Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 50 ... 78 Laatste
Acties:

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:05
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Ik heb het even gecheckt bij Don. We vouwen vandaag of morgen samen even een antwoord in elkaar want het is best wel complexe materie. Je hebt trouwens gelijk over het niet omslaan op aFRR, alleen komt de intraday EPEX er ook nog tussendoor zeilen zometeen :+
Hoe het nu (nog) iig is, is dat je @epicfailguy23 en @blue eyes -tip van Don-, er wellicht beter aan doet het laadvermogen terug te schroeven van de laadpaal als je 'hoe dan ook' moet laden. Zo geef je het BE systeem langer de kans om ongedwongen in te kopen tegen lage tarieven. Anders gesteld: Als je de accu leegtrekt, verlaag je ook de inkoop drempel van het systeem. Ergo: je laadt dan eerder 9en meer) tegen (te) hoge tarieven.
Heeft Don ook nog wat gezegd over een optie voor EV om te laden buiten de batterij of zou dit er nooit komen?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:50
0xygen500 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Heeft Don ook nog wat gezegd over een optie voor EV om te laden buiten de batterij of zou dit er nooit komen?
Niet over gehad, maar ik neem het mee in de reactie. Ik denk alleen dat dat technisch niet mogelijk is zonder SAP. Je EV lader maakt deel uit van je verbruikers binnen de MID meter van de EMS. Buiten die MID meter om verbruiken (of invoeden) komt dan buiten de vereiste meting te liggen en levert inconsistenties op met je telwerk.
Dat kan vrijelijk op een ander telwerk natuurlijk. (SAP :P )

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:28
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Niet over gehad, maar ik neem het mee in de reactie. Ik denk alleen dat dat technisch niet mogelijk is zonder SAP. Je EV lader maakt deel uit van je verbruikers binnen de MID meter van de EMS. Buiten die MID meter om verbruiken (of invoeden) komt dan buiten de vereiste meting te liggen en levert inconsistenties op met je telwerk.
Met een lader die balans aanstuurt moet het toch kunnen dat zij je auto lading mee managen?
Is misschien zelfs een extra verdienmodel als Tennet het waardevol vind dat ev soms even niet of juist wel geladen worden.
Ik wens me een ev die door balans zo goedkoop mogelijk geladen wordt, de batterij niet in de weg zit en zelfs de batterij kan helpen aFFR vergoedingen te ontvangen als te vol is( dan dus juist wel even uit batterij laden)

• paQ
ibak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Met een lader die balans aanstuurt moet het toch kunnen dat zij je auto lading mee managen?
Is misschien zelfs een extra verdienmodel als Tennet het waardevol vind dat ev soms even niet of juist wel geladen worden.
Ik wens me een ev die door balans zo goedkoop mogelijk geladen wordt, de batterij niet in de weg zit en zelfs de batterij kan helpen aFFR vergoedingen te ontvangen als te vol is( dan dus juist wel even uit batterij laden)
Maar dat zou dan ook alleen op de momenten zijn dat dat Tennet goed uitkomt.
De accu, of EV bevat energie. Het gaat met name om vermogen. En dat neemt niet toe door de EV als verlengstuk van je accu te zien. Of je nou 3 of 5 modules stapelt, het blijft 12kW.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-03 15:31
[...]

Ik heb het even gecheckt bij Don. We vouwen vandaag of morgen samen even een antwoord in elkaar want het is best wel complexe materie. Je hebt trouwens gelijk over het niet omslaan op aFRR, alleen komt de intraday EPEX er ook nog tussendoor zeilen zometeen :+
Hoe het nu (nog) iig is, is dat je @epicfailguy23 en @blue eyes -tip van Don-, er wellicht beter aan doet het laadvermogen terug te schroeven van de laadpaal als je 'hoe dan ook' moet laden. Zo geef je het BE systeem langer de kans om ongedwongen in te kopen tegen lage tarieven. Anders gesteld: Als je de accu leegtrekt, verlaag je ook de inkoop drempel van het systeem. Ergo: je laadt dan eerder (en meer) tegen (te) hoge tarieven.
Ik heb heb bij default op 12A staan, scheelt verliezen, daarnaast nog extra loadbalancing dat als mijn WP douchewater staat te maken ik niet alsnog boven de 12kW kom.

Is er een suggestie wat deze het beste kan zijn? vandaar dat ik ook de forecast probeer te maken om uitgesteld te laden O+

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ibak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Alles kan....technisch.

Maar als je al ziet hoeveel moeite Tibber moet doen om alle integraties met laders en auto's te managen denk ik niet dat de prio bij Balans daarop gaat liggen. Die willen/moeten gewoon snel scoren met aFFr en de accu voor zolang het duurt.

Het simpelste is als er een manier komt waarop wij via huisautomatisering zelf weten wanneer wij moeten laden. Dat kan door een simpel bitje op 1 te zetten op een Balans website of misschien ook wel door detectie van de P1 stromen.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:26

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:30:
[...]

PAP en SAP delen dezelfde hoofdzekering , je zult wel iets van vermogensbewaking hebben geïmplementeerd om die beperking niet te overschrijden?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• ibak
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Maar dat zou dan ook alleen op de momenten zijn dat dat Tennet goed uitkomt.
De accu, of EV bevat energie. Het gaat met name om vermogen. En dat neemt niet toe door de EV als verlengstuk van je accu te zien. Of je nou 3 of 5 modules stapelt, het blijft 12kW.
Nee ik bedoel je ev lading echt managen naar jouw wens van dat moment.
Dus invloed in de app maken, los van de batterij managen!
Ja dan heeft Balans de opgave om 2 sysyemen te managen.
Maar zij zijn als enige goed in staat dat te doen omdat ze prijs en eigen momenten laden en je huis aansluiting alles goed overzien.
Enkel als bonus dan dat ze als tennet vergoed en jouw app instelling het toelaat even pauzeren of laden tegen tarief wat ze normaal nog niet zouden doen.
Dus zeer zeker niet alleen als tennet het past.
Een geingegreerd 2e systeem tegelijk en parralel managen met rekening houdend je batterij en huis aansluiting qua fases.
Ik heb er een idee bij maar het is blijkbaar lastig over te brengen, sorry.
Tijdens wachten op balans idd een sap met tibber grid rewards en loadbalance.
Zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door ibak op 23-01-2026 12:10 ]

• paQ
Ersus schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:52:
[...]

PAP en SAP delen dezelfde hoofdzekering , je zult wel iets van vermogensbewaking hebben geïmplementeerd om die beperking niet te overschrijden?
klopt :)
(loadbalancing)

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:26

Ersus

Zuid-Limburg

Loadbalancing via HA?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
Ik heb het via mijn HA server lopen idd. Op basis van (P1 PAP + P1 SAP).
Maar je zou ook wellicht met CT klemmen afkunnen die je dan aan de PAP kabels hangt ipv de SAP.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-01-2026 12:26 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 13:14
[...]

Hoe het nu (nog) iig is, is dat je @epicfailguy23 en @blue eyes -tip van Don-, er wellicht beter aan doet het laadvermogen terug te schroeven van de laadpaal als je 'hoe dan ook' moet laden. Zo geef je het BE systeem langer de kans om ongedwongen in te kopen tegen lage tarieven. Anders gesteld: Als je de accu leegtrekt, verlaag je ook de inkoop drempel van het systeem. Ergo: je laadt dan eerder (en meer) tegen (te) hoge tarieven.
Ik heb deze op 6A staan, lager kan niet. Alleen op woensdagavond gooi ik deze naar max, ik moet de auto perse op 100% geladen hebben voor een lange rit op de donderdag. Andere dagen kan ik ket 50% wegkomen, en anders stop ik even 5 minuten - genoeg om thuis te komen.

