Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 46 ... 77 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:05
overhyped schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:08:
[...]

Als er net uitval komt wil ik inderdaad door kunnen laden. Beetje zonde dat ik anders 40 zonnepanelen heb die niets kunnen doen.

Het is allemaal wat onduidelijk, maar de tl;dr is wel dat de gen poort de grootste kans op een werkende setup heeft. En wordt case kost het me wat kabel.
Maar dan zal je toch aan de GEN poort moeten als mi. Het voelt een beetje als backup van de backup.
Maar goed. Ik heb 20 panelen aan de deye rechtstreeks.
Wat ik me bovendien afvraag is wanneer SolarEdge aan load hangt, de accu is vol, en de Deye staat ingesteld op zero export to CT, dan zou het zomaar kunnen voorkomen dat de omvormer de frequentie gaat terugschroeven.

Als de SolarEdge dan aan grid zijde hangt, dan zit ie nog steeds achter de MID maar kan de Deye zelf niet ingrijpen op de omvormer.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 17-01-2026 01:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:22
De vraag is of load ontkoppeld is van de netfrequentie zolang er grid is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:17
paQ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 01:14:
[...]

Maar dan zal je toch aan de GEN poort moeten als mi. Het voelt een beetje als backup van de backup.
Maar goed. Ik heb 20 panelen aan de deye rechtstreeks.
Wat ik me bovendien afvraag is wanneer SolarEdge aan load hangt, de accu is vol, en de Deye staat ingesteld op zero export to CT, dan zou het zomaar kunnen voorkomen dat de omvormer de frequentie gaat terugschroeven.

Als de SolarEdge dan aan grid zijde hangt, dan zit ie nog steeds achter de MID maar kan de Deye zelf niet ingrijpen op de omvormer.
Het is load of gen, niet aan de grid. Als de accu vol is krijg je export, tenzij je dat op een andere manier stopt. Dat is makkelijk, een script dat export stopt bij negatieve totaal tarieven is via HA goed te maken.

Qua backup van backup: dat ben ik niet met je eens. Het idee van een thuis accu is dat je overdag opwekt en zodra de zon weg is verbruikt. Ook die 48kw is snel op als een paar dagen des stroom uitvalt, met een goed werkende solar integratie kan hier ongeveer 8 maanden per jaar de stroom uitgevallen blijven zolang ik de auto niet te veel laad. In de winter zijn we dan allemaal fucked :)

Maargoed, deye heeft twee jaar om het te fixen, anders moet ik of naar alternatief. Dat kan zijn de hele solaredge installatie naar de kapschuur en n nieuwe panelen op de deye op het deel van het dak dat met een string prima werkt, en dan direct panelen op de deye, een andere omvormer en deye op marktplaats, of elders een andere omvormer die op load wel kan werken in off-grid. We gaan ‘t meemaken.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:15
Get!em schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Tril geluid of ventilator geluid? Ik ga hem in de garage doen, maar zou zonde zijn als hij doordreunt in de slaapkamer er schuin boven.

Kun je eens de app Soundlevel erbij houden hoeveel het is?
Of een recording maken?

Sound Meter (Decibel)
https://apps.apple.com/nl...eter-decibel/id1626613141
Heb vandaag gemeten. Direct bij het apparat 65dB, aan de kamerkant van de deur mar de berging 46dB.

• paQ
Hoezo is het of load of gen :?
Het werkt toch prima aan grid? De SE is afhankelijk van een strak grid signaal begrijp ik uit allerlei forum posts. De grid zijde is dat altijd, tot het moment dat hij off grid zal gaan.
Als dan GEN de oplossing is, betekent dat ook weer een extra set kabels bijv.

Punt blijft -denk ik! - dat wanneer aan load of aan gen en de accu is vol en er komt overschot, dat de Deye invloed gaat uitoefenen op wat de SE kwijt kan.
Ik kijk liever naar die 1000-en dagen dat we normaal bedrijf hebben ipv hier en daar enkele uren off grid.

Dat regel ik liever zelf via modbus TCP

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 17-01-2026 08:19 ]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:01
Guido7619 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:39:
[...]

ik ben ooit dat KOR begonnen in 2017 bij aanschaf panelen. 1 malig aangifte gedaan, daarna nooit meer wat van gehoord of mee gedaan.

Volgens belastingdienst zit ik er echter nog steeds in die KOR regeling en mocht ik dat gaan stopzetten moet ik vanaf dat moment ook weer btw aangiftes gaan doen voor de zonnepanelen.

Had wel gedacht dat zoiets na een aantal jaar gewoon stopt.
Dit is mij ook verteld door de belastingdienst. Het forfaitaire bedrag voor mijn zonnepanelen 2 jaar lang moeten afdragen, icm afdracht voor de accu zelf zorgden ervoor dat er nog maar een marginaal deel van mijn btw teruggave overbleef. Ik ga de btw dus niet terugvragen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
jeeedeee schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Dat weet ik zo niet, bij mij heb ik de meter van de zonnepanelen via een Harvi. Daar zie ik dat hij in de loop van de nacht uitvalt, maar daar loopt natuurlijk ook helemaal geen stroom. Bij de hoofdschakelaar is zoals ik nu zie altijd wel een klein beetje stroom heen en weer. Dus misschien valt het mee en blijft het werken.
Let's hope so. Ik heb inmiddels uitgevonden dat je anders een 12V 600mA voeding kan solderen over de condensator in de Harvi waardoor deze actief blijft. Enige nadeel is dat er dan een aantal Watts bij je vermogensstromen wordt opgeteld :+

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:20
overhyped schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:55:
[...]

Het is load of gen, niet aan de grid. Als de accu vol is krijg je export, tenzij je dat op een andere manier stopt. Dat is makkelijk, een script dat export stopt bij negatieve totaal tarieven is via HA goed te maken.

Qua backup van backup: dat ben ik niet met je eens. Het idee van een thuis accu is dat je overdag opwekt en zodra de zon weg is verbruikt. Ook die 48kw is snel op als een paar dagen des stroom uitvalt, met een goed werkende solar integratie kan hier ongeveer 8 maanden per jaar de stroom uitgevallen blijven zolang ik de auto niet te veel laad. In de winter zijn we dan allemaal fucked :)

Maargoed, deye heeft twee jaar om het te fixen, anders moet ik of naar alternatief. Dat kan zijn de hele solaredge installatie naar de kapschuur en n nieuwe panelen op de deye op het deel van het dak dat met een string prima werkt, en dan direct panelen op de deye, een andere omvormer en deye op marktplaats, of elders een andere omvormer die op load wel kan werken in off-grid. We gaan ‘t meemaken.
Ik las ergens dat je sowieso moet opletten als je omvormers meer vermogen hebben dan het vermogen van de Deye?
Ik heb een 12,5 SE omvormer plus nog redelijk wat van Enphase. Dat gaat over die 12 kW heen. Vraag me ook af of je wel 2 verschillende systemen samen op de MI kan en mag aansluiten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sportmind schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Dit is mij ook verteld door de belastingdienst. Het forfaitaire bedrag voor mijn zonnepanelen 2 jaar lang moeten afdragen, icm afdracht voor de accu zelf zorgden ervoor dat er nog maar een marginaal deel van mijn btw teruggave overbleef. Ik ga de btw dus niet terugvragen.
Klinkt als een levenslange straf :? Kan je dat verhaal van die zonnepanelen KOR niet opzeggen omdat het al lang geleden is?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49
Ik denk een retorische vraag....

Mijn laadpaal wordt gemanaged door Ayvens. Ik kan daar zelf niets mee. Het enige wat ik kan doen is via de auto zelf het ampère en tijdsvak ingeven.
Ayvens app heeft wel een zon functie, die is aan en uit te zetten in de app, die gaat laden op 4kWh, minimum en gaat automatisch verhogen als er genoeg zon opwek is.
Thats it.

Ik neem aan dat ik dus ook helemaal niets kan met HA - ik heb al wel geprobeerd te conmecten, wat tips mbt wachtwoorden, etc. maar Ayvens heeft niet WELKOM01 als wachtwoord ingesteld :P

Een zekere helaas denk ik? Dus handmatig scherp zijn mbt de prijzen? Even wel of niet laden - handmatig.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries /vrijstaand huis gaslood / EV 40k / jaar

• blue eyes
Wolly schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Klinkt als een levenslange straf :? Kan je dat verhaal van die zonnepanelen KOR niet opzeggen omdat het al lang geleden is?
Na de periode kan je de KOR opzeggen of weer inzetten voor iets anders (1 jaar betalen, daarna weer de KOR). Voor mijn installatie was dit 5 jaar, die is net per 1/1/'26 gestopt.

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 17-01-2026 09:38 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries /vrijstaand huis gaslood / EV 40k / jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:31:

Mijn laadpaal wordt gemanaged door Ayvens. Ik kan daar zelf niets mee. Het enige wat ik kan doen is via de auto zelf het ampère en tijdsvak ingeven.
Ayvens app heeft wel een zon functie, die is aan en uit te zetten in de app, die gaat laden op 4kWh, minimum en gaat automatisch verhogen als er genoeg zon opwek is.
Thats it.

Ik neem aan dat ik dus ook helemaal niets kan met HA - ik heb al wel geprobeerd te conmecten, wat tips mbt wachtwoorden, etc. maar Ayvens heeft niet WELKOM01 als wachtwoord ingesteld :P

Een zekere helaas denk ik? Dus handmatig scherp zijn mbt de prijzen? Even wel of niet laden - handmatig.
Bij Tesla kan je via de Tesla api alles regelen, wellicht heeft jouw auto ook zoiets?

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:06

Thats it.

Zou het dan een idee zijn om de auto planner te gebruiken en opladen toe te staan tussen 09:00-17:00 en 23:00-07:00? Dan zit je BE niet in de weg met de piekmomenten. Daarnaast zou je je auto op bijv max 20A kunnen zetten. Dan blijft er nog genoeg over voor de Deye en eventuele huisverbruikers (uitgaande van 3x 25A). Mogelijk dat je met HA een ontladingsactivatie kan afvangen en dan de auto naar 6A te zetten oid? Doordat je auto continue gaat laden zal hij wellicht ook minder leeg raken en wordt je verbruik wat voorspelbaarder voor BE.

• blue eyes
Wolly schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Bij Tesla kan je via de Tesla api alles regelen, wellicht heeft jouw auto ook zoiets?
Wat ik al aangaf, alleen tijdvak en ampères (6 - 32; waarbij 16A effectief de max is, 3*25A hier).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

deejeebv schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Heb vandaag gemeten. Direct bij het apparat 65dB, aan de kamerkant van de deur mar de berging 46dB.
Dat is best fors!
Is dat in een koele berging of in een verwarmde berging? Lijkt me dat de ventilatoren pwm gestuurd zijn op hoeveelheid warmte af te voeren? Of is het gewoon aan/uit.

Kan in de zomer anders nog luider worden?

• blue eyes
PisPix schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Zou het dan een idee zijn om de auto planner te gebruiken en opladen toe te staan tussen 09:00-17:00 en 23:00-07:00? Dan zit je BE niet in de weg met de piekmomenten. Daarnaast zou je je auto op bijv max 20A kunnen zetten. Dan blijft er nog genoeg over voor de Deye en eventuele huisverbruikers (uitgaande van 3x 25A). Mogelijk dat je met HA een ontladingsactivatie kan afvangen en dan de auto naar 6A te zetten oid? Doordat je auto continue gaat laden zal hij wellicht ook minder leeg raken en wordt je verbruik wat voorspelbaarder voor BE.
Ik kan alleen 1 tijdvak aangeven. Het is een Polestar 2. De bandbreedte is 6 - 16A, zoals je zegt, 3*25A.

Ik heb wel de PS2 integratie in HA zitten, dit is dan mogelijk een idee om dan via dit de ampères te variëren.
Uitlezen is wel iets anders dan kunnen aanpassen; voor zover ik weet heeft de deze integratie alleen het uitlezen, maar ga ik verder bekijken. Wellicht zijn er meer integraties voor de PS2.

Aan de andere kant, de Ayens app doet dit al, maar dan alleen op basis van zon.
Via de HA is dit dan 365 dagen.
Thx, ga ik over nadenken!

De Alfen laadpaal wordt van mij zodra het leasecontract stopt, is betaald door de baas, zolang ik via de baas lease heb ik alleen het gebruik, Ayvens (Groendus BV er achter) 100% het beheer, en helemaal dichtgezet.

• overhyped

Thats it.

Ik heb volledige toegang tot mijn Ayvens paal, heb akkoord moeten geven dat ik zelf verantwoordelijk ben en moet betalen als ik de boel verkloot. Koste wel
Aandringen.

• overhyped
paQ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:16:
Hoezo is het of load of gen :?
Het werkt toch prima aan grid? De SE is afhankelijk van een strak grid signaal begrijp ik uit allerlei forum posts. De grid zijde is dat altijd, tot het moment dat hij off grid zal gaan.
Als dan GEN de oplossing is, betekent dat ook weer een extra set kabels bijv.

Punt blijft -denk ik! - dat wanneer aan load of aan gen en de accu is vol en er komt overschot, dat de Deye invloed gaat uitoefenen op wat de SE kwijt kan.
Ik kijk liever naar die 1000-en dagen dat we normaal bedrijf hebben ipv hier en daar enkele uren off grid.

Dat regel ik liever zelf via modbus TCP
Grid is voor de omvormer, volgens mij gaat de deye dan sowieso niet laden op de on, alleen tijdens een activatie.

• blue eyes
overhyped schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Ik heb volledige toegang tot mijn Ayvens paal, heb akkoord moeten geven dat ik zelf verantwoordelijk ben en moet betalen als ik de boel verkloot. Koste wel
Aandringen.
Heb ik gevraagd, ik hoefde niet eens aan te dringen; de baas zelf al verbood dit.

Alternatief was dan zelf een paal aanschaffen, Financieren, veel "complexere" boekhouding etc. En een paal die voldoet aan hun standaarden, via hun.... Kortom de hoofdprijs ook nog eens.
Contractueel is de waarde op 3000 euro gezet, maar dit was al in jan '21.
Met de "baas" mee is mee met hun systeem, niet bespreekbaar.

Dank voor het meedenken - enige optie is de auto kunnen aansturen via HA, maar dan meer dan de Polestar app zelf doet en toestaat. Polestar is een dicht systeem.

Weinig kans, dank voor de hulp!

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 18-01-2026 16:12 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:15
Get!em schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Dat is best fors!
Is dat in een koele berging of in een verwarmde berging? Lijkt me dat de ventilatoren pwm gestuurd zijn op hoeveelheid warmte af te voeren? Of is het gewoon aan/uit.

Kan in de zomer anders nog luider worden?
Is in een goed geïsoleerde aangebouwde berging. Was voor de accu er stond meestal een graad of 15 in de winter, nu 18 graden. Hij heeft wel verschillende standen, denk dat wat ik gemeten heb wel het maximum is.

• zunrob
0xygen500 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:29:
1a Leveren belast met hoog tarief heb je als enige qua prestaties. Dus je omzet daar in de 1e kolom invullen en het btw bedrag in die daarnaast. 1d , is je privegebruik.
1b,c,e, 2,3,4 heb je niet.
5a is je soms van bovenstaande.
5b vul je totaal btw van de installatie in (dit wordt automatisch al gezien als een - bedrag (vandaar het - teken))
5c is som van bovenstaande/
5d heb je niet.
5 e is je terug te vragen bedrag (er van uitgaande dat je niet meer omzet hebt dan je terug te vragen btw)
Toch nog een check mbt 1a. De omzet is dus het bedrag in groen? Over heel 2025?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:45
zunrob schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Toch nog een check mbt 1a. De omzet is dus het bedrag in groen? Over heel 2025?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOceIWI6t_LOe8kUZ6hWHPpW5ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vr0SstI8veYQXT0Ju9huhvnZ.png?f=fotoalbum_large

Deze heb ik gepakt

• Sportmind
Wolly schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Voor zover ik weet niet. De belastingdienst vertelde wel dat mijn vriendin verzoek tot beëindiging kan indienen omdat zij geen energie contract op haar naam heeft staan. Er werd mij ook verteld dat ongeveer half Nederland zo'n "los eindje" heeft door de KOR.

• Ronald
De KOR-drakenconstructie van de regering voor de BTW-teruggave van eerder zonnepanelen en nu accu's is iets waar denk ik niemand bij de belastingdienst blij van wordt....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
overhyped schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Grid is voor de omvormer, volgens mij gaat de deye dan sowieso niet laden op de on, alleen tijdens een activatie.
Alle pv opwek die over is gaat in de accu.

• 0xygen500
Ronald schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:54:
De KOR-drakenconstructie van de regering voor de BTW-teruggave van eerder zonnepanelen en nu accu's is iets waar denk ik niemand bij de belastingdienst blij van wordt....
Had ook wel heel wat gescheeld als ze ff iedereen een brief hadden gestuurd met je zit nog in de KOR, ben je nog aan het ondernemen? Zo niet zeg dit op via link bla bla bla

• overhyped
paQ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Alle pv opwek die over is gaat in de accu.
Niet als de omvormer buiten de deye staat. Dan is de omvormer precies hetzelfde als de netaansluiting, en daar gaat de batterij ook niet van laden zonder activatie.

• Ronald
Dat klopt niet… de Deye houdt rekening met alle verbruikers. Die staan in een offgrid configuratie zoals geïnstalleerd door Balans allemaal aan load, normaal allemaal aan de grid. Een negatieve verbruiker (PV-omvormer) wordt net zo hard gezien als een positieve (koelkast, oven, telefoonlader)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:58
Mijn back-up kastje is ook binnen, wel wat groot :')
Nu maar een Dehn erbij, sinds die toch lag te verstoffen.

Ik heb nu een voorbeeld gezien zonder hoofdschakelaar en tekstueel een opsomming met hoofdschakelaar. Wat zegt de norm hierover? Kan de Dehn nog vervangen voor een hoofdschakelaar, of toch een werkschakelaar er naast (die is dan wel 40A).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayt1u9gcugofT_euxhgNshMpmnc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91mKqvedCcsXeyWWiXFXCfNy.jpg?f=fotoalbum_tile
FH204A is voor nu een placeholder tot de b16 alamat er is.
Denk ook nog een 2P alamat er bij voor een kabel op rol.

[ Voor 85% gewijzigd door Source90 op 18-01-2026 01:00 ]

• paQ
overhyped schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:50:
[...]

Niet als de omvormer buiten de deye staat. Dan is de omvormer precies hetzelfde als de netaansluiting, en daar gaat de batterij ook niet van laden zonder activatie.
Zeker wel.
Alle aanwezige stroom gaat de accu is als daar plek is. Dat maakt echt niet uit waar aan de Deye hij hangt.

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-03 16:12
Vandaag kwam mijn Thermal Master P1 binnen (itt Flir Android én iOS). Nu kan ik mooi meten hoe warm de Deye en de schuur zijn. Je kan de Deye door de schuur muur heen zien. Hij hangt net naast het raam. Met de sneeuw onlangs heeft de sedum wél zo goed geïsoleerd dat de sneeuw even lang bleef liggen. Ook de Eastron en 3F alamat zijn duidelijk te zien (linksonder is m’n PoE switch, die verwarmd ook behoorlijk).

(De voorspelling was 3 graden vannacht maar lokaal is het ietsje kouder, of ik snap iets nog niet.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whmk9KlT8LHciVzDvSGvkaWGwuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44iYTn2yTPNb3G19fVwnjWHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSCYrNjJG1v_TWbG2N-n-38VRlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOG7d1qQ6ShRKme5lfnAbOD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LpzNKn9U_Iy-DkGOdgBkXxF55k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22dxhK807xI1k3ea3c5hhCEk.jpg?f=fotoalbum_large

• overhyped
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 01:24:
[...]

Zeker wel.
Alle aanwezige stroom gaat de accu is als daar plek is. Dat maakt echt niet uit waar aan de Deye hij hangt.
Leg eens uit dan: een opwekken buiten de deye is precies hetzelfde als het electriciteitsnet: onderdeel van het grid. Of zou jij ‘m dan tussen de deye en de meter hangen? Dan zou ‘t op basis van de meetgegevens kunnen.

Sowieso de slechtste optie: je weet 100% zeker dst het nooit off grid gaat werken, en al het eigen zon gebruik moet door de deye.

Voordeel van op load: al het huis gebruik wordt direct door de zonnepanelen afgevangen, overschot gaat de batterij in.

Potentieel voordeel gen: betere sturing off grid.

Voordeel aansluiting op grid: ????

• paQ
overhyped schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Leg eens uit dan: een opwekken buiten de deye is precies hetzelfde als het electriciteitsnet: onderdeel van het grid. Of zou jij ‘m dan tussen de deye en de meter hangen? Dan zou ‘t op basis van de meetgegevens kunnen.

Sowieso de slechtste optie: je weet 100% zeker dst het nooit off grid gaat werken, en al het eigen zon gebruik moet door de deye.

Voordeel van op load: al het huis gebruik wordt direct door de zonnepanelen afgevangen, overschot gaat de batterij in.

Potentieel voordeel gen: betere sturing off grid.

Voordeel aansluiting op grid: ????
Of een omvormer nou parallel aangesloten is aan GRID of in serie aan LOAD, maakt niet uit voor werking in normaal bedrijf. Zoals al @Ronald ook al aangaf; het is dan een negatieve verbruiker / verbruiker met opwek.

• overhyped
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Of een omvormer nou parallel aangesloten is aan GRID of in serie aan LOAD, maakt niet uit voor werking in normaal bedrijf. Zoals al @Ronald ook al aangaf; het is dan een negatieve verbruiker / verbruiker met opwek.
Maar dan moet je ‘m dus tussen de mid meter en de deye aansluiten.

• paQ
overhyped schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Maar dan moet je ‘m dus tussen de mid meter en de deye aansluiten.
De MID meter zit (sowieso) direct na de HS. Dus dat was al geen issue.

• overhyped
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:41:
[...]

De MID meter zit (sowieso) direct na de HS. Dus dat was al geen issue.
Dan snap ik de logica. In een offgrid scenario zie ik nog niet waarom je het zou willen, maar das een ander verhaal:)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMuG9tD35HyIsMI-4iLoiLS-fdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAUYH7vK8xkZnNPoxw6a8fDu.jpg?f=fotoalbum_largeZo hier de eerste keer 24 uur zonder noemenswaardige grid activiteit op een korte activatie in de nacht na. Toch wel een fijn gevoel dat je je eigen energie ook weer zelf verbruikt. Eens kijken hoe het gaat verlopen als de rest van de middag de zon nog blijft schijnen. Vanavond kan er in ieder geval wat eigen energie in de auto.

• paQ
overhyped schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Dan snap ik de logica. In een offgrid scenario zie ik nog niet waarom je het zou willen, maar das een ander verhaal:)
Nou, komt ie.
Dit is een aanname van mij, ik weet niet of het echt zo werkt.

Situatie:
L1 -4200W (Solaredge SE5000H)
L2 2800W (verbruikers)
L3 410W (verbruikers)

Aan Grid:
Solaredge levert alles DC > AC aan GRID zijde, en dus parallel aan de Deye. De Deye hoeft intern niet het faseverschil via de DC bus op te lossen. (blijft AC)

Aan Load:
Solaredge levert het overschot DC >AC terug de Deye in , die moet naar DC om het vervolgens AC aan L2 en L3 te kunnen afstaan. (of via/aan accu, maar het gaat om het stukje dubbele conversie)

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
jeeedeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:03:
[Afbeelding]Zo hier de eerste keer 24 uur zonder noemenswaardige grid activiteit op een korte activatie in de nacht na. Toch wel een fijn gevoel dat je je eigen energie ook weer zelf verbruikt. Eens kijken hoe het gaat verlopen als de rest van de middag de zon nog blijft schijnen. Vanavond kan er in ieder geval wat eigen energie in de auto.
Vermoed dat hij bij 95% gewoon het actuele overschot terug levert?
Hier door wat grotere verbruikers als een WP nog niet in de buurt van 95%.

• overhyped
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Nou, komt ie.
Dit is een aanname van mij, ik weet niet of het echt zo werkt.

Situatie:
L1 -4200W (Solaredge SE5000H)
L2 2800W (verbruikers)
L3 410W (verbruikers)

Aan Grid:
Solaredge levert alles DC > AC aan GRID zijde, en dus parallel aan de Deye. De Deye hoeft intern niet het faseverschil via de DC bus op te lossen. (blijft AC)

Aan Load:
Solaredge levert het overschot DC >AC terug de Deye in , die moet naar DC om het vervolgens AC aan L2 en L3 te kunnen afstaan. (of via/aan accu, maar het gaat om het stukje dubbele conversie)
Dat is een scenario waar je niet offgrid zit. Dat is een ander scenerio. I’m off grid zit er geen koppeling buiten de deye tussen grid en gebruikers

Sowieso zijn mijn fases zowel qua verbruik, als qua opwek behoorlijk in balans. (Pun intended) Alles drie fase wat er toe doet.

• paQ
overhyped schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:18:
[...]

Dat is een scenario waar je niet offgrid zit. Dat is een ander scenerio. I’m off grid zit er geen koppeling buiten de deye tussen grid en gebruikers

Sowieso zijn mijn fases zowel qua verbruik, als qua opwek behoorlijk in balans. (Pun intended) Alles drie fase wat er toe doet.
Dat is toch niet het (hele) punt?
En het maakt niet uit voor wel of geen off-grid installaties. Het gaat om het normaal bedrijf.

Als blijkt dat GRID zijdig er weldegelijk phase balancing is -is een setting- en aan LOAD zijde niet, dan zorg ik liever dat een groot deel van de 5MWh opwek per jaar (1 fase SE) niet langs dubbele conversie moet, dan dat ik een backup van een backup heb voor enkele uren per x jaar. (bij wijzen van)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 18-01-2026 19:31 ]

• overhyped
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Dat is toch niet het (hele) punt?
En het maakt niet uit voor wel of geen off-grid installaties. Het gaat om het normaal bedrijf.

Als blijkt dat GRID zijdig er weldegelijk phase balancing is -is een setting- en aan LOAD zijde niet, dan zorg ik liever dat een groot deel van de 5MWh opwek per jaar (1 fase SE) niet langs dubbele conversie moet, dan dat ik een backup van een backup heb voor enkele uren per x jaar. (bij wijzen van)
Prima, maar we hebben het over andere situaties. Voor mij is het off grid gebruik juist cruciaal. Als
Deye en solaredge dat niet gefixed hebben in de komende twee jaar gaat na twee jaar de deye op marktplaats en komt er een victron terug. De fase onbalans heb ik geen last van,

• PisPix
Ik zit nog wat te puzzelen in HA maar kom er niet helemaal uit. Hoe kan ik detecteren dat er onbalans is en de Deye gaat ontladen terwijl het huisverbruik hoog is (11kWh+). Ik wil dan grote verbruikers kunnen uitschakelen/pauzeren maar dan moet ik het wel kunnen detecteren. Iemand tips/ideeen? Wellicht toch de prijs erbij betrekken om de beslissing te onderbouwen?

Welke prijs template wordt er gebruikt om de prijs berekening te doen in het standaard energie dashboard in HA? Of is dat niet mogelijk?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Yaay schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Vermoed dat hij bij 95% gewoon het actuele overschot terug levert?
Hier door wat grotere verbruikers als een WP nog niet in de buurt van 95%.
Had ik ook verwacht, maar ging dus anders, vanaf 90% werd ontladen. Ik zal morgen de ontladingen eens langs de sell price houden :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuQC55IFHpi1lyFfzY5U6U0_Fbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZEGwNh93p5cFvkrjFpxVc0f.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
PisPix schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:17:
Ik zit nog wat te puzzelen in HA maar kom er niet helemaal uit. Hoe kan ik detecteren dat er onbalans is en de Deye gaat ontladen terwijl het huisverbruik hoog is (11kWh+). Ik wil dan grote verbruikers kunnen uitschakelen/pauzeren maar dan moet ik het wel kunnen detecteren. Iemand tips/ideeen? Wellicht toch de prijs erbij betrekken om de beslissing te onderbouwen?

Welke prijs template wordt er gebruikt om de prijs berekening te doen in het standaard energie dashboard in HA? Of is dat niet mogelijk?
Als je met zoveel huisverbruik een import activatie (of export) krijgt, dan zal hij tot de max gaan. 16kW in of uit dus (inverter external power)

• PisPix
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Als je met zoveel huisverbruik een import activatie (of export) krijgt, dan zal hij tot de max gaan. 16kW in of uit dus (inverter export power)
Maar de inverter kan toch maar tot 12 kWh terug leveren? Als de huisverbruikers al nagenoeg aan die max zitten wat vanuit de batterij geleverd wordt, dan kan de Deye toch niet nog meer gaan terugleveren?

• paQ
PisPix schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Maar de inverter kan toch maar tot 12 kWh terug leveren? Als de huisverbruikers al nagenoeg aan die max zitten wat vanuit de batterij geleverd wordt, dan kan de Deye toch niet nog meer gaan terugleveren?
12kW is het max vermogen van de inverter. 16kW van je huisaansluiting.
Ergo: als je 11 kW verbruikt, en er komt een import activatie,
dan zal je P1 ~16000W aangeven, en je accu ~ - 4200W

• PisPix
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:01:
[...]

12kW is het max vermogen van de inverter. 16kW van je huisaansluiting.
Ergo: als je 11 kW verbruikt, en er komt een import activatie,
dan zal je P1 ~16000W aangeven, en je accu ~ - 4200W
Het ging mij om een ontlaad activatie, die is dan toch niet te detecteren op basis van stroom waardes? Het zal wellicht geen veel voorkomende casus zijn maar ik probeer zoveel mogelijk mee te sturen om het resultaat ten goede te komen.

• paQ
PisPix schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Het ging mij om een ontlaad activatie, die is dan toch niet te detecteren op basis van stroom waardes? Het zal wellicht geen veel voorkomende casus zijn maar ik probeer zoveel mogelijk mee te sturen om het resultaat ten goede te komen.
Dan omgekeerd, maar idd dan zal je max beperkt blijven. tot wat er nog aan vermogen overblijft. ~ - 500W ofzo?

Je zou kunnen proberen te triggeren dat als langer dan (bijv) 30 sec < -500W inverter external power, dan issie in elk geval aan het exporteren. Of wachten op de API met het signaal erin :)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik had deze foto een tijd geleden geopend (en stond nog steeds in mijn browser)

https://gathering.tweaker...f6%252Fscreenshot-461.png

Echter als ik dit nu vergelijk met de installatie bij mij, dan zit de MID meter en de C25 aardlek automaat direct achter de meter. Met de hoofdschakelaar schakel ik alles af, behalve de spullen van balans (heb geen offgrid).
Nu vraag ik mij af of de situatie bij mij nu wel goed is aangesloten.

Van klussen krijg je grijze haren

• PisPix
paQ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:13:
[...]

Dan omgekeerd, maar idd dan zal je max beperkt blijven. tot wat er nog aan vermogen overblijft. ~ - 500W ofzo?

Je zou kunnen proberen te triggeren dat als langer dan (bijv) 30 sec < -500W inverter external power, dan issie in elk geval aan het exporteren. Of wachten op de API met het signaal erin :)
Ja die api zou top zijn, want als ik de auto voluit laat laden en de wasmachine gaat aan, dan zit ik er al overheen. Maar dan nog vraag ik me af hoe snel dat zal schakelen. De api elke 5 seconde uitlezen? Per user configureerbare webhook trigger zou top zijn. Dat scheelt wellicht ook aanzienlijk resources aan de infra van DonBalans.

In de praktijk zullen (gok ik) de meeste onbalans momenten waarbij ontlading nodig is zich in de piek momenten bevinden (07:00-09:00 en 17:00-23:00). Daar heb de EV lader automation al op afgestemd zodat de lader op stop gaat binnen die tijdslots.

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:28
Dag allemaal, ik heb 4jan de formulieren en situatieschets ingediend voor 48.2kWh incl off-grid.
De 19 paneeltjes 405Wp met Enphase Micro omvormers IQ8M wil ik wel in off-grid werkend hebben.
Moet kunnen neem ik aan…

2025:
ca.14.000kW: totaal jaarlijks stroomverbruik, incl EV laden
ca. 9.800kW: laden EV
ca. 6.500kW: opbrengst PV
ca. 3.500kW: terug levering PV

Huis all electric en elke stroomverbruiker lees ik uit met (32) Shelly spul, beetje je doorgeslagen hobby :-)
In meterkast uitlezing grote stroomverbruikers (Laadpaal, WP, EV) met Eastron Modbus kWh meters.
Dat alles geïntegreerd in Loxone zodat ik weet waar elke kW heen gaat, behalve de Bora dat ging me te ver haha

Als BE geïnstalleerd wordt wil ik kWh (import en export) van BE accu ook gemeten hebben en in Loxone integreren.
Hopelijk heeft Don de API tegen die tijd beschikbaar zodat ik data eraf kan peuteren.

Het EV laden is nog een dingetje lees ik, misschien kan BE inspiratie opdoen bij bv Tibber?
Met slim laden “aan” is communicatie tussen EV en paal gegarandeerd; efficiënt EV laden op ingestelde SOC% met vertrektijd.

Maar we zitten in een pilot fase waar nodige fine tuning van toepassing is.

Ik blijf alles nauwgezet volgen en lees jullie berichten met veel interesse!

• overhyped
PisPix schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Ja die api zou top zijn, want als ik de auto voluit laat laden en de wasmachine gaat aan, dan zit ik er al overheen. Maar dan nog vraag ik me af hoe snel dat zal schakelen. De api elke 5 seconde uitlezen? Per user configureerbare webhook trigger zou top zijn. Dat scheelt wellicht ook aanzienlijk resources aan de infra van DonBalans.

In de praktijk zullen (gok ik) de meeste onbalans momenten waarbij ontlading nodig is zich in de piek momenten bevinden (07:00-09:00 en 17:00-23:00). Daar heb de EV lader automation al op afgestemd zodat de lader op stop gaat binnen die tijdslots.
Ik hoop dat deze triggers lokaal vanaf de ems gaan lopen, bij voorkeur met mqtt of iets anders dat gemaakt is voor realtime communicatie. Ik hoop dat @Balans Energie niet de fout maakt om lokale energie acties afhankelijk te laten zijn van een cloud.

• paQ
Even gekeken, en hij doet idd aan phase balancing als de externe PV aan de GRID hangt.

dan is de vraag: wat doet ie er mee intern.
... mijn fontanellen doen zeer :|

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 19-01-2026 09:59 ]

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
Even een check hier: ik zie dat er vannacht voornamelijk korte laadmomenten zijn geweest van ca 1min (soms zelfs in hetzelfde kwartier). Hebben meer mensen dat gehad?

Ik heb dit wel eens vaker gehad en dacht eerst dat dit wellicht kwam doordat hij kortstondig 25kW pakt van het net als de laadpaal ook aangaat. Echter afgelopen nacht is er dus bijna alleen maar in dat soort korte momenten geladen terwijl de auto niet aangekoppeld was. (dat laatste ben ik overigens blij om anders was de auto steeds na het laadmoment nog 8min door blijven laden op 6A en dan was deze ochtend de balansbatterij een heel eind leeg geweest).

• paQ
Zelfde hier.
Zal toch net een kantelpuntje zijn geweest kwa tarief.

Ik zie dat de onbalansprijzen vandaag behoorlijk strak tegen de EPEX liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FENrTHGz1aKHB-j8FkQtcl8EEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2IXuQkFR9Tlokxkk0XYKLCW.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Bman schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:32:
Dag allemaal, ik heb 4jan de formulieren en situatieschets ingediend voor 48.2kWh incl off-grid.
De 19 paneeltjes 405Wp met Enphase Micro omvormers IQ8M wil ik wel in off-grid werkend hebben.
Als jouw situatie daadwerkelijk Enphase vraagt, oké, maar dat is zelden het geval. De Deye is zelf een PV-omvormer, met niet de meest geweldige schaduwtracker weliswaar, maar dat is lang niet altijd een issue.

Open voor je PV-aspect een eigen topic conform het info topic...

Beter stroom kan ook PV plaatsen, ze komen uit Brummen.
Huis all electric en elke stroomverbruiker lees ik uit met (32) Shelly spul, beetje je doorgeslagen hobby :-)
In meterkast uitlezing grote stroomverbruikers (Laadpaal, WP, EV) met Eastron Modbus kWh meters.
Dat alles geïntegreerd in Loxone zodat ik weet waar elke kW heen gaat, behalve de Bora dat ging me te ver haha
Lekker bezig :henk

Je kunt natuurlijk een eigen eastron plaatsen bij de Deye... er is ook een gelijkspanningsEastron die de 200A aan kan... als je helemaaaaal los wil.

• paQ
Ronald schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Lekker bezig :henk

Je kunt natuurlijk een eigen eastron plaatsen bij de Deye... er is ook een gelijkspanningsEastron die de 200A aan kan... als je helemaaaaal los wil.
kom je net 10A te kort :+

• Ronald
paQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:01:
[...]

kom je net 10A te kort :+
Hij is heeeeeeeeel ruim 200A: https://www.eastron.nl/al...gelijkspanning-kwh-meter/

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 19-01-2026 10:02 ]

• paQ

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-03 15:37

dof

fenrir schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:24:
Ik had deze foto een tijd geleden geopend (en stond nog steeds in mijn browser)

https://gathering.tweaker...f6%252Fscreenshot-461.png

Echter als ik dit nu vergelijk met de installatie bij mij, dan zit de MID meter en de C25 aardlek automaat direct achter de meter. Met de hoofdschakelaar schakel ik alles af, behalve de spullen van balans (heb geen offgrid).
Nu vraag ik mij af of de situatie bij mij nu wel goed is aangesloten.
Lijkt me inderdaad wat gek.
Denk je met de hoofdschakelaar in de meterkast alles uit te doen, loopt de Deye gewoon door?
Kun je natuurlijk die C25 ook nog uitzetten, maar dat is toch niet zoals bij anderen meen ik.
(ben zelf nog aan het wachten op m'n installatie)

• paQ
dof schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Denk je met de hoofdschakelaar in de meterkast alles uit te doen, loopt de Deye gewoon door?
Kun je natuurlijk die C25 ook nog uitzetten, maar dat is toch niet zoals bij anderen meen ik.
@fenrir
De Deye blijft aan als je de HS uitschakelt.
Want Accu en eventueel aangesloten PV.
Maar dat staat los van die C25 alamat. (die heeft ook geen prik groepenkast zijdig)
Als die kant van het net weg valt, schakelt de Deye automatisch in off grid en schakelt het signaal aan de GRID zijde uit.

In off grid gaat ook je groepenkast niet spanningsloos hoor door alleen de HS om te zetten.
LOAD heeft sowieso spanning, wel of geen off grid. Dus in off grid modus blijft hij via die weg terugvoeden aan je groepenkast.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 19-01-2026 11:53 ]

• blue eyes
Installatie gestart!

Tipje voor anderen - iets soort van over het hoofd gezien.

De Deye wordt aan de muur bevestigd, buitenmuur is steen, spouw, houtwerk en afgewerkt met gips.
Echter, mijn huis is best goed geïsoleerd.
Maw, hele dikke muren......
Hadden we even geen rekening mee gehouden.

Nu fors beter dan provisorisch, degelijk en stevig, een berken houten plaat van 18mm op de muur gekit en geschroefd.
Ik ga dit later zelf het beter afwerken, de plaat is niet helemaal haaks. Maar dat komt later prima in orde, netjes bijzagen met de cirkelzaag of andere tooling. Even haaks maken ;)
Als het nodig is.

Schiet al op!

Fijne monteur!

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 19-01-2026 11:43 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je ook pv kabels doortrekt (door een tuin?) dan wil ik graag weten hoe dat is gedaan wat afscherming en onderlinge afstand tussen + en - betreft :)
Ik ga er een of/of versie van maken, ofwel de huidige situatie (2x 1 fase SMA) of alles op de Deye door simpelweg de kabels in de SMA's te steken of de nieuwe naar de Deye waar MC4 of Sunclix op komt.
Met Sunclix heb ik geen verloop nodig naar MC4 en het is toch allemaal afgeschermd.
Ik kan kijken of er DC schakelaars zijn waar dit mee kan.
Overigens blijkt mijn oude SB4000TL21 geschikt te zijn voor off-grid met een Sunny Island, zie https://www.sma-sunny.com...7/SB-OffGrid-TI-en-42.pdf en dat kan met de Deye ook op de GEN ingang.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:28
[quote]Ronald schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Als jouw situatie daadwerkelijk Enphase vraagt, oké, maar dat is zelden het geval. De Deye is zelf een PV-omvormer, met niet de meest geweldige schaduwtracker weliswaar, maar dat is lang niet altijd een issue.

Open voor je PV-aspect een eigen topic conform het info topic...

Beter stroom kan ook PV plaatsen, ze komen uit Brummen.

[...]

De Enphase micro omvormers brengen de PV opbrengst met AC binnen.
Ik laat die omvormers lekker zitten, installatie is uit 2023 en ben niet toe aan vervanging _/-\o_
Een nieuwe laadpaal gaat er komen waar ik wil kunnen instellen dat op louter zonnestroom EV geladen wordt, niet via de BE accu.
Benieuwd hoe we dit gaan realiseren met de toekomstige API.
Note: ik heb geen Home Assistant of -Wizard, maar vindt die overzichten van Paq wel super gave wannahaves :9~

• Ronald
@Bman Ik las het niet alsof je het al had liggen: ja natuurlijk blijft dat dan.

Zou een gen-poort aansluiting als MI moeten worden...

• jacovn
  • Laatst online: 21:52
blue eyes schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:14:
Installatie gestart!

Tipje voor anderen - iets soort van over het hoofd gezien.

De Deye wordt aan de muur bevestigd, buitenmuur is steen, spouw, houtwerk en afgewerkt met gips.
Echter, mijn huis is best goed geïsoleerd.
Maw, hele dikke muren......
Hadden we even geen rekening mee gehouden.

Nu fors beter dan provisorisch, degelijk en stevig, een berken houten plaat van 18mm op de muur gekit en geschroefd.
Ik ga dit later zelf het beter afwerken, de plaat is niet helemaal haaks. Maar dat komt later prima in orde, netjes bijzagen met de cirkelzaag of andere tooling. Even haaks maken ;)
Als het nodig is.
Heb je wel of geen (kalkzandsteen) binnenmuur ?

Wij hebben garage met zelfde muren als huis, buiten steen, isolatiepakket, binnenmuur.van kalkzandsteen blokken.

Moet daar dan nog een plaat op ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Source90
jacovn schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Heb je wel of geen (kalkzandsteen) binnenmuur ?

Wij hebben garage met zelfde muren als huis, buiten steen, isolatiepakket, binnenmuur.van kalkzandsteen blokken.

Moet daar dan nog een plaat op ?
Met de juiste pluggen kan de Deye makkelijk aan een kalkzandsteen- of cellenblokken.. Zoveel weegt de omvormer nou ook weer niet. Kalkzandsteen wordt ook gebruikt voor veel dragende muren binnenshuis.
Gelijk ook nog brandwerened/onbrandbaar.

Hier komt hij gewoon op de buitenschil/metselwerk van mijn woning (binnenkant van aanpandige garage).
Is het verstandig om daar nog iets tussen te doen, niet voor brandwering of gewicht maar tegen trillingen/geluid?

Wordt de Deye opgehangen met 4 bouten/schroeven, of meer? Dacht er zelf aan om te vragen om de Deye op te hangen met van die wasmachine rubbers tussen muur en omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.47007978.jpg?dvid=8
Zal al wat schelen.

De garage grenst bij ons aan de woonkamer, met daar tussen een metselmuur - isolatie - spouwmuur - kalkzandsteenblokken (of isolatie/spouw omgedraaid).
Geen idee hoeveel geluid nog hoorbaar is na plaatsen.

Als alternatief dacht ik nog aan een grote rubberen (of dergelijke) plaat op te hangen die het gewicht kan dragen en de Deye daar aan te hangen, ofwel niet direct aan- c.q. losgekoppeld van de woning. Is wel wat meer werk.

[ Voor 48% gewijzigd door Source90 op 19-01-2026 13:09 ]

• blue eyes
Nope, binnenkant is hout met gips. En heeeeel veel isolatie, dan de Steens buitenmuur.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Met de juiste pluggen kan de Deye makkelijk aan een kalkzandsteen- of cellenblokken.. Zoveel weegt de omvormer nou ook weer niet. Kalkzandsteen wordt ook gebruikt voor veel dragende muren binnenshuis.

Hier komt hij gewoon op de buitenschil/metselwerk van mijn woning (binnenkant van aanpandige garage).
Is het verstandig om daar nog iets tussen te doen, niet voor brandwering of gewicht maar tegen trillingen/geluid?

Wordt de Deye opgehangen met 4 bouten/schroeven, of meer? Dacht er zelf aan om te vragen om de Deye op te hangen met van die wasmachine rubbers tussen muur en omvormer:
[Afbeelding]
Zal al wat schelen.

De garage grenst bij ons aan de woonkamer, met daar tussen een metselmuur - isolatie - spouwmuur - kalkzandsteenblokken (of isolatie/spouw omgedraaid).

Als alternatief dacht ik nog aan een grote rubberen (of dergelijke) plaat op te hangen die het gewicht kan dragen en de Deye daar aan te hangen, ofwel niet direct aan- c.q. losgekoppeld van de woning. Is wel wat meer werk.
Als de bouten direct de muur in gaan, heb je aan die rubbers natuurlijk niet zoveel :) Bij trillingen moet je het ontkoppelen.

Maar ik begreep dat trillingen niet het probleem waren, meer een ventilatorgeluid.

• zunrob
Source90 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:57:
[...]

[Afbeelding]
Zal al wat schelen.

Ik heb deze voor de zekerheid ertussen gezet: https://geluidsisolatiedo...gsdempers#wandbevestiging.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hoeveel? en de zwaarste?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Trilling is idd niet het probleem, puur het geluid van de ventilatoren.

Ik ben toch malle pietje niet!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:11
Mijn korte ervaring is dat de omvormer een irritante hoge coilwhine heeft en de ventilator kan gaan blazen als een server die bij opstarten zn ventilatoren even op max laat draaien. Het is geen brommende warmtepomp buitenunit die via de muren door het huis plaatsen, waar je demping op moet plaatsen. Dus voornamelijk hoge geluiden die je moet isoleren, niet perse trillingen.

Edit: deze extreem hoge tonen hoor ik ook in de meterkast als de omvormer via een activatie bezig is. De meterkast deur houd gelukkig letterlijk alles tegen qua geluid.

Dus contact-isolatie zal weinig doen denk ik (maar het is een kleine moeite om het wel te doen als je er vroeg bij bent). Ik vind wel dat de ruimte waar de omvormer staat wel "lucht dicht" gescheiden zijn van de leefruimte. Dus dit systeem was sowieso niet geschikt om bijv op een zolder te plaatsen met open trappen.

[ Voor 10% gewijzigd door KoningSlakkie op 19-01-2026 13:36 ]

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:36
KoningSlakkie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:34:
Mijn korte ervaring is dat de omvormer een irritante hoge coilwhine heeft en de ventilator kan gaan blazen als een server die bij opstarten zn ventilatoren even op max laat draaien. Het is geen brommende warmtepomp buitenunit die via de muren door het huis plaatsen, waar je demping op moet plaatsen. Dus voornamelijk hoge geluiden die je moet isoleren, niet perse trillingen.

Dus contact-isolatie zal weinig doen denk ik (maar het is een kleine moeite om het wel te doen als je er vroeg bij bent). Ik vind wel dat de ruimte waar de omvormer staat wel "lucht dicht" gescheiden zijn van de leefruimte. Dus dit systeem was sowieso niet geschikt om bijv op een zolder te plaatsen met open trappen.
Nee zeker niet! En daar is Balans ook duidelijk in, ze geven dat duidelijk aan.

Had mijn leverancier dat maar gedaan bij het plaatsen van m'n SolarEdge Hybride omvormer. Die hangt in een open installatieruimte op zolder naast 2 slaapkamers. Het is nog te horen in de hal beneden. Zelfs bij een schouw hebben ze er niks over gezegd en nu zit je met de ellende.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:41
KoningSlakkie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:34:

Edit: deze extreem hoge tonen hoor ik ook in de meterkast als de omvormer via een activatie bezig is. De meterkast deur houd gelukkig letterlijk alles tegen qua geluid.

Kan ik me ook in vinden. Ik ben blij dat ik hem aan de buitenmuur van de garage heb hangen. Persoonlijk vind ik dat hij teveel geluid maakt voor aansluitend aan een leef/verblijf ruimte.

8er∠er in 't Salland

• Source90
De garage bij ons is "open" (natuurlijke ventilatie), ben benieuwd hoe het klinkt buiten de garage met dergelijke coil whine. Hoop niet dat voorbijgangers denken ik hoogspanningskabels in mijn garage opsla.
Is het nog veilig om de motor anderhalve meter er naast te zetten :D

Als het geen trillingen zijn, laat ik het wel achterwege. Onze muur zal het hopelijk niet doorheen komen. Is een A++++ woning en hoor vrij weinig van buiten.

[ Voor 38% gewijzigd door Source90 op 19-01-2026 13:46 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Schuurman92 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Kan ik me ook in vinden. Ik ben blij dat ik hem aan de buitenmuur van de garage heb hangen. Persoonlijk vind ik dat hij teveel geluid maakt voor aansluitend aan een leef/verblijf ruimte.
Plan is voorlopig nog dat hij hier aan de buitenmuur van het huis komt (buitenblad spouwmuur originele woning 1991, kalkbreuksteen), welke de binnenmuur vormt van de aanpandige ongeisoleerde garage. Grootste zorg zit bij mij dat deze muur aansluit op het schuin dak er direct boven (40cm hoger dan de plek van de deye) (1ste verdieping) en dat daar de slaapkamer is. En dat er geluid gaat lekken door de aansluiting muur/schuindak. Ik ga dit nog eens testen op basis van de info in de laatste posts.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:36
Jullie hebben het dan over aan de buitenmuur. Heb je daar niet te maken met buren? tussen mijn garage en die van de buren zit 5 meter ruimte dus dit geluid gaan ze zeker horen.

• zunrob
4x de WF15. Deze doen dus niks aan het ventilatorgeluid, maar voorkomen wel dat mogelijke trillingen ten gevolge van die ventilator door worden gegeven aan de muur.

• zunrob
Get!em schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Plan is voorlopig nog dat hij hier aan de buitenmuur van het huis komt (buitenblad spouwmuur originele woning 1991, kalkbreuksteen), welke de binnenmuur vormt van de aanpandige ongeisoleerde garage. Grootste zorg zit bij mij dat deze muur aansluit op het schuin dak er direct boven (40cm hoger dan de plek van de deye) (1ste verdieping) en dat daar de slaapkamer is. En dat er geluid gaat lekken door de aansluiting muur/schuindak. Ik ga dit nog eens testen op basis van de info in de laatste posts.
Zet de föhn aan en ga luisteren idd. :)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
Ik vind het zelf allemaal wel meevallen qua geluid, hangt hier in de garage welke vast zit aan het huis. Huis is van 1975 en verder niet na geïsoleerd oid en ik hoor het geluid niet in huis en wellicht nog belangrijker de vrouw ook niet. Moet wel zeggen dat wij aan een doorgaande weg wonen midden in het dorp en er dus altijd wel wat bijgeluid en rumoer is bij het huis.Woon je ergens in het midden van het bos waar je alleen de vogels hoort kan ik me voorstellen dat een bijgeluid mogelijk meer opvalt maar dat is hier zeker niet het geval.

We hebben ook een wamtepomp aan de straatzijde hangen en ik heb hier ook de buren / aanwonenden nooit over gehoord dat ze het ding hebben horen draaien..

[ Voor 12% gewijzigd door ecn1985 op 19-01-2026 13:59 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• 0xygen500
Source90 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:43:
De garage bij ons is "open" (natuurlijke ventilatie), ben benieuwd hoe het klinkt buiten de garage met dergelijke coil whine. Hoop niet dat voorbijgangers denken ik hoogspanningskabels in mijn garage opsla.
Is het nog veilig om de motor anderhalve meter er naast te zetten :D

Als het geen trillingen zijn, laat ik het wel achterwege. Onze muur zal het hopelijk niet doorheen komen. Is een A++++ woning en hoor vrij weinig van buiten.
Je buren horen niks. Is gewoon een hoge toon maar is niet zo dat heel de straat meegeniet.

• Ronald
Heeft iemand ervaring met deze dingen? https://benem.nl/trillingsvrije-pluggen-set-4.html

Idee is minder resonantie aan de muur door te geven... wat fan geluid minder prominent zou moeten maken?

• paQ
Sja ikzelf kan lastig beoordelen hoe de inverter binnen zou klinken. Als ik in de tuinkast waar hij hangt bezig ben hoor ik hem heus wel eens aanslaan, maar moet ook zeggen dat ik het geluid nou niet als zeer luid ervaar. Maar in een buitenopstelling denk ik dicht tegen 'non-issue' aan verwacht ik.

• paQ
Ronald schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:45:
Heeft iemand ervaring met deze dingen? https://benem.nl/trillingsvrije-pluggen-set-4.html

Idee is minder resonantie aan de muur door te geven... wat fan geluid minder prominent zou moeten maken?
Kan me niet voorstellen dat het iets toevoegt.

Het geruis wat je hoort komt met name (verwacht ik) door de wind van de fanbladen die tegen de koelribben 'slaat'. Contactgeluid lijkt me echt nihil.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ligt ook compleet aan je situatie. Ik woon in buitengebied, waar het snachts muisstil is. (als in, letterlijk, als ik buiten ga staan, kan ik een muis tussen de bladeren horen ritselen).

• blue eyes

Voor dat geld.... baat het niet, schaad het niet principe ;)

• ecn1985

Ik heb de steunen van de warmtepomp met deze pluggen vastgezet, zie link voor de set-up. De WP zit vast aan de garage en wij horen de WP nooit draaien. Ze voldoen waarvoor ik ze heb aangeschaft destijds, ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe het zou zijn zonder gebruik van de pluggen....
Zoals boven aangegeven het kan zeker geen kwaad om te doen. Heb het zelf niet gedaan bij de omvormer omdat ik dacht dat het allemaal wel mee zou vallen en dat is hier ook het geval.

ecn1985 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 19-01-2026 15:36 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
In hoeverre zijn de kosten in het online portal van Balans accuraat? Wordt er over dit gedeelte achteraf nog een exacte berekening gedaan wat de kosten worden voor de maand? Zit nu behoorlijk hoog in de kosten voor het 1e deel van januari. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XieD2kUpCfqigAW2Onp16IBpjo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NBdamNW5AcfGrLddJTEvUr8v.png?f=user_large

Hoe zit dit er bij anderen uit?

Anders pas ik alvast het voorschot aan.. :'(

[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 19-01-2026 16:21 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:18:
In hoeverre zijn de kosten in het online portal van Balans accuraat? Wordt er over dit gedeelte achteraf nog een exacte berekening gedaan wat de kosten worden voor de maand? Zit nu behoorlijk hoog in de kosten voor het 1e deel van januari. [Afbeelding]

Ik mis in de legenda nog (voor dit jaar) saldering overheidsheffingen (na invoeding zonne-energie)

• ecn1985
Get!em schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:23:
[...]

Ik mis in de legenda nog (voor dit jaar) saldering overheidsheffingen (na invoeding zonne-energie)
Ja dat zal nog worden verrekend neem ik aan. Blijven dure maanden dec/jan/feb maar is dit nu het bedrag wat ik voor januari betaal?
Wordt buiten de saldering (dit jaar) nog wat anders verrekend?

Uiteindelijk gaat over het jaarbedrag ook de onbalans winst nog vanaf? (mits zit wordt goedgekeurd!)

Het is voor mij nog redelijk wazig hoe de rekening er straks uit gaat zien.. :?

Ik denk dat ik voor de zekerheid het voorschot wat hoger zet, als het tegenvalt doet het in elk geval minder pijn in 1x..

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 19-01-2026 16:30 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:11
ecn1985 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:18:
In hoeverre zijn de kosten in het online portal van Balans accuraat? Wordt er over dit gedeelte achteraf nog een exacte berekening gedaan wat de kosten worden voor de maand? Zit nu behoorlijk hoog in de kosten voor het 1e deel van januari. [Afbeelding]

Vraag ik mij ook af, energie rekeningen zijn al per definitie erg troebel. Nu al helemaal.

Ik zit op 216 euro in het portal van BalansStroom.
Homewizard P1 zegt dat het 231 euro had gekost (EPEX tarieven + belasting + BE opslag).

Dus wat er nog van af moet zijn de besparingen zoals te zien op het dashboard Balans Energie van 34 euro deze maand? De maand is natuurlijk nog niet voorbij.

Dus tot nu toe dus vele malen duurder dan zonder accu (want aanschaf accu). Op aFRR handelen icm zonnige periode moet flink gaan compenseren. Anders moet ik ook maar mijn voorschot flink veranderen, maar dan betaal ik al veel meer dan bij een vast contract.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik krijg net de opzegvergoeding binnen. Dit in combinatie met het afrekenen van november, december en januari is geen fijn eind van mijn periode bij Greenchoice.

Wel logisch allemaal. En misschien offtopic.

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 19-01-2026 16:41 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• ecn1985
KoningSlakkie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Vraag ik mij ook af, energie rekeningen zijn al per definitie erg troebel. Nu al helemaal.

Ik zit op 216 euro in het portal van BalansStroom.
Homewizard P1 zegt dat het 231 euro had gekost (EPEX tarieven + belasting + BE opslag).

Dus wat er nog van af moet zijn de besparingen zoals te zien op het dashboard Balans Energie van 34 euro deze maand? De maand is natuurlijk nog niet voorbij.

Dus tot nu toe dus vele malen duurder dan zonder accu (want aanschaf accu). Op aFRR handelen icm zonnige periode moet flink gaan compenseren. Anders moet ik ook maar mijn voorschot flink veranderen, maar dan betaal ik al veel meer dan bij een vast contract.
Ja laten we hopen dat het er als de zon gaat schijnen en aFFR erbij komt beter uit gaat zien, voor nu ben ik nog wel wat huiverig als ik na de rekening kijk op dit moment. Daar in tegen we hebben de keus gemaakt dus we gaan zien wat het brengt uiteidelijk. Was ook wel benieuwd hoe het er bij anderen uitziet, weet dat ik niet het meest zuinige huis heb maar als je het bedrag ziet is het toch weer even slikken.. zeker na al die jaren van salderen..

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08-03 22:07
ecn1985 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Ja laten we hopen dat het er als de zon gaat schijnen en aFFR erbij komt beter uit gaat zien, voor nu ben ik nog wel wat huiverig als ik na de rekening kijk op dit moment. Daar in tegen we hebben de keus gemaakt dus we gaan zien wat het brengt uiteidelijk. Was ook wel benieuwd hoe het er bij anderen uitziet, weet dat ik niet het meest zuinige huis heb maar als je het bedrag ziet is het toch weer even slikken.. zeker na al die jaren van salderen..
Ik heb in December 123,- betaald maar daar een credit van 101,- over gekregen.
Ik geloof dat dit iedere maand zo gaat, eerst de rekening daarna een credit en dan pas weet je wat de maand heeft gekost.
Inderdaad waren we gewend aan het eind van het jaar alles op een bult te verrekenen en waren we (pv bezitters) blij.
Nu eerst de dure maanden en straks die met opbrengst ipv kosten afwachten.
Ik ga dan de opbrengsten verzamelen en gebruiken voor volgende winter en als overblijft mijn vrouw uit eten nemen :9

• ecn1985
ibak schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Ik heb in December 123,- betaald maar daar een credit van 101,- over gekregen.
Ik geloof dat dit iedere maand zo gaat, eerst de rekening daarna een credit en dan pas weet je wat de maand heeft gekost.
Inderdaad waren we gewend aan het eind van het jaar alles op een bult te verrekenen en waren we (pv bezitters) blij.
Nu eerst de dure maanden en straks die met opbrengst ipv kosten afwachten.
Ik ga dan de opbrengsten verzamelen en gebruiken voor volgende winter en als overblijft mijn vrouw uit eten nemen :9
De tijd zal het leren..

• PisPix
Ik probeer de kit samen te stellen voor het groepenkastje wat ik op de load uitgang van de Deye wil aansluiten zodat er bij stroomuitval 3 stopcontacten beschikbaar zijn met stroom. Ik heb onderstaande componenten gevonden.

3x 16A Aardlekautomaat bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85006004/
https://www.elektramat.nl...ex9nle-el-1pn-b16-30ma-a/
https://www.elektramat.nl...hankelijk-ds301c-b16-a30/

3x Din stopcontact bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...liging-din-rail-85009005/
https://www.elektramat.nl...ndaarde-din-rail-ex9ds-g/
https://www.elektramat.nl...randaarde-din-rail-m1175/

1x Groepenkast (minimaal 12 posities) bijvoorbeeld 1 van onderstaande modellen:
https://www.elektramat.nl...0x165-mm-1spf006929f0515/
https://www.elektramat.nl...st-12-modules-leeg-13979/

Los van wat draad in de juiste dikte/kleuren, 5 aderige kabel en eventueel een wartel voor de betreffende groepenkast, wat is er nog meer nodig? Als ik (vooraf bekabelde) kant en klare groepenkasten online zoek/samenstel, kom ik veel hoger uit qua prijs. Mis ik iets, het is niet helemaal mijn materie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0nc_zb0uQgP9gHtQCjw-70lWNs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MA8iwO4S7QZVdz1shLMKo8Wb.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door PisPix op 19-01-2026 17:14 ]

• paQ
Ik snap deze oplossing wel hoor, maar ben je dan ook meteen voorzien in adequate verlengkabels om je essentials mee te voeden uit die stopcontactern?
Knappe verlengkabels zijn knap duur :X

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

dof schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Dat is precies waar ik mee zit @dof. De hoofdschakelaar is eigenlijk geen hoofdschakelaar meer, maar slechts een deel schakelaar omdat niet meer alles stroomloos wordt.
Voor de duidelijkheid, de "bestaande hoofdschakelaar" (met groen) zoals in onderstaand schema heb ik niet. De MID meter zit direct op het grid. Om die stroomloos te maken zou ik de verzegeling van de Stedin stoppenkast moeten verbreken en daar de stoppen eruit draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJRCaJwfM9YOnaxo-hIAu5G4MNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aM4R0vQG4DA9QEpnylmCTO6w.png?f=fotoalbum_large
@paQ geeft aan dat het normaal is, maar ik vind het opmerkelijk. Er moeten dus twee handelingen verricht worden om stroomloos te worden in plaats van 1.

Heb PV van Enphase, dus dat zit niet direct op de PN aansluiting van de Deye. Offgrid heb ik ook niet.

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1 ... 46 ... 77 Laatste