Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:01
Nomad schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Stel je hebt 5,5kw op 1 fase aan verbruik (laadpaal 1 fase 25A), dan kan de deye slechts 1 fase 4kw leveren en hij gaat 1,5kw van het net halen? En stel je hebt dan ook 5,5kw aan zonnepanelen opbrengst op andere fase, dat gaat hij dan ook 4kw opnemen in de accu en 1,5kw exporteren, maar je slimme meter gaat dat intern salderen?
De Deye probeert de GRID export op nul te houden voor alle drie de fases. Dus stel, je SolarEdge levert een vermogen van 6 kW en je wilt dit inzetten om op 1 fase te laden.

AC omvormer vermogen
Fase 1: opwek 2 kW
Fase 2: opwek 2 kW
Fase 3: opwek 2 kW

Verbruikers
Fase 1: verbruik 5 kW (Zappi)
Fase 2: verbruik 0,5 kW (restverbruik huishouden)
Fase 3: verbruik 0,5 kW (restverbruik huishouden)

Zonder balans energie zorgde dit voor de volgende situatie
Grid:
Fase 1: - 3 kW
Fase 2: + 1,5 kW
Fase 3: + 1,5 kW
Geen omzet verliezen.

Nu met de balans energie accu zit hier een conversie tussen, immers om het GRID op nul te houden, zal de Deye de vermogens van fase 2 en 3 gaan omzetten naar fase 1. Oftewel eerst 3 kW(1,5+1,5) van 230 naar DC en dan weer 3 kW van DC naar AC...

Nu ik dit schrijf snap ik ook wel dat ik dit weekend zoveel extra heb verbruikt... 8)7

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan is het (voor mij) geen verkeerd plan om van 2x 1 fase omvormer naar 2 dc strings op de Deye te gaan :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:12:
[...]

5kWh vs 16kWh :+

Tenzij de Balans accu´s net als met Chinese USB sticks iets anders rapporteren dan dat erin zit :X
die foto uit Beverwijk is ook een lagere module toch?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:23:
[...]

die foto uit Beverwijk is ook een lagere module toch?
Zo op het eerste gezicht wel als ik naar de foto´s kijk. Maar de besturingsprint met positie van LCD +knopjes is denk ik wel hetzelfde en daarom heb ik maar snel een foto gemaakt.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

paQ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Dat laatste hoopte ik, maar dat schijnt toch niet zo te gaan, gezien de regeling (zero export to CT -de MID dus-) het niet tot de meter laat komen. Hij handelt het intern af schijnbaar. Het balanceren gaat dus over de DC bus.

Dus als je 5kW op L1 gaat laden, maar je PV op L2 5kW opwekt, dan zal L2 via DC naar AC L1 gaan.

Daar nu over nadenkend, vraag ik me af of het niet wijzer is de EV lader sowieso aan GRID te (laten) hangen.
Maakt wel sense inderdaad dat hij dat intern doet met dus verliezen..dan is opwek + verbruik aan grid zijde wel slim, je voorkomt conversie. Maar ik had verwacht dat de omvormer eigenlijk 3x 4kw omvormers intern had en de rest zou doorsturen naar grid. Ergens is dit mooier, omdat je robuuster je verbruikers ongebalanceerd over je fases kan verspreiden in huis en bij off-grid je dus ook echt 12kw kan inzetten, maar je hebt dus ook sneller verliezen omdat je je voordeel van intern salderen bij je slimme meter eigenlijk geheel buiten spel zet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• paQ
Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Zo op het eerste gezicht wel als ik naar de foto´s kijk. Maar de besturingsprint met positie van LCD +knopjes is denk ik wel hetzelfde en daarom heb ik maar snel een foto gemaakt.
hier heb je hem zelfs met een ander herkenbaar display op bovenste stapelunit ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqFuuJl2DzjbNwDeV8NBMRAkUa4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g8uuYVkFwApQkIPqh0jnGFVY.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Nomad schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Maakt wel sense inderdaad dat hij dat intern doet met dus verliezen..dan is opwek + verbruik aan grid zijde wel slim, je voorkomt conversie. Maar ik had verwacht dat de omvormer eigenlijk 3x 4kw omvormers intern had en de rest zou doorsturen naar grid. Ergens is dit mooier, omdat je robuuster je verbruikers ongebalanceerd over je fases kan verspreiden in huis en bij off-grid je dus ook echt 12kw kan inzetten, maar je hebt dus ook sneller verliezen omdat je je voordeel van intern salderen bij je slimme meter eigenlijk geheel buiten spel zet.
Alles aan LOAD is natuurlijk 100% off-grid minded. Maar dat heeft een prijs denk ik.
Kwa efficiëntie en rechtstreeks gebruik van extern aangesloten PV naar EV lader, is het aan GRID houden misschien wel de betere keuze.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

paQ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:27:
[...]

hier heb je hem zelfs met een ander herkenbaar display op bovenste stapelunit ;)
[Afbeelding]
https://www.basengreen.co...attery-and-deye-inverter/

Niet eens echt goedkoper te noemen, behalve dat je niet aan BE vast zit hiermee.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:50
Zo juist een extra module gekregen, mij viel het verschil in kleur op. De monteur zei dat het een iets nieuwere model is, met de knop aan de voorkant ipv achterkant.

Nu even kijken of de extra module met in totaal 64 kWh nou echt iets toe gaat voegen.

• paQ
Nomad schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:29:
[...]

https://www.basengreen.co...attery-and-deye-inverter/

Niet eens echt goedkoper te noemen, behalve dat je niet aan BE vast zit hiermee.
Al zou je hem op Alibaba vinden, dan moet dat loodzware ding nog hierheen, inklaren, ophalen enz enz.
De prijs bij BE is echt wel scherp. Maar dat wisten we al.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:24
[...]

Dat laatste hoopte ik, maar dat schijnt toch niet zo te gaan, gezien de regeling (zero export to CT -de MID dus-) het niet tot de meter laat komen. Hij handelt het intern af schijnbaar. Het balanceren gaat dus over de DC bus.

Dus als je 5kW op L1 gaat laden, maar je PV op L2 5kW opwekt, dan zal L2 via DC naar AC L1 gaan.

Daar nu over nadenkend, vraag ik me af of het niet wijzer is de EV lader sowieso aan GRID te (laten) hangen.
Hoe meer ik lees, hoe meer het systeem verlies-op-verlies-op-verlies (op verlies :+ ) is. Voor de zomermaanden met grote overschotten maakt me dat niet zoveel uit, maar de rest van het jaar vind ik wel zonde.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Al zou je hem op Alibaba vinden, dan moet dat loodzware ding nog hierheen, inklaren, ophalen enz enz.
De prijs bij BE is echt wel scherp. Maar dat wisten we al.
Het is wel prettig dat andere leveranciers dezelfde modules gebruiken. Bredere userbase, mogelijk in de toekomst ook beter mogelijkheden voor reparatie of onderdelen etc.

• paQ
Sportmind schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Hoe meer ik lees, hoe meer het systeem verlies-op-verlies-op-verlies (op verlies :+ ) is. Voor de zomermaanden met grote overschotten maakt me dat niet zoveel uit, maar de rest van het jaar vind ik wel zonde.
De verliezen stapelen wel op ja.
En juist voor de zomermaanden icm een EV zou ik toch liever voor de meest efficiënte manier gaan.
Off-grid is een 'wat als' situatie. Zonnestroom in de auto stoppen is bijna 6 maanden van het jaar dagelijkse kost.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:10
Sportmind schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Nu via de app van SolarEdge. Sinds kort heb ik HA draaien en daar heb ik al wat in staan, maar daar ben ik nog beginnend in. Maar inderdaad "Soc 100% = PV uit" is een goede tip. Moet alleen nog uitvinden hoe.

10 feb is de installatie, daarna eerst maar eens de boel in HA krijgen met Solarman.
Via de HA Solaredge Modbus Multi integratie kan je middels Modbus TCP koppelen op je omvormer (lokaal). Als je “active power limit” op 100% zet, zal je Solaredge geen opwek meer genereren. Dit werkt ook op oudere modellen (mijne is uit 2016, had wel een fw upgrade nodig hiervoor). Zet je deze parameter weer op 0%, dan is er weer volledige opwek. Je kan hem hiermee ook knijpen (bijv. 30%).

• Wolly
  • Niet online
[...]

Dat heb ik al een paar keer aangedragen in dit topic, al was dat om te voorkomen dat er met grote omzettingsverliezen vanuit de batterij werd geladen.

Ik denk dat we het maar moeten gaan beleven, jij ook @Sportmind . Qua verdienmodel denk dat men er teveel op hoopt dat aFFr het financiele leed compenseert. Die handel is misschien nu nog winstgevend, maar je kan er donder op zeggen dat dit in gaat zakken in de toekomst.

Maar een hobby mag wat kosten >:)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:06
Ah ik heb die onderste idd

• paQ
Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Dat heb ik al een paar keer aangedragen in dit topic, al was dat om te voorkomen dat er met grote omzettingsverliezen vanuit de batterij werd geladen.
Dat blijft op zich hetzelfde natuurlijk. Ook aan GRID pakt ie het uit de accu.
Het is meer dat uren lang 11-16 kW bijv voor alleen de laadpaal door de Deye heen drukken me niet de beste optie lijkt :+

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:09:
[...]

Dat blijft op zich hetzelfde natuurlijk. Ook aan GRID pakt ie het uit de accu.
Het is meer dat uren lang 11-16 kW bijv voor alleen de laadpaal door de Deye heet drukken me niet de beste optie lijkt :+
Nee toch, van wat niet door de MID meter gaat heeft de Deye geen kennis.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:55
Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:11:
[...]

De Eastron MID meter komt direct na de hoofdschakelaar, dus zit de lader achter de meter.

• paQ
Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Ah, maar dat mag niet.
Want dan klopt je meter niet met de telling.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Ah, maar dat mag niet.
Want dan klopt je meter niet met de telling.
Oh spraakverwarring, ik dacht dat je met GRID die plek bedoelde |:(
Je bedoelt natuurlijk de GRID poort van de Deye.

• Sportmind
PisPix schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Via de HA Solaredge Modbus Multi integratie kan je middels Modbus TCP koppelen op je omvormer (lokaal). Als je “active power limit” op 100% zet, zal je Solaredge geen opwek meer genereren. Dit werkt ook op oudere modellen (mijne is uit 2016, had wel een fw upgrade nodig hiervoor). Zet je deze parameter weer op 0%, dan is er weer volledige opwek. Je kan hem hiermee ook knijpen (bijv. 30%).
Dat zou mooi zijn inderdaad, we hebben hier een SE9k hangen. Ik heb zelfs nog aan een netwerkkabel voorbereiding gedacht (van omvormer naar meterkast waar de Pi nu hangt) bij het leggen van de zoldervloer!

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Sportmind
Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat we het maar moeten gaan beleven, jij ook @Sportmind . Qua verdienmodel denk dat men er teveel op hoopt dat aFFr het financiele leed compenseert. Die handel is misschien nu nog winstgevend, maar je kan er donder op zeggen dat dit in gaat zakken in de toekomst.

Maar een hobby mag wat kosten >:)
Maar zoals ik het begrijp is 3 fasen laden dus wat gunstiger dan 1 fase. Nog even wachten en dan komt er een nieuwe auto.

• KoningSlakkie
Ik ga lekker door op 1-fase laden als ik niet genoeg PV overschot vermogen heb. Ik heb het gevoel dat er veel meer losses zijn als je de accu eerst oplaadt dan ontlaadt. Meer dan dan dat je van L1 naar L2 gaat.

Heb het niet geanalyseerd en ik weet niet in hoeverre je de entiteit "power losses" kan vertrouwen. Maar het lijkt alsof de 1-fase laden nauwelijks de power loss vermogen deed verhogen.

De accu stond praktisch stil met 100 watt laden, PV was op 3-fase aan het produceren. EV was op 1 fase aan het laden. Powerloss bleef op ~105 watt hangen, wat een beetje hoger is dan de 80 watt die ik zelden zie. Percentueel veel, absoluut gezien verwaarloosbaar imo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqBGBcAKfUdPcNF_Gc-XNzaFy5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dQ51qOu145QoR7uFCRy5aU0K.gif?f=user_large

Edit: ik denk echt dat je absoluut niet zorgen hoeft te maken over fase balanceren via de DC-bus. Ik baseer dat op de powerloss getallen uit home assistant. Het is echt verwaarloosbaar. Bij EV-laden op lager vermogen op zichzelf treedt meer significante verlies in de lader en overhead in de auto dan het fase-balanceren in de Deye. Wat is goedkoper? ik denk zo min mogelijk laad/ontlaad vermogen vragen van de thuisaccu.

[ Voor 30% gewijzigd door KoningSlakkie op 26-01-2026 16:05 ]

• paQ
@KoningSlakkie dat was ook mijn plan idd.
20~22A max laden op 1 fase, waar ook de 1 fase Solar Edge op zit.
En dan beetje bijsturen aan het laadvermogen. Op een dag met overtrekkende wolken is dat een rat-race overigens.

Dan moet ik eerst even testen of mijn laadpaal L2 pakt als 1 fase laden.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 26-01-2026 15:54 ]

• paQ
kak :| Dat gaat niet. 1fase laden kan alleen op L1.
Dan moet ik L1 en L2 omwisselen in de aanvoer naar de laadpaal.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:34
Bij jou is het een stuk zonniger dan hier, 3300 watt.... Hier slechts 350 watt met 50 panelen :D

Welke entiteiten gebruik je nu van de Deye in HA?

19230 WP Sunpower (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:05
Misschien enigszins off-topic, maar ik overweeg een slimmere laadpaal vanwege mijn overstap naar Balans energie/ dynamisch.

Het liefst een die redelijk goed om kan gaan met de batterij en ook toekomstbestendig (bij een gezond bedrijf, Easee als slecht voorbeeld) is en MID-registratie heeft (vanwege ERE-certificaten).

Hebben jullie wellicht suggesties?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:06
Alle technische details gaan mij wat boven de pet met betrekking tot EV laden met balans energie. Ik dacht dat je altijd gewoon omzetverliezen had van en naar je batterij. Dat je het dubbel hebt als het eerst in je batterij gaat en er daarna weer uit.

• Damsluijs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:56
thijspillen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:31:
Misschien enigszins off-topic, maar ik overweeg een slimmere laadpaal vanwege mijn overstap naar Balans energie/ dynamisch.

Het liefst een die redelijk goed om kan gaan met de batterij en ook toekomstbestendig (bij een gezond bedrijf, Easee als slecht voorbeeld) is en MID-registratie heeft (vanwege ERE-certificaten).

Binnenkort krijg ik mijn eerste elektrische auto. Voor de laadpaal heb ik gekozen voor de Zaptec Go2 met load balancing. Ik vraag/vroeg me af of die load balancing en het EMS van BE elkaar niet dwars gaan zitten. Die vraag heb ik gesteld aan BE. Volgens BE: "Deze systemen zullen elkaar niet in de weg gaan zitten." We gaan het meemaken.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ha, eindelijk (weer) eens wat exporteer acties :)
Het is niet veel (3.4 kWh), maar het is wel het eerste sinds het hier draait.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik heb nu nog 49% (geen EV, geen WP)

[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 26-01-2026 17:07 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• Wolly
  • Niet online
Damsluijs schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Binnenkort krijg ik mijn eerste elektrische auto. Voor de laadpaal heb ik gekozen voor de Zaptec Go2 met load balancing. Ik vraag/vroeg me af of die load balancing en het EMS van BE elkaar niet dwars gaan zitten. Die vraag heb ik gesteld aan BE. Volgens BE: "Deze systemen zullen elkaar niet in de weg gaan zitten." We gaan het meemaken.
Dat maakt inderdaad niet uit, load balancing bewaakt je hoofdzekering en schakelt je laadpaal af/lager als de belasting te hoog wordt.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:02
fenrir schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:59:
Ha, eindelijk (weer) eens wat exporteer acties :)
Het is niet veel (3.4 kWh), maar het is wel het eerste sinds het hier draait.

***members only***
Flat battery, weinig te exporteren hier, en moet ook nog een auto laden... ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vI4YV29vHlp4h_cXMegUJQk95TM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NDai0KZodSuM2pNUH9xYXqY3.png?f=fotoalbum_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
0xygen500 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:51:
Alle technische details gaan mij wat boven de pet met betrekking tot EV laden met balans energie. Ik dacht dat je altijd gewoon omzetverliezen had van en naar je batterij. Dat je het dubbel hebt als het eerst in je batterij gaat en er daarna weer uit.
Laden op zonnestroom en ook meeliften op activaties wanneer de boel geheel aan LOAD hangt, neemt zo weer zijn eigen uitdagingen mee. Soms is parallel laten gewoon beter.

• jeeedeee
ecn1985 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Flat battery, weinig te exporteren hier, en moet ook nog een auto laden... ;(

[Afbeelding]
Balen, en dat al op 12 procent. Zou dit gedrag eerder rond de 5-7 procent verwachten..

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:19:
Bij jou is het een stuk zonniger dan hier, 3300 watt.... Hier slechts 350 watt met 50 panelen :D

Welke entiteiten gebruik je nu van de Deye in HA?
Ja tropisch weer in limburg :+
Nee het is een oud plaatje (heb ik al eerder hier gepost), van een zonnige dag paar weken terug.
Ik produceerde ook ~80 watt op het moment van jouw post, niet eens genoeg om het sluipverbruik van de Deye te dekken :+

In EVCC heb ik de deye dus helemaal vanuit homeassistant gekoppeld met volgende entiteiten:
  • Power entitity: Battery_power
  • Energy entitity: Total_load_consumption
  • L1/L2/L3 Current: Homewizard Phase current L1/L2/L3/li]
  • L1/L2/L3 voltage: Homewizard Phase voltage L1/L2/L3
  • Battery state of Charge: Deye_battery
Helaas kon ik niet altijd terug vinden wat ik nou precies moet kiezen, maar het werkt. Als iemand verbetersuggesties heeft hoor ik dat graag.

Je vraagt het op een tweakers-forum O-)
Elke lader "werkt gewoon", om op zonnestroom te laden moet je alleen een meter hebben op de juiste plek en dus niet via de P1-meter/hoofdmeter. De Deye doet automatisch aan peakshaving, dus in die zin is alles compatibel.

Maar ik heb persoonlijk geen goedkoop kant-en-klaar manier gezien om een laadpaal "echt" samen te laten werken met een thuisaccu zonder EVCC of eigen automatisations in homeassistant. Of je wilt alle sub-systemen zoals thuisaccusysteem, laadpaal evt PV-omvormer van de zelfde merk/fabrikant kopen als je kans wilt hebben dat het een beetje samen werkt. Dat was voor mij te duur. En in het geval van Balans energie mag je de accu niet eens aansturen, dus je moet het voor de gek houden met bijv. HASS of EVCC.

Ik ben zelf een fan van EVCC, een Energy Management Systeem gefocust op laden van EV's. Omdat er ondenkbare verschillende configuraties mogelijk zijn heb ik maar gegokt op EVCC icm Peblar (helaas de versie zonder MID-meter |:( ). Je hebt normaal verschillende thuisaccu systemen en laadpalen en meters, verbruikers die je eigenlijk wilt koppelen. Daarnaast als je nog eens wat slimmer wilt laden met planningen, dan wil je eigenlijk ook de SOC van je auto weten. Dat kan allemaal met EVCC.

Wat nu voor mij nog mist is eventueel een prohibit/allow signaal vanuit Balans energie om de opbrengsten niet in de weg te zitten. Maar dat zal alsnog geknutsel zijn software voorlopig.

• PisPix
De Deye staat al enige tijd op “idle”, dat heb ik nog niet eerder gehad. Iemand een idee? Lijkt alsof het “nul op de meter” vinkje uitstaat oid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDL8kzgLWotvawU_gmSdDnQRmFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMilHVUx4UIj1ezNo8g81ljp.jpg?f=fotoalbum_large

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:19
ecn1985 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Je kan altijd een foto posten, als er iets afwijkt krijg je zeker reactie. (ook als het netjes is gedaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUR73p1TXUZ2EU5vF1i9MK-EN5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpB3inNTbU8yw78ZNAZWUzQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfDIcArJbp2_LtYc4u7qDkf69xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkXpuYKRjdRJ1flT364cpvak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8JxfC2QgR_Bxd5L4UC0Dl-z6QA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rxjEpbBqDxBmV4Ye2Tmwjir0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWxjjwPI-YwJj6GcBegX015JZeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnZD4MDpaHnK51nTnTczomrO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08LT7zvy3teEyvytSOSjZz7XNMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7Mkdk8Wea62DjkEILkQ2K3U.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de foto’s dank! Incl foto van dashboard. Auto aan de oplader en vond het extreem snel hoe die de accu geheel leegtrok. Heb een Alfen Single pro en die werkt nu nog volledig via werk. Heb zelf nooit in beheer gezeten. Moet dat nu is gaan uitzoeken hoe dat werkt omdat ik per 1 maart daar stop. Hopelijk kan ik beheer krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door MarinoC op 26-01-2026 18:37 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom zit dat Onesto kastje (of het frontje) op z'n kop :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Wolly
  • Niet online
MarinoC schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de foto’s dank! Incl foto van dashboard. Auto aan de oplader en vond het extreem snel hoe die de accu geheel leegtrok. Heb een Alfen Single pro en die werkt nu nog volledig via werk. Heb zelf nooit in beheer gezeten. Moet dat nu is gaan uitzoeken hoe dat werkt omdat ik per 1 maart daar stop. Hopelijk kan ik beheer krijgen.
Heb jij een snellader thuis :? ?

• MarinoC
Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:19:
[...]

😁 niet dat ik weet.. vond het ook erg extreem, vandaar dat ik hm erbij heb gepost, maar misschien is het verklaarbaar?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:34
MarinoC schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Bij mij is het zo, op moment dat ik stop met werken bij de baas wordt ik de eigenaar en krijg ik ook de credentials van de laadpaal. Uiteraard zal Ayvens weer een standaard software erop zetten.

Die opmerking , snellader - dacht ik ook :D Dat zijn snelheden die ik bij de Fastnet haal :D

19230 WP Sunpower (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Ik zie 3 3-fase schakelaars, misschien is de Hager in het Hager kastje van de laadpaal?
De Schneider en Hager leveren ze niet bij BE, de Chint zal daar van zijn maar ik verwachtte er nog een.

• MarinoC
Speedy-Andre schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Ik zie 3 3-fase schakelaars, misschien is de Hager in het Hager kastje van de laadpaal?
De Schneider en Hager leveren ze niet bij BE, de Chint zal daar van zijn maar ik verwacht te er nog een.
Dit was de meterkast voor installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj7omkaS9rcyZIA8KjO_pClHZlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpEiWsJ6Pt7XjilZGYRH99P6.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MarinoC schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Dit was de meterkast voor installatie:

[Afbeelding]
Dan heb ik goed gegokt denk ik, De Hager en Schneider waren er al.
Waarschijnlijk heeft de Schneider een andere functie (zit op LOAD van de Deye) en de Chint voedt de Deye.

• paQ
PisPix schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:31:
De Deye staat al enige tijd op “idle”, dat heb ik nog niet eerder gehad. Iemand een idee? Lijkt alsof het “nul op de meter” vinkje uitstaat oid. [Afbeelding]
Yep al enkele malen.
Een keer heeft het ook echt uren aangehouden.
Je kunt even kijken of je omvormer Off grid is gegaan. Dat was toen bij mij het issue iig.
AC uit en aan lostte dat weer op.

• PisPix
paQ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Yep al enkele malen.
Een keer heeft het ook echt uren aangehouden.
Je kunt even kijken of je omvormer Off grid is gegaan. Dat was toen bij mij het issue iig.
AC uit en aan lostte dat weer op.
Ik net in de kou naar de garage... staat ie op charging. Kijk ik in HA, springt ie ook op charging. Geen idee dus maar hij is weer gaan laden.

Ik heb het noodstroomkastje nog even opengemaakt en er staat geen stroom op de losse L2 en L3 aders gelukkig. Morgen komt er iemand langs om alle restpunten op te lossen, ben benieuwd. Ik gok dat we wel een paar uur bezig zijn om uit te zoeken hoe alle CT klemmen correct zitten en welke fase nu waar zit.

• MarinoC
MarinoC schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:32:
[...]

😁 niet dat ik weet.. vond het ook erg extreem, vandaar dat ik hm erbij heb gepost, maar misschien is het verklaarbaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWsqlBzqIaEoP1d2EwwGvxCmCrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gt6P7Xp2dc7tIOtoOoTVUmQq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie alarm dus ergens gaat het nog niet goed.. ik ga Don maar eens mailen..

• paQ
PisPix schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Ik net in de kou naar de garage... staat ie op charging. Kijk ik in HA, springt ie ook op charging. Geen idee dus maar hij is weer gaan laden.

Ik heb het noodstroomkastje nog even opengemaakt en er staat geen stroom op de losse L2 en L3 aders gelukkig. Morgen komt er iemand langs om alle restpunten op te lossen, ben benieuwd. Ik gok dat we wel een paar uur bezig zijn om uit te zoeken hoe alle CT klemmen correct zitten en welke fase nu waar zit.
Ik heb het iig wel vaker gezien. Dat ie een poosje, soms 2 min, soms een kwartier, ineens gewoon draait op import. De keer dat ie die status niet los liet dus zoals gezegd de ac even eraf gehaald om hem wakker te schudden.

• paQ
MarinoC schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie alarm dus ergens gaat het nog niet goed.. ik ga Don maar eens mailen..
En wat is de foutmelding?
(maak hem eens wakker, op ESC)

• MarinoC
paQ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:58:
[...]

En wat is de foutmelding?
(maak hem eens wakker, op ESC)
Vanavond als ik weer thuis ben zal ik dat proberen

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Airpower

Feel the Power!

Over een paar maandjes wordt bij mij ook de Balans Batterij geïnstalleerd. Hij zal worden geplaatst in de garage net naast de bestane omvormer (Solis) voor de zonnepanelen (14 x 400Wp). Ik kan vrij gemakkelijk de kabels omprikken in de Deye.

Ik ben benieuwd wat de voor- en nadelen zijn van het direct aansluiten van de zonnepanelen op de Deye. Betere efficiëntie? Wat gebeurt er als de Balans Batterij volzit en de zonnepanelen produceren? Wordt dat dan het net opgezet?

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zoals je hier in het topic al gezien hebt kan je veel inzien via Home Assistant, de enige laadpaal met platinum integratie met HA is de Peblar...en ook nog eens Nederlands fabrikaat en geheel lokaal te draaien zonder cloud. Voor mij is de BE thuis-accu ook reden geweest om een nieuwe laadpaal te kopen en met de Peblar kan ik altijd vanuit HA alles doen wat ik wil, hoeveel vermogen, wanneer laden/stoppen en meteen ingrijpen als de zon weg is of prijzen op de epex flink stijgen.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Airpower schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:28:
Over een paar maandjes wordt bij mij ook de Balans Batterij geïnstalleerd. Hij zal worden geplaatst in de garage net naast de bestane omvormer (Solis) voor de zonnepanelen (14 x 400Wp). Ik kan vrij gemakkelijk de kabels omprikken in de Deye.

Ik ben benieuwd wat de voor- en nadelen zijn van het direct aansluiten van de zonnepanelen op de Deye. Betere efficiëntie? Wat gebeurt er als de Balans Batterij volzit en de zonnepanelen produceren? Wordt dat dan het net opgezet?
- Als je de off-grid optie genomen hebt blijven de zonnepanelen het doen wanneer het net uitvalt, dus dat is een (groot) voordeel.
-Ander voordeel is dat je van DC (zonnepaneel) meteen naar DC gaat voor de accu, dus die vul je extra efficient.
-Je deye weet de prijzen om te importeren/exporteren, dus ik ga er vanuit dat hij ook kan stoppen met zonnestroom exporteren zodra dat prijstechnisch niet meer handig is.

Ik zou ze aan je Deye knopen :)

• jeeedeee
Nomad schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:53:
[...]

- Als je de off-grid optie genomen hebt blijven de zonnepanelen het doen wanneer het net uitvalt, dus dat is een (groot) voordeel.
-Ander voordeel is dat je van DC (zonnepaneel) meteen naar DC gaat voor de accu, dus die vul je extra efficient.
-Je deye weet de prijzen om te importeren/exporteren, dus ik ga er vanuit dat hij ook kan stoppen met zonnestroom exporteren zodra dat prijstechnisch niet meer handig is.

Ik zou ze aan je Deye knopen :)
Ook als je niet off grid hebt laad de Deye gewoon door als je zonnepanelen op de Deye zitten als er geen netspanning meer is, zondag nog in de praktijk zo zien werken 😀

Vanaf 90% ging bij mij de Deye laatst verkopen bij hoge onbalansprijzen. Dus dan raakt je accu niet (zo snel) vol. Ligt er een beetje aan hoeveel panelen je hebt liggen natuurlijk:)
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste