3-6 ja

laagste wat ik heb gehad was iets van 2.65 kWh, en ik heb het ook al de 6 aan zien tikken op een dag met 100 kWh aan import.
xxander968 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:49:
@
Damsluijs Die hager schakelaar is 40a. Bij een 3x25a aansluiting plus de deye van 3x17a zit je te laag met 40a. Wat gebeurd er als je met vollast draait? Zelf wilde ik voor de YRQ2pc-125 gaan die BE monteert, maar het feit dat het van Ali komt geeft me nog een ongemakkelijk gevoel. Maar een schakelaar met te lage specs zou ik ook weer niet nemen. Ik ben geen kenner dus de vraag is serieus wat de gevolgen zijn.
Als je er voor ook op 40A (of minder) afzekert is het geen probleem.
Alleen nu lijkt het erop dat @
Damsluijs alles op 20A 'beperkt' uit je Deye (LOAD)?
Bovendien gebruik je dan de O van de omschakelaar als 'hoofdschakelaar'? (van je verbruikers)
Ik trommel mijn schemaatje nog maar een keer op.
Theoretisch kun je idd 45A (per fase) uit de LOAD trekken. Het traject beveilig je door A afdoende dikke bekabeling, B het traject juist af te zekeren.
Op 32A zou gevoelstechnisch eigenlijk al afdoende moeten zijn, omdat je dan je huisinstallatie toch ook al best op de proef stelt, maar coit, bij40A kom je veel dichter bij de max van de Deye. En met enige overbelasting zal ie nieteens afslaan.
Afzekeren op 20A past op zich wel bij 4mm2, maar je creëert voor jezelf dan ook een flessenhals. (waarom zou je

) De verbuikers (ALS-en en ALAMATS) kun je bovendien niet afschakelen, anders dan door de omschakelaar op O te zetten.
@
Damsluijs hoe dik is je kabel van LOAD naar je C20 automaat?
En zit die C20 automaat in dat kastje eronder?
[
Voor 36% gewijzigd door
paQ op 24-01-2026 23:43
]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.