Volgens gemini mag dit gewoon. De ACM wilt dat je elke 12maand een afrekening krijgt. Dat dit door de meeste leveranciers op de dag wordt verrekend dat je 1jaar lid bent, betekent niet dat dit de enige methode is. 1x op 31-12 mag ookThe Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:06:
Ik vraag me overigens ook af of dit wel is toegestaan. Een jaarafrekening is voor zover ik weet gebaseerd op het moment van start van het contract en niet op kalenderjaar. De jaarafrekening bepalen op basis van het contractjaar is voor de klant voordeliger omdat we nu nog kunnen salderen.
Voor mij is het bedrag de energie niet waard om dit uit te gaan zoeken. Maar als je contract eerder afgelopen najaar is ingegaan, dan zou ik daar nog eens goed naar (laten) kijken!
Dit zegt de ANWB erover:0xygen500 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Volgens gemini mag dit gewoon. De ACM wilt dat je elke 12maand een afrekening krijgt. Dat dit door de meeste leveranciers op de dag wordt verrekend dat je 1jaar lid bent, betekent niet dat dit de enige methode is. 1x op 31-12 mag ook
Vergelijkbare teksten krijg ik uit andere bronnen. Maar zeker weten doe ik het ook niet.Jaarafrekening en eindafrekening energie
Alles over de jaar- en eindafrekening van energiecontracten
Één keer per twaalf maanden ontvang je van je energieleverancier de jaarafrekening voor gas en elektriciteit. Behalve als je eerder overstapt of verhuist voordat het jaar voorbij is, dan krijg je over die kortere periode een eindafrekening.
Jaarafrekening
Nadat je een periode van 12 maanden klant bent geweest bij een energieleverancier ontvang je de jaarafrekening. Dit is niet gelijk aan het kalenderjaar, maar hangt af van je startdatum. Een energieleverancier is wettelijk verplicht om jou binnen 6 weken na het voltooien van het contractjaar de jaarafrekening te sturen.
Ik ben toch malle pietje niet!
De SOC wordt best hoog gehouden. Bij de aflevering was dit ongeveer al 50%.
Wordt continue bijgeladen, beetje zon, beetje veel vanuit het net.
Zit nu nog steeds op 71%.
Vannacht om 0:05 uur gaat de EV laden, iets van 45 kWh erin, is nog halfvol. Kijken hoe het systeem daarop gaat reageren!
Ook intern werk wat nagevraagd, niemand bij ons kan de laadpaal zelf aansturen. Derhalve dus alleen via de auto zelf in te regelen; of via de. Ayvens applicatie.
Vannacht om 0:05 uur gaat de EV laden, iets van 45 kWh erin, is nog halfvol. Kijken hoe het systeem daarop gaat reageren!
Ook intern werk wat nagevraagd, niemand bij ons kan de laadpaal zelf aansturen. Derhalve dus alleen via de auto zelf in te regelen; of via de. Ayvens applicatie.
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 21-01-2026 19:13 ]
Afgelopen twee nachten om middernacht waren er pieken van ~75 cent. Met een hoog SOC zou hij dan best eens kunnen verkopen. Kun je misschien weer 200 cent verdienenblue eyes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:52:
Ook intern werk wat nagevraagd, niemand bij ons kan de laadpaal zelf aansturen. Alleen via de auto - derhalve een helaas.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@blue eyes gisteren keek ik in mijn glazen bol en verwachtte ik rond 1:30 de eerste activatieblokjes.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:29:
[...]
Ik zie de onbalans ook al twee dagen aan of net over de EPEX prijen zitten, maar ze volgen elkaar prima.
Is wel ongunstig ja. My best guess (op basis van de afgelopen dagen) is dat we vanaf een uur of 1:30 pas weer (een blok) activaties krijgen van zo'n ca 21 cent incl alles.
[Afbeelding]
Dit was gisteren net zo.
De ochtend en middag er net op, de EPEX volgend, en iets lager bij de tweede bult, daarna weer volgend.
Ik volg deze voorspellingsgrafieken nu een week of twee, en ze kloppen behoorlijk. Niet perse kwa exacte hoogte van het tarief, maar wel de vorm, en of het (veel) hoger of lager wordt dan de dag ervoor.
Dat de onbalansmarkt de EPEX tarieven volgt zal dat toch wel het uitblijven van de wind zijn? Ik kan er anderzijds slecht een verklaring voor vinden.offtopic:
Ik gebruik deze voorspelling overigens met name voor de inzet van de SAP icm autoladen. Ik vind het wel jammer eigenlijk dat ik de SAP niet kan inzetten om de accu bij te laden op basis van EPEX prijzen eigenlijk. Dan had ie vanochtend ook goed kunnen verkopen aan 74 cent
Nou, dat werd 01:38
/f/image/JfvlnJCoSGpAbTUpN1FpuTNe.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie ook dat de onbalansprijzen weer beginnen af te wijken van EPEX.
My best guess is dat komende nacht het iets later valt. * paQ steekt natte vinger in lucht... Zo rond 02:15.
Ik zie trouwens dat de kWh-prijs op de jaarrekening ook niet overeenkomt met het BE dashboard. De gemiddelde gerealiseerde kWh-prijs staat daar over 2025 op €0,044. Dat is ruim 80% lager dan de prijs die ik nu afreken. Ik heb Don ff wat vragen op de mail gezet.
Dat is een kaal tarief he.The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:37:
Ik zie trouwens dat de kWh-prijs op de jaarrekening ook niet overeenkomt met het BE dashboard. De gemiddelde gerealiseerde kWh-prijs staat daar over 2025 op €0,044. Dat is ruim 80% lager dan de prijs die ik nu afreken. Ik heb Don ff wat vragen op de mail gezet.
Als ik teruglevering meereken kom ik precies op het bedrag wat het dashboard aangeeft: 0,052.
Reken ik terugleveren niet, dan kom ik op 0,055 ish.
Hoe kom ik dan van het dashboard tarief naar het tarief op de jaarrekening? Op de jaarrekening wordt een marktprijs genoemd van €0,1163. Als ik daar de netcorrectie (-0,03619) van aftrek, dan kom ik op €0,07984 per kWh. Dan hou ik nog een verschil over van €0,03584.paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Dat is een kaal tarief he.
Als ik teruglevering meereken kom ik precies op het bedrag wat het dashboard aangeeft: 0,052.
Reken ik terugleveren niet, dan kom ik op 0,054.
Maakt t uit? Of je hebt nu een korte afrekening + 12 maanden 2026 of eerst 12 contractmaanden nu en tussen de 12e contractmaand en 31dec 2026 (einde salderen) kort.The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:06:
Ik vraag me overigens ook af of dit wel is toegestaan. Een jaarafrekening is voor zover ik weet gebaseerd op het moment van start van het contract en niet op kalenderjaar. De jaarafrekening bepalen op basis van het contractjaar is voor de klant voordeliger omdat we nu nog kunnen salderen.
Voor mij is het bedrag de energie niet waard om dit uit te gaan zoeken. Maar als je contract eerder afgelopen najaar is ingegaan, dan zou ik daar nog eens goed naar (laten) kijken!
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 21-01-2026 19:52 ]
(0,1163-0,02)/1,21=0,0796The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Hoe kom ik dan van het dashboard tarief naar het tarief op de jaarrekening? Op de jaarrekening wordt een marktprijs genoemd van €0,1163. Als ik daar de netcorrectie (-0,03619) van aftrek, dan kom ik op €0,07984 per kWh. Dan hou ik nog een verschil over van €0,03584.
0,0796+(-0,03619/1,21)=0,0497
kortom:opslag en BTW dus
Grote kans dat als je je teruglevering eraf haalt, je precies op 0,044 uitkomt.
edit:
korter
(0,1163-0,03619-0,02)/1,21=0,0497
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 19:56 ]
En wat is dan ‘de teruglevering’ die daar nog weer af zou moeten? Is dat niet de netcorrectie?paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:52:
[...]
(0,1163-0,02)/1,21=0,0796
0,0796+(-0,03619/1,21)=0,0497
kortom:opslag en BTW dus
Grote kans dat als je je teruglevering eraf haalt, je precies op 0,044 uitkomt.
edit:
korter
(0,1163-0,03619-0,02)/1,21=0,0497
Nee dat is dan "Productie Elektriciteit"The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:58:
[...]
En wat is dan ‘de teruglevering’ die daar nog weer af zou moeten? Is dat niet de netcorrectie?
Geen idee welk bedrag ik daar dan moet pakken. Dat is bij mij 23kWh met een marktprijs € 0,07014 en netcorrectie € 0,11247.
Dit zijn ook niet de dagen die voor 'problemen' zorgen, omdat er voldoende laadmomenten zijn:blue eyes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:52:
/f/image/bmVatBA9mYmA6rT94IDoSVSi.png?f=fotoalbum_large)
vergelijk dat maar met deze:
/f/image/vSRmSTLk6sei5v5gZ1pp4MV6.png?f=fotoalbum_large)
Als jij vannacht 45kWh de auto in stuurt en er wordt bijgeladen zoals op de onderste foto dan heb je morgenochtend de battery leeg, maar kijkend naar de voorspelling van @paQ gaat het goedkomen..
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Dus in mijn geval:The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:03:
[...]
Geen idee welk bedrag ik daar dan moet pakken. Dat is bij mij 23kWh met een marktprijs € 0,07014 en netcorrectie € 0,11247.
/f/image/fpmaEPsKvDBcXn7jvM0mkBGw.png?f=fotoalbum_large)
(222,91-0,38-8,36)/2469/1,21-0,02=0,0517 (=0,052)
ecn1985 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:09:
[...]
Als jij vannacht 45kWh de auto in stuurt en er wordt bijgeladen zoals op de onderste foto dan heb je morgenochtend de battery leeg, maar kijkend naar de voorspelling van @paQ gaat het goedkomen..
Ik probeer telkens correlatie te vinden tussen de voorspellingen, afwijking in de voorspelling en wat er daarna vervolgens (mee) gebeurt op de onbalansmarkt.
n=2 op rij dusver, dus echt 0,0 garantie
AI moet je niet geloven.0xygen500 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Volgens gemini mag dit gewoon. De ACM wilt dat je elke 12maand een afrekening krijgt. Dat dit door de meeste leveranciers op de dag wordt verrekend dat je 1jaar lid bent, betekent niet dat dit de enige methode is. 1x op 31-12 mag ook
Zie Wolly in "Tibber ervaringen topic"De Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt dat energieleveranciers per contractjaar – en niét per kalenderjaar – moeten salderen. Bovendien mogen energiebedrijven ook niét per deel van het jaar – bijvoorbeeld per maand of kwartaal – salderen.
Ik zie net in mijn.balansenergie een jaarafrekenings nota,en meteen daarna een correctie nota voor hetzelfde bedrag maar dan in de min.
Zou het dan een boekhoudkundige jaar nota zijn voor de belastingen?
hebben jullie dezelfde nota?
Ja hier ook een credit nota in het balans energie portaal.epicfailguy23 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:21:
Ik zie net in mijn.balansenergie een jaarafrekenings nota,en meteen daarna een correctie nota voor hetzelfde bedrag maar dan in de min.
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om tussentijds een afrekening aan te vragen. Als je dat een beetje slim aanpakt moet het (mits je voldoende overschot hebt en het juiste moment weet te timen, in mij. Geval ergens eind mei waarschijnlijk) vrijwel alle energie belasting kunnen salderen.Get!em schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:50:
[...]
Maakt t uit? Of je hebt nu een korte afrekening + 12 maanden 2026 of eerst 12 contractmaanden nu en tussen de 12e contractmaand en 31dec 2026 (einde salderen) kort.
Ik ga het t.z.t. proberen.
Iets om eens over na te denken, ik kijk rond voor allerlei pv materiaal omdat ik dc kabels naar de Deye ga (laten) leggen en daar diverse spullen voor nodig heb voor o.a. in de tuin.
Het valt me op dat ik dat spul zonder btw kan kopen in sommige shops door ergens akkoord mee te gaan.
Nu kan je de Deye als pv onderdeel zien en wellicht de bedrading die er aan zit, is het dan wel juist dat je daar btw over betaalt?
Althans bij BE zie ik dat er wellicht onterecht btw over de hele aankoop wordt geheven.
Minder btw zou mij meer ruimte geven bij de aanschaf ipv dat ik achteraf btw terugvraag.
Het valt me op dat ik dat spul zonder btw kan kopen in sommige shops door ergens akkoord mee te gaan.
Nu kan je de Deye als pv onderdeel zien en wellicht de bedrading die er aan zit, is het dan wel juist dat je daar btw over betaalt?
Althans bij BE zie ik dat er wellicht onterecht btw over de hele aankoop wordt geheven.
Minder btw zou mij meer ruimte geven bij de aanschaf ipv dat ik achteraf btw terugvraag.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Afgelopen vrijdag is ook bij ons de accu incl offgridmodule geïnstalleerd. Er was 1 monteur, die ongeveer 12 uur bezig is geweest (hij vertrok rond 20:30 uur). Er zijn nog een paar puntjes op de i te zetten door hem, dus hij komt volgende week weer.
We hebben hem gevraagd om dan ook onze zonnepanelen aan te sluiten op het systeem. Dit vanwege de offgridmodule, blijkbaar kunnen we alleen op die manier bij stroomuitval toch onze opgewekte stroom gebruiken.
Nu hebben wij 40 zonnepanelen, op 2 omvormers. In totaal 12.4 kWp.
De monteur gaf aan dat er maar 3 aansluitingen zijn voor de zonnepanelen, met maximaal 10 panelen per aansluiting, dus we zouden niet alle 40 zonnepanelen op deze omvormer kunnen zetten. Die bewering van de 10 panelen per aansluiting deed hij zonder te weten hoeveel vermogen onze panelen hebben.
Wij hebben het idee dat hij het niet juist heeft. Volgens de specificaties is het maximale vermogen 18000W en zouden al onze panelen aangesloten kunnen worden (zodat we beide oude omvormers kunnen afkoppelen).
Wie van jullie heeft hier al ervaring mee? Is er inderdaad een beperking van maximaal 30 zonnepanelen? En waar is dat dan op gebaseerd?
We hebben hem gevraagd om dan ook onze zonnepanelen aan te sluiten op het systeem. Dit vanwege de offgridmodule, blijkbaar kunnen we alleen op die manier bij stroomuitval toch onze opgewekte stroom gebruiken.
De monteur gaf aan dat er maar 3 aansluitingen zijn voor de zonnepanelen, met maximaal 10 panelen per aansluiting, dus we zouden niet alle 40 zonnepanelen op deze omvormer kunnen zetten. Die bewering van de 10 panelen per aansluiting deed hij zonder te weten hoeveel vermogen onze panelen hebben.
Wij hebben het idee dat hij het niet juist heeft. Volgens de specificaties is het maximale vermogen 18000W en zouden al onze panelen aangesloten kunnen worden (zodat we beide oude omvormers kunnen afkoppelen).
Wie van jullie heeft hier al ervaring mee? Is er inderdaad een beperking van maximaal 30 zonnepanelen? En waar is dat dan op gebaseerd?
De maximale ingangsspanning van de PV-ingangen van de Deye is niet heel hoog.
Welk merk-type panelen, hoe zijn de strings verdeeld, welke (maximale) string spanning zie je in je monitoring?
Welk merk-type panelen, hoe zijn de strings verdeeld, welke (maximale) string spanning zie je in je monitoring?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik denk als je Beter stroom meteen nieuwe panelen laat meenemen wel, anders niet.Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:51:
Iets om eens over na te denken, ik kijk rond voor allerlei pv materiaal omdat ik dc kabels naar de Deye ga (laten) leggen en daar diverse spullen voor nodig heb voor o.a. in de tuin.
Maar dan weer niet over het deel accu's.
Een enkele shop geeft idd aan dat het alleen voor complete pv installaties geldt, bij anderen volstaat het door aan te geven dat je een particulier bent.paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:59:
[...]
Ik denk als je Beter stroom meteen nieuwe panelen laat meenemen wel, anders niet.
Maar dan weer niet over het deel accu's.
Zo heb ik al eens een pv verdeler zonder btw gekocht en straks kan dat met de 6mm dc (2x 50m) plus connectoren.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Yep, veel webshops hebben er geen zin in.Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Een enkele shop geeft idd aan dat het alleen voor complete pv installaties geldt, bij anderen volstaat het door aan te geven dat je een particulier bent.
Zo heb ik al eens een pv verdeler zonder btw gekocht en straks kan dat met de 6mm dc (2x 50m) met connectors.
Maar dat maakt niet dat Balans Batterij verkeerd aan je factureert.
Strikt genomen is het correct, ik kan wel een balletje opgooien maar BE heeft er geen voordeel van (wel meer werk).
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-01-2026 21:10 ]
Oeh dat is me al te technisch, sorryRonald schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:58:
De maximale ingangsspanning van de PV-ingangen van de Deye is niet heel hoog.
Volgens mij zijn het SolarWatt classic H 1.2 370Wp Style panelen.
Er liggen 20 panelen oost op 1 omvormer en 20 panelen west op 1 omvormer. Beide STP 6.0-3AV-40 omvormers.
Op de topdag 20 mei was dit de opbrengst op oost

en dit op west

Is dit ongeveer de info waar je om vraagt?
Factuur bij mij ook binnen.
Portal -0,051 gemiddelde prijs
510kWh netto verbruik voor €67,30 incl btw
Consumptie- Prod = 18,25
62,66 EB
80,91/510=0,159 per kWh
Maar, efficiency is niet heel hoog. Heb zeker 100kWh verlies. (Veel hoger netto verbruik nu dan voor installatie)
Dan per saldo €0,20 per kWh. Besparing is dan beperkt. Nog even geduld op aFFR
Consumptie- Prod = 18,25
62,66 EB
80,91/510=0,159 per kWh
Maar, efficiency is niet heel hoog. Heb zeker 100kWh verlies. (Veel hoger netto verbruik nu dan voor installatie)
Een paneel erbij dan ? Is goed 100 euro voor een redelijk paneel. Je moet naar de 15 kw toe om subsidie te kunnen krijgen.
