Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Andere vraag hierover; worden deze ontlaad kWh nou geteld voor saldering in dit laatste jaar? Aangezien je EB betaald voor de import kWh's? Weet iemand dit?
Dit jaar nog wel.

Zie kopje 2 in Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 29-01-2026 09:07 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:50
[...]

Andere vraag hierover; worden deze ontlaad kWh nou geteld voor saldering in dit laatste jaar? Aangezien je EB betaald voor de import kWh's? Weet iemand dit?
Export telt mee voor je salderingsteller idd dit jaar. Daarom gaat volgend jaar, na einde saldering het handelen op zn kop. Omdat je na 2027 EB moet gaan betalen gaan de meeste thuisaccu systemen vooral in NOM-modus draaien.

Dus na salderen is voor het handelen een verschil/spread nodig van minimaal circa 25 cent (EB+BTW+Marge?+Laadverlies) om quitte te staan.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:14
KoningSlakkie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Klopt, maar je kan een export activatie moeilijk meten als de auto al aan het laden is. |:(
Is dit niet zichtbaar in het Deye ontlaadvermogen? Stel ik laad met 1.4 kW minimaal, laad actie Deye, Zappi naar FAST (dat is bij ons dus 5.7 kW oid). Als het ontlaadvermogen van de Deye dan naar >10 kW gaat, kan ik daar op sturen. Onze WP trekt nl max 1.5 kW (en max 2,5 kW voor SWW als de boiler bijgevuld moet).

Dus in worst case; auto 5.7, wp 2.5 = 8.3 kW, dan zou het verschil nog zichtbaar moeten zijn? Of mis ik iets.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Sportmind
KoningSlakkie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:05:
[...]

Export telt mee voor je salderingsteller idd dit jaar. Daarom gaat volgend jaar, na einde saldering het handelen op zn kop. Omdat je na 2027 EB moet gaan betalen gaan de meeste thuisaccu systemen vooral in NOM-modus draaien.

Dus na salderen is voor het handelen een verschil/spread nodig van minimaal circa 25 cent (EB+BTW+Marge?+Laadverlies) om quitte te staan.
Dat is gunstig, dus mijn zonnestroom die wordt ontladen voor netstabilisatie gaat me ook nog wat salderingsruimte opleveren dit laatste jaar...

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• KoningSlakkie
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Is dit niet zichtbaar in het Deye ontlaadvermogen? Stel ik laad met 1.4 kW minimaal, laad actie Deye, Zappi naar FAST (dat is bij ons dus 5.7 kW oid). Als het ontlaadvermogen van de Deye dan naar >10 kW gaat, kan ik daar op sturen. Onze WP trekt nl max 1.5 kW (en max 2,5 kW voor SWW als de boiler bijgevuld moet).

Dus in worst case; auto 5.7, wp 2.5 = 8.3 kW, dan zou het verschil nog zichtbaar moeten zijn? Of mis ik iets.
Ja dan als je zegt 12kW-8.3kW = 3.7 kW gaat het net op. Dus als je een automatisation aanmaakt voor 2 kW export voor 5 of 10 seconden lang. Dan heb je een activatie gemeten.

In het geval dat je laadt met 11 kW wordt het lastiger. Dan heb je veel minder speling om te meten. Of je moet er voor kiezen om met 10 of 9 kW te laden zodat je export activatie kan meten.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Dan kun je zo niet meteen daaruit opmaken.
Als je aan het laden bent met bijv 8kW, en je aansluiting moet exporteren, dan heb je ook nog je huisverbruik, bijv 3, dan blijft er nog maar 5 over.
Laad je met 11 kW, dan blijft er nog maar 2 kW over. Dus je zult voor jezelf wel een drempel moeten vaststellen van external power of trager laden.
Maar met wat geluk komt er gewoon een sensor die stelt: Activatie DOWN / Activatie UP.

edit:
@KoningSlakkie was een paar seconden eerder 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Sportmind
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Dan kun je zo niet meteen daaruit opmaken.
Als je aan het laden bent met bijv 8kW, en je aansluiting moet exporteren, dan heb je ook nog je huisverbruik, bijv 3, dan blijft er nog maar 5 over.
Laad je met 11 kW, dan blijft er nog maar 2 kW over. Dus je zult voor jezelf wel een drempel moeten vaststellen van external power of trager laden.
Maar met wat geluk komt er gewoon een sensor die stelt: Activatie DOWN / Activatie UP.

edit:
@KoningSlakkie was een paar seconden eerder 8)7
Dank allen! Voor nu lijkt het met 1 fase laden op te lossen op papier. Straks met een 3 fasen auto wordt het anders. Maar dan kan ik misschien op 1 fase in de winternacht laden zoals bekokstoofd en op 3 fasen overdag in de zonnestroom maanden. Wel een leuke puzzel dit. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je meer km's moet maken dit een uitdaging van andere orde is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sportmind op 29-01-2026 09:18 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
[...]

Een kWh uit de accu naar het net, is toch hetzelfde als een kWh uit de zonnepanelen naar het net? Dus buiten de aFFr verhaal om, lijkt mij het wel dat dit netjes gesaldeerd wordt.

• Sportmind
jeeedeee schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Een kWh uit de accu naar het net, is toch hetzelfde als een kWh uit de zonnepanelen naar het net? Dus buiten de aFFr verhaal om, lijkt mij het wel dat dit netjes gesaldeerd wordt.
Ja dacht ik ook, en de aFRR is dat trouwens vrijgesteld van EB na 1 jan 2027? Ik meen van niet toch?

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Ja dacht ik ook, en de aFRR is dat trouwens vrijgesteld van EB na 1 jan 2027? Ik meen van niet toch?
Zie antwoord in Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" , kopje 2.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Dat is eerder noodzaak dan geluk. Maar vraagje, de activaties duren nu vaak 2 tot 7 minuten en dan bijvoorbeeld een stuk of 10 in een nacht.

Dan heb je effectief dus met een beetje geluk 1 uur geladen. Zo krijg je toch nooit de auto fatsoenlijk opgeladen?

• paQ
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Dat is eerder noodzaak dan geluk. Maar vraagje, de activaties duren nu vaak 2 tot 7 minuten en dan bijvoorbeeld een stuk of 10 in een nacht.

Dan heb je effectief dus met een beetje geluk 1 uur geladen. Zo krijg je toch nooit de auto fatsoenlijk opgeladen?
Ze schijnen dubbel zolang te worden omdat het geplande kwartieren zijn op aFRR.
Maar idd, op die wijze kom je er nog niet echt. Anders dan dat je van die momenten weet dat de tarieven relatief laag waren.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Ze schijnen dubbel zolang te worden omdat het geplande kwartieren zijn op aFRR.
Maar idd, op die wijze kom je er nog niet echt. Anders dan dat je van die momenten weet dat de tarieven relatief laag waren.
Dan lijkt mij naast een sensor die stelt: Activatie DOWN / Activatie UP ook een sensor 'Regulier EPEX tarief actief' wel prettig. Kan je tenminste zonder onzekerheid van de huidige prijs bijladen op momenten dat de marktprijs laag is.

• paQ
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Dan lijkt mij naast een sensor die stelt: Activatie DOWN / Activatie UP ook een sensor 'Regulier EPEX tarief actief' wel prettig. Kan je tenminste zonder onzekerheid van de huidige prijs bijladen op momenten dat de marktprijs laag is.
Oh zeker! En ook verzocht / voorgelegd. Het is toch wel soort van fijn (verplicht?) dat we kunnen zien tegen welk tarief we nu eigenlijk verbruiken / leveren. Zeker met zaken als een EV laden. Dat gaat om grote happen energie.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Oh zeker! En ook verzocht / voorgelegd. Het is toch wel soort van fijn (verplicht?) dat we kunnen zien tegen welk tarief we nu eigenlijk verbruiken / leveren. Zeker met zaken als een EV laden. Dat gaat om grote happen energie.
Ben wel benieuwd of home automation gebruikers commercieel aantrekkelijk genoeg zijn om daar tijd in te steken. Wellicht is het zelfs interessant voor concurrenten om dit soort zaken te weten van een ander, misschien spelen dat soort overwegingen ook nog eens.

Ze zijn nu wel bezig met een app begreep ik zodat je het portaal daarin kan raadplegen.

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Begrijp eigenlijk ook niet waarom er een switch wordt bijgeleverd, er is maar 1 device wat POE nodig heeft...

Dan hadden ze toch net zo goed een POE adapter kunnen gebruiken van een tientje?

Disclaimer: Ik weet niet welke versie POE ze gebruiken, misschien is een andere adapter beter geschikt.
@Speedy-Andre Dit is trouwens de switch die voor 99% lijkt op de switch die ze leveren:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61PVbpx2HOL._AC_SL500_.jpg
https://www.lomaristock.com/product-p-383965.html

Al ondersteunt de Balans switch ook 1000Mbps.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:24:
[...]

@Speedy-Andre Dit is trouwens de switch die voor 99% lijkt op de switch die ze leveren:

[Afbeelding]

De $10 verklaart veel, bedenk dat een 72W voeding niet erg efficiënt 5W zal leveren.
Ik heb toevallig een Vimin 2.5Gbs switch met 10Gbs sfp+ (geen POE) die vooralsnog heel blijft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:52
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:49:
[...]

De $10 verklaart veel, bedenk dat een 72W voeding niet erg efficiënt 5W zal leveren.
Ik heb toevallig een Vimin 2.5Gbs switch met 10Gbs sfp+ (geen POE) die vooralsnog heel blijft.
Hier hangt een mikrotik poe switch ongeveer naast de omvormer (zodra die geplaatst wordt) deze troep komt mijn netwerk niet in. Vindt Al het chinesium aan schakelmateriaal wel een dingetje, ‘t zal allemaal wel goed zijn maar had graag de optie gehad om gewoon a merken te krijgen. Mischien doe ik dat nog een keer :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Ben wel benieuwd of home automation gebruikers commercieel aantrekkelijk genoeg zijn om daar tijd in te steken.
Laten we het SmartGrid noemen... Gewoon een Signaal: Nu is EV-laden een goed plan, doe ermee wat je goed dunkt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02

The Legend

*Plop*

paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat dit nog wel eens een probleem voor ze kan zijn gelet op de nieuwe Energiewet. Die is gericht op het beschermen van de consument, en om die reden zitten daar verplichtingen in rondom de transparantie van dynamische energieprijzen. Naar aanleiding van het laatste bericht van Don hier, concludeer ik dat ze op papier wel voldoen: we nemen stroom af tegen EPEX-prijs, maar deze wordt _altijd_ “gecorrigeerd” met de onbalansprijs. Praktisch gezien hebben we dus vooraf geen enkel inzicht in de prijs die we voor een kWh betalen. Ik vraag me sterk af of dat mag.

Los van de vraag of het mag, is het denk ik het grootste deel van het jaar feitelijk geen probleem omdat er ofwel een overschot aan PV stroom is, ofwel voldoende lage onbalansprijzen over de dag om bij te laden. Als ik zeker weet dat de prijzen laag zullen zijn, dan lig ik er niet wakker van dat ik niet precies weet of ik 2 of 3 cent per kWh betaal. Nu ervaren we in een ‘echte’ winterperiode echter dat we a) nauwelijks PV opwek hebben door geen zon, gecombineerd met sneeuw op de panelen, b) hoog eigen verbruik door WP’s die moeten stampen om het huis te verwarmen en c) hoog verbruik van EV’s door de kou en dus vaker moeten laden. En dat combineert dan weer slecht met het feit dat de onbalansprijzen juist in die omstandigheden (relatief) hoog blijven gedurende de dag, en er dus niet genoeg bijgeladen wordt. Daardoor komt een lege batterij steeds dichter in de buurt, uiteraard op de momenten dat de onbalansprijs hoog is. Mijn SOC is de afgelopen twee dagen niet meer boven de 40% geweest, en ik heb mijn EV bewust nauwelijks geladen terwijl ik dat eigenlijk wel zou willen.

Ik denk dat Balans Energie er wel groot belang bij heeft om dit probleem te adresseren. Dan voorkom je denk ik ook discussies over of het wel mag op deze manier.

Ik ben toch malle pietje niet!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:19
overhyped schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Hier hangt een mikrotik poe switch ongeveer naast de omvormer (zodra die geplaatst wordt) deze troep komt mijn netwerk niet in. Vindt Al het chinesium aan schakelmateriaal wel een dingetje, ‘t zal allemaal wel goed zijn maar had graag de optie gehad om gewoon a merken te krijgen. Mischien doe ik dat nog een keer :)
Die optie had je zelf kunnen voorstellen. Dan installeren ze wat je voordraagt

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
The Legend schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat dit nog wel eens een probleem voor ze kan zijn gelet op de nieuwe Energiewet. Die is gericht op het beschermen van de consument, en om die reden zitten daar verplichtingen in rondom de transparantie van dynamische energieprijzen. Naar aanleiding van het laatste bericht van Don hier, concludeer ik dat ze op papier wel voldoen: we nemen stroom af tegen EPEX-prijs, maar deze wordt _altijd_ “gecorrigeerd” met de onbalansprijs. Praktisch gezien hebben we dus vooraf geen enkel inzicht in de prijs die we voor een kWh betalen. Ik vraag me sterk af of dat mag.

Los van de vraag of het mag, is het denk ik het grootste deel van het jaar feitelijk geen probleem omdat er ofwel een overschot aan PV stroom is, ofwel voldoende lage onbalansprijzen over de dag om bij te laden. Als ik zeker weet dat de prijzen laag zullen zijn, dan lig ik er niet wakker van dat ik niet precies weet of ik 2 of 3 cent per kWh betaal. Nu ervaren we in een ‘echte’ winterperiode echter dat we a) nauwelijks PV opwek hebben door geen zon, gecombineerd met sneeuw op de panelen, b) hoog eigen verbruik door WP’s die moeten stampen om het huis te verwarmen en c) hoog verbruik van EV’s door de kou en dus vaker moeten laden. En dat combineert dan weer slecht met het feit dat de onbalansprijzen juist in die omstandigheden (relatief) hoog blijven gedurende de dag, en er dus niet genoeg bijgeladen wordt. Daardoor komt een lege batterij steeds dichter in de buurt, uiteraard op de momenten dat de onbalansprijs hoog is. Mijn SOC is de afgelopen twee dagen niet meer boven de 40% geweest, en ik heb mijn EV bewust nauwelijks geladen terwijl ik dat eigenlijk wel zou willen.

Ik denk dat Balans Energie er wel groot belang bij heeft om dit probleem te adresseren. Dan voorkom je denk ik ook discussies over of het wel mag op deze manier.
Ik zie hier precies hetzelfde, je zou bijna denken dat de battery is gecaped op 40%, maar dat is inderdaad wel een ding in deze periode. Wij rijden ook relatief weinig maar ondanks dat ook weer vanochtend een lege battery helaas en niet geladen.. :-(

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
Dan staat er toch echt iets niet goed in je lader. (balancer)
Dat ligt niet aan het BE systeem.

Er valt me wel op dat hoge EPEX tarieven bijna altijd betekent: weinig SOC want ook de onbalanstarieven zijn niet je van het dan.

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:23:
Dan staat er toch echt iets niet goed in je lader. (balancer)
Dat ligt niet aan het BE systeem.

Er valt me wel op dat hoge EPEX tarieven bijna altijd betekent: weinig SOC want ook de onbalanstarieven zijn niet je van het dan.
Wat bedoel je precies?
Dit zijn de afgelopen 4 dagen, 1 x boven de 40% uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1gDVmNhr16mndLDGmdi4KOJd0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKrIGDxifQe2bZx58pJpeIZV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbS5ZqmttHXDAGYz39SEndaJNkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wR003UccT3OO7KjG4ZgZnvUm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZnedPJBWwOSWGUpc8WMAg67Rb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHkRYzuL7sCnF8sW3p0kMWNo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxZ_tuoMh7sqlYg1OoKWuT4AURM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZbLHGdh0Y0R8nw9GNFhjfKy.png?f=fotoalbum_large

Ik zou hier dan ook geen rede zien voor het plaatsen van een extra battery unit, ik heb in januari zo goed als alle dagen vrije ruimte die nog benut kan worden, denk dat ik dan vooral aan zou kijken naar een nog groter gedeelte van de battery die leeg zou staan..

[ Voor 72% gewijzigd door ecn1985 op 29-01-2026 11:38 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
ecn1985 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Wat bedoel je precies?
Dit zijn de afgelopen 4 dagen, 1 x boven de 40% uitgekomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik dacht dat je je ev bedoelde.

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Ik dacht dat je je ev bedoelde.
Haha nee de battery.

• paQ
my bad

• KoningSlakkie
Ik moet vaak mijn post wijzigen omdat ik accu schrijf ipv thuisaccu omdat je er ook de EV mee kunt bedoelen.
The Legend schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Tjah een oplossing is simpelweg EPEX afrekenen als je van het net trekt en de onbalans prijs is duurder dan EPEX dat de kosten worden gedekt door BalansEnergie :+ Dat is super duidelijk maar wel heel erg in het voordeel van de consument. Dat gaan ze natuurlijk niet doen.
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Het probleem is dat je over je prive verbruik wel EB hoort te betalen. Dus je moet aFRR kunnen scheiden van je prive verbruik.

Op dit moment is aFRR is vrijgesteld bij een grootverbruiker want:
Als voorwaarden voor het gebruik van de vrijstelling gelden dat:
  • het een grootverbruikaansluiting betreft;
  • het een organisatorische eenheid betreft die een energieopslagfaciliteit exploiteert;
  • de organisatorische eenheid een administratie heeft waarin de voor de EB relevante gegevens overzichtelijk zijn opgenomen en dat het belast eigen verbruik van elektriciteit, waarvoor de organisatorische eenheid belastingplichtig is, wordt gemeten; en
  • de exploitant van een energieopslagfaciliteit een verklaring aan de energieleverancier heeft overlegd waarin hij verklaart te voldoen aan de gestelde voorwaarden voor het buiten de heffing blijven van de levering aan de energieopslagfaciliteit
Wij zijn onderdeel van een pool dus als kleinverbruiker val je hier niet direct onder. Het komt er op neer voor een EB vrijstelling of EB teruggave moet je in theorie ontzettende veel data bijhouden om te kunnen zeggen waar je prive energie verbruik waar van afkomstig is, net of zon?

Heel kort nagedacht, in ons geval is in principe met de eastron MID-meting wel het huisverbruik gescheiden waardoor je aFRR verkeer zou kunnen onderscheiden. Dus we zijn vrijstelling-ready lijkt het als het gaat om aFRR.

Interessant rapport over dubbele EB bij verschillende scenario's met PV, thuisbatterij, EV. Ik moet het nog steeds keer rustig lezen ipv zo tussendoor.

https://www.rijksoverheid...-kleinverbruikaansluiting

De conclusie is in ieder geval als je de vrijstelling of teruggave wilt toepassen, dan val je belastingdienst lastig met een complexe administratie waar zij geen zin in hebben. Wil je het goed doen moet je veel MID-meters hebben en eigenlijk ook de SoC betrouwbaar kunnen meten en ophalen van je accu's. Zelfs dan kan je niet goed achterhalen welk deel van de energie oorspronkelijk belast was.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:47
Hoe weet je dat de 80 kWh in gebruik is in mijn geval, of 48, of welke hoeveelheid dan ook?

Ik dacht het ooit gezien te hebben, maar ben het kwijt.

Ik heb 80 kWh, en sta nu op 13% - all time low :D

Edit - Don leest mee, net een activatie, 15 :% :*) _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 29-01-2026 12:47 ]

19230 WP Sunpower (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:24:

[Afbeelding]

Die van mij die ik van ze gekregen heb doet alleen 100Mbit, al is dat prima, ook voor de deurbel die er nu aan hangt, dus hun $10 switch heeft mij ook een PoE injector opgeleverd, je hoort mij niet klagen :)

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
Weet iemand of het voor de offgrid switch tijd (dus als het grid uitvalt) uitmaakt of de batterij op dat moment bijgeladen wordt? Ik kan me voorstellen dat het voor de Deye 'makkelijker' is om het grid 'over te nemen' terwijl de batterij al ontladen wordt. Als het grid wegvalt terwijl er geladen wordt, moet de batterij heel snel geswitcht worden van laden naar ontladen, lijkt mij dat dat langer kan duren, of niet?

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:54
Vandaag gesproken met de installateur. Ik had aangegeven dat ik een extra netwerkkabel nodig zou hebben om de deye in homeassistant op te kunnen nemen. Hij gaf aan dat er dan drie netwerkkabels nodig zijn.
  1. Voor de EMS
  2. Voor de Deye (die al bekabeld gaat worden schijnbaar)
  3. Voor mijn gebruik voor home assistant
Maar als de deye al bekabeld is aangesloten dan is het toch niet nodig om nog een derde netwerkkabel te trekken om hem in home assistant te importeren? Immers is de deye dan al verbonden

Hoe zit dit bij jullie aangesloten? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Wolly
  • Niet online
Dbm12 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:11:
Vandaag gesproken met de installateur. Ik had aangegeven dat ik een extra netwerkkabel nodig zou hebben om de deye in homeassistant op te kunnen nemen. Hij gaf aan dat er dan drie netwerkkabels nodig zijn.
  1. Voor de EMS
  2. Voor de Deye (die al bekabeld gaat worden schijnbaar)
  3. Voor mijn gebruik voor home assistant
Maar als de deye al bekabeld is aangesloten dan is het toch niet nodig om nog een derde netwerkkabel te trekken om hem in home assistant te importeren? Immers is de deye dan al verbonden

Hoe zit dit bij jullie aangesloten? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
1 netwerkkabel incl. POE voor EMS
1 utp kabel voor drie aderige verbinding SDM630 -> Deye
OPTIONEEL: 1 netwerkkabel voor adapter op Deye (waarmee je Solarman kan gebruiken). Dit kan ook een adapter op WiFi zijn, dan is deze kabel niet nodig.

Heb je een stopcontact op de plek van de omvormer dan kan je toe met 1 netwerkkabel, er wordt dan ter plekke een switch aangesloten waaruit kabel 1 en 3 dan komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 29-01-2026 13:59 ]

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:45
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Owww ja. Vergeten :+

Dan moet ik hem dus naar stop modus sturen?

Edit: het scheelt wel dat ik op 1 fase laad met max 6 kW van het net, dus dan doe ik nog met 5 kW mee. Nu ik dit schrijf vind ik dat op zich nog wel af en toe een optie, we laden hier niet heel erg veel voor het werk (max 70 km per week). En zoals ik het nu zie zijn er tot nu toe niet zo gek veel ontlaadacties?
Ja je moet de Zappi dan idd op stop zetten. Ik gebruik momenteel alleen nog Stop en Fast als modus omdat de ECO+/ECO modus het ontladen van de Deye ontregelt. Overproductie op de zon is er toch niet met deze oplossing. Ik meet via HA de Deye External power, als die (hoog) negatief gaat is het een ontlading van BE. In de zomer zal ik de automation wat moeten aanpassen want als de batterij vol is zal er ook ontladen worden. Dat kan ik afvangen door de SOC mee te nemen en ook de hoeveelheid waarmee ontladen wordt. Is het puur de overproductie van de PV die overstroomt of is het een ontlading? Bij overstromen gok ik dat de Deye in idle springt en niet meer aan het laden/ontladen is.

• KoningSlakkie
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:16:
[...]

OPTIONEEL: 1 netwerkkabel voor adapter op Deye (waarmee je Solarman kan gebruiken). Dit kan ook een adapter op WiFi zijn, dan is deze kabel niet nodig.
In mijn geval (off-grid) is er maar 1 UTP-kabel in gebruik tussen de meterkast en de schuur voor internet en dus ook Solarman. De rest is onderling verbonden in de schuur zelf.

Edit: Dus de eastron-meter bevindt zich ook in de schuur.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 29-01-2026 13:29 ]

• PisPix
KoningSlakkie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Klopt, maar je kan een export activatie moeilijk meten als de auto al aan het laden is. |:(
Niet helemaal waar toch? Voor een ontlaad activatie hou ik de volgende logica aan.
- Als de auto aan het laden is, zal dit uit de accu gaan, dus Deye External Power is rond de 0.
- Als er een activatie voor ontladen plaats vindt tijdens het laden van de auto, zal je moeten kijken of je die kan vangen dmv de waardes. Ik heb om die reden de laadpaal op 8kWh gezet en daardoor kan ik dan een eventuele ontlaad actie detecteren doordat er meer dan -1000 kWh op de External power zit.
- Indien de batterij vol is en de zonnepanelen overproduceren, zal de Deye in idle gaan en kan ik dat als conditie meenemen.

Voor een laad actie heb ik de laadpaal zo geconfigureerd dat de Deye voorrang krijgt. Die kan dus altijd met volle capaciteit laden, de lader schroeft dan terug om zodoende maximaal rendement te maken. Een laad activatie en EV laden zit bij mij elkaar daardoor niet in de weg.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42
Na 2 weken in gebruik SOC grotendeels onder de 50% a 60%. Laatste dagen nauwelijks boven de 40% uitgekomen. Kunnen jullie mij onderwijzen waarom we nu in dit jaargetijde minder dan de helft van de capaciteit van de batterij gebruiken?

• paQ
boekhour schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:41:
Na 2 weken in gebruik SOC grotendeels onder de 50%, laatste dagen nauwelijks boven de 40% uitgekomen. Kunnen jullie mij onderwijzen waarom we nu in dit jaargetijde minder dan de helft van de capaciteit van de batterij gebruiken?
Er is niets om hem mee te vullen.
Naja, (nog) duurdere stroom. Maar waarom zou je dat doen?

• KoningSlakkie
PisPix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Niet helemaal waar toch? Voor een ontlaad activatie hou ik de volgende logica aan.
- Als de auto aan het laden is, zal dit uit de accu gaan, dus Deye External Power is rond de 0.
- Als er een activatie voor ontladen plaats vindt tijdens het laden van de auto, zal je moeten kijken of je die kan vangen dmv de waardes. Ik heb om die reden de laadpaal op 8kWh gezet en daardoor kan ik dan een eventuele ontlaad actie detecteren doordat er meer dan -1000 kWh op de External power zit.
- Indien de batterij vol is en de zonnepanelen overproduceren, zal de Deye in idle gaan en kan ik dat als conditie meenemen.

Voor een laad actie heb ik de laadpaal zo geconfigureerd dat de Deye voorrang krijgt. Die kan dus altijd met volle capaciteit laden, de lader schroeft dan terug om zodoende maximaal rendement te maken. Een laad activatie en EV laden zit bij mij elkaar daardoor niet in de weg.
Ik overdreef inderdaad. Het belangrijkste is inderdaad je EV-laadvermogen limiteren tot bijv 8kW. Daarmee heb je voldoende export-vermogen om betrouwbaar te meten. Op 11 kW EV-laden is dat bij mij niet meer betrouwbaar. Maar ontlaad acties zijn er praktisch (nog) niet.

Ik heb mijn laadvermogen dan ook op 10 kW gezet om "efficiënter" te laden zonder dat ik over het ontlaad vermogen van de Deye ga. Ook ik nu nog geen ontlaad acties verwacht in de nacht. Bij aFRR zal ik toch naar 9 of 8 kW moeten gaan om het laden terug te schroeven of uit te laten schakelen.

Maar bij een laadactie laat ik de EV wel voor gaan, dat is efficiënter dan eerst de Deye op te laden en dan vervolgens ontladen en je EV laden. Dat is zorgt voor mij het meeste rendement.

Ik zie soms jullie dashboard met een mooi gladde lijn, bij mij is die flink harig :P Want bij mij springt de Quooker aan en deze trekt dan sowieso deels uit het net. Omdat de Deye een te trage reactievermogen heeft. En ook vooral in de nacht als ik ook laadt met 10 kW maar dat is opzich niet erg omdat het vaak goedkope momenten zijn in de nacht.

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:27:
[...]

In mijn geval (off-grid) is er maar 1 UTP-kabel in gebruik tussen de meterkast en de schuur voor internet en dus ook Solarman. De rest is onderling verbonden in de schuur zelf.

Edit: Dus de eastron-meter bevindt zich ook in de schuur.
Dat kan inderdaad ook, als je een stopcontact bij de Deye hebt kunnen ze de switch daar hangen en heb je aan 1 netwerkkabel genoeg. Dan heb je natuurlijk wel nog de kabel naar de SDM630 nodig maar die kunnen ze blijkbaar bij offgrid ook bij de Deye hangen.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Er is niets om hem mee te vullen.
Naja, (nog) duurdere stroom. Maar waarom zou je dat doen?
's-nachts zijn de tarieven lager, het is eigenlijk zonde dat de Deye nu op piekuren steeds een paar minuten de accu gaat opladen om niet lager dan 20% te gaan.

• paQ
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:48:
[...]

's-nachts zijn de tarieven lager, het is eigenlijk zonde dat de Deye nu op piekuren steeds een paar minuten de accu gaat opladen om niet lager dan 20% te gaan.
eens, maar dat weet je de nacht van te voren niet.
Ik heb liever dat we nu helemaal niet laden eigenlijk.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42
Dus van 24:00-06:00 bij het laagste prijspunt van de dag de auto opladen en dan zal hij automatisch ook worden gedwongen om bij te vullen mits de SOC onder de 20% komt. Werkt het zo?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:55:
[...]

eens, maar dat weet je de nacht van te voren niet.
Nouja, vanochtend om 04.00u was natuurlijk wel bekend wat de EPEX tarieven zijn. Als de accu toen al op 34% stond is het niet heel moeilijk om te berekenen dat met de resterende 14% het einde van de dag niet gehaald wordt. Waarom resterende 20%, nou omdat de SOC blijkbaar boven de 20% wordt gehouden.

Vannacht was de EPEX prijs 25ct, overdag schommelt het rond de 29-34ct.

Dit geldt bijvoorbeeld des te meer voor @blue eyes die een Tower of Power heeft met 80kWh, die kan toch prima worden volgetankt tot 50% ofzo in de nacht.

Ik denk niet dat vannacht de onbalans tarieven enorm verschilden van de EPEX tarieven?
Vanwege de omzettingsverliezen?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 29-01-2026 15:01 ]

• paQ
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:00:
[...]

[...]

Vanwege de omzettingsverliezen?
deels

Ik reken liever nu gewoon het (hoge) tarief af tegen mijn verbruik, ipv dat ik happen energie binnenhengel met (idd) conversieverliezen.

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09
Wat betreft de PoE switches, op Tweakers V&A staan Zyxel switches voor een vriendelijke prijs:
v&a aangeboden: Zyxel GS1350-6HP PoE+ managed gigabit sfp network switch

Lijkt me beter dan wat Balans meelevert.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:02:
[...]

deels

Ik reken liever nu gewoon het (hoge) tarief af tegen mijn verbruik, ipv dat ik happen energie binnenhengel met (idd) conversieverliezen.
Dat is dus eigenlijk precies hetzelfde wat ik bedoel. Laad in de nacht en doe vooral geen laadacties overdag bij hoge EPEX tarieven.

Of het moet zo zijn dat de onbalans tarieven zo enorm verschillen en wij daar geen inzicht in hebben, dan kan ik het wel begrijpen al betwijfel ik dat.

• KoningSlakkie
We hebben wel echt iets tegen Chinese netwerkapparatuur lijkt het, zullen we de netwerk kaart in de Deye anders ook maar eens vervangen? ;)

• paQ
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Dat is dus eigenlijk precies hetzelfde wat ik bedoel. Laad in de nacht en doe vooral geen laadacties overdag bij hoge EPEX tarieven.

Of het moet zo zijn dat de onbalans tarieven zo enorm verschillen en wij daar geen inzicht in hebben, dan kan ik het wel begrijpen al betwijfel ik dat.
het had ca 8 cent per kWh bespaard idd.
Daarbij vannacht relatief weinig geladen en vandaag overdag al behoorlijk wat meer tot noch toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKSiWKbXO9u_yjtCeVRTX5tnc20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b9KfgF6yO8CdkXXSd1KVSIL9.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Kan je aangeven wat de Mikrotik als verbruik noteert voor de port waar het EMS op zit?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:29

dof

KoningSlakkie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:17:
We hebben wel echt iets tegen Chinese netwerkapparatuur lijkt het, zullen we de netwerk kaart in de Deye anders ook maar eens vervangen? ;)
Ja, dat komt bij mij ook steeds naar voren: waar denk je dat de Deye en Accu's (en vrijwel alle onderdelen er in) vandaan komen? :+

Off-topic 1 : dof is een paar keer in China geweest en heeft groot respect voor technische kunde in China
Off-topic 2 : kijk naar universitaire ranglijsten momenteel: China up, USA down
Off-topic 3 : China's business credo is "Als het westen rommel wil maken we rommel, als het topkwaliteit wil dan maken we topkwaliteit."

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 29-01-2026 15:29 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:49:
[...]

De gebruikte switch (KuWFi X1006) kan max 60W leveren. Er zit alleen de EMS op.
Wat zal de voeding pakken... 3~5 W?
Plus het verbruik van de EMS die je sowieso moet voeden.

Gaat het niet gewoon over VEEL minder opgenomen vermogen dan 72W?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:50:
[...]

De gebruikte switch (KuWFi X1006) kan max 60W leveren. Er zit alleen de EMS op.
Wat zal de voeding pakken... 3~5 W?
Plus het verbruik van de EMS die je sowieso moet voeden.

Gaat het niet gewoon over VEEL minder opgenomen vermogen dan 72W?
De Chinesium switch die Balans levert, met daarop de EMS via POE, neemt in totaal 5W af van het electriciteitsnet.

Ik denk dat een power adapter van 12V zoals @Speedy-Andre wil gaan gebruiken niet veel van dit verbruik zal afwijken.

• paQ
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:57:
[...]

De Chinesium switch die Balans levert, met daarop de EMS via POE, neemt in totaal 5W af van het electriciteitsnet.

Ik denk dat een power adapter van 12V zoals @Speedy-Andre wil gaan gebruiken niet veel van dit verbruik zal afwijken.
Dat verwacht ik dus ook.
Ze lossen ook meteen het eventuele probleem van een te kort aan ethernetpoorten op je router op.
En heb je al een PoE switch hangen, ook prima toch?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Dat verwacht ik dus ook.
Ze lossen ook meteen het eventuele probleem van een te kort aan ethernetpoorten op je router op.
En heb je al een PoE switch hangen, ook prima toch?
Ik heb het gemeten, het is niet eens een verwachting :+

En inderdaad, het zorgt ervoor dat er genoeg poorten zijn voor Balans en nog wat extra voor jezelf.

PS. Sinds 1453 lijken er weer 7 minuten activaties te zijn, stukjes onbalans?

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 29-01-2026 16:26 ]

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:39
MarinoC schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:36:
Storing hier eruit. Balans is van afstand erin geweest, heb nu gevraagd of ze wat gedaan hebben, zodat ik dat kan delen. Ik moest iig alles uit en weer aanzetten,(huis en accu)en nu is foutmelding weg. Morgen moet ik wss weer laden dus is kijken of dat goed gaat al is het maar de vraag of er wel iets in batterij zit, soc iig 0% geeft tie aan
Nu echt opgelost, moest een schakelaar (in mijn geval rode) op B gezet worden en nu lijkt het goed te werken. Of dat nu echt oorzaak was weet ik niet.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:33
MarinoC schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Nu echt opgelost, moest een schakelaar (in mijn geval rode) op B gezet worden en nu lijkt het goed te werken. Of dat nu echt oorzaak was weet ik niet.
Ik snap niet helemaal welke schakelaar je bedoelt? Heb je een foto?

• paQ
zunrob schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:33:
[...]

De werkschakelaar AC.
Van A (aan) naar B (uit)

de bypass dus

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 29-01-2026 16:41 ]

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:39
zunrob schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGnUZShGTinqLOxq2D66vXFwgz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5TUK19RdVDchg4ElUIfyogi.jpg?f=fotoalbum_large

De rode

• PisPix
Bij mij gaat de Solarman integratie helemaal los... de batterij spring van 100% naar 0% en vv. Alle automations van de leg. Hebben meer mensen dit (nu/soms/wel eens)? Ik zie het voor het eerst.

• paQ
Als je die op B zet, dan zit de omvormer nu parallel op de grid.
(en niet meer "off-grid" )

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 29-01-2026 16:47 ]

• Wolly
  • Niet online
PisPix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:39:
Bij mij gaat de Solarman integratie helemaal los... de batterij spring van 100% naar 0% en vv. Alle automations van de leg. Hebben meer mensen dit (nu/soms/wel eens)? Ik zie het voor het eerst.
Nee. Ik zie wel een aantal opvolgende laadbeurten momenteel.

Ik kan zeker niet nazoeken of dit vanwege onbalans is of omdat het EMS in al zijn wijsheid de accu gewoon wat hoger wil laden?

• paQ
Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Nee. Ik zie wel een aantal opvolgende laadbeurten momenteel.

Ik kan zeker niet nazoeken of dit vanwege onbalans is of omdat het EMS in al zijn wijsheid de accu gewoon wat hoger wil laden?
puur op basis van prijs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyHNb3IhBtGVgAfcGB5o4ChfVcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oBFzpcUGqYehURU3neKdHGwE.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Heb je een stopcontact op de plek van de omvormer dan kan je toe met 1 netwerkkabel, er wordt dan ter plekke een switch aangesloten waaruit kabel 1 en 3 dan komen.
Even voor de helderheid:

Deze optionele netwerkkabel naar de Deye:

A) die kan als bron toch prima op de POE switch van balans?

B ) kan die zonder adapter direct in de Deye die een Utp poort heeft? Of moet er nog een adapter tussen?

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik ben dit topic gaan volgen omdat ik de aanbieding van balans erg interessant vind.
Nu heb ik het topic doorzocht op werking van zonnepanelen in een situatie dat je in eilandbedrijf bent, dus op noodstroom werkt. Op de site van balans staat geschreven:
Zelfs bij uitval van het net blijven sommige zonnepanelen stroom opwekken, ons systeem zorgt daarvoor, waardoor je nog langer zonder net stroom kunt.
Onze situatie is 2x 3-fase solaredge omvormers met in totaal 42 panelen. Mijn idee zou zijn om met die omvormers te blijven werken en de panelen dus niet aan de Deye. En ik ben dus benieuwd of onze panelen op de solaredge omvormers blijven werken in eilandbedrijf en daarmee in nood de accu kunnen opladen. Zal wel iets te maken hebben met het feit of er een sinus op de installatie is in noodbedrijf maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

edit: en ik vraag me nu ineens af hoe het werkt als in eilandbedrijf de accu vol is en de omvormers blijven produceren :?

Iemand die weet of dit zo is en hoe dit werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door BitBug op 29-01-2026 16:57 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Even voor de helderheid:

Deze optionele netwerkkabel naar de Deye:

A) die kan als bron toch prima op de POE switch van balans?

B ) kan die zonder adapter direct in de Deye die een Utp poort heeft? Of moet er nog een adapter tussen?
Daar moet nog een adapter in, die bij mij meegeleverd.
https://www.landportenerg...et-LSE-3-datasheet-EN.pdf

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Prima als die standaard meegeleverd wordt.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste