Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 37 ... 55 Laatste
Acties:

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:44
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:35:
[...]

Naja, daarom vraag ik het me ook af. Elke keer als die verwarming inschakelt gaat de NOM grafiek haywire.
Gevoelsmatig zou ik de NOM controller van de accu het snelste laten werken en de rest opvolgend langzamer laten regelen op basis van prioriteit. Zo ver dat mogelijk is. Maar ik dat is hardop denken. Kan ook wellicht voor langdurige overshoot zorgen maar dat is ff spelen :P

Mijn EVCC moest ik ook wat langzamer zetten. Maar werkt geweldig nu. Vandaag een mooie heldere dag. Battery boost werkt ook geweldig*. Behalve dat de boost wordt onderbroken door evt een activatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqBGBcAKfUdPcNF_Gc-XNzaFy5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dQ51qOu145QoR7uFCRy5aU0K.gif?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 24-12-2025 11:56 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:26:
[...]

Een inductieplaat kan eigenlijk alleen maar aan of uit. Door snel te schakelen wordt dan de afgifte bepaald. Bij stand 1 dus langere pauzes dan bij stand 9.
Volgens mij klopt dit niet, ik zie via mijn P1 meter duidelijk verscil als ik een inductieplaat hoger of lager zet.

• KoningSlakkie
deejeebv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:57:
[...]

Volgens mij klopt dit niet, ik zie via mijn P1 meter duidelijk verscil als ik een inductieplaat hoger of lager zet.
Weet niet welke technieken er allemaal zijn. Maar hier wordt de frequentie ook gewoon hoger (hetzelfde met een magnetron trouwens). P1-meter laat elke seconde iets zien. Dus dat is een 1 seconde gemiddelde als de frequentie hoog genoeg is.

Op stand 1/10 zie ik em wel echt aan en uit gaan omdat de frequentie zo laag is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:57:
[...]

De P1 meter heeft een lagere resolutie dus dan zie je het niet.
Ga maar eens met je oor bij de inductieplaat zitten, dan hoor je duidelijk het schakelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04
Mijn plaat draait vanaf standje 7 continue, daaronder tijdmodulatie. Beetje off-topic?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:40

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:16:
[...]

https://onbalansmarkt.com/live
Dit zijn de tarieven waartegen je geladen hebt.
Vergeet EPEX.

Voor het laden. Als je elke dag bijv 10 kW wil laden, kies dan gewoon de activaties om op te triggeren, bij een accu SOC van >50% bijv. Als je zo altijd genoeg energie hebt om de dag/nacht door te komen, en er ook gewoon 10kWh in je auto terecht komt ben je er toch ook?
Geen onnodige verliezen ook
Dit is niet helemaal waar toch? De activaties die het EMS nu regelt wel; dat is onbalanshandel. Maar waaruit volgt dat we afnemen tegen onbalansprijzen als bv. de accu leeg is? En hoe zit het met verbruik boven de EMS activaties? Die trekt immers maximaal 12kW, als je daarbovenop stroom uit het net trekt, waarom is dat dan onbalansprijs ipv epex prijs? Dat volgt volgens mij i.i.g. niet uit ons contract met Balans Stroom.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
The Legend schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:37:
[...]

Dit is niet helemaal waar toch? De activaties die het EMS nu regelt wel; dat is onbalanshandel. Maar waaruit volgt dat we afnemen tegen onbalansprijzen als bv. de accu leeg is? En hoe zit het met verbruik boven de EMS activaties? Die trekt immers maximaal 12kW, als je daarbovenop stroom uit het net trekt, waarom is dat dan onbalansprijs ipv epex prijs? Dat volgt volgens mij i.i.g. niet uit ons contract met Balans Stroom.
Het is onlangs opgehoogd naar 16 kW.
Dan zit je al aan je max, daarna zal de accu gaan peakshaven.

Als de accu leeg is en het onbalanstarief zit boven de EPEX, dan laadt ie simpelweg niet, en verbruik je rechtsreeks AC tegen onbalanstarief.
Neem ik aan, want het zal je meter worst wezen. Als niet dan zou je zelfs EV moeten kunnen laden op EPEX tarieven. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo functioneert.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-12-2025 13:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:41
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:35:
[...]

Naja, daarom vraag ik het me ook af. Elke keer als die verwarming inschakelt gaat de NOM grafiek haywire.
Dat is toch ook logisch? Nom volgt je cop1 verbruiker.

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:01:
[...]

Dat is toch ook logisch? Nom volgt je cop1 verbruiker.
Snap ik. Ik vraag me alleen af of het najagen van de nom, want dat staat ie onophoudelijk te doen, nog iets betekent voor efficiëntie of constant schakelen van stroomrichting.
Wellicht de drempelwaarde wat verhogen.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:45
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:27:
[...]

Je zal het zelf moeten inschakelen ja.
Komt later vast nog wel in een API, maar je kunt relatief eenvoudig bepalen wanneer een activatie start:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
alias: EV laden op EMS onbalans
description: >
  Laadt op 14A tijdens EMS-activatie. Na einde activatie: max 8 minuten
  doorladen op 6A, daarna stoppen.
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: sensor.inverter_external_power
    for: "00:00:10"
    entity_id: sensor.inverter_battery
    for: "00:00:10"
    entity_id: input_boolean.laden_op_ems_onbalans
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.laden_op_ems_onbalans
    state: "on"
actions:
  - variables:
      ext: "{{ states('sensor.inverter_external_power')|float(0) }}"
      soc: "{{ states('sensor.inverter_battery')|float(0) }}"
      active: "{{ ext >= 7000 and soc > 65 }}"
      now_ts: "{{ now().timestamp() }}"
      last_active: >
        {{ as_timestamp(states('input_datetime.ev_ems_last_active'), default=0)
        }}
      minutes_since_active: "{{ (now_ts - last_active) / 60 }}"
      status: "{{ states('sensor.ev_charger_charger_status')|upper }}"
      cur_a: "{{ states('number.de_ev_charger_charging_current')|float(0) }}"
  - choose:
      - conditions:
          - "{{ active }}"
        sequence:
          - action: input_datetime.set_datetime
            target:
              entity_id: input_datetime.ev_ems_last_active
            data:
              datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: number.de_ev_charger_charging_current
            data:
              value: 14
          - choose:
              - conditions:
                  - condition: template
                    value_template: "{{ status != 'WORKING' }}"
                sequence:
                  - action: switch.turn_on
                    target:
                      entity_id: switch.ev_charger_start_stop
      - conditions:
            value_template: "{{ not active }}"
        sequence:
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: number.de_ev_charger_charging_current
            data:
              value: 6
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: "{{ minutes_since_active > 8 }}"
                    value_template: "{{ status in ['WORKING','PAUSE','IDLEINS'] }}"
                sequence:
                  - action: switch.turn_off
                    target:
                      entity_id: switch.ev_charger_start_stop
mode: restart

Zodra sensor.inverter_external_power boven de 6000~7000 komt, ben je nagenoeg zeker dat er een activatie is. Zodra dat weer zakt is de activatie voorbij. Je kunt dan wachten / stoppen / pauzeren, of hem langzamer laten doorpruttelen uit je accu en wachten op de volgende (8 min timer)

Ik heb zelf de drempelwaarde SOC accu op 65% gezet.
Ik heb inmiddels mijn Zappi (met behulp van ChatGPT) in HA gekregen, kan ik dan bv jouw YAML gebruiken om mee te liften? Ik begrepen dat ik de laadstroom zelf niet kan regelen met een Zappi.

Edit: te snel gevraagd, zag een paar posts later het antwoord van Yaay.

@Yaay Zou ik misschien jouw YAML mogen gebruiken?

Het enige wat ik dan verder nodig heb is de Solarman integratie?

Ik kan in de winter dan meeliften op activaties en in de zomer op zonnestroom laden, lijkt me een mooie oplossing.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-01 21:42
Sportmind schreef op donderdag 25 december 2025 @ 07:47:
[...]

Ik heb inmiddels mijn Zappi (met behulp van ChatGPT) in HA gekregen, kan ik dan bv jouw YAML gebruiken om mee te liften? Ik begrepen dat ik de laadstroom zelf niet kan regelen met een Zappi.

Ik kan in de winter dan meeliften op activaties en in de zomer op zonnestroom laden, lijkt me een mooie oplossing.
Hoe zit het dan in de zomer hier neem je dan de omzetverliezen voor lief ivm met overschot zonnestroom?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Sportmind
ecn1985 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:40:
[...]

Hoe zit het dan in de zomer hier neem je dan de omzetverliezen voor lief ivm met overschot zonnestroom?
We hebben de elektrische auto redelijk vaak bij huis staan ivm thuiswerken. Dus ik denk dat het in de zomermaanden gewoon direct laden op de zon wordt (zoals we altijd doen). Als er in de nacht moet worden geladen neem ik inderdaad de conversieverliezen voor lief.

[ Voor 5% gewijzigd door Sportmind op 25-12-2025 09:15 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• ecn1985
Sportmind schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:13:
[...]

We hebben de elektrische auto redelijk vaak bij huis staan ivm thuiswerken. Dus ik denk dat het in de zomermaanden gewoon direct laden op de zon wordt (zoals we altijd doen). Als er in de nacht moet worden geladen neem ik inderdaad de conversieverliezen voor lief.
Oké duidelijk, omzetverliezen worden hier opgevangen door de overcapaciteit dat moet geen probleem schat ik zo in.

[ Voor 17% gewijzigd door ecn1985 op 25-12-2025 10:04 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Sportmind schreef op donderdag 25 december 2025 @ 07:47:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Zappi start als batterij meer dan 6000 watt laad
description: >-
  Schakel Zappi naar Fast als de batterij meer dan 6000W laad gedurende 5
  seconden
triggers:
  - entity_id: sensor.deye_omvormer_internal_power
    above: 6000
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
    trigger: numeric_state
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.auto_batterij
    below: 80
    entity_id: sensor.deye_omvormer_battery
    above: 30
actions:
  - target:
      entity_id: select.myenergi_zappi_26869168_charge_mode
    data:
      option: Fast
    action: select.select_option

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Zappi stop bij batterij laden <500
description: Schakel Zappi uit als de batterij minder dan 500 laadt gedurende 10 minuten
triggers:
    below: 500
    for:
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - target:
    data:
      option: Stopped

• The Legend

The Legend

*Plop*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da4gKghvNw5hFdnShqP4PJusXm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gE2E3iI9kUFjl9YQTfzFtwt.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe ziet jullie Balans Stroom portaal eruit? Hier moet ook nog wat aandacht aan worden besteed geloof ik. Waarom zie ik hier een onderscheid tussen normaal- en daltarief, waar komt dat tarief van 15,31ct/kWh vandaan en waarom is 99 + 0 totaal 166 euro 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door The Legend op 25-12-2025 11:59 ]

• paQ
  • Nu online
Ik had exact dat portaal bij stroom van ons. Zou me niets verbazen als dat dezelfde leverancier is, of van zelfde leverancier komt.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:48:
Ik had exact dat portaal bij stroom van ons. Zou me niets verbazen als dat dezelfde leverancier is, of van zelfde leverancier komt.
Ja dit is gewoon een white label leverancier: https://www.opensourceenergie.nl/

• paQ
  • Nu online
Wel echt een draak van een portal. :N

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb de neiging om een eigen registratie op te zetten, al zal ik wel te weinig data kunnen halen uit wat Balans aan tools biedt tenzij de toekomstige api daarin voorziet.
De P1 data zegt iets over levering en verbruik dat wordt afgerekend, echter heb je daar geen prijzen bij.
Met de Eastron idem, dat geeft misschien wat meer inzicht maar geen prijzen.
Ik heb nog geen contract gezien maar BE komt als het goed is met een voorschot wat in theorie gelijk zou mogen zijn aan wat ik nu bij Budget dynamisch heb, €1/maand dankzij mijn 2MWh overschot.
De vaste kosten verschillen weinig en Budget heeft pas de opslag per kWh verlaagd naar €0,01682 incl btw.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• ecn1985
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7BO1Z8pojwwZVcM3rWk_hQrXuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fByGrNxIV1XRq2pEGt4nTTu2.png?f=fotoalbum_large

De battery heeft het op deze dagen zwaar om het verbruik van de WP bij te houden..de soc gaat nu aardig laag..

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hier ook spannend, als er geen activaties komen komende nacht dan is ‘ie leeg halverwege denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpG-pR2IrXgvcn5IDXc-W6rzPKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fY55EUNaABsdzlLwhssKl8Wc.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
The Legend schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:42:
Hier ook spannend, als er geen activaties komen komende nacht dan is ‘ie leeg halverwege denk ik.

[Afbeelding]
Ja er moet heel wat gebeuren vannacht qua activaties om het bij te houden. WP draait 1400w momenteel en zal nog wel iets stijgen als de temperatuur zakt.. we gaan het meemaken.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:27

Ersus

Zuid-Limburg

Speedy-Andre schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:52:
Ik heb de neiging om een eigen registratie op te zetten, al zal ik wel te weinig data kunnen halen uit wat Balans aan tools biedt tenzij de toekomstige api daarin voorziet.
De P1 data zegt iets over levering en verbruik dat wordt afgerekend, echter heb je daar geen prijzen bij.
Met de Eastron idem, dat geeft misschien wat meer inzicht maar geen prijzen.
Ik heb nog geen contract gezien maar BE komt als het goed is met een voorschot wat in theorie gelijk zou mogen zijn aan wat ik nu bij Budget dynamisch heb, €1/maand dankzij mijn 2MWh overschot.
De vaste kosten verschillen weinig en Budget heeft pas de opslag per kWh verlaagd naar €0,01682 incl btw.
Maandfactuur terugrekenen naar uiteindelijke eurocent per kWh en vergelijken met andere gemiddelde kWh tarieven?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Sportmind
Yaay schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:16:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Zappi start als batterij meer dan 6000 watt laad
description: >-
  Schakel Zappi naar Fast als de batterij meer dan 6000W laad gedurende 5
  seconden
triggers:
    above: 6000
    for:
      minutes: 0
      seconds: 5
conditions:
    entity_id: sensor.ph440r_batterij
    below: 80
    entity_id: sensor.deye_omvormer_battery
    above: 30
actions:
  - target:
    data:
      option: Fast

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Zappi stop bij batterij laden <500
description: Schakel Zappi uit als de batterij minder dan 500 laadt gedurende 10 minuten
triggers:
    below: 500
    for:
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - target:
    data:
      option: Stopped
Dank je wel!!

• KoningSlakkie
The Legend schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:42:

[Afbeelding]
Gisteren avond was de accu al leeg, in de nacht nog 2 keer leeg getrokken naar 5%. Op zulke dagen mis ik toch weer een extra buffer :+ Hij staat nu op 27% met 59 kWh geïmporteerd sinds 00:00 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 26-12-2025 08:28 ]

• ecn1985
KoningSlakkie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:27:
[...]

Gisteren avond was de accu al leeg, in de nacht nog 2 keer leeg getrokken naar 5%. Op zulke dagen mis ik toch weer een extra buffer :+ Hij staat nu op 27% met 59 kWh geïmporteerd sinds 00:00 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvXmamR-Fiir2kRFdqkcldBBmkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/byFiRiE5hfHVP1npHxX1oFVa.png?f=fotoalbum_large

Nu mag de zon gaan schijnen...het verbruik van de WP is nu ook wel hoog met deze temperaturen dat is het meerendeel van het jaar een stuk lager..

[ Voor 20% gewijzigd door ecn1985 op 26-12-2025 08:48 ]

• KoningSlakkie
ecn1985 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:46:
[...]

[Afbeelding]

Nu mag de zon gaan schijnen...het verbruik van de WP is nu ook wel hoog met deze temperaturen dat is het meerendeel van het jaar een stuk lager..
De warmtepomp trekt relatief het minst. Maar het is een combinatie van WP, weinig activaties, laden van thuis accu tot maar 80% en dan voornamelijk de auto die hem leeg trekt.

• ecn1985
KoningSlakkie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:55:
[...]

De warmtepomp trekt relatief het minst. Maar het is een combinatie van WP, weinig activaties, laden van thuis accu tot maar 80% en dan voornamelijk de auto die hem leeg trekt.
Ik heb de auto niet geladen.. WP heeft tegen de 2000w gedraaid afgelopen nacht, moet zeggen dat dit over het seizoen wel de uitzonderingen zijn. Als ik dan met 20% soc de nacht in ga dan kom ik uiteindelijk te kort.. Maar inderdaad gister ook weinig activaties anders ziet de situatie er weer anders uit.

• KoningSlakkie
ecn1985 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:02:
[...]

Ik heb de auto niet geladen.. WP heeft tegen de 2000w gedraaid afgelopen nacht, moet zeggen dat dit over het seizoen wel de uitzonderingen zijn. Als ik dan met 20% soc de nacht in ga dan kom ik uiteindelijk te kort.. Maar inderdaad gister ook weinig activaties anders ziet de situatie er weer anders uit.
Afgelopen 3 dagen 120 kWh geladen, en vaak moet ik in de ochtend gewoon weg. Wel kon ik gisteren nog de hele dag laden op zonne-energie van ongeveer 16 kWH. De WP trekt tussen de 500-900 watt. Totaal huisverbruik maximaal 1300 watt totaal continu. Helpt zeker niet mee

Ik heb de thuisaccu maar net natuurlijk. Maar ik hoop vooral in de winter te besparen en in de zomer te verdienen.

Op de resultaten dashboard was 24 december eerst een rode dag en nu opeens groen :? De gerealiseerde inkoopprijs is nu oppeens lager

Edit: Trouwens ook een andere rode dag die nu groen is.

Edit2: het huis verbruikt nu direct van het net ipv van de 27% volle accu

[ Voor 6% gewijzigd door KoningSlakkie op 26-12-2025 10:03 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dit gedrag zou wat mij betreft dus beter moeten. Als de SOC niet hoog genoeg is om de dag te overleven, en er geen reguliere activaties zijn (gepland), dan zou de accu gewoon moeten gaan laden op de laagste prijs die nacht. Hier is er ook niet veel gebeurd vannacht, zit nu op 20% SOC.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:10
KoningSlakkie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:27:
[...]

Ja dat je dan een extra module overweegt kan ik me voorstellen.
Verwacht je dat dit over een jaar gezien vaker voor zal komen?
Bij mij viel het mee met 22% Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA_u1OCx1FFAF-oj6vLR9qwypkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xy2VJZ1blhLrbmwc22vUke0k.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:16:
[...]

Bij mij viel het mee met 22% [Afbeelding]
Ik zie dat precies omgekeerd.
Door het gebrek aan activaties komt de 48 niet vol. Een 64 dus ook niet.

maw
Had had voor vanaf gisterochtend niet uitgemaakt of ik 48 of 64kWh had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em9mzR9nBRIUaNQY2UJzWzdJQyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bNqdXyOLrlGA04t5lDaWWDx.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
The Legend schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:13:
Dit gedrag zou wat mij betreft dus beter moeten. Als de SOC niet hoog genoeg is om de dag te overleven, en er geen reguliere activaties zijn (gepland), dan zou de accu gewoon moeten gaan laden op de laagste prijs die nacht. Hier is er ook niet veel gebeurd vannacht, zit nu op 20% SOC.
Eens, over het algemeen is de prijs in de nacht het laagst. Ik snap dat je niet een volle battery wilt laden maar in elk geval tot een bepaald percentage zodat je de dag weer door kunt komen met relatief goedkope inkoop. Ik ben in elk geval wel benieuwd in hoeverre het systeem zich kan aanpassen aan de verschillende situaties / hoe slim / voorspellend gaat dit worden? Ik weet nu al gezien de komende koude dagen dat ik veel vermogen ga vragen, de auto moet ook nog ergens laden, dus elk moment waar de prijs dipt mag wat mij betreft de battery worden volgeladen.

• ecn1985
Wat mij betreft zou ik het zelf ontzettend interessant en leerzaam vinden als @Balans Energie wekelijks een update kan geven over de zaken die er op de achtergrond spelen, de status van de Tennet diensten, en mogelijk inzichten op welke manier het systeem wordt ingeregeld en hoe wordt omgegaan met piekgebruik zoals we dat nu zien op koude dagen of uitleg van het energie dashboard.

Een groot deel van de pilot zit binnen deze groep, dat voorkomt mogelijk ook dubbel gestelde vragen.

Ik begrijp dat tijd kostbaar is maar mocht dit mogelijk zijn waardeer ik dat zelf in elk geval enorm.

• ibak
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:34:
[...]

maw
[Afbeelding]
Activaties hebben misschien geen zin als je alle kosten en verlies rekent en dus beter uit net gelijk afneemt als je op 5% zit.
Maar er zijn er ook zoals ik waarbij nog meer dure activaties gisteren overbodig zijn.
Er is keurig op de goedkope momenten genoeg geladen.
Daarmee zien we denk ik dat het doorsnee voor iedereen hetzelfde laden een klein manco is.
Maar hoe erg het nu precies is dat ik ook wat te dure momenten meepak en een ander wat uit het net trekt op een stukje van het jaar?
Het jaartotaal geld, opbrengsten tegen kosten gewogen en deze dagen kou zijn gelukkig niet de meerderheid.

[ Voor 5% gewijzigd door ibak op 26-12-2025 11:12 ]

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:09:
[...]

Activaties hebben misschien geen zin als je alle kosten en verlies rekent en dus beter uit net gelijk afneemt als je op 5% zit.
Maar er zijn er ook zoals ik waarbij nog meer dure activaties gisteren overbodig zijn.
Er is keurig op de goedkope momenten genoeg geladen.
Daarmee zien we denk ik dat het doorsnee voor iedereen hetzelfde laden een klein manco is.
Maar hoe erg het nu precies is dat ik ook wat te dure momenten meepak en een ander wat uit het net trekt op een stukje van het jaar?
Nou precies :)

mijn uurtje rechtstreeks verbruik vanochtend was broekzak / vestzak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxmW36WAJvAS4WgiTAh2vmrqU7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMtiKoIopDsJ3W70vEO4RHqT.png?f=fotoalbum_large

Dus een 64 kWh batterij ipv 48 had vanochtend echt niets toegevoegd voor me.
Die zou net zo leeg zijn geweest.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:20
ecn1985 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:35:
[...]

Eens, over het algemeen is de prijs in de nacht het laagst. Ik snap dat je niet een volle battery wilt laden maar in elk geval tot een bepaald percentage zodat je de dag weer door kunt komen met relatief goedkope inkoop. Ik ben in elk geval wel benieuwd in hoeverre het systeem zich kan aanpassen aan de verschillende situaties / hoe slim / voorspellend gaat dit worden? Ik weet nu al gezien de komende koude dagen dat ik veel vermogen ga vragen, de auto moet ook nog ergens laden, dus elk moment waar de prijs dipt mag wat mij betreft de battery worden volgeladen.
Idd - mijn verbruik, zonder de auto, zit deze dagen al boven de 35 kWh.... Nu schijnt de zon ook echt fors (gisteren 17 kWh!!), maar er zijn meer koude dagen zonder zonder zon opbrengst dan met opbrengst met een verbruik even hoog als nu.
Dan is het wel fijn, een van mijn redenen voor dynamisch, accu, goedkopere stroom te krijgen.

Ik heb er geen moeite mee dat dit niet elke dag lukt; als 80-90% van de dagen de goedkopere stroom gepakt kan worden? En ook niet perse op het absoluut goedkoopste punt.
Je moet niet perse naar "dagkoers" kijken, maar naar week of langer termijn gemiddelden.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• ecn1985
blue eyes schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:14:
[...]

Idd - mijn verbruik, zonder de auto, zit deze dagen al boven de 35 kWh.... Nu schijnt de zon ook echt fors (gisteren 17 kWh!!), maar er zijn meer koude dagen zonder zonder, verbruik even hoog als nu.
Dan is het wel fijn, een van mijn redenen voor dynamisch, accu, goedkopere stroom te krijgen.

Ik heb er geen moeite mee dat dit niet elke dag lukt; als 80-90% van de dagen de goedkopere stroom gepakt kan worden? En ook niet perse op het absoluut goedkoopste punt.
Je moet niet perse naar "dagkoers" kijken, maar naar week of langer termijn gemiddelden.
Eens, in grote lijnen werkt het prima allemaal dat is het belangrijkste. Ik denk met een beetje fine tunen dat er nog wel wat meer uit te halen is, maar we zijn ook nog maar net begonnen dus dat zal zeker nog wel wat beter gaan worden denk ik.

• ibak
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:13:
[...]

Nou precies :)

mijn uurtje rechtstreeks verbruik vanochtend was broekzak / vestzak.
[Afbeelding]

Dus een 64 kWh batterij ipv 48 had vanochtend echt niets toegevoegd voor me.
Die zou net zo leeg zijn geweest.
Ik denk het inderdaad voor jou ook dat 64 beperkte of geen meerwaarde voor je had.
Enkel als je het erdoor net wel tot de de volgende gewone activaties zou redden plus dat dit er zoveel zijn dat de vulgraad dan weer hoog is met 64kw
En zelfs dan is de vraag wat bespaar je dan want voordat je dat geld eruit krijgt moet je veel van dit soort dagen hebben denk ik.
Ervaring van mensen die al 64kw hebben?
Of wacht iedereen nog op de levering?

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:30:
[...]

En zelfs dan is de vraag wat bespaar je dan want voordat je dat geld eruit krijgt moet je veel van dit soort dagen hebben denk ik.
hear hear :)

Ik hoop gewoon dat ik het compleet fout heb eerlijk gezegd hoor, en dat ik er in maart achter kom dat een extra module meer dan prima uit kan in bijv <5 jaar. Zo niet, dan heeft het m.i. niet heel veel zin.

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:29:
[...]

Eens, in grote lijnen werkt het prima allemaal dat is het belangrijkste. Ik denk met een beetje fine tunen dat er nog wel wat meer uit te halen is, maar we zijn ook nog maar net begonnen dus dat zal zeker nog wel wat beter gaan worden denk ik.
En een andere markt over goed een maand.

• paQ
  • Nu online
Geh. dit is wel een nieuwe situatie voor mij :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdR8ZAc69rUI7l2B6_3LF6k_Uz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icLFmKoo3HRSbQuP5gT89czB.png?f=fotoalbum_large

import vangt precies het huisverbruik af, en het aandeel PV DC zijde laadt de accu op :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScVAJAtooDeCXJErZK56pCbdOJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PNvXdIGmNuXFzBqBI1F2ToBm.png?f=fotoalbum_large

edit:
Lijkt wel een nieuwe feature bij onbalansprijs gelijk aan EPEX en lage SOC :D
(misschien om voldoende SOC te houden? /assumptions / assumptions)

Zit het nu een poosje te volgen.
Hij laadt nu op PV DC, en het huisverbruik wordt afgedekt door import en PV AC.
Levert natuurlijk ook bij far het beste rendement op zonder verliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA13DQ2vEcF_07cd9RGiXcDXEPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sgxAJKaNpAebzOGVLuKDfAgF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 26-12-2025 11:53 ]

• KoningSlakkie
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:34:
[...]

maw
[Afbeelding]
Op een losse dag klopt dat, maar extra capaciteit zit voor mij vooral in het overbruggen van dagen met weinig activatie na een zware activatiedag.

Maar idd, verdient hiermee de extra module zich terug is de vraag.
ibak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:16:
[...]

Bij mij viel het mee met 22% [Afbeelding]
Ik had gisteren 2 uur lang niet mee mogen doen met aFRR leveringen naar het net. En mogelijk duur moeten inkopen.

Dat gaat zeker weten vaker gebeuren in deze 3 donkere maanden, maar echt niet vaak.

Als ik 5-80% neem is dat 36 kWh. Dat laadt ik minimaal in een nacht ongeveer 1 a 2 keer per week (45kWh). Bij weinig activaties zal die wel leeg de dag beginnen.

De rest van het jaar zal geen probleem zijn qua leegtrekken. Maar met zonneproductie + activatie zal het wellicht te klein in zomer zijn maar dat moeten we nog meemaken. Na einde saldering zal mijn denkwijze helemaal op zn kop gaan 7(8)7

• 0xygen500
Ik denk dat het hele EV gedeelte toch wel wat aandacht vergt. Als je de batterij er mee leeg trekt en er wordt niet meer mee geladen is dat ook niet echt handig. Of het moet om de batterij heen kunnen of er moet daarna weer geladen wordnen.

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:03:
Ik denk dat het hele EV gedeelte toch wel wat aandacht vergt. Als je de batterij er mee leeg trekt en er wordt niet meer mee geladen is dat ook niet echt handig. Of het moet om de batterij heen kunnen of er moet daarna weer geladen wordnen.
Dat denk ik ook.
Je weet namelijk nooit wat er in het volgende kwartier gaat gebeuren.

Dat aansturen als smart device vanuit de Deye is lang zo gek nog niet. Dan kun je om alles heen.

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:06:
[...]

Dat denk ik ook.
Je weet namelijk nooit wat er in het volgende kwartier gaat gebeuren.

Dat aansturen als smart device vanuit de Deye is lang zo gek nog niet. Dan kun je om alles heen.
Kan je die laatste zin eens uitleggen?

• The Legend

The Legend

*Plop*

Whoop whoop, profitable kwartiertje :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itEuOJlKwga_v_vx3MvgtTcen0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdD8uxxIPNbrYek5XNgssRir.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
nou nee hoor :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd6slYCCabHgO8pNbVv1hlby06I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g34twPkGAZXNmWoTXk9dV6XB.png?f=user_large

• ecn1985
Waarom niet dan? Wij laden toch voor onbalansprijs?

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:58:
[...]

Waarom niet dan? Wij laden toch voor onbalansprijs?
@The Legend heeft 7 MWh verkocht in 5 min 8)7

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik hou het op bijna 7MWh, dat is een hele prestatie met een 12kW omvormer :+

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-12-2025 11:38 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:33
Hoe heb jij de onbalansprijzen in Home Assistant gekregen? Welke integratie/source gebruik jij daarvoor?

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:54:
[...]

Hoe heb jij de onbalansprijzen in Home Assistant gekregen? Welke integratie/source gebruik jij daarvoor?

Helaas niet in HA.
Heb nog niet echt een handige methode gezien / gevonden zonder commerciële API met de nodige beperkingen.

• 0xygen500
paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:56:
[...]

Helaas niet in HA.
Heb nog niet echt een handige methode gezien / gevonden zonder commerciële API met de nodige beperkingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GpHX25kXGZkwo0-TXbHLmLLKSE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jY03LDojThOyMmb3hfzi2xhc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HT_NSeiFEjn5IbPcObQtiQNEIpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MIzSEIRcJVIFAeqENcp9B7KH.png?f=user_large

Zo iets? Laatste grafiek moet de onbalans nog ff laden, die is net aangemaakt. 1e grafiek is inclusief belastingen, 2e is kaal.

• paQ
  • Nu online
@0xygen500 komt die uit de productie API? Want dan zitten we aan max 100 calls toch?
Zou je de YAML eens willen delen van die blauw? (dus onbalans kaal)

• 0xygen500
paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:24:
@0xygen500 komt die uit de productie API? Want dan zitten we aan max 100 calls toch?
Zou je de YAML eens willen delen van die blauw? (dus onbalans kaal)
Komt uit de Tennet API, volgens mij heb ik net mijn limiet met api bereikt :+. Had die interval op elke minuut staan, dat vond die niet zo leuk :9

• 0xygen500
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
# -------------------------------------------------------
# TenneT & Onbalans Berekeningen
- sensor:
    - name: "TenneT Onbalans Prijs"
      unique_id: tennet_onbalans_prijs
      unit_of_measurement: "€/kWh"
      icon: "mdi:currency-eur"
      availability: "{{ states('sensor.tennet_balance_delta') not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
      state: >-
        {% set opregel = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_in') | default(0) | float %}
        {% set afregel = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'power_afrr_out') | default(0) | float %}
        {% if opregel > 0 %}
          {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'max_upw_regulation_price') | float(0)) / 1000 }}
        {% elif afregel > 0 %}
          {{ ((state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'min_downw_regulation_price') | float(0)) * -1) / 1000 }}
        {% else %}
          {{ (state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0)) / 1000 }}
        {% endif %}

- name: "TenneT Onbalans Kale Prijs"
      unique_id: tennet_onbalans_kale_prijs
      unit_of_measurement: "€/kWh"
      device_class: monetary
      icon: "mdi:chart-line"
      availability: "{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') is not none }}"
      state: >-
        {% set mid_price = state_attr('sensor.tennet_balance_delta', 'mid_price') | float(0) %}
        {{ (mid_price / 1000) | round(5) }}

- name: "Totale onbalans stroomprijs Detail"
      unique_id: totale_onbalans_stroomprijs_detail
      unit_of_measurement: "EUR/kWh"
      availability: "{{ states('sensor.tennet_onbalans_prijs') not in ['unavailable', 'unknown', 'none'] }}"
      state: >
        {% set onbalans_prijs = states('sensor.tennet_onbalans_prijs') | float(0) %}
        {% set opslag_cent = 0.02 %}
        {% set energiebelasting_incl_btw = 0.13165 %}
        {{ (onbalans_prijs + opslag_cent + energiebelasting_incl_btw) | round(5) }}

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:31:
[...]

Komt uit de Tennet API, volgens mij heb ik net mijn limiet met api bereikt :+. Had die interval op elke minuut staan, dat vond die niet zo leuk :9
Ja daar was ik al bang voor.
Ik denk dat het met 100 stuks op is, dus is niet werkbaar. Uit de andere API mag je er 6000 trekken, maar daar kunnen we dit niet uit vissen volgens mij.

• 0xygen500
paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:35:
[...]

Ja daar was ik al bang voor.
Ik denk dat het met 100 stuks op is, dus is niet werkbaar. Uit de andere API mag je er 6000 trekken, maar daar kunnen we dit niet uit vissen volgens mij.
Tot vanmiddag deed de grafiek het nog prima, maar denk dat gemini de refresh rate te snel heeft gezet.

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:24:
[...]

Tot vanmiddag deed de grafiek het nog prima, maar denk dat gemini de refresh rate te snel heeft gezet.
Denk dat ik er via een omweg wel ben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxOgKO1k9CcEvEQ-RmGHrUL3zN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F7wwOJr24jPsyDohoJN1zu4d.png?f=fotoalbum_large

edit:
Bruto marktprijs:
- markt (€/MWh): 77.58
- markt (€/kWh excl): 0.07758
- markt (€/kWh incl): 0.093872

Toeslagen:
- EB (incl): 0.123
- EB (excl): 0.101653
- Vast (incl): 0.022
- Vast (excl): 0.018182

Som:
- totaal excl (€/kWh): 0.197415
- btw factor: 1.21
- totaal incl (€/kWh): 0.238872

ALL-IN :
- all-in : 0.239

edit edit:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Hier zie je trouwens ook het tarief voor invoeden (Export uit je batterij)

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 27-12-2025 19:03 ]

• 0xygen500
paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:35:
[...]

[Afbeelding]

edit:
Bruto marktprijs:

Toeslagen:

Som:

ALL-IN :

edit edit:

Welke yaml heb je er voor gebruikt.

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:13:
[...]

Welke yaml heb je er voor gebruikt.
Ik vis hem uit die website die ik net link.
Die is een stuk completer dan onbalansmarkt.nl.

Het gaat om de afnemen (Take) prijs.
Delen door 1000, EB erbij, opslag erbij, BTW erover. :)

• 0xygen500
paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:27:
[...]

Ik vis hem uit die website die ik net link.
Die is een stuk completer dan onbalansmarkt.nl.

Het gaat om de afnemen (Take) prijs.
Delen door 1000, EB erbij, opslag erbij, BTW erover. :)
Ah niet via een api?

• paQ
  • Nu online
nope... weet ook niet of dat daarom lang goed zal gaan ;)

• paQ
  • Nu online
@0xygen500 Ik denk dat het zo zou moeten kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIkUJolDnLH9zs7jOvxaNVoePik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZoYT76Eqz5vmEQiV4CK2ND1k.png?f=fotoalbum_large

Nog even over nadenken wat we er aan hebben :+
Mijn grafieken worden er niet duidelijker op als ik het onbalanstarief er bij invoeg. Het is zeer grillige informatie.

• 0xygen500
paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:37:
@0xygen500 Ik denk dat het zo zou moeten kloppen.
[Afbeelding]

Nog even over nadenken wat we er aan hebben :+
Mijn grafieken worden er niet duidelijker op als ik het onbalanstarief er bij invoeg. Het is zeer grillige informatie.
Ik zette onbalans prijs af tegen Soc. Zodat je kan zien wanneer er werd geladen. Zo kon ik zien of er geladen werd op goedkope momenten.

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:39:
[...]

Ik zette onbalans prijs af tegen Soc. Zodat je kan zien wanneer er werd geladen. Zo kon ik zien of er geladen werd op goedkope momenten.
Dar kun je sowieso wel van uit gaan. Onder de 0,215 incl BTW onbalanstarief zal hij wel gaan laden normaliter. (0,06 kaal) En afhankelijk van SOC verschuiven de drempelwaarden wat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NwlHPM3Qhh108zYCXn0VsS2CzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSIvjt1yAyQiDpkL9Q1dE9zN.png?f=fotoalbum_large

Het geeft wel best wat verstoring. Dit is samengevoegd op 10 min. Als ik hem op 1 minuut laat staan krijg je een compleet rommelige grafiek.

@KoningSlakkie Als we kunnen uitvissen hoe we import kunnen initiëren buiten een activatie om, dan kunnen we laden tegen onbalanstarief.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 27-12-2025 21:52 ]

• ecn1985
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG6DmweNxVBkG0XCcrAbs0fb5Jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Ip9ZiN9QALvtzyojweW1oQC.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hoge vermogens pieken, zien anderen dit ook en is dit normaal? Ben de auto aan het laden wellicht daarmee te maken?

• paQ
  • Nu online
Je laadt je auto dan uit de accu.
Als er dan een activatie komt, peak-shavet ie snel

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 12:51 ]

• ecn1985
paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:50:
Je laadt je auto dan uit de accu.
Als er dan een activatie komt, peak-shavet ie snel
Oke, maar deze pieken zijn geen probleem? neem ik aan dan..

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:53:
[...]

Oke, maar deze pieken zijn geen probleem? neem ik aan dan..
29A (per fase)
Kan geen kwaad.

• ecn1985
paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:56:
[...]

29A (per fase)
Kan geen kwaad.
Bedankt waardeer de snelle reactie en de moeite die je neemt om te antwoorden 👍

• paQ
  • Nu online
@0xygen500 ben je nog verder gekomen met de onbalanstarieven op de Tennet API?
Blijft die nou gewoon draaien, of stopt ie na x calls?
Anders kan ik de code voor deze wellicht delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEFfW2KgA0MjHvj2lsApfFajHw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WKiUtG6ScPcbiKh3D1zM7W1R.png?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet telkens een activatie wanneer onder de ~0,215, en natuurlijk onder EPEX, anders heeft het geen nut.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 13:51 ]

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:50:
@0xygen500 ben je nog verder gekomen met de onbalanstarieven op de Tennet API?
Blijft die nou gewoon draaien, of stopt ie na x calls?
Anders kan ik de code voor deze wellicht delen.
[Afbeelding]
Zoals je ziet telkens een activatie wanneer onder de ~0,215, en natuurlijk onder EPEX, anders heeft het geen nut.
Ja blijft gewoon draaien. Ik had blijkbaar geen unique ID gegeven aan de entity, dus ik had ineens 8x de entity delta_onbalans :+

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:10:
[...]

Ja blijft gewoon draaien. Ik had blijkbaar geen unique ID gegeven aan de entity, dus ik had ineens 8x de entity delta_onbalans :+
Ben benieuwd of ie de hele dag door info blijft geven. Krijg je data eens per minuut nu?

Heb de laderkaart wat aangepast.
Op basis van of ik op de PAP onbalans meeliften of niet.

SAP en EPEX tarief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RdjbrilIqqsDeMK4XvLEAAM45A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RLzkBwthW77kImSaJGi3sTOO.png?f=fotoalbum_large

En als ik EMS onbalans aan toggle, PAP onbalans tarief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xwfd90FAqOpwlPxvzFZAZEVfbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r1nDmmKW8Uywy2MbO7JNBSkJ.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
Zat net in een activatie van de EMS en EV lader stond nog aan de SAP, dus dan grijpt de loadbalancer niet in
Even hardop denken.
In theorie zou ik dus met meeliften op EMS activatie moeten kunnen laden op 24A, correct?
(mits de bekabeling en automaat dat toelaat)
Dus in geval van ALS + 20A automaat, moet 20A voor 7~8min gewoon gaan geheel op onbalanstarief.

Dan had ik dus 7 min kunnen laden op 18 cent B)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWS5u_-5YKXAMCyD02snAh6bAdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5b6nC9pPvlqllMNcwjKiRwP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 14:17 ]

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:14:
[...]

Ben benieuwd of ie de hele dag door info blijft geven. Krijg je data eens per minuut nu?

SAP en EPEX tarief
[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Zat net in een activatie van de EMS en EV lader stond nog aan de SAP, dus dan grijpt de loadbalancer niet in
Even hardop denken.
In theorie zou ik dus met meeliften op EMS activatie moeten kunnen laden op 24A, correct?
Dus in geval van ALS + 20A automaat, moet 20A voor 7~8min gewoon gaan geheel op onbalanstarief.

[Afbeelding]
Ja elke minuut een update. E

• Ronald
Is Tennet er nog niet als HA/Hacs integratie?

Zo nee: Ik heb recent wat werk gedaan aan de Watts verwarming integratie beschikbaar via HACS, voornamelijk voor mezelf omdat hij niet stabiel en correct was met instellingen die ik gebruik binnen Watts.

Dus als er anderen zijn die het zouden gebruiken, dan wil ik wel kijken of ik hem als integratie kan bouwen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:32:

Zo nee: Ik heb recent wat werk gedaan aan de Watts verwarming integratie beschikbaar via HACS, voornamelijk voor mezelf omdat hij niet stabiel en correct was met instellingen die ik gebruik binnen Watts.

Dus als er anderen zijn die het zouden gebruiken, dan wil ik wel kijken of ik hem als integratie kan bouwen?
Tennet werkt middels productie en afname API keys.
Ik vind het zelf best lastig in elkaar steken, en naja, mijn huidige methode functioneert eigenlijk dikke prima :D
Die vraagt elke minuut het huidige tarief op en HA doet de rest.

• 0xygen500
Ronald schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:32:

Niet dat ik weet, ik heb een rest api gebruikt voor de import van data uit Tennet

• paQ
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:34:
Geh. dit is wel een nieuwe situatie voor mij :?
[Afbeelding]

import vangt precies het huisverbruik af, en het aandeel PV DC zijde laadt de accu op :?
[Afbeelding]

edit:
Lijkt wel een nieuwe feature bij onbalansprijs gelijk aan EPEX en lage SOC :D
(misschien om voldoende SOC te houden? /assumptions / assumptions)

Zit het nu een poosje te volgen.
Hij laadt nu op PV DC, en het huisverbruik wordt afgedekt door import en PV AC.
Levert natuurlijk ook bij far het beste rendement op zonder verliezen.

[Afbeelding]
Ik heb een methode gevonden om wat hier gebeurt handmatig te initiëren.
Even kijken hoe dat uitpakt tijdens een activatie. Die moeten (mogen) we niet in de weg zitten natuurlijk.
Dan komt die onbalans grafiek misschien nog van pas :)

• MertijnW
paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:35:
[...]

[Afbeelding]

edit:
Bruto marktprijs:

Toeslagen:

Som:

ALL-IN :

edit edit:

Zou je willen delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen via die link van Tenergy?

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:22:
[...]

Zou je willen delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen via die link van Tenergy?
Sure
Wel zo lang het blijft werken :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
command_line:
  - sensor:
      name: "Onbalans Marktprijs Bruto"
      unique_id: onbalans_marktprijs_bruto
      unit_of_measurement: "EUR/MWh"
      scan_interval: 60
      command: >
        curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices'
        | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed \\(€/MWh\\).*?Take \\(€/MWh\\).*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); num=r'-?\\d+(?:[\\.,]\\d+)?'; v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and re.fullmatch(num,cells[-1])), 'NA'); print(v.replace(',','.'))"

template:
  - sensor:
      - name: "Onbalans All-in Incl BTW"
        unique_id: onbalans_allin_incl_btw
        state_class: measurement
        icon: mdi:currency-eur
          {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000 %}  {# €/MWh → €/kWh excl BTW #}
          {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %}
          {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %}
          {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl + vast_excl %}
          {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }}

let op: input_number.powerpeers_eb is mijn helper waarin de energiebelasting zit (incl BTW) dus die moet je er wel bij optellen. Kun je natuurlijk ook hardcoden, maar hij wijzigt dus 1 januari. Zodoende dat ik er een helper voor heb.

• MertijnW
paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:27:
[...]

Sure
Wel zo lang het blijft werken :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
command_line:
  - sensor:
      name: "Onbalans Marktprijs Bruto"
      unique_id: onbalans_marktprijs_bruto
      unit_of_measurement: "EUR/MWh"
      scan_interval: 60
      command: >
        curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices'
        | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed \\(€/MWh\\).*?Take \\(€/MWh\\).*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); num=r'-?\\d+(?:[\\.,]\\d+)?'; v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and re.fullmatch(num,cells[-1])), 'NA'); print(v.replace(',','.'))"

template:
  - sensor:
      - name: "Onbalans All-in Incl BTW"
        unique_id: onbalans_allin_incl_btw
        state_class: measurement
        icon: mdi:currency-eur
          {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000 %}  {# €/MWh → €/kWh excl BTW #}
          {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %}
          {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %}
          {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl + vast_excl %}
          {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }}

let op: input_number.powerpeers_eb is mijn helper waarin de energiebelasting zit (incl BTW) dus die moet je er wel bij optellen. Kun je natuurlijk ook hardcoden, maar hij wijzigt dus 1 januari. Zodoende dat ik er een helper voor heb.
Ah, super! Dankjewel. Vanavond even knutselen. En heb je toevallig ook de stroomprijs incl belasting en BE toeslag?

• paQ
  • Nu online
MertijnW schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:35:
[...]

Ah, super! Dankjewel. Vanavond even knutselen. En heb je toevallig ook de stroomprijs incl belasting en BE toeslag?
Dan zul je eigenlijk wat via nordpool in elkaar moeten knutselen.

De EB is momenteel nog 0.123 incl BTW
Wordt lager vanaf 1 jan.
opslag BalansStroom is 0.01997 incl BTW

• Ronald
paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:35:
[...]

Tennet werkt middels productie en afname API keys.
Ik vind het zelf best lastig in elkaar steken, en naja, mijn huidige methode functioneert eigenlijk dikke prima :D
Die vraagt elke minuut het huidige tarief op en HA doet de rest.
Ik deed api interactie bouwen als beroep. Ben weliswaar uit de software ontwikkeling gestapt… betekend niet dat ik het niet meer kán…
Al is HA even wennen…

• 0xygen500
MertijnW schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:35:
[...]

Zoiets als onderstaande Yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# EPEX prijzen

- name: "Totale EPEX stroomprijs Detail"
      unique_id: totale_epex_stroomprijs_detail
      availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') not in ['unavailable', 'unknown', 'none'] }}"
        {% set epex_prijs = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | float(0) %}
        {% set opslag_cent = 0.02 %}
        {% set energiebelasting_incl_btw = 0.13165 %}
        {{ (epex_prijs + opslag_cent + energiebelasting_incl_btw) | round(5) }}

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:14:
[...]

SAP en EPEX tarief
[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Even hardop denken.

[Afbeelding]
Kanttekening hierbij blijft volgens mij nog wel de vraag of laden anders / meer dan EMS activaties wel op onbalansprijs gaat. Heeft iemand dat al eens gecheckt bij Don?

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Heeft er iemand ook de 27e een hikkupje gehad? Of heeft mijn pv het toevallig heel goed gedaan? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ni5CZFFCAp1b0W_F1pliAw8JS3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZIyd34TLv9eHd3zB7ktropJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOEhbK6fKhma9V1TrGvQlBXJFZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4c7oLrmKH0oPFqLnIjbWtKl.jpg?f=fotoalbum_large

• ibak
epicfailguy23 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:48:
Heeft er iemand ook de 27e een hikkupje gehad? Of heeft mijn pv het toevallig heel goed gedaan? :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow!
Hier niks bijzonders geregistreerd.
Was het bij jou ook zo'n grijze dag? 😁

• epicfailguy23
  • Nu online
Naja 4800kWh opwek op een dag is niet slecht. Maar dit is zo te zien allemaal in 1 kwartiertje gedaan. Dus wellicht een zonnestroom 8)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:52
epicfailguy23 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook een idee van welke tijd van de dag?

Bepaalde firmware versies hebben die hik up na middernachtreset tot eerste werkelijke PV-opwek, dan begint die bij 0,000kWh te tellen, :+

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• epicfailguy23
  • Nu online
Jazekers op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CQ3bQshC89kJCL5nlVy3Pjetok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7jHihAknwBQLMBzjSjlZe77.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dit is echt een hikkupje zo te zien. Dit is wel op de beta pagina dus verwacht er nog weinig van.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:10:
[...]

Zo net aan de telefoon opgehangen na een goed gesprek over de vragen die ik nog had.
- de C25 automaat (en dus geen alamat) wordt gebruikt als "doortikkertje" van de netbeheerder omdat ik voor offgrid heb gekozen. de Alamat ect zit in de extra onderverdeelkastje.
- de vraag of 2 mantelbuizen noodzakelijk zijn: ze adviseren dit altijd, zeker voor grote afstanden en als mensen later iets willen toevoegen, echter bij mij denken ze niet dat dit nodig is. want het gaat over +-8m
- UTP kan gewoon erbij in de buis, er zou voldoende ruimte in de buis moeten zijn dat dit geen issue moet opleveren met data loss.
Utp mag niet met stroomvoerende kabels in 1 buis, niet zozeer voor datastoringen maar omdat de isolatiewaarde van de utp kabel niet geschikt is voor 240/400v.

• epicfailguy23
  • Nu online
Nou hij ligt er al in in een mantelbuis van 75mm. :+ En werkt allemaal naar behoren. In een 'dunne' buis 19-23 begrijp ik dat maar een mantelbuis durf ik wel aan. Deze beweegt niet meer dus zal niets mee gebeuren.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wordt een mantelbuis (of 2) meegeleverd, het wordt hier nogal druk in de tuin :+
- 5x6mm2 voeding
- 5x10mm2 voeding
- ethernetkabel(s)
- 6mm2 dc voor pv (2 strings, + en - gescheiden)

Indien pv samen met de rest door de kruipkelder gaat komen er 2 gaten in de BG vloer bij (meerwerk), of eventueel langs een plint in de woonkamer (koof) wat dan werk en materiaal voor mij is.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:50:
Wordt een mantelbuis (of 2) meegeleverd, het wordt hier nogal druk in de tuin :+
- 5x6mm2 voeding
- 5x10mm2 voeding
- ethernetkabel(s)
- 6mm2 dc voor pv (2 strings, + en - gescheiden)

Indien pv samen met de rest door de kruipkelder gaat komen er 2 gaten in de BG vloer bij (meerwerk), of eventueel langs een plint in de woonkamer (koof) wat dan werk en materiaal voor mij is.
Ethernet en pv kabels kan je natuurlijk ook door aparte grijze (slagvaste) elektrabuizen doen, scheelt best wat ruimte en kleinere gaten om te boren.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:31
Wolly schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:59:
[...]

Ethernet en pv kabels kan je natuurlijk ook door aparte grijze (slagvaste) elektrabuizen doen, scheelt best wat ruimte en kleinete gaten om te boren.
Klopt, ik heb hier de DC kabels ook door een 19 mm pvc buis gedaan. Ethernet zelfs gewoon los in de grond, ligt op 60 cm diepte dus verwacht niet dat daar wat mee gebeurd.

• paQ
  • Nu online
Ik heb de DC waardes eens gemeten met een klemmeter.
In gebruikstoestand klopt het nagenoeg met de waardes in Solarman, alhoewel ze aan de klemmeter natuurlijk veel sneller wisselen. Af en toe is er wel een stabiele periode tussendoor en dan is er nauwelijks afwijking. Wellicht 0.4A. bij een bereik zo tussen de 58~62A

Tijdens een activatie mat de Deye -205A, en de klemmeter -208A
Ca 1~1.5% afwijking. Soortgelijke afwijking zie ik ook terug in de tests op youtube van de klemmeter (UT216C)

Ik ga er van uit dat de Deye eigenlijk preciezer zal meten op de kabel zelf ipv om de kabel heen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 19:17 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:33

dof

epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:29:
Nou hij ligt er al in in een mantelbuis van 75mm. :+ En werkt allemaal naar behoren. In een 'dunne' buis 19-23 begrijp ik dat maar een mantelbuis durf ik wel aan. Deze beweegt niet meer dus zal niets mee gebeuren.
Aangezien je off-grid hebt heb je ook dat kastje. Heb je toevallig iets kunnen zien van de binnenkant (bedrading) in dat kastje? Of foto's er van?

Het off-grid schema en de onderdelen die in het kastje zitten (even afgezien van de merken) zouden dit moeten zijn a.d.h. van foto's en beschrijvingen van meerdere installaties. Dus hoofdschakelaar, automaten, kWh meter, en ATS switch).
Ik twijfel nog steeds over de plek van de Modbus meter, maar ik denk dat het zo zou moeten zijn (in vorige plaatjes heb ik de meter tussen de By-Pass en "Huis"automaat gehad, maar dat lijkt me niet logisch). Vandaar nieuwsgierig of in dat kastje gekeken is.

Is er ook uitgebreid getest of het off grid ook functioneerde (hoofdschakelaar omgezet) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTi9bgRBkOkXtxI1_bmLxd8XnEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvD8C9cssiFU5S3tfJ5QdEmB.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• epicfailguy23
  • Nu online
dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:54:
[...]

Aangezien je off-grid hebt heb je ook dat kastje. Heb je toevallig iets kunnen zien van de binnenkant (bedrading) in dat kastje? Of foto's er van?

Het off-grid schema en de onderdelen die in het kastje zitten (even afgezien van de merken) zouden dit moeten zijn a.d.h. van foto's en beschrijvingen van meerdere installaties. Dus hoofdschakelaar, automaten, kWh meter, en ATS switch).
Ik twijfel nog steeds over de plek van de Modbus meter, maar ik denk dat het zo zou moeten zijn (in vorige plaatjes heb ik de meter tussen de By-Pass en "Huis"automaat gehad, maar dat lijkt me niet logisch). Vandaar nieuwsgierig of in dat kastje gekeken is.

Is er ook uitgebreid getest of het off grid ook functioneerde (hoofdschakelaar omgezet) ?

[Afbeelding]
Ik zal binnenkort als ik tijd heb hem eens openschroeven en een ultra HD super 4k foto hier plaatsen.

Naja noem het 'uitgebreid getest' alles werkte en draaide en er werdt de hoofdschakelaar omgezet. je ziet aan een lamp flikkering dat hij omschakelt op de noodstroom. Ik heb wel een paar lampen moeten zoeken die er op reageren want de meeste LED's hier hadden genoeg spanning (ik denk in een condensor zitten) dat het er niet bij opviel. als het goed is schakelt hij bij <50ms
Pagina: 1 ... 37 ... 55 Laatste