LuPo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:59:
Ik heb geprobeerd te zoeken in de 117 pagina's van dit topic, maar kon het niet vinden. Zijn er al mensen die iets kunnen zeggen over de terugverdientijd van deze set voor €5.999?
Ik heb interesse en ga eind april verhuizen naar een huis met 29 zonnepanelen. Die wekken op jaarbasis rond de 10.000 kWh op. Verder heeft het huis nog gas voor verwarming, dus afname is beperkt tot huisverbruik, koken en een elektrische auto. Zal qua afname ~6000 kWh per jaar zijn. Dan ga ik uit van 3000 kWh huisverbruik en 3000 kWh voor de elektrische auto.
Er is eigenlijk pas na een vol jaar wat te zeggen over de opbrengsten vs de kosten.
We wachten op activatie van het aFFR wat een belangrijke is zowel voor ons als pilot deelnemers als ook voor Balans zelf.
Over het kwartaal waar ik nu ervaring mee heb kan ik het volgende melden:
- installatie en kwaliteit in orde.
- afspraken, betrouwbaarheid in orde.
- focus op werking, goedkope laadmomenten en aFFR ook goed.
- facturen etc is nog zoeken(lastig met dynamisch en is uitbesteed dus ook niet alle grip erop)
- auto laden icm de batterij is nog niet goed geregeld en nog zoeken.
Kortom ja ik zie het plan gaan werken, de zonnestroom zie je erin gaan overdag en verbruik je savonds.
Het laden met de goedkoopst mogelijke momenten gaat ook mooi en je ziet er gelijk van hoeveel ons dat scheelt, gaat ook erg goed.
Het handelen dus wat dure stroom verkopen komt weinig voor, levert ook niet zo veel op en is de focus niet.
Qua facturen valt het me deze eerste maanden erg mee wat ik echt betaald heb maar even afwachten of de facturatie klopt.
Zo ja vind ik het nu al een succes zelfs zonder aFFR maar baseer me er ook op dat dit de slechtste maanden zijn, het plezier zit hem in de komende maanden.