Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik had Deye eens gevraagd naar de 'sensor' van power losses, of dat incl eigen verbruik was.

Yes, include selfcomsumption.

In dat geval zit ik nog steeds op ca 85~88 RTE doorgaans.
Dat is echt niet gek. MAAR met veel verkeer, met koude dagen 100 kWh, is dat evengoed ca 7 kWh Waarmee ik de tuin sta te verwarmen :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:11
Source90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:42:
[...]
offtopic:
Je zou altijd nog, boven de batterij, een kast aan de muur kunnen hangen voor je Euroboxen en Festool
[Afbeelding]

Ook prima zelf op maat te maken met profielen.
Opbergen is geen probleem. Die Festool boxen had ik gebruikt om de omvang van de accu even uit te zetten.

Het ging er bij mij even om dat ik een dode hoek onder een L werkbank mogelijk toch ineens nuttig zou kunnen inzetten. Maar ik laat het idee vooralsnog even los.

De oorspronkelijke plaats, foto 1 was altijd al mijn gewenste plek voor een thuis accu. Niet wetende dat deze 52 cm diep is.

• paQ
  • Nu online
Maar, je wil er vast eens een keer bij kunnen om het een of ander. Moet alle troep weer aan de kant, planken weg. Wat als er een keer een blik afbijt of terpentine of wat dan ook omvalt. Zo over de accu's
Nu is het ook een dode hoek toch? :+ Zo'n dode hoek is de uitgelezen plek voor de broodmachine, ijsmaker, airfryer, ruitenstofzuiger, stoomreiniger en andere troep die na 3 keer nooit meer gebruikt wordt.
offtopic:
het zit diep
Schoenendroger! ..... ik vergat de schoenendroger

[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 15-01-2026 15:19 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:35
epicfailguy23 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens, maar ik geef mensen even een Headsup, omdat ze van allerlei stopcontact aan het bijplussen zijn (wat ik begrijp) maar ze MOETEN de dubbelcheck doen of alles goed geaard is, door OF the checken of de Deye dat is (bij offgrid niet via alamat wel aardedraad) OF zelf een alamat te plaatsen die voor de aardlek beveiliging zorgt.
Ik bedacht me net voor degene die een los stopcontact willen plaatsen dat ze een EXTRA/LOSSE Aardlek MOETEN plaatsen bij de stopcontact , mocht je een aarde hebben in de meterkast zal deze niet werken in een stroomuitval. Want vanaf die zijde is geen spanning, dus kan deze niet het verschil meten (dus ook niet beveiligen tegen aarde :X )

Let dus extra op bij plaatsen stopcontacten dat je dus OF een losse aardlek 3F+N plaatst of 3x 1F+N alamat. O+

• Guido7619
paQ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:04:
Maar, je wil er vast eens een keer bij kunnen om het een of ander. Moet alle troep weer aan de kant, planken weg. Wat als er een keer een blik afbijt of terpentine of wat dan ook omvalt. Zo over de accu's
Nu is het ook een dode hoek toch? :+ Zo'n dode hoek is de uitgelezen plek voor de broodmachine, ijsmaker, airfryer, ruitenstofzuiger, stoomreiniger en andere troep die na 3 keer nooit meer gebruikt wordt.
De werkbank loopt geheel door tot in de hoek. Het gaat dus om de onbenutte ruimte onder de werkbank, niet erop.

Aan beide zijden komen dan gereedschapslade kasten. De accu is dan niet 1 2 3 bereikbaar, maar de omvormer en alles natuurlijk wel. De accu's zelf hoef je toch niet dagelijks te vertroetelen of iets op aflezen?

Het was maar een idee. Een hersenspinseltje. Net als mensen die hem ergens buiten zetten onder een zelf getimmerd hokje.

• paQ
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ik bedacht me net voor degene die een los stopcontact willen plaatsen dat ze een EXTRA/LOSSE Aardlek MOETEN plaatsen bij de stopcontact , mocht je een aarde hebben in de meterkast zal deze niet werken in een stroomuitval. Want vanaf die zijde is geen spanning, dus kan deze niet het verschil meten (dus ook niet beveiligen tegen aarde :X )

Let dus extra op bij plaatsen stopcontacten dat je dus OF een losse aardlek 3F+N plaatst of 3x 1F+N alamat. O+
handig:
https://www.amazon.de/-/e...stekke%2Caps%2C113&sr=8-2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZrIxHaUocI1piOOL2yNjb1V_Jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ogds4VWjCYE5d8EMHrXo7Sg4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 15-01-2026 15:25 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:52
Guido7619 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:21:
[...]
De accu's zelf hoef je toch niet dagelijks te vertroetelen of iets op aflezen?
Elke dag een knuffeltje en kusje voor het slapen gaan helpt zeker met de kWh prijs voor de volgende dag. :>

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:04:
Schoenendroger! ..... ik vergat de schoenendroger
Met een nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming is een losse elektrische schoenendroger (€25 bij de Action) onmisbaar om je schoenen droog te krijgen voordat ze (nog erger) gaan stinken :P
De andere optie is om een schoenendroogrekje boven de Deye te monteren :+

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Source90
Ik dacht nu aan deze indeling. Nog in dubio of de hoofdschakelaar wel nodig is. Enige onderdeel dat ik nog niet in huis heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaF3x-LHXnUqj5-H9x23f22q-U0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5xkQJ6mAGSD5Xjbr8z5Tag66.png?f=fotoalbum_large

3x Schuko,
3x installatieautomaat
4Pin aardlekschakelaar en/of automaat (beide aanwezig)

Heb ik al liggen. Suggesties?

Idee is om de vriezer (komt naast de batterij) op de schuko aan te sluiten bij langdurige stroomuitval, de keukengroep (waar koelkast en vriezer 2 op zitten) eventueel aan te sluiten op de automaat. En wat n.t.b. groepen. Eventueel haspel voor lampen.

Wel manueel overzetten, maar verwacht/hoop het eigenlijk nooit nodig te hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Source90 op 15-01-2026 15:49 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:34
@Guido7619 hoe mooi het ook lijkt om hem weg te stoppen in de hoek, ik zou het niet doen. Ik zie die fles St Marc al omvallen over je batterij pack heen.. Maak of koop desnoods een verrijdbaar meubel die onder je werkbank kan schuiven zodat je de ruimte in de hoek wat makkelijk kan benutten. Of zoiets https://www.ikea.com/nl/n...nkergrijs-bruin-s29584638, of een gratis een oude keukencarousselkast van MP...

Ik ken de rest van je garage niet, maar misschien is het wel fijn om hem bijvoorbeeld rechts naast je werkbank te zetten, zodat de batterij pack niet voor je ingang komt en je zodoende een mooi aansluitend geheel hebt...

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:46:
Ik dacht nu aan deze indeling. Nog in dubio of de hoofdschakelaar wel nodig is. Enige onderdeel dat ik nog niet in huis heb.

[Afbeelding]

3x Schuko,
3x installatieautomaat
4Pin aardlekschakelaar en/of automaat (beide aanwezig)

Heb ik al liggen. Suggesties?

Idee is om de vriezer (komt naast de batterij) op de schuko aan te sluiten bij langdurige stroomuitval, de keukengroep (waar koelkast en vriezer 2 op zitten) eventueel aan te sluiten op de automaat. En wat n.t.b. groepen. Eventueel haspel voor lampen.

Wel manueel overzetten, maar verwacht/hoop het eigenlijk nooit nodig te hebben.
Ook hier geldt: Als 1 foutstroom maakt, slaat alles af.

• Source90
paQ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Ook hier geldt: Als 1 foutstroom maakt, slaat alles af.
Dat is wat mij betreft acceptabel. Hoop het ook eigenlijk nooit nodig te hebben. Scheelt weer de aanschaf van 3x 2P ALS.

Beetje ecologisch bezig zijn met alles wat al aanwezig is te gebruiken :+

Voor mij ook enkel de bedoeling dat de verdeelkast pas aan gaat bij storing en niet permanent van prik wordt voorzien.

Zeker als ik enkel een vriezer, groep met een koelkast/vriezer en een paar lampen aansluit, is de sluiting vrij eenvoudig te vinden, verwacht ik.

[ Voor 38% gewijzigd door Source90 op 15-01-2026 16:11 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jeeedeee schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:05:
@Guido7619 hoe mooi het ook lijkt om hem weg te stoppen in de hoek, ik zou het niet doen. Ik zie die fles St Marc al omvallen over je batterij pack heen..
Volgens mij vergeet hij dat er een omvormer aan met liefst korte kabels zit die vrij moet hangen, dan kan die werkbank naast de batterij komen.
De batterij verplaatsen als dat ooit nodig is lijkt me ook wat, ruim 400kg op wielen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
Speedy-Andre schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Volgens mij vergeet hij dat er een omvormer aan met liefst korte kabels zit die vrij moet hangen, dan kan die werkbank naast de batterij komen.
De batterij verplaatsen als dat ooit nodig is lijkt me ook wat, ruim 400kg op wielen :+
Met die wieltjes zou ik het niet aandurven, wil je die battery in zijn geheel verplaatsen over een redelijk vlakke ondergrond zou ik hem persoonlijk afkoppelen en een handpalletwagen gebruiken.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Guido7619
Speedy-Andre schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Nee dat vergeet ik zeker niet. Kan prima allemaal in die hoek. De werkbank is een losliggend blad en kan dus op maat gemaakt worden zodat de kabels er prima kunnen lopen.

Ik zie er vanaf hoor, maar ruimte technisch gezien kan het prima.

Zie het zo voor je dan je een blad tussen accu en omvormer schuift, en een stukje wegzaagt waar de kabels lopen. Die ruimte ertussen is er wel.

En die losliggende troep die er momenteel ligt gaat allemaal weg. Bovenkasten staan al klaar om gemonteerd te worden.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Met die wieltjes zou ik het niet aandurven, wil je die battery in zijn geheel verplaatsen over een redelijk vlakke ondergrond zou ik hem persoonlijk afkoppelen en een handpalletwagen gebruiken.
Leuk, tenzij je zo'n ding niet hebt en/of kwijt kan :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
Speedy-Andre schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Leuk, tenzij je zo'n ding niet hebt en/of kwijt kan :)
Laten staan, en niet meer aankomen..!

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Guido7619 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:13:
Zojuist het schouw formulier iingevuld met lokatie accu en omvormer in de garage. Maar achteraf heb ik een voormijzelf gezien nog betere plek bedacht.

Ik heb een L werkbank in de garage maar daarmee heb ik dus een dode hoek gecreëerd. Vroeger lagen hier de winterbanden opgeslagen maar met de steeds grotere auto's en bijbehorende wielen passen die ook niet meer. En ik heb momenteel ook geen winterbanden meer. Wil de hele werkbank hoek vernieuwen met ladekasten en bovenkasten zodat het allemaal wat georganiseerder wordt.

Het idee zou dan zijn om de accu's onder de werkbank te zetten en de omvormer erboven. Voordeel is dat het nog dichter bij het ventilatie rooster zit, nadeel is dat het 6-8 meter meer kabelwerk is(kruipruimte) En een hoop meer werk om de plek beschikbaar te maken en alles op te ruimen.

Mijn grootste voordeel is natuurlijk dat ik een stuk onbenuttte dode ruimte nu ineens wel nuttig kan maken.

Het is wellicht niet de meest logische oplossing maar werd getriggerd door een post een aantal pagina's terug waarbij iemand de accu half onder een werkbank heeft staan. Kwa werkbank hoogte komt het ook precies goed uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zorg dat je beide plekken helemaal leeg hebt op de dag van installatie en overleg met de installateur?
Hier hebben ze (na overleg) de kabels anders getrokken dan ik in eerste instantie bedacht had, waardoor ik tijdens installatie zoveel mogelijk zooispullen heb lopen verplaatsen om het een beetje toegankelijk te maken.

Van klussen krijg je grijze haren

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Zijn hier al tweakers die het draaien hebben? Ik ben benieuwd hoe het geluid van de omvormer in de praktijk is. Ik zou het dan in de garage willen hebben maar die heeft een tussendeur naar de woonkamer die aan de garage grenst. Zou t geluid dan hoorbaar zijn in de woonkamer?

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:37
lunnie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:15:
Zijn hier al tweakers die het draaien hebben? Ik ben benieuwd hoe het geluid van de omvormer in de praktijk is. Ik zou het dan in de garage willen hebben maar die heeft een tussendeur naar de woonkamer die aan de garage grenst. Zou t geluid dan hoorbaar zijn in de woonkamer?
Bij mij draait het in een vrijstaande garage.
Het geluid is momenteel beschaafd te noemen maar ik heb de hoogste koeling trap nog niet gehoord want het is momenteel koud in die garage.
Stand 2 heeft het geluid van een 3 standen fohn op stand 2 zou ik zeggen.
Dus leg een fohn in je garage en luister dan even in de woonkamer.
Evt betere deur of dichting en dan zal het denk ik geen probleem opleveren.
Ik woon in Gelderland en je zou mogen komen luisteren.
Evt vragen we Balans ervoor om op dat moment lang en flink te laden / ontladen bij mij om het te simuleren, geen probleem.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
lunnie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:15:
Ik vind het geluid tegenvallen. Niet dat hij vaak veel geluid maakt, maar als hij op vol vermogen aan het laden is hoor je hem bij ons in de woonkamer. De omvormer hangt in de berging, aan de buitenmuur, dat is denk ik een meter of 5 van de deur van woonkamer naar berging.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:32
Vandaag is de installatie geweest. Ging niet helemaal soepel. Ze waren er ruim 2 uur later dan afgesproken. Bij het ontladen leek de Deye in te houden (hij kwam niet hoger dan 8500 watt). Ook doet m'n laadpaal het nu nog maar op 1 fase omdat 2 van de 3 CT klemmen geen waardes meer weergeven (Zappi).

Ik wil nu m'n automations gaan schrijven maar ben benieuwd welke manieren er zijn om te bepalen welke status de Deye heeft. Ik zie de volgende statussen waarop ik zou willen acteren.
1) Deye gaat ontladen ivm onbalans/prijs in het net
2) Deye stopt met laden door hoogte SoC
3) Deye gaat laden door een te laag SoC
4) Deye gaat laden ivm onbalans/prijs in het net

Bij 1 en 3 wil ik dat de auto niet gaat laden.
Bij 2 en 4 wil ik dat de auto gaat laden.

Ik kan SoC/Load/Grid uitlezen via Solarman maar hoe kan ik onderscheid maken tussen 3 en 4?
Nr 1 kan ik afvangen door een ontlading te detecteren op de L1+L2+L3 in de Deye EN een negatieve flow op de L1+L2+L3 bij de hoofdaansluiting (> 1kWh).
Nr 2 kan ik afvangen door SoC >90% (??) en een negatieve flow op L1+L2+L3.bij de hoofdaansluiting.
Nr 3 en 4 vind ik lastig, bij welke SoC gaat de Deye (noodgedwongen) laden? En hoe weet ik dat het laden niet uit nood is (door laag SoC) maar door onbalans/prijs in het net?

Ik wil liever niet op basis van de prijs gaan acteren, dat zijn voor het laden van de auto naar mijn idee te korte interacties.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
PisPix schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:44:
Vandaag is de installatie geweest. Ging niet helemaal soepel. Ze waren er ruim 2 uur later dan afgesproken. Bij het ontladen leek de Deye in te houden (hij kwam niet hoger dan 8500 watt). Ook doet m'n laadpaal het nu nog maar op 1 fase omdat 2 van de 3 CT klemmen geen waardes meer weergeven (Zappi).
Ik neem aan dat er nog een oplossing voor je Zappi komt? Weet je ook waarom 2 van de 3 klemmen geen waardes meer geven? Zou je misschien (in een DM) kunnen doorgeven wie er bij je geweest zijn voor installatie. Ik heb ook een Zappi en laad nu op 1 fase, maar wil in de toekomst zeker op 3 fasen laden als er een andere auto komt. Dan moet dat wel goed werken.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• paQ
  • Nu online
Ja er ontbreekt wel info. Lijkt er op dat twee ct klemmen los zijn dan? Er wijzigt niets aan je fases.
Voor je laadautomation zie enkele pagina’s terug.
Voor 2 en 3 kun je een condition nemen van je SOC. (Icm een activatie bijv)

• PisPix
Sportmind schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Ik neem aan dat er nog een oplossing voor je Zappi komt? Weet je ook waarom 2 van de 3 klemmen geen waardes meer geven? Zou je misschien (in een DM) kunnen doorgeven wie er bij je geweest zijn voor installatie. Ik heb ook een Zappi en laad nu op 1 fase, maar wil in de toekomst zeker op 3 fasen laden als er een andere auto komt. Dan moet dat wel goed werken.
Ik ga morgen even bellen. De Zappi is ook even van de stroom geweest, mogelijk dat deze de instellingen kwijt is. Ik heb hem echter wel terug op 3 fase gezet en zag bij de readings dat 2 CT's geen waardes hadden. De CT klemmen zitten tussen de hoofdschakelaar en de meter van de netbeheerder. De BE installatie is ook hiertussen aangesloten. Er zijn nieuwe draden aangesloten op de meter van de netbeheerder naar de BE Chint/Modbus meter. Dus als de CT klemmen niet (goed) overgezet zijn naar de nieuwe draden, dan klopt het wel dat 't niet meer werkt. Het frontje van de meterkast eraf halen en even kijken kan ik nog wel zelf maar de kap achter de netbeheerder meter ga ik er niet af halen, dan moet nm ook de meter los.

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
ibak schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:28:
[...]

Bij mij draait het in een vrijstaande garage.
Het geluid is momenteel beschaafd te noemen maar ik heb de hoogste koeling trap nog niet gehoord want het is momenteel koud in die garage.
Stand 2 heeft het geluid van een 3 standen fohn op stand 2 zou ik zeggen.
Dus leg een fohn in je garage en luister dan even in de woonkamer.
Evt betere deur of dichting en dan zal het denk ik geen probleem opleveren.
Ik woon in Gelderland en je zou mogen komen luisteren.
Evt vragen we Balans ervoor om op dat moment lang en flink te laden / ontladen bij mij om het te simuleren, geen probleem.
Iedere fohn is anders blijkbaar. De fohn hier had meer dan 100 decibel op stand 1 dus geen roede ref.

Ik heb nu een SolarEdge Hybride omvormer met 3 LV batterijen totaal 13.8kW opslag.

Deze is opgehangen in een open installatieruimte op zolder. Leverancier heeft vooraf nooit aangegeven dat deze best wat lawaai kan maken. Ik heb op de db meter 56db gemeten bij volledig laden met 5kWh. Ben hier nog steeds over in gesprek (conflict) om dit op te lossen maar we komen er niet echt uit. Sta bijna op t punt om te zeggen neem de hele brut maar weer mee, laat het achter zoals het was en ik zoek wel een alternatief. Uiteraard zal dat niet zonder verlies gaan. Maar omdat deze pilot een behoorlijke goede prijs heeft voor het aantal kW wat je er voor terug krijgt kom ik dan dadelijk inclusief verlies op de huidige set op het zelfde eindbedrag uit. Vandaar dat dit in m'n bovenkamer aan het rammelen is :)

Maar omdat het geluid van de omvormer een nachtmerrie is geworden inmiddels ben ik er heel voorzichtig mee want deze ellende wil ik niet weer. Overigens staat in de datasheet van SolarEdge dat de omvormer <50db zou moeten zijn. De meting van 56db is wel via een app op de iPhone, deze schijnt redelijk nauwkeurig te zijn, maar een db meting is pas nauwkeurig als je een 0 waarde hebt dus laten we even uit gaan van die 50db.

Hierbij een fragment van het geluid

Mijn punt naar de leverancier is. Dit had je vooraf moeten melden, ze zijn namelijk achteraf langsgekomen om het geluid waar te nemen en hebben aangegeven dat dit wel het "normale" geluid is wat de omvormer produceren kan. M.a.w. je wist dit, en hebt een schouw gedaan en tijdens de schouw gezien dat er 2 slaapkamers naast de installatieruimte zijn. Ik had dit vooraf nooit ingeschat omdat de omvormer van SE die er al 8 jaar hangt nog nooit enige geluid gemaakt heeft (behalve af en toe een relais die je hoort schakelen)

[ Voor 12% gewijzigd door lunnie op 15-01-2026 20:11 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:58
PisPix schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:07:
[...]

Ik ga morgen even bellen. De Zappi is ook even van de stroom geweest, mogelijk dat deze de instellingen kwijt is. Ik heb hem echter wel terug op 3 fase gezet en zag bij de readings dat 2 CT's geen waardes hadden. De CT klemmen zitten tussen de hoofdschakelaar en de meter van de netbeheerder. De BE installatie is ook hiertussen aangesloten. Er zijn nieuwe draden aangesloten op de meter van de netbeheerder naar de BE Chint/Modbus meter. Dus als de CT klemmen niet (goed) overgezet zijn naar de nieuwe draden, dan klopt het wel dat 't niet meer werkt. Het frontje van de meterkast eraf halen en even kijken kan ik nog wel zelf maar de kap achter de netbeheerder meter ga ik er niet af halen, dan moet nm ook de meter los.
maar nu werkt je batterij wel normaal?

• PisPix
paQ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:52:
Ja er ontbreekt wel info. Lijkt er op dat twee ct klemmen los zijn dan? Er wijzigt niets aan je fases.
Voor je laadautomation zie enkele pagina’s terug.
Voor 2 en 3 kun je een condition nemen van je SOC. (Icm een activatie bijv)
Ik denk idd 2 klemmen los.

Ik heb gekeken naar jouw automation maar hoe maak je onderscheid tussen de batterij is leeg en moet noodgedwongen (duur) laden en de batterij is leeg en gaat (toevallig) laden omdat de prijs/onbalans gunstig is?
Bij die laatste wil ik een aangesloten auto namelijk ook laten laden, bij die eerst zeke rniet.

• Source90
@PisPix Of BE heeft de CT verkeerd aangesloten. Er staat een pijl op voor de richting. Kan zijn dat deze verkeerd om zitten.

Kijk even of je de pijl ziet staan op het blokje.

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 15-01-2026 20:11 ]

• PisPix
0xygen500 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:08:
[...]

maar nu werkt je batterij wel normaal?
Ja die lijkt normaal te werken, los van dat ie niet op vol vermogen wil ontladen maar dat is voor nu nog geen probleem. Daar zou nog contact voor opgenomen worden.

• PisPix
Source90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:10:
Of BE heeft de CT verkeerd aangesloten. Er staat een pijl op voor de richting. Kan zijn dat deze verkeerd om zitten.
Nee, dan zou ik negatieve waardes zien ipv positieve of andersom. Nu blijft alles op 0 staan, dan is het logischer dat ze niet meer om de draden zitten. Ik kan niet bij de Ct klemmen komen zonder de netbeheerder meter los te maken, daar begin ik niet aan.

[ Voor 11% gewijzigd door PisPix op 15-01-2026 20:12 ]

• Source90
PisPix schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Nee, dan zou ik negatieve waardes zien ipv positieve of andersom. Nu blijft alles op 0 staan, dan is het logischer dat ze niet meer om de draden zitten.
Niet perse. Bij mij kreeg ik geen waarden bij installatie Zappi. Toen ontdekt dat er pijltjes op stonden :')
Gevalletje RTFM voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 15-01-2026 20:13 ]

• paQ
  • Nu online
PisPix schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:09:
[...]

Ik denk idd 2 klemmen los.

Ik heb gekeken naar jouw automation maar hoe maak je onderscheid tussen de batterij is leeg en moet noodgedwongen (duur) laden en de batterij is leeg en gaat (toevallig) laden omdat de prijs/onbalans gunstig is?
Bij die laatste wil ik een aangesloten auto namelijk ook laten laden, bij die eerst zeke rniet.
Je kunt zelf condities stellen natuurlijk. Bijv tussen de 40-80% SOC. (of hoe laag je ook wil)
Ik raad alleen niet aan je accu tot 20% leeg te trekken door energie in je auto te stoppen uit de accu. Bij 5% gaat al je huisverbruik over op direct net import.

Een 'activatie' herken je (vooralsnog) door "inverter external power"
>10.000 import
<-10.000 export
Onder de voorwaarde dat je niet op een lege accu met je EV lader zelf aan het zorgen bent voor >10.000

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:37
lunnie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:08:
[...]

Iedere fohn is anders blijkbaar. De fohn hier had meer dan 100 decibel op stand 1 dus geen roede ref.

Ik heb nu een SolarEdge Hybride omvormer met 3 LV batterijen totaal 13.8kW opslag.

Deze is opgehangen in een open installatieruimte op zolder. Leverancier heeft vooraf nooit aangegeven dat deze best wat lawaai kan maken. Ik heb op de db meter 56db gemeten bij volledig laden met 5kWh. Ben hier nog steeds over in gesprek (conflict) om dit op te lossen maar we komen er niet echt uit. Sta bijna op t punt om te zeggen neem de hele brut maar weer mee, laat het achter zoals het was en ik zoek wel een alternatief. Uiteraard zal dat niet zonder verlies gaan. Maar omdat deze pilot een behoorlijke goede prijs heeft voor het aantal kW wat je er voor terug krijgt kom ik dan dadelijk inclusief verlies op de huidige set op het zelfde eindbedrag uit. Vandaar dat dit in m'n bovenkamer aan het rammelen is :)

Maar omdat het geluid van de omvormer een nachtmerrie is geworden inmiddels ben ik er heel voorzichtig mee want deze ellende wil ik niet weer. Overigens staat in de datasheet van SolarEdge dat de omvormer <50db zou moeten zijn. De meting van 56db is wel via een app op de iPhone, deze schijnt redelijk nauwkeurig te zijn, maar een db meting is pas nauwkeurig als je een 0 waarde hebt dus laten we even uit gaan van die 50db.

Hierbij een fragment van het geluid
Je hebt gelijk dat als het gevoelig ligt dat je dan moet oppassen..
De Deye maakt met zijn ventilatoren dubbel zoveel als wat ik in jouw filmpje meen te horen.
Maar geluid is erg subjectief en afh van hoe dichtbij je staat etc.
Ga ergens luisteren en neem een echte db meter mee.
Maar als ik het verhaal volg en de reactie van deejeebv is het niet te zeggen of je happy gaat zijn of niet voor mij..

• PisPix
paQ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:15:
[...]

Je kunt zelf condities stellen natuurlijk. Bijv tussen de 40-80% SOC. (of hoe laag je ook wil)
Ik raad alleen niet aan je accu tot 20% leeg te trekken door energie in je auto te stoppen uit de accu. Bij 5% gaat al je huisverbruik over op direct net import.

Een 'activatie' herken je (vooralsnog) door "inverter external power"
>10.000 import
<-10.000 export
Onder de voorwaarde dat je niet op een lege accu met je EV lader zelf aan het zorgen bent voor >10.000
Is er bekend waar de drempelwaarden van BE liggen? Stel ik stop hoe dan ook met laden bij 25% SoC. Dan regelt BE dat de batterij weer gevuld wordt en kan ik daarna weer de auto laden. Maar is er nog verschil in een SoC van 25% en 40% met betrekking tot het gunstige tarief pakken? Met andere woorden, kan ik de auto laten meeladen bij elk willekeurig laadmoment van de BE accu of zit er nog een variabele in die zegt bij 25% accepteer ik een hogere prijs dan bij 40%? Voor de zomer zal dit nog weer anders zijn een PV overschot.

• paQ
  • Nu online
PisPix schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Is er bekend waar de drempelwaarden van BE liggen? Stel ik stop hoe dan ook met laden bij 25% SoC. Dan regelt BE dat de batterij weer gevuld wordt en kan ik daarna weer de auto laden. Maar is er nog verschil in een SoC van 25% en 40% met betrekking tot het gunstige tarief pakken? Met andere woorden, kan ik de auto laten meeladen bij elk willekeurig laadmoment van de BE accu of zit er nog een variabele in die zegt bij 25% accepteer ik een hogere prijs dan bij 40%? Voor de zomer zal dit nog weer anders zijn een PV overschot.
Bij 20 verlaagt ie de drempel voor inkopen
Bij 80 verhoogt ie de drempel voor inkopen, en volgens mij verlaagt ie ook de drempel voor verkoop.

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste