Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 36 ... 55 Laatste
Acties:

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:56:
[...]

Is dan de ‘gerealiseerde inkoopprijs’ de prijs die ik voor alle verbruikte kWh’s die dag betaal? Ik zie voor 19/12 staan €0,015 / kWh. Dat is dan de kale prijs zonder btw en belasting? En zonder 2ct inkoopvergoeding.
Dat is wel hoe ik hem lees, ik heb op 19/12 een gerealiseerde inkoop van €0,023 / KwH.
Ook al begrijp ik de achterliggende formule nog niet helemaal… maar er staat natuurlijk niet voor niets dat dit dashboard in beta is en resultaten dus indicatief.
Verwacht dat belasting en inkoopvergoeding via balans stroom in rekening worden gebracht en hier in het balans energie dashboard enkel de resultaten zichtbaar zijn van de handel (nu onbalans, straks aFFR).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ibak schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:12:
[...]

Kijk, dat gaat de goede kant al op.
Dus hoeft iemand die het op wil lossen enkel voor een EVCC laadpaal te gaan als Balans die kan aansturen.
App aanpassen met invloed en protype gebruikers selelecteren zou ik zeggen.
Mocht de balans EMS na 2 jaar niet doen wat je wil, dan is EVCC zelfs een goede vervanger om ook de Deye aan te sturen met Epex import/export en laden van je auto. Mede de reden dat ik voor Balans batterij gegaan ben. over een eventueel negatief scenario heb je dan alsnog zelf grip met slimme aansturing.

https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery

https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-feedin

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Yaay schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:21:
[...]

Dat is wel hoe ik hem lees, ik heb op 19/12 een gerealiseerde inkoop van €0,023 / KwH.
Ook al begrijp ik de achterliggende formule nog niet helemaal… maar er staat natuurlijk niet voor niets dat dit dashboard in beta is en resultaten dus indicatief.
Verwacht dat belasting en inkoopvergoeding via balans stroom in rekening worden gebracht en hier in het balans energie dashboard enkel de resultaten zichtbaar zijn van de handel (nu onbalans, straks aFFR).
En dan straks nog de saldering eroverheen/eraf voor belastingen.
Ik snap wel dat het op dit moment een enorm lastige puzzel is.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:43
Get!em schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:22:
[...]

Mocht de balans EMS na 2 jaar niet doen wat je wil, dan is EVCC zelfs een goede vervanger om ook de Deye aan te sturen met Epex import/export en laden van je auto. Mede de reden dat ik voor Balans batterij gegaan ben. over een eventueel negatief scenario heb je dan alsnog zelf grip met slimme aansturing.

https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery

https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-feedin
Gaan we niet van uit maar is goed om te weten en mooi om te zien, bedankt!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:16
Heeft iemand (ik heb zelf nog niet gezocht) een soort van grafiek van het afgelopen jaar met de Tennet prijzen en de reguliere dynamische prijzen?

Misschien al langs gekomen, dan dubbel dank voor de repost :)

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bedoel je AFrr, waar we straks in gaan zitten met onze gezamenlijke batterijen?
Hier is de biedprijsladder (dus niet de uiteindelijke prijs) , historisch.
https://www.tennet.eu/nl/...d/biedprijsladder-grafiek

De finnen hebben het qua openbaarheid goed voor elkaar, daar kun je wel een maandgrafiek en jaar grafiek maken (al loopt de jaargrafiek vast bij mij ) https://www.fingrid.fi/en...ation/afrr-energy-market/

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:38:
Bedoel je AFrr, waar we straks in gaan zitten met onze gezamenlijke batterijen?
Hier is de biedprijsladder (dus niet de uiteindelijke prijs) , historisch.
https://www.tennet.eu/nl/...d/biedprijsladder-grafiek

De finnen hebben het qua openbaarheid goed voor elkaar, daar kun je wel een maandgrafiek en jaar grafiek maken (al loopt de jaargrafiek vast bij mij ) https://www.fingrid.fi/en...ation/afrr-energy-market/
Zou he zelf ook in HA kunnen maken toch?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:29:
[...]

Zou he zelf ook in HA kunnen maken toch?
Even wat aanknopingspunten, ben er nog niet verder ingedoken.

https://developer.tennet....ation-reserve-activations ?

Of met dit projectje?
https://github.com/wouterbles/tennet-afrr-archive

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 22-12-2025 10:35 ]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-01 21:42
* knip ik zie het al

[ Voor 95% gewijzigd door ecn1985 op 22-12-2025 10:38 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Dacht zelf aan de tennet api. Die heb ik nu draaien voor de onbalans prijs, neem aan dat die ladder ook in HA kan. Enige is dat de punten gearchiveerd moeten worden voor de historische data.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
@The Legend Ik ben nog eens in de losses gedoken.
Op basis van de accuspanning en stroom, meten de losses conservatief. Ergo, bij een laadactie ca 35W hoger dan de stroommeting aangeeft. Dat is op 12kW wel verwaarloosbaar moet ik er meteen bij zeggen, en uiteraard op basis van wat de Deye zelf meet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2FS7FrJmim2oYSzjqShsN09J1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ht50XBpWMNyJh6MSLaLPG2P7.png?f=fotoalbum_large
Ik heb niet echt een reden om aan te nemen dat die meting incorrect zou zijn. De enige manier om dat te staven is een klemmeter aan de kabel hangen en kijken of de spanning en stroom overeenkomt op bepaalde momenten met wat de Deye zegt dat ze zijn.
(Of permanente meting op de kabels zetten met bijv een smart shunt of hall effect klemmen)
En dan nog is er ook dan natuurlijk een bepaalde meet foutmarge.

Ik denk dat de afwijking komt uit het feit dat >54.5V wordt afgerond naar 55V en daarmee ge/berekend wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 22-12-2025 12:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
35W bij 12kW zit in de marge van zelfs een MID meter … dus ik denk dat je alleen ruis gaat meten :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online
Ronald schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:06:
35W bij 12kW zit in de marge van zelfs een MID meter … dus ik denk dat je alleen ruis gaat meten :-)
Daarbij had ik een super mooi klemmetertje op het oog, maar meet max 100A DC :(
demmit
Al die grotere zijn A lomp en B hebben een lage gevoeligheid voor lage stromen.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:22

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:11:
[...]

Daarbij had ik een super mooi klemmetertje op het oog, maar meet max 100A DC :(
demmit
Al die grotere zijn A lomp en B hebben een lage gevoeligheid voor lage stromen.
Je kan er ook een Victron smartshunt 500A tussen zetten dan meet je wel wat secuurder en die waarde zet je af tegen de waarde die de MID meter na je Deye dan uitspuugt.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Nu online
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:42:
[...]

Je kan er ook een Victron smartshunt 500A tussen zetten dan meet je wel wat secuurder en die waarde zet je af tegen de waarde die de MID meter na je Deye dan uitspuugt.
Ja, dure oplossing voor een one-trick pony alleen.
We gaan zo hooguit zien wat de eventuele meetafwijkingen zijn.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:22

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:47:
[...]

Ja, dure oplossing voor een one-trick pony alleen.
We gaan zo hooguit zien wat de eventuele meetafwijkingen zijn.
Wat heet duur? Het beantwoord je efficiëntie vraag.

Wat stop je in de Deye en wat gaat de batterij in of andersom wat haal je uit de batterij en wat komt er na de Deye uit. Wel meten zonder PV opwek wanneer verbonden aan de Deye MPPT.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:59:
[...]

Ik bedoel idd de relais in de paal.
Vermogen sturen via de auto duurt echt veel te lang. (Cloud communicatie bedoel ik)

Ik zou eens moeten kijken of het relais aan blijft als ik het laden pauzeer.
Helaas
Hello

Thank you for your reply and for your attention to this issue.

Yes, when you use the app to send a pause/stop signal to the device, its relay will disconnect.

Thank you for your attention. I hope my reply is helpful.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik ben al even aan het vooruit denken. Ik voorzie dat ik in de zomer een overschot aan zonnestroom heb die niet altijd de auto in kan en ook niet altijd de batterij in kan. Hebben jullie al nagedacht over een automatisering die de export-limit van een AC gekoppelde omvormer bediend?

Ik voorzie voor mezelf 3 basis scenario's
1) Productie PV + 100% daarvan laden in batterij
1a) <100% productie in batterij laden, in combinatie met ongunstige tarieven = export limit
1b) <100% productie in batterij laden, in combinatie met gunstige tarieven = export toestaan
2) Productie PV + ontladen van batterij + export PV overschot, bij gunstige tarieven (export loadbalancing?)
3) Productie PV + batterij vol
3a) ongunstige tarieven = export limit
3b) gunstige tarieven = export

Waar tarieven staat, moeten we ook de Afrr activaties lezen. Een deel kunnen we aflezen uit de stand van batterij, maar we zullen toch ook een API nodig hebben van de Balans EMS om deze aansturing goed te doen. Zeker bij 1a/1b en 3a/b.

2 is ook een interessant scenario. Regelt de deye ook export loadbalancing?

Jullie hier al over nagedacht? Of al van Don gehoord hoe hij hier tegenaan kijkt?

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 23-12-2025 11:52 ]

• ibak
Get!em schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:50:
Ik ben al even aan het vooruit denken. Ik voorzie dat ik in de zomer een overschot aan zonnestroom heb die niet altijd de auto in kan en ook niet altijd de batterij in kan. Hebben jullie al nagedacht over een automatisering die de export-limit van een AC gekoppelde omvormer bediend?

Ik voorzie voor mezelf 3 basis scenario's
1) Productie PV + 100% daarvan laden in batterij
1a) <100% productie in batterij laden, in combinatie met ongunstige tarieven = export limit
1b) <100% productie in batterij laden, in combinatie met gunstige tarieven = export toestaan
2) Productie PV + ontladen van batterij + export PV overschot, bij gunstige tarieven (export loadbalancing?)
3) Productie PV + batterij vol
3a) ongunstige tarieven = export limit
3b) gunstige tarieven = export

Waar tarieven staat, moeten we ook de Afrr activaties lezen. Een deel kunnen we aflezen uit de stand van batterij, maar we zullen toch ook een API nodig hebben van de Balans EMS om deze aansturing goed te doen. Zeker bij 1a/1b en 3a/b.

2 is ook een interessant scenario. Regelt de deye ook export loadbalancing?

Jullie hier al over nagedacht? Of al van Don gehoord hoe hij hier tegenaan kijkt?
Ik had het van Don wat eenvoudiger begrepen, maar zaken ontwikkelen 😉
Als de batterij vol is met PV en je dat vaak hebt kan je op die momenten mogelijk niet meedoen met aFRR.
Overschot gaat dan het net op tegen dan geldende tarief (kan ook negatief zijn en het je wat kost dus)
Als je dit alles erg vind dan ben je de juiste klant voor één of meer extra modules.
Mijn geval met enkele dagen 50kw opwek (zonder eigen verbruik nog) vonden we een grensgeval maar de kosten van een extra module gingen niet terugkomen dus accepteer ik hoe het zal gaan en heb (nog) geen extra module genomen.
Even 1 of 2 zomers aankijken en dan Don mssch vragen wat ik aan aFFR heb gemist. Als dat tenminste te zien zou zijn.

• ecn1985
ibak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:07:
[...]

Als de batterij vol is met PV en je dat vaak hebt kan je op die momenten mogelijk niet meedoen met aFRR.
Overschot gaat dan het net op tegen dan geldende tarief (kan ook negatief zijn en het je wat kost dus)
Als je dit alles erg vind dan ben je de juiste klant voor één of meer extra modules.
Mijn geval met enkele dagen 50kw opwek (zonder eigen verbruik nog) vonden we een grensgeval maar de kosten van een extra module gingen niet terugkomen dus accepteer ik hoe het zal gaan en heb (nog) geen extra module genomen.
Even 1 of 2 zomers aankijken en dan Don mssch vragen wat ik aan aFFR heb gemist. Als dat tenminste te zien zou zijn.
Ik dacht dat de deye bij overschot via de EMS de panelen uitschakelt?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ibak
ecn1985 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:46:
[...]

Ik dacht dat de deye bij overschot via de EMS de panelen uitschakelt?
Alleen als deze direct op de Deye zijn aangesloten.
En dat heb ik niet, ze staan bij mij op een solaredge omvormer en die levert AC aan de Deye 35m verderop in de garage.

• Yaay
  • Niet online
[...]

Hier in de zomer op zonnige dagen ook vaak rond de 50 kWh opwek. Ik hoop wel dat het EMS in de zomermaanden tot 10/20% gaat ontladen in de nacht/vroege ochtend.
Daarna kan gedurende de dag de batterij weer volladen. Pas richting einde middag zal de batterij dan vol zijn, maar over het algemeen zullen de prijzen vanaf 16.00 uur ‘s middags toch niet meer negatief zijn.

Op dit moment kopen en verkopen we tegen de onbalansprijs, als aFFR actief is, blijft de onbalansprijs dan ook nog geleden of betalen/ontvangen we de EPEX prijs?

Qua aFFR opbrengsten zal het niet hebben gekoppeld van PV aan de omvormer wellicht ook een negatieve weerslag hebben op de opbrengsten. Als gevraagd wordt om in de zomer stroom af te nemen, en mijn ov levert op dat moment 8kw, dan heeft de deye nog maar capaciteit om 4kw af te nemen.
Wellicht kan er nog iets gekoppeld worden met de Solaredge omvormer, deze dmv API terug laten regelen door de Deye maar dat zal waarschijnlijk te traag reageren.
In die gevallen kan het wel weer handig zijn de auto automatisch mee te laden, om wat extra capaciteit beschikbaar te maken.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:44
Ik heb een extra module aangevraagd. Waarschijnlijk qua terugverdientijd erg slecht. Maar ik heb dus een Enphase systeem die ik niet zomaar kan uitschakelen.

De accu ontlaad niet verder dan 5% en ik hou liever 10% marge principeel gezien vanwege off-grid gevallen en nog extra voor eigenverbruik. Dat betekent dat ik bijv. niet verder wil ontladen dan 15%.
En aan de boven kant, ik heb gezien dat de Accu minder laadt vanaf 90% en als ik dan nog aFRR ruimte erbij wil hebben laten we zeggen 10% dan is er een maximum van 80% SoC

Je kan ook nog meer extra ruimte rekenen voor aFRR aan de bovenkant en onderkant van bijv. 20-70%

Dus met het bovenstaande zijn er een aantal scenario's

48,2 kWh systeem met verschillende beweegruimte voor je eigen gebruik:
  • 15%-80% is een beweegruimte van 31.3 kWh ofwel 65% ruimte
  • 15%-75% is een beweegruimte van 28.92 kWh ofwel 60% ruimte
  • 20%-70% is een beweegruimte van 24.1 kWh ofwel 50% ruimte
64,3 kWh systeem met verschillende beweegruimte voor je eigen gebruik:
  • 15%-80% is een beweegruimte van 41.8 kWh ofwel 65% ruimte
  • 15%-75% is een beweegruimte van 38.6 kWh ofwel 60% ruimte
  • 20%-70% is een beweegruimte van 32.1 kWh ofwel 50% ruimte
Ik lever in de Lente/zomer rond de 25-40 kWh terug (bij een maximale potentiele productie van 64 kWh). Dus hiermee leek mij de extra module interessant (en vanwege de lage EUR/kWh kosten).
Mijn onderbuik gevoel zegt, dat er juist aFRR momenten zullen zijn met hogere vergoedingen als zelfs een standaard Balans accu vol zal zijn (en ook sowieso de accu's van alle andere Partijen zoals de veel verkochte Homevolt en Nexus Accu's).

Maar goed even kijken of dit de juiste keuze voor mij gaat zijn, want dit speelt eigenlijk alleen op heldere piekdagen in die 3 maanden per jaar.

• paQ
  • Nu online
[...]

Ik ben daar toch wat sceptischer over merk ik.
Een (of zelfs meer?) extra modules alleen om het overschot in weg te zetten klinkt als een zeer dure oplossing voor die paar dagen dat dat nodig is. Ik wek tijdens de beste dagen ca 70 kWh op. Dat is natuurlijk niet allemaal 'overschot' maar het duurt ook geen weken. meestal hooguit enkele dagen op rij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzJxyHIllOtKgXv1b1EOWuBcoEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0fuk2voK8TzAip5NJbARYmS5.png?f=fotoalbum_large

Dit is week 20 van dit jaar bijv.
Daar zou extra capaciteit welkom zijn uiteraard met elke dag 40-50 kWh teruglevering, maar 1 module extra levert je wellicht 1 dag respijt op en dan heb je weer hetzelfde issue.
Sowieso zijn die momenten echt no way allemaal tegen negatieve tarieven.
Althans niet EPEX, en over onbalans is niets zinnigs te zeggen.

Overschot prop ik dan liever zoveel mogelijk in de auto.
Daar heb ik al 107 kWh capaciteit en zet veel meer zoden aan de dijk dan een extra module.

Terug naar het voorbeeld.

Stel de accu is vol dinsdag 12:00, dan is er overschot / teruglevering / uitschakelen.
Je gaat dan ook wel weer gebruiken, dus hij blijft dan doordrukken tot vol tot bijv 18:00 waarna het verbruik weer uit de accu gaat komen. Die 10 kWh netto is ca 20 kWh bruto verbruik. In de nacht en ochtend gaat er dus weer ca 10 kWh uit de accu, en die is dan weer binnen no time vol natuurlijk.

Je moet gewoon hopen op handel, en tegen elk aannemelijk bod in de nacht verkopen.
Mijns inziens ben je van dat laatste compleet afhankelijk of de extra module dan zin heeft. Anders heb je alleen maar meer opslag die even goed vol is, alleen misschien een dag later.
En als er dan handel is, dan is de vraag nog maar hoeveel kWh je dan kan exporteren.

Ik denk dat ik het gewoon eens een vroege zomer aankijk wat er gaat gebeuren.
Wel hoop ik dat er een solcast integratie in de EMS komt per aansluiting. Dat helpt enorm met anticiperen op de verwachte situatie.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat een convectorkacheltje met Shelly oid van 2500W voordeliger is dan een extra accu voor die spaarzame momenten dat terugleveren geld kost én je accu vol zit.

• paQ
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:29:

Maar goed even kijken of dit de juiste keuze voor mij gaat zijn, want dit speelt eigenlijk alleen op heldere piekdagen in die 3 maanden per jaar.
Dat vooral.
n=15~20 in een zomer, en daar worden dan best kostbare besluiten op genomen.

Het voelt een beetje als een veel duurdere omvormer kiezen omdat je anders een paar Wp van je PV mist op de allerbeste zondagen. Loop je mooi die 8 euro per jaar niet mis, terwijl de omvormer 350 euro duurder is :+

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 13:46 ]

• ibak
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:44:
[...]

Dat vooral.

Het voelt een beetje als een veel duurdere omvormer kiezen omdat je anders een paar Wp van je PV mist op de allerbeste zondagen. Loop je mooi die 8 euro per jaar niet mis, terwijl de omvormer 350 euro duurder is :+
Ik heb nog gezonde twijfel en kan het besluit van KoningSlakkie ook volgen want als over 2 jaar het me toch goed lijkt wat betaal ik dan?
Plus geen btw aftrek.
Daarnaast is bij noodstroom keuze zijn argument best valide.
Maar ik zie jouw zijde eveneens als heel begrijpelijk.
Gaat leuk zijn om later te zien hoe het uitpakt!

• Ronald
Solcast komt echt wel dichtbij. Heb hem nu enige tijd in plaats van Forecast.solar integratie in HA draaien. Riant goed genoeg om te anticiperen met hele lage SOC in de ochtend.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Met <10kWh in de accu kan hij nog steeds goed steunen tijdens een leverende AFFR-activatie. 12kW een kwartier is slechts 6kWh. In juli prakt mijn set bijna zonder uitzondering 30-50kWh het net op... dus eind van de dag is betrouwbaar vol.

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb nog gezonde twijfel en kan het besluit van KoningSlakkie ook volgen want als over 2 jaar het me toch goed lijkt wat betaal ik dan?
Plus geen btw aftrek.
Daarnaast is bij noodstroom keuze zijn argument best valide.
Maar ik zie jouw zijde eveneens als heel begrijpelijk.
Gaat leuk zijn om later te zien hoe het uitpakt!
Het is koffiedik kijken. Vooralsnog krijg ik mijn overschot wel in de auto.
Daar heb ik echt een veelvoud van de opslagcapaciteit van 1 extra module.

In geval van off grid heb je eigenlijk de omgekeerde situatie. Het geeft je iets langer energie (duh). Maar hoeveel langer en is dat überhaupt nodig dan? Een situatie die vooralsnog sowieso zeer onaannemelijk is.

• paQ
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:55:
Solcast komt echt wel dichtbij. Heb hem nu enige tijd in plaats van Forecast.solar integratie in HA draaien. Riant goed genoeg om te anticiperen met hele lage SOC in de ochtend.

***members only***

Met <10kWh in de accu kan hij nog steeds goed steunen tijdens een leverende AFFR-activatie. 12kW een kwartier is slechts 6kWh. In juli prakt mijn set bijna zonder uitzondering 30-50kWh het net op... dus eind van de dag is betrouwbaar vol.
yep. Vandaag zit ie er compleet naast,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-H0kyQFY0W2khP0cDU30bbaXa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oenCrm8ptqhMOyCGtUrdx2S7.png?f=fotoalbum_large
maar doorgaans is het behoorlijk accuraat.(wordt natuurlijk ook on the fly bijgesteld enkele keren per dag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzfxgkPxEKEN3m4Bi2sscTlM0Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGxDA2vjGkz7DSu2tKe7gq3P.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDHUftEgvW_shhYj7Kxb4YbTpFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwo1Hrkp5iOLesahcjKnYL8V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 14:01 ]

• blue eyes
Iedereen roept de hele tijd - overschot prop ik lekker in de auto....

Werken jullie alleen maar thuis dan? Ik ben sowieso al 3 dagen van huis, vaker meer.
Laad dan pas in de avond, 19 uur oid.
Of in de nacht, na 0:01 uur (wegens excel lijsten per dag :P) .

Als de auto er niet is - is het lastig laden - de accu is vol, geen auto voor de deur op veel momenten.

• paQ
  • Nu online
Yep, ben doorgaans wel hier, en juist meestal 's avonds weg. Of lange ritten waarna ik soms wel eens met 2% SOC de oprit oprijd :+ In het allerergste geval zou je het dan nog in de nacht kunnen laden uit je accu. (tegen de nodige verliezen)

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 14:21 ]

• ibak
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:57:
[...]

Het is koffiedik kijken. Vooralsnog krijg ik mijn overschot wel in de auto.
Daar heb ik echt een veelvoud van de opslagcapaciteit van 1 extra module.

In geval van off grid heb je eigenlijk de omgekeerde situatie. Het geeft je iets langer energie (duh). Maar hoeveel langer en is dat überhaupt nodig dan? Een situatie die vooralsnog sowieso zeer onaannemelijk is.
Ja zo zie je, ik heb geen EV en ook dan afh van hoeveel je rijd in de zomer natuurlijk.
Maar jij hebt ook een Sap aansluiting en dito regelsysteem naast balans draaien in je laadpaal voor je auto.
Er zijn er genoeg die uit de batterij de Ev laden en dan zijn misschien extra modules ook wel weer te begrijpen.
Zo is het bij iedereen verschillend en daarmee extra mooi om te gaan zien hoe het uitpakt.
Zo zijn er denk ik geen foute keuzes maar straks wel een hoop ervaringen te delen 🙂

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit ook met tot 53kWh pv per dag in de zomer met 3-4kWh verbruik (door de P1 meter).
Daarom ga ik de dc kabels naar de schuur trekken (20m) zodat de Deye er iets mee kan, dat hij iets minder goed regelt is niet zo'n probleem omdat ik straks geen reden meer heb om elke pv Watt er uit te persen.
Mijn SMA's kan ik wel 'dimmen' maar de Deye (of EMS) kan dat niet aansturen zoals het nu werkt.
Met een oud vast contract zonder boetes speelde overproductie tot september geen rol, maar nu ik dynamisch heb werkt het anders.

Geen auto om te laden, wel airco's die koelen en eventueel de warmtepomp die dat met de nodige nadelen cq beperkingen kan (dauwpunt met enkel radiatoren).
Ik laat de (dure) off-grid optie vervallen en besteed dat geld deels aan pv kabels met 20m 10mm2 kabel erbij (mag BE doen) zodat ik later alsnog off-grid kan met eigen materiaal (aansluiten stelt echt weinig voor).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Wolly
  • Niet online
Bedenk mij nu, ik zag op de foto's een LCD scherm bij de omvormers hangen.

Wat is dat? En kan die ook binnen in de meterkast worden gehangen? Ik heb geen zin om elke keer naar de schuur te lopen.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:33:
Bedenk mij nu, ik zag op de foto's een LCD scherm bij de omvormers hangen.

Wat is dat? En kan die ook binnen in de meterkast worden gehangen? Ik heb geen zin om elke keer naar de schuur te lopen.
Dat is de EMS. Hangt bij mij in de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS-0uB9f1dlv5DNpSoA-vnHZdNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uoBMrG2OiB63GfUtTifzvoL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 14:37 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:37:
[...]

Dat is de EMS. Hangt bij mij in de meterkast
[Afbeelding]
Is dat een keuze die je zelf mag maken? Of is dat alleen bij offgrid?
En kan die ook in de meterkast als de batterij en omvormer 20 meter verderop staan?

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:44:
[...]

En kan die ook in de meterkast als de batterij en omvormer 20 meter verderop staan?
Ik neem aan dat je zelf mag kiezen? Geen idee eigenlijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Waar het bij mij in essentie om gaat: bij een regelbare AC gekoppelde PV installatie, heb je triggers/input nodig om die goed te sturen. Daar zijn mijn scenario's op gebaseerd.
Ik hoef geen extra module, ik wil alleen voorkomen dat ik extra moet betalen als overschot niet meer in de batterij past en tegen negatieve prijzen het grid op moeten. Bij positieve prijzen duw je het gewoon het net op.

SolarEdge kan dat, Enphase voor zover ik weet ook (mits je de metered variant hebt). Mogelijk heb je dan HomeAssistant nodig om die Nul Op de Meter / Zero Export modus aan te zetten op de juiste momenten. Met name ook omdat onze aansluiting straks niet Epex prijzen hanteerd (welke vaak wel default te koppelen zijn in de SolarEdge en andere omvormers). En ik probeer dus te bedenken onder elk scenario, welke informatie heb je nodig om die zero export te activeren of te deactiveren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:44:
[...]

Ik heb het vaker gezien, die 20m heb ik straks ook en dat is met rs485 naar de Deye (cat5) geen probleem.
Wel heb ik iets tegen (onzuinige lompe) POE switches, da's dat zwarte ding met feestverlichting bij de EMS :)
De EMS kan voor zo ver ik op foto's heb gezien met een 12V adapter (2,1mm stekker) gevoed worden.
Het zou me niet verbazen als er bij BE een stapel ongebruikte adapters in een doos ligt :+
Dat laatste ga ik nog afspreken, samen met schrappen van off-grid maar wel de 10mm2 laten trekken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:58:
[...]

Ik heb het vaker gezien, die 20m heb ik straks ook en dat is met rs485 naar de Deye (cat5) geen probleem.
Wel heb ik iets tegen (onzuinige lompe) POE switches, da's dat zwarte ding met feestverlichting bij de EMS :)
De EMS kan voor zo ver ik op foto's heb gezien met een 12V adapter (2,1mm stekker) gevoed worden.
Het zou me niet verbazen als er bij BE een stapel ongebruikte adapters in een doos ligt :+
Dat laatste ga ik nog afspreken, samen met schrappen van off-grid maar wel de 10mm2 trekken.
Bij mij is de EMS via POE aangesloten vanuit mijn eigen switch.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:07:
[...]

Bij mij is de EMS via POE aangesloten vanuit mijn eigen switch.
Waarom niet, als die er al is dan is dat logisch om te gebruiken en er niet nog een te plaatsen.
Waar de EMS hier ook komt, er is ruimte voor een adapter en een ethernetswitch is aanwezig waar de Deye en de EMS in kunnen.
Dat oogt netter en er is een ethernet kabel minder nodig waar iets mis mee kan gaan.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:57
Ik begin zelf ook wel te twijfelen aan de offgrid schakeling. Kabels leg ik zelf, meterkast doe ik zelf, dan is offgrid volgens mij niets meer dan transfer switch en een uurtje werk.

Ik vindt het prima om op nacalculatie de extra tijd en materialen te betalen, maar 1500€ voor reel gezien 500€ waarde is wel een hoop.

• Ronald
De ATS die geplaatst wordt wordt niet eens in die rol gebruikt (Staat Manual, alleen voor bypassen van de Deye bij defect oid): Huis wordt dan rechtstreeks aan Grid gekoppeld, in plaats van huis aan Load.

• KoningSlakkie
[...]

Dat vooral.

Daar heb je wel zeker een punt. Kostbaar is natuurlijk persoonlijk. Maar omdat ik eigenlijk een veel kleinere Alpha ESS wilde kopen voor ongeveer dezelfde totaal bedrag valt het psychologisch wel mee. Plus nu kan ik de kosten gelijk nog meenemen met de BTW-aftrek, later misschien niet meer. In totaal gezien relatief veruit de goedkoopste tov alle offertes die ik eerder heb gekregen. Maar accu's worden in rap tempo goedkoper :X Maar waarschijnlijk is 64 kWh overkill voor de meeste mensen inderdaad. Ik zou het nooit aan je kunnen adviseren aanraden @ibak

Maar mijn punt draait vooral om de balanceringscapaciteit en niet om de (evt negatieve) EPEX prijzen.

Bij ons zal de auto niet altijd thuis staan als de zon schijnt, dus boven op het overschot zal ik toch vaak aFRR opname capaciteit missen. En s’avonds evt teruglever capaciteit bij een tekort vanwege de energie die ik nog nodig ga hebben voor de EV. Dus ik kijk expliciet naar extra buffer-capaciteit voor aFRR, omdat ik toch wel van mening ben dat de grootste verdiensten hier in zitten die de terugverdientijd aanzienlijk zullen verkorten.

Voor eigenverbruik is de kleinere accu idd veel verstandiger.
Mijn glazenbol is juist dat dat op die dagen, waarbij iedereen's accu's (Homevolt, Nexus, AlphaESS, stekkerbatterijen) vol zullen zijn rond 12 a 13 uur (als ik rond kijk op fora qua dimensionering van iedereen vs Overschot). En iedereen gaat terugleveren na bijv 12 uur, dan kunnen mogelijk de aFRR vergoedingen op deze momenten heel veel goed maken. Want ik vermoed dat samen met je PV productie ook tegelijkertijd ook geladen zal worden van het net. Want het gaat niet zozeer om negatieve EPEX prijzen, maar om het net te balanceren waarvan vergoedingen toch wel anders zijn dan EPEX. Maar ik kan de statestieken nergens zien voor aFRR omdat het best wel achter gesloten deuren gebeurt. Anders kon ik nog wat gaan rekenen.

En heel veel dagen moet er alsnog met goedkoop ingekochte stroom worden gewerkt als ik de EV nog wil laden, dat zal dan wel met die 20% verlies gepaard gaan, maar goed.

Tegenargument:
Als de meeste balans energie accu’s vol zijn, dan doe ik ook niet mee aan aFRR waarschijnlijk omdat balans energie in totaal te weinig regelvermogen kan bieden. Hiervoor moet de pool veel groter worden. Hoeveel kWh is er nou echt nodig? op 12 kW continu is dat maar 3 kWh in een kwartier. En ik vermoed dat het niet een heel kwartier zal zijn. En dat er gedurende dag schommelingen zijn van een paar kW op en af elke zoveel kwartieren voor 5-tal minuutjes. Gevoel zegt dat je maximaal slechts 10 kWh moet reserveren voor aFRR, afhankelijk van hoe agressief we mee gaan doen. Ik denk zeer agressief als ik de terugverdientijd mag geloven. Accu's zijn hier perfect voor want 12 kW symmetrisch leveren en opnemen.

Dus:
Op het gebied van EPEX is de extra module helemaal overkill ook voor mij. Maar voor aFRR iets minder overkill :P
Deze discussie zullen we vaker voeren. Over een jaar kunnen we elkaar de virtuele hand schudden en zien wie het gelijk aan zijn kant had. Ik denk dat jij gelijk gaat hebben Paq :X

Sorry weer voor de lange paragrafen |:(

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

overhyped schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:16:
Ik begin zelf ook wel te twijfelen aan de offgrid schakeling. Kabels leg ik zelf, meterkast doe ik zelf, dan is offgrid volgens mij niets meer dan transfer switch en een uurtje werk.

Ik vindt het prima om op nacalculatie de extra tijd en materialen te betalen, maar 1500€ voor reel gezien 500€ waarde is wel een hoop.
Het is heel weinig extra materiaal, een deel zou je zonder off-grid ook hebben.
Je hebt de 10mm2 kabel met aan weerszijden een schakelaar cq beveiliging op stroom en/of foutstroom en de ATS van een paar tientjes (met Balans stikker) wat met de Eastron in een groepenkastje is geschroefd.
We hebben helaas dat kastje nog niet open gezien, een hoop spul is achter elkaar geschakeld en de ATS zal aan een kant samen met iets anders vast zitten.
Als iemand even dat deksel eraf schroeft dan kunnen we wat zien :)
Verder zal er in de Deye iets ingesteld zijn omdat die off-grid schakelt en de LOAD gebruikt.
Bij mij speelt mee dat ik het warmtefonds gebruik wat een maandlast geeft die lang blijft tenzij het systeem in korte tijd veel gaat opleveren zodat ik snel kan aflossen.

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:26:
[...]

Het is heel weinig extra materiaal, een deel zou je zonder off-grid ook hebben.
Je hebt de 10mm2 kabel met aan weerszijden een schakelaar cq beveiliging op stroom en/of foutstroom en de ATS van een paar tientjes (met Balans stikker) wat met de Eastron in een groepenkastje is geschroefd.
We hebben helaas dat kastje nog niet open gezien, een hoop spul is achter elkaar geschakeld en de ATS zal aan een kant samen met iets anders vast zitten.
Als iemand even dat deksel eraf schroeft dan kunnen we wat zien :)
Verder zal er in de Deye iets ingesteld zijn omdat die off-grid schakelt en de LOAD gebruikt.
Bij mij speelt mee dat ik het warmtefonds gebruik wat een maandlast geeft die lang blijft tenzij het systeem in korte tijd veel gaat opleveren zodat ik snel kan aflossen.
De Deye staat standaard op off grid geschakeld.
Daarom staat er ook spanning op de load zijde. Als de grid wegvalt zal de interne ATS van de omvormer de grid afkoppelen en aan de load weer een 'grid' vormen. Zo stel ik me dat voor.
De ATS die gemonteerd wordt is alleen een bypass, maar vervult zover ik weet geen ATS functie.
Vanaf daar kan in wezen alles blijven zoals je het nu (voor installatie) ook hebt. Hij voedt vanaf daar gewoon weer je groepenkast.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 17:49 ]

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:47:
[...]

Daarom staat er ook spanning op de load zijde. Als de grid wegvalt zal de interne ATS van de omvormer de grid afkoppelen en aan de load weer een 'grid' vormen. Zo stel ik me dat voor.
De ATS die gemonteerd wordt is alleen een bypass, maar vervult zover ik weet geen ATS functie.
Vanaf daar kan in wezen alles blijven zoals je het nu (voor installatie) ook hebt. Hij voedt vanaf daar gewoon weer je groepenkast.
Is het toegestaan dit zelf aan te leggen? Neem aan ja aangezien de installatie is gekocht en er aan de functionaliteit voor Balans niet veranderd?

• blue eyes
[...]

Dat vooral.

Ik heb n=115 , dagen met opwek groter dan 64 kWh ;)
N=173 > 48 Kwh

Zo is de argumentatie, oplossing voor een ieder anders. Is ook veel koffiedik kijken nog...

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 23-12-2025 17:57 ]

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:57:
[...]

Ik heb n=115 , dagen met opwek groter dan 64 kWh ;)
N=173 > 48 Kwh

Zo is de argumentatie, oplossing voor een ieder anders. Is ook veel koffiedik kijken nog...
Maar je verbruikt toch ook in die 115 dagen?
Het is niet binair.

Het gaat dan hoeveel uren/dagen je over je opslaglimiet gaat met 48 kWh in vergelijking tot met 64kWh. Dat verschil is toch dan wat je wint?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Dat de ATS alleen voor bypass is weten we al, ik zou graag bevestigd krijgen dat een eerder (door @dof) gepost schema inderdaad klopt.
Dan kan ik zelf zo'n kastje samenstellen met beter materiaal dat bij mijn groepenkast past.
Als de Deye standaard al bij off-grid naar LOAD schakelt dan is dat mooi, kastje aansluiten en het werkt :)
Ik heb pas nog de boel op 3-fasen aangesloten.

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:06:
[...]

Dat de ATS alleen voor bypass is weten we al, ik zou graag bevestigd krijgen dat een eerder (door @dof) gepost schema inderdaad klopt.
Dan kan ik zelf zo'n kastje samenstellen met beter materiaal dat bij mijn groepenkast past.
Als de Deye standaard al bij off-grid naar LOAD schakelt dan is dat mooi, kastje aansluiten en het werkt :)
Ik heb pas nog de boel op 3-fasen aangesloten.
Niet helemaal, want zonder off grid wordt je omvormer als verbruiker aan je groepenkast geknoopt. Dan sta je je accu met je accu op te laden. /infinite power

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-01 16:59
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:55:
Zeker. Dr wordt waar nodig en zinvol echt wel snel gehandeld. Op een dag werd het gridvermogen verhoogd bij ev laden in een activatie. Ik gaf diezelfde middag aan dat dat gevolgen heeft voor de loadbalancing met mijn ev laden op SAP, en direct zag ik al de eerste pogingen een softstart te implementeren zodat de loadbalancer de tijd krijgt in te grijpen ipv dat we in 1 klap boven de 40A per fase zitten.
Hebben ze op afstand de gen poort toevallig van ac coupled pv naar gen gezet? Bij balanceeracties doet de deye dan linear in 30 seconden het vermogen opbouwen, ipv binnen 1 seconde.

• paQ
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:12:
[...]

Hebben ze op afstand de gen poort toevallig van ac coupled pv naar gen gezet? Bij balanceeracties doet de deye dan linear in 30 seconden het vermogen opbouwen, ipv binnen 1 seconde.
Nee zo te zien niet.

Ik had gevraagd om twee of drie stapjes. Bijv 8 - 12 - de rest. En dat schijnt nu ook zo te gaan. 12kW houdt ie heel even een paar seconden aan zo te zien, en dan gaat ie verder als nodig.
zo te zien houdt hij 6 sec 12kW aan (bij mij iig) en gaat daarna verder omhoog. Zo heeft mijn loadbalancer iig de tijd om in te grijpen en niet over de 40A op de hoofdzekering te gaan. Zal wellicht niet direct kwaad kunnen, maar ik wil het eigenlijk ook niet uitproberen aankomende nacht en morgenvroeg in een ijskoud donker huis wakker worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GG6hz0L6AwbIOPFXNFEN9FvOuqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lOqdYei4nO87QczgRN2ZipMU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 18:18 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-01 16:59
Dan pas je in de deye toch de generator poort aan naar een echte generator poort? Dat geeft je significant meer tijd.

• blue eyes
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:05:
[...]

Maar je verbruikt toch ook in die 115 dagen?
Het is niet binair.

Het gaat dan hoeveel uren/dagen je over je opslaglimiet gaat met 48 kWh in vergelijking tot met 64kWh. Dat verschil is toch dan wat je wint?
Klopt helemaal. Maar geeft wel de potentie aan. Op de topdagen haal ik 120 kWh.
Ik heb 19200 WP op het dak, lever ongeveer 10.000 kWh terug. Neem ook 10.000 af (dit jaar jaar wellicht voor beiden 11.000).

Ik heb net de Excel berekeningen weggegooid - ga ze niet weer maken. Opwek, eigen verbruik, teruglevering per dag, gerelateerd aan 64 kW accu's.

• paQ
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:24:
Dan pas je in de deye toch de generator poort aan naar een echte generator poort? Dat geeft je significant meer tijd.
Met die 12 kW softstart moet ik er op zich ook wel komen.
Dat is ca 17.5A per fase PAP. Dat deed het tot nu toe ook al, en dan schakelt ie met 3 x 18A SAP laden tijdig terug. Piek zit dan aan ca 34~35A per fase.

Zou hij in 1 keer naar 23A starten, wat ik dus zag na de aanpassing, dan zit ik al aan 23+18=41A.
Dat is wat gortig :+

• paQ
  • Nu online
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of de EMS bepaalt wanneer er wel en niet teruggeleverd mag worden door de PV aan de Deye omvormer. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat ook dat beslist wordt adhv onbalanstarieven op de markt waarop ze dan opereren.
Dan zou het wel mooi zijn als we dan weten wat we met AC zijdige PV opwek moeten.

Mijn SE omvormer geeft wel wat opties, waaronder ook een handmatig instelbaar vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrUl2ZxH7YIjTDMi2DfPt83K3eg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jM7VLy10v1kYn4LoyJmshdF6.png?f=fotoalbum_large

Als we nou een API sensor kunnen krijgen waarin we (desnoods binair) kunnen zien of er wel of niet teruggeleverd kan worden, dan kunnen we semi-dynamisch dat wel aanpassen wellicht. Het komt natuurlijk niet aan op 500W +/-, maar in grote lijnen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:45:
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of de EMS bepaalt wanneer er wel en niet teruggeleverd mag worden door de PV aan de Deye omvormer. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat ook dat beslist wordt adhv onbalanstarieven op de markt waarop ze dan opereren.
Dan zou het wel mooi zijn als we dan weten wat we met AC zijdige PV opwek moeten.

Mijn SE omvormer geeft wel wat optie, waaronder ook een handmatig instelbaar vermogen
[Afbeelding]

Als we nou een API sensor kunnen krijgen waarin we (desnoods binair) kunnen zien of er wel of niet teruggeleverd kan worden, dan kunnen we semi-dynamisch dat wel aanpassen wellicht. Het komt natuurlijk niet aan op 500W +/-, maar in grote lijnen.
Kijk, daar doelde ik dus eerder vandaag op.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:11:
[...]

Niet helemaal, want zonder off grid wordt je omvormer als verbruiker aan je groepenkast geknoopt. Dan sta je je accu met je accu op te laden. /infinite power
Ik bedoel natuurlijk dat LOAD actief blijft bij netuitval, zoals Balans hem aansluit met de off-grid optie.
Misschien kan iemand bevestigen dat er niets op de Deye werd ingesteld indien off-grid later werd geleverd.

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:47:
[...]

Ik bedoel natuurlijk dat LOAD actief blijft bij netuitval, zoals Balans hem aansluit met de off-grid optie.
Misschien kan iemand bevestigen dat er niets op de Deye werd ingesteld indien off-grid later werd geleverd.
Ga er maar vanuit dat dat zo is. Waar ik op doelde is dat de Deye zonder off grid parallel in je groepenkast hangt met alle verbruikers. Bij off grid komt in wezen je groepenkast in serie met de Deye.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:49
[...]

Klopt het dat op de LOAD poort altijd spanning staat, ongeacht of er GRID spanning is? Dus stel daar komt 3x een 16A zekering tussen en 3x een los stopcontact dan kan ik daar bij stroomuitval altijd de hoognodige zaken op aansluiten?

• paQ
  • Nu online
PisPix schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:23:
[...]

Klopt het dat op de LOAD poort altijd spanning staat, ongeacht of er GRID spanning is? Dus stel daar komt 3x een 16A zekering tussen en 3x een los stopcontact dan kan ik daar bij stroomuitval altijd de hoognodige zaken op aansluiten?
Dat is volgens mij idd het geval ja.
Maar dat is snel genoeg getest :+ HS om en meten.

edit:
Die zul je volgens mij nog wel van aardlekbeveiliging moeten voorzien dan.
En max 16A afzekeren? (toch? want 12kW max)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 20:45 ]

• PisPix
paQ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:24:
[...]

Dat is volgens mij idd het geval ja.
Maar dat is snel genoeg getest :+ HS om en meten.

edit:
Die zul je volgens mij nog wel van aardlekbeveiliging moeten voorzien dan.
En max 16A afzekeren? (toch? want 12kW max)
Bestaat er een alles-in-een automaat? Dus 3x16A+ALS? Of moet er een ALS per fase? Totaal mijn wereld niet dit! :-)

• Ronald
Ja dat heet krachtalamat, maar daar mag je niet 3 losse groepen mee maken.

Het is om het even of je officieel een 4P ALS mag gebruiken met 2P installatie automaten... wellusniettus in de NEN. Er zit een nadeel in dat positieve en negatieve aardlekkage dan wegstreept.

• PisPix
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:00:

Het is om het even of je officieel een 4P ALS mag gebruiken met 2P installatie automaten... wellusniettus in de NEN. Er zit een nadeel in dat positieve en negatieve aardlekkage dan wegstreept.
3x een losse ALS+zekering (16A) zou dan wellicht beter zijn?

Zoiets?

https://www.elektramat.nl...3TawIKEAQYBCABEgJTDfD_BwE

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:44
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:00:
Kan ook niet want zo'n ding is per definitie 1 groep. Tenzij je het hebt over onderverdelers, maar dan zou ik dat niet doen onder slechts 16A (x3).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• paQ
  • Nu online
PisPix schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:09:
[...]

3x een losse ALS+zekering (16A) zou dan wellicht beter zijn?

Zoiets?

https://www.elektramat.nl...3TawIKEAQYBCABEgJTDfD_BwE
Ik denk dat ik zelf 3 losse B16 alamats zou kiezen met elk hun eigen (1) WCD. En dan gewoon zorgdragen dat je ze niet overbelast. Als je 3 WCD elk op een 3F alamat pool zet, en je helpt er 1 over de flos, dan springen ze allemaal af.
Ik vind wel dat je zoiets goed moet markeren. Dat het dus ook noodstopcontacten zijn en niet "gewoon voor de extra".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWBJMd_JCLyF0n-NjDrlQLTpp3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gmGwWvOWBE4alakKFRauDHZy.png?f=fotoalbum_large
Bijv zo, en dan nog een labeltje eronder.
3 x B16 Alamat van 1positie breed + 3 x WCD DIN is samen 12 posities. Kan op 1 rij.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 23-12-2025 22:48 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:35
KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:57:
[...]

Daar heb je wel zeker een punt. Kostbaar is natuurlijk persoonlijk. Maar omdat ik eigenlijk een veel kleinere Alpha ESS wilde kopen voor ongeveer dezelfde totaal bedrag valt het psychologisch wel mee. Plus nu kan ik de kosten gelijk nog meenemen met de BTW-aftrek, later misschien niet meer. In totaal gezien relatief veruit de goedkoopste tov alle offertes die ik eerder heb gekregen. Maar accu's worden in rap tempo goedkoper :X Maar waarschijnlijk is 64 kWh overkill voor de meeste mensen inderdaad. Ik zou het nooit aan je kunnen adviseren aanraden @ibak

Maar mijn punt draait vooral om de balanceringscapaciteit en niet om de (evt negatieve) EPEX prijzen.

Bij ons zal de auto niet altijd thuis staan als de zon schijnt, dus boven op het overschot zal ik toch vaak aFRR opname capaciteit missen. En s’avonds evt teruglever capaciteit bij een tekort vanwege de energie die ik nog nodig ga hebben voor de EV. Dus ik kijk expliciet naar extra buffer-capaciteit voor aFRR, omdat ik toch wel van mening ben dat de grootste verdiensten hier in zitten die de terugverdientijd aanzienlijk zullen verkorten.

Voor eigenverbruik is de kleinere accu idd veel verstandiger.
Mijn glazenbol is juist dat dat op die dagen, waarbij iedereen's accu's (Homevolt, Nexus, AlphaESS, stekkerbatterijen) vol zullen zijn rond 12 a 13 uur (als ik rond kijk op fora qua dimensionering van iedereen vs Overschot). En iedereen gaat terugleveren na bijv 12 uur, dan kunnen mogelijk de aFRR vergoedingen op deze momenten heel veel goed maken. Want ik vermoed dat samen met je PV productie ook tegelijkertijd ook geladen zal worden van het net. Want het gaat niet zozeer om negatieve EPEX prijzen, maar om het net te balanceren waarvan vergoedingen toch wel anders zijn dan EPEX. Maar ik kan de statestieken nergens zien voor aFRR omdat het best wel achter gesloten deuren gebeurt. Anders kon ik nog wat gaan rekenen.

En heel veel dagen moet er alsnog met goedkoop ingekochte stroom worden gewerkt als ik de EV nog wil laden, dat zal dan wel met die 20% verlies gepaard gaan, maar goed.

Tegenargument:
Als de meeste balans energie accu’s vol zijn, dan doe ik ook niet mee aan aFRR waarschijnlijk omdat balans energie in totaal te weinig regelvermogen kan bieden. Hiervoor moet de pool veel groter worden. Hoeveel kWh is er nou echt nodig? op 12 kW continu is dat maar 3 kWh in een kwartier. En ik vermoed dat het niet een heel kwartier zal zijn. En dat er gedurende dag schommelingen zijn van een paar kW op en af elke zoveel kwartieren voor 5-tal minuutjes. Gevoel zegt dat je maximaal slechts 10 kWh moet reserveren voor aFRR, afhankelijk van hoe agressief we mee gaan doen. Ik denk zeer agressief als ik de terugverdientijd mag geloven. Accu's zijn hier perfect voor want 12 kW symmetrisch leveren en opnemen.

Dus:
Op het gebied van EPEX is de extra module helemaal overkill ook voor mij. Maar voor aFRR iets minder overkill :P
Deze discussie zullen we vaker voeren. Over een jaar kunnen we elkaar de virtuele hand schudden en zien wie het gelijk aan zijn kant had. Ik denk dat jij gelijk gaat hebben Paq :X

Sorry weer voor de lange paragrafen |:(
Mss heb ik het gemist, maar volgens mij krijg je geen extra aFRR vergoeding als je meer dan 3 accu's hebt.

• KoningSlakkie
zunrob schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:42:
[...]

Mss heb ik het gemist, maar volgens mij krijg je geen extra aFRR vergoeding als je meer dan 3 accu's hebt.
Nee, zo bedoel ik het niet. Ik snap dat het aantal accu niet zorgt voor extra aFRR. Maar Onbalans en aFRR draait om beschikbare SoC-ruimte. Dus een te volle of te lege accu kan niet opregelen of afregelen en doet dus niet meer mee met aFRR.

• blue eyes
Heeft iemand ook de panelen omgezet naar de Deye?
En de vraag daarop: kan ik als ik de panelen op de Deye aansluit deze panelen nog steeds met de 3 fase meter van HW uitmeten? Ik vroeg de vorige keer ook naar de HW meter, maar voor de accu, dit is voor de panelen.

Ik denk hier al te lezen dat dit niet gaat; dat HW een de Deye moet toevoegen?

Geen technische kennis hier, kan niet anders dan aan jullie vragen.

In mijn huidige setting, 2 sets aan PV, heb ik na de omvormer, voor de meterkast, de HW meter geplaatst.
Om zodoende 1 op 1 in HW de opbrengsten van de panelen te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 24-12-2025 09:12 ]

• paQ
  • Nu online
Verzoek indienen bij HW. Meer kun je niet doen.

• ecn1985
blue eyes schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:12:
Heeft iemand ook de panelen omgezet naar de Deye?
En de vraag daarop: kan ik als ik de panelen op de Deye aansluit deze panelen nog steeds met de 3 fase meter van HW uitmeten? Ik vroeg de vorige keer ook naar de HW meter, maar voor de accu, dit is voor de panelen.

Ik denk hier al te lezen dat dit niet gaat; dat HW een de Deye moet toevoegen?

Geen technische kennis hier, kan niet anders dan aan jullie vragen.

In mijn huidige setting, 2 sets aan PV, heb ik na de omvormer, voor de meterkast, de HW meter geplaatst.
Om zodoende 1 op 1 in HW de opbrengsten van de panelen te zien.
Ik hen de panelen aangesloten op de Deye, in het verleden had ik ook een HW meter ertussen zitten om direct de opbrengst te kunnen uitlezen. Ik heb deze er niet meer tussenzitten dat komt ook omdat dit precies de ruimte was die benodigd was in de meterkast voor de balans spullen.
Lijkt me ook niet dat als je de HW puur voor uitmeting zonnepanelen wilt gebruiken dit werkt omdat de Deye ook wordt ingezet voor laden / ontladen battery en dit ook wordt gemeten door de meter.

• blue eyes
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:29:
Verzoek indienen bij HW. Meer kun je niet doen.
Yep - heb ik gedaan.
Ik weet wel, mijn andere omvormers worden ondersteund door HW, dat de meting via HW meter beter is dan de integratie zelf,

• blue eyes
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:31:
[...]

Ik hen de panelen aangesloten op de Deye, in het verleden had ik ook een HW meter ertussen zitten om direct de opbrengst te kunnen uitlezen. Ik heb deze er niet meer tussenzitten dat komt ook omdat dit precies de ruimte was die benodigd was in de meterkast voor de balans spullen.
Lijkt me ook niet dat als je de HW puur voor uitmeting zonnepanelen wilt gebruiken dit werkt omdat de Deye ook wordt ingezet voor laden / ontladen battery en dit ook wordt gemeten door de meter.
Precies wat ik ook denk..... Ruimte, imo niet een issue; geen ruimte in de meterkast, wordt sowieso een extra kastje bij de omvormer zelf.

• ecn1985
Als ik kijk naar het volgende en het laden van de battery:

De Soc lag gister om 23:00 rond de 30% vannacht / vanmorgen bijgeladen naar 70%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4DyVsHnwwEDDt3SvBCIOyygBy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o6ehFYGcrWiAolLJzKxkqjkN.png?f=fotoalbum_large

Dit sluit mooi aan bij de dynamische prijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkWZQIIz0i1Dk41hVXeLu0VR0HY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h4jUP9zhqnVsUBb7fCav7Vem.png?f=user_large

Vandaag verbruik ik stroom uit de battery en heb dus voordeel van de goedkoopste stroomprijs.

Het enige wat dus voor een afwijking zorgt is als ik de EV oplaad en de batterij leegtrek en dus mogelijk 'duurdere' stroom wordt gebruikt voor de battery te laden.

In mijn geval laad ik normaal de auto 1 / 1.5 keer per week de auto op, als ik dit verschuif naar elke dag aan de lader zetten dan zou dat tussen de 8/10 kW per keer zijn. Lijkt me in alle gevallen gunstiger om dit dagelijks te doen om zo de 'cyclus' van de battery zo min mogelijk te ontregelen?

Ik ben opzoek naar hoe ik het beste om kan gaan met de EV in dit verhaal, ondanks de omzetverliezen die er bij komen, daar kom ik zover ik kan zien nu niet onderuit?

[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 24-12-2025 10:01 ]

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag verbruik ik stroom uit de battery en heb dus voordeel van de goedkoopste stroomprijs.

Het enige wat dus voor een afwijking zorgt is als ik de EV oplaad en de batterij leegtrek en dus mogelijk 'duurdere' stroom wordt gebruikt voor de battery te laden.

In mijn geval laad ik normaal de auto 1 / 1.5 keer per week de auto op, als ik dit verschuif naar elke dag aan de lader zetten dan zou dat tussen de 8/10 kW per keer zijn. Lijkt me in alle gevallen gunstiger om dit dagelijks te doen om zo de 'cyclus' van de battery zo min mogelijk te ontregelen?

Ik ben opzoek naar hoe ik het beste om kan gaan met de EV in dit verhaal, ondanks de omzetverliezen die er bij komen, daar kom ik zover ik kan zien nu niet onderuit?
https://onbalansmarkt.com/live
Dit zijn de tarieven waartegen je geladen hebt.
Vergeet EPEX.

Voor het laden. Als je elke dag bijv 10 kW wil laden, kies dan gewoon de activaties om op te triggeren, bij een accu SOC van >50% bijv. Als je zo altijd genoeg energie hebt om de dag/nacht door te komen, en er ook gewoon 10kWh in je auto terecht komt ben je er toch ook?
Geen onnodige verliezen ook

• Yaay
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kijkt nu naar de EPEX prijs, terwijl wij afrekenen op de onbalansprijs. Over het algemeen lopen die wel redelijk gelijk, maar dat is zeker geen gegeven.
Hier: https://onbalansmarkt.com/live zie je mooi de onbalansprijs van huidige dag en kun je ook vergelijken met de EPEX prijs.

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:16:
[...]

https://onbalansmarkt.com/live
Dit zijn de tarieven waartegen je geladen hebt.
Vergeet EPEX.

Voor het laden. Als je elke dag bijv 10 kW wil laden, kies dan gewoon de activaties om op te triggeren, bij een accu SOC van >50% bijv. Als je zo altijd genoeg energie hebt om de dag/nacht door te komen, en er ook gewoon 10kWh in je auto terecht komt ben je er toch ook?
Geen onnodige verliezen ook
Oke dank voor de correctie. Als ik middels de activaties wil laden dan zal dit moeten via HA, of is hiervoor nog een andere manier?

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:21:
[...]

Oke dank voor de correctie. Als ik middels de activaties wil laden dan zal dit moeten via HA, of is hiervoor nog een andere manier?
Je zal het zelf moeten inschakelen ja.
Komt later vast nog wel in een API, maar je kunt relatief eenvoudig bepalen wanneer een activatie start:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
alias: EV laden op EMS onbalans
description: >
  Laadt op 14A tijdens EMS-activatie. Na einde activatie: max 8 minuten
  doorladen op 6A, daarna stoppen.
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: sensor.inverter_external_power
    for: "00:00:10"
    entity_id: sensor.inverter_battery
    entity_id: input_boolean.laden_op_ems_onbalans
conditions:
  - condition: state
    state: "on"
actions:
  - variables:
      ext: "{{ states('sensor.inverter_external_power')|float(0) }}"
      soc: "{{ states('sensor.inverter_battery')|float(0) }}"
      active: "{{ ext >= 7000 and soc > 65 }}"
      now_ts: "{{ now().timestamp() }}"
      last_active: >
        {{ as_timestamp(states('input_datetime.ev_ems_last_active'), default=0)
        }}
      minutes_since_active: "{{ (now_ts - last_active) / 60 }}"
      status: "{{ states('sensor.ev_charger_charger_status')|upper }}"
      cur_a: "{{ states('number.de_ev_charger_charging_current')|float(0) }}"
  - choose:
      - conditions:
          - "{{ active }}"
        sequence:
          - action: input_datetime.set_datetime
            target:
              entity_id: input_datetime.ev_ems_last_active
            data:
              datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"
          - action: number.set_value
            target:
              entity_id: number.de_ev_charger_charging_current
            data:
              value: 14
          - choose:
              - conditions:
                  - condition: template
                    value_template: "{{ status != 'WORKING' }}"
                sequence:
                  - action: switch.turn_on
                    target:
                      entity_id: switch.ev_charger_start_stop
      - conditions:
            value_template: "{{ not active }}"
        sequence:
            target:
            data:
              value: 6
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: "{{ minutes_since_active > 8 }}"
                    value_template: "{{ status in ['WORKING','PAUSE','IDLEINS'] }}"
                sequence:
                  - action: switch.turn_off
                    target:
mode: restart

Zodra sensor.inverter_external_power boven de 6000~7000 komt, ben je nagenoeg zeker dat er een activatie is. Zodra dat weer zakt is de activatie voorbij. Je kunt dan wachten / stoppen / pauzeren, of hem langzamer laten doorpruttelen uit je accu en wachten op de volgende (8 min timer)

Ik heb zelf de drempelwaarde SOC accu op 65% gezet.

• ecn1985
Yaay schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:16:
[...]

Je kijkt nu naar de EPEX prijs, terwijl wij afrekenen op de onbalansprijs. Over het algemeen lopen die wel redelijk gelijk, maar dat is zeker geen gegeven.
Hier: https://onbalansmarkt.com/live zie je mooi de onbalansprijs van huidige dag en kun je ook vergelijken met de EPEX prijs.
Als ik dat afzet tegen de laadmomenten van de battery dan doet de EMS dit juist, lijkt me dat je dit zo min mogelijk wilt verstoren door bijv de EV in 1x vol te laden? Lijkt me dat dit in februari met de Tennet balans diensten nog actueler wordt omdat er waarschijnlijk capaciteit hiervoor wordt gereserveerd.

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:27:
[...]

Komt later vast nog wel in een API, maar je kunt relatief eenvoudig bepalen wanneer een activatie start:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
triggers:
conditions:
actions:
  - variables:
        }}
  - choose:
      - conditions:
          - "{{ active }}"
        sequence:
            target:
            data:
            target:
            data:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:

Zodra sensor.inverter_external_power boven de 6000~7000 komt, ben je nagenoeg zeker dat er een activatie is. Zodra dat weer zakt is de activatie voorbij. Je kunt dan wachten / stoppen / pauzeren, of hem langzamer laten doorpruttelen uit je accu en wachten op de volgende (8 min timer)

Ik moet zeggen dat ik helemaal niet bekend ben met HA, maar wel een uitdaging en voldoende tijd dit te gaan uitzoeken tijdens de lange donkere dagen. Kan bovenstaande ook met een Zappi laadpaal of heb je hiervoor een andere paal nodig? Het is in mijn situatie ruim voldoende om op de activaties mee te liften inderdaad. Dan is het probleem met de verliezen ook opgelost.

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:32:
[...]

Ik moet zeggen dat ik helemaal niet bekend ben met HA, maar wel een uitdaging en voldoende tijd dit te gaan uitzoeken tijdens de lange donkere dagen. Kan bovenstaande ook met een Zappi laadpaal of heb je hiervoor een andere paal nodig? Het is in mijn situatie ruim voldoende om op de activaties mee te liften inderdaad. Dan is het probleem met de verliezen ook opgelost.
Zover ik weet is een Zappi uitstekend geschikt om zelf laadacties te starten via HA.

• Yaay
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb er vergelijkbare automation met de Zappi laadpaal ingericht. Je kunt niet limiteren op een bepaald amperage of vermogen maar wel switchen tussen de fast stand als er een activatie is en stopped nadat deze weer gestopt is. Ik laat het laden na aflopen activatie nog even (10 min) doorlopen, vaak zie je meerdere activaties achter elkaar waardoor je dan minder schakelingen hebt. Nadeel is wel dat je die 10 min. Vertraging toch een deel van de batterij leef trekt.

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:29:
[...]

Als ik dat afzet tegen de laadmomenten van de battery dan doet de EMS dit juist, lijkt me dat je dit zo min mogelijk wilt verstoren door bijv de EV in 1x vol te laden? Lijkt me dat dit in februari met de Tennet balans diensten nog actueler wordt omdat er waarschijnlijk capaciteit hiervoor wordt gereserveerd.
Ik denk dat we best wat zaken kunnen herzien als het zover is ja :+

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:34:
[...]

Zover ik weet is een Zappi uitstekend geschikt om zelf laadacties te starten via HA.
Dan maar eens gaan kijken of dit een nieuwe hobby gaat worden ;) . Waarom eigelijk 65% omdat je anders de battery te ver leegtrek?
Andere vraag in de zomer neem je een ander script en wil je zoveel mogelijk uit de battery laden ondanks de verliezen neem ik aan?

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:37:
[...]

Dan maar eens gaan kijken of dit een nieuwe hobby gaat worden ;) . Waarom eigelijk 65% omdat je anders de battery te ver leegtrek?
Andere vraag in de zomer neem je een ander script en wil je zoveel mogelijk uit de battery laden ondanks de verliezen neem ik aan?
Ja voor mijn eigen (best wel hoge) huisverbruik te coveren.
Maar bedenk vooral zelf iets wat voor jouw huishouden functioneert.

• paQ
  • Nu online
Wellicht van meer technische aard. Ik merk dat als ik een COP1 verbruiker met PID regelaar inschakel, ik altijd dit soort grafieken krijg. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xysosdBmF9ELHUGue_-9IDF-hFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHFnOLQONVPqjeJuvAIiEevs.png?f=fotoalbum_large

Van 1 van die verbruikers kan ik de snelheid van het PID signaal instellen. Zou dat nut hebben of het juist erger maken? Ik probeer me even voor te stellen waarom dit nou eigenlijk zo uit ziet en welk effect dat heeft.

en verbruiker uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CI95JcTPnkobwnjhHmPFg6b9bY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyTIcGKydKTxbl0dN2qefCBY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 24-12-2025 10:52 ]

• KoningSlakkie
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:43:
Wellicht van meer technische aard. Ik merk dat als ik een COP1 verbruiker met PID regelaar inschakel, ik altijd dit soort grafieken krijg. 8)7
[Afbeelding]

Van 1 van die verbruikers kan ik de snelheid van het PID signaal instellen. Zou dat nut hebben of het juist erger maken? Ik probeer me even voor te stellen waarom dit nou eigenlijk zo uit ziet en welk effect dat heeft.

en verbruiker uit:
[Afbeelding]
Hoe moet ik mij dit voorstellen? Op welke meting regelt de pid controller de verbruiker?

• paQ
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:01:
[...]

Hoe moet ik mij dit voorstellen? Op welke meting regelt de pid controller de verbruiker?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1hnVsthLOXh7Xd--SaUbOfTQrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oKWGCjocLK9MaM15FNFMjQKt.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je wanner de COP verwarmer met PID regelaar werd ingeschakeld.
Die regelt met een behoorlijke frequentie het vermogen. Dat doet ie zeer efficiënt, maar ik zie ook dat het 'iets' doet met het najagen van NOM.
Ik kan die PID regeling schijnbaar ook uitschakelen, maar dan wordt het meer aan/uit.

• ecn1985
Yaay schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb er vergelijkbare automation met de Zappi laadpaal ingericht. Je kunt niet limiteren op een bepaald amperage of vermogen maar wel switchen tussen de fast stand als er een activatie is en stopped nadat deze weer gestopt is. Ik laat het laden na aflopen activatie nog even (10 min) doorlopen, vaak zie je meerdere activaties achter elkaar waardoor je dan minder schakelingen hebt. Nadeel is wel dat je die 10 min. Vertraging toch een deel van de batterij leef trekt.
Dat is dan alleen als er veel activaties zijn waarbij meer als 10 minuten tijd zit? Dan verlies je ongeveer 5% battery na elke activatie als ik het goed zeg?

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:43:
[Afbeelding]

en verbruiker uit:
[Afbeelding]
Ik zie dit ook tijdens het elektrisch koken, vroeg me af wat hiervan de rede is, technisch geen idee..

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:27:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
triggers:
conditions:
actions:
  - variables:
        }}
  - choose:
      - conditions:
          - "{{ active }}"
        sequence:
            target:
            data:
            target:
            data:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:

Heb je er wel eens over nagedacht om al de info mbt HA en de Balans batterij op een blog ofzo te plaatsen? Je geeft enorm veel informatie in dit topic waar anderen erg veel aan hebben, zonde om het te laten ondersneeuwen.

• KoningSlakkie
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]

Hier zie je wanner de COP verwarmer met PID regelaar werd ingeschakeld.
Die regelt met een behoorlijke frequentie het vermogen. Dat doet ie zeer efficiënt, maar ik zie ook dat het 'iets' doet met het najagen van NOM.
Ik kan die PID regeling schijnbaar ook uitschakelen, maar dan wordt het meer aan/uit.
Regelt hij op basis van beschikbaar energie overschot oid?

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:14:
[...]

Ik zie dit ook tijdens het elektrisch koken, vroeg me af wat hiervan de rede is, technisch geen idee..
Een inductieplaat kan eigenlijk alleen maar aan of uit. Door snel te schakelen wordt dan de afgifte bepaald. Bij stand 1 dus langere pauzes dan bij stand 9.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:23:
[...]

Heb je er wel eens over nagedacht om al de info mbt HA en de Balans batterij op een blog ofzo te plaatsen? Je geeft enorm vee informatie in dit topic waar anderen erg veel aan hebben, zonde om het te laten ondersneeuwen.
Ik post soms hoe ik het voor mezelf heb ingericht. Het kan met dit soort zaken hooguit wat houvast bieden, omdat elke laadpaal anders zal werken. (of beperkingen hebben)
Dit is een TUYA laadpaal. Die zullen allemaal hetzelfde kunnen, maar niet bepaald gangbaar in NL.

Als er straks een API komt is het denk ik vooral zinvol een soort van HA integratie te maken daarvan, waaruit je dan weer allerlei zaken kunt peuteren. Met name de Solarman intergratie kan voor HA beginners wat overwhelming zijn. HA heeft sowieso wel een steile leercurve vind ik.

• paQ
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:26:
[...]

Regelt hij op basis van beschikbaar energie overschot oid?
Nee op basis van gemeten en gewenste temperatuur. Het is een uitstekend werkende thermostaat regeling :)

• KoningSlakkie
paQ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:28:
[...]

Nee op basis van gemeten en gewenste temperatuur. Het is een uitstekend werkende thermostaat regeling :)
Ooh gewoon de klassieke usecase :P
Ik vraag me af of dat nu bij jou een probleem oplevert. Met andere verbruikers die wel op overschot sturen. Maar die zullen een regeling hebben op misschien 5 a 10 seconden. Anders ga je inderdaad een flipperkast creëren.

• paQ
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:32:
[...]

Ooh gewoon de klassieke usecase :P
Ik vraag me af of dat nu bij jou een probleem oplevert. Met andere verbruikers die wel op overschot sturen. Maar die zullen een regeling hebben op misschien 5 a 10 seconden. Anders ga je inderdaad een flipperkast creëren.
Naja, daarom vraag ik het me ook af. Elke keer als die verwarming inschakelt gaat de NOM grafiek haywire.

Pagina: 1 ... 36 ... 55 Laatste