Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 53 ... 79 Laatste
Acties:

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:04
paQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Power is van de inverter zelf, en wat die levert. Combi NET, accu en PV.
Battery power is het vermogen wat door alleen de accu wordt geleverd.
Okay Power bevat meer berekeningen, ik zie dus idd af en toe een spike van 60kW en zelfs 200 kW.
Het doel is eigenlijk de beschikbare rest-vermogen te bepalen om uit de accu de auto te laden zonder uit het grid te importeren. Dus NOM laden met behulp van de Accu.

Bij een laad activatie zag ik
  • Battery power -11000 W
  • Power -11600 W
Nu verbruik
  • Battery power + 542 W
  • Nu Power + 473W
Dus als ik een max discharge vermogen van 10500 W instel op basis van Battery power dan kan ik in principe vrij goed NOM draaien.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:24
Vergeet ook niet de sensor powerloss.... of moet je die juist wel vergeten? ;)

En load power, schijnt de power te zijn van het "huis verbruik" ? (hier kan ik dat niet correleren..... maar Jelco vertelde mij dit).

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:57:

En load power, schijnt de power te zijn van het "huis verbruik" ? (hier kan ik dat niet correleren..... maar Jelco vertelde mij dit).
Load power is de som van je verbruikers (indien ook PV dan niet je daadwerkelijke verbruik perse)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:57:

Ik denk dat ik power loss moet negeren, althans het gaat om hoeveel vermogen is er effectief beschikbaar. En ik zie nooit echt 12000 W bij het laden of ontladen. En het lijkt alsof Battery Power + Power loss = Battery. Dus Battery Power is echt het vermogen dat beschikbaar is voor een verbruiker.

Load power is idd de som van verbruikers en PV van het huis. Komt aardig overeen met mijn HW-meter. Laat wel in totaal 100W minder zien dan HW-meter.

Laden op activatie dmv EVCC tip:
Nog een makkelijke manier is om residual power op -25000 W te zetten als je een activatie krijgt (6 kW gemeten op de P1-meter voor 5s). EVCC denkt in elke modus dat er genoeg overschot is en gaat vol laden. En gaat dan ook fase-switchen naar 3P. Dit doe ik wanneer battery boost actief is.

Bij wegvallen van activatie (minder dan 4kW gemeten op je P1-meter voor 5s), residual power weer op je ingestelde vermogen zetten (~0 W)
Dan schroeft EVCC automatisch omlaag naar de lage ampere. Na je ingestelde delay terug switcht deze ook naar 1P-laden. Helaas werkt fase-switchen niet op de peblar omdat deze in storing gaat als het te vaak gebeurt binnen x-minuten. Ik weet niet hoelang de delay moet zijn om dit te voorkomen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Ik weet niet hoelang de delay moet zijn om dit te voorkomen.
3x per 10 min rolling window, zie developer.peblar

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 27-01-2026 17:23 ]

• blue eyes
Vandaag is BE weer langs geweest, ik was er niet bij, maar bij thuiskomst was de stapel accus opgehoogd naar 5 stuks, kortom, 80 kWh aan capaciteit beschikbaar.

Dank BE!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:07:
Vandaag is BE weer langs geweest, ik was er niet bij, maar bij thuiskomst was de stapel accus opgehoogd naar 5 stuks, kortom, 80 kWh aan capaciteit beschikbaar.

Dank BE!
Via de schoorsteen? :o

• blue eyes
Hahahaha

Alleen op 5 december denk ik :D (ik had mensen geregeld)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als jij even de ene kant van 135kg oppakt...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• blue eyes
Ik wil niet pochen Andre - maar ik heb dat vaak zat gedaan; remember, boerenzoon, platteland......
En zaken die wel zwaarder zijn...

Of het gezond is, andere discussie :D

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:31:
Ik wil niet pochen Andre - maar ik heb dat vaak zat gedaan; remember, boerenzoon, platteland......
En zaken die wel zwaarder zijn...

Of het gezond is, andere discussie :D
Ik kreeg zonder hulp mijn warmtepomp van 110kg van een pallet in de voortuin naar de achtertuin :+
Gezond? Nee >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:08
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:26:
Als jij even de ene kant van 135kg oppakt...
Hier heb ik samen met de monteur de laatste unit erop gelegd omdat dit zo uitkwam. Zolang je er geen 10 meter mee hoeft te lopen is dat prima te doen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Hier heb ik samen met de monteur de laatste unit erop gelegd omdat dit zo uitkwam. Zolang je er geen 10 meter mee hoeft te lopen is dat prima te doen.
Ik ben blij dat ik geen installateur voor BE ben, bijna elke dag minstens 3 batterijen verplaatsen en niet alleen bij de klant maar ook voor je er heen gaat.
Ik ga zien hoe het bij mij gaat, er kan een auto over het pad bij m'n tuin komen en dan misschien 5m tot hij in de schuur is.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-01-2026 18:46 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:27
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Ik ben blij dat ik geen installateur voor BE ben, bijna elke dag minstens 3 batterijen verplaatsen en niet alleen bij de klant maar ook voor je er heen gaat.
Ik ga zien hoe het bij mij gaat, er kan een auto over het pad bij m'n tuin komen en dan misschien 5m tot hij in de schuur is.
Hier moeten ze een meter of 30/40 over gras, maar heb gelukkig een tractor met gazonbanden en palletvorken :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoe gaat dat in de praktijk als er maar 1 man komt?
Kan die het alleen af als de klant niks kan bieden?
Neem mezelf met 1,83m en maar 57kg, da's echt kritisch :9

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:26:
Hoe gaat dat in de praktijk als er maar 1 man komt?
Kan die het alleen af als de klant niks kan bieden?
Neem mezelf met 1,83m en maar 57kg, da's echt kritisch :9
Hier heeft de monteur alles alleen gedaan. Ik heb hem wel aangeboden te helpen als het nodig was, maar dat was niet nodig.

• jacovn
  • Laatst online: 13:11
Ik kreeg nog een mail hoe veel extra accus ik wilde, 1 er bij om mee te beginnen.
Gaat 1 monteur 135 kg tillen ? Ik ga/kan niet helpen, dat gaat niet met mijn rug.

Auto van monteur kan voor de garage, deur open en dan moet het naast de deur staan. Dat is niet zo ver natuurlijk
Ook nog een vraag over de gebruikte merken schakelaar. Ik zie meerdere merken, is dat maar net wat de monteur in de auto heeft liggen ?

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 27-01-2026 20:15 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Hier heeft de monteur alles alleen gedaan. Ik heb hem wel aangeboden te helpen als het nodig was, maar dat was niet nodig.
De vraag was eigenlijk 'hoe', trekt hij een batterij op een soort pompwagen en gaat die dan naar de plek?
Ter plekke is er de plank op wielen waar ze op komen, ik neem aan dat die niet geschikt is voor vervoer?
Ik vind het vooral leuk om te weten hoe ze een hoogteverschil aanpakken :)

• blue eyes
Soort van trolley, in hoogte verstelbaar.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:50:
Soort van trolley, in hoogte verstelbaar.
Goed, laten ze de batterij dan eerst zakken voor een stabieler vervoer en dan weer omhoog of is hoger juist handig omdat je die trolley dan beter kan trekken/duwen?
Ik ben eigenlijk niet met veel meer bekend dan palletwagens en platte karren :$

• blue eyes
Ik heb niet echt meegekeken Andre. Ik denk omhoog bij uitladen uit de auto, dan omlaag, dan verrijden, dan omhoog en schuiven.
Oid.

• blue eyes
Nog de beloofde foto, tower of power ;)

Het is donker in de schuur, heb even snel een spotje erbij gepakt. Op de foto lijkt er kleur verschil, geen idee.
Ik heb de houten plaat nog niet bijgewerkt (is niet haaks), maar is niet prio, staat op de to do list. Ergens.

Ik dacht ooit ergens gezien te hebben, maar ben denk ik leesblind vandaag, waar kan ik zien dat ik er nu 80 kWh heb?
Morgen even verder zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFDSP5Zt4m9If_UHxmN12xALo6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTwAZWPjP6GaMqIyPHenU5PE.jpg?f=fotoalbum_large

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:00:
Ik heb niet echt meegekeken Andre. Ik denk omhoog bij uitladen uit de auto, dan omlaag, dan verrijden, dan omhoog en schuiven.
Oid.
Dit. In hoogte verstelbaar platform zodat ze in principe alleen maar moeten te schuiven. Zowel vanuit de bus op het karretje als bij het stapelen van de accu's op de uiteindelijke plek.

Als je over gras of kiezels moet dan is een tijdelijke verharding (hout oid) aan te raden. Zo breed zijn zijn die wieltjes niet en de wieltjes zakken dan weg.
Op een gegeven moment wordt het meer ploegen dan rollen vanwege het gewicht.
Daar worden zij niet blij van, maar jij uiteindelijk ook niet want het is jouw tuin.

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:21:

Het is donker in de schuur, heb even snel een spotje erbij gepakt. Op de foto lijkt er kleur verschil, geen idee.
Ik heb de houten plaat nog niet bijgewerkt (is niet haaks), maar is niet prio, staat op de to do list. Ergens.

Ik dacht ooit ergens gezien te hebben, maar ben denk ik leesblind vandaag, waar kan ik zien dat ik er nu 80 kWh heb?

[Afbeelding]
Ik zag dat iemand een foutmelding kreeg bij de batterij communicatie toen er wat extra was geplaatst :+
Bij jou geen grote knop op het front, bij anderen wel.
Ze lijken iets donkerder, altijd lastig met kunstlicht.
Vreemd met zoveel power daar dat er geen verlichting is :D

• blue eyes
Ik heb net van de zomer een grote tuinschuur gebouwd, wat zaken overgezet, oa verlichting. De garage moet ik nog even weer herstellen.

Ik ga de Deye topic ook maar lezen - maar dat is best veel..... Worden zaken zoals de diverse sensoren etc. ook daar besproken?
Misschien moet ik gewoon maar beginnen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Veel info daar, aardig om te lezen dat de verschillende firmware versies behoorlijke functionele verschillen kennen.
Voor mij was het interessant wat de pv ingang (mppt) doet vergeleken met een SMA, schaduw doet ie minder goed en de startspanning ligt hoger wat bij een harde schaduw lastig kan zijn.
Echter is de pv dan goed bestuurbaar, dat is met SMA via de GEN ingang een stuk lastiger.

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BebtlzKGTrMx6Uz32cwn2_r2i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvuOTSWPswtv0lLRRQDmvldk.jpg?f=fotoalbum_large
Onlangs is hier de monteur nog weer terug geweest om de schakelaar tussen de batterijen en de omvormer te plaatsen, welke ze bij de installatie vergeten waren mee te nemen.

EMS geeft nog steeds een fout dat er geen verbinding met de Eastron is (maar lijkt er wel te zijn). Zal binnenkort BE nog eens bellen daarover.

Onderverdeelkastje rechts tussen de omvomers zelf geplaatst, met Eaton schakelmateriaal. Andere afnemer in die kast is een Easee laadpaal aan de buitenzijde van deze schuur. SolarEdge omvormer (SE7K, 39 panelen verdeeld over twee dakvlakken OZO en WNW) zit op z'n eigen meterkast groep.
Eerder stelde ik in dit topic de vraag of die op de GEN-poort aangesloten kon worden, maar die kan natuurlijk net zo goed in dezelfde onderverdeler aangesloten worden 8)7. Speel ik daarmee een 4mm^2 naar deze lokatie vrij :)
Via HomeAssistant en de SolarEdge-modbus integratie kan ik tzt de SolarEdge wel knijpen als er niet meer teruggeleverd mag worden.

[ Voor 5% gewijzigd door boredgeestje op 27-01-2026 22:24 ]

This post was created with 100% recycled electrons

• blue eyes
Ik volg het niet meer.... Wat is jullie ervaring met het klantenportaal en het overzicht van kosten?

Ik ga van 300 naar 20, naar 200, naar 250 en nu weer naar 54 euro??!!? Wellicht de eerste maand, overstap, delen van de maand?
Volgens het verbruik tab heb ik al 998 kWh afgenomen.... Volgens alle andere meters, P1, HW, etc. 333 sinds de 19e.
Klik ik erop, dan de demarcatie, en kom ik wel weer op de 333 (ongeveer).

Zal best goed komen, maar is een beetje grappig en raar!
Ik vind de lay-out en informatie zo op eerste gezicht wel fijn.

[ Voor 31% gewijzigd door blue eyes op 27-01-2026 22:58 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:46

dof

[Afbeelding]
Cool. Hoe hoog is dat nou precies met totaal 5 modules? Kan ik even op de muur aftekenen hoe hoog de Deye + kastjes minimaal moeten zijn.
Niet dat ik meteen extra modules ga bestellen, maar wil wel voorbereid zijn. :) Over 2 weken komen ze hier.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35

[Afbeelding]
Toch bijzonder dat jij 2 'oude batterijen' erbij hebt gekregen. Die zonder knopje op de voorkant. Terwijl ze gister nieuwe type al hebben uitgeleverd bij anderen.

• zunrob
boredgeestje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:23:
[Afbeelding]
Onlangs is hier de monteur nog weer terug geweest om de schakelaar tussen de batterijen en de omvormer te plaatsen, welke ze bij de installatie vergeten waren mee te nemen.

EMS geeft nog steeds een fout dat er geen verbinding met de Eastron is (maar lijkt er wel te zijn). Zal binnenkort BE nog eens bellen daarover.

Onderverdeelkastje rechts tussen de omvomers zelf geplaatst, met Eaton schakelmateriaal. Andere afnemer in die kast is een Easee laadpaal aan de buitenzijde van deze schuur. SolarEdge omvormer (SE7K, 39 panelen verdeeld over twee dakvlakken OZO en WNW) zit op z'n eigen meterkast groep.
Eerder stelde ik in dit topic de vraag of die op de GEN-poort aangesloten kon worden, maar die kan natuurlijk net zo goed in dezelfde onderverdeler aangesloten worden 8)7. Speel ik daarmee een 4mm^2 naar deze lokatie vrij :)
Via HomeAssistant en de SolarEdge-modbus integratie kan ik tzt de SolarEdge wel knijpen als er niet meer teruggeleverd mag worden.
Als je off grid hebt lijkt volgens de diverse documentatie aansluiten op de GEN poort wel handig.

• KoningSlakkie
Hier is er nauwelijks geladen afgelopen nacht met 2.4 kWh, nu een SoC 44%.

Laatste grote batch met laad activaties was gisteren middag rond 11:45-14:45 en 16u-17u.

Ik heb nu een extra module (4 totaal) maar solarman zegt nog steeds dat ik 990 Ah aan capaciteit heb. Weet niet of dat verder invloed heeft.

• blue eyes
Ik heb net een email naar Don gestuurd, ik heb gisteren zoals gezegd onderweg moeten laden, en dat is vandaag het geval.
De auto aangezet rond 0:05 uur, maar heeft niet harder geladen dan 1400 watt.... Zo komen die 78 kWh nooit vol :D
Morgen weer 100% nodig.

Zal ongetwijfeld door de accu laad accus komen. Ik ga zelf de instellingen aan de auto en beide apps double checken.

In het negatieve geval - gevolg van technische inrichting zal ik dus vaker langs de weg moeten laden, dus langer van huis zijn.

Even aankijken en horen of Don ook iets vindt, verklaart. Onderstaand plaatje van NU - 1460 watt laden, batterij, genoeg headroom om vol te gaan blazen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPVbnuBIxqW2VPdLAlFd1G-tnvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ee60mEoMpRrhhgExzgnB5bmL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door blue eyes op 28-01-2026 06:32 ]

• blue eyes
dof schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:50:
[...]

Cool. Hoe hoog is dat nou precies met totaal 5 modules? Kan ik even op de muur aftekenen hoe hoog de Deye + kastjes minimaal moeten zijn.
Niet dat ik meteen extra modules ga bestellen, maar wil wel voorbereid zijn. :) Over 2 weken komen ze hier.
Ik had aangegeven bij de montage dat er mogelijk nog een extra module zou komen (en toen was ik het niet van plan). De monteur houdt dan rekening ermee.

Ik kan vanavond wel event meten voor je.

• blue eyes
zunrob schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:58:
[...]

Toch bijzonder dat jij 2 'oude batterijen' erbij hebt gekregen. Die zonder knopje op de voorkant. Terwijl ze gister nieuwe type al hebben uitgeleverd bij anderen.
Tja. Ik vind het prima zo. Mijn stereo moet identieke looks hebben, maar de batterij in de schuur vind ik ok.
Over een halfjaar is er weer een upgrade, etc.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-03 15:48
boredgeestje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:23:
[Afbeelding]

Ik hoor graag je ervaringen tzt met het HA/Solaredge verhaal!

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
zunrob schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 01:01:
[...]

Als je off grid hebt lijkt volgens de diverse documentatie aansluiten op de GEN poort wel handig.
Maar ik lees hier dat op de LOAD (met juiste instellingen wb frequency shifting etc) ook zou moeten werken toch?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• LuPo
  • Laatst online: 14:13
Ik heb geprobeerd te zoeken in de 117 pagina's van dit topic, maar kon het niet vinden. Zijn er al mensen die iets kunnen zeggen over de terugverdientijd van deze set voor €5.999?

Ik heb interesse en ga eind april verhuizen naar een huis met 29 zonnepanelen. Die wekken op jaarbasis rond de 10.000 kWh op. Verder heeft het huis nog gas voor verwarming, dus afname is beperkt tot huisverbruik, koken en een elektrische auto. Zal qua afname ~6000 kWh per jaar zijn. Dan ga ik uit van 3000 kWh huisverbruik en 3000 kWh voor de elektrische auto.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• KoningSlakkie
LuPo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:59:
Zijn er al mensen die iets kunnen zeggen over de terugverdientijd van deze set voor €5.999?
Het is te vroeg om te zeggen. Ik heb de accu sinds december. Nauwelijks zon gezien en nog geen aFRR handel. TVT is nu nog oneindig -O-

[ Voor 43% gewijzigd door KoningSlakkie op 28-01-2026 07:23 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:20
LuPo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:59:
Ik heb geprobeerd te zoeken in de 117 pagina's van dit topic, maar kon het niet vinden. Zijn er al mensen die iets kunnen zeggen over de terugverdientijd van deze set voor €5.999?

Ik heb interesse en ga eind april verhuizen naar een huis met 29 zonnepanelen. Die wekken op jaarbasis rond de 10.000 kWh op. Verder heeft het huis nog gas voor verwarming, dus afname is beperkt tot huisverbruik, koken en een elektrische auto. Zal qua afname ~6000 kWh per jaar zijn. Dan ga ik uit van 3000 kWh huisverbruik en 3000 kWh voor de elektrische auto.
Er is eigenlijk pas na een vol jaar wat te zeggen over de opbrengsten vs de kosten.
We wachten op activatie van het aFFR wat een belangrijke is zowel voor ons als pilot deelnemers als ook voor Balans zelf.
Over het kwartaal waar ik nu ervaring mee heb kan ik het volgende melden:
- installatie en kwaliteit in orde.
- afspraken, betrouwbaarheid in orde.
- focus op werking, goedkope laadmomenten en aFFR ook goed.
- facturen etc is nog zoeken(lastig met dynamisch en is uitbesteed dus ook niet alle grip erop)
- auto laden icm de batterij is nog niet goed geregeld en nog zoeken.

Kortom ja ik zie het plan gaan werken, de zonnestroom zie je erin gaan overdag en verbruik je savonds.
Het laden met de goedkoopst mogelijke momenten gaat ook mooi en je ziet er gelijk van hoeveel ons dat scheelt, gaat ook erg goed.
Het handelen dus wat dure stroom verkopen komt weinig voor, levert ook niet zo veel op en is de focus niet.
Qua facturen valt het me deze eerste maanden erg mee wat ik echt betaald heb maar even afwachten of de facturatie klopt.
Zo ja vind ik het nu al een succes zelfs zonder aFFR maar baseer me er ook op dat dit de slechtste maanden zijn, het plezier zit hem in de komende maanden.

• zunrob
Sportmind schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:39:
[...]

Maar ik lees hier dat op de LOAD (met juiste instellingen wb frequency shifting etc) ook zou moeten werken toch?
Klopt, maar chat maar eens met de Deye AI, dan krijg je wat meer inzichten. Zoals ik het begrijp zou een groot voordeel zijn dat GEN apart te sturen is (of schakelen). Als er bijv. frequentie aanpassingen plaats moeten vinden om te zorgen dat je SE stopt met laden heeft alleen de SE er last van, niet je hele.
Daarnaast zit er een aparte meter al ingebouwd in de GEN, en niet bij LOAD voor opwekkers. Al denk ik dat in de praktijk dit vooral cosmetisch is; of ie wel of niet een correcte opwek/verbruik laat zien.

• zunrob
KoningSlakkie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:03:

Laatste grote batch met laad activaties was gisteren middag rond 11:45-14:45 en 16u-17u.

Ik heb nu een extra module (4 totaal) maar solarman zegt nog steeds dat ik 990 Ah aan capaciteit heb. Weet niet of dat verder invloed heeft.
Dat heb ik maandag uitgelegd; 990 Ah doet niks. Echte info komt van BMS.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:40
KoningSlakkie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:03:
Is denk ik echt gebaseerd op de hoge onbalansprijs. Hier ook niet zoveel geladen, totdat ik de auto wat bij ging laden. Toen de SoC onder de 40% kwam, kreeg ik wel activaties. De onbalansprijs was gisteren overdag goedkoop, dus toen was bij mij de accu tot 80% geladen. Als jouw SoC onder de de 40% was geweest had je vast ook wel bijgeladen... Dus denk ik niet echt iets om je zorgen over te maken, wel om rekening mee te houden dat het handiger is om je auto elke dag 2 uur op te laden, dan in 1 nacht 6 uur... want dan trek je de accu gegarandeerd leeg bij deze hogere onbalansprijzen, en ga je daarna afnemen tegen kaal tarief van dat moment. (en dat is dus hoger dan de 8-9 cent die ik vannacht heb betaald)..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az-CsjCiEWJy68AjPYb5FeOutHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T2yjbcpXgUml8x2LEy9pNceg.png?f=fotoalbum_large

En de prijzen van afgelopen nacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8wHf8L1pe0OCOoRvakHMeTgmLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlDpbtQbUet4TgZa3a49fM3L.png?f=fotoalbum_large
Gelukkig heb ik een automation om de auto te laten stoppen met laden op 20%, anders was de accu wel leeg geweest...

• jeeedeee
Voor de mensen die zelf bezig zijn geweest met off-grid aanleggen, zoals bijvoorbeeld @Damsluijs heb ik een vraag. Wat is de volgorde van uitschakelen en inschakelen die jullie hebben gehanteerd voordat jullie wat op de load hebben aangesloten? Ik neem aan dat als je namelijk alleen de automaat van de Deye uitschakeld, dat er op de load nog spanning staat. Dus dat je ook de batterij en eventuele PV moet uitschakelen. Klopt het dat de volgorde zoiets als volgt is:
  1. Schakel de AC aanvoer uit (installatieautomaat)
  2. Schakel de PV omschakelaar van 1 naar 0
  3. Wacht x seconcen
  4. Schakel de DC beveiliging uit
  5. Wacht 5 minuten
  6. Schroef de Deye open
Misschien ook nog een stap om de Deye zelf via het menu uit te schakelen? En als je de stroom er weer op wil, dan de volgorde andersom?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb nog niks staan, maar waarom van alles loskoppelen als je de Deye uit kan laten gaan waardoor hij niks op de LOAD kan zetten?
Grid uit zou ik zeker doen, dan de Deye uit en checken of er niets meer op de LOAD staat.
Je gaat volgens mij alleen aan de LOAD sleutelen tenzij je een off-grid kastje bij de Deye monteert.
Ik zag laatst een plaatje met off-grid waar 2 'noodknoppen' bij de Deye zaten ipv 1, het off-grid deel was in een ruime groepenkast toegevoegd en dat is ook wat ik wil gaan doen zodat alles binnen handbereik is.

• Damsluijs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:15
jeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:09:
Voor de mensen die zelf bezig zijn geweest met off-grid aanleggen, zoals bijvoorbeeld @Damsluijs heb ik een vraag. Wat is de volgorde van uitschakelen en inschakelen die jullie hebben gehanteerd voordat jullie wat op de load hebben aangesloten? Ik neem aan dat als je namelijk alleen de automaat van de Deye uitschakeld, dat er op de load nog spanning staat. Dus dat je ook de batterij en eventuele PV moet uitschakelen. Klopt het dat de volgorde zoiets als volgt is:
  1. Schakel de AC aanvoer uit (installatieautomaat)
  2. Schakel de PV omschakelaar van 1 naar 0
  3. Wacht x seconcen
  4. Schakel de DC beveiliging uit
  5. Wacht 5 minuten
  6. Schroef de Deye open
Misschien ook nog een stap om de Deye zelf via het menu uit te schakelen? En als je de stroom er weer op wil, dan de volgorde andersom?
Ik heb de kabel (ca 80 cm) tussen de Deye en de automaat eerst aangesloten op de automaat (de automaat in de UIT stand) Daarna voorzichtig en met geïsoleerd gereedschap de kabel aangesloten op de Deye in de volgende volgorde: PE, N, L1, L2 en L3. Voor die kabel heb ik soepel 5x4 mm2 met adereindhulzen toegepast. Alleen zo doen als je daar mee vertrouwd ben.

• paQ
  • Nu online
Of, gewoon spanningsloos maken :+
(Dus DC ook af, en kijken of de Deye inverter geheel uit is)

@blue eyes Ik denk toch echt dat je het in je laadpaal settings moet zoeken.
Wat geeft je loadbalancer aan eigenlijk? Meet die niets / iets geks op bepaalde klemmen bijv?

• paQ
  • Nu online
Damsluijs schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Ik heb de kabel (ca 80 cm) tussen de Deye en de automaat eerst aangesloten op de automaat (de automaat in de UIT stand) Daarna voorzichtig en met geïsoleerd gereedschap de kabel aangesloten op de Deye in de volgende volgorde: PE, N, L1, L2 en L3. Voor die kabel heb ik soepel 5x4 mm2 met adereindhulzen toegepast. Alleen zo doen als je daar mee vertrouwd ben.
Check wel nog even of Signal island mode aan staat.

• jeeedeee
@Damsluijs dank voor je bericht, dat vind ik nogal onverstandig, en denk ik ook onnodig. Dus mocht er iemand zijn die wel de juiste sequence weet om de Deye spanningsloos te maken houd ik mij aanbevolen...

• blue eyes
paQ - ik denk het ook, ik ga de laadpaal even hard resetten vanavond bij thuiskomst.

Don heeft ook al gereageerd, fijne een snelle reactie en meedenken!

Het rare is, en dat is best bevestigend voor voorlopige conclusie, en ik nog niet wist vanochtend, dat de laadpaal een zonnetje liet zien. In de app staat alles uit - maar toch blijkbaar op zon profiel ( = 1,4 kWh minuimaal, tenzij zon....). Dat MOET het haast wel zijn.

Dank voor meedenken allemaal!

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:24:
@Damsluijs dank voor je bericht, dat vind ik nogal onverstandig, en denk ik ook onnodig. Dus mocht er iemand zijn die wel de juiste sequence weet om de Deye spanningsloos te maken houd ik mij aanbevolen...
Volgens mij klopt wat je schreef.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:49
Als je aan de klus gaat...

MEET gewoon voor je aan een contact gaat werken... (Een Non-action-kwaliteit (Die zooi hangt ook bij Gamma voor > €30) multimeter kost echt de kop niet... minder dan een knappe alamat i.i.g.: Ik heb een Brymen)

Gebruik alsnog geïsoleerd gereedschap (schroevendraaiers en tangen!)... Dat kost helemaal niet veel bij oom Hornbach.

En dan sta ik ook nog altijd op droge sportschoenen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeeedeee
Ronald schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:02:
Als je aan de klus gaat...

MEET gewoon voor je aan een contact gaat werken... (Een Non-action-kwaliteit (Die zooi hangt ook bij Gamma voor > €30) multimeter kost echt de kop niet... minder dan een knappe alamat i.i.g.: Ik heb een Brymen)

Gebruik alsnog geïsoleerd gereedschap (schroevendraaiers en tangen!)... Dat kost helemaal niet veel bij oom Hornbach.

En dan sta ik ook nog altijd op droge sportschoenen...
Dank voor de tips Ronald! Ik heb vaak houten klompen aan >:) of dikke bergschoenen... Verder hier ook een setje WIHA schroevendraaiers, momentschroevendraaier en een Duspol(Benning) om te testen of er vooraf stroom op staat, en op het moment zelf of deze eraf is!

Verder vind ik de Duspol ook erg handig om na de werkzaamheden goed te controleren of alle fases en nul juist zijn aangesloten.

Verder zal het nog wel even een paar maanden duren voordat ik hier aan de slag ga, tot nu toe draait alles goed en (nog) geen behoefte om de boel om te gooien. Enige wat fijn zou zijn, is dat de opwek in het portaal ook de opwek van SolarEdge en Enphase zal weergeven. En dat gaat hopelijk goed als deze op de Gen/MI poort zitten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:49
jeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:13:
Duspol(Benning) om te testen of er vooraf stroom op staat, en op het moment zelf of deze eraf is!
Duspol en vergelijkbaar kan nuttig zijn; een multimeter heeft weerstand bijna oneindig, dus meet ook spanning bij capacitieve koppeling... Moet ik ook nog een keer halen... (Mijn pa is al jaren aan het balen dat zijn nog bakelieten (denk ik) duspol zoek is... die herinner ik me nog van 40 jaar terug... dus dat snap ik)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• zunrob
jeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Dank voor de tips Ronald! Ik heb vaak houten klompen aan >:) of dikke bergschoenen... Verder hier ook een setje WIHA schroevendraaiers, momentschroevendraaier en een Duspol(Benning) om te testen of er vooraf stroom op staat, en op het moment zelf of deze eraf is!

Verder vind ik de Duspol ook erg handig om na de werkzaamheden goed te controleren of alle fases en nul juist zijn aangesloten.

Verder zal het nog wel even een paar maanden duren voordat ik hier aan de slag ga, tot nu toe draait alles goed en (nog) geen behoefte om de boel om te gooien. Enige wat fijn zou zijn, is dat de opwek in het portaal ook de opwek van SolarEdge en Enphase zal weergeven. En dat gaat hopelijk goed als deze op de Gen/MI poort zitten.
Ga je SolarEdge en Enphase beide op GEN zetten? Zijn het allebei 3 fase systemen? Volgens mij mag er bij 3 fases maximaal 4kW per fase lopen. En je mag sowieso niet boven de 12 kW uitkomen.

• jeeedeee
@zunrob ik moet daar nog even goed naar kijken en speuren in het Deye forum omdat ik er inderdaad nog over twijfel of het past, maar met jouw gegevens zou het moeten passen. De SolarEdge 5K is 3 fase, en Enphase netjes verdeeld over de fases waarbij de grootste fase 5 micro omvormers heeft. De SolarEdge is max 8A output en Enphase max 6,7A, oftewel +/- 3400 watt op de fase met het hoogste vermogen.

Wel is het zo dat op de Deye zelf ook nog 12 kWp aan zonnepanelen zit aangesloten. En daar kom ik dan wel mee boven de 12 kW op een zonnige dag, maar ik verwacht dat dat geen probleem moet zijn, en de rest van het vermogen via pass-through naar load of grid kan.

Voordeel aan de MI ingang, is dat deze in elk geval hard uitkan, b.v. bij een SoC van 98% van de Deye.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:14
We hebben sinds begin januari de batterij. Ik lees allemaal verschillende verhalen over de auto opladen. We hebben twee elektrische auto's die samen zo'n 500 - 600 kWh per maand gebruiken. We hebben een Zaptec Go 2. Het voelt een beetje zonde om al die stroom door de batterij heen te trekken.

Ik lees hier een aantal opties voor opladen, die ik ook meteen aan de instellingen van de Zaptec probeer te koppelen:
- Gepland laden tussen 20:00 - 16:00 (zodat er niet in de namiddag wordt geladen). Dat is wat Balans Energie / Don aanraadt. Nadeel is dat de Zaptec de load balancer dan niet gebruikt. Dus dan wellicht met een veel lagere A waarde?
- Automatisch laden (zodat wel de load balancer wordt gebruikt) met Eco modus. En waarbij ik dan ook de A waarde hoger dan 25 kan instellen om voorrang te krijgen op de Deye. Is er bij een hogere A waarde geen risico dat je alsnog teveel stroom gebruikt en je hoofdzekering kapot gaat?

Ik neig er nu naar de oplossing in bart997 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" om een iets hogere A waarde te configureren in de Zaptec (3 x 27a) en dan automatisch laden met Eco Mode aan te zetten. De Eco Mode gebruikt de realtime energieprijzen, dus dan zou je volgens mij relatief goedkoop op moeten laden zonder dat alles door de batterij gaat. (Dan wordt wel in de zomer opletten dat veel zonnestroom samenhangt met lage prijzen).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• paQ
  • Nu online
Hoedje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:24:
... De Eco Mode gebruikt de realtime energieprijzen, dus dan zou je volgens mij relatief goedkoop op moeten laden zonder dat alles door de batterij gaat. (Dan wordt wel in de zomer opletten dat veel zonnestroom samenhangt met lage prijzen).
Dat is niet wat er gaat gebeuren.
Het zal wel zo zijn dat de Zaptec op die momenten gaat laden, maar dat staat A los van de prijzen die je bij Balans Energie netto zult afrekenen, en B het komt alsnog (eerst) uit je accu.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:14
paQ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Dat is niet wat er gaat gebeuren.
Het zal wel zo zijn dat de Zaptec op die momenten gaat laden, maar dat staat A los van de prijzen die je bij Balans Energie netto zult afrekenen, en B het komt alsnog (eerst) uit je accu.
Ah natuurlijk. Alleen als je tijdens een activatie laadt, kun je zorgen dat het niet uit de batterij komt. Dat moet dan maar net samenvallen met wanneer de ECO-modus wil opladen. Helaas hier geen HA draaien, waardoor ik op basis van activaties kan opladen... wat is dan het handigst qua instellingen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• KoningSlakkie
Is er bij een hogere A waarde geen risico dat je alsnog teveel stroom gebruikt en je hoofdzekering kapot gaat?
De enige situatie die kan voorkomen is dat je de EV gaat laden terwijl de thuisaccu leeg is en dus van het net gaat trekken. Als er dan toevallig nog andere grootverbruikers in huis zijn dan kan je inderdaad over de max van een van je fases gaan. De hoofdzekering zou wel tegen moeten kunnen van pieken van bijvoorbeeld 27A. Maar de kans is aanwezig.

Als je het voor elkaar krijgt om te geautomatiseerd zou ik autoladen stoppen als de thuisaccu onder 10% is bijvoorbeeld. Dit vergt waarschijnlijk Homeassistant oid.
De Eco Mode gebruikt de realtime energieprijzen, dus dan zou je volgens mij relatief goedkoop op moeten laden zonder dat alles door de batterij gaat.
Dat is de makkelijkste manier om "goedkoop" te laden door deze ingebouwde functie te gebruiken van je laadstation. Grote kans dat je een activatie meepakt, maar je zult alsnog een groot deel uit je accu halen. Ik heb op deze manier veel activaties mee kunnen pakken in de nachten in december begin januari.

• paQ
  • Nu online
Idealiter hebben we via de EMS een optie om te kunnen bepalen dat een (bepaald) verbruik niet uit de accu komt. Ik heb dat ook al voorgesteld bij Balans maar nog geen reactie op mogen ontvangen. Kostentechnisch zou het überhaupt op bepaalde momenten wel wenselijk kunnen zijn om het juist rechtstreeks binnen te hengelen onder een bepaalde SOC bijv. het scheelt conversieverlies en je spaart je accu. Als een tarief op dat moment laag zou zijn. Bijv verbruik importeren tussen activaties in.

• ecn1985
vannacht de auto (gedeeltelijk) geladen op minimaal vermogen. Vandaag helaas (heel) weinig laadmomenten. Hopelijk vanavond / vannacht weer wat extra om in elk geval de battery weer bij te laden.
Ik laad nu de EV via de battery met conversie verlies en op minimaal vermogen is zijn denk ik nu geen andere goede oplossingen buiten het meeliften op activaties via HA wat ik (nog) niet heb?
Mochten er andere tips zijn hoor ik het graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH8zHc_9SFv9pFZX0j6ICJkXjfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmOpqy126MM531ag1ukO49Ma.png?f=fotoalbum_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• jeeedeee
@ecn1985 waarom op minimaal vermogen? Dan heb je toch nog meer verlies omdat je verlies bij de auto hoger is? Je kan ook 's avonds of overdag gaan laden, na 8 uur zijn er regelmatig wat activaties, en dan kan je de SoC zelf in de gaten houden en eventueel stoppen rond de 25 %.... Voordeel hiervan is dat bij een activatie je direct 10 kW vanuit het net de auto in kan sturen.

Met deze SoC zou ik even wachten met laden als dat kan trouwens :) Zo niet wellicht tot 15% en dan wachten op activaties, en zelf de lader dan aanzetten :)

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:29:
vannacht de auto (gedeeltelijk) geladen op minimaal vermogen. Vandaag helaas (heel) weinig laadmomenten. Hopelijk vanavond / vannacht weer wat extra om in elk geval de battery weer bij te laden.
Ik laad nu de EV via de battery met conversie verlies en op minimaal vermogen is zijn denk ik nu geen andere goede oplossingen buiten het meeliften op activaties via HA wat ik (nog) niet heb?
Mochten er andere tips zijn hoor ik het graag.
[Afbeelding]
Nee, je zit aardig klem.
Je kunt ook besluiten: yolo, accu leeg en dan gewoon laden op je eigen import, tegen het dan geldende tarief.
(witte lijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1F6IEPyWKxodPP2gSDMYMuqgGhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2573gWsMnOjDK4OKomQ3vKqh.png?f=fotoalbum_large

• jacovn
  • Laatst online: 13:11
Maandag komen ze installeren.

Voor wat betreft backup, alles wordt in een behuizing naast de accu gemaakt.
Er komt een extra 4 polige c25 installatie automaat in de meterkast direct na de meter.

De uitleg waarom niet in de meterkast (bestaande behuizing) kan, daar past een unit niet goed in.

[ Voor 94% gewijzigd door jacovn op 28-01-2026 18:09 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ecn1985
jeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:02:
@ecn1985 waarom op minimaal vermogen? Dan heb je toch nog meer verlies omdat je verlies bij de auto hoger is? Je kan ook 's avonds of overdag gaan laden, na 8 uur zijn er regelmatig wat activaties, en dan kan je de SoC zelf in de gaten houden en eventueel stoppen rond de 25 %.... Voordeel hiervan is dat bij een activatie je direct 10 kW vanuit het net de auto in kan sturen.

Met deze SoC zou ik even wachten met laden als dat kan trouwens :) Zo niet wellicht tot 15% en dan wachten op activaties, en zelf de lader dan aanzetten :)
ja klopt is wel meer verlies, dan moet ik dat handmatig doen (weet niet of ik dit kan instellen op de Zappi V2) en dan idd maar een uur per keer laden = 11kWh. Nu doe ik het langzaam omdat ik er dan niet naar om hoef te kijken en de hele nacht kan laten lopen.

Moet wel zeggen dat de soc de laatste 2 weken ook niet boven de 60% uitkomt, hier zit dan dus wel wat EV laden bij.

Een uur laden 11kWh kost ongeveer 25% accu capaciteit dan zou ik kunnen laden vanaf 50% als ik het in 1x wil doen, de momenten dat de accu boven de 50% heeft gezeten de afgelopen dagen is ook niet veel geweest helaas. Maar is wellicht de beste optie, uurtje laden en dan stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-sbZdRPdxpqYIisCRLyJokooII=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FYw6dIekrn9AarLcDOcQcvBB.png?f=user_large
paQ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Nee, je zit aardig klem.
Je kunt ook besluiten: yolo, accu leeg en dan gewoon laden op je eigen import, tegen het dan geldende tarief.
(witte lijn)
[Afbeelding]
Yolo voelt een beetje gokken voor hetzelfde geld ben je tegen maximale tarieven aan het laden..

[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 28-01-2026 16:36 ]

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:19
Sportmind schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:35:
[...]

Ik hoor graag je ervaringen tzt met het HA/Solaredge verhaal!
Zal binnenkort eens testen en een automatisering maken om af te knijpen - toch weinig opbrengst deze maand.
Hier een link naar een ander topic over hoe ik mijn SolarEdge alleen lokaal heb draaien overigens:
https://gathering.tweaker...message/70004556#70004556
Via een ip route in mijn router is de SE7K via het accesspoint benaderbaar vanuit mijn lokale netwerk en dus ook voor solaredge-modbus via Home Assistant.

This post was created with 100% recycled electrons

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:29:
[...]

ja klopt is wel meer verlies, dan moet ik dat handmatig doen (weet niet of ik dit kan instellen op de Zappi V2) en dan idd maar een uur per keer laden = 11kWh. Nu doe ik het langzaam omdat ik er dan niet naar om hoef te kijken en de hele nacht kan laten lopen.

Moet wel zeggen dat de soc de laatste 2 weken ook niet boven de 60% uitkomt, hier zit dan dus wel wat EV laden bij.

Een uur laden 11kWh kost ongeveer 25% accu capaciteit dan zou ik kunnen laden vanaf 50% als ik het in 1x wil doen, de momenten dat de accu boven de 50% heeft gezeten de afgelopen dagen is ook niet veel geweest helaas. Maar is wellicht de beste optie, uurtje laden en dan stoppen.

[Afbeelding]

[...]

Yolo voelt een beetje gokken voor hetzelfde geld ben je tegen maximale tarieven aan het laden..
yep pure gok
Kan goed uitpakken, kan slecht uitpakken.

Je kunt ook er tussenin gaan zitten en gewoon met minder vermogen laden. Dan geef je de EMS over een groter window de mogelijkheid om tegen lage tarieven bij te laden. En elke keer als de EMS bijlaadt is dat zonder extra conversie via de accu.

Eigenlijk dus een versie van laden op activaties, zonder tussendoor te stoppen.

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:41:
[...]

yep pure gok
Kan goed uitpakken, kan slecht uitpakken.

Je kunt ook er tussenin gaan zitten en gewoon met minder vermogen laden. Dan geef je de EMS over een groter window de mogelijkheid om tegen lage tarieven bij te laden. En elke keer als de EMS bijlaadt is dat zonder extra conversie via de accu.

Eigenlijk dus een versie van laden op activaties, zonder tussendoor te stoppen.
Dat ik met 6A laad bijvoorbeeld? Dat bedoel je met ertussen in zitten?

• jeeedeee
@ecn1985 De vraag is, moet je perse weg met de auto, of kan je nog even wachten met laden... Volgens mij zit er onder 20% weer een andere threshold, en zal het systeem weer sneller wat gaan inkopen. Gisteren was bij mij de accu ook leeg, maar overdag was het weer even wat goedkoper en dan laad hij ook wel weer snel bij. Al zit ik hier nu op 33% en ik wacht af tot het hopelijk vrijdag wat goedkoper wordt (meer zon) tot ik mij auto verder ga opladen, of tot de SoC van de accu 50% is, dan start de Zappi ook weer een uurtje op fast tot max 35%.

Je kan de Zappi op eco+ zetten, en dan d.m.v. diverse schema's b.v. om en om een uurtje de boost aanzetten... Wel gepruts...

• ecn1985
jeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:53:
@ecn1985 De vraag is, moet je perse weg met de auto, of kan je nog even wachten met laden... Volgens mij zit er onder 20% weer een andere threshold, en zal het systeem weer sneller wat gaan inkopen. Gisteren was bij mij de accu ook leeg, maar overdag was het weer even wat goedkoper en dan laad hij ook wel weer snel bij. Al zit ik hier nu op 33% en ik wacht af tot het hopelijk vrijdag wat goedkoper wordt (meer zon) tot ik mij auto verder ga opladen, of tot de SoC van de accu 50% is, dan start de Zappi ook weer een uurtje op fast tot max 35%.

Je kan de Zappi op eco+ zetten, en dan d.m.v. diverse schema's b.v. om en om een uurtje de boost aanzetten... Wel gepruts...
Ja ik ben al aan het rondkijken wat mogelijk is voor het instellen van de Zappi dat valt opzicht niet tegen moet ik zeggen. We hoeven niet elke dag te laden, maar als ik dit niet doe dan moet ik aan het einde van de week de volledige EV accu laden en dat wil ik het lieft voorkomen. Maar jij hebt een automation in HA om de Zappi te laten starten boven de 50%? Een uurtje fast is toch bijna 25% minder soc zonder activaties tussendoor?

Wat ik ook nog in mijn achterhoofd heb, wellicht is het straks net de aFFR acivaties wel weer helemaal anders en is de soc dan juist hoger en het probleem een stuk kleiner? Wishfull thinking?

[ Voor 7% gewijzigd door ecn1985 op 28-01-2026 17:01 ]

• zunrob
jeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:16:
@zunrob ik moet daar nog even goed naar kijken en speuren in het Deye forum omdat ik er inderdaad nog over twijfel of het past, maar met jouw gegevens zou het moeten passen. De SolarEdge 5K is 3 fase, en Enphase netjes verdeeld over de fases waarbij de grootste fase 5 micro omvormers heeft. De SolarEdge is max 8A output en Enphase max 6,7A, oftewel +/- 3400 watt op de fase met het hoogste vermogen.

Wel is het zo dat op de Deye zelf ook nog 12 kWp aan zonnepanelen zit aangesloten. En daar kom ik dan wel mee boven de 12 kW op een zonnige dag, maar ik verwacht dat dat geen probleem moet zijn, en de rest van het vermogen via pass-through naar load of grid kan.

Voordeel aan de MI ingang, is dat deze in elk geval hard uitkan, b.v. bij een SoC van 98% van de Deye.
Dat is netjes ja. Ik heb SolarEdge 3 fasen, dus sowieso netjes, maar Enphase 1 fase. Daarmee zou dus 1 fase een te groot vermogen hebben.

Overigens kan ik nergens officieel terugvinden dat er een limiet van 4 kW is.

• blue eyes
Applicaties verwijderd - laadpaal 30 minuten van het stroom, gaat vrolijk door met max 1400 watt....

Dat duurt dan 50 uur voordat de wagen is volgeladen.
Maar even met Ayvens (Groendus) bellen. Even opnieuw firmware flushen oid ?

Laad ook maar op 1 fase. Tot 17:00 belbaar..... Dat wordt dus morgenvroeg een half uur eerder opstaan, en ik moet om 7 uur in Rotterdam zijn. Mooi k u t dus :(

Waarschijnlijk geen BE issue - zal wel updaten hier. Maar is wel gestart NA de installatie van de batterij..... Te toevallig?

[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 28-01-2026 17:32 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[Afbeelding]
Verbazend dat de houten plaat hier mag, ik 'moet' iets van gips tegen een grote mdf plaat plaatsen en daar komt de Deye dan op.
Neem je een wat grotere gipsplaat dan zie je dat scheve hout niet meer en is alles wit :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:31:
Applicaties verwijderd - laadpaal 30 minuten van het stroom, gaat vrolijk door met max 1400 watt....

Dat duurt dan 50 uur voordat de wagen is volgeladen.
Maar even met Ayvens (Groendus) bellen. Even opnieuw firmware flushen oid ?

Laad ook maar op 1 fase. Tot 17:00 belbaar..... Dat wordt dus morgenvroeg een half uur eerder opstaan, en ik moet om 7 uur in Rotterdam zijn. Mooi k u t dus :(

Waarschijnlijk geen BE issue - zal wel updaten hier. Maar is wel gestart NA de installatie van de batterij..... Te toevallig?
Hoe meet de laadpaal, toevalig met CT klemmen die er af zijn geweest?

• blue eyes
Geen idee, in de meterkast zitten geen CT klemmen, voor geen enkele installatie of wat dan ook.

Wel een data kabel naar P1 meter, load balancing. Die ook al los gehad, geen verschil.

Accu staat rustig te draaien met 2000 wat, 600 huis, 1400 auto....

Nog een keer de app gereset, auto verwijderd, toegevoegd, staat nu op 4000 (en huis 2000) . . . . Ik ga toch even bellen morgen ;) Niet meer aankomen, zit er iig genoeg in morgenvroeg :D

[ Voor 27% gewijzigd door blue eyes op 28-01-2026 17:58 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zag ondertussen de eerste reclame uitingen voorbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rha447LcWSNHzNeVeDX0o0Gaso4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uw0YrMYC7HKxGGVG7rkgq1M8.jpg?f=fotoalbum_large

Met een reactie daarop (door een gebruiker met AI gegenereerd)
Algemene indruk

De tekst is duidelijk geschreven om FOMO (fear of missing out) en urgentie te creëren:

•“Reserveer nu nog voor €5.999 – prijzen worden herzien”

•“Beperkte beschikbaarheid”

•“2–5 jaar terugverdientijd”

•“€125 per kWh terwijl de markt €350 is”

Dat is niet per se fout, maar bij energie-opslag is dit exact het type claims waar toezichthouders voor waarschuwen.

Grote rode vlaggen 🚩

1. Prijs: €125 per kWh (48,2 kWh voor €5.999)

Dit is extreem laag.

Ter vergelijking (2024–2025):

•Thuisbatterijen (LFP) incl. omvormer en installatie:

👉 €400–€800 per kWh (bron: Milieu Centraal, Solar Magazine, PV Tech)

•Zelfs grootschalige containeropslag zit vaak boven €200 per kWh, exclusief installatie.

👉 €125/kWh incl. installatie en omvormer is economisch niet logisch, tenzij:

•de batterij niet jouw eigendom is,

•er langlopende verplichtingen zijn (bijv. verplichte deelname aan balanceringsdiensten),

•of de opbrengsten grotendeels naar de leverancier gaan.

⚠️ Dit wordt nergens transparant uitgelegd.

2. “Altijd goedkoop ingekocht” – feitelijk onmogelijk

“Alle stroom in je batterij is altijd goedkoop ingekocht”

Dit is feitelijk onjuist:

•Dynamische prijzen kunnen negatief, maar ook extreem hoog zijn.

•Balanceringsdiensten vereisen soms laden of ontladen op momenten die niet prijs-optimaal zijn, maar nettechnisch noodzakelijk.

Dit is een absolute claim die niet kan kloppen.

3. Terugverdientijd 2–5 jaar

Dit is één van de grootste waarschuwingssignalen.

Volgens:

•Milieu Centraal

•ACM

is de realistische terugverdientijd van thuisbatterijen momenteel 8–15 jaar, zelfs mét:

•afbouw salderen

•dynamische tarieven

•beperkte netvergoedingen

👉 2–5 jaar is alleen haalbaar bij:

•zeer hoge netvergoedingen (die niet gegarandeerd zijn),

•of wanneer risico’s bij de klant liggen.

4. Balanceringsdiensten – opbrengsten sterk overdreven

“Ontvang een vergoeding”

Wat niet wordt gezegd:

•Balanceringsmarkten (FCR/aFRR/mFRR) zijn volatiel

•Vergoedingen zijn niet gegarandeerd

•Aggregators nemen vaak 30–70% van de opbrengst

•Hardware slijt sneller (meer cycli → snellere degradatie)

Bronnen:

•TenneT publicaties

•EU Agency for the Cooperation of Energy Regulators (ACER)

⚠️ Geen enkel concreet bedrag, bandbreedte of risico wordt genoemd.

5. Off-grid & 5 dagen stroom

“Leef tot 5 dagen uit je batterij”

Dat kan alleen:

•bij extreem laag verbruik (±5–8 kWh/dag)

•of met zware beperkingen (geen warmtepomp, geen EV, geen inductie)

Voor een gemiddeld huishouden:

•48 kWh = 1 tot 2 dagen, geen 5

Bron: Milieu Centraal + Nibud verbruiksprofielen.

6. BTW-teruggave: juridisch gevoelig

“Prijs gebaseerd op teruggave van btw”

BTW-teruggave mag alleen:

•bij actieve teruglevering

•als ondernemer voor de btw

•met juiste administratieve inrichting

Bij een systeem dat juist zegt “niet terugleveren” is dit minstens discutabel.

Bron:

•Belastingdienst NL

•Kennisgroep omzetbelasting

Wat ontbreekt volledig ❌

Voor een betrouwbaar aanbod mis je:

•Type batterij (LFP? NMC?)

•Merk / fabrikant

•Cycli-garantie (bijv. 6.000 @ 80%)

•Eigendom van de batterij (van jou of van hen?)

•Contractduur balanceringsdiensten

•Wat gebeurt er bij faillissement?

•Wat als regelgeving verandert?

•Netbeheerdersacceptatie (Enexis / Stedin / Liander)

Conclusie (kort en duidelijk)

Komt dit betrouwbaar over?

➡️ Nee, niet zonder zware kanttekeningen.

Mijn inschatting op basis van ervaring:

•Dit lijkt op een “loss leader + verdienmodel via flexibiliteitsmarkten”

•De risico’s liggen grotendeels bij de klant

•Claims zijn te absoluut en onvoldoende onderbouwd

•Transparantie ontbreekt waar die cruciaal is

Dit betekent niet automatisch dat het een scam is,

maar wel dat dit aanbod zonder juridische en financiële due diligence onverstandig is

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:34
Reactie duidelijk door AI geschreven. Desalniettemin staan er wel punten in die kloppen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:33:
Reactie duidelijk door AI geschreven. Desalniettemin staan er wel punten in die kloppen.
Klopt, die nuance even extra toegevoegd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nou je hebt dus niks aan zo’n AI als ik zie wat voor antwoorden hij geeft. Wat een janboel.

• blue eyes
Update - nog steeds met 4500 watt aan het laden.
Het lijkt erop dat de nieuwe functie, netladen, niet goed werkt, hangt, etc.

Wat wel opvalt - laad alleen op L1.... Ik heb een 3 fase lader. Ik ga gewoon bellen morgen, we zien wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECaDSzZD3_EPv19rNul_21wQKSo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WPRH3whfqQcGcu3daac5OuUO.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door blue eyes op 28-01-2026 19:45 ]

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Het spanningsveld tussen laden EV en voldoende SOC voor de batterij houdt mij ook wel bezig met als andere hier. Hou het allemaal nog wel enigszins binnen de perken gelukkig maar ook wel geholpen door relatief weinig rijden met de EV en geen grote energieverbruikers zoals warmtepompen e.d.

Hopelijk brengt de aFRR mee laadmomenten op deze winterse momenten waarmee hebt opgelost wordt.

Wat ik zelf ook nog zat te bedenken: schijnbaar kun je theoretisch voor iedere dag bepalen of je die dag gebruik wil maken van EPEX prijzen of onbalans prijzen. Eigenlijk zou het mooi zijn als Balans de optie aanbiedt om af en toe een dag voor EPEX prijzen te gaan waarbij je dan kunt aangeven hoeveel kwartierblokken je dan nodig denkt te hebben (voor EV en accu volladen) en dat dan via het EMS de goedkoopste blokken de volgende dag gebruikt om te laden. Kun je die dag gewoon tegen een vooraf bekende prijs je auto en accu weer volladen en er dan weer een week tegenaan met de "standaard" activaties.

Dit zal echter waarschijnlijk niet hoog op het lijstje staan bij Balans maar hopelijk is dat met de aFFR ook niet meer nodig. Maar vond het wel een interessant gedachtenspinsel.

• blue eyes
Het verdienmodel voor BE is ingericht voor de 70% winst , 30% aan ons....

Dan ga je niet ons plezieren lijkt mij :D

• paQ
  • Nu online
Tieske88 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:40:
Het spanningsveld tussen laden EV en voldoende SOC voor de batterij houdt mij ook wel bezig met als andere hier. Hou het allemaal nog wel enigszins binnen de perken gelukkig maar ook wel geholpen door relatief weinig rijden met de EV en geen grote energieverbruikers zoals warmtepompen e.d.

Hopelijk brengt de aFRR mee laadmomenten op deze winterse momenten waarmee hebt opgelost wordt.

Wat ik zelf ook nog zat te bedenken: schijnbaar kun je theoretisch voor iedere dag bepalen of je die dag gebruik wil maken van EPEX prijzen of onbalans prijzen. Eigenlijk zou het mooi zijn als Balans de optie aanbiedt om af en toe een dag voor EPEX prijzen te gaan waarbij je dan kunt aangeven hoeveel kwartierblokken je dan nodig denkt te hebben (voor EV en accu volladen) en dat dan via het EMS de goedkoopste blokken de volgende dag gebruikt om te laden. Kun je die dag gewoon tegen een vooraf bekende prijs je auto en accu weer volladen en er dan weer een week tegenaan met de "standaard" activaties.

Dit zal echter waarschijnlijk niet hoog op het lijstje staan bij Balans maar hopelijk is dat met de aFFR ook niet meer nodig. Maar vond het wel een interessant gedachtenspinsel.
Day ahead Epex moet de dag van te voren bepaald en ingekocht worden. Intraday zou op de dag zelf nog kunnen voor een korter tijdblok. ik had Don al de vraag gesteld of wij iig kunnen zien/weten op welke markt we aan het afnemen zijn op dat moment.
Ik wacht nog op reactie overigens.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

paQ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:01:
[...]

Day ahead Epex moet de dag van te voren bepaald en ingekocht worden. Intraday zou op de dag zelf nog kunnen voor een korter tijdblok. ik had Don al de vraag gesteld of wij iig kunnen zien/weten op welke markt we aan het afnemen zijn op dat moment.
Ik wacht nog op reactie overigens.
Sowieso moet er iets komen qua inzicht wat de prijzen zijn voor "nu" en voor "komende uren", want ja de theorie is dat je huis altijd uit de accu "koopt" en die kwh'tjes zijn er goedkoop in gekomen, maar iedereen hier met EV (en andere grote verbruikers als warmtepomp) zit in hetzelfde schuitje, je hebt op maandag 300km gereden en je wilt 60/70kwh in je auto stoppen om dinsdag weer op pad te kunnen. Dat zal niet voor iedereen elke dag het geval zijn, maar genoeg dagen dat je eigenlijk wel flink wilt laden zonder "fingers crossed" voor de prijzen.
Zoals Tibber het nu heeft werkt perfect, zou dat echt zo moeilijk zijn voor Balans om te maken...dat mijn Tesla / laadpaal gewoon integreert en zelf uitzoekt wanneer hij komende 24 uren gaat laden?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• paQ
  • Nu online
Nomad schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Sowieso moet er iets komen qua inzicht wat de prijzen zijn voor "nu" en voor "komende uren", want ja de theorie is dat je huis altijd uit de accu "koopt" en die kwh'tjes zijn er goedkoop in gekomen, maar iedereen hier met EV (en andere grote verbruikers als warmtepomp) zit in hetzelfde schuitje, je hebt op maandag 300km gereden en je wilt 60/70kwh in je auto stoppen om dinsdag weer op pad te kunnen. Dat zal niet voor iedereen elke dag het geval zijn, maar genoeg dagen dat je eigenlijk wel flink wilt laden zonder "fingers crossed" voor de prijzen.
Zoals Tibber het nu heeft werkt perfect, zou dat echt zo moeilijk zijn voor Balans om te maken...dat mijn Tesla / laadpaal gewoon integreert en zelf uitzoekt wanneer hij komende 24 uren gaat laden?
Ik doe dat zelf idd zo, maar dan gewoon op EPEX prijzen via de andere meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3-dxyFT4sLO2DIm1W2QY4ri8BQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hxiubcfrnyxb11lHrNISorU1.png?f=fotoalbum_large

Wat overigens niet vanzelfsprekend goedkoper is dan via Balans hoor, maar wel volledig planbaar in de dip.
En ik heb er echt 0 omkijken naar. Ik prik in en de rest gaat vanzelf.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

paQ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Ik doe dat zelf idd zo, maar dan gewoon op EPEX prijzen via de andere meter.
[Afbeelding]

Wat overigens niet vanzelfsprekend goedkoper is dan via Balans hoor, maar wel volledig planbaar in de dip.
En ik heb er echt 0 omkijken naar. Ik prik in en de rest gaat vanzelf.
Dat is het hem, het moet voorspelbaar zijn en dat is met Balans het nu niet. Ik wil best zelf op de epex markt rommelen en bedenken wanneer ik wilt laden, zelfs als dat niet eens gemiddeld gezien goedkoper is, als ik maar zelf de touwtjes in handen heb.

Als Balans energie ons laat kiezen of we op "een moment" kiezen voor epex of onbalans om te volgen qua prijzen, dan kan ik ook even 6 uren achter elkaar laden op 11kw als ik weet dat er dan een acceptabele dip zit in de epex prijzen. Dus even "x" uren forceren om voorspelbare prijzen te hebben.
Zal wel niet zo makkelijk te realiseren zijn vrees ik.

edit:
Een SAP aansluiting zou dit oplossen, maar met de aanpassingen in de meterkast en de kosten voor de Sap zelf, ben ik denk ik een kleine 1000 euro sowieso verder. Nou ja, dat duurt ook wel even voordat dat terug verdient is (hooop ik :P)

edit2: de set and forget is wat ik nu heb met Tibber en dat is wel erg fijn hoor. Hij staat ingesteld op minimum SOC 25% (dus tot 25% laad hij ongeacht prijzen) en tot 90% laad hij voor de volgende ochtend 08:00. Heerlijk, zo wil ik het houden eigenlijk :P

[ Voor 17% gewijzigd door Nomad op 28-01-2026 20:29 ]

• paQ
  • Nu online
Nomad schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Dat is het hem, het moet voorspelbaar zijn en dat is met Balans het nu niet. Ik wil best zelf op de epex markt rommelen en bedenken wanneer ik wilt laden, zelfs als dat niet eens gemiddeld gezien goedkoper is, als ik maar zelf de touwtjes in handen heb.

Als Balans energie ons laat kiezen of we op "een moment" kiezen voor epex of onbalans om te volgen qua prijzen, dan kan ik ook even 6 uren achter elkaar laden op 11kw als ik weet dat er dan een acceptabele dip zit in de epex prijzen. Dus even "x" uren forceren om voorspelbare prijzen te hebben.
Zal wel niet zo makkelijk te realiseren zijn vrees ik.

edit:
Een SAP aansluiting zou dit oplossen, maar met de aanpassingen in de meterkast en de kosten voor de Sap zelf, ben ik denk ik een kleine 1000 euro sowieso verder. Nou ja, dat duurt ook wel even voordat dat terug verdient is (hooop ik :P)
Ja helemaal eens hoor.
A.s. vrijdag moet ik 400 km rijden. Dan wil ik met 100% kunnen vertrekken.
Dus dat betekent uit de tarief dip van Epex x aantal kwartier laden met bijv 20 of 22A op Epex.
Kans is groot dat Balans tussendoor komt met activaties, maar dat gaat tot noch toe elke keer goed. Die 7 min dat ik dan gas terugneem naar 6A, haal ik zo weer in met 20~22A daarna.

Ik ben nu stiekem wel blij met de SAP eerlijk gezegd, maar zou liever iets werkbaars zien via het Balans systeem icm met hoe het systeem straks gaat werken Ben ook wel zeer benieuwd wat er anders gaat zijn.
Weekje of 2 nog?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:01:
Er zijn wel meer aparte dingen zoals standaard een poe voeding voor de EMS, waar een 2,1mm 12V op kan.
Althans dat stoort mij een beetje omdat zulke switches niet bepaald zuinig zijn, het argument is kennelijk dat het doosje waar de EMS op geschroefd zit weinig ruimte heeft voor kabels.
Ik heb nog geen idee of je de SDM630 ook zelf direct kan uitlezen met HA, in principe is de bus geschikt.
Je eigen meter zou ik iets laten doen wast je anders niet zou kunnen meten, achter de 10mm2 kan wellicht wat je dan ongeacht wel of geen grid informatie geeft.
Begrijp eigenlijk ook niet waarom er een switch wordt bijgeleverd, er is maar 1 device wat POE nodig heeft...

Dan hadden ze toch net zo goed een POE adapter kunnen gebruiken van een tientje?

Disclaimer: Ik weet niet welke versie POE ze gebruiken, misschien is een andere adapter beter geschikt.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

paQ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Ja helemaal eens hoor.
A.s. vrijdag moet ik 400 km rijden. Dan wil ik met 100% kunnen vertrekken.
Dus dat betekent uit de tarief dip van Epex x aantal kwartier laden met bijv 20 of 22A op Epex.
Kans is groot dat Balans tussendoor komt met activaties, maar dat gaat tot noch toe elke keer goed. Die 7 min dat ik dan gas terugneem naar 6A, haal ik zo weer in met 20~22A daarna.

Ik ben nu stiekem wel blij met de SAP eerlijk gezegd, maar zou liever iets werkbaars zien via het Balans systeem icm met hoe het systeem straks gaat werken Ben ook wel zeer benieuwd wat er anders gaat zijn.
Weekje of 2 nog?
Ah is er een tijdlijn genoemd. Ik begreep dat het een "nice to have en moeten we eens doen" was, maar geen idee of ze uberhaupt capaciteit hebben voor dit soort ontwikkelingen. Maar voor de huidige pilot groep zie je deze request wel dusdanig vaak terugkomen dat ik denk dat het hoog op de lijst mag staan. Voorlopig zal BE qua doelgroep mikken op de early investors en pioniers...en die hebben ook een EV en warmtepomp en veel zonnepanelen, dus daar moet je iets mee denk ik dan.

Dus ik help je hopen met de 2 weken indicatie :)

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-03 13:08
Ik denk dat de focus Momenteel ligt op het volledig op gang brengen van aFFr, terecht, want dat is cruciaal om de businesscase en terugverdientijd voor beide partijen sluitend te maken.
Pas daarna is er ruimte om de vele goede suggesties uit het forum te implementeren. Daarnaast vergt de inrichting van de backoffice ook de nodige tijd, zeker nu het aantal klanten snel groeit en er veel vragen binnenkomen. Administratieve werkzaamheden, onderschat dat ook niet.
Balans Energie is een startend bedrijf en doorloopt de klassieke groeifase met alle bijbehorende uitdagingen.

[ Voor 69% gewijzigd door boekhour op 28-01-2026 21:55 ]

• paQ
  • Nu online
@Nomad ik bedoelde met die 2 weken, dat aFRR ws van start gaat.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:49:
@Nomad ik bedoelde met die 2 weken, dat aFRR ws van start gaat.
Balans staat nog niet in de Tennet register. Ben benieuwd of dat eerst moet.

https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitsmarkt/ondersteunende-diensten-bspcsp/bsp-register

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 28-01-2026 20:57 ]

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-03 22:23
Storing hier eruit. Balans is van afstand erin geweest, heb nu gevraagd of ze wat gedaan hebben, zodat ik dat kan delen. Ik moest iig alles uit en weer aanzetten,(huis en accu)en nu is foutmelding weg. Morgen moet ik wss weer laden dus is kijken of dat goed gaat al is het maar de vraag of er wel iets in batterij zit, soc iig 0% geeft tie aan

• Sportmind
jeeedeee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:53:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIIIgWR1PvTCdvqx-V4mT9bP1HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWfUC8q9k0hRcYowfp8vnxRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het inmiddels zo in HA geprutst (met ChatGPT ;) ). Dus ik zou ervoor kunnen kiezen om, als mijn vriendin thuiskomt, haar de auto aan de Zappi te laten hangen (WAF):

Als de auto redelijk vol is, ECO+ activeren en dan in HA iets van --> als Deye laadvermogen >10 kW dan laadpaal FAST en weer ECO+ als activatie eindigt (alleen activaties meenemen).

Of als ik meer nodig heb, mijn vriendin de ECO modus aan laten zetten (laadt dan continue 1.4 kW) en ook weer activaties meepakken maar terug naar ECO?

Zoiets?

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-03 23:18
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:22:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb het inmiddels zo in HA geprutst (met ChatGPT ;) ). Dus ik zou ervoor kunnen kiezen om, als mijn vriendin thuiskomt, haar de auto aan de Zappi te laten hangen (WAF):

Als de auto redelijk vol is, ECO+ activeren en dan in HA iets van --> als Deye laadvermogen >10 kW dan laadpaal FAST en weer ECO+ als activatie eindigt (alleen activaties meenemen).

Of als ik meer nodig heb, mijn vriendin de ECO modus aan laten zetten (laadt dan continue 1.4 kW) en ook weer activaties meepakken maar terug naar ECO?

Zoiets?
Maar wat als de Deye gaat ontladen om ‘t net te stabiliseren? Dan staat de Zappi in ECO+ en gaat alle stroom die je geld zou moeten opleveren met 11 kWh je auto in, ipv het net.

• ecn1985
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:22:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets?
Ja niet gek, heb nog geen HA maar dat is natuurlijk nog een optie om te nemen. Je kunt ook in de app van de Zappi (Myenergy) zelf nog wisselen tussen eco en eco+ mocht het nodig zijn.
PisPix schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:52:
[...]

Maar wat als de Deye gaat ontladen om ‘t net te stabiliseren? Dan staat de Zappi in ECO+ en gaat alle stroom die je geld zou moeten opleveren met 11 kWh je auto in, ipv het net.
Geen idee of je dit alleen kunt doen voor een import. en export kunt uitsluiten, dan heb je het helemaal niet onaardig ingericht lijkt me?

Ik weet alleen niet wat het met je soc van de battery doet als je het de auto in laad ipv de battery?
Dan zou je een automation moeten maken dat hij hiermee stopt als de soc onder de 20% komt oid?

[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 29-01-2026 08:05 ]

• Sportmind
[...]

Owww ja. Vergeten :+

Dan moet ik hem dus naar stop modus sturen?

Edit: het scheelt wel dat ik op 1 fase laad met max 6 kW van het net, dus dan doe ik nog met 5 kW mee. Nu ik dit schrijf vind ik dat op zich nog wel af en toe een optie, we laden hier niet heel erg veel voor het werk (max 70 km per week). En zoals ik het nu zie zijn er tot nu toe niet zo gek veel ontlaadacties?

[ Voor 29% gewijzigd door Sportmind op 29-01-2026 09:00 ]

• KoningSlakkie
Sportmind schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Owww ja. Vergeten :+

Dan moet ik hem dus naar stop modus sturen?
Klopt, maar je kan een export activatie moeilijk meten als de auto al aan het laden is. |:(

• Sportmind
[...]

Andere vraag hierover; worden deze ontlaad kWh nou geteld voor saldering in dit laatste jaar? Aangezien je EB betaald voor de import kWh's? Weet iemand dit?

Pagina: 1 ... 53 ... 79 Laatste