• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:05
Wozmro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:15:
Het ultieme einddoel is dan ook een volledige omwenteling van ons energiesysteem: in de maanden december en januari voldoende energie uit zon en wind in combinatie met allerhande opslag en sturing.

Dat de technologie zo schaalbaar is van pakweg 1 plugin paneel tot GW installaties en alles daartussenin maakt het net zo indrukwekkend.

En ik denk dat een eigen investering van 40k ook wel een gemiddeld financieel rendement van rond de 5% zal opbrengen.

En daar bovenop heeft niemand daar last van. Maakt geen lawaai, stinkt niet, staat niet in de weg,...

En je ziet in dit en andere topics dat er toch wel best veel moet gestudeerd en geëxperimenteerd worden om tot de meest optimale resultaten te komen. De fossiele industrie zal het niet voor ons doen, het moet vanonderuit komen.
Ook dit stukje tekst staat bol van de (politieke) voorkeur en wensvisie van Utopia.

Dat er mensen zijn (waaronder ik) die mee bewegen uit hobby, interresse enof financieel gewin maakt niet dat dezelfde weg naar Utopia wordt gedeeld.

En wat betref het er geen last van hebben, iemand zal dat bonnetje moeten betalen, maak die bijdrage vrijwillig dan wil ik wel eens zien wat er van overblijft.

Wensdenken is al decennia gedaan O-)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Welke richting wil jij dan uit?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:52
Willen? We gaan naar elke wijk zn eigen gasgenerator, minimaal, op industrieterreinen ieder bedrijf zn eigen gasgenerator. Vooruitgang is niet te stoppen ;)

• Simpel360
Wozmro schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:55:
Welke richting wil jij dan uit?
Door de druk die de (aanwas van de) mens op de aarde legt voor een beter bestaan ben ik niet positief.

Voor de korte termijn zul je niet ontkomen aan beproefde recepten als fossiel en kern.

• Simpel360
Vdvmark schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:14:
Willen? We gaan naar elke wijk zn eigen gasgenerator, minimaal, op industrieterreinen ieder bedrijf zn eigen gasgenerator. Vooruitgang is niet te stoppen ;)
In 030 zijn al de nodige vergunningsstappen gezet.....

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Tja, dan zal daar het verschil zitten tussen u en mij. Ik ben wel positief.

Het is wat het is.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:32
Vdvmark schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:14:
Ik meen me te herinneren dat eind vorige eeuw er een proefproject heeft gelopen dat je cv ketel vervangen werd door een gasgenerator waarbij de restwarmte dus je huis verwarmde en iets van 10 KW naar het huis en het net ging. Geen idee waarom dat niets geworden is. Had prima aangesloten op de zonnepanelen die later verschenen. Voor en naseizoen dan met de airco verwarmen.

• Vdvmark
Nanuk schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Ik meen me te herinneren dat eind vorige eeuw er een proefproject heeft gelopen dat je cv ketel vervangen werd door een gasgenerator waarbij de restwarmte dus je huis verwarmde en iets van 10 KW naar het huis en het net ging. Geen idee waarom dat niets geworden is. Had prima aangesloten op de zonnepanelen die later verschenen. Voor en naseizoen dan met de airco verwarmen.
Ik denk dat er voor een 'sneller pad' is gekozen. Vandaar dat nu gelijk met het slechte TenneT nieuws voor delen Utrecht, gemeld kon worden dat andere delen nog niet op slot hoefden omdat verduurzamingsprojecten waren uitgesteld. Dat was t positieve nieuws.

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:16
Na het debacle gister met Zonnedimmer zijn mijn IQ7+ panelen vandaag weer aan het werk. Heb wel de Envoy unmetered een herstart gegeven en via de Zonnedimmer website de panelen handmatig de panelen één uur uitgezet in de hoop dat het signaal om te activeren deze keer wel zou werken. Ik weet dus niet wat de boel weer in beweging heeft gekregen. Hopelijk werkt het volgende keer wel naar behoren. Enexis en Zonneplan mogen mijn panelen ook uitschakelen als zij dat willen.

• Vdvmark
Ramtka schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:04:
Na het debacle gister met Zonnedimmer zijn mijn IQ7+ panelen vandaag weer aan het werk. Heb wel de Envoy unmetered een herstart gegeven en via de Zonnedimmer website de panelen handmatig de panelen één uur uitgezet in de hoop dat het signaal om te activeren deze keer wel zou werken. Ik weet dus niet wat de boel weer in beweging heeft gekregen. Hopelijk werkt het volgende keer wel naar behoren. Enexis en Zonneplan mogen mijn panelen ook uitschakelen als zij dat willen.
Bij mij deed Zonnedimmer een aantal dagen niets, maar die dagen was de productiegrafiek zie ze toonden wel die van mijn installatie. Daarna een dag dat Zonnedim app aangaf te hebben gedimd, maar in werkelijkheid ontving mijn installatie van hen geen signaaltjes, en die dag is ineens de grafiek van mijn productie 100% zeker niet van mijn installatie maar van een ander. Daarna gisteren, grafiek niet van mijn installatie, wel signaal uitzetten, grafiek toont daarna productie, mijn installatie staat dus uit, app geeft aan gedimd, daarna geeft app aan dat panelen weer volledig produceren en valt in grafiek de productie naar 0, wat ook daadwerkelijk de productie is haha. Nadat Enphase panelen weer heeft aangezet en ik ook weer produceer, laat grafiek Zonnedimmer nog steeds 0 produktie zien. Maar de pieken en dalen in grafiek die er helemaal bij mij niet waren eerder en Watts productie die niet van mijn systeem waren, geeft mij niet idee dat t 1 dingetje was wat mis liep.

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:49
Ramtka schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:04:
Ik had EXACT dezelfde ervaring, ook met Envoy. Ik ga Zonnedimmer eraf gooien !!
Ik doe het wel met de hand op de Enlighten manager site. Ik heb IQ8 omvormers trouwens

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:22
sipjan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:32:
[...]
Ik ga Zonnedimmer eraf gooien !!
In de Enphase app staat, dat mijn systeem beheerd wordt door Zonnedimmer. Kijk in de app bij Menu -> Instellingen -> Profiel.

Dus er zal iets meer moeten gebeuren, dan alleen "eraf gooien". Maar hoe? Waarschijnlijk bij Zonnedimmer een formulier invullen met een verzoek.

Overigens is op hun support pagina het volgende te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2wtcEeYr3xC18UqYaKYNaXZc2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FhQ4fQzmQjWNmiuDl1z25lsb.png?f=fotoalbum_large

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:12
Hier zelfde ervaring met Zonnedimmer (na afschakelen nooit meer aangeschakeld). Van de week voor het eerst geprobeerd en gelijk een slechte ervaring helaas. Enphase support heeft mij geholpen gisteren om de productie weer aan te krijgen. Zonnedimmer kan je alleen per mail te pakken krijgen en gezien de tekst op de support pagina zullen ze het wel druk hebben.
Bij inloggen kreeg ik gisteren ook 429 en 404 errors. Support mail sturen kon uur lang ook niet. Daarnaast kan je in de Enphase Enlighten app de toestemming van Zonnedimmer niet intrekken. Ik krijg ook de melding dat ik geen systeemprofiel kan kiezen om Zonnedimmer het beheerd. Dit terwijl ik op de website van Zonnedimmer mijn envoy losgekoppeld heb. Gekke is een beetje dat Enphase mijn systeem wel aankreeg, maar me niet kon helpen met het intrekken van de autorisatie van Zonnedimmer. Ze hebben dus wel een tussenschermpje waar je toestemming kunt geven (die krijg je te zien tijdens het koppelen), maar intrekken hebben ze niks voor. Ze gaven aan dat Zonnedimmer dat moet doen. Beetje gek.
Dus voelt allemaal niet lekker qua autorisaties, stabiliteit van alle systemen van Zonnedimmer is kennelijk ook wankel. Dus ik ben er ook wel beetje klaar mee denk ik.
Gisteren dus ook productie misgelopen daardoor. Na uitschakelen nooit meer aan gegaan gisteren middag en begin van de avond. Pas na interventie van Enphase zelf.

Iemand uit de straat hier exact zelfde probleem en die had hetzelfde als iemand hier op het forum dat het vandaag ineens wel weer werkte. Begreep ook dat het een soort "taak" is die ze er op zetten van Zonnedimmer en dat die sowieso na bepaalde tijd gestopt zou moeten worden. Nachtje er overheen heeft die taak voor andere dan wellicht doen stoppen.

Ik zag gisteren ook voor het eerst in de app dat Enphase nu dat AI profiel heeft om bij negatieve prijzen mijn productie uit te zetten. Maar kan dat nu helaas niet proberen omdat er staat dat Zonnedimmer mijn systeem beheerd. Eerder hadden ze ook wel die systeemprofielen bij Enphase, maar werkte voor mij niet in combinatie met mijn IQ7 omvormers. Benieuwd of het nu wel werkt.

Iets anders, begreep van Tibber dat het bij hen ook hoge prio heeft om dit voor Enphase systemen mogelijk te maken. Denk dat ik dat wel een interessante optie vind. Voor de rest doen ze ook veel goed namelijk.

Joost de Vries

• Vdvmark
joostdevriesede schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:23:
Hier zelfde ervaring met Zonnedimmer (na afschakelen nooit meer aangeschakeld). Van de week voor het eerst geprobeerd en gelijk een slechte ervaring helaas. Enphase support heeft mij geholpen gisteren om de productie weer aan te krijgen. Zonnedimmer kan je alleen per mail te pakken krijgen en gezien de tekst op de support pagina zullen ze het wel druk hebben.
Bij inloggen kreeg ik gisteren ook 429 en 404 errors. Support mail sturen kon uur lang ook niet. Daarnaast kan je in de Enphase Enlighten app de toestemming van Zonnedimmer niet intrekken. Ik krijg ook de melding dat ik geen systeemprofiel kan kiezen om Zonnedimmer het beheerd. Dit terwijl ik op de website van Zonnedimmer mijn envoy losgekoppeld heb. Gekke is een beetje dat Enphase mijn systeem wel aankreeg, maar me niet kon helpen met het intrekken van de autorisatie van Zonnedimmer. Ze hebben dus wel een tussenschermpje waar je toestemming kunt geven (die krijg je te zien tijdens het koppelen), maar intrekken hebben ze niks voor. Ze gaven aan dat Zonnedimmer dat moet doen. Beetje gek.
Dus voelt allemaal niet lekker qua autorisaties, stabiliteit van alle systemen van Zonnedimmer is kennelijk ook wankel. Dus ik ben er ook wel beetje klaar mee denk ik.
Gisteren dus ook productie misgelopen daardoor. Na uitschakelen nooit meer aan gegaan gisteren middag en begin van de avond. Pas na interventie van Enphase zelf.

Iemand uit de straat hier exact zelfde probleem en die had hetzelfde als iemand hier op het forum dat het vandaag ineens wel weer werkte. Begreep ook dat het een soort "taak" is die ze er op zetten van Zonnedimmer en dat die sowieso na bepaalde tijd gestopt zou moeten worden. Nachtje er overheen heeft die taak voor andere dan wellicht doen stoppen.

Ik zag gisteren ook voor het eerst in de app dat Enphase nu dat AI profiel heeft om bij negatieve prijzen mijn productie uit te zetten. Maar kan dat nu helaas niet proberen omdat er staat dat Zonnedimmer mijn systeem beheerd. Eerder hadden ze ook wel die systeemprofielen bij Enphase, maar werkte voor mij niet in combinatie met mijn IQ7 omvormers. Benieuwd of het nu wel werkt.

Iets anders, begreep van Tibber dat het bij hen ook hoge prio heeft om dit voor Enphase systemen mogelijk te maken. Denk dat ik dat wel een interessante optie vind. Voor de rest doen ze ook veel goed namelijk.
Ik kon dat profiel gisteren gewoon invullen qua tarieven, terwijl hier ook Zonnedimmer als beheerder staat.
Klantenservice Enphase gaf echter aan dat ze dachten dat het zowiezo bij mijn systeem niet zou gaan werken die ingestelde aan/uit sturing op tarieven en er was verbazing dat ik dat kon instellen op mijn daarmee naar verwachting niet compatible systeem.
Enphase is dus waarschijnlijk hoofdverantwoordelijke voor niet schakelende systemen, ook bij Frank SlimTerugleveren werd Enphase gister niet meer aangezet las ik, terwijl daar dat aan en uitzetten eerder redelijk frequent steeds zonder hapering functioneerde, ook hier toen ik Frank als beheerder had staan. (Moest ik ook door Frank laten verwijderen).

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen.
Ik zie hele dramatischte verhalen over Zonnedimmer langs komen, heeft niets met Day Ahead prijzen te maken….. lijkt mij tijd voor een eigen topic?!

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Ramtka
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:10:
Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen.
Ik zie hele dramatischte verhalen over Zonnedimmer langs komen, heeft niets met Day Ahead prijzen te maken….. lijkt mij tijd voor een eigen topic?!
Zoiets?
Het grote Zonnedimmer topic

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Via de zoekfunctie niet heel veel gevonden. Ik ga binnenkort de overstap maar Zonneplan maken. Nu vragen zij of ik met een vast voorschot of dynamisch voorschot wil werken. Wat hebben jullie en waarom?

Dit is mijn eerste dynamische contract dus het is nog even zoeken etc.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Beun schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:37:
Via de zoekfunctie niet heel veel gevonden. Ik ga binnenkort de overstap maar Zonneplan maken. Nu vragen zij of ik met een vast voorschot of dynamisch voorschot wil werken. Wat hebben jullie en waarom?

Ivm de zonnepanelen en de termijnen zou dat bij mijn kunnen afhangen van het moment van afsluiten.
Voorjaar-> dynamisch
Najaar -> vast voorschot
Dat zou mijn persoonlijk de minste risico opleveren.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31

koboy

Heb een idee voor een icon

Dynamisch voorschot. Lekker zelf de rente trekken 8 van de 12 maanden van de PV opbrengsten.

Maar het is vooral een gevoelskwestie. Houd je van stabiliteit, dan vast voorschot. Houd je van boter bij de vis, en kun je het prijsverschil dragen/plannen dan dynamisch voorschot.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

Tenzij je in de schuldsanering zit of heel krap bij kas : het maakt niets uit.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:56
de Peer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:17:
[...]

Tenzij je in de schuldsanering zit of heel krap bij kas : het maakt niets uit.
...totdat de leverancier op de fles gaat.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• de Peer

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:21:
[...]

...totdat de leverancier op de fles gaat.
Dat is bij dynamische aanbieders niet heel waarschijnlijk, ze lopen weinig risico.

En dan nog, het gaat niet om grote bedragen

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-05 17:01
Martijne schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:55:
[...]

Met deze laatste instelling zijn mijn panelen exact om 1245 uit gegaan. Toen werd de prijs incl lager dan 0ct en is het de moeite om uit te zetten. Let wel: ik verbruik meer dan ik teruglever. Ik hoop dat andere GoodWe gebruikers hier iets aan hebben. Oh en deze formule is voor tibber klanten. Mocht iemand toch nog een finetuning hiervoor hebben, dan hoor ik het uiteraard graag.
Ik probeer mijn Goodwe omvormers via de SEMS+ portal (app) in te stellen, zodat bij negatieve prijzen de omvormers (ik heb er 2) uit gaan en weer aangaan als de prijzen weer positief worden. Ik zit bij Zonneplan (dus krijg de 2 eurocent vergoeding bovenop de dynamische prijzen bij teruglevering): Kloppen dan de volgende waarden om als input op te geven:

Formule is (P x A +/- B) x C +/- D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfAG2JUpIK0mt8p7Zut5-j_Dt0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l9uFeySwLTEW0WNQxImdKtL.jpg?f=fotoalbum_large

P = 1 (de dynamische prijs)
A = 1 (want geen inkoopkosten?)
B = 0,02 (want 2 eurocent teruglevergoeding bij zonneplan)
C = 1,21 (= BTW)
D = 0,11 (energiebelasting, ongeveer 11 ct per kwh incl btw)

Gaat dit dan goed?:) Of maak ik een denkfout. Benieuwd naar jullie ervaringen.

• koboy

koboy

Eriklu schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Ik probeer mijn Goodwe omvormers via de SEMS+ portal (app) in te stellen, zodat bij negatieve prijzen de omvormers (ik heb er 2) uit gaan en weer aangaan als de prijzen weer positief worden. Ik zit bij Zonneplan (dus krijg de 2 eurocent vergoeding bovenop de dynamische prijzen bij teruglevering): Kloppen dan de volgende waarden om als input op te geven:

Formule is (P x A +/- B) x C +/- D

[Afbeelding]

P = 1 (de dynamische prijs)
A = 1 (want geen inkoopkosten?)
B = 0,02 (want 2 eurocent teruglevergoeding bij zonneplan)
C = 1,21 (= BTW)
D = 0,11 (energiebelasting, ongeveer 11 ct per kwh incl btw)

Gaat dit dan goed?:) Of maak ik een denkfout. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Zonneplan even omrekenen naar exclusief BTW, dan klopt het. Die 2 cent is inclusief BTW.
Eventueel kun je de zonneplan kosten en de energiebelasting optellen en dan op B zetten zonder BTW, of op D inclusief BTW.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 17:47

Heb zelf vast voorschot gekozen, ben in oktober 2024 qua maand begonnen, heb het op €10 gezet, terwijl volgens hun berekening op gemiddelde kosten zit van €0.65.
Waarom? Ik hou ik van zekerheid wat ik per maand kwijt ben, wat in mijn geval niet echt speelt, maar vind het gewoon lekker duidelijk en overzichtelijk.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:48
Ik heb dynamisch voorschot en met mijn verbruik zit er 150,- verschil tussen de goedkoopste en duurtste maand. Dit is vooral door gas in de winter voor het verwarmen.

• Ramtka

Ik ben in december overgestapt naar Zonneplan. Ik heb hetzelfde maandbedrag aangehouden als daarvoor, zodat ik bij de jaar afrekening niet achterover sla van de factuur. Ik verbruik 6MWh per jaar en wek zelf 4MWh op. (edit: factor 1000 correctie 😅)

[ Voor 3% gewijzigd door Ramtka op 05-05-2026 19:04 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:45
Ramtka schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Ik ben in december overgestapt naar Zonneplan. Ik heb hetzelfde maandbedrag aangehouden als daarvoor, zodat ik bij de jaar afrekening niet achterover sla van de factuur. Ik verbruik 6GWh per jaar en wek zelf 4GWh op.
6 en 4 Miljoen kWh is wel heul erg veul!

• koboy

koboy

elektriekert schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:38:
[...]

6 en 4 Miljoen kWh is wel heul erg veul!
Ja zeg, ga jij er nou ook een factor 1000 extra overheen gooien?

Edit: Heb toch maar even een ibuprofen genomen tegen die half zeurende koppijn. Mijn concentratie lijdt er onder.

[ Voor 21% gewijzigd door koboy op 05-05-2026 15:03 ]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:48
koboy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Het klopt wel wat hij zegt;

1 GWh = 109 Wh en 1 kWh = 103 Wh dus 1GWh is 1 miljoen kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door BernardV op 05-05-2026 14:26 ]

• ASW1
  • Laatst online: 17:50
Best wat wind, veel zon en toch prijzen van rond de 10 cent overdag. Hoe kan dat, wordt er meer fossiele productie afgeschakeld door hoge brandstofprijzen of is dit normaal?

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:03

MrFish

Untitled

ASW1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:26:
Best wat wind, veel zon en toch prijzen van rond de 10 cent overdag. Hoe kan dat, wordt er meer fossiele productie afgeschakeld door hoge brandstofprijzen of is dit normaal?
Mijn EPEX-voorspeller zat er ook fors naast voor morgen (voorspelling was te laag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJZw5nyBojQ20szRzhFEpBjNldA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/td8Ii88QQRegwdDzxGdUoH5d.png?f=fotoalbum_large
De prijsopbouw (zie site) zegt nu toch dat er relatief weinig zon en wind is.

Donderdag lijkt ook een interessante dag te worden volgens de voorspelling.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 08:39
MrFish schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:43:
[...]

Mijn EPEX-voorspeller zat er ook fors naast voor morgen (voorspelling was te laag):
[Afbeelding]
De prijsopbouw (zie site) zegt nu toch dat er relatief weinig zon en wind is.

Donderdag lijkt ook een interessante dag te worden volgens de voorspelling.
Mooi werk man, gebruik je site dagelijks.
Hier aan de kust vandaag veel zon en ook aardig windje, dus voor mn gevoel veel duurzame stroom, heb dus toch de auto overdag opgeladen ondanks de relatief hoge uurprijs, wetende dat er toch waarschijnlijk 100% zonnestroom (uit de buurt) in gaat.

• Mcjack
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:02
Half mei ga ik over op een dynamisch contact van Zonneplan, zit te denken aan een thuisbatterij van Zonneplan, is dit een goede keuze of is een ander merk een betere keuze zoja welke?
Of überhaupt nu wel een thuisbatterij aanschaffen?

Jaarlijks verbruik ; 14000 kWh
Zonnepanelen ; 10000 kHw
Solaredge omvormer

Mag ook via PM !

Zeekr 7X Privilege Forest Green

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Mcjack schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:46:
Of überhaupt nu wel een thuisbatterij aanschaffen?
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:19

elsinga

=8-)

Mcjack schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:46:
Half mei ga ik over op een dynamisch contact van Zonneplan, zit te denken aan een thuisbatterij van Zonneplan, is dit een goede keuze of is een ander merk een betere keuze zoja welke?
Welke merk je ook gaat kiezen (of niet), kijk ook even of je dan vast zit aan een energieleverancier. En of je dat ding ook zelf kunt aansturen, ze er geen onbalanshandel mee doen (onhandig na salderen) en zo.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:45
koboy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Edit: Heb toch maar even een ibuprofen genomen tegen die half zeurende koppijn. Mijn concentratie lijdt er onder.
Oeps! _O-

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:24

PeteSplit

ik weet het niet

Zijn er hier ook die Zonneplan hebben als leverancier en een dynamisch voorschot hebben ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-JkVn7ZvKLrqknuyMBDzLnBZ_E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VzBgVUJcdDyy1pXzXnooxg0R.png?f=user_large

Het lijkt erop dat er nog geen rekening wordt gehouden met het stoppen van de saldering in januari.
Je moet dan toch meer gaan betalen, of betaal je nu al meer ?

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 21:18

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

PeteSplit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:41:
Zijn er hier ook die Zonneplan hebben als leverancier en een dynamisch voorschot hebben ?

[Afbeelding]

Het lijkt erop dat er nog geen rekening wordt gehouden met het stoppen van de saldering in januari.
Ja hier ook Zonneplan en dynamisch voorschot.
In mijn grafiekje (zonder echte getallen bij de staafjes) is er ook geen substantieel verschil tussen november 2026 en januari 2027. Het lijkt op het grafiekje van een jaar geleden.
Heb je Kiki al gevraagd?

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Nico-G schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Ja hier ook Zonneplan en dynamisch voorschot.
In mijn grafiekje (zonder echte getallen bij de staafjes) is er ook geen substantieel verschil tussen november 2026 en januari 2027. Het lijkt op het grafiekje van een jaar geleden.
Heb je Kiki al gevraagd?
Kiki geeft aan dat er al rekening wordt gehouden, met een gewogen gemiddelde voor 2026 en voor 2027.
Als je wilt weten wat dit betekent, kun je een energie aanvraag doen en daarin worden de verwachte maandkosten gegeven voor 2026 en voor 2027.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 21:18

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

PeteSplit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:57:
[...]

Kiki geeft aan dat er al rekening wordt gehouden, met een gewogen gemiddelde voor 2026 en voor 2027.
Als je wilt weten wat dit betekent, kun je een energie aanvraag doen en daarin worden de verwachte maandkosten gegeven voor 2026 en voor 2027.
Nou ja, we zien het wel. Na 8 jaar netto energieleverend en dus een negatieve enrgierekening ben ik januari dit jaar naar dynamisch overgestapt, omdat een nieuw contract met teruglever"boete" dreigde. Met "Nul op de Meter" (met 2 Marstek accu's) valt het verbruik minus teruglevering erg mee. Over de afname van het net kan ik dan dus geen energiebelasting meer terug verwachten. Terugleveren tegen het kale EPEX-tarief van mijn opgeslagen zonne-opbrengst reserveer ik dan voor de dure periodes rond ochtend en avond.

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:57

[Afbeelding]

Wat maakt die prognose uit? Je krijgt toch iedere maand afrekening dus je kunt er maar weinig naast zitten

1 PVoutput . Dongen NB

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 17:39

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

[Afbeelding]

Als je geen zonnepanelen hebt dan zal er niets veranderen.

Jij meld dit niet dus kan ik op grond van jouw bericht alleen concluderen dat jij geen zonnepanelen hebt namelijk.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:13
Ter info, de netbeheerders hebben 4 mei hun codewijzigingsvoorstel m.b.t. tijd- en seizoensafhankelijke nettarieven per 2029 bij de ACM neergelegd: 5 tijdblokken voor de zomer, 5 voor de winter, zie infographics hieronder. Nog geen bedragen. Voornemen van de ACM is voor einde 2026 een besluit te nemen.

bron: Voorstel voor een nieuw, tijdsafhankelijk nettariefstelsel ingediend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isvv5T_rDs1ECgFMr_84j2QXDTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mtGpQgvd44MWTJalgo2T7Ezx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPbLZOXVQtWHXafooJIbMyAaCzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DPagION8Fp5cZj4TSdvaWlm.png?f=fotoalbum_large

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bsh10 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:01:
Ter info, de netbeheerders hebben 4 mei hun codewijzigingsvoorstel m.b.t. tijd- en seizoensafhankelijke nettarieven per 2029 bij de ACM neergelegd: 5 tijdblokken voor de zomer, 5 voor de winter, zie infographics hieronder. Nog geen bedragen. Voornemen van de ACM is voor einde 2026 een besluit te nemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich een goed initatief maar moeten we eigenlijk niet gewoon af van de vaste contracten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• HandyLumberjack
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Op zich een goed initatief maar moeten we eigenlijk niet gewoon af van de vaste contracten.
Dat staat er volledig los van, al zou het mij niks verbazen als je tegen die tijd "vaste" contracten kan afsluiten met een andere prijs voor ieder tijdsblok.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:27
bsh10 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geldt dit alleen voor afname of ook teruglevering?

• HandyLumberjack
Henkoes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Geldt dit alleen voor afname of ook teruglevering?
Alleen afname

• bsh10
Ik heb het voorstel nog niet ingezien, maar er wordt verwezen naar de Berenschot studie. Daarin werd voorgesteld om alleen afname tijdafhankelijk te maken.

• sipjan
  • Laatst online: 17:49
En zo wordt de energierekening voor een grote groep mensen nog ondoorzichtiger, en moeilijker te voorspellen

[ Voor 16% gewijzigd door sipjan op 07-05-2026 10:42 ]

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:48
Lijkt mij een prima voorstel, alleen teleurstellend dat het pas 2029 zou ingaan. Ik vond 2028 eigenlijk al te laat.

• de Peer

de Peer

under peer review

sipjan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:42:
En zo wordt de energierekening voor een grote groep mensen nog ondoorzichtiger, en moeilijker te voorspellen
valt wel mee denk ik. het effect is subtiel. net zoals dal versus piek nu, dat merk je nauwelijks.

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:20
Ik kan hier in Zweden kiezen tussen een vast tarief van 4,5 cent, of 3 cent laagtarief en hoogtarief van 7,5 cent in de werkdagen tussen 06-22 vanaf november t/m maart.

Ik heb niet echt een precieze berekening gemaakt, maar mijn gok is dat zonder batterij maar met een flinke teruglevering ik duurder uit zou zijn met het variabele tarief. In de winter staat de warmtepomp een paar maanden bijna 24/7 aan.

Een vast tijdsafhankelijk tarief voor iedereen klinkt uitermate redelijk om te helpen het net te ontlasten, zeker zolang het vaste tarief blijft bestaan. Als zoiets hier zou komen zou het zeker lonen om te investeren in een batterij.

• bsh10
de Peer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:25:
[...]

valt wel mee denk ik. het effect is subtiel. net zoals dal versus piek nu, dat merk je nauwelijks.
Het codewijzigingsvoorstel is gebaseerd op een Berenschot studie: Verkenning alternatief nettariefstelsel kleinverbruik. Op pagina 71 geeft inzicht in wat de nettarieven per kWh per tijdsblok / seizoen zouden kunnen worden (op basis van 24 blokken). De verschillen tussen de blokken zijn wel fors. Maar dit is zeker niet definitief, want in het codewijzigingsvoorstel is gekozen voor 5 blokken per dag.

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:24
Hoe verrekenen jullie dyamische energie laadkosten met je werkgever voor het thuisladen van je leaseauto?

Mijn werkgever wil graag een gemiddeld bedrag per kWh van mij weten, eventueel wel aan te passen per maand. De lease maatschappij zegt dat andere gebruikers bijvoorbeeld de gemiddelde laagste prijs overdag en de gemiddelde laagste prijs in de avond bij elkaar optellen en dat weer middelen om tot een prijs per kWh te komen. Moet uit te rekenen zijn, al weet ik nu nog niet hoe. Hoe doen jullie dit?

• de Peer

de Peer

under peer review

Dropsen schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:04:
Hoe verrekenen jullie dyamische energie laadkosten met je werkgever voor het thuisladen van je leaseauto?

Mijn werkgever wil graag een gemiddeld bedrag per kWh van mij weten, eventueel wel aan te passen per maand. De lease maatschappij zegt dat andere gebruikers bijvoorbeeld de gemiddelde laagste prijs overdag en de gemiddelde laagste prijs in de avond bij elkaar optellen en dat weer middelen om tot een prijs per kWh te komen. Moet uit te rekenen zijn, al weet ik nu nog niet hoe. Hoe doen jullie dit?
zou zelf niet moeilijk doen en iets gaan verzinnnen. laat hen maar met vragen en/of voorstel komen.

iedereen doet dit anders. Is ook al vaak besproken, ook in een eigen topic zelfs dacht ik.

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:24
de Peer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]

zou zelf niet moeilijk doen en iets gaan verzinnnen. laat hen maar met vragen en/of voorstel komen.

iedereen doet dit anders. Is ook al vaak besproken, ook in een eigen topic zelfs dacht ik.
Nog beter! Heb je toevallig een linkje? Ik kon zo'n topic niet vinden namelijk...

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:03
bsh10 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:35:
Ik heb het voorstel nog niet ingezien, maar er wordt verwezen naar de Berenschot studie. Daarin werd voorgesteld om alleen afname tijdafhankelijk te maken.
Het is wachten tot ACM het voorstel codewijziging publiceert , voor grootverbruikers op distributienetten was publicatie een week later op site van ACM, tot nu toe heb ik bij netbheer NL nog geen link gezien naar voorstel zelf, enkel het nieuwsbericht.
Ik verwacht geen bedragen, maar een percentage zoals de twee eerdere voorstellen tot codewijziging voor grootverbuikers op hoogspanningsnet en distributienet zijn aangesloten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• de Peer

de Peer

under peer review

Dropsen schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Nog beter! Heb je toevallig een linkje? Ik kon zo'n topic niet vinden namelijk...
1e hit op google:

Welke kWh prijs rekenen voor thuislaadpaal van werkgever

Maar is ook in de diverse laad-topics vaak besproken

Bij mijn leasemaatschappij moet ik overigens gewoon aangeven dat het een dynamisch tarief betreft, waarna alles automatisch verrekend wordt (op basis van uurprijzen dus)

voorkomen dat ze de bal bij jou leggen, want dan moet jij het ook kunnen verdedigen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 07-05-2026 12:51 ]

• bite
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HctSatRtaZk2nVUWD-vKKPxVlOA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mAcMnn8GJqrlpXeLQ7aoll13.jpg?f=user_large Periode dat de warmtepomp draait, al heb ik nu nog hybride waarmee omschakelen naar gas een optie is. Het ziet er wel uit als een treinkaartje dat goedkoper is buiten de spits en wegen die buiten de spits meer of geheel filevrij zijn. Maar in de praktijk betaalt men toch het hoge tarief of staat men in de file want voor de meesten betekent werk of school reizen in de spitsuren.

EV laden kan worden uitgesteld maar misschien interesseert de gebruiker het niet of worden kosten toch wel vergoed. Bij een laadpaal wil men de auto zsm vol hebben zodat een volgende kan laden.

Enige oplossing lijkt me dmv een accu de pieken overbruggen?

• de Peer

de Peer

under peer review

bite schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:57:
[Afbeelding] Periode dat de warmtepomp draait,
waarom? Draai hem dan lekker in die andere uren, dat is nu juist het voordeel van een warmtepomp, als je tenminste vloerverwarming hebt zodat je kunt bufferen.

• de Peer

de Peer

under peer review

gewoon betalen is ook een oplossing hoor, in plaats van allerlei handelingen uitvoeren om die paar cent niet te hoeven betalen en daarbij zelfs 5-10k investeringen doen in (niet duurzame) thuisaccu's.

• bite
  • Niet online
Draait volle bak en hele dagen als het koud is. Geen vloerverwarming en als je zou willen bufferen moet je warmtepomp wel die capaciteit hebben. De conclusie is inderdaad gewoon betalen, net als in de file staan en reizen zonder korting omdat we vastzitten aan bepaalde patronen en seizoenen.

• mdvmine
  • Laatst online: 14:04
de Peer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Nou, uit eerdere voorstellen lijkt het tarief middag en avond ongeveer 10 en 20 ct/kWh. Dat is 10 cent verschil, wel een groter verschil tussen dal/piek dat is meestal maar 1 cent. Er missen nog wel meer details, zoals is er een drempel voor stroomgebruik wat niet meetelt? Als die drempel een paar honderd Watt is dan is het effect op de rekening waarschijnlijk alsnog vrij klein ja.

De meeste winterdagen hebben vrij vlakke stroomprijzen over de dag, dan in combinatie met zelfs 10/20 cent is het de vraag of een batterij veel helpt voor die avonduren. In ieder geval de goedkope thuisbatterijen halen in de winter vaak nog geen 80% rendement. Oftewel stroom uit de batterij is 25% duurder dan waar je hem voor geladen hebt. Of je moet genoeg opwek hebben, maar die is in de winter op de meeste dagen te mager bij mij (al die bewolkte dagen).

• HandyLumberjack
de Peer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:11:
[...]

gewoon betalen is ook een oplossing hoor, in plaats van allerlei handelingen uitvoeren om die paar cent niet te hoeven betalen en daarbij zelfs 5-10k investeringen doen in (niet duurzame) thuisaccu's.
Of de hoofdschakelaar omzetten als je niet wilt betalen :+

• mdvmine
de Peer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:10:
[...]
waarom? Draai hem dan lekker in die andere uren, dat is nu juist het voordeel van een warmtepomp, als je tenminste vloerverwarming hebt zodat je kunt bufferen.
Een blok van 7 uur is te lang om over te slaan. Dan wordt het rendement in de andere uren zodanig slechter dat je hem beter gewoon kan laten lopen. Maar dit hangt af van de exacte tarieven in die verschillende blokken.

• de Peer

de Peer

under peer review

mdvmine schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Een blok van 7 uur is te lang om over te slaan. Dan wordt het rendement in de andere uren zodanig slechter dat je hem beter gewoon kan laten lopen. Maar dit hangt af van de exacte tarieven in die verschillende blokken.
Dat hangt van je apparatuur af. Ik heb een aan/uit (bodem)warmtepomp dus mijn rendement neemt nauwelijks af.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:25
bsh10 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Het codewijzigingsvoorstel is gebaseerd op een Berenschot studie: Verkenning alternatief nettariefstelsel kleinverbruik. Op pagina 71 geeft inzicht in wat de nettarieven per kWh per tijdsblok / seizoen zouden kunnen worden (op basis van 24 blokken). De verschillen tussen de blokken zijn wel fors. Maar dit is zeker niet definitief, want in het codewijzigingsvoorstel is gekozen voor 5 blokken per dag.
Hoewel het gebruik van verschillende nettarieven zinvol kan zijn voor spreiding van belasting, is de argumentatie in die Berenschot studie totaal achterhaald. De voornaamste reden die zij noemen zijn de verwachte extra piekbelastingen met thuisbatterijen die gaan handelen op day ahead. Dat argument vervalt bijna totaal door afschaf van saldering. Vanaf volgend jaar zullen thuisbatterijen juist voor afvlakking zorgen door met name nul-op-de-meter te draaien.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
mdvmine schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Nou, uit eerdere voorstellen lijkt het tarief middag en avond ongeveer 10 en 20 ct/kWh. Dat is 10 cent verschil, wel een groter verschil tussen dal/piek dat is meestal maar 1 cent. Er missen nog wel meer details, zoals is er een drempel voor stroomgebruik wat niet meetelt? Als die drempel een paar honderd Watt is dan is het effect op de rekening waarschijnlijk alsnog vrij klein ja.

De meeste winterdagen hebben vrij vlakke stroomprijzen over de dag, dan in combinatie met zelfs 10/20 cent is het de vraag of een batterij veel helpt voor die avonduren. In ieder geval de goedkope thuisbatterijen halen in de winter vaak nog geen 80% rendement. Oftewel stroom uit de batterij is 25% duurder dan waar je hem voor geladen hebt. Of je moet genoeg opwek hebben, maar die is in de winter op de meeste dagen te mager bij mij (al die bewolkte dagen).
Afgelopen winter waren er inderdaad best wat dagen met ongeveer 5-10 cent verschil. Net te weinig om de accu te laten draaien. Maar met een 10 cent extra verschil erbij rendeert het juist wel.

• de Peer

de Peer

under peer review

bilgy_no1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Afgelopen winter waren er inderdaad best wat dagen met ongeveer 5-10 cent verschil. Net te weinig om de accu te laten draaien. Maar met een 10 cent extra verschil erbij rendeert het juist wel.
ja als het nu ingevoerd zou worden, maar in 2029 ziet de hele energieboel er al weer heel anders uit waarschijnlijk, lastig om daar nu iets over te zeggen.

• HandyLumberjack
[...]

Als je de warmteproductie verschuift naar overdag zal dat bij een lucht/water warmtepomp eerder een hoger rendement geven.

Als het heel koud ik werkt dat niet, maar dat is (mits de installatie goed gedimensioneerd is) een heel klein deel van het seizoen.

En als het afgiftesysteem traag genoeg is merk je er niks van qua comfort.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-05-2026 13:45 ]

• mdvmine
HandyLumberjack schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:42:
[...]
Als het heel koud ik werkt dat niet, maar dat is (mits de installatie goed gedimensioneerd is) een heel klein deel van het seizoen.
Ja maar juist die koude dagen hebben WP-en veel energievraag, en dragen bij aan de piekbelasting. Al die andere (mildere) dagen gebruikt hij sowieso zo weinig dat het niks uit maakt voor de netbelasting.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:23
[...]

Ik sluit me hier wel bij aan; ik heb met mijn water/water warmtepomp 1,5 seizoen een nachtverlaging van 1 graad ingesteld. Resultaat: grotere temperatuurschommeling in huis (1 volle graad boven en onder de ingestelde waarde), vaak nog net niet warm genoeg overdag en juist te warm net voordat we gingen slapen.
Bij 24/7 dezelfde temperatuur schommelt het nog maar een halve graad boven en onder de ingestelde waarde, draait de warmtepomp langere tijd met lager vermogen (en ook nog minder compressor starts).

Misschien komt het ook doordat de woning van 1979 is en daarmee in de basis nooit kan voldoen aan de huidige eisen rondom isolatie (woning heeft inmiddels wel volledig triple-glas en is flink nageisoleerd, maar een spouw van 6cm dik blijft maar 6 cm....).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:03
[Afbeelding] Periode dat de warmtepomp draait, al heb ik nu nog hybride waarmee omschakelen naar gas een optie is. Het ziet er wel uit als een treinkaartje dat goedkoper is buiten de spits en wegen die buiten de spits meer of geheel filevrij zijn. Maar in de praktijk betaalt men toch het hoge tarief of staat men in de file want voor de meesten betekent werk of school reizen in de spitsuren.

EV laden kan worden uitgesteld maar misschien interesseert de gebruiker het niet of worden kosten toch wel vergoed. Bij een laadpaal wil men de auto zsm vol hebben zodat een volgende kan laden.

Als al aangeven , het energiecontract landschap zal er tegen 2029 wel anders uit zijn, energieleveranciers kunnen mogelijk ook sommige uren afvlakken tot een hoog/laag tarief met andere periodes.

Voor publieke en prive laadpalen zal je naar prov. Utrecht moeten kijken hoe bewust laden zich daar komende 2 jaar ontwikkelt, of dat deze tijdens hoogste tarief periode standaard voor komende winter al wordt verlaagd naar 6kW laden of zelfs afgeschakeld in de periode tussen 16-23 uur.
.
En tijdens momenten van hoge netbelasting alleen nog maar tegen extra kosten geladen kan worden bij publieke laadpalen (extern aangestuurde laadpalen)

Voor die werkgever die in de EV-laadkosten bijdraagt verandert ook het nodige.
Want hoeveel vergoeding zit er nu in de vergoeding per kWh voor je aansluiting , die nu nog vaste netwerkkosten heeft.
Een deel ca 2/3 van de vaste laadkosten verschuift naar de kWh prijs met tijdsafhankelijke netwerkkosten.
Voor hoogste tarief blok 16-23 uur gaat die met tot nu toe bekende indicatie tarieven met wel 26-30ct/kWh omhoog of de kWh-vergoeding gaat naar laagste nettarief buiten werktijd en is de keuze aan gebruiker of die zelf 1,5-2 euro/uur of ca 50km er voor over heeft om zoals gewent direct te laden of toch maar even te wachten en over te laten aan timer of externe aansturing.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• RemmyB83
  • Nu online
revolution-nl schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Waarom zouden we eigenlijk volgens jouw van de vaste contracten af moeten?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• de Peer

de Peer

under peer review

RemmyB83 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:30:
[...]

Waarom zouden we eigenlijk volgens jouw van de vaste contracten af moeten?
om bij de mensen een incentive neer te leggen om bewuster met energie en netbelasting om te gaan denk ik. Een duidelijke prijsprikkel

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:27
de Peer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:44:
[...]

om bij de mensen een incentive neer te leggen om bewuster met energie en netbelasting om te gaan denk ik. Een duidelijke prijsprikkel
Ik heb liever dat ze lekker daar blijven en dat de dynamische contracten lucratief blijven voor diegene die daar tijd in steken. Anders moeten die "zielige" mensen (aka zoeken niks uit) ineens geholpen worden door de dynamische contracten te versimpelen en om zeep te helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 07-05-2026 15:46 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:19

Ersus

Zuid-Limburg

ArPi75 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Ik sluit me hier wel bij aan; ik heb met mijn water/water warmtepomp 1,5 seizoen een nachtverlaging van 1 graad ingesteld. Resultaat: grotere temperatuurschommeling in huis (1 volle graad boven en onder de ingestelde waarde), vaak nog net niet warm genoeg overdag en juist te warm net voordat we gingen slapen.
Bij 24/7 dezelfde temperatuur schommelt het nog maar een halve graad boven en onder de ingestelde waarde, draait de warmtepomp langere tijd met lager vermogen (en ook nog minder compressor starts).

Misschien komt het ook doordat de woning van 1979 is en daarmee in de basis nooit kan voldoen aan de huidige eisen rondom isolatie (woning heeft inmiddels wel volledig triple-glas en is flink nageisoleerd, maar een spouw van 6cm dik blijft maar 6 cm....).
En juist dit toont aan dat er geen situatie gelijk is en niet alles over één kam is te scheren hoe wie en wat de uitwerking is en vooral hoe het word waargenomen door de verschillende gezinsleden.

Voor de een werkt het afschakelen van de warmtepomp en andere grootverbruikers en voor de ander werkt het niet zonder comfort in te leveren.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• RemmyB83
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Inprincipe zou je die prijsprikkel al moeten hebben, doordat een vastcontract gemiddeld genomen duurder is dan dynamisch. Je betaald dus indirect ook gewoon voor die duurdere uren. Ik snap dan ook niet waarom iemand die dat graag afkoopt, dat niet meer zou mogen. En ik denk dat er ook een hele grote groep is die zich er niet door laat leiden.
Op een gegeven moment is het gewoon iets normaals.
Als Hans uit zijn werk komt wil hij gewoon graag eten en tv kijken. Die gaat echt niet wachten tot 23uur ivm goedkope stroom.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
  • Nu online
Henkoes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:46:
[...]

Ik heb liever dat ze lekker daar blijven en dat de dynamische contracten lucratief blijven voor diegene die daar tijd in steken. Anders moeten die "zielige" mensen (aka zoeken niks uit) ineens geholpen worden door de dynamische contracten te versimpelen en om zeep te helpen.
Als ik nog een oma had gehad, had ik het haar ook niet willen aandoen om met dit soort dingen bezig te zijn. Voor zulke mensen moet het ook gewoon simpel en duidelijk zijn. En dat zijn ook niet de groot verbruikers....

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Wat opvalt is dat de duurste tarieven in de winter zijn.
Dat is wel de periode wanneer je je huis warm wilt houden bij FE.
En dat over 7 aaneengesloten uren.
Dit is voor veel mensen met een warmtepomp niet te doen verwacht ik.

Ben wel benieuwd hoe het in de praktijk wordt uitgevoerd, Nu heb je een daltarief, dat door meerdere telwerken in je meter wordt bijgehouden. Krijgen we nu nog meer telwerken in de meter ? :9

[ Voor 30% gewijzigd door PeteSplit op 07-05-2026 16:44 ]

• ROIMaison
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:51
RemmyB83 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Als ik nog een oma had gehad, had ik het haar ook niet willen aandoen om met dit soort dingen bezig te zijn. Voor zulke mensen moet het ook gewoon simpel en duidelijk zijn. En dat zijn ook niet de groot verbruikers....
Je hoeft er niet mee bezig te zijn. Als je bereid bent meer te betalen, hoef je er 0 energie/aandacht aan te besteden.

• HandyLumberjack
ROIMaison schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Je hoeft er niet mee bezig te zijn. Als je bereid bent meer te betalen, hoef je er 0 energie/aandacht aan te besteden.
Of je meer betaalt dan nu is maar de vraag, in dat onderzoek van Berenschot ging het samen met een forse verlaging van het vaste deel. Een huishouden zonder WP/E-boiler/EV of andere grote verbruikers gaat waarschijnlijk zonder aanpassingen aan gedrag minder betalen.

• bsh10
PeteSplit schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:31:

Ben wel benieuwd hoe het in de praktijk wordt uitgevoerd, Nu heb je een daltarief, dat door meerdere telwerken in je meter wordt bijgehouden. Krijgen we nu nog meer telwerken in de meter ? :9
Je slimme meter, ook als je die administratief “uitgeschakeld” hebt, geeft gewoon elke dag de kwartierstanden aan je netbeheerder door. Dat is nu al het geval. Die kwartierstanden mogen volgens de nieuwe energiewet al gebruikt worden voor facturatie (en om de netbeheerder te helpen het net in balans te houden). Als je nog een draaischijfmeter hebt dan wordt die verplicht vervangen. Dat is al het geval sinds begin dit jaar. En als je een domme digitale meter hebt dan zal er ook wel een verplichting komen dat die vervangen moet worden. Net als de 2G slimme meters vervangen moeten worden.

Dat de dure tarieven in de winter zijn wanneer de warmtepomp vol draait is vervelend maar wel logisch. Dan is de congestie het grootst en in de noodzaak voor ander gedrag door prijsprikkels het urgents. Het is gewoon rekeningrijden voor elektriciteitsverbruik. Wie in de spits moet reizen betaalt de volle rekening, wie buiten de spits reist minder.

• RemmyB83
  • Nu online
ROIMaison schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Ik heb niets tegen dynamisch, nog vast.
Vorig jaar zat ik dynamisch dit jaar vast tot oktober, en straks vanaf oktober denk ik weer dynamisch. Stukje marktwerking en vrijheid zoals het hoort in mijn beleving.

Ik snap de drang dan ook niet van sommige mensen om andere verplicht dynamisch op te leggen, omdat het beter voor de netbelasting zou zijn. Ik vindt dat betuttelend, en niet correct. Soort van deugcultuur, die nergens opslaat in mijn beleving. Maar laat mijn graag tot andere inzichten brengen als ik er naast zit.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

Pagina: 1 ... 332 333 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels