Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 43 ... 56 Laatste
Acties:

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:51
Je mag volgens mij 1D aan het eind van het jaar corrigeren, het kunstje is wel dat je binnen het jaar de KOR in gaat, anders moet je volgende jaar de volgende 1/5e deel van de BTW terug betalen ect..

Ik vindt de opzet van @0xygen500 qua berekening vrij goed en helder. enige is voor vele de vraag het eigengebruik berekenen en wat dit inhoudt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:54:
[...]

Haha, nee, volgens mij niet. Volgens mij moet je het gedeelte privé gebruik echt berekenen over het gehele jaar (zo lees ik het).
Maar ik ben met je eens dat het niet logisch is, het gaat ten slotte maar om 1 kwartaal. En het is een 'slecht' kwartaal qua eigen gebruik.

Overigens, volgens ChatGPT zou je ook simpelweg met 50% mogen rekenen; zolang je dit kunt verdedigen. Ik denk dat dat prima stand houdt. Je zou dan een 'redelijke schatting' doen van je jaarlijkse privé-verbruik.

Dus nee: volgens mij zijn we het nog niet helemaal eens over wat we met 1d moeten doen. :)
Volgens elke website die ik lees mag je na een jaar de KOR in en moet je ook logischerwijs over dat jaar uitrekenen wat je prive/zakelijk verhouding is. Het lijkt wel alsof die websites zijn geschreven in de periode dat je inderdaad alleen miv 1 januari overging naar de KOR, waar dat nu elk kwartaal kan.

Anders kan ik ook niet verklaren waarom het zo onduidelijk is.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:51
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Volgens elke website die ik lees mag je na een jaar de KOR in en moet je ook logischerwijs over dat jaar uitrekenen wat je prive/zakelijk verhouding is. Het lijkt wel alsof die websites zijn geschreven in de periode dat je inderdaad alleen miv 1 januari overging naar de KOR, waar dat nu elk kwartaal kan.

Anders kan ik ook niet verklaren waarom het zo onduidelijk is.
Heb je wat linkjes? Volgens VEH mag je na je eerste aangifte al de KOR in lijkt het, en hoef je dus niet eerst 4 aangiftes te doen.

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Heb je wat linkjes? Volgens VEH mag je na je eerste aangifte al de KOR in lijkt het, en hoef je dus niet eerst 4 aangiftes te doen.
Dat is ook hoe het nu werkt, zie site BD.

Maar alle voorbeelden, inclusief die bij de BD, gaan uit van een geheel jaar.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:59:
Nog even hersenspinsellen over eigen gebruik bedrag:

Jaarlijkse afschrijvingscomponent: € 1.059,80 (Aanschafwaarde (excl. btw): € 5.298,99/ 5 jaar herzieningstermijn)
Kwartaal-component (1/4): € 1.059,80 / 4 = € 264,95

Totaal ontladen: 1513,5 kWh
Export (Zakelijk): 86,9 kWh
Privéverbruik via batterij: 1426,6 kWh

Privé-percentage: (1426,6/1513,5)×100=94,26%

Grondslag privégebruik (voor de linker kolom): 94,26% van € 264,95 = € 249,74
Verschuldigde btw (voor de rechter kolom): 21% van € 249,74 = € 52,45

Denk dus dat ik 52,45 ga opvoeren als belasting over eigen gebruik.
Hoe kom je aan deze aantallen? Lees je dat uit op de Deye?

• zunrob
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Ik heb ze uit Solarman gehaald.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:49
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Dashboard van balans energie zelf. Zo heb ik de meest onpartijdige data gepakt. Niet via HA of wat dan ook.

Naar mijn weten schrijf je pas af als je het activa in bezit hebt. Ik ga dus ook geen heel jaar afschrijving rekenen. Als het wel zo moet en de inspecteur wilt dat ik die 150 euro corrigeer is dat prima, maar dan mogen ze de website van de belastingdienst ook wel wat begrijpelijker uitschrijven.

• 0xygen500
zunrob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Dit zegt de BD:

[...]

Dus volgens mij wel gehele jaarbedrag.
Belastingdienst geeft dit aan zodat je privégebruik maar 1x hoeft uit te rekenen per jaar.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:50:
[...]

Belastingdienst geeft dit aan zodat je privégebruik maar 1x hoeft uit te rekenen per jaar.
De hoofdvraag is eigenlijk: Wanneer stopt het boekjaar?

Stopt dit wanneer de BTW aangifteplicht vervalt (dus bij aanvang KOR) of stopt dit altijd op 31-12-yyyy zoals in de wet OB, artikel 13 lid 4 staat vermeld?

• zunrob
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:07:
[...]

De hoofdvraag is eigenlijk: Wanneer stopt het boekjaar?

Stopt dit wanneer de BTW aangifteplicht vervalt (dus bij aanvang KOR) of stopt dit altijd op 31-12-yyyy zoals in de wet OB, artikel 13 lid 4 staat vermeld?
Ik denk dat het tijd wordt om met de BD te bellen.

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Ik denk dat het tijd wordt om met de BD te bellen.
Die schijnen telefonisch ook niet altijd even duidelijk te zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Wolly op 11-01-2026 23:34 ]

• Wolly
  • Niet online
Dit voorbeeld vind ik wel schrikbarend, er wordt in q1 een aanschaf gedaan en in een later kwartaal vangt de KOR aan.
Volgens het voorbeeld ben je dan over het gedeelte van het jaar dat de KOR actief was wel verplicht BTW af te dragen over het gehele BTW bedrag bij aanschaf.
Voorbeeld (tussentijds aanmelden)
Op 1 januari 2024 hebt u een auto aangeschaft die u direct in gebruik hebt genomen. U trekt de € 4.500 btw over deze aanschaf meteen af in uw btw-aangifte. U meldt zich per 1 juli 2024 aan voor de KOR.
Eind 2024 gaat u controleren of u uw btw-aftrek moet herzien. Het gaat hier om het 1e jaar van ingebruikname van de auto. Voor de herziening moet u daarom kijken naar het volledige bedrag dat u eerder in uw aangifte hebt afgetrokken. En niet maar 1/5 van dat bedrag. Omdat u deelneemt aan de KOR zijn uw prestaties dat jaar voor 50% belast en voor 50% vrijgesteld. U hebt daardoor maar recht op 50% aftrek van de btw over de aanschaf van de auto. U moet € 4.500 / 2 = € 2.250 terugbetalen.
Eind 2025 controleert u opnieuw of u uw btw-aftrek moet herzien. De herzieningsperiode voor investeringsgoederen, zoals deze auto, is 5 jaar (het jaar van ingebruikname en de 4 jaar daarna). Hierdoor is € 2.250 / 5 = € 450 van de btw die u eerder hebt afgetrokken toe te wijzen aan 2025. Door uw deelname aan de KOR zijn in 2025 al uw prestaties vrijgestelde prestaties en hebt u geen recht op aftrek van de btw. Het verschil is meer dan 10%, maar blijft onder de € 500. Daardoor wordt de btw niet herzien. U hoeft de € 450 niet terug te betalen.
Ook de volgende jaren (2026, 2027, 2028) vindt er geen herziening plaats van de btw. Tenzij uw situatie verandert.

[ Voor 198% gewijzigd door Wolly op 12-01-2026 00:11 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
De belastingdienst heeft gewoon een optie om telefonisch advies te vragen…

Ze zijn niet eng… echt niet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 0xygen500
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:41:
Dit voorbeeld vind ik wel schrikbarend, er wordt in q1 een aanschaf gedaan en in een later kwartaal vangt de KOR aan.
Volgens het voorbeeld ben je dan over het gedeelte van het jaar dat de KOR actief was wel verplicht BTW af te dragen over het gehele BTW bedrag bij aanschaf.

[...]
Dit voorbeeld van de belastingdienst laat precies zien hoe het werkt toch? Je hebt een drempel van 500 euro per jaar aan btw, wat je niet hoef terug te betalen bij herziening. Je vraagt 1100 ofoz terug over je totale investering, per jaar is dit dus minder ( ook al vraag je dit in het eerste jaar terug). Bij KOR hoef je dus niet terug te betalen bij herziening.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:29:
[...]

Dit voorbeeld van de belastingdienst laat precies zien hoe het werkt toch? Je hebt een drempel van 500 euro per jaar aan btw, wat je niet hoef terug te betalen bij herziening. Je vraagt 1100 ofoz terug over je totale investering, per jaar is dit dus minder ( ook al vraag je dit in het eerste jaar terug). Bij KOR hoef je dus niet terug te betalen bij herziening.
Nouja, er staat wel wat informatie in die nog niet gedeeld was in dit topic.
Zo moet je dus aan het einde van elk jaar 'herzien'. Dat is normaliter geen probleem omdat de BTW/5 jaar altijd minder is dan de drempel van 500 euro.

Het 1e jaar echter ga je boven die drempel volgens het voorbeeld. Begint de KOR op 1 april en is de installatie in kwartaal 1 geweest dan heb je 25% belaste prestaties en 75% onbelaste prestaties.
Over het onbelaste deel mag je geen BTW aftrekken.

Uit het voorbeeld:
Eind 2024 gaat u controleren of u uw btw-aftrek moet herzien. Het gaat hier om het 1e jaar van ingebruikname van de auto. Voor de herziening moet u daarom kijken naar het volledige bedrag dat u eerder in uw aangifte hebt afgetrokken.
Het volledige bedrag wat je eerder hebt afgetrokken is die 1100 euro. 75% daarvan zit je op 825 euro, boven die 500. Dus 825 terugbetalen en uiteindelijk maar 375 euro aan BTW terugontvangen op de aanschaf.

• 0xygen500
Wolly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:43:
[...]

Nouja, er staat wel wat informatie in die nog niet gedeeld was in dit topic.
Zo moet je dus aan het einde van elk jaar 'herzien'. Dat is normaliter geen probleem omdat de BTW/5 jaar altijd minder is dan de drempel van 500 euro.

Het 1e jaar echter ga je boven die drempel volgens het voorbeeld. Begint de KOR op 1 april en is de installatie in kwartaal 1 geweest dan heb je 25% belaste prestaties en 75% onbelaste prestaties.
Over het onbelaste deel mag je geen BTW aftrekken.

Uit het voorbeeld:

[...]

Het volledige bedrag wat je eerder hebt afgetrokken is die 1100 euro. 75% daarvan zit je op 825 euro, boven die 500. Dus 825 terugbetalen en uiteindelijk maar 375 euro aan BTW terugontvangen op de aanschaf.
Je gaat niet boven die drempel. Die drempel is 500 per jaar. Je herziening gaat over 1/5 deel.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:16:
[...]

Je gaat niet boven die drempel. Die drempel is 500 per jaar. Je herziening gaat over 1/5 deel.
Klopt, voor jaar 2 t/m 5.

Voor het eerste jaar staat in het voorbeeld van de BD echter dat het niet zo werkt. Of lees ik onderstaande tekst dan zo verkeerd?
Eind 2024 gaat u controleren of u uw btw-aftrek moet herzien. Het gaat hier om het 1e jaar van ingebruikname van de auto. Voor de herziening moet u daarom kijken naar het volledige bedrag dat u eerder in uw aangifte hebt afgetrokken. En niet maar 1/5 van dat bedrag.

• 0xygen500
Wolly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Klopt, voor jaar 2 t/m 5.

Voor het eerste jaar staat in het voorbeeld van de BD echter dat het niet zo werkt. Of lees ik onderstaande tekst dan zo verkeerd?

[...]
Wanneer vindt er geen herziening van mijn btw-aftrek plaats?
Er vindt geen herziening voor aftrek bij investeringsgoederen en -diensten plaats als:

het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de KOR en het totale bedrag van de herziening in dat boekjaar minder is dan € 500
Dit is een speciale aanvulling op de gewone regels voor herziening van btw-aftrek.

• zunrob
BD gebeld.

1) Ik heb een papieren variant gekregen van het BTW-formulier omdat ze de aanvraag (vanwege einde kwartaal) niet meer digitaal klaar konden zetten.
2) Volgens de beste man gaat https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling niet op voor zonnepanelen en een thuisbatterij.
3) Je kunt inderdaad nu nadat je aangifte hebt ingediend de KOR aanvragen (voor begin maart aanvragen), dan ga je per 1 april de KOR in. Over het huidige kwartaal mag je dan een 'nul aangifte' doen.
4) M.b.t. privé-gebruik berekenen.
a) Je rekent hiervoor exact met de data uit het EMS, dus in mijn geval sinds installatie in oktober tot en met 31 december 2025. Ik kom dan uit rond de 92%.
b) Je dient het bedrag voor het volledige boekjaar in te vullen, dus je mag niet nog eens delen door 4 zoals door @0xygen500 werd gedaan.
5) Hier schrok ik eerst van, maar de BD vertelde dat omdat we ons nu registreren als BTW-ondernemer moet je dus ook BTW afdragen over wat je opwekt met de zonnepanelen en wat je hierover aan vergoeding krijgt. https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften
Echter, omdat we allemaal bij Balans zitten zit de vergoeding die wij krijgen al verwerkt in het 'resultaat' dat getoond wordt op het dashboard; je kunt dus bij 1a gewoon de omzet invullen zoals al eerder hier geschreven. Je neemt dan automatisch de zonnepanelen opbrengst mee. Ik vind dit nog wel een beetje vreemd om eerlijk te zijn (in ons geval lagen allen panelen al toen we dit huis kochten). Als iemand hier meer over weet hoor ik dit graag.

[ Voor 51% gewijzigd door zunrob op 12-01-2026 10:37 ]

• Ronald
Mooi hè, dat dienst deel van de BD werkt gewoon…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 0xygen500
Ronald schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:49:
Mooi hè, dat dienst deel van de BD werkt gewoon…
Als je geduld hebt wel. Als je geen intermediair bent sta je wel ff in de wachtrij 😂

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:30:
BD gebeld.

1) Ik heb een papieren variant gekregen van het BTW-formulier omdat ze de aanvraag (vanwege einde kwartaal) niet meer digitaal klaar konden zetten.
2) Volgens de beste man gaat https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling niet op voor zonnepanelen en een thuisbatterij.
3) Je kunt inderdaad nu nadat je aangifte hebt ingediend de KOR aanvragen (voor begin maart aanvragen), dan ga je per 1 april de KOR in. Over het huidige kwartaal mag je dan een 'nul aangifte' doen.
4) M.b.t. privé-gebruik berekenen wacht ik nog op antwoord. a) of je een schatting mag doen over het hele jaar, of je exacte berekening over laatste kwartaal gebruikt en b) of je het bedrag voor het hele jaar of alleen laatste kwartaal doet.
Apart, ik heb hem wle gewoon digitaal klaar staan. Ook voor het laatste kwartaal?

• zunrob
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Apart, ik heb hem wle gewoon digitaal klaar staan. Ook voor het laatste kwartaal?
Ja, en veel anderen hier hebben hem ook digitaal. Maar blijkbaar is mijn aanvraag relatief laat verwerkt, en konden ze hem daardoor niet meer digitaal klaar zetten en alleen op papier. (grappig op zich, ik zou dat juist andersom verwachten, maar soit).
Je kunt iig niet kiezen; dus heb je hem op papier gekregen doe je hem op papier, en anders digitaal.

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Ja, en veel anderen hier hebben hem ook digitaal. Maar blijkbaar is mijn aanvraag relatief laat verwerkt, en konden ze hem daardoor niet meer digitaal klaar zetten en alleen op papier. (grappig op zich, ik zou dat juist andersom verwachten, maar soit).
Je kunt iig niet kiezen; dus heb je hem op papier gekregen doe je hem op papier, en anders digitaal.
Achja is eenmalig, nulaangifte is wel digital?

• Ronald
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Als je geduld hebt wel. Als je geen intermediair bent sta je wel ff in de wachtrij 😂
Terugbelafspraak ;-)

• zunrob
Ik heb mijn post hierboven bijgewerkt, i.m.o. is het overzicht nu compleet.

zunrob in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 40% gewijzigd door zunrob op 12-01-2026 10:31 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:18
Zijn er nog zaken die je moet aanvragen, inregelen mbt HA integratie? Accounts, etc.?

Ik hoop, ik denk, dat na de installatie je alle benodigde gegevens hebt om de HA integratie in te richten?

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02 14:34
Nomad schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:57:
Hebben mensen allemaal nog speciaal brandwerend platen achter de omvormer. Ik heb een met gips afgewerkte garage, met isolatie erachter.

35 kilo is wat veel voor aan gips (theoretisch wel mogelijk door 4 holle wand pluggen etc), dus ik dacht eraan om een plaat ervoor te zetten die ze kunnen gebruiken. Maar wat voor materiaal doe je dan een tweede gips plaat? Dat schiet ook niet echt op qua stevigheid?

Ik dacht om zoiets rechtop tegen de muur te plaatsen (en rustend op de vloer ook)
https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/binnenafbouw/bouwplaten/fermacell-vloerelement-2e11-1500x500x20mm/10473130
Ik heb de ruimte volledig bekleed met fermacell 12,5mm

__/`\__/`\__

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:01
Hopelijk volgen meer provincies:
nieuws: Provincie Flevoland geeft minimaal 750 euro subsidie op thuisaccu

Gebruikers mogen daarbij niet tijdens piekuren handelen, waaronder geen teruglevering in de middag tussen 12.00 en 15.00 uur, en niet van het net opladen van oktober tot maart tussen 17.00 en 21.00 uur.

Benieuwd hoe ze dit überhaupt willen handhaven/controleren.

Never mind, ik las net de maximale capaciteit van 20kWh. Rare regel, sinds er al een subsidieplafond is.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 12-01-2026 15:49 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
Source90 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:43:

Gebruikers mogen daarbij niet tijdens piekuren handelen, waaronder geen teruglevering in de middag tussen 12.00 en 15.00 uur, en niet van het net opladen van oktober tot maart tussen 17.00 en 21.00 uur.

Volgens mij behoorlijk off-topic, een van de voorwaarden is:
Zo moet een accu een capaciteit van ten minste 5 en maximaal 20kWh hebben

• Source90
deejeebv schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Volgens mij behoorlijk off-topic, een van de voorwaarden is:
Zo moet een accu een capaciteit van ten minste 5 en maximaal 20kWh hebben
Behoorlijk is ook een beetje overdreven, niet?

Als er één provincie start, zullen er meer volgen. Met de hoop dat de rare regel van maximum capaciteit eruit gaat of bij andere provincies niet zal gelden. Er is immers al een plafond voor maximum subsidiebedrag.
Minimum capaciteit snap ik nog, anders gaat de hele bups met stekker-batterij subsidie aanvragen. Maximum capaciteit zie ik geen toegevoegde waarde hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 12-01-2026 15:52 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:56
Je kan nooit voldoen aan de dal-uur regels. Activaties zijn er te pas en te onpas.
(Sowieso apart omdat vooraf vast te leggen zo hard)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-01-2026 16:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:02
Volgens mij heeft iemand dit gebaseerd op day-ahead gedrag op de energie markt. Onbalans kan op elk moment voorkomen en daar lijken ze niets van aan te trekken. Dus waarschijnlijk gaat het om handelen op EPEX of toch one-way handelen afdwingen tijdens de middag en avond uren. Volgens mij gewoon opgezet door iemand die er geen verstand van heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door KoningSlakkie op 12-01-2026 16:43 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Speedy-Andre in "Thuisbatterij met 25% subsidie (Flevoland) en/of btw terug?"
Natuurlijk ben ik daar al veel eerder over begonnen :9
Don wil er wel creatief mee omgaan maar verder bespreek ik dat hier maar niet (wie leest er mee?).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Speedy-Andre schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:27:
Speedy-Andre in "Thuisbatterij met 25% subsidie (Flevoland) en/of btw terug?"
Natuurlijk ben ik daar al veel eerder over begonnen :9
Don wil er wel creatief mee omgaan maar verder bespreek ik dat hier maar niet (wie leest er mee?).
Als voorwaarde is (bijv) dat zij inzage hebben in je slimme meter data, of dat ism de netbeheerder in de provincie doen, hoe wil je dan buiten die uren blijven?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Als voorwaarde is (bijv) dat zij inzage hebben in je slimme meter data, of dat ism de netbeheerder in de provincie doen, hoe wil je dan buiten die uren blijven?
Je moet hem bij energieleveren.nl registreren, het hangt af van wat je invult wat ze kunnen zien.
Het lijkt me sterk dat juist een onbalans activiteit niet zou mogen, daar gaat de provincie niet over en het hele verhaal toont een flink gebrek aan kennis.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-01-2026 16:43 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Speedy-Andre schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Je moet hem bij energieleveren.nl registreren, het hangt af van wat je invult wat ze kunnen zien.
Het lijkt me sterk dat juist een onbalans activiteit niet zou mogen, daar gaat de provincie niet over.
De regels zijn bedacht door iemand die de materie niet beheerst. Maar ze worden ws ook gehandhaafd door diezelfde mensen. Jij als BE klant kan niet voorkomen dat er gebeurt wat zij eisen. Ik sluit niet uit dat ze P4 data kunnen verkrijgen via de netbeheerder bijv. of dat je expliciet toestemming verleent daarvoor. (of via een tussenpersoon die dit voor hen afhandelt)

• blue eyes
Source90 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:43:

Never mind, ik las net de maximale capaciteit van 20kWh. Rare regel, sinds er al een subsidieplafond is.
Dit is ook meer bedoelt voor de reguliere consument. Die met klein accus, om het breed te stimuleren.

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 12-01-2026 16:52 ]

• epicfailguy23
Ik schrik even wakker, de batterij heb ik nog niet aangemeld bij energieleveren.nl is dit verplicht of semi verplicht? hier is in het verleden nog een hoop discussie over geweest.

• blue eyes
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Afwachten wat er dan in de exacte voorwaarden staat.

Misschien verlangen zijn dan, als je akkoord gaat, eens per jaar een aanlevering van data op een door hun gegeven datum, etc.
Steekproef.
Als jij akkoord gaat, moet jij bewijzen oid.

• 0xygen500
epicfailguy23 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:52:
Ik schrik even wakker, de batterij heb ik nog niet aangemeld bij energieleveren.nl is dit verplicht of semi verplicht? hier is in het verleden nog een hoop discussie over geweest.
Wat let je om het niet te doen?

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:58
Net zoals met zonnepanelen heb ik de batterij aangemeld. Op de RVO site staat dat het verplicht is dit te doen, ik weet verder niet wat de consequentie is mocht dit niet worden gedaan.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Ronald
Heel hard verplicht. Netcode via bij wet aangewezen partij (ACM) om Europese verordeningen in te vullen (RfG en DCC)

• epicfailguy23
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:56:
[...]

Wat let je om het niet te doen?
Niets maar vergeten 8)7

Zal het straks even invullen :$

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 02-02 09:23
epicfailguy23 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:09:
[...]

Niets maar vergeten 8)7

Zal het straks even invullen :$
Ik neem aan dat je op moet geven hoe groot de capaciteit van de accu is.
In verband met toekomstige regelgeving lijkt het mij verstandig om aan te geven dat het minder dan 20kWh is.
20kWh wordt waarschijnlijk de grens voor diverse regelgeving in de toekomst.
Je meldt je accu vooral aan, zodat netbeheerders weten dat er spanning van de andere kant kan komen bij kabelbreuk.
De cappaciteit is voor hen dan niet belangrijk.
Geef je de werkelijke cappaciteit op dan snij je jezelf in de toekomst misschien in de vingers.

• Ronald
@E-Transitie de grid poort van de Deye gaat uit als er geen net stroom is.
Dus de monteurs worden niet geëlektrocuteerd…
Daarom moeten omvormers, batterij en PV , RfG zijn voor je ze aan het net mag hangen. Anti-eiland is een eis.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:52
BD gebeld.

Hier schrok ik eerst van, maar de BD vertelde dat omdat we ons nu registreren als BTW-ondernemer moet je dus ook BTW afdragen over wat je opwekt met de zonnepanelen en wat je hierover aan vergoeding krijgt. https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften
Echter, omdat we allemaal bij Balans zitten zit de vergoeding die wij krijgen al verwerkt in het 'resultaat' dat getoond wordt op het dashboard; je kunt dus bij 1a gewoon de omzet invullen zoals al eerder hier geschreven. Je neemt dan automatisch de zonnepanelen opbrengst mee. Ik vind dit nog wel een beetje vreemd om eerlijk te zijn (in ons geval lagen allen panelen al toen we dit huis kochten). Als iemand hier meer over weet hoor ik dit graag.
Ik heb dit ook al eerder hier aangegeven, waarbij de BD bij mij vertelde dat je een forfaitair bedrag van €20 per 1000 Wp van je zonnepanelen dient mee te nemen. Ook al heb je de panelen niet gekocht of zoals in ons geval je niet eens de btw van de panelen hebt teruggevraagd.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• zunrob
Sportmind schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Ik heb dit ook al eerder hier aangegeven, waarbij de BD bij mij vertelde dat je een forfaitair bedrag van €20 per 1000 Wp van je zonnepanelen dient mee te nemen. Ook al heb je de panelen niet gekocht of zoals in ons geval je niet eens de btw van de panelen hebt teruggevraagd.
Maar zoals ik het lees, en besprak met de medewerker, mag je ook je daadwerkelijke omzet (of vergoeding die je dus krijgt) opgeven. In mijn ogen zit dit in het geboekte resultaat wat terug te vinden is in het dashboard van Balans. Bovendien, in deze periode gaat zowat alles de batterij in of word zelf gebruikt.

• Wolly
  • Niet online
BD gebeld.

4) M.b.t. privé-gebruik berekenen.
a) Je rekent hiervoor exact met de data uit het EMS, dus in mijn geval sinds installatie in oktober tot en met 31 december 2025. Ik kom dan uit rond de 92%.
b) Je dient het bedrag voor het volledige boekjaar in te vullen, dus je mag niet nog eens delen door 4 zoals door @0xygen500 werd gedaan.
Dankjewel @zunrob , wat zo'n avondje heen-en-weer bakkeleien wel niet oplevert :+

Goed om te zien dat de beste man zegt dat herziening niet van toepassing is op batterijen (en zonnepanelen), jammer dat dit niet gewoon ergens op hun site staat vermeld zodat je er ook nog rechten aan kan ontlenen.

Als ik het goed begrijp wordt het voorbeeld van @0xygen500 dan zo?
Jaarlijkse afschrijvingscomponent: € 1.059,80 (Aanschafwaarde (excl. btw): € 5.298,99/ 5 jaar herzieningstermijn)

Grondslag privégebruik (voor de linker kolom): 94,26% van € 1059,80 = € 998,97
Verschuldigde btw (voor de rechter kolom): 21% van € 998,97 = € 209,78

Effectief krijgt hij van de betaalde € 1.112,79 aan BTW dus (1.112,79 - 209,78)= € 903,01 terug.

En dat is dan dus gebaseerd op de verbruikscijfers van het eerste kwartaal waarvan je aangifte doet?
5) Hier schrok ik eerst van, maar de BD vertelde dat omdat we ons nu registreren als BTW-ondernemer moet je dus ook BTW afdragen over wat je opwekt met de zonnepanelen en wat je hierover aan vergoeding krijgt. https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften
Inderdaad erg vaag. Denk dat het uiteindelijk erop uitkomt dat iedereen dat maar 'vergeet' en dat de BD er geen tijd of moeite in gaat steken om dat eens goed uit te leggen of te controleren.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolly op 12-01-2026 20:02 ]

• zunrob
Wolly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:59:
[...]

Dankjewel @zunrob , wat zo'n avondje heen-en-weer bakkeleien wel niet oplevert :+

Goed om te zien dat de beste man zegt dat herziening niet van toepassing is op batterijen (en zonnepanelen), jammer dat dit niet gewoon ergens op hun site staat vermeld zodat je er ook nog rechten aan kan ontlenen.

Effectief krijgt hij van de betaalde € 1.112,79 aan BTW dus (1.112,79 - 209,78)= € 903,01 terug.

En dat is dan dus gebaseerd op de verbruikscijfers van het eerste kwartaal waarvan je aangifte doet?

[...]

Inderdaad erg vaag. Denk dat het uiteindelijk erop uitkomt dat iedereen dat maar 'vergeet' en dat de BD er geen tijd of moeite in gaat steken om dat eens goed uit te leggen of te controleren.
Yes, klopt wat je zegt.

Overigens, ik vind dat er wel een potje te breken is om niet voor 94% te gaan maar juist voor een lager percentage. Waarom? In dit geval rekenen we het uit voor de meest ongunstige periode, ik kan me voorstellen dat als je over een heel jaar kijkt, zeker straks met veel aFRR, het prive verbruik veel lager is.

Als wij een goed verhaal kunnen onderbouwen om het huidige uitgerekende percentage hiervoor te corrigeren sta je denk ik nog best sterk in de schoenen.

Benieuwd naar jullie mening!

• 0xygen500
Wolly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:59:
[...]

[...]

https://www.belastingdien...u%20handelt%20in%20stroom.
Ondeaan wordt toch gewoon gesproken over herziening?

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Yes, klopt wat je zegt.

Overigens, ik vind dat er wel een potje te breken is om niet voor 94% te gaan maar juist voor een lager percentage. Waarom? In dit geval rekenen we het uit voor de meest ongunstige periode, ik kan me voorstellen dat als je over een heel jaar kijkt, zeker straks met veel aFRR, het prive verbruik veel lager is.

Als wij een goed verhaal kunnen onderbouwen om het huidige uitgerekende percentage hiervoor te corrigeren sta je denk ik nog best sterk in de schoenen.

Benieuwd naar jullie mening!
Je kan de BTW terugvragen binnen 6 maanden na aanschaf.
Rekent u de batterij geheel tot uw bedrijfsvermogen? Dan kunt u de btw op aanschaf en installatie volledig terugvragen. Doe dit zo snel mogelijk. Of in elk geval binnen 6 maanden na het jaar waarin u de thuisbatterij hebt gekocht.
Bron

Dus stel de batterij wordt geìnstalleerd in Q1 2026.
Na 6 maanden zit je in Q3. In Q3 heb je als het goed is wat meer feitelijke cijfers inclusief de handel. Je doet dus aangifte voor Q3.
Dan vraag je miv 1-10-2026 de KOR aan (wel uiterlijk insturen 4 weken vantevoren dus max 1-9-2026!)

• zunrob
Ik heb maar 1 medewerker hierover gesproken, dus ik zou vooral zelf nog eens bellen om de vraag te stellen. Denk dat ie bedoelde dat je niet snel aan die 500 euro komt.

Interessant vond ik wel dat ie zei dat we de KOR al aan hadden kunnen vragen. Stel we hadden dat in november gedaan had je maar 1 aangifte hoeven doen.

• epicfailguy23
E-Transitie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:35:
[...]

In verband met toekomstige regelgeving lijkt het mij verstandig om aan te geven dat het minder dan 20kWh is.
Je meldt je accu vooral aan, zodat netbeheerders weten dat er spanning van de andere kant kan komen bij kabelbreuk.
Geef je de werkelijke cappaciteit op dan snij je jezelf in de toekomst misschien in de vingers.
Dit moet je inderdaad ingeven en zojuist gewoon netjes de waarheid ingevuld 58.9kWh 3x16.1=48.3 :F opslag.
Ik wil niet bashen of flamen maar voor iemand met jouw naam verwacht ik toch dat we ons aan de spelregels houden om de gehele E-transitie in goede banen te leiden. :(:)

Als iedereen maar in het wilde weste wat gegevens opgeeft want: 'misschien in de toekomst pakken ze me anders' gaan we niet ver komen. ;(

Dus voor nu: ik heb gewoon de waarheid ingevuld, ook maar een update gedaan dat ik een andere omvormer voor zonnepanelen heb, (beetje vreemd dat ik de deye dan 2x moet invullen maar dan op verschillende manier) maar er zal logica achterzitten.. -O-

• Ronald
We baseren de investering op basis van de simulaties van Balans, waarin ze dus 30MWh verpompen bij thuisverbruik 3MWh.

Die 30MWh gaat minus verlies beide kanten op? (Dat was niet expliciet in antwoord van Don)

Dus dan ga je richting 5% privé;-)?

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 12-01-2026 20:24 ]

• 0xygen500
Ronald schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:24:
[...]

We baseren de investering op basis van de simulaties van Balans, waarin ze dus 30MWh verpompen bij thuisverbruik 3MWh.

Die 30MWh gaat minus verlies beide kanten op? (Dat was niet expliciet in antwoord van Don)

Dus dan ga je richting 5% privé;-)?
Zoveel rondpomp is er nog nier geweest. Gaat erover wat je doet in het betreffende kwartaal.

• jacovn
  • Laatst online: 22:31
paQ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:01:
Je kan nooit voldoen aan de dal-uur regels. Activaties zijn er te pas en te onpas.
(Sowieso apart omdat vooraf vast te leggen zo hard)
Maar een EMS zal toch over algemeen geen stroom exporteren gedurende de tijd dat zonnepanelen leveren (pirjs energie is dan laag, er is veel aanbod)
Zelfde geld voor het opladen uit grid, dat zal ook niet in de dure avonduren gebeuren mag ik hopen.

Kun je dan niet aan nemen dat je dus wel aan die voorwaarden voldoet ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• zunrob
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Zoveel rondpomp is er nog nier geweest. Gaat erover wat je doet in het betreffende kwartaal.
Nee, je berekent het voor een jaar. En geeft dit aan in de aangifte van Q4. Alleen hebben wij geen jaar aan data.

• zunrob
epicfailguy23 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Dit moet je inderdaad ingeven en zojuist gewoon netjes de waarheid ingevuld 58.9kWh opslag.
Ik wil niet bashen of flamen maar voor iemand met jouw naam verwacht ik toch dat we ons aan de spelregels houden om de gehele E-transitie in goede banen te leiden. :(:)

Als iedereen maar in het wilde weste wat gegevens opgeeft want: 'misschien in de toekomst pakken ze me anders' gaan we niet ver komen. ;(

Dus voor nu: ik heb gewoon de waarheid ingevuld, ook maar een update gedaan dat ik een andere omvormer voor zonnepanelen heb, (beetje vreemd dat ik de deye dan 2x moet invullen maar dan op verschillende manier) maar er zal logica achterzitten.. -O-
Heb jij je 4e accu deel al?

• epicfailguy23
zunrob schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Heb jij je 4e accu deel al?
nee 3, maar 16,1kWh per accu toch? --> nu ik het kladblaadje reken ben ik toch een muppet en is dit 48,3 wellicht toch teveel door excel laten doen vandaag |:( 8)7

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:50
E-Transitie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:35:
[...]

De netbeheerder wil graag weten wie er afneemt en wie er stroom invoert. Vroeger was dat een spelletje dat gespeeld werd met een paar producenten die strikt gereguleerd werden. Tegenwoordig kan elke clown een stroom producerend apparaat op het net aansluiten wat voor allerlei ellende kan zorgen die jij en ik niet overzien. Het enige wat ze van ons vragen voor we mee gaan doen aan dit spel, is te registreren wat we toevoegen aan het spel. Waarom zou je daar niet eerlijk in zijn? Hoe verwacht je dat het net ooit in balans komt als we niet alles vermelden wat erop aangesloten wordt?

Bij het opgeven van zonnepanelen wordt niet alleen gevraagd hoeveel wattpiek er ligt, maar ook de fabrikant willen ze graag weten. Als blijkt dat 1 specifieke omvormer ellende veroorzaakt is het wel handig dat ze weten waar die dingen staan zodat ze er iets mee kunnen. De energietransitie gaat niet werken als we niet samenwerken.

• paQ
Is dit nou een "onbalans' situatie?

ik dacht: waarom gebeurt er nu niets kwa export :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzH5zZT0XMAWgXLvzVhCQQBgaFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zj1JFLlfLqMJSfqYnmzkE4d3.png?f=fotoalbum_large

Maar op Tennergy zie ik een onbalans tussen invoeden en afnemen. Invoeden levert niet zoveel op als dat het op onbalansmarkt doet voorkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DTnfcZyyPXma71_UBN41_nC2qQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SICgdtWxx91ETMGUOf3qiPy.png?f=fotoalbum_large

M.a.w.
Het afnemen tarief is die 35 cent momenteel.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:08
Goed gezien @paQ maar eens vaker bij Tennergy gaan kijken.

Vanaf morgen weer zonnige periodes, met de 81% die balans energie nu aanhoudt zal de accu wel snel vol worden overdag. Ik ben benieuwd hoe het ontladen straks gaat..

• epicfailguy23
Ligt het aan mij of is de portal eruit?

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:58
epicfailguy23 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:56:
Ligt het aan mij of is de portal eruit?
hier werkt het gewoon.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
Dashboard werkt hier ook gewoon

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:08

The Legend

*Plop*

De resultaten van 2 tot en met 9 januari missen hier alleen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• epicfailguy23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feiTCKXd1MALvK4eLrtgXk-k7hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCqmhRpCAKDg6TDFWiPbeuN6.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm wellicht even kijken of ik geen netwerk issue heb..

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik ben nu de BTW-aangifte aan het invullen. Mijn resultaat over Q4 2025 was 19 euro ex btw, 4 euro BTW. Helaas klopt het dashboard qua export niet. Ik zou 7010 kWh hebben geëxporteerd op 1 dag 8)7 Dat wordt dus gokken.

[edit]

Heb dagcijfers opgeteld. Op basis daarvan kom ik op 97% privégebruik. De rekensom wordt dus als volgt:

Bedrag accu ex BTW: €5399 (de BTW is €1134)
Dat deel je door 5 = €1079,80
Daarvan is 97% privégebruik: €1047,41
Daarover betaal je 21% BTW: €219,96

Dit is het formulier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmMBsFDopcGCWu5dDetPlrBF_Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5y9pGHFWlR5UaUR9n8rYSYMU.jpg?f=fotoalbum_large

Bij 1A: het resultaat uit het BE dashboard over december 2025 (geïnstalleerd in die maand) ex btw. De kolom daarnaast het bedrag aan BTW (21%)
Bij 1D: €1047 (accu ex btw / 5 en daar het percentage eigen gebruik van), tweede kolom is het bedrag aan BTW (21%) = €219
Bij 5A: totaal aan omzetbelasting van 1A en 1D
Bij 5B: Het bedrag aan BTW over de accu = €1134.
Bij 5C en 5E: het bedrag van 5B minus 5A

@0xygen500 @zunrob hebben jullie het zo (bij benadering) ook zo ingevuld?

De hele ‘redding’ is hier dus zsm de KOR in, omdat je anders de hele BTW weer terugbetaald door het hoge privégebruik.

Hier nog de brief die krijgt als je aangemeld bent als BTW-ondernemer voor de thuisaccu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYTgpCW5ZX-wyd6N08lOwaHIjuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dFlR4RD7gsdTWgonMdX19NE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIgMXyo57KvQqfpdUFBZ2jKQUH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XwLeofj4TxHCMZtECpd7M21.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door The Legend op 13-01-2026 20:39 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-01 05:14
Ook aangemeld. Zonder dit hele topic te lezen trouwens. Maar de prijs is niet gek. Ik heb PV maar niet al te veel, wil in de toekomst nog wel bijleggen. Heb EV, Inductiekoken en WP. dus al met al is 48 Kw wel wat overkill maar ik zit nog steeds bij de 1e 120 deelnemers en dan is het net zo duur als een 10-15 KW accu van anderen.

Verder woon ik in Flevoland en kan ik 1250 euro extra subsidie krijgen dus dat maakt het nog interesanter.

En het contract duurt maar 2 jaar. Dus daarna kun je er altijd nog vanaf en mag je de accu houden. Hij past mooi in de garage, kabel via de kruipruimte, lege buis ligt er al.

Zo, nu eerst het topic maar verder lezen om te begrijpen in welk avontuur ik mij nu weer heb gestort.

Edit: Epic fail, te snel gereageerd. De subsidie krijg je enkel voor thuisaccus tot maximaal 20 KW.
Nu even bedenken of het alsnog een goede deal is zonder de extra subsidie.

[ Voor 11% gewijzigd door Guido7619 op 13-01-2026 20:43 ]

• epicfailguy23
epicfailguy23 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:55:
[Afbeelding]

Hmm wellicht even kijken of ik geen netwerk issue heb..
Ik heb denk ik een overleden EMS ;(
Blijft in brand name scherm hangen, zelfs na energie reset (POE eraf en er weer op) geen resultaat. Heb Don maar even gemaild. Hopelijk duurt het niet te lang, ben nu uit het net men auto aan het laden, welliswaar tegen 0,07euro, maar heb een accu met 78%soc |:(

• Ronald
@Guido7619 er is een topic over het flevosubsidieverhaal: Thuisbatterij met 25% subsidie (Flevoland) en/of btw terug?

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02 13:17
Net 5 pagina's teruggelezen, maar ik lees niet veel praktijkervaringen. Wat is de korte samenvatting? Volgens de site zijn er nog +/- 20 systemen beschikbaar. Enige kans dat dat aantal opgehoogd gaat worden?

..hier nog een half jaar een vast contract, dus zal dan wel weer te laat zijn om mee te kunnen doen. :F

• zunrob
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:01:
Ik ben nu de BTW-aangifte aan het invullen. Mijn resultaat over Q4 2025 was 19 euro ex btw, 4 euro BTW. Helaas klopt het dashboard qua export niet. Ik zou 7010 kWh hebben geëxporteerd op 1 dag 8)7 Dat wordt dus gokken.

[edit]

Heb dagcijfers opgeteld. Op basis daarvan kom ik op 97% privégebruik. De rekensom wordt dus als volgt:

Bedrag accu ex BTW: €5399 (de BTW is €1134)
Dat deel je door 5 = €1079,80
Daarvan is 97% privégebruik: €1047,41
Daarover betaal je 21% BTW: €219,96

Dit is het formulier:
[Afbeelding]

Bij 1A: het resultaat uit het BE dashboard over december 2025 (geïnstalleerd in die maand) ex btw. De kolom daarnaast het bedrag aan BTW (21%)
Bij 1D: €1047 (accu ex btw / 5 en daar het percentage eigen gebruik van), tweede kolom is het bedrag aan BTW (21%) = €219
Bij 5A: totaal aan omzetbelasting van 1A en 1D
Bij 5B: Het bedrag aan BTW over de accu = €1134.
Bij 5C en 5E: het bedrag van 5B minus 5A

@0xygen500 @zunrob hebben jullie het zo (bij benadering) ook zo ingevuld?

De hele ‘redding’ is hier dus zsm de KOR in, omdat je anders de hele BTW weer terugbetaald door het hoge privégebruik.

Hier nog de brief die krijgt als je aangemeld bent als BTW-ondernemer voor de thuisaccu:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yes, dit is zover ik begrijp wat je moet doen.

Edit: volgens mij mag je alle installatiekosten aftrekken. Dus ook ophang materiaal of een tuinkast.

• The Legend

The Legend

*Plop*

zunrob schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Yes, dit is zover ik begrijp wat je moet doen.

Edit: volgens mij mag je alle installatiekosten aftrekken. Dus ook ophang materiaal of een tuinkast.
Thx! Ik heb verder alleen een paar automaten extra gekocht, maar dacht het niet ingewikkelder te maken dan nodig mocht je achteraf moeten gaan verantwoorden.

Kun je nu al de de KOR aanvragen per 1 april denk je? Dat zou wel moeten kunnen ook al is de aangifte over 2025 nog niet bij ze binnen lijkt me toch?

• Guido7619
Dank je. Staat alleen nog niet veel concreets in.

• zunrob
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Thx! Ik heb verder alleen een paar automaten extra gekocht, maar dacht het niet ingewikkelder te maken dan nodig mocht je achteraf moeten gaan verantwoorden.

Kun je nu al de de KOR aanvragen per 1 april denk je? Dat zou wel moeten kunnen ook al is de aangifte over 2025 nog niet bij ze binnen lijkt me toch?
Ik ga dat wel doen. Je hebt toch bonnetjes, en je kunt verantwoorden waarvoor het is. Zet een overzicht in Excel en het is makkelijk te laten zien.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:44
Merijn. schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:10:
Net 5 pagina's teruggelezen, maar ik lees niet veel praktijkervaringen. Wat is de korte samenvatting? Volgens de site zijn er nog +/- 20 systemen beschikbaar. Enige kans dat dat aantal opgehoogd gaat worden?

..hier nog een half jaar een vast contract, dus zal dan wel weer te laat zijn om mee te kunnen doen. :F
Velen hier hadden net als ik een vast contract en hebben toch de overstap gemaakt en zijn deel van de pilot geworden.
Het opzeggen van je contract verzorgt Balans.
Dat het daarmee misschien even profijt mist van je vaste contract staat tegenover dat je nu gunstig mee kunt doen.
De prijs is ondertussen hoger geworden maar nog steeds super.
De waarschijnlijkheid van aFFR inkomsten is eveneens hoger geworden en je profiteert daar sneller van als de vroege deelnemers.
Dus laat je vaste contract je niet in de weg staan zou ik zeggen.

• blue eyes
Guido7619 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Dank je. Staat alleen nog niet veel concreets in.
Ga er maar vanuit, dat indien een BE systeem aangeschaft je niet in aanmerking komt.

• Guido7619
blue eyes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Ga er maar vanuit, dat indien een BE systeem aangeschaft je niet in aanmerking komt.
Ik kom al niet in aanmerking omdat de subsidie maar gelding is op accu's tot max. 20KW.

• zunrob
[...]

Ja, sterker nog, je had de KOR al voor begin december aan mogen vragen zei de BD. Dan was je per 1 januari erin gegaan.

• The Legend

The Legend

*Plop*

zunrob schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Ja, sterker nog, je had de KOR al voor begin december aan mogen vragen zei de BD. Dan was je per 1 januari erin gegaan.
KOR-aanvraag digitaal vast gedaan. Aangifte gaat morgen op de post. €911 zou ik terug moeten krijgen van de €1134 aan btw.

• Source90
Houd mijzelf nog steeds aangeschreven voor een how-to BTW terugvragen stappenplan in de openingspost :)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:42

Jerra

Beunhaas in wording

@Source90 zie de pinned posts :)

• The Legend

The Legend

*Plop*

Stap 1: Meld je aan als BTW-ondernemer met dit formulier.
Stap 2: Wacht op brieven van de Belastingdienst. Je krijgt een bevestiging van aanmelding en een brief met gegevens om een Mijn BD Zakelijk account aan te maken. En afhankelijk van of je per papier of digitaal aangifte moet doen: de brief dat je aangifte omzetbelasting moet doen.
Stap 3: Doe aangifte, bereken en vul in op deze manier: The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Stap 4: Meldt je digitaal aan voor de KOR via de Mijn BD zakelijk omgeving (onder de knop BTW, en kies dan voor ‘Kleineondernemersregeling (KOR) in Nederland.
Stap 5: Niet vergeten om nog een kwartaal aangifte te doen. Volgens @zunrob mag dat een nulaangifte zijn volgens de BD.

• Source90
Zijn inmiddels aardig wat pinned post. Had hem al langs zien komen, echter is dat bij mij pas over een maand of anderhalf van toepassing.
Zou niet misstaan in de openingpost. Paar onderwerpen, basisinformatie, kostenoverzicht (ook handig om bij te houden voor volgende prijsstijging), stukje over meterkast, kosten kabel/meerwerk en "aftercare" info waaronder Belastingdienst teruggave.

• zunrob
Source90 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:55:
[...]

Zijn inmiddels aardig wat pinned post. Had hem al langs zien komen, echter is dat bij mij pas over een maand of anderhalf van toepassing.
Zou niet misstaan in de openingpost. Paar onderwerpen, basisinformatie, kostenoverzicht (ook handig om bij te houden voor volgende prijsstijging), stukje over meterkast, kosten kabel/meerwerk en "aftercare" info waaronder Belastingdienst teruggave.
Laat maar horen als je zin en tijd hebt om dit te schrijven. :)

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:52
zunrob schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Maar zoals ik het lees, en besprak met de medewerker, mag je ook je daadwerkelijke omzet (of vergoeding die je dus krijgt) opgeven. In mijn ogen zit dit in het geboekte resultaat wat terug te vinden is in het dashboard van Balans. Bovendien, in deze periode gaat zowat alles de batterij in of word zelf gebruikt.
Zeker hoor, ik denk dat het kiezen is tussen forfaitair of exact uitrekenen (door Balans :+ ). Doelde meer op het feit dat er twijfel/onduidelijkheid was of je wel iets met je zonnepanelen moet.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-01 15:45
[...]

Ik heb de KOR in december al aangevraagd voor ingang 1 april. En de bevestiging van de BD is binnen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

JeVe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:37:
[...]

Ik heb de KOR in december al aangevraagd voor ingang 1 april. En de bevestiging van de BD is binnen.
Ik kreeg mijn eerste BD brieven pas in januari dus dat kon ik helaas nog niet.

Dat betekent dus dat ik voor Q1 nog wel een aangifte moet doen en BTW moet afdragen over de omzet. Met een beetje pech loopt aFFR als een tiet en moet ik nog een klap BTW betalen. Of zou je dan de BTW van de afgenomen energie als voorbelasting weer kunnen terugvragen :?

• zunrob
The Legend schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Ik kreeg mijn eerste BD brieven pas in januari dus dat kon ik helaas nog niet.

Dat betekent dus dat ik voor Q1 nog wel een aangifte moet doen en BTW moet afdragen over de omzet. Met een beetje pech loopt aFFR als een tiet en moet ik nog een klap BTW betalen. Of zou je dan de BTW van de afgenomen energie als voorbelasting weer kunnen terugvragen :?
Bel de BD even. Tegen mij zeiden ze dat ik over Q1 een nulaangifte zou kunnen doen...

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:40:
Zojuist een telefoontje gehad van Don. Hij heeft mij het een en ander uitgelegd. Ik ga dat hier niet probleren te herhalen. Hij heeft beloofd zelf nog te reageren.
Hopelijk is Don niet vergeten om een uitleg te posten hoe de prijzen nu daadwerkelijk tot stand komen. Of hij wacht even omdat de aFFR handel één dezer dagen op het punt van beginnen staat, dat kan natuurlijk ook en zou nog beter zijn :o

Hoe is het momenteel met de batterij bezitters? Ik zie bij Tibber maar weinig grid rewards én daarmee zijn er denk ik ook maar weinig momenten om te profiteren van swings op de elektriciteitsmarkt. Klopt dat? Wordt er nog wel consequent geladen op de momenten met de laagste prijs zodat je effectief altijd het laagste tarief betaalt voor het verbruik?

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Hopelijk is Don niet vergeten om een uitleg te posten hoe de prijzen nu daadwerkelijk tot stand komen. Of hij wacht even omdat de aFFR handel één dezer dagen op het punt van beginnen staat, dat kan natuurlijk ook en zou nog beter zijn :o

Hoe is het momenteel met de batterij bezitters? Ik zie bij Tibber maar weinig grid rewards én daarmee zijn er denk ik ook maar weinig momenten om te profiteren van swings op de elektriciteitsmarkt. Klopt dat? Wordt er nog wel consequent geladen op de momenten met de laagste prijs zodat je effectief altijd het laagste tarief betaalt voor het verbruik?
Als je het Balans Energie dashboard mag geloven dan gaat het prima. Vanaf 1-1 heb ik 1 dag gehad met een gerealiseerde totale kWh-prijs van 10,4 cent. De overige dagen significant lager (met 2 januari als topdag met -25,7 cent per kWh). Load shifting zoals ik voor ogen had, lijkt dus prima te werken. Ook op de dagen dat ik alleen voor de WP al 33kWh verbruikte. Hoe dit straks allemaal op de factuur terugkomt moet ik nog ervaren.

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Als je het Balans Energie dashboard mag geloven dan gaat het prima. Vanaf 1-1 heb ik 1 dag gehad met een gerealiseerde totale kWh-prijs van 10,4 cent. De overige dagen significant lager (met 2 januari als topdag met -25,7 cent per kWh). Load shifting zoals ik voor ogen had, lijkt dus prima te werken. Ook op de dagen dat ik alleen voor de WP al 33kWh verbruikte. Hoe dit straks allemaal op de factuur terugkomt moet ik nog ervaren.
Voor mijn begrip, met totale kWh prijs bedoel je incl. alle belastingheffingen en opslagen? Dus waar iemand met een vast contract iets van 23ct/kwh betaalt?

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Voor mijn begrip, met totale kWh prijs bedoel je incl. alle belastingheffingen en opslagen? Dus waar iemand met een vast contract iets van 23ct/kwh betaalt?
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik ga ervan uit dat dit de prijs is exclusief energiebelasting. Bij de toelichting staat: “Gemiddelde netto prijs voor verbruik uit het net, inclusief terugleververgoedingen. Dit is gebaseerd op de ‘Verrekenprijs’.”

De verrekenprijs is het verschil (per kwartier) tussen de EPEX-prijs en de daadwerkelijk gerealiseerde onbalansprijs voor het verbruik in dat kwartier, als ik het goed begrijp :P

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40

dof

Wolly schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Het lijkt me mogelijk dat Don wil wachten tot er nieuws van Tennet is.
Vorige week contact gehad en op m'n vraag hoe het met de testen gegaan is vertelde hij dat de testen van 8 dec. goed waren verlopen en dat op 15 dec. alle documenten en rapportages waren ingediend. Het is wachten op feedback maar alles zat ruim boven de vereisten zei hij. Ze verwachten met aFRR te beginnen in febr..

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• paQ
@MertijnW Ik denk toch dat ik de 'take' grafiek van tennergy voorlopig aanhoud.

Was weer even aan het EV laden op activaties, en na de tweede zie je dat ie niet meer opnieuw start. 'Precies' waar de tennergy grafiek een halve cent omhoog ging. Wellicht net de drempel?
Als het de onbalansmarkt grafiek zou zijn, dan was ie al eerder gestopt denk ik zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfwQKyuGJdzUAk4HAHk50JKlEY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JeoBfvLM0qZn93UFZGaCyaSa.png?f=fotoalbum_large
Het is een 'dun lijntje' maar wellicht net wel / net niet?
In de eerste activatie zie je ook de onbalansmarkt grafiek zelfs even 'pieken' waarop het laden ok niet is gestopt.

Ik denk iig dat de blauwe grafiek bij de laatste twee stijgingen een drempel over is gegaan; een die de gele al vaker had gepasseerd.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 14-01-2026 12:01 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
In mijn Iungo dashboard kan ik goed zien dat hij de productie van de zonnepanelen (die niet op de Deye aangesloten zijn) in de accu stopy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrlVbtrulUj79GeS8G7aCbOupqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icfXcfs2p00eNlS8ODTiW0dW.png?f=fotoalbum_large

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:33
paQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:59:
@MertijnW Ik denk toch dat ik de 'take' grafiek van tennergy voorlopig aanhoud.

Was weer even aan het EV laden op activaties, en na de tweede zie je dat ie niet meer opnieuw start. 'Precies' waar de tennergy grafiek een halve cent omhoog ging. Wellicht net de drempel?
Als het de onbalansmarkt grafiek zou zijn, dan was ie al eerder gestopt denk ik zo?

[Afbeelding]
Het is een 'dun lijntje' maar wellicht net wel / net niet?
In de eerste activatie zie je ook de onbalansmarkt grafiek zelfs even 'pieken' waarop het laden ok niet is gestopt.

Ik denk iig dat de blauwe grafiek bij de laatste twee stijgingen een drempel over is gegaan; een die de gele al vaker had gepasseerd.
Ik heb de data nu langere tijd gevolgd met de officiële API van TenneT. Onbalansmarkt.com combineert de 'Upward', 'Downward' en 'Mid' en kiest tussen die drie wat de meest 'gunstige' prijs is van dat moment.

Overigens weten we niet voor welke prijs Balans Energie/Stroom activeert én welke strategie ze daarbij hanteren. Het blijft dus gissen. Ik heb nu gewoon die van Onbalansmarkt.com (met de reden hierboven) en de officiële prijzen vanuit TenneT in Home Assistant staan. De data van TenneT is altijd het meest accuraat, maar het zegt dus niks over wanneer de batterij activeert. Dat laatste wordt bepaald door een regelstrategie.

• paQ
deejeebv schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:19:
In mijn Iungo dashboard kan ik goed zien dat hij de productie van de zonnepanelen (die niet op de Deye aangesloten zijn) in de accu stopy:
[Afbeelding]
Het moet ergens heen he :+

Pagina: 1 ... 43 ... 56 Laatste