Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Maar de ems hangt bij jou niet in de meterkast maar bij de deye?

Volgens mij komen er van de Eastron mid meter maar max 4 draden, dus er zijn sowieso 4 draadjes over dan in een utp kabel?
1 utp voor de deye (netwerk)
1 utp voor de ems (netwerk met POE)
1 utp van de easttron naar de EMS (modbus)
Dit is zonder offgrid.
Bij mijn vraag om de EMS in de meterkast te hangen werd heel raar gekeken, dat waren de hagenezen niet gewend. Hij hangt nu bij de Deye en ik vind het prima, kan toch wel alles zien via home assistant

De netwerk kabel voor de Deye is technisch niet nodig, maar ze zijn wel gevraagd om deze aan te leggen ivm futureproof. Kon eventueel ook via wifi, maar dit wilde ik niet.

Van klussen krijg je grijze haren

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fenrir schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Dit is zonder offgrid.
Bij mijn vraag om de EMS in de meterkast te hangen werd heel raar gekeken, dat waren de hagenezen niet gewend. Hij hangt nu bij de Deye en ik vind het prima, kan toch wel alles zien via home assistant

De netwerk kabel voor de Deye is technisch niet nodig, maar ze zijn wel gevraagd om deze aan te leggen ivm futureproof. Kon eventueel ook via wifi, maar dit wilde ik niet.
Dank je. Maar bij offgrid zegt Balans dat er twee UTP kabels nodig zijn en jij noemt er drie.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:18
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:36:
[...]

https://solar-assistant.i...e/SG04LP3/2-in-1-bms-port

Als er 4 aders aan zitten dan is er iets met 2 aders doorgelust naar een ander apparaat met 2 aders.
Ik kan dat wel plaatsen dan, de 3 aderige komt dan van de Eastron, naar de omvormer (modbus). Van de omvormer dan weer een data kabel naar de EMS, die ook al gevoed wordt door een kabel met POE.

Die kabel van "4", is niet 1 van de kabels uit de "3 kabel discussie", maar weer een ander kabel. Die gaat dan van de omvormer naar de EMS . Er zijn nog meer data kabels, bijv.naar de accu's, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 24-01-2026 20:48 ]

• blue eyes
fenrir schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Dit is zonder offgrid.

Top - ik twijfelde iets, maar we zeggen het zelfde, toch goed begrepen :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Het is voor een zeldzaam voorkomende, en kortdurende, situatie: netuitval. De belasting beperken tot 230 x 20 = 4.600 Watt. Oven, vaatwasser, wasmachine en wasdroger in die situatie niet gebruiken.
Dat werkt wanneer je enkel handmatig schakelt, ik zou dan eerst alle aardlekautomaten uit doen voor je de Hager om zet.
Maar goed, zonde om het zo te doen als het automatisch kan met bijna dezelfde setup en een dikkere kabel...
Nadeel is misschien dat je het niet eens merkt en je de boel dan zwaarder belast dan nodig is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Dank je. Maar bij offgrid zegt Balans dat er twee UTP kabels nodig zijn en jij noemt er drie.
De 3e zal de kabel naar de Deye zijn.

Edit: als ze de POE switch bij de Deye plaatsen dan hoeft er maar 1 netwerk kabel naar de Deye en de EMS.

[ Voor 17% gewijzigd door fenrir op 24-01-2026 20:50 ]

• Damsluijs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:46
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Dat werkt wanneer je enkel handmatig schakelt, ik zou dan eerst alle aardlekautomaten uit doen voor je de Hager om zet.
Maar goed, zonde om het zo te doen als het automatisch kan met bijna dezelfde setup en een dikkere kabel...
Nadeel is misschien dat je het niet eens merkt en je de boel dan zwaarder belast dan nodig is.
Dit is de gebruiksaanwijzing:
Bij uitval van het net; niets werkt:
1. Hoofdschakelaar uit
2. De vier aardlekschakelaars één voor één uit
3. Omschakelaar van stand I naar stand II
4. De vier aardlekschakelaars één voor één in
5. Oven, vaatwasser, wasmachine en wasdroger niet gebruiken
Als het net terug komt; de P1 opnemer licht groen op:
1. De vier aardlekschakelaars één voor één uit
2. De omschakelaar van II naar I
3. De hoofdschakelaar in
5. Alles is weer normaal te gebruiken

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41
PisPix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Exact, dat was ook de opdracht aan de BE installateur. De manier waarop het nu aangesloten is, is naar mijn idee ook onlogisch. Dan had 1 automaat voldoende geweest.

Ik ben niet erg onder de indruk van de kunde van de installateur helaas, er gaat teveel mis.
Effectief is de bruine ader nu op 48A afgezekerd.

Dit is een afwijking die veiligheid in het geding brengt, dus gewoon terug roepen en de zwarte en de bruine grijze ader correct laten aansluiten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Dit is de gebruiksaanwijzing:
Bij uitval van het net; niets werkt:
1. Hoofdschakelaar uit
2. De vier aardlekschakelaars één voor één uit
3. Omschakelaar van stand I naar stand II
5. Oven, vaatwasser, wasmachine en wasdroger niet gebruiken
Als het net terug komt; de P1 opnemer licht groen op:
1. De vier aardlekschakelaars één voor één uit
2. De omschakelaar van II naar I
3. De hoofdschakelaar in
5. Alles is weer normaal te gebruiken
Dat is op zich duidelijk, je had het kunnen voorkomen door het automatisch te laten gebeuren maar dan zal de boel veranderd moeten worden en dan voed je de groepenkast permanent via de Deye ipv naar keus.
Hoewel je het weinig zal gebruiken vind ik de Hager hier een zwakke schakel, dat kan degelijker want de groepenkast gaat daar nu permanent doorheen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Damsluijs
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Dat is op zich duidelijk, je had het kunnen voorkomen door het automatisch te laten gebeuren maar dan zal de boel veranderd moeten worden en dan voed je de groepenkast permanent via de Deye ipv naar keus.
Hoewel je het weinig zal gebruiken vind ik de Hager hier een zwakke schakel, dat kan degelijker want de groepenkast gaat daar nu permanent doorheen.
De Hager is 40 A; net als de Hoofdschakelaar.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:06:
[...]

De Hager is 40 A; net als de Hoofdschakelaar.
Ik vind de compacte bouw van dat ding niks, op papier zal het wel kloppen maar ik kies liever iets groters dat minder warm wordt en degelijker schakelt.
Je hebt 4 posities over dus iets met 8 posities zou je kwijt kunnen.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-01 21:39
fenrir schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:48:
[...]

De 3e zal de kabel naar de Deye zijn.

Edit: als ze de POE switch bij de Deye plaatsen dan hoeft er maar 1 netwerk kabel naar de Deye en de EMS.
Als je zelf een POE aansluiting over hebt kun je deze ook laten gebruiken en vervalt de switch dat heb ik zo laten doen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

ecn1985 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Als je zelf een POE aansluiting over hebt kun je deze ook laten gebruiken en vervalt de switch dat heb ik zo laten doen..
Klopt, maar doen moet er wel een extra netwerkkabel die kant op in plaats van een enkele netwerk plus de modbus kabel.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49
Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Is dit dan iets wat BE heeft geleverd of was het een aparte opdracht aan de monteur?
Ik lees hier ook dat monteurs extra kabels trekken voor een DHZ offgrid de toekomst, dat is erg aardig maar zou dan ook het verdienmodel ondermijnen?
Ik had de spullen al liggen dus toen hij terug kwam voor de Zappi ct klemmen vroeg ik of hij dit gelijk kon monteren/aansluiten. Dat was prima tegen een kleine meerprijs.

@paQ Ik zal morgen even meten of er stroom staat op de los hangende aders. Dat zou wel bizar zijn.

@Ronald Wederom dank voor je advies, wanneer men weer terugkomt zal ik ‘t laten corrigeren.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-01 21:39
fenrir schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Klopt, maar doen moet er wel een extra netwerkkabel die kant op in plaats van een enkele netwerk plus de modbus kabel.
Bij mij lopen er maar 2 kabels (UTP) van de meterkast naar de Deye waar ook de EMS hangt. Of wil jij zelf een kabel extra leggen, dan heb ik niks gezegt..

[ Voor 8% gewijzigd door ecn1985 op 24-01-2026 21:39 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:00
Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Het was eerst 900kWh per jaar en nu al 6kWh per dag })

Ik denk dat je gewoon maar niet meer moet kijken naar verbruik, yolo en hopen dat de handel de financiële gevolgen compenseert :o
3-6 ja :)
laagste wat ik heb gehad was iets van 2.65 kWh, en ik heb het ook al de 6 aan zien tikken op een dag met 100 kWh aan import.
xxander968 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:49:
@Damsluijs Die hager schakelaar is 40a. Bij een 3x25a aansluiting plus de deye van 3x17a zit je te laag met 40a. Wat gebeurd er als je met vollast draait? Zelf wilde ik voor de YRQ2pc-125 gaan die BE monteert, maar het feit dat het van Ali komt geeft me nog een ongemakkelijk gevoel. Maar een schakelaar met te lage specs zou ik ook weer niet nemen. Ik ben geen kenner dus de vraag is serieus wat de gevolgen zijn.
Als je er voor ook op 40A (of minder) afzekert is het geen probleem.

Alleen nu lijkt het erop dat @Damsluijs alles op 20A 'beperkt' uit je Deye (LOAD)?
Bovendien gebruik je dan de O van de omschakelaar als 'hoofdschakelaar'? (van je verbruikers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO_mAgK5hxLdapM7kruhE3b8KaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGW1WE3era6TwamhHk4oSX6N.png?f=fotoalbum_large

Ik trommel mijn schemaatje nog maar een keer op.
Theoretisch kun je idd 45A (per fase) uit de LOAD trekken. Het traject beveilig je door A afdoende dikke bekabeling, B het traject juist af te zekeren.
Op 32A zou gevoelstechnisch eigenlijk al afdoende moeten zijn, omdat je dan je huisinstallatie toch ook al best op de proef stelt, maar coit, bij40A kom je veel dichter bij de max van de Deye. En met enige overbelasting zal ie nieteens afslaan.
Afzekeren op 20A past op zich wel bij 4mm2, maar je creëert voor jezelf dan ook een flessenhals. (waarom zou je :? ) De verbuikers (ALS-en en ALAMATS) kun je bovendien niet afschakelen, anders dan door de omschakelaar op O te zetten.
@Damsluijs hoe dik is je kabel van LOAD naar je C20 automaat?
En zit die C20 automaat in dat kastje eronder?

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 24-01-2026 23:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Damsluijs
paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:58:
[...]

3-6 ja :)
laagste wat ik heb gehad was iets van 2.65 kWh, en ik heb het ook al de 6 aan zien tikken op een dag met 100 kWh aan import.

[...]

Als je er voor ook op 40A (of minder) afzekert is het geen probleem.

Alleen nu lijkt het erop dat @Damsluijs alles op 20A 'beperkt' uit je Deye (LOAD)?
Bovendien gebruik je dat de O van de omschakelaar als 'hoofdschakelaar'? (van je verbruikers)
[Afbeelding]

Ik trommel mijn schemaatje nog maar een keer op.
Theoretisch kun je idd 45A (per fase) uit de LOAD trekken. Het traject beveilig je door A afdoende dikke bekabeling, B het traject juist af te zekeren.
Op 32A zou gevoelstechnisch eigenlijk al afdoende moeten zijn, omdat je dan je huisinstallatie toch ook al best op de proef stelt, maar coit, bij40A kom je veel dichter bij de max van de Deye. En met enige overbelasting zal ie nieteens afslaan.
Afzekeren op 20A past op zich wel bij 4mm2, maar je creëert voor jezelf dan ook een flessenhals. (waarom zou je :? ) De verbuikers (ALS-en en ALAMATS) kun je bovendien niet afschakelen, anders dan door de omschakelaar op O te zetten.
@Damsluijs hoe dik is je kabel van LOAD naar je C20 automaat?
En zit die C20 automaat in dat kastje eronder?
De C20 automaat zit in een kastje direct naast de Deye
Elke groep kan nog steeds gewoon afzonderlijk afgeschakeld worden; of drie groepen in 1 keer met een aardlekschakelaar.

Waar hebben we het over.
Een Nederlands huishouden heeft per jaar een gemiddelde onderbreking van 30 min. De meeste storingen worden binnen 2 uur opgelost. We zijn dus ongeveer 1x per 4 jaar 2 uur off-grid. Met 2,5 kW (11 A) is het huis gemakkelijk "in de lucht" te houden; WP, verlichting en IT (als internet nog wel werkt).

Stel een extreme calamiteit: de autoriteiten melden dat de onderbreking 1 dag gaat duren en de batterij heeft nog 24 kWh (50%) beschikbaar, dan moet het verbruik beperkt worden tot 1kW.

• paQ
Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:44:
[...]

De C20 automaat zit in een kastje direct naast de Deye
Elke groep kan nog steeds gewoon afzonderlijk afgeschakeld worden; of drie groepen in 1 keer met een aardlekschakelaar.

Waar hebben we het over.
Een Nederlands huishouden heeft per jaar een gemiddelde onderbreking van 30 min. De meeste storingen worden binnen 2 uur opgelost. We zijn dus ongeveer 1x per 4 jaar 2 uur off-grid. Met 2,5 kW (11 A) is het huis gemakkelijk "in de lucht" te houden; WP, verlichting en IT (als internet nog wel werkt).

Stel een extreme calamiteit: de autoriteiten melden dat de onderbreking 1 dag gaat duren en de batterij heeft nog 24 kWh (50%) beschikbaar, dan moet het verbruik beperkt worden tot 1kW.
Nou
A omdat je je groepenkast niet spanningsloos kun maken (zonder eerst naar de Deye te lopen)
B omdat je nu feitelijk je hele groepenkast op 20A beperkt ipv 25A.

• paQ
Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:40:
[...]

Het is voor een zeldzaam voorkomende, en kortdurende, situatie: netuitval. De belasting beperken tot 230 x 20 = 4.600 Watt. Oven, vaatwasser, wasmachine en wasdroger in die situatie niet gebruiken.
Dat is niet wat er dan gebeurt.
Als je off grid raakt heb je (als de zon niet schijnt / geen PV hebt aan LOAD zijde)max 12kW vermogen ter beschikking. Dus 3 x 4kW.

• Damsluijs
paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:49:
[...]

Nou
A omdat je je groepenkast niet spanningsloos kun maken (zonder eerst naar de Deye te lopen)
B omdat je nu feitelijk je hele groepenkast op 20A beperkt ipv 25A.
A.Ik twijfel nog over een (werk)schakelaar on de de groepenkast. Voorlopig gekozen voor deze waarschuwing in de meterkast:
LET OP: ER IS OP DE OMSCHAKELAAR SPANNING AANWEZIG OP DE AANSLUITINGEN II. DIT KAN UITGESCHAKELD WORDEN MET DE AUTOMAAT BIJ DE OMVORMER.

B.De batterij is de beperking, niet de automaat.

• paQ
Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:55:
[...]

A.Ik twijfel nog over een (werk)schakelaar on de de groepenkast. Voorlopig gekozen voor deze waarschuwing in de meterkast:
LET OP: ER IS OP DE OMSCHAKELAAR SPANNING AANWEZIG OP DE AANSLUITINGEN II. DIT KAN UITGESCHAKELD WORDEN MET DE AUTOMAAT BIJ DE OMVORMER.

B.De batterij is de beperking, niet de automaat.
De automaat is zeker wel de beperking als je de LOAD op 20A zekert.
Je moet het zelf weten natuurlijk. Jouw huis :)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:46
Voor degene die zelf de kabel hebben getrokken; welke hoogte boven de grond hebben jullie aangehouden/wordt verwacht vanuit BE?

Als eerder gepost;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De laadpaal is inmiddels naar rechts verschoven. Ik was in de veronderstelling dat er nog wat rek in de kabel zat (qua lengte), echter is deze al vrij strak in de kruipruimte en daarmee best laag. Gok dat ik een nieuwe kabel ga (proberen) door de buis te krijgen als ik de kabel niet nog wat verder omhoog kan krijgen. Heb hem nu boven waar de laadpaal zit, op de foto.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De kabel komt op een schakelaar te zitten, van daar kan je naar de Deye.

• jacovn
  • Laatst online: 21:01
Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:44:
[...]

Waar hebben we het over.

Nou ik weet dat @Speedy-Andre onlangs een stroomstoring van meerdere uren gehad heeft.
Althans ik woon in dezelfde wijk van Almere en we hebben uren zonder stroom gezeten, toen kwam het 20 minuten terug en daarna nog een paar uur in het donker.

Ik kan thuis niet aankomen met een €6k investering voor een accu en dat vervolgens het licht uit gaat als er storing is. Dan maar €1500 meer en alles draait gewoon door. Maar dat is voor iedereen anders.
Wij hebben all electric huis, geen stroom geen ventilatie en verwarming. Ik kan ramen open zetten en dan heb ik lucht verversing.
Alleen afhankelijk van seizoen koelt het dan ook af.

Het is simpelweg een keuze.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Source90 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:04:
Voor degene die zelf de kabel hebben getrokken; welke hoogte boven de grond hebben jullie aangehouden/wordt verwacht vanuit BE?

Als eerder gepost;
***members only***
De laadpaal is inmiddels naar rechts verschoven. Ik was in de veronderstelling dat er nog wat rek in de kabel zat (qua lengte), echter is deze al vrij strak in de kruipruimte en daarmee best laag. Gok dat ik een nieuwe kabel ga (proberen) door de buis te krijgen als ik de kabel niet nog wat verder omhoog kan krijgen. Heb hem nu boven waar de laadpaal zit, op de foto.
Ik zou 20 tot 30 centimeter boven het accupakket aanhouden als minimale hoogte. Dan kan de werkschakelaar daar geplaatst worden.

Kanttekening is wel dat dan het lastig wordt om nog een extra accu later te plaatsen. Alternatief is om de werkschakelaar naast de accu’s te laten plaatsen, dan heb je deze beperking niet. Dan zou ik ook de omvormer naast de accu’s laten plaatsen zodat je helemaal geen hoogtebeperking meer hebt.
Hiervoor heb je dan wel weer meer ruimte in de breedte nodig, ik kan niet inschatten of je die ruimte in je garage wilt opofferen aan dit systeem.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:48:
[...]

Nou ik weet dat @Speedy-Andre onlangs een stroomstoring van meerdere uren gehad heeft.
Althans ik woon in dezelfde wijk van Almere en we hebben uren zonder stroom gezeten, toen kwam het 20 minuten terug en daarna nog een paar uur in het donker.

Ik kan thuis niet aankomen met een €6k investering voor een accu en dat vervolgens het licht uit gaat als er storing is. Dan maar €1500 meer en alles draait gewoon door. Maar dat is voor iedereen anders.
Wij hebben all electric huis, geen stroom geen ventilatie en verwarming. Ik kan ramen open zetten en dan heb ik lucht verversing.
Alleen afhankelijk van seizoen koelt het dan ook af.

Het is simpelweg een keuze.
Ik zit in Buiten (niet jouw buurt?) en die storing heb ik 'gemist', 3 dec was het weg toen ik naar 3-fasen ging.
Er is inmiddels bijna elke maand wel wat in Almere, ik wil off-grid omdat ik all-e heb en het is wel fijn als de pv daarbij helpt mocht dat zo uit komen.
Echter is hier geen budget voor extra accu's en de €1500 voor off-grid, althans niet meer omdat ik vanwege 3-fase de oude groepenkast vernieuw waarmee ik van 12 naar 54 posities kan (el-cheapo off-grid komt er in) en ik de pv door trek (totaal 100m 6mm2 kabel plus benodigd materiaal).

Ergo het budget is een stuk verschoven zodat ik met hetzelfde geld meer kan doen en tegelijk bij het warmtefonds minder nodig heb wat vaste kosten per maand scheelt.
Gaat aFRR straks heel goed dan kan ik dat vervroegd gaan aflossen.
Er zit wat wishful thinking bij, er is in de kast ruimte voor een laadpaal als die ooit binnen mijn bereik komt.

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Ik zit in Buiten (niet jouw buurt?) en die storing heb ik 'gemist', 3 dec was het weg toen ik naar 3-fasen ging.
Er is inmiddels bijna elke maand wel wat in Almere, ik wil off-grid omdat ik all-e heb en het is wel fijn als de pv daarbij helpt mocht dat zo uit komen.
Nieuwjaars ochtend hebben ze een wijk verdeelpunt laten uitbranden. (Vermoeden is vuurwerk)
Direct (06:34) waren een paar postcode gebieden getroffen (1335, 1336, 1339) hier hadden we geen last van.
Later rond 16:23 viel weer in die postcode gebieden de stroom uit. (Bij ons ook toen) Het kwam tussen rond 19:00 weer op en 19:23 viel het weer uit ( 1328, 1329, 1334, 1336, 1338, 1339, 1341, 1358) en uiteindelijk was het rond 23:04 opgelost. (Iets eerder bij ons)
Het was net geen 4 uur achter elkaar, dus geen recht op schadevergoeding.

Ik woon in buiten stripheldenbuurt.

Noodpakket kwam goed uit, wat oplaadbare verlichting neergezet en in de 20 minuten wat warms gemaakt (viel weer uit toen ik min of meer klaar was) we zijn maar vroeg naar bed gegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 25-01-2026 12:27 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Het was eerst 900kWh per jaar en nu al 6kWh per dag })

Ik denk dat je gewoon maar niet meer moet kijken naar verbruik, yolo en hopen dat de handel de financiële gevolgen compenseert :o
Heb het nog eens nagekeken.
Tot dusver deze maand 100kWh voor de vogeltjes.
'Resultaat' 35 euro tot en met eergisteren. Dus die twee dagen haal ik van die 100 kWh af, kom ik aan 94 kWh.

Dus 94 x 0,26=24,44 aan verliezen.
35-24,44=10,56 'netto' resultaat.

Het moet vanaf volgende maand wel echt keihard omslaan, anders wordt het een bodemloze put.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:31
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:23:
[...]
Het moet vanaf volgende maand wel echt keihard omslaan, anders wordt het een bodemloze put.
Ik krijg af en toe linkjes van vrienden en collega’s die extreem sceptisch zijn over thuisbatterijen. Ook vanwege wantrouwen naar de overheid.
En vooral nadat ik begon over balans energie met hun ai foto’s en too good to be true prijzen en opbrengsten.

Zoals dit:
https://www.omroepflevola...t-of-stel-de-aanschaf-uit

En dan kijk ik naar mijn opbrengsten en hoeveel sluipverbruik ik heb. Dan denk ik soms wel ergens van hebben ze dan toch gelijk? :+

Nu ff optimistisch afwachten op aFRR en de zonnige periode O-)

• paQ
KoningSlakkie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Ik krijg af en toe linkjes van vrienden en collega’s die extreem sceptisch zijn over thuisbatterijen. Ook vanwege wantrouwen naar de overheid.
En vooral nadat ik begon over balans energie met hun ai foto’s en too good to be true prijzen en opbrengsten.

Zoals dit:
https://www.omroepflevola...t-of-stel-de-aanschaf-uit

En dan kijk ik naar mijn opbrengsten en hoeveel sluipverbruik ik heb. Dan denk ik soms wel ergens van hebben ze dan toch gelijk? :+

Nu ff optimistisch afwachten op aFRR en de zonnige periode O-)
Sja wachten is in bijna alle gevallen 'goedkoper' gebleken.
We gokken nu met zijn allen natuurlijk op de aFRR markt. En vanwege de opslagcapaciteit in de zomer relatief positief verwacht ik. (Aldus mijn simulatie waarin ik 6 maanden per jaar 100% zelfvoorzienend moet kunnen opereren)

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Sja wachten is in bijna alle gevallen 'goedkoper' gebleken.
We gokken nu met zijn allen natuurlijk op de aFRR markt. En vanwege de opslagcapaciteit in de zomer relatief positief verwacht ik. (Aldus mijn simulatie waarin ik 6 maanden per jaar 100% zelfvoorzienend moet kunnen opereren)
Zag dat er een vraag over de effecten van het verdwijnen van de salderingsregeling is toegevoegd.

Vond het wel frappant dat daarin niets staat vermeld over handelen op de energiemarkt.
Besparing & Verdienmodel
Wat als salderen volledig verdwijnt?
Dan wordt opslag van je opwek nóg belangrijker en financieel interessanter. Jij hoeft niets terug te leveren, je gebruikt wat je opwekt zelf, en wat je tekort komt koop je goedkoop in.

• paQ
Wolly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Zag dat er een vraag over de effecten van het verdwijnen van de salderingsregeling is toegevoegd.

Vond het wel frappant dat daarin niets staat vermeld over handelen op de energiemarkt.

[...]
Dat is ook eerlijk gezegd mijn hoofd-motivatie geweest.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Dat is ook eerlijk gezegd mijn hoofd-motivatie geweest.
Voor tussentijdse opslag van je zp heb je geen 48kWh nodig :+

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:24
In het schema van @epicfailguy23 staat een c25 automaat als hoofdschakelaar direct na de slimme meter. Waarom wordt daar niet een echte hoofdschakelaar geplaatst?

https://tweakers.net/i/w2...o7ehO4J.avif?f=user_large

De YRQ2PC-125 schakelaar heb ik besteld bij ome ali en deze wordt uiterlijk 18 februari geleverd. Vanwege het minimum aantal van 10 stuks heb ik er nog 9 over. Als je interesse hebt kun je per pb melden. Ik kan me voorstellen dat meerdere mensen dat onderdeel willen hebben.

• paQ
Wolly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Voor tussentijdse opslag van je zp heb je geen 48kWh nodig :+
Hoe bedoel je?
Hoe meer capaciteit hoe breder het zelfvoorzienend-window. Er zit natuurlijk wel ergens een kosten/baten grens. 48 kWh voor het afgerekend bedrag is daarom ook niet bepaald slecht te nomen. 1500 extra voor een (voor mij) iets breder window, daar ben ik nog niet van overtuigd.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Hoe bedoel je?
Hoe meer capaciteit hoe breder het zelfvoorzienend-window. Er zit natuurlijk wel ergens een kosten/baten grens. 48 kWh voor het afgerekend bedrag is daarom ook niet bepaald slecht te nomen. 1500 extra voor een (voor mij) iets breder window, daar ben ik nog niet van overtuigd.
De 48kWh waarmee je dat ding overdag volgooit met zonne energie verbruik je niet in de avonduren.

De winst moet echt van de handel komen, anders is voor een gemiddeld persoon met 5 of 10kWh al voldoende. Meer kan maar komt niet uit, je betaalt dan enorm voor zeer kleine meerwinst.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolly op 25-01-2026 13:04 ]

• paQ
xxander968 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:58:
In het schema van @epicfailguy23 staat een c25 automaat als hoofdschakelaar direct na de slimme meter. Waarom wordt daar niet een echte hoofdschakelaar geplaatst?

https://tweakers.net/i/w2...o7ehO4J.avif?f=user_large

De YRQ2PC-125 schakelaar heb ik besteld bij ome ali en deze wordt uiterlijk 18 februari geleverd. Vanwege het minimum aantal van 10 stuks heb ik er nog 9 over. Als je interesse hebt kun je per pb melden. Ik kan me voorstellen dat meerdere mensen dat onderdeel willen hebben.
Dar was destijds ook al de nodige discussie over. Hij heeft daar niets te zoeken iig.

Die omschakelaar is er in vele vele smaakjes. En staan ook voor 3 tientjes op amazon. Of 22 op Aliexpress (voor 1 gewoon) Hager SFT440 kan ook, Sontmeier oid kan ook. Er zijn meer hondjes die fikkie heten.

• paQ
Wolly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:02:
[...]

De 48kWh waarmee je dat ding overdag volgooit met zonne energie verbruik je niet in de avonduren.

De winst moet echt van de handel komen, anders is voor een gemiddeld persoon met 5 of 10kWh al voldoende. Meer kan maar komt niet uit, je betaalt dan enorm voor zeer kleine meerwinst.
We hadden het even over het kopje salderen toch?
Nee, 48 kWh draai ik er in de zomer niet doorheen. Maar in lente en na-zomer zal het effect van capaciteit vs salderen vs zelfvoorzienendheid wel het grootst zijn.

• blue eyes
Iets anders - beetje offtopic, maar helemaal onderschat door mij / of kom ik nu pas achter.

Door een accu van een ander merk dan HW te hebben kan ik nu effectief daaruit ook veel minder halen.
Idem voor de andere meters, etc.
De P1 meter van HW ziet niet de waardes van de accu, alleen de effecten van afname. Maar is dat dan van de accu of van de PV? Etc. Het wordt dus benaderen ;)
Idem voor HA. Heel rijtje aan helpers gemaakt, templates en platte wiskunde.... Welke power waarde is sec accu, is het huis, etc. En dan nog de verliezen, waar zit dat dan :D :D
En dan nog de dag verbruiken. Aan een kant, alles van de PV gaat gebruikt worden of teruggeleverd, welk deel wordt nu direct gebruikt en welk deel naar de accu? Etc.
Misschien gewoon maar los laten.
Maar ik wil graag het onderscheid maken tussen huis verbruik en verbruik van de handel.

Ik ben er nog niet. Hele puzzel :D :D

[ Voor 22% gewijzigd door blue eyes op 25-01-2026 13:11 ]

• paQ
blue eyes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:08:
Iets anders - beetje offtopic, maar helemaal onderschat hier , of kom ik nu pas achter.

Door een accu van een ander merk dan HW te hebben kan ik nu effectief daaruit ook veel minder halen.
Idem voor andere meters, etc.
De P1 meter van HW ziet niet de waardes van de accu, alleen de effecten van afname. Maar is dat dan van de accu of van de PV? Etc.
Idem voor HA. Heel rijtje aan helpers gemaakt, templates en platte wiskunde.... Welke power waarde is sec accu, is het huis, etc. En dan nog de verliezen, waar zit dat dan :D :D

Ik ben er nog niet. Hele puzzel :D :D
Helaas wordt de HW app redelijk obsolete ja. Vind ik ook wel jammer. Een rechtstreeks aangesloten PV kun je niet meer inzien. ACCU kan ook niet in HW.
Je kunt alles overnemen op Home Assistant met de Solarman integratie.
Deze: https://github.com/davidrapan/ha-solarman
Die andere die lijkt wat issues te hebben

• KoningSlakkie
Mijn HW app is helemaal op zijn kop. Ik zou graag voor datum van installatie thuisaccu: “configuratie A” willen hebben. En de volgende dag overgaan naar configuratie B als je meters gaan vervangen oid. Net zoals je dat doet met de tarief instellingen. Graag met zn allen die hetzelfde ervaart een feature request doen

P1 meter in combinatie met pv productie gaf mij inzicht over import/export/eigen-verbruik.

Nu geeft de P1-meter alleen activaties weer
Mijn 3-fase HW meter vervangt nu soort van de P1-meter. Die laat nu het huisverbruik zien.

Maar als ik dat zo instel, klopt historische data niet meer. Ook als ik iets verander, verandert dit de gehele historie met terugwerkende kracht.

Zo heb ik ook een 3-fase meter geïnstalleerd voor PV. Ik moet enphase integratie verwijderen en daarmee alle historische data om over te gaan naar de configuratie met een aparte HW-meter.

Toch even een mail sturen.

• blue eyes
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Helaas wordt de HW app redelijk obsolete ja. Vind ik ook wel jammer. Een rechtstreeks aangesloten PV kun je niet meer inzien. ACCU kan ook niet in HW.
Je kunt alles overnemen op Home Assistant met de Solarman integratie.
Deze: https://github.com/davidrapan/ha-solarman
Die andere die lijkt wat issues te hebben
Die gebruik ik ook. Maar dan nog, je hebt niet alle waarden. Veel moet je dmv helpers, templates, etc. zelf creëren.
En dan is het benaderen.

Misschien moet ik het wat los laten, tot nu ben ik hier: (ik te wachten op een forse lading van de GRID, kan ik checken of het nog steeds klopt :D )

(en ja, gebruik huis van PV en PV naar accu is omgedraaid :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW07pfB4f37kONRqMT-wHgEUXaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFjeXSj1m2qyHcq6eGq0H0q8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 25-01-2026 13:21 ]

• blue eyes
KoningSlakkie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:19:
Mijn HW app is helemaal op zijn kop. Ik zou graag voor datum van installatie thuisaccu: “configuratie A” willen hebben. En de volgende dag overgaan naar configuratie B als je meters gaan vervangen oid. Net zoals je dat doet met de tarief instellingen. Graag met zn allen die hetzelfde ervaart een feature request doen

P1 meter in combinatie met pv productie gaf mij inzicht over import/export/eigen-verbruik.

Nu geeft de P1-meter alleen activaties weer
Mijn 3-fase HW meter vervangt nu soort van de P1-meter. Die laat nu het huisverbruik zien.

Maar als ik dat zo instel, klopt historische data niet meer. Ook als ik iets verander, verandert dit de gehele historie met terugwerkende kracht.

Zo heb ik ook een 3-fase meter geïnstalleerd voor PV. Ik moet enphase integratie verwijderen en daarmee alle historische data om over te gaan naar de configuratie met een aparte HW-meter.

Toch even een mail sturen.
Ik heb diverse HW meters, ook voor beide PV's, de WP, de EV, etc. Nu ook een extra HW naast de Eastron.
Deze laatste HW geeft een paar honderd watt minder verbruik aan dan de Eastron. Ik begrijp dit niet.
In de omvormer diverse live power meters, zie mijn eerdere posting.
Dinsdag komt de monteur, maar ben ik er zelf niet. Ik wilde vragen, maar MOET ergens naar toe helaas.

HW is uiteraard niet verantwoordelijk voor dit, maar het kan wellicht wel handiger voor je ;)

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Ik heb diverse HW meters, ook voor beide PV's, de WP, de EV, etc. Nu ook een extra HW naast de Eastron.
Deze laatste HW geeft een paar honderd watt minder verbruik aan dan de Eastron. Ik begrijp dit niet.
Dinsdag komt de monteur, maar ben ik er zelf niet. Ik wilde vragen, maar MOET ergens naar toe helaas.

HW is uiteraard niet verantwoordelijk voor dit, maar het kan wellicht wel handiger voor je ;)
Is die HW meter op dezelfde manier gecertificeerd als de Eastron?

• blue eyes
Je mag deze zelfs van de belastingdienst gebruiken als bewijs voor bijv. EV verbruik, dus ik neem aan van wel.

Ergo, de HW is zelfs een aangepaste Eastron?

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Hoe ontvang je data van de eastron? Uit de solarman integratie? Zo ja, welke entiteit pak je dan?

• paQ
blue eyes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:36:
Je mag deze zelfs van de belastingdienst gebruiken als bewijs voor bijv. EV verbruik, dus ik neem aan van wel.

Ergo, de HW is zelfs een aangepaste Eastron?
Ik las vanaf volgend jaar niet meer (schijnbaar?) dan moet de MID meter al in de daarmee uitgeruste laadpaal zitten :/

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:06
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Ik las vanaf volgend jaar niet meer (schijnbaar?) dan moet de MID meter al in de daarmee uitgeruste laadpaal zitten :/
Dat geldt alleen voor de ERE-certificaten.

• jacovn
Als salderen weg valt en er tijdsvakken met variabele energie belasting komt ben je blij met een accu.
De afbeelding daarvan staan wel ergens op tweakers. Daar kwam het op neer dat nachtstroom iets van 18 cent was inclusief, dan in de piekuren ochtend rond 30 cent, overdag nog lager dan de nacht en in de avondpiek rond de 40 cent. Dan is het opslaan en gebruik in de zomer flink besparen op dat verschil.

Dit was wat ik destijds gevonden heb (alleen energie belasting) en of het klopt, geen idee
00:00 - 06:00 11 cent
06:00 - 09:00 16 cent
09:00 - 17:00 6 cent
17:00 - 22:00 24 cent
22:00 - 24:00 16 cent

Daar komt dan de variabele energie prijs bij, en dan BtW eroverheen. Wordt duur koken electrisch zonder accu.

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 25-01-2026 20:51 ]

• blue eyes
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Die zit er ook in, die gebruikt Ayvens ook, ik heb er een voor mij zelf, ik mag die van Ayvens niet eens uitlezen :(

• blue eyes
KoningSlakkie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Hoe ontvang je data van de eastron? Uit de solarman integratie? Zo ja, welke entiteit pak je dan?
Idd,

Welke, dat is nog om uit te zoeken. Gebrek aan kennis. Er zijn veel power sensoren. Sommige evident, bijv. PV sensor van de Deye, die heb ik niet.

Etc. RTFM denk ik :D. (de eerste entry is de HW meter die naast de Eastron zit). Ik begrijp dat de power sensor het totale verbruik van dat moment afdekt.
Ik weet niet zeker of de PV rechtstreeks naar gebruikers afgeeft of dat ALLES via de BE installatie gaat.... Etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXbCgq8mfsds23MZlmq2JpmhtgQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PC8aVaVwSt5N7elOVrMJGyEe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 25-01-2026 13:57 ]

• paQ
blue eyes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Idd,

Welke, dat is nog om uit te zoeken. Gebrek aan kennis. Er zijn veel power sensoren. Sommige evident, bijv. PV sensor van de Deye, die heb ik niet.

Etc. RTQF denk ik :D. (de eerste entry is de HW meter die naast de Eastron zit). Ik begrijp dat de power sensor het totale verbruik van dat moment afdekt.
Ik weet niet zeker of de PV rechtstreeks naar gebruikers afgeeft of dat ALLES via de BE installatie gaat.... Etc.

[Afbeelding]
Extern aangesloten PV gaat eerst op de verbruikers op die zelfde fase(n), daarna pas door de DC BUS. Tenzij accu vol, dan wordt het geëxporteerd. (AC)
Daar kwam ik hier vorige week achter, dus toen heb ik mijn 1 fase SE op dezelfde fase gezet waar al mijn 'dag-verbruikers op zitten.
Kantoor, WP, the lots.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 25-01-2026 13:58 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:42

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Tenzij accu vol, dan wordt het geëxporteerd. (AC)
Je hebt toch veel meer opwek in de zomer dan je accu kan opslaan, wat gebeurd er met dat ‘overschot’ vanuit je PV opwek?

Of hoe regelt BE de PV opwek als de batterij niet helemaal vol mag zijn om ruimte te hebben voor activaties?

- EV laden zou een goede oplossing zijn, als je dat kan realiseren.
- Omvormer knijpen.
- Het net op laten gaan met alle gevolgen.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
Ersus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Je hebt toch veel meer opwek in de zomer dan je accu kan opslaan, wat gebeurd er met dat ‘overschot’ vanuit je PV opwek?
Dat gaat terug het net op.
Teruglevering / invoeden / export.
Of hoe regelt BE de PV opwek als de batterij niet helemaal vol mag zijn om ruimte te hebben voor activaties?

- EV laden zou een goede oplossing zijn, als je dat kan realiseren.
- Omvormer knijpen.
- Het net op laten gaan met alle gevolgen.
Als je niet wil dat je externe PV teruglevert dan moet je hem dat 'vertellen'. Dus automatiseren bij SOC 99 bijv.
Zinniger is het in de auto te stoppen. En misschien is export niet perse slecht op dat moment.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:13
jacovn schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:44:
Als salderen weg valt en er tijdsvakken met variabele energie belasting komt ben je blij met een accu.
De afbeelding daarvan staan wel ergens op tweakers. Daar kwam het op neer dat nachtstroom iets van 18 cent was inclusief, dan in de piekuren ochtend rond 30 cent, overdag nog lager dan de nacht en in de avondpiek rond de 40 cent. Dan is het opslaan en gebruik in de zomer flink besparen op dat verschil.
Inderdaad plus wat duur verkopen plus aFFR hoop maakt dit het beste is wat je kan doen als wegvallen salderen en terugleverkosten je helder gaan worden...
Wel even geduld hebben in deze maanden ja..

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:42

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:31:
[...]
Dat gaat terug het net op.
Teruglevering / invoeden / export.

[...]

Als je niet wil dat je externe PV teruglevert dan moet je hem dat 'vertellen'. Dus automatiseren bij SOC 99 bijv.
Zinniger is het in de auto te stoppen. En misschien is export niet perse slecht op dat moment.
Duidelijk tot zover.
Maar omdat BE toch ruimte nodig heeft om activaties te doen, was dat niet op 80% SOC max of iets ingesteld?

Er gaat in mijn eigen geval vanuit de eigen PV soms wel +150kWh de opslag in om daarna tijdverschoven te injecteren omdat in de meeste gevallen de tarieven, op het moment van opwek, niet zo heel gunstig zijn. Maar dat is dan wel EPEX.....

Ik volg het topic zeer geïnteresseerd en ben ook echt nieuwsgierig welk effect de aFRR op de eindafrekening gaat hebben.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
Ersus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Duidelijk tot zover.
Maar omdat BE toch ruimte nodig heeft om activaties te doen, was dat niet op 80% SOC max of iets ingesteld?

Er gaat in mijn eigen geval vanuit de eigen PV soms wel +150kWh de opslag in om daarna tijdverschoven te injecteren omdat in de meeste gevallen de tarieven, op het moment van opwek, niet zo heel gunstig zijn. Maar dat is dan wel EPEX.....

Ik volg het topic zeer geïnteresseerd en ben ook echt nieuwsgierig welk effect de aFRR op de eindafrekening gaat hebben.
Zover ik weet verlaagt alleen de verkoopdrempel bij SOC 80.

• blue eyes
Moet nog wel even wennen aan de manier van weergeven van kosten. Ook aan de snelheid van facturatie aankondigingen; de accu was nog eens geïnstalleerd en ik had al twee rekeningen klaarliggen :D :D

Na 2 dagen zat ik op 254 euro..... Dag later op 12 euro, en nu weer op 200 euro. En heb niets geleverd, alleen maar afgenomen.
Wellicht dat ook de hele maand kosten worden gerekend van bijv. netbeheerder, dit zal ook maar 40% van het normaal zijn (contract wisseling per 19/1 - dus geen hele maand aan kosten)
Even laten bezinken, fluctueert enorm. Er zit ergens iets nog niet goed.

Ik begrijp de mensen wel. Als je een vast contract hebt weet je van de kosten, maar zie je die niet. Immers, maandtermijn en salderen. Nu zie je daadwerkelijk de kosten.
In de zomer dan ook, maar dan hopelijk in positieve zin ;)

[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 25-01-2026 21:13 ]

• blue eyes
Vraagje - ik heb nog geen meterstanden doorgegeven, maar die kunnen ze ook zelf uitlezen.

In het overzicht te vinden op de site zijn de verbruikscijfers te vinden, ik zoek eigenlijk ook naar de meterstanden zelf.

EDIT: gevonden; als je de standen download krijg je wel de meterstanden zelf te zien ;)

[ Voor 42% gewijzigd door blue eyes op 25-01-2026 22:18 ]

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste