Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Begrijp eigenlijk ook niet waarom er vannacht is opgeladen terwijl toen al bekend was dat er deze ochtend een zeer lage prijs zou gelden.paQ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:42:
Sja dit is niet wenselijk.
Hij blijft inkopen, want negatief kaal, terwijl hij tegelijkertijd staat terug te leveren tegen negatieve tarieven.
[Afbeelding]
Hij drukt wel nog steeds een deel de accu in.
[Afbeelding]
Dan hadden we de dag met 50% kunnen starten en nu lekker laden tegen negatief tarief ipv vannacht tegen 6 of 7 ct.
Dynamische tarieven liggen op 7ct momenteel, dat is gister al bepaald.paQ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:31:
Dat van die lage prijs was natuurlijk niet bekend. Het tarief is net als een btc koers.
Dan kan je er best vanuit gaan dat ze dus laag zijn, en zo niet dan heb je de 50% lading achter de hand.
Zometeen is het dynamische tarief zelfs 5,6ct.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 15-02-2026 11:33 ]
We hebben geen dynamische tarieven.Wolly schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:32:
[...]
Dynamische tarieven liggen op 7ct momenteel, dat is gister al bepaald.
Dan kan je er best vanuit gaan dat ze dus laag zijn, en zo niet dan heb je de 50% lading achter de hand.
Zometeen is het dynamische tarief zelfs 5,6ct.
Maar die geven wel weer hoe de verwachtingen liggen. En wat dan nog als het onbalanstarief ontploft? Accu is groot genoeg om dat op te vangen.
Ik ben er wel blij mee.fenrir schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:11:
De mijne is hetzelfde als afgelopen maand.
Iets anders, hier wordt op dit moment geladen terwijl de soc op 84% zit en het een zonnige dag lijkt te worden.
Waarom nu laden? Het is niet dat we een EV of WP hebben als stroomverbruikers.
Nu op 92 en meestal zakt zonopbrengst snel smiddags.
Koude nacht voorspeld en goed voor de warmtepomp.
Het is niet per persoon gestuurd nog valt hier vroeger te lezen.
Het gaat veranderen met meer zonopbrengst was ook al geschreven.
Het gaat daarna nog veranderen met affr stond ook al te lezen.
Daarbovenop gaat het niet om momenten maar om het grote plaatje en dat dan weer afgezet tegen het alternatief dat je niks of wat anders had gedaan.
Bekijken of het goed is moet per jaar dan heb je het beeld compleet, winter en zomer, dus niet per minuut en dan gaan roepen.
Heb geduld, het betreft een Pilot waar je aan mee doet en het ontwikkelt ( maar niet per half uur) en kijk naar je maandbedragen en laat de grafieken en sturing aan Balans.
Hier super resultaten per maand behaald, kan haast niet goedkoper met wat ik na correcties uiteindelijk betaald heb.
Als dit de dure maanden waren nou dan is het nu al een groot succes!
https://www.tennet.eu/nl-...etwork-data/balance-delta
Lowest is negatief. Wordt daartegen ingekocht momenteel?
[ Voor 12% gewijzigd door boekhour op 15-02-2026 11:49 ]
Ik ga de 100% niet halen, dus bovenstaand is voor mij juist positief. Maar ik snap wel de gedachte.... Klinkt tegenstrijdig idd.
Zonder de auto laden ga ik de 100% ook aantikken, en dan betalen voor het terugleveren, ik kan de panelen niet uitschakelen anders dan in de MK zelf.....
Ziet er lekker uit zo, maar toch ook weer niet
[ Voor 57% gewijzigd door blue eyes op 15-02-2026 12:00 ]
19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries
Ik ben toch malle pietje niet!
Ja, leuk. Maar mijn accu zat al op 80%, nu is hij op 92% en daar komt mijn zonnestroom nog bij. Dus werd er geladen met een negatieve prijs, maar ik heb straks kosten omdat de accu boven de 95% is en mijn zonnestroom gedumpt wordt op het netWolly schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:12:
[...]
De onbalansprijs (let op, dat is niet de verrekenprijs die je na 2 dagen ziet in je dashboard) is negatief.
Zie https://onbalansmarkt.com/live
Boven de 80% zou er niet meer geladen moeten worden vanaf het net, ook niet bij een negatieve prijs.
[ Voor 9% gewijzigd door fenrir op 15-02-2026 11:56 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Laad nu van de zonnepanelen
[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 15-02-2026 12:03 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het is nog verre van goed ingeregeld op het moment, denk dat Balans dit ook ziet en ga ervan uit dat er op de achtergrond hard aan wordt gewerkt dit op te lossen..fenrir schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:55:
[...]
Ja, leuk. Maar mijn accu zat al op 80%, nu is hij op 92% en daar komt mijn zonnestroom nog bij. Dus werd er geladen met een negatieve prijs, maar ik heb straks kosten omdat de accu boven de 95% is en mijn zonnestroom gedumpt wordt op het net
Boven de 80% zou er niet meer geladen moeten worden vanaf het net, ook niet bij een negatieve prijs.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Kan iemand mij vertellen wat ik als startdatum onderneming in dien te vullen voor stap 1 hier? Is dit dat 1 december, want dat zou dan betekenen dat ik nog een aangifte over Q4 moet doen?
En voor de verwachte omzet etc, gewoon overal 0, of alvast de aanschaf batterij en de Schatting omzet obv geschatte waardes van Balans?
En als ik het goed zie stuur ik die brief per post op, hoop ik binnen 2 rekenen op reactie, en kan ik dan KOR aanvragen zodat die per 1 April actief is? Of misschien dan pas per 1/7, maar dan heb ik dus 2 kwartalen prive gebruik te verrekenen?
Dit zijn allemaal use cases voor BE om aanpassingen te maken. En wij moeten leren dat niet elk moment het optimale is, maar kijken naar resultaten over de dag, week en niet op de minuut.
Ja, er zullen tegenvallers tussen zitten.
Generieke settings vs eigen settings eigen situatie. Heel benieuwd of er een intelligentie wordt ingebouwd, lokaal. Daar ga ik wel vanuit, immers, elke situatie is anders en software is tegenwoordig gemakkelijk in te regelen per situatie.
We zijn er bewust ingegaan.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Je moet echt ff bedenken dat je ondernemer bent als je als je de btw terug wil vragen. Je moet aangifte doen van de omzet van je onderneming. Die aangifte moet je over ieder kwartaal doen. Als je begint met je onderneming op 1/12 dan moet je dus aangifte doen over Q4 van 2025. Dat dit maar 1 maand is voor jou maakt daarvoor niet uit. Je moet aangifte doen van wat je daadwerkelijk aan omzet hebt gedraaid, niet van wat is verwacht of gehooptqua111 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:07:
Balans heeft op 1 december mijn batterij geinstalleerd. Ik heb de eerdere posts rond BTW teruggave erbij gepakt.
Kan iemand mij vertellen wat ik als startdatum onderneming in dien te vullen voor stap 1 hier? Is dit dat 1 december, want dat zou dan betekenen dat ik nog een aangifte over Q4 moet doen?
En voor de verwachte omzet etc, gewoon overal 0, of alvast de aanschaf batterij en de Schatting omzet obv geschatte waardes van Balans?
En als ik het goed zie stuur ik die brief per post op, hoop ik binnen 2 rekenen op reactie, en kan ik dan KOR aanvragen zodat die per 1 April actief is? Of misschien dan pas per 1/7, maar dan heb ik dus 2 kwartalen prive gebruik te verrekenen?
Ik denk dat er hier ook wat mensen zitten die vergeten zijn dat dit een pilot is. Opstart fase, kinder ziektes, etc.
Ik was dit al serieus aan het overwegen, totdat ik me herinnerde dat een negatieve kale stroomprijs niet betekent dat de stroom echt gratis is. Je betaald voor iedere kWh natuurlijk energiebelasting en BTW. Dus de hele buurt gratis laten laden is niet perse een goed ideeThe Legend schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:54:
Eigen EV zit straks op 90%. Is dit nu het moment om de buren te vragen of ze alsjeblieft hun auto gratis willen laden op mijn paal?
Hier staat de accu op 98%, en de auto is inmiddels vol. Dus dacht ik; laat ik de sauna aanzetten! Doe ik sowieso vaak op de zondag. Die trekt 8 kW. Komt er weer wat ruimte voor de zonnestroom vanmiddag. Gaat het EMS alsnog met 8 kW van het net laden, hahahaecn1985 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:07:
Bij ons is de batterij nu 94% en we zijn een nacht weg geweest dus de EV niet kunnen koppelen
Ik snap dat het allemaal nog wat moet worden aangepast, maar dit lijkt me wel laaghangend fruit (en ook iets waar je in aanloop al iets mee had kunnen doen). " Als accu >95%, dan NIET op de onbalansmarkt de laatste kWh erin proberen te proppen". Wat de prijs ook moge zijn...
Edit @12:22: inmiddels -20 cent
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Helemaal waar. Dat betekend niet dat er niet aangegeven kan worden wat er mogelijk verbeterd / aangepast kan worden. Denk ook niet meer als normaal bij een systeem waar nog veel onduidelijkheden zitten / en het dus ‘nieuw’ is voor de meeste mensen. Wat mij betreft is dit ook niet direct kritiek maar meer ventilatie van de punten die opvallen.overhyped schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:15:
[...]
Ik denk dat er hier ook wat mensen zitten die vergeten zijn dat dit een pilot is. Opstart fase, kinder ziektes, etc.
Wat @Sportmind zegt, dit zijn toch wel de makkelijkste dingen om te regelen.overhyped schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:15:
[...]
Qua communicatie vind ik dat er flink verbeterd kan worden, dat kost niets. Alle “berichten” die via een enkele user vanuit BE hier worden geplaatst zijn interessant maar stuur gewoon een nieuwsbrief uit met de vorderingen.
[ Voor 35% gewijzigd door The Legend op 15-02-2026 12:44 ]
Laadstroom nihil.
99%. Ben niet thuis. Kan niet kijken wat Ah en soc per accu is helaas.
Hoe doe je dat nu eigenlijk verder met PV. Accu vol; schakel je de PV dan uit bij negatieve prijzen?paQ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:04:
Ok. Uitgeladen. Er gaat niets meer in de accu.
Laadstroom nihil.
99%. Ben niet thuis. Kan niet kijken wat Ah en soc per accu is helaas.
(tenminste, hier schijnt het zonnetje behoorlijk momenteel)
Dat is het logische idd..... (of accu's bijkopenjj85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:09:
[...]
Hoe doe je dat nu eigenlijk verder met PV. Accu vol; schakel je de PV dan uit bij negatieve prijzen?
En het systeem zo dadelijk zo slim moeten worden dat gemiddeld genomen het systeem dan weet om de accu voor 8 uur in de ochtend zo ver leeg te hebben dat overdag geladen kan worden.....
Accu bijkopen is op dit moment zinloos omdat BE op percentage laadt.blue eyes schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:13:
[...]
Dat is het logische idd..... (of accu's bijkopen)
Is dat een doel van BE? Of denken wij dat dit hun doel is?En het systeem zo dadelijk zo slim moeten worden dat gemiddeld genomen het systeem dan weet om de accu voor 8 uur in de ochtend zo ver leeg te hebben dat overdag geladen kan worden.....
Volgens mij het doel om te handelen.
[ Voor 21% gewijzigd door Wolly op 15-02-2026 13:17 ]
Se terugschroeven via modbus.jj85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:09:
[...]
Hoe doe je dat nu eigenlijk verder met PV. Accu vol; schakel je de PV dan uit bij negatieve prijzen?
Of je systeem off grid knallen. Dan gaat alles automatisch.
Dit is iig geen oplossing zo. Stroom importeren terwijl hij aan de anderenkant exporteert.
Is elke kWh 4 cent voor BE trouwens.
Bingo. Optimaal laden, wel of niet terugleveren is ons belang. BE heeft een ander belang.Wolly schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Accu bijkopen is op dit moment zinloos omdat BE op percentage laadt.
[...]
Is dat een doel van BE? Of denken wij dat dit hun doel is?
Volgens mij het doel om te handelen.
Hoeft elkaar niet te bijten.
Mijn risico is dus dat ik mijn panelen niet uit kan zetten en zomers tot 120 kWh aan opwek heb.....
Overigens zakt de SOC hier gestaag.... max van grid aan het laden, maar de zon opbrengst is nog niet hoog genoeg, dus ik zit vandaag lekker
Auto nu op 84%, accu gezakt naar 86%. Begint iets bewolkt te worden - goede planning ,
(niets met goede instellingen van BE te maken; hier komt het toevallig goed uit, toeval).
[ Voor 23% gewijzigd door blue eyes op 15-02-2026 13:25 ]
/f/image/IZly4Pqht8hDGbQi39ZNj9UC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8cTM56olKcnbukHMkKiOzdHf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SbCsRsCUmoWp3YhG5Zi4udPE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fsK1wKOJqCxRwOA3wcBy59rk.png?f=fotoalbum_large)