Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste
Acties:

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:32
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:35:
[...]

Naja, daarom vraag ik het me ook af. Elke keer als die verwarming inschakelt gaat de NOM grafiek haywire.
Gevoelsmatig zou ik de NOM controller van de accu het snelste laten werken en de rest opvolgend langzamer laten regelen op basis van prioriteit. Zo ver dat mogelijk is. Maar ik dat is hardop denken. Kan ook wellicht voor langdurige overshoot zorgen maar dat is ff spelen :P

Mijn EVCC moest ik ook wat langzamer zetten. Maar werkt geweldig nu. Vandaag een mooie heldere dag. Battery boost werkt ook geweldig*. Behalve dat de boost wordt onderbroken door evt een activatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqBGBcAKfUdPcNF_Gc-XNzaFy5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dQ51qOu145QoR7uFCRy5aU0K.gif?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 24-12-2025 11:56 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:12
Wolly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:26:
[...]

Een inductieplaat kan eigenlijk alleen maar aan of uit. Door snel te schakelen wordt dan de afgifte bepaald. Bij stand 1 dus langere pauzes dan bij stand 9.
Volgens mij klopt dit niet, ik zie via mijn P1 meter duidelijk verscil als ik een inductieplaat hoger of lager zet.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:32
deejeebv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:57:
[...]

Volgens mij klopt dit niet, ik zie via mijn P1 meter duidelijk verscil als ik een inductieplaat hoger of lager zet.
Weet niet welke technieken er allemaal zijn. Maar hier wordt de frequentie ook gewoon hoger (hetzelfde met een magnetron trouwens). P1-meter laat elke seconde iets zien. Dus dat is een 1 seconde gemiddelde als de frequentie hoog genoeg is.

Op stand 1/10 zie ik em wel echt aan en uit gaan omdat de frequentie zo laag is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:57:
[...]

De P1 meter heeft een lagere resolutie dus dan zie je het niet.
Ga maar eens met je oor bij de inductieplaat zitten, dan hoor je duidelijk het schakelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
Mijn plaat draait vanaf standje 7 continue, daaronder tijdmodulatie. Beetje off-topic?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:11

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:16:
[...]

https://onbalansmarkt.com/live
Dit zijn de tarieven waartegen je geladen hebt.
Vergeet EPEX.

Voor het laden. Als je elke dag bijv 10 kW wil laden, kies dan gewoon de activaties om op te triggeren, bij een accu SOC van >50% bijv. Als je zo altijd genoeg energie hebt om de dag/nacht door te komen, en er ook gewoon 10kWh in je auto terecht komt ben je er toch ook?
Geen onnodige verliezen ook
Dit is niet helemaal waar toch? De activaties die het EMS nu regelt wel; dat is onbalanshandel. Maar waaruit volgt dat we afnemen tegen onbalansprijzen als bv. de accu leeg is? En hoe zit het met verbruik boven de EMS activaties? Die trekt immers maximaal 12kW, als je daarbovenop stroom uit het net trekt, waarom is dat dan onbalansprijs ipv epex prijs? Dat volgt volgens mij i.i.g. niet uit ons contract met Balans Stroom.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20

paQ

The Legend schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:37:
[...]

Dit is niet helemaal waar toch? De activaties die het EMS nu regelt wel; dat is onbalanshandel. Maar waaruit volgt dat we afnemen tegen onbalansprijzen als bv. de accu leeg is? En hoe zit het met verbruik boven de EMS activaties? Die trekt immers maximaal 12kW, als je daarbovenop stroom uit het net trekt, waarom is dat dan onbalansprijs ipv epex prijs? Dat volgt volgens mij i.i.g. niet uit ons contract met Balans Stroom.
Het is onlangs opgehoogd naar 16 kW.
Dan zit je al aan je max, daarna zal de accu gaan peakshaven.

Als de accu leeg is en het onbalanstarief zit boven de EPEX, dan laadt ie simpelweg niet, en verbruik je rechtsreeks AC tegen onbalanstarief.
Neem ik aan, want het zal je meter worst wezen. Als niet dan zou je zelfs EV moeten kunnen laden op EPEX tarieven. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo functioneert.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-12-2025 13:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:39
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:35:
[...]

Naja, daarom vraag ik het me ook af. Elke keer als die verwarming inschakelt gaat de NOM grafiek haywire.
Dat is toch ook logisch? Nom volgt je cop1 verbruiker.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20

paQ

0xygen500 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:01:
[...]

Dat is toch ook logisch? Nom volgt je cop1 verbruiker.
Snap ik. Ik vraag me alleen af of het najagen van de nom, want dat staat ie onophoudelijk te doen, nog iets betekent voor efficiëntie of constant schakelen van stroomrichting.
Wellicht de drempelwaarde wat verhogen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste