Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:10
MertijnW schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Ik heb de data nu langere tijd gevolgd met de officiële API van TenneT. Onbalansmarkt.com combineert de 'Upward', 'Downward' en 'Mid' en kiest tussen die drie wat de meest 'gunstige' prijs is van dat moment.

Overigens weten we niet voor welke prijs Balans Energie/Stroom activeert én welke strategie ze daarbij hanteren. Het blijft dus gissen. Ik heb nu gewoon die van Onbalansmarkt.com (met de reden hierboven) en de officiële prijzen vanuit TenneT in Home Assistant staan. De data van TenneT is altijd het meest accuraat, maar het zegt dus niks over wanneer de batterij activeert. Dat laatste wordt bepaald door een regelstrategie.
Is ook zo, alleen ik moet iets kiezen om het laden niet te laten stoppen, omdat een zenuwachtige sensorwaarde net even 0,003 te hoog is gegaan. Die van Tennergy is een stuk kalmer, en in grote lijnen 'hetzelfde'.
We weten idd niet welke van de twee (of heel iets anders) afrekenen dat kwartier. Maar iets zegt me dat het wel per kwartier gaat; onbalansmarkt is dat zeker niet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01 14:57
Ruim 90% soc momenteel, nu net ook weer een laadmoment, en een klein beetje PV opwek. Vraag me wel af hoe dit zich gaat verhouden als de zon echt gaat schijnen, dan moet er wel ruimte zijn in de accu om dit kwijt te kunnen.
Ben erg benieuwd hoe alles eruit gaat zijn als aFFR een rol gaat spelen, en wat de status hiervan is op het moment? @Balans Energie mocht het mogelijk zijn een update te delen dan graag!

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
dan ga je exporteren (en als vol niet importeren en doe je niet met een aFRR activatie)

[ Voor 69% gewijzigd door paQ op 14-01-2026 13:23 ]

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:22:
dan ga je exporteren (en als vol niet importeren en doe je niet met een aFRR activatie)
Daar ben ik dus benieuwd na, op welk moment wordt er dan geëxporteerd? Dat zou dan nu in het principe ook al gedaan kunnen zijn, zeker als de rest van de middag de zon schijnt kan er best wel wat uit de accu. De afgelopen 24h niet lager als 67% soc gezeten en daarvan is ook nog 15kWh de auto in gegaan.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Daar ben ik dus benieuwd na, op welk moment wordt er dan geëxporteerd? Dat zou dan nu in het principe ook al gedaan kunnen zijn, zeker als de rest van de middag de zon schijnt kan er best wel wat uit de accu. De afgelopen 24h niet lager als 67% soc gezeten en daarvan is ook nog 15kWh de auto in gegaan.
Ik bedoel: als er PV overschot ontstaat, dan exporteer je dat.

Als je accu vol is na een zonnige dag, dan gaat ie 's nachts exporteren tot een bepaald niveau als de volgende dag zonnestroom eraan komt.
Dat heeft Don zo aan me uitgelegd telefonisch.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
Afgelopen december zag dit er zo uit bij mij.... aftewel, vanaf 95% gaat alles naar het net... totdat er een effectief ontlaadmoment is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K97-7_Yqu-R9TMKLLYESOs7-iY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zOERjUt9EtmfHLoCvOtlkKbR.png?f=fotoalbum_large

Die activatie van net was wel voor een mooie prijs, ik heb maar tegelijk wat verbruikers extra aangeschakeld (ala de auto aan het laden gezet)... Met zon in het vooruitzicht laad ik die niet helemaal vol, zodat ik wat ruimte over hou om daar wat in te stoppen vanaf SOC > 90%

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Ik bedoel: als er PV overschot ontstaat, dan exporteer je dat.

Als je accu vol is na een zonnige dag, dan gaat ie 's nachts exporteren tot een bepaald niveau als de volgende dag zonnestroom eraan komt.
Dat heeft Don zo aan me uitgelegd telefonisch.
Ja oke, maar dit wordt dan ook gedaan tegen de zo hoogste mogelijke prijs? Als je vandaag als voorbeeld neemt zou je bijv tussen 08:00 - 09:00 ruimte maken in je battery om te anticiperen op de zon die in de middag gaat schijnen. Hier kwam ik met 80% uit de nacht, ik weet ook niet of er alleen op wordt gestuurd als de battery bijna vol zit of ook wordt gekeken naar de verachting van de komende dag...? Het is natuurlijk niet allemaal precies te voorspellen natuurlijk.

• ecn1985
jeeedeee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:47:
Afgelopen december zag dit er zo uit bij mij.... aftewel, vanaf 95% gaat alles naar het net... totdat er een effectief ontlaadmoment is.

[Afbeelding]

Die activatie van net was wel voor een mooie prijs, ik heb maar tegelijk wat verbruikers extra aangeschakeld (ala de auto aan het laden gezet)... Met zon in het vooruitzicht laad ik die niet helemaal vol, zodat ik wat ruimte over hou om daar wat in te stoppen vanaf SOC > 90%
Ik heb vannacht om deze rede de auto ook alvast opgeladen maar die buffer is niet heel erg groot aangezien we maar een kleine 60km rijden per dag.

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Ja oke, maar dit wordt dan ook gedaan tegen de zo hoogste mogelijke prijs? Als je vandaag als voorbeeld neemt zou je bijv tussen 08:00 - 09:00 ruimte maken in je battery om te anticiperen op de zon die in de middag gaat schijnen. Hier kwam ik met 80% uit de nacht, ik weet ook niet of er alleen op wordt gestuurd als de battery bijna vol zit of ook wordt gekeken naar de verachting van de komende dag...? Het is natuurlijk niet allemaal precies te voorspellen natuurlijk.
Dat is koffiedik kijken he?

Ik zou wel een beetje zeggen: "teab" eerlijk gezegd als de volgende dag de stroom gratis uit de lucht valt.

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Ik heb vannacht om deze rede de auto ook alvast opgeladen maar die buffer is niet heel erg groot aangezien we maar een kleine 60km rijden per dag.
Ik doe het nu eens een poosje zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dfGooyQ7JRiWn9aED_x6avCMsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/edEHBVlZmb4zhAxlAAaXFrAh.png?f=fotoalbum_large

Zodra SOC boven de 72% komt gaat het (deels) de auto in, gewogen met 10A (14 tijdens activatie, en 6 daartussen)
Niet bijzonder efficient tussen de activaties in (daarom laag vermogen), maar wel voordelig. Voordeliger dan op EPEX laden vandaag vooralsnog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeyKTdwkFgHBCp1wmkjjzDr8Iik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iuDiw9nnrj6cmaY4KqCIiBjc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 14-01-2026 14:14 ]

• jeeedeee
@ecn1985 dat is echt wel een beetje afwachten, je ziet ook in mijn screenshot van boven, dat er geexporteerd wordt zodra hij de 95% bereikt. Er is nog niet heel erg slimme logica om dit te voorkomen. Wel komen er ook vanuit de Afrr ontlaadmomenten zoals ik begrepen heb. Toen ik aangegeven had aan Don dat ik 25 kWp aan zonnepanelen had liggen gaf hij al wel aan dat het niet altijd zou lukken om "gepland te ontladen"...

Oftewel, als de zomer komt en er negatieve prijzen komen, is het fijn als je dan zelf wat hebt om je stroom te kunnen dumpen vanaf 90% :)

• paQ
jeeedeee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:04:
@ecn1985 dat is echt wel een beetje afwachten, je ziet ook in mijn screenshot van boven, dat er geexporteerd wordt zodra hij de 95% bereikt. Er is nog niet heel erg slimme logica om dit te voorkomen. Wel komen er ook vanuit de Afrr ontlaadmomenten zoals ik begrepen heb. Toen ik aangegeven had aan Don dat ik 25 kWp aan zonnepanelen had liggen gaf hij al wel aan dat het niet altijd zou lukken om "gepland te ontladen"...

Oftewel, als de zomer komt en er negatieve prijzen komen, is het fijn als je dan zelf wat hebt om je stroom te kunnen dumpen vanaf 90% :)
het kacheltje van @scoobs :P

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:42
jeeedeee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:47:

[Afbeelding]

Nice, welke prijs was het? En had jij nou zonnepanelen direct op de Deye?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Sportmind

Of je zonnepanelen op tarief laten uitschakelen en uit je accu gaan verbruiken.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• jeeedeee
@Sportmind de activatie van net was rond dit tijdstip, ik zat zelf ook op 88%. Ik heb zowel zonnepanelen op de Deye(groen in de grafiek op het portaal) als op de GRID aansluiting (wat zichtbaar is als negatieve verbruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCf--j7jyqYYrLvJGLOSAEu6iks=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5v7kmOH3UnZ8MacjofvmoxMo.png?f=user_large

Zijn er trouwens ook mensen hier met zonnepanelen op de GEN/MI ingang? En zo ja, hoe ziet dit eruit in de balansportaal, zit dit bij de opwek in?

• jeeedeee
Sportmind schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Of je zonnepanelen op tarief laten uitschakelen en uit je accu gaan verbruiken.
Ja dat is ook een mogelijkheid :) Straks eerst maar eens kijken of we de prijzen van BE in maart/april in HA kunnen krijgen. Tot die tijd, krijg ik als ik thuis ben nog wel het overschot weggewerkt in de auto.

Vanaf april ga ik waarschijnlijk drie van dit soort heaters bestellen en dynamisch aansturen https://nl.aliexpress.com/item/1005010353376294.html

• Sportmind
jeeedeee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:12:
@Sportmind de activatie van net was rond dit tijdstip, ik zat zelf ook op 88%. Ik heb zowel zonnepanelen op de Deye(groen in de grafiek op het portaal) als op de GRID aansluiting (wat zichtbaar is als negatieve verbruik).
Ah ok, dat is dan dus de negatieve rode lijn?

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:59:
[...]

Dat is koffiedik kijken he?

Ik zou wel een beetje zeggen: "teab" eerlijk gezegd als de volgende dag de stroom gratis uit de lucht valt.
Ja zeker zo, ik doel meer op de dagen in het voor en najaar wanneer er geen gigantisch overschot is en graag zoveel mogelijk alles wilt gebruiken. Wek zelf op de piekdagen ruim 80kWh op waarvan ik best begrijp dat dit niet allemaal in de battery terecht gaat komen.

Dat laden wil ik me ook zeker nog in gaan verdiepen, wacht nog even af tot er met aFFR wordt gestart dan zal er wel weer een veranderen.

• ecn1985

Ik hoop ergens dat de logica wel wat verbeterd hierin, er zal ook hierin best nog wel wat te halen vallen wat betreft fine tuning. Op dit moment wordt de battery nog tot 95% belanden maar dat verandert straks met aFFR omdat er vrije ruimte nodig zal zijn om ook te kunnen beladen, de range wordt daardoor kleiner, des te belangrijker dat er dus goed wordt gestuurd op opwek en het ontladen van de battery op momenten dat dit mogelijk is lijkt me.

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Ja zeker zo, ik doel meer op de dagen in het voor en najaar wanneer er geen gigantisch overschot is en graag zoveel mogelijk alles wilt gebruiken. Wek zelf op de piekdagen ruim 80kWh op waarvan ik best begrijp dat dit niet allemaal in de battery terecht gaat komen.

Dat laden wil ik me ook zeker nog in gaan verdiepen, wacht nog even af tot er met aFFR wordt gestart dan zal er wel weer een veranderen.
Het is proefondervindelijk, en afhankelijk van je huishouden.
Als hier 2 keer de vaatwasser loopt en er 3 wassen gedraaid worden, dan vliegt de stroom er ook doorheen. Moet ik nog wat eens wat op bedenken met een hoge WAF, anders krijgt het weerstand.
Wat endpoints om al dan niet een EV lader in te schakelen zou ik ook wel wat vinden hoor. Alhoewel ik er niet perse een voorstander van ben de auto tot 100% te laden. Maar dat doe ik momenteel in wezen ook al.

• jeeedeee
Sportmind schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Ah ok, dat is dan dus de negatieve rode lijn?
Niet negatief, maar wel 1,366 cent kale prijs voor kopen als ik de site goed begrijp.

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Het is proefondervindelijk, en afhankelijk van je huishouden.
Als hier 2 keer de vaatwasser loopt en er 3 wassen gedraaid worden, dan vliegt de stroom er ook doorheen. Moet ik nog wat eens wat op bedenken met een hoge WAF, anders krijgt het weerstand.
Wat endpoints om al dan niet een EV lader in te schakelen zou ik ook wel wat vinden hoor. Alhoewel ik er niet perse een voorstander van ben de auto tot 100% te laden. Maar dat doe ik momenteel in wezen ook al.
Eens de vaatwasser / ovens / droger / wasmachine / airco's wat slimmer inschakelen helpt ook natuurlijk. Ik ben zelf relatief veel thuis overdag dus dan heb ik het zelf wat meer in de hand.. Dat wil niet zeggen dat ik er op zit te wachten dit allemaal te doen.. ;)

• ecn1985
jeeedeee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Ja dat is ook een mogelijkheid :) Straks eerst maar eens kijken of we de prijzen van BE in maart/april in HA kunnen krijgen. Tot die tijd, krijg ik als ik thuis ben nog wel het overschot weggewerkt in de auto.

Vanaf april ga ik waarschijnlijk drie van dit soort heaters bestellen en dynamisch aansturen https://nl.aliexpress.com/item/1005010353376294.html
Ik heb nog 2 airco's hangen die zet ik wel aan op max koelen met de deuren open..

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Ik heb nog 2 airco's hangen die zet ik wel aan op max koelen met de deuren open..
Dat zet op zulke momenten weinig zoden aan de dijk.
Je moet dan iets hebben wat tegen de maximale belasting van je groepenkast aan zit. Veel energie in weinig tijd.

• Sportmind
jeeedeee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Niet negatief, maar wel 1,366 cent kale prijs voor kopen als ik de site goed begrijp.
Sorry @jeeedeee mijn vraag was niet duidelijk gesteld; in het powerplaatje wat je deelde, is daar de opwek te zien van zonnepanelen die niet gekoppeld zijn aan de Deye? Is dat de negatieve rode lijn vanaf ongeveer 13:41?

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-01 14:33
Ik heb een zwembadkacheltje van 2kW , maar die kan ik helaas niet automatisch schakelen. Daar moet je altijd eerst met het handje de aardlekschakelaar van omhalen, en dan op een knopje op dat ding drukken. Toch tijd om een andere te kopen, die gewoon op max vermogen gaat zodra die spanning krijgt oid.

• Sportmind
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Je moet dan iets hebben wat tegen de maximale belasting van je groepenkast aan zit. Veel energie in weinig tijd.
Sauna en deur open? })

• paQ
wat we allemaal al niet bedenken om een paar cent te verdienen :')

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Opzich hebben we in de zomer nog wel een aardig verbruik gedurende de dag waarbij standaard 2 airco's een warmtepomp van het zwembad, de auto die kan worden bijgeladen en het normale dagelijks verbruik. Het zal dan best voorkomen dat er overschot is op de echte piekdagen maar dat is dan in elk geval incidenteel. Zoals je al aangaf het is afwachten en tzt bekijken hoe het precies uitvalt..

De zonnepanelen liggen gunstig en wekken verspreid gedurende de gehele dag op zonder een gigantisch piek moment..

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 14-01-2026 14:38 ]

• Sportmind
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:36:
[...]

wat we allemaal al niet bedenken om een paar cent te verdienen :')
Hahah inderdaad (ik zou het niet doen hoor, uiteindelijk wordt het wel uitgemiddeld allemaal).

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:36:
[...]

Opzich hebben we in de zomer nog wel een aardig verbruik gedurende de dag waarbij standaard 2 airco's een warmtepomp van het zwembad, de auto die kan worden bijgeladen en het normale dagelijks verbruik. Het zal dan best voorkomen dat er overschot is op de echte piekdagen maar dat is dan in elk geval incidenteel. Zoals je al aangaf het is afwachten en tzt bekijken hoe het precies uitvalt..
Dat is het ook.
Op de oprit staat de grootste zware verbruiker. Daar kan ik gewoon met 20A stroom in proppen. Mits er plek is natuurlijk, maar dat is doorgaans wel het geval met 107kWh.
Ik ga het wel een beetje die kant op proberen te benaderen. Bijna 50 kWh in de tuinkast, en dik 100 op de oprit die er soms dan niet is. Hoever moet je gaan he :?

edit:
Waar ik dan alleen nog mee zit / ga zitten, is dat de EMS niet weet dat de EV lader dan ook zijn ding al aan het doen is, en hij 'dus' de accu moet ontzien op dat moment. Daar hebben we toch Balans energie bij nodig, dat er enige vorm van communicatie zou zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 14-01-2026 14:42 ]

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Dat is het ook.
Op de oprit staat de grootste zware verbruiker. Daar kan ik gewoon met 20A stroom in proppen. Mits er plek is natuurlijk, maar dat is doorgaans wel het geval met 107kWh.
Ik ga het wel een beetje die kant op proberen te benaderen. Bijna 50 kWh in de tuinkast, en dik 100 op de oprit die er soms dan niet is. Hoever moet je gaan he :?
Dat scheelt zeker een hele hoop, hier 64kWh maar daar gaat dagelijks in de zomer maar max 10kWh terug in op de door de weekse dagen, maar dat is wel 25% accu die ik zelf kan ontladen in de auto. Je moet er wat praktischer mee omgaan als in het verleden dat zal een kwestie van wennen zijn maar dat is ook niet erg..nu alleen de rest van het gezin nog dezelfde kant op krijgen..

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Dat is het ook.

edit:
Waar ik dan alleen nog mee zit / ga zitten, is dat de EMS niet weet dat de EV lader dan ook zijn ding al aan het doen is, en hij 'dus' de accu moet ontzien op dat moment. Daar hebben we toch Balans energie bij nodig, dat er enige vorm van communicatie zou zijn.
Ja iets van samenwerking zou mooi zijn, volgens mij bestaat het zo goed als allemaal al dus dat zou goed moeten komen.. Wat ik begreep is dat Balans ook na 2 jaar graag de kranten behoud dan wordt gebruikersgemak ook steeds belangrijker zou ik denken zeker als de groep groter gaat worden..

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:56
Ik sta op het punt de handtekening te zetten voor deze thuiaccu. Ik ben niet heel erg thuis in de materie van wat hier allemaal besproken wordt. Ben wel elektro technisch opgeleidt maar dat is meer op het gebied van opwek met dieselgeneratoren en 3 fase verbruikers(zeevaart).

Mijn voornaamste doel met een thuisaccu is wel de eigen zonnepanelen opbrengst zo goed mogelijk zelf te gebruiken en goedkoop stroom inkopen om het op dure momenten te gebruiken.

Het handelen is voor mij nog een nieuwe wereld. Dat lijkt mij meer bijzaak en leuk voor de heb, maar moet niet ten koste gaan van mijn eigen verbruik.

Ik woon in Flevoland en BE zegt dat het mogelijk is wel wat met de factuur te doen zodat je die extra subsidie ook nog krijgt. Dan lijkt het mij een no-brainer toch?

Niet direct nu die accu nodig maar met een EV, WP en einde saldering stond het al wel op het verlanglijstje.

Aangezien ik veel van huis ben voor werk vindt ik het wel belangrijk dat het veilig is en vooral lekker automatisch zonder omkijken zijn werk doet. De Accu zou in de garage komen te staan.

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Dat scheelt zeker een hele hoop, hier 64kWh maar daar gaat dagelijks in de zomer maar max 10kWh terug in op de door de weekse dagen, maar dat is wel 25% accu die ik zelf kan ontladen in de auto. Je moet er wat praktischer mee omgaan als in het verleden dat zal een kwestie van wennen zijn maar dat is ook niet erg..nu alleen de rest van het gezin nog dezelfde kant op krijgen..
Sja, en dat is dan toch iets wat ik echt ga proberen te voorkomen, twee keer conversie om het uiteindelijk in je auto over te hevelen. Dan denk ik dat exporteren teab meer oplevert. 20% Weggooien om de extra module te kunnen gebruiken gaat me dan een stap te ver.
Daarom meeliften op activaties; dat scheelt serieus veel omzetting.

• paQ
Guido7619 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:48:
Ik sta op het punt de handtekening te zetten voor deze thuiaccu.
doe het niet! :o

;)

Die Flevoland subsidie is denk ik niet geheel risicovrij. Ik zou er persoonlijk rekening mee houden dat je hem op enig moment wellicht moet terugbetalen als na een controle blijkt dat je je niet aan hun (rare) voorwaarden hebt gehouden.

Je handelt zelf niet verder he.
Sterker nog: je hebt geen enkele invloed. Laten installeren, iedereen een fijne dag wensen en dat was het.

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Sja, en dat is dan toch iets wat ik echt ga proberen te voorkomen, twee keer conversie om het uiteindelijk in je auto over te hevelen. Dan denk ik dat exporteren teab meer oplevert. 20% Weggooien om de extra module te kunnen gebruiken gaat me dan een stap te ver.
Daarom meeliften op activaties; dat scheelt serieus veel omzetting.
Ja daar moet ik ook zeker naar gaan kijken om dat op deze manier te doen 20% is inderdaad wel heel erg veel..

• ecn1985
Guido7619 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:48:
Ik sta op het punt de handtekening te zetten voor deze thuiaccu. Ik ben niet heel erg thuis in de materie van wat hier allemaal besproken wordt. Ben wel elektro technisch opgeleidt maar dat is meer op het gebied van opwek met dieselgeneratoren en 3 fase verbruikers(zeevaart).

Mijn voornaamste doel met een thuisaccu is wel de eigen zonnepanelen opbrengst zo goed mogelijk zelf te gebruiken en goedkoop stroom inkopen om het op dure momenten te gebruiken.

Het handelen is voor mij nog een nieuwe wereld. Dat lijkt mij meer bijzaak en leuk voor de heb, maar moet niet ten koste gaan van mijn eigen verbruik.

Ik woon in Flevoland en BE zegt dat het mogelijk is wel wat met de factuur te doen zodat je die extra subsidie ook nog krijgt. Dan lijkt het mij een no-brainer toch?

Niet direct nu die accu nodig maar met een EV, WP en einde saldering stond het al wel op het verlanglijstje.

Aangezien ik veel van huis ben voor werk vindt ik het wel belangrijk dat het veilig is en vooral lekker automatisch zonder omkijken zijn werk doet. De Accu zou in de garage komen te staan.
Die laatste zin is precies wat er gebeurd.. :)

• jeeedeee
Sportmind schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Sorry @jeeedeee mijn vraag was niet duidelijk gesteld; in het powerplaatje wat je deelde, is daar de opwek te zien van zonnepanelen die niet gekoppeld zijn aan de Deye? Is dat de negatieve rode lijn vanaf ongeveer 13:41?
Oei, geen idee, ik zie inderdaad wel een verspringing in de opwek/zonnepanelen.Ik ging er eigenlijk vanuit dat het rode gedeelte onder nul zowel de opwek van de Deye als de opwek van SolarEdge(GRID) als Enphase (GRID) was... Als er wat meer opwek is komende tijd zal ik eens kijken.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:30

Ik vind dit laatste wel een goede vraag. Heeft iemand er al eens over nagedacht hoe overschot af te fakkelen in het geval exporteren geld zou kosten?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:30
jeeedeee schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Heb je al zo een groot zwembad? Of ga je een grote hot tub maken haha.

• paQ
zunrob schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik vind dit laatste wel een goede vraag. Heeft iemand er al eens over nagedacht hoe overschot af te fakkelen in het geval exporteren geld zou kosten?
Kacheltje / EV / PV uit

• Sportmind
Of ook mooi: verwarmingsspiraal in je warmwater boiler en op overschot schakelen met een slim stopcontact. Of direct aansturen met een Eddi (van MyEnergi).

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:08
[...]

Ja, letterlijk een 9/11/15kw straalkachel plaatsen. :+

Ohja, en max export + max grid charge speed zijn entities die variabele waarden hebben. Combineer dat met solcast prognoses en SoC in een simpel algoritme en je hebt een prima oplossing om ondanks je 25kwp aan panelen toch nog een 100kwh netto verbruiken op een zonnige mei-middag.

Voornamelijk het feit dat solarman deze blootstelt maakt sturen een stuk makkelijker: number.inverter_pv_power
@Balans Energie Dat is register 0x0035 voor jullie EMS.

[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 14-01-2026 15:48 ]

• paQ
Sportmind schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Of ook mooi: verwarmingsspiraal in je warmwater boiler en op overschot schakelen met een slim stopcontact. Of direct aansturen met een Eddi (van MyEnergi).
Dat zijn echt allemaal druppels op een gloeiende plaat.
Ik heb heel die (grote) accu zodat ik af kan van dat dynamische prijzen gestuurde verbruik.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:18
In de zomer? Lekker duurzaam :+

• scoobs
0xygen500 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:51:
[...]

In de zomer? Lekker duurzaam :+
Als het goed is, is de stroom die negatief geprijsd is, inderdaad zowat 100% uit groene bronnen (en vermoedelijk grotendeels PV) Je bent dus puur een beetje aan het verplaatsen waar de zon de warmte dumpt. :+

Ik snap het sentiment wel, het voelt heel onduurzaam om een kachel aan te zetten. Maar zie het meer als lokaal een beetje helpen de netcongestie op te lossen. Het wordt pas krom als je hierdoor op een ander moment niet duurzame stroom gaat gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door scoobs op 14-01-2026 16:13 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36
[...]

EV op blokjes zetten - vol gas accu "leeg rijden" :D

• Guido7619
Nou de overeenkomst is ondertekent. Denk alleen dat ik mij nog niet volledig besef in welk avontuur ik mij nu weer heb gestort. Voelt een beetje als naar het casino gaan.

Benieuwd hoe het verder zal gaan en wanneer ze uberhaupt tijd hebben om het te installeren.

Dan zal ik nog wel wat installatie vraagjes hebben, met name wat ik zelf kan doen of moet voorbereiden. Er moet o.a. door de fundering heen worden geboord met een betonboor. Ik ga er al vanuit dat ze dat niet doen? En ik wil grondkabels vanwege natte/vochtige kruipruimte.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:08
[...]

Misschien wil er iemand hier iets voor je schrijven dat je op dat moment dan bitcoins mined zolang de prijs negatief is 😉

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:34

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
Goedemiddag allemaal!

Ik kreeg door dat er nog wat onduidelijkheden zijn met betrekking tot welke prijs op dit moment wordt betaald voor stroom. Daarnaast wil ik ook graag even wat updates met jullie delen. Ik wilde dit al vorige week doen, maar was er helaas niet aan toegekomen!
1. aFRR & BSP statusupdate
In de 2e week van december hebben we met TenneT de asset test gedaan waarbij wij met 1 MW: zowel leveren aan het net als opnemen van het net. Die tests zijn goed verlopen; de meetwaarden zaten ruim boven de minimale vereisten. We hebben de rapportages + onderliggende data aangeleverd bij TenneT en wachten nu op feedback/uitsluitsel.

Onze verwachting is dat we medio februari het BSP process afronden en kunnen starten met aFRR met de volledige Balans-pool.

Belangrijk: datum blijft altijd onder voorbehoud van goedkeuring van TenneT, we houden jullie uiteraard op de hoogte. Het kan zijn dat we nog wat in onze rapportage moeten aanpassen.
2. EPEX of onbalans: wat betaal ik nu uiteindelijk?
Er zijn twee lagen die gezamenlijk de prijs maken.

Laag A de “standaard” factuur (retail)
Alles wat fysiek over de meter gaat (import/export) wordt bij een dynamisch contract afgerekend tegen het dynamische tarief (EPEX-uurprijs + de normale componenten van je contract). Dit is een wettelijke verplichting.

Huidige Laag B – Onbalans EMS-correctie
Daarbovenop doen wij op dit moment een EMS-correctie: een vergoeding/credit (of soms een kostenpost) die hoort bij wat wij daadwerkelijk hebben betaald op de onbalansmarkt. Hier zijn wij volkomen transparant in.

Onbalans: Bij onbalans ben je een "price taker". Je reageert, maar je hebt geen garantie. Als de markt plotseling omslaat (bijv. van een tekort naar een overschot binnen dezelfde ISP/kwartier), kan de prijs die je ontvangt kelderen of zelfs negatief worden. Je dacht te verkopen voor €0,50, maar de settlement prijs wordt bijvoorbeeld -€0,05 en moet je dus €0,05 betalen voor door jouw geleverde stroom.

De afrekening van energie zelf verloopt altijd via het dynamische contract tegen EPEX-uurprijzen. De resultaten die wij realiseren op de onbalansmarkt worden apart verrekend via een EMS-vergoeding (credit of debet), los van de energieprijs zelf. Op die manier blijft de energiefactuur volledig conform wet- en regelgeving, en zie je transparant wat het EMS heeft bijgedragen.

Aantal voorbeelden:
Op 2-1-2026 waren er meerdere ISP’s met een onbalansprijs van circa €5/kWh, terwijl de EPEX-uurprijs rond €0,08/kWh lag.
  • Teruggeleverde energie wordt via het dynamische contract uitbetaald tegen €0,08/kWh.
  • Daarnaast volgt vanuit het EMS een aparte vergoeding van €4,92/kWh.
Netto resulteert dit in een opbrengst van €5/kWh.

Omgedraaid is dit dus ook zo. Dus als de batterij leeg was in bovenstaande situatie haal je stroom van het net en dit wordt dan eerst afgerekend via de EPEX prijs van € 0.08 en daarna wordt er via de EMS nog € 4.92 verwerkt waardoor de prijs die je betaald € 5 is.

Op 5-1-2026 waren er een beperkt aantal systemen die relatief leeg stonden (ongeveer 8% van de totale Balans-pool). In een aantal kwartieren lag de onbalansprijs toen tussen de €3 en €5 per kWh. Deze systemen hebben in die kwartieren stroom van het net afgenomen tegen deze prijs. (Op deze momenten gaat het dan alleen om huisverbruik, wij gaan dan niet extra de batterij opladen)

Belangrijk hierbij is dat lege systemen in de praktijk vrijwel niet voorkomen. Dat een systeem én leeg is én precies in een kwartier met zeer hoge prijzen terechtkomt, is een uitzonderlijke combinatie. Onderaan de streep zien we bij deze systemen alsnog een positief resultaat op 2-1-2026 ~18 euro ontvangen en op 5-1-2026 ~5 euro betaald hebben. Belangrijke nuance is wel dat deze systemen die leeg waren een dagelijks verbruik hadden wat hoger lag dan de capaciteit van de batterij.

We zien juist bij klanten die een lager verbruik hadden dan de batterij capaciteit op zowel 2-1-2026 en 5-1-2026 een resultaat van ~18 euro hebben behaald.

Tot slot: achteraf lijkt het eenvoudig om te zeggen dat je “voor €0,20 had kunnen laden en voor €5 had kunnen verkopen”. In de praktijk ontstaat dit soort situaties juist omdat grote marktpartijen vooraf de vraag en het aanbod totaal verkeerd inschatten en te weinig energie hebben ingekocht. Dat is precies waar onbalans (en straks aFRR) uit voortkomt.

Belangrijk om te benoemen is dat de “Huidige Laag B – Onbalans EMS-correctie” zal worden vervangen met “aFRR + onbalans EMS-correctie”.
Zodra we de BSP registratie hebben verkregen. Het belangrijkste verschil is dat onbalans een reactieve markt is (price taker), terwijl aFRR een gecontracteerd product is met vooraf vastgelegde biedingen. Daardoor verdwijnt bij aFRR het risico dat prijzen binnen een kwartier “omslaan” en ontstaat er meer voorspelbaarheid en stabiliteit in de opbrengsten.
3. Inplannen en andere markten
Waarom laden we niet structureel meer op momenten dat de EPEX-prijs laag is?
Dat lijkt logisch, maar in de praktijk is dat vaak niet de beste keuze.

De EPEX day-ahead markt sluit rond 12:00 voor de periode 00:00 – 24:00 van de volgende dag. Op dat moment leg je laadmomenten vast zonder dat je op dat moment weet wat de uiteindelijke uurprijzen exact gaan worden. De daadwerkelijke EPEX-prijs wordt namelijk pas achteraf bepaald en gepubliceerd.

Dat betekent dat je laadbeslissingen tot wel 35 uur van tevoren moet maken, terwijl onze ervaring is dat binnen die 35 uur bijna altijd meerdere goedkopere laadmomenten voorbij komen, met name via onbalans. Als we de batterij dan al vroeg volzetten op basis van day-ahead aannames, is er later geen ruimte meer om daar gebruik van te maken.

Daarom laten we bewust ruimte in de batterij. Dat voelt soms tegenstrijdig (“prijs is nu laag, waarom laad je niet?”), maar vergroot de kans dat we uiteindelijk tegen een lagere gemiddelde prijs kunnen laden. De resultaten spreken voor zich, ik met mijn Balans Systeem had een kWh prijs van €0.04 in november en €0.035 in december, dit moet alleen nog maar beter worden (dit zijn de dure maanden).

De intra-day markt is hierin wel erg interessant, omdat je daar wel tussentijds kunt inkopen, dichter op het moment dat je stroom nodig hebt. Dat maakt het mogelijk om een paar uur vooruit te plannen in plaats van anderhalve dag. We zijn druk bezig om deze markt te implementeren in ons systeem.
4. Uitbreiding van het team.
Het werk blijkt meer te zijn dan we vooraf hadden ingeschat en groeit het veel harder dan we vooraf hadden bedacht (zelfs zonder marketing!). Daarom gaan we op korte termijn ons team uitbreiden met meerdere nieuwe collega’s. Daarnaast zijn we bezig met het bekijken van locaties om ons verder te vestigen. Zoals het er nu naar uitziet, zal dit ergens in Midden-Nederland zijn.

Zodra we hierin een stap verder zijn, zal ik de vacatures hier ook delen. Misschien is het interessant voor iemand die jullie kennen (of voor jezelf).

Op dit moment zijn we actief met 6 installatie teams!
5. Nog een keer een nieuwe batch voor €125 per kWh! 48.2kwh voor €5.999
We hebben vorige week nog één extra batch van 100 systemen ingekocht.Deze batch bieden we aan tegen dezelfde condities als nu.

Tegelijkertijd zien we dat de overhead sneller groeit dan we vooraf hadden ingeschat, onder andere door:
  • uitbreiding van het team,
  • professionalisering van processen,
  • huur van een kantoor met loods.
Dat betekent dat we na deze batch opnieuw zullen kijken naar de prijsstelling. Of en in welke mate die wordt aangepast, durf ik nu nog niet te zeggen, maar het is wel realistisch dat de huidige prijs niet onbeperkt houdbaar is.

• Guido7619
blue eyes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:30:
[...]

Als jij iemand doorverwijst en die installatie wordt daadwerkelijk geïnstalleerd, dan ontvang jij €100 cashback.
- Cashback geldt wanneer de installatie bij je doorverwezen contact daadwerkelijk geplaatst is
- Dit geldt voor alle reserveringen geplaatst vanaf 17-11
Doorverwijzen is simpel: laat je contact bij aanmelding jouw volledige naam invullen bij “Wie heeft je doorverwezen?” .
Nou, ik heb zojuist getekend zonder naam erbij te vermelden. Maar ik ga er vanuit dat dit nog kan? Dan heeft iemand dus 100 euro verdiend.

• scoobs
@Balans Energie Mooi geschreven! Alvast vooruitkijkend; een redelijk aantal mensen hier hebben PV liggen op het dak. Dat gaat over enkele maanden vast nog interessante perikelen opleveren als er weer eens een beetje goeie middagzon is. Gaan jullie nog spelen met de opwekzijde van de installaties die PV hebben? En heeft het nog nut om in de toekomst door te geven naar jullie wat de installatielocatie is + hoe welke panelen liggen? Dit zou dan effectief als een virtuele extensie van de batterijcapaciteit kunnen functioneren.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05:03
Bedankt voor het antwoord @Balans Energie
Wanneer worden de extra modules geleverd en geinstalleerd (algemeen gesproken)?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:18
scoobs schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Als het goed is, is de stroom die negatief geprijsd is, inderdaad zowat 100% uit groene bronnen (en vermoedelijk grotendeels PV) Je bent dus puur een beetje aan het verplaatsen waar de zon de warmte dumpt. :+

Ik snap het sentiment wel, het voelt heel onduurzaam om een kachel aan te zetten. Maar zie het meer als lokaal een beetje helpen de netcongestie op te lossen. Het wordt pas krom als je hierdoor op een ander moment niet duurzame stroom gaat gebruiken.
Ieder zijn ding, kan je beter een airco laten koelen ofzo

• scoobs
Joh :+
Het zijn meestal de dagen waarop je geen airco nodig hebt die zo negatief gaan. Ik kan de airco dan wel aanzetten, maar dan heb ik het kacheltje nodig om het aangenaam te houden in huis.

Affakkelen is de laatste stap. Je kunt nog altijd een prestart condition avg(L1,L2,L3) >240v inbouwen.

• Guido7619
Gratis EV opladen alert in de buurtapp?

Het affakkelen waar jullie het over hebben heeft toch niks met de accu te maken maar enkel met negatieve dynamische prijzen?

[ Voor 62% gewijzigd door Guido7619 op 14-01-2026 21:58 ]

• paQ
Guido7619 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:49:
Gratis EV opladen alert in de buurtapp?

Het affakkelen waar jullie het over hebben heeft toch niks met de accu te maken maar enkel met negatieve dynamische prijzen?
En het mislopen van een activatie omdat je batterij al vol is. Juist op de momenten dat de stroom sterk negatief zou duiken.
Dat is wanneer je energie “wil verbranden” ergens aan, zodat er weer ruimte is voor zo’n activatie.
Of op zo’n moment in de EV stoppen, maar dan zal er een koppeling moeten zijn met de lader en uiteraard een ingestoken auto.

@Balans Energie ik zag dat een concurrent daar een soort van agenda voor gebruikt. Een rij met tegels met tijdstippen, waar in elke tegel wordt aangegeven wat er dan gaat gebeuren.
Als het straks idd zo planbaar is, dan valt er wellicht zelf ook op te anticiperen?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 14-01-2026 22:27 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:21
Balans Energie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:18:
Omgedraaid is dit dus ook zo. Dus als de batterij leeg was in bovenstaande situatie haal je stroom van het net en dit wordt dan eerst afgerekend via de EPEX prijs van € 0.08 en daarna wordt er via de EMS nog € 4.92 verwerkt waardoor de prijs die je betaald € 5 is.

Op 5-1-2026 waren er een beperkt aantal systemen die relatief leeg stonden (ongeveer 8% van de totale Balans-pool). In een aantal kwartieren lag de onbalansprijs toen tussen de €3 en €5 per kWh. Deze systemen hebben in die kwartieren stroom van het net afgenomen tegen deze prijs. (Op deze momenten gaat het dan alleen om huisverbruik, wij gaan dan niet extra de batterij opladen)

Belangrijk hierbij is dat lege systemen in de praktijk vrijwel niet voorkomen. Dat een systeem én leeg is én precies in een kwartier met zeer hoge prijzen terechtkomt, is een uitzonderlijke combinatie. Onderaan de streep zien we bij deze systemen alsnog een positief resultaat op 2-1-2026 ~18 euro ontvangen en op 5-1-2026 ~5 euro betaald hebben. Belangrijke nuance is wel dat deze systemen die leeg waren een dagelijks verbruik hadden wat hoger lag dan de capaciteit van de batterij.
Is er voor Jan Alleman (die niet thuis is in allerlei Home Assist en automatiseren, etc.) makkelijk te zien wat de huidige prijs is? Bij ons is er nog niet geplaatst, wellicht vraag ik iets wat al in een app uit te lezen is.

Zelfde vraag voor EV-laden. Is dit ook te koppelen aan de EMS (en wat zijn de voorwaarden voor een laadpaal)? Dat de EMS tegen de laadpaal zegt; nu even niet, de prijs is €5/kWh en daarmee de laadpaal stopt met laden?
Zou jammer zijn als de batterij gaat ontladen (omdat het 5€/kWh is) en de EV vrolijk voor datzelfde tarief de auto vol gooit.

• Source90
Andere vraag: Zijn er inmiddels montages geweest zonder GRID (al dan niet vanwege niet uitvoerbaar vanwege kabel-vereisten), die een aparte onderverdeler hebben aangesloten met enkele groepen (wandcontactdozen) die stroom kunnen afnemen bij stroomuitval uit de batterij, zonder het gehele huishouden in eilandmodus te zetten?

Is dat dan altijd 3-fase, of kan er ook een enkele fase op de GRID uitgang worden aangesloten op deze manier?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:49:
Andere vraag: Zijn er inmiddels montages geweest zonder GRID (al dan niet vanwege niet uitvoerbaar vanwege kabel-vereisten), die een aparte onderverdeler hebben aangesloten met enkele groepen (wandcontactdozen) die stroom kunnen afnemen bij stroomuitval uit de batterij, zonder het gehele huishouden in eilandmodus te zetten?

Is dat dan altijd 3-fase, of kan er ook een enkele fase op de GRID uitgang worden aangesloten op deze manier?
Ja, even zoeken in dit topic, heb zelf een 3f alamat met 3 stopcontacten op de Load-uitgang gezet.

Je zou daar in theorie een enkele fase voor kunnen gebruiken, maar dan moet je in de datasheet wel checken hoe hoeveel 'scheef' verbruik de Deye aan kan, iirc zit daar een limiet op.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:20

The Legend

*Plop*

Balans Energie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:18:
Goedemiddag allemaal!

[knip]
2. EPEX of onbalans: wat betaal ik nu uiteindelijk?
Er zijn twee lagen die gezamenlijk de prijs maken.

Laag A de “standaard” factuur (retail)
Alles wat fysiek over de meter gaat (import/export) wordt bij een dynamisch contract afgerekend tegen het dynamische tarief (EPEX-uurprijs + de normale componenten van je contract). Dit is een wettelijke verplichting.

Huidige Laag B – Onbalans EMS-correctie
Daarbovenop doen wij op dit moment een EMS-correctie: een vergoeding/credit (of soms een kostenpost) die hoort bij wat wij daadwerkelijk hebben betaald op de onbalansmarkt. Hier zijn wij volkomen transparant in.

Onbalans: Bij onbalans ben je een "price taker". Je reageert, maar je hebt geen garantie. Als de markt plotseling omslaat (bijv. van een tekort naar een overschot binnen dezelfde ISP/kwartier), kan de prijs die je ontvangt kelderen of zelfs negatief worden. Je dacht te verkopen voor €0,50, maar de settlement prijs wordt bijvoorbeeld -€0,05 en moet je dus €0,05 betalen voor door jouw geleverde stroom.

De afrekening van energie zelf verloopt altijd via het dynamische contract tegen EPEX-uurprijzen. De resultaten die wij realiseren op de onbalansmarkt worden apart verrekend via een EMS-vergoeding (credit of debet), los van de energieprijs zelf. Op die manier blijft de energiefactuur volledig conform wet- en regelgeving, en zie je transparant wat het EMS heeft bijgedragen.

Aantal voorbeelden:
Op 2-1-2026 waren er meerdere ISP’s met een onbalansprijs van circa €5/kWh, terwijl de EPEX-uurprijs rond €0,08/kWh lag.
  • Teruggeleverde energie wordt via het dynamische contract uitbetaald tegen €0,08/kWh.
  • Daarnaast volgt vanuit het EMS een aparte vergoeding van €4,92/kWh.
Netto resulteert dit in een opbrengst van €5/kWh.

Voor mijn begrip: formeel/juridisch is het dus zo dat we stroom afnemen tegen EPEX-prijzen, maar feitelijk is het zo dat we altijd alleen maar afnemen op onbalansprijzen? De EMS-correctie bestaat immers uit het complete laadgedrag van de accu. Er komt geen andere stroom in dan tegen onbalansprijs aangekocht, zie ik dat goed?

Ik vertrouw er volledig op dat de EMS-strategie op de lange termijn de goedkoopste prijzen oplevert, dus dat vind ik geen probleem en dat werkt ook goed volgens mij. Mijn reguliere huisverbruik trekt rustig uit de accu die dan weer bijlaadt op goedkope momenten. Alleen het laden van de auto in de winter is dus een ‘risicootje’, omdat je dan boven de 12kW van de accu uitkomt en je dus stroom moet afnemen van het net (als je niet je laadvermogen naar beneden wil schroeven, want dat levert nog weer extra laadverlies op). Dat ‘meeliften’ op activaties met HA krijg ik niet voor elkaar, dus meestal kijk ik ff of er een reeks activaties zijn ‘s avonds, en dan laad ik hem gewoon met 11kW doorladen. Maar in theorie loop je dan tussen die activaties risico op prijspieken in de onbalansmarkt die je dan onbedoeld meepakt. Is daar aan jullie kant iets voor te bedenken, of is dat niet aan de orde?
Belangrijk om te benoemen is dat de “Huidige Laag B – Onbalans EMS-correctie” zal worden vervangen met “aFRR + onbalans EMS-correctie”.
Zodra we de BSP registratie hebben verkregen. Het belangrijkste verschil is dat onbalans een reactieve markt is (price taker), terwijl aFRR een gecontracteerd product is met vooraf vastgelegde biedingen. Daardoor verdwijnt bij aFRR het risico dat prijzen binnen een kwartier “omslaan” en ontstaat er meer voorspelbaarheid en stabiliteit in de opbrengsten.
Wat is de verwachting qua aFRR activaties, hoeveel kWh ga je daar per systeem mee laden per maand? Als het goed lees blijft de onbalans EMS-correctie naast aFRR draaien. Dus zolang dat ook actief blijft, houdt je op die momenten dus het prijsrisico. Dat maakt het volgende stukje belangrijk :)
Wat ik graag zou willen weten is of die voorspelbaarheid ook voor ons als klant zichtbaar wordt. Als ik weet dat morgen tussen 20.00 en 21.00 een uur aFRR geladen gaat worden, dan hang ik dan ff de auto aan de lader.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Source90
SlinkingAnt schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:58:
[...]

Ja, even zoeken in dit topic, heb zelf een 3f alamat met 3 stopcontacten op de Load-uitgang gezet.

Je zou daar in theorie een enkele fase voor kunnen gebruiken, maar dan moet je in de datasheet wel checken hoe hoeveel 'scheef' verbruik de Deye aan kan, iirc zit daar een limiet op.
Heb je daar wellicht een foto (dichterbij?) van?

Doel je dan op deze opstelling, waar de Alamat in het kastje erboven zit?
https://tweakers.net/i/5U...THgM8seD.jpg?f=user_large

En die schakel je handmatig bij uitvallen netstroom, of staat er altijd prik op deze lijn (en blijft dat behouden bij uitval net)?

Ik heb hier nog een ABB B20 Aardlekautomaat (ook 3 fase) liggen met een hele rits ABB groepen die over zijn en een tweetal ABB stopcontacten voor in de groepenkast. Evenals twee werklastschakelaars van 25A en 40A.
Ben nog zoekende hoe of wat dit aangesloten moet worden. Werklastschakelaar (i.p.v. hoofdschakelaar, of toch een hoofdschakelaar..) ertussen of direct aardlekautomaat dan voldoende? Welke karakteristiek is nodig en hoeveel A.
Deze informatie is niet standaard voorhanden in de Deye handleiding. Ofwel niet kunnen vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 14-01-2026 23:16 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:20

The Legend

*Plop*

SlinkingAnt schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:58:
[...]

Kun je nog ff een fotootje maken hoe je dat hebt aangesloten? Ik heb bij de Deye geen onderverdeler, maar zou voor nood wel een paar stopcontacten willen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:52

DM_

The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:01:
Ik ben nu de BTW-aangifte aan het invullen. Mijn resultaat over Q4 2025 was 19 euro ex btw, 4 euro BTW. Helaas klopt het dashboard qua export niet. Ik zou 7010 kWh hebben geëxporteerd op 1 dag 8)7 Dat wordt dus gokken.

[edit]

Heb dagcijfers opgeteld. Op basis daarvan kom ik op 97% privégebruik. De rekensom wordt dus als volgt:

Bedrag accu ex BTW: €5399 (de BTW is €1134)
Dat deel je door 5 = €1079,80
Daarvan is 97% privégebruik: €1047,41
Daarover betaal je 21% BTW: €219,96

Dit is het formulier:
[Afbeelding]

Bij 1A: het resultaat uit het BE dashboard over december 2025 (geïnstalleerd in die maand) ex btw. De kolom daarnaast het bedrag aan BTW (21%)
Bij 1D: €1047 (accu ex btw / 5 en daar het percentage eigen gebruik van), tweede kolom is het bedrag aan BTW (21%) = €219
Bij 5A: totaal aan omzetbelasting van 1A en 1D
Bij 5B: Het bedrag aan BTW over de accu = €1134.
Bij 5C en 5E: het bedrag van 5B minus 5A

@0xygen500 @zunrob hebben jullie het zo (bij benadering) ook zo ingevuld?

De hele ‘redding’ is hier dus zsm de KOR in, omdat je anders de hele BTW weer terugbetaald door het hoge privégebruik.

Hier nog de brief die krijgt als je aangemeld bent als BTW-ondernemer voor de thuisaccu:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aanvulling hierop, weet niet of dit van toepassing is voor jou / jullie, maar voor de zekerheid voor zakelijk administratie:

Afschrijving wordt ook verdeeld over een jaar obv aanschafdatum. Dus als je iets in janurai koopt is de jaarlijkse afschrijving 20%. Maar als de aanschafdatum juni is, dan heb je de eerste jaar 10% afschrijving (6mnd), 4 jaar lang 20% en in de "6e" jaar de laatste 10%(6mnd).

• Guido7619
Source90 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:06:
[...]

Heb je daar wellicht een foto (dichterbij?) van?

Doel je dan op deze opstelling, waar de Alamat in het kastje erboven zit?
https://tweakers.net/i/5U...THgM8seD.jpg?f=user_large

En die schakel je handmatig bij uitvallen netstroom, of staat er altijd prik op deze lijn (en blijft dat behouden bij uitval net)?

Ik heb hier nog een ABB B20 Aardlekautomaat (ook 3 fase) liggen met een hele rits ABB groepen die over zijn en een tweetal ABB stopcontacten voor in de groepenkast. Evenals twee werklastschakelaars van 25A en 40A.
Ben nog zoekende hoe of wat dit aangesloten moet worden. Werklastschakelaar (i.p.v. hoofdschakelaar, of toch een hoofdschakelaar..) ertussen of direct aardlekautomaat dan voldoende? Welke karakteristiek is nodig en hoeveel A.
Deze informatie is niet standaard voorhanden in de Deye handleiding. Ofwel niet kunnen vinden.
Dit is wel interessant om een warmtepomp met een warmtelint vorstvrij te houden bij stroomuitval. Eigenlijk nog interesanter als er juist automatisch spanning op komt te staan op het moment dat er stroomstoring is maar spanningsvrij blijft zolang er geen storing is.

Als er wel constant spanning of blijft staan een normally closed relais ertussen welke bekrachtigt blijft bij geen storing en dus sluit en je warmtelint van stroom voorziet als er een netstoring optreedt.

• Source90
Guido7619 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:55:
[...]

Dit is wel interessant om een warmtepomp met een warmtelint vorstvrij te houden bij stroomuitval. Eigenlijk nog interesanter als er juist automatisch spanning op komt te staan op het moment dat er stroomstoring is maar spanningsvrij blijft zolang er geen storing is.

Als er wel constant spanning of blijft staan een normally closed relais ertussen welke bekrachtigt blijft bij geen storing en dus sluit en je warmtelint van stroom voorziet als er een netstoring optreedt.
Wil het zelf voornamelijk gebruiken voor een haspel waar ik de koelkast en de vriezer(s) op kan zetten, eventueel nog een paar lampen en dergelijke. Zal in Nederland hopelijk niet voorkomen, maar wel fijn om te hebben.

Afhankelijk van de capaciteit van de Deye, zou ik zelfs nog de EV ermee kunnen laden. Bij grote/aanhoudende calamiteiten/oorlog/whatever, kan ik in ieder geval nog de batterij leegtrekken voor wat kilometers in de EV als we weg moeten.

Onze opstelling komt in de garage naast de woning, circa 5 meter van de meterkast. In het ergste geval zou ik nog een YMVK van de meterkast naar de onderverdeler kunnen trekken en bepaalde groepen daarop aansluiten zolang het nodig is. Kwestie van werkschakelaar uit, kabel aan de Alamat, en in groepenkast aansluiten. Kost ook maar een minuut of vijf in totaal. Na herstel van het net kan de groep dan weer op de reguliere wijze terug.

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 15-01-2026 00:21 ]

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste