xah5kiDe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:37:
Begin wel steeds meer te twijfelen. De Dye omvormer werkt met lage spanning (50V) waardoor ik bij Balans een systeem koopt wat minstens 15% verlies heeft tijdens handelen. Alle efficiënte systemen werken met hoogspanning batterijen (cell in serie tot 300-400V). Dan heb je een RTE van 95% (verlies nog maar 5%). Ik verwacht dat de marges in de toekomst steeds verder achteruit gaan en dat ik met 85% RTE niet meer kan concurreren. Dus nu zelf iets aanschaffen wat een hogere prijs en beter rendement heeft? Ook gezien het afromen in de eerste vette jaren (we krijgen maar 30% van de handel) is dit dan nog wel zo'n goede deal?
Een lagere RTE heeft als voordeel dat je meer negatief geprijsde energie kan importeren dan een systeem met een hogere efficiëntie…. Okay okay vergezocht
Het hangt er vooral van af hoeveel meer kost het dan balans energie? Ik heb mn best gedaan met excel en moet jij vooral ook doen. Neem data van onbalansmarkt als voorbeeld.
Maar mijn conclusie toen was toch hoe lager de aanschafprijs hoe lager de risico en vaak hoe korter de tvt. De winstsplit heeft uiteraard wel een zeer grote invloed maar dat is afhankelijk van de markt waar deze op handelt en hoe aggressief. Waarvan een groot deel van de agressiviteit wegvalt na einde saldering. Dan zit je met een dure accu die je nog terug wilt verdienen. Maarja 15% winst die Frank energie pakt is natuurlijk wel erg gunstig

Dus ik zie wel na 2 jaar
Dus hogere aanschaf met met een hogere potentiële inkomst (niet gegarandeerd) vanwege een hogere efficiëntie (sterk situatie afhankelijk). Heeft naar mijn mening nog steeds een aanzienlijk hoge risico.
Als geld geen issue was dan had ik wel een sigenstor high voltage systeem + 25kW DC lader genomen