ibak schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:07:
[...]
Als je dit alles erg vind dan ben je de juiste klant voor één of meer extra modules.
Mijn geval met enkele dagen 50kw opwek (zonder eigen verbruik nog) vonden we een grensgeval maar de kosten van een extra module gingen niet terugkomen dus accepteer ik hoe het zal gaan en heb (nog) geen extra module genomen.
Ik ben daar toch wat sceptischer over merk ik.
Een (of zelfs meer?) extra modules alleen om het overschot in weg te zetten klinkt als een zeer dure oplossing voor die paar dagen dat dat nodig is. Ik wek tijdens de beste dagen ca 70 kWh op. Dat is natuurlijk niet allemaal 'overschot' maar het duurt ook geen weken. meestal hooguit enkele dagen op rij.
Dit is week 20 van dit jaar bijv.
Daar zou extra capaciteit welkom zijn uiteraard met elke dag 40-50 kWh teruglevering, maar 1 module extra levert je wellicht 1 dag respijt op en dan heb je weer hetzelfde issue.
Sowieso zijn die momenten echt no way allemaal tegen negatieve tarieven.
Althans niet EPEX, en over onbalans is niets zinnigs te zeggen.
Overschot prop ik dan liever zoveel mogelijk in de auto.
Daar heb ik al 107 kWh capaciteit en zet veel meer zoden aan de dijk dan een extra module.
Terug naar het voorbeeld.
Stel de accu is vol dinsdag 12:00, dan is er overschot / teruglevering / uitschakelen.
Je gaat dan ook wel weer gebruiken, dus hij blijft dan doordrukken tot vol tot bijv 18:00 waarna het verbruik weer uit de accu gaat komen. Die 10 kWh netto is ca 20 kWh bruto verbruik. In de nacht en ochtend gaat er dus weer ca 10 kWh uit de accu, en die is dan weer binnen no time vol natuurlijk.
Je moet gewoon hopen op handel, en tegen elk aannemelijk bod in de nacht verkopen.
Mijns inziens ben je van dat laatste compleet afhankelijk of de extra module dan zin heeft. Anders heb je alleen maar meer opslag die even goed vol is, alleen misschien een dag later.
En als er dan handel is, dan is de vraag nog maar hoeveel kWh je dan kan exporteren.
Ik denk dat ik het gewoon eens een vroege zomer aankijk wat er gaat gebeuren.
Wel hoop ik dat er een solcast integratie in de EMS komt per aansluiting. Dat helpt enorm met anticiperen op de verwachte situatie.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.