Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 35 ... 55 Laatste
Acties:

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:53:
[...]

Ik heb gevraagd om morgen alles uit te doen en de 5x6 kabel voor 5x10 te wisselen.
Dat was geen probleem omdat de TenneT tests nu even over zijn.
Vraag het dus voor jouw weekend ook gewoon even aan Don.
Hoe zit dat met de 5x10mm2, heeft BE die geplaatst en ga je nu zelf iets (laten) aanpassen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:03
jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:22:
[...]

Dat heb ik vannacht gedaan, Zappi op Boost, en dat patroon zie je hierboven dan ook terug. De helft van de tijd 12 kW netafname(bij een activatie), waarbij 1 kW de accu in gaat. De andere helft van de tijd 0 kW netafname, waarbij 11 kW uit de accu naar de andere accu(auto) gaat
Zet je hem gepland op boost? Dus in eco+ modus en dan een tijdslot? Of activeer je de boost op een andere manier (handmatig of via HA)?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-01 21:42
Vanochtend is de battery hier geïnstalleerd, om 08:00 waren Jay-Dee en Bart aanwezig, na eea te hebben besproken zijn ze rond 08:30 begonnen, Bart de meterkast en Jay-Dee de omvormer en battery.
Ik had zelf de DC kabels al verlengt en de gaten naar de meterkast geboord. De bekabeling van de EV lader zit ook aan de zijde waar de Deye nu is geplaatst het was dus makkelijk voor de monteurs om met de installatiebuis op de bestaande klemmen aan te haken.
Om 13:00 was alles al weer opgeruimd en afgerond. Ben zelf tevreden hoe de installatie en het contact is verlopen, heb zelf meegekeken en vragen gesteld en dit was geen enkel probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvQE1QIdm2YthexZbh6DFfq5A2g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ETGjzgEc3xwqhsdDsX1OOXrh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-hHcyVucBXJyRG1L7pyrZaqzgc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lOiHRBpJBFwzB4PKxgU3P0g5.png?f=user_large

Er is nog voldoende ruimte om in de toekomst een extra module toe te voegen mocht dit gewenst zijn.

Complimenten naar beide monteurs.

Voor mensen met zonnepanelen die later willen aansluiten op de omvormer van Deye het zijn wat ik begreep niet de MC4 connectoren maar hebben een andere type geloof dat het deze is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XF6L9iW92mlXoPoHHSIgzDRRp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZFuDEo9eqx0N4KYcA9XSEl27.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door ecn1985 op 20-12-2025 18:45 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:43
ecn1985 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:56:
Vanochtend is de battery hier geïnstalleerd, om 08:00 waren Jay-Dee en Bart aanwezig, na eea te hebben besproken zijn ze rond 08:30 begonnen, Bart de meterkast en Jay-Dee de omvormer en battery. Om 13:00 was alles al weer opgeruimd en afgerond. Ben zelf tevreden hoe de installatie en het contact is verlopen, heb zelf meegekeken en vragen gesteld en dit was geen enkel probleem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is nog voldoende ruimte om in de toekomst een extra module toe te voegen mocht dit gewenst zijn.

Niet om lullig te doen, maar die schakelaar zit toch ter hoogte van je extra module?

• ecn1985
0xygen500 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:15:
[...]

Niet om lullig te doen, maar die schakelaar zit toch ter hoogte van je extra module?
Wellicht vertekend de foto een beetje, een extra mode is 27cm en ik heb er ruim 34 tussenzitten dus dit moet geen probleem zijn.

Wat ik nu wel zie, ik mis aan de achterkant 1 van de afdekcovers van de aansluiting van de battery, dit lijkt me niet wenselijk>?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87osbZxlh_3AAc7X6_8KCzb0SVM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YHA0ZKZG6THlMmZuFve3bWMV.png?f=user_large

Update: blijkbaar niet meegeleverd en monteurs hadden er niet voldoende bij, dit wordt nog opgelost.

[ Voor 38% gewijzigd door ecn1985 op 20-12-2025 16:17 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:01
ecn1985 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:56:
Vanochtend is de battery hier geïnstalleerd, om 08:00 waren Jay-Dee en Bart aanwezig, na eea te hebben besproken zijn ze rond 08:30 begonnen, Bart de meterkast en Jay-Dee de omvormer en battery.
Ik had zelf de DC kabels al verlengt en de gaten naar de meterkast geboord. De bekabeling van de EV lader zit ook aan de zijde waar de Deye nu is geplaatst het was dus makkelijk voor de monteurs om met de installatiebuis op de bestaande klemmen aan te haken.
Om 13:00 was alles al weer opgeruimd en afgerond. Ben zelf tevreden hoe de installatie en het contact is verlopen, heb zelf meegekeken en vragen gesteld en dit was geen enkel probleem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor mensen met zonnepanelen die later willen aansluiten op de omvormer van Deye het zijn wat ik begreep niet de MC4 connectoren maar hebben een andere type geloof dat het deze is:

[Afbeelding]
Mooi! Wil je ook een foto plaatsen van hoe het in de meterkast is opgeleverd?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 19:45

The Legend

*Plop*

Het is me nog wel een raadsel hoe je nu kunt achterhalen wat de daadwerkelijke kWh-prijzen die je betaalt. Heb ik het goed begrepen dat het laden van de accu op ‘activaties’ altijd op onbalansprijzen gaat? Betekent dat de facto dat epex-prijzen voor ons eigenlijk irrelevant zijn?

Ik ben toch malle pietje niet!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03:16
The Legend schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:10:
Het is me nog wel een raadsel hoe je nu kunt achterhalen wat de daadwerkelijke kWh-prijzen die je betaalt. Heb ik het goed begrepen dat het laden van de accu op ‘activaties’ altijd op onbalansprijzen gaat? Betekent dat de facto dat epex-prijzen voor ons eigenlijk irrelevant zijn?
Zoals ik het begrijp is onbalans een vergoeding of extra kostenpost boven op de EPEX prijs. Dus niet helemaal irrelevant, maar geeft niet het volledige beeld.

• The Legend

The Legend

*Plop*

KoningSlakkie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:18:
[...]

Zoals ik het begrijp is onbalans een vergoeding of extra kostenpost boven op de EPEX prijs. Dus niet helemaal irrelevant, maar geeft niet het volledige beeld.
Dan rekenen ze dus eigenlijk fictief af op basis van EPEX-prijzen? Want ik gebruik nu stroom uit de accu en niet uit het net. Maar dan zou je dus ook niet aan load-shifting kunnen doen, als in, niet verbruiken tijdens dure uren.

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 20-12-2025 20:22 ]

• 0xygen500
The Legend schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:21:
[...]

Dan rekenen ze dus eigenlijk fictief af op basis van EPEX-prijzen? Want ik gebruik nu stroom uit de accu en niet uit het net.
Als je stroom uit de accu gebruikt, heb je die al afgerekend op het moment dat je het naarbinnen trok van het grid. Dit gaat tegen de onbalansprijs van dat moment. Ze rekenen standaard met de EPEX en het verschil tussen de EPEX en onbalans krijg je terug.

• The Legend

The Legend

*Plop*

0xygen500 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:27:
[...]

Als je stroom uit de accu gebruikt, heb je die al afgerekend op het moment dat je het naarbinnen trok van het grid. Dit gaat tegen de onbalansprijs van dat moment. Ze rekenen standaard met de EPEX en het verschil tussen de EPEX en onbalans krijg je terug.
Ah dan snap ik het. De manier waarop dat weergegeven wordt is vrij onduidelijk wat mij betreft maar goed, dat kan ook mij liggen. En als ik straks de accu leegtrek omdat ik de EV moet opladen, dan laadt ik daarna gewoon tegen epex-prijzen.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
The Legend schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:33:
[...]

Ah dan snap ik het. De manier waarop dat weergegeven wordt is vrij onduidelijk wat mij betreft maar goed, dat kan ook mij liggen. En als ik straks de accu leegtrek omdat ik de EV moet opladen, dan laadt ik daarna gewoon tegen epex-prijzen.
Tegen onbalansprijzen volgens mij …

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:45
altijd aan onbalansprijzen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
The Legend schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:33:
[...]

Het is idd wat onduidelijk, maar ik denk dat het te maken heeft met dat een consument normaal EPEX afrekent. Dat corrigeren ze dan met het tarief van onbalans op de factuur. Som daarvan is wat je betaald.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:14
Wat je afrekent is afhankelijk van welke markt de leverancier de handel drijft. Dat de zonneplanners een andere dynamische lui voornamelijk EPEX doen is niets meer dan een keuze.

Er zijn best veel markten…

Epex is vrij handig maar consumenten omdat je het nog vrij ver van tevoren kan communiceren.

AFRR is het andere uiterste… dat weet je seconden of minuten van tevoren :-)

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 20-12-2025 22:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 23:23

dof

Zou het toch allemaal verkocht zijn voor 1 januari? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3rIxbjuRovVFfRHxQz86fqN3jU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7HHWmjsJbg8zE2fNo3b4EKh0.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• ecn1985
Source90 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:49:
[...]
Mooi! Wil je ook een foto plaatsen van hoe het in de meterkast is opgeleverd?
Dat was dit eruit,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4Yj6ZuZPV301OL9lfNIei2egfE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kSZjV3xoRxvrAA65FnfsDZ0d.png?f=user_large

en dit er terug in, met aanpassing in de bekabeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysyz6ZwsXkaoULRU2GO2PKLJtIY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IWl1O2iXIH48Mf5Nfz02MEU3.png?f=user_large

De werkzaamheden in de meterkast is de monteur ook niet heel lang bezig geweest..

• ecn1985
dof schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:10:
Zou het toch allemaal verkocht zijn voor 1 januari? ;)

[Afbeelding]
Ben benieuwd wat ze na de pilot gaan doen? Tot op heden is er zo ver ik heb gezien ook nog niet actief reclame gemaakt door Balans energie.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:29:
[...]

Ben benieuwd wat ze na de pilot gaan doen? Tot op heden is er zo ver ik heb gezien ook nog niet actief reclame gemaakt door Balans energie.
Proof of pudding - eating….

Veel mensen zijn al slecht te overtuigen van t nut van de bewezen efficiency van een warmtepomp. Laat staan een batterij op een aFFr handel die nog niet bestaat en al helemaal niet bewezen opbrengsten heeft.
Als het gaat lopen qua opbrengst, zal de verkoop ook wel lopen als de prijs van de batterij matcht en je dit in een aantal jaren terugziet.

Laten we wel wezen, de meesten stappen nu niet in de pilot als de originele geadverteerde prijs van 11k was gehanteerd.
Voor de vervolgfase zal Balans er dus een balans in moeten vinden tussen bewezen opbrengsten en de aankoopprijs.

• ecn1985
Get!em schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:39:
[...]

Proof of pudding - eating….

Veel mensen zijn al slecht te overtuigen van t nut van de bewezen efficiency van een warmtepomp. Laat staan een batterij op een aFFr handel die nog niet bestaat en al helemaal niet bewezen opbrengsten heeft.
Als het gaat lopen qua opbrengst, zal de verkoop ook wel lopen als de prijs van de batterij matcht en je dit in een aantal jaren terugziet.

Laten we wel wezen, de meesten stappen nu niet in de pilot als de originele geadverteerde prijs van 11k was gehanteerd.
Voor de vervolgfase zal Balans er dus een balans in moeten vinden tussen bewezen opbrengsten en de aankoopprijs.
Nu eerst de tijd nemen om alles goed te testen en te fine tunen en feedback verwerken van een kleine groep alvorens het aan het grote publiek te verkopen lijkt me geen slecht idee. Zoals jij ook aangeeft denk ik ook dat er voor de gemiddelde consument te veel onzekerheid en onduidelijk zit op dit moment.

Nadat de pilot is afgerond een start-up fase met een x aantal neiuwe systemen om de groei beheersbaar te houden en een goed product / concept uit te rollen..

• ecn1985
ecn1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:12:
[...]

Nu eerst de tijd nemen om alles goed te testen en te fine tunen en feedback verwerken van een kleine groep alvorens het aan het grote publiek te verkopen lijkt me geen slecht idee. Zoals jij ook aangeeft denk ik ook dat er voor de gemiddelde consument te veel onzekerheid en onduidelijk zit op dit moment.

Nadat de pilot is afgerond een start-up fase met een x aantal neiuwe systemen om de groei beheersbaar te houden en een goed product / concept uit te rollen..
Verbeteren, bewijzen en geleidelijk de prijs laten stijgen en de pool groter laten worden.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:04
ecn1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:12:
[...]

Precies, ik hoop dat deze tijd genomen wordt, en dat de runway er is (met 350 klanten kan je geen bedrijf runnen) het laadpaal vraagstuk is er bijvoorbeeld 1 waar we hier op tweakers prima wat in elkaar kunnen tweaken, maar wat een betere oplossing in ‘t EMS verdient zodra de pilot fase voorbij is.

• 0xygen500
Wat voor andere punten zijn er bij jullie eigenlijk naar voren gekomen in de pilot?

- dashboard moet accurate data tonen
- mogelijkheid om EV te kunnen laden langs de batterij heen ( vraag mij zelf af of ze dit ooit gaan uitrollen)

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:58
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:08:
Wat voor andere punten zijn er bij jullie eigenlijk naar voren gekomen in de pilot?

- dashboard moet accurate data tonen
- mogelijkheid om EV te kunnen laden langs de batterij heen ( vraag mij zelf af of ze dit ooit gaan uitrollen)
Geduld, ik denk van wel.
Wie dit zo opzet heeft vaardigheden en er plezier in vermoed ik, en nadat aFFR loopt wordt het saai voor hem denk ik 🙄
Maar ik geloof ook dat ze de prioriteiten best op een rijtje hebben en beseffen dat dit een belangrijke is voor verdere uitrol.

• paQ
Zeker. Dr wordt waar nodig en zinvol echt wel snel gehandeld. Op een dag werd het gridvermogen verhoogd bij ev laden in een activatie. Ik gaf diezelfde middag aan dat dat gevolgen heeft voor de loadbalancing met mijn ev laden op SAP, en direct zag ik al de eerste pogingen een softstart te implementeren zodat de loadbalancer de tijd krijgt in te grijpen ipv dat we in 1 klap boven de 40A per fase zitten.

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:55:
Zeker. Dr wordt waar nodig en zinvol echt wel snel gehandeld. Op een dag werd het gridvermogen verhoogt bij ev laden in een activatie. Ik gaf diezelfde middag aan dat dat gevolgen heeft voor de loadbalancing met mijn ev laden op SAP, en direct zag ik al de eerste pogingen een softstart te implementeren zodat de loadbalancer de tijd krijgt in te grijpen ipv dat we in 1 klap boven de 40A per fase zitten.
Dat is allemaal heel fijn, maar ik verwacht dat het idee is dat alles wle via je batterij loopt. Anders kunnen ze niet zien wat het verbruik is per accu.

• ecn1985
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:20:
[...]

Dat is allemaal heel fijn, maar ik verwacht dat het idee is dat alles wle via je batterij loopt. Anders kunnen ze niet zien wat het verbruik is per accu.
Ja een oplossing voor EV laden is wel een must je trekt de battery leeg en dan heb je er uiteindelijk ook niet heel veel aan. In ons geval laden wij 1 / 1.5 x per week dus dat is nog te overzien maar als je elke dag de EV moet laden dan ben ik benieuwd hoe dit eruit gaat zien als dit via de battery blijft lopen, voor beide partijen lijkt me daar niet heel veel voordeel aan zitten? Op dat moment kan er ook niet veel met de batterij worden gedaan als het laden van de EV voorrang krijgt? Of begrijp ik het dan niet goed?

• 0xygen500
ecn1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:35:
[...]

Ja een oplossing voor EV laden is wel een must je trekt de battery leeg en dan heb je er uiteindelijk ook niet heel veel aan. In ons geval laden wij 1 / 1.5 x per week dus dat is nog te overzien maar als je elke dag de EV moet laden dan ben ik benieuwd hoe dit eruit gaat zien als dit via de battery blijft lopen, voor beide partijen lijkt me daar niet heel veel voordeel aan zitten? Op dat moment kan er ook niet veel met de batterij worden gedaan als het laden van de EV voorrang krijgt? Of begrijp ik het dan niet goed?
Het kan ook gewoon zijn dat ik niet slim genoeg ben om hier een goede oplossing voor te verzinnen.

• ecn1985
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:40:
[...]

Het kan ook gewoon zijn dat ik niet slim genoeg ben om hier een goede oplossing voor te verzinnen.
Ik heb in elk geval ook niet de oplossing maar zal vast niet onmogelijk zijn om tot iets werkbaars te komen..ergens zou ik denken dat ze hier op voorhand vast al over na hebben gedacht. Lijkt me niet dat je over het hoofd ziet dat een groot aantal mensen een EV op de oprit hebben staan die ook geladen moet worden, voor je begint aan een project als dit?

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 21-12-2025 09:49 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Een halve oplossing zou al kunnen zijn dat je als klant inzicht krijgt in de verwachte activaties van de accu. Gisteren is er de hele dag niks geladen, maar ik wilde wel de EV laden. Toch maar om 23.00 laten starten, maar toen zat ik een uur later op 15% van de Balans accu en heb ik het laden maar gestopt. Nu zie ik dat er vannacht wel activaties waren en had ik achteraf het laden door kunnen laten lopen.

• ecn1985
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:54:
Een halve oplossing zou al kunnen zijn dat je als klant inzicht krijgt in de verwachte activaties van de accu. Gisteren is er de hele dag niks geladen, maar ik wilde wel de EV laden. Toch maar om 23.00 laten starten, maar toen zat ik een uur later op 15% van de Balans accu en heb ik het laden maar gestopt. Nu zie ik dat er vannacht wel activaties waren en had ik achteraf het laden door kunnen laten lopen.
Omdat je anders de accu leegtrek bedoel je dan? Dat was hier gister ook het geval aangezien de vrouw de auto aan de lader had gezet, verder niet over na gedacht maar dan is 50% accu binnen een paar uur leeg.
Het lost het deels op denk ik, als je een volledige EV accu moet laden dan kom je met een aantal activaties nog te kort?

Het minimaal vermogen voor laden EV (4.2KW) buiten de battery om laten lopen, geen idee hoe dat technisch werkt, dan kan de battery zijn ding doen en de EV laden op de achtergrond? Let op: ik heb niet de technische kennis om te beoordelen of dit realiseerbaar is?)

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 21-12-2025 10:02 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:14
@The Legend Zou fijn zijn als we, met zijn allen hier, "activaties" goed gebruiken. Balans bedoeld hier voor zover ik begrijp AFRR activaties mee.

Oprechte AFRR activaties zijn er nog niet bij Balans!!! En oprechte activaties zijn niet vooraf inzichtelijk te maken.
AFRR is Tennets 'last resort' voor de netstabiliteit. Daarom zijn de eisen om hieraan mee te mogen doen ook hoog.

Wat je nu ziet zijn domweg laadmomenten gekozen door het EMS....

AFRR activaties kunnen zelfs stroomverkoop zijn (met vergoeding!) op een moment dat bijvoorbeeld EPEX negatief is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:20:
[...]

Dat staat er los van bij klanten met 2 meters.
Alles wat op SAP gebeurt staat geheel los van verkeer over PAP en het BE systeem.
Wat van belang is, is de totale faselast van mijn hoofdzekeringen.

• The Legend

The Legend

*Plop*

ecn1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:02:
[...]

Omdat je anders de accu leegtrek bedoel je dan? Dat was hier gister ook het geval aangezien de vrouw de auto aan de lader had gezet, verder niet over na gedacht maar dan is 50% accu binnen een paar uur leeg.
Het lost het deels op denk ik, als je een volledige EV accu moet laden dan kom je met een aantal activaties nog te kort?

Het minimaal vermogen voor laden EV (4.2KW) buiten de battery om laten lopen, geen idee hoe dat technisch werkt, dan kan de battery zijn ding doen en de EV laden op de achtergrond? Let op: ik heb niet de technische kennis om te beoordelen of dit realiseerbaar is?)
Nee dat lost niet alles op, maar op die manier kun je beter plannen en bijvoorbeeld het laden opknippen. ‘s avonds weet ik dat de accu snachts gaat laden, dan doe ik dan vast een uurtje op 11kW want ik weet dat de accu snachts weer wordt bijgeladen, en dan doe ik eind van nacht weer een uurtje. Je laad dan niet meer in 1x je EV van 10 naar 80%, maar meerdere dagen in stapjes van 20% bijvoorbeeld. Voor mijn normale usecase is dat geen probleem. Maar dan wil ik wel zeker weten dat ik ook met die strategie niet met 0% accu kom te zitten op een dure dag omdat het EMS besloten heeft 24h niks te laden.

@Ronald ik snap dat de aFFR activaties hele andere zijn, en dat daarvoor wellicht weer wat anders nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 21-12-2025 10:24 ]

• paQ
De tariefverschillen moeten ook wel behoorlijk zijn om ev laden uit de accu rendabel te krijgen.
Meeliften op een activatie is denk ik the way to go.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:27:
De tariefverschillen moeten ook wel behoorlijk zijn om ev laden uit de accu rendabel te krijgen.
Meeliften op een activatie is denk ik the way to go.
Ik denk dat dat voor de meeste gebruikers wel te ingewikkeld is. Want dan moet je gaan op- en afschakelen tijdens het laden, afhankelijk van de duur van de activaties. Mijn VW EV gaat daar ook slecht op, die schiet snel in storing als AC laden tussendoor even stopt. Dus ik ben bang dat ik het rendementsverlies op de koop toe moet nemen, tenzij er een oplossing komt waarbij ik rechtstreeks uit het net kan laden.

20% extra verlies betekent voor mij trouwens 600kWh extra verbruik per jaar voor de auto. Dan moet de overige opbrengst wel goed zijn om dat te compenseren. Laat staan het systeem terug verdienen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57
Die verliezen voor jou, die 600 kWw, op welk punt mee je die?
Ik neem aan, voor de meter die de laadsessies meet?

Verliezen in de keten - de auto laad een X-aantal.

19230 WP Sunpower (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• The Legend

The Legend

*Plop*

blue eyes schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:49:
Die verliezen voor jou, die 600 kWw, op welk punt mee je die?
Ik neem aan, voor de meter die de laadsessies meet?

Verliezen in de keten - de auto laad een X-aantal.
Die 20% komt van @paQ. Ik heb een kWh-meter voor de laadpaal, dus ik kan meten hoeveel verlies er van laadpaal naar EV is (dat is bij mij ca. 5-8%) maar ik kan zelf niet bepalen hoeveel verlies er van accu naar laadpaal is.

• blue eyes
Er zou "gewoon" iets van een instelling moeten komen, functioneel gedacht, dat de EV de uitzondering gaat zijn, dat is voor velen met afstand een hele grote gebruiker.
EV niet via accu oid. Geen techneut hier, dat is ook bekend :D

Als je dan die verliezen gaat krijgen, door de techniek - via de accu....
Ik laad 8000 kWh per jaar thuis..... (dan maar buiten de deur? Geen zin in.... bewust thuis, gemak en opbrengsten).

Don weet dit ook, staat ongetwijfeld op zijn lijst. Hij wil ook die situatie die het best is en niet alles geforceerd maar in een richting duwen.
