Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bumble_bee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:30:
Grappig om te lezen dat mensen hier last van hadden dit weekend. Hier met redelijk beperkte PV opbrengst (ongunstig gelegen oost/west panelen) en 5 modules (80kWh) zonder ingrijpen of extra veel verbruik, en ondanks blijven importeren door het EMS, geen export gedraaid dit weekend.

Maar iemand had toch al gepost hier dat ze van Don hadden gehoord dat men bezig was met de feature om solar forecast te gaan implementeren in het EMS?

Misschien solar export uitzetten op de Deye voor zover je panelen daaraan hangen, en niet in paniek schieten vooralsnog? Als je panelen niet aan de Deye zitten, dan had je dit probleem hiervoor ook al toch.

En extra modules bestellen voor zover dat kan, zo te lezen is je capaciteit ook gewoon te laag dan? Don heeft eerder al aangegeven dat bij het vorige akkefietje begin januari, met name de mensen met groter dagelijks verbruik dan hun accucapaciteit, buiden de boot vielen.. Als je dat ook even doortrekt naar grotere export dan capaciteit, en daar je accu op dimensioneerd, zal dat vast ook helpen.
In de herhaling, maar nog steeds relevant.
Wolly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Wat helpen extra modules als je tot 80% wordt gevuld? Een extra module geeft dan effectief iets van 2/3kWh opslag.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-03 10:26
paQ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Wat ik schreef is dat BE in wezen zijn eigen mogelijkheid blokkeert te importeren als er 'goedkoop' stroom wordt ingekocht met een hoge SOC en brandende zon.
Maar tegelijkertijd betekent dat voor ons dat we voor stroom moeten betalen terwijl het eigenlijk gratis uit de lucht kwam. Vervolgens kunnen we dat wat gratis uit de lucht kwam exporteren tegen een slecht of negatief tarief waarbij we ook nog eens opslag aan BE betalen.
ja dat klopt helemaal. conclusie er is nog een hoop werk om het functioneel goed werkend te krijgen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:07
bumble_bee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:30:
Grappig om te lezen dat mensen hier last van hadden dit weekend. Hier met redelijk beperkte PV opbrengst (ongunstig gelegen oost/west panelen) en 5 modules (80kWh) zonder ingrijpen of extra veel verbruik, en ondanks blijven importeren door het EMS, geen export gedraaid dit weekend.
80 kWh uit 5 panelen en dat zonder export 8)7 ???

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:50

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

deejeebv schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:47:
[...]

80 kWh uit 5 panelen en dat zonder export 8)7 ???
5 batterij modules denk ik.
geen 80kWh opwek van zonnepanelen

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• deejeebv
Schuurman92 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:49:
[...]

5 batterij modules denk ik.
geen 80kWh opwek van zonnepanelen
Ok helder, maar zoals eerder gezegd denk ik dat het aantal modules niet zo'n rol speelt, natuurlijk kan je wel iets meer kWh kwijt in 20% van 80 kWh dan in 20% van 48 kWh, maar het terugleveren begon bij mij al rond een SOC van 95%.

• ecn1985
deejeebv schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Ok helder, maar zoals eerder gezegd denk ik dat het aantal modules niet zo'n rol speelt, natuurlijk kan je wel iets meer kWh kwijt in 20% van 80 kWh dan in 20% van 48 kWh, maar het terugleveren begon bij mij al rond een SOC van 95%.
Extra modules zijn op dit moment hooguit wat extra uitstel. Als we vandaag een soortgelijke dag als gister hadden gehad dan was de situatie meet een 80kWh battery waarschijnlijk hetzelfde, mogelijk nog een dag later maar je gaat tegen hetzelfde probleem aan lopen. Extra modules lossen het capaciteitsprobleem niet op maar stellen het uit.
De oplossing zit in de aansturing.
aFFR kan alles veranderen maar ik zie op dit moment (nog) geen enkele rede voor extra modules. Maar dat is voor eenieder persoonlijk.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Wat voor ons als groep misschien duidelijk is, is dat het om een pilot gaat. Dat betreft de 1e 120 systemen. Volgens mij is dit punt al ver gepasseerd en op de website wordt dit ook niet meer benoemd. Ik vind alleen in de FAQ de pilot terug.
Vraag me dan wel af in hoeverre de functionaliteit van het systeem duidelijk is voor de mensen die het nu aanschaffen, mogelijk wordt dit later in het proces van aankoop nog benoemd maar de site geeft dit niet weer?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:21

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Begin wel steeds meer te twijfelen. De Dye omvormer werkt met lage spanning (50V) waardoor ik bij Balans een systeem koopt wat minstens 15% verlies heeft tijdens handelen. Alle efficiënte systemen werken met hoogspanning batterijen (cell in serie tot 300-400V). Dan heb je een RTE van 95% (verlies nog maar 5%). Ik verwacht dat de marges in de toekomst steeds verder achteruit gaan en dat ik met 85% RTE niet meer kan concurreren. Dus nu zelf iets aanschaffen wat een hogere prijs en beter rendement heeft? Ook gezien het afromen in de eerste vette jaren (we krijgen maar 30% van de handel) is dit dan nog wel zo'n goede deal?

Theo

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-03 06:09
Ik denk dat men eerder richting de 200 of meer systemen gaat momenteel. Consolideren nu, bestaande klanten tevreden houden zaakje stabiliseren, gewenste functionaliteit bouwen en zorgen dat het werkt. Daarna op grotere schaal uitbreiden.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
xah5kiDe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:37:
Begin wel steeds meer te twijfelen. De Dye omvormer werkt met lage spanning (50V) waardoor ik bij Balans een systeem koopt wat minstens 15% verlies heeft tijdens handelen. Alle efficiënte systemen werken met hoogspanning batterijen (cell in serie tot 300-400V). Dan heb je een RTE van 95% (verlies nog maar 5%). Ik verwacht dat de marges in de toekomst steeds verder achteruit gaan en dat ik met 85% RTE niet meer kan concurreren. Dus nu zelf iets aanschaffen wat een hogere prijs en beter rendement heeft? Ook gezien het afromen in de eerste vette jaren (we krijgen maar 30% van de handel) is dit dan nog wel zo'n goede deal?
Ik denk niet dat 'de winst' zit in de (vermeende) hogere RTE, maar wat je er mee doet en op welke markt je actief bent.
Simpel voorbeeld: Prijs laag > importeer het verbruik. Dan heb je 0 verlies op dat aandeel om eens wat te noemen. Ongeacht op welk systeem.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:20
xah5kiDe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:37:
Een lagere RTE heeft als voordeel dat je meer negatief geprijsde energie kan importeren dan een systeem met een hogere efficiëntie…. Okay okay vergezocht :7 :+

Het hangt er vooral van af hoeveel meer kost het dan balans energie? Ik heb mn best gedaan met excel en moet jij vooral ook doen. Neem data van onbalansmarkt als voorbeeld.

Maar mijn conclusie toen was toch hoe lager de aanschafprijs hoe lager de risico en vaak hoe korter de tvt. De winstsplit heeft uiteraard wel een zeer grote invloed maar dat is afhankelijk van de markt waar deze op handelt en hoe aggressief. Waarvan een groot deel van de agressiviteit wegvalt na einde saldering. Dan zit je met een dure accu die je nog terug wilt verdienen. Maarja 15% winst die Frank energie pakt is natuurlijk wel erg gunstig :9B Dus ik zie wel na 2 jaar O-)

Dus hogere aanschaf met met een hogere potentiële inkomst (niet gegarandeerd) vanwege een hogere efficiëntie (sterk situatie afhankelijk). Heeft naar mijn mening nog steeds een aanzienlijk hoge risico.

Als geld geen issue was dan had ik wel een sigenstor high voltage systeem + 25kW DC lader genomen :9~

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Een lagere RTE heeft als voordeel dat je meer negatief geprijsde energie kan importeren dan een systeem met een hogere efficiëntie…. Okay okay vergezocht :7 :+

Het hangt er vooral van af hoeveel meer kost het dan balans energie? Ik heb mn best gedaan met excel en moet jij vooral ook doen. Neem data van onbalansmarkt als voorbeeld.

Maar mijn conclusie toen was toch hoe lager de aanschafprijs hoe lager de risico en vaak hoe korter de tvt. De winstsplit heeft uiteraard wel een zeer grote invloed maar dat is afhankelijk van de markt waar deze op handelt en hoe aggressief. Waarvan een groot deel van de agressiviteit wegvalt na einde saldering. Dan zit je met een dure accu die je nog terug wilt verdienen. Maarja 15% winst die Frank energie pakt is natuurlijk wel erg gunstig :9B Dus ik zie wel na 2 jaar O-)

Dus hogere aanschaf met met een hogere potentiële inkomst (niet gegarandeerd) vanwege een hogere efficiëntie (sterk situatie afhankelijk). Heeft naar mijn mening nog steeds een aanzienlijk hoge risico.

Als geld geen issue was dan had ik wel een sigenstor high voltage systeem + 25kW DC lader genomen :9~
Precies. Als je nu vanaf nul start , geld geen rol speelt, pak je inderdaad een uniform sigenergy met DC lader en direct gekoppelde pv. Technisch superieur, kan buiten staan. Premium systeem tegen premium prijs. Ik vermoed dat je dan met installatie (zonder pv en ev charger) al richting €20k gaat voor 30-40kWh. Bovendien gaat je “winst” van efficiëntie op Electra dan verloren aan de “verlies “ van verplichte btw afdracht (want systeem duurder dan €14k4 dus geen KOR mogelijk) a 21%.

En de instant dopamine van winst draaien is er nu nog niet bij BE. Dus gaan de twijfelamines toeslaan.

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:19

ede

Andre0 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:49:
[...]

@ede Ben je nog wat wijzer geworden bij de Centrale?
Ik heb gebeld met De Centrale en het is wat het is. Ze hebben ingeschat dat er €15 per kWh afgedragen dient te worden. Als dat achteraf te veel blijkt te zijn kan ik het teveel betaalde weer terugvragen bij de belastingdienst. Ik ga er van uit dat Balansstroom aan het einde van het jaar wel een overzicht geeft waaruit duidelijk wordt om hoeveel BTW het uiteindelijk gaat

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Damsluijs schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Binnenkort krijg ik mijn eerste elektrische auto. Voor de laadpaal heb ik gekozen voor de Zaptec Go2 met load balancing. Ik vraag/vroeg me af of die load balancing en het EMS van BE elkaar niet dwars gaan zitten. Die vraag heb ik gesteld aan BE. Volgens BE: "Deze systemen zullen elkaar niet in de weg gaan zitten." We gaan het meemaken.
Nou hier lijkt het geheel elkaar wel in de weg te zitten.
Mijn laadpaal wil niet meer laden en geeft de melding: Laden (geen vermogen beschikbaar).

Als ik loop te Googlen lijkt dit door de load-balancing van de laadpaal te komen (via 3 stroom-sensoren voor de hoofdmeter)..
Alleen snap ik er geen zak van hoe dit kan. Ook als ik de auto op 60% AC stroom zet blijf ik deze melding krijgen.

Zou ik de klemmen ergens anders heen moeten verhuizen? Of verwacht die laapdaal ook echt de 11Kw op de hoofdaansluiting, ipv uit de batterij?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• paQ
Ik zou de laadpaal aan de GRID zijde hangen en CT klemmen na de MID meter, dan moet het volgens mij allemaal functioneren zoals voorheen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
ede schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Ik heb gebeld met De Centrale en het is wat het is. Ze hebben ingeschat dat er €15 per kWh afgedragen dient te worden. Als dat achteraf te veel blijkt te zijn kan ik het teveel betaalde weer terugvragen bij de belastingdienst. Ik ga er van uit dat Balansstroom aan het einde van het jaar wel een overzicht geeft waaruit duidelijk wordt om hoeveel BTW het uiteindelijk gaat
Dat regelen ze dus niet voor je??? Komt op mij over als een gemakzuchtige dienstverlener...

Fijn dat je het deelt... kunnen anderen nu lering van trekken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
Ronald schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Dat regelen ze dus niet voor je??? Komt op mij over als een gemakzuchtige dienstverlener...

We hadden de conclusie al getrokken dat de centrale niet matched met deze batterij. Kan ook niet voor die paar tientjes die ze rekenen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat het te behalen resultaat afschrikwekkend genoeg was om daar ook nog €99 voor neer te tellen ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:11
Hier een SoC van 79 procent en geen activaties op prijzen van 4,4 cent... zal er al iets veranderd zijn? Of toeval?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GC6G__r48dlb57SGkHFvd36C8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZurYaG3ueyszH7WxW4BwF9nI.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Ik zie op https://onbalansmarkt.com/resultaten/dag/2026-02-15 dat de verrekenprijs van de -20ct gisteren is uitgekomen op -29ct/kWh.

Ik wist niet dat het zoveel kan verschillen, het live tarief op de dag zelf en dan de verrekenprijs de dag erna.

Waarom moet je eigenlijk bij Balans minimaal 2 dagen wachten als de verrekenprijs bij onbalansmarkt al lang en breed bekend is?

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:43:
Hier een SoC van 79 procent en geen activaties op prijzen van 4,4 cent... zal er al iets veranderd zijn? Of toeval?
[Afbeelding]
Prijs zit op 7 ct toch?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rsqdsNzZ/screenshot-494.png
https://www.tennet.eu/nl-...etwork-data/balance-delta

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 16-02-2026 19:53 ]

• jeeedeee
@Wolly Ik kijk meestal hier https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices en daar zag ik de 44 cent per MWh.. zou misschien dan inderdaad komen door een andere bron.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-03 09:11
jeeedeee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:43:
[Afbeelding]
Hier ook geen activaties sinds 10:40 ; nu 75% SoC. Misschien hebben ze het SoC % grens voor de inkoop aangepast? Zou wel mooi zijn.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:52
Get!em schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:28:
[...]

Precies. Als je nu vanaf nul start , geld geen rol speelt, pak je inderdaad een uniform sigenergy met DC lader en direct gekoppelde pv. Technisch superieur, kan buiten staan. Premium systeem tegen premium prijs. Ik vermoed dat je dan met installatie (zonder pv en ev charger) al richting €20k gaat voor 30-40kWh. Bovendien gaat je “winst” van efficiëntie op Electra dan verloren aan de “verlies “ van verplichte btw afdracht (want systeem duurder dan €14k4 dus geen KOR mogelijk) a 21%.

En de instant dopamine van winst draaien is er nu nog niet bij BE. Dus gaan de twijfelamines toeslaan.
Post 1 van het Sigenergy draadje:
Dagelijkse RTE-waarden rond 80% zijn normaal, inclusief omzetverliezen (DC↔AC) en componentverbruik. Dit geldt voor alle thuisbatterijen, maar Sigenergy communiceert deze cijfers relatief transparant.

Het gras is altijd groener aan de overkant ?

• paQ
Sportmind schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Hier ook geen activaties sinds 10:40 ; nu 75% SoC. Misschien hebben ze het SoC % grens voor de inkoop aangepast? Zou wel mooi zijn.
nah

Ik denk dat je de grens van de SOC ook niet moet aanpassen, maar de drempels van de tarieven bij bepaalde waardes SOC.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:19
Ronald schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Dit is gewoon een dienstverlener die zelf een forfait heeft bedacht om snel door de bulk heen te komen. Is namelijk makkelijk rekenen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vdvmark schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:05:
[...]

Post 1 van het Sigenergy draadje:
Dagelijkse RTE-waarden rond 80% zijn normaal, inclusief omzetverliezen (DC↔AC) en componentverbruik. Dit geldt voor alle thuisbatterijen, maar Sigenergy communiceert deze cijfers relatief transparant.

Het gras is altijd groener aan de overkant ?
Klopt, de DC- AC omzetting is niet opeens revolutionair anders. Dus bij huisverbruik of bij import van Grid zal je dat nog steeds hebben.

Waar het beter gaat lopen dan bij BE en een bestaande PV omvormer op de AC kant, is bij PV naar batterij en bij batterij naar ev. Dan kan per huishouden verschillen, maar zal bij een EV gebruiker zomaar eens om 30% van je verbruik kunnen gaan.

Maar als je de handel van BE gaat meetellen (30MWh) dan valt t in t niet. Want dat is gewoon grid AC naar DC omzetting en terug. Dus daar gaat de sigen ook niet beter presteren.

• Vdvmark
Mijn reactie was eigenlijk op de 15% verlies bij handelen van de Deye hier die als hoog gezien werd door @xah5kiDe en werd toegeschreven aan werken met laagvolt batterij, en de gedachte dat hoogvolt systemen dan veel minder zouden verliezen. Voor ander gebruik misschien wel en ik geloof dat Domba weleens duitse testen gepost heeft van mij onbekende merken die het ook beter doen dan zijn Deye, maar of dat puur vanuit net AC naar accu en naar net AC was, ik zag geen merken die ik kende en geen 'haakjes' om ze eens op te zoeken :)

• ecn1985
Sportmind schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Hier nog wel een 5 tal laadmomenten gehad vanaf 19:30 dat was nadat mijn soc onder de 60% is gezakt ivm laden EV.

• Sportmind
paQ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:08:
[...]

nah

Ik denk dat je de grens van de SOC ook niet moet aanpassen, maar de drempels van de tarieven bij bepaalde waardes SOC.
Ja precies daar doelde ik ook op; dus bij 60% pas inkopen op/onder die 8 ct oid die we volgens mij de afgelopen dagen bij 80% zagen toch?

Edit:

60% lijkt nu de nieuwe lijn te zijn hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES7nJAbUIX9mm17cQi_IHH_efoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7vDQSpvS9qzssl1NFuFFvCp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Sportmind op 17-02-2026 09:01 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• jeeedeee
Hier ben ik toch wel weer blij mee, vrijdag met Don gebeld en aangegeven dat er meer ruimte zou moeten zijn voor eigen opwek en goedkoop inkopen. En een paar dagen later, hier toch al weer verbetering in, mooi ruimte voor de eigen opwek en vanochtend nog even extra bijgeladen op lage prijzen. Ik kan nu de nacht doorkomen zonder activaties, en vandaag weer meer opladen van mijn eigen zonneopbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4rmcUQ0r73juEckxfReo7sKlNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKcbssm9raCPtQPxPKuZmLuy.png?f=fotoalbum_large

• Sportmind
jeeedeee schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:34:
Hier ben ik toch wel weer blij mee, vrijdag met Don gebeld en aangegeven dat er meer ruimte zou moeten zijn voor eigen opwek en goedkoop inkopen. En een paar dagen later, hier toch al weer verbetering in, mooi ruimte voor de eigen opwek en vanochtend nog even extra bijgeladen op lage prijzen. Ik kan nu de nacht doorkomen zonder activaties, en vandaag weer meer opladen van mijn eigen zonneopbrengst.

[Afbeelding]
Goed dat je contact hebt gezocht! En mooi dat ze op deze feedback handelen (pun intended).

• deejeebv
Sportmind schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:51:
[...]

Goed dat je contact hebt gezocht! En mooi dat ze op deze feedback handelen (pun intended).
Heb dezelfde ervaring hier. Moet nu ook de auto laden, tijdens activaties laad ik maximaal, daarbuiten op het overschot aan zonnestroom.

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Even ander vraagje; als de zonnepanelen zijn aangesloten op de Deye kun je dan ook je eigengebruik (simpel) zien?

De huidige omvormer voor de zonnepanelen is een oud ding zonder app voor zover ik weet en ik vind het wel interessant om eigenverbruik te kunnen zien.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:12:
[...]

Heb dezelfde ervaring hier. Moet nu ook de auto laden, tijdens activaties laad ik maximaal, daarbuiten op het overschot aan zonnestroom.
Ik heb weer een nieuw verbeterpuntje voor Don.

BE probeert de accu nu precies op minimaal 60 te houden, dit betekent dat als hij naar 59 springt er een activatie komt, de auto begint te laden en de activatie met 2 of 3 minuten stopt. Het auto laden gaat nog even door waarop de accu weer naar 59% springt en het weer opnieuw begint.

Beter zou zijn om, net als een kamerthermostaat, een hysterese in te bouwen. Dus laden tot 65, wachten tot gedaald naar 60 en dan weer naar 65.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3JrD0m3P/screenshot-495.png

• paQ
Sportmind schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:28:
[...]

Ja precies daar doelde ik ook op; dus bij 60% pas inkopen op/onder die 8 ct oid die we volgens mij de afgelopen dagen bij 80% zagen toch?

Edit:

60% lijkt nu de nieuwe lijn te zijn hier:

[Afbeelding]
nah
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYOQXADHdWLu1X6WoSY9xIbNNSU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kPkoqyhX816rtVOslpr7DoN1.png?f=user_large

Ik denk echt dat het toeval is

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:01

dof

Schuurman92 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:32:
Even ander vraagje; als de zonnepanelen zijn aangesloten op de Deye kun je dan ook je eigengebruik (simpel) zien?

De huidige omvormer voor de zonnepanelen is een oud ding zonder app voor zover ik weet en ik vind het wel interessant om eigenverbruik te kunnen zien.
'k Zat in dezelfde situatie; gammele oude Omnik omvormer die ik sowieso wilde vervangen. Weer een voordeeltje bij overgang naar BE apparaten. :)

Nu aangesloten op de Deye en kan met Solarman integratie mooi de PV opwek zien in de Deye. Veel meer wensen had ik niet.

Nu nog even overwegen met hoeveel panelen ik ga uitbreiden en vernieuwen. Kost bijna niks meer (50-60€ per 450Wp paneel) dus wellicht een goed moment.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
Vdvmark schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:48:
Mijn reactie was eigenlijk op de 15% verlies bij handelen van de Deye hier die als hoog gezien werd door @xah5kiDe en werd toegeschreven aan werken met laagvolt batterij, en de gedachte dat hoogvolt systemen dan veel minder zouden verliezen.
Maar dan staan de accu’s dus parallel geschakeld?
Anders zou je met 3x50 alsnog op 150V komen.
Ik ga voor 4, dus dan zit je ook al op 200V ;)

Is er een voordeel van het lage voltage per accu?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Sportmind
paQ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:33:
[...]

nah
[Afbeelding]

Er wordt nu ook weer hier geladen (71%) maar de onbalansprijs gaat alweer af en toe richting 0 cent/kWh

• paQ
Sportmind schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:51:
[...]

Er wordt nu ook weer hier geladen (71%) maar de onbalansprijs gaat alweer af en toe richting 0 cent/kWh
Misschien zit er een extra stapje tussen nu.

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:33:
[...]

nah
[Afbeelding]

Ik had dit idee ook, het lijkt erop dat de waardes wat zijn aangepast, al krijg ik nu ook activaties boven de 60% soc maar de prijs is ook laag op het moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuyBVdHXuqJLTG98KIq-VJIKe5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVoia5xvTY0xAu5qKtYX2jQW.png?f=fotoalbum_large

Lijkt er al wat beter uit te zien als voorheen. Maar kan ook zijn dat het nu allemaal net zo samenvalt met de prijs.. we gaan het zien. Wachten op de update van Don.

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 17-02-2026 10:55 ]

• paQ
ecn1985 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:52:
[...]

Ik had dit idee ook, het lijkt erop dat de waardes wat zijn aangepast, al krijg ik nu ook activaties boven de 60% soc maar de prijs is ook laag op het moment.

[Afbeelding]

Lijkt er al wat beter uit te zien als voorheen. Maar kan ook zijn dat het nu allemaal net zo samenvalt met de prijs.. we gaan het zien. Wachten op de update van Don.
En nu weer gewoon een lange activatie @17 cent all in bij SOC 68.
Meer (af)weegpunten zijn alleen maar goed hoor, maar harde binding aan SOC lijkt me sub-optimaal.

Ik geloof niet dat ze hebben gezegd "60 is het nieuwe 80". Dat schiet niet op. Er moet enige dynamiek zijn in verhouding tussen SOC en tarief.

• deejeebv
paQ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:59:
[...]

Meer (af)weegpunten zijn alleen maar goed hoor, maar harde binding aan SOC lijkt me sub-optimaal.

Ik geloof niet dat ze hebben gezegd "60 is het nieuwe 80". Dat schiet niet op. Er moet enige dynamiek zijn in verhouding tussen SOC en tarief.
Dat lijkt ook zo te zien, bij mij ook boven de 70% activatie bij lage prijs.

• ecn1985
[...]

Sluit ik me bij aan, zo makkelijk gaat het niet zijn. Ik denk wel dat er aanpassingen zijn gedaan, met welke beweegredenen erachter kan Don toelichten. Wat mij betreft zouden reguliere updates daarom ook wenselijk zijn. Dan hebben we een beter idee wat er speelt op de achtergrond en kan er mogelijk wat sneller gereageerd worden op de feedback vanuit hier, de kennis die hier zit (niet bij mij 8)7 ) ongebruikt laten is zonde.

• Sportmind
[...]

Ik geloof niet dat ze hebben gezegd "60 is het nieuwe 80".
Dat was meer mijn figure of speech (zoals "zitten is het nieuwe roken"). :)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:21

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Puppetmaster schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Verlies schaalt met stroom in het kwadraat. Dus 200V in plaats van 50V is een factor 4 lagere stroom en 16 keer lager verlies.
Natuurlijk schaalt het niet in de praktijk op deze manier omdat er ook vaste verliezen zijn. 10kW bij 50V vermogen is toch echt 200A.... Niet voor niets zijn er enorm dikke kabels nodig om de batterij aan te sluiten bij lage spanning.
200V systemen van dit vermogen kunnen bijvoorbeeld vaker passief gekoeld blijven wat weer scheelt in het geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door xah5kiDe op 17-02-2026 12:37 ]

Theo

• jeeedeee
Ok wat te vroeg gejuicht vanochtend... heb in elk geval niet hoeven te kopen voor 8 cent, maar het algoritme heeft nog zitten laden op 87 procent... Nu aan het terugleveren omdat ik de SolarEdge nog niet kan sturen.

Gisteravond nog een automation gebouwd in HA die op basis van negatieve onbalansprijzen de Solar Sell optie op de Deye uit of weer aan zet. Dit zie je goed terug in de grafiek, dan gaat de PV opwek(groen) van de Deye naar 100 watt, precies wat de Deye nodig heeft om te draaien. Als even later de onbalansprijzen weer postief zijn, gaat hij weer leveren. Dank @paQ voor de tip van Solar Sell en het script voor de onbalansprijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WHyDpwEWKYGxEjgqLusionem_o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jEMZHj9fcYikZ0tSafeDoME7.png?f=user_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44
Je zet de waarde op 100 watt. Ik las ook ergens dat iemand dit had gedaan met zijn waarde van het verbruik van het huis, bijv. 300 watt continue.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:24
Het BE systeem zou eigenlijk moeten werken met x% korting tov (gem) EPEX prijs. En afhankelijk van de SOC genoegen nemen met een hogere/lagere inkoopprijs.

• blue eyes
Ik zit nu op 87% , De zon schijnt volop, en er wordt ook volop geladen van het net. Ook nu, prijzen zijn wel negatief, ik heb nog 10-12 kWh voordat de accu vol is......

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• bart997
blue eyes schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:57:
Ik zit nu op 87% , De zon schijnt volop, en er wordt ook volop geladen van het net. Ook nu, prijzen zijn wel negatief, ik heb nog 10-12 kWh voordat de accu vol is......
Hier wederom weer op 100%. Zonde van de activaties die geweest zijn. Zal straks wel weer gaan terugleveren tegen negatieve prijzen + 2ct voor BE.

Edit: ik zie inmiddels dat ik reeds tegen negatieve prijzen aan het terugleveren ben. Wat een slecht systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door bart997 op 17-02-2026 14:02 ]

• blue eyes
Ik heb nu even profijt van de dikkere accu setting - maar herken wel het "issue" .

Dus nu even voordeel, maar dat rechtvaardigt niet de extra 3600 euro voor de 32 kWh extra :D :D

Ik vertrouw erop dat BE er mee bezig is, beter nu met klein leed goede user cases creeren voor dadelijk een betere setting toch ;)

• bart997
Het systeem lijkt erop gemaakt om tegen hoge prijs stroom in te kopen en vervolgens tegen negatieve prijzen (als de accur vol is) alles terug het net op te pompen. Jammer dat ik niet thuis ben anders zou ik de schakelaar omgooien…

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:24

The Legend

*Plop*

Het resultaat is nu merk ik ook dat ik voorheen toch wel bezig was met energie besparen, nu maar verbruikers aanzet om terugleveren te voorkomen bij een volle accu. Ik verbruik dus meer energie dan ik anders zou doen, en niet alleen op andere momenten.

Heb nu ook met SOC 94% nog activaties. Dat kan alleen uit als ik de auto kan laden, maar die staat er nu niet. Wasmachine en vaatwasser maar op clean-programma aanzetten.

[ Voor 25% gewijzigd door The Legend op 17-02-2026 14:11 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
bart997 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:04:
Het systeem lijkt erop gemaakt om tegen hoge prijs stroom in te kopen en vervolgens tegen negatieve prijzen (als de accur vol is) alles terug het net op te pompen. Jammer dat ik niet thuis ben anders zou ik de schakelaar omgooien…
Dat kan ook op afstand :+

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

The Legend schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:08:
Het resultaat is nu merk ik ook dat ik voorheen toch wel bezig was met energie besparen, nu maar verbruikers aanzet om terugleveren te voorkomen bij een volle accu. Ik verbruik dus meer energie dan ik anders zou doen, en niet alleen op andere momenten.

Heb nu ook met SOC 94% nog activaties. Dat kan alleen uit als ik de auto kan laden, maar die staat er nu niet. Wasmachine en vaatwasser maar op clean-programma aanzetten.
Hier hetzelfde 95%SOC en ook nog activaties. de zonnestroom zal nu wel wat afnemen, maar het blijft wel jammer zo.

• Vdvmark
Puppetmaster schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Ja de 51,2V accu's staan parallel. Het lage voltage wordt als niet (of minder) dodelijk gezien :)

• Wolly
  • Niet online
Wow. Ik kijk even een paar uurtjes niet, staat hij ineens op 96% *O*

Hopelijk blijft het zo hard regenen 8)7

• overhyped
bart997 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:04:
Kwestie van opwek uitzetten als de prijs negatief is toch? Je wil niet opwekken als
Je beter kan afnemen.

• deejeebv
overhyped schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:34:
[...]

Kwestie van opwek uitzetten als de prijs negatief is toch? Je wil niet opwekken als
Je beter kan afnemen.
Maar liever heb je je eigen productie in de batterij, inclusief belasting en opslag is de inkoopprijs nog niet negatief geweest. Dit zijn dus nodeloze activaties, zelf bij een prijs van 4 ct netto en SOC 92% werd er bij mij zojuist nog geladen uit het net.

• paQ
deejeebv schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Maar liever heb je je eigen productie in de batterij, inclusief belasting en opslag is de inkoopprijs nog niet negatief geweest. Dit zijn dus nodeloze activaties, zelf bij een prijs van 4 ct netto en SOC 92% werd er bij mij zojuist nog geladen uit het net.
Dat.

Waarom zou ik (heel) goedkoop inkopen als het letterlijk uit de lucht komt vallen :?

• overhyped
paQ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Dat.

Waarom zou ik (heel) goedkoop inkopen als het letterlijk uit de lucht komt vallen :?
Ik had het over negatief. niet over licht positief. Waar ik op reageerde had het over terugleveren bij negatieve prijzen. niet bij licht positieve prijzen.

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Gelukkig nog maar 11 dagen tot februari voorbij is en aFFr live zou moeten zijn. Hebben we weer een nieuwe situatie waar we ons in kunnen verdiepen. De huidige systematiek lijkt totaal geen rekening te houden met bezitters van zonnepanelen.

Hopelijk verdienen we over 2 weken zoveel met de handel dat we de verliezen die we nu zien maar snel vergeten.

• overhyped
Wolly schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:45:
[...]

Gelukkig nog maar 11 dagen tot februari voorbij is en aFFr live zou moeten zijn. Hebben we weer een nieuwe situatie waar we ons in kunnen verdiepen. De huidige systematiek lijkt totaal geen rekening te houden met bezitters van zonnepanelen.

Hopelijk verdienen we over 2 weken zoveel met de handel dat we de verliezen die we nu zien maar snel vergeten.
Een stukje extra logica voor zonneverwachting mag er wel komen ja, en bij voorkeur aansturing van de grote merken zonnepanelen. Anders is @Balans Energie veel klanten kwijt na twee jaar. maar dat het nu nog ruk is dat is te verwachten, gezien de pilot. Ik geef het een jaar. Als het dan niet fatsoenlijk functioneert ga ik kijken naar een alternatief.

• dof

dof

Zo te horen blijft het per locatie lastig en moet door BE ofwel flink gepersonificeerd worden ofwel een bepaalde mate van eigen aanpassingen mogelijk moeten zijn. Dat laatste lijkt me wel wat riskanter aangezien je zelf meestal minder goed kunt oordelen over de juiste EMS strategie.

Bij mij draait het nu een weekje en heb eigenlijk geen klagen, althans over de activaties dan.
De batterij wordt netjes geladen in de goedkope uren en de dure uren worden er goed buitengehouden.
En de SOC slingert een beetje tussen 30 en 80%.

Maar ik heb dan ook geen e-auto en PV is beperkt en bovendien is de zon wat minder uitbundig hier.

Ik vraag me af of @Balans Energie een beetje uit de doeken kan doen wat hun EMS strategie is en of er aanpassingen komen en in hoeverre de EMS per locatie aangepast wordt of kan worden en/of er zelf enigszins aan de knoppen gedraaid kan worden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

'Gelukkig' komt hier door schaduw nog maar 13kWh/dag van het dak, dat loopt wel op naar 50+kWh als de Deye het net zo goed doet als m'n oude SMA's.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:04
blue eyes schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:03:
Ik heb nu even profijt van de dikkere accu setting - maar herken wel het "issue" .

Dus nu even voordeel, maar dat rechtvaardigt niet de extra 3600 euro voor de 32 kWh extra :D :D
3600? De 2 extra modules waren hier 2750 (ex). Of zijn ook daarvan de prijzen opgeschroefd?
Hier ook weer geen issues met terugleveren oid vandaag.

• paQ
overhyped schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:45:
[...]

Ik had het over negatief. niet over licht positief. Waar ik op reageerde had het over terugleveren bij negatieve prijzen. niet bij licht positieve prijzen.
Nee prima. Maar dat is doorgaans van hele korte duur altijd.
Maar dan moet de PV productie ook wel stopgezet worden als je dreigt vol te raken.

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Een stukje extra logica voor zonneverwachting mag er wel komen ja, en bij voorkeur aansturing van de grote merken zonnepanelen. Anders is @Balans Energie veel klanten kwijt na twee jaar. maar dat het nu nog ruk is dat is te verwachten, gezien de pilot. Ik geef het een jaar. Als het dan niet fatsoenlijk functioneert ga ik kijken naar een alternatief.
Ik kom zelf af van een contract waarbij ik nog zonder terugleverkosten kon salderen. Het hele 'terugleveren kost nu geld' is nu nieuw voor mij, wellicht geldt dat voor meer mensen hier. Uiteindelijk is dat natuurlijk voor iedereen de realiteit vanaf 2027.

Een stukje gewenning dat ik energie moet gaan verbranden of niet moet opwekken aan mijn kant is hier wel nodig, gelukkig kan dat nu nog zonder extra kosten van energiebelasting dus ook aan mijn kant een mooie leerperiode.

• dof

dof

Wolly schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Ik kom zelf af van een contract waarbij ik nog zonder terugleverkosten kon salderen. Het hele 'terugleveren kost nu geld' is nu nieuw voor mij, wellicht geldt dat voor meer mensen hier. Uiteindelijk is dat natuurlijk voor iedereen de realiteit vanaf 2027.

Een stukje gewenning dat ik energie moet gaan verbranden of niet moet opwekken aan mijn kant is hier wel nodig, gelukkig kan dat nu nog zonder extra kosten van energiebelasting dus ook aan mijn kant een mooie leerperiode.
Ik kom van aantal jaren Dynamisch met Zonneplan, en daarmee vergeleken gaat het netjes maar (natuurlijk) niet spectaculair. Ik ben nu ietsje goedkoper uit maar verlies natuurlijk wat in de omzetting. Maar het is verder een behoorlijk matte periode met weinig verschil in uurprijzen. Er is gewoon weinig voordeel te halen nu.

• overhyped
paQ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:59:
[...]

Nee prima. Maar dat is doorgaans van hele korte duur altijd.
Maar dan moet de PV productie ook wel stopgezet worden als je dreigt vol te raken.
Klopt, en er moet zeker wat meer intelligentie met zonnepanelen en laadpalen komen, desnoods als onderdeel van de dienst. Grote merken moeten gewoon geïntegreerd kunnen worden.ben zelf ook wel benieuwd naar de roadmap van dergelijke zaken,

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:30
bumble_bee schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:57:
[...]

3600? De 2 extra modules waren hier 2750 (ex). Of zijn ook daarvan de prijzen opgeschroefd?
Volgens mij zijn de extra modules nu 1500/st × BTW = ~3600-ish .

• paQ
"€1.750 per 16.1 kWh extra excl. BTW"

• KoningSlakkie
Source90 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Volgens mij zijn de extra modules nu 1500/st × BTW = ~3600-ish .
Extra module van 16.1 kWh kost tegenwoordig 1750 ex BTW ;)

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:06
zojuist op de site gezien 1750 per stuk ex btw

LG-HM163MR-U34

• paQ
Daar koop je een accu + Deye inverter voor :+

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:30
Ah, weer duurder geworden :>

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:37:
"€1.750 per 16.1 kWh extra excl. BTW"
Wow, die had ik even gemist. Jammer, wilde aFFr even afwachten.

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Wow, die had ik even gemist. Jammer, wilde aFFr even afwachten.
#metoo

• ecn1985
[...]

Dit zal vooral komen doordat gister een matige dag is in opwek, op het moment dat er 3 zonnige dagen achter elkaar zijn ziet de situatie er heel ander uit en loop je tegen hetzelfde probleem aan als meerde hier dat het EMS niet goed genoeg anticipeert op de situatie. Voordat je de vlag uithangt wacht vooral even op de dagen met uitschieters zowel positief als negatief in jou geval duurt dit hooguit wat langer maar je gaat er ook tegen aan lopen..

• KoningSlakkie
Ik ben nu afgelopen weken continu thuis en hoe het nu werkt, werkt het bij mij best wel goed. Er is toch te weinig zon afgelopen tijd. Ik pak de goedkope en soms negatieve kale prijzen mee. Ik heb nog niet terug hoeven te leveren tegen negatieve prijzen want er is continu verbruik. En vooral geen zorgen maken over wanneer de wasmachine aan gaat = +1 WAF. Ik ben nog tevreden moet ik zeggen. Het komt echt wel goed met de optimalisaties.

En over de prijs
normaal krijg je door een half jaar te wachten een betere deal vanwege dezelfde of betere specs voor een goedkopere prijs. Nu ben ik een keertje vroeg erbij waarbij ik me minder genaaid voel *O* :7

• deejeebv
KoningSlakkie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:57:
Ik ben nu afgelopen weken continu thuis en hoe het nu werkt, werkt het bij mij best wel goed. Er is toch te weinig zon afgelopen tijd. Ik pak de goedkope en soms negatieve kale prijzen mee. Ik heb nog niet terug hoeven te leveren tegen negatieve prijzen want er is continu verbruik. En vooral geen zorgen maken over wanneer de wasmachine aan gaat = +1 WAF. Ik ben nog tevreden moet ik zeggen. Het komt echt wel goed met de optimalisaties.

En over de prijs
normaal krijg je door een half jaar te wachten een betere deal vanwege dezelfde of betere specs voor een goedkopere prijs. Nu ben ik een keertje vroeg erbij waarbij ik me minder genaaid voel *O* :7
Vandaag hier toch bijna 20 kWh zonne energie. Gelukkig kon ik de auto opladen.

• blue eyes
[...]

1500 ex is 1800 inclusief, dus 3600 euro toch?

Ik heb geen btw teruggave optie.
Prijzen zijn nu alweer hoger geworden zie ik.

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 17-02-2026 17:09 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Moeten we dan nu allemaal met Don gaan bellen? Hier is de accu naar de 95% gegaan en is daarna alles het net op gaan gooien. Jammer

Van klussen krijg je grijze haren

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De kosten van terugleveren zijn 4 cent voor een kWh?
Tuurlijk, zuur als dat met algoritme te voorkomen is, maar toch ook geen ramp voor nu qua kosten?

In de zomer ga je dit waarschijnlijk ook meemaken, dus zou ik nu alvast ervoor zorgen dat je omvormer afschakelt voordat er teruggeleverd kan worden.
Of verwachten jullie dat aFFr in de zomermaanden dit probleem oplost?
Zal aFFr in de zomermaanden net zoveel ontladen als opladen? Als het vooral om opladen gaat dan lijken veel panelen me een nadeel.

Ben heel benieuwd naar wat het gaat worden. Ik ben voor nu wel blij met 'slechts' 7 panelen op het dak, krijg de accu niet vol met die paar kWh's en hoef dus ook niets te doen aan het afschakelen van de omvormer.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• bart997
fenrir schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:31:
Moeten we dan nu allemaal met Don gaan bellen? Hier is de accu naar de 95% gegaan en is daarna alles het net op gaan gooien. Jammer
Heb hem net een mail gestuurd. Had ie maar eerder moeten reageren hier op het forum.

• jacovn
  • Laatst online: 20:19
Volgens mijn zijn ze een beetje druk bij balans. Ik heb net na dag of 5 antwoord gekregen op de missende labels op de kast. Duidelijke foto, kan het nu zelf even uitprinten en plakken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
Is er / heeft iemand een handleiding (al dan niet zelf geschreven) hoe de accu, de omvormer, etc. uit te zetten?

Er zijn meerdere opties - ik heb de uitleg gehad, maar ben het kwijt. Nu loopt dat wel los, maar wil het graag doen op de manier zoals het is bedoeld.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat kan BE misschien op de website zetten, een meerwerklijst is ze al gelukt :9

• jacovn
  • Laatst online: 20:19
blue eyes schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:36:
Is er / heeft iemand een handleiding (al dan niet zelf geschreven) hoe de accu, de omvormer, etc. uit te zetten?

Er zijn meerdere opties - ik heb de uitleg gehad, maar ben het kwijt. Nu loopt dat wel los, maar wil het graag doen op de manier zoals het is bedoeld.
Dat heb ik ook gevraagd, mede om het omzetten van de ATS switch onder load. Nog geen antwoord op gekregen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02:07

Jerra

Beunhaas in wording

Sjonge jonge jonge is het al een beetje klaar met die eindeloze veelposters hier?
Alleen maar klagen en mailen en bellen, je bent in een pilot gestapt en het algoritme wat ontwikkeld wordt is nog niet actief.

Feedback verzamelen is hartstikke goed, ook over de huidige staat van de EMS. Maar we weten toch allemaal dat we pas echt vanaf volgende maand moeten gaan opletten?

Vooral het eindeloze herhalen mag echt wel ophouden. Dezelfde klacht 5x van 25 personen is 125 keer hetzelfde bericht in dit topic. Ik zou er moe van worden als moderator dus voordat er iemand moet ingrijpen lijkt het me beter als we de koppen weer iets meer dezelfde kant op zetten.

Dan nog maar een positieve noot om mee te eindigen; ik lees hier al vanaf het begin mee en waardeer alle inbreng tot nu toe enorm!
Van veelzijdige gebruikerservaringen tot tweaken, speculeren en analyseren, het is er allemaal!

Mijn installatie komt komende vrijdag en ik kijk er naar uit! 😇

Ik hoop nog veel met jullie te converseren over al het negatieve en positieve wat er nog komen gaat!

• ecn1985
Jerra schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:01:
Sjonge jonge jonge is het al een beetje klaar met die eindeloze veelposters hier?
Alleen maar klagen en mailen en bellen, je bent in een pilot gestapt en het algoritme wat ontwikkeld wordt is nog niet actief.

Feedback verzamelen is hartstikke goed, ook over de huidige staat van de EMS. Maar we weten toch allemaal dat we pas echt vanaf volgende maand moeten gaan opletten?

Vooral het eindeloze herhalen mag echt wel ophouden. Dezelfde klacht 5x van 25 personen is 125 keer hetzelfde bericht in dit topic. Ik zou er moe van worden als moderator dus voordat er iemand moet ingrijpen lijkt het me beter als we de koppen weer iets meer dezelfde kant op zetten.

Dan nog maar een positieve noot om mee te eindigen; ik lees hier al vanaf het begin mee en waardeer alle inbreng tot nu toe enorm!
Van veelzijdige gebruikerservaringen tot tweaken, speculeren en analyseren, het is er allemaal!

Mijn installatie komt komende vrijdag en ik kijk er naar uit! 😇

Ik hoop nog veel met jullie te converseren over al het negatieve en positieve wat er nog komen gaat!
Goed om te horen dat nu al jou vragen tot op heden zijn beantwoord en al een x of 100 zijn gepost. Dan wachten we nu allemaal tot begin maart voor we de volgende post plaatsen?

Of je leest erover heen en haal eruit wat jou voor toepassing is.. kan ook een optie zijn. In elk geval succes met de installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door ecn1985 op 17-02-2026 19:12 ]

• Wolly
  • Niet online
Jerra schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:01:

Wat stel je voor? Op even dagen alleen maar positief praten over het systeem en op oneven dagen mag je jezelf wat kritischer uitlaten?

En welke dag mag jij dan komen ranten over andere mensen? Dan houden we die dag vrij.

• Tsuranim
  • Laatst online: 21:47

Tsuranim

There is only one

--Erik-- schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:42:
De kosten van terugleveren zijn 4 cent voor een kWh?
Tuurlijk, zuur als dat met algoritme te voorkomen is, maar toch ook geen ramp voor nu qua kosten?
Ik begrijp dat er bovenop de EPEX prijs er ook onbalans-prijs wordt berekend. Nog niet gehoord hoe veel deze is, maar die zou zo maar 20 ct kunnen worden. En dan werkt het systeem wel heel erg tegen je.

Het zou mooi zijn als BE op de Deye middels frequentie modulatie de zonnepanelen af- danwel uitschakelt als obv de verwachtte noodzaak vrij- houden batterij-ruimte, danwel volzetten batterij.
Nu bezig om te bekijken hoe de growatt obv onbalans tarieven kan afschakelen.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Tsuranim schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:41:
[...]

Ik begrijp dat er bovenop de EPEX prijs er ook onbalans-prijs wordt berekend. Nog niet gehoord hoe veel deze is, maar die zou zo maar 20 ct kunnen worden. En dan werkt het systeem wel heel erg tegen je.

Het zou mooi zijn als BE op de Deye middels frequentie modulatie de zonnepanelen af- danwel uitschakelt als obv de verwachtte noodzaak vrij- houden batterij-ruimte, danwel volzetten batterij.
Nu bezig om te bekijken hoe de growatt obv onbalans tarieven kan afschakelen.
Voor de growatt kan je kijken naar: https://github.com/OpenIn...verterGateway/tree/master
En dan via HA aansturen.

Van klussen krijg je grijze haren

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:04
blue eyes schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:07:
1500 ex is 1800 inclusief, dus 3600 euro toch?

Ik heb geen btw teruggave optie.
Prijzen zijn nu alweer hoger geworden zie ik.
Als je de 5e module ook kocht kreeg je daarop 250 korting. Dus 1500+1250 = 2750.
Althans dat was zo. Geen idee meer nu met die verhogingen of dat nog zo is. Maar meer modules was hogere korting destijds, mogelijk nog meer bij 6?
Zonder BTW teruggave was het toen ook een duur grapje geweest hoor. 2750 is 85 euro de kWh en dat is dan weer een prima prijs dacht ik zo toen..

• blue eyes
Ik had er 1 extra gekocht, initieel. Na de installatie in overleg alsnog besloten voor een 5e te gaan. Dus een losse deal.

Maar prima zo.

Ik heb vragen, maar ben positief. BE heeft even tijd nodig. Ik ga uit van het goede ;)
Ik heb de 100% ook nog niet gezien - de volle dagen zon moeten ook nog komen lol .

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 17-02-2026 21:00 ]

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43
Het is een pilot. Je kan niet vanaf dag 1 een compleet werkende dienst verwachten. Vergeet niet dat je forse korting hebt gehad op een thuisbatterij. Ik zou het liever constructief willen benaderen. En aangezien we op tweakers zitten, mogelijk zelfs kunnen meedenken over oplossingen. Hieronder een opsomming van aandachtspunten (en wat persoonlijke hersenspinsels over de uitwerking) in willekeurige volgorde:

- Het kunnen afstemmen/communiceren met de logica als het gaat om ‘t opladen van EV’s.

Liefst iets vanuit de lokale EMS in de trend van een webhook oid. Het lijkt me het meest efficient als het een push is, dat voorkomt onnodig pollen op een hoge frequentie. Wellicht heeft iemand hier betere ideeen voor? Hou er wel rekening mee dat ook non-techie gebruikers er wellicht mee overweg moeten kunnen. Dan is een webhook mogelijk al te complex.

- Rekening houden met voorspelde (individuele) PV opbrengst.

Iets in de trend van een solcast configuratie die je (initieel) online bij BE kan invullen zodat er semi realtime een reeële schatting gemaakt kan worden. Niemand vindt het fijn om de dag met een volle batterij te beginnen terwijl er volop zon zal zijn. Als je thuis elektra moet gaan “affakkelen” gaat het hele doel van besparen van energie/kosten een beetje verloren.

- Een soort “away” stand voor vakanties oid.

Privacy gevoelig indien online opgeslagen maar kan ervoor zorgen dat het algoritme niet verstoord raakt en het gebruiksprofiel (tijdelijk) aangepast wordt. Hier zou ik graag een api post willen zien vanuit de gebruiker naar de lokale EMS. Ook hier weer het risico op te complex voor gemiddelde gebruiker, dus schiet maar met betere voorstellen/ideeen.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:37
Heeft iemand trouwens al een verwijzings-cashback uitbetaald gekregen? Benieuwd wanneer dat begint. :)

• Tsuranim
  • Laatst online: 21:47

Tsuranim

There is only one

fenrir schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Voor de growatt kan je kijken naar: https://github.com/OpenIn...verterGateway/tree/master
En dan via HA aansturen.
Dank je, maar ik heb een shinelanbox. Daar kan geen alternatieve firmware op, zover ik weet.
Maar ik heb Grott geïnstalleerd op home assistent. Ik zou de het vermogen hiermee ook kunnen aanpassen. Maar ik moet nog wel de onbalansprijzen in home assistent krijgen. Wat een opgave is als newbie met home assistent.
Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste