Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

PisPix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:04:
Ik probeer de kit samen te stellen voor het groepenkastje wat ik op de load uitgang van de Deye wil aansluiten zodat er bij stroomuitval 3 stopcontacten beschikbaar zijn met stroom. Ik heb onderstaande componenten gevonden.

3x 16A Aardlekautomaat bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85006004/
https://www.elektramat.nl...ex9nle-el-1pn-b16-30ma-a/
https://www.elektramat.nl...hankelijk-ds301c-b16-a30/

3x Din stopcontact bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...liging-din-rail-85009005/
https://www.elektramat.nl...ndaarde-din-rail-ex9ds-g/
https://www.elektramat.nl...randaarde-din-rail-m1175/

1x Groepenkast (minimaal 12 posities) bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...0x165-mm-1spf006929f0515/
https://www.elektramat.nl...st-12-modules-leeg-13979/

Los van wat draad in de juiste dikte/kleuren, 5 aderige kabel en eventueel een wartel voor de betreffende groepenkast, wat is er nog meer nodig? Als ik (vooraf bekabelde) kant en klare groepenkasten online zoek/samenstel, kom ik veel hoger uit qua prijs. Mis ik iets, het is niet helemaal mijn materie.[Afbeelding]
Ik zou er een hoofdschakelaar voor zetten, maar dat ben ik.

Van klussen krijg je grijze haren

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34
fenrir schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Dat is precies waar ik mee zit @dof. De hoofdschakelaar is eigenlijk geen hoofdschakelaar meer, maar slechts een deel schakelaar omdat niet meer alles stroomloos wordt.
Voor de duidelijkheid, de "bestaande hoofdschakelaar" (met groen) zoals in onderstaand schema heb ik niet. De MID meter zit direct op het grid. Om die stroomloos te maken zou ik de verzegeling van de Stedin stoppenkast moeten verbreken en daar de stoppen eruit draaien.

[Afbeelding]
@paQ geeft aan dat het normaal is, maar ik vind het opmerkelijk. Er moeten dus twee handelingen verricht worden om stroomloos te worden in plaats van 1.

Heb PV van Enphase, dus dat zit niet direct op de PN aansluiting van de Deye. Offgrid heb ik ook niet.
De hoofdschakelaar die je in het groene vak zit hoef je in principe ook niet aan de onderkant spanningsloos te maken.

Normaal is het niet nee, maar dat is wel de uitwerking van een installatie die zelf in stroom voorziet.

Als het in een offgrid situatie maar (over)duidelijk wordt gemarkeerd.
Als je geen off grid hebt, dan is in wezen je kast wel spanningsloos als je de HS op O zet. Maar de Deye niet.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 19-01-2026 17:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:19

The Legend

*Plop*

[...]

Dat is precies waar ik mee zit @dof. De hoofdschakelaar is eigenlijk geen hoofdschakelaar meer, maar slechts een deel schakelaar omdat niet meer alles stroomloos wordt.
Voor de duidelijkheid, de "bestaande hoofdschakelaar" (met groen) zoals in onderstaand schema heb ik niet. De MID meter zit direct op het grid. Om die stroomloos te maken zou ik de verzegeling van de Stedin stoppenkast moeten verbreken en daar de stoppen eruit draaien.

[Afbeelding]
@paQ geeft aan dat het normaal is, maar ik vind het opmerkelijk. Er moeten dus twee handelingen verricht worden om stroomloos te worden in plaats van 1.

Heb PV van Enphase, dus dat zit niet direct op de PN aansluiting van de Deye. Offgrid heb ik ook niet.
Volgens mij is dit niet hoe het zou moeten zitten. Hier is lijn: grid - hoofdschakelaar - mid-meter - groepenkast. De automaat van de accu zit vervolgens als gewone verbruiker op de groepenkast. In jouw aansluiting is dus doorgelust van bovenop je mid-meter?

Ik ben toch malle pietje niet!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
paQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:16:
Ik snap deze oplossing wel hoor, maar ben je dan ook meteen voorzien in adequate verlengkabels om je essentials mee te voeden uit die stopcontactern?
Knappe verlengkabels zijn knap duur :X
Jazeker! Ik heb 2 dikke haspels liggen en 1 dikke verlengkabel (ooit voor de grannycharger van de auto nodig gehad).

@fenrir vanwaar de hoofdschakelaar? De Deye hangt er 10 cm boven (in mijn situatie) en die heeft een werkschakelaar om hem spanningsloos te maken (zowel AC als DC). Is er een goede reden voor of is het verplicht in deze setup?

• paQ
The Legend schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:52:
[...]

Volgens mij is dit niet hoe het zou moeten zitten. Hier is lijn: grid - hoofdschakelaar - mid-meter - groepenkast. De automaat van de accu zit vervolgens als gewone verbruiker op de groepenkast. In jouw aansluiting is dus doorgelust van bovenop je mid-meter?
Dat is toch precies hetzelfde?
Het staat wat onhandig op de tekening, maar de routering is hetzelfde.

Zonder offgrid staat je Deye parallel met al je andere verbruikers.
offtopic:
de MID is richting gevoelig en moet aan de onderzijde de splits hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 19-01-2026 18:04 ]

• paQ
PisPix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Jazeker! Ik heb 2 dikke haspels liggen en 1 dikke verlengkabel (ooit voor de grannycharger van de auto nodig gehad).

@fenrir vanwaar de hoofdschakelaar? De Deye hangt er 10 cm boven (in mijn situatie) en die heeft een werkschakelaar om hem spanningsloos te maken (zowel AC als DC). Is er een goede reden voor of is het verplicht in deze setup?
Werkschakelaars zijn om een apparaat dat niet in directe nabijheid van je groepenkast staat spanningsloos te maken om eraan te kunnen werken. Je hebt er anders geen zicht op of iemand in de groepenkast ineens wat omschakelt terwijl je met de adereinden in je handen zit bijv.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

PisPix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Hangt er wellicht ook vanaf waar je die kast hangt, als het naast je Deye is dan hoeft het wellicht niet. IK zit ook aan zoiets te denken maar heb geen ruimte bij de Deye. Bij mij zou het noodstroomkastje in een andere ruimte komen waardoor ik het wel logisch vind om die kast stroomloos te kunnen maken.

@paQ & @The Legend :
Ik heb nu grid - MID - HS in bestaande groepenkast voor huis. Nu zegt @paQ dat dit prima is, maar @The Legend heeft dezelfde denkwijze als ik. Hoe zit het nu?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4a1R9AHHY6iE72OHz8cKuERwESE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOhrK2FsgLBN4mGUAwtdEvaw.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is voor de maand december geweest. Ik ga er vanuit dat de komende maanden dit wel rechtgetrokken gaat worden. WP is aanwezig, dus meer stroom in december is te verklaren.

• paQ
fenrir schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Hangt er wellicht ook vanaf waar je die kast hangt, als het naast je Deye is dan hoeft het wellicht niet. IK zit ook aan zoiets te denken maar heb geen ruimte bij de Deye. Bij mij zou het noodstroomkastje in een andere ruimte komen waardoor ik het wel logisch vind om die kast stroomloos te kunnen maken.

@paQ & @The Legend :
Ik heb nu grid - MID - HS in bestaande groepenkast voor huis. Nu zegt @paQ dat dit prima is, maar @The Legend heeft dezelfde denkwijze als ik. Hoe zit het nu?
Voor de goede orde: ik schrijf (volgens mij?) nergens dat het normaal of prima is.
Ik zeg alleen dat dit het gevolg is van een apparaat (verbruiker in off grid) -de Deye- met een eigen stroomvoorziening, te weten de accu's en/of aangesloten PV.

Als de Deye gelijktijdig uit zou moeten springen met je HS, dan kan dat alleen met een schakelaar die een UIT-stand kan doorgeven via bijv een droogcontact, en dan op die wijze een signaal aan de Deye moet kunnen geven dat ook die moet afschakelen.
Alleen spanningsloos maken van de hoofdschakelaar is niet genoeg, want dat is nou juist wanneer de Deye nodig moet zijn om in stroom te voorzien.
Tot zover niet-off-grid

Als je wel off-grid hebt, dan is de Deye niet meer parallel aangesloten aan je groepenkast, maar hangt je groepenkast in serie met de Deye. Dan doet je NETspanning hoofdschakelaar eigenlijk helemaal niets meer, behalve het traject tussen de HS(1) en de GRID van de Deye spanningsloos maken.
De rest van de groepenkast blijft dan gewoon onder spanning staan.

Je zal dan nog een werkschakelaar aan de LOAD van de Deye moeten hebben om ook dat traject van de stroom te halen. En/of de HS(2) van je verbruikers in de groepenkast moeten afschakelen. Dan is die tenminste aan 1 zijde spanningsloos.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

paQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Voor de goede orde: ik schrijf (volgens mij?) nergens dat het normaal of prima is.
Ik zeg alleen dat dit het gevolg is van een apparaat (verbruiker in off grid) -de Deye- met een eigen stroomvoorziening, te weten de accu's en/of aangesloten PV.

Als de Deye gelijktijdig uit zou moeten springen met je HS, dan kan dat alleen met een schakelaar die een UIT-stand kan doorgeven via bijv een droogcontact, en dan op die wijze een signaal aan de Deye moet kunnen geven dat ook die moet afschakelen.
Alleen spanningsloos maken van de hoofdschakelaar is niet genoeg, want dat is nou juist wanneer de Deye nodig moet zijn om in stroom te voorzien.

….
jij schreef
Normaal is het niet nee, maar dat is wel de uitwerking van een installatie die zelf in stroom voorziet.
Dat heb ik opgevat als dat het prima is. Mea culpa

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hopelijk gaat de aFRR goed wanneer ik overstap eind februari, dit soort rekeningen wil ik niet :X
Het zal hier wel los lopen met 500kWh per wintermaand en de pv doet eind februari leuk mee.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:00
Moby schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:40:
Ik krijg net de opzegvergoeding binnen. Dit in combinatie met het afrekenen van november, december en januari is geen fijn eind van mijn periode bij Greenchoice.

Wel logisch allemaal. En misschien offtopic.
Hoeveel moest je betalen voor opzeggen? Volgens de tool zou het bij ons gratis zijn en wij zouden nog tot oktober moeten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:31:
Hopelijk gaat de aFRR goed wanneer ik overstap eind februari, dit soort rekeningen wil ik niet :X
Het zal hier wel los lopen met 500kWh per wintermaand en de pv doet eind februari leuk mee.
Je bent verwend met grote energiemaatschappijen die de 100% saldering vooruit rekenden in de maandelijkse voorschotten.

Ik zit nu nog op een modelcontract. December was €318, maar voorschot slechts €10. Wordt naar 0 gesaldeerd. Tenminste, de EV snoept wel veel eraf. Dus mijn saldo vanaf mei 2025 is 3 weken voor overstap naar Balans helaas op. Dis zal bijbetalen worden.

Doordat mijn energiemaatschappij de echte rekening per maand wel laat zien, weet ik waar ik rekening mee moet houden bij Balans.

Voor mij was het eigenlijk voordeliger om ook 2026 nog bij het modelcontract te blijven.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Je bent verwend met grote energiemaatschappijen die de 100% saldering vooruit rekenden in de maandelijkse voorschotten.

Ik zit nu nog op een modelcontract. December was €318, maar voorschot slechts €10. Wordt naar 0 gesaldeerd. Tenminste, de EV snoept wel veel eraf. Dus mijn saldo vanaf mei 2025 is 3 weken voor overstap naar Balans helaas op. Dis zal bijbetalen worden.

Doordat mijn energiemaatschappij de echte rekening per maand wel laat zien, weet ik waar ik rekening mee moet houden bij Balans.

Voor mij was het eigenlijk voordeliger om ook 2026 nog bij het modelcontract te blijven.
Ik had 5 jaar vast bij Gc met €0,11 voor pv (ook overschot) en een termijn van €0 dus ze betaalden de vaste kosten ook nog vooraf 8)
Paar jaar daar voor ook rond €0/maand bij ze gezeten dus ik was geen beste klant :+
Ik hou het verbruik goed bij, liever geen verrassingen of onvoorziene kosten omdat ik er niet op let...
Momenteel dynamisch met €1/maand wat wel fijn is nu ik het Balans spul aan het voorbereiden ben, naar 3-fase enz. is ook niet gratis.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
PisPix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:04:
Ik probeer de kit samen te stellen voor het groepenkastje wat ik op de load uitgang van de Deye wil aansluiten zodat er bij stroomuitval 3 stopcontacten beschikbaar zijn met stroom. Ik heb onderstaande componenten gevonden.

3x 16A Aardlekautomaat bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85006004/
https://www.elektramat.nl...ex9nle-el-1pn-b16-30ma-a/
https://www.elektramat.nl...hankelijk-ds301c-b16-a30/

3x Din stopcontact bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...liging-din-rail-85009005/
https://www.elektramat.nl...ndaarde-din-rail-ex9ds-g/
https://www.elektramat.nl...randaarde-din-rail-m1175/

1x Groepenkast (minimaal 12 posities) bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...0x165-mm-1spf006929f0515/
https://www.elektramat.nl...st-12-modules-leeg-13979/

Los van wat draad in de juiste dikte/kleuren, 5 aderige kabel en eventueel een wartel voor de betreffende groepenkast, wat is er nog meer nodig? Als ik (vooraf bekabelde) kant en klare groepenkasten online zoek/samenstel, kom ik veel hoger uit qua prijs. Mis ik iets, het is niet helemaal mijn materie.[Afbeelding]
Ik ga een soortgelijke setup maken. Ik heb via marktplaats een groepenkast met 3 16A aardlekautomaten en 1 dinrail wandcontactdoos kunnen scoren. Heb 2 extra wandcontactdozen bijbesteld en een stuk 5 aderige kabel. Koste me bij elkaar €80. Het kastje komt naast de Deye te hangen en ga geen hoofdschakelaar toevoegen. Die past er ook niet meer bij.

• deejeebv
Source90 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Hoeveel moest je betalen voor opzeggen? Volgens de tool zou het bij ons gratis zijn en wij zouden nog tot oktober moeten.
Ik heb bij Greenchoice geen opzegvergoeding hoeven betalen. Ik had een 3 jaars contract dat nog tot augustus 2027 zou lopen zonder teruglever boete.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:17
Zo - monteur was nog bezig, stroom eraf gehaald, duh :D , en de stroom er weer op.

Ik het huis weer opstarten, etc. etc.
Kijk ik op het scherm..... laag verbruik?!!?!? Klopt er iets niet?? Lang verhaal kort, het huis draait op de accu; de accu was met genoeg lading aangeleverd ;)

Kortom, het draait!

Complimenten aan de monteur, het was een lange dag - maar toffe en kundige gast!

Thx Don ook!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:22
ibak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Ik heb in December 123,- betaald maar daar een credit van 101,- over gekregen.
Ik geloof dat dit iedere maand zo gaat, eerst de rekening daarna een credit en dan pas weet je wat de maand heeft gekost.
Inderdaad waren we gewend aan het eind van het jaar alles op een bult te verrekenen en waren we (pv bezitters) blij.
Nu eerst de dure maanden en straks die met opbrengst ipv kosten afwachten.
Ik ga dan de opbrengsten verzamelen en gebruiken voor volgende winter en als overblijft mijn vrouw uit eten nemen :9
Hoeveel kWh heb je afgenomen als ik vragen mag? Dan heb ik een idee van de kosten.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:22
0xygen500 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:09:
[Afbeelding]
Dit is voor de maand december geweest. Ik ga er vanuit dat de komende maanden dit wel rechtgetrokken gaat worden. WP is aanwezig, dus meer stroom in december is te verklaren.
Maar had je deze orde van stroomverbruik in het verleden ook? Of kijken we hier voor een groot deel tegen de energiebelasting aan die je betaald over alle laadacties door Balans in december? In het laatste bericht van Don schreef hij dat hij een gemiddelde kWh prijs van een paar cent had in december. Daar passen deze getallen niet bij.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:40:
Zo - monteur was nog bezig, stroom eraf gehaald, duh :D , en de stroom er weer op.

Kijk ik op het scherm..... laag verbruik?!!?!? Klopt er iets niet?? Lang verhaal kort, het huis draait op de accu; de accu was met genoeg lading aangeleverd ;)

Kortom, het draait!

Complimenten aan de monteur, het was een lange dag - maar toffe en kundige gast!

Thx Don ook!
Monteren ze off-grid nu direct mee, ik dacht dat het vaak achteraf werd gedaan?
Geen wonder dat ze (of was het 1 monteur) zo lang bezig zijn :)
Hun voordeel is dat dat gigantische bedrag direct gefactureerd kan worden.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Sportmind schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Maar had je deze orde van stroomverbruik in het verleden ook? Of kijken we hier voor een groot deel tegen de energiebelasting aan die je betaald over alle laadacties door Balans in december? In het laatste bericht van Don schreef hij dat hij een gemiddelde kWh prijs van een paar cent had in december. Daar passen deze getallen niet bij.
Don rekent volgens mij zonder de energiebelasting, BTW en misschien ook wel de eigen opslag. Dat scheelt nogal een stuk.

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26
Hij was inderdaad alleen, maar zijn opgegeven reden dat het zoveel langer duurde was doorsat de meterkast die er op foto superstrak uitzag toch wat eigenaardigheden in zich had...
Geen idee voor de rest zelf hoor, want ik ben een ontzettende nitwit op dit gebied.

Gelukkig vind ik de meterkast er nu nog steeds strak uitzien 8)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blue eyes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:40:

Kortom, het draait!

Thx Don ook!
Hoe lang is de stroom eraf op een installatiedag? En waarom is het (al vaker genoemd) zo'n lange dag voor de monteur? Komt dat door het kabeltrekken? Het installeren van de accu + omvormer is toch niet erg tijdrovend?

• deejeebv
Wolly schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Hoe lang is de stroom eraf op een installatiedag? En waarom is het (al vaker genoemd) zo'n lange dag voor de monteur? Komt dat door het kabeltrekken? Het installeren van de accu + omvormer is toch niet erg tijdrovend?
Bij was er een monteur van ongeveer 8:30-17:00 bezig. De netwerkwerk en modbuskabel had ik zelf al getrokken. De powerkabel moest door een mantelbuis. Ik heb geen off-grid.
Stroom is er van 3 tot 4 uur afgeweest.

• paQ
Wolly schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Dat denk ik elke keer als ik weer wat verbouw in mijn groepenkast.
Dan ga ik er voor staan, probeer te inventariseren wat ik moet doen in welke volgorde, dan denk ik... mja... 2, 3 uurtjes
Dan begin ik, en dan worden het er 5 en twee keer naar Hornbach :D

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:00:
[...]

De powerkabel moest door een mantelbuis.
Werd die door BE geleverd en wat is het voor iets bij 5x6mm2?

• deejeebv
Speedy-Andre schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Werd die door BE geleverd en wat is het voor iets bij 5x6mm2?
Die is inderdaad door BE geleverd en is een stugge VMVK 5x6mm2 kabel die voor het deel dat hij niet door de mantelbuis gat netjes door een pijp gaat.

• blue eyes
Hier geen off grid, stroom was er denk ik 1,5 uur af.

Mijn meterkast is gewoon een puinhoop. Veel wijzigingen door verschllende partijen die het zo maken dan hun dingetje werkt, maar niet perse geordend en logisch achterlaten; tijd is geld....

Diegene die het laatst komt heeft dus wat uitdagingen :)

• paQ
blue eyes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:21:
Hier geen off grid, stroom was er denk ik 1,5 uur af.

Mijn meterkast is gewoon een puinhoop. Veel wijzigingen door verschllende partijen die het zo maken dan hun dingetje werkt, maar niet perse geordend en logisch achterlaten; tijd is geld....

Diegene die het laatst komt heeft dus wat uitdagingen :)
hear hear :)

Zeer treffende beschrijving.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:23
DM_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:28:
[...]

@zunrob
Mijn fout, ik heb direct met de belastingdienst gebeld. Maar het is inderdaad niet gekoppeld met de afschrijving, helaas! Dus als je eind van het jaar een accu koopt en een hoge percentage prive verbruik hebt dan betaal je relatief veel btw.
Dus je dient het privé verbruik echt te berekenen over de periode dat je hem afgelopen jaar hebt gebruikt? In mijn geval dus van midden oktober tot en met 31 december? Ik deel dan mijn load verbruik door totale import, en kom dan op bijna 92%.
Wat @Ronald zei is interessant, de verwachting is dat dit eigen verbruik vele malen lager gaat worden. Maar je mag dus geen onderbouwde schatting van je jaarlijkse eigen verbruik doen?

Edit: https://maatjesolarsystem...tor-toc__heading-anchor-3
Hier heb ze het over een vastgesteld bedrag; waar komt dat vandaan?

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 19-01-2026 21:46 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
Sportmind schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Vorig jaar was december volgens mij wat minder koud. Nu wel wat meer uitgegeven.

• paQ
Deye heeft best een knappe chatbot :)
@Ronald (en anderen met een Solaredge PV, en ook Enphase 7 en 8 )

Yes, if you move the SolarEdge back to the LOAD side and want it to function correctly during a blackout (Off-Grid), you must configure the GEN Port settings, even though the SolarEdge is physically wired to the LOAD port.

The Deye inverter uses the "Micro Inverter" logic to control AC-coupled sources on the Load side via Frequency Shifting.

Required Settings in the Deye Menu:

Gen Port Use: Select "Micro Inv Input".
Note: Even if the SolarEdge is on the Load port, the Deye uses the parameters in this menu to manage AC-coupled production.
AC Couple on Load Side: Ensure this checkbox/option is Enabled.
Battery SOC ON (e.g., 100%): This is the "Stop" trigger. When the battery reaches this percentage during a blackout, the Deye will shift the frequency (e.g., to 52Hz) to force the SolarEdge to shut down or throttle, preventing battery overcharge.
Battery SOC OFF (e.g., 90%): This is the "Start" trigger. When the battery drops to this level, the Deye shifts the frequency back to 50Hz, allowing the SolarEdge to reconnect and start producing again.
Solar Sell: If you want the SolarEdge power to be able to flow "backwards" through the Deye to the Grid when the grid is present, you must have "Solar Sell" checked in the Work Mode menu.
Important Technical Requirements:

The 1:1 Rule: For system stability during a blackout, the capacity of the AC-coupled inverter (SolarEdge 5kW) should not exceed the rated power of the Deye (12kW) or the maximum charge rate of your battery bank. Your 5kW SolarEdge is well within the limits for a 12kW Deye.
SolarEdge Grid Profile: The SolarEdge must be set to a grid profile that supports Frequency-Watt (Frequency Derating). Most modern EU profiles (like EN50549-1 or VDE-AR-N 4105) have this enabled by default. If it is set to a "fixed" legacy profile, it will simply crash/disconnect instead of throttling smoothly.
Frequency High Limit: In the Deye settings, ensure the "AC Couple Fre High" matches the frequency at which the SolarEdge is programmed to stop (usually 51.5Hz or 52Hz).
Summary of Behavior in Blackout:

Battery Low: Deye outputs 50Hz $\rightarrow$ SolarEdge produces power $\rightarrow$ Power goes to House Loads $\rightarrow$ Excess charges Battery.
Battery Full: Deye shifts to 52Hz $\rightarrow$ SolarEdge detects high frequency $\rightarrow$ SolarEdge throttles down or turns off $\rightarrow$ System stays safe.
Visual Reference for the Menu:

Warning: If you do not configure these SOC limits, the Deye may not be able to stop the SolarEdge from overcharging the batteries during a blackout, which could lead to a high-voltage trip and a total system shutdown.

M.a.w. Als je een SE omvormer aan LOAD hangt (voor off grid) dan moet je de GEN op MI zetten en de settings daar zo instellen dat de omvormer ws blijft werken bij off grid.
Vanaf 90% SOC zal de freq toenemen om de SE af te remmen.
SE systemen met een groter vermogen dan de Deye zelf gaan beter aan GRID.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJhq4Mq0FpMyW7Ir2HAqVIuktag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNXjykPL90yZSeV2mxOJh4Tz.png?f=fotoalbum_large

Kwa AC DC AC conversies is er verder geen winst GRID of LOAD, al hoewel het met exporteren efficiënter zou zijn aan GRID.

For a standard European setup (50Hz grid), you should set the AC_couple_Frz_High (Frequency High) to 52.0Hz.

Why 52.0Hz?

Most SolarEdge inverters using the standard European grid profiles (like EN 50549-1, VDE-AR-N 4105, or CEI 0-21) are programmed to:

Start Throttling: Begin reducing power at 50.2Hz.
Full Disconnect: Completely shut down at 51.5Hz or 52.0Hz.
By setting the Deye to 52.0Hz, you give the Deye enough "room" to shift the frequency upward during a blackout to tell the SolarEdge to stop producing when your batteries are full.

Critical Coordination Settings:

To ensure the SolarEdge responds correctly during a blackout, verify these three things:

SolarEdge Grid Profile: Ensure your SolarEdge is set to a modern "Frequency-Watt" compatible profile (e.g., EN 50549-1). If it is set to an old "Fixed" profile, it won't throttle; it will just trip off and on repeatedly, which is hard on the equipment.
Deye SOC Limits:
Micro Inv OFF SOC: Set this to 100% (or 98%). When the battery hits this, the Deye will jump to 52.0Hz to kill the SolarEdge production.
Micro Inv ON SOC: Set this to 95% (or 90%). When the battery drops to this, the Deye will return to 50.0Hz to let the SolarEdge wake up.
Max Sell Power: Even if you are not selling to the grid, ensure the Max Sell Power in the Work Mode menu is set to a value higher than your SolarEdge's capacity (e.g., 6000W) so the Deye doesn't artificially throttle the AC-coupled power while the grid is connected.
Summary of the Frequency Logic:

50.0Hz - 50.2Hz: SolarEdge produces 100% power.
50.2Hz - 51.5Hz: SolarEdge "Linear Derating" (it slowly lowers production as frequency rises).
51.5Hz - 52.0Hz: SolarEdge shuts down completely.
Setting the Deye to 52.0Hz ensures that it can successfully "command" the SolarEdge to zero output when necessary.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 19-01-2026 23:27 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:36
Sportmind schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Hoeveel kWh heb je afgenomen als ik vragen mag? Dan heb ik een idee van de kosten.
1821kwh is er in de accu gegaan volgens het dashboard.
Maar soms was dat met een negatieve stroomprijs.
Ik vind het heel weinig geld voor een maand.
Ik heb ook haast geen gasverbruik (30m3) ivm verwarming met airco.
Lage langgestrekte vrijstaande bungalow met veel dakoppervlak..
Dus ik heb het gevoel dat Balans heel goed bezig is!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Die is inderdaad door BE geleverd en is een stugge VMVK 5x6mm2 kabel die voor het deel dat hij niet door de mantelbuis gat netjes door een pijp gaat.
Top dan hoef ik dat niet apart te regelen, ik ga het goed afstemmen nu de installatie nadert (nog 1 maand).
Hier zal de 9m lange en ondiepe kruipruimte lastig worden, de meterkast staat op een betonnen blok met een gat erin voor de kabels.
Ik neem geen off-grid maar wil wel de 5x10mm2 naar de schuur mee laten trekken, de rest kan ik zelf wel en het heeft geen haast (later geld apart leggen is makkelijker dan nu bijeen schrapen of lenen).
Verder spreek ik af dat al het kwetsbare spul (EMS, Eastron) in de meterkast komt, de houten schuur is matig geïsoleerd en ik weet niet of het vorstvrij wordt wanneer de Deye z'n werk gaat doen.
Hopelijk is een paar gaten extra voor 2 pv strings geen probleem, die kan ik later wel afschermen en aanleggen richting de omvormers op de 1e.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:04:
[...]

Dat denk ik elke keer als ik weer wat verbouw in mijn groepenkast.
Dan ga ik er voor staan, probeer te inventariseren wat ik moet doen in welke volgorde, dan denk ik... mja... 2, 3 uurtjes
Dan begin ik, en dan worden het er 5 en twee keer naar Hornbach :D
Maar jij bent geen professional die het op dagelijkse basis doet neem ik aan :+

Ik begrijp best dat zaken tijd kosten, maar uiteindelijk is het qua complexiteit natuurlijk niet ingewikkeld. Over het kabeltraject heeft de klant al nagedacht en vaak zelfs voorbereidingen getroffen, blijft over het aan de muur schroeven van de componenten en het omleiden van bedrading in de meterkast.

• paQ
Wolly schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Maar jij bent geen professional die het op dagelijkse basis doet neem ik aan :+
no comment :+
Ik begrijp best dat zaken tijd kosten, maar uiteindelijk is het qua complexiteit natuurlijk niet ingewikkeld. Over het kabeltraject heeft de klant al nagedacht en vaak zelfs voorbereidingen getroffen, blijft over het aan de muur schroeven van de componenten en het omleiden van bedrading in de meterkast.
Sa het kan tegen zitten. Zeker door die zaken die @blue eyes aanhaalde.
En zo heb ik wel meer groepenkasten zien voorbij komen, ik noem geen namen :P

• blue eyes
Of als de klant niets heeft voorbereid, meerdere compartimenten als in kruipruimtes, what ever.
Spullen kunnen kapot gaan, vergeten worden, ziek worden en noem maar op.

Ik kan zo nog wel wat noemen.

Het kan altijd tegen zitten, maar ook meezitten.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik ben m'n Home Assistant energy dashboard wat verder aan het invullen.
Maar loop er tegenaan dat ik niet precies weet wat welke entity doen van de solarman.
Iemand die hier uitleg over kan geven?

External CT (L1,2,3) (ik vermoed de externe energie meter en dan de Grid kant?)
Grid (L1,2,3) (ik vermoed de Grid kant van de energie meter van de Deye zelf. Maar wat is dan het verschil met de external?)
Internal CT (L1,2,3)
Load (L1,2,3)
Load UPS (L1,2,3)
Output (L1,2,3)

Voor t geval t uit maak, ik heb de offgrid.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• blue eyes
Bewijs :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMpPeaEizAo9F1vWBiTMVCBU6pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3B20HLyWCDiLfvhS7H8KGmOm.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie liever foto's (als alles is opgeruimd) ;)

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:10

DM_

zunrob schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Dus je dient het privé verbruik echt te berekenen over de periode dat je hem afgelopen jaar hebt gebruikt? In mijn geval dus van midden oktober tot en met 31 december? Ik deel dan mijn load verbruik door totale import, en kom dan op bijna 92%.
Wat @Ronald zei is interessant, de verwachting is dat dit eigen verbruik vele malen lager gaat worden. Maar je mag dus geen onderbouwde schatting van je jaarlijkse eigen verbruik doen?

Edit: https://maatjesolarsystem...tor-toc__heading-anchor-3
Hier heb ze het over een vastgesteld bedrag; waar komt dat vandaan?
@zunrob Ja. Heeft niks met afschrijving te maken, iig niet volgens de medewerker van de belastingdienst. Die gaf ook aan dat als je bijv. vanaf november de accu hebt staan en niet prive gebruikt tot eind december je voor de eerste jaar geen btw hoeft te betalen. En daarna 4 jaar hebt waar je het wel moet verrekenen. Best arbitrair als je aan het eind van het jaar je accu koopt.

Dus als je totaal btw €1000,- is, dan deel je dat door 5 (jaar) en dan maal privegebruik % vanaf moment dat je het gebruikt.

Dus in een extreem geval, je accu wordt op 30 december geplaatst en je gebruikt 1 dag stroom 100% prive dan mag je €200 x 100% betalen. Laat je de accu alleen dynamisch handelen, dan betaal je €200 x 0%. Daarna heb je nog €800 te verrekenen over 4 jaar.

Van maatjesolar weet ik niet, bij de centrale hebben ze het over een forfait op de opbrengsten van je dynamisch handelen (€15 per kWh opslag capaciteit.) Dus dat is de opbrengsten en niet irt aanschaf.

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:49:
[...]

Ik zie liever foto's (als alles is opgeruimd) ;)
Komt goed, ben met veel zaken bezig, oa nog geen licht in de garage :D Even wachten tot morgen overdag ;)

[ Voor 45% gewijzigd door blue eyes op 19-01-2026 23:08 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:19

The Legend

*Plop*

DM_ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:07:
[...]

@zunrob Ja. Heeft niks met afschrijving te maken, iig niet volgens de medewerker van de belastingdienst. Die gaf ook aan dat als je bijv. vanaf november de accu hebt staan en niet prive gebruikt tot eind december je voor de eerste jaar geen btw hoeft te betalen. En daarna 4 jaar hebt waar je het wel moet verrekenen. Best arbitrair als je aan het eind van het jaar je accu koopt.

Dus als je totaal btw €1000,- is, dan deel je dat door 5 (jaar) en dan maal privegebruik % vanaf moment dat je het gebruikt.

Dus in een extreem geval, je accu wordt op 30 december geplaatst en je gebruikt 1 dag stroom 100% prive dan mag je €200 x 100% betalen. Laat je de accu alleen dynamisch handelen, dan betaal je €200 x 0%. Daarna heb je nog €800 te verrekenen over 4 jaar.

Van maatjesolar weet ik niet, bij de centrale hebben ze het over een forfait op de opbrengsten van je dynamisch handelen (€15 per kWh opslag capaciteit.) Dus dat is de opbrengsten en niet irt aanschaf.
Je privégebruik en wat je daarover betaald bereken je over de investeringskosten exclusief BTW. Investering / 5 is je basisbedrag, daar doe je de factor privégebruik over, stel 100%, en dat doe je keer 21% BTW. Het bedrag dat je dan hebt breng je in mindering op de voorbelasting die je terugvraagt. Zo zie je dat het verschil niet enorm is: 50% privégebruik levert dan bijvoorbeeld 5000 / 5 = 1.000 * 50% = 500 * 21% = 105 euro minder BTW teruggave. Bij 100% privégebruik wordt dat 210 euro. Absoluut gezien, geen enorm verschil als de investering niet zo groot is.

Ik ben toch malle pietje niet!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:56

dof

[...]

[Afbeelding]

Mij lijkt dat dat DE hoofdschakelaar van het huis, gewoon alles moet omvatten wat er het huis ingaat en uitgaat.
Ik snap niet waarom dan de Deye aangesloten is tussen energiemeter en de hoofdschakelaar. Uiteraard KAN dat wel maar is niet logisch en IMHO niet veilig.
En het kan gewoon achter de hoofdschakelaar (mits het niet een heel oude is), dus waarom niet, lijkt me nog makkelijker qua aanleg ook.

Verder vraag ik me af of het NEN wise toegestaan is dat de monteur (ik neem aan dat ie niet enge dingen doet met stroom er op) zegeltjes verbreekt om het in de kast van de netbeheerder stroomloos te maken. Daar heeft @Ronald ook al eens vragen bij gesteld (of was het "bij gefronst" :) ).

Bij Off-Grid installaties wordt dat -horen we- wel gedaan maar dat is ook een andere setup en vaker ook nodig voor het plaatsen van nieuwe hoofdschakelaar. En daar wordt gewoon een nieuwe 3f C25 in meterkast geplaatst en zit de rest er achter.
Zie schema hier.

Waarom niet gewoon even Don bellen bij deze twijfel.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:23
@DM_ en @The Legend, het gaat me puur over de berekening van het prive verbruik. In het voorbeeld zou je dus zeggen dat als je 31 december installeert en die dag 100 procent prive is je dus voor dat jaar de volledige mep betaald. Want je moet het berekenen over die periode dat je hem daadwerkelijk gebruikt hebt?

Mag je niet een aanname doen dat je in de zomer voor 50 procent gebruikt en dus gemiddeld op 75 procent uitkomt? En daarmee rekenen?

• paQ
dof schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:31:
[...]

Mij lijkt dat dat DE hoofdschakelaar van het huis, gewoon alles moet omvatten wat er het huis ingaat en uitgaat.
Ik snap niet waarom dan de Deye aangesloten is tussen energiemeter en de hoofdschakelaar. Uiteraard KAN dat wel maar is niet logisch en IMHO niet veilig.
En het kan gewoon achter de hoofdschakelaar (mits het niet een heel oude is), dus waarom niet, lijkt me nog makkelijker qua aanleg ook.
Maar dat is toch helemaal niet de situatie?
Het is hoe dan ook (bij iedereen)

Hoofdzekering > Meter > hoofdschakelaar > MID meter > de rest
Verder vraag ik me af of het NEN wise toegestaan is dat de monteur (ik neem aan dat ie niet enge dingen doet met stroom er op) zegeltjes verbreekt om het in de kast van de netbeheerder stroomloos te maken. Daar heeft @Ronald ook al eens vragen bij gesteld (of was het "bij gefronst" :) ).

Bij Off-Grid installaties wordt dat -horen we- wel gedaan maar dat is ook een andere setup en vaker ook nodig voor het plaatsen van nieuwe hoofdschakelaar. En daar wordt gewoon een nieuwe 3f C25 in meterkast geplaatst en zit de rest er achter.
Zie schema hier.

Waarom niet gewoon even Don bellen bij deze twijfel.
Dat staat echt los van wat er boven staat.
Er wordt geen 'nieuwe' hoofdschakelaar geplaatst; er komt er een bij, omdat je een nieuwe voedende kant (erbij) krijgt.
Het 'doortikkertje' wat eens ergens voorbij kwam is ws gedaan omdat er draadlengte te kort was van HS naar MID. En ik verwacht hetzelfde als er iemand is geweest bij wie de bedrading van meter naar HS opnieuw aangelegd is.
Elektriciens met zegelrecht mogen dat gewoon doen. Net zoals je zelf je HS mag verplaatsen. Het zal je netbeheerder echt een worst wezen welk merk, kleur, positie jij dat ding geeft. Zo lang zij maar een hoofdschakelaar hebben om je meter op de verbinden.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 19-01-2026 23:49 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:48

Jerra

Beunhaas in wording

De spraakverwarring zit hem er denk ik in dat sommige mensen 2 hoofdschakelaars hebben (1 voor de meter, 1 na de meter (het eerste blokje in je meterkast))

Wat overigens een luxe positie is ;) ik kan nooit volledig spanningsloos werken aan de eigen meterkast gezien de verzegelde smeltzekeringen en het gebrek aan een hoofdschakelaar.

• paQ
Jerra schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:46:
De spraakverwarring zit hem er denk ik in dat sommige mensen 2 hoofdschakelaars hebben (1 voor de meter, 1 na de meter (het eerste blokje in je meterkast))

Wat overigens een luxe positie is ;) ik kan nooit volledig spanningsloos werken aan de eigen meterkast gezien de verzegelde smeltzekeringen en het gebrek aan een hoofdschakelaar.
Maar je 'moet' een HS hebben :?
Het eerst dat na de meter komt IS je hoofdschakelaar.

tenzij je nog een jaren 60 greoepnkast hebt, maar dan is het HOOG tijd dat eens te vervangen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 19-01-2026 23:56 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:56

dof

paQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:42:
[...]

Maar dat is toch helemaal niet de situatie?
Het is hoe dan ook (bij iedereen)

Hoofdzekering > Meter > hoofdschakelaar > MID meter > de rest
[...]
@fenrir zegt dat bij hem de (netbeheer) hoofdschakelaar > (netbeheer slimme) meter -> balans MID meter -> C25 automaat -> volgorde zit.

Dat is anders dan bij jou en anderen. Bij jou is het standaard met mid meter etc achter de hoofdschakelaar, bij @fenrir is de mid meter voor de hoofdschakelaar aangesloten. Vandaar de twijfel en vraag van @fenrir.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste