Mooi ruimte vrijgelaten voor uitbreidingblue eyes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:18:
Beloofde plaatjes: (UTP bekabeling wordt nog verplaatst - tijdelijk)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(had je daar om gevraagd?)
Mooi ruimte vrijgelaten voor uitbreidingblue eyes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:18:
Beloofde plaatjes: (UTP bekabeling wordt nog verplaatst - tijdelijk)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moest kast uitbreiden toen ik de EV lader en tuin aansluting liet maken. Toen heb ik er 3 keer een kast naast laten plaatsen. Niet echt blij met die gacia kasten, maar om alles te vervangen..dof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:35:
[...]
Mooi ruimte vrijgelaten voor uitbreiding![]()
[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 20-01-2026 11:48 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ja, Sowieso krijg ik nog 1 module, in nalevering, maar heb bewust 1 ruimte extra gevraagd, je weet maar nooit als Don een superstunt in petto heeft voor een extra moduledof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:35:
[...]
Mooi ruimte vrijgelaten voor uitbreiding![]()
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ik heb ook een extra accupack besteld, dus ze zullen bij mij ook rekening moeten houden bij de installatie.blue eyes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Ja, Sowieso krijg ik nog 1 module, in nalevering, maar heb bewust 1 ruimte extra gevraagd, je weet maar nooit als Don een superstunt in petto heeft voor een extra module
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Veel ABB installatieautomaten zijn ook 4P lastscheider... maar dat is dan ook aangegeven met het .... lastscheider symbool op de automaat ....Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:42:
[...]
Ik zie idd vrij consequent een C25 aardlek of alamat op die plek, die schakelt mogelijk de 0 niet los.
Als de HS bij mij blijft zitten kan er een aparte C25 aan komen richting de Deye en daar dan die lelijke noodknop tot ik er off-grid bij bouw.
[...]
De EMS heeft een usb/rs485 ding dat via een rj45 naar de Deye en de Eastron gaat, als er geen ethernet bij de Deye is dan komt die er bij (kan bij mij geen kwaad als die dedicated is).
De Deye en de batterijen hebben een apart rs485 kabeltje er tussen zitten.
In mijn situatie zal de rj45 minstens 20m lang zijn, eventueel 2 in dezelfde (mantel)buis.
Nog even zien of ik met tcp alles uit de Deye kan halen of dat de (vrije) extra modbus ingang meer biedt.
Ik begrijp denk ik waarom de EMS bij @blue eyes niet in de meterkast zit
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
En met een 15 min activatie?Ronald schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Er is een reden dat ik besproken heb met Jelco dat we een B20 gaan toepassen....
Die gaat er met enkele minuten 16kW echt niet uit... en enige mate van verschil met smeltzekeringen voor het beschikbaarheidsbeginsel (ook NEN1010) vind ik belangrijker dan het belastingsbeginsel.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 14:17 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ben dan ook wel nieuwsgierig naar een fotootje van @dof of @fenrir hoe het dan bij hen zit.Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:42:
[...]
Ik zie idd vrij consequent een C25 aardlek of alamat op die plek, die schakelt mogelijk de 0 niet los.
Als de HS bij mij blijft zitten kan er een aparte C25 aan komen richting de Deye en daar dan die lelijke noodknop tot ik er off-grid bij bouw.
The proof of the pudding is in eating itRonald schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:19:
@paQ 1,13x is onbeperkt bij 30 graden omgeving ;-)
Zonder de off-grid functie zou ik een B20 wel aandurven, echter niet als m'n groepenkast er aan hangtRonald schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Veel ABB installatieautomaten zijn ook 4P lastscheider... maar dat is dan ook aangegeven met het .... lastscheider symbool op de automaat ....
Dan zou het wellicht mogen... Mgoe... nut heeft het absoluut niet... het is gelijkwaardige seriebeveiliging met de netbeheerder... dus gewoon HS.
Er is een reden dat ik besproken heb met Jelco dat we een B20 gaan toepassen....
Die gaat er met enkele minuten 16kW echt niet uit... en enige mate van verschil met smeltzekeringen voor het beschikbaarheidsbeginsel (ook NEN1010) vind ik belangrijker dan het belastingsbeginsel.
@dof heeft net als ik nog niets staan, we willen beide wel tzt off-grid erbij voor een leuk bedrag en daarom zochten we kastjes met zichtbare bedrading.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Ben dan ook wel nieuwsgierig naar een fotootje van @dof of @fenrir hoe het dan bij hen zit.
[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-01-2026 14:32 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 20-01-2026 15:11 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Klopt inderdaad zoals @Speedy-Andre zegt.Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:30:
[...]
@dof heeft net als ik nog niets staan, we willen beide wel tzt off-grid erbij voor een leuk bedrag en daarom zochten we kastjes met zichtbare bedrading.
Hier vooral als automatische extra beveiliging voor de warmtepomp (monoblock met leidingwerk) en de luxe dat het licht aan blijft zodat ik eventueel dingen netjes uit kan schakelen wanneer de grid uitval lang duurt.
Zo'n omschakelaar heb je ws nooit nodig. En als je hem al moet gebruiken is er ws een situatie ontstaan waarbij je verbruikers toch al spanningsloos zijn. Dat zijn van die momenten dat het wijs is sowieso eerst alle groepen af te schakelen voordat je er weer spanning op zet.dof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:32:
[...]
En gezien de andere benodigde onderdelen voor Off-Grid (< 250€) denk ik er ook aan om dit zelf aan te leggen. En dan in plaats van de omschakelaar bij BE (die ATS die niet als ATS werkt maar als schakelaar om de Deye uit circuit te halen) een Sontheimer 63A I-0-II schakelaar te gebruiken. Lijkt me iets veiliger.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Het is wel verstandig een omschakelaar te plaatsen (om de Deye te by-passen) want als je toch iets met de Deye krijgt, en je hebt het niet dan kun moet je weer van alles omleggen (en sta je onder stress omdat het huis geen stroom heeft). Bovendien zijn dat de kosten niet.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Zo'n omschakelaar heb je ws nooit nodig. En als je hem al moet gebruiken is er ws een situatie ontstaan waarbij je verbruikers toch al spanningsloos zijn. Dat zijn van die momenten dat het wijs is sowieso eerst alle groepen af te schakelen voordat je er weer spanning op zet.
Ergo: een by-pass omschakelaar gebruik je hoogstwaarschijnlijk alleen als hij spanningsloos is.
Ja, je hebt hem wel nodig ja, maar ik doelde meer op de (on)veiligheid van de omschakelaar zelf.dof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:56:
[...]
Het is wel verstandig een omschakelaar te plaatsen (om de Deye te by-passen) want als je toch iets met de Deye krijgt, en je hebt het niet dan kun moet je weer van alles omleggen (en sta je onder stress omdat het huis geen stroom heeft). Bovendien zijn dat de kosten niet.
Ja hopelijk zit ie te niksen, maar dat geldt ook voor de hele Off-Grid.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Ja, je hebt hem wel nodig ja, maar ik doelde meer op de (on)veiligheid van de omschakelaar zelf.
Hij zit daar maar te zitten niks te doenEn met wat geluk hoeft ie ook nooit te werken.
+windmolen in de tuin en een hydrodam in de slootdof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Ja hopelijk zit ie te niksen, maar dat geldt ook voor de hele Off-Grid.![]()
Alleen als er toch een heel vervelende situatie ontstaat is de relatief kleine investering (voor de Off Grid) me wel wat waard. Ik zie het als een verzekering en bespaart me ook anti bevriezings maatregelen voor de WP (ik gebruik geen vorstkleppen) en een UPS (heb ik niet) voor alle ICT apparatuur.
Om het af te maken zou een generator erbij leuk zijn maar dat wordt WAF weer te gortig
[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 20-01-2026 16:57 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Dit heb ik nu:
1
2
3
| Hoofdzekering - Meter - MID meter - HS - aardlekken, installatieautomaten, huis verbruikers
|
C25 automaat > Deye |
Van klussen krijg je grijze haren
Dat is onjuist.fenrir schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Dit heb ik nu:
code:
1 2 3Hoofdzekering - Meter - MID meter - HS - aardlekken, installatieautomaten, huis verbruikers | C25 automaat > Deye
Precies zoals @dof eerder aangaf. Foto lijkt mij niet nodig, kabel gaat echt direct van de Stedin meter naar de MID meter.
Ik zie de onbalans ook al twee dagen aan of net over de EPEX prijen zitten, maar ze volgen elkaar prima.ecn1985 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:03:
Heb nog even gekeken in januari heb ik in 19 dagen 4x een lege accu gehad (ruim 20%). Ik probeer zelf de auto zoveel mogelijk op 1.4kW te laden om in elk geval niet direct een groot deel uit de battery te trekken. In mijn situatie lijkt het erop dat er op dagen zoals gister en vandaag niet voldoende wordt geladen op de vooraf bepaalde tarieven om de dag/nacht mee rond te komen.
Momenteel een soc van 34% waarbij er nog flink moet worden bijgeladen om in elk geval niet leeg te komen te staan.
Vind het lastig inschatten of het gepland laden voor net wat hogere tarieven (de tarieven zijn net wat hoger de laatste dagen) niet beter is als de battery leeg te trekken tot 5% en dus te moeten betalen voor de dan geldende tarieven.
Met het verbruik deze dagen kom ik niet uit met de gehanteerde laadstrategie die nu wordt gehanteerd in elk geval. Don gaf in zijn terugkoppeling aan dat maar een klein gedeelte van de pool leegstond in een vergelijkbare situatie begin januari dan trek ik maar de conclusie dat ik een grootverbruiker ben..
/f/image/ciGX2nssovSqiBLPOiHgPSW9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 18:36 ]
Jazeker, zat zelfs in de kast waarin ze alles gemonteerd hebben. Maar bleef er ongebruikt inzitten.
[ Voor 7% gewijzigd door fenrir op 20-01-2026 18:49 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Echt super weird. En dat was Beter Stroom?fenrir schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:49:
[...]
Jazeker, zat zelfs in de kast waarin ze alles gemonteerd hebben.
OK, dat is dan een ander geweest.
Na het bestuderen van bovenstaande foto vraag ik me af waarom er tussen de bypass en de load naar de woning geen 10mm2 kabel zit? Misschien is er een goede reden voor, maar het lijkt niet te kloppen?
Zo te zien is het wel 10mm2 (onderin midden) , maar alleen niet van Deye (bovenkant) > omschakelaar > naar automaat. (middelste onderin)xxander968 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:56:
[...]
Na het bestuderen van bovenstaande foto vraag ik me af waarom er tussen de bypass en de load naar de woning geen 10mm2 kabel zit? Misschien is er een goede reden voor, maar het lijkt niet te kloppen?
[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 19:12 ]
Ik zou denken dan maar net wat meer als 21ct All-in zeker bij de systemen die zo goed als leeg staan, dan ben je uiteindelijk nog steeds goedkoper uit als het duur moeten afnemen op het moment dat de accu leegstaat.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:29:
[...]
Ik zie de onbalans ook al twee dagen aan of net over de EPEX prijen zitten, maar ze volgen elkaar prima.
Is wel ongunstig ja. My best guess (op basis van de afgelopen dagen) is dat we vanaf een uur of 1:30 pas weer (een blok) activaties krijgen van zo'n ca 21 cent incl alles.
[Afbeelding]
Dit was gisteren net zo.
De ochtend en middag er net op, de EPEX volgend, en iets lager bij de tweede bult, daarna weer volgend.
Ik volg deze voorspellingsgrafieken nu een week of twee, en ze kloppen behoorlijk. Niet perse kwa exacte hoogte van het tarief, maar wel de vorm, en of het (veel) hoger of lager wordt dan de dag ervoor.
Dat de onbalansmarkt de EPEX tarieven volgt zal dat toch wel het uitblijven van de wind zijn? Ik kan er anderzijds slecht een verklaring voor vinden.offtopic:
Ik gebruik deze voorspelling overigens met name voor de inzet van de SAP icm autoladen. Ik vind het wel jammer eigenlijk dat ik de SAP niet kan inzetten om de accu bij te laden op basis van EPEX prijzen eigenlijk. Dan had ie vanochtend ook goed kunnen verkopen aan 74 cent
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ja en dat gebeurt ook, maar wel elke keer met 7~8 min tegelijk. En als het de hele tijd boven de EPEX (van 21~22) hangt, dan gebeurt er niets / veel minder.ecn1985 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:03:
[...]
Ik zou denken dan maar net wat meer als 21ct All-in zeker bij de systemen die zo goed als leeg staan, dan ben je uiteindelijk nog steeds goedkoper uit als het duur moeten afnemen op het moment dat de accu leegstaat.
Ja en dat is wel jammer, in elk geval in mijn situatie. Ik ben echt benieuwd in hoeverre alles eruit gaat zien als aFFR gaat meespelen in dit verhaal. Ook ben ik benieuwd hoe het gaat als straks de zon de gehele dag schijnt al denk ik dat dit wel goed komt. Op dit moment merk ik dat de situatie zoals het nu is in elk geval (nog) niet goed aansluit met het verbruik wat ik heb.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Ja en dat gebeurt ook, maar wel elke keer met 7~8 min tegelijk. En als het de hele tijd boven de EPEX (van 21~22) hangt, dan gebeurt er niets / veel minder.
noicedeejeebv schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:24:
[Afbeelding]
Backup kastje geplaatst en aangesloten.
Ik snap er net niet genoeg van om te begrijpen hoe de stopcontacten nu geaard zijn. Gaat dat dan via de Deye?deejeebv schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:24:
[Afbeelding]
Ik ben toch malle pietje niet!
Er zijn aardlekautomaat en gebruikt (aardlek en overspanning beveiliging in 1) deze zijn iets duurder dan 'normale' installatie automaten, maar voor deze kleine toepassing is het voordeliger en scheelt ruimteThe Legend schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:32:
[...]
Ik snap er net niet genoeg van om te begrijpen hoe de stopcontacten nu geaard zijn. Gaat dat dan via de Deye?
@paQ GMTA
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Het lijkt mij sterk dat je spanningsafhankelijke aardlekautomaten mag gebruiken zonder dat er een hoofdschakelaarautomaat voor zit.deejeebv schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:24:
[Afbeelding]
https://www.se.com/nl/nl/...-65f467c1303084449308ae3dNEN-EN-IEC 61009-1 stelt in bepaling 8.12 eisen aan spanning-afhankelijke aardlekautomaten.
Samengevat staat er: RCBO's die functioneel afhankelijk zijn van de netspanning moeten correct werken bij elke waarde van de lijnspanning tussen 0,85 en 1,1 maal hun nominale spanning.
Bovengenoemde eisen zijn de enige wanneer we kijken naar de spanning-afhankelijke aardlekautomaat. De norm eist dus dat de aardlekautomaat werkt tussen 195Vac en 253Vac, uitgaande van 230Vac nominale spanning. Afhankelijk van de fabrikant kan het werkingsgebied lager liggen dan de 0,85xUn. Ook zijn er geen eisen voor de markering op het product. Het is dus onzeker wat precies het werkingsgebied is.
Schneider Electric is van mening dat het werkgebied een te hoge spanning is. Conform de norm zou de spanning-afhankelijke aardlekautomaat niet meer kunnen werken onder de 195Vac. Dit is beduidend hoger dan de veilige spanning grenswaarde van 50Vac die NEN1010 stelt. Nu zal de netspanning normaal gesproken binnen het werkgebied liggen, maar er zijn situaties waarbij de spanning tijdens een fase-aarde fout te veel kan dalen. Bijvoorbeeld bij een lange voedingskabel en door een elektronische omvormer gevoede installatie. Elektronische omvormers hebben een zeer beperkte kortsluitstroom capaciteit en gaan meestal in stroomlimitering waarbij de uitgangsspanning sterk daalt. Een spanning-afhankelijke aardlekautomaat werkt dan waarschijnlijk niet.
[ Voor 62% gewijzigd door Wolly op 20-01-2026 21:18 ]
Staat los van al dan niet aangesloten PE / randaarde.epicfailguy23 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Er zijn aardlekautomaat en gebruikt (aardlek en overspanning beveiliging in 1) deze zijn iets duurder dan 'normale' installatie automaten, maar voor deze kleine toepassing is het voordeliger en scheelt ruimte
De load uitgang heeft een aarde (PE) aansluiting.The Legend schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:32:
[...]
Ik snap er net niet genoeg van om te begrijpen hoe de stopcontacten nu geaard zijn. Gaat dat dan via de Deye?
@paQ GMTA
Als je de offgrid optie hebt zit je hele groepenkast achter de load, ik zie niet zoveel verschil, behalve dat ik er geen hoofdschakelaar tussen heb.Wolly schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:43:
[...]
Het lijkt mij sterk dat je spanningsafhankelijke aardlekautomaten mag gebruiken zonder dat er een hoofdschakelaar voor zit.
En dan dit:
[...]
https://www.se.com/nl/nl/...-65f467c1303084449308ae3d
En werkt die als je AC spanning afschakelt?deejeebv schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:47:
[...]
De load uitgang heeft een aarde (PE) aansluiting.
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 20:04 ]
Ik heb de aarde nog even gemeten met afgeschakelde omvormer, dat werkt.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:53:
[...]
En werkt die als je AC spanning afschakelt?
(zie signal island mode)
Vraag me af hoe vaak die stopcontacten toch even misbruikt worden. En wanneer niet door jou, dan door een volgende bewoner.
Effe de grasmaaier, de grannycharger, de kerstlampjes, de fatbike, de frietpan
En dan staat Signal Island Mode aan, bij Advanced Functions?deejeebv schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:09:
[...]
Ik heb de aarde nog even gemeten met afgeschakelde omvormer, dat werkt.
Op zich geen probleem als de contactdozen gebruikt worden.
Ik heb niets ingesteld op de Deye,, alleen getest door de hoofdschakelaar bij de Deye naar 0 te zetten.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:53:
[...]
En dan staat Signal Island Mode aan, bij Advanced Functions?
Met SE op LOAD (of GEN eventueel) blijft ie werken mits alles juist is geconfigureerd.PisPix schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:08:
De monteur had pas een installatie met offgrid gehad waarbij de Solaredge PV omvormer normaal bleef functioneren bij het uitschakelen van het grid. Dus mogelijk gaat dit wel gewoon werken.
Dan ben ik nog steeds nieuwsgierig of het aan staatdeejeebv schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Ik heb niets ingesteld op de Deye,, alleen getest door de hoofdschakelaar bij de Deye naar 0 te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 21:16 ]
Tja, het zijn gewoon automaten die je alleen in bepaalde gevallen kan gebruiken. Dit geval is er in mijn ogen duidelijk niet één van.deejeebv schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:49:
[...]
Als je de offgrid optie hebt zit je hele groepenkast achter de load, ik zie niet zoveel verschil, behalve dat ik er geen hoofdschakelaar tussen heb.
Ik zie daar de toegevoegde waarde niet van in, en bovendien heeft mijn kast daar geen ruimte voor.
BronStel dat ergens in de lijn vanaf de meterkast naar een aansluitpunt, zoals een stopcontact of lamp, de blauwe draad is onderbroken. Je zou verwachten dat de aardlekautomaat uitschakelt als je per ongeluk de fase (de bruine draad) aanraakt. Bij een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat gebeurt dit inderdaad; deze schakelt zichzelf uit, zelfs als de Nul-draad ontbreekt. Een spanningsafhankelijke aardlekautomaat daarentegen zal in zo’n situatie niet uitschakelen. Dit brengt het risico op elektrocutie of ernstig letsel met zich mee.
Die bedoel ik inderdaad.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Dan ben ik nog steeds nieuwsgierig of het aan staat
edit:
Wacht effe... hoofdschakelaar? (De werkschakelaar bedoel je?)
En weer wat bijgeleerdWolly schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:17:
[...]
Tja, het zijn gewoon automaten die je alleen in bepaalde gevallen kan gebruiken. Dit geval is er in mijn ogen duidelijk niet één van.
Nog een nadeel dan maar:
[...]
Bron
Dus nadat ik me suf heb zitten staren op die bedrading kom je met die handige pijlen?paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Zo te zien is het wel 10mm2 (onderin midden) , maar alleen niet van Deye (bovenkant) > omschakelaar > naar automaat. (middelste onderin)
edit:
[Afbeelding]
Sja volgens mij 'moet' die zelfs met 10mm2. Net als het tracé van Deye naar die omschakelaar.xxander968 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Dus nadat ik me suf heb zitten staren op die bedrading kom je met die handige pijlen?Dit maakt het plaatje een stuk duidelijker. Dat kastje ga ik namaken, met uitzondering van die korte pijl in het midden. Die wordt 10mm2. Waarschijnlijk zal ik in off grid nooit zoveel vermogen verbruiken, ,maar voor die euro extra doe ik maar eens gek. Bedankt voor de plaatjes!
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 21:26 ]
Mijn boerenverstand zou dan zeggen:xxander968 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:30:
@paQ Nu je het zegt, de 10mm is voor grid + Deye samen. Niet de off grid zoals ik eerder dacht, want dat is beperkt tot 12Kw.
Maar eigenlijk betekent dit ook dat in de meterkast ook kabels dikker gemaakt moeten worden, toch?
[ Voor 120% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 21:55 ]
Bij mij zit het nu ook zo, ook die uit Den Haag. Ik vond het al gek dat de hoofdschakelaar er niet tussen zat.fenrir schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Dit heb ik nu:
code:
1 2 3Hoofdzekering - Meter - MID meter - HS - aardlekken, installatieautomaten, huis verbruikers | C25 automaat > Deye
Precies zoals @dof eerder aangaf. Foto lijkt mij niet nodig, kabel gaat echt direct van de Stedin meter naar de MID meter.
Ik heb alleen de batterij, geen zon (beschermd stadsgezicht) en geen warmtepomp of oprit.ecn1985 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Oke, dat verklaart een hoop. Ja vanochtend was een mooi moment om te verkopen, daar zat ik helaas niet bij, de vorige keer ook niet, dat komt omdat ik hoger zit in het verbruik waarschijnlijk en dus of leeg of zo goed als leeg sta op deze momenten.
Ik zal de post updaten met deze mooie pijlen fotopaQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Zo te zien is het wel 10mm2 (onderin midden) , maar alleen niet van Deye (bovenkant) > omschakelaar > naar automaat. (middelste onderin)
edit:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 21-01-2026 09:15 ]
15600 Wp Canadian Solar, 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie, Deye 12kW omvormer
Dat is toch ook logisch? Zie de aFRR biedingen lijst, je hebt grote en kleine partijen. Dit is een commerciële die waarschijnlijk op eigen bedrijfslocaties (zonneparken?) iets gaat inrichten.E-Transitie schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:04:
Meer kapers op de kust voor aFFR helaas
https://solarmagazine.nl/...en-stroomnet-uit-met-afrr
Bijzonder hoor. Want in geval van smeltzekeringen kun je ook nooit de MID Meter of C25 vervangen.PisPix schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:21:
[...]
Bij mij zit het nu ook zo, ook die uit Den Haag. Ik vond het al gek dat de hoofdschakelaar er niet tussen zat.
Interessant, ik heb zelf ook een SE inverter; ik ga me hierover inlezen. Heb je de kabel van de SE richting de Deye zelf aangesloten of heeft Balans Energie dat (op verzoek) gedaan?paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:10:
Met SE op LOAD (of GEN eventueel) blijft ie werken mits alles juist is geconfigureerd.
Never gonna let you down
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 11:34 ]
Sja dat zal per installatie verschillen. Bijv wanneer nu je SE omvormer ook al in de garage hangt kun je hem natuurlijk ook daar rechtstreeks aankoppelen.jacovn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:40:
Dus als mijn Solaredge connectie nu in de meterkast binnenkomt en de dyne in de garage staat moet er zelfs een 3e kabel van dyne naar meterkast om deze op de GEN poort aan te kunnen sluiten ?
Dat is wel iets om mee te nemen bij de installatie wellicht.
De SE8K is 3 fase. Dus die 8400W zal verdeeld zijn over 3 fasen.jacovn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:58:
Ik krijg off grid optie. Ik heb een SE8k en die piekt in mei naar 8400 watt.
Deze hangt op 2 hoog onder dak vlak bij zonnepanelen.
Zal dus van meterkast naar de garage moeten gaan wil ik die optie kunnen gebruiken.
De enphase panelen zitten op tuinhuis maar delen de verbinding met de verlichting en in zomer het zwembad. Die moet maar als gebruiker in netwerk blijven.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 12:02 ]
Waar zie jij die SmartLoad webpagina? Die kan ik niet vinden. Hier wat foto's van de meest relevante settings bij mij.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:17:
[...]
Het staat in de Deye bij "Smartload Settings"
Dus zelf even kijken in je omvormer of in de cloud.
voetnoot:
Het is de Deye chatbot. Ik hoop dat ie de juiste antwoorden geeft. Dit is wel by far de beste chatbot die ik ooit 'gesproken' heb. De antwoorden zijn vlug, zeer gedetailleerd, inclusief plaatjes van de settings en onderbouwd.
Voorbeeld reactie over Enphase:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had ook al uit het Deye topic begrepen dat in die black-out gevallen met grid op VDE4105 wat vergevingsgezinder om gaat. Ook de Solaredge staat op dat protocol.
:strip_exif()/f/image/Ko0QNy3mAwzQQCu2FBAGSifJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7t5M69FYk7YBBeMP7kF7RIa9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6suMPN4tAsRytdPggR7wFINk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3tofibqLbAztbGM7E4FAea5t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door QuarkuS op 21-01-2026 12:47 ]
Dit scherm.QuarkuS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Waar zie jij die SmartLoad webpagina? Die kan ik niet vinden. Hier wat foto's van de meest relevante settings bij mij.
Dan ben ik benieuwd of dit helemaal goed gaat gaan, en of BE dat dan goed ingesteld heeft.
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 13:03 ]
Ik had dus EnphasepaQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:01:
[...]
Dit scherm.
Aldus de Deye bot zou je hier moeten instellen:
X AC couple on load side
OFF 100%
ON 90%
En bij AC couple Frz High, ga je bijv 0.1 onder de frequentie van je Solar Edge zitten.
Dan zou je even met je app in de SE omvormer moeten kijken waar die nu op staat.
Ik zou eerst kijken wat je omvormer nu doet als je off grid gaat. Als het niet nodig blijkt om settings aan te passen zou ik dat niet zomaar doen.QuarkuS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Ik had dus EnphaseEn ik weet nog niet hoe ik de config van m'n Envoy moet bekijken.
Maar als BE stelt dat het allemaal goed staat: is dat dan niet zo? Dan ga ik BE mailen.
En als dat zo is, zijn wij dan vrij om die instellingen aan te passen?
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 13:06 ]
Ja, maar dat kan ik dus alleen maar testen als er veel zon is, en de batterij bijna vol. En dan in off-grid modus schakelen. Dat zal nog wel een maandje of wat duren voordat dat zal gebeuren.paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:04:
[...]
Ik zou eerst kijken wat je omvormer nu doet als je off grid gaat. Als het niet nodig blijkt om settings aan te passen zou ik dat niet zomaar doen.
Als je Enphase uitvalt dan kun je het aanpassen zoals Deye voorstelt en opnieuw proberen.
Die frequentie en drempelwaarden zijn ervoor zodat de Deye de frequentie langzaam gaat opvoeren bij die SOC waarde (bijv 90), om de externe omvormer te dwingen te vertragen. En als de accu helemaal vol is zal hij de externe omvormer doen trippen en laten afslaan.
Ah op die fiets.QuarkuS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:24:
[...]
Ja, maar dat kan ik dus alleen maar testen als er veel zon is, en de batterij bijna vol. En dan in off-grid modus schakelen. Dat zal nog wel een maandje of wat duren voordat dat zal gebeuren.
Als ik naar deze kijk zou een SE wel keuring moeten werken met die andere frequentiespaQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Ah op die fiets.
Naja omdat de consensus was dat SE in storing zou treden bij off-grid, ongeacht de SOC.
Bij Enphase zal dat anders zijn (?)
Zal settings afhankelijk zijn van je omvormer neem ik aan?jacovn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Als ik naar deze kijk zou een SE wel keuring moeten werken met die andere frequenties
https://knowledge-center....3Njg5OTg0ODEkajQ4JGwwJGgw
[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 21-01-2026 16:30 ]
Ik kom bij mij aan 21,4 cent/kWh incl BTWThe Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:28:
Hier ook de jaarafrekening over 2025 ontvangen. Voor mij voor 2 weken, kleine 700 kWh verbruikt. Totaal 112 euro. Er staat nu bij mij een tarief incl. BTW per kWh van €0,11603 (voor al het verbruik) met daaronder over hetzelfde verbruik een netcorrectie van € -0,03619. Dat levert dus een netto tarief op van €0,07984 per kWh. Inclusief energiebelasting is dat €0,2027 per kWh. Dat is geen slecht tarief, maar ik hoe die bruto prijs per kWh en de netcorrectie per kWh is bepaald blijkt helaas niet uit de jaarafrekening.
Het was mij eerlijk gezegd ook niet duidelijk dat het contract afrekent per kalenderjaar. Hierdoor mis je natuurlijk de saldering.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 18:34 ]
:strip_exif()/f/image/3hGibV1Xhy1KbCykfg7VpHLz.png?f=user_large)
moet je niet alleen focussen op het bovenste blokje?ecn1985 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:57:
[Afbeelding]
Als ik deel totaal incl btw: 234,66 / totaal verbruik: 1118 = 20,98 cent
Dat was ook de rede dat ik vroeg voor de referentie, vond het al zo raar dat ik zo laag zat.paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:04:
[...]
moet je niet alleen focussen op het bovenste blokje?
Dus je levering / aantal kWh
Daar de BTW af, dan de EBE erop (2025 was dat 0,102), en over dat totaal de BTW er weer bij.
Dan kom ik bij jou op ca 25.8 incl BTW.
Hierbij mijn overzicht, let wel op het staat wat warrig, ik heb tussentijds een 'contract wijziging' gehad omdat mijn oude contract afliep en ik toch naar dynamisch ging. dus heel November en half december zonder batterij gezeten. 'echte' contract is pas ingegaan bij installatie.ecn1985 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:00:
Wil iemand anders misschien een overzicht plaatsen, ter referentie?
:strip_exif()/f/image/hcdK6oVvUzt3kI0ipIBZ83fv.png?f=user_large)
Ik hoop dat mijn benadering van het tarief juist is hoor.ecn1985 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:06:
[...]
Dat was ook de rede dat ik vroeg voor de referentie, vond het al zo raar dat ik zo laag zat.
aha... naja want ik kom bij jou volgens mijn methode uit op 24,9 cent incl BTWepicfailguy23 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:09:
[...]
Hierbij mijn overzicht, let wel op het staat wat warrig, ik heb tussentijds een 'contract wijziging' gehad omdat mijn oude contract afliep en ik toch naar dynamisch ging. dus heel November en half december zonder batterij gezeten. 'echte' contract is pas ingegaan bij installatie.
[Afbeelding]
ik kom hier op: 354,71 - 22,68 + 151,5 = 483,53 /2415 = 20 cent rond
Ik hang het vooralsnog even op aan dure maanden.jeeedeee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:10:
Met deze prijzen voor teruglevering mogen ze trouwens ook wel stoppen met terugleveren, en het gewoon opslaan voor later... maar volgens mij is dat inmiddels al wel redelijk geminimaliseerd met het nieuwe algoritme, dus hopelijk wordt dat beter.
Maar eens afwachten hoeveel minder ik straks ga afnemen in de zomermaanden en wat AFFR gaat doen...
Je telt toch alles bij elkaar op wat met kWh te maken heeft en deelt dit door het aantal kWhpaQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:10:
[...]
Ik hoop dat mijn benadering van het tarief juist is hoor.
Ze geven aan dat in dat blokje bij levering (daar draait het om, want de rest zijn vaste bedragen per dag en heffingen / kortingen) dat die incl BTW zijn. (klopt ook volgens totaal)
Dus als je dat bedrag deelt door je totale import incl opslag, de BTW er weer afhaalt, de EBE erbij optelt, en dan opnieuw BTW over het nieuwe totaal, dan komt je volgens mij op het daadwerkelijk betaalde kWh tarief.
Dat zou op hetzelfde moeten neerkomen, mits je 'vermindering energiebelasting' eraf haalt.0xygen500 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:39:
[...]
Je telt toch alles bij elkaar op wat met kWh te maken heeft en deelt dit door het aantal kWh
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 17:47 ]
Die is al per dag toch?paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:47:
[...]
Dat zou op hetzelfde moeten neerkomen, mits je 'vermindering energiebelasting' eraf haalt.
En staat daarom volledig los van je tarief per kWh.
Ik denk dat we over hetzelfde praten, mijn in mijn voorbeeld werd die al niet meegenomen want geen kWh maar dagpaQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:13:
[...]
En staat daarom volledig los van je tarief per kWh.
Want zo zou de impact met weinig verbruik relatief groot zijn, en amper iets doen bij 100 kWh per dag.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq