Ik moet vaak mijn post wijzigen omdat ik accu schrijf ipv thuisaccu omdat je er ook de EV mee kunt bedoelen.
The Legend schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Ik denk dat dit nog wel eens een probleem voor ze kan zijn gelet op de nieuwe Energiewet. Die is gericht op het beschermen van de consument, en om die reden zitten daar verplichtingen in rondom de transparantie van dynamische energieprijzen. Naar aanleiding van het laatste bericht van Don hier, concludeer ik dat ze op papier wel voldoen: we nemen stroom af tegen EPEX-prijs, maar deze wordt _altijd_ “gecorrigeerd” met de onbalansprijs. Praktisch gezien hebben we dus vooraf geen enkel inzicht in de prijs die we voor een kWh betalen. Ik vraag me sterk af of dat mag.
Tjah een oplossing is simpelweg EPEX afrekenen als je van het net trekt en de onbalans prijs is duurder dan EPEX dat de kosten worden gedekt door BalansEnergie

Dat is super duidelijk maar wel heel erg in het voordeel van de consument. Dat gaan ze natuurlijk niet doen.
Het probleem is dat je over je prive verbruik wel EB hoort te betalen. Dus je moet aFRR kunnen scheiden van je prive verbruik.
Op dit moment is aFRR is vrijgesteld bij een grootverbruiker want:
Als voorwaarden voor het gebruik van de vrijstelling gelden dat:
- het een grootverbruikaansluiting betreft;
- het een organisatorische eenheid betreft die een energieopslagfaciliteit exploiteert;
- de organisatorische eenheid een administratie heeft waarin de voor de EB relevante gegevens overzichtelijk zijn opgenomen en dat het belast eigen verbruik van elektriciteit, waarvoor de organisatorische eenheid belastingplichtig is, wordt gemeten; en
- de exploitant van een energieopslagfaciliteit een verklaring aan de energieleverancier heeft overlegd waarin hij verklaart te voldoen aan de gestelde voorwaarden voor het buiten de heffing blijven van de levering aan de energieopslagfaciliteit
Wij zijn onderdeel van een pool dus als kleinverbruiker val je hier niet direct onder. Het komt er op neer voor een EB vrijstelling of EB teruggave moet je in theorie ontzettende veel data bijhouden om te kunnen zeggen waar je prive energie verbruik waar van afkomstig is, net of zon?
Heel kort nagedacht, in ons geval is in principe met de eastron MID-meting wel het huisverbruik gescheiden waardoor je aFRR verkeer zou kunnen onderscheiden. Dus we zijn vrijstelling-ready lijkt het als het gaat om aFRR.
Interessant rapport over dubbele EB bij verschillende scenario's met PV, thuisbatterij, EV. Ik moet het nog steeds keer rustig lezen ipv zo tussendoor.
https://www.rijksoverheid...-kleinverbruikaansluiting
De conclusie is in ieder geval als je de vrijstelling of teruggave wilt toepassen, dan val je belastingdienst lastig met een complexe administratie waar zij geen zin in hebben. Wil je het goed doen moet je veel MID-meters hebben en eigenlijk ook de SoC betrouwbaar kunnen meten en ophalen van je accu's. Zelfs dan kan je niet goed achterhalen welk deel van de energie oorspronkelijk belast was.