paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:19:
[...]
Ik vraag me ook wel eens af naar welke bedragen we nou eigenlijk zitten te kijken. (van die website)
Wij hebben ook verbruik uit onze accu's, en als ik de accu grafiek op onbalansmarkt mag geloven, staan die dingen vol ingesteld op handel. Dus voltrappen als het ook maar enigszins kan, en leeggooien als de gelegenheid zich aandient.
Daar komen dus ook verliezen en slijtage bij kijken, en -zo lijkt het- losgekoppeld van het eigen verbruik wat gewoon dan via EPEX gaat. Hoeft niet perse duur uit e pakken, maar kan wel heel goed het geval zijn.
Dat vraag ik mij ook af. Het is waarschijnlijk de korting die zij krijgen op hun energie rekening, dus geen netto bedrag. Maar dat is alsnog best veel. Daar is ongetwijfeld flink import/export verkeer voor nodig, wat ook wordt weergegeven. Ik zie export van 20 tot 45 kWh op een dag bij Frank Energie systemen. Bij Balans energie heb misschien maar maximaal 3 dagen in een maand gehad dat er werd teruggeleverd van 4, 6 en 8 kWh op een dag. De rest allemaal praktisch 0 kWh.
Hoewel aggressief handelen gepaard gaat met slijtage en verliezen lijkt mij zo lang de salderingsregeling actief is toch de beste methode om een hap uit je terugverdientijd te nemen. Maar goed het doel is handelen met aFRR en volgende maand zou BSP-aanvraag moeten worden afgrond. Het was een bonus geweest om de optie te hebben om te handelen op EPEX. Maar ik snap dat ze nu liever hun tijd daar niet aan besteden om een slim algoritme om te zetten voor iets wat grotendeels vervangen gaat worden door aFRR.
Nomad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Dat is zo, maar onze laadpaal is mij een partijtje debiel, dat zijn LB alleen door Shell remote in te stellen is en zonder abonnement kunnen wij klanten niet helpen. Ik heb verder geen laadpas/leaseauto van ze, dus dat abonnement wil ik niet, dus ik wil sowieso vlot van deze laadpaal (van vorige bewoner) af.
Maar zodoende even aan het rondkijken naar of mensen toevallig een laadpaal hebben wat er netjes uit ziet aan de muur + lekker samenwerkt met de thuis-accu. Soms werken dingen gewoon, al zijn we dat op Tweakers niet gewend natuurlijk :D
Ook hier een Peblar Home 11 KW icm EVCC. Ik kan me niet voorstellen dat zonder Homeassistant of EVCC een laadpaal echt lekker werkt met een thuisaccu. Hier werkt het 90% uitstekend met alleen EVCC. Die 10% waar het mis gaat is dat bij thuisaccu laad-activatie de EV-laadsessie wordt verlaagd of stopgezet maar dat is vrij makkelijk in te stellen. Maar die 10% kan ik nog verder optimaliseren als ik even de tijd neem. Ik moet nog even wat automatisations overnemen van @
paQ. Ik ben alleen geen IT'er dus yaml en jinja gaat vaak al te ver voor mij. Ik doe alles grafisch in HASS, ook dat is soms ff hocus pocus.
En qua Loadbalancing, ik heb de grid max nu op 28A gezet in de Peblar zelf. Hierdoor wilt de Peblar nog steeds starten als er een laadactivatie is, ik vertrouw dus op de loadbalancing/peakshaving van de Deye dat er maximaal 16.2 kW wordt getrokken van het net. En dat werkt tot nu toe goed. Wanneer de accu leeg is moet ik even oppassen.
Hoewel ik tevreden ben met Peblar (ook esthetisch gezien), zou ik het niet perse aanraden. Dunne laadkabel, matige klantenservice. Het voordeel komt vooral vanuit EVCC.
[
Voor 34% gewijzigd door
KoningSlakkie op 05-01-2026 11:58
]