Qua omvormer is er een risico, al schat ik daar het afbreukrisico als laag in. Voor zover mij bekend is de productie van Deye omvormers volledig gerobotiseerd en heeft Deye een organisatie in Europa voor service en garantieafhandeling.
Voor de batterij zie ik wel een flink risico. Er wordt op de website van Balans Energie nauwelijks informatie gegeven over de batterijmodule. Geen fabrikant of model van de module, niet van de cellen, niet van het BMS. Als je dan na 2 jaar ergens in China aan mag gaan kloppen voor de 5 jaars-fabrieksgarantie, dan weet ik het wel...
Een low voltage ESS batterij à € 125/kWh ex. BTW bij 2 jaar leveranciersgarantie is niet bijzonder gunstig. Nkon zit met haar 32 kWh LV ESS op € 93 ex. BTW en komt met een 6 jarige leveranciersgarantie (dat is wat anders dan fabrieksgarantie). De
Chinese Heyme LV batterijen (vermoedelijk zonder garantie) komen op zo'n € 66/kWh incl. BTW.
@
Balans Energie Graag meer informatie over de batterijmodules.
- Welk fabricaat batterijmodule betreft het? (Met "DDS1314 LiFePo4" kom ik nergens)
- Oftewel wie verleent de 5 jarige fabrieksgarantie?
- Waar is de 10 jarige ontwerplevensduur op gebaseerd?
- Welk BMS? Pace?
- Welke beveiligingen steken in de batterijmodule?
- Een hydraulische of een thermische overstroombeveiliging?
- Heeft de BMS een tweede mogelijkheid om anders dan de MOSFET schakelaar de boel af te sluiten bij problemen?
- Op welke maximale laadspanning staat het BMS ingesteld?
- Welke LFP cellen inside?
- Wordt er 300 kgf compressie toegepast en hoe?
- Hoeveel energie verbruikt het EMS systeem?
- Welke hoeveelheid energie verbruikt het hele systeem jaarlijks op standby?
- Via wat voor soort verbinding communiceert het EMS systeem?
- Op welke SoC probeert het EMS systeem de batterij de meeste tijd te houden?
Suggestie: "
€ 0,02 per kWh vaste vergoeding– Onze marge", eerst las ik dit verkeerd, volgens mij is dit bedoeld als wat de andere energieleveranciers noemen de "inkoopvergoeding". Misschien ook dezelfde term hanteren (om verwarring te voorkomen)?
Daarnaast staat er bij de FAQ:
Hoe wordt mijn tarief precies opgebouwd?
– Marktprijs per uur
– €0,02 per kWh vaste vergoeding (onze marge)
– Energiebelasting en BTW
Zo lijkt het net of de inkoopvergoeding van € 0,02 exclusief BTW is, terwijl het elders als bedrag inclusief BTW wordt gepresenteerd.
Daarnaast zie ik liever meer significante cijfers bij de inkoopvergoeding, zodat duidelijk wordt of de inkoopvergoeding 0,020 of 0,025 of 0,015 is.
Zonnepanelen bezitters willen misschien ook graag wat duidelijkheid zien of de inkoopvergoeding gerekend wordt over de teruggeleverde kWh's. (ik neem aan van wel).
Ook neem ik aan dat als er geladen of ontladen moet worden voor de aFRR balanceringsdienst, dat beide soorten kWh op de rekening komen, en zo ook de inkoopvergoedingen daarvoor?
Nog een website quote:
Een deel van de opbrengsten uit het balanceren van het net gaat naar jou, de rest naar ons.
Hoe wordt de opbrengst verdeeld?
Ik lees
hier 30/70. Welk deel van de bruto (aFRR) balanceringsopbrengsten zijn voor (a) de leverancier (30%) (b) voor de klant (70%)?
Waarom dat oudere model Deye SUN-12K-SG04LP3-EU en niet de nieuwere Deye SUN-12K-SG05LP3-EU?
Toevoeging #1: (15 minuten looptijd is nogal makkelijk te halen met 12kW=3 kWh, dat is 6,25% van 48kWh) Waarom geen FCR als verdienmodel?
Toevoeging #2: Quote: "De BMS en modbus zijn in principe in gebruik voor hun EMS". Wat zoekt Balans Energie in het BMS? Waarom niet afrekenen via de "slimme meter" P1-poort?
[
Voor 12% gewijzigd door
cj1 op 12-02-2026 20:35
. Reden: Toevoeging: FCR vraag; batterij referentieprijzen ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j