Ik heb nog 3x 325 wattpeak panelen in de tuin staan, zit op iets van 13400 wattpeak nu, zou er niet veel bij hoeven kopen.
Montage materiaal en kabels kosten meer dan de panelen.
Ik heb nog 3x 325 wattpeak panelen in de tuin staan, zit op iets van 13400 wattpeak nu, zou er niet veel bij hoeven kopen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
20 panelen in serie met een vmpp van 34,2 volt =684 volt.marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:34:
[...]
Oeh dat is me al te technisch, sorry![]()
Volgens mij zijn het SolarWatt classic H 1.2 370Wp Style panelen.
Er liggen 20 panelen oost op 1 omvormer en 20 panelen west op 1 omvormer. Beide STP 6.0-3AV-40 omvormers.
Op de topdag 20 mei was dit de opbrengst op oost
[Afbeelding]
en dit op west
[Afbeelding]
Is dit ongeveer de info waar je om vraagt?
Edit:
VOC is 42 volt dan kom je met 20 panelen op 840 volt
Tenzij het in 2 strings zit op je sma, die heeft 2 mpp trackers. Maar aangezien het een 3 fase inverter is zal het wel een string van 20 zijn (2 kabels per inverter, zijn het 2 strings heb je 4 kabels per inverter)
Met 10 panelen komt je op 420 volt voc uit, en voor de mptt tracker van de dyne moet dat wel werken (342 volt als panelen op optimale spanning werken)
[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 22-01-2026 11:45 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ja goed punt. Ook 100 kWh per maand aan de klimaatopwarming, die je anders niet had gehad.stenbk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:36:
Factuur bij mij ook binnen.
Consumptie- Prod = 18,25
62,66 EB
80,91/510=0,159 per kWh
@marana dat is vermogen, niet de stringspanning.
Het is een paneel met 42V Voc, gooi er 10% het is -10 marge op en dan komen we op een waarde die ook voor een 3-fase SMA hoog is…
Kun je foto’s maken van aansluitingen zijde van de omvormers? Ik vermoed dat beide omvormers 2x10 zullen hebben, dus 2x rood, 2x zwart per omvormer.
Heb je ook de dakhelling (opzoekbaar met 3D-BAG)? Is het pal oost west of een iets meer noord-zuid gericht verhaal?
De Deye heeft op de 2e ingang onvoldoende stroom voor 2 strings parallel vanaf zelfde dak, maar als dak voldoende steil is dan blijft een bidirectionele polystring er mogelijk onder.
Dat kunnen we aan SMA sunny design vragen.
Het is een paneel met 42V Voc, gooi er 10% het is -10 marge op en dan komen we op een waarde die ook voor een 3-fase SMA hoog is…
Kun je foto’s maken van aansluitingen zijde van de omvormers? Ik vermoed dat beide omvormers 2x10 zullen hebben, dus 2x rood, 2x zwart per omvormer.
Heb je ook de dakhelling (opzoekbaar met 3D-BAG)? Is het pal oost west of een iets meer noord-zuid gericht verhaal?
De Deye heeft op de 2e ingang onvoldoende stroom voor 2 strings parallel vanaf zelfde dak, maar als dak voldoende steil is dan blijft een bidirectionele polystring er mogelijk onder.
Dat kunnen we aan SMA sunny design vragen.
[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 21-01-2026 22:18 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Je kan wat beter in het SMA portal kijken (komt de afbeelding vandaan), daar vind je voltages en meer.
@Ronald
Dakhelling 35,9 graden op oost, 36,6 graden op west. Niet pal oost-west maar wel bijna:

En van onderaf de aansluitingen:
Dakhelling 35,9 graden op oost, 36,6 graden op west. Niet pal oost-west maar wel bijna:

En van onderaf de aansluitingen:
@marana ik ga straks op desktop even kijken wat het doet in sunny design.
Je hebt het (als de 2e omvormer hetzelfde is) in 4 strings liggen.
Kun je kijken of je de spanning nog op kan halen zodat we zeker weten dat het 2x10 per omvormer is?
Je hebt het (als de 2e omvormer hetzelfde is) in 4 strings liggen.
Kun je kijken of je de spanning nog op kan halen zodat we zeker weten dat het 2x10 per omvormer is?
Ik zie in Sunny Portal bij beide omvormers 6.2 kWp staan
Dat was weer vermogen natuurlijk, excuus
Ik zoek me rot in Sunny Portal maar ik zie nergens de spanning.
In de offerte staat over de omvormer dat het een 3-fase omvormer is met serieschakeling. En dit staat in de bijgeleverde datasheet:
In de offerte staat over de omvormer dat het een 3-fase omvormer is met serieschakeling. En dit staat in de bijgeleverde datasheet:
[ Voor 97% gewijzigd door marana op 21-01-2026 22:56 ]
Subsidie? Bedoel je de Energie Investeringsaftrek?jacovn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:36:
Een paneel erbij dan ? Is goed 100 euro voor een redelijk paneel. Je moet naar de 15 kw toe om subsidie te kunnen krijgen.
Dat levert alleen een aftrekpost waarmee je minder winst op hoeft te geven voor de belasting. Alleen zal 99% van de mensen hier de batterij particulier aanschaffen en dus geen winst opgeven (en dus ook geen afrekpost hiervoor benutten)
@marana ik heb zelf geen sma, wellicht kan iemand anders je op weg helpen… @Speedy-Andre ?
Kijk even welke Sunny portal het is, de oude of de nieuwe met ennexOS.marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:44:
Ik zie in Sunny Portal bij beide omvormers 6.2 kWp staan
[Afbeelding]
Spanningen kan je zien wanneer hij actief is, dat kan ook met Sunny Explorer voor Windows.
Maar voor dat we nou heel technisch worden: De hoofdvraag is of we onze 2 x 20 PV panelen op 2 omvormers van max 9kW kunnen koppelen aan de Balans-Energie omvormer van max 18kW?
Dat moet toch eigenlijk altijd kunnen?
Of andersom: het is toch vreemd dat de monteur het aantal PV panelen koppelt aan een maximum van 3 x 10 panelen omdat de omvormer van Balans energie 3 ingangen heeft? Het aantal aansluitingen bepaalt toch niet het aantal PV panelen? Het maximaal vermogen is toch gewoon bepalend, niet het aantal PV panelen?
Of andersom: het is toch vreemd dat de monteur het aantal PV panelen koppelt aan een maximum van 3 x 10 panelen omdat de omvormer van Balans energie 3 ingangen heeft? Het aantal aansluitingen bepaalt toch niet het aantal PV panelen? Het maximaal vermogen is toch gewoon bepalend, niet het aantal PV panelen?
Als beide omvormers aangesloten zijn zoals op je foto dan gaat het om 2 strings per omvormer en dat zal 2x de helft van het totaal zijn dus 10 panelen per string vanwege de spanning.
Het goede nieuws is dat je 2 strings in principe parallel kan zetten als ze in dezelfde richting liggen en er geen schaduw is.
De Deye heeft 1 mppt ingang waar 2 strings op kunnen met een bepaalde maximum stroom, de andere kan de helft van die stroom aan.
In theorie zou je er 3 strings van moeten maken (3x 13 panelen) om het passend te krijgen voor de Deye.
Het goede nieuws is dat je 2 strings in principe parallel kan zetten als ze in dezelfde richting liggen en er geen schaduw is.
De Deye heeft 1 mppt ingang waar 2 strings op kunnen met een bepaalde maximum stroom, de andere kan de helft van die stroom aan.
In theorie zou je er 3 strings van moeten maken (3x 13 panelen) om het passend te krijgen voor de Deye.
Ik heb op de Deye 2x15 panelen aangesloten. Dit kon omdat ik heb nagerekend hoe hoog de stringspanning kan worden op basis van de eigenschappen van de panelen. (En ook een beetje de ligging). De omvormer(GoodWe) die ik hiervoor had kon tot 1000 volt, de Deye zit vrij laag, rond de 650 maar. Als je kan onderzoeken hoe de strings zijn aangesloten en wat de Max spanning is per paneel dan kan je uitzoeken of dit past op de Deye. Dat heb je wel echt nodig, en anders zou ik ze lekker op de SMA’s laten zitten dat zijn kwalitatief erg goede omvormers…marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:28:
Maar voor dat we nou heel technisch worden: De hoofdvraag is of we onze 2 x 20 PV panelen op 2 omvormers van max 9kW kunnen koppelen aan de Balans-Energie omvormer van max 18kW?
Of maar 1 SMA over zetten naar de Deye, dan hou je tegelijk een reserve SMA over mocht er 1 stuk gaan 😀
[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 21-01-2026 23:40 ]
Maar zo’n situatie leg je toch uit voordat je zo’n systeem besteld? Je wilt vooraf toch weten wat de (on) mogelijkheden zijn?marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:56:
Afgelopen vrijdag is ook bij ons de accu incl offgridmodule geïnstalleerd. Er was 1 monteur, die ongeveer 12 uur bezig is geweest (hij vertrok rond 20:30 uur). Er zijn nog een paar puntjes op de i te zetten door hem, dus hij komt volgende week weer.
@Speedy-Andre 3x13 gaat niet lukken met een 2x20 oost west
@marana , waarom laat je niet 1 string as is, en laat je die gewoon in je groepenkast?
Dan heb je 1 PV installatie op de Deye omvormer, en 1 externe omvormer aan je LOAD zijde. (met iets meer conversieverlies)
Dan heb je 1 PV installatie op de Deye omvormer, en 1 externe omvormer aan je LOAD zijde. (met iets meer conversieverlies)
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 23:55 ]
@marana
Een knappe PV-installateur zou deze moeten snappen:
/f/image/ZbI3GVrC7aEp6NZ6uERCUbZs.png?f=fotoalbum_large)
Het dak is voldoende steil om met de opbrengstspreiding niet boven de 13/17A werk/kortsluitstroom van de Deye op poort 2 te komen.
Dus 2x O+W 10 panelen polystring is oké!
Voor de aansluiting op poort 2 is een y-splitter nodig (een Male->Female-Female en een Female->Male-Male), die zijn gewoon te koop.
De SMA gebruikt sunclix stekkers, die passen niet op de Deye en zouden dus vervangen moeten worden voor MC4... (Sunclix-MC4 adapters lijken erg te duur)
Ik had jouw omvormers ook Oost op poort 1, West op poort 2 gedaan bij beide omvormers. Dan voortkomt dat beetje aftop wat je ziet in de west-parabool ;-)
Nadenken is lastig voor PV-installateurs
Een knappe PV-installateur zou deze moeten snappen:
/f/image/ZbI3GVrC7aEp6NZ6uERCUbZs.png?f=fotoalbum_large)
Het dak is voldoende steil om met de opbrengstspreiding niet boven de 13/17A werk/kortsluitstroom van de Deye op poort 2 te komen.
Dus 2x O+W 10 panelen polystring is oké!
Voor de aansluiting op poort 2 is een y-splitter nodig (een Male->Female-Female en een Female->Male-Male), die zijn gewoon te koop.
De SMA gebruikt sunclix stekkers, die passen niet op de Deye en zouden dus vervangen moeten worden voor MC4... (Sunclix-MC4 adapters lijken erg te duur)
Ik had jouw omvormers ook Oost op poort 1, West op poort 2 gedaan bij beide omvormers. Dan voortkomt dat beetje aftop wat je ziet in de west-parabool ;-)
[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 22-01-2026 00:07 ]
maar dan weet jij ook wel (bijna?) alles van PV installaties
Daarom ook 'in theorie'Ronald schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:49:
@Speedy-Andre 3x13 gaat niet lukken met een 2x20 oost west
1 SMA met 1 string laten werken en de rest op de Deye?
Of checken wat deze SMA's met de AC kant kunnen (regelen met de 50Hz).
Ik heb niet voor niets 2 waardevolste forum bijdrage Henken zoudenHenkenMoetenZijn op de kast staanpaQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:13:
maar dan weet jij ook wel (bijna?) alles van PV installaties
Die hebben forum leden mij met duimpjes omhoog gegeven vrijwel geheel op mijn PV…
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 22-01-2026 00:28 ]
Hmmm
Ik heb een 18/14 Oost west op de SMA die ik in basis ook om wil zetten....
Heb de monteur aangegeven dit in gang te zetten. Uiteraard, eerst consultatie; dat het fysiek kan worden aangesloten zegt nog niet dat het ook goed is....
Ik wil deze 32 Panelen "slim" maken, Maw, bij terugleveren, dan niet die negatieve prijs te moeten betalen, dus uit.
Met de SMA kan ik dit niet.
Alternatief is, als de omzetting naar de Deye te duur is, 1 jaar aanzien - dan weet ik de kosten, en dan bijv. de SMA vervangen door een SolarEdge.
Of accepteren
(in de zomer gaat de opwek zeer regelmatig boven de 100 kWh....)
De 18 Enphase panelen geloof ik dan wel, maar daar ben ik nog over in discussie. Heb geen ruimte in de meterkast voor de spoelen.... Past echt niet.... Dus geen profiel te kiezen voor de 0 op de meter....
In discussie met de leverancier, nadat SMA is geregeld.
Ik heb een 18/14 Oost west op de SMA die ik in basis ook om wil zetten....
Heb de monteur aangegeven dit in gang te zetten. Uiteraard, eerst consultatie; dat het fysiek kan worden aangesloten zegt nog niet dat het ook goed is....
Ik wil deze 32 Panelen "slim" maken, Maw, bij terugleveren, dan niet die negatieve prijs te moeten betalen, dus uit.
Met de SMA kan ik dit niet.
Alternatief is, als de omzetting naar de Deye te duur is, 1 jaar aanzien - dan weet ik de kosten, en dan bijv. de SMA vervangen door een SolarEdge.
Of accepteren
(in de zomer gaat de opwek zeer regelmatig boven de 100 kWh....)
De 18 Enphase panelen geloof ik dan wel, maar daar ben ik nog over in discussie. Heb geen ruimte in de meterkast voor de spoelen.... Past echt niet.... Dus geen profiel te kiezen voor de 0 op de meter....
In discussie met de leverancier, nadat SMA is geregeld.
@blue eyes de 18 is teveel voor de Deye, dus zou alleen na splitsing string kunnen… en dat is werk op dak. 14 twijfelachtig. 7 is weer tekort.
Aansturing van SMA zou moeten kunnen tenzij hij erg oud is, vraag even in SMA topic.
Aansturing van SMA zou moeten kunnen tenzij hij erg oud is, vraag even in SMA topic.
edit:
de SMA encyclopedie is er al
Enphase zou op load of gen moeten werken, mogelijk ook de SMA…
de SMA encyclopedie is er al
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 22-01-2026 06:12 ]
Dank voor alle reacties tot dusverre, we puzzelen even verder!
Dat was niet echt een kwestie van niet nadenken door de installateur. Oost is een jaar eerder geïnstalleerd dan west.Ronald schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:56:
SMA STP10.0 3 AV40AUijtdehaag schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 06:11:
@blue eyes
Welke SMA model heb je dan?
Ik kan dat al een paar jaar het vermogen regelen via modbus tcp in home assistant
De leverancier is inmiddels failliet, echter de verantwoordelijkheid ligt bij mijn tussenpersoon.
Ze zoeken nog een nieuwe beheerder.
Ik ben nu de opties aan het uitlopen. Het hoeft ook niet morgen.
De MOD bus, etc. nog niet naar gekeken, komt op de lijst.
Theoretisch, als de ombouw kostsen, of vervanging even duur wordt als een extra batterij ga ik voor de batterij vervanging.
Ik ga ook naar het SMA board kijken, thx!
En nog simpeler..... met de huidige capaciteit dek ik dit prima af met de SMA setting....
De meterkast moet nog worden aangepast, als ik dan de spoelen van de Enphase mee neem kan ik de Enphase op profiel 0-export instellen - job done!
[ Voor 59% gewijzigd door blue eyes op 22-01-2026 10:54 ]
Speedy-Andre in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Tja, let eens even op als ik met SMA bezig ben
Hoe ironisch dat je dan eigenlijk beter een kabel van de Deye naar de meterkast had kunnen laten leggen...
Ik weet het er was die dag meer dan genoeg werk.
https://files.sma.de/downloads/ZeroFeedIn-PL-nl-11.pdf
Tja, let eens even op als ik met SMA bezig ben
Hoe ironisch dat je dan eigenlijk beter een kabel van de Deye naar de meterkast had kunnen laten leggen...
Ik weet het er was die dag meer dan genoeg werk.
https://files.sma.de/downloads/ZeroFeedIn-PL-nl-11.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-01-2026 09:45 ]
Toch nog eens aan het kijken naar mijn COP1 900W verwarming met PID regelaar.
Spot het moment waar ik de PID regeling uitschakel. Als je héél goed kijkt, kun je het misschien zien
/f/image/uPRFPI9sMdSV340xp4ZzGdl0.png?f=fotoalbum_large)
Dat heeft ook de consequentie dat het een aan uit apparaat is geworden. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Die PID regeling werkt fenomenaal goed
Spot het moment waar ik de PID regeling uitschakel. Als je héél goed kijkt, kun je het misschien zien
/f/image/uPRFPI9sMdSV340xp4ZzGdl0.png?f=fotoalbum_large)
Dat heeft ook de consequentie dat het een aan uit apparaat is geworden. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Die PID regeling werkt fenomenaal goed
Is er iemand die iets onder de batterij heeft geplaatst voor gewichtsverdeling? Onze batterij staat op een tuintegel van 1x1 meter. De tegel ligt op zijn beurt in zo een 10 cm zandcement verwacht ik (dat geldt iig voor de rest van terras). Nu gaat dit met 3 batterijen goed, maar vind het mss toch wat spannend als er zo een punt gewicht (200 kg per wiel?) drukt. Dacht eraan om mss een 3mm dikke RVS plaat eronder te leggen. Iemand tips/ervaring/ideeën voor iets eronder?
HDPEzunrob schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:14:
Is er iemand die iets onder de batterij heeft geplaatst voor gewichtsverdeling? Onze batterij staat op een tuintegel van 1x1 meter. De tegel ligt op zijn beurt in zo een 10 cm zandcement verwacht ik (dat geldt iig voor de rest van terras). Nu gaat dit met 3 batterijen goed, maar vind het mss toch wat spannend als er zo een punt gewicht (200 kg per wiel?) drukt. Dacht eraan om mss een 3mm dikke RVS plaat eronder te leggen. Iemand tips/ervaring/ideeën voor iets eronder?
Als er iets keihards onder gaat zoals een RVS plaat, en er zit gruis of een steentje onder dan kun je het misschien juist erger maken.
Hout en/of rubber gaat op den duur rotten. Dus ik zou of niets doen, of een (dikke) plaat HDPE om de puntbelasting wat uit te vlakken.
Ik wil hem ook loskoppelen van eventueel optrekkend vocht (heb gewoon straatklinkers in zand in de aanpandige garage).zunrob schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:14:
Mijn plan is een XPS plaat op de klinkers en daarboven op een betonplexplaat van 18mm. Ik heb hetzelfde gedaan voor mijn Tapwatervat van 270 liter water.
Op een later moment kan ik dan besluiten een omkisting te maken om de batterij.
Over de jaarafrekening: ik heb van Don bericht dat we die kunnen negeren en dat die idd gecrediteerd is. Verder geen toelichting. Ik vermoed dat dit de white label-energieleverancier is die gewoon standaard jaarafrekeningen uitdraait in januari. Maar of dit ook betekent dat de hele rekening qua tarieven e.d. niet klopt is mij niet duidelijk.
Volgens mij heb ik uiteindelijk meer verkeerde nota's ontvangen dan juiste facturen..The Legend schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:43:
Over de jaarafrekening: ik heb van Don bericht dat we die kunnen negeren en dat die idd gecrediteerd is. Verder geen toelichting. Ik vermoed dat dit de white label-energieleverancier is die gewoon standaard jaarafrekeningen uitdraait in januari. Maar of dit ook betekent dat de hele rekening qua tarieven e.d. niet klopt is mij niet duidelijk.
Ik zou zelf de beheerder worden.blue eyes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:47:
[...]
SMA STP10.0 3 AV40
De leverancier is inmiddels failliet, echter de verantwoordelijkheid ligt bij mijn tussenpersoon.
Ze zoeken nog een nieuwe beheerder.
Ik ben nu de opties aan het uitlopen. Het hoeft ook niet morgen.
De MOD bus, etc. nog niet naar gekeken, komt op de lijst.
Theoretisch, als de ombouw kostsen, of vervanging even duur wordt als een extra batterij ga ik voor de batterij vervanging.
Ik ga ook naar het SMA board kijken, thx!
En nog simpeler..... met de huidige capaciteit dek ik dit prima af met de SMA setting....
De meterkast moet nog worden aangepast, als ik dan de spoelen van de Enphase mee neem kan ik de Enphase op profiel 0-export instellen - job done!
Je kan tegenwoordig vrij gemakkelijk het wachtwoord resetten van installateur.
Je modbus tcp zal standaard uit staan. Enkel ingelogd als installateur kun je dat aanzetten en zelf alles regelen.
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yaml
Op de SMA ben ik wel beheerder 
Op de Enphase wordt dit geweigerd door de leverancier / beheerder
Accu volgt netjes de prijzen. Keurig bijladen op de goedkoopste momenten van de dag.
Vooralsnog ga ik handmatig de auto laad sessies instellen, Maw, het tijdvak. Ik volg dan wel de dagprijzen die BE op hun site laat zien.
Accu volgt netjes de prijzen. Keurig bijladen op de goedkoopste momenten van de dag.
Vooralsnog ga ik handmatig de auto laad sessies instellen, Maw, het tijdvak. Ik volg dan wel de dagprijzen die BE op hun site laat zien.
Ik heb een betonvloertje gestort van 120x180 cm. Iets van 8 cm dik met een net erin.zunrob schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:14:
De vloer maak ik mij niet zo’n zorgen om, eerder om de wieltjes van het karretje. Zit er dan ook aan te denken om er stophout onder te steken, just in case.
Van klussen krijg je grijze haren
Ik zag rond 18:00 een aantal activaties, De Epen prijs is vrij hoog, hoop dat de onbalansprijs op dat moment wat lager was.blue eyes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:25:
Op de SMA ben ik wel beheerder
Ik zag hetzelfde. Het viel me ook op omdat ik net gekeken had naar epex prijs en die pas na uur of 22:00 lager is. Ik mag de auto nog laden vanavond dus even scherp in de gaten houden
Ik zie op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices voor nu een onbalansprijs van €49 per MWh staan, als dat klopt en dat ook de prijs is waar wij op afgerekend worden, dan snap ik dat er nu geladen wordt.
Ik zou niet zomaar lukraak uit gaan van de EPEX prijzen hoor. Dat kan echt compleet alle kanten opschieten.
Met nog voldoende SOC in de accu niet meteen een isse, maar als je accu bijna leeg is en je gaat met 11 kW de accu opladen dan zit je binnen no time op diens einde en laad je tegen de tarieven die op dat moment gelden van de blauwe lijn.
Met nog voldoende SOC in de accu niet meteen een isse, maar als je accu bijna leeg is en je gaat met 11 kW de accu opladen dan zit je binnen no time op diens einde en laad je tegen de tarieven die op dat moment gelden van de blauwe lijn.
ja as we speak ~19 cent incl alles.deejeebv schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:45:
Ik zie op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices voor nu een onbalansprijs van €49 per MWh staan, als dat klopt en dat ook de prijs is waar wij op afgerekend worden, dan snap ik dat er nu geladen wordt.
Dat is niet verstandig. Don heeft vorige week aangegeven dat je het dan geldend onbalanstarief betaalt als je accu leeg is / import hebt.blue eyes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:54:
Bij mij stond ie ook net te stampen, met 12000 binnen te harken.
Ik kijk hier vooralsnog even naar....
edit:
Ik heb de post in kwestie nog even gepind:
Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 22-01-2026 19:01 ]
Hoe herken ik een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat? Ik zie het tot nu toe alleen bij een paar ABB modellen in een omschrijving staan, maar hoe/waar staat dit dan in een specificatie lijst?Wolly schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:17:
[...]
Tja, het zijn gewoon automaten die je alleen in bepaalde gevallen kan gebruiken. Dit geval is er in mijn ogen duidelijk niet één van.
Nog een nadeel dan maar:
[...]
Bron
Ik zou het omkeren.fenrir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:05:
[...]
Hoe herken ik een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat? Ik zie het tot nu toe alleen bij een paar ABB modellen in een omschrijving staan, maar hoe/waar staat dit dan in een specificatie lijst?
1 breed en niet ABB > ws spanningsafhankelijk.
Uit de bron:
Ik lees hier “vaak” en “meestal”. Dan concludeer ik dat je het dus ook niet zeker weet bij eentje van twee modules breed. Oftewel, waar moet ik op letten in een specificatie? Bij bijvoorbeeld elektramat zie ik het alleen bij 1 module brede ABB units in de omschrijving staan, maar het kopje “spanningsonafhankelijk: ja/nee” staat niet bij de specificaties. Ook niet bij units van twee modules breed.De spanningsonafhankelijke aardlekautomaten zijn vaak de bredere modellen die standaard worden aangeboden door merken zoals Hager, ABB en Eaton. Deze zijn meestal twee modules breed.
Sowieso als er E3 op staat is het spanningsafhankelijk.fenrir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:10:
Uit de bron:
[...]
Ik lees hier “vaak” en “meestal”. Dan concludeer ik dat je het dus ook niet zeker weet bij eentje van twee modules breed. Oftewel, waar moet ik op letten in een specificatie? Bij bijvoorbeeld elektramat zie ik het alleen bij 1 module brede ABB units in de omschrijving staan, maar het kopje “spanningsonafhankelijk: ja/nee” staat niet bij de specificaties. Ook niet bij units van twee modules breed.

Bij modules van 1 breed staat het er vrijwel zeker expliciet bij vermeld, bijvoorbeeld de titel in5SV13166KK16 maar ook in de tekst bij ABB
Staat er niets op de automaat of bij de verkoper dan kan je ervan uitgaan dat het een spanningsafhankelijke is.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 22-01-2026 20:46 ]
Er vanuit gaande dat de plaatjes kloppen bij de webshop, dan blijven er maar weinig aardlekautomaten over.Wolly schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:46:
[...]
Sowieso als er E3 op staat is het spanningsafhankelijk.
[Afbeelding]
Bij modules van 1 breed staat het er vrijwel zeker expliciet bij vermeld, bijvoorbeeld de titel in5SV13166KK16 maar ook in de tekst bij ABB
Staat er niets op de automaat of bij de verkoper dan kan je ervan uitgaan dat het een spanningsafhankelijke is.
Tot nu toe wel de Emat 85006004, NoArk Ex9NLE EL , ABB DS301C B16 A30 en Siemens 5SV13166KK16.
Bij die van ABB staat het dan wel weer in de omschrijving, maar staat er geen E3 op de productfoto.
Van zowel Hager als Eaton zie ik bij geen van de bekeken modellen E3 op de unit staan (ook niet als twee modules breed).
Nu heb ik bij 1 webshop gekeken en alleen naar B16 met 30 mA, dus wellicht is het lijstje wat iets langer. Maar er blijken er dus maar weinig te zijn.
Tot zover mijn idee om een setje aardlekautomaten van marktplaats te halen voor een goedkoop noodstroom kastje….
[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 22-01-2026 21:12 ]
de 1 positie brede ABB en Siemens zijn de enige die ik ken van een A-merk. (Waarbij Noark wellicht een randgeval is, maar ook die heeft de E3 aanduiding)fenrir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Er vanuit gaande dat de plaatjes kloppen bij de webshop, dan blijven er maar weinig aardlekautomaten over.
Tot nu toe wel de Emat 85006004, NoArk Ex9NLE EL , ABB DS301C B16 A30 en Siemens 5SV13166KK16.
Bij die van ABB staat het dan wel weer in de omschrijving, maar staat er geen E3 op de productfoto.
Van zowel Hager als Eaton zie ik bij geen van de bekeken modellen E3 op de unit staan (ook niet als twee modules breed).
Nu heb ik bij 1 webshop gekeken en alleen naar B16 met 30 mA, dus wellicht is het lijstje wat iets langer. Maar er blijken er dus maar weinig te zijn.
Tot zover mijn idee om een setje aardlekautomaten van marktplaats te halen voor een goedkoop noodstroom kastje….
Ik denk dat @Wolly schrijft dat E3 juist wel spanningsafhankelijk is.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 22-01-2026 21:52 ]
1 unit brede abb zijn er afhankelijk en onafhankelijk. Je wil dan de DS301C, niet de DSN201E.
Op beide geen E3 overigens….
Op beide geen E3 overigens….
Dan ga ik de Emats dan maar terug sturen. Ook ik dacht een mooi noodstroom kastje te hebben.
Bedankt voor het advies @Wolly @Ronald
Als ik het goed begrijp moet ik deze hebben?
https://www.elektramat.nl...hankelijk-ds301c-b16-a30/
Bedankt voor het advies @Wolly @Ronald
Als ik het goed begrijp moet ik deze hebben?
https://www.elektramat.nl...hankelijk-ds301c-b16-a30/
Als er E3 op staat is het dus juist wel spanningsafhankelijk. Maar ik weet niet of er altijd E3 op staat als dat zo is, dus beter zoeken naar eentje waar het expliciet vermeld staat dat het spanningsonafhankelijk is.fenrir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Er vanuit gaande dat de plaatjes kloppen bij de webshop, dan blijven er maar weinig aardlekautomaten over.
Uitverkocht bij Sander VunderinkRonald schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:06:
@PisPix ja, maar haal ze voor een tientje minder bij Sander Vunderink.
Even geduld of even bellen, wellicht weten ze wanneer ze komen…. Vunderink heeft nog klantenservice
/f/image/NyOFJBlEypdh7JQyb17E6JAo.png?f=fotoalbum_large)