Heeft Don ook nog wat gezegd over een optie voor EV om te laden buiten de batterij of zou dit er nooit komen?paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:24:
[...]
Ik heb het even gecheckt bij Don. We vouwen vandaag of morgen samen even een antwoord in elkaar want het is best wel complexe materie. Je hebt trouwens gelijk over het niet omslaan op aFRR, alleen komt de intraday EPEX er ook nog tussendoor zeilen zometeen
Hoe het nu (nog) iig is, is dat je @epicfailguy23 en @blue eyes -tip van Don-, er wellicht beter aan doet het laadvermogen terug te schroeven van de laadpaal als je 'hoe dan ook' moet laden. Zo geef je het BE systeem langer de kans om ongedwongen in te kopen tegen lage tarieven. Anders gesteld: Als je de accu leegtrekt, verlaag je ook de inkoop drempel van het systeem. Ergo: je laadt dan eerder 9en meer) tegen (te) hoge tarieven.
Niet over gehad, maar ik neem het mee in de reactie. Ik denk alleen dat dat technisch niet mogelijk is zonder SAP. Je EV lader maakt deel uit van je verbruikers binnen de MID meter van de EMS. Buiten die MID meter om verbruiken (of invoeden) komt dan buiten de vereiste meting te liggen en levert inconsistenties op met je telwerk.0xygen500 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Heeft Don ook nog wat gezegd over een optie voor EV om te laden buiten de batterij of zou dit er nooit komen?
Dat kan vrijelijk op een ander telwerk natuurlijk. (SAP
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Met een lader die balans aanstuurt moet het toch kunnen dat zij je auto lading mee managen?paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Niet over gehad, maar ik neem het mee in de reactie. Ik denk alleen dat dat technisch niet mogelijk is zonder SAP. Je EV lader maakt deel uit van je verbruikers binnen de MID meter van de EMS. Buiten die MID meter om verbruiken (of invoeden) komt dan buiten de vereiste meting te liggen en levert inconsistenties op met je telwerk.
Dat kan vrijelijk op een ander telwerk natuurlijk. (SAP)
Is misschien zelfs een extra verdienmodel als Tennet het waardevol vind dat ev soms even niet of juist wel geladen worden.
Ik wens me een ev die door balans zo goedkoop mogelijk geladen wordt, de batterij niet in de weg zit en zelfs de batterij kan helpen aFFR vergoedingen te ontvangen als te vol is( dan dus juist wel even uit batterij laden)
Maar dat zou dan ook alleen op de momenten zijn dat dat Tennet goed uitkomt.ibak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:39:
[...]
Met een lader die balans aanstuurt moet het toch kunnen dat zij je auto lading mee managen?
Is misschien zelfs een extra verdienmodel als Tennet het waardevol vind dat ev soms even niet of juist wel geladen worden.
Ik wens me een ev die door balans zo goedkoop mogelijk geladen wordt, de batterij niet in de weg zit en zelfs de batterij kan helpen aFFR vergoedingen te ontvangen als te vol is( dan dus juist wel even uit batterij laden)
De accu, of EV bevat energie. Het gaat met name om vermogen. En dat neemt niet toe door de EV als verlengstuk van je accu te zien. Of je nou 3 of 5 modules stapelt, het blijft 12kW.
Ik heb heb bij default op 12A staan, scheelt verliezen, daarnaast nog extra loadbalancing dat als mijn WP douchewater staat te maken ik niet alsnog boven de 12kW kom.paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:24:
[...]
Ik heb het even gecheckt bij Don. We vouwen vandaag of morgen samen even een antwoord in elkaar want het is best wel complexe materie. Je hebt trouwens gelijk over het niet omslaan op aFRR, alleen komt de intraday EPEX er ook nog tussendoor zeilen zometeen
Hoe het nu (nog) iig is, is dat je @epicfailguy23 en @blue eyes -tip van Don-, er wellicht beter aan doet het laadvermogen terug te schroeven van de laadpaal als je 'hoe dan ook' moet laden. Zo geef je het BE systeem langer de kans om ongedwongen in te kopen tegen lage tarieven. Anders gesteld: Als je de accu leegtrekt, verlaag je ook de inkoop drempel van het systeem. Ergo: je laadt dan eerder (en meer) tegen (te) hoge tarieven.
Is er een suggestie wat deze het beste kan zijn? vandaar dat ik ook de forecast probeer te maken om uitgesteld te laden
Alles kan....technisch.ibak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:39:
[...]
Met een lader die balans aanstuurt moet het toch kunnen dat zij je auto lading mee managen?
Maar als je al ziet hoeveel moeite Tibber moet doen om alle integraties met laders en auto's te managen denk ik niet dat de prio bij Balans daarop gaat liggen. Die willen/moeten gewoon snel scoren met aFFr en de accu voor zolang het duurt.
Het simpelste is als er een manier komt waarop wij via huisautomatisering zelf weten wanneer wij moeten laden. Dat kan door een simpel bitje op 1 te zetten op een Balans website of misschien ook wel door detectie van de P1 stromen.
PAP en SAP delen dezelfde hoofdzekering , je zult wel iets van vermogensbewaking hebben geïmplementeerd om die beperking niet te overschrijden?paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Dat kan vrijelijk op een ander telwerk natuurlijk. (SAP)
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Nee ik bedoel je ev lading echt managen naar jouw wens van dat moment.paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:43:
[...]
Maar dat zou dan ook alleen op de momenten zijn dat dat Tennet goed uitkomt.
De accu, of EV bevat energie. Het gaat met name om vermogen. En dat neemt niet toe door de EV als verlengstuk van je accu te zien. Of je nou 3 of 5 modules stapelt, het blijft 12kW.
Dus invloed in de app maken, los van de batterij managen!
Ja dan heeft Balans de opgave om 2 sysyemen te managen.
Maar zij zijn als enige goed in staat dat te doen omdat ze prijs en eigen momenten laden en je huis aansluiting alles goed overzien.
Enkel als bonus dan dat ze als tennet vergoed en jouw app instelling het toelaat even pauzeren of laden tegen tarief wat ze normaal nog niet zouden doen.
Dus zeer zeker niet alleen als tennet het past.
Een geingegreerd 2e systeem tegelijk en parralel managen met rekening houdend je batterij en huis aansluiting qua fases.
Ik heb er een idee bij maar het is blijkbaar lastig over te brengen, sorry.
Tijdens wachten op balans idd een sap met tibber grid rewards en loadbalance.
Zoiets.
[ Voor 3% gewijzigd door ibak op 23-01-2026 12:10 ]
kloptErsus schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:52:
[...]
PAP en SAP delen dezelfde hoofdzekering , je zult wel iets van vermogensbewaking hebben geïmplementeerd om die beperking niet te overschrijden?
(loadbalancing)
Loadbalancing via HA?
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ik heb het via mijn HA server lopen idd. Op basis van (P1 PAP + P1 SAP).
Maar je zou ook wellicht met CT klemmen afkunnen die je dan aan de PAP kabels hangt ipv de SAP.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-01-2026 12:26 ]
Ik heb deze op 6A staan, lager kan niet. Alleen op woensdagavond gooi ik deze naar max, ik moet de auto perse op 100% geladen hebben voor een lange rit op de donderdag. Andere dagen kan ik ket 50% wegkomen, en anders stop ik even 5 minuten - genoeg om thuis te komen.paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:24:
[...]
Hoe het nu (nog) iig is, is dat je @epicfailguy23 en @blue eyes -tip van Don-, er wellicht beter aan doet het laadvermogen terug te schroeven van de laadpaal als je 'hoe dan ook' moet laden. Zo geef je het BE systeem langer de kans om ongedwongen in te kopen tegen lage tarieven. Anders gesteld: Als je de accu leegtrekt, verlaag je ook de inkoop drempel van het systeem. Ergo: je laadt dan eerder (en meer) tegen (te) hoge tarieven.
Een paar posting daarvoor : ik ga voor optie 3. Ik ga laden en zie achteraf of dat handig was
(ik krijg ook 1 op 1 de kosten terug van de baas; ik heb alleen de 20% verlies van de accu nog op te lossen met de baas..... (andere discussie).
Ik moet mijn wagen binnen enkele dagen inleveren (Polestar) en krijg een pool auto terug (verplicht). Kom ik er net achter dat de PS2 eindelijk ondersteund wordt door Ayvens voor slim laden op zon.... Jaren om gezeurd, gingen ze niet in mee, smoesjes, maar het is blijkbaar ondertussen gelukt.
Een voorwaarde, je moet het op dynamisch zetten, Ayvens kijkt dan naar de dynamische tarieven en je laadbehoefte per dag die je moet invoeren.
Even mee spelen - als de nieuwe auto (geen idee wat) hier is.
[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 23-01-2026 12:32 ]
En daar zit de crux. Dat is echt een behoorlijk puzzel.blue eyes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:30:
[...]
(ik krijg ook 1 op 1 de kosten terug van de baas; ik heb alleen de 20% verlies van de accu nog op te lossen met de baas..... (andere discussie).
Je kan nooit achterhalen welke energie (tegen welke vertegenwoordigde waarde dus) je in de auto hebt gestopt. Je kunt wel achteraf het daadwerkelijke kale tarief zien tijdens jouw laadperiode, maar dan moet daarna je accu alsnog opladen tegen een eventueel (zeer) ongunstig tarief of zorgen voor thuisverbruik op een ongunstig moment.
Ga d'r maar aan staan
Yep...
Ik heb al voorgesteld, ik blijf de prijzen hanteren van een vast contract, en pas deze jaarlijks aan.
Zoals het nu is.
Alternatief is zoals je zegt bijna niet mee te dealen. Ayvens leest de laadpaal uit, die ziet een X aantal kWh, en verrekent deze met de opgegeven prijs. Als ik dynamisch invoer krijg ik 2 cent plus de prijs van dat moment die Ayvens zelf ook via een API uitleest, generiek.
Los van die 20% verlies is dat sowieso al niet de prijs die ik echt betaal. Kan in mijn voordeel of nadeel zijn.
Alternatief is dat ik thuis niet meer ga laden. Alleen maar buiten de deur, dan is de prijs 72 cent per kWh..... Dus 2 - 3 maal de prijs van nu.....
Tja - reken technisch is het handiger mijn voorstel over te nemen lijkt mij
(buiten de deur laden - reistijd boven 1 uur mag als werktijd worden gerekend hahaha, donderdag zit ik altijd 4 uur minimaal in de auto, komt daar nog 1 uur minimaal bij voor het laden. Dus ik heb maar 4 uur echt te werken.
Lol gehad om zijn gezicht, hij beriep zich op afspraken, dat deed ik dus ook
Grappig, maar een uitdaging idd!
Huidig - accu wordt leeggetrokken nu, ik moet dadelijk weg.... WP blijft altijd veel vragen;)
Zon is nog niet echt aanwezig.
Ik heb al voorgesteld, ik blijf de prijzen hanteren van een vast contract, en pas deze jaarlijks aan.
Zoals het nu is.
Alternatief is zoals je zegt bijna niet mee te dealen. Ayvens leest de laadpaal uit, die ziet een X aantal kWh, en verrekent deze met de opgegeven prijs. Als ik dynamisch invoer krijg ik 2 cent plus de prijs van dat moment die Ayvens zelf ook via een API uitleest, generiek.
Los van die 20% verlies is dat sowieso al niet de prijs die ik echt betaal. Kan in mijn voordeel of nadeel zijn.
Alternatief is dat ik thuis niet meer ga laden. Alleen maar buiten de deur, dan is de prijs 72 cent per kWh..... Dus 2 - 3 maal de prijs van nu.....
Tja - reken technisch is het handiger mijn voorstel over te nemen lijkt mij
(buiten de deur laden - reistijd boven 1 uur mag als werktijd worden gerekend hahaha, donderdag zit ik altijd 4 uur minimaal in de auto, komt daar nog 1 uur minimaal bij voor het laden. Dus ik heb maar 4 uur echt te werken.
Lol gehad om zijn gezicht, hij beriep zich op afspraken, dat deed ik dus ook
Grappig, maar een uitdaging idd!
Huidig - accu wordt leeggetrokken nu, ik moet dadelijk weg.... WP blijft altijd veel vragen;)
Zon is nog niet echt aanwezig.
[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 23-01-2026 12:39 ]
Als balans de laadpaal als 2e systeem managed dan kan ervan keurig op de factuur de laadmomenten en prijs apart vermeld worden batterij en laadpaal van hen onder elkaar voor zakelijke verrekening van klanten en bewijs van laadprijs.paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:33:
[...]
En daar zit de crux. Dat is echt een behoorlijk puzzel.
Je kan nooit achterhalen welke energie (tegen welke vertegenwoordigde waarde dus) je in de auto hebt gestopt. Je kunt wel achteraf het daadwerkelijke kale tarief zien tijdens jouw laadperiode, maar dan moet daarna je accu alsnog opladen tegen een eventueel (zeer) ongunstig tarief of zorgen voor thuisverbruik op een ongunstig moment.
Ga d'r maar aan staan
Wat is het probleem dan nog?
Dat ze dat dan doen om 'jouw probleem' op te lossen
Ik weet niet of dat een realistisch verzoek is in dit stadium. We kunnen het altijd voorleggen natuurlijk, maar we zijn nog maar net 3 maanden met zijn allen op weg. Kan me voorstellen dat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben.
Ik denk dat er veel verschillende laadpalen zijn in NL, en dat dit niet de core business is van Balans, dus waarom resources eraan besteden?ibak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Als balans de laadpaal als 2e systeem managed dan kan ervan keurig op de factuur de laadmomenten en prijs apart vermeld worden batterij en laadpaal van hen onder elkaar voor zakelijke verrekening van klanten en bewijs van laadprijs.
Wat is het probleem dan nog?
Ik denk dat je het er het beste aan doet door zelf het een en ander bij elkaar verzinnen dat het een win win voor iedereen is met thuisladen. want de ene auto doet 1f laden de andere 3, eentje is zakelijk met goede vergoeding (dus prijs minder relevant) de andere werkt thuis dus heeft de hele dag om vol te druppelen ect ect. teveel variabelen waar als ik Balans was niet de vingers aan zou branden (wellicht over een paar jaar als de devs zich vervelen)
p.s. @blue eyes welke kaart gebruik jij voor deze mooie kaart, mijn powerkaart + laat toch wel wat bugjes zien, + deze lijkt iets strakker.
Dat vragen we toch idd om het probleem met ev laden op te lossen?paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Dat ze dat dan doen om 'jouw probleem' op te lossen
Ik weet niet of dat een realistisch verzoek is in dit stadium. We kunnen het altijd voorleggen natuurlijk, maar we zijn nog maar net 3 maanden met zijn allen op weg. Kan me voorstellen dat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben.
Want het zit het gebruik van de batterij en vergoeding aFFR zoals nu gaat in de weg en schrikt toekomstige (niet zelf tweakende) klanten af.
En tot zolang een SAP met Tibber grid reward of voor de liefhebbers het zelf gaan tweaken..
Probleem van verschillende laadpalen is op te lossen voor wie het belangrijk vind door die van balans te nemen.
Je hoeft niet je meterkast en bekabeling te veranderen.
[ Voor 21% gewijzigd door ibak op 23-01-2026 13:17 ]
https://balansenergie.nl/verdienmodellen/paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:24:
[...]
Zag ook bij "Meerdere markten, één slimme strategie" op de nieuwe website dat er nu transparanter wordt gecommuniceerd over de verschillende markten.
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken als straks alle systemen actief en uit beta zijn.
Zou toch mooi zijn, een goedkope energierekening, meehelpen aan de balans, en een enigzins voorspelbaar energietarief
(Nu nog geen EV en ook geen SAP, maar tegen de tijd dat er een EV zou komen hoop ik op voorspelbare tijdsblokken voor zorgeloos laden)
don't shoot the messengeribak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:01:
[...]
Dat vragen we toch idd om het probleem met ev laden op te lossen?![]()
Want het zit het gebruik van de batterij en vergoeding aFFR zoals nu gaat in de weg en schrikt toekomstige (niet zelf tweakende) klanten af.
En tot zolang een SAP met Tibber grid reward of voor de liefhebbers het zelf gaan tweaken..
Probleem van verschillende laadpalen is op te lossen voor wie het belangrijk vind door die van balans te nemen.
Je hoeft niet je meterkast en bekabeling te veranderen.
Het is denk ik in dit stadium vooral een soort van 'you-problem' om een methode te vinden de auto zo te laden zodat je je zelf niet in de penarie brengt kwa tarieven die nu eenmaal het gevolg zijn van deze pilot.
Ik denk dat iedereen inderdaad goed moet bedenken dat we in een pilot zitten. Een partij als 1komma5 bied een totaal pakket, volledig gepolijst, en zal vast op den duur ook AFR gaan doen, het prijskaartje is anders en een directe reactie van de oprichter zal niet komen. Als het het risico niet kan, of wil lopen dat je een keer je auto laad voor een te hoog tarief of dat je een keer een verkeerde afrekening krijgt die later gecorrigeerd wordt dan is een pilot mischien niet de beste fase om in te stappen.paQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:33:
[...]
don't shoot the messenger
Het is denk ik in dit stadium vooral een soort van 'you-problem' om een methode te vinden de auto zo te laden zodat je je zelf niet in de penarie brengt kwa tarieven die nu eenmaal het gevolg zijn van deze pilot.
Ik denk dat het sowieso aangekaart kan worden. Niet dat je binnen nu en een halfjaar direct een oplossing wilt hebben, maar dat het tenminste op de radar staatpaQ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:33:
[...]
don't shoot the messenger
Onlangs heb ik een bericht gehad van Don dat de installatie wat vertraging heeft opgelopen. Ze waren daarnaast druk bezig met het trainen van nieuwe crews. Ik hoop dat ik binnenkort gebeld word voor een opname, aangezien ik de batterij wil combineren met nieuwe panelen.
Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L