Dan wordt je ineens wakker van een lamp in je slaapkamer die vol schijnt. Wat blijkt, stroomstoring dus HA eraf en dus lamp vol aan. Maar eens met WAF praten of dit die 1500 euro voor een offgrid rechtvaardigd
Dan is er toch onderbreking geweest lang genoeg om apparaten te herstarten of uit te schakelen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Wij hebben op de kamer van de kinderen een ikea kast met verlichting. Die gaat ook aan en blijft aan als de spanning terugkomt. Gewoon een slecht ontwerp.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De lamp was met HA uitgezet. Stroom kwam er weer op wss en is toen aan bllijven staan.paQ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 06:53:
Dan is er toch onderbreking geweest lang genoeg om apparaten te herstarten of uit te schakelen.
Voor de rest weinig meegekregen met deze stroomstoring
Bij mij ontbreekt de data van 2 tot en met 9 januari in het maandoverzicht in het BE Dashboard. Bij meer mensen het geval? Dat soort quirks samen met het feit dat de kWh-prijs vooraf een black box is, bevalt me nog niet zo in de winter
[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 30-01-2026 08:28 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Wat is de link naar die chat bot van Deye, ik kon hem niet vinden. Wil nl. wel graag weten wat ik het beste kan doen met mijn oude enphase micro's. (pre IQ7).
Van klussen krijg je grijze haren
Inloggen bij deyecload. Dan zweeft ie in hoek van je scherm.fenrir schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Wat is de link naar die chat bot van Deye, ik kon hem niet vinden. Wil nl. wel graag weten wat ik het beste kan doen met mijn oude enphase micro's. (pre IQ7).
Vannacht de Zappi ingesteld op boost functie voor een uurtje, maar vergeten op eco+ te zettenjeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:53:
@ecn1985 De vraag is, moet je perse weg met de auto, of kan je nog even wachten met laden... Volgens mij zit er onder 20% weer een andere threshold, en zal het systeem weer sneller wat gaan inkopen. Gisteren was bij mij de accu ook leeg, maar overdag was het weer even wat goedkoper en dan laad hij ook wel weer snel bij. Al zit ik hier nu op 33% en ik wacht af tot het hopelijk vrijdag wat goedkoper wordt (meer zon) tot ik mij auto verder ga opladen, of tot de SoC van de accu 50% is, dan start de Zappi ook weer een uurtje op fast tot max 35%.
Je kan de Zappi op eco+ zetten, en dan d.m.v. diverse schema's b.v. om en om een uurtje de boost aanzetten... Wel gepruts...
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
De 40% grens lijkt hier wel het nieuwe 100% De accu lijkt rond deze waarde te worden gehouden, meer mensen die dit zien? Lijkt erop dat hier iets van een prijsdrempel zit? en hieronder voor hogere prijzen wordt geladen?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik heb geen WAF nodig om te zien het erg duur wordt aangeboden voor iets dat de Deye standaard al doet.0xygen500 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 04:27:
Dan wordt je ineens wakker van een lamp in je slaapkamer die vol schijnt. Wat blijkt, stroomstoring dus HA eraf en dus lamp vol aan. Maar eens met WAF praten of dit die 1500 euro voor een offgrid rechtvaardigd
Even afgezien van hoeveel werk het is om een extra kabel te trekken.
Is het verder dan 10m naar de Deye dan rekenen ze nog extra ook.
Sommige lampen hebben een instelling (ook via HA) die bepaalt wat de lamp gaat doen zodra er prik op komt, dat kan de laatste toestand zijn, uit of (vol) aan.0xygen500 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:22:
[...]
De lamp was met HA uitgezet. Stroom kwam er weer op wss en is toen aan bllijven staan.
Voor de rest weinig meegekregen met deze stroomstoring
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Klopt afgelopen dagen niet meer dan 40% gezien. Vannacht auto met granny (3.7 KW) lader geladen. De batterij werd continue bijgeladen. Nu SOC 35%.ecn1985 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:49:
De 40% grens lijkt hier wel het nieuwe 100% De accu lijkt rond deze waarde te worden gehouden, meer mensen die dit zien? Lijkt erop dat hier iets van een prijsdrempel zit? en hieronder voor hogere prijzen wordt geladen?
Bij de installatie krijg je geen documentatie, slechts een korte uitleg.
Best raar natuurlijk, al die extra knoppen en offgrid zaken vragen toch wel iets op papier lijkt mij. Ook zijn er geen boekjes van de fabrikant bij de apparatuur.
Best raar natuurlijk, al die extra knoppen en offgrid zaken vragen toch wel iets op papier lijkt mij. Ook zijn er geen boekjes van de fabrikant bij de apparatuur.
Heb wel wat documentatie van de Deye erbij gekregen, nog niet in gekeken moet ik eerlijk zeggen.Wolly schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:10:
Bij de installatie krijg je geen documentatie, slechts een korte uitleg.
Tibber gaat nu ook de markt bestormen met een thuisbatterij die onder meer het net stabiliseert.
https://www.bright.nl/nie...uisbatterij-verkopen.html
https://www.bright.nl/nie...uisbatterij-verkopen.html
2 x zo duur en dan in 5 jaar terugverdiend.
Laten we maar eens afwachten wat er de komende maanden gaat gebeuren.
Wel 10 jaar garantie en een enorme klantenbasepaQ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:50:
2 x zo duur en dan in 5 jaar terugverdiend.
Denk dat het wel een succes wordt voor hun, veel klanten zijn redelijk technisch onderlegd en het is natuurlijk een bekende partij.
Minder taart voor ons
Er is ook niet zoveel fluctuatie in de prijzen, voor BE wellicht niet de trigger om de accu vol te laten laden om te handelen.
Vol genoeg om de dag , of 2 dagen door te komen, de SOC rond de 30 - 40% te houden?
Waarom dan op 100% zetten - vannacht de prijs richting de 20 cent ipv nu bij de 30 cent, wellicht dan iets meer sessies?
Mensen met een EV is dat verhaal anders uiteraard.
Ik zit hier continue rond de 35% de laatste 2 dagen.
Wellicht is dit de verklaring?
Vol genoeg om de dag , of 2 dagen door te komen, de SOC rond de 30 - 40% te houden?
Waarom dan op 100% zetten - vannacht de prijs richting de 20 cent ipv nu bij de 30 cent, wellicht dan iets meer sessies?
Mensen met een EV is dat verhaal anders uiteraard.
Ik zit hier continue rond de 35% de laatste 2 dagen.
Wellicht is dit de verklaring?
[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 30-01-2026 12:38 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Nu 52% SoC van de thuisaccu met een veel activaties vanwege middag zon PV pieken waarschijnlijk. Bij mij af en toe nog productie van 4.1 kW als de zon tussen de wolken schijnt. Lekker de auto ff bij laden (54% SoC).
Offtopic:
Het ideale huis wat ik ooit 10 jaar geleden op mijn opleiding heb beschreven in een rapportage over Hoe je Nederland op 80% duurzame energie krijgt in 2030 is bij mij realiteit geworden. Gasloze woning met WTW en Warmtepomp, EV, Zonnpanelen, thuisaccu verbonden als onderdeel van een smart-grid. Heel grappig dat het nu realiteit is, ik ben wel helemaal klaar met geld er tegen aan gooien. Behalve dat ik bij een overkapping nog wel Deye gekoppelde panelen van ong 3-6 stuks zou plaatsen
Maar: ik zit vaak met een schuin oog te kijken naar Haier en Sigenergy omdat zij een 25 kW DC lader module hebben voor hun thuisaccu systeem. Helaas te duur:
Bij Haier:
Ik snap soms niet hoe dat zich ooit terug kan terug verdienen met 3x tot 5x de prijs van wat wij nu hebben, als ik twijfels al heb bij Balans Energie
Maar dat ze een 25 kW DC auto lader hebben, dat is wel erg leuk speelgoed
Bij mij zou heel het pakket tegen de muur op de smalle oprit moeten. Ik denk dat DC laden de volgende stap is qua energie tech. Want wat ik nu mis met AC-laden is traploos EV-laden van ~0 kW naar 11 kW of zelfs 25 kW. Dat los je op met de DC-laad techniek.
Offtopic:
Het ideale huis wat ik ooit 10 jaar geleden op mijn opleiding heb beschreven in een rapportage over Hoe je Nederland op 80% duurzame energie krijgt in 2030 is bij mij realiteit geworden. Gasloze woning met WTW en Warmtepomp, EV, Zonnpanelen, thuisaccu verbonden als onderdeel van een smart-grid. Heel grappig dat het nu realiteit is, ik ben wel helemaal klaar met geld er tegen aan gooien. Behalve dat ik bij een overkapping nog wel Deye gekoppelde panelen van ong 3-6 stuks zou plaatsen
Maar: ik zit vaak met een schuin oog te kijken naar Haier en Sigenergy omdat zij een 25 kW DC lader module hebben voor hun thuisaccu systeem. Helaas te duur:
Bij Haier:
- 4100 EUR voor een 25 kW DC (ex. BTW)
- 397 EUR/kWh bij hun 8 kWh module (ex. btw, ex installatie)
- 3600 EUR voor een 25 kW DC (ex. BTW)
- 328 EUR/kWh bij hun 9 kWh module (ex. btw, ex installatie)
Ik snap soms niet hoe dat zich ooit terug kan terug verdienen met 3x tot 5x de prijs van wat wij nu hebben, als ik twijfels al heb bij Balans Energie
Maar dat ze een 25 kW DC auto lader hebben, dat is wel erg leuk speelgoed
He he eindelijk weer wat activaties en lage prijzen hier, snel de auto weer aan de lader en gaan met 16 kW per activatie zo lang het duurt…
Ik zit precies in een wissel van auto's, heb nu 2 lease auto's hier staan. Ik gooi ze beide nu maar vol
Lol - ik kan moeilijk de man die de "oude" leasewagen ophaalt in een lege auto laten vertrekken toch lol
Loopt weer lekker te stampen met 11000 watt. Maar wel uit de accu.
Lol - ik kan moeilijk de man die de "oude" leasewagen ophaalt in een lege auto laten vertrekken toch lol
Loopt weer lekker te stampen met 11000 watt. Maar wel uit de accu.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Vraag, nu springt het net bij, zie het plaatje onder. Het is uiteraard de keuze van de gekozen sensoren in het plaatje.
Maar naar het plaatje kijkend, wordt direct vanuit het net geleverd naar de auto, en naar de accu. Er is geen lijn van de accu naar het huis / auto...
Kortom - is er wel of niet directe levering?
Maar naar het plaatje kijkend, wordt direct vanuit het net geleverd naar de auto, en naar de accu. Er is geen lijn van de accu naar het huis / auto...
Kortom - is er wel of niet directe levering?
@blue eyes
Mijn tip is om Powerloss als apparaat toe te voegen aan je diagram in je huis verbruik bijv. Dan zie je live of er vermogen verloren gaat doordat er iets door de accu gaat. Bijvoorbeeld wanneer er van L1 naar L2 moet stromen dan gaat dit via de DC-bus en dan komt er (naar mijn mening) verwaarloosbaar extra verbruik erbij. Maar als ik zo naar mijn data kijk, is het voornamelijk "directe" levering.
Mijn tip is om Powerloss als apparaat toe te voegen aan je diagram in je huis verbruik bijv. Dan zie je live of er vermogen verloren gaat doordat er iets door de accu gaat. Bijvoorbeeld wanneer er van L1 naar L2 moet stromen dan gaat dit via de DC-bus en dan komt er (naar mijn mening) verwaarloosbaar extra verbruik erbij. Maar als ik zo naar mijn data kijk, is het voornamelijk "directe" levering.
Gedaan, de twee witte items bij de accu; vermogen en totaal van de dag.
Ga daar naar kijken.
Ik vind hier veel hulp, ik ben geen 100% tweaker meer, kan het redelijk volgen, maar de andere 17,9 miljoen mensen begrijpen dit niet. Verwachten dat een systeem dit zelf voor hun aftikt..... Nee dus.
We hebben betere en slimmere systemen nodig.
Ga daar naar kijken.
Ik vind hier veel hulp, ik ben geen 100% tweaker meer, kan het redelijk volgen, maar de andere 17,9 miljoen mensen begrijpen dit niet. Verwachten dat een systeem dit zelf voor hun aftikt..... Nee dus.
We hebben betere en slimmere systemen nodig.
Ik heb deze deels Chat GPT gegenereerde rode vlaggen compleet aan Don van Balans Energie voorgelegd en hij is netjes op alle punten ingegaan.Get!em schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:13:
Ik zag ondertussen de eerste reclame uitingen voorbij komen.
[Afbeelding]
Met een reactie daarop (door een gebruiker met AI gegenereerd)
[...]
In eerste instantie twijfelde ik door deze opsomming van tegenargumenten, na uitleg blijft er echter niet veel van over.
Deelbaar?dutchman1979 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:33:
[...]
Ik heb deze deels Chat GPT gegenereerde rode vlaggen compleet aan Don van Balans Energie voorgelegd en hij is netjes op alle punten ingegaan.
In eerste instantie twijfelde ik door deze opsomming van tegenargumenten, na uitleg blijft er echter niet veel van over.
Zekers: (ik ben tot nu toe onder de indruk van de reactie tijd, hij blijft altijd even snel en transparent reageren op mijn vragen per mail terwijl mijn offerte ondertekening al een tijdje uitstaat omdat ik nog twijfel(de) )
Hi Floris,
Als dit de grote rode vlaggen zijn dan valt het wel allemaal mee
Ik ga de punten even 1 voor 1 af.
1. Prijs: €125 per kWh (48,2 kWh voor €5.999)
Dit is extreem laag.
Ter vergelijking (2024–2025):
•Thuisbatterijen (LFP) incl. omvormer en installatie:
👉 €400–€800 per kWh (bron: Milieu Centraal, Solar Magazine, PV Tech)
•Zelfs grootschalige containeropslag zit vaak boven €200 per kWh, exclusief installatie.
👉 €125/kWh incl. installatie en omvormer is economisch niet logisch, tenzij:
•de batterij niet jouw eigendom is,
•er langlopende verplichtingen zijn (bijv. verplichte deelname aan balanceringsdiensten),
•of de opbrengsten grotendeels naar de leverancier gaan.
⚠️ Dit wordt nergens transparant uitgelegd.
1. Batterij is jouw eigendom na betaling factuur (staat ook in de overeenkomst)
2. We vragen als tegenprestatie een 2 jarige samenwerking, dit is geen geheim, staat overal en in de overenkomst.
3. Verdeling staat ook duidelijk omschreven in de overeenkomst, wij maken hier geen geheim van. 30/70
Reden waarom wij zo goedkoop zijn is dat wij niet hoge marges hebben toegevoegd om tussenpersonen, adviseurs ed te betalen. Ons verdienmodel zit in ons gezamenlijke verdienmodel. Waarbij we verwachtten dat een klant welke een systeem met een formaat heeft die past bij zijn verbruik en opwek ongeveer €1.500 op jaarbasis zal ontvangen aan balanceringsinkomsten (dit is dan al 30%). (Hiermee bedoel ik als je 100kwh opmaakt per dag dan gaat een 48.2kwh batterij dit niet kunnen opvangen en zal je systeem minder opleveren op jaarbasis vergeleken met iemand die een systeem heeft van het formaat welke wel past bij zijn verbruik.