Een paar posting daarvoor : ik ga voor optie 3. Ik ga laden en zie achteraf of dat handig was :D
(ik krijg ook 1 op 1 de kosten terug van de baas; ik heb alleen de 20% verlies van de accu nog op te lossen met de baas..... (andere discussie).

Ik moet mijn wagen binnen enkele dagen inleveren (Polestar) en krijg een pool auto terug (verplicht). Kom ik er net achter dat de PS2 eindelijk ondersteund wordt door Ayvens voor slim laden op zon.... Jaren om gezeurd, gingen ze niet in mee, smoesjes, maar het is blijkbaar ondertussen gelukt.
Een voorwaarde, je moet het op dynamisch zetten, Ayvens kijkt dan naar de dynamische tarieven en je laadbehoefte per dag die je moet invoeren.
Even mee spelen - als de nieuwe auto (geen idee wat) hier is.

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 23-01-2026 12:32 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
blue eyes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:30:
[...]

(ik krijg ook 1 op 1 de kosten terug van de baas; ik heb alleen de 20% verlies van de accu nog op te lossen met de baas..... (andere discussie).
En daar zit de crux. Dat is echt een behoorlijk puzzel.
Je kan nooit achterhalen welke energie (tegen welke vertegenwoordigde waarde dus) je in de auto hebt gestopt. Je kunt wel achteraf het daadwerkelijke kale tarief zien tijdens jouw laadperiode, maar dan moet daarna je accu alsnog opladen tegen een eventueel (zeer) ongunstig tarief of zorgen voor thuisverbruik op een ongunstig moment.
Ga d'r maar aan staan :+

• blue eyes
Yep...

Ik heb al voorgesteld, ik blijf de prijzen hanteren van een vast contract, en pas deze jaarlijks aan.
Zoals het nu is.

Alternatief is zoals je zegt bijna niet mee te dealen. Ayvens leest de laadpaal uit, die ziet een X aantal kWh, en verrekent deze met de opgegeven prijs. Als ik dynamisch invoer krijg ik 2 cent plus de prijs van dat moment die Ayvens zelf ook via een API uitleest, generiek.
Los van die 20% verlies is dat sowieso al niet de prijs die ik echt betaal. Kan in mijn voordeel of nadeel zijn.

Alternatief is dat ik thuis niet meer ga laden. Alleen maar buiten de deur, dan is de prijs 72 cent per kWh..... Dus 2 - 3 maal de prijs van nu.....
Tja - reken technisch is het handiger mijn voorstel over te nemen lijkt mij :D
(buiten de deur laden - reistijd boven 1 uur mag als werktijd worden gerekend hahaha, donderdag zit ik altijd 4 uur minimaal in de auto, komt daar nog 1 uur minimaal bij voor het laden. Dus ik heb maar 4 uur echt te werken.
Lol gehad om zijn gezicht, hij beriep zich op afspraken, dat deed ik dus ook :D

Grappig, maar een uitdaging idd!

Huidig - accu wordt leeggetrokken nu, ik moet dadelijk weg.... WP blijft altijd veel vragen;)
Zon is nog niet echt aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVTvKJmvoSNHpYqpVtQ0YvPkqOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LV30hjLsj0WxNUTPNIKaxd7B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 23-01-2026 12:39 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• ibak
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:33:
[...]

En daar zit de crux. Dat is echt een behoorlijk puzzel.
Je kan nooit achterhalen welke energie (tegen welke vertegenwoordigde waarde dus) je in de auto hebt gestopt. Je kunt wel achteraf het daadwerkelijke kale tarief zien tijdens jouw laadperiode, maar dan moet daarna je accu alsnog opladen tegen een eventueel (zeer) ongunstig tarief of zorgen voor thuisverbruik op een ongunstig moment.
Ga d'r maar aan staan :+
Als balans de laadpaal als 2e systeem managed dan kan ervan keurig op de factuur de laadmomenten en prijs apart vermeld worden batterij en laadpaal van hen onder elkaar voor zakelijke verrekening van klanten en bewijs van laadprijs.
Wat is het probleem dan nog?

• paQ
ibak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Dat ze dat dan doen om 'jouw probleem' op te lossen :+
Ik weet niet of dat een realistisch verzoek is in dit stadium. We kunnen het altijd voorleggen natuurlijk, maar we zijn nog maar net 3 maanden met zijn allen op weg. Kan me voorstellen dat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-03 15:31
[...]

Als balans de laadpaal als 2e systeem managed dan kan ervan keurig op de factuur de laadmomenten en prijs apart vermeld worden batterij en laadpaal van hen onder elkaar voor zakelijke verrekening van klanten en bewijs van laadprijs.
Ik denk dat er veel verschillende laadpalen zijn in NL, en dat dit niet de core business is van Balans, dus waarom resources eraan besteden?

Ik denk dat je het er het beste aan doet door zelf het een en ander bij elkaar verzinnen dat het een win win voor iedereen is met thuisladen. want de ene auto doet 1f laden de andere 3, eentje is zakelijk met goede vergoeding (dus prijs minder relevant) de andere werkt thuis dus heeft de hele dag om vol te druppelen ect ect. teveel variabelen waar als ik Balans was niet de vingers aan zou branden (wellicht over een paar jaar als de devs zich vervelen)

p.s. @blue eyes welke kaart gebruik jij voor deze mooie kaart, mijn powerkaart + laat toch wel wat bugjes zien, + deze lijkt iets strakker.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• ibak
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Dat ze dat dan doen om 'jouw probleem' op te lossen :+
Ik weet niet of dat een realistisch verzoek is in dit stadium. We kunnen het altijd voorleggen natuurlijk, maar we zijn nog maar net 3 maanden met zijn allen op weg. Kan me voorstellen dat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben.
Dat vragen we toch idd om het probleem met ev laden op te lossen? 7(8)7
Want het zit het gebruik van de batterij en vergoeding aFFR zoals nu gaat in de weg en schrikt toekomstige (niet zelf tweakende) klanten af.
En tot zolang een SAP met Tibber grid reward of voor de liefhebbers het zelf gaan tweaken..

Probleem van verschillende laadpalen is op te lossen voor wie het belangrijk vind door die van balans te nemen.
Je hoeft niet je meterkast en bekabeling te veranderen.

[ Voor 21% gewijzigd door ibak op 23-01-2026 13:17 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02:22

Jerra

Beunhaas in wording

[...]

https://balansenergie.nl/verdienmodellen/
Zag ook bij "Meerdere markten, één slimme strategie" op de nieuwe website dat er nu transparanter wordt gecommuniceerd over de verschillende markten.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken als straks alle systemen actief en uit beta zijn.
Zou toch mooi zijn, een goedkope energierekening, meehelpen aan de balans, en een enigzins voorspelbaar energietarief :)

(Nu nog geen EV en ook geen SAP, maar tegen de tijd dat er een EV zou komen hoop ik op voorspelbare tijdsblokken voor zorgeloos laden)

• paQ
ibak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Dat vragen we toch idd om het probleem met ev laden op te lossen? 7(8)7
Want het zit het gebruik van de batterij en vergoeding aFFR zoals nu gaat in de weg en schrikt toekomstige (niet zelf tweakende) klanten af.
En tot zolang een SAP met Tibber grid reward of voor de liefhebbers het zelf gaan tweaken..

Probleem van verschillende laadpalen is op te lossen voor wie het belangrijk vind door die van balans te nemen.
Je hoeft niet je meterkast en bekabeling te veranderen.
don't shoot the messenger :)

Het is denk ik in dit stadium vooral een soort van 'you-problem' om een methode te vinden de auto zo te laden zodat je je zelf niet in de penarie brengt kwa tarieven die nu eenmaal het gevolg zijn van deze pilot.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:56
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Het is denk ik in dit stadium vooral een soort van 'you-problem' om een methode te vinden de auto zo te laden zodat je je zelf niet in de penarie brengt kwa tarieven die nu eenmaal het gevolg zijn van deze pilot.
Ik denk dat iedereen inderdaad goed moet bedenken dat we in een pilot zitten. Een partij als 1komma5 bied een totaal pakket, volledig gepolijst, en zal vast op den duur ook AFR gaan doen, het prijskaartje is anders en een directe reactie van de oprichter zal niet komen. Als het het risico niet kan, of wil lopen dat je een keer je auto laad voor een te hoog tarief of dat je een keer een verkeerde afrekening krijgt die later gecorrigeerd wordt dan is een pilot mischien niet de beste fase om in te stappen.

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Ik denk dat het sowieso aangekaart kan worden. Niet dat je binnen nu en een halfjaar direct een oplossing wilt hebben, maar dat het tenminste op de radar staat

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:21
Onlangs heb ik een bericht gehad van Don dat de installatie wat vertraging heeft opgelopen. Ze waren daarnaast druk bezig met het trainen van nieuwe crews. Ik hoop dat ik binnenkort gebeld word voor een opname, aangezien ik de batterij wil combineren met nieuwe panelen.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Tasteless schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:16:
Onlangs heb ik een bericht gehad van Don dat de installatie wat vertraging heeft opgelopen. Ze waren daarnaast druk bezig met het trainen van nieuwe crews. Ik hoop dat ik binnenkort gebeld word voor een opname, aangezien ik de batterij wil combineren met nieuwe panelen.
BE heeft het volgens mij behoorlijk druk door hun eigen succes, waardoor het e.e.a. wat langzamer verloopt. Ik heb Don een vriendelijke reminder gestuurd omtrent mijn openstaande vragen. Onze verhuizing komt namelijk steeds dichterbij en ik zou graag vóór die tijd het een en ander helder hebben met het oog op de algehele planning.

Never gonna let you down

• jacovn
  • Laatst online: 21:01
blue eyes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:37:
Yep...

Ik heb al voorgesteld, ik blijf de prijzen hanteren van een vast contract, en pas deze jaarlijks aan.
Zoals het nu is.
Je tankt ook geen benzine thuis. Aan de snellader dat ding onderweg. Tijd voor de baas en klaar

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
[...]

Via paneel is gratis opwek.... Via SAP is inkopen....

• paQ
blue eyes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:00:
[...]

Via paneel is gratis opwek.... Via SAP is inkopen....
Maar zo weet je ook niet wat de energie die in je accu zit en naar je auto overhevelt je heeft gekost.
Dat is ook een samenraapsel van allerlei tarieven + PV overschot geweest.

• ibak
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Maar zo weet je ook niet wat de energie die in je accu zit en naar je auto overhevelt je heeft gekost.
Dat kan met het door mij gedroomde systeem bijgehouden worden, dan zie je op de afrekening voor hoeveel kw er van jouw zonnestroom is geladen en mag je zelf met je baas een vergoeding erover overeenkomen.
Maar...
Ben het eens met de stelling dat Balans zich eerst met wat anders bezighoud nu.
Desondanks is de input gelijk meegenomen als ze het willen overwegen, dus bedankt.
Ik ga het afwachten en zal even niet met nieuwe momenteel ongewenste ideeen komen , het komt als het komt 😇

• blue eyes
Ik heb nog een extra accu aangeschaft, ik ga naar 80 kWh. Kan het uit? Geen idee. Denk ik niet.

Ik heb 50 panelen, ik ga proberen het grootste deel af te vangen. Ik wil panelen af en opschakelen.
5 Opties:

- Zo laten
- SMA omzetten naar de Deye; kosten voor de ombouw, vervanging kabels, best veel arbeid
- Meterkast ombouwen / ruimte creëren; dan ook installeren Enhase spoelen; zero export mode op de Enphase; best duur
- Extra accu - we kennen de vriendelijke prijzen van Don ;)
- Andere omvormer ipv SMA, SolarEdge, plus installatie.

De accu is de duurste optie, meterkast kan heel duur worden.
Elke optie kost toch wel serieus geld.

Even in discussie gegaan, overleg me BE - als het om die laatste 500 euro gaat..... Laat maar, dan de accu.
Dan maar hopen dat Don en BE er goede zaken mee doen :D

Simpel gedacht, puur op gevoel, niet onderbouwd.

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 23-01-2026 21:20 ]

• blue eyes
paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Is ook waar; die SAP kost mij ook 900 euro minstens begreep ik van jou. Moet ik zelf betalen.

• jacovn
blue eyes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:09:
Ik heb nog een extra accu aangeschaft, ik ga naar 80 kWh. Kan het uit? Geen idee. Denk ik niet.

Ik heb 50 panelen, ik ga proberen het grootste deel af te vangen. Ik wil panelen af en opschakelen.
5 Opties:

- Zo laten
- SMA omzetten naar de Deye; kosten voor de ombouw, vervanging kabels, best veel arbeid
- Meterkast ombouwen / ruimte creëren; dan ook installeren Enhase spoelen; zero export mode op de Enphase; best duur

Even in discussie gegaan, overleg me BE - als het om die laatste 500 euro gaat..... Laat maar, dan de accu.

Solaredge lijkt ook niet zo maar goed te werken op de gen ingang. Op papier ondersteunen ze de opties (zelf oudere modellen als mijn SE8k E serie)

Omzetten naar solaredge is ook een dure grap. Je moet achter elk paneel een optimizer zetten. Dus je dak weer op.

Ik ga het niet veranderen, veel te complexe opzet met allemaal verschillende hoeken en shaduw werking. Ik zou naar enphase over kunnen stappen. Moet ik ook elk paneel langs en AC bekabeling leggen.
Zou ik de panelen op de deye willen zetten moeten alle optimizers weg gehaald worden. Kabel traject is dan ook drama, het is. nu een string van 32 panelen. Verder te hoge spanning per paneel..

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 23-01-2026 22:07 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
Ik ga ook niets veranderen - heb zoals gezegd maar voor het gemakkelijkste, niet perse de verstandigste optie gekozen - 5e module, 80 kWh accu.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:58
Heb je een flink hoog verbruik dan? 50 panelen is namelijk toch al snel een 20kwp. Vooral met EV's, of andere zaken die heel het jaar doordraaien zet een verdere verhoging van de accu nog zoden aan de dijk lijkt me.
Ik heb wel eens wat simulaties gedraaid in PVSol voor eigenverbruik, en met ca 6MWh/y, waarvan 1/3e warmtepomp, voegde dat niets meer toe. Ja, ik kon in de tussenseizoenen letterlijk enkele dagen langer zonder grid input.

Sowieso raad ik iedereen aan die software eens te gebruiken om je setup te modelleren, als je van plan bent serieus werk in een PV upgrade te steken. De trial versie werkt hiervoor prima, al zit er wel een redelijke leercurve aan.

@de auto discussie. Voor diegene die nog geen laadpaal van de werkgever heeft, is het denk ik het makkelijkste om gewoon een openbare laadpaal te gebruiken met een vast, doch enigsinds beschaafd tarief dat de baas zijn probleem is. Dat jij vervolgens de uitbater bent van deze openbare laadpaal, dat is niet zijn probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 23-01-2026 23:47 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:45
Hier zijn trouwens die extra modules geplaatst vd week, om die 80kWh waar het nu over gaat te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECAt15RSqg5YT7s5edHM2e639jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vze5DEgsiA2MgiLSYJnZMc9H.jpg?f=fotoalbum_large
Dik 750kg 8)7 Maar goed dit betekent zoals ik van plan was, dat die batterij nooit leeggetrokken wordt door de EV met mijn laadgedrag. Al is dat zelfs met 3 modules maar 1x voorgekomen sinds de installatie in november.
Iemand vroeg ooit om een foto van de meterkast ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9MvaADGB2zhtcn1mC7SanoL2QI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zR7vWplL8mR1P3egDTZ3J28d.jpg?f=user_large
Bij mij was er nog genoeg plek in de bestaande groepenkast dus ze hoefden geen extra kastje erbij te plaatsen (los van de EMS), en alles van Balans hangt ook in de meterkast, ook voor offgrid. In de garage bij de omvormer&batterijen zit alleen de DC beveiliging voor de batterij, en schakelaars om de load&grid kabels naar de meterkast af te schakelen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:07
bumble_bee schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:45:
Hier zijn trouwens die extra modules geplaatst vd week, om die 80kWh waar het nu over gaat te hebben:
[Afbeelding]
Dik 750kg 8)7 Maar goed dit betekent zoals ik van plan was, dat die batterij nooit leeggetrokken wordt door de EV met mijn laadgedrag. Al is dat zelfs met 3 modules maar 1x voorgekomen sinds de installatie in november.
[Afbeelding]
Bij mij was er nog genoeg plek in de bestaande groepenkast dus ze hoefden geen extra kastje erbij te plaatsen (los van de EMS), en alles van Balans hangt ook in de meterkast, ook voor offgrid. In de garage bij de omvormer&batterijen zit alleen de DC beveiliging voor de batterij, en schakelaars om de load&grid kabels naar de meterkast af te schakelen.
De meeste hier hebben 1 schakelaar (rode knop). Heb jij er 2 vanwege hoeveelheid batterijen? (Of zijn alle afbeeldingen die ik terugzie zonder grid en is dit standaard bij off-grid? :+)

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 24-01-2026 00:14 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:52:
[...]

De meeste hier hebben 1 schakelaar (rode knop). Heb jij er 2 vanwege hoeveelheid batterijen? (Of zijn alle afbeeldingen die ik terugzie zonder grid en is dit standaard bij grid? :+)
Het is met off-grid, leuk om eens alles in een meterkast te zien :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• jacovn
Die unit voor de noodstroom is een flinke, iets van 8 posieties ?

• paQ
jacovn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:38:
Die unit voor de noodstroom is een flinke, iets van 8 posieties ?
Ironisch genoeg is die juist niet voor noodstroom, maar voor netstroom :+

• jacovn
paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:04:
[...]

Ironisch genoeg is die juist niet voor noodstroom, maar voor netstroom :+
De hele omschakeling gebeurt toch in de inverter zelf, deze unit toch alleen voor bypass van de inverter ?

• paQ
jacovn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:16:
[...]

De hele omschakeling gebeurt toch in de inverter zelf, deze unit toch alleen voor bypass van de inverter ?
yep
Een situatie die pas voorkomt als de Deye eruit / tussenuit moet.

• jacovn
Die ATS lijkt een YRO YRQ1PC-125 4P te zijn.
Was even zoeken.

• zunrob
  • Laatst online: 23:49
dof schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Lijkt me een goed idee (van dat stophout of iets dergelijks).

Er werd ergens verteld dat die wieltjes wel vier (of meer?) modules aankunnen en op de Balans site staat een toren van wel 10 modules (foto zal wel plak en knipwerk zijn geweest :) ) , c.q. 1500 kg, op deze wieltjes 8)7 .

Maar met een puntlast (bij vier modules) per wieltje van 150 kg lijkt me echt wel een gevaarlijk iets. De lagers van zo'n wieltje blijven echt niet goed, ermee rijden gebeurt toch niet, en als 1 zo'n wieltje de geest geeft (hier in 050 wil de grond wel eens trillen) ga je toch wel een probleem hebben.
En bij mij komt het in een ruimte op vloertegels te staan dus ik vermoed dat ook de tegels dit niet fijn vinden.

Ik ben hetzelfde van plan (steunen er onder), maar wil wel iets wat esthetisch past (WAF approved is) bij de accu kast :)
Balans vertelde mij dat er tot 6 modules op 1 basis kunnen.

• zunrob
blue eyes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:09:

5 Opties:

- Zo laten

Je hebt dus 2 extra delen aangeschaft?

• zunrob
jacovn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:03:
[...]

Solaredge lijkt ook niet zo maar goed te werken op de gen ingang. Op papier ondersteunen ze de opties (zelf oudere modellen als mijn SE8k E serie)

Omzetten naar solaredge is ook een dure grap. Je moet achter elk paneel een optimizer zetten. Dus je dak weer op.

Ik ga het niet veranderen, veel te complexe opzet met allemaal verschillende hoeken en shaduw werking. Ik zou naar enphase over kunnen stappen. Moet ik ook elk paneel langs en AC bekabeling leggen.
Zou ik de panelen op de deye willen zetten moeten alle optimizers weg gehaald worden. Kabel traject is dan ook drama, het is. nu een string van 32 panelen. Verder te hoge spanning per paneel..
Werkt het bij jou niet op de gen ingang? Eerder werd hier gepost dat de Deye assistent aangeeft dat het zelfs op LOAD zou moeten werken.

• zunrob
bumble_bee schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is het een kwestie van accu's erop en klaar? Of moet er in Deye nog iets aangepast worden?

• blue eyes
zunrob schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Je hebt dus 2 extra delen aangeschaft?
Ja, initieel 1, gisteren nog een extra besteld.

• blue eyes
scoobs schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:44:
Heb je een flink hoog verbruik dan? 50 panelen is namelijk toch al snel een 20kwp. Vooral met EV's, of andere zaken die heel het jaar doordraaien zet een verdere verhoging van de accu nog zoden aan de dijk lijkt me.
Ik zit op 19.230 , goed ingeschat :)

Mijn verbruik over 2025 bedraagt 17.100 kWh, de opwek 16.800 kWh (beste jaar ooit kwa opwek), de teruglevering 10.400 en de afname 10.700 (afgeronde getallen).
Ik rij behoorlijk veel, het huis is all electric, brine (aardwarmte) warmtepomp, etc.

Zoals gezegd kon ik met de huidige inrichting niet de panelen regelen in geval van teruglevering. Eigenlijk heb ik dit dit voor het grootste deel "afgekocht", de gemakkelijkste manier, een extra accu.
Elke optie kost geld, het is een beetje sigaar uit eigen doos redenering, dan maar iets meer betalen voor de accu.
En de huidige SMA en Enphase systemen nu werken goed - lekker laten draaien, geen breekwerk, dicht is dicht (omzettingen op het dak, etc.), de gemakkelijkste weg.
Financieel, ik denk niet verstandig :D . Aan de andere kant, als BE met 50-60% max gaat handelen, heb ik nu wel 40 kWh om te handelen.

Dan moet BE wel meelezen en elke dag voor 12 uur de accu's volledig hebben leeggegooid als de zon weer fors gaat schijnen :D :D

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 24-01-2026 11:37 ]

• scoobs
blue eyes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Ik zit op 19.230 , goed ingeschat :)

Mijn verbruik over 2025 bedraagt17.100 kWh, de opwek 16.800 kWh (beste jaar ooit kwa opwek), de teruglevering 10.400 en de afname 10.700 (afgeronde getallen).
Ik rij behoorlijk veel, het huis is all electric, brine (aardwarmte) warmtepomp, etc.

Zoals gezegd kon ik met de huidige inrichting niet de panelen regelen in geval van teruglevering. Eigenlijk dit voor het grootste deel afgekocht, de gemakkelijkste manier
Elke andere optie kost geld, beetje sigaar eigen doos redenering, dan iets meer betalen en de accu.
En de systemen nu werken goed - lekker laten draaien, geen breekwerk, dicht is dicht (omzettingen op het dak, etc.), de gemakkelijkste weg.
Financieel, ik denk niet in die zin verstandig is :D . Aan de andere kant, als BE met 50-60% max gaat handelen, heb ik nu wel 40 kWh om te handelen.

Dan moet BE wel meelezen en elke dag voor 12 uur de accu's volledig hebben leeggegooid als de zon weer fors gaat schijnen :D :D
In dat geval gaat het best hard.
Oh, en de deye inverter heeft een max solar input veld. Ik heb claude een klein algoritme laten schrijven dat adhv solcast voorspellingen en een 7-day MA van verbruik en opwek (+soc) stuurt op de productie. Dan help je BE met het correct sturen van de batterij. In de zomer houd je dan wel wat buffer over. Het is alleen even lastig icm een auto die je wilt laden.

• jacovn
zunrob schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Werkt het bij jou niet op de gen ingang? Eerder werd hier gepost dat de Deye assistent aangeeft dat het zelfs op LOAD zou moeten werken.
Mijn installatie wordt op 9 februari pas geplaatst.

Ik heb wel gevraagd nog een extra 5x6 mm2 kabel te trekken met de andere 2 om de solaredge door te kunnen koppelen.
Die komt uit in de meterkast met een 5x6m2 van 2 hoog waar de solaredge inverter hangt. Recht naar boven meter of 5 en dan meter of 6 in die ruimte.
Dus dan moeten er 3 kabels van meterkast naar garage gelegd worden. Beter maar in 1 keer doen.

Meterkast is wel wat vol, wellicht maar vervangen voor allemaal aardlek automaten en dan de losse aardlek en zekering automaten eruit. Zitten 2 stuks 3 fase aardleks in en 3 stuks 1 fase. Kan ik er ook wat een beter merk in zetten (gacia nu)

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:45
zunrob schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:30:
Is het een kwestie van accu's erop en klaar? Of moet er in Deye nog iets aangepast worden?
Accus erop en klaar inderdaad. Wel doorlussen naar de andere batterijen met kabels dat wel uiteraard. Alleen de DC schakelaar hoefde uit, het huis draaide gewoon door op grid. Dan weer DC aan en even wachten tot het EMS het weer doorheeft en klaar.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb 2 afzonderlijke Enphase systemen, als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om dit direct op de Dye aan te sluiten. Klopt dit?

Want de hoeveelheid omzettingen is aanzienlijk zo.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• jacovn
Enphase komt altijd AC uit. De inverter zal er weer DC van moeten maken voor de accu.
Met micro inverters (enphase, solaredge en nog enkele) zit je vast aan dubbele omzetting.
Aanpassen is bij elk paneel langs min of meer.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04:08
@Moby
Er is waarschijnlijk een reden waarom jij of de vorige bewoner voor Enphase is gegaan en niet voor een centrale omvormer. Die voordelen blijf je zo wel behouden.
  • Geen single point failure.
  • Elk paneel haalt zn maximum vermogen zonder afhankelijk te zijn van schaduwval op andere panelen.
  • Voor de nerds, data inzicht per paneel
Als dat niet nodig was, was je sowieso wel voor een centrale omvormer gegaan toch?

Ik heb ook Enphase. Ik had voor een centrale omvormer kunnen gaan op zolder, maar ik maak vaker minder financiëel rationele keuzes. En DC bekabeling helemaal naar de schuur was het ook niet waard geweest. En ik wil gewoon weten wanneer een paneel kapot door hagel ter grootte van stuiterballen of iets anders.

Ik laad de EV ook vaak genoeg met zon dus dan is enphase in deze situatie wel weer efficiënter. Maar als ik ooit PV neem op de overkapping, dan zal deze wel direct op de Deye gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door KoningSlakkie op 24-01-2026 13:21 ]

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-03 15:24
Bij het vervangen (Emat > ABB) van de aardlekautomaten van het noodstroompunt (na uitschakelen Deye+accu) trof ik iets anders aan achter de kap dan verwacht. Ik had per groep een eigen bruin/zwarte ader verwacht naar de automaat. Maar het is nu van 1 bruine ader doorgelust naar de andere automaten. Bij blauw had ik dat verwacht maar niet bij bruin. Klopt dit of kan dit erbij op het restpunten lijstje? Er is namelijk ook gerommeld met de CT klemmen van de Enphase installatie waardoor de meetwaardes daar niet meer kloppen. Dus terug komen moet toch nog helaas (3e bezoek).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTrCU7D_k2zDkXgFtoHJaIt_uII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUbnXffmroMKBe8CgeBiEJfa.jpg?f=fotoalbum_large

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
PisPix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:17:
Bij het vervangen (Emat > ABB) van de aardlekautomaten van het noodstroompunt (na uitschakelen Deye+accu) trof ik iets anders aan achter de kap dan verwacht. Ik had per groep een eigen bruin/zwarte ader verwacht naar de automaat. Maar het is nu van 1 bruine ader doorgelust naar de andere automaten. Bij blauw had ik dat verwacht maar niet bij bruin. Klopt dit of kan dit erbij op het restpunten lijstje? Er is namelijk ook gerommeld met de CT klemmen van de Enphase installatie waardoor de meetwaardes daar niet meer kloppen. Dus terug komen moet toch nog helaas (3e bezoek).[Afbeelding]
Op deze manier gebruik je maar 1 fase van de Deye load. Ik zie een losse zwarte en grijze draad in het kastje hangen, dat zullen je andere faseren zijn. Ik neem aan dat je per fase een contactdoos wilt hebben.

• PisPix
deejeebv schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Op deze manier gebruik je maar 1 fase van de Deye load. Ik zie een losse zwarte en grijze draad in het kastje hangen, dat zullen je andere faseren zijn. Ik neem aan dat je per fase een contactdoos wilt hebben.
Exact, dat was ook de opdracht aan de BE installateur. De manier waarop het nu aangesloten is, is naar mijn idee ook onlogisch. Dan had 1 automaat voldoende geweest.

Ik ben niet erg onder de indruk van de kunde van de installateur helaas, er gaat teveel mis.

• scoobs
Welke installateur had je te pakken? Ik krijg de indruk dat daar veel verschil tussen zit.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

The Legend

*Plop*

PisPix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Exact, dat was ook de opdracht aan de BE installateur. De manier waarop het nu aangesloten is, is naar mijn idee ook onlogisch. Dat had 1 automaat voldoende geweest.

Ik ben niet erg onder de indruk van de kunde van de installateur helaas, er gaat teveel mis.
Sowieso bijzonder dat BE dit zelf zo doet. Dat ondermijnt hun eigen off-grid verdienmodel.

Ik ben toch malle pietje niet!

• PisPix
scoobs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:38:
Welke installateur had je te pakken? Ik krijg de indruk dat daar veel verschil tussen zit.
Regio Den Haag.

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Sowieso bijzonder dat BE dit zelf zo doet. Dat ondermijnt hun eigen off-grid verdienmodel.
Is dit dan iets wat BE heeft geleverd of was het een aparte opdracht aan de monteur?
Ik lees hier ook dat monteurs extra kabels trekken voor een DHZ offgrid de toekomst, dat is erg aardig maar zou dan ook het verdienmodel ondermijnen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ah, die met de lange meerprijzen lijst...
Hopelijk zitten die 2 losse draden aan de andere kant van de kabel ook los :X

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
sjesis :X idd
Meet voor de zekerheid eens. (!)

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Het was toch beter stroom die de installties doet ?

Of huren die ook gewoon maar zzp’ers in ?

• paQ
jacovn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Afhankelijk van regio.
Bij Beter Stroom zit je iig... Beter 8)7

edit:
Dat daisy chainen is trouwens meer werk dan het meteen goed aansluiten :F

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 24-01-2026 16:51 ]

• deejeebv
Ik heb nu een Homey flow gemaakt om te kunnen zonladen. Ik kijk naar de opbrengst van de zonnepanelen en het verbruik van de warmtepomp en houdt een marge aan voor mijn stand-by verbruik. Ik reken zo het beschikbare vermogen uit en stel dat in op mijn Alfen Single Pro. Dit werkt in de praktijk behoorlijk goed. Eventuele ander kortdurend verbruik komt dan uit de accu.

• blue eyes
deejeebv schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:57:
Ik heb nu een Homey flow gemaakt om te kunnen zonladen. Ik kijk naar de opbrengst van de zonnepanelen en het verbruik van de warmtepomp en houdt een marge aan voor mijn stand-by verbruik. Ik reken zo het beschikbare vermogen uit en stel dat in op mijn Alfen Single Pro. Dit werkt in de praktijk behoorlijk goed. Eventuele ander kortdurend verbruik komt dan uit de accu.
Wij zijn altijd nieuwsgierig naar de flow ;)

• deejeebv
blue eyes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Wij zijn altijd nieuwsgierig naar de flow ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z_rX8bO8x8eYJnKJkhVMxnJtY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnXcW8C2nRVwNAy3Dmq2jP0S.png?f=fotoalbum_large
Had in eerste instantie wat moeite met het berekenen van het vermogen, uitkomst was NaN, op advies van ChatGpt de formule iets aangepast. Nu werkt het.

[ Voor 13% gewijzigd door deejeebv op 24-01-2026 17:08 ]

• paQ
Je lader zal stroom willen weten, niet vermogen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Kennelijk kan het bij off-grid een andere partij zijn indien ze dat niet tegelijk doen.

QuarkuS in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Je hebt pech als je in het westen zit en hen krijgt, ik heb aangegeven een ander te willen die flexibeler is.
Ik ga alles vooraf duidelijk afspreken en laten offreren, het kost al genoeg en ik wil niet opeens €300 verder zijn omdat iemand vindt dat iets meerwerk is terwijl je zelf geen idee hebt wat daar onder valt.
Dan maar wat langer aan de telefoon of wat extra e-mails :)
Gelukkig kan ik veel zelf, binnenkort hang ik een grote groepenkast op waar alles incl. off-grid spul in past.
De huidige 1-fase was al oud (en incompleet) toen ik in 2009 de woning kocht, die mag met pensioen.

• 0xygen500
[...]

Het land is door de helft verdeelt van boven naar beneden zo'n beetje. Friesland was nog beterstroom gelukkig 😂

• scoobs
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Godnondeju, nu je het zegt. Het komt niet vaak voor dat je actief tegen entropie vecht en dan tot een slechtere oplossing komt. Het is ook niet zo dat de andere kabels te kort zijn (knipfoutje oid) en dit vervolgens de makkelijkste weg was. Het is oprecht knap. :+

[ Voor 15% gewijzigd door scoobs op 24-01-2026 17:47 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Is dit dan iets wat BE heeft geleverd of was het een aparte opdracht aan de monteur?
Ik lees hier ook dat monteurs extra kabels trekken voor een DHZ offgrid de toekomst, dat is erg aardig maar zou dan ook het verdienmodel ondermijnen?
Nee, want met alleen een kabel heb je natuurlijk nog helemaal niks. Dit is gewoon een werkende off-grid stroomvoorziening, die voor heel veel mensen voldoende zal zijn. Die krijgen dan de keuze om 1500 euro te betalen voor een luxe optie die je in principe nooit nodig hebt, of 100-200 euro voor drie noodstroom-stopcontacten die je ook nooit nodig hebt, maar waar je dus wel ff je koelkast aan kunt hangen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:29:
[...]

Kennelijk kan het bij off-grid een andere partij zijn indien ze dat niet tegelijk doen.

QuarkuS in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Je hebt pech als je in het westen zit en hen krijgt, ik heb aangegeven een ander te willen die flexibeler is.
Ik ga alles vooraf duidelijk afspreken en laten offreren, het kost al genoeg en ik wil niet opeens €300 verder zijn omdat iemand vindt dat iets meerwerk is terwijl je zelf geen idee hebt wat daar onder valt.
Dan maar wat langer aan de telefoon of wat extra e-mails :)
Gelukkig kan ik veel zelf, binnenkort hang ik een grote groepenkast op waar alles incl. off-grid spul in past.
De huidige 1-fase was al oud (en incompleet) toen ik in 2009 de woning kocht, die mag met pensioen.
Ehh, dat was geen positief verhaal. Kabels in een router prikken ?

Ik zit binnen de 10 meter, maar wil wel een extra kabel trace van 5x 6mm2, dus dat zal €100 zijn dan.

Mijn hoofd schakelaar is een Gacia DH 440, daar kan 35mm2 met huls in en 50mm2 kaal.
Alleen heb ik een finder MID meter achter de hoofdschakelaar en een Dehn overspanning beveiliging parallel op zitten.
Die Dehn moet dan achter de nieuwe zekering automaat komen (voor de deye)
Mijn eigen mid meter heeft weinig zin als er een nieuwe komt van balans.

Wellicht kan mijn eigen meter gewoon achter mijn hoofd schakelaar komen waar de 10mm2 op terug komt.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er zijn wel meer aparte dingen zoals standaard een poe voeding voor de EMS, waar een 2,1mm 12V op kan.
Althans dat stoort mij een beetje omdat zulke switches niet bepaald zuinig zijn, het argument is kennelijk dat het doosje waar de EMS op geschroefd zit weinig ruimte heeft voor kabels.
Ik heb nog geen idee of je de SDM630 ook zelf direct kan uitlezen met HA, in principe is de bus geschikt.
Je eigen meter zou ik iets laten doen wast je anders niet zou kunnen meten, achter de 10mm2 kan wellicht wat je dan ongeacht wel of geen grid informatie geeft.

• paQ
Voor Bij een systeem dat 3-6 kWh per dag verstookt gaan we ons toch niet druk maken om het verbruik van de PoE switch toch?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-01-2026 19:04 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:04:
Voor Bij een systeem dat 3-6 kWh per dag verstookt gaan we ons toch niet druk maken om het verbruik van de PoE switch toch?
Het verbruik is 1, ik heb liever een ethernetkabel in een switch die zich al jaren bewezen heeft voor zowel de Deye als de EMS.
Alle extra zooi in m'n schuur of meterkast probeer ik te voorkomen en ik ga zeker aan de slag met de Deye wat zijn verbruik betreft.
Ik vind het zonde om de moeite die ik al jaren doe voor een laag verbruik opeens niet meer te doen, al snap ik natuurlijk dat er extra verbruik (verlies) hoort bij een batterij.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:04:
Het was eerst 900kWh per jaar en nu al 6kWh per dag })

Ik denk dat je gewoon maar niet meer moet kijken naar verbruik, yolo en hopen dat de handel de financiële gevolgen compenseert :o

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:01:
Er zijn wel meer aparte dingen zoals standaard een poe voeding voor de EMS, waar een 2,1mm 12V op kan.

Ik heb nog geen idee of je de SDM630 ook zelf direct kan uitlezen met HA, in principe is de bus geschikt.
Je eigen meter zou ik iets laten doen wast je anders niet zou kunnen meten, achter de 10mm2 kan wellicht wat je dan ongeacht wel of geen grid informatie geeft.
Is dat EMS dat kleine scherm wat ik op sommige foto’s zie ?
Zit daar een POE switch in die met een 2.1mm plug gevoed moet worden ?

Ik heb een POE switch in de meterkast, is een switch die je met POE kunt voeden niet handiger ? Scheelt weer een adaptwr.

• deejeebv
jacovn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb een POE switch in de meterkast, is een switch die je mey POE kunt voeden niet handiger ? Scheelt weer een adaptwr.
Ik heb het EMS op mijn bestaande POE-switch zitten.

• blue eyes
Trek gewoon zelf 2 kabels , Connect die met je eigen POE switch of stroom adapter.
3e Kabel kan je ook trekken, van deze worden 3 aders gebruikt, data, connectie met de Eastron.

Mocht je zelf stekkers op de kabel monteren, of afmonteren via panel, etc. doe een double check op de werking, juiste volgorde van de kabels.
Ze zijn niet zo happig als je het zelf doet en verkeerd aan hebt gemonteerd / aangesloten (is gebeurd begreep ik).

[ Voor 44% gewijzigd door blue eyes op 24-01-2026 19:38 ]

• Damsluijs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:58
Vanmiddag "manual-off-grid" aangesloten en succesvol getest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKa1SESdZG_w13IAjofjQiRGh_0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hdttFQz2vjLLDk3TOclS06hq.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmA_L2RsV3pWObhU5n8kX0FwfEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WryNSvSOmcspkBkAvwLtOHFv.jpg?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:21
0xygen500 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Het land is door de helft verdeelt van boven naar beneden zo'n beetje. Friesland was nog beterstroom gelukkig 😂
Er zijn inmiddels meerdere teams aan de gang. Ik zit in NB grens limburg en had hier een team wat werd ingehuurd door Balans. Prima werk geleverd overigens.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jacovn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb een POE switch in de meterkast, is een switch die je mey POE kunt voeden niet handiger ? Scheelt weer een adaptwr.
De EMS is het display, zwart kastje dat voeding krijgt via poe maar je kan ook 12V dc erin pluggen.
BE levert een aparte poe switch (met kermisverlichting) enkel om de EMS te voeden en meer niet.
Die switch heeft een vast netsnoer, hoera 1 adapter minder maar je bezet nog steeds een wcd :9
Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:37:
Vanmiddag "manual-off-grid" aangesloten en succesvol getest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk, maar waar BE 10mm2 gebruikt neem je met slechts 4mm2 genoegen?
De Deye levert veel meer dan je via het net kan krijgen (batterij komt er bij en evt pv).
Werkt BE mee aan zo'n Hager 1-0-2 switch ipv de grote ATS?

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:11
Sinds gisteren hier ook een werkende installatie. Woensdag waren de monteurs begonnen, vrijdag was het nog klein uurtje werk voor aansluiting en is men dus terug gekomen. Men zou eea uitleggen, maar dat is niet gebeurd. Ik ben echt een volledige leek en dus geen flauw idee of het hier netjes en goed is gedaan. Op het oog wel. Echter weet ik niet of de off grid functie werkt. Geen flauw idee of ze iets mbt zonnepanelen hebben veranderd etc. Viel me wel op dat accu volgens mij op 50%soc zat vanaf start. We gaan eea avonturen!

• ecn1985
MarinoC schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:42:
Sinds gisteren hier ook een werkende installatie. Woensdag waren de monteurs begonnen, vrijdag was het nog klein uurtje werk voor aansluiting en is men dus terug gekomen. Men zou eea uitleggen, maar dat is niet gebeurd. Ik ben echt een volledige leek en dus geen flauw idee of het hier netjes en goed is gedaan. Op het oog wel. Echter weet ik niet of de off grid functie werkt. Geen flauw idee of ze iets mbt zonnepanelen hebben veranderd etc. Viel me wel op dat accu volgens mij op 50%soc zat vanaf start. We gaan eea avonturen!
Je kan altijd een foto posten, als er iets afwijkt krijg je zeker reactie. (ook als het netjes is gedaan)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Damsluijs
Leuk, maar waar BE 10mm2 gebruikt neem je met slechts 4mm2 genoegen?
De Deye levert veel meer dan je via het net kan krijgen (batterij komt er bij en evt pv).

Die 4mm2 lag er al van een eerdere omvormer en is voldoende voor een C20 automaat.

• jacovn
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:40:
[...]

De EMS is het display, zwart kastje dat voeding krijgt via poe maar je kan ook 12V dc erin pluggen.
BE levert een aparte poe switch (met kermisverlichting) enkel om de EMS te voeden en meer niet.
Die switch heeft een vast netsnoer, hoera 1 adapter minder maar je bezet nog steeds een wcd :9
Die hangt bij de inverter/accu of in de meterkast ? Lijkt me handiger in de meterkast.
Ethernet kabels leveren ze er ook bij neem ik aan en leggen ze erin voor de afgesproken prijs dan.

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:33
@Damsluijs Die hager schakelaar is 40a. Bij een 3x25a aansluiting plus de deye van 3x17a zit je te laag met 40a. Wat gebeurd er als je met vollast draait? Zelf wilde ik voor de YRQ2pc-125 gaan die BE monteert, maar het feit dat het van Ali komt geeft me nog een ongemakkelijk gevoel. Maar een schakelaar met te lage specs zou ik ook weer niet nemen. Ik ben geen kenner dus de vraag is serieus wat de gevolgen zijn.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Damsluijs schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:47:

Die 4mm2 lag er al van een eerdere omvormer en is voldoende voor een C20 automaat.
Dat kan, maar het lijkt er op dat je hele woning er op zit.
Er gaat normaal 6mm2 naar de DEye toe en bij off-grid zit alles gewoonlijk op 10mm2 .
jacovn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Die hangt bij de inverter/accu of in de meterkast ? Lijkt me handiger in de meterkast.
Ethernet kabels leveren ze er ook bij neem ik aan en leggen ze erin voor de afgesproken prijs dan.
Ethernet krijg je idd, 2x waarvan 1 voor de Deye (mod)bus cq RS485.
Ik wil het liever ook allemaal in de meterkast, al is het maar omdat de Deye enz. in een houten schuur komt.
Belangrijker vind ik dat ik er een snel blik op kan werpen of kan ingrijpen en daar niet voor de tuin in hoef.

• Damsluijs
xxander968 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:49:
@Damsluijs Die hager schakelaar is 40a. Bij een 3x25a aansluiting plus de deye van 3x17a zit je te laag met 40a. Wat gebeurd er als je met vollast draait? Zelf wilde ik voor de YRQ2pc-125 gaan die BE monteert, maar het feit dat het van Ali komt geeft me nog een ongemakkelijk gevoel. Maar een schakelaar met te lage specs zou ik ook weer niet nemen. Ik ben geen kenner dus de vraag is serieus wat de gevolgen zijn.
Over de omschakelaar loopt alleen de belasting van de 1f eindgroepen achter de vier aardlekschakelaars. In stand I beveiligt met de 25A hoofdzekeringen; in stand II beveiligt met de 20A automaat bij de omvormer.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tjonge, je hele woning hangt nu toch aan max 20A terwijl je via het net 25A kan/mag trekken?
En dat alleen maar om 1 kabel minder te trekken die BE standaard als 10mm2 levert?
En als het een omvormer voeding was dan heeft de Deye nu ook pv erop?

[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-01-2026 20:03 ]

• blue eyes
Zoals jullie weten heb ik een "overbodige" HomeWizard 3 fase meter naast de Eastron van BE laten monteren.
Ik krijg op beide devices fors verschillende waardes....

Ook in de Solarman sensoren veel power meters..... Ik ben er nog niet uit hoe dit dan te verklaren.
Bovenste getal is de HW meter, de overige waardes komen van Solarman integratie.

Ik weet nog even niet welke waardes bij elkaar op te tellen, af te trekken om op de waarde van de HW te komen.
:D :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXbCgq8mfsds23MZlmq2JpmhtgQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PC8aVaVwSt5N7elOVrMJGyEe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 24-01-2026 20:20 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:16
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:57:
Tjonge, je hele woning hangt nu toch aan max 20A terwijl je via het net 25A kan/mag trekken?
En dat alleen maar om 1 kabel minder te trekken die BE standaard als 10mm2 levert?
Ach ja, het is alleen voor handmatig, en ik neem aan dat de stroom niet zoveel uitvalt. Wel netjes met 20A afgezekerd bij de Deye. Dus voor een keer of wat vind ik het een mooie oplossing.

Zelf zou ik ook eerder volledig voor 10mm2 gaan en dan de load naar het huis doen. Maar ik heb dan ook een laadpaal en wil in de zomer het zwembad verwarmen. Denk dat iedereen zelf moet bedenken welke mogelijkheden hij/zij van de Deye wil gebruiken.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:36:
Trek gewoon zelf 2 kabels , Connect die met je eigen POE switch of stroom adapter.
3e Kabel kan je ook trekken, van deze worden 3 aders gebruikt, data, connectie met de Eastron.

Mocht je zelf stekkers op de kabel monteren, of afmonteren via panel, etc. doe een double check op de werking, juiste volgorde van de kabels.
Ze zijn niet zo happig als je het zelf doet en verkeerd aan hebt gemonteerd / aangesloten (is gebeurd begreep ik).
Begrijp dit niet helemaal. Je moet sowieso twee utp kabels trekken toch? Die derde kabel waarvan slechts 3 aders worden gebruikt is dan om het EMS met scherm in de meterkast te hangen?

• ecn1985
Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:20:
[...]

Begrijp dit niet helemaal. Je moet sowieso twee utp kabels trekken toch? Die derde kabel waarvan slechts 3 aders worden gebruikt is dan om het EMS met scherm in de meterkast te hangen?
2 UTP kabels totaal beide zijn tijdens installatie getrokken en zaten inbegrepen bij de standaard installatie zonder offgrid bij mij in elk geval.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jeeedeee schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Ach ja, het is alleen voor handmatig, en ik neem aan dat de stroom niet zoveel uitvalt. Wel netjes met 20A afgezekerd bij de Deye. Dus voor een keer of wat vind ik het een mooie oplossing.

Zelf zou ik ook eerder volledig voor 10mm2 gaan en dan de load naar het huis doen. Maar ik heb dan ook een laadpaal en wil in de zomer het zwembad verwarmen. Denk dat iedereen zelf moet bedenken welke mogelijkheden hij/zij van de Deye wil gebruiken.
Ik ken de geschiedenis niet van dit systeem maar het werd blijkbaar zonder off-grid geleverd.
Hij mag blij zijn dat het schakelen goed ging want het is mogelijk dat de 0 later bij komt dan de fases waardoor hij 400V op een fase heeft en alles wat daar op zit uitbrandt.
Echt zonde dat het zo is gedaan terwijl de Deye die functie standaard al heeft.
Maar goed, in dit geval krijgt de Deye denk ik geen grid en draat de woning op de batterijen.

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:23:
[...]

2 UTP kabels totaal beide zijn tijdens installatie getrokken en zaten inbegrepen bij de standaard installatie zonder offgrid bij mij in elk geval.
Maar de ems hangt bij jou niet in de meterkast maar bij de deye?

Volgens mij komen er van de Eastron mid meter maar max 4 draden, dus er zijn sowieso 4 draadjes over dan in een utp kabel?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Maar de ems hangt bij jou niet in de meterkast maar bij de deye?

Volgens mij komen er van de Eastron mid meter maar max 4 draden, dus er zijn sowieso 4 draadjes over dan in een utp kabel?
https://solar-assistant.i...e/SG04LP3/2-in-1-bms-port

Als er 4 aders aan zitten dan is er iets met 2 aders doorgelust naar een ander apparaat met 2 aders.

• Damsluijs
Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:57:
Het is voor een zeldzaam voorkomende, en kortdurende, situatie: netuitval. De belasting beperken tot 230 x 20 = 4.600 Watt. Oven, vaatwasser, wasmachine en wasdroger in die situatie niet gebruiken.

• blue eyes
Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:20:
[...]

De 3 kabels waar we het over hebben:

1 kabel met POE, naar het display
1 kabel waarvan effectief maar 3 aders gebruikt worden naar je omvormer (uitlezen Eastron)
1 kabel naar de omvormer, voor je netwerk, cloud, etc. (nice to have)

Ik heb installatie UTP kabel gebruikt, afgemondeerd in een patchpaneel (P2 / MK is de camera, de overige 3 had ik aangelegd voor BE).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaQS3No9iNHnnP01MGhGiv6GsX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDWoXx3WYmSnu2e7aKPNnNB1.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de omvormer lopen diverse kabels naar elkaar, naar de accu, etc. Maar dat is een andere discussie.

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 24-01-2026 20:44 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 78 Laatste