Ik heb het een en ander bekeken hoe het Off-grid erbij zit. Ik heb tijdens installatie ook wat vragen gesteld en wat ik mijzelf nog kan herinneren zal ik hier opsommen.
Offgrid systeem van A-Z
DISCLAIMER ik geef deze info omdat de vraag er is, ik heb dit niet ontworpen, niet aangelegd, rechten ontlenen doe ik ook niet aan, en als de brandweer bij jou staat omdat je geen bevoegd installateur bent mij niet bellen.Meterkast
In de meterkast NA de hoofdzekeringen en VOOR hoofdschakelaar pakken ze de kabel 6mm2 op om naar het offgrid verdeel kast te gaan. Ze plaatsen hiervoor een C25 3F+N automaat, deze is imho niet voor de beveiliging maar om je huis van het grid te scheiden, Ik ben een van de gelukkige die al 3x een C25 1F autmaat heb voor de beveiliging van het net. Maar deze kun je niet in 1 handeling omgooien. Mocht je nog ouderwetse gezekerde stoppen hebben is deze automaat wenselijker. Dan de countervraag: maar er zit toch al een hoofschakelaar bij de verdeelkast? Dat klopt, maar leg dat moeder de vrouw of de brandweer uit als er iets aan de hand is.
Ze hebben bij mij de hoofschakelaar verplaats (omdat dit logischer uitkwam met bekabeling) en hier komt de 10mm2 (flex) kabel op terug.
:strip_exif()/f/image/BzJHrxNxxRrjqmmkeYWyEu0h.jpg?f=fotoalbum_large)
Offgrid kast
Ze hebben een kast geplaatst naast de Deye. Deze was op locatie bedraad, (ze gaven aan dat voorheen ze er een voorgemonteerd meenamen met Garcia automaten, hiermee zijn ze gestopt omdat ze meer vertrouwen hadden in de Chineesche chint
Ik heb zowel de Chineesche Chint en de Europeese (met certificering) vast gehad en je merkt meteen dat het niet dezelfde automaten zijn. Je voelt het meteen aan het gewicht (EU is 1,3x zwaarder) + het kunstof en het schakelmechanisme voelt ook veel beter. De Chint die in de verdeel kast zitten van de offgrid voelt net zo degelijk als de Hager automaten die ik heb of de ABB's die ik in het verleden heb gebruikt.
Voornaamste rede waarom ze met de Chineese Chint zijn gestop is omdat de Aardelek niet Bi-directioneel is en hier mee issues hebben gehad bij de (eerste) installaties, de Aardelek detecteerde alleen bij boveninvoer.
Disclaimer 2: ik ben nogsteeds geen fan van Chint, maar ik gedoog hem in de garage (omdat hij goed aanvoelde, ze hebben ook TUV keur, waarschijnlijk als je documentatie en testen opzoekt vindt je altijd wel iets, maar dan mag de gemiddelde telefoon lader van de Action ook de deur uit..
Dan het punt waar we allemaal op wachten de offgrid kast:
Zoals je ziet netjes gelabeld:
- Kabel komt binnen met 6mm2 op de C63 hoofdschakelaar (links onder)
- Deze tikt hem meteen door naar de Eastron (bovenzijde in)
- Via Eastron verdeeld deze zich naar of de ATS(onderkant bovenste rij) OF naar de C25 Rechts onderin die naar de GRID zijde van de Deye
- De ATS bovenzijde gaat naar de GEN van de Deye
- De ATS (onderzijde achterste rij) gaat naar de middelste C63 automaat
- C63 automaat gaat terug naar de woning richting hoofdschakelaar (load Woning)
Er is mij nog iets bijgebleven over lastschijding met de aarde, maar wat dat precies was moet ik teruggraven.
E-schema
Met alle credits @
dof
hierbij het schematische schema met de automaten, dikte kabel en gelabelde aansluitingen.
Mocht ik al mijn wijsheid zaken zijn vergeten dan voeg ik ze nog toe, Als er andere onduidelijk heden zijn laat het even weten.
Owja had ik al vermeld dat het er super simpel uitziet maar dat je wel moet weten wat je doet voordat we zelf gaan tweaken
[
Voor 3% gewijzigd door
epicfailguy23 op 02-01-2026 12:46
]