Wij vinden dit model gezonder, want dit betekend dat als de verkoop stopt het bedrijf kan blijven bestaan.
⸻
2. “Altijd goedkoop ingekocht” – feitelijk onmogelijk
“Alle stroom in je batterij is altijd goedkoop ingekocht”
Dit is feitelijk onjuist:
•Dynamische prijzen kunnen negatief, maar ook extreem hoog zijn.
Klopt dat dynamische prijzen negatief en hoog kunnen zijn, maar dat is een beetje een los punt. ChatGPT heeft dus niet de website gelezen hoe wij het bepalen:
1. Hoe wordt deze stroomprijs bepaald?
Alle stroom die je afneemt of teruglevert, wordt altijd afgerekend via je dynamische energiecontract tegen de geldende uurprijs. Dit is wettelijk verplicht en werkt hetzelfde als bij iedere andere dynamische leverancier. Daarbovenop verrekenen wij wat het Balans Systeem daadwerkelijk heeft betaald of ontvangen op de energiemarkt. Dit gebeurt los van je energierekening en zie je terug als een aparte correctie op je factuur.
Dit betekend dat de dynamische prijs dus wordt gecorrigeerd naar de feitelijke prijs die wij betaald hebben.
•Balanceringsdiensten vereisen soms laden of ontladen op momenten die niet prijs-optimaal zijn, maar nettechnisch noodzakelijk.
Dit is een absolute claim die niet kan kloppen.
Dit is onjuist, als BSP kan je dus inleggen voor welke prijs je wordt geactiveerd. Als de prijs niet op het optimale punt is, dan worden wij dus niet geactiveerd. Is het nettechnisch noodzakelijk dat het wel gebeurt, dan zal TenneT meer bieden en worden wij pas geactiveerd als ze onze minimum prijs betalen.
Ook dit staat gewoon op de website:
Waarom is aFRR stabieler dan onbalans?
Bij onbalans reageer je achteraf op wat er in het net gebeurt. De prijs wordt pas na afloop bepaald en kan binnen hetzelfde kwartier sterk omslaan. In zogeheten regeltoestand 2 kan dat betekenen dat je dacht te verdienen, maar uiteindelijk moet bijbetalen. Je bent daar een price taker, zonder garanties.
Bij aFRR werkt dat fundamenteel anders. aFRR is een gecontracteerde dienst in opdracht van TenneT. Wij bieden vooraf vermogen aan tegen een afgesproken prijs. Wordt het systeem geactiveerd, dan ontvang je minimaal die prijs. Loopt de marktprijs in dat kwartier verder op, dan geldt automatisch de beste prijs van dat kwartier.
Daardoor kan de prijs bij aFRR niet onverwacht omslaan zoals bij onbalans. De afrekening is gebaseerd op vooraf vastgelegde afspraken in plaats van een achteraf bepaalde settlementprijs. aFRR heeft daarom geen last van regeltoestand 2 en is voorspelbaarder en stabieler dan werken met alleen onbalans.
⸻
3. Terugverdientijd 2–5 jaar
Dit is één van de grootste waarschuwingssignalen.
Volgens:
•Milieu Centraal
•ACM
is de realistische terugverdientijd van thuisbatterijen momenteel 8–15 jaar, zelfs mét:
•afbouw salderen
•dynamische tarieven
•beperkte netvergoedingen
👉 2–5 jaar is alleen haalbaar bij:
•zeer hoge netvergoedingen (die niet gegarandeerd zijn),
•of wanneer risico’s bij de klant liggen.
Hier spreekt hij zichzelf soort van tegen, want deze verhalen zijn gebaseerd op een prijs per kWh van en: nu quote ik Chat even zelf: "€400–€800 per kWh (bron: Milieu Centraal, Solar Magazine, PV Tech)"
Wij zitten op €125 per kWh. Dus €400 per kWh / €125 per kwh = 3.2 dit delen door zijn eigen jaar cijfers: 8jaar / 3.2 = 2.5 jaar voor de onder kant
en 15jaar / 3.2 = 4.68 jaar. Dus dan zou je uitkomen op 2.5 - 4.68 jaar terugverdientijd met een prijs van €125 per kWh.
Dit stellen we onze website, de terugverdientijd wordt gewoon bepaald door de aanschafprijs. Bij ons is het zo dat je minder betaald voor een groter en krachtiger systeem (opslag en vermogen). Dit verschil telt dubbel, minder betalen voor meer opslag en vermogen zorgt voor een snellere terugverdientijd.
Op de verdienmodellen pagina leggen we het ook netjes en transparant uit.
⸻
4. Balanceringsdiensten – opbrengsten sterk overdreven
“Ontvang een vergoeding”
Wat niet wordt gezegd:
•Balanceringsmarkten (FCR/aFRR/mFRR) zijn volatiel
•Vergoedingen zijn niet gegarandeerd
Vergoedingen zijn niet gegarandeerd, dit klopt en wij garanderen daarom ook niet een bedrag. We zijn open en transparant hierin. Voordeel van aFRR is zoals boven omschreven, je wordt pas geactiveerd bij een prijs die wij bepalen en wij krijgen dan minstens dat bedrag of beter.
•Aggregators nemen vaak 30–70% van de opbrengst
Onze verdeling staat gewoon zwart op wit.
•Hardware slijt sneller (meer cycli → snellere degradatie)
Wij hebben daarom ook benoemd in de overeenkomst dat we maximaal 1.5 cycli mogen doen. Maar we verwachten eigenlijk niet boven de 1 te komen. Dus dan praat je over 10.000 cycli / 365 = 27 jaar voordat we op 80% rest capaciteit komen. Waarbij we zeer hopen dat iedereen uiteraard zolang bij ons blijft. Als iemand besluit weg te gaan na 2 jaar dan zouden wij 720 cycli van de 10.000 cycli tot 80% hebben gebruikt wat neerkomt op 7.2%.
Bronnen:
•TenneT publicaties
•EU Agency for the Cooperation of Energy Regulators (ACER)
⚠️ Geen enkel concreet bedrag, bandbreedte of risico wordt genoemd.
⸻
5. Off-grid & 5 dagen stroom
“Leef tot 5 dagen uit je batterij”
Dat kan alleen:
•bij extreem laag verbruik (±5–8 kWh/dag)
•of met zware beperkingen (geen warmtepomp, geen EV, geen inductie)
Voor een gemiddeld huishouden:
•48 kWh = 1 tot 2 dagen, geen 5
Ja, de stelling is niet iedereen gaat gegarandeerd 5 dagen uit zijn batterij leven. Alles valt samen met hoe je zelf ermee omgaat. Als je off-grid bent en dan besluit je auto te gaan laden dan zal het een stuk korter zijn. Ook neemt dit niet mee dat er situaties zijn waarbij de zonnepanelen de batterij weer aanvulen, daarnaast hebben we aardig wat klanten die door hun verbruik meer opslag hebben genomen zodat ze langer uit de batterij kunnen leven.
⸻
6. BTW-teruggave: juridisch gevoelig
“Prijs gebaseerd op teruggave van btw”
BTW-teruggave mag alleen:
•bij actieve teruglevering
•als ondernemer voor de btw
•met juiste administratieve inrichting
Bij een systeem dat juist zegt “niet terugleveren” is dit minstens discutabel.
Dit is onjuist, balanceren is beide kanten op dus opname en teruglevering. Ons systeem voldoet aan de voorwaarden hier benoemd:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
⸻
Wat ontbreekt volledig ❌
Voor een betrouwbaar aanbod mis je:
•Type batterij (LFP? NMC?)
•Merk / fabrikant
•Cycli-garantie (bijv. 6.000 @ 80%)
•Eigendom van de batterij (van jou of van hen?)
•Contractduur balanceringsdiensten
•Wat gebeurt er bij faillissement?
•Wat als regelgeving verandert?
Dit alles staat of op de website of in de overeenkomst.
•Netbeheerdersacceptatie (Enexis / Stedin / Liander)
Lokale netbeheerders mogen geen beperkingen opleggen bij klein huishoudelijke aansluitingen.
Fijne avond.
Met vriendelijke groet,
Don Molenaar
Ik wil eenzelfde merk automaat aanschaffen die ze met installatie erin zetten:
:strip_exif()/f/image/CRnyUAwMEu8ZUlmiVKYkgd6X.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee zit ik dus goed?
:strip_exif()/f/image/CRnyUAwMEu8ZUlmiVKYkgd6X.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee zit ik dus goed?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Ja precies, en dat is denk ik duidelijk door de administratie wat aFRR is. Begrijp ik het dan dus goed dat je dus alleen salderingsruimte opbouwt door ontladen/terugleveren buiten aFRR om? Of als een deel van je zonnestroom ingezet wordt bij aFRR?KoningSlakkie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:22:
Ik moet vaak mijn post wijzigen omdat ik accu schrijf ipv thuisaccu omdat je er ook de EV mee kunt bedoelen.
[...]
Het probleem is dat je over je prive verbruik wel EB hoort te betalen. Dus je moet aFRR kunnen scheiden van je prive verbruik.
[...]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
BE zet Chint erin, geen ABB.Sportmind schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:23:
[Afbeelding]
Hiermee zit ik dus goed?
Maar deze is een stuk beter. Let er wel op of het 300 of 30mA is. Je hebt de C25 0.3A nodig.
Dank voor je info, ik zie echter nergens 300 of 30 mA gespecificeerd, zelfs niet in de datasheet van de fabrikant.Source90 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:39:
[...]
BE zet Chint erin, geen ABB.
Maar deze is een stuk beter. Let er wel op of het 300 of 30mA is. Je hebt de C25 0.3A nodig.
Goeie vraag, dat is een vraag aan Don. Zoals ik heb begrijp:Sportmind schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:28:
[...]
Ja precies, en dat is denk ik duidelijk door de administratie wat aFRR is. Begrijp ik het dan dus goed dat je dus alleen salderingsruimte opbouwt door ontladen/terugleveren buiten aFRR om? Of als een deel van je zonnestroom ingezet wordt bij aFRR?
Ik ging er vanuit dat alles via de hoofdmeter wettelijk gezien mee telt voor je salderingsruimte. Ongeacht de bron of reden, dus ook aFRR verkeer. Dat betekent dat als er meer wordt geladen dan ontladen vanwege laadverlies dat je salderingsruimte dus krimpt. Exporteer je PV via aFRR stijgt je salderingsruimte.
Na 2027 moet je bij import altijd EB betalen, ook voor aFRR verkeer. Dus ze moeten rekening houden met de financiële RTE. Dus moeten ze laadvermogen bieden aan tennet voor een minimale vergoeding van bijvoorbeeld 30+ cent/kWh
Sportmind schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:50:
[...]
Dank voor je info, ik zie echter nergens 300 of 30 mA gespecificeerd, zelfs niet in de datasheet van de fabrikant.
:strip_exif()/f/image/VMinCj0OUrcgKFwFfhyegxrK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ofwel, deze
https://www.sandervunderi...maat-3p-n-c25a-300ma.html
In de specificaties staat het als Lekstroom 300mA
[ Voor 24% gewijzigd door Source90 op 30-01-2026 17:00 ]
Ah dank! Die prijs (€156) is ook heel anders dan die ik vond (€33). Vond het al wat laag...Source90 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:59:
[...]
[Afbeelding]
Ofwel, deze
https://www.sandervunderi...maat-3p-n-c25a-300ma.html
In de specificaties staat het als Lekstroom 300mA
Wat houdt dezelfde automaat zonder lekstroom in? Wanneer wordt zoiets gebruikt?
[ Voor 9% gewijzigd door Sportmind op 30-01-2026 17:07 ]
Ja precies, na 1 jan 2027 maakt het allemaal niet meer uit. En nu saldeer je in het laatste jaar feitelijk "intern" omdat je meer zonnestroom zelf gebruikt uit je accu ipv teruglevert en dan later weer moet afnemen. Maar als er dan alsnog 2000-3000kWh overblijft aan netafname dan is dat wel een paar duizend kWh x €0,10.KoningSlakkie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:58:
[...]
Goeie vraag, dat is een vraag aan Don. Zoals ik heb begrijp:
Ik ging er vanuit dat alles via de hoofdmeter wettelijk gezien mee telt voor je salderingsruimte. Ongeacht de bron of reden, dus ook aFRR verkeer. Dat betekent dat als er meer wordt geladen dan ontladen vanwege laadverlies dat je salderingsruimte dus krimpt. Exporteer je PV via aFRR stijgt je salderingsruimte.
Na 2027 moet je bij import altijd EB betalen, ook voor aFRR verkeer. Dus ze moeten rekening houden met de financiële RTE. Dus moeten ze laadvermogen bieden aan tennet voor een minimale vergoeding van bijvoorbeeld 30+ cent/kWh
Die andere heeft ook lekstroom beveiliging, alleen 0,03A ipv 0,3A. Die schakelt te snel uit.Sportmind schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:02:
[...]
Ah dank! Die prijs (€156) is ook heel anders dan die ik vond (€33). Vond het al wat laag...
Wat houdt dezelfde automaat zonder lekstroom in? Wanneer wordt zoiets gebruikt?
Zou prima zijn voor bijvoorbeeld je kookgroep of reguliere groepen, te snel voor PV installatie of deze omvormer van Deye.
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 30-01-2026 17:13 ]
@Source90 Kreeg zojuist ook info van de installateur, die geeft aan omdat er sprake is van off grid (had ik niet vermeld hier op het forum) er geen lekstroombeveiliging op moet? Anders zou je aardlek achter aardlek krijgen wordt me verteld?Source90 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:39:
[...]
BE zet Chint erin, geen ABB.
[ Voor 11% gewijzigd door Sportmind op 30-01-2026 17:25 ]
Ik dacht inderdaad dat je de aardlekautomaat van de batterij bedoelde. Voor de automaat voor de meter/hoofdschakelaar heb je volgens mij inderdaad een andere nodig, geen aardlekautomaat.Sportmind schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:20:
[...]
@Source90 Kreeg zojuist ook info van de installateur, die geeft aan omdat er sprake is van off grid (had ik niet vermeld hier op het forum) er geen lekstroombeveiliging op moet? Anders zou je aardlek achter aardlek krijgen wordt me verteld?
Ga je voor de batterij dan ook een ABB nemen? Anders installeren ze daar alsnog Chint en kan je voor de offgrid net zo goed ook een Chint nemen.
@Sportmind , volgens mij heb je deze nodig voor vóór de hoofdschakelaar:
https://www.sandervunderi...-3p-n-c25-s203-c25na.html
[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 30-01-2026 17:30 ]
Excuus voor de onduidelijkheid!Source90 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Ik dacht inderdaad dat je de aardlekautomaat van de batterij bedoelde. Voor de automaat voor de meter/hoofdschakelaar heb je volgens mij inderdaad een andere nodig, geen aardlekautomaat.
Wat ik mij afvraag, nooit aan Don gevraagd, maar misschien iemand anders.
Part of the game, wij de financiering, BE de service, beheer, etc. tegen 70% van de opbrengst, wij 30% .
Na 2 jaar opzegbaar.
Veranderd deze 70/30 na 2 jaar?
Part of the game, wij de financiering, BE de service, beheer, etc. tegen 70% van de opbrengst, wij 30% .
Na 2 jaar opzegbaar.
Veranderd deze 70/30 na 2 jaar?
Bedoel je in positieve zin richting ons als klant/gebruiker? Of als early adopter? Zou mooi zijn, maar ik reken nergens op.blue eyes schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:38:
Wat ik mij afvraag, nooit aan Don gevraagd, maar misschien iemand anders.
Na 2 jaar opzegbaar.
Veranderd deze 70/30 dan ook na 2 jaar?
Verder is het voor Balans natuurlijk een best lekker verdienmodel. Met 30MWh import per klant is dat 30.000 x 2 cent = 600 euro gegarandeerde inkomsten
En dan nog geschatte inkomsten klant a 1500 euro. Dat betekent bij 1/3 vs 2/3 dus 3000 euro voor balans.
De korting op de batterij heb je dus inderdaad in 2 jaar terugbetaald.
Ik bedoel niets negatiefs he 
Ik ben bewust erin gestapt, ik snap hun model, niets mis mee. Anders had ik gewoon niet moeten tekenen.
Je mag na 2 jaar weg, of je eigen, of wat anders.
Kan je dan biijv. na 1 jaar weer terug komen, zijn er voorwaarden, veranderd er sowieso iets na 2 jaar?
Immers de business case voor beiden is op 2 jaar gezet.
Gewoon nieuwsgierigheid
Ik ben bewust erin gestapt, ik snap hun model, niets mis mee. Anders had ik gewoon niet moeten tekenen.
Je mag na 2 jaar weg, of je eigen, of wat anders.
Kan je dan biijv. na 1 jaar weer terug komen, zijn er voorwaarden, veranderd er sowieso iets na 2 jaar?
Immers de business case voor beiden is op 2 jaar gezet.
Gewoon nieuwsgierigheid
BE mag mijn zomers overschot straks echt wel voor 10-12 cent aanbieden op de aFFr. Heb nog geen idee hoe dat gaat, moet de aFFr straks nou in balans zijn qua afname en levering? Ik heb me daar nog niet zo in verdiept, iemand anders wel?.KoningSlakkie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:58:
[...]
Goeie vraag, dat is een vraag aan Don. Zoals ik heb begrijp:
Kleine kans dat je met PV op het dak een contrarian gaat zijn van de kant die de prijzen op gaan. Jan en zijn moeder hebben namelijk zonnepanelen liggen die gaan duwen. Wil je geld verdienen, dan verwacht ik dat je in de zomer moedwillig je SoC laag moet houden. (Kan, Deye heeft een max solar input waar HA tegenaan kan praten. Een algoritme dat redelijk goed werkt is zo gemaakt.)
Ik heb deze besteld: 2CDS253103R0254Sportmind schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:23:
[Afbeelding]
Hiermee zit ik dus goed?
Installatie automaat, geen aardlek automaat. Dit omdat ik abb in meterkast wil. Wat in de garage zit in de extra behuizing geloof ik wel.
Gelijk ook een 2CDD284101R0063 hoofdschakelaar besteld. Die voor de leiding die de meterkast binnenkomt vanaf de inverter.
Ik heb nu een 40A , maar 25A van net en 17A van de accu is meer dan 40A leek me.
Dan komt er in de meterkast ook nog een keer solar binnen met max 11A en 8.3A
Hele meterkast maar herzien wellicht.
[ Voor 33% gewijzigd door jacovn op 30-01-2026 19:43 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
In de zomer zul je ongetwijfeld je PV energie in de avond en de volgende ochtend als aFRR exporteren. Zoals @scoobs zegt tijdens PV piek moet je wel idd oplaad vermogen over hebben icm een semi lage SOC van je thuis accu.jeeedeee schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:14:
[...]
BE mag mijn zomers overschot straks echt wel voor 10-12 cent aanbieden op de aFFr. Heb nog geen idee hoe dat gaat, moet de aFFr straks nou in balans zijn qua afname en levering? Ik heb me daar nog niet zo in verdiept, iemand anders wel?.
Dus mocht de accu te ver vol lopen vanwege eigen PV + oplaad activaties, moet je genoeg affakkelen dat je accu niet vol raakt tijdens de zonnige uren. Dus SWW aanzetten, vaatwasser oid, EV-laden.
En niet zover leegtrekken tegen de tijd dat de zon weg is dat je accu leeg is. Dus globaal gezien ongeveer hetzelfde gedrag alsof je op EPEX leeft. Alleen ik denk dat ook tijdens PV piek, als een wolk passeer je opeens terug moet leveren. aFRR kan elk moment omslaan als een flipperkast lijkt mij.
Denk ik
Maar we gaan zien hoe de aFRR patronen binnenkort
https://www.tennet.eu/nl/...ende-afrr-en-noodvermogen
Daar zie je soms het volgende kwartier gewoon omslaan. En soms veel afregelen en opregelen binnen een kwartier. Dat wordt een dingetje met EV-laden als je ook veel wilt verdienen met aFRR.
Waarom ongetwijfeld als aFFr? Dat is bij uitstek toch een kwestie van geluk hebben dat je het beste bod hebt gedaan?KoningSlakkie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:05:
[...]
In de zomer zul je ongetwijfeld je PV energie in de avond en de volgende ochtend als aFRR exporteren.
Prijzen op onbalansmarkt.com zijn nu als een strakke lijn rond de 6 cent, dus ik gok het er nu maar op om de auto vol te knallen.
Onder andere als aFRR en op andere markten. Maar er zal zeker geëxporteerd worden denk ik als ik kijk naar de volumes die worden geactiveerd.Wolly schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:44:
[...]
Waarom ongetwijfeld als aFFr? Dat is bij uitstek toch een kwestie van geluk hebben dat je het beste bod hebt gedaan?
In mei op een avond in 1 kwartier 95 MWh. Dat is 380 MWh 15 minuten lang. Bij 20 MWh is dat 80 MW. Daar zitten we dan als pool van minder dan 5 MW er tussen.
Ze moeten de goedkoopste 380 MW kiezen, daar zullen we echt wel bij zitten.
Het klopt wat je zegt het is een kans, maar met de saldering en omdat we goedkoop kunnen reageren omdat we werken met een accusysteem kunnen we wel altijd wel mee doen versus een gas centrale.
Je hoeft ook niet de hoogste prijs proberen te pakken maar een middenweg. Waarbij je voldoende wordt geactiveerd maar niet zorgt voor teveel slijtage en waarbij je niet zorgt dat de SoC te snel daalt. Tactisch bieden is wat balans energie snel moet gaan. Leren doen.
Hoe meer en grotere accu pools hoe meer prijsconcurrentie, hoe minder we gaan verdienen. Dus in de begin fase moeten we flinke happen nemen van de terugverdientijd.
Ik zie wat je zegt op onbalansmarkt.com:The Legend schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:55:
Prijzen op onbalansmarkt.com zijn nu als een strakke lijn rond de 6 cent, dus ik gok het er nu maar op om de auto vol te knallen.
:strip_exif()/f/image/SSz3G8NtmTMBr4yTPx3jdbru.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je (of anderen) aangeven wat het verschil is met actual inbalances prices van Tennet? Daar zie ik een heel ander (veel grilliger) beeld:
:strip_exif()/f/image/T985EsJV6eEE9JMgswaHQNjf.jpg?f=fotoalbum_large)
Of is het een resolutie ding tussen beide grafieken...
Heb je de YAML code voor de grafiek met onbalans, EPEX, etc.?Sportmind schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 07:02:
[...]
Ik zie wat je zegt op onbalansmarkt.com:
[Afbeelding]
Kan je (of anderen) aangeven wat het verschil is met actual inbalances prices van Tennet? Daar zie ik een heel ander (veel grilliger) beeld:
[Afbeelding]
Of is het een resolutie ding tussen beide grafieken...
astu:blue eyes schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:47:
[...]
Heb je de YAML code voor de grafiek met onbalans, EPEX, etc.?![]()
MertijnW in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Van klussen krijg je grijze haren
Thx, ik had al een deel - en direct de bookmark gemaakt!
Helaas, het is een screenshot van de Tennet websiteblue eyes schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:47:
[...]
Heb je de YAML code voor de grafiek met onbalans, EPEX, etc.?![]()
Het zal wel een domme vraag zijn maar is de hele onbalans handel niet afgelopen als er geen salderen meer is ?
Je betaald toch kosten energie, energie belasting en dan btw erover. Als je terugleverd alleen kale energie prijs ?
Ik snap dat affr die belasting componenten vrijstelt. Maar geld dat ook voor onbalanshandel ?
Je betaald toch kosten energie, energie belasting en dan btw erover. Als je terugleverd alleen kale energie prijs ?
Ik snap dat affr die belasting componenten vrijstelt. Maar geld dat ook voor onbalanshandel ?
@jacovn https://www.rijksoverheid...-kleinverbruikaansluiting
Hopelijk gaat onze regering weer regeren.
[edit] @Wolly
[edit] @Wolly
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 31-01-2026 09:42 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Affr heeft geen belastingvrijstelling, vanaf 2028 2027 betaal je over elke kWh energiebelasting. Het maakt niet uit of het een kWh voor eigen verbruik of handel is.jacovn schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:18:
Dit is overigens anders bij aansluitingen van grootverbruikers, die krijgen wel vrijstelling onder voorwaarden.
[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 31-01-2026 17:18 ]
Yep, had de vraag iets anders moeten stellen, maar ik bedoelde of iemand de grafiek in HA had nagemaakt en de code heeft.Sportmind schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:06:
[...]
Helaas, het is een screenshot van de Tennet website
Ik probeer nu de grafiek van paQ na te maken
(ben trial and error persoon, kan goed lezen, na maken - maar snap niet de techniek
Dat is allang afgeschoten, is te complex om op te lossen volgens de minister.Ronald schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:23:
@jacovn https://www.rijksoverheid...-kleinverbruikaansluiting
[edit] @Wolly
Goed, voor heel NL geldt 2027 maar hier werkt het andersWolly schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:37:
[...]
Affr heeft geen belastingvrijstelling, vanaf 2028 betaal je over elke kWh energiebelasting.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
De graag ging toch over “als er geen salderen meer is”Speedy-Andre schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:03:
[...]
Goed, voor heel NL geldt 2027 maar hier werkt het anders
Daarom juist, dat stopt in 2027
Heel simpel op te lossen. Schaf de energie belasting en BTW op energie af. Blijft de kale prijs over en gelijk speelveld voor iedereen. Maar ja dat scheelt inkomsten dus zo wordt het vast niet opgelost.Wolly schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:56:
[...]
Dat is allang afgeschoten, is te complex om op te lossen volgens de minister.
Misschien een stomme vraag (heb mij hier totaal niet in ingelezen): wat als je ondernemer wordt voor het terugvragen van de BTW van de installatie maar vervolgens niet de KOR in gaat? Ja je moet elk kwartaal aangifte doen (kwartiertje werk met de gegevens van Balans?) maar kun je dan niet een deel van de BTW wegstrepen? En wellicht ook een deel van de energiebelasting?
@paQ Ik neem aan (ik ben geen scriptkiddy) dat ik meer sensoren kan aanmaken op basis van bovenstaand, en dan simpel de formule steeds in kan korten , of handiger ... ? Bijv een zonder en met btw, etc.paQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:44:code:Dus gewoon de juiste bedragen hardcoden.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18- name: "Onbalansmarkt (incl. opslagen + btw)" unique_id: onbalansmarkt_incl_ops_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set arr = state_attr('sensor.onbalansprijzen_simple','imbalancePrices') or [] %} {% set valid = arr | selectattr('price','ne', none) | list %} {% if valid | length > 0 %} {% set markt_excl = valid[-1].price | float(0) %} {% set opslag_incl = 0.111 + 0.02 %} {% set opslag_excl = opslag_incl / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_excl + opslag_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }} {% else %} {{ states('sensor.onbalansmarkt_incl_ops_btw') }} {% endif %}
Of voor {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }} steeds een andere "set" gebruiken
Gaat het iig proberen
[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 31-01-2026 12:39 ]
Dat kan.
Als ze maar telkens een andere name hebben.
Als ze maar telkens een andere name hebben.
Dan zit ik maar goed 1 maand vast aan belasting over affr (2 jaar bij balans vanaf 2 februari)Wolly schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:37:
[...]
Affr heeft geen belastingvrijstelling, vanaf 2028 betaal je over elke kWh energiebelasting. Het maakt niet uit of het een kWh voor eigen verbruik of handel is.
Dit is overigens anders bij aansluitingen van grootverbruikers, die krijgen wel vrijstelling onder voorwaarden.
Of 1/24 van korting die balans geeft terug betalen.
Blijkbaar niet, ik was er haast van overtuigd dat er bij affr geen belasting zou zijn. Dan moet het wel heel veel opbrengen met de 30% als er EB en BTW er overheen komen.
[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 31-01-2026 18:01 ]
Ik weet niet waar die 2028 vandaan komt maar salderen stopt toch echt vanaf 2027 en dan betaal je btw/ODE over al het verbruik dat door de meter gaat.jacovn schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:53:
[...]
Dan zit ik maar goed 1 maand vast aan belasting over affr (2 jaar bij balans vanaf 2 februari)
Of 1/24 van korting die balans geeft terug betalen.
Of mis ik iets en gaat het om iets anders zoals de mogelijk variabele nettarieven vanaf 2028?
Sorry tikfout, moet 2027 zijn inderdaad.Speedy-Andre schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:17:
[...]
Ik weet niet waar die 2028 vandaan komt maar salderen stopt toch echt vanaf 2027 en dan betaal je btw/ODE over al het verbruik dat door de meter gaat.
Of mis ik iets en gaat het om iets anders zoals de mogelijk variabele nettarieven vanaf 2028?
En ik begrijp ook niet waar @jacovn op doelt, energiebelasting + btw moet vanaf 2027 betaald worden over alles wat op de meter binnenkomt
Het enige dat ik weet is dat BE geen €0,02 opslag rekent bij aFRR (en soortgelijke handelingen).
Ik denk dat ik mijzelf rijk aan het rekenen was.. maar hellaas.
Zoiets ja:ecn1985 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:49:
[Afbeelding]
Wat is het nut om meer te laden als de prijzen niet extreem veranderen (geen handel potentie) en je met deze SOC je huis prima kan bedienen?
Ik denk het ook wel eens, paar dagen geleden, 22 cent oid, waarom de accu niet volgejast
Ik denk het ook wel eens, paar dagen geleden, 22 cent oid, waarom de accu niet volgejast
[ Voor 65% gewijzigd door blue eyes op 31-01-2026 18:22 ]
Het is gewoon tarief afhankelijk. Niet omdat het 40% is.
Btw - onbalansmarkt.com ; ik heb de optie van 80,4 kWh laten toevoegen. Ik wacht alleen nog op de integratie van BE door hun.
Zijn er mensen die aan het testen zijn ?
Zijn er mensen die aan het testen zijn ?
Ik heb nu een flow voor de Homey gemaakt om op het moment dat de Balans batterij gaat laden de (1 fase) Alfen lader naar 32A A gaat. Zo probeer ik de auto zoveel mogelijk te laden zonder dat het via de Balans batterij gaat. Eens kijken hoeveel er morgen geladen blijkt te zijn.
Als ik de YAML code goed heb gebruikt, de onbalans prijzen, etc. is het nu het moment om maar even full clown te gaan laden, klopt dit?
In de dagprijzen van BE zelf, klant portaal, staat het ook redelijk laag. En zon is er vandaag en de komende 2 dagen toch niet echt. Laat staat 78 kWh voor de EV
lol
In de dagprijzen van BE zelf, klant portaal, staat het ook redelijk laag. En zon is er vandaag en de komende 2 dagen toch niet echt. Laat staat 78 kWh voor de EV
@blue eyes hier inmiddels de auto redelijk vol, vanochtend nog mooi wat bij kunnen laden. Aanstaande dinsdag/woensdag weer wat meer wind. Tot die tijd zal het wel een beetje duur blijven, dus nu prima moment denk ik om vandaag nog wat bij te laden... Batterij auto 85% en Deye 41%, blijft echt zo rond de 40 % nu.
Het heeft echt totaal geen zin om naar de Epex prijzen te kijken. Maar toevallig zijn de onbalanstarieven momenteel vrij laag ja.blue eyes schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:57:
Als ik de YAML code goed heb gebruikt, de onbalans prijzen, etc. is het nu het moment om maar even full clown te gaan laden, klopt dit?
In de dagprijzen van BE zelf, klant portaal, staat het ook redelijk laag. En zon is er vandaag en de komende 2 dagen toch niet echt. Laat staat 78 kW voor de EVlol
Hoe kan je met 78kW laden via een huisaansluiting van 17kW?blue eyes schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:57:
En zon is er vandaag en de komende 2 dagen toch niet echt. Laat staat 78 kW voor de EVlol
Omdat je met diezelfde auto op een snelweg zo lastig de snelheid van 300km kunt halen over een afstand van 120km/u en mensen dat nog steeds lastig vinden dat het bij elektriciteit precies andersom is.Speedy-Andre schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:40:
[...]
Hoe kan je met 78kW laden via een huisaansluiting van 17kW?
Ja ja

78kWh erin
78kW laden, Nee, dat is niet thuis
78kWh erin
78kW laden, Nee, dat is niet thuis
Fastned op de oprit, moet kunnen
Als je niet de KOR in gaat dan zal je de BTW die je terugkreeg op je batterij (door hem op te geven als voorbelasting in je eerste BTW aangifte) de komende 4 jaar moeten bijven corrigeren op privegebruik. Dus stel je hebt 50% privegebruik. In je eerste BTW aagifte gaf je 100% / 5 jaar * 50% prive = 10% van je terug te vragen BTW op als privegebruik. Zonder KOR groeit dat de volgende 4 jaar naar 50%.Tieske88 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:21:
Misschien een stomme vraag (heb mij hier totaal niet in ingelezen): wat als je ondernemer wordt voor het terugvragen van de BTW van de installatie maar vervolgens niet de KOR in gaat? Ja je moet elk kwartaal aangifte doen (kwartiertje werk met de gegevens van Balans?) maar kun je dan niet een deel van de BTW wegstrepen? En wellicht ook een deel van de energiebelasting?
Bovendien moet je de BTW die nu zit op het resultaat dat je maakt dan elk kwartaal afstaan aan de belastingdienst. Deze BTW zit nu in het bedrag dat je terugkrijgt als je energie levert (check de facturen van balans stroom, er zit BTW op de negatieve 'productie electriciteit' op je facturen). Deze BTW, min de BTW op de prijs van je import stroom uiteraard, mag je dankzij de KOR in je zak houden, anders zou je hem moeten betalen aan de BD.
De energiebelasting is een heel ander beestje en is niet verrekenbaar met de BTW. Wel in 2026 nog saldeerbaar met je import/verbruik overigens, daarna niet meer. Dat is de hele discussie over salderen. Mogelijk zou de energiebelasting op je import/export wel op te voeren zijn als een soort kosten of wat dan ook, mocht je echt een boekhouding willen gaan voeren met je eenmanszaak die je standaard hebt als je je aanmeldt als ondernemer voor de thuisbatterij, dat weet ik niet? Maar dat is een can of worms waar ik met name niet tegenaan zou gaan schoppen, dan moet je je winst bij balans ook nog gaan opgeven als inkomen bij de belastingdienst elk jaar bij je IB aangifte. Ik zou daar zo stilletjes mogelijk over doen eigenlijk
Als je geen btw terugvraagt, heb je de KOR discussie niet.
Mijn eerdere vraag is nog niet beantwoord, heel wat pagina's terug.....
MOET je je opgeven, immers ben je leverancier.... Dus verplicht btw aangifte doen? Of doen mensen dat alleen maar om btw terug te halen?
Mijn eerdere vraag is nog niet beantwoord, heel wat pagina's terug.....
MOET je je opgeven, immers ben je leverancier.... Dus verplicht btw aangifte doen? Of doen mensen dat alleen maar om btw terug te halen?
Formeel gezien ben je ondernemer voor de BTW... maar als je je niet meld... dan is de kans dat de belastingdienst er achter komt nihil... en voor hun ook verre van prio.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Als je omzet onder de 2200 euro per jaar blijft, dan geldt er geen registratieplicht. Daarboven dus wel.
Zie: https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer
Zie: https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer
[ Voor 41% gewijzigd door The Legend op 01-02-2026 13:57 ]
Bij salderen heb ik gezien dat het niet als (belastbaar) inkomen wordt aangemerkt, er is een zaak over geweest waarbij gemeentes probeerden iemand met een uitkering te korten vanwege de pv 'winst'.
https://solarmagazine.nl/...kort-vanwege-zonnepanelen
Een thuisbatterij kan je in datzelfde licht zien, je verlaagt de energiekosten er (hopelijk) mee.
Ik doe dat 'extra goed' door straks m'n pv op de Deye aan te sluiten.
Interessant dat er een vrijstelling is, daar zou je met een grote batterij of veel netverkeer overheen kunnen gaan.
Een thuisbatterij kan je in datzelfde licht zien, je verlaagt de energiekosten er (hopelijk) mee.
Interessant dat er een vrijstelling is, daar zou je met een grote batterij of veel netverkeer overheen kunnen gaan.
Nu ladenpaQ schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:35:
[...]
.... toevallig zijn de onbalanstarieven momenteel vrij laag ja.
Is het ook mogelijk om de cijferbrei uit de Deye en Eastron per seconde te krijgen? In het balansportaal lijkt de resolutie per seconde te zijn, maar in HA duurt een update langer.
Dan zal je parallel een modbus moeten aanhaken. Zou je aan de Deye er wellicht nog aan kunnen knopen.Wolly schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:31:
Is het ook mogelijk om de cijferbrei uit de Deye en Eastron per seconde te krijgen? In het balansportaal lijkt de resolutie per seconde te zijn, maar in HA duurt een update langer.
In je link is te lezen dat deze benadering alleen geldt voor privéverbruik. De thuisaccu zou je in dat licht kunnen zien als hij puur voor nul-op-de-meter wordt ingezet. Maar als je gaat handelen, of aFFR’enSpeedy-Andre schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:13:
Bij salderen heb ik gezien dat het niet als (belastbaar) inkomen wordt aangemerkt, er is een zaak over geweest waarbij gemeentes probeerden iemand met een uitkering te korten vanwege de pv 'winst'.
Zolang ik dat maar weet en het voor me hou is er weinig aan de handThe Legend schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:22:
[...]
In je link is te lezen dat deze benadering alleen geldt voor privéverbruik. De thuisaccu zou je in dat licht kunnen zien als hij puur voor nul-op-de-meter wordt ingezet. Maar als je gaat handelen, of aFFR’en, dan is dat nadrukkelijk niet zo.
Een hoop dingen zijn niet nodig zoals Kvk inschrijving enz, wie geen belasting terugvraagt heeft in theorie de zelfde situatie en 'vergeet' dat op te geven.
Welke solarman integratie heb je? Ik heb deze op t oog die sneller updates doet op relevante entities. Maar geen idee of die voor onze Deye zou werken.Wolly schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:31:
https://github.com/davidrapan/ha-solarman
Die gebruiken de meesten hier volgens mij.
Gewoon die ja. Heb niet de indruk dat het erg realtime is.Get!em schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:24:
[...]
Welke solarman integratie heb je? Ik heb deze op t oog die sneller updates doet op relevante entities. Maar geen idee of die voor onze Deye zou werken.
https://github.com/davidrapan/ha-solarman
5 sec interval, Met hier en daar irritante spikes. Maar dat is al vaker geaddresseerd op de git.
Zoek de verschillen 
:strip_exif()/f/image/77VJoUMpRcwrGEs1wNbQuGY3.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/KUQmssQ9Va9XXfIE2ldPHLGe.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu is er ruimte genoeg voor off-grid en wat extra modules.
Van 1 fase 12 posities naar 3-fase 54 posities (3x18).
Voor nu het oude spul plus een 3-fase hoofdschakelaar geplaatst, ik wil nog wat groepen scheiden.
De tussenstap van een los kastje omdat de hoofdschakelaar niet paste sla ik maar over.
Wat je soms aan aanbieding vindt, hoe kan die grote kast toch €80 nieuw kosten...
:strip_exif()/f/image/77VJoUMpRcwrGEs1wNbQuGY3.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/KUQmssQ9Va9XXfIE2ldPHLGe.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu is er ruimte genoeg voor off-grid en wat extra modules.
Voor nu het oude spul plus een 3-fase hoofdschakelaar geplaatst, ik wil nog wat groepen scheiden.
De tussenstap van een los kastje omdat de hoofdschakelaar niet paste sla ik maar over.
Wat je soms aan aanbieding vindt, hoe kan die grote kast toch €80 nieuw kosten...
Mooi.Speedy-Andre schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:00:
Zoek de verschillen
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu is ruimte genoeg voor off-grid en wat extra modules.
Hier dit weekend ook even bezig geweest in de meterkast. Alle LAN kabels van rechts naar links omgelegd en alle spaghetti van ongebruikte LAN kabels nog even wat netter opgerold. Een stekkerverdeeldoos vastgezet en 1 extra stekkerverdeeldoos weggehaald door de eerste een grotere te gebruiken door alle adapters van alle apparatuur daarin te zetten (en de usb voedingen op 1 hub te zetten). Homeassistant server op de zijwand geschroefd, rookmelder base-station ook die kant op, managed switch ook naar de linker zij-onderkant waar ik alle LAN kabels al had heen gebracht. Op rechts op de houten achterwand nu een mooie schone plek om te werken voor Balans.
Door de vloer de kabels brengen wordt nog wel een uitdaging. In de kruipruimte zit Tonzon en 30cm PIR en de meterkast vloer is overal al lek geprikt met boringen, maar zelfs een redelijk soepele 4mm grondkabel kreeg ik er met moeite door. De loze gasleiding (die aan beide zijden gewoon is afgezaagd) is misschien nog bruikbaar, maar loopt wel in een bocht.
De kruipkelder wordt hier ook wat, ik kan een eind komen met m'n dunne lijf maar leuk is anders (zwemmen in het zand).
Dan is er de meterkast die op een soort betonnen doos staat met een gat naar de kruipkelder waar al veel ander spul in zit (wp voeding 3x4mm2, diverse cat5, glasvezel vanaf de straat en een pijp naar de schuur die ooit voor gas bedoeld was (imbeciel die een cv ketel in de schuur wilde).
Ik kreeg een cat5 kabel met connector door die 20m buis, is het nog ergens goed voor.
Dan is er de meterkast die op een soort betonnen doos staat met een gat naar de kruipkelder waar al veel ander spul in zit (wp voeding 3x4mm2, diverse cat5, glasvezel vanaf de straat en een pijp naar de schuur die ooit voor gas bedoeld was (imbeciel die een cv ketel in de schuur wilde).
Ik kreeg een cat5 kabel met connector door die 20m buis, is het nog ergens goed voor.
Dit weekeind m’n tuinshuisje afgemaakt. Alleen het groene dak moet er nog op, en nog wat beits aan de buitenkant.
ruim genoeg, de hele binnenkant is bekleed met fermacel, mooi betonnen plaatje op de grond, rabat delen hout aan de buitenkant, niemand die doorheeft dat er geen tuinmeubels in staan 
Lege Electra kast hangt al, net zoals de switch en m’n kastje waar ik de glasvezels in afmonteer (op keystones, prefab kabel gelegd) deze week een paar groepen doortrekken en dan kan ik de switch weer aanzetten, en wat camera’s ophangen. Ik weet niet of ik wil optellen wat het batterij huisje gekost heeft, vrees dat een aardig deel van het pilot voordeel er in zit maar wilde toch nog een Electra en data punt in dat deel van het terrein hebben
Zal nog wat foto’s maken van de week, ben er wel blij mee. Nu nog het grootste deel van 15 meter geul dicht scheppen, met de hand want m’n tractor kan er niet bij… das dan weer jammer. Eind van de maand komt de batterij.
Lege Electra kast hangt al, net zoals de switch en m’n kastje waar ik de glasvezels in afmonteer (op keystones, prefab kabel gelegd) deze week een paar groepen doortrekken en dan kan ik de switch weer aanzetten, en wat camera’s ophangen. Ik weet niet of ik wil optellen wat het batterij huisje gekost heeft, vrees dat een aardig deel van het pilot voordeel er in zit maar wilde toch nog een Electra en data punt in dat deel van het terrein hebben
Zal nog wat foto’s maken van de week, ben er wel blij mee. Nu nog het grootste deel van 15 meter geul dicht scheppen, met de hand want m’n tractor kan er niet bij… das dan weer jammer. Eind van de maand komt de batterij.