blue eyes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:48:
[...]
Idd,
Welke, dat is nog om uit te zoeken. Gebrek aan kennis. Er zijn veel power sensoren. Sommige evident, bijv. PV sensor van de Deye, die heb ik niet.
Etc. RTFM denk ik

. (de eerste entry is de HW meter die naast de Eastron zit). Ik begrijp dat de power sensor het totale verbruik van dat moment afdekt.
Ik weet niet zeker of de PV rechtstreeks naar gebruikers afgeeft of dat ALLES via de BE installatie gaat.... Etc.
[Afbeelding]
Hier liep ik ook tegen aan, bij sommige van die sensoren lijkt verlies ook in te zitten. En dat tel ik zelf op bij het huisverbruik. Dus het huisverbruik is nu standaard met circa 100W gestegen. Ik moet nog verder spelen met het kiezen van verschillende entiteiten voor bijvoorbeeld EVCC kijken welke het beste regel gedrag vertoont. Want ik trek bij battery boost soms 300 watt uit het net, terwijl mijn doel is nog steeds maximaal 30W netverbruik.
paQ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Extern aangesloten PV gaat eerst op de verbruikers op die zelfde fase(n), daarna pas door de DC BUS. Tenzij accu vol, dan wordt het geëxporteerd. (AC)
Daar kwam ik hier vorige week achter, dus toen heb ik mijn 1 fase SE op dezelfde fase gezet waar al mijn 'dag-verbruikers op zitten.
Kantoor, WP, the lots.
Ze je dan ook significant meer losses als er van de ene fase naar de andere fase wordt getransporteerd? Ik heb 3-fase enphase. De meeste verbruikers zitten op L2 waaronder de Quooker, oven, WP en de EV-lader (peblarhome) haalt zijn vermogen van L2 tijdens 1-fase modus.
Dat is best vervelend, voorheen ging ik door de 25A heen waardoor loadbalancing inkickt. Nu zal de Deye niet bij kunnen houden, ik zal daar meer op letten.
epicfailguy23 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:27:
Hierbij mijn SOC, ook elektrische auto en WP. (5dagen heb ik geen data?)
[Afbeelding]
kleine sidenote, meestal staat de SOC hoger gemiddelde overdag 50% ish. (nu toevallig niet) maar dit meetpunt is van 01:00 snachts. dus je kunt precies zien welke dagen ik de auto heb geladen, deze start meestal rond 21:00-22:00

Nu rijden we heel weinig deze maand. Vrij-Za-Zo-Vandaag: 113 kWh geimporteerd maar ik heb de zelfde profiel. Omdat de auto deze week praktisch stil staat, daarom staat de lader nu continu op 1.4 kW Min+PV. Met een boost als er een activatie is naar 3.6 kW en als er zon is. Ik rij maximaal 20km komende dagen.
Maar ik heb laden op onbalans nu ingesteld via HASS en EVCC en het werkt redelijk goed, moet nog wel optimaliseren ivm fase switching. In de nacht werkt het minder goed omdat er vaak veel tijd tussen activaties tussen zit, meer dan 8 minuten. En dan verlies ik veel Thuisaccu SoC zelfs op 4.1 kW als minimum EV laadsnelheid. En bij veelvoudig in en uit schakelen gaat de Peblar Home ook nog eens in via een foutcode (10400?) in hold.
Wat ik nog niet heb gedaan:
Ik heb in theorie nog geen manier gevonden om het laden te stoppen als er teruggeleverd zou moeten worden. Want als de Auto aan het laden is in fast mode, hoe meet ik dat er een export activatie aan het plaatsvinden is?
In solar mode zal de Accu voldoende vermogen leveren om bijvoorbeeld 3 kW voor 10 seconden te exporteren. In Fast mode zal de Auto + huisverbruik er voor zorgen dat er niets wordt gexporteerd, maar dat alles direct naar de EV gaat. Terwijl het waarschijnlijk financieel gunstiger kan zijn om EV even te pauzeren en te exporteren als EV-laden geen prioriteit heeft op dat moment.
Iemand hier al over na gedacht?