Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:52
paQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Power is van de inverter zelf, en wat die levert. Combi NET, accu en PV.
Battery power is het vermogen wat door alleen de accu wordt geleverd.
Okay Power bevat meer berekeningen, ik zie dus idd af en toe een spike van 60kW en zelfs 200 kW.
Het doel is eigenlijk de beschikbare rest-vermogen te bepalen om uit de accu de auto te laden zonder uit het grid te importeren. Dus NOM laden met behulp van de Accu.

Bij een laad activatie zag ik
  • Battery power -11000 W
  • Power -11600 W
Nu verbruik
  • Battery power + 542 W
  • Nu Power + 473W
Dus als ik een max discharge vermogen van 10500 W instel op basis van Battery power dan kan ik in principe vrij goed NOM draaien.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:58
Vergeet ook niet de sensor powerloss.... of moet je die juist wel vergeten? ;)

En load power, schijnt de power te zijn van het "huis verbruik" ? (hier kan ik dat niet correleren..... maar Jelco vertelde mij dit).

19230 WP Sunpower (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:19
blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:57:

En load power, schijnt de power te zijn van het "huis verbruik" ? (hier kan ik dat niet correleren..... maar Jelco vertelde mij dit).
Load power is de som van je verbruikers (indien ook PV dan niet je daadwerkelijke verbruik perse)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:52
blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:57:

Ik denk dat ik power loss moet negeren, althans het gaat om hoeveel vermogen is er effectief beschikbaar. En ik zie nooit echt 12000 W bij het laden of ontladen. En het lijkt alsof Battery Power + Power loss = Battery. Dus Battery Power is echt het vermogen dat beschikbaar is voor een verbruiker.

Load power is idd de som van verbruikers en PV van het huis. Komt aardig overeen met mijn HW-meter. Laat wel in totaal 100W minder zien dan HW-meter.

Laden op activatie dmv EVCC tip:
Nog een makkelijke manier is om residual power op -25000 W te zetten als je een activatie krijgt (6 kW gemeten op de P1-meter voor 5s). EVCC denkt in elke modus dat er genoeg overschot is en gaat vol laden. En gaat dan ook fase-switchen naar 3P. Dit doe ik wanneer battery boost actief is.

Bij wegvallen van activatie (minder dan 4kW gemeten op je P1-meter voor 5s), residual power weer op je ingestelde vermogen zetten (~0 W)
Dan schroeft EVCC automatisch omlaag naar de lage ampere. Na je ingestelde delay terug switcht deze ook naar 1P-laden. Helaas werkt fase-switchen niet op de peblar omdat deze in storing gaat als het te vaak gebeurt binnen x-minuten. Ik weet niet hoelang de delay moet zijn om dit te voorkomen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Ik weet niet hoelang de delay moet zijn om dit te voorkomen.
3x per 10 min rolling window, zie developer.peblar

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 27-01-2026 17:23 ]

• blue eyes
Vandaag is BE weer langs geweest, ik was er niet bij, maar bij thuiskomst was de stapel accus opgehoogd naar 5 stuks, kortom, 80 kWh aan capaciteit beschikbaar.

Dank BE!

• paQ
  • Laatst online: 00:19
blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:07:
Vandaag is BE weer langs geweest, ik was er niet bij, maar bij thuiskomst was de stapel accus opgehoogd naar 5 stuks, kortom, 80 kWh aan capaciteit beschikbaar.

Dank BE!
Via de schoorsteen? :o

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
Hahahaha

Alleen op 5 december denk ik :D (ik had mensen geregeld)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als jij even de ene kant van 135kg oppakt...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• blue eyes
Ik wil niet pochen Andre - maar ik heb dat vaak zat gedaan; remember, boerenzoon, platteland......
En zaken die wel zwaarder zijn...

Of het gezond is, andere discussie :D

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:31:
Ik wil niet pochen Andre - maar ik heb dat vaak zat gedaan; remember, boerenzoon, platteland......
En zaken die wel zwaarder zijn...

Of het gezond is, andere discussie :D
Ik kreeg zonder hulp mijn warmtepomp van 104kg van een pallet in de voortuin naar de achtertuin :+
Gezond? Nee >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:38
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:26:
Als jij even de ene kant van 135kg oppakt...
Hier heb ik samen met de monteur de laatste unit erop gelegd omdat dit zo uitkwam. Zolang je er geen 10 meter mee hoeft te lopen is dat prima te doen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Hier heb ik samen met de monteur de laatste unit erop gelegd omdat dit zo uitkwam. Zolang je er geen 10 meter mee hoeft te lopen is dat prima te doen.
Ik ben blij dat ik geen installateur voor BE ben, bijna elke dag minstens 3 batterijen verplaatsen en niet alleen bij de klant maar ook voor je er heen gaat.
Ik ga zien hoe het bij mij gaat, er kan een auto over het pad bij m'n tuin komen en dan misschien 5m tot hij in de schuur is.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-01-2026 18:46 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Ik ben blij dat ik geen installateur voor BE ben, bijna elke dag minstens 3 batterijen verplaatsen en niet alleen bij de klant maar ook voor je er heen gaat.
Ik ga zien hoe het bij mij gaat, er kan een auto over het pad bij m'n tuin komen en dan misschien 5m tot hij in de schuur is.
Hier moeten ze een meter of 30/40 over gras, maar heb gelukkig een tractor met gazonbanden en palletvorken :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoe gaat dat in de praktijk als er maar 1 man komt?
Kan die het alleen af als de klant niks kan bieden?
Neem mezelf met 1,83m en maar 57kg, da's echt kritisch :9

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:01
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:26:
Hoe gaat dat in de praktijk als er maar 1 man komt?
Kan die het alleen af als de klant niks kan bieden?
Neem mezelf met 1,83m en maar 57kg, da's echt kritisch :9
Hier heeft de monteur alles alleen gedaan. Ik heb hem wel aangeboden te helpen als het nodig was, maar dat was niet nodig.

• jacovn
  • Laatst online: 21:24
Ik kreeg nog een mail hoe veel extra accus ik wilde, 1 er bij om mee te beginnen.
Gaat 1 monteur 135 kg tillen ? Ik ga/kan niet helpen, dat gaat niet met mijn rug.

Auto van monteur kan voor de garage, deur open en dan moet het naast de deur staan. Dat is niet zo ver natuurlijk
Ook nog een vraag over de gebruikte merken schakelaar. Ik zie meerdere merken, is dat maar net wat de monteur in de auto heeft liggen ?

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 27-01-2026 20:15 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Hier heeft de monteur alles alleen gedaan. Ik heb hem wel aangeboden te helpen als het nodig was, maar dat was niet nodig.
De vraag was eigenlijk 'hoe', trekt hij een batterij op een soort pompwagen en gaat die dan naar de plek?
Ter plekke is er de plank op wielen waar ze op komen, ik neem aan dat die niet geschikt is voor vervoer?
Ik vind het vooral leuk om te weten hoe ze een hoogteverschil aanpakken :)

• blue eyes
Soort van trolley, in hoogte verstelbaar.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:50:
Soort van trolley, in hoogte verstelbaar.
Goed, laten ze de batterij dan eerst zakken voor een stabieler vervoer en dan weer omhoog of is hoger juist handig omdat je die trolley dan beter kan trekken/duwen?
Ik ben eigenlijk niet met veel meer bekend dan palletwagens en platte karren :$

• blue eyes
Ik heb niet echt meegekeken Andre. Ik denk omhoog bij uitladen uit de auto, dan omlaag, dan verrijden, dan omhoog en schuiven.
Oid.

• blue eyes
Nog de beloofde foto, tower of power ;)

Het is donker in de schuur, heb even snel een spotje erbij gepakt. Op de foto lijkt er kleur verschil, geen idee.
Ik heb de houten plaat nog niet bijgewerkt (is niet haaks), maar is niet prio, staat op de to do list. Ergens.

Ik dacht ooit ergens gezien te hebben, maar ben denk ik leesblind vandaag, waar kan ik zien dat ik er nu 80 kWh heb?
Morgen even verder zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFDSP5Zt4m9If_UHxmN12xALo6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTwAZWPjP6GaMqIyPHenU5PE.jpg?f=fotoalbum_large

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:00:
Ik heb niet echt meegekeken Andre. Ik denk omhoog bij uitladen uit de auto, dan omlaag, dan verrijden, dan omhoog en schuiven.
Oid.
Dit. In hoogte verstelbaar platform zodat ze in principe alleen maar moeten te schuiven. Zowel vanuit de bus op het karretje als bij het stapelen van de accu's op de uiteindelijke plek.

Als je over gras of kiezels moet dan is een tijdelijke verharding (hout oid) aan te raden. Zo breed zijn zijn die wieltjes niet en de wieltjes zakken dan weg.
Op een gegeven moment wordt het meer ploegen dan rollen vanwege het gewicht.
Daar worden zij niet blij van, maar jij uiteindelijk ook niet want het is jouw tuin.

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:21:

Het is donker in de schuur, heb even snel een spotje erbij gepakt. Op de foto lijkt er kleur verschil, geen idee.
Ik heb de houten plaat nog niet bijgewerkt (is niet haaks), maar is niet prio, staat op de to do list. Ergens.

Ik dacht ooit ergens gezien te hebben, maar ben denk ik leesblind vandaag, waar kan ik zien dat ik er nu 80 kWh heb?

[Afbeelding]
Ik zag dat iemand een foutmelding kreeg bij de batterij communicatie toen er wat extra was geplaatst :+
Bij jou geen grote knop op het front, bij anderen wel.
Ze lijken iets donkerder, altijd lastig met kunstlicht.
Vreemd met zoveel power daar dat er geen verlichting is :D

• blue eyes
Ik heb net van de zomer een grote tuinschuur gebouwd, wat zaken overgezet, oa verlichting. De garage moet ik nog even weer herstellen.

Ik ga de Deye topic ook maar lezen - maar dat is best veel..... Worden zaken zoals de diverse sensoren etc. ook daar besproken?
Misschien moet ik gewoon maar beginnen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Veel info daar, aardig om te lezen dat de verschillende firmware versies behoorlijke functionele verschillen kennen.
Voor mij was het interessant wat de pv ingang (mppt) doet vergeleken met een SMA, schaduw doet ie minder goed en de startspanning ligt hoger wat bij een harde schaduw lastig kan zijn.
Echter is de pv dan goed bestuurbaar, dat is met SMA via de GEN ingang een stuk lastiger.

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BebtlzKGTrMx6Uz32cwn2_r2i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvuOTSWPswtv0lLRRQDmvldk.jpg?f=fotoalbum_large
Onlangs is hier de monteur nog weer terug geweest om de schakelaar tussen de batterijen en de omvormer te plaatsen, welke ze bij de installatie vergeten waren mee te nemen.

EMS geeft nog steeds een fout dat er geen verbinding met de Eastron is (maar lijkt er wel te zijn). Zal binnenkort BE nog eens bellen daarover.

Onderverdeelkastje rechts tussen de omvomers zelf geplaatst, met Eaton schakelmateriaal. Andere afnemer in die kast is een Easee laadpaal aan de buitenzijde van deze schuur. SolarEdge omvormer (SE7K, 39 panelen verdeeld over twee dakvlakken OZO en WNW) zit op z'n eigen meterkast groep.
Eerder stelde ik in dit topic de vraag of die op de GEN-poort aangesloten kon worden, maar die kan natuurlijk net zo goed in dezelfde onderverdeler aangesloten worden 8)7. Speel ik daarmee een 4mm^2 naar deze lokatie vrij :)
Via HomeAssistant en de SolarEdge-modbus integratie kan ik tzt de SolarEdge wel knijpen als er niet meer teruggeleverd mag worden.

[ Voor 5% gewijzigd door boredgeestje op 27-01-2026 22:24 ]

This post was created with 100% recycled electrons

• blue eyes
Ik volg het niet meer.... Wat is jullie ervaring met het klantenportaal en het overzicht van kosten?

Ik ga van 300 naar 20, naar 200, naar 250 en nu weer naar 54 euro??!!? Wellicht de eerste maand, overstap, delen van de maand?
Volgens het verbruik tab heb ik al 998 kWh afgenomen.... Volgens alle andere meters, P1, HW, etc. 333 sinds de 19e.
Klik ik erop, dan de demarcatie, en kom ik wel weer op de 333 (ongeveer).

Zal best goed komen, maar is een beetje grappig en raar!
Ik vind de lay-out en informatie zo op eerste gezicht wel fijn.

[ Voor 31% gewijzigd door blue eyes op 27-01-2026 22:58 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:29

dof

[Afbeelding]
Cool. Hoe hoog is dat nou precies met totaal 5 modules? Kan ik even op de muur aftekenen hoe hoog de Deye + kastjes minimaal moeten zijn.
Niet dat ik meteen extra modules ga bestellen, maar wil wel voorbereid zijn. :) Over 2 weken komen ze hier.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:17

[Afbeelding]
Toch bijzonder dat jij 2 'oude batterijen' erbij hebt gekregen. Die zonder knopje op de voorkant. Terwijl ze gister nieuwe type al hebben uitgeleverd bij anderen.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:17
boredgeestje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:23:
[Afbeelding]
Onlangs is hier de monteur nog weer terug geweest om de schakelaar tussen de batterijen en de omvormer te plaatsen, welke ze bij de installatie vergeten waren mee te nemen.

EMS geeft nog steeds een fout dat er geen verbinding met de Eastron is (maar lijkt er wel te zijn). Zal binnenkort BE nog eens bellen daarover.

Onderverdeelkastje rechts tussen de omvomers zelf geplaatst, met Eaton schakelmateriaal. Andere afnemer in die kast is een Easee laadpaal aan de buitenzijde van deze schuur. SolarEdge omvormer (SE7K, 39 panelen verdeeld over twee dakvlakken OZO en WNW) zit op z'n eigen meterkast groep.
Eerder stelde ik in dit topic de vraag of die op de GEN-poort aangesloten kon worden, maar die kan natuurlijk net zo goed in dezelfde onderverdeler aangesloten worden 8)7. Speel ik daarmee een 4mm^2 naar deze lokatie vrij :)
Via HomeAssistant en de SolarEdge-modbus integratie kan ik tzt de SolarEdge wel knijpen als er niet meer teruggeleverd mag worden.
Als je off grid hebt lijkt volgens de diverse documentatie aansluiten op de GEN poort wel handig.
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste