Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 38 ... 55 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:54:
[...]

Aangezien je off-grid hebt heb je ook dat kastje. Heb je toevallig iets kunnen zien van de binnenkant (bedrading) in dat kastje? Of foto's er van?

Het off-grid schema en de onderdelen die in het kastje zitten (even afgezien van de merken) zouden dit moeten zijn a.d.h. van foto's en beschrijvingen van meerdere installaties. Dus hoofdschakelaar, automaten, kWh meter, en ATS switch).
Ik twijfel nog steeds over de plek van de Modbus meter, maar ik denk dat het zo zou moeten zijn (in vorige plaatjes heb ik de meter tussen de By-Pass en "Huis"automaat gehad, maar dat lijkt me niet logisch). Vandaar nieuwsgierig of in dat kastje gekeken is.

Is er ook uitgebreid getest of het off grid ook functioneerde (hoofdschakelaar omgezet) ?

[Afbeelding]
huh?

een 40A hoofdschakelaar achter een C25 Automaat :?

is het niet gewoon dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twmwJZ9pIqMmSCgKkNyjHZEtznc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aV66eEmkbJq5x6Qy2DCIyRdj.png?f=fotoalbum_large

Beide WS zou je ook door automaten kunnen vervangen. Beetje same same. Maar visueel zijn werkschakelaars duidelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 22:25 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:08:
[...]

Ik zal binnenkort als ik tijd heb hem eens openschroeven en een ultra HD super 4k foto hier plaatsen.
Dat zou mooi zijn, alvast dank.
Naja noem het 'uitgebreid getest' alles werkte en draaide en er werdt de hoofdschakelaar omgezet. je ziet aan een lamp flikkering dat hij omschakelt op de noodstroom. Ik heb wel een paar lampen moeten zoeken die er op reageren want de meeste LED's hier hadden genoeg spanning (ik denk in een condensor zitten) dat het er niet bij opviel. als het goed is schakelt hij bij <50ms
Wel vaker gelezen dat schakeltijd van <20 ms veilig is voor apparatuur (IT spul niet crasht) , maar dat bij => 40 ms sommige apparatuur er op reageert.

Eigenlijk zou je denken dat er twee dingen getest moeten worden, de off-grid situatie door omzetten van hoofdschakelaar EN het afkoppelen van de Dey door het omzetten van de By-Pass (zodat grid weer rechtstreeks met meterkast verbonden is).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• dof
  • Nu online

dof

paQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:24:
[...]

huh?

een 40A hoofdschakelaar achter een C25 Automaat :?
Ja inderdaad vreemd, maar ik zie het op diverse foto's terug 8)7
is het niet gewoon dit?
[Afbeelding]

Beide WS zou je ook door automaten kunnen vervangen. Beetje same same. Maar visueel zijn werkschakelaars duidelijker.

• paQ
dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:28:
[...]

Ja inderdaad vreemd, maar ik zie het op diverse foto's terug 8)7

[...]
Kan het me haast niet voorstellen, omdat doorgaans een allocatiepunt aan een HS hoort te hangen.
Met die moet je in 1 klap de hele installatie van de spanning kunnen halen. Wordt wat lastig met een off grid installatie aan je groepenkast, maar zo zou het wel moeten lopen. Zodat je doorgaans veilig in de groepenkast kunt werken.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 22:32 ]

• dof
  • Nu online

dof

paQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:30:
[...]

Kan het me haast niet voorstellen, omdat doorgaans een allocatiepunt aan een HS hoort te hangen.
Met die moet je in 1 klap de hele installatie van de spanning kunnen halen. Wordt wat lastig met een off grid installatie aan je groepenkast, maar zo zou het wel moeten lopen. Zodat je doorgaans veilig in de groepenkast kunt werken.
Zie b.v. kastje en beschrijving van @quarkus en bij anderen ook.

Ik zeg niet dat het moet, maar ik kijk wat BE in off-grid installaties doet.

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 30-12-2025 22:39 ]

• paQ
dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:37:
[...]

Wellicht extra beveiliging tov zijn smeltzekeringen. In geval van automaten zie ik het nut er niet van in.
Extra is dan alleen de C32 automaat voor de HS van de groepenkast.
Even over nadenken waar die dan voor is.

edit:
OK, ws vanwege het gecombineerde (hogere) vermogen van de omvormer + de accu's samen, ter beveiliging van je groepenkast, en de LOAD wordt een (nieuwe) bron.

edit edit:
Dan krijg je dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJe76K6jpsMzo0TjYOcBqilEavI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGuRzEv82BctZpQfse6LP661.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 23:19 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:24
dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:37:
[...]

Zou eerder kijken naar deze post:
Metalrick in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Met moderne zekeringen. Alles zit hier trouwens in het kastje bij de batterij?

• paQ
Source90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:37:
[...]

Zo te zien fungeert de HS daar als waar anderen de werkschakelaar hebben.

• Source90
Hier nog één met dezelfde opstelling.
Wellicht afhankelijk welke installateur/monteur je krijgt? :?

HellStorm666 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

-------

Hoe zit het eigenlijk zonder off-grid? Kon tot heden enkel schema's met off-grid terugvinden in dit topic.

Is dat hoofdschakelaar -> Eastron MID -> rest van de woning?
Dan toch jammer dat mijn hele installatie in dat geval aan een Eastron hangt.

[ Voor 39% gewijzigd door Source90 op 30-12-2025 23:54 ]

• paQ
Source90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:51:

Het is op die manier net iets makkelijker dan twee werkschakelaars naast elkaar monteren. 1 voor AC grid, 1 voor Load / groepenkast. Zo heb je alles in 1 kast, en je kan het voorbereiden.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 23:55 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:06
De C25 tussen hoofdzekeringen en hoofdschakelaar bij @QuarkuS heeft 0,0 functie.
De hoofdzekeringen hebben gelijke of ongeveer gelijke (bij smelt) karakteristiek als de C25.

Het kastje waar de C25 is waar normaal de HS in gezet zou worden.

Erg vreemd!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ

-------

Hoe zit het eigenlijk zonder off-grid? Kon tot heden enkel schema's met off-grid terugvinden in dit topic.

Dan zit de omvormer als verbruiker aan je groepenkast.
HS > MID meter > alles :+

• Source90
paQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:56:
[...]

Dan zit de omvormer als verbruiker aan je groepenkast.
HS > MID meter > alles :+
Jammer! Dubbel jammer dat er van Don (op eigen kosten) geen ABB MID meter in kan/mag.
Heb liever de gehele woninginstallatie aan een ABB dan een Eatron tbh.

• Ronald
Die ABB meter heeft vast niet dezelfde modbus registers als de Eastron. Het EMS zou dan alleen voor jou anders moeten uitlezen… deze snap ik :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Source90
Ronald schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:09:
Die ABB meter heeft vast niet dezelfde modbus registers als de Eastron. Het EMS zou dan alleen voor jou anders moeten uitlezen… deze snap ik :-)
Ja, ik snap hem zelf ook wel. Was ook de tendens van de mail van Don (geen garantie dat het hetzelfde werkt, etc.). Blijf het jammer vinden dat ze (op zulke bedragen) kiezen voor zooi van Chint of spul van Emat of Eastron. Allemaal Chinees spul.

Had ik (persoonlijk) liever €50-100 meer betaald als ze alles in bijvoorbeeld ABB/Hager/Schneider hadden uitgevoerd.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:35
Meten is weten

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• paQ
Source90 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:17:
[...]

Ja, ik snap hem zelf ook wel. Was ook de tendens van de mail van Don (geen garantie dat het hetzelfde werkt, etc.). Blijf het jammer vinden dat ze (op zulke bedragen) kiezen voor zooi van Chint of spul van Emat of Eastron. Allemaal Chinees spul.

Had ik (persoonlijk) liever €50-100 meer betaald als ze alles in bijvoorbeeld ABB/Hager/Schneider hadden uitgevoerd.
Je kunt een aantal merken aan modbus selecteren als CT meter in de Deye. ABB staat daar niet tussen.
Wel eastron, Chint en nog een paar.

• Ronald
Het EMS leest de eastron ook uit, daarmee doen ze de AFRR rapportage. P1 is niet snel genoeg, gaf Nick aan. Ze lezen de eastron tot 5x per seconde

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik wil ook graag dat kastje van binnen zien, liefst als hij in de meterkast zit want volgens mij bepaalt waar hij zit wat erin zit (en wat een installateur levert).
In het schema van dof mis ik naar mijn idee een schakelaar naar de Deye omdat je die geheel los moet kunnen koppelen wanneer je er aan werkt.
paQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:30:
[...]

De 5x10mm2 komt op de bestaande hoofdschakelaar van je groepenkast, de grid vanaf je zekeringen gaat via een C25 naar de off-grid kast.
Ik heb volgens mij maar 1x de off-grid kast in een meterkast gezien, hij zit meestal bij de Deye wat ik liever niet heb omdat ie dan in een onverwarmde en mogelijk vochtige schuur zou komen.

[ Voor 56% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-12-2025 01:22 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTOGrby1_A9rOH4KRnWyEEpugNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6Gk7pyhcoh0fcO8dU06S5CL.png?f=fotoalbum_large
Lekker laden! er moeten oliebollen gebakken worden :P

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-01 21:42
paQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:32:
[Afbeelding]
Kun je ook zien voor welke prijs er gemiddeld wordt geladen?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:51:
[...]

Kun je ook zien voor welke prijs er gemiddeld wordt geladen?
zie grafiek :)

Die schakelaar grid charging loopt wel wat achter op de daadwerkelijke laadactie, maar je zou de external power er naast kunnen leggen, en dan zeggen:
"Elke keer als External power > 8000W, dan gaan tellen tegen onbalanstarief"
Dan heb je wel een nette indicatie :)

En dan pak je voor het complete verbruik tegen de epex prijs (doet HA zelf), en dan leg je ze naast elkaar. Dan moet je in wezen het verschil hebben wat je normaliter 2 dagen later in je portal ziet.

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:56:
[...]

zie grafiek :)

Die schakelaar grid charging loopt wel wat achter op de daadwerkelijke laadactie, maar je zou de external power er naast kunnen leggen, en dan zeggen:
"Elke keer als External power > 8000W, dan gaan tellen tegen onbalanstarief"
Dan heb je wel een nette indicatie :)

En dan pak je voor het complete verbruik tegen de epex prijs (doet HA zelf), en dan leg je ze naast elkaar. Dan moet je in wezen het verschil hebben wat je normaliter 2 dagen later in je portal ziet.
De laadmomenten lopen wel mooi mee met de lage prijs, dat hebben ze prima voor elkaar.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• dof
  • Nu online

dof

Source90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:37:
[...]

Ja, die ook precies bekeken :) . Volgens mij conform aan m'n schema.

• dof
  • Nu online

dof

Deze is van iets andere uitvoering en daar is de "hoofdschakelaar" niet van type rood. En ietsje andere labels. Verder volgens schema lijkt mij. Nogmaals de disclaimer dat ik niet IN het kastje heb kunnen zien.

Maar aangezien zowel 5x6mm2 als 5x10mm2 erg stug is verwacht ik niet dat er veel -in het kastje- omgelegd wordt.
Ik las ook ergens dat de kastjes al intern bedraad meegenomen worden.

@Wolly had al eens een schema gemaakt, alleen daar hing de meter verkeerd in.

Zie ook deze.

• dof
  • Nu online

dof

Ronald schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:55:
De C25 tussen hoofdzekeringen en hoofdschakelaar bij @QuarkuS heeft 0,0 functie.
De hoofdzekeringen hebben gelijke of ongeveer gelijke (bij smelt) karakteristiek als de C25.

Het kastje waar de C25 is waar normaal de HS in gezet zou worden.

Erg vreemd!
Zou het uit oogpunt van veiligheid met meer schakelaars uitgevoerd zijn?

• Ronald
dof schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:20:
[...]

Zou het uit oogpunt van veiligheid met meer schakelaars uitgevoerd zijn?
Identieke beveiliging in serie doet toch niets :-)

• dof
  • Nu online

dof

Ronald schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:22:
[...]

Identieke beveiliging in serie doet toch niets :-)
Don had het over de C25 automaat als "doortikkertje" van de netbeheerder, volgens gesprek van @epicfailguy23...

• Ronald
Ja leuk, blijft dat het niets functioneel toe voegt… als hij klapt, ben je in principe je hoofdzekeringen ook kwijt … maar misschien ben ik raar en kritisch… de manier van off-grid is het ook niet voor mij.

• paQ
@dof de 10mm2 is flexibel.
Dat is anders geen doen. En ik verwacht eigenlijk dat in een kastje ook 6 flex wordt gebruikt.

• Ronald
Verdeelkasten bedraad je met 6mm2 of als je naar 63A gaat ontwerpen 10mm2 VDS draad. Dat is enkeladerig Soepel snoer… werkt fijn.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:24
Ik heb het een en ander bekeken hoe het Off-grid erbij zit. Ik heb tijdens installatie ook wat vragen gesteld en wat ik mijzelf nog kan herinneren zal ik hier opsommen.

Offgrid systeem van A-Z

DISCLAIMER ik geef deze info omdat de vraag er is, ik heb dit niet ontworpen, niet aangelegd, rechten ontlenen doe ik ook niet aan, en als de brandweer bij jou staat omdat je geen bevoegd installateur bent mij niet bellen.
Meterkast
In de meterkast NA de hoofdzekeringen en VOOR hoofdschakelaar pakken ze de kabel 6mm2 op om naar het offgrid verdeel kast te gaan. Ze plaatsen hiervoor een C25 3F+N automaat, deze is imho niet voor de beveiliging maar om je huis van het grid te scheiden, Ik ben een van de gelukkige die al 3x een C25 1F autmaat heb voor de beveiliging van het net. Maar deze kun je niet in 1 handeling omgooien. Mocht je nog ouderwetse gezekerde stoppen hebben is deze automaat wenselijker. Dan de countervraag: maar er zit toch al een hoofschakelaar bij de verdeelkast? Dat klopt, maar leg dat moeder de vrouw of de brandweer uit als er iets aan de hand is.

Ze hebben bij mij de hoofschakelaar verplaats (omdat dit logischer uitkwam met bekabeling) en hier komt de 10mm2 (flex) kabel op terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmVDjSOM6FdX94pzlrIoaq7S1Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5kpkvLHad4DnqNncVcgSgEy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2Fx3y3JzGL_mrubqqYfQ7gYqXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzJHrxNxxRrjqmmkeYWyEu0h.jpg?f=fotoalbum_large
Offgrid kast
Ze hebben een kast geplaatst naast de Deye. Deze was op locatie bedraad, (ze gaven aan dat voorheen ze er een voorgemonteerd meenamen met Garcia automaten, hiermee zijn ze gestopt omdat ze meer vertrouwen hadden in de Chineesche chint |:(

Ik heb zowel de Chineesche Chint en de Europeese (met certificering) vast gehad en je merkt meteen dat het niet dezelfde automaten zijn. Je voelt het meteen aan het gewicht (EU is 1,3x zwaarder) + het kunstof en het schakelmechanisme voelt ook veel beter. De Chint die in de verdeel kast zitten van de offgrid voelt net zo degelijk als de Hager automaten die ik heb of de ABB's die ik in het verleden heb gebruikt.

Voornaamste rede waarom ze met de Chineese Chint zijn gestop is omdat de Aardelek niet Bi-directioneel is en hier mee issues hebben gehad bij de (eerste) installaties, de Aardelek detecteerde alleen bij boveninvoer. :|
Disclaimer 2: ik ben nogsteeds geen fan van Chint, maar ik gedoog hem in de garage (omdat hij goed aanvoelde, ze hebben ook TUV keur, waarschijnlijk als je documentatie en testen opzoekt vindt je altijd wel iets, maar dan mag de gemiddelde telefoon lader van de Action ook de deur uit.. :9

Dan het punt waar we allemaal op wachten de offgrid kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoIlY9yUijaOOPHcDXm8d_34Sc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pf1VZ8z3WqmNCxZjYsG1eIT1.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet netjes gelabeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKq4ukfTEScNMNsUuVAHcJrBZnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70hvW5TGQKVw9HWXvpD7W8Q0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoTrWImrGMLoWvHD33zQ9Xx-7Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPwFfXaTxM3a4qjQ1vvJsX5C.jpg?f=fotoalbum_large

- Kabel komt binnen met 6mm2 op de C63 hoofdschakelaar (links onder)
- Deze tikt hem meteen door naar de Eastron (bovenzijde in)
- Via Eastron verdeeld deze zich naar of de ATS(onderkant bovenste rij) OF naar de C25 Rechts onderin die naar de GRID zijde van de Deye
- De ATS bovenzijde gaat naar de GEN van de Deye
- De ATS (onderzijde achterste rij) gaat naar de middelste C63 automaat
- C63 automaat gaat terug naar de woning richting hoofdschakelaar (load Woning)

Er is mij nog iets bijgebleven over lastschijding met de aarde, maar wat dat precies was moet ik teruggraven.
E-schema
Met alle credits @dof _/-\o_
hierbij het schematische schema met de automaten, dikte kabel en gelabelde aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2hZqFFoWCefwFoHTjwEU2VrSKo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/WtGNMCUQ3xyivrWjuo7ehO4J.avif?f=user_large

Mocht ik al mijn wijsheid zaken zijn vergeten dan voeg ik ze nog toe, Als er andere onduidelijk heden zijn laat het even weten.

Owja had ik al vermeld dat het er super simpel uitziet maar dat je wel moet weten wat je doet voordat we zelf gaan tweaken :+ O+

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 02-01-2026 12:46 ]

• paQ
epicfailguy23 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:13:
Ik heb het een en ander bekeken hoe het Off-grid erbij zit. Ik heb tijdens installatie ook wat vragen gesteld en wat ik mijzelf nog kan herinneren zal ik hier opsommen.

Offgrid systeem van A-Z

DISCLAIMER ik geef deze info omdat de vraag er is, ik heb dit niet ontworpen, niet aangelegd, rechten ontlenen doe ik ook niet aan, en als de brandweer bij jou staat omdat je geen bevoegd installateur bent mij niet bellen.
Meterkast
In de meterkast NA de hoofdzekeringen en VOOR hoofdschakelaar pakken ze de kabel 6mm2 op om naar het offgrid verdeel kast te gaan. Ze plaatsen hiervoor een C25 3F+N automaat, deze is imho niet voor de beveiliging maar om je huis van het grid te scheiden, Ik ben een van de gelukkige die al 3x een C25 1F autmaat heb voor de beveiliging van het net. Maar deze kun je niet in 1 handeling omgooien. Mocht je nog ouderwetse gezekerde stoppen hebben is deze automaat wenselijker. Dan de countervraag: maar er zit toch al een hoofschakelaar bij de verdeelkast? Dat klopt, maar leg dat moeder de vrouw of de brandweer uit als er iets aan de hand is.

Ze hebben bij mij de hoofschakelaar verplaats (omdat dit logischer uitkwam met bekabeling) en hier komt de 10mm2 (flex) kabel op terug.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Offgrid kast
Ze hebben een kast geplaatst naast de Deye. Deze was op locatie bedraad, (ze gaven aan dat voorheen ze er een voorgemonteerd meenamen met Garcia automaten, hiermee zijn ze gestopt omdat ze meer vertrouwen hadden in de Chineesche chint |:(

Ik heb zowel de Chineesche Chint en de Europeese (met certificering) vast gehad en je merkt meteen dat het niet dezelfde automaten zijn. Je voelt het meteen aan het gewicht (EU is 1,3x zwaarder) + het kunstof en het schakelmechanisme voelt ook veel beter. De Chint die in de verdeel kast zitten van de offgrid voelt net zo degelijk als de Hager automaten die ik heb of de ABB's die ik in het verleden heb gebruikt.

Voornaamste rede waarom ze met de Chineese Chint zijn gestop is omdat de Aardelek niet Bi-directioneel is en hier mee issues hebben gehad bij de (eerste) installaties, de Aardelek detecteerde alleen bij boveninvoer. :|
Disclaimer 2: ik ben nogsteeds geen fan van Chint, maar ik gedoog hem in de garage (omdat hij goed aanvoelde, ze hebben ook TUV keur, waarschijnlijk als je documentatie en testen opzoekt vindt je altijd wel iets, maar dan mag de gemiddelde telefoon lader van de Action ook de deur uit.. :9

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Via Eastron verdeeld deze zich naar of de ATS(onderkant bovenste rij) OF naar de C25 Rechts onderin die naar de GRID zijde van de Deye

Er is mij nog iets bijgebleven over lastschijding met de aarde, maar wat dat precies was moet ik teruggraven.
E-schema
Mocht ik in het nieuwe jaar weer mijn (werk) laptop uit de hoek pakken, dan kan ik het wellicht netje in Visio tekenen.

Mocht ik al mijn wijsheid zaken zijn vergeten dan voeg ik ze nog toe, Als er andere onduidelijk heden zijn laat het even weten.

Owja had ik al vermeld dat het er super simpel uitziet maar dat je wel moet weten wat je doet voordat we zelf gaan tweaken :+ O+
Dan klopt het volgens mij hiermee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJe76K6jpsMzo0TjYOcBqilEavI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGuRzEv82BctZpQfse6LP661.png?f=fotoalbum_large

Die twee 63A hoofdschakelaars zijn dan je lastscheidingen / werkschakelaars, om de boel spanningsloos te maken en houden.

Die eerste C25 die je noemt, heeft die een foutstroombeveiliging? (alamat)
Ik denk alleen dat die C25 links onder in je "off grid kast" de automaat is die terug naar je groepenkast stroomt toch? (bij anderen een C32)

• epicfailguy23
de 63A zijn inderdaad werkschakelaren in mijn ogen.
Er zijn alleen automaten (overspannings beveiliging) gebruikt GEEN alamats,

De Aarde loopt via mijn 'oude' aarde van mijn netbeheerder

In jouw plaatje mist nog de "HS" van de 'deye' kast uit, die gaat vervolgens terug naar mijn orginele HS van de woning. Alles is wat betreft dubbel uitgevoerd voor veiligheids redenen. Scheelt van de ene naar de andere kant rennen in geval van nood :9

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34
@epicfailguy23 wat ik niet helemaal begrijp, je gaat met 10mm2 de hoofdschakelaar in (in de groepenkast) en komt daar op het eerste gezicht met een veel dunnere draad (6mm2?) uit. Klopt dat?

• epicfailguy23
Goede vraag, zal nogmaals eens kijken. anders is dat ook jammer van die hele 10mm2 trekken.
In theorie kan 6mm2 40A trekken (en het is maar 30cm die die hoeft te doen)
Daarnaast kan er max 32A naar de woning gaan, ik denk dat het voornamelijk met verlies (of weerstand) in de kabel te maken heeft)

brb..

• epicfailguy23
Ik heb gedubbelchecked. aan bovenzijde hoofdschakelaar zit netjes 10mm2 die naar invoer Q3 gaat (die verdeeld alles weer met een Kamrail)

6mm2 is kabel naar Laadpaal.

• epicfailguy23
Zo mocht er nu iemand met een mooie API of info kaart voor HA dan houdt ik mij ook aanbevolen.

Na een paar dagen proberen blijkt HA wel een redelijke leercurve te hebben, als het buiten de ''standaard' dashboardjes komt.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heeft iemand Don ook gevraagd of er een optie is waarbij je 4 accu's afneemt ipv 3 (dus 64kwh ipv 48kwh), maar dat die 4e niet "ingezet" wordt voor handelen, maar gewoon een groter thuis buffer is bij stroom uitval...dus dat je minimale SoC altijd rond de 30% blijft.
Om op die manier ook op een ongustig tijdstip van stroomuitval toch voor langere tijd stroom hebt. Je betaald die accu zelf, de omvormer houd dezelfde capaciteit, dus grote kans dat zij het met handelen niet nodig hebben / last van hebben.

Iemand die het op deze manier overweegt of gedaan heeft?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er moest ergens iets dubbel zitten om de ATS aan te kunnen sluiten en dat is dus onder de Eastron.
Helaas zou je kunnen zeggen omdat diens kooimoeren beter kunnen.
Nu is duidelijk dat de Eastron prik van de slimme meter krijgt en niets meer doet als de netspanning wegvalt.

Zo bezien is het vrij eenvoudig om het kastje in de meterkast te plaatsen, in mijn schuur zou ik dan een kastje met 2 4P schakelaars krijgen om de Deye af te kunnen koppelen.
Echter zonder off-grid te bestellen komt er in m'n schuur een 'noodknop' of met een beetje geluk iets normaals.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:14:
Er moest ergens iets dubbel zitten om de ATS aan te kunnen sluiten en dat is dus onder de Eastron.
Helaas zou je kunnen zeggen omdat diens kooimoeren beter kunnen.
Nu is duidelijk dat de Eastron prik van de slimme meter krijgt en niets meer doet als de netspanning wegvalt.

Zo bezien is het vrij eenvoudig om het kastje in de meterkast te plaatsen, in mijn schuur zou ik dan een kastje met 2 4P schakelaars krijgen om de Deye af te kunnen koppelen.
Echter zonder off-grid te bestellen komt er in m'n schuur een 'noodknop' of met een beetje geluk iets normaals.
Ik heb me wel vaker negatief uitgelaten over de kooiklemmen van de eastron. Ik zou opteren voor aansluitblokjes om de splits te maken. Of met een DIN terminal module. Die heb je ook al best wel compact. 2p breed ofzo met 3f+N

edit:
4breed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57c8MryCMus6L4mOwjceo2iT49U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2CnaF5SDJoiPLSVAS5pXfmp1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 31-12-2025 16:32 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:46
Als je nog onderdelen hebt liggen, patch paneel of zo.... Nog 50 meter Cat7 kabel ergens op zolder vindt en even een uurtje even niet wil werken krijg je dit :D

4 Poorten met CAT7, 1 voor de buiten camera (nu netjes ipv los over de muur) en 3 stuks voor de Deye, etc.
Dit alles komt uit in de meterkast, 8 meter verderop.
1 Kabel iets te lang, dit maar even zo gelaten - kan altijd nog inkorten of "terugtrekken" (nog geen zin - het werkt :D )
Vanuit de meterkast naar de ICT kamer.
De 3 kabels zijn nu gepatcht op de POE poorten, maar 1 ervan gaat er af, voor data EMS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0J5hGb0GB63qr6pJRZAzvxVgbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuUWGGzdXGOZC13ybAmXSncf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Pavah513ypwEj6W9zxLuNYBTCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G76kNRAl8j2T9g8nLGpQrpRP.jpg?f=fotoalbum_large

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:47
Nomad schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:54:
Heeft iemand Don ook gevraagd of er een optie is waarbij je 4 accu's afneemt ipv 3 (dus 64kwh ipv 48kwh), maar dat die 4e niet "ingezet" wordt voor handelen, maar gewoon een groter thuis buffer is bij stroom uitval...dus dat je minimale SoC altijd rond de 30% blijft.
Om op die manier ook op een ongustig tijdstip van stroomuitval toch voor langere tijd stroom hebt. Je betaald die accu zelf, de omvormer houd dezelfde capaciteit, dus grote kans dat zij het met handelen niet nodig hebben / last van hebben.

Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik wil je wel op de mogelijkheden wijzen:
Een accu kost 1500 euro. Voor 1000 euro* heb je een 6kw driefase aggregaat die je op de deye kunt aansluiten voor exact dit soort situaties, en tien stalen jerrycans met benzine. De deye heeft een generator input voor exact dit soort situaties. Deze combo geeft je ca 300-350kwh aan electrische energie.

*Eigen ervaring, maar normaliter kan het wel wat duurder zijn. Maar nog steeds max 1500.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:41
scoobs schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:25:
[...]

Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik wil je wel op de mogelijkheden wijzen:
Een accu kost 1500 euro. Voor 1000 euro* heb je een 6kw driefase aggregaat die je op de deye kunt aansluiten voor exact dit soort situaties, en tien stalen jerrycans met benzine. De deye heeft een generator input voor exact dit soort situaties. Deze combo geeft je ca 300-350kwh aan electrische energie.

*Eigen ervaring, maar normaliter kan het wel wat duurder zijn. Maar nog steeds max 1500.
Op welke aansluiting zou dit moeten zitten?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:47
De generator port. :+

Zonder flauwekullen, zo heet die poort. Standaard staat die vanuit balans geconfigureerd voor een tweede omvormer.
https://www.deyeinverter....-sg04lp3-eu_240203_en.pdf

Note, je aggregaat MOET drie fase zijn.

Voor diegene hier die de setup deels willen hebben voor langdurige stroomzelfstandigheid: het accupakket is groot genoeg om efficient een hele jerrycan benzine te kunnen absorberen.

[ Voor 25% gewijzigd door scoobs op 31-12-2025 22:51 ]

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
paQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:32:
[Afbeelding]
En dit is de Solarman integratie?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• paQ
Sportmind schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:50:
[...]

En dit is de Solarman integratie?
Alleen die binary sensor balk bovenaan.
De rest zijn stroomtarieven.

• jacovn
  • Laatst online: 22:18
Nomad schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:54:

Ik heb ook 1 extra besteld. Eigenlijk om meer capaciteit te hebben om EV bij te laden zonder dat Balans geen ruimte meer heeft. Dit doorgegeven bij bestelling en geen opmerkingen over gekregen.

Geen idee of dit een goed idee is of niet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
Ik weet niet of we hier wat aan gaan hebben (want EPEX), maar ben al een poosje aan het stoeien met een EPEX forecast methode van een andere tweaker.
En volgens die glazen bol worden de tarieven 5 januari een stuk hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45rVns94DwI6FXs6q9DcvS2ILNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Z3CIlhJY11fsvZSR7O1k8XS.png?f=fotoalbum_large

Als nu blijkt dat telkens MITS het uitkomt en ALS de onbalanstarieven daar ook door geraakt worden, dan kan er wellicht door de EMS op geanticipeerd worden. (@Balans Energie )

Blauw is verwachte opwek wind op zee
Groen is verwachte opwek wind op land
Geel is verwachte opwek zon
De rode lijn is de totale verwachte energievraag

De witte lijn is de voorspelling van het epex tarief, waarvan de gedimde periode 'ingehaald' is door het daadwerkelijk vastgestelde tarief; goudgeel.

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:26:
Ik weet niet of we hier wat aan gaan hebben (want EPEX), maar ben al een poosje aan het stoeien met een EPEX forecast methode van een andere tweaker.
En volgens die glazen bol worden de tarieven 5 januari een stuk hoger.
[Afbeelding]

Als nu blijkt dat telkens MITS het uitkomt en ALS de onbalanstarieven daar ook door geraakt worden, dan kan er wellicht door de EMS op geanticipeerd worden. (@Balans Energie )

Blauw is verwachte opwek wind op zee
Groen is verwachte opwek wind op land
Geel is verwachte opwek zon
De rode lijn is de totale verwachte energievraag

De witte lijn is de voorspelling van het epex tarief, waarvan de gedimde periode 'ingehaald' is door het daadwerkelijk vastgestelde tarief; goudgeel.
Korte vraag, Wat wil je er mee bereiken?

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Korte vraag, Wat wil je er mee bereiken?
Dat staat er toch? :)
Als doorgaans het voorspelde tarief overeenkomt met het vastgestelde tarief, en blijkt dat in de pieken en dalen de onbalanstarieven “net zo” meebewegen, dan kan het meewegen in de EMS om iets te dien of te laten.

Afgelopen dag/nacht was ook wel een slecht voorbeeld: in de dip van de tarieven waren de onbalanstarieven juist heel hoog.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:35
paQ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Dat staat er toch? :)
Als doorgaans het voorspelde tarief overeenkomt met het vastgestelde tarief, en blijkt dat in de pieken en dalen de onbalanstarieven “net zo” meebewegen, dan kan het meewegen in de EMS om iets te dien of te laten.

Afgelopen dag/nacht was ook wel een slecht voorbeeld: in de dip van de tarieven waren de onbalanstarieven juist heel hoog.
Maar je kan en mag toch zelf niets instellen in het EMS van Balans energie?

• paQ
deejeebv schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Maar je kan en mag toch zelf niets instellen in het EMS van Balans energie?
Het is ook niet voor ons, maar voor Balans Energie('s EMS).

• paQ
Neem bijv dit stukje in de vroege ochtend van 1 jan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KlC84LAyUsqAKCCKXlNxo4u6tA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dsunhwRrobJ9xoQEmST9GnCY.png?f=user_large

De voorspelling was daar ca 5 cent hoger tov het vastgestelde tarief.
Het onbalanstarief bleek (vanochtend vroeg) zelfs 10-15 cent hoger dan het vastgestelde tarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xun8E-BwcLWhDhX8QEuJfSLAOqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxcjcaj5lBaCzfbJZ73YjpwS.png?f=fotoalbum_large

n=1, maar als deze correlatie vaker is te leggen, dan kun je daar volgens mij best wat mee :)

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:45:
Neem bijv dit stukje in de vroege ochtend van 1 jan.
[Afbeelding]

De voorspelling was daar ca 5 cent hoger tov het vastgestelde tarief.
Het onbalanstarief bleek (vanochtend vroeg) zelfs 10-15 cent hoger dan het vastgestelde tarief:
[Afbeelding]

n=1, maar als deze correlatie vaker is te leggen, dan kun je daar volgens mij best wat mee :)
Ik vraag mij af hoeveel ze nog mogen gokken/voorspellen als de Tennet overeenkomst er is.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
0xygen500 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Ik vraag mij af hoeveel ze nog mogen gokken/voorspellen als de Tennet overeenkomst er is.
Volgens mij biedt TenneT een beschikbaarheidsvergoeding en een actievatievergoeding aan BE. Ik vermoed dan ook dat er niet direct ‘spelregels’ zijn voor het laden en ontladen op momenten buiten de activaties om en het dus prima is als BE ervoor zorgt dat de batterijen vol worden geladen op goedkope momenten.

• jacovn
Ik weet ook weer waarom ik backup besteld heb. De hele wijk ligt er uit. Sommige stukken al sinds vanmorgen. Waar wij wonen rond 16:05 en eind tijd is 18:15

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
jacovn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:53:
Ik weet ook weer waarom ik backup besteld heb. De hele wijk ligt er uit. Sommige stukken al sinds vanmorgen. Waar wij wonen rond 16:05 en eind tijd is 18:15
"nice" :)
Hoe gaat het met je soc tot dusver?
Heavy users wel afgeschakeld oid?

• ecn1985
jacovn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:53:
Heb je enig idee waarom dit gebeurd? Ik kan me niet herinneren dat dit hier de afgelopen 10 jaar ongepland is voorgekomen. Dat was voor mij ook de rede om niet direct nu al voor de offgrid aansluiting te gaan..

• jacovn
ecn1985 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Heb je enig idee waarom dit gebeurd? Ik kan me niet herinneren dat dit hier de afgelopen 10 jaar ongepland is voorgekomen. Dat was voor mij ook de rede om niet direct nu al voor de offgrid aansluiting te gaan..
Wijk distributie uitgebrand. Een malloot met vuurwerk wellicht. Zal hopenlijk ook niet meer voorkomen

2 storingen achter elkaar uiteindelijk met meer impact 2e keer. Ongeveer 2 maal 2 uur zonder stroom. In tussentijd kunnen koken en eten.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 01-01-2026 21:42 ]

• epicfailguy23
epicfailguy23 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:13:

Offgrid systeem van A-Z

Meterkast

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Offgrid kast

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

E-schema
Met alle credits @dof _/-\o_
hierbij het schematische schema met de automaten, dikte kabel en gelabelde aansluitingen.
[Afbeelding]

Met credits van @dof is het E-principe schema toegevoegd O+

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dof schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:18:
[...]

[...]

@Wolly had al eens een schema gemaakt, alleen daar hing de meter verkeerd in.

Zie ook deze.
Wat is er precies mis met het schema uit Wolly in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" ?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie verschillen tussen die van @epicfailguy23 en @paQ, de C32 en WS zitten op andere locaties.

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q57TJdUP7UGDSZYITpatGZzMjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BN63DbmhwgypnDGvgYipdqMx.png?f=fotoalbum_large

Zo zo.. d'r is flink verdiend al.
Nog steeds wel zonde dat we elke 7`8 min pauzeren :/

gewoon 4000 euro per MWh momenteel :X

• paQ
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:35:
Ik zie verschillen tussen die van @epicfailguy23 en @paQ, de C32 en WS zitten op andere locaties.
Ik snap de 63A automaat nu ook niet :?
De omschakelaar die ze plaatsen is al 63A. Nu staan er twee in een rij.

• Ronald
Omschakelaar is geen overstroom beveiliging.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Ik vind het apart dat de load uitgang van de Deye direct op de ATS zit en alleen daar mee is los te schakelen (nog afgezien van geen overstroombeveiliging maar die zit wel elders).

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:44:
[Afbeelding]

Zo zo.. d'r is flink verdiend al.
Nog steeds wel zonde dat we elke 7`8 min pauzeren :/

gewoon 4000 euro per MWh momenteel :X
BE leest mee denk ik, zie dat de tijd tussen de activatie nu ineens maar 3,5 minuut is 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_CUDG-k25RJQ3J_QLG2M6xnyD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrBq0uEKnnSAu9GP3PsymUeR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Yaay op 02-01-2026 13:54 ]

• paQ
Ronald schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:49:
Omschakelaar is geen overstroom beveiliging.
ah zo.
Naja dan is 63A 'behoorlijk'.

edit:
nog even over zitten nadenken, maar 32A moet toch ruim afdoende zijn :?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 14:08 ]

• paQ
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Ik vind het apart dat de load uitgang van de Deye direct op de ATS zit en alleen daar mee is los te schakelen (nog afgezien van geen overstroombeveiliging maar die zit wel elders).
Op zich is dat wel de juiste plek om een externe ATS te plaatsen. Zo kun je ook nooit per ongeluk een loop-back creëren. Anders zou je (in theorie) de accu met de accu kunnen laden.

• epicfailguy23
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:59:
[...]

ah zo.
Naja dan is 63A 'behoorlijk'.

edit:
nog even over zitten nadenken, maar 32A moet toch ruim afdoende zijn :?
Er is een 63A geplaatst omdat er in theorie 41A kan lopen (normaal zijn ze 40A) 1 maatje groter is 63A
de 63A automaat is ook niet voor overstroom beveiliging, maar wordt hier ge(mis)bruikt als werkschakelaar.
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Op zich is dat wel de juiste plek om een externe ATS te plaatsen. Zo kun je ook nooit per ongeluk een loop-back creëren. Anders zou je (in theorie) de accu met de accu kunnen laden.
ik denk dat er ook een misverstand is met hoe de stroom loopt, De stroom loopt ALTIJD door de Deye heen. dus via net door de Deye die het weer aan het huis geeft. de ATS zit er alleen maar als er een storing is met de Deye dat je je huis weer van 'normale' stroom voorziet. dat is zijn enige funtie, mocht de ATS schakelen tussen grid en batterij zou deze contant kunnen staan schakelen (wat hopelijk niet de bedoeling is, echter wat je dus wel ziet bij 'offgrid' woningen die 100% zelfvoorzienend zijn en waar de spanning dus nog wel eens weg wil vallen (zoals in amerika, australie, zuid europa ect..)

[ Voor 4% gewijzigd door epicfailguy23 op 02-01-2026 14:15 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Ik had een schakelaar tussen de Deye LOAD en ATS verwacht, nu schakel je het huis om terwijl dat mogelijk niet netjes gebeurt.
Stel dat de N pas na de fases contact maakt of als eerste los is, dat wil je echt niet :X
Gelukkig zit er een LOAD woning schakelaar, die zou ik zeker eerst uitschakelen voor je de ATS om zet.

• paQ
epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Er is een 63A geplaatst omdat er in theorie 41A kan lopen (normaal zijn ze 40A) 1 maatje groter is 63A
de 63A automaat is ook niet voor overstroom beveiliging, maar wordt hier ge(mis)bruikt als werkschakelaar.

[...]

ik denk dat er ook een misverstand is met hoe de stroom loopt, De stroom loopt ALTIJD door de Deye heen. dus via net door de Deye die het weer aan het huis geeft. de ATS zit er alleen maar als er een storing is met de Deye dat je je huis weer van 'normale' stroom voorziet. dat is zijn enige funtie, mocht de ATS schakelen tussen grid en batterij zou deze contant kunnen staan schakelen (wat hopelijk niet de bedoeling is, echter wat je dus wel ziet bij 'offgrid' woningen die 100% zelfvoorzienend zijn en waar de spanning dus nog wel eens weg wil vallen (zoals in amerika, australie, zuid europa ect..)
Dat was ook duidelijk (neem ik aan)

Maar stel je zou de omschakelaar aan de grid zijde zetten ipv aan load, en om wat voor reden dan ook schakel je de omschakelaar om, dan gaat de Deye in 'off grid' mode, maar is dan wel spanningstechnisch gekoppeld aan het net via de load zijde. Dat moet gezeik opleveren :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twmwJZ9pIqMmSCgKkNyjHZEtznc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aV66eEmkbJq5x6Qy2DCIyRdj.png?f=fotoalbum_large

Zet je hem aan de load zijde, dan kan load onmogelijk aan het net hangen. En zet je de omschakelaar om, dan koppel je load sowieso geheel af.

• paQ
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Ik had een schakelaar tussen de Deye LOAD en ATS verwacht, nu schakel je het huis om terwijl dat mogelijk niet netjes gebeurt.
Stel dat de N pas na de fases contact maakt of als eerste los is, dat wil je echt niet :X
Gelukkig zit er een LOAD woning schakelaar, die zou ik zeker eerst uitschakelen voor je de ATS om zet.
Het is daarom ook een bypass.
Volgens mij worden gebruikers met off grid ook ingelicht om eerst de deye te ontkoppelen van je aansluiting en dan de by pass pas om te zetten.

Verder heb je zeker een punt hoor, met name bij deze ATS. Er staan wel wat testjes op youtube. Waarbij hij de ene keer in 16 ms schakelt, en de andere keer in 80ms. Er is ook geen mechanische interlock in het ding.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 14:38 ]

• paQ
epicfailguy23 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:13:
[...]

[...]
Dit geeft me hoofdbrekens. Moet de stroomkring daarvoor niet gesloten zijn?
Er gaat toch geen 41A door de automaat per fase al zou je dat willen?

Snap hem nu. Snap dan alleen de 63A niet.
Je beveiligt niets met 63A. (alle stroom heeft vrij baan)
C40 doet dan nog iets iig.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 14:58 ]

• Ronald
@Speedy-Andre ATS zijn wat duur omdat ze stevige eisen hebben. Niet alleen snelheid, maar ook absoluut betrouwbaar houden aan break-before-make (voor deze toepassing e juiste)

ATS kan ook make-before-break zijn, dat is hier onjuist.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrtrSJwldJcPGhLbk28ejCUwsMk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rt1JbRMeihsgzKL5RBQpkUpD.jpg?f=fotoalbum_medium

Dan is er nog de willekeur hoe de off-grid kastjes worden gebouwd...
Hier is de hoofdschakelaar waarschijnlijk een C25 die volgens mijn de N niet schakelt waardoor de boel nog deels onder spanning kan staan.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:11:
[Afbeelding]

Dan is er nog de willekeur hoe de off-grid kastjes worden gebouwd...
Hier is de hoofdschakelaar waarschijnlijk een C25 die volgens mijn de N niet schakelt waardoor de boel nog deels onder spanning kan staan.
Ik denk dat het verschil in uitvoeringen te maken heeft met "al doende leert men" en de verschillende installateurs? Het eerste argument is nog te begrijpen, maar je zou mogen verwachten dat de installateurs wel met dezelfde instructies en schema's (op papier) op pad worden gestuurd.

Is het eigenlijk wel zo dat de noodstroom automatisch wordt geactiveerd bij stroomstoringen op het net?

• paQ
@epicfailguy23 Die eerste 25A automaat 'hoofdschakelaar' noemen is wel echt verwarrend.
Sowieso doet ie (volgens mij) daar niets. Ik zou hem uit de tekening halen.

Zitten er in jouw setup werkschakelaars opgenomen?
Want ik 'verdenk' dat daar die 63A voor 'dient'. Hij beveiligt verder niets behalve dat ie als lastscheider kan fungeren. Dan zou het logischer zijn dat dat een hoofdschakelaar is en geen automaat. Maar dan verwacht ik zo'n zelfde grid-zijdig van de omvormer.
Als ik de close-ups bekijk, dan kun je nu alleen middels de ATS en de aardlekautomaat de deye aan beide zijden geheel ontkoppeld krijgen.
@dof zit er niet nog een extra AC werkschakelaar buiten de kast?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Is het eigenlijk wel zo dat de noodstroom automatisch wordt geactiveerd bij stroomstoringen op het net?
Dat gaat vanzelf in de omvormer.
Sterker nog: het pad IS al zo.
De accu dekt alle verbruik af, en als je de AC afsluit, gaat alles verder zoals het (toch al) liep.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Dat gaat vanzelf in de omvormer.
Sterker nog: het pad IS al zo.
De accu dekt alle verbruik af, en als je de AC afsluit, gaat alles verder zoals het (toch al) liep.
Als het sowieso al werkt dank zij de omvormer, wat is dan het nut van die ATS?

En als de stroomstoring op het net is verholpen, dan gaat zonder handmatige interventie alles weer terug in de normale stand?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Hij moet ook helemaal geen ATS heten. :+
Het IS een ATS (als apparaat) maar wordt toegepast puur als omschakelaar. (zonder break before make)
Ik ben nog steeds van mening dat een SFT440 een betere keuze is. Dan moet je langs een O voordat je van I naar II kunt.
Als er wat mis gaat met de Deye, en je moet terug naar NET bedrijf, dan is alle stroom sowieso al uit.
En als de stroomstoring op het net is verholpen, dan gaat zonder handmatige interventie alles weer terug in de normale stand?
Ja, want ook dan geldt: het is sowieso al de modus operandi.
Zodra je AC weer aankoppelt (storing is voorbij) dan duurt het ca 60 sec, en zegt de Deye *klik* en is de grid weer aangesloten.
De daadwerkelijke ATS zit in de Deye zelf dus.

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 15:29 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Het IS een ATS (als apparaat) maar wordt toegepast puur als omschakelaar. (zonder break before make)
Ik ben nog steeds van mening dat een SFT440 een betere keuze is. Dan moet je langs een O voordat je van I naar II kunt.
Als er wat mis gaat met de Deye, en je moet terug naar NET bedrijf, dan is alle stroom sowieso al uit,.
Begrijp het toch niet helemaal, volgens de website zorgt juist de ATS voor de omschakeling. Jij zegt dat het al werkt zonder de ATS?
Kies je voor off-grid, dan breiden we het systeem uit met een Automatic Transfer Switch (ATS). Die schakelt automatisch over op batterijstroom zodra het net uitvalt.

Jij merkt daar niets van: het licht blijft aan, de koelkast blijft draaien, en als je wilt, laad je gewoon je auto op, zolang je maar in onder de 12 kW per systeem blijft.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Begrijp het toch niet helemaal, volgens de website zorgt juist de ATS voor de omschakeling. Jij zegt dat het al werkt zonder de ATS?

[...]
Ik zag het ook van de week. En is best wel niet hoe het is aangesloten :+
De omvormer doet dat zelf.

[ Voor 79% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 15:33 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Ik zag het ook van de week. En is best wel niet hoe het is aangesloten :+
De omvormer doet dat zelf.
En in welk scenario zou je dan als gebruiker die omschakeling op de ATS moeten maken?

PS SFT440 is ook niet zonder risico's, zie Domba in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:32:
[...]

En in welk scenario zou je dan als gebruiker die omschakeling op de ATS moeten maken?
topic"[/message]
Als je wil dat die blauwe ATS, echt als ATS werkt, zal hij spanning moeten krijgen vanuit beide richtingen, waarbij de Deye dan power supply I is, en het net II.
Als I dan uitvalt (LOAD gaat uit / er is iets met de omvormer) dan schakelt ie automatisch over op II (net)
Zodra LOAD weer up komt, schakelt ie automatisch terug op I.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8G6xVHgXsHAgpXVWtkh01Vqqpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UZuvvHUqwMTYbrBJx7HV2t7s.png?f=fotoalbum_large
Let wel: de ATS moet daarvoor ook op automatic worden gezet. En als je dan handmatig die rode schakelaar bedient, dan sluit je het interne relais tussen L1 van I en L1 van II. :X
PS SFT440 is ook niet zonder risico's, zie Domba in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"Domba in "Het grote Deye inverter (en accu)
Als de Deye stuk is in offgrid modus, dan is er geen spanning ;)

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 15:36 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Als je wil dat die blauwe ATS, echt als ATS werkt, zal hij spanning moeten krijgen vanuit beide richtingen, waarbij de Deye dan power supply I is, en het net II.
Als I dan uitvalt (LOAD gaat uit / er is iets met de omvormer) dan schakelt ie automatisch over op II (net)
Zodra LOAD weer up komt, schakelt ie automatisch terug op I.

[Afbeelding]
Let wel: de ATS moet daarvoor ook op automatic worden gezet. En als je dan handmatig die rode schakelaar bedient, dan sluit je het interne relais tussen L1 van I en L1 van II. :X

[...]

Als de Deye stuk is in offgrid modus, dan is er geen spanning ;)
Er is dus voor de backup stroom functionaliteit geen noodzaak voor de geinstalleerde ATS.De informatie op de website klopt dus niet want daar staat juist dat de ATS ervoor zorgt dat de backup wordt ingeschakeld.

Op de website lees ik nog een andere functie van de ATS. is dat dan wel waar?
Automatic Transfer Switch (ATS) – Indien nodig kan je de off-grid functie uitzetten
Of heb je eigenlijk helemaal niets aan die ATS :?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Er is dus voor de backup stroom functionaliteit geen noodzaak voor de geinstalleerde ATS.De informatie op de website klopt dus niet want daar staat juist dat de ATS ervoor zorgt dat de backup wordt ingeschakeld.

[...]

In zoverre heb je wel iets van een omschakelaar nodig.
In eerste instantie zorgt ie 'als vanzelf' voor eiland bedrijf als de netspanning wegvalt, en bovendien kun je met een simpele handeling weer stroom krijgen als de omvormer stuk zou gaan.

Het is in deze setup alleen geen "Automatic Transfer Switch"
Eerder een Manual Selector :+

• deejeebv
Ik had het idee om backup aan te sluiten volgens het volgende plaatje van @paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNA7-gmuRr1jiSnDeULdL_c-RZE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yGuRzEv82BctZpQfse6LP661.png?f=user_large
Ik zie alleen niet in waarom dat nog een C32 tussen zit, alle aardlekschakelaars en automaten zitten toch in de groepenkast achter de Deye.
Mijn idee was een handmatige omschakelaar zoals de Häger SFT440 in mijn groepenkast te zetten. Ik heb als hoofdzekering automaten, dus procedure zou dan zijn hoofdautomaten uitzetten, eventuele grote verbruikers zoals laadpaal uitschakelen, SFT440 omzetten naar load, waarna mijn huis voorzien is van stroom.
Gaat dit werken?
Is dit veilig?
Is dit volgens de norm?

• paQ
deejeebv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:12:
Ik had het idee om backup aan te sluiten volgens het volgende plaatje van @paQ
[Afbeelding]
Ik zie alleen niet in waarom dat nog een C32 tussen zit, alle aardlekschakelaars en automaten zitten toch in de groepenkast achter de Deye.
Mijn idee was een handmatige omschakelaar zoals de Häger SFT440 in mijn groepenkast te zetten. Ik heb als hoofdzekering automaten, dus procedure zou dan zijn hoofdautomaten uitzetten, eventuele grote verbruikers zoals laadpaal uitschakelen, SFT440 omzetten naar load, waarna mijn huis voorzien is van stroom.
Gaat dit werken?
Is dit veilig?
Is dit volgens de norm?
Die C32 (of C63, maar sja.. C40 dan???) is er dan ter beveiliging van je groepenkast vanwege de theoretische hogere stroom uit de LOAD.

Als de deye er mee nokt in zo'n geval, hoef je je hoofdzekeringen niet af te schakelen. Alles tot en met je GRID aansluiting heeft dan nog spanning.

Ik zou dan zeggen
1 ontkoppel je deye van je huisaansluiting (met de (werk)schakelaars)
2 HS in je groepenkast UIT
3 SFT400 omschakelen (of de by-pass schakelaar van BE)
4 HS in je groepenkast AAN

(5. als je nog veiliger wil, voordat HS AAN even je groepen allemaal uit en ze na AAN een voor een inschakelen)

Dat is ook wanneer die C32, C63, C40 sowieso geen zin meer heeft, want die zat er voordat Balans Energie langskwam ook niet. Daarom heb ik hem ingetekend rechts van de omschakelaar, en niet tussen de omschakelaar en de groepenkast. Hij is er voor bescherming in normaal bedrijf (standje II in mijn schema)

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 16:25 ]

• deejeebv
paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Die C32 (of C63, maar sja.. C40 dan???) is er dan ter beveiliging van je groepenkast vanwege de theoretische hogere stroom uit de LOAD.

Als de deye er mee nokt in zo'n geval, hoef je je hoofdzekeringen niet af te schakelen. Alles tot en met je GRID aansluiting heeft dan nog spanning.

Ik zou dan zeggen
1 ontkoppel je deye van je huisaansluiting (met de (werk)schakelaars)
2 HS in je groepenkast UIT
3 SFT400 omschakelen (of de by-pass schakelaar van BE)
4 HS in je groepenkast AAN

(5. als je nog veiliger wil, voordat HS AAN even je groepen allemaal uit en ze na AAN een voor een inschakelen)

Dat is ook wanneer die C32, C63, C40 sowieso geen zin meer heeft, want die zat er voordat Balans Energie langskwam ook niet. Daarom heb ik hem ingetekend rechts van de omschakelaar, en niet tussen de omschakelaar en de groepenkast. Hij is er voor bescherming in normaal bedrijf (standje II in mijn schema)
Dan heb ik je schema to niet goed begrepen. Ik dacht dat stand II backup bedrijf was. Mijn idee was de load alleen voor backups te gebruiken. Dan moet nog wel de Deye uitgeschakeld worden bij stroomstoring.

• paQ
deejeebv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Dan heb ik je schema to niet goed begrepen. Ik dacht dat stand II backup bedrijf was. Mijn idee was de load alleen voor backups te gebruiken. Dan moet nog wel de Deye uitgeschakeld worden bij stroomstoring.
Stand II is 'off grid modus'.
En je bent echt off grid als de netspanning wegvalt. Er gebeurt dan alleen intern in de Deye iets, verder wijzigt er niets. Alles staat dan in wezen in serie aangesloten.

Als je load alleen voor back-up wil gebruiken, maar wel je hele groepenkast van stroom wil voorzien (in niet off-gris aansluiting) dan zul je ook nog handmatig (of middels een echte ATS :+ ) de gridzijde moeten ontkoppelen van de Deye, die gaat daardoor vanzelf in 'off-grid' modus (belangrijk vanwege de interne N-PE-koppeling) en vervolgens de connectie met je groepenkast herstellen middels bijv die omschakelaar.

Maar dat is een complexere methode dan gewoon off-grid aansluiten. Omdat je dan eigenlijk de Deye zowel gridzijdig als loadzijdig in je groepenkast hebt aangesloten. En er mag er maar 1 'waar' zijn.
klinkt als een slecht plan eerlijk gezegd. Als je dat zo wil, moet je de Deye hoe dan ook opnieuw aansluiten met een extra ontkoppeling in je groepenkast. Als je al op dat punt bent, is het nog makkelijker om off-grid te gaan :D

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 02-01-2026 17:14 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:38

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:44:
[...]

[...]

Het is al eerder besproken in dit topic, maar de off-grid functie die BE aanbiedt kan ik in de kern niet anders zien dan een manier om kosten terug te verdienen voordat Tennet wat gaat betalen. Dan moet je wel wat te verkopen hebben, hence het mooie stukje over de ATS op de website. Als je daar netjes opzet dat de hele off-grid functionaliteit al in de omvormer zit die je sowieso al krijgt, dan zal dat natuurlijk wat minder makkelijk verkopen denk ik. Niet de meeste fraaie manier, maar gezien de rest tegen kostprijs wordt verkocht vergeef ik het ze :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
@deejeebv Misschien is het zo duidelijker:
Boven: in off-grid aansluiting. Ongeacht of er nou wel of geen netspanning is
Onder: probleem met de inverter; die ontkoppel je, en zet de omschakelaar om zodat je aan het net zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO_mAgK5hxLdapM7kruhE3b8KaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGW1WE3era6TwamhHk4oSX6N.png?f=fotoalbum_large

• dof
  • Nu online

dof

Ik zie twee separate kabels uit de Mid meter komen, dat lijkt me verwarrend. Toch?

• dof
  • Nu online

dof

paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:21:
@epicfailguy23 Die eerste 25A automaat 'hoofdschakelaar' noemen is wel echt verwarrend.
Sowieso doet ie (volgens mij) daar niets. Ik zou hem uit de tekening halen.

Zitten er in jouw setup werkschakelaars opgenomen?
Want ik 'verdenk' dat daar die 63A voor 'dient'. Hij beveiligt verder niets behalve dat ie als lastscheider kan fungeren. Dan zou het logischer zijn dat dat een hoofdschakelaar is en geen automaat. Maar dan verwacht ik zo'n zelfde grid-zijdig van de omvormer.
Als ik de close-ups bekijk, dan kun je nu alleen middels de ATS en de aardlekautomaat de deye aan beide zijden geheel ontkoppeld krijgen.
@dof zit er niet nog een extra AC werkschakelaar buiten de kast?
Ja, de Deye kun je ontkoppelen via de ATS en de C25 automaat. Er zit geen aardlekschakelaar in de kast.

Voorzover ik van @epicfailguy23 weet zit er geen werkschakelaar (buiten het off-grid kastje) tussen, ook nergens bij andere off-grid's gezien. Bij @epicfailguy23 nu voor het eerst die 63A i,p,v, 40A schakelaar gezien. Maar dat kan ook een pragmatische (zonder meerkosten een zwaardere) of ervarings (zijn toch wat te licht?) keuze zijn.

Die eerste C25 automaat (na de slimme meter) zit er bij alle off-grids, en werd door Don ook een "..."doortikkertje" van de netbeheerder ..." genoemd.

• dof
  • Nu online

dof

Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Het nut van de ATS is de werking als By-Pass schakelaar. Er zitten op deze ATS ook spanningssensors die hem wel zouden kunnen laten functioneren als ATS, maar die zijn niet aangesloten en worden dus niet gebruikt. Dat is al eens eerder gemeld/gepost.

• dof
  • Nu online

dof

Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:20:
[...]

De Deye doet dus alles voor de Off-Grid , en voorzover ik uit het Deye topic begrepen heb werkt dat wel zo, en als de Deye geen toevoer op de "Grid" aansluiting ziet maakt hij deze ook spanningsloos zodat er niet gevaarlijke situaties ontstaan.

• dof
  • Nu online

dof

paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Als er wat mis gaat met de Deye, en je moet terug naar NET bedrijf, dan is alle stroom sowieso al uit.
Ja, ik denk dat ik het met je eens ben dat op volle last omschakelen van Deye Load naar grid best een dingetje is. Mij lijkt een 1-0-11 schakelaar ook wat veiliger.
Ik heb ook nog niet gehoord of dat (ATS schakelaar omzetten) getest wordt bij oplevering. Iemand?

• dof
  • Nu online

dof

paQ schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Die (rode) schakelaar (geen overstroom beveiliging) is - denk ik - meer als werkschakelaar bedoeld. Bij sommige off-grid kastjes 40 A , bij @epicfailguy23 63A. Qua functionaliteit geen verschil en qua kosten het ook weinig verschil.

Het schema is ook bedoeld om aan te geven hoe BE de off-grid oplossing bedraad (in dit geval bij @epicfailguy23), niet om wat de meest verstandige Off Grid installatie zou zijn. Dat moet iedereen zelf weten.

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 02-01-2026 17:55 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 55 Laatste