Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:28
Hier ook slecht weer hoor, maar zonder een warmtepomp is het verbruik hier vrij laag... En ook bij bewolkt weer brengen mijn panelen al aardig wat op (ze liggen vrij vlak, dus relatief veel opbrengst ook als de zon niet schijnt). Begin van de middag was het even zonnig, dus ging hij al richting de 7 kW opladen.. En dan is 20 procent, of eigenlijk 15% van 48 kWh erg snel vol...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qx6N52nPosQMwJG6yA3yFhYRe0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L9tQDHSCzqenLCU2FWqtKHAK.png?f=fotoalbum_large

Volgende week wordt het leuk... dit weekend stoppen we de auto nog wel even vol...

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:21:
Stap 1: Meld je aan als BTW-ondernemer met dit formulier.
Stap 2: Wacht op brieven van de Belastingdienst. Je krijgt een bevestiging van aanmelding en een brief met gegevens om een Mijn BD Zakelijk account aan te maken. En afhankelijk van of je per papier of digitaal aangifte moet doen: de brief dat je aangifte omzetbelasting moet doen.
Stap 3: Doe aangifte, bereken en vul in op deze manier: The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Stap 4: Meldt je digitaal aan voor de KOR via de Mijn BD zakelijk omgeving (onder de knop BTW, en kies dan voor ‘Kleineondernemersregeling (KOR) in Nederland.
Stap 5: Niet vergeten om nog een kwartaal aangifte te doen. Volgens @zunrob mag dat een nulaangifte zijn volgens de BD.
Ik heb volgens dit stappenplan de aangifte gedaan en zojuist het besluit ontvangen dat ik 911 euro terugkrijg (van de 1134 euro aan btw). Dat had iets meer kunnen zijn, maar ik heb veilig gerekend met 98% privégebruik geloof ik. Ik heb ook al het besluit dat ik per Q2 ben toegelaten tot de KOR. De enige vraag is nu nog wat ik invul in de aangifte voor Q1 die straks als laatste nog moet gebeuren.

Ik ben toch malle pietje niet!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:03
The Legend schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:32:
[...]

Ik heb volgens dit stappenplan de aangifte gedaan en zojuist het besluit ontvangen dat ik 911 euro terugkrijg (van de 1134 euro aan btw). Dat had iets meer kunnen zijn, maar ik heb veilig gerekend met 98% privégebruik geloof ik. Ik heb ook al het besluit dat ik per Q2 ben toegelaten tot de KOR. De enige vraag is nu nog wat ik invul in de aangifte voor Q1 die straks als laatste nog moet gebeuren.
Had je per post ingediend? Ik heb nog niks gehoord.

En wanneer had je je aangemeld voor de KOR?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vandaag heeft de accu urenlang zichzelf hier stil gehouden en wat ik gebruikte aan stroom gewoon van het net gehaald en dat zie je ook meteen terug in het dag verbruik. Ik zit nu netjes op warmtepomp + 6kwh verbruik so far.

Ik ben niet sceptisch of pessimistisch, nadat affr handelen aangezet wordt komt het vast echt wel goed, maar het is wel heel heel zichtbaar hoe mijn verbruik +8 of meer kwh op een dag is door die accu die laad/ontlaad.

En op de vraag of mijn onverwarmde garage (wel isolatie) dan ook lekker warm is Ja zeker die is sinds de accu veelal 15 graden (en buiten 0 a 5 graden)

Ik zal als ik tijd heb eens een hele berg screenshots en data hier neer zetten om het te laten zien, maar dat moet even via een desktop en even goed voor gaan zitten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nomad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:11:
Vandaag heeft de accu urenlang zichzelf hier stil gehouden en wat ik gebruikte aan stroom gewoon van het net gehaald en dat zie je ook meteen terug in het dag verbruik. Ik zit nu netjes op warmtepomp + 6kwh verbruik so far.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Normaliter komt dan toch alles uit de accu.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:50:
[...]
Komt nog bij dat AC gekoppelde PV opwek niet door Balans Energie gezien kan worden; alleen die aan de Deye zelf zit.
De opbrengst van mijn omvormers direct in de groepenkast wordt gewoon gezien.

Dit zie ik onder “Geschat uit PV (kWh) “.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 12-02-2026 17:15 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:12:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Normaliter komt dan toch alles uit de accu.
Geen idee, hele middag stond het op bypass uit zichzelf...ik zie het aan de SoC die volledig horizontale lijn heeft (80%) en dat mijn verbruik op de P1 geen pieken heeft van 12kw en dan weer rond 0, maar de hele dag rond de 800w tot 2000W wiebelt zoals gebruikelijk voordat we de accu hadden.

Daar heb ik zelfs niet van ingesteld, is gewoon wat BE software bedacht had om te doen.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:47
Wolly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Alleen voor zover je die stroom niet direct verbruikt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:15
Nomad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:11:

Ik ben niet sceptisch of pessimistisch, nadat affr handelen aangezet wordt komt het vast echt wel goed, maar het is wel heel heel zichtbaar hoe mijn verbruik +8 of meer kwh op een dag is door die accu die laad/ontlaad.

En op de vraag of mijn onverwarmde garage (wel isolatie) dan ook lekker warm is Ja zeker die is sinds de accu veelal 15 graden (en buiten 0 a 5 graden)

Ik zal als ik tijd heb eens een hele berg screenshots en data hier neer zetten om het te laten zien, maar dat moet even via een desktop en even goed voor gaan zitten.
Ik heb dat ook al eens gehad. Dat 'hoort' niet overigens alle verbruik als import. (Wel lekker goedkoop vandaag :P )

Heb het overigens wel een keer voorgesteld bij hoge SOC en lage tarieven gewoon direct te verbruiken. Waarom 2 keer converteren :?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 12-02-2026 17:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:15
Wolly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Dat is geschat verbruik laden uit PV.
Een AC gekoppelde PV is gewoon een negatieve verbruiker.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 12-02-2026 17:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

paQ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Ik heb dat ook al eens gehad. Dat 'hoort' niet overigens alle verbruik als import. (Wel lekker goedkoop vandaag :P )

Heb het overigens wel een keer voorgesteld bij hoge SOC en lage tarieven gewoon direct te verbruiken. Waarom 2 keer converteren :?
Ik hoop ook oprecht dat zodra het prijsverschil tussen goedkoopste en huidige maar een paar cent is en de accu is aardig vol, dat bypass best onderdeel van het systeem mag zijn. Die conversie verliezen zijn gewoon niet verwaarloosbaar, en het is niet alsof BE wat heeft aan conversie verliezen en slijtage van accu/omvormer. Dus dat mag best mee in de programmering (y)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:28
Nomad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:32:
[...]

Ik hoop ook oprecht dat zodra het prijsverschil tussen goedkoopste en huidige maar een paar cent is en de accu is aardig vol, dat bypass best onderdeel van het systeem mag zijn. Die conversie verliezen zijn gewoon niet verwaarloosbaar, en het is niet alsof BE wat heeft aan conversie verliezen en slijtage van accu/omvormer. Dus dat mag best mee in de programmering (y)
Per kWh extra verbruik verdienen ze toch 2 cent… dus ja denk niet dat dat de focus gaat zijn voor hun om dit in te bouwen…

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:47
Nomad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:32:
[...]

Behalve dat je meer energie moet inkopen met de 2 cent winstmarge :+ , de accu en omvormer heb je al betaald en slijtage is ingecalculeerd in de garantie.

Edit:@jeeedeee was me voor

• The Legend

The Legend

*Plop*

zunrob schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:03:
[...]

Had je per post ingediend? Ik heb nog niks gehoord.

En wanneer had je je aangemeld voor de KOR?
Aangifte idd per post, dat was ergens de 2e week van januari. Direct daarna digitaal de KOR-aanvraag gedaan. Die bevestiging dat dat in orde was kreeg ik twee weken terug al. Vandaag dus het besluit over de teruggave ontvangen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:36
jeeedeee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:32:
[...]

@deejeebv heb je toevallig hier al wat over gehoord? Vandaag hier ook weer naar 95 procent en daarna teruglevering zonder activaties tegen kaal 6 cent, terwijl eerder vandaag geladen tegen kaal 7 cent... Zou mooi zijn als er op korte termijn wat aan gedaan kan worden, de grens van 80 procent mag bij mij wel naar 60 procent...
Maar ook als de accu nog niet vol is, er veel zon voorspelt is, dat je dan direct terug levert, immers is de prijs in de ochtend beter dan in de middag. En dan pas in de middag opslaan in de accu.
Een goede dag en je hebt wel meer dan 1 accu pakket nodig ;)

Zomaar een scenario.

En we kunnen nog wel meer scenario's bedenken. Ik maak mij er nog niet druk om, ik ga er vanuit dat het nog lerende is, het gewoon goed gaat komen.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:47
blue eyes schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Maar ook als de accu nog niet vol is, er veel zon voorspelt is, dat je dan direct terug levert, immers is de prijs in de ochtend beter dan in de middag. En dan pas in de middag opslaan in de accu.
Een goede dag en je hebt wel meer dan 1 accu pakket nodig ;)

Zomaar een scenario.

En we kunnen nog wel meer scenario's bedenken. Ik maak mij er nog niet druk om, ik ga er vanuit dat het nog lerende is, het gewoon goed gaat komen.
Ik heb ingecalculeerd dat zeker het eerste jaar de accu me geld kost, en mogelijk jaar twee ook, dit mede omdat ik een contract met een goede terugleververgoeding had. Als het BMS niet verbetert, hebben we na twee jaar de mogelijkheid het contract met BE op te zeggen. Ik ga ervan uit dat ze tegen die tijd het één en ander wel geoptimaliseerd hebben.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:36
Idem hier.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:51
deejeebv schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Ik heb ingecalculeerd dat zeker het eerste jaar de accu me geld kost, en mogelijk jaar twee ook, dit mede omdat ik een contract met een goede terugleververgoeding had. Als het BMS niet verbetert, hebben we na twee jaar de mogelijkheid het contract met BE op te zeggen. Ik ga ervan uit dat ze tegen die tijd het één en ander wel geoptimaliseerd hebben.
Dit is ook wat mij over de streep trok. Ze moeten presteren om de pilot gebruikers binnen te houden.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:48
The Legend schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:32:
Ik heb ook al het besluit dat ik per Q2 ben toegelaten tot de KOR. De enige vraag is nu nog wat ik invul in de aangifte voor Q1 die straks als laatste nog moet gebeuren.
Hier precies hetzelfde, en ook al BTW teruggave bevestiging binnen. Ook per Q2 in de KOR.
Over Q1 had iemand die ver terug in dit topic, in dezelfde situatie zat qua kwartelen, gebeld met de BD, en heeft van hen mogen vernemen dat je in Q1 dan een nulaangifte mag indienen.
Ik word graag gecorrigeerd als iemand denkt dat dit niet klopt, over een paar maanden is het zover namelijk.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:03
Hmm, ik heb nog niks vernomen van de BTW teruggave na opsturen van de brief. Hopelijk hebben ze hem wel goed ontvangen! Zojuist iig maar aangemeld voor de KOR.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik zit precies het tegenovergestelde, ik moet de KOR uit om BTW te kunnen terugvragen. Dan pas per 1-1-2028 er weer in… 8)7

Komt BE met overzichten hoeveel BTW je moet opgeven?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• The Legend

The Legend

*Plop*

Puppetmaster schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:40:
Ik zit precies het tegenovergestelde, ik moet de KOR uit om BTW te kunnen terugvragen. Dan pas per 1-1-2028 er weer in… 8)7

Komt BE met overzichten hoeveel BTW je moet opgeven?
Je kunt zelf zien wat het ‘resultaat’ is in het BE dashboard. Tot op heden is dat dus alleen de paar kWh die geëxporteerd wordt. De BTW die je moet afdragen kun je dan zelf eenvoudig berekenen, die is dan bijna nihil. Maar je aandeel privégebruik is daardoor ook bijna 100% en daardoor krijg je wel weer minder terug.

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Je kunt zelf zien wat het ‘resultaat’ is in het BE dashboard. Tot op heden is dat dus alleen de paar kWh die geëxporteerd wordt. De BTW die je moet afdragen kun je dan zelf eenvoudig berekenen, die is dan bijna nihil. Maar je aandeel privégebruik is daardoor ook bijna 100% en daardoor krijg je wel weer minder terug.
Naar welk dataveld kijk je dan exact? "Export` onder de statistieken per dag? Dan ga je alle dagen langs van een kwartaal en tel je import en export afzonderlijk op tot een totaal-import en totaal-export?

En dat komt dan tot 99,999% privegebruik neem ik aan?
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste