Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bumble_bee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:30:
Grappig om te lezen dat mensen hier last van hadden dit weekend. Hier met redelijk beperkte PV opbrengst (ongunstig gelegen oost/west panelen) en 5 modules (80kWh) zonder ingrijpen of extra veel verbruik, en ondanks blijven importeren door het EMS, geen export gedraaid dit weekend.

Maar iemand had toch al gepost hier dat ze van Don hadden gehoord dat men bezig was met de feature om solar forecast te gaan implementeren in het EMS?

Misschien solar export uitzetten op de Deye voor zover je panelen daaraan hangen, en niet in paniek schieten vooralsnog? Als je panelen niet aan de Deye zitten, dan had je dit probleem hiervoor ook al toch.

En extra modules bestellen voor zover dat kan, zo te lezen is je capaciteit ook gewoon te laag dan? Don heeft eerder al aangegeven dat bij het vorige akkefietje begin januari, met name de mensen met groter dagelijks verbruik dan hun accucapaciteit, buiden de boot vielen.. Als je dat ook even doortrekt naar grotere export dan capaciteit, en daar je accu op dimensioneerd, zal dat vast ook helpen.
In de herhaling, maar nog steeds relevant.
Wolly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Wat helpen extra modules als je tot 80% wordt gevuld? Een extra module geeft dan effectief iets van 2/3kWh opslag.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:20
paQ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
[...]

Wat ik schreef is dat BE in wezen zijn eigen mogelijkheid blokkeert te importeren als er 'goedkoop' stroom wordt ingekocht met een hoge SOC en brandende zon.
Maar tegelijkertijd betekent dat voor ons dat we voor stroom moeten betalen terwijl het eigenlijk gratis uit de lucht kwam. Vervolgens kunnen we dat wat gratis uit de lucht kwam exporteren tegen een slecht of negatief tarief waarbij we ook nog eens opslag aan BE betalen.
ja dat klopt helemaal. conclusie er is nog een hoop werk om het functioneel goed werkend te krijgen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
bumble_bee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:30:
Grappig om te lezen dat mensen hier last van hadden dit weekend. Hier met redelijk beperkte PV opbrengst (ongunstig gelegen oost/west panelen) en 5 modules (80kWh) zonder ingrijpen of extra veel verbruik, en ondanks blijven importeren door het EMS, geen export gedraaid dit weekend.
80 kWh uit 5 panelen en dat zonder export 8)7 ???

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:03
deejeebv schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:47:
[...]

80 kWh uit 5 panelen en dat zonder export 8)7 ???
5 batterij modules denk ik.
geen 80kWh opwek van zonnepanelen

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Schuurman92 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:49:
[...]

5 batterij modules denk ik.
geen 80kWh opwek van zonnepanelen
Ok helder, maar zoals eerder gezegd denk ik dat het aantal modules niet zo'n rol speelt, natuurlijk kan je wel iets meer kWh kwijt in 20% van 80 kWh dan in 20% van 48 kWh, maar het terugleveren begon bij mij al rond een SOC van 95%.

• ecn1985
deejeebv schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:57:
[...]

Ok helder, maar zoals eerder gezegd denk ik dat het aantal modules niet zo'n rol speelt, natuurlijk kan je wel iets meer kWh kwijt in 20% van 80 kWh dan in 20% van 48 kWh, maar het terugleveren begon bij mij al rond een SOC van 95%.
Extra modules zijn op dit moment hooguit wat extra uitstel. Als we vandaag een soortgelijke dag als gister hadden gehad dan was de situatie meet een 80kWh battery waarschijnlijk hetzelfde, mogelijk nog een dag later maar je gaat tegen hetzelfde probleem aan lopen. Extra modules lossen het capaciteitsprobleem niet op maar stellen het uit.
De oplossing zit in de aansturing.
aFFR kan alles veranderen maar ik zie op dit moment (nog) geen enkele rede voor extra modules. Maar dat is voor eenieder persoonlijk.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Wat voor ons als groep misschien duidelijk is, is dat het om een pilot gaat. Dat betreft de 1e 120 systemen. Volgens mij is dit punt al ver gepasseerd en op de website wordt dit ook niet meer benoemd. Ik vind alleen in de FAQ de pilot terug.
Vraag me dan wel af in hoeverre de functionaliteit van het systeem duidelijk is voor de mensen die het nu aanschaffen, mogelijk wordt dit later in het proces van aankoop nog benoemd maar de site geeft dit niet weer?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:18

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Begin wel steeds meer te twijfelen. De Dye omvormer werkt met lage spanning (50V) waardoor ik bij Balans een systeem koopt wat minstens 15% verlies heeft tijdens handelen. Alle efficiënte systemen werken met hoogspanning batterijen (cell in serie tot 300-400V). Dan heb je een RTE van 95% (verlies nog maar 5%). Ik verwacht dat de marges in de toekomst steeds verder achteruit gaan en dat ik met 85% RTE niet meer kan concurreren. Dus nu zelf iets aanschaffen wat een hogere prijs en beter rendement heeft? Ook gezien het afromen in de eerste vette jaren (we krijgen maar 30% van de handel) is dit dan nog wel zo'n goede deal?

Theo

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02
Ik denk dat men eerder richting de 200 of meer systemen gaat momenteel. Consolideren nu, bestaande klanten tevreden houden zaakje stabiliseren, gewenste functionaliteit bouwen en zorgen dat het werkt. Daarna op grotere schaal uitbreiden.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
xah5kiDe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:37:
Begin wel steeds meer te twijfelen. De Dye omvormer werkt met lage spanning (50V) waardoor ik bij Balans een systeem koopt wat minstens 15% verlies heeft tijdens handelen. Alle efficiënte systemen werken met hoogspanning batterijen (cell in serie tot 300-400V). Dan heb je een RTE van 95% (verlies nog maar 5%). Ik verwacht dat de marges in de toekomst steeds verder achteruit gaan en dat ik met 85% RTE niet meer kan concurreren. Dus nu zelf iets aanschaffen wat een hogere prijs en beter rendement heeft? Ook gezien het afromen in de eerste vette jaren (we krijgen maar 30% van de handel) is dit dan nog wel zo'n goede deal?
Ik denk niet dat 'de winst' zit in de (vermeende) hogere RTE, maar wat je er mee doet en op welke markt je actief bent.
Simpel voorbeeld: Prijs laag > importeer het verbruik. Dan heb je 0 verlies op dat aandeel om eens wat te noemen. Ongeacht op welk systeem.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:56
xah5kiDe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:37:
Een lagere RTE heeft als voordeel dat je meer negatief geprijsde energie kan importeren dan een systeem met een hogere efficiëntie…. Okay okay vergezocht :7 :+

Het hangt er vooral van af hoeveel meer kost het dan balans energie? Ik heb mn best gedaan met excel en moet jij vooral ook doen. Neem data van onbalansmarkt als voorbeeld.

Maar mijn conclusie toen was toch hoe lager de aanschafprijs hoe lager de risico en vaak hoe korter de tvt. De winstsplit heeft uiteraard wel een zeer grote invloed maar dat is afhankelijk van de markt waar deze op handelt en hoe aggressief. Waarvan een groot deel van de agressiviteit wegvalt na einde saldering. Dan zit je met een dure accu die je nog terug wilt verdienen. Maarja 15% winst die Frank energie pakt is natuurlijk wel erg gunstig :9B Dus ik zie wel na 2 jaar O-)

Dus hogere aanschaf met met een hogere potentiële inkomst (niet gegarandeerd) vanwege een hogere efficiëntie (sterk situatie afhankelijk). Heeft naar mijn mening nog steeds een aanzienlijk hoge risico.

Als geld geen issue was dan had ik wel een sigenstor high voltage systeem + 25kW DC lader genomen :9~

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Een lagere RTE heeft als voordeel dat je meer negatief geprijsde energie kan importeren dan een systeem met een hogere efficiëntie…. Okay okay vergezocht :7 :+

Het hangt er vooral van af hoeveel meer kost het dan balans energie? Ik heb mn best gedaan met excel en moet jij vooral ook doen. Neem data van onbalansmarkt als voorbeeld.

Maar mijn conclusie toen was toch hoe lager de aanschafprijs hoe lager de risico en vaak hoe korter de tvt. De winstsplit heeft uiteraard wel een zeer grote invloed maar dat is afhankelijk van de markt waar deze op handelt en hoe aggressief. Waarvan een groot deel van de agressiviteit wegvalt na einde saldering. Dan zit je met een dure accu die je nog terug wilt verdienen. Maarja 15% winst die Frank energie pakt is natuurlijk wel erg gunstig :9B Dus ik zie wel na 2 jaar O-)

Dus hogere aanschaf met met een hogere potentiële inkomst (niet gegarandeerd) vanwege een hogere efficiëntie (sterk situatie afhankelijk). Heeft naar mijn mening nog steeds een aanzienlijk hoge risico.

Als geld geen issue was dan had ik wel een sigenstor high voltage systeem + 25kW DC lader genomen :9~
Precies. Als je nu vanaf nul start , geld geen rol speelt, pak je inderdaad een uniform sigenergy met DC lader en direct gekoppelde pv. Technisch superieur, kan buiten staan. Premium systeem tegen premium prijs. Ik vermoed dat je dan met installatie (zonder pv en ev charger) al richting €20k gaat voor 30-40kWh. Bovendien gaat je “winst” van efficiëntie op Electra dan verloren aan de “verlies “ van verplichte btw afdracht (want systeem duurder dan €14k4 dus geen KOR mogelijk) a 21%.

En de instant dopamine van winst draaien is er nu nog niet bij BE. Dus gaan de twijfelamines toeslaan.

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38

ede

Andre0 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:49:
[...]

@ede Ben je nog wat wijzer geworden bij de Centrale?
Ik heb gebeld met De Centrale en het is wat het is. Ze hebben ingeschat dat er €15 per kWh afgedragen dient te worden. Als dat achteraf te veel blijkt te zijn kan ik het teveel betaalde weer terugvragen bij de belastingdienst. Ik ga er van uit dat Balansstroom aan het einde van het jaar wel een overzicht geeft waaruit duidelijk wordt om hoeveel BTW het uiteindelijk gaat

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Damsluijs schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Binnenkort krijg ik mijn eerste elektrische auto. Voor de laadpaal heb ik gekozen voor de Zaptec Go2 met load balancing. Ik vraag/vroeg me af of die load balancing en het EMS van BE elkaar niet dwars gaan zitten. Die vraag heb ik gesteld aan BE. Volgens BE: "Deze systemen zullen elkaar niet in de weg gaan zitten." We gaan het meemaken.
Nou hier lijkt het geheel elkaar wel in de weg te zitten.
Mijn laadpaal wil niet meer laden en geeft de melding: Laden (geen vermogen beschikbaar).

Als ik loop te Googlen lijkt dit door de load-balancing van de laadpaal te komen (via 3 stroom-sensoren voor de hoofdmeter)..
Alleen snap ik er geen zak van hoe dit kan. Ook als ik de auto op 60% AC stroom zet blijf ik deze melding krijgen.

Zou ik de klemmen ergens anders heen moeten verhuizen? Of verwacht die laapdaal ook echt de 11Kw op de hoofdaansluiting, ipv uit de batterij?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zou de laadpaal aan de GRID zijde hangen en CT klemmen na de MID meter, dan moet het volgens mij allemaal functioneren zoals voorheen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11
ede schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Ik heb gebeld met De Centrale en het is wat het is. Ze hebben ingeschat dat er €15 per kWh afgedragen dient te worden. Als dat achteraf te veel blijkt te zijn kan ik het teveel betaalde weer terugvragen bij de belastingdienst. Ik ga er van uit dat Balansstroom aan het einde van het jaar wel een overzicht geeft waaruit duidelijk wordt om hoeveel BTW het uiteindelijk gaat
Dat regelen ze dus niet voor je??? Komt op mij over als een gemakzuchtige dienstverlener...

Fijn dat je het deelt... kunnen anderen nu lering van trekken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00
Ronald schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Dat regelen ze dus niet voor je??? Komt op mij over als een gemakzuchtige dienstverlener...

Fijn dat je het deelt... kunnen anderen nu lering van trekken.
We hadden de conclusie al getrokken dat de centrale niet matched met deze batterij. Kan ook niet voor die paar tientjes die ze rekenen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat het te behalen resultaat afschrikwekkend genoeg was om daar ook nog €99 voor neer te tellen ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:59
Hier een SoC van 79 procent en geen activaties op prijzen van 4,4 cent... zal er al iets veranderd zijn? Of toeval?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GC6G__r48dlb57SGkHFvd36C8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZurYaG3ueyszH7WxW4BwF9nI.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Ik zie op https://onbalansmarkt.com/resultaten/dag/2026-02-15 dat de verrekenprijs van de -20ct gisteren is uitgekomen op -29ct/kWh.

Ik wist niet dat het zoveel kan verschillen, het live tarief op de dag zelf en dan de verrekenprijs de dag erna.

Waarom moet je eigenlijk bij Balans minimaal 2 dagen wachten als de verrekenprijs bij onbalansmarkt al lang en breed bekend is?

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:43:
Hier een SoC van 79 procent en geen activaties op prijzen van 4,4 cent... zal er al iets veranderd zijn? Of toeval?
[Afbeelding]
Prijs zit op 7 ct toch?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rsqdsNzZ/screenshot-494.png
https://www.tennet.eu/nl-...etwork-data/balance-delta

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 16-02-2026 19:53 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:59
@Wolly Ik kijk meestal hier https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices en daar zag ik de 44 cent per MWh.. zou misschien dan inderdaad komen door een andere bron.
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste