uur dat die prijspiek triggert.
Het gemiddeld verbruik (wat iets anders is dan n=1) van een airco tijdens die avondperiode ligt tussen de 750 Wh en 1500 Wh (wat een heel ander erbruik is dan wie 24/7 de airco aan een lager erbruik doet "pruttelen". En dat zijn de cijfers binnen de EU en niet deze van BE noch NL. De energiemarkt binnen de EU is immers nagenoeg een eengemaakt markt met een eigen prijsmechanisme, spijtig genoeg nog steeds gestoeld op de gasprijs en niet op de productieprijs van individuele (goedkopere) bronnen.
Dat men dat niet graag hoort is iets anders.

Wozmro schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:04:
De day-aheadgrafiek zegt enkel iets over hoeveel een kWh kost op een bepaald tijdstip.

Het zegt niets over hoeveel vermogen op dat moment gevraagd wordt. Wel dat er dure bronnen moeten ingezet worden wegens gebrek aan goedkopere.
Maar dat zegt de productiegrafiek (die ik hier eerder ook al publiceerde) wel degelijk.
Je kan deze van uur tot uur opvolgen met het verbruik per energiebron uitgesplitst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McTa6A37n4185EVtSch9Z5vGVNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnHx6J4iFw0w5HEEjOC4QIWt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2026 11:21 ]

• habbekrats
@IvoB2 Apart grafiekje, ik mis de kolencentrale hier tegenover die in de morgen en avond uren flink staat te stampen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOFdO1NQBMiNz3hgOiM1GYAVA1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSKxISzk9aaCzugv6BmREXM3.jpg?f=fotoalbum_large

• ASW1
rjd22 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

De piek is heel makkelijk te verklaren als je naar electricitymaps kijkt. Dat is het moment dat het gas gebruik op zijn top is en de zon net helemaal weggevallen is. Dat gas verbruik zakt later op de avond weer ietsjes af.

[Afbeelding]
Dat is toch voorspelbaar, waarom zou dat tot zo'n korte heftige piek leiden?

Of is het een kwestie van leveranciers die hedgen omdat het exacte moment waarop de gascentrales bij moeten springen toch wat lastiger te bepalen valt?

habbekrats schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:28:
@IvoB2 Apart grafiekje, ik mis de kolencentrale hier tegenover die in de morgen en avond uren flink staat te stampen.~~~[Afbeelding]
Geen idee, mijn productiegrafieken kwamen van de BE-markt en daar draaien geen kolencentrales (en al maanden ook geen kerncentrales :+ ).

Op de Duitse markt zie je ze wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwHg-ovpxrM-PAmA6moI1aQguZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ihg3mWnPjjaDSHmuPrHEdo3N.jpg?f=fotoalbum_large

(Dit is overigens een voorbeeld van de energiemix van TransnetBW (TBW), de netbeheerder verantwoordelijk voor het hoogspanningsnet in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg.
In D heb je er immers ier (die meer of minder nog van kolencentrales afhankelijk zijn).

Gezien kolen nog slechter zijn dan gas vvermoed ik dat deze - waar nodig - pas ingezet worden wanneer de gascentrales niet meer toereikend zijn. En dat zal (in bepaalde deelstaten) van Duitsland vlugger het geval zijn dan in bv. NL (en in BE al helemaal niet).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2026 12:41 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:46
IvoB2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

Geen idee, mijn productiegrafieken kwamen van de BE-markt en daar draaien geen kolencentrales (en al maanden ook geen kerncentrales :+ ).

Op de Duitse markt zie je ze wel:
[Afbeelding]

(Dit is overigens een voorbeeld van de energiemix van TransnetBW (TBW), de netbeheerder verantwoordelijk voor het hoogspanningsnet in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg.
In D heb je er immers ier (die meer of minder nog van kolencentrales afhankelijk zijn).

Gezien kolen nog slechter zijn dan gas vvermoed ik dat deze - waar nodig - pas ingezet worden wanneer de gascentrales niet meer toereikend zijn. En dat zal (in bepaalde deelstaten) van Duitsland vlugger het geval zijn dan in bv. NL (en in BE al helemaal niet).
Het gaat om geld verdienen, dus kolencentrales draaien als er geld mee verdiend wordt, in Nederland sneller en vaker dan bij buren, omdat nu geld verdienen in NL belangrijker is. 'Slechter dan' gas als je er minder mee verdient, meestal beter dan gas.
Zo werkt de energie bieders markt wel niet.
Wanneer je een hogere prijs biedt dan nodig kom je niet in de kwartiermarkt.

En geld willen verdienen is heus niet voorbehouden aan Nederland alleen. Dat is een redelijk universeel gegeven.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 13-08-2026 13:08 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41

koboy

Heb een idee voor een icon

ASW1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Of is het een kwestie van leveranciers die hedgen omdat het exacte moment waarop de gascentrales bij moeten springen toch wat lastiger te bepalen valt?
Paar redenen (op de restjes markt die de day ahead is):
  1. Hoe korter de (verwachtte) leerperiode hoe hoger de prijs omdat de overhead over een korte periode wordt verdeeld
  2. Hoe inefficiënter de productie hoe hoger de prijs
Bij zo'n piek worden de laatste MWht-tjes opgewekt door de "noodvoorziening": inefficiënte gasgenerator en uitgeschakelde WKK's. De WKK's die moeten bijspringen draaien dan dus extra duur puur voor de electriciteit productie en de warmte en CO2 zij op dat moment een waardeloos bijproduct waar mogelijk nog voor betaald moet worden om het af te voeren.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ASW1
koboy schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Paar redenen (op de restjes markt die de day ahead is):
  1. Hoe korter de (verwachtte) leerperiode hoe hoger de prijs omdat de overhead over een korte periode wordt verdeeld
  2. Hoe inefficiënter de productie hoe hoger de prijs
Bij zo'n piek worden de laatste MWht-tjes opgewekt door de "noodvoorziening": inefficiënte gasgenerator en uitgeschakelde WKK's. De WKK's die moeten bijspringen draaien dan dus extra duur puur voor de electriciteit productie en de warmte en CO2 zij op dat moment een waardeloos bijproduct waar mogelijk nog voor betaald moet worden om het af te voeren.
Maar dan ga je er van uit dat er pakweg van 19:30 tot 20:30 daadwerkelijk een hoge verbruikspiek is, en die is er volgens mij niet echt. Ja het is het tijdstip waarop PV productie wegvalt en de wind gaat liggen, maar de gascentrale die dan bijspringt blijft daarna draaien en wordt niet om 20:30 weer uitgezet neem ik aan, dus waarom is 20u zoveel duurder dan 21u. Of drukt iedereen nog steeds massaal op de startknop van de vaatwasser 2 minuten voordat het 8U journaal begint?

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:39

MrFish

Untitled

Woensdag was er naast de eclips ook nauwelijks wind. Vandaag is er een nog iets hogere piek op precies dezelfde tijd. De echte aanjager is de combinatie van twee dingen: rond dat kwartier verdwijnt in anderhalf uur zo'n 3 GW aan zon (het steilste stuk van de zonsondergang), en er staat deze week amper wind. Dinsdag nog ruim 5 GW, gister nog geen 2, vandaag vrijwel 0. Dan moet er in korte tijd flexibel vermogen bijspringen, en dat laat zich fors betalen: precies dát kwartier krijgt een premie. Sinds de overstap op kwartierprijzen is dat effect nog beter zichtbaar. De Franse kwallen helpen vast niet mee, maar de aan/uit-knop is hier de wind icm snel-verdwijnende PV.

De hoogte van zo'n uitschieter voorspellen lukt me (nog) niet, daarvoor zijn ze te zeldzaam. Maar sinds gisteren probeer ik wel de kans erop in te schatten, uit de verwachte vraag minus wind en zon, hoe snel die verandert, en de positie van het kwartier binnen het uur.

Die schatting staat sinds gisteren op mijn voorspeller en voorspelde inderdaad voor vandaag om 19:45 al een grote kans op een "piek" (ik noem ze "naalden", omdat ze zo scherp zijn). In een herberekening met uitsluitend de gegevens van dinsdagochtend (en een model dat alleen data tot en met juni heeft gezien) kwam gisteren om 19:45 eveneens als riskantste van alle 96 kwartieren uit de bus. En ook voor morgenavond werd de piek correct voorspeld, al was die wat minder extreem dan de dagen ervoor.

Daarna is het volgens mijn model afgelopen met de pieken, omdat de wind weer toeneemt.

Potentiële uitschieters worden nu weergegeven als oranje en rode 'banden':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_hhaeWsT8LjdH6DaS6Uzih4qcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6gvtAprfbweitSlVBkL0ww4.png?f=fotoalbum_large

We gaan zien of dit potentiële uitschieters enigszins kan voorspellen.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:18
Als ik me niet vergis was ditzelfde effect er vorig jaar ook. Zolang de zonsondergang / PV afname samenvalt met de avond piek in verbruik, is er een prijspiek. Goed voor de batterij tvt. Als de PV afname weer voor de verbruiks piek in de avond is, is er niet zoveel aan de hand.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41

koboy

Heb een idee voor een icon

ASW1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:13:
[...]

Maar dan ga je er van uit dat er pakweg van 19:30 tot 20:30 daadwerkelijk een hoge verbruikspiek is, en die is er volgens mij niet echt. Ja het is het tijdstip waarop PV productie wegvalt en de wind gaat liggen, maar de gascentrale die dan bijspringt blijft daarna draaien en wordt niet om 20:30 weer uitgezet neem ik aan, dus waarom is 20u zoveel duurder dan 21u. Of drukt iedereen nog steeds massaal op de startknop van de vaatwasser 2 minuten voordat het 8U journaal begint?
Het hele jaar door zie je rond die tijd een piek. Hij is nu alleen extra hoog omdat er in de "reguliere" opwek (denk gas en kolen centrales) geen restcapaciteit meer is. Dit komt door kwallen, te warm en te weinig koelwater en ongetwijfeld nog meer factoren.
Hierdoor moet qua kosten erg dure opwek bijspringen. Kan goed dat dit soort partijen normaal gesproken op de onbalans markt werken, en daardoor ook onbalans tarieven rekenen....
Denk voor het soort partijen aan glastuinbouw. Normaal wordt hier alles van een WKK gebruikt: stroom voor de lampen, de warmte voor verwarming en de CO2 als mest. Hierdoor is het rendabel draaien. Maar als die WKK moet bijspringen en alleen stroom gaat leveren dank kom je op een veel lager rendement uit. Het zijn gewoon ICE motoren op gas met een dynamo er aan. Als je 40% rendement haalt mag je in je handjes klappen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Jeuj!! Vandaag weer een zonsverduistering toch TenneT?! Dat moet wel gezien de piek....
Toch...toch...
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier vergelijk je appels met peren. De energieprijsgrafiek is echt iets heel anders dan de netbelasting die Tennet moet controleren. De variatie in netbelasting zie je nu nog helemaal niet terug in de prijs die je als huishouden betaalt. Netbeheerders hebben wel een voorstel gedaan voor variabiliteit in netkosten, al gaat het dan nog pas over een paar tijdvakken per dag.

Uiteindelijk wordt daarmee je dynamische energietarief de optelling van de dynamische energieprijs (kWh) en het variabel nettarief (en nog belastingen etc.) .

[ Voor 7% gewijzigd door Wasrek op 13-08-2026 18:47 ]

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-08 19:04
Aangaande de openingspost, Zondergas is al lang failliet, dus iedereen zit gewoon bij Energyzero.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
MrFish schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:42:
[...]

Woensdag was er naast de eclips ook nauwelijks wind. Vandaag is er een nog iets hogere piek op precies dezelfde tijd. De echte aanjager is de combinatie van twee dingen: rond dat kwartier verdwijnt in anderhalf uur zo'n 3 GW aan zon (het steilste stuk van de zonsondergang), en er staat deze week amper wind. Dinsdag nog ruim 5 GW, gister nog geen 2, vandaag vrijwel 0. Dan moet er in korte tijd flexibel vermogen bijspringen, en dat laat zich fors betalen: precies dát kwartier krijgt een premie. Sinds de overstap op kwartierprijzen is dat effect nog beter zichtbaar. De Franse kwallen helpen vast niet mee, maar de aan/uit-knop is hier de wind icm snel-verdwijnende PV.

De hoogte van zo'n uitschieter voorspellen lukt me (nog) niet, daarvoor zijn ze te zeldzaam. Maar sinds gisteren probeer ik wel de kans erop in te schatten, uit de verwachte vraag minus wind en zon, hoe snel die verandert, en de positie van het kwartier binnen het uur.

Die schatting staat sinds gisteren op mijn voorspeller en voorspelde inderdaad voor vandaag om 19:45 al een grote kans op een "piek" (ik noem ze "naalden", omdat ze zo scherp zijn). In een herberekening met uitsluitend de gegevens van dinsdagochtend (en een model dat alleen data tot en met juni heeft gezien) kwam gisteren om 19:45 eveneens als riskantste van alle 96 kwartieren uit de bus. En ook voor morgenavond werd de piek correct voorspeld, al was die wat minder extreem dan de dagen ervoor.

Daarna is het volgens mijn model afgelopen met de pieken, omdat de wind weer toeneemt.

Potentiële uitschieters worden nu weergegeven als oranje en rode 'banden':

[Afbeelding]

We gaan zien of dit potentiële uitschieters enigszins kan voorspellen.
Mooi model.

Komt het model van een website of heb je het zelf gemaakt.

21,9 kWh/100km

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:23
Wasrek schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:45:
[...]

Hier vergelijk je appels met peren. De energieprijsgrafiek is echt iets heel anders dan de netbelasting die Tennet moet controleren. De variatie in netbelasting zie je nu nog helemaal niet terug in de prijs die je als huishouden betaalt. Netbeheerders hebben wel een voorstel gedaan voor variabiliteit in netkosten, al gaat het dan nog pas over een paar tijdvakken per dag.

Uiteindelijk wordt daarmee je dynamische energietarief de optelling van de dynamische energieprijs (kWh) en het variabel nettarief (en nog belastingen etc.) .
Ik vergelijk niet heel veel... Bnr/TenneT doen dat, de titel van het artikel is letterlijk: "TenneT: stroomprijzen woensdagavond twee keer zo hoog door zonsverduistering"
Dan zal er donderdag toch ook wel een zonsverduistering moeten zijn. Waarom zouden die prijzen anders even hoog zijn?
(Er zit enig sarcasme in mijn beide berichten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aLWbbeEqhgoT0l5Q-lWmBP1Eq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DkMhoMZ8UdQPb5E2URxHozYb.png?f=fotoalbum_large

Ik vergelijk weinig, maar vermoed wel iets, en dat is dat je het artikel niet hebt bekeken :+

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 13-08-2026 20:17 ]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-08 21:09
V_ger schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:45:
Als ik me niet vergis was ditzelfde effect er vorig jaar ook. Zolang de zonsondergang / PV afname samenvalt met de avond piek in verbruik, is er een prijspiek. Goed voor de batterij tvt. Als de PV afname weer voor de verbruiks piek in de avond is, is er niet zoveel aan de hand.
Vorig jaar, het jaar daarvoor en het jaar daarvoor ook. Zolang ik de dynamische prijzen volg zijn er hoge pieken in de periode vanaf half augustus tot ergens medio september.

Ik denk dat het in de basis te maken heeft met nog beest veel opwekking van PV overdag, terwijl het niet meer de avondpiek dekt. Of die nou door airco's komt of niet.

Dit betekent dat er voor korte tijd snel regelbaar fossiel vermogen nodig is. En dat zal dus relatief duur zijn. De duurste aanbieder die nodig is om aan de vraag te voldoen bepaalt dan de prijs en daar profiteren wij dan van met onze thuisbatterijen en dynamische contracten...

Uiteraard zijn er ook macro-factoren die spelen en allemaal zijn genoemd (koelwater, duur gas, hitte). Maar deze trend van hoge avondprijzen in augustus is er dus zeker al enkele jaren. Het kan best zijn dat het vanaf volgende week nog hoger wordt als Regio Noord weer aan het werk gaat...

• MrFish

MrFish

Untitled

tukker999 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:52:
[...]

Mooi model.

Komt het model van een website of heb je het zelf gemaakt.
Het model is initieel geforkt van de bekende https://github.com/b3nn0/EpexPredictor, maar is inmiddels sterk uitgebreid, zie mijn sig. Ik neem o.a. een stuk meer databronnen mee en de voorspelling heeft ook een onzekerheidsmarge.

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Ik vergelijk niet heel veel... Bnr/TenneT doen dat, de titel van het artikel is letterlijk: "TenneT: stroomprijzen woensdagavond twee keer zo hoog door zonsverduistering"
Dan zal er donderdag toch ook wel een zonsverduistering moeten zijn. Waarom zouden die prijzen anders even hoog zijn?
(Er zit enig sarcasme in mijn beide berichten).

[Afbeelding]

Ik vergelijk weinig, maar vermoed wel iets, en dat is dat je het artikel niet hebt bekeken :+
Je "sneer" richting Tennet stond echter niet onder de link naar BNR, maar onder de link richting de site van Tennet. En juist achter die link wordt volgens mij heel netjes door Tennet uitgelegd, zonder iets te suggereren over dat energieprijzen hoog zouden zijn door de zonsverduistering.

Dat artikel van BNR maakt dat er idd wel van, op basis van uitspraken van de woordvoerder manager van Tennet. Dat kan ik best begrijpen ook door de urgente toon. (Al zegt die manager van Tennet op geen moment dat de prijzen hoog zijn door de zonsverduistering. Enkel dat het aanbod toch al laag is en daardoor extra kritisch/riskant voor het netwerk).

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:14
MrFish schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:42:
[...]
De echte aanjager is de combinatie van twee dingen: rond dat kwartier verdwijnt in anderhalf uur zo'n 3 GW aan zon (het steilste stuk van de zonsondergang), en ...
Dit detail klopt niet: volgens energieopwek.nl is het én niet 3GW in anderhalf uur, en het is ook niet het steilste stuk. Van 19:00 tot 20:30 valt er ruim 4GW weg. Maar daarvoor is de verandering wel steiler, bijv van 17:30 tot 19:00 valt er 6GW weg. Het is eerder het absolute niveau dat uitmaakt, de lage productie van zon moet ergens anders mee gecompenseerd worden. (Zoals je wel terecht opmerkt wat betreft wind ook).

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:13:
[...]

Wat er denk ik bedoeld wordt is dat bij het ondergaan van de zon er in het begin maar een beetje bijgeschakeld hoeft te worden door bijvoorbeeld een gascentrale, en die werkt een stuk efficiënter als die op vollast kan draaien.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Dat is niet het probleem van de gascentrales. In principe moet je leveren wat je tegen die prijs hebt afgesproken op dat moment en de afnemende partij moet de afgesproken hoeveelheid afnemen tegen die prijs. Als dat niet lukt/kan moet je dit verhandelen op de onbalansmarkt, of als je het aan ziet komen op de intradaymarkt.

• Stefannn
  • Laatst online: 17:15
Een onverwacht fenomeen...
Achtergrond: ik rapporteer hier maandelijks hoe het me vergaat met sinds januari een dynamsich contract en sinds eind maart een batterij. En dat afgezet tegen het vast contract alternatief. Zie bijvoorbeeld hier mijn rapport over juli.

Maarrrrrr....
We zitten nu halverwege augustus en "opeens" zie ik dat mijn inkoop tarief rond de 24 cent zit tegen ongeveer 18 cent in de voorgaande maanden. Dat verbaaste me. Ben ik opeens heel duur uit???

De verklaring is eenvoudig:
- ik ben sinds 1 augustus op vakantie.
- de batterij laadt overdag op als het tarief rond de 13 cent ligt. Maarrr..... dat gaat vrijwel volledig vanuit de PV. Die 13 cent wordt dus niet bij het gemiddelde afname tarief geteld.
- Ik draai geen NOM maar ontlaad de batterij bij het hoogste avond tarief. Daardoor draait mijn huis de rest van de nacht op "dure stroom".
- Het gemiddelde teruggave tarief is juist wel hoog (27 cent), door de batterij smiddags op te laden vermijd ik immers terugleveren tegen een laag tarief en bovendien ontlaad ik tegen hoog tarief.

Als ik thuis ben laad ik de auto met regelmaat op. Dat doe ik bij de het laagste tarief en dan is de PV niet toereikend dus neem ik wel tegen laag tarief af.

Kortom....
Mijn gemiddelde afname tarief is hoog. Maar "dat enkele getal" is misleidend. Het is maar een heel kleine hoeveelheid kWh dat ik tegen dat tarief afneem.

Fun!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX54q6f3VeYcj8-V3HrCVFwg7BY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gz77ZAgGUtlCsqHtFoCLXOpU.png?f=fotoalbum_large

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• MrFish

MrFish

Untitled

mdvmine schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Dit detail klopt niet: volgens energieopwek.nl is het én niet 3GW in anderhalf uur, en het is ook niet het steilste stuk. Van 19:00 tot 20:30 valt er ruim 4GW weg. Maar daarvoor is de verandering wel steiler, bijv van 17:30 tot 19:00 valt er 6GW weg. Het is eerder het absolute niveau dat uitmaakt, de lage productie van zon moet ergens anders mee gecompenseerd worden. (Zoals je wel terecht opmerkt wat betreft wind ook).
Goede check, dank. Die "3 GW in anderhalf uur / het steilste stuk" was te kort door de bocht, de absolute afname is eerder op de avond inderdaad groter. Maar "het absolute niveau" alléén verklaart de naald ook niet: na 21:00 is de zon helemaal weg en en toch zakt de prijs dan juist weer, omdat de vraag dan daalt. Wat het kwartier rond 19:45 bijzonder maakt is dat de restvraag (vraag min zon én wind) daar piekt: zon vrijwel op nul terwijl de avondvraag nog hoog is. En binnen het uur bepaalt de verandersnelheid wél welk kwartier de premie pakt. In mijn naaldmodel zitten daarom alle drie: het niveau van de restvraag, de verandering ervan, en de positie van het kwartier binnen het uur. Niveau óf helling is dus eigenlijk een valse tegenstelling, het is het product van de twee :)

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:01
Stefannn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:23:

- Ik draai geen NOM maar ontlaad de batterij bij het hoogste avond tarief. Daardoor draait mijn huis de rest van de nacht op "dure stroom".
Waarom niet -zeg- twee KWh overhouden om de nacht door te komen?

• Stefannn
Nanuk schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Waarom niet -zeg- twee KWh overhouden om de nacht door te komen?
Omdat ik ze rond 20:00 voor gemiddeld 45 cent kan terugleveren. De rest van de nacht kost het dan gemiddeld 30cent maar zolang we nog kunnen salderen is het zo voordeliger.
Geen wereld wonder: ik neem dan 5kWh af met 15cent/kWh bonus ten opzicht me van via “nom uit batterij”. 65cent per nacht dus.
Toch 65 euro over een zomer van 100 dagen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Omdat ik ze rond 20:00 voor gemiddeld 45 cent kan terugleveren. De rest van de nacht kost het dan gemiddeld 30cent maar zolang we nog kunnen salderen is het zo voordeliger.
Geen wereld wonder: ik neem dan 5kWh af met 15cent/kWh bonus ten opzicht me van via “nom uit batterij”. 65cent per nacht dus.
Toch 65 euro over een zomer van 100 dagen.
Je vergeet laad- en ontlaadverliezen mee te nemen ;)
Doe je dat wel, dan kom je sommige nachten niet uit, zoals zaterdag op zondag (terugleveren met 35cent/kWh en inkopen op 32 a 33 cent/kWh all in)

• Stefannn
Rene85 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Doe je dat wel, dan kom je sommige nachten niet uit, zoals zaterdag op zondag (terugleveren met 35cent/kWh en inkopen op 32 a 33 cent/kWh all in)
Scherp!
Ik heb wel al een laadverlies bescherming op het opladen. Ik laad de batterij alleen op als de gemiddelde spread tussen laden en ontladen op de optimale tijden minimaal 5 cent is (instelbaar). Ik had er eigenlijk niet aan gedacht dat ik nog een laadverlies bescherming op het ontladen kon zetten.
Tja…
Ik weet nog niet zeker of ik die moeite er in ga steken. Vanaf 2027 wordt het immers sowieso anders.

• Stefannn
Rene85 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Bij nader inzien….
Nee
Dat ontlaad verlies heb ik sowieso.
Ik ben beter uit met “tegen 35cent met 6% verlies terugleveren” dan “tegen 33cent uitsparen met 6% verlies zelf gebruiken”.

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

Bij nader inzien….
Nee
Ik ben beter uit met “tegen 35cent met 6% verlies terugleveren” dan “tegen 33cent uitsparen met 6% verlies zelf gebruiken”.
Ah yes, wanneer het van je zonnepanelen komt, maakt het idd niet uit of je het weer uit de batterij haalt voor eigen gebruik of voor teruglevering. Wanneer je expliciet extra uit het net trekt op goedkope momenten, dan spelen laadverliezen een rol, maar daar houd je dus al rekening mee.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:01
Stefannn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

Bij nader inzien….
Nee
Je betaald nog wel evt. leverancierskosten voor leveren en afnemen, die zou je anders helemaal niet hebben.

Mijn uitgangspunt is dat de meter zo weinig mogelijk moet slijten. In de ochtend zet ik de batterij stil zodra ik voldoende opwek heb, tijdens de goedkope uurtjes mag ie naar 100% laden uit eigen opwek zodat ie in de loop van de middag vanzelf weer alle overschot naar het net stuurt.

Auto laden gooit dat schema wel eens in de war maar door vaak en niet al te snel te laden red ik het toch geheel zonder stroom van het net te halen deze zomer.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40
Rene85 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Ah yes, wanneer het van je zonnepanelen komt, maakt het idd niet uit of je het weer uit de batterij haalt voor eigen gebruik of voor teruglevering. Wanneer je expliciet extra uit het net trekt op goedkope momenten, dan spelen laadverliezen een rol, maar daar houd je dus al rekening mee.
Niet helemaal, want als je zonnestroom in je accu stopt, en daar dus een stuk verlies op hebt, "kost" je dat de prijs van de export, en die is dit jaar vrijwel altijd nog positief geweest.

Dus je hebt ook dan verlies, want die kWh's die je nu in warmte omzet (laadverliezen), had je anders kunnen exporteren en daar geld voor kunnen krijgen...

Edit: mijn punt is eigenlijk: je eigen zonnestroom is ook niet gratis. Weliswaar goedkoper dan moeten inkopen (vanaf komend jaar), maar is dus wel iets waard.

[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 14-08-2026 16:36 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Stefannn
Gameboy schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:33:
[...]

Niet helemaal, want als je zonnestroom in je accu stopt, en daar dus een stuk verlies op hebt, "kost" je dat de prijs van de export, en die is dit jaar vrijwel altijd nog positief geweest.

Dus je hebt ook dan verlies, want die kWh's die je nu in warmte omzet (laadverliezen), had je anders kunnen exporteren en daar geld voor kunnen krijgen...

Edit: mijn punt is eigenlijk: je eigen zonnestroom is ook niet gratis. Weliswaar goedkoper dan moeten inkopen (vanaf komend jaar), maar is dus wel iets waard.
Daar houd ik dus al rekening mee. Ik laad de batterij alleen vol als ik “over de laad en ontlaad cyclus gemiddeld” minimaal 5 cent winst heb.
Ik heb (gemeten) 11% RTE verlies, dat is zo’n 1.5 a 2.5 cent. Dus met die 5 cent zit ik altijd goed.

Pagina: 1 ... 346 347 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels