Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Wolly schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Dus de "Load Woning 63A automaat" uit dit plaatje wijzigen naar een 4p 40A automaat?
[Afbeelding]

Eigenlijk best raar dat Balans apparatuur installeert op groepenkasten die dat eigenlijk niet aan mogen :?
Ik zou er persoonlijk een 40A plaatsen. Of 32A desnoods.
En die "C25" na de meter (zoals @Ronald al enkele malen betoogt) heeft daar geen plek.

[ Voor 63% gewijzigd door paQ op 10-02-2026 09:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22
Meter -> HS -> C25 -> kWh -> Deye grid
Deye load -> C40 -> huis

De bypass is niet veilig onder belasting te gebruiken, worden geloof ik ook instructies als zodanig bij gegeven… deze heeft geen plaats in de huisinstallatie… deze werkafspraak is niet betrouwbaar en kan dus door zwevende nul verhalen je apparatuur slopen.

De C25 is ook hier ineffectief en ik heb met Jelco afgesproken er een B20 voor beschikbaar te hebben.

Wil je een bypass, dan zijn er voor €140 ish handbediende a-merk omschakelaars die wel trailing-leading neutraal schakelen

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 10-02-2026 09:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02 16:35
paQ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:53:
Hang je de omvormer dan in je meterkast? Die Deye produceert serieus veel warmte met gepaard gaand geluid he.
Hangt in garage hoor, in MK is minder wijs (en past niet kan ik je zeggen).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ronald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:21:
Deye load -> C40 -> huis

De bypass is niet veilig onder belasting te gebruiken, worden geloof ik ook instructies als zodanig bij gegeven… deze heeft geen plaats in de huisinstallatie… deze werkafspraak is niet betrouwbaar en kan dus door zwevende nul verhalen je apparatuur slopen.

De C25 is ook hier ineffectief en ik heb met Jelco afgesproken er een B20 voor beschikbaar te hebben.

Wil je een bypass, dan zijn er voor €140 ish handbediende a-merk omschakelaars die wel trailing-leading neutraal schakelen
Gaat een activatie van 12-16kW goed met een B20?
Om te beginnen laat ik mijn hoofdschakelaar waar hij nu zit want ik heb 3 smeltzekeringen, ik wil geen rommel op een plek waar ik afhankelijk ben van kwaliteit omdat hij altijd in de lus zit.
Ik vraag me af of het wat BE betreft goed gaat als de SDM630 alleen meet wat naar de Deye gaat, standaard gaat de groepenkast door dat ding wat BE wellicht inzicht geeft over de actuele belasting.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• jacovn
  • Laatst online: 07:48
Deye load -> C40 -> huis

Ze hebben bij mij die ATs switch gewoon in bedrijf omgeschakeld. Tripte een aardlek, en ik heb storing in mijn somfy en jung systemen. Die hebben ofwel een tik gehad, of ik heb zoveel straling van die deye dat zowel 433 als 866 Mhz er last van heeft.

Achteraf gezien een gepruts na die waterleiding.
Ik ga maar melden dat ik die devices allemaal wil laten vervangen op hun kosten. 11 somfy motoren en 5 jung enet devices,

Dat wordt dan een dure grap door een goedkope ATS switch ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
jacovn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Ze hebben bij mij die ATs switch gewoon in bedrijf omgeschakeld. Tripte een aardlek, en ik heb storing in mijn somfy en jung systemen. Die hebben ofwel een tik gehad, of ik heb zoveel straling van die deye dat zowel 433 als 866 Mhz er last van heeft.
Dat zou in een parallel systeem kunnen werken. (stiekem misschien wel mooier zelfs dan alles passthrough)
Maar onder last van LOAD die schakeling maken is geen goed idee.

Waarom is dat eigenlijk gedaan :?
Dat wordt dan een dure grap door een goedkope ATS switch ?
Mwa. Weet niet of dat de oorzaak is.
Die ATS heeft geen UIT stand.
Een Hager (of Hager achtige) omschakelaar heeft een uit stand. I O II
Een Sontheimer (achtige) ook. En die heeft dan ook nog een leading N. (mocht je onder last willen schakelen)

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 10-02-2026 10:14 ]

• jacovn
Ronald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:10:
@jacovn het gaat om de meer dan 40, dan hoort in de verdeler 10mm2.

Vervolgens moet je de aardlekschakelaars ook naar 63A zetten. Want die beveiligen zichzelf niet tegen overstroom.
Als ik allemaal aardlekautomaten na een bushbar van 16mm2 plaats en naar elke aardlek automaat met 6 mm2 ga is het dan wel veilig ? De hoofdshakelaar naar de busbar met 10mm2

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jacovn
paQ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:12:
[...]

Dat zou in een parallel systeem kunnen werken. (stiekem misschien wel mooier zelfs dan alles passthrough)
Maar onder last van LOAD die schakeling maken is geen goed idee.

Waarom is dat eigenlijk gedaan :?
De schakelaar stond bij montage op bypass, daarna is hij een keer naar de nromale stand via de deyne gezet.

• paQ
jacovn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:13:
[...]

De schakelaar stond bij montage op bypass, daarna is hij een keer naar de nromale stand via de deyne gezet.
Sja... het is lastig te bewijzen dat je 'dus' een zwevende N had op dat moment.
Het komt ws nooit voor, maar dan precies die ene keer wel :P

edit:
Was de werkschakelaar / hoofdschakelaar aan GRID toen ook al aan zeker?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 10-02-2026 10:26 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
Deye load -> C40 -> huis

Ik heb hier een C25, maar snap wel je punt dat deze niet zoveel nut heeft. Al heb ik smeltzekeringen, dus misschien dat de C25 toch nog wel iets eerder gaat. Denk je niet dat die B20 straks het erg pittig krijgt als de zon volop schijnt en de zonnepanelen vol leveren? Je hebt dan 5 kW van de solarEdge en 11-12 kW van de Deye die je bij een activatie naar het NET kan leveren? Dat lijkt mij vrij fors voor een B20....

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deye load -> C40 -> huis

Dank voor je verhaal. Maar als je die C25 dus vervangt voor B20 wordt het zo?
Meter -> HS -> B20 -> kWh -> Deye grid

Dan kan ik nog maar 13,8kW uit het net trekken ipv 17,25kW. Dat is wel een serieuze vermindering, ik zit nu bij het laden van de EV bij activaties van de accu al op 16kW.

En die 10mm2 kabel tussen Deye en groepenkast is ook overkill als je het afzekert zoals jij het voorstelt?

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-02 10:32

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

PV / WP expert

Deze ATS past (met beetje snijwerk) prima in je meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbwb9qnYfJ1GgYEesj73Zq514DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgwsPuV37rL9rGhpjdox60DX.jpg?f=fotoalbum_large

Verder moet je wel beetje opletten.. een 12kW Deye batterij-omvormer, dan nog bijvoorbeeld 'even' een 10-12kW normale PV omvormer (of bijv. zoals ik een SE16K SolarEdge, die je moet laten hangen ivm. je optimizers). En dan nog 'even' een bidirectionele laadpaal die 11kW kan leveren aan je huis (druk aan het testen met m'n Skoda!). En dan nog je 2e laadpaal, die óók nog eens aan je 2e auto 11kW kan leveren (in theorie). En dat alles op je 3x25A hoofdaansluiting en je meterkast die uitgelegd is op 3x50A (?). En dan ook nog eens veel mensen met meterkasten van 20+ jaar oud, oorspronkelijk bedoeld voor 1x35A.

Hou 't eenvoudig!

• paQ
Die ATS is van hetzelfde laken een pak.

• jacovn
paQ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Sja... het is lastig te bewijzen dat je 'dus' een zwevende N had op dat moment.
Het komt ws nooit voor, maar dan precies die ene keer wel :P

edit:
Was de werkschakelaar / hoofdschakelaar aan GRID toen ook al aan zeker?
Ik heb foto’s gemaakt toen hij bezig was, je ziet de schakelaar ‘verkeerd’ staan op al die fotos. De uitleg heb ik een video van gemaakt. Toen stond de schakelaar goed, daarvoor is hij omgeschakeld en vloog een van de aardlek schakelaars uit.

De werk schakelaar stond aan en de ATS stond in bypass. De hele opzet was gemaakt en toen de waterleiding dicht was, is een van de mannen de meterkast gaan doen en de andere de DC koppelingen op de accu.
De stroom is er een keer 40 minuten af geweest. Na inschakeling deed verlichting in de keuken het niet en toen zag ik de aardlek afgeschakeld. Die hebben ze gereset. Ik denk dat toen de meterkast klaar was ze de boel opgestart hebben, foute stand ATS en klik. Ik heb ze niet alle aardleks uit zien zetten, alle groepen uit en dan ATS. (Zo is de uitleg die ik gekregen heb)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kan je de Somfy motors niet testen met een losse remote, zodat je sterker zendt dan de mogelijke RF storing?
Ik ken Somfy remotes die 4 apparaten kunnen aansturen.
Bij Jung Enet idem, daar kan de centrale van haperen en/of de ontvangers.
Eventueel de Deye geheel uit laten gaan en groepenkast via de by-pass (deze keer niet onder spanning) waarna je kijkt wat er nog werkt.
Als je gaat claimen kan je er beter zeker van zijn dat je apparatuur kapot is want dat wordt mogelijk nog een keer onafhankelijk onderzocht.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Ronald
Ik ben niet bang dat de b20 in normaal bedrijf aangesproken gaat worden. De karakteristiek is beschreven in 30 graden omgeving en hoort bij die temperatuur én 10% overbelasting nooit af te gaan. Dat geeft dus langdurig 15kW.

Korter kun je nog hoger gaan… paar minuten +30%… de afschakeling op langere duur (x seconden en langer) is puur thermisch.

Mijn hoofdzekeringen zijn smelt en die slijten ook bij hoge belasting… dus die wil ik een beetje beschermen.

Ik ben ook niet bang dat zonnepanelen er invloed op hebben. Bij de passthrough opstelling hangt de PV aan load en heeft de Deye dus de controle bij activatie de teruglevering op bedoelde vermogen onder de karakteristiek van de b20 te houden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
@jacovn het is lastig. Hoe ver de nul even weggetrokken is uit het midden is afhankelijk van of hij toevallig ook als eerste los gegaan is (laatste aangekoppeld) (ongedefinieerd) én hoe asymmetrisch de fase belasting was.

• Ronald
@SunshineCompany alle “ATS” onder de half duizend euro zijn dubbele contactors. Deze hebben geen gedefinieerde schakelvolgorde, dus kans, maar geen zekerheid op zwevende nul.

• jeeedeee
Ronald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:29:
Ik ben niet bang dat de b20 in normaal bedrijf aangesproken gaat worden. De karakteristiek is beschreven in 30 graden omgeving en hoort bij die temperatuur én 10% overbelasting nooit af te gaan. Dat geeft dus langdurig 15kW.

Korter kun je nog hoger gaan… paar minuten +30%… de afschakeling op langere duur (x seconden en langer) is puur thermisch.

Mijn hoofdzekeringen zijn smelt en die slijten ook bij hoge belasting… dus die wil ik een beetje beschermen.

Ik ben ook niet bang dat zonnepanelen er invloed op hebben. Bij de passthrough opstelling hangt de PV aan load en heeft de Deye dus de controle bij activatie de teruglevering op bedoelde vermogen onder de karakteristiek van de b20 te houden.
Duidelijk verhaal dank je wel! Klinkt alsof ik ook wel de C25 zou kunnen vervangen door een B20 en daarmee wat veiliger zou zitten voor de smeltzekeringen waarvoor ik de netbeheerder moet bellen.

Nog een vraag voor de aardlek, kies je voor een aardlekautomaat, of een losse aardlekschakelaar, of geen beveiliging? Voordeel van een losse aardlek is dat je een 300ma selectieve aardlekschakelaar kan pakken. Waardoor bij een aardlek hopelijk degene van je huis eerder gaan..

Ik heb zelf deze nu richting de onderverdeelkast waar de Deye op zit. https://www.sandervunderi...-pfim-40-4-03-s-a-mb.html

• Ronald
Ik heb een b20 300mA alamat.

• Ronald
Wolly schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:22:
[...]

Is daar een norm voor? Ik zie bijv in dit Alliander document dat ze voor de aansluiting naar de meter 6mm mogen gebruiken bij een max stroom van 61A?

[Afbeelding]
Ja zijn normen voor. Kabel in grond mag wat meer hebben. Vandaar wat hoger. De netbeheerder lijkt bij mij anno ‘74 al 10mm2 aangelegd te hebben

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Ja zijn normen voor. Kabel in grond mag wat meer hebben. Vandaar wat hoger. De netbeheerder lijkt bij mij anno ‘74 al 10mm2 aangelegd te hebben
Ik zal even graven.... Zowel de laagspanning + huisaansluiting als ook de Middenspanning van de buurt loopt bij mij onder het fundament door...(en langs twee zijden over het hele perceel). :o :+ (huisaansluiting van de buren zit onder mijn garage... :( )

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 10-02-2026 13:54 ]

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Het document van Alliander gaat niet over kabels in de grond maar over de aansluiting van de kWh
Meter.
Niet dat ik je niet geloof, maar ik weiger te geloven dat de elektriciën van BE hieraan voorbij gaat. Uiteindelijk komt er natuurlijk een stuk verantwoordelijkheid bij hun te liggen als het misgaat.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPmK2R3bShc6uNYaGAmXZ-eMZYQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZRPV2XKUAP61iFC9R0ILQKj.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrmZif24FKgIQqVU-B86pawuxkw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMjeRuAOmnP3Vdzi4ATl4Aya.jpg?f=fotoalbum_medium

Weer wat graafwerk gedaan, ik denk dat ik onder de fundering (de ligger) door kan :)
Echter hoe krijg je in de kruipkelder waar het zand hoog ligt de kabels eruit...
Mocht dit kunnen dan scheelt dat wellicht tijd en zeker boor kosten.

Ik kwam nog een grondraket tegen, geen sleuf graven maar gewoon erin schieten :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hGAXNoH-2TkrG9AmlZpw3Iv0MA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sI4rMG8GrZLC84PqMreOwIuq.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-02-2026 18:38 ]

• jacovn
Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:26:
Kan je de Somfy motors niet testen met een losse remote, zodat je sterker zendt dan de mogelijke RF storing?
Ik ken Somfy remotes die 4 apparaten kunnen aansturen.
Bij Jung Enet idem, daar kan de centrale van haperen en/of de ontvangers.
Eventueel de Deye geheel uit laten gaan en groepenkast via de by-pass (deze keer niet onder spanning) waarna je kijkt wat er nog werkt.
Als je gaat claimen kan je er beter zeker van zijn dat je apparatuur kapot is want dat wordt mogelijk nog een keer onafhankelijk onderzocht.
Al die somfy motoren doen het wel maar het was een druk op de knop en alles ging naar beneden of boven. Nu gaan er een paar niet en moet je nog een keer drukken, of nog 2 keer. Ik kan ze ook met een tahoma hub uitlezen en bedienen. Werken ze ook noet allemaal, maar die tahoma lijkt meerdere keren aan te sturen,

Jung enet ga ik wel een nieuwe zender en ontvanger van bestellen en kijken of die wel werkt, en wat dan eventueel niet meer werkt. De reset en weer koppelen werkt niet, maar of dat de zender of ontvanger is..

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat klinkt toch als RF verstoring als alles na een paar keer alsnog reageert bij Somfy.
Goed om te weten, ik heb aardig wat RF in gebruik (weerstation, rolluiken en zonnescherm met Somfy RTS, wpb met Somfy IO en diverse powermeters.
De bron zou bij mij vrij ver weg zitten, 7m de tuin in dus wellicht gaat het hier goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-02-2026 15:45 ]

• paQ
Doet het portal het al weer bij de tweakers hier?
Ik zie sinds 4 feb geen enkele update meer...

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:17

Jerra

Beunhaas in wording

@jacovn anders gewoon ff de Deye uitschakelen (netjes dit keer ;)) en op bypass het huis draaien.

Kun je testen of ze defect zijn geraakt of dat ze last hebben van de RF verstoring

• Ronald
Als de apparatuur door zwevende nul (dan krijgen ze tot 400V voor hun kiezen, afhankelijk van hoe ver de nul weggetrokken is) defect gegaan zijn dan gaan ze het niet half betrouwbaar doen. Wat mij betreft is schade hierdoor niet waarschijnlijk

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:46:
Hier ook niet, mis daarvoor in januari ook een aantal dagen. Heb daarover mail van Don ontvangen.
Bedankt voor het doorgeven. We gaan erin duiken en kijken waar dit precies mis gaat.
Ik verwacht dat dit in de loop van de week verholpen is.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:46:
Nope, nog steeds geen dagresultaten en statistieken.

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:16
Wolly schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Nope, nog steeds geen dagresultaten en statistieken.
Idem hier :|

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik noemde het al eerder maar snap het nog steeds slecht hoor.
Afgelopen jaar was mijn huis verbruik echt heel steady: warmtepomp (meet ik apart) + 10kWh verbruik is een normale dag...mits ik geen auto laad.
Een wasmachine wasje gooit er 1kWh, max 2kWh bovenop, verder heb je het wel gehad qua fluctuatie...
Vandaag P1 verbruik 45kWh
Solaredge opbrengst 7,7kWh
Warmtepomp 26,7kWh.

In de situatie voor de accu zou ik nu redelijk uitkomen op P1 verbruik (netto na teruglevering van Solaredge) op 26,7+10kwh - 7,7kwh....noem het 30kWh,...gooi er nog 4 bij op voor random dingen. Maar geen 45kWh....en helaas, het zit ook niet in de accu, om 12:00 vannacht was die 52% en nu 56%.

Ik kan mij niet voorstellen dat we 10kWh verliezen ineens erbij hebben gekregen? Hoe verloopt dit bij anderen?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Wolly
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:37:
Ik noemde het al eerder maar snap het nog steeds slecht hoor.
Afgelopen jaar was mijn huis verbruik echt heel steady: warmtepomp (meet ik apart) + 10kWh verbruik is een normale dag...mits ik geen auto laad.
Een wasmachine wasje gooit er 1kWh, max 2kWh bovenop, verder heb je het wel gehad qua fluctuatie...
Vandaag P1 verbruik 45kWh
Solaredge opbrengst 7,7kWh
Warmtepomp 26,7kWh.

In de situatie voor de accu zou ik nu redelijk uitkomen op P1 verbruik (netto na teruglevering van Solaredge) op 26,7+10kwh - 7,7kwh....noem het 30kWh,...gooi er nog 4 bij op voor random dingen. Maar geen 45kWh....en helaas, het zit ook niet in de accu, om 12:00 vannacht was die 52% en nu 56%.

Ik kan mij niet voorstellen dat we 10kWh verliezen ineens erbij hebben gekregen? Hoe verloopt dit bij anderen?
Hoe heb je dit gemeten? Via software of heb je fysiek op de meter gekeken?

• Ronald
Ik heb een eigen Eastron (72D) naar de huisinstallatie. Lees hem uit met node red in HA omdat de modbus integratie zich niet houdt aan de max 30 registers per call.

Zoiets zou ik iedereen aanraden… weet je precies wat accu en omvormer opvreten

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:40:
[...]

Hoe heb je dit gemeten? Via software of heb je fysiek op de meter gekeken?
Ik heb een meter op de warmtepomp dus die weet ik.
Ik heb een P1 meter die vertelt wat mijn huis als geheel verbruikt heeft
En historisch gezien weet ik dat we 10 a max max 13 kWh aan rest verbruik hebben van het huis los van de warmtepomp, zolang we niet laden en ik weet zeker dat de auto al 2 dagen niet aan de lader hangt thuis en zie dat ook in de laadpaal app terug.

Maar goed, wat Ronald zegt, misschien moet ik uiteindelijk maar een eigen eastron meter op de huisaansluiting zetten en zo precieser meten nog.

In mijn gok/inschatting kan ik er best een kWh naast zitten, maar geen 10kWh....hoe zien anderen hun dagelijks gebruik stijgen?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Ronald
Ze staan voor 10tjeswerk op marktplaats als je al modbus uit kan lezen…

Uiteindelijk maar 11 werkende dubbele registers gevonden op mijn versie van de 72d… maar toen had ik node red al netjes werkend…

Nu zelfs met zelf-publicatie via mqtt …

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:56

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Bedenk ook even hoeveel warmte 10kWh per dag is. 420W gemiddeld. Dat is fors en zou een flink warme schuur opleveren. Met een RTE van 85% krijg je dat indien er 67kWH verstouwd is (ik begrijp dat het activaties heet). Dat is bijna anderhalf keer de accu leegtrekken. Kun je zien hoeveel BE gehandeld heeft? Volgens contract mag je batterij twee keer per dag leeg getrokken worden. Wij krijgen 30% van de opbrengst maar moeten ook de 15% verlies voor eigen rekening nemen (max 14kWh).

[ Voor 22% gewijzigd door xah5kiDe op 10-02-2026 22:15 ]

Theo

• Wolly
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Ik heb een meter op de warmtepomp dus die weet ik.
Ik heb een P1 meter die vertelt wat mijn huis als geheel verbruikt heeft
Nu weet ik nog niet of je nu fysiek meet. Mijn dsmr reader(gekoppeld met P1 van elektriciteitsmeter) geeft bijvoorbeeld fors hogere waardes sinds BE hier draait. Kijk ik echter fysiek naar het led schermpje dan zie ik lagere waardes.

• jeeedeee
@Nomad dat verlies is vrij fors denk ik. Ik merk hier ook wel behoorlijk wat verlies, maar er nog niet heel erg ingedoken. Wat ik wel heb gemaakt in HA is een sensor die aan de hand van batterij power, de power van mijn sensoren van Zappi van opwek en de sensoren van de load van de Deye een zogenaamd verlies berekend.

Als de Deye gaat laden zie ik meestal een verlies van zo rond de 600 watt, oftewel er komt +/- 5-6% minder in je accu dan wat je afneemt... Bij een huisverbruik van 300 watt ongeveer 100 watt en bij een thuisverbruik zoals jij aangeeft met een warmtepomp (continue 1900 watt) tot ongeveer 160-180 watt verlies...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5sHIcWKPci4TbjMTptGAy85n0k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dG5S9Fm1OjCNBmUnkYL1rmFt.png?f=user_large
Note: de spikes komen voornamelijk door verschillende intervallen van de sensoren...

De Yaml voor de Sensor en voor het huisverbruik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- sensor:
      - name: "Power losses"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: energy
        state: " {{  -(states('sensor.deye_12k_battery_power') |float  -
                     ( states('sensor.deye_12k_load_power') | float +
                      states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct1') | float +
                      states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct2') | float +
                      states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct3') | float ))
                       | round(0)
         }}"
        state_class: measurement

- sensor:
      - name: "Verbruik"
        state: " {{  ( states('sensor.deye_12k_load_power') | float +
                      states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct3') | float )
                       | round(0)
         }}"

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:24

dof

Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:46:

Ik kwam nog een grondraket tegen, geen sleuf graven maar gewoon erin schieten :o

[Afbeelding]
Ja, die worden/werden veel gebruikt door de glasvezel teams die er voor hebben gezorgd dat nu overal van die vrolijke oranje draadjes uit het trottoir steken :+

Anyway; bij m'n vorige huis was een team vrijdag namiddag nog aan het werk met zo'n torpeda, en die ging dwars door de elektra kabels van het huizenblok waar ik toen woonde. Koperdraden van 1,5 cm doorsnede ('k heb nog een stuk als souvenier mee mogen nemen :*) ). Hele blok zat die avond zonder stroom en Enexis tot middernacht bezig om de boel te herstellen 8)7
Handig die torpedo's maar je moet wel weten waar je precies bezig bent.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Ronald
Bij alle grondwerk hoort een KLIC melding toch???

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald op 10-02-2026 22:48 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:08
Ronald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:46:
Bij alle grondwerk hoort een KLIC melding toch???
Volgens mij is elektricien een beroep, maar kan elke Piet Pannekoek monteur glasvezel worden :9
Heb ze hier in de wijk ook gezien waarbij ik mijzelf soms afvroeg wat ze in hemelsnaam aan het doen waren.

• deejeebv
  • Nu online
Hier ook behoorlijke verliezen. Ik meet met een Eastron via mijn Iungo wat er in en uit de batterij gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9dTEQ0WD-hBhM5tu0d-73tgQl4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/773xzvs563vwc8ndUWTdMO8W.png?f=fotoalbum_large
Er zit ongeveer 20% (max 10 kWh) meer in de batterij als bij aanvang, dus totaal verlies sinds 13 januari 192 kWh.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05:42
jeeedeee schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:20:
@Nomad dat verlies is vrij fors denk ik. Ik merk hier ook wel behoorlijk wat verlies, maar er nog niet heel erg ingedoken. Wat ik wel heb gemaakt in HA is een sensor die aan de hand van batterij power, de power van mijn sensoren van Zappi van opwek en de sensoren van de load van de Deye een zogenaamd verlies berekend.

Als de Deye gaat laden zie ik meestal een verlies van zo rond de 600 watt, oftewel er komt +/- 5-6% minder in je accu dan wat je afneemt... Bij een huisverbruik van 300 watt ongeveer 100 watt en bij een thuisverbruik zoals jij aangeeft met een warmtepomp (continue 1900 watt) tot ongeveer 160-180 watt verlies...

[Afbeelding]
Note: de spikes komen voornamelijk door verschillende intervallen van de sensoren...

De Yaml voor de Sensor en voor het huisverbruik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- sensor:
      - name: "Power losses"
        state: " {{  -(states('sensor.deye_12k_battery_power') |float  -
                     ( states('sensor.deye_12k_load_power') | float +
                      states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct3') | float ))
                       | round(0)
         }}"

- sensor:
      - name: "Verbruik"
        state: " {{  ( states('sensor.deye_12k_load_power') | float +
                      states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct3') | float )
                       | round(0)
         }}"
Wat is bij jou het verschil met de sensor “power losses” uit solarman? Zie je verschillende waardes als je het vergelijkt?

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Wat is bij jou het verschil met de sensor “power losses” uit solarman? Zie je verschillende waardes als je het vergelijkt?
Mijn Today's losses van Solarman zitten gemiddeld op 4kWh.

Toch zo'n 1500kWh per jaar 8)7

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:47
Vandaag is ie bij ons geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coasgW_NYCU6J16q0a73o0D5uPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2lTzGUGXlVyN4R6QUN5YxRH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind dat ze mooi werk hebben geleverd. Nu de activaties voorbij komen heb ik mijn Zappi ook even getest; op eco gaat ie 1.5 kW laden en op Fast kruipt ie op naar de 6+ kW (1 fase, Nissan Leaf). Wat mij wel opviel; eerder zakte de laadsnelheid in als bv mijn warmtepomp draaide (ook 1 fase). Maar nu als de Deye 10-11 kW laadt gaat de Zappi ook naar rond de 6 kW. Schaalt de Deye vanzelf af als de Zappi 6.7 kW zou bereiken, want dat zit opgeteld op de grens van wat kan toch(~17.3 kW)?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25
De Zappi mag volgens mij helemaal geen 6,7kW laden op een 3x25A maar maximaal 5,7kW met een Leaf.
Dus iets in je verhaal klopt niet helemaal. Het beste is om even de fases afzonderlijk uit te lezen via de P1 poort.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:47
Jim423 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:22:
De Zappi mag volgens mij helemaal geen 6,7kW laden op een 3x25A maar maximaal 5,7kW met een Leaf.
Dus iets in je verhaal klopt niet helemaal. Het beste is om even de fases afzonderlijk uit te lezen via de P1 poort.
Hij laadde eerder op Fast inderdaad 5,7 kW maar op zonnestroom max 6,7 kW. Nu zag ik dat ie net op Fast richting/over de 6 kW ging.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• dof

dof

Er is meestal een Nederlandse opzichter bij die -neem ik aan- weet hoe het moet qua regels, maar de jongens zijn vaak Bulgaren en Roemenen, niet te verstaan (zonder google translate). Overigens aardige jongens die ik (toen ze hier waren) koffie heb geschonken, want je zult je maar afbeulen met graafwerk een paar duizend km van huis.
Maar ik raak off-topic :+

• dof

dof

Hier vandaag ook geïnstalleerd. Hij was alleen dus best wel even doorwerken om het af te krijgen (09:30-17:45). Heeft bovendien een extra klusje in de meterkast voor me opgelost (geen woord over meerwerk gehoord).
Ben ook tevreden, en in de meterkast mooi in bestaande kast gemonteerd. Gelukkig geen extra kastjes er naast. Moet nog even de kabelgoot afdichten en etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_kdeTWllkosCkqFxRbFVddFSAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jbq6DMmDrVkJguLKsxnJG0qS.png?f=fotoalbum_large

De 5x10mm2 hangt er nu een beetje zielig bij en trek ik even terug naar de kruipruimte. Off grid komt later wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzE240uiULMqujCR52_Rff9i2oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUikHwg4l0knZQIewS4y3Wkz.jpg?f=fotoalbum_large

De wieltjes
(viel me behoorlijk mee dat de 500kg nog wilde rollen :) ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE_gaAkxBkM_CygAnlsSkkHSyn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QQJxRYIqwM5KjKQP2ky1pC1n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feV6I_keaULBbzicJUCoHgOvMq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s26Q4fWVaKrucMnhCFx6WF1a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osyo3ImH1bPLuVJtXeaF9KObFLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCwWInCkFnKbPXc7q1j0Tw3s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door dof op 11-02-2026 00:22 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:22
Bij mij is het dashboard nu wel bijgewerkt trouwens.

• deejeebv
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:22:
Bij mij is het dashboard nu wel bijgewerkt trouwens.
Ik mis nog steeds dagen in het overzicht. 8-2 is er wel, maar 7-2 bijvoorbeeld niet.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste