xxander968 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:42:
[...]
Alles afrekenen op onbalans kan toch niet? Disclaimer: dit is een aanname, maar zover ik weet is er niet altijd onbalans. Als die stelling waar is val je op uur/kwartierprijzen terug. Bij onbalans kan BE reageren en dan is het de onbalans prijs, mits regeltoestand 2 niet geactiveerd wordt. Dan komt er weer een andere prijs. Maar zelfs als er onbalansactivatie is zal deze prijs niet voor iedereen gelden. Alleen bij de accu’s die meegedaan hebben in die activatie zal dat zo zijn, lijkt me.
Dat ligt weer aan de definitie/toepassing van onbalans. Op de
EPEX markt heb je Day-ahead, waarbij de prijs de dag ervoor wordt vastgesteld. Dit zijn de prijzen die je ziet bij
dynamische aanbieders.
Daarnaast heb je op de EPEX ook intraday handel, waarbij gedurende de leveringsdag tot 5 minuten voor levering nog contracten worden gesloten. Dit is technisch geen onbalans overigens, maar wederom: hoe strikt is die definitie momenteel bij ons?
Bij BE denken wij natuurlijk gauw aan aFFr onbalans, maar dat is nog niet actief en kan het dus eigenlijk niet zijn.
EDIT: Het is voor mij ook allemaal nieuwe materie en ben mij nog aan het inlezen. Op
Tibber vond ik een mooie uitleg onder het kopje "Grid Rewards-markten". Er is dus ook een mechanisme (geen markt) die ze onbalansmarkt (

)noemen.
Onbalansmarkt - Real-time mechanisme (niet echt een markt)
Anders dan de andere markten is dit geen handelsmarkt, maar een slim beloningssysteem van TenneT om het stroomnet in balans te houden.
Doel: Partijen financieel belonen of belasten op basis van hun bijdrage aan de balans van het stroomnet.
Hoe het werkt: TenneT publiceert continu de actuele onbalansprijzen. Tibber kan als slimme speler bewust afwijken van de geplande energieafname wanneer dit het systeem helpt én financieel gunstig is
Dus @
xxander968 , er is wel degelijk 24/7 een prijs op die 'onbalansmarkt'.
Het lijkt allemaal simpel maar er zijn zoveel uitzonderingen. Persoonlijk vind ik het vooral grappig om te lezen hoeveel tweakers zitten te popelen om het systeem te optimaliseren terwijl balans wil dat we gewoon energie gebruiken zoals we altijd deden en hen vertrouwen dat zij hun best doen om een optimale prijs te behalen. En dat kost nog even tijd.
Dat is natuurlijk Tweakers eigen

Hopelijk komt de duidelijkheid snel want als je 'gewoon je ding doet' en per ongeluk je auto gaat laden als de 'onbalansprijs' op 4 euro/kwh zit ben je snel genezen.
[
Voor 21% gewijzigd door
Wolly op 06-01-2026 10:21
]