Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:08
Je mag volgens mij 1D aan het eind van het jaar corrigeren, het kunstje is wel dat je binnen het jaar de KOR in gaat, anders moet je volgende jaar de volgende 1/5e deel van de BTW terug betalen ect..

Ik vindt de opzet van @0xygen500 qua berekening vrij goed en helder. enige is voor vele de vraag het eigengebruik berekenen en wat dit inhoudt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:54:
[...]

Haha, nee, volgens mij niet. Volgens mij moet je het gedeelte privé gebruik echt berekenen over het gehele jaar (zo lees ik het).
Maar ik ben met je eens dat het niet logisch is, het gaat ten slotte maar om 1 kwartaal. En het is een 'slecht' kwartaal qua eigen gebruik.

Overigens, volgens ChatGPT zou je ook simpelweg met 50% mogen rekenen; zolang je dit kunt verdedigen. Ik denk dat dat prima stand houdt. Je zou dan een 'redelijke schatting' doen van je jaarlijkse privé-verbruik.

Dus nee: volgens mij zijn we het nog niet helemaal eens over wat we met 1d moeten doen. :)
Volgens elke website die ik lees mag je na een jaar de KOR in en moet je ook logischerwijs over dat jaar uitrekenen wat je prive/zakelijk verhouding is. Het lijkt wel alsof die websites zijn geschreven in de periode dat je inderdaad alleen miv 1 januari overging naar de KOR, waar dat nu elk kwartaal kan.

Anders kan ik ook niet verklaren waarom het zo onduidelijk is.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:27
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Volgens elke website die ik lees mag je na een jaar de KOR in en moet je ook logischerwijs over dat jaar uitrekenen wat je prive/zakelijk verhouding is. Het lijkt wel alsof die websites zijn geschreven in de periode dat je inderdaad alleen miv 1 januari overging naar de KOR, waar dat nu elk kwartaal kan.

Anders kan ik ook niet verklaren waarom het zo onduidelijk is.
Heb je wat linkjes? Volgens VEH mag je na je eerste aangifte al de KOR in lijkt het, en hoef je dus niet eerst 4 aangiftes te doen.

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Heb je wat linkjes? Volgens VEH mag je na je eerste aangifte al de KOR in lijkt het, en hoef je dus niet eerst 4 aangiftes te doen.
Dat is ook hoe het nu werkt, zie site BD.

Maar alle voorbeelden, inclusief die bij de BD, gaan uit van een geheel jaar.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:59:
Nog even hersenspinsellen over eigen gebruik bedrag:

Jaarlijkse afschrijvingscomponent: € 1.059,80 (Aanschafwaarde (excl. btw): € 5.298,99/ 5 jaar herzieningstermijn)
Kwartaal-component (1/4): € 1.059,80 / 4 = € 264,95

Totaal ontladen: 1513,5 kWh
Export (Zakelijk): 86,9 kWh
Privéverbruik via batterij: 1426,6 kWh

Privé-percentage: (1426,6/1513,5)×100=94,26%

Grondslag privégebruik (voor de linker kolom): 94,26% van € 264,95 = € 249,74
Verschuldigde btw (voor de rechter kolom): 21% van € 249,74 = € 52,45

Denk dus dat ik 52,45 ga opvoeren als belasting over eigen gebruik.
Hoe kom je aan deze aantallen? Lees je dat uit op de Deye?

• zunrob
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Ik heb ze uit Solarman gehaald.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:50
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Dashboard van balans energie zelf. Zo heb ik de meest onpartijdige data gepakt. Niet via HA of wat dan ook.

Naar mijn weten schrijf je pas af als je het activa in bezit hebt. Ik ga dus ook geen heel jaar afschrijving rekenen. Als het wel zo moet en de inspecteur wilt dat ik die 150 euro corrigeer is dat prima, maar dan mogen ze de website van de belastingdienst ook wel wat begrijpelijker uitschrijven.

• 0xygen500
zunrob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Dit zegt de BD:

[...]

Dus volgens mij wel gehele jaarbedrag.
Belastingdienst geeft dit aan zodat je privégebruik maar 1x hoeft uit te rekenen per jaar.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:50:
[...]

Belastingdienst geeft dit aan zodat je privégebruik maar 1x hoeft uit te rekenen per jaar.
De hoofdvraag is eigenlijk: Wanneer stopt het boekjaar?

Stopt dit wanneer de BTW aangifteplicht vervalt (dus bij aanvang KOR) of stopt dit altijd op 31-12-yyyy zoals in de wet OB, artikel 13 lid 4 staat vermeld?

• zunrob
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:07:
[...]

De hoofdvraag is eigenlijk: Wanneer stopt het boekjaar?

Stopt dit wanneer de BTW aangifteplicht vervalt (dus bij aanvang KOR) of stopt dit altijd op 31-12-yyyy zoals in de wet OB, artikel 13 lid 4 staat vermeld?
Ik denk dat het tijd wordt om met de BD te bellen.

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Ik denk dat het tijd wordt om met de BD te bellen.
Die schijnen telefonisch ook niet altijd even duidelijk te zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Wolly op 11-01-2026 23:34 ]

• Wolly
  • Niet online
Dit voorbeeld vind ik wel schrikbarend, er wordt in q1 een aanschaf gedaan en in een later kwartaal vangt de KOR aan.
Volgens het voorbeeld ben je dan over het gedeelte van het jaar dat de KOR actief was wel verplicht BTW af te dragen over het gehele BTW bedrag bij aanschaf.
Voorbeeld (tussentijds aanmelden)
Op 1 januari 2024 hebt u een auto aangeschaft die u direct in gebruik hebt genomen. U trekt de € 4.500 btw over deze aanschaf meteen af in uw btw-aangifte. U meldt zich per 1 juli 2024 aan voor de KOR.
Eind 2024 gaat u controleren of u uw btw-aftrek moet herzien. Het gaat hier om het 1e jaar van ingebruikname van de auto. Voor de herziening moet u daarom kijken naar het volledige bedrag dat u eerder in uw aangifte hebt afgetrokken. En niet maar 1/5 van dat bedrag. Omdat u deelneemt aan de KOR zijn uw prestaties dat jaar voor 50% belast en voor 50% vrijgesteld. U hebt daardoor maar recht op 50% aftrek van de btw over de aanschaf van de auto. U moet € 4.500 / 2 = € 2.250 terugbetalen.
Eind 2025 controleert u opnieuw of u uw btw-aftrek moet herzien. De herzieningsperiode voor investeringsgoederen, zoals deze auto, is 5 jaar (het jaar van ingebruikname en de 4 jaar daarna). Hierdoor is € 2.250 / 5 = € 450 van de btw die u eerder hebt afgetrokken toe te wijzen aan 2025. Door uw deelname aan de KOR zijn in 2025 al uw prestaties vrijgestelde prestaties en hebt u geen recht op aftrek van de btw. Het verschil is meer dan 10%, maar blijft onder de € 500. Daardoor wordt de btw niet herzien. U hoeft de € 450 niet terug te betalen.
Ook de volgende jaren (2026, 2027, 2028) vindt er geen herziening plaats van de btw. Tenzij uw situatie verandert.

[ Voor 198% gewijzigd door Wolly op 12-01-2026 00:11 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
De belastingdienst heeft gewoon een optie om telefonisch advies te vragen…

Ze zijn niet eng… echt niet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 0xygen500
Wolly schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:41:
Dit voorbeeld vind ik wel schrikbarend, er wordt in q1 een aanschaf gedaan en in een later kwartaal vangt de KOR aan.
Volgens het voorbeeld ben je dan over het gedeelte van het jaar dat de KOR actief was wel verplicht BTW af te dragen over het gehele BTW bedrag bij aanschaf.

[...]
Dit voorbeeld van de belastingdienst laat precies zien hoe het werkt toch? Je hebt een drempel van 500 euro per jaar aan btw, wat je niet hoef terug te betalen bij herziening. Je vraagt 1100 ofoz terug over je totale investering, per jaar is dit dus minder ( ook al vraag je dit in het eerste jaar terug). Bij KOR hoef je dus niet terug te betalen bij herziening.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:29:
[...]

Dit voorbeeld van de belastingdienst laat precies zien hoe het werkt toch? Je hebt een drempel van 500 euro per jaar aan btw, wat je niet hoef terug te betalen bij herziening. Je vraagt 1100 ofoz terug over je totale investering, per jaar is dit dus minder ( ook al vraag je dit in het eerste jaar terug). Bij KOR hoef je dus niet terug te betalen bij herziening.
Nouja, er staat wel wat informatie in die nog niet gedeeld was in dit topic.
Zo moet je dus aan het einde van elk jaar 'herzien'. Dat is normaliter geen probleem omdat de BTW/5 jaar altijd minder is dan de drempel van 500 euro.

Het 1e jaar echter ga je boven die drempel volgens het voorbeeld. Begint de KOR op 1 april en is de installatie in kwartaal 1 geweest dan heb je 25% belaste prestaties en 75% onbelaste prestaties.
Over het onbelaste deel mag je geen BTW aftrekken.

Uit het voorbeeld:
Eind 2024 gaat u controleren of u uw btw-aftrek moet herzien. Het gaat hier om het 1e jaar van ingebruikname van de auto. Voor de herziening moet u daarom kijken naar het volledige bedrag dat u eerder in uw aangifte hebt afgetrokken.
Het volledige bedrag wat je eerder hebt afgetrokken is die 1100 euro. 75% daarvan zit je op 825 euro, boven die 500. Dus 825 terugbetalen en uiteindelijk maar 375 euro aan BTW terugontvangen op de aanschaf.

• 0xygen500
Wolly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:43:
[...]

Nouja, er staat wel wat informatie in die nog niet gedeeld was in dit topic.
Zo moet je dus aan het einde van elk jaar 'herzien'. Dat is normaliter geen probleem omdat de BTW/5 jaar altijd minder is dan de drempel van 500 euro.

Het 1e jaar echter ga je boven die drempel volgens het voorbeeld. Begint de KOR op 1 april en is de installatie in kwartaal 1 geweest dan heb je 25% belaste prestaties en 75% onbelaste prestaties.
Over het onbelaste deel mag je geen BTW aftrekken.

Uit het voorbeeld:

[...]

Het volledige bedrag wat je eerder hebt afgetrokken is die 1100 euro. 75% daarvan zit je op 825 euro, boven die 500. Dus 825 terugbetalen en uiteindelijk maar 375 euro aan BTW terugontvangen op de aanschaf.
Je gaat niet boven die drempel. Die drempel is 500 per jaar. Je herziening gaat over 1/5 deel.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:16:
[...]

Je gaat niet boven die drempel. Die drempel is 500 per jaar. Je herziening gaat over 1/5 deel.
Klopt, voor jaar 2 t/m 5.

Voor het eerste jaar staat in het voorbeeld van de BD echter dat het niet zo werkt. Of lees ik onderstaande tekst dan zo verkeerd?
Eind 2024 gaat u controleren of u uw btw-aftrek moet herzien. Het gaat hier om het 1e jaar van ingebruikname van de auto. Voor de herziening moet u daarom kijken naar het volledige bedrag dat u eerder in uw aangifte hebt afgetrokken. En niet maar 1/5 van dat bedrag.

• 0xygen500
Wolly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Klopt, voor jaar 2 t/m 5.

Voor het eerste jaar staat in het voorbeeld van de BD echter dat het niet zo werkt. Of lees ik onderstaande tekst dan zo verkeerd?

[...]
Wanneer vindt er geen herziening van mijn btw-aftrek plaats?
Er vindt geen herziening voor aftrek bij investeringsgoederen en -diensten plaats als:

het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de KOR en het totale bedrag van de herziening in dat boekjaar minder is dan € 500
Dit is een speciale aanvulling op de gewone regels voor herziening van btw-aftrek.

• zunrob
BD gebeld.

1) Ik heb een papieren variant gekregen van het BTW-formulier omdat ze de aanvraag (vanwege einde kwartaal) niet meer digitaal klaar konden zetten.
2) Volgens de beste man gaat https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling niet op voor zonnepanelen en een thuisbatterij.
3) Je kunt inderdaad nu nadat je aangifte hebt ingediend de KOR aanvragen (voor begin maart aanvragen), dan ga je per 1 april de KOR in. Over het huidige kwartaal mag je dan een 'nul aangifte' doen.
4) M.b.t. privé-gebruik berekenen.
a) Je rekent hiervoor exact met de data uit het EMS, dus in mijn geval sinds installatie in oktober tot en met 31 december 2025. Ik kom dan uit rond de 92%.
b) Je dient het bedrag voor het volledige boekjaar in te vullen, dus je mag niet nog eens delen door 4 zoals door @0xygen500 werd gedaan.
5) Hier schrok ik eerst van, maar de BD vertelde dat omdat we ons nu registreren als BTW-ondernemer moet je dus ook BTW afdragen over wat je opwekt met de zonnepanelen en wat je hierover aan vergoeding krijgt. https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften
Echter, omdat we allemaal bij Balans zitten zit de vergoeding die wij krijgen al verwerkt in het 'resultaat' dat getoond wordt op het dashboard; je kunt dus bij 1a gewoon de omzet invullen zoals al eerder hier geschreven. Je neemt dan automatisch de zonnepanelen opbrengst mee. Ik vind dit nog wel een beetje vreemd om eerlijk te zijn (in ons geval lagen allen panelen al toen we dit huis kochten). Als iemand hier meer over weet hoor ik dit graag.

[ Voor 51% gewijzigd door zunrob op 12-01-2026 10:37 ]

• Ronald
Mooi hè, dat dienst deel van de BD werkt gewoon…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 0xygen500
Ronald schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:49:
Mooi hè, dat dienst deel van de BD werkt gewoon…
Als je geduld hebt wel. Als je geen intermediair bent sta je wel ff in de wachtrij 😂

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:30:
BD gebeld.

1) Ik heb een papieren variant gekregen van het BTW-formulier omdat ze de aanvraag (vanwege einde kwartaal) niet meer digitaal klaar konden zetten.
2) Volgens de beste man gaat https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling niet op voor zonnepanelen en een thuisbatterij.
3) Je kunt inderdaad nu nadat je aangifte hebt ingediend de KOR aanvragen (voor begin maart aanvragen), dan ga je per 1 april de KOR in. Over het huidige kwartaal mag je dan een 'nul aangifte' doen.
4) M.b.t. privé-gebruik berekenen wacht ik nog op antwoord. a) of je een schatting mag doen over het hele jaar, of je exacte berekening over laatste kwartaal gebruikt en b) of je het bedrag voor het hele jaar of alleen laatste kwartaal doet.
Apart, ik heb hem wle gewoon digitaal klaar staan. Ook voor het laatste kwartaal?

• zunrob
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Apart, ik heb hem wle gewoon digitaal klaar staan. Ook voor het laatste kwartaal?
Ja, en veel anderen hier hebben hem ook digitaal. Maar blijkbaar is mijn aanvraag relatief laat verwerkt, en konden ze hem daardoor niet meer digitaal klaar zetten en alleen op papier. (grappig op zich, ik zou dat juist andersom verwachten, maar soit).
Je kunt iig niet kiezen; dus heb je hem op papier gekregen doe je hem op papier, en anders digitaal.

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:55:
[...]

Ja, en veel anderen hier hebben hem ook digitaal. Maar blijkbaar is mijn aanvraag relatief laat verwerkt, en konden ze hem daardoor niet meer digitaal klaar zetten en alleen op papier. (grappig op zich, ik zou dat juist andersom verwachten, maar soit).
Je kunt iig niet kiezen; dus heb je hem op papier gekregen doe je hem op papier, en anders digitaal.
Achja is eenmalig, nulaangifte is wel digital?

• Ronald
0xygen500 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Als je geduld hebt wel. Als je geen intermediair bent sta je wel ff in de wachtrij 😂
Terugbelafspraak ;-)

• zunrob
Ik heb mijn post hierboven bijgewerkt, i.m.o. is het overzicht nu compleet.

zunrob in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 40% gewijzigd door zunrob op 12-01-2026 10:31 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:39
Zijn er nog zaken die je moet aanvragen, inregelen mbt HA integratie? Accounts, etc.?

Ik hoop, ik denk, dat na de installatie je alle benodigde gegevens hebt om de HA integratie in te richten?

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:33
Nomad schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:57:
Hebben mensen allemaal nog speciaal brandwerend platen achter de omvormer. Ik heb een met gips afgewerkte garage, met isolatie erachter.

35 kilo is wat veel voor aan gips (theoretisch wel mogelijk door 4 holle wand pluggen etc), dus ik dacht eraan om een plaat ervoor te zetten die ze kunnen gebruiken. Maar wat voor materiaal doe je dan een tweede gips plaat? Dat schiet ook niet echt op qua stevigheid?

Ik dacht om zoiets rechtop tegen de muur te plaatsen (en rustend op de vloer ook)
https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/binnenafbouw/bouwplaten/fermacell-vloerelement-2e11-1500x500x20mm/10473130
Ik heb de ruimte volledig bekleed met fermacell 12,5mm

__/`\__/`\__

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste