Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik moest kast uitbreiden toen ik de EV lader en tuin aansluting liet maken. Toen heb ik er 3 keer een kast naast laten plaatsen. Niet echt blij met die gacia kasten, maar om alles te vervangen..dof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:35:
[...]
Mooi ruimte vrijgelaten voor uitbreiding![]()
(had je daar om gevraagd?)
Die kasten kosten haast niets vergeleken met de arbeidskosten.
Ze zullen wellicht wel bovenin willen zitten. De kabels naar de accu opstelling moeten van boven komen.
De tuin aanslutiing die boven zit komt van onder uit de kast.
De logica van elektricien is niet altijd die van mij..
[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 20-01-2026 11:48 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ja, Sowieso krijg ik nog 1 module, in nalevering, maar heb bewust 1 ruimte extra gevraagd, je weet maar nooit als Don een superstunt in petto heeft voor een extra moduledof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:35:
[...]
Mooi ruimte vrijgelaten voor uitbreiding![]()
(had je daar om gevraagd?)
Ik heb ook een extra accupack besteld, dus ze zullen bij mij ook rekening moeten houden bij de installatie.blue eyes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Ja, Sowieso krijg ik nog 1 module, in nalevering, maar heb bewust 1 ruimte extra gevraagd, je weet maar nooit als Don een superstunt in petto heeft voor een extra module
Ik heb 260 cm hoogte in de garage,
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Veel ABB installatieautomaten zijn ook 4P lastscheider... maar dat is dan ook aangegeven met het .... lastscheider symbool op de automaat ....Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:42:
[...]
Ik zie idd vrij consequent een C25 aardlek of alamat op die plek, die schakelt mogelijk de 0 niet los.
Als de HS bij mij blijft zitten kan er een aparte C25 aan komen richting de Deye en daar dan die lelijke noodknop tot ik er off-grid bij bouw.
[...]
De EMS heeft een usb/rs485 ding dat via een rj45 naar de Deye en de Eastron gaat, als er geen ethernet bij de Deye is dan komt die er bij (kan bij mij geen kwaad als die dedicated is).
De Deye en de batterijen hebben een apart rs485 kabeltje er tussen zitten.
In mijn situatie zal de rj45 minstens 20m lang zijn, eventueel 2 in dezelfde (mantel)buis.
Nog even zien of ik met tcp alles uit de Deye kan halen of dat de (vrije) extra modbus ingang meer biedt.
Ik begrijp denk ik waarom de EMS bij @blue eyes niet in de meterkast zit
Dan zou het wellicht mogen... Mgoe... nut heeft het absoluut niet... het is gelijkwaardige seriebeveiliging met de netbeheerder... dus gewoon HS.
Er is een reden dat ik besproken heb met Jelco dat we een B20 gaan toepassen....
Die gaat er met enkele minuten 16kW echt niet uit... en enige mate van verschil met smeltzekeringen voor het beschikbaarheidsbeginsel (ook NEN1010) vind ik belangrijker dan het belastingsbeginsel.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
En met een 15 min activatie?Ronald schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Er is een reden dat ik besproken heb met Jelco dat we een B20 gaan toepassen....
Die gaat er met enkele minuten 16kW echt niet uit... en enige mate van verschil met smeltzekeringen voor het beschikbaarheidsbeginsel (ook NEN1010) vind ik belangrijker dan het belastingsbeginsel.
edit: ca 1,16 x
Zal wel overeind blijven ja. (wel warm worden
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 14:17 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ben dan ook wel nieuwsgierig naar een fotootje van @dof of @fenrir hoe het dan bij hen zit.Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:42:
[...]
Ik zie idd vrij consequent een C25 aardlek of alamat op die plek, die schakelt mogelijk de 0 niet los.
Als de HS bij mij blijft zitten kan er een aparte C25 aan komen richting de Deye en daar dan die lelijke noodknop tot ik er off-grid bij bouw.
The proof of the pudding is in eating itRonald schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:19:
@paQ 1,13x is onbeperkt bij 30 graden omgeving ;-)
Zonder de off-grid functie zou ik een B20 wel aandurven, echter niet als m'n groepenkast er aan hangtRonald schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Veel ABB installatieautomaten zijn ook 4P lastscheider... maar dat is dan ook aangegeven met het .... lastscheider symbool op de automaat ....
Dan zou het wellicht mogen... Mgoe... nut heeft het absoluut niet... het is gelijkwaardige seriebeveiliging met de netbeheerder... dus gewoon HS.
@dof heeft net als ik nog niets staan, we willen beide wel tzt off-grid erbij voor een leuk bedrag en daarom zochten we kastjes met zichtbare bedrading.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Ben dan ook wel nieuwsgierig naar een fotootje van @dof of @fenrir hoe het dan bij hen zit.
Hier vooral als automatische extra beveiliging voor de warmtepomp (monoblock met leidingwerk) en de luxe dat het licht aan blijft zodat ik eventueel dingen netjes uit kan schakelen wanneer de grid uitval lang duurt.
[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-01-2026 14:32 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 20-01-2026 15:11 ]
Klopt inderdaad zoals @Speedy-Andre zegt.Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:30:
[...]
@dof heeft net als ik nog niets staan, we willen beide wel tzt off-grid erbij voor een leuk bedrag en daarom zochten we kastjes met zichtbare bedrading.
Hier vooral als automatische extra beveiliging voor de warmtepomp (monoblock met leidingwerk) en de luxe dat het licht aan blijft zodat ik eventueel dingen netjes uit kan schakelen wanneer de grid uitval lang duurt.
Ik had Off-Grid besteld maar heb dat afgezegd/uitgesteld. Vond Don geen probleem en kon evt later als ik dat wilde.
Maar ik heb de extra (voor Off Grid nodig) 5x10mm2 al wel getrokken (naast de andere kabels).
En gezien de andere benodigde onderdelen voor Off-Grid (< 250€) denk ik er ook aan om dit zelf aan te leggen. En dan in plaats van de omschakelaar bij BE (die ATS die niet als ATS werkt maar als schakelaar om de Deye uit circuit te halen) een Sontheimer 63A I-0-II schakelaar te gebruiken. Lijkt me iets veiliger.
Zo'n omschakelaar heb je ws nooit nodig. En als je hem al moet gebruiken is er ws een situatie ontstaan waarbij je verbruikers toch al spanningsloos zijn. Dat zijn van die momenten dat het wijs is sowieso eerst alle groepen af te schakelen voordat je er weer spanning op zet.dof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:32:
[...]
En gezien de andere benodigde onderdelen voor Off-Grid (< 250€) denk ik er ook aan om dit zelf aan te leggen. En dan in plaats van de omschakelaar bij BE (die ATS die niet als ATS werkt maar als schakelaar om de Deye uit circuit te halen) een Sontheimer 63A I-0-II schakelaar te gebruiken. Lijkt me iets veiliger.
Ergo: een by-pass omschakelaar gebruik je hoogstwaarschijnlijk alleen als hij spanningsloos is.
Ik ga er ook een tussen zetten om die reden, dan idd wel een degelijk ding want de groepenkast hangt er hoe dan ook aan.
Ik had ook off-grid besteld en ga dat omzetten naar alleen een voorbereiding (5x10mm2 leveren en plaatsen).
Dan werkt de boel eerst maar zonder off-grid en kan ik daar wat voor sparen want er gaat al genoeg geld heen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Het is wel verstandig een omschakelaar te plaatsen (om de Deye te by-passen) want als je toch iets met de Deye krijgt, en je hebt het niet dan kun moet je weer van alles omleggen (en sta je onder stress omdat het huis geen stroom heeft). Bovendien zijn dat de kosten niet.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Zo'n omschakelaar heb je ws nooit nodig. En als je hem al moet gebruiken is er ws een situatie ontstaan waarbij je verbruikers toch al spanningsloos zijn. Dat zijn van die momenten dat het wijs is sowieso eerst alle groepen af te schakelen voordat je er weer spanning op zet.
Ergo: een by-pass omschakelaar gebruik je hoogstwaarschijnlijk alleen als hij spanningsloos is.
Ja, je hebt hem wel nodig ja, maar ik doelde meer op de (on)veiligheid van de omschakelaar zelf.dof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:56:
[...]
Het is wel verstandig een omschakelaar te plaatsen (om de Deye te by-passen) want als je toch iets met de Deye krijgt, en je hebt het niet dan kun moet je weer van alles omleggen (en sta je onder stress omdat het huis geen stroom heeft). Bovendien zijn dat de kosten niet.
Hij zit daar maar te zitten niks te doen
Ja hopelijk zit ie te niksen, maar dat geldt ook voor de hele Off-Grid.paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Ja, je hebt hem wel nodig ja, maar ik doelde meer op de (on)veiligheid van de omschakelaar zelf.
Hij zit daar maar te zitten niks te doenEn met wat geluk hoeft ie ook nooit te werken.
Alleen als er toch een heel vervelende situatie ontstaat is de relatief kleine investering (voor de Off Grid) me wel wat waard. Ik zie het als een verzekering en bespaart me ook anti bevriezings maatregelen voor de WP (ik gebruik geen vorstkleppen) en een UPS (heb ik niet) voor alle ICT apparatuur.
Om het af te maken zou een generator erbij leuk zijn maar dat wordt WAF weer te gortig
+windmolen in de tuin en een hydrodam in de slootdof schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Ja hopelijk zit ie te niksen, maar dat geldt ook voor de hele Off-Grid.![]()
Alleen als er toch een heel vervelende situatie ontstaat is de relatief kleine investering (voor de Off Grid) me wel wat waard. Ik zie het als een verzekering en bespaart me ook anti bevriezings maatregelen voor de WP (ik gebruik geen vorstkleppen) en een UPS (heb ik niet) voor alle ICT apparatuur.
Om het af te maken zou een generator erbij leuk zijn maar dat wordt WAF weer te gortig
Is dit verschil te klein of zijn er andere beweegredenen? Prijs is toch 24 tevoren bekend?
Hoe ruim of strak zijn deze bewegingen, weet iemand dat?
p.s. ik bedoel dit niet financieel, zeker niet. Ik probeer iets meer van logaritmes, redenen te begrijpen
[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 20-01-2026 16:57 ]