Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 39 ... 56 Laatste
Acties:

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:05

dof

Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Begrijp het toch niet helemaal, volgens de website zorgt juist de ATS voor de omschakeling. Jij zegt dat het al werkt zonder de ATS?
Ja, de Website is niet juist, of niet duidelijk.
Zie ook deze post en deze van @FvD

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
dof schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Ik zie twee separate kabels uit de Mid meter komen, dat lijkt me verwarrend. Toch?
Nee hoor
Dat is hoe de niet off-grid wordt aangesloten. (schematisch dan)
En in geval van off-grid wordt hij juist daar gesplitst.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ruCVe9H9mmUF4lK2XZknWoekNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pU4QsAVs6jvSEm6pqZz7NZ8E.png?f=fotoalbum_large

En daar komt dus ook die 63A vandaan.
Hij dient (interpretatie) hoofdzakelijk als last scheider. Als overstroombeveiliging kan ik er net zo goed een gebakvorkje tussen knopen. Aan de Gridzijde wordt immers ook geen 63A toegepast maar een C25 alamat.

Gevoelsmatig zou ik zeggen: als alles verder in de groepenkast hangt, en niet naast de omvormer, dan lekker voor twee werkschakelaars gaan. (visueel) Duidelijk, en vooral ondubbelzinnig. Voor de zekerheid kan er dan nog een C40 automaat tussen, dan dient het nog enigszins een veiligheidsdoel. (zij het theoretisch)

(Ik neig naar geheel weglaten in geval van werkschakelaars)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 19:06 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:24
Zo dat zijn wat berichten bij elkaar })

Even terug naar de disclaimer: iets met heb het niet ontworpen ect.. maar ik neem het niemand persoonlijk ik wil voor iedereen de mooiste installatie :7
dof schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Ja, de Deye kun je ontkoppelen via de ATS en de C25 automaat. Er zit geen aardlekschakelaar in de kast.

Voorzover ik van @epicfailguy23 weet zit er geen werkschakelaar (buiten het off-grid kastje) tussen, ook nergens bij andere off-grid's gezien. Bij @epicfailguy23 nu voor het eerst die 63A i,p,v, 40A schakelaar gezien. Maar dat kan ook een pragmatische (zonder meerkosten een zwaardere) of ervarings (zijn toch wat te licht?) keuze zijn.

Die eerste C25 automaat (na de slimme meter) zit er bij alle off-grids, en werd door Don ook een "..."doortikkertje" van de netbeheerder ..." genoemd.
Er zitten GEEN werkschakelaren buiten de extra groepenkast (behalve voor de accu's)
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ik denk dat het verschil in uitvoeringen te maken heeft met "al doende leert men" en de verschillende installateurs? Het eerste argument is nog te begrijpen, maar je zou mogen verwachten dat de installateurs wel met dezelfde instructies en schema's (op papier) op pad worden gestuurd.

Is het eigenlijk wel zo dat de noodstroom automatisch wordt geactiveerd bij stroomstoringen op het net?
Er werdt inderdaad aangegeven dat er zaken wijzigen als er nieuwe inzages komen, ik kan wel melden dat bij mij alle N's overal meegeschakeld worden.
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:21:
@epicfailguy23 Die eerste 25A automaat 'hoofdschakelaar' noemen is wel echt verwarrend.
Sowieso doet ie (volgens mij) daar niets. Ik zou hem uit de tekening halen.

Zitten er in jouw setup werkschakelaars opgenomen?
Want ik 'verdenk' dat daar die 63A voor 'dient'. Hij beveiligt verder niets behalve dat ie als lastscheider kan fungeren. Dan zou het logischer zijn dat dat een hoofdschakelaar is en geen automaat. Maar dan verwacht ik zo'n zelfde grid-zijdig van de omvormer.
Als ik de close-ups bekijk, dan kun je nu alleen middels de ATS en de aardlekautomaat de deye aan beide zijden geheel ontkoppeld krijgen.
@dof zit er niet nog een extra AC werkschakelaar buiten de kast?
Aangezien ze voor mijn bestaande hoofdschakelaar zijn gaan werken is dit de nieuwe hoofdschakelaar
de 63A zijn inderdaad de vervangende werkschakelaren.
Er zit in de extra groepenkast ook zelf een hoofdschakelaar (rood) voor 63A --> geen beveiliging
[...]

Begrijp het toch niet helemaal, volgens de website zorgt juist de ATS voor de omschakeling. Jij zegt dat het al werkt zonder de ATS?

[...]
de 'ATS' van BE staat ook op manueel, en is alleen om de Deye te omzeilen als hij stuk is (want dan heeft mijn woning ook geen spanning) -O-
[...]

[...]
ATS zit er officeel in, in de Deye :X en de 'losse' vanaf nu MTS (8> te noemen voor terug naar grid te schakelen. De MTS meet ook niet de loads aan alle zijdes. dus automatisch zal deze het nooit doen.

TLDR, ATS = MTS en maar 1 functionele beveiliging in de extra groepenkast -O- Die is voor de Deye een C25 (achter al 2 C25) waarvan 1x zonder N >:) O-)

• paQ
Ja, ik heb ook al diverse varianten en uitvoeringen gezien.
C63, C32, alleen (?) twee werkschakelaars. Het is niet eenduidig.

Even over die "ATS" in het algemeen nog. Hij hoeft er niet tussen he. Alleen als wat mis gaat met de omvormer heb je helemaal geen stroom meer. Maar zolang er niks stuk gaat, heb je hem niet nodig.
Zit je dan met je off-grid optie :+ Heb je geen off-inverter functie meer.

Een component zo aansluiten dat het zijn functie niet dient vind ik niet OK eigenlijk. Dat geldt zowel voor de schijnveiligheid van een C63 automaat als van een ATS die niet "A" doet. Vergeet niet: we hebben pagina's gediscussieerd over hoe niet-selectief de C25 alamat was :+

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 20:36 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:38

The Legend

*Plop*

Nu we dit weer hebben afgetikt: is iemand al verder gekomen met de BTW teruggave? :P Ik zie op de website van De Centrale geen vermelding meer van het door hun eerder genoemde 15 euro per kWh ‘forfait’. Zouden ze iets anders hebben bedacht?

Ik ben toch malle pietje niet!

• epicfailguy23
Ik zojuist letterlijk de blauwe envelope dichtgelikt om op de bus te doen :7

Heb ervoor gekozen om (paar weken terug) een BTW nr aan te vragen.
Die is binnen. ik moest nu aangifte doen over 2025.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• The Legend

The Legend

*Plop*

epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:58:

***members only***
Hoe heb je bepaalt welk deel privé is en welk deel -zakelijk en welke verdeling heb je aangehouden? Of hoeft dat nog niet in deze stap?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan doe ik een duit in het zakje mbt de Flevo subsidie (vanaf 12 januari) :)
In principe voldoet de BE batterij niet aan de voorwaarde van 5-20kWh waar je €750-1250 voor kan krijgen.
Don heeft aangegeven dat hij wel iets wil doen, bijvoorbeeld een andere omschrijving.
Echter biedt BE in beginsel 48,2kWh aan en kan 16kWh alleen als aanvulling.
Bij de beoordeling verwacht ik dat ze bij BE gaan kijken wat voor systeem het is, ze stellen ook eisen betreffende wanneer je wel en niet mag laden of terugleveren :|
@blue eyes zou hier nog navraag over doen, maar dat schiet niet op O-)

Aangezien de btw terug net zo veel oplevert kan ik dat beter doen, al hoop ik dat het met een uitkering geen probleem wordt in de zin dat ik een extra inkomen zou hebben.
M'n broer (met uitkering) heeft dit begin 2025 met een andere thuisbatterij gedaan en heeft niets gehoord van zijn gemeente, dat geeft hoop.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• epicfailguy23
The Legend schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Hoe heb je bepaalt welk deel privé is en welk deel -zakelijk en welke verdeling heb je aangehouden? Of hoeft dat nog niet in deze stap?
Deze moet je volgens de belasting dienst uit je 'eigen' systeem halen.

Ik heb via de solmann intergratie en HA eruit weten te vissen dat in 2025 (wel helemaal 12dagen) 81% eigen verbruik had, iets met auto veel laden ect..

Echter... als je BTW terugvraagt doe je dit met een afschrijving van 5jaar, dus over het gehele bedrag ex btw, gedeeld door 5, daar dan eigen verbruik x afgedragen btw (zie reken link) en zelfs met 81% of 35% eigen verbruik kom je uit op 10tjes werk.

De truuck is dan ook om ZSM (volgende Quartaal :9 ) als je de btw terug vraagt om de KOR in te gaan. anders kun je over 5jaar alsnog de gehele BTW terug betalen aan de belastingdienst.

Mooie is van de KOR, als je meer dan 500euro/jaar BTW verschuldigd bent moet je alsnog afdragen, maar ik verwacht niet dat we >2500Euro per jaar verdienen (zakelijk) aan de batterij. Als dat wel zo is betaal ik graag de BTW erover :+

Stappenplan: https://www.eigenhuis.nl/...isbatterij-wanneer-en-hoe
Extra info BLD: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
KOR: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

[ Voor 9% gewijzigd door epicfailguy23 op 02-01-2026 21:23 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:46
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:18:
Dan doe ik een duit in het zakje mbt de Flevo subsidie (vanaf 12 januari) :)
In principe voldoet de BE batterij niet aan de voorwaarde van 5-20kWh waar je €750-1250 voor kan krijgen.
Don heeft aangegeven dat hij wel iets wil doen, bijvoorbeeld een andere omschrijving.
Echter biedt BE in beginsel 48,2kWh aan en kan 16kWh alleen als aanvulling.
Bij de beoordeling verwacht ik dat ze bij BE gaan kijken wat voor systeem het is, ze stellen ook eisen betreffende wanneer je wel en niet mag laden of terugleveren :|
@blue eyes zou hier nog navraag over doen, maar dat schiet niet op O-)

Aangezien de btw terug net zo veel oplevert kan ik dat beter doen, al hoop ik dat het met een uitkering geen probleem wordt in de zin dat ik een extra inkomen zou hebben.
M'n broer (met uitkering) heeft dit begin 2025 met een andere thuisbatterij gedaan en heeft niets gehoord van zijn gemeente, dat geeft hoop.
BE zijn bron is een paar weken met verlof ;)
En ze zit er ook verder vandaan dan dat ik dacht, heb geen hoop op deze bron :D

(ja - verwarrend; iedereen noemt mij BE op diverse fora, in deze thread onhandig :D :D

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 02-01-2026 22:25 ]

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Echter... als je BTW terugvraagt doe je dit met een afschrijving van 5jaar, dus over het gehele bedrag ex btw, gedeeld door 5, daar dan eigen verbruik x afgedragen btw (zie reken link) en zelfs met 81% of 35% eigen verbruik kom je uit op 10tjes werk.
Als ik de site van de BD letterlijk lees hoef je in Q1 tm Q3 helemaal geen prive gebruik op te geven :+
Rekent u de batterij tot uw bedrijfsvermogen én vraagt u alle btw terug? Als u de thuisbatterij daarna ook privé gebruikt, dan moet u btw betalen over dit privégebruik. In de laatste btw-aangifte van het jaar geeft u deze btw aan.

• epicfailguy23
Klopt, maar ik ben in 2025 officeel ondernemer geworden :7 Dus ik moet aangeven as it is. als ik volgens die berekening ga kijken naar 81% eigen gebruik of 35% eigen gebruik maakt het niet veel:

Voorbeeld:
6500 (ex btw) / 5 =1300
1300*0,81*0,21(btw afdracht consument) = 221.13
1300*0.35*0.21 = 91.55

Verschil van 140Euro op 7865 incl btw = 1365 euro btw totaal (die je terug krijg), dus je krijg OF 1144 (81%) terug of 1273 (35%) verschil van 129 euro. maar ik kan bij een audit zeggen dat ik het juist hebt gedaan.

disclaimer: dit zijn voorbeeld bedrag en niet de echte bij mij, ik had meer BTW terug te vragen omdat ik stel dat de gehele installatie nodig is, dus offgrid ect.

• epicfailguy23
+ wat ik meen te herrinneren is dat je 8weken na installatie die BTW moet terug vragen als ondernemer anders gaat de vlieger ook niet op. (weet niet 100% zeker, maar een late gedachte spinsel) en je wilt zsm naar de KOR, dus het kwartaal na de BTW teruggave. dus ik denk niet dat je tot eind 2026 hebt :X

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:23
epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:58:

***members only***
Heb je bericht gekregen dat je aangifte moet doen? Of moet je daar zelf alert op zijn?

• zunrob
epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:50:
+ wat ik meen te herrinneren is dat je 8weken na installatie die BTW moet terug vragen als ondernemer anders gaat de vlieger ook niet op. (weet niet 100% zeker, maar een late gedachte spinsel) en je wilt zsm naar de KOR, dus het kwartaal na de BTW teruggave. dus ik denk niet dat je tot eind 2026 hebt :X
Oei, dat hoop ik niet. Waar heb je dat gelezen?

• The Legend

The Legend

*Plop*

@epicfailguy23 hoe lang duurde het voordat je bericht kreeg van de BD dat je als ondernemer voor de BTW was aangemeld? Dat formulier heb ik de week voor de kerstvakantie op de post gedaan, maar nog niks gehoord.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:41
zunrob schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:04:
[...]

Heb je bericht gekregen dat je aangifte moet doen? Of moet je daar zelf alert op zijn?
Krijg je bericht van

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:11:
[...]

Klopt niet, je kan als je de fout ontdekt gewoon een supletie aangifte doen.
Zie https://www.belastingdien...geren/aangifte_corrigeren

• epicfailguy23
zunrob schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:04:
[...]

Je krijgt een bericht (de bekende blauwe envelop)
The Legend schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:35:
@epicfailguy23 hoe lang duurde het voordat je bericht kreeg van de BD dat je als ondernemer voor de BTW was aangemeld? Dat formulier heb ik de week voor de kerstvakantie op de post gedaan, maar nog niks gehoord.
Ik heb de brief ongeveer op dezelfde tijd op de post gedaan. Maar het kan een week of 6duren voordat je reactie hebt. Ik kreeg eind december al bericht dat ik aangemeld was.
zunrob schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:11:
[...]

Bij de eerste aanmelding voor btw ondernemer voor thuis accus, ik zal even in de administratie terug duiken om dit te controleren. Maar in de blauwe brief moest ik dit voor 31-1 gedaan hebben. Maar wat @Wolly aangeeft je kan later corrigeren.

Daarmee moet ik wel zeggen: belastingen is totaal niet mijn expertise en ik doe gewoon netjes wat de brieven en formulieren vragen :| ofja.. ik laat het Epicfailwife doen, dan doet die de spreekwoordelijke ook eens iets voor de batterij :> :+

• epicfailguy23
I stand corrected en excuses voor de ruis.. volgens site van de BD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4ZaEG-NIKsXGjlxeHxXeR7zo_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n724S3GU3yVOdgcWuErPCTg9.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt tot 6mnd na eerste jaar installatie

• zunrob
epicfailguy23 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:30:
I stand corrected en excuses voor de ruis.. volgens site van de BD:
[Afbeelding]

Je hebt tot 6mnd na eerste jaar installatie
Dank, ik schrok al! Zie dat er vandaag een blauwe envelop aankomt!

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-02 14:06
Vergeet ook niet als ( kleine)ondernemer om binnen 3 maanden EIA (Energie Investering Aftrek) aan te vragen bij RVO.nl
Onder nummer 251118 staat de accu vermeld op de energielijst. 40% extra aftrek bovenop de normale afschrijving.

• Wolly
  • Niet online
E-Transitie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:42:
Vergeet ook niet als ( kleine)ondernemer om binnen 3 maanden EIA (Energie Investering Aftrek) aan te vragen bij RVO.nl
Onder nummer 251118 staat de accu vermeld op de energielijst. 40% extra aftrek bovenop de normale afschrijving.
Bestemd voor:
stationaire opslag van elektrische energie,
en bestaande uit:
accu die geen lood bevat met een vermogen van ten minste 5 kW en een capaciteit van ten minste 15 kWh, (eventueel) stroom/spanningsomvormer, (eventueel) regelsysteem. Accu’s van (interne) transportmiddelen2 komen niet in aanmerking.
De accu moet aangesloten zijn op een duurzame energieopwekinstallatie met een opgesteld vermogen van meer dan 15 kW, zowel de energieopwekinstallatie als de accu hebben dezelfde aansluiting op het elektriciteitsnet.
Dan moet ik er nog wat panelen bijleggen.

• paQ
Wolly schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:48:
[...]

[...]

Dan moet ik er nog wat panelen bijleggen.
Hmmm da's best nog een interessante optie eigenlijk.
2800Wp te kort.
Tenzij ik de strings wat uitbreid.

• epicfailguy23
Hmm, ik zit rechtstreeks op de deye aangesloten met de panelen. Deye levert maximaal 12kW. Heb er 12kWp aan panelen aan liggen. Dus ben bang dat die vlieger niet op gaat wel? En de batterij levert dit vermogen toch niet? eenheden door elkaar gehaald 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door epicfailguy23 op 03-01-2026 12:04 ]

• epicfailguy23
E-Transitie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:42:
Ik zie dat de aanvraag tot eind 2025 kan. Dus ik weet niet of die vlieger nog op gaat.

https://eiffelsubsidies.nl/subsidies/eia/

[ Voor 4% gewijzigd door epicfailguy23 op 03-01-2026 12:17 ]

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:14
epicfailguy23 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Ik zie dat de aanvraag tot eind 2025 kan. Dus ik weet niet of die vlieger nog op gaat.

https://eiffelsubsidies.nl/subsidies/eia/
Zie hem wel terug in de 2026 EIA energielijst.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

epicfailguy23 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:01:
Hmm, ik zit rechtstreeks op de deye aangesloten met de panelen. Deye levert maximaal 12kW. Heb er 12kWp aan panelen aan liggen. Dus ben bang dat die vlieger niet op gaat wel? En de batterij levert dit vermogen toch niet? eenheden door elkaar gehaald 8)7
Hang gerust 15,6kWp aan de Deye (volgens de specsheet).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Hmmm da's best nog een interessante optie eigenlijk.
2800Wp te kort.
Tenzij ik de strings wat uitbreid.
Ga je dat nog redden dan?
Voor deze kosten vraagt u EIA aan binnen 3 maanden nadat u de koopovereenkomst heeft gesloten. Dit is het moment waarop u een opdracht heeft gegeven of een bestelling heeft gedaan.

Ga altijd uit van de datum van de koopovereenkomst. En dus niet van de offerte-, factuur- of betaaldatum. Als u de aanvraag te laat doet, loopt u het belastingvoordeel mis.
https://www.rvo.nl/subsid...eia/ondernemers/aanvragen

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 03-01-2026 12:46 ]

• paQ
Nee da's te laat. En vergt ook wel erg veel na-verrekening zakelijk vs prive.

• WouteruitTB
Ben mij aan het verdiepen in deze setup en heb al veel info gelezen. Wat ik nog niet helemaal snap, stel de batterij wilt laden maar je hebt ook 2a3 grootverbruikers zoals warmtepomp en wasmachine & droger aan en je wilt ook de EV laden. Wat gebeurt er dan? stopt de batt. met laden of gaat deze minder hard laden/stopt de EV of knalt er een zekering? vind (ont-)laden met 12kWh snel veel met maar 3x25A aansluiting.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:56
WouteruitTB schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:17:
Ben mij aan het verdiepen in deze setup en heb al veel info gelezen. Wat ik nog niet helemaal snap, stel de batterij wilt laden maar je hebt ook 2a3 grootverbruikers zoals warmtepomp en wasmachine & droger aan en je wilt ook de EV laden. Wat gebeurt er dan? stopt de batt. met laden of gaat deze minder hard laden/stopt de EV of knalt er een zekering? vind (ont-)laden met 12kWh snel veel met maar 3x25A aansluiting.
De DEYE is zo ingericht dat hij de net aansluiting voor maximaal 16 kW gebruikt zowel voor laden als ontladen. Dus als je bij een laadactivatie al bijvoorbeeld 14 kW verbruikt voor een laadpaal en een ander apparaat zal hij met maximaal 2 kW de accu opladen.

Edit: ter verduidelijking nog een plaatje met het vermogen, links in de avond ben ik de auto aan het laden. Je ziet dat de power naar de accu(geel) minder hoog(4kW) is als later in de nacht(11-12kW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eB3EtxtHXAqf21SFaefNEmnn8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vb9es3VgxqrDrDdeDMsWTM23.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door jeeedeee op 03-01-2026 20:54 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maar je laadpaal doet ook vaak aan load-balancing, hoe gaat dat in de praktijk bij mensen, gaan ze heen en weer elkaar excuses aanbieden en weer harder/zachter? Of is de Deye bewust heel traag met weer opvoeren van vermogen om een ander apparaat de kans eerst te geven, of andersom?

En worden er laadpalen ondersteunt (in de toekomst) met Deye, dat ze iets van communicatie/handigheid hebben ipv elkaar tegen werken of 1 van beide op "dom" zetten.

Ik heb een laadpaal die mij toch niet bevalt, dus nu een nieuwe kopen die makkelijk mee gaat met de laadacties van Deye zonder in HA teveel te hoeven kloten zou fijn zijn. Ik heb HA, maar ben er geen expert in.
Huidige is dat de Tesla zelf met Tibber is geintegreerd en zelf weet wanneer hij moet laden ergens komende 24 uren. Met BE is die integratie er niet verwacht ik, maar zie je wel de dynamische prijzen zoals bij Tibber 24 uren vooruit? Dat je dan opvraagt en de auto "smart" gaat laden met wat simpele HA commando's?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het simpele antwoord is nee, je kunt niet goed met dezelfde zekerheid als de epex-prijzen zien tegen welk tarief de accu gaat laden. Dat is gewoon in zekere zin een black box. En dat wordt denk ik nog meer het geval als aFRR gaat draaien. Het is een beetje een leap of faith wat dat betreft, maar als de resultaten kloppen of het BE Dashboard, dan heb ik van 16/12 tot op heden goedkoper stroom ingekocht dan met m’n oude vaste contract.

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:15

ede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkM6qJmT4rOJZud88e4nc7a67eQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndVXmGNhafL3xHFKVRkkz5pO.png?f=fotoalbum_large

• paQ
jeeedeee schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:46:
[...]

De DEYE is zo ingericht dat hij de net aansluiting voor maximaal 16 kW gebruikt zowel voor laden als ontladen. Dus als je bij een laadactivatie al bijvoorbeeld 14 kW verbruikt voor een laadpaal en een ander apparaat zal hij met maximaal 2 kW de accu opladen.
Kleine nuance dat ook met teruglevering de Deye max 12kW kan terugleveren. Eventuele rest zal dan uit AC aangesloten PV moeten komen.

Hoe dat uitpakt zien we wel over een maand of 3.

• blue eyes
Gaat wel hard alweer, gisteren al 4300 watt opwek gemeten :D

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hier ook zo’n resultaat voor 2 januari, vermoed dat die dag nog wel wat wordt bijgesteld. Ik zie dat jouw prijs per kWh trouwens dubbel dat van mij is, in positieve zin dit keer aangezien jij kennelijk 50 cent per ingekochte kWh hebt gekregen :P

• paQ
blue eyes schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:37:
Gaat wel hard alweer, gisteren al 4300 watt opwerk gemeten :D
Schuine dak presteert prima hier! Platte dak dikke laag sneeuw. En ik durf er eigenlijk niets aan te doen. 5 rijen die aan weerskanten 15 cm van de dakrand liggen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:37:
Gaat wel hard alweer, gisteren al 4300 watt opwerk gemeten :D
Afwerken lees ik wel eens, wat is opwerk? :+

• paQ
Eens kijken of dit een beetje overeenkomt met de nacalculatie van BE overmorgen.
Ik meet sinds vanochtend elke minuut de geïmporteerde/geëxporteerde energie, en zet dat af tegen het onbalanstarief van die minuut.

HA rekent op basis van de epex prijs
en rechts beneden in de hoek van mijn eigen grafiek dus het totaal volgens BE inkoop. (als het goed is)
Dit is vandaag t/m 11:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BohatrMmjK0mFtkik7sQ7cKALs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ebh7AurDjV24lZDLQtOmN4Xc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FBMcEdOoyR1K_zcooIE8zW-45U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWjqRwpezXH4VTFakqISjXPv.png?f=fotoalbum_large

Dit zou dus nu een 'terugbetaling' van EUR 1,24 moeten opleveren (all in)

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
@paQ goed idee! Je komt er denk ik nog niet helemaal zo omdat het afrekenen als het goed is tegen Tennet's verrekenprijs gebeurt. Per kwartier wordt daarvoor de hoogste absolute prijs (en soms nog meer) gehanteerd, tenzij er een regeltoestand 2-situatie was, dan betaal je dat tarief voor geleverd min afgenomen.
Ter referentie, rond de piekuren op 2 januari zag je dat best aardig terug. Hiervan mis je dan met rekenen op minuutbasis een deel van de opbrengst (en kosten tijdens regeltoestand 2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNYbWXxZc9pXpc7tDWQbd7Zzf6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JWryL4xa1Ah5L7vMHBTajkvW.png?f=user_large

• 0xygen500
02-01-2026 is bij mij nog leeg...

[ Voor 3% gewijzigd door 0xygen500 op 04-01-2026 11:47 ]

• paQ
Leftblank schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:36:
@paQ goed idee! Je komt er denk ik nog niet helemaal zo omdat het afrekenen als het goed is tegen Tennet's verrekenprijs gebeurt. Per kwartier wordt daarvoor de hoogste absolute prijs (en soms nog meer) gehanteerd, tenzij er een regeltoestand 2-situatie was, dan betaal je dat tarief voor geleverd min afgenomen.
Ter referentie, rond de piekuren op 2 januari zag je dat best aardig terug. Hiervan mis je dan met rekenen op minuutbasis een deel van de opbrengst (en kosten tijdens regeltoestand 2).
[Afbeelding]
Naja, de waardes die je krijgt zijn sowieso een beetje mosterd na de maaltijd soms.
Maar ik verwacht eigenlijk geen hee grote afwijkingen. Ik ga het gewoon eens monitoren zo.
HA's rekenmethode is ook niet all that. Dan kan ik misschien nog beter die van HW pakken, maar daar heb ik nog een andere opslag in verwerkt vanwege het contract op SAP; die heeft een opslag van maar 0,0085.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 09:43
Ik zie bij toeval dit topic voorbij komen. Zijn hier nog interessant mogelijkheden?
  • Hier liggen 14,52kWp op het dak liggen (44x330WP) Oost, Zuid en West) ik zou nog wel bij kunnen leggen (met wat schaduwvorming)
  • Ik heb een dynamisch contract (privé, dus niet zakelijk)
  • Een kvk (zzp) waar ik op dit moment niet veel omzet op draai (lees enkele €1000 pj), ik doe nog wel btw aangifte per kwartaal.
Ik houdt de thuisaccu ontwikkelingen al langere tijd in de gaten. Ik zoek alleen een gunstig moment qua instappen zowel qua eigen vermogen als aanschafprijs. Mogelijk dat EIA en btw teruggave hierin kan helpen? Alleen zie ik door de bomen het bos even niet meer, met zakelijk en prive regelingen.

Ik zou graag een 3 fase systeem willen met backup bij stroomuitval, Victron bvb. Ik heb nu 3 strings op een SMA 10.0 (O-W polystring op 1 MPP) en 1 string zuid op MPP2. Tot op heden stuur ik puur op dynamische tarieven en niet op eigen verbruik, zowel de laadpaal (2x EV) als wasmachine, vaatwasser en droger.

2025
Opwek12858 kWh
Verbruik13910 kWh
Teruglevering8064 kWh
Eigen verbruikPV 4794 kWh

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 04-01-2026 13:08 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• paQ
@Leftblank Ik zie dat mijn kostensensor exact gelijk registreert (visueel) als de kostensensor van HomeWizard op de P1 meter. Ik pak telkens de statistische waarde van de afgelopen minuut namelijk en dat verreken ik met de onbalans sensor waarde van die minuut.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BCITSg1aD1gXLuW0LPEJkXxqSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fLUJqUUw7WegpuSuskkbs3Rb.png?f=fotoalbum_large

• WouteruitTB
Moeilijke/rare vraag:
Ik heb momenteel een 25kWh zonneplan Nexus thuisbatrerij staan en 6 losse Marstek 5.12kWH batt.(samen dus +/- 30kW.)
Heb daarnaast 2x warmtepomp,EV en veel gebruikers in huis/de loods.
Ook 50 zonnepanelen.
Gebruik nu +/- 100 kWh op een koude dag en heb ik de zomer +/- 50 kWh over.
Jaarverbruik 22k gebruik, 15k opwek
Totaal dus 7k verbruik.

Ik overweeg BE met 64kWh te nemen en de Nexus accu's/omvormer+6xMarstek los te verkopen (denk dat ik dan wat verlies houd maar ga er qua kWh en gemak op vooruit. Ben ZZPer dus 7500 euro in totaal dan.)

Qua terugleverkosten, zonnebonus, heen en weer pompen stroom etc kom ik niet ver qua vergelijken.
Het lijkt dat ik er qua kosten iets op achteruit ga maar wel meer stroom kan gebruiken vanuit de goedkope uren en dus vooral vanaf 2027 een stuk erop vooruit ga (+ ben nu veel handmatig aan het klooien met de Marstek wat ook een hoop tijd bespaard)

Iemand die er iets meer in zit wat zinnigs over te zeggen?

• epicfailguy23
Nou als we 5-8 van zulke activaties hebben per maand vrees ik toch bijna dat ik btw moet gaan afdragen :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00psy91MO1PY32tzUqKr_vWojq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnYfjxxX16JuUGmEeiiuuIl2.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Appie Heijn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:06:
Ik zie bij toeval dit topic voorbij komen. Zijn hier nog interessant mogelijkheden?
  • Hier liggen 14,52kWp op het dak liggen (44x330WP) Oost, Zuid en West) ik zou nog wel bij kunnen leggen (met wat schaduwvorming)
  • Ik heb een dynamisch contract (privé, dus niet zakelijk)
  • Een kvk (zzp) waar ik op dit moment niet veel omzet op draai (lees enkele €1000 pj), ik doe nog wel btw aangifte per kwartaal.
Ik houdt de thuisaccu ontwikkelingen al langere tijd in de gaten. Ik zoek alleen een gunstig moment qua instappen zowel qua eigen vermogen als aanschafprijs. Mogelijk dat EIA en btw teruggave hierin kan helpen? Alleen zie ik door de bomen het bos even niet meer, met zakelijk en prive regelingen.

Ik zou graag een 3 fase systeem willen met backup bij stroomuitval, Victron bvb. Ik heb nu 3 strings op een SMA 10.0 (O-W polystring op 1 MPP) en 1 string zuid op MPP2. Tot op heden stuur ik puur op dynamische tarieven en niet op eigen verbruik, zowel de laadpaal (2x EV) als wasmachine, vaatwasser en droger.

2025
Opwek12858 kWh
Verbruik13910 kWh
Teruglevering8064 kWh
Eigen verbruikPV 4794 kWh
Als je off-grid mee bestelt is dat een dure optie, die functionaliteit zit in de Deye omvormer en kan je met wat hulp veel goedkoper realiseren.
Wat pv betreft kan dat mogelijk direct op de Deye die 15,6kWp aan kan mits goed verdeeld over de mppt's.
Het is dan wel handig als je de pv strings bij de Deye kan brengen.
Zoek wat posts terug naar de btw perikelen als je al een ondernemer bent of vraag het niet terug.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:47
Speedy-Andre schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Wat pv betreft kan dat mogelijk direct op de Deye die 15,6kWp aan kan mits goed verdeeld over de mppt's.
Kleine kanttekening: met wat goed verdelen red je zelfs +/-25kwp, zolang je maar onder de 800Voc blijft op de theoretisch koudste dag, en maximaal 26+13A doet.
Die 15,6kw max DC power is het vermogen wat de omvormer kan verwerken; erboven krijg je clipping. Maar met een typische oost-west opstelling zal dat pas voor gaan komen als je boven de pak em beet 20kwp gaat.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 09:43
Speedy-Andre schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Als je off-grid mee bestelt is dat een dure optie, die functionaliteit zit in de Deye omvormer en kan je met wat hulp veel goedkoper realiseren.
Zoek wat posts terug naar de btw perikelen als je al een ondernemer bent of vraag het niet terug.
Thanks, technisch kan ik de 3 strings prima bij de Deye brengen, mits de Deye polystring ondersteund, het zijn 2 dakvlakken, spiegelbeeld oost-west 2x 16x330WP, zuid zou dan nog 2 panelen uitbreiding moeten hebben om de 15kWP te halen?

Ik heb eerder BTW terug gevraagd voor de PV op mijn vrouw haar naam, incl energiecontract overzetten. Dat is inmiddels alweer een aantal jaren geleden. Dat zouden we nog een keer kunnen doen maar ik vraag mij af hoe het dan weer met EIA zit, omdat ik wel een eigen kvk heb maar zij niet.
scoobs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Kleine kanttekening: met wat goed verdelen red je zelfs +/-25kwp, zolang je maar onder de 800Voc blijft op de theoretisch koudste dag, en maximaal 26+13A doet.
Die 15,6kw max DC power is het vermogen wat de omvormer kan verwerken; erboven krijg je clipping. Maar met een typische oost-west opstelling zal dat pas voor gaan komen als je boven de pak em beet 20kwp gaat.
Ik heb met mijn 10kW omvormer in 4-5 jaar misschien 10-15 dagen gehad dat ie tegen de max aanliep. Dus ik verwacht niet dat dit echt problemen gaat opleveren.
Polystring komt niet boven de 600V uit in ieder geval.

[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 04-01-2026 14:17 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij kan dat idd met de Deye, die heeft aansluitingen voor 3 strings en de 2 die parallel zitten moeten dan identiek zijn waar het hier wel op lijkt.
De string op zuid mag afwijken met een eigen mppt, meer pv kan geen kwaad als de Deye dat slikt.
Blijft over of je binnen de spanning en stroom grenzen blijft.
Er is een Deye topic waar je meer info kan vinden, ik heb het spul nog niet in huis en heb maar 2 strings.

• 0xygen500
epicfailguy23 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:33:
Nou als we 5-8 van zulke activaties hebben per maand vrees ik toch bijna dat ik btw moet gaan afdragen :7
[Afbeelding]
Als ik zo door ga heb ik helemaal geen omzet 😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXtOWYM8IV-1x2pa8A3a2aE7Kfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsrgclqAwAmdAQIy76Cfik4B.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
Dit was mijn resultaat.
Veel hoger gemiddeld tarief, maar dat komt ook door 91 kWh aan import :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ks64szzNO2whi03b2UR59gwNwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oij7LG6TQ8tjTxVrLYjG6umU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdiKvU6vrICLZ1tTPLsAkEAygcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83y9iHswrEIuC5iomLtszn6z.png?f=fotoalbum_large

netto kosten: 1 euro voor de hele dag, en 13 kWh extra SOC

• blue eyes
Komt nu dichtbij ;)

Zo juist de offerte gekregen voor het dynamisch contract.

Geen idee hoe ik die moet plaatsen. 40 euro in de maand is de offerte. Iets met koffie en kijken :D
Het gaat om tientjes - velen zijn mij voor gegaan, stap genomen. Ik ga er maar voor :D

Niet veel anders dan nu. Ik zal toch niet failliet gaan de komende 2 jaar :P

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:52
Ik word toch wel jaloers op de Frank energie systemen als het gaat om “opbrengsten” als ik kijk op onbalansmarkt.com. Hopen dat aFRR flink gaat opbrengen.

Hier 2 januari ook flinke besparing. Zal wel weer gecorrigeerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9xxZd5S7s-47Er9GfDgL15LrHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DmVkeTsAioa4N1KrM1gtOjk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMLm4pTA68JO4sy708vvnyzoB-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h39FicbELF4RpeCdxgKM8QsX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaMaUt6F-cds_T9kqNGfM4URJ6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AC7YgTebE6wLtgCcAjNdudWj.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Wel een dingetje om tijdens export het huisverbruik zo laag mogelijk te houden. Dan kun je meer invoeden.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:29:
Komt nu dichtbij ;)

Geen idee hoe ik die moet plaatsen. 40 euro in de maand is de offerte. Iets met koffie en kijken :D
Het gaat om tientjes - velen zijn mij voor gegaan, stap genomen. Ik ga er maar voor :D

Offerte voor dynamisch contract? Zit dat tussen tekenen Balans contract en installatie datum in?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Offerte voor dynamisch contract? Zit dat tussen tekenen Balans contract en installatie datum in?
Ik zit ook in dat schuitje, wanneer ik de gevraagde gegevens doorgeef komt er een voorstel.
Die €40/maand zit bij hem zo te zien in bijna 0 via de meter plus de vaste kosten.
Ik heb (max) 2500kWh overschot wat hopelijk de maandlast richting 0 brengt zoals ik nu heb.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Ik zit ook in dat schuitje, wanneer ik de gevraagde gegevens doorgeef komt er een voorstel.
Die €40/maand zit bij hem zo te zien in bijna 0 via de meter plus de vaste kosten.
Ik heb (max) 2500kWh overschot wat hopelijk de maandlast richting 0 brengt zoals ik nu heb.
Maar op welk moment komt die offerte dan?

• jeeedeee
KoningSlakkie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:14:
Ik word toch wel jaloers op de Frank energie systemen als het gaat om “opbrengsten” als ik kijk op onbalansmarkt.com. Hopen dat aFRR flink gaat opbrengen.
Enig idee hoe ze dat “rendement” halen? Als ik kijk naar de dynamische EPEX prijzen van vandaag is daar toch ook geen cent mee te verdienen?

Ik vind de prijs per kWh toch vrij voordelig als ik naar de cijfers van afgelopen december kijk.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Geen idee, mijn planning is eind februari wat ruim genoeg zal zijn.
Het verwerken van eerdere gegevens werd binnen een week bevestigd.

• paQ
jeeedeee schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Enig idee hoe ze dat “rendement” halen? Als ik kijk naar de dynamische EPEX prijzen van vandaag is daar toch ook geen cent mee te verdienen?

Ik vind de prijs per kWh toch vrij voordelig als ik naar de cijfers van afgelopen december kijk.
Ik vraag me ook wel eens af naar welke bedragen we nou eigenlijk zitten te kijken. (van die website)
Wij hebben ook verbruik uit onze accu's, en als ik de accu grafiek op onbalansmarkt mag geloven, staan die dingen vol ingesteld op handel. Dus voltrappen als het ook maar enigszins kan, en leeggooien als de gelegenheid zich aandient.
Daar komen dus ook verliezen en slijtage bij kijken, en -zo lijkt het- losgekoppeld van het eigen verbruik wat gewoon dan via EPEX gaat. Hoeft niet perse duur uit e pakken, maar kan wel heel goed het geval zijn.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:15
paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Ik vraag me ook wel eens af naar welke bedragen we nou eigenlijk zitten te kijken.
Wij hebben ook verbruik uit onze accu's, en als ik de accu grafiek op onbalansmarkt mag geloven, staan die dingen vol ingesteld op handel. Dus voltrappen als het ook maar enigszins kan, en leeggooien als de gelegenheid zich aandient.
Daar komen dus ook verliezen en slijtage bij kijken, en -zo lijkt het- losgekoppeld van het eigen verbruik wat gewoon dan via EPEX gaat. Hoeft niet perse duur uit e pakken, maar kan wel heel goed het geval zijn.
Hoe bedoel je PAQ? we zien bij BE toch helemaal nooit het compleet vullen en legen van de accu?
Eerder het iedere dag weer genoeg vullen en hooguit af en toe wat verkoop eruit.
Dat lijkt mij juist accu sparend.
Of last ik je post verkeerd?

• paQ
ibak schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Hoe bedoel je PAQ? we zien bij BE toch helemaal nooit het compleet vullen en legen van de accu?
Eerder het iedere dag weer genoeg vullen en hooguit af en toe wat verkoop eruit.
Dat lijkt mij juist accu sparend.
Of last ik je post verkeerd?
Ik heb het over de bedragen op onbalansmarkt.

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:08:
[...]

BE stelt dit zo dicht mogelijk bij de installatie datum te willen doen.

De installatie hier is gepland op 19 januari, 2 weken vanaf nu.

• 0xygen500
KoningSlakkie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:14:

Hier 2 januari ook flinke besparing. Zal wel weer gecorrigeerd worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou er niet te jaloers op zijn. Volgens mij is die batterij ook nog niet heel rendabel bij hij.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:58
blue eyes schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:29:
Komt nu dichtbij ;)

Bij mij net zo! Nou ja, 42 euro dan. Op 16 januari wordt de accu geïnstalleerd.
Mijn slimme meter registreert al sinds eind november mijn stroomverbruik niet goed (en dat is irritant, want ik heb nu dynamisch via Tibber). Gelukkig wordt de meter een week eerder vervangen, dan heb ik hopelijk gelijk inzicht in wat de accu doet.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:59
paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:19:
Dit was mijn resultaat.
Veel hoger gemiddeld tarief, maar dat komt ook door 91 kWh aan import :+
[Afbeelding]
[Afbeelding]

netto kosten: 1 euro voor de hele dag, en 13 kWh extra SOC
Nice! Hoe bereken je je netto kosten?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:29
Nomad schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:22:
Maar je laadpaal doet ook vaak aan load-balancing, hoe gaat dat in de praktijk bij mensen, gaan ze heen en weer elkaar excuses aanbieden en weer harder/zachter? Of is de Deye bewust heel traag met weer opvoeren van vermogen om een ander apparaat de kans eerst te geven, of andersom?

En worden er laadpalen ondersteunt (in de toekomst) met Deye, dat ze iets van communicatie/handigheid hebben ipv elkaar tegen werken of 1 van beide op "dom" zetten.

Ik heb een laadpaal die mij toch niet bevalt, dus nu een nieuwe kopen die makkelijk mee gaat met de laadacties van Deye zonder in HA teveel te hoeven kloten zou fijn zijn. Ik heb HA, maar ben er geen expert in.
Huidige is dat de Tesla zelf met Tibber is geintegreerd en zelf weet wanneer hij moet laden ergens komende 24 uren. Met BE is die integratie er niet verwacht ik, maar zie je wel de dynamische prijzen zoals bij Tibber 24 uren vooruit? Dat je dan opvraagt en de auto "smart" gaat laden met wat simpele HA commando's?
Bij mij is het systeem onlangs geïnstalleerd, en lijken Deye en laadpaal met elkaar te gaan jojo-en als ik wil laden.
Nu moet er bij mijn installatie nog wat nazorg geleverd worden en hoop ik dat daar de oorzaak ligt:
- DC switch tussen Deye en batterij was niet geplaatst (vergeten mee te nemen door installateurs, komen ze voor terug).
- EMS geeft aan dat die geen verbinding met de Eastron heeft, Deye heeft dat wel (viel mij pas een dag na installatie op, zal een adertje modus niet lekker zijn aangesloten)

Volgens Don is de fout op het EMS geen probleem, omdat het systeempje ook de info via de accu verkrijgt. Ergens hoop ik echter dat deze fout wel voor het gejojo zorgt.

Laadpaal is een Easee charge lite met een tibber pulse op de P1 poort als loadbalancer.

This post was created with 100% recycled electrons

• paQ
Sportmind schreef op maandag 5 januari 2026 @ 06:54:
[...]

Nice! Hoe bereken je je netto kosten?
Ja dat was veel te simpel gesteld.
Anders zou ik 18 euro hebben afgenomen.
Maar natuurlijk ook niet allemaal op dezelfde momenten. En ook geen 13kWh aan overgehouden.
En nu ook niet tegen die tarieven. En ook niet met 5kWh voor de vogeltjes.

• paQ
boredgeestje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:17:
[...]

Bij mij is het systeem onlangs geïnstalleerd, en lijken Deye en laadpaal met elkaar te gaan jojo-en als ik wil laden.
Nu moet er bij mijn installatie nog wat nazorg geleverd worden en hoop ik dat daar de oorzaak ligt:
- DC switch tussen Deye en batterij was niet geplaatst (vergeten mee te nemen door installateurs, komen ze voor terug).
- EMS geeft aan dat die geen verbinding met de Eastron heeft, Deye heeft dat wel (viel mij pas een dag na installatie op, zal een adertje modus niet lekker zijn aangesloten)

Volgens Don is de fout op het EMS geen probleem, omdat het systeempje ook de info via de accu verkrijgt. Ergens hoop ik echter dat deze fout wel voor het gejojo zorgt.

Laadpaal is een Easee charge lite met een tibber pulse op de P1 poort als loadbalancer.
Loadbalancing ziet hooguit 16 kW binnenkomen tijdens een activatie. Hij moet daar niet op triggeren natuurlijk. Dan kun je LB beter uitzetten en vertrouwen op de peakshaving van de Deye.

In geval van offgrid kun je beter meten NA de Deye.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:30:
[...]

Loadbalancing ziet hooguit 16 kW binnenkomen tijdens een activatie. Hij moet daar niet op triggeren natuurlijk. Dan kun je LB beter uitzetten en vertrouwen op de peakshaving van de Deye.

In geval van offgrid kun je beter meten NA de Deye.
Dat is zo, maar onze laadpaal is mij een partijtje debiel, dat zijn LB alleen door Shell remote in te stellen is en zonder abonnement kunnen wij klanten niet helpen. Ik heb verder geen laadpas/leaseauto van ze, dus dat abonnement wil ik niet, dus ik wil sowieso vlot van deze laadpaal (van vorige bewoner) af.

Maar zodoende even aan het rondkijken naar of mensen toevallig een laadpaal hebben wat er netjes uit ziet aan de muur + lekker samenwerkt met de thuis-accu. Soms werken dingen gewoon, al zijn we dat op Tweakers niet gewend natuurlijk :D

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• paQ
Nomad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Dat is zo, maar onze laadpaal is mij een partijtje debiel, dat zijn LB alleen door Shell remote in te stellen is en zonder abonnement kunnen wij klanten niet helpen. Ik heb verder geen laadpas/leaseauto van ze, dus dat abonnement wil ik niet, dus ik wil sowieso vlot van deze laadpaal (van vorige bewoner) af.

Maar zodoende even aan het rondkijken naar of mensen toevallig een laadpaal hebben wat er netjes uit ziet aan de muur + lekker samenwerkt met de thuis-accu. Soms werken dingen gewoon, al zijn we dat op Tweakers niet gewend natuurlijk :D
Sja, ik heb een 209 euro kostende 32A laadpaal die ik op Tuya kan besturen. Loadbalancing hardwarematig is afwezig, maar dat maakt in geval van 1 huisaansluiting en een BE accu ook niet uit verder.

Ik kan gewoon zeggen doet 7A, of 11, of 9.

• epicfailguy23
Offtopic: wat voor laadpaal is het dan? want je kant veel zelf regelen.

Ikzelf heb een Alfen, (met loadbalancing). maar heb de paal op 12A gezet zodat de batterij genoeg speling heeft om zen ding te doen ;) Of de auto nu in 4u of in 6u vol is maakt weinig uit..

Maar.. sinds een paar weken ben ik (net als vele hier) aan het rommelen om de batterij + (Epex + Laadpaal) wat meer te laten praten met elkaar. Waarbij de Batterij alleen maar hoeft te vertellen en niet te luisteren })

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Hier een Peblar, die ik volledig kan aansturen via REST of Modbus. Ook 1/3 fase schakelen en het aantal A regelen. Heeft zowel een goede integratie met EVCC (modbus) als HA (REST) en kan tegelijkertijd actief zijn.
Ik ga tzt eens kijken of Don de API beschikbaar heeft en dan de Peblar daarop aansturen. Hopelijk geeft Don dan ook advies hoe hij het het best ziet samenwerken met de activaties van de batterij (op basis van aFRR functie, financieel voordelig in tarief en minst mogelijke verlies via RTE).

• paQ
epicfailguy23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:46:
Offtopic: wat voor laadpaal is het dan? want je kant veel zelf regelen.

Ikzelf heb een Alfen, (met loadbalancing). maar heb de paal op 12A gezet zodat de batterij genoeg speling heeft om zen ding te doen ;) Of de auto nu in 4u of in 6u vol is maakt weinig uit..

Maar.. sinds een paar weken ben ik (net als vele hier) aan het rommelen om de batterij + (Epex + Laadpaal) wat meer te laten praten met elkaar. Waarbij de Batterij alleen maar hoeft te vertellen en niet te luisteren })
https://www.amazon.de/Wal...zZWFyY2hfdGhlbWF0aWM&th=1

Prijzen kunnen hevig variëren op kleur / lengte / vermogen / plotseling 70 euro korting
Maar ik denk dat je elke 'tuya' laadpaal zo kunt sturen hoor.

• paQ
vandaag is (vooralsnog) een slechte dag :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAUysrVuC_o3tk0ttasApGmH1xY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkIirucoGVKkWgI9WgzmS2wA.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Ik vraag me ook wel eens af naar welke bedragen we nou eigenlijk zitten te kijken. (van die website)
Dat vraag ik mij ook af. Het is waarschijnlijk de korting die zij krijgen op hun energie rekening, dus geen netto bedrag. Maar dat is alsnog best veel. Daar is ongetwijfeld flink import/export verkeer voor nodig, wat ook wordt weergegeven. Ik zie export van 20 tot 45 kWh op een dag bij Frank Energie systemen. Bij Balans energie heb misschien maar maximaal 3 dagen in een maand gehad dat er werd teruggeleverd van 4, 6 en 8 kWh op een dag. De rest allemaal praktisch 0 kWh.

Hoewel aggressief handelen gepaard gaat met slijtage en verliezen lijkt mij zo lang de salderingsregeling actief is toch de beste methode om een hap uit je terugverdientijd te nemen. Maar goed het doel is handelen met aFRR en volgende maand zou BSP-aanvraag moeten worden afgrond. Het was een bonus geweest om de optie te hebben om te handelen op EPEX. Maar ik snap dat ze nu liever hun tijd daar niet aan besteden om een slim algoritme om te zetten voor iets wat grotendeels vervangen gaat worden door aFRR.
[...]

Ook hier een Peblar Home 11 KW icm EVCC. Ik kan me niet voorstellen dat zonder Homeassistant of EVCC een laadpaal echt lekker werkt met een thuisaccu. Hier werkt het 90% uitstekend met alleen EVCC. Die 10% waar het mis gaat is dat bij thuisaccu laad-activatie de EV-laadsessie wordt verlaagd of stopgezet maar dat is vrij makkelijk in te stellen. Maar die 10% kan ik nog verder optimaliseren als ik even de tijd neem. Ik moet nog even wat automatisations overnemen van @paQ. Ik ben alleen geen IT'er dus yaml en jinja gaat vaak al te ver voor mij. Ik doe alles grafisch in HASS, ook dat is soms ff hocus pocus.

En qua Loadbalancing, ik heb de grid max nu op 28A gezet in de Peblar zelf. Hierdoor wilt de Peblar nog steeds starten als er een laadactivatie is, ik vertrouw dus op de loadbalancing/peakshaving van de Deye dat er maximaal 16.2 kW wordt getrokken van het net. En dat werkt tot nu toe goed. Wanneer de accu leeg is moet ik even oppassen.

Hoewel ik tevreden ben met Peblar (ook esthetisch gezien), zou ik het niet perse aanraden. Dunne laadkabel, matige klantenservice. Het voordeel komt vooral vanuit EVCC.

[ Voor 34% gewijzigd door KoningSlakkie op 05-01-2026 11:58 ]

• paQ
Absoluut! Want dan had mijn batterij gewoon vol geweest om 06:00 tegen epextarieven :'(

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-01 21:42
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:47:
Absoluut! Want dan had mijn batterij gewoon vol geweest om 06:00 tegen epextarieven :'(
Ik heb nog 15% soc over, dat gaat me niet tot de avond brengen ben ik bang voor..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• KoningSlakkie
ecn1985 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik heb nog 15% soc over, dat gaat me niet tot de avond brengen ben ik bang voor..
Hier 22% SoC, vanavond word het ook 24 cent/kWh kaal tarief op de piek, dus laten we zeggen 44 cent/kWh incl belasting etc. Dus ik hoop dat er nog wat wordt bijgeladen om die piek te overbruggen voor vanavond.

Gelukkig hoef ik de EV niet te laden, morgen lekker op werk laden :X

Edit: Mijn badkamer radiator draait nu alleen mee met activaties, voldoende om de handdoeken te drogen en de ruimte een beetje bij te verwarmen (700 watt).

[ Voor 14% gewijzigd door KoningSlakkie op 05-01-2026 12:01 ]

• epicfailguy23
Ik heb geluk dat de panelen dan weer wat opbrengen, zit nu rond de 35%.

Ik zag toch wel wat exports net. dus wellicht toch nog wat om mee te spelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65BCkfXGOsfUeIndvO9v6CKzGaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dgiTPKK1aaecKZWYj8elGY0c.png?f=user_large

• blue eyes
epicfailguy23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:07:
Ik heb geluk dat de panelen dan weer wat opbrengen, zit nu rond de 35%.

Ik zag toch wel wat exports net. dus wellicht toch nog wat om mee te spelen?
[Afbeelding]
Panelen kan je vandaag wellicht wel vergeten - dit wordt voor het eerst in 6 jaar, bij mij dan, een opbrengst van exact 0,0 kWh :D

Wie komt er vegen opm het dak :D
En de lucht is potdicht, geen straaltje zon te zien. Ach, ik werk thuis, best mooi, dat dagje begin januari zet toch geen zoden aan de dijk (gemiddeld over Jan '25 had ik 10 kWh opwek per dag).

(en ja, 45 graden dak, maar sneeuw blijft liggen :D )

[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 05-01-2026 12:28 ]

• epicfailguy23
Nou ik zit op een wopping 3,0kWh opwerk vandaag :7
Lang leven schuine daken waar de lawine vanaf komt met een beetje zon erop *O*

• ecn1985
epicfailguy23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:25:
Nou ik zit op een wopping 3,0kWh opwerk vandaag :7
Lang leven schuine daken waar de lawine vanaf komt met een beetje zon erop *O*
Wek nu 700w op momenteel, maar het verbruik is ruim 1700w nu en helaas de accu op 5% dus dat wordt een prijzige aangelegenheid op dit moment..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• jeeedeee
Hier net ook weer wat activaties voor teruglevering tegen 60 cent. SOC inmiddels onder de 30% en geen activaties meer, terwijl de onbalansprijs nog wel hoog is. Zou deze 30% worden vastgehouden voor het dekken van eigen verbruik? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDtyfV-df-fwi51WRQ1twtISMaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y0EKrA6Rz2jHHwjGYlFQodN8.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
jeeedeee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:52:
Hier net ook weer wat activaties voor teruglevering tegen 60 cent. SOC inmiddels onder de 30% en geen activaties meer, terwijl de onbalansprijs nog wel hoog is. Zou deze 30% worden vastgehouden voor het dekken van eigen verbruik? [Afbeelding]
Ik vermoed van wel, want ik heb namelijk geen teruglevering gezien bij mij.

Gelukkig kan ik met zon nog even mijn SWW run en vaatwasser dekken.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 05-01-2026 12:56 ]

• ecn1985
jeeedeee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:52:
Hier net ook weer wat activaties voor teruglevering tegen 60 cent. SOC inmiddels onder de 30% en geen activaties meer, terwijl de onbalansprijs nog wel hoog is. Zou deze 30% worden vastgehouden voor het dekken van eigen verbruik? [Afbeelding]
Toch wel jammer, bij mij was de batterij leeg op dat moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcAUUjP5Ca5T1azsHH8Ce5WN9q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Yzhq9a9seF3pLivh1oBW9Kb.png?f=fotoalbum_large

Hoop toch wel ergens dat er meer rekening gehouden wordt op deze manier is er weinig eer aan te behalen..

[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 05-01-2026 12:57 ]

• jeeedeee
Ah kijk, nou ben benieuwd hoe dit verder verloopt vandaag. Blij dat er nog wat in zit....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qteET0K4xpMjWrvwT6054Qeuyck=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/imqUrTMcozX7U1ZvZAAvrv6w.png?f=user_large

Wel ook een leerpuntje voor mijzelf, vannacht heb ik vrij duur de auto opgeladen. Ik ga een automation bouwen dat indien batterij SOC < 20% is het autoladen pauzeert als er geen activaties meer zijn geweest in < 1 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAlPl3X4ZTwKa3J-UNlw78glwN4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/loG8LBrRHq6U32vrZ0DaXC0u.png?f=user_large

• epicfailguy23
Ik zie hier ook dat hij is gestopt toen hij onder de 30% kwam (29%)

Met hele mooie prijzen mogen ze die ook wel affakkelen ;)
Het is hier zojuist weer gaan sneeuwen in het mooie brabant, dus PV zal er zo ook wel mee ophouden ;(

• paQ
het is een dure business zo momenteel :(
ik ben niet blij

• KoningSlakkie
Poeh 2 EUR/kWh, dit zijn nou momenten dat je echt niet moet missen |:(

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34
KoningSlakkie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:22:
Inmiddels bijna 4 EUR/kWh zelfs

• ecn1985
KoningSlakkie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:22:
Ik maak er optimaal gebruik van 🫣 om het huis warm te houden. #lege batterij

• paQ
jj85 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:25:
[...]

Inmiddels bijna 4 EUR/kWh zelfs
5 euro incl EB en BTW

• epicfailguy23
#free the battery, als hij 2euro/kWh mag hij gerust naar +-25%, bij 4euro naar +-5% 8)7

• paQ
epicfailguy23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:33:
#free the battery, als hij 2euro/kWh mag hij gerust naar +-25%, bij 4euro naar +-5% 8)7
Ik denk dat er (met mij) al wat mensen op het minimum zaten.

• ecn1985
Geloof dat jij ergens van de week al aangaf dat de forecast hogere prijzen lieten zien. Helaas is hier nu niet goed op geanticipeerd naar mijn idee, je hoopt toch met een minimaal 80% soc zulke dagen in te gaan. Of is het zo lastig te voorspellen? Nu is waarschijnlijk het meerendeel van de batterijen leeg en is er weinig meer te profiteren..

Pagina: 1 ... 39 ... 56 Laatste