Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:25

dof

Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Begrijp het toch niet helemaal, volgens de website zorgt juist de ATS voor de omschakeling. Jij zegt dat het al werkt zonder de ATS?
Ja, de Website is niet juist, of niet duidelijk.
Zie ook deze post en deze van @FvD

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:57
dof schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Ik zie twee separate kabels uit de Mid meter komen, dat lijkt me verwarrend. Toch?
Nee hoor
Dat is hoe de niet off-grid wordt aangesloten. (schematisch dan)
En in geval van off-grid wordt hij juist daar gesplitst.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ruCVe9H9mmUF4lK2XZknWoekNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pU4QsAVs6jvSEm6pqZz7NZ8E.png?f=fotoalbum_large

En daar komt dus ook die 63A vandaan.
Hij dient (interpretatie) hoofdzakelijk als last scheider. Als overstroombeveiliging kan ik er net zo goed een gebakvorkje tussen knopen. Aan de Gridzijde wordt immers ook geen 63A toegepast maar een C25 alamat.

Gevoelsmatig zou ik zeggen: als alles verder in de groepenkast hangt, en niet naast de omvormer, dan lekker voor twee werkschakelaars gaan. (visueel) Duidelijk, en vooral ondubbelzinnig. Voor de zekerheid kan er dan nog een C40 automaat tussen, dan dient het nog enigszins een veiligheidsdoel. (zij het theoretisch)

(Ik neig naar geheel weglaten in geval van werkschakelaars)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 19:06 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:12
Zo dat zijn wat berichten bij elkaar })

Even terug naar de disclaimer: iets met heb het niet ontworpen ect.. maar ik neem het niemand persoonlijk ik wil voor iedereen de mooiste installatie :7
dof schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Ja, de Deye kun je ontkoppelen via de ATS en de C25 automaat. Er zit geen aardlekschakelaar in de kast.

Voorzover ik van @epicfailguy23 weet zit er geen werkschakelaar (buiten het off-grid kastje) tussen, ook nergens bij andere off-grid's gezien. Bij @epicfailguy23 nu voor het eerst die 63A i,p,v, 40A schakelaar gezien. Maar dat kan ook een pragmatische (zonder meerkosten een zwaardere) of ervarings (zijn toch wat te licht?) keuze zijn.

Die eerste C25 automaat (na de slimme meter) zit er bij alle off-grids, en werd door Don ook een "..."doortikkertje" van de netbeheerder ..." genoemd.
Er zitten GEEN werkschakelaren buiten de extra groepenkast (behalve voor de accu's)
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Ik denk dat het verschil in uitvoeringen te maken heeft met "al doende leert men" en de verschillende installateurs? Het eerste argument is nog te begrijpen, maar je zou mogen verwachten dat de installateurs wel met dezelfde instructies en schema's (op papier) op pad worden gestuurd.

Is het eigenlijk wel zo dat de noodstroom automatisch wordt geactiveerd bij stroomstoringen op het net?
Er werdt inderdaad aangegeven dat er zaken wijzigen als er nieuwe inzages komen, ik kan wel melden dat bij mij alle N's overal meegeschakeld worden.
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:21:
@epicfailguy23 Die eerste 25A automaat 'hoofdschakelaar' noemen is wel echt verwarrend.
Sowieso doet ie (volgens mij) daar niets. Ik zou hem uit de tekening halen.

Zitten er in jouw setup werkschakelaars opgenomen?
Want ik 'verdenk' dat daar die 63A voor 'dient'. Hij beveiligt verder niets behalve dat ie als lastscheider kan fungeren. Dan zou het logischer zijn dat dat een hoofdschakelaar is en geen automaat. Maar dan verwacht ik zo'n zelfde grid-zijdig van de omvormer.
Als ik de close-ups bekijk, dan kun je nu alleen middels de ATS en de aardlekautomaat de deye aan beide zijden geheel ontkoppeld krijgen.
@dof zit er niet nog een extra AC werkschakelaar buiten de kast?
Aangezien ze voor mijn bestaande hoofdschakelaar zijn gaan werken is dit de nieuwe hoofdschakelaar
de 63A zijn inderdaad de vervangende werkschakelaren.
Er zit in de extra groepenkast ook zelf een hoofdschakelaar (rood) voor 63A --> geen beveiliging
[...]

Begrijp het toch niet helemaal, volgens de website zorgt juist de ATS voor de omschakeling. Jij zegt dat het al werkt zonder de ATS?

[...]
de 'ATS' van BE staat ook op manueel, en is alleen om de Deye te omzeilen als hij stuk is (want dan heeft mijn woning ook geen spanning) -O-
[...]

[...]
ATS zit er officeel in, in de Deye :X en de 'losse' vanaf nu MTS (8> te noemen voor terug naar grid te schakelen. De MTS meet ook niet de loads aan alle zijdes. dus automatisch zal deze het nooit doen.

TLDR, ATS = MTS en maar 1 functionele beveiliging in de extra groepenkast -O- Die is voor de Deye een C25 (achter al 2 C25) waarvan 1x zonder N >:) O-)

• paQ
Ja, ik heb ook al diverse varianten en uitvoeringen gezien.
C63, C32, alleen (?) twee werkschakelaars. Het is niet eenduidig.

Even over die "ATS" in het algemeen nog. Hij hoeft er niet tussen he. Alleen als wat mis gaat met de omvormer heb je helemaal geen stroom meer. Maar zolang er niks stuk gaat, heb je hem niet nodig.
Zit je dan met je off-grid optie :+ Heb je geen off-inverter functie meer.

Een component zo aansluiten dat het zijn functie niet dient vind ik niet OK eigenlijk. Dat geldt zowel voor de schijnveiligheid van een C63 automaat als van een ATS die niet "A" doet. Vergeet niet: we hebben pagina's gediscussieerd over hoe niet-selectief de C25 alamat was :+

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 20:36 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:35

The Legend

*Plop*

Nu we dit weer hebben afgetikt: is iemand al verder gekomen met de BTW teruggave? :P Ik zie op de website van De Centrale geen vermelding meer van het door hun eerder genoemde 15 euro per kWh ‘forfait’. Zouden ze iets anders hebben bedacht?

Ik ben toch malle pietje niet!

• epicfailguy23
Ik zojuist letterlijk de blauwe envelope dichtgelikt om op de bus te doen :7

Heb ervoor gekozen om (paar weken terug) een BTW nr aan te vragen.
Die is binnen. ik moest nu aangifte doen over 2025.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• The Legend

The Legend

*Plop*

epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:58:

***members only***
Hoe heb je bepaalt welk deel privé is en welk deel -zakelijk en welke verdeling heb je aangehouden? Of hoeft dat nog niet in deze stap?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan doe ik een duit in het zakje mbt de Flevo subsidie (vanaf 12 januari) :)
In principe voldoet de BE batterij niet aan de voorwaarde van 5-20kWh waar je €750-1250 voor kan krijgen.
Don heeft aangegeven dat hij wel iets wil doen, bijvoorbeeld een andere omschrijving.
Echter biedt BE in beginsel 48,2kWh aan en kan 16kWh alleen als aanvulling.
Bij de beoordeling verwacht ik dat ze bij BE gaan kijken wat voor systeem het is, ze stellen ook eisen betreffende wanneer je wel en niet mag laden of terugleveren :|
@blue eyes zou hier nog navraag over doen, maar dat schiet niet op O-)

Aangezien de btw terug net zo veel oplevert kan ik dat beter doen, al hoop ik dat het met een uitkering geen probleem wordt in de zin dat ik een extra inkomen zou hebben.
M'n broer (met uitkering) heeft dit begin 2025 met een andere thuisbatterij gedaan en heeft niets gehoord van zijn gemeente, dat geeft hoop.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• epicfailguy23
The Legend schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Hoe heb je bepaalt welk deel privé is en welk deel -zakelijk en welke verdeling heb je aangehouden? Of hoeft dat nog niet in deze stap?
Deze moet je volgens de belasting dienst uit je 'eigen' systeem halen.

Ik heb via de solmann intergratie en HA eruit weten te vissen dat in 2025 (wel helemaal 12dagen) 81% eigen verbruik had, iets met auto veel laden ect..

Echter... als je BTW terugvraagt doe je dit met een afschrijving van 5jaar, dus over het gehele bedrag ex btw, gedeeld door 5, daar dan eigen verbruik x afgedragen btw (zie reken link) en zelfs met 81% of 35% eigen verbruik kom je uit op 10tjes werk.

De truuck is dan ook om ZSM (volgende Quartaal :9 ) als je de btw terug vraagt om de KOR in te gaan. anders kun je over 5jaar alsnog de gehele BTW terug betalen aan de belastingdienst.

Mooie is van de KOR, als je meer dan 500euro/jaar BTW verschuldigd bent moet je alsnog afdragen, maar ik verwacht niet dat we >2500Euro per jaar verdienen (zakelijk) aan de batterij. Als dat wel zo is betaal ik graag de BTW erover :+

Stappenplan: https://www.eigenhuis.nl/...isbatterij-wanneer-en-hoe
Extra info BLD: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
KOR: https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

[ Voor 9% gewijzigd door epicfailguy23 op 02-01-2026 21:23 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:18:
Dan doe ik een duit in het zakje mbt de Flevo subsidie (vanaf 12 januari) :)
In principe voldoet de BE batterij niet aan de voorwaarde van 5-20kWh waar je €750-1250 voor kan krijgen.
Don heeft aangegeven dat hij wel iets wil doen, bijvoorbeeld een andere omschrijving.
Echter biedt BE in beginsel 48,2kWh aan en kan 16kWh alleen als aanvulling.
Bij de beoordeling verwacht ik dat ze bij BE gaan kijken wat voor systeem het is, ze stellen ook eisen betreffende wanneer je wel en niet mag laden of terugleveren :|
@blue eyes zou hier nog navraag over doen, maar dat schiet niet op O-)

Aangezien de btw terug net zo veel oplevert kan ik dat beter doen, al hoop ik dat het met een uitkering geen probleem wordt in de zin dat ik een extra inkomen zou hebben.
M'n broer (met uitkering) heeft dit begin 2025 met een andere thuisbatterij gedaan en heeft niets gehoord van zijn gemeente, dat geeft hoop.
BE zijn bron is een paar weken met verlof ;)
En ze zit er ook verder vandaan dan dat ik dacht, heb geen hoop op deze bron :D

(ja - verwarrend; iedereen noemt mij BE op diverse fora, in deze thread onhandig :D :D

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 02-01-2026 22:25 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Echter... als je BTW terugvraagt doe je dit met een afschrijving van 5jaar, dus over het gehele bedrag ex btw, gedeeld door 5, daar dan eigen verbruik x afgedragen btw (zie reken link) en zelfs met 81% of 35% eigen verbruik kom je uit op 10tjes werk.
Als ik de site van de BD letterlijk lees hoef je in Q1 tm Q3 helemaal geen prive gebruik op te geven :+
Rekent u de batterij tot uw bedrijfsvermogen én vraagt u alle btw terug? Als u de thuisbatterij daarna ook privé gebruikt, dan moet u btw betalen over dit privégebruik. In de laatste btw-aangifte van het jaar geeft u deze btw aan.

• epicfailguy23
Klopt, maar ik ben in 2025 officeel ondernemer geworden :7 Dus ik moet aangeven as it is. als ik volgens die berekening ga kijken naar 81% eigen gebruik of 35% eigen gebruik maakt het niet veel:

Voorbeeld:
6500 (ex btw) / 5 =1300
1300*0,81*0,21(btw afdracht consument) = 221.13
1300*0.35*0.21 = 91.55

Verschil van 140Euro op 7865 incl btw = 1365 euro btw totaal (die je terug krijg), dus je krijg OF 1144 (81%) terug of 1273 (35%) verschil van 129 euro. maar ik kan bij een audit zeggen dat ik het juist hebt gedaan.

disclaimer: dit zijn voorbeeld bedrag en niet de echte bij mij, ik had meer BTW terug te vragen omdat ik stel dat de gehele installatie nodig is, dus offgrid ect.

• epicfailguy23
+ wat ik meen te herrinneren is dat je 8weken na installatie die BTW moet terug vragen als ondernemer anders gaat de vlieger ook niet op. (weet niet 100% zeker, maar een late gedachte spinsel) en je wilt zsm naar de KOR, dus het kwartaal na de BTW teruggave. dus ik denk niet dat je tot eind 2026 hebt :X

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:12
epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:58:

***members only***
Heb je bericht gekregen dat je aangifte moet doen? Of moet je daar zelf alert op zijn?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:12
epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:50:
+ wat ik meen te herrinneren is dat je 8weken na installatie die BTW moet terug vragen als ondernemer anders gaat de vlieger ook niet op. (weet niet 100% zeker, maar een late gedachte spinsel) en je wilt zsm naar de KOR, dus het kwartaal na de BTW teruggave. dus ik denk niet dat je tot eind 2026 hebt :X
Oei, dat hoop ik niet. Waar heb je dat gelezen?

• The Legend

The Legend

*Plop*

@epicfailguy23 hoe lang duurde het voordat je bericht kreeg van de BD dat je als ondernemer voor de BTW was aangemeld? Dat formulier heb ik de week voor de kerstvakantie op de post gedaan, maar nog niks gehoord.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:51
zunrob schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:04:
[...]

Heb je bericht gekregen dat je aangifte moet doen? Of moet je daar zelf alert op zijn?
Krijg je bericht van

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:11:
[...]

Oei, dat hoop ik niet. Waar heb je dat gelezen?
Klopt niet, je kan als je de fout ontdekt gewoon een supletie aangifte doen.
Zie https://www.belastingdien...geren/aangifte_corrigeren
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste