Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-01 21:12
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:04:
[...]

ik hoop: "Vanaf 19 januari gaan we op aFRR" :+
Zou grappig zijn, 19 januari is hier de installatie gepland.

Zojuist het energie contract getekend, die gaat ook op 19 januari in aldus Don.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:58
Sportmind schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Waarover heeft hij iets uitgelegd? Over laden op onbalans/epex prijs en aanverwante zaken?
Totdat de aFRR actief is zijn inderdaad onbalans prijzen van toepassing. Dit wordt achteraf verrekend als een correctie op de onbalans prijs.
Hij zou hier zelf op terugkomen op dit forum.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-01 21:12
deejeebv schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:03:
[...]
offtopic:
Dan is de bodemwarmtepomp met dit weer wel in het voordeel. Geen defrost nodig. Zit tot nu toch op ruim 9 kWh voor mijn Nilan, dus dat is inclusief ventilatie.
Hier ook, maar op 15 kWh, 15:45 uur.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Behalve offtopic, verbruik van gas / elektra voor een wp, is van ZOveel factoren afhankelijk, waaronder (benodigd) vermogen. #appelsperen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:21
Lopen bij jullie de laadmomenten ook uit de pas met de onbalans prijs? Ik zie de batterij tussen 15:00 en 16:00 flink laden, terwijl de onbalansprijs hoog boven de EPEX is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPH9tXEPJS-QgeFJlPOFfEX0YFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vy76YxtpTkJtrqOfmI0u1Kju.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:26:
Lopen bij jullie de laadmomenten ook uit de pas met de onbalans prijs? Ik zie de batterij tussen 15:00 en 16:00 flink laden, terwijl de onbalansprijs hoog boven de EPEX is....

[Afbeelding]
niet gewoon een vertekend beeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIBuOpznav2ZYTWw94rzIbML0Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agRuUKHZQr1pghUUY2knyfHT.png?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
@paQ Jouw onbalansprijs is ook tussen 15:00 en 15:30 hoger dan de EPEX, waarbij je normaal gesproken toch geen activaties zou verwachten...Wel zie ik de dip van 15:45 niet terug op onbalansmarkt.com, dus wellicht dat de data niet helemaal klopt

• Damsluijs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:48
Wellicht is het al een keer eerder geplaatst:
https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:55
Sportmind schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Inderdaad, of misschien wat ik eerder poste:

Voor degene met een Zappi lader automatisch eco+ wil laden icm met de balans batterij:

Ik heb via het Myenergi forum uitgevonden dat je in eco+ modus de slider op 1% groene energie zou kunnen zetten (minimum green level). Het minimum wat in dat geval dan teruggeleverd moet worden aan het net om eco+ te activeren is dan 14W (1 fase). Het is even testen maar het komt er dan op neer dat de Deye "langzaam genoeg" moet reageren met het laden van de balans accu zodat er 14 W naar het net kan lekken. Op dat moment wordt je eco+ modus geactiveerd en kun je van daaruit op je zonneopwek gaan laden.

Leek me wel een handige manier om zonder teveel poespas toch eco+ te activeren als je het in je auto wil hebben ipv je balans accu.

Edit: misschien een iets hoger percentage vanwege synchronisatie van de accu met het net. Ik wil niet dat de accu de eco+ modus activeert.

Als ik daarmee de ECO+ modus kan activeren gaat ie deels op de accu laden en deels op de zonneopwek. Als de zonneopwek dan toeneemt zou het laden langzaam moeten verschuiven naar meer zon omdat de lader minder van de accu gaat vragen. Dit lijkt me nog wel iets om te proberen op de goed zonnige dagen. De Zappi gaat geen verschil zien tussen accu en zonnestroom als ie éénmaal in de ECO+ hangt.

Andere opties (voor de donkere dagen) waar ik nog naar kan kijken is meeliften op onbalans laden, waarvoor anderen al mooie automations hebben geschreven, waarvoor dank.
De Zappi heeft best wel een vertraging voordat hij gaat laden op overproductie. Ik denk niet dat je 't hiermee gaat redden, 15 januari wordt het bij mij geïnstalleerd, dan weet ik meer.

Iets anders waar ik aan denk is om de Zappi altijd op ECO 3P te laten staan (met uitzondering van de piek momenten die BE aangeeft voor het laden van auto's, dan zet ik hem op STOP). Dan loopt er zodra er een auto aangesloten zit zo'n 4200 kWh naartoe wat voor de Deye prima bij te benen is naast de verbruikers in huis. De auto's zijn dan ook nagenoeg altijd vol en maakt het algoritme voor BE wat voorspelbaarder wellicht. Voor de zomer wordt het dan meer laden op PV overproductie met de stappen ECO 1P (1400 kWh), ECO 3P (4200 kWH) en FAST (11 kWH). Dit regel ik met HA die kan zien hoeveel er binnen komt. Het zal dan een balans worden tussen wat de Deye in gaat en wat naar de auto. Afhankelijk van wat je auto ondersteund uiteraard, in mijn geval kunnen beide auto's dit zonder problemen. Ik wil voorkomen dat de auto's elke 10 minuten starten/stoppen met laden. Indien de Deye gaat terugleveren voor onbalans, dan zet ik de Zappi op STOP. Indien de Deye gaat laden voor onbalans dan laat ik de Zappi op ECO 3P staan. Indien de Deye gaat laden vanwege low SOC dan wil ik de Zappi eveneens op ECO 3P laten staan zodat ze samen de koek kunnen verdelen.

• paQ
  • Nu online
De klap is vandaag nog aardig gedempt, ondanks de toch wel hoge tarieven (en niet exporteren tegen 80 cent).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2_LDiENdgB5OiP47Um1-0aXz1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DrQPSOxc7bld2b5hHDjFRZqH.png?f=fotoalbum_large

iig stukken minder pessimistisch dan gisteren.

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:05:
@paQ Jouw onbalansprijs is ook tussen 15:00 en 15:30 hoger dan de EPEX, waarbij je normaal gesproken toch geen activaties zou verwachten...Wel zie ik de dip van 15:45 niet terug op onbalansmarkt.com, dus wellicht dat de data niet helemaal klopt
Komt van tenergy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzAwx4mKHKSZlHOJFgl3BVJO7RE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i8r8gaul42McRV6z3WJxK8WL.png?f=fotoalbum_large
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

• paQ
  • Nu online
Zouden we overmorgen weer zo'n dag krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tfqubT6jCS8yYtLo_xlWyZfzZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8uGW2sZPQ2mburWZxmfDSloK.png?f=fotoalbum_large
Deze grafiek blijft een glazen bol, maar als er op deze manier enige correlatie is te maken / herkennen, dan zou ik zeggen: morgenavond met een zo vol mogelijke batterij richting de nacht. (?)
Weinig wind verwacht, zonnepanelen massaal onder de sneeuw, zonder gereduceerde energievraag = hoge tarieven.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 06-01-2026 20:36 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-01 20:39
Interessant, zo te zien was rond die tijd de max price/price up lager dan de mid price, effectief was het een dip in de prijs om om te leveren en mogelijk niet om af te nemen, de mid price was wel nog steeds €0.219/kWh. Ik ben wel benieuwd naar de definitieve prijs van dat kwartier morgen.

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-01 21:25
Goedenavond allemaal,

Ik overweeg ook om een batterij via balans aan te gaan schaffen. In eerste instantie was ik van plan een batterij te gaan zoeken na afschaffing saldering maar dit lijkt me een dermate interessante kans qua aanschaf dat ik toch overweeg nu al om te gaan.

Mijn situatie:
Woonhuis van het gas af
3x lucht lucht wp
Wp boiler
EV

Verbruik was in 2025 7485 en opbrengst pv 5450.

Ik heb mijn contract bij GC gunstig afgesloten dus tot afschaffing salderen nog geen teruglever kosten.

Ik ben ZZPer en ben dus benieuwd hoe anderen dit doen bij aanschaf van de batterij (komt in/bij woonhuis) hoe schrijven jullie de batterij af? 15% van woonhuis is kantoor dus 15% van batterij afschrijven?

Daarnaast vraag ik mij nog af, wat de energiekosten daadwerkelijk zijn. Ik lees op het forum over de epex maar in het contract wordt verwezen naar het modelcontract. Deze vindt ik hier: https://www.balansstroom.nl/modelcontract-1
Hier staan verschillende prijzen, is dit normaal en daltarief? Wat houdt ik nu aan? Epex of model contract cijfers.

Als ik het goed lees is de werking van de batterij momenteel ook niet ingesteld op de epex? Maar vol op de aFFR. Ofwel handig zou zijn dus om zelf alles in te stellen om rekening te houden met epex prijzen?

Zijn er nog redenen om dit wel/niet te doen op basis van mijn situatie, welke ik wellicht niet direct bedacht heb?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:58
Maartinho schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:40:
Goedenavond allemaal,

Ik overweeg ook om een batterij via balans aan te gaan schaffen. In eerste instantie was ik van plan een batterij te gaan zoeken na afschaffing saldering maar dit lijkt me een dermate interessante kans qua aanschaf dat ik toch overweeg nu al om te gaan.

Mijn situatie:
Woonhuis van het gas af
3x lucht lucht wp
Wp boiler
EV

Ik heb mijn contract bij GC gunstig afgesloten dus tot afschaffing salderen nog geen teruglever kosten.

Ik ben ZZPer en ben dus benieuwd hoe anderen dit doen bij aanschaf van de batterij (komt in/bij woonhuis) hoe schrijven jullie de batterij af? 15% van woonhuis is kantoor dus 15% van batterij afschrijven?

Daarnaast vraag ik mij nog af, wat de energiekosten daadwerkelijk zijn. Ik lees op het forum over de epex maar in het contract wordt verwezen naar het modelcontract. Deze vindt ik hier: https://www.balansstroom.nl/modelcontract-1
Hier staan verschillende prijzen, is dit normaal en daltarief? Wat houdt ik nu aan? Epex of model contract cijfers.

Als ik het goed lees is de werking van de batterij momenteel ook niet ingesteld op de epex? Maar vol op de aFFR. Ofwel handig zou zijn dus om zelf alles in te stellen om rekening te houden met epex prijzen?

Zijn er nog redenen om dit wel/niet te doen op basis van mijn situatie, welke ik wellicht niet direct bedacht heb?
De Balansenergie accu zal volledig door het EMS van BE aangestuurd worden. Daar heb je dus zelf geen invloed op. Je kunt natuurlijk wel sturen met je verbruikers, met name de EV.
Het idee is dat BE in de toekomst een API beschikbaar stelt die aangeeft als het een gunstig moment is om de EV te laden.

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Je kunt gewoon de data van Onbalansmarkt.com halen. Ze hebben een API beschikbaar gesteld. Ik kan morgen wel de YAML delen voor geïnteresseerden.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:47
Maartinho schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:40:
Goedenavond allemaal,

Mijn situatie:
Woonhuis van het gas af
3x lucht lucht wp
Wp boiler
EV

Hier ook GC zonder terugleverkosten. Jaarafrekening was in november, ben weer een nieuwe “energiejaar” begonnen dus.

Opleving BE batterij staat nu voor medio februari, zal wel betekenen dat wij ongeveer €700-800 moeten terugbetalen, sinds opbrengst tot medio februari minimaal is. :'(
Verbruik in deze maanden is bij ons circa 250€/mnd (ongeveer 900-1000kWh/mnd).
WP, 2x EV en server/router/switch die ongeveer 7kWh per dag verbruiken.

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-01 21:25
Source90 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:54:
[...]
Hier ook GC zonder terugleverkosten. Jaarafrekening was in november, ben weer een nieuwe “energiejaar” begonnen dus.

Opleving BE batterij staat nu voor medio februari, zal wel betekenen dat wij ongeveer €700-800 moeten terugbetalen, sinds opbrengst tot medio februari minimaal is. :'(
Verbruik in deze maanden is bij ons circa 250€/mnd (ongeveer 900-1000kWh/mnd).
WP, 2x EV en server/router/switch die ongeveer 7kWh per dag verbruiken.
Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Maar aan de andere kant, aangezien ik mijn opbrengst sowieso wel opmaak is het natuurlijk een klein beetje broekzak vestzak omdat je aan het eind van het jaar bij BE dan weer minder betaalt. Toch?

• ff2000
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:14
Vandaag is mijn batterij geplaatst. Alles keurig netjes aangebracht.
Erg tevreden over de monteur.
Volgens mij zit mijn omvormer nu niet op internet aangesloten.
Nu wil ik wel de omvormer met home assistant uitlezen
Kan dit door een ethernet kabel ergens in te steken of moet dit via wifi'(maar de dongle zit er niet bij volgens mij) of via modbus?
Er wordt op dit forum ook gesproken over ESPhome met modbus.
Wie kan mij een beetje op weg helpen

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:14

The Legend

*Plop*

Vanavond uit pure angst de auto maar ff 30% bijgeladen in de parkeergarage bij het theater (tegen 55ct per kWh) ipv thuis op de oprit om de komende dagen met sneeuwstorm des doods te overleven :')

SOC BE accu zit nu weer op 82% :+

[ Voor 8% gewijzigd door The Legend op 06-01-2026 23:20 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:59
PisPix schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:06:
[...]

De Zappi heeft best wel een vertraging voordat hij gaat laden op overproductie. Ik denk niet dat je 't hiermee gaat redden, 15 januari wordt het bij mij geïnstalleerd, dan weet ik meer.

Iets anders waar ik aan denk is om de Zappi altijd op ECO 3P te laten staan (met uitzondering van de piek momenten die BE aangeeft voor het laden van auto's, dan zet ik hem op STOP). Dan loopt er zodra er een auto aangesloten zit zo'n 4200 kWh naartoe wat voor de Deye prima bij te benen is naast de verbruikers in huis. De auto's zijn dan ook nagenoeg altijd vol en maakt het algoritme voor BE wat voorspelbaarder wellicht. Voor de zomer wordt het dan meer laden op PV overproductie met de stappen ECO 1P (1400 kWh), ECO 3P (4200 kWH) en FAST (11 kWH). Dit regel ik met HA die kan zien hoeveel er binnen komt. Het zal dan een balans worden tussen wat de Deye in gaat en wat naar de auto. Afhankelijk van wat je auto ondersteund uiteraard, in mijn geval kunnen beide auto's dit zonder problemen. Ik wil voorkomen dat de auto's elke 10 minuten starten/stoppen met laden. Indien de Deye gaat terugleveren voor onbalans, dan zet ik de Zappi op STOP. Indien de Deye gaat laden voor onbalans dan laat ik de Zappi op ECO 3P staan. Indien de Deye gaat laden vanwege low SOC dan wil ik de Zappi eveneens op ECO 3P laten staan zodat ze samen de koek kunnen verdelen.
Klinkt goed! Ben benieuwd naar je ervaringen straks met HA.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:49
The Legend schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:19:
Vanavond uit pure angst de auto maar ff 30% bijgeladen in de parkeergarage bij het theater (tegen 55ct per kWh) ipv thuis op de oprit om de komende dagen met sneeuwstorm des doods te overleven :')

SOC BE accu zit nu weer op 82% :+
Op het moment 80% soc, daar moeten we in elk geval de dag mee door kunnen komen vandaag..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:58
Hier hetzelfde, volgens mij zijn de prijzen vrij laag dus iedere keer gaat hij richting de 80%

• MertijnW
  • Nu online
Zoals beloofd, hierbij de YAML voor onbalansprijzen.

Eerst moet je via de API de data opvragen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rest:
  - resource: "https://onbalansmarkt.com/api/imbalance/simple"
    method: GET
    scan_interval: 60
    sensor:
      - name: "Onbalansprijzen (simple)"
        value_template: "{{ value_json.imbalancePrices | count }}"
        json_attributes:
          - imbalancePrices

Daarna kun je een sensor aanmaken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
      - name: "Onbalansprijs (excl. btw)"
        unique_id: onbalansprijs_excl_btw
        unit_of_measurement: "EUR/kWh"
        device_class: monetary
        state_class: measurement
        icon: mdi:currency-eur
        state: >
          {% set arr = state_attr('sensor.onbalansprijzen_simple','imbalancePrices') %}
          {% if arr and arr|length > 0 %}
            {{ (arr[-1].price) | float }}
          {% else %}
            {{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') }}
          {% endif %}

Nu heb je dezelfde prijzen als op Onbalansmarkt.nl. Je kan ook nog hieraan BTW, energiebelasting en de BE-bijdrage toevoegen als je dat wilt. Dan krijg je het volgende (op basis van de codë van @paQ:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
template:
  - sensor:
      - name: "Onbalansprijs (incl. btw)"
        unique_id: onbalansprijs_incl_btw
        availability: >
          {{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') not in ['unavailable','unknown','none'] }}
          {# Onbalansprijs excl btw (EUR/kWh) #}
          {% set onbalans_excl = states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') | float(0) %}

{# vaste opslag (zelfde als bij EPEX) #}
          {% set opslag = 0.01997 %}

{# energiebelasting EXCL btw via helper #}
          {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) %}

{# btw alleen over energiebelasting #}
          {% set eb_incl = eb_excl * 1.21 %}

{{ (onbalans_excl + opslag + eb_incl) | round(5) }}

Daarbij heb ik input_number.powerpeers.eb hetzelfde toevoegd als @paQ als helper, zie:
paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:27:
[...]

Sure
Wel zo lang het blijft werken :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
command_line:
  - sensor:
      name: "Onbalans Marktprijs Bruto"
      unique_id: onbalans_marktprijs_bruto
      unit_of_measurement: "EUR/MWh"
      command: >
        curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices'
        | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed \\(€/MWh\\).*?Take \\(€/MWh\\).*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); num=r'-?\\d+(?:[\\.,]\\d+)?'; v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and re.fullmatch(num,cells[-1])), 'NA'); print(v.replace(',','.'))"

template:
  - sensor:
      - name: "Onbalans All-in Incl BTW"
        unique_id: onbalans_allin_incl_btw
          {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000 %}  {# €/MWh → €/kWh excl BTW #}
          {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %}
          {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %}
          {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl + vast_excl %}
          {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }}

let op: input_number.powerpeers_eb is mijn helper waarin de energiebelasting zit (incl BTW) dus die moet je er wel bij optellen. Kun je natuurlijk ook hardcoden, maar hij wijzigt dus 1 januari. Zodoende dat ik er een helper voor heb.

• paQ
  • Nu online
Zal hem straks eens erin zetten. Eens kijken wat het verschil nou is tussen die waarden.

• epicfailguy23
MertijnW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rest:
    sensor:
        json_attributes:
          - imbalancePrices

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
          {% else %}
          {% endif %}

Nu heb je dezelfde prijzen als op Onbalansmarkt.nl. Je kan ook nog hieraan BTW, energiebelasting en de BE-bijdrage toevoegen als je dat wilt. Dan krijg je het volgende (op basis van de codë van @paQ:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
template:
  - sensor:
          {{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') not in ['unavailable','unknown','none'] }}

Daarbij heb ik input_number.powerpeers.eb hetzelfde toevoegd als @paQ als helper, zie:

[...]
Ik ben gisteren ook flink aan het pielen geweest in HA, met een (opzet voor kosten/baten) aan de hand van Nordpool prijzen, maar deze is veel fancier >:).

Ik bedacht me nu: hoe weten we straks wat onbalans is en wat TenneT activatie? is dat best gamble op prijzen ect?

Daarnaast speel ik nog met de gedachte: ik heb een AlfenLaadpaal en ik heb een zakelijke leaseauto met een pas a 0,40cent per kWh voor thuis (dus die is fijn om mee te nemen in "winst". Mijn vrouw rijdt binnekort ook Elektrisch, maar dan moet ik eerst een ID zien te filteren wie er nu staat te laden, want die mag laden tegen eigen kosten :+ >:)

• MertijnW
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Ik ben gisteren ook flink aan het pielen geweest in HA, met een (opzet voor kosten/baten) aan de hand van Nordpool prijzen, maar deze is veel fancier >:).

Ik bedacht me nu: hoe weten we straks wat onbalans is en wat TenneT activatie? is dat best gamble op prijzen ect?

Daarnaast speel ik nog met de gedachte: ik heb een AlfenLaadpaal en ik heb een zakelijke leaseauto met een pas a 0,40cent per kWh voor thuis (dus die is fijn om mee te nemen in "winst". Mijn vrouw rijdt binnekort ook Elektrisch, maar dan moet ik eerst een ID zien te filteren wie er nu staat te laden, want die mag laden tegen eigen kosten :+ >:)
Dat weten we (nu nog) niet. Overigens zijn dit de 'standaard' onbalansprijzen (mFRR als ik me niet vergis). BE gaat aFRR doen, wat een ander product is. Is ook moeilijker te integreren in een Home Assistant: https://www.tennet.eu/nl/...prijsladder-grafiek#13938

• paQ
  • Nu online

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rest:
    sensor:
        json_attributes:
          - imbalancePrices

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
          {% else %}
          {% endif %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
template:
  - sensor:

[...]
Die uit de API lijkt vooral sneller (en daarmee accurater?) Of kijken we daadwerkelijk naar andere data?
Als ik op Tenergy kijk nu van het allerlaatste stukje, dan zie ik die stapjes niet verschijnen.
Verder wat verschillen die in de afronding verloren gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jYMkgfFDGHuwqW_kK5-uOcH0Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gc8yhGdjLB2dfPUAMSYPjV1r.png?f=fotoalbum_large

edit..
Hmm de grafiek geeft toch echt precies weer wat er op tenergy te zien is.
Misschien een van die andere net afwijkende markten :?

REST bron (excl btw):
prijs: 0.04455
ts (onbalansmarkt): 2026-01-07T09:59:00Z

Tenergy bron (excl btw):
prijs: 0.09486
ts (HA update): 2026-01-07 09:58:46.522955+00:00

REST bron (excl btw):
prijs: 0.04606
ts (onbalansmarkt): 2026-01-07T10:00:00Z

Tenergy bron (excl btw):
prijs: 0.076
ts (HA update): 2026-01-07 10:03:46.524132+00:00

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 11:04 ]

• MertijnW
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Die uit de API lijkt vooral sneller (en daarmee accurater?) Of kijken we daadwerkelijk naar andere data?
Als ik op Tenergy kijk nu van het allerlaatste stukje, dan zie ik die stapjes niet verschijnen.
Verder wat verschillen die in de afronding verloren gaan.

[Afbeelding]

edit..
Hmm de grafiek geeft toch echt precies weer wat er op tenergy te zien is.
Misschien een van die andere net afwijkende markten :?

REST bron (excl btw):
prijs: 0.04455
ts (onbalansmarkt): 2026-01-07T09:59:00Z

Tenergy bron (excl btw):
prijs: 0.09486
ts (HA update): 2026-01-07 09:58:46.522955+00:00

REST bron (excl btw):
prijs: 0.04606
ts (onbalansmarkt): 2026-01-07T10:00:00Z

Tenergy bron (excl btw):
prijs: 0.076
ts (HA update): 2026-01-07 10:03:46.524132+00:00
Probleem was vooral dat de €4,- per kWh afgelopen week via Tenergy niet zichbaar was en wel via Onbalansmarkt.com. Als ik Onbalansmarkt.com moet geloven, dan halen zij de gegevens op vanuit TenneT.

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Probleem was vooral dat de €4,- per kWh afgelopen week via Tenergy niet zichbaar was en wel via Onbalansmarkt.com. Als ik Onbalansmarkt.com moet geloven, dan halen zij de gegevens op vanuit TenneT.
Tenergy ook, maar ook daar kon je die 4 euro gewoon zien toch?
Tenergy maakt wel nog onderscheid tussen invoeden en afnemen.

edit:

Hij staat nu al minuten lang zo:
REST bron (excl btw):
prijs: 0.04555
ts (onbalansmarkt): 2026-01-07T10:21:00Z

Tenergy bron (excl btw):
prijs: 0.06983
ts (HA update): 2026-01-07 10:05:46.533449+00:00

:?

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 11:24 ]

• MertijnW
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Tenergy ook, maar ook daar kon je die 4 euro gewoon zien toch?
Tenergy maakt wel nog onderscheid tussen invoeden en afnemen.
Oh, die verscheen niet in mijn Home Assistant, maar dan had ik waarschijnlijk iets niet goed staan.
Maar ik vind via een API van Onbalansmarkt.com toch iets 'betrouwbaarder' dan de data van Tenergy halen.

Het is sowieso ingewikkeld om de juiste prijzen in Home Assistant te krijgen, want je hebt ook nog een verschil tussen onbalansprijzen (per minuut) en verrekenprijzen (definitieve handelsprijs per kwartier). Onze batterij wordt binnenkort aangestuurd op aFRR prijzen en dan heb je eigenlijk weer niet zoveel aan deze prijzen.

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Oh, die verscheen niet in mijn Home Assistant, maar dan had ik waarschijnlijk iets niet goed staan.
Maar ik vind via een API van Onbalansmarkt.com toch iets 'betrouwbaarder' dan de data van Tenergy halen.

Het is sowieso ingewikkeld om de juiste prijzen in Home Assistant te krijgen, want je hebt ook nog een verschil tussen onbalansprijzen (per minuut) en verrekenprijzen (definitieve handelsprijs per kwartier). Onze batterij wordt binnenkort aangestuurd op aFRR prijzen en dan heb je eigenlijk weer niet zoveel aan deze prijzen.
gedoe allemaal he :')
(en eigenlijk haast ongrijpbaar)

Hopelijk snel een update over wanneer de aFRR van start kan gaan

• paQ
  • Nu online
Toch het autoladen nog maar eens opgepakt op EMS.
Alles boven soc 70% aan activaties de auto in, beetje overlaten voor de accu zelf, en tussen activaties max 6A pakken Dan moet het volgens mij redelijk uitvlakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svJhEV0j0_eCFrcD5Z1tZVNpJu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GrE2FyBCAaJFRGvhbAg34x7T.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:50
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:57:
Toch het autoladen nog maar eens opgepakt op EMS.
Alles boven soc 70% aan activaties de auto in, beetje overlaten voor de accu zelf, en tussen activaties max 6A pakken Dan moet het volgens mij redelijk uitvlakken.
[Afbeelding]
Apart dat Balans je gewoon 16 kWh unlocked. Dit betekent dat je gewoon meer kan verdienen dan andere :+

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Apart dat Balans je gewoon 16 kWh unlocked. Dit betekent dat je gewoon meer kan verdienen dan andere :+
huh?
Dat was juist 3 weken geleden zo doorgevoerd voor iedereen :?

• paQ
  • Nu online
OE dat geeft eigenlijk wel een nieuw inzicht!
Als de activatie stopt vanwege een hoger / hoog tarief, dan ook niet 8 min doorpruttelen op 6A, maar de laadactie gewoon afbreken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
alias: EV laden op EMS onbalans
description: >
  Laadt op 14A tijdens EMS-activatie. Na einde activatie: max 8 minuten
  doorladen op 6A, daarna stoppen. Als activatie stopt omdat onbalansprijs
  boven Nordpool komt: direct stoppen.
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: sensor.inverter_external_power
    for: "00:00:10"
    entity_id: sensor.inverter_battery
    for: "00:00:10"
    entity_id: input_boolean.laden_op_ems_onbalans

conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.laden_op_ems_onbalans
    state: "on"

actions:
  - variables:
      ext: "{{ states('sensor.inverter_external_power')|float(0) }}"
      soc: "{{ states('sensor.inverter_battery')|float(0) }}"
      active: "{{ ext >= 8000 and soc > 70 }}"
      now_ts: "{{ now().timestamp() }}"
      last_active: "{{ as_timestamp(states('input_datetime.ev_ems_last_active'), default=0) }}"
      minutes_since_active: "{{ (now_ts - last_active) / 60 }}"
      status: "{{ states('sensor.ev_charger_charger_status')|upper }}"
      cur_a: "{{ states('number.de_ev_charger_charging_current')|float(0) }}"

onb: "{{ states('sensor.onbalansmarkt_incl_opslagen_btw') | float(none) }}"
      np: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0') | float(none) }}"
      stop_due_to_price: "{{ onb is not none and np is not none and onb > np }}"

- choose:
      # --- ACTIVATIE: hard laden ---
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ active }}"
        sequence:
          - action: input_datetime.set_datetime
            target:
              entity_id: input_datetime.ev_ems_last_active
            data:
              datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: number.de_ev_charger_charging_current
            data:
              value: "14"
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: "{{ status != 'WORKING' }}"
                sequence:
                  - action: switch.turn_on
                    target:
                      entity_id: switch.ev_charger_start_stop

# --- GEEN ACTIVATIE: normaal naloop 6A, tenzij prijs te hoog ---
      - conditions:
            value_template: "{{ not active }}"
        sequence:
          # 1) Stop direct als onbalansprijs > nordpool (geen 6A naloop)
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: "{{ stop_due_to_price and status in ['WORKING','PAUSE','IDLEINS'] }}"
                sequence:
                  - action: switch.turn_off
                    target:
            default:
              # 2) Anders: terug naar 6A en na 8 min stoppen
              - action: number.set_value
                target:
                  entity_id: number.de_ev_charger_charging_current
                data:
                  value: 6
              - choose:
                  - conditions:
                        value_template: "{{ minutes_since_active > 8 }}"
                        value_template: "{{ status in ['WORKING','PAUSE','IDLEINS'] }}"
                    sequence:
                      - action: switch.turn_off
                        target:

mode: restart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3szJvIdI1mmYhyV_Nh2OcThwsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mgMV9pPAwJRk3lYWAfl6qAUi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 12:28 ]

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-01 12:56
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:10:
[...]

huh?
Zojuist iemand gesproken van beter stroom en die gaven aan dat de omvormer gewoon op 12kwh nog staat. Had te maken met de NEN, Scope en selectiviteit?

__/`\__/`\__

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:50

Jerra

Beunhaas in wording

Dat is ook niet hetgene wat was aangepast, wat er is aangepast is dat de totale systeeminvoeding van je huis weer in de buurt komt van je 3x25a aansluiting, eerst throtthlede de EMS de Deye te ver terug. (dus ging die minder dan 12kW trekken)

• paQ
  • Nu online
Mistacal schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Zojuist iemand gesproken van beter stroom en die gaven aan dat de omvormer gewoon op 12kWh nog staat. Had te maken met de NEN, Scope en selectiviteit?
De 12kW inverter is.... 12 kW ;)
Dus wat in of uit de accu kan is max 12 kW.
De rest is je stroomaansluiting.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:50
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:10:
[...]

huh?
Nah dat was alleen bij de mensen die er om vroegen dacht ik.

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:30:
[...]

ik heb nergens om gevraagd. Don legde uit dat bij xW verbruik, en activatie, hij gewoon tot 16 kW uit het net kan trekken. (dus ook 14.7, en ook 15.2)
Is ook niet erg in zoverre, want dat verbruik dek je dan direct af tegen dat tarief.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 13:32 ]

• jeeedeee
0xygen500 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Deze fix is bij iedereen uitgerold, zie jeeedeee in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Het probleem was dat de "Grid Limit" op de Deye stond rond de 12000, deze staat nu op 16000+ en zorgt ervoor dat je bij een activatie en gelijktijdig verbruik (b.v. laden van de auto) maximaal 16 kW uit het net trekt. Voorheen was dit 12 kW en had je dit laadgedrag waarbij maar weinig de accu in ging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2vZUeWYTEfnoNmUOc9nbQzX-G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfNEwuAgb7jf282eTKGuDcD1.png?f=fotoalbum_large

Dit is nu opgelost, dat kan je zien aan de gele balk waarbij 5 kW de accu in gaat bij een activatie (tussen 19:51 en 23:43... ). Je ziet dat de rode bar (grid afname op 16 kW piekt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eB3EtxtHXAqf21SFaefNEmnn8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vb9es3VgxqrDrDdeDMsWTM23.jpg?f=fotoalbum_large

Zie Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

• Mistacal
en hoe is dat afgezekerd dan? Lijkt me niet echt selectief?

__/`\__/`\__

• paQ
  • Nu online
Mistacal schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:43:
Afbeeldingslocatie: https://media3.giphy.com/media/v1.Y2lkPTZjMDliOTUyaXYyaDN2cWljZXl4ZWlheG1vb2g0ajdjaWxwMjRjMmZxcDkzYWdkbiZlcD12MV9naWZzX3NlYXJjaCZjdD1n/Qfo0gkQUepOm2TY3Ny/giphy.gif
Met een 25A automaat.
D'r is idd wel wat van te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 13:45 ]

• jeeedeee
Mistacal schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:43:
Ik snap je niet, je hoofdzekering kan 3x25A aan, oftewel 17,25 kW... daarvan gaat dus bij laden 11 kW naar de auto, een beetje naar het huis en de rest in de accu. De limiet was eerst 12kW, oftewel maar 3x16,6A van het net, dat is nu 3x22,3A... (min of meer)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-01 15:43

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
          {% else %}
          {% endif %}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
template:
  - sensor:

Bedankt voor je code!
HA heeft daar het volgende over te zeggen:
code:
1
2
Entity sensor.onbalansprijs_excl_btw (<class 'homeassistant.components.template.sensor.StateSensorEntity'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('monetary') it is using; expected None or one of 'total'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+template%22
Entity sensor.onbalansprijs_incl_btw (<class 'homeassistant.components.template.sensor.StateSensorEntity'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('monetary') it is using; expected None or one of 'total'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+template%22

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Ik snap je niet, je hoofdzekering kan 3x25A aan, oftewel 17,25 kW... daarvan gaat dus bij laden 11 kW naar de auto, een beetje naar het huis en de rest in de accu. De limiet was eerst 12kW, oftewel maar 3x16,6A van het net, dat is nu 3x22,3A... (min of meer)
Als je een off-grid installatie neemt dan gaat alles door die C25 automaat die voor de Deye zit.
Als je daar een C16 van maakt (selectief) dan maak je een flessenhals waardoor je in wezen je hele aansluiting een beperking oplegt op ~16A per fase.

Daar zitten we niet op te wachten. De C25 zal hooguit de bekabeling wat extra zekerheid bieden. Verder is het een pure gok of die, of de hoofdzekering eerder gaat. Het maakt in geval van een off grid installatie ook eigenlijk niet zoveel uit. In beide gevallen zal hij overspringen op noodstroom (max 12kW, want de inverter is 12kW)

om kort te gaat: Je kan het in wezen niet helemaal selectief krijgen op deze manier.

edit:
Bedenk me nu dat hij overgaat op noodstroom als de C25 automaat gaat. Als de hoofdzekering gaat, dan zal dat ws beperkt blijven tot bijv 1 fase. Geen idee wat de omvormer dan doet eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 13:58 ]

• Mistacal
jeeedeee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Ja dat snap ik vanuit je hoofdzekering gezien maar volgens de NEN1010 moet je selectief zijn in je verbruikers. Dus hoofdzekering 25A = 16A verbruikers max, vandaar ook de 11kw laadpalen etc.
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Als je een off-grid installatie neemt dan gaat alles door die C25 automaat die voor de Deye zit.
Als je daar een C16 van maakt (selectief) dan maak je een flessenhals waardoor je in wezen je hele aansluiting een beperking oplegt op ~16A per fase.

Daar zitten we niet op te wachten. De C25 zal hooguit de bekabeling wat extra zekerheid bieden. Verder is het een pure gok of die, of de hoofdzekering eerder gaat. Het maakt in geval van een off grid installatie ook eigenlijk niet zoveel uit. In beide gevallen zal hij overspringen op noodstroom (max 12kW, want de inverter is 12kW)

om kort te gaat: Je kan het in wezen niet helemaal selectief krijgen op deze manier.

edit:
Bedenk me nu dat hij overgaat op noodstroom als de C25 automaat gaat. Als de hoofdzekering gaat, dan zal dat ws beperkt blijven tot bijv 1 fase. Geen idee wat de omvormer dan doet eigenlijk.
Vind ik vreemd, ik snap de waarom wel maar het is niet volgens de norm

[ Voor 48% gewijzigd door Mistacal op 07-01-2026 14:01 ]

__/`\__/`\__

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-01 15:43
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:56:
[...]

edit:
Zoals ik het begrijp, is die C25 eigenlijk vooral bedoeld om de kabel tussen meterkast en offgrid kast spanningsloos te kunnen maken, in het geval je smeltzekeringen hebt als hoofdzekering (en daar dus niet bij kan). En is het dus meer een werkschakelaar dan een extra beveiliging.

En zodat je vanuit de hoofd-meterkast je huis kan omschakelen op off-grid (door die C25 uit te schakelen dus). Precies een werkschakelaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door QuarkuS op 07-01-2026 14:07 ]

• paQ
  • Nu online
QuarkuS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Zoals ik het begrijp, is die C25 eigenlijk vooral bedoeld om de kabel tussen meterkast en offgrid kast spanningsloos te kunnen maken, in het geval je smeltzekeringen hebt als hoofdzekering (en daar dus niet bij kan). En is het dus meer een werkschakelaar dan een extra beveiliging.

En zodat je vanuit de hoofd-meterkast je huis kan opschakelen op off-grid (door die C25 uit te schakelen dus). Precies een werkschakelaar :)
Hij zit er ook bij niet off-grid.
En het doet echt niets verder voor de smeltzekeringen. (alleen het kabeltraject tot de Deye)

Als het puur gaat om spanningsloos te maken, dan moet er een schakelaar tussen, geen overstroombeveiliging die al dan niet zou kunnen functioneren.
Ben nog even gaan googlen.
Als de grid van de Deye ingesteld staat op EN50549 (NL profiel) Dan zal hij denk ik niets doen met die ene fase die dan uitvalt. Er mist dan ws gewoon 1 fase.
Als je hem op VDE4105 instelt, dan zal hij 1 fase uitval hoogstwaarschijnlijk behandelen als: er is iets fout met het net, ik schakel GRID af.

• jeeedeee
@Mistacal die discussie over selectief is denk ik al heel vaak gevoerd, en niet echt voer voor dit topic :) Ik ken de NEN niet, maar ik zorg ervoor dat ik in mijn meterkast weet welke stromen er maximaal kunnen lopen door alle voedende systemen (oftewel GRID, zonnepanelen en nu dus de balans accu) en zorg dat daar de bedrading op is aangepast. Uiteindelijk denk ik dat ook veel mensen straks liever op 3x32A hun auto willen laden als de zon volop schijnt en de energie goedkoop is, dus dat er steeds vaker wordt gekozen om af te wijken van de regel om selectief te zijn t.o.v. de hoofdzekering...

Met alleen de Deye erbij hebben wij allemaal al 3x45A ter beschikking voor "ons huisverbruik"...

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
Hoewel ik nu eigenlijk meer vermogen beschikbaar heb, ben ik mentaal toch wel erg gelimiteerd aan die 12 kW. Maar het is wel erg fijn dat de EV-lader niet eruit klapt zodra de oven aan gaat vanwege de loadbalancing.

En als het toch even belangrijk is, kan ik 11 kW laden zonder enige vorm van onderbreking door andere verbruikers in het huis, door extra in te voeden uit het net. Ik merk het wel aan de EV- laadtijd in de avond als de zon weg is en als we ook nog aan het koken zijn.

Eigenlijk is dit een vrij goedkopere manier voor meer vermogen dan een verzwaring naar de 3x35A net aansluiting voor 1500 euro extra per jaar. Dus als je aan een netverwaring dacht, mag je dat bij tellen bij je terugverdientijd :X

Bijna FOMO omdat ik geen 22 kW lader heb genomen, achja auto is maar max 11 kW.

• paQ
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:25:
Hoewel ik nu eigenlijk meer vermogen beschikbaar heb, ben ik mentaal toch wel erg gelimiteerd aan die 12 kW. Maar het is wel erg fijn dat de EV-lader niet eruit klapt zodra de oven aan gaat vanwege de loadbalancing.

En als het toch even belangrijk is, kan ik 11 kW laden zonder enige vorm van onderbreking door andere verbruikers in het huis, door extra in te voeden uit het net. Ik merk het wel aan de EV- laadtijd in de avond als de zon weg is en als we ook nog aan het koken zijn.

Eigenlijk is dit een vrij goedkopere manier voor meer vermogen dan een verzwaring naar de 3x35A net aansluiting voor 1500 euro extra per jaar. Dus als je aan een netverwaring dacht, mag je dat bij tellen bij je terugverdientijd :X

Bijna FOMO omdat ik geen 22 kW lader heb genomen, achja auto is maar max 11 kW.
Ik ga het ook even voorzichtig proberen allemaal. Eerst eens 14A, zodat er iig nog IETS de accu in gaat.
En ik kan nu ook wel 16 kW de auto in jagen, maar ben dan toch wat voorzichtig met 35m1 4mm2 :+ (en een C20 automaat voor de lader :+ )

18A gaat overigens dikke prima. Was ook eigenlijk niet meteen voornemens de automaat te verzwaren.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hoe zijn de resultaten hier tot nu toe, als ik zo wat door het topic zoek best aardig?
Ik verbruik jaarlijks ~10,5MWh , en wek zo'n 7,5MWh op. Ik exporteer 5,25 MWh en importeer 8,2 MWh. Ik zit te kijken naar het aanbod van Balans van 48,2kWh voor €6k.

Nu zit ik bij Tibber met Grid Rewards, en we hebben een EV waarvan ik het laden door Tibber laat aansturen. Maar als ik zo uitzoek wat Tibber aan vergoeding krijgt, en wat ze doorgooien naar ons als klant houden ze er nog wel aan over :)

---

Even opgezocht rondom die geclaimde terugverdientijd van Balans. Wat Tibber nu uitbetaald aan Grid Rewards, en wat ze eigenlijk krijgen.

Tennet betaald Tibber dus zo’n 14 tot 45ct / kWh als verrekenprijs wanneer aFRR wordt aangeroepen. Daarvan betaald Tibber mij het uurtarief verschil, terwijl de tarief verschillen kleiner zijn aan de klant kant (~€0,10/kWh). Ik vermoed dat Tibber hier gewoon 50% op pakt.

Daarnaast is er een capaciteitsvergoeding die Tibber krijgt, ~€200k / MW aan capaciteit die Tibber klaar heeft staan.
Onze auto laad met 10kW+, dus met €200/kW/jaar komt dat neer op €2000/jaar. Goed, onze auto’s staan niet permanent klaar om te laden, dus zeg gedeeld door 4 (auto's staan zeker wel 1/4e van de dag aan de lader) is dat €500/jaar.

Dus Tibber haalt zo’n 10ct/kWh winst uit activatie van Grid Rewards (gemiddeld, schat ik), en keert van die €500/jaar ongeveer €10 / maand uit. Dus daar nnog flinke winst a €350/jaar per klant voor Tibber.

Ik verdien aan Grid Rewards dus zo'n €300 / jaar, en Tibber zo'n €450 / jaar, hehe.

Stel bij Balans Energie + accu krijg ik 50% meer van de Tennet vergoeding, dan levert mij dat zo'n €150 extra op, ik heb wat tarief voordeel, zeg €0,10/kWh op de helft van m'n verbruik 5000kWh = €500/jaar. Is zo'n €650/jaar besparing met die batterij, is 9,23jaar, dan komen we al ergens met terugverdientijd.

Daarnaast zal ik na salderen nog wat meer pakken met accu omdat ik mezelf energiebelasting bespaar en mijn eigen verbruik kan verhogen van 30% naar 70% ofzo (met 48kWh best realistisch?) Dus 40% * 10.500kWh * €0,15 = €630/jaar.
Dat zou dan totaal €1.280/jaar besparing zijn, en dus een terugverdientijd van de batterij van €6.000 van 4,7 jaar!

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn? @Balans Energie ga ik ergens scheef?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MertijnW
  • Nu online
Edit: kan weg.

[ Voor 99% gewijzigd door MertijnW op 07-01-2026 15:08 ]

• paQ
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:31:
Zouden we overmorgen weer zo'n dag krijgen?
[Afbeelding]
Deze grafiek blijft een glazen bol, maar als er op deze manier enige correlatie is te maken / herkennen, dan zou ik zeggen: morgenavond met een zo vol mogelijke batterij richting de nacht. (?)
Weinig wind verwacht, zonnepanelen massaal onder de sneeuw, zonder gereduceerde energievraag = hoge tarieven.
De Epex sluit zich alvast prima aan bij de voorspelling ;)
Dus idd, zo vol mogelijk de nacht in zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN3W-6rzT6NKyJ5etjeojnGC4Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nnFS3GzJh3e2wRwSNadv58NH.png?f=fotoalbum_large

• MertijnW
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:03:
[...]

De Epex sluit zich alvast prima aan bij de voorspelling ;)
Dus idd, zo vol mogelijk de nacht in zou ik zeggen.

[Afbeelding]
Hoe kom jij aan deze grafiek?

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Hoe kom jij aan deze grafiek?
https://github.com/BravoNLD/NED-forecast

En die flink verbouwen ;)

• paQ
  • Nu online
@MertijnW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7nR9yDHp1KDoqBB4my3qYgVwKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YC5ufre8DIWoQzJi6aw8eg5j.png?f=fotoalbum_large

Tussen 15:15 en 15:50 zijn nieuwe activaties uitgebleven. Toen de blauwe lijn een halve cent zakte (die van Tenergy) kwam er weer een nieuwe activatie.

Alhoewel ik liever 18.5 cent betaal, denk ik toch echt dat we op die 20.5 zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-3us2Q8rN20i4LMfLfKT0y7TM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ESvWgTkWbjhZc4KMYI79Xx6E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 15:57 ]

• MertijnW
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:54:
@MertijnW
[Afbeelding]

Tussen 15:15 en 15:50 zijn nieuwe activaties uitgebleven. Toen de blauwe lijn een halve cent zakte (die van Tenergy) kwam er weer een nieuwe activatie.

Alhoewel ik liever 18.5 cent betaal, denk ik toch echt dat we op die 20.5 zitten.

[Afbeelding]
Ik moet ook wel zeggen dat ik de API van Onbalansmarkt.com vandaag een beetje vreemd vind doen. Rapporteert telkens "Null" en overschrijft die later weer. Voor vandaag was dat anders, dacht ik.

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Ik moet ook wel zeggen dat ik de API van Onbalansmarkt.com vandaag een beetje vreemd vind doen. Rapporteert telkens "Null" en overschrijft die later weer. Voor vandaag was dat anders, dacht ik.
het is gewoon 1 lange flatliner van 4,5 cent

• KoningSlakkie
_eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:36:
Hoe zijn de resultaten hier tot nu toe, als ik zo wat door het topic zoek best aardig?
Ik verbruik jaarlijks ~10,5MWh , en wek zo'n 7,5MWh op. Ik exporteer 5,25 MWh en importeer 8,2 MWh. Ik zit te kijken naar het aanbod van Balans van 48,2kWh voor €6k.

Nu zit ik bij Tibber met Grid Rewards, en we hebben een EV waarvan ik het laden door Tibber laat aansturen. Maar als ik zo uitzoek wat Tibber aan vergoeding krijgt, en wat ze doorgooien naar ons als klant houden ze er nog wel aan over :)

---

Even opgezocht rondom die geclaimde terugverdientijd van Balans. Wat Tibber nu uitbetaald aan Grid Rewards, en wat ze eigenlijk krijgen.

Tennet betaald Tibber dus zo’n 14 tot 45ct / kWh als verrekenprijs wanneer aFRR wordt aangeroepen. Daarvan betaald Tibber mij het uurtarief verschil, terwijl de tarief verschillen kleiner zijn aan de klant kant (~€0,10/kWh). Ik vermoed dat Tibber hier gewoon 50% op pakt.

Daarnaast is er een capaciteitsvergoeding die Tibber krijgt, ~€200k / MW aan capaciteit die Tibber klaar heeft staan.
Onze auto laad met 10kW+, dus met €200/kW/jaar komt dat neer op €2000/jaar. Goed, onze auto’s staan niet permanent klaar om te laden, dus zeg gedeeld door 4 (auto's staan zeker wel 1/4e van de dag aan de lader) is dat €500/jaar.

Dus Tibber haalt zo’n 10ct/kWh winst uit activatie van Grid Rewards (gemiddeld, schat ik), en keert van die €500/jaar ongeveer €10 / maand uit. Dus daar nnog flinke winst a €350/jaar per klant voor Tibber.

Ik verdien aan Grid Rewards dus zo'n €300 / jaar, en Tibber zo'n €450 / jaar, hehe.

Stel bij Balans Energie + accu krijg ik 50% meer van de Tennet vergoeding, dan levert mij dat zo'n €150 extra op, ik heb wat tarief voordeel, zeg €0,10/kWh op de helft van m'n verbruik 5000kWh = €500/jaar. Is zo'n €650/jaar besparing met die batterij, is 9,23jaar, dan komen we al ergens met terugverdientijd.

Daarnaast zal ik na salderen nog wat meer pakken met accu omdat ik mezelf energiebelasting bespaar en mijn eigen verbruik kan verhogen van 30% naar 70% ofzo (met 48kWh best realistisch?) Dus 40% * 10.500kWh * €0,15 = €630/jaar.
Dat zou dan totaal €1.280/jaar besparing zijn, en dus een terugverdientijd van de batterij van €6.000 van 4,7 jaar!

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn? @Balans Energie ga ik ergens scheef?
Verkijk je niet op het meerwerk en dat je niet volledig je BTW terug krijgt :+
Via de centrale betaal je 15 euro/kwh forfait, om dat te vermijden moet je het zelf gaan terugvragen via de belastingdienst.

Op dit moment zijn de verdiensten naar mijn mening mager, maar het zijn wintermaanden en ik heb nog geen volledige maand. aFRR is nog niet live. En heel eerlijk, ik kan het zelf nog niet naberekenen 8)7
Ik hoop dat binnenkort dat iemand hier verder kan uitpluizen.

Ik heb bij balansstroom portal een totaal kostenbedrag van 110 euro. Op Balans energie heb ik een "stroomvoordeel van 22,34 euro deze maand. Mijn Homewizard app vertelt mij dat deze maand eigenlijk 106 euro aan energie is verbruikt aan de hand van EPEX prijzen + EB + BTW + 2 cent marge. Dus er komen nog netbeheer kosten erbij. En de momenten die door de EMS zijn geladen waren niet altijd op de goedkoopste EPEX momenten. Maar goed zonder batterij was het verbruik van de woning behalve de auto ook niet op de goedkope momenten gebruikt.

Dus ik ben benieuwd wat aFRR en de meer zonnige periodes ons gaat brengen.

FYI
Deze maand 443 kWh import en 13.3 kWh Export.

• _eLMo_
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Verkijk je niet op het meerwerk en dat je niet volledig je BTW terug krijgt :+
Via de centrale betaal je 15 euro/kwh forfait, om dat te vermijden moet je het zelf gaan terugvragen via de belastingdienst.

Op dit moment zijn de verdiensten mager naar mijn mening mager, maar het zijn wintermaanden en ik heb nog geen volledige maand. aFRR is nog niet live. En heel eerlijk, ik kan het zelf nog niet naberekenen 8)7
Ik hoop dat binnenkort dat iemand hier verder kan uitpluizen.

Ik heb bij balansstroom portal een totaal kostenbedrag van 110 euro. Op Balans energie heb ik een "stroomvoordeel van 22,34 euro deze maand. Mijn Homewizard app vertelt mij dat deze maand eigenlijk 106 euro aan energie is verbruikt aan de hand van EPEX prijzen + EB + BTW + 2 cent marge. Maar de momenten die door de EMS zijn geladen waren niet altijd op de goedkoopste EPEX momenten. Dus ik ben benieuwd wat aFRR en de meer zonnige periodes ons gaat brengen.

FYI
Deze maand 443 kWh import en 13.3 kWh Export.
Ik heb nu 6mm2 3F naar het schuurtje voor liggen, die is voor de laadpaal. Kan hij daar niet bij tussen? Ik hoef geen backup schakelaar, maar wellicht dat de 25A netaansluiting en 16A van de Deye samen met zonne opwek (12A) over de ratings van de alamats gaat? 53A, dus zou ik een 60A rated automaat moeten hebben na de hoofdschakelaar om de kast te beschermen tegen overstromen.

Naar de vrijstaande schuur achter (20m) ligt nu 4mm2. Dat is wat dun wellicht.

Dus veel bijkomende kosten verwacht ik niet, ik kan het ook zelf voorbereiden. Mijn groepenkast is state of art met ABB alamats en ruimte over voor nog 3x 4 modules.

Welke BTW krijg je precies wel en niet terug? Ik heb zelf een KVK, dus dat verandert wellicht nog wat, maar in principe bestel ik ‘m als particulier (geen zin om al die kWh BTW te verrekenen).

Deze maand tot nu toe 0.1kWh export en 330kWh import, tegen ~74€. Ik laad mijn auto de laatste 2 maanden alleen op verzoek van grid rewards van Tibber, dus geen gepland laden. Het gebeurd zo vaak dat het prima uit kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkT2gZpc5Ra6zLabEH8F8QWusvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fH4YFLWarFz44RRwb6AilDEV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep-2-jOJ5huRu0NA4E1iPTSqEAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIsx5vu8rGsf0zN8NHOKM2kd.jpg?f=fotoalbum_tile
Dat de EMS nu niet laad op de goedkoopste kwartieren wordt wel rechtgetrokken neem ik aan. En anders kan alleen op basis van verhoogd eigen gebruik na saldering deze batterij in 19 jaar uit. Met de accu de piektarieven mijden? Nog sneller. Met de accu grid rewards (aFRR) verdienen? Nog sneller.

Redelijk nobrainer tegen deze prijs geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 07-01-2026 16:55 ]

• jeeedeee
@_eLMo_ zonder off grid kan je een onderverdeler in je schuur plaatsen en daar dan de Deye op aansluiten. Of wil je ook off grid?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:58:
@_eLMo_ zonder off grid kan je een onderverdeler in je schuur plaatsen en daar dan de Deye op aansluiten. Of wil je ook off grid?
Ik meen ergens in dit topic te hebben gelezen dat Balans per sé op de hoofd groepenkast aangesloten wil worden. Hergebruik of direct aansluiten van laadpaal zou niet mogen ook al hangt die naast de Deye.

Maarja, probeer maar eens te zoeken in dit topic :X

• _eLMo_
  • Niet online
@jeeedeee Ik hoef geen offgrid, NLs stroom is betrouwbaar, en dat houden we zo 8)

En ik kan me voorstellen dat ze direct in de meterkast moeten iig voor het meten van de aansluiting en om te voorkomen dat je stiekem buiten de Balans bezigheden om toch verbruikt en zo de aFRR eigenlijk verziekt.

Ik ga het horen dan.

• Wolly
  • Niet online
Hier ook wel relevant denk ik…
aritmeester schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:18:
Ik heb zojuist de eerste versie van mijn TenneT Balance Delta High Resolution integration gepubliceerd! 🎉
Voor nu voeg je de GitHub-repository (https://github.com/aritmeester/tennet_balance) handmatig toe aan HACS.

Ik hoor graag wat je ervan vindt, feedback en suggesties zijn zeer welkom!

• jeeedeee
_eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:05:
@jeeedeee Ik hoef geen offgrid, NLs stroom is betrouwbaar, en dat houden we zo 8)

En ik kan me voorstellen dat ze direct in de meterkast moeten iig voor het meten van de aansluiting en om te voorkomen dat je stiekem buiten de Balans bezigheden om toch verbruikt en zo de aFRR eigenlijk verziekt.

Ik ga het horen dan.
Dat klopt, in de hoofdmeterkast plaatsen ze de eastron module. Je moet wel een loze leiding(oid) hebben voor twee of drie netwerkkabels. Dat is dan misschien nog wel een dingetje…

• _eLMo_
  • Niet online
jeeedeee schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Dat klopt, in de hoofdmeterkast plaatsen ze de eastron module. Je moet wel een loze leiding(oid) hebben voor twee of drie netwerkkabels. Dat is dan misschien nog wel een dingetje…
Er ligt nu een mantelbuis heen voor 1x UTP. Als ze het daar mee kunnen doen is het prima.
Achterste schuur ligt 2x mantel heen voor UTP.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 07-01-2026 18:38 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:03:
[...]
Ik meen ergens in dit topic te hebben gelezen dat Balans per sé op de hoofd groepenkast aangesloten wil worden. Hergebruik of direct aansluiten van laadpaal zou niet mogen ook al hangt die naast de Deye.

Maarja, probeer maar eens te zoeken in dit topic :X
Ik heb exact deze situatie, 30meter 6mm2 wat al naar een verdeelkastje ging in de schuur. Daar hebben ze een alamat bijgeplaatst. Had ook al een cat6 kabel liggen voor (ooit) P1 data naar een laadpaal, dus die ingezet voor de modbus-meter tussen hoofdgroepenkast en Deye.
Fotos staan eerder in t topic (half oktober ergens).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• _eLMo_
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Ik heb exact deze situatie, 30meter 6mm2 wat al naar een verdeelkastje ging in de schuur. Daar hebben ze een alamat bijgeplaatst. Had ook al een cat6 kabel liggen voor (ooit) P1 data naar een laadpaal, dus die ingezet voor de modbus-meter tussen hoofdgroepenkast en Deye.
Fotos staan eerder in t topic (half oktober ergens).
Top, precies hoe ik het voor me zie d:)b

• jeeedeee
@_eLMo_ dan komt het vast goed, de Eastron meter komt direct naar de hoofdmeterkast, dat is overal hetzelfde. Daarna mogen pas je verbruikers komen. Hieronder een schema hoe het nu bij mij aangesloten is. In het rood de meter, en linksonder de afzekering voor de Deye.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTZ023XQ2wOKcnpbfO9JVwicy7I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/30lJeMchW6S4BsOv5FP6Rftc.png?f=fotoalbum_large

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Begin november heb ik het contract ondertekend, maar sindsdien loopt het moeizaam met het inplannen van de installatie.

De kabelroute van de garage naar de meterkast moet via de grond; er is geen andere nette optie. Dat betekent dat de oprit open moet. Die ligt vol klinkers en ik krijg dat zelf nooit meer mooi teruggelegd, dus er moet een hovenier/stratenmaker bij komen.

Balans Energie zou iemand regelen, maar vraagt nu of ik rechtstreeks met hem kan schakelen. Als ik naar zijn werkgebied kijk, valt onze woonplaats daar ruim buiten, dus dat lijkt me niet heel kansrijk. Toch heb ik hem benaderd.

Daarnaast heb ik zes lokale bedrijven in de regio benaderd. Tot nu toe heb ik maar één reactie gekregen: €1300 excl. btw en excl. materiaal. Dat vind ik persoonlijk erg veel voor een sleuf van ongeveer 6 meter, het plaatsen van 2 mantelbuizen en het weer netjes dichtmaken en bestraten.

Daarom mijn vraag: weet iemand een goede hovenier/stratenmaker in (de regio) Eindhoven die dit klusje voor een normale prijs kan uitvoeren?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:44
Freekers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:17:
Begin november heb ik het contract ondertekend, maar sindsdien loopt het moeizaam met het inplannen van de installatie.

De kabelroute van de garage naar de meterkast moet via de grond; er is geen andere nette optie. Dat betekent dat de oprit open moet. Die ligt vol klinkers en ik krijg dat zelf nooit meer mooi teruggelegd, dus er moet een hovenier/stratenmaker bij komen.

Balans Energie zou iemand regelen, maar vraagt nu of ik rechtstreeks met hem kan schakelen. Als ik naar zijn werkgebied kijk, valt onze woonplaats daar ruim buiten, dus dat lijkt me niet heel kansrijk. Toch heb ik hem benaderd.

Daarnaast heb ik zes lokale bedrijven in de regio benaderd. Tot nu toe heb ik maar één reactie gekregen: €1300 excl. btw en excl. materiaal. Dat vind ik persoonlijk erg veel voor een sleuf van ongeveer 6 meter, het plaatsen van 2 mantelbuizen en het weer netjes dichtmaken en bestraten.

Daarom mijn vraag: weet iemand een goede hovenier/stratenmaker in (de regio) Eindhoven die dit klusje voor een normale prijs kan uitvoeren?
Ik kan je helaas niet aan een lokaal adresje helpen, maar ik zit (onder de noemer gedeelde smart is halve ;)) in hetzelfde schuitje.

Moet mijn geul dit weekend afmaken, vanwege installatie volgende week donderdag.

Denk alleen dat mijn adresje voor het straten niet bereid is om eerst anderhalf uur richting Eindhoven te rijden... :|

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Ik heb de Tennet HACS ook eens geïnstalleerd.
Die toont de MID price en de DOWNWARD price.
Tenergy geeft bij afnemen ook de Downward price; onbalansmarkt toont alleen de MID price.
We betalen hoogstwaarschijnlijk toch de Downward price.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN6RNeR_XPLkz4BmkLGWtwBw_zI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mv2UrYr3lxBL2TROc5jGyogC.png?f=fotoalbum_large

edit:
Wacht... ik DENK dat het zo is:

onbalansmarkt: (nu)
MID prijs
We krijgen EN betalen deze prijs bij resp. export en import.
2 cent opslag export, 2 cent opslag import betalen we aan balans energie.
Zeer volatiel; er kan ook een hele dag geen reet gebeuren.

aFRR: (straks)
UPWARD prijs voor invoeden (export)
DOWNWARD voor afnemen (import)
Er is ook een vergoeding voor het beschikbaar ZIJN. (Balans reserveert energie uit onze accu's)
Wij krijgen (slechts) 30% van die opbrengsten
het voordeel: het is planbaar en we zijn veel minder in het ongewis, en Balans energi weet vooraf exact hoe lang een activatie gaat duren / nodig is / teveel is
Voor die diensten is er geen opslag per kWh.

edit edit:
Ik vind het erg lastig inschatten hoe die vergoedingen liggen, maar het zal neem ik aan, aan balans energie uitbetaald worden als EUR x,xx X beschikbaar aantal MW per uur. Daar krijgen wij dan weer 30% van.
Stel BE kan op die manier 500.000 per jaar omzetten met 300 systemen, dan hebben wij elk 500.000/300*30%=500 euro per jaar. (voor beschikbaar zijn)
Dat zal ook met bids / tenders gaan lijkt me. Waaruit dan dat tarief rolt.

edit edit eit:
Copilot eens gevraagd hoe dat zit. (Let op AI antwoord)
⚡ Hoe hoog is de aFRR‑vergoeding per MW per uur?
TenneT publiceert geen vaste tarieven — de vergoeding ontstaat dagelijks via een veiling. Maar uit marktdata en analyses kunnen we een realistische bandbreedte geven.
📌 Indicatieve marktprijzen (Nederland)
Uit marktanalyses van o.a. Stratergy (vieruursblokken aFRR) blijkt dat:
De capaciteitsvergoedingen voor aFRR in Nederland vaak liggen tussen
€10 en €40 per MW per uur.
In sommige periodes (krapte, winter, weinig flexibiliteit) kunnen prijzen oplopen tot
€50–€80 per MW per uur (afhankelijk van vraag en aanbod).
Deze cijfers komen overeen met wat marktpartijen zoals batterij‑operators en aggregators rapporteren.
🕒 Is dit 24/7?
Ja — traditioneel was aFRR een 24‑uursproduct.
Tot eind 2025 werd 90% van de aFRR‑capaciteit gecontracteerd in 24‑uursblokken.
Sinds november 2025 veilt TenneT 10% in 4‑uursblokken (pilot).
Dat betekent:
Product Duur Vergoeding
24‑uurs aFRR Hele dag Je krijgt per uur de pay‑as‑bid prijs voor alle 24 uur
4‑uurs aFRR 4 uur Je krijgt alleen vergoeding voor dat specifieke blok
💶 Rekenvoorbeeld
Stel je biedt 2 MW aFRR opregelvermogen aan voor een dag, en je biedprijs wordt geaccepteerd tegen €25/MW/h.
Per uur: 2 MW × €25 = €50
Per dag (24 uur): €50 × 24 = €1.200
Per maand (30 dagen): €36.000
Nou als ook dat klopt, dan kunnen onze vergoedingen overal tussen de 300 en 1500 euro per jaar zitten schat ik in.

[ Voor 69% gewijzigd door paQ op 07-01-2026 21:20 ]

• Mistacal

Zelf klinkers eruit halen en de buizen leggen, weer zand erover en dan een hovenier of stratenmaker bellen om een paar steentjes terug te leggen. Maar heel eerlijk, dat is echt niet lastig

__/`\__/`\__

• Source90
  • Registratie: December 2008
thijspillen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Ik kan je helaas niet aan een lokaal adresje helpen, maar ik zit (onder de noemer gedeelde smart is halve ;)) in hetzelfde schuitje.

Moet mijn geul dit weekend afmaken, vanwege installatie volgende week donderdag.

Denk alleen dat mijn adresje voor het straten niet bereid is om eerst anderhalf uur richting Eindhoven te rijden... :|
Succes, met de huidige weersomstandigheden :>

• _eLMo_
  • Niet online
Ik heb het doorgerekend voor mijn persoonlijke situatie. De accu kan zeker uit voor dit bedrag, maar is niet aantrekkelijk tov een beleggingsrekening, dus voor mij niet aantrekkelijk.

Bierviltje op basis van mijn echte data van Home Assistant (ik heb power monitoring op elke groep) en Tibber (Grid Rewards).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9uMQZc5wpAGKKBJrpNBK4KBW8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0VmxHJJplB5CdiZpdDS6rQq.png?f=fotoalbum_large

• epicfailguy23

Umm is wel een lastige, ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt als je zelf het graafwerk doet en alleen nog maar iemand hoeft te zoeken voor te straten.. die optie heb ik genomen, :+ Ikzelf zit rond de regio eindhoven (maar dan iets erbuiten) en ik vrees dat mijn straten maken ook voor zoon klusje niet snel naar EHV komt, zeker niet met het werk dat die heeft al heeft.. niet dat jij er iets aan hebt |:(

Daarnaast als ze eerst moeten graven, dan mantelbuis leggen (boren?) ect dan wordt het al snel een dingtje terwijl het simpele dingen opzich zijn.

TLDR: zelf graven een optie en een losse statenmaker zoeken voor een kleine prijs?

• paQ
  • Nu online
_eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:31:
Ik heb het doorgerekend voor mijn persoonlijke situatie. De accu kan zeker uit voor dit bedrag, maar is niet aantrekkelijk tov een beleggingsrekening, dus voor mij niet aantrekkelijk.

Bierviltje op basis van mijn echte data van Home Assistant (ik heb power monitoring op elke groep) en Tibber (Grid Rewards).
[Afbeelding]
Ik denk niet dat je moet rekenen met round trips als handel. Zo werkt deze setup niet.
Het gaat om getimede up- en downstreams waarbij er x MWh verplaatst moet worden.

• _eLMo_
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Ik denk niet dat je moet rekenen met round trips als handel. Zo werkt deze setup niet.
Het gaat om getimede up- en downstreams waarbij er x MWh verplaatst moet worden.
Hoe vaak gaat die spread dusdanig zijn dat je de EB overkomt en het aantrekkelijk is (dus (EB + 12 cent) * 0.9 (efficiency) is 25 cent spread / beloning bv, voor 2 cent ga je je accu niet belasten).
Onzeker rendement op een afschrijvend object. Belegging schrijft niet af en rendeert.

• KoningSlakkie
_eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:32:
[...]

Hoe vaak gaat die spread dusdanig zijn dat je de EB overkomt en het aantrekkelijk is (dus (EB + 12 cent) * 0.9 (efficiency) is 25 cent spread / beloning bv, voor 2 cent ga je je accu niet belasten).
Onzeker rendement op een afschrijvend object. Belegging schrijft niet af en rendeert.
Ik denk dat je wel gelijk hebt over het rendement vergeleken met beleggen. Maar het is dan ook een pilot voor de energie pioniers. Maar rijk zul je waarschijnlijk niet worden. Geen no-brainer zoals zonnepanelen paar jaar terug.

Maar de speculatie is alsvolgt: de spread zal toenemen na saldering. Geen enkele thuisaccu EMS zal gaan handelen onder een spread van 25 cent want dan ben je geld aan het weggeven. Dus zal een deel van het regelvermogen weg vallen onder de 25 cent. Dat regelvolume zal voor een deel verplaatsen naar de hogere vergoedingen.

Dat is onderdeel van gok die wij nu met zijn allen nemen.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:52

Het lastige is dat zo’n klus voor een hovenier gewoon niet interessant is. Het moet gepland gebeuren, je moet twee keer komen, het is net te weinig werk.

Hier een geul van zo’n 20 meter laten graven, denk dat ik er zo’n 200€ voor betaal, maar dat was: kom maar ergens in de komende maand, en ik gooi ‘m zelf dicht. Toen kreeg ik een belletje: we komen over een uur, was er een andere klus uitgevallen en deden ze het even tussendoor.

Mijn ervaring met grondwerk is is dat als je kleine klusjes hebt je vooral niet een vaste planning moet willen hebben. Grondwerkers hebben graag een voorraad kleine klusjes die ze adhoc kunnen doen. Zonder planning betaal ik per uur, met planning per dag zo ongeveer.

Maargoed, lang verhaal kort heb jij hier voor nu weinig aan. Ik kan me alleen aansluiten bij de rest: zelf graven, en een lokale stratenmaker vragen om ‘t netjes te maken.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:31

[Afbeelding]
Hmm ik denk dat een rendement van 4% een betere aanname is en dan valt het anders uit en is het verschil al weg.
Tegelijk is de opbrengst nu nog af te wachten maar als je speculatief kijkt zegt BE 6000 terug te verdienen in 3 jaar, dat geeft een veel positiever beeld als je deze 2 zaken combineert.
En dan zou je ook rekening moeten houden dat je mogelijk kosten hebt over je opwek wat je terug levert en in 15 jaar stijgende prijzen van stroom.
Ik denk dat de BE batterij dus juist een goede belegging is. 😉

• jeeedeee
@_eLMo_ vergeet in je beleggingen ook even niet de box3 belasting die je vanaf een bepaalde voet moet betalen, als je dat meeneemt is 8% wel behoorlijk optimistisch lijkt mij...

• _eLMo_
  • Niet online
ibak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Hmm ik denk dat een rendement van 4% een betere aanname is en dan valt het anders uit en is het verschil al weg.
Tegelijk is de opbrengst nu nog af te wachten maar als je speculatief kijkt zegt BE 6000 terug te verdienen in 3 jaar, dat geeft een veel positiever beeld als je deze 2 zaken combineert.
En dan zou je ook rekening moeten houden dat je mogelijk kosten hebt over je opwek wat je terug levert en in 15 jaar stijgende prijzen van stroom.
Ik denk dat de BE batterij dus juist een goede belegging is. 😉
Zonder uitwerking kan ik die TVT van Balans Energie niet serieus nemen. Is dat tov een vast contract, of tov de huidige situatie? Ik heb nu Tibber met Grid Rewards.

15 jaar stijgende stroomprijzen? Inflatie bedoel je? Stroom is niet duurder geworden in de afgelopen 20 jaar, op de Oekraïne crisis na, die praktisch bedaard is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOfU3HVZ6mY38VnUFGMjQTVtjAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEG54xLJNjiXmNSdx05xKNcs.jpg?f=fotoalbum_large

De batterij kan in ieder geval (goed), uit, of het aantrekkelijk genoeg is voor mijn persoonlijke situatie betwijfel ik.

• _eLMo_
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:55:
@_eLMo_ vergeet in je beleggingen ook even niet de box3 belasting die je vanaf een bepaalde voet moet betalen, als je dat meeneemt is 8% wel behoorlijk optimistisch lijkt mij...
Dat probleem heb ik nog niet :+

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:31
_eLMo_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Zonder uitwerking kan ik die TVT van Balans Energie niet serieus nemen. Is dat tov een vast contract, of tov de huidige situatie? Ik heb nu Tibber met Grid Rewards.

15 jaar stijgende stroomprijzen? Inflatie bedoel je? Stroom is niet duurder geworden in de afgelopen 20 jaar, op de Oekraïne crisis na, die praktisch bedaard is.

[Afbeelding]

De batterij kan in ieder geval (goed), uit, of het aantrekkelijk genoeg is voor mijn persoonlijke situatie betwijfel ik.
De tvt uitwerking van Balans is gebaseerd op een simulatie door hen zelf uitgaande van de aFFR vergoeding.
Maar net als met beleggen moet dat zich over het jaar nog wel eerst tonen en we zijn daarvoor nog te vroeg nu om er wat over te zeggen.
Als jij met tibber al een grote batterij hebt voor je thuis verbruik snap ik dat je geen 2 system wilt hebben draaien en het erbij laat.

• _eLMo_
  • Niet online
ibak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:17:
[...]

De tvt uitwerking van Balans is gebaseerd op een simulatie door hen zelf uitgaande van de aFFR vergoeding.
Maar net als met beleggen moet dat zich over het jaar nog wel eerst tonen en we zijn daarvoor nog te vroeg nu om er wat over te zeggen.
Als jij met tibber al een grote batterij hebt voor je thuis verbruik snap ik dat je geen 2 system wilt hebben draaien en het erbij laat.
Ik heb geen accu nu, maar een elektrische auto die stopt en start met laden op basis van Grid Rewards, wat een combi is tussen onbalans, intraday, en straks aFRR.

Ik geloof zelf dat groene energie zo goedkoop is dat we beter kunnen overproduceren en de vraag dynamisch sturen, en dat teruglevering daar (tov grote partijen met een gigapack) niet aantrekkelijk wordt. Maar meestal ligt de waarheid in het midden, en tot we in die toekomst zijn is er ongetwijfeld geld te verdienen :9

[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 08-01-2026 10:25 ]

• Wolly
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:36:

Nu zit ik bij Tibber met Grid Rewards, en we hebben een EV waarvan ik het laden door Tibber laat aansturen.
Nog bedankt hiervoor, ik wist niet van het bestaan af van het koppelen van deze Grid Rewards direct met de auto. Gisteren dus 50kWh aan onbalans 'opgevangen' in mijn auto.

Wat mij betreft zeker een weg die Balans ook moet inslaan, auto's opladen bij overschotten. Zeker nu andere leveranciers hier al hard mee aan de weg aan het timmeren zijn en ook (naar eigen zeggen) de aFFr markt gaan koppelen neemt de concurrentie snel toe.

Die 48kWh batterij is natuurlijk peanuts vergeleken met de 70+kWh van een EV :+

• Mistacal
Wolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Nog bedankt hiervoor, ik wist niet van het bestaan af van het koppelen van deze Grid Rewards direct met de auto. Gisteren dus 50kWh aan onbalans 'opgevangen' in mijn auto.

Wat mij betreft zeker een weg die Balans ook moet inslaan, auto's opladen bij overschotten. Zeker nu andere leveranciers hier al hard mee aan de weg aan het timmeren zijn en ook (naar eigen zeggen) de aFFr markt gaan koppelen neemt de concurrentie snel toe.

Die 48kWh batterij is natuurlijk peanuts vergeleken met de 70+kWh van een EV :+
Je krijgt het er alleen niet meer eruit ;)

__/`\__/`\__

• Wolly
  • Niet online
Mistacal schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Je krijgt het er alleen niet meer eruit ;)
Klopt, maar je hebt in ieder geval een flinke capaciteit voor situaties waarbij er teveel stroom is op het net.

Voor teruglevering (icm zonnepanelen) is Balans wel nog maar één van de weinige partijen die een bijdrage kunnen leveren aan netstabilisatie.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:30
Tsja, niets let je om in de zomer tijdens batterij activatie ook nog een electrische kachel te schakelen via een relais. 9kw vermogen kost je 133 euro, zeg 200 euro met wat control logic. En uiteraard kijken dat je PV vermogen beperkt wordt.

• Mistacal
Wolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Klopt, maar je hebt in ieder geval een flinke capaciteit voor situaties waarbij er teveel stroom is op het net.

Voor teruglevering (icm zonnepanelen) is Balans wel nog maar één van de weinige partijen die een bijdrage kunnen leveren aan netstabilisatie.
Voor de prive eigenaren een plausibele tussenstap, voor mij als lease rijder nietszeggend.

__/`\__/`\__

• MertijnW
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:32:
[...]

Ik heb de Tennet HACS ook eens geïnstalleerd.
Die toont de MID price en de DOWNWARD price.
Tenergy geeft bij afnemen ook de Downward price; onbalansmarkt toont alleen de MID price.
We betalen hoogstwaarschijnlijk toch de Downward price.
[Afbeelding]

edit:
Wacht... ik DENK dat het zo is:

onbalansmarkt: (nu)
MID prijs
We krijgen EN betalen deze prijs bij resp. export en import.
2 cent opslag export, 2 cent opslag import betalen we aan balans energie.
Zeer volatiel; er kan ook een hele dag geen reet gebeuren.

aFRR: (straks)
UPWARD prijs voor invoeden (export)
DOWNWARD voor afnemen (import)
Er is ook een vergoeding voor het beschikbaar ZIJN. (Balans reserveert energie uit onze accu's)
Wij krijgen (slechts) 30% van die opbrengsten
het voordeel: het is planbaar en we zijn veel minder in het ongewis, en Balans energi weet vooraf exact hoe lang een activatie gaat duren / nodig is / teveel is
Voor die diensten is er geen opslag per kWh.

edit edit:
Ik vind het erg lastig inschatten hoe die vergoedingen liggen, maar het zal neem ik aan, aan balans energie uitbetaald worden als EUR x,xx X beschikbaar aantal MW per uur. Daar krijgen wij dan weer 30% van.
Stel BE kan op die manier 500.000 per jaar omzetten met 300 systemen, dan hebben wij elk 500.000/300*30%=500 euro per jaar. (voor beschikbaar zijn)
Dat zal ook met bids / tenders gaan lijkt me. Waaruit dan dat tarief rolt.

edit edit eit:
Copilot eens gevraagd hoe dat zit. (Let op AI antwoord)

[...]

Nou als ook dat klopt, dan kunnen onze vergoedingen overal tussen de 300 en 1500 euro per jaar zitten schat ik in.
Nee, het klopt niet helemaal wat je zegt. De prijzen die je hier ziet zijn de marginale activatieprijzen uit de balanceringsmarkt (dus de duurste nog net geactiveerde biedingen), en die worden door TenneT gebruikt om de onbalansprijs te bepalen. Dat zegt op zichzelf niks over wat individuele BSP’s precies verdienen of betaald krijgen per asset, want die hebben hun eigen biedingen en contracten met TenneT.

De 'Upward' prijs is bedoeld om een tekort aan vermogen op te lossen (meer productie / minder verbruik). De 'Downward' prijs is bedoeld om een overschot op te lossen (minder productie / meer verbruik). De 'Mid' prijs is meer een neutrale referentieprijs die daar tussenin ligt. Die 'Mid' prijs is vooral in het leven geroepen voor momenten dat er weinig volume is en de markt wordt bepaald door enkele extreme biedingen; dan werkt hij als een soort dempingsmechanisme. Er zit een hele berekening en gedachte achter, maar dat kun je terugvinden in de documentatie van TenneT en ENTSO-E.

Het proces gaat ongeveer zo:
  1. Eerst activeert TenneT de aFRR (automatisch, elke paar seconden): dat gebeurt op basis van de biedladder met activatieprijzen.
  2. Als dat niet genoeg is, dan activeert TenneT de mFRR (handmatig, meestal per kwartier of in blokken).
De onbalansprijs die wij als markt zien, wordt bepaald door de duurste bieding die op dat moment nodig was (of die nu uit aFRR of mFRR komt). De prijzen die individuele partijen uiteindelijk krijgen of betalen, komen uit hun eigen biedingen bij TenneT en kunnen dus per BSP verschillen, afhankelijk van wanneer en tegen welke prijs ze zijn geactiveerd.

Daarnaast krijg je, zoals je zelf ook al aangeeft, bij aFRR (en ook bij mFRR overigens) niet alleen betaald voor activatie, maar ook voor het beschikbaar houden van capaciteit (capacity payment).

• _eLMo_
  • Niet online
Mistacal schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Voor de prive eigenaren een plausibele tussenstap, voor mij als lease rijder nietszeggend.
Ook voor lease rijders mogelijk, zelf je laadpaal aanschaffen, tarief bepalen, en de laadpas van de baas gebruiken. Niks mis mee.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:26

[Afbeelding]
Ik zie de Balans-batterij daarom vooral als een verlaging van mijn maandelijkse lasten (na de initiële investering). Dit verschil kun je uiteraard ook maandelijks beleggen. Ik beleg zelf ook en zie de batterij als een mooie spreiding en aanvulling op mijn portfolio. Zeker nu ik een mooi vermogen heb opgebouwd, heb ik meer behoefte aan diversificatie.

Helaas zijn er nog veel factoren die onzeker zijn, maar dat geldt in feite ook voor beleggen.

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Nee, het klopt niet helemaal wat je zegt. De prijzen die je hier ziet zijn de marginale activatieprijzen uit de balanceringsmarkt (dus de duurste nog net geactiveerde biedingen), en die worden door TenneT gebruikt om de onbalansprijs te bepalen. Dat zegt op zichzelf niks over wat individuele BSP’s precies verdienen of betaald krijgen per asset, want die hebben hun eigen biedingen en contracten met TenneT.

De 'Upward' prijs is bedoeld om een tekort aan vermogen op te lossen (meer productie / minder verbruik). De 'Downward' prijs is bedoeld om een overschot op te lossen (minder productie / meer verbruik). De 'Mid' prijs is meer een neutrale referentieprijs die daar tussenin ligt. Die 'Mid' prijs is vooral in het leven geroepen voor momenten dat er weinig volume is en de markt wordt bepaald door enkele extreme biedingen; dan werkt hij als een soort dempingsmechanisme. Er zit een hele berekening en gedachte achter, maar dat kun je terugvinden in de documentatie van TenneT en ENTSO-E.

Het proces gaat ongeveer zo:
  1. Eerst activeert TenneT de aFRR (automatisch, elke paar seconden): dat gebeurt op basis van de biedladder met activatieprijzen.
  2. Als dat niet genoeg is, dan activeert TenneT de mFRR (handmatig, meestal per kwartier of in blokken).
De onbalansprijs die wij als markt zien, wordt bepaald door de duurste bieding die op dat moment nodig was (of die nu uit aFRR of mFRR komt). De prijzen die individuele partijen uiteindelijk krijgen of betalen, komen uit hun eigen biedingen bij TenneT en kunnen dus per BSP verschillen, afhankelijk van wanneer en tegen welke prijs ze zijn geactiveerd.

Daarnaast krijg je, zoals je zelf ook al aangeeft, bij aFRR (en ook bij mFRR overigens) niet alleen betaald voor activatie, maar ook voor het beschikbaar houden van capaciteit (capacity payment).
m.a.w. Het exacte tarief dat we momenteel betalen is niet geheel duidelijk.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:30
_eLMo_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ook voor lease rijders mogelijk, zelf je laadpaal aanschaffen, tarief bepalen, en de laadpas van de baas gebruiken. Niks mis mee.
Bovendien kun je hier vaak behoorlijk leuk op verdienen als je jouw "publieke" laadpaal tegen dezelfde tarieven wegzet als pak em beet de drie dichtsbijzijnde laadpalen. 50ct/kwh winst is niet ongehoord, zeker als je een beetje slim kunt sturen. ;)

• Mistacal
scoobs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Bovendien kun je hier vaak behoorlijk leuk op verdienen als je jouw "publieke" laadpaal tegen dezelfde tarieven wegzet als pak em beet de drie dichtsbijzijnde laadpalen. 50ct/kwh winst is niet ongehoord, zeker als je een beetje slim kunt sturen. ;)
Dat klinkt mooier dan het is en ligt helemaal aan de werkwijze van de werkgever. Ik woon op een hofje en dus geen "publieke" laadpaal.

Ook zit ik, vanwege integriteit, niet te wachten om over de rug van de werkgever te verdienen. Ja het klinkt leuk als ik mijn stroom van 5 cent in de auto stop en vervolgens 30 cent van de werkgever krijg.

Deze discussie gaat binnen ons bedrijf en elder nu steeds vaker lopen. Hoe om te gaan met dynamische tarieven, zonnestroom in de leaseauto en nu dus ook goedkoop ingekochte stroom in de batterij. Het is een zeer complexe situatie voor ons wagenparkbeheer hoe ze dit moeten inregelen.

Zelfs gaat het voor mij nog verder gezien mijn auto ook v2g en v2h kan. Hoe gaan we daar dan mee om. Ja dure laadstroom van Ionity thuis verbruiken vind de bass niet leuk maar wat als mijn eigen zonnestroom in de auto zit? En wordt er mee betaald aan de inversteringen die ik doe om zo goedkoop mogelijk voor de baas te laden, etc etc etc

[ Voor 14% gewijzigd door Mistacal op 08-01-2026 12:56 ]

__/`\__/`\__

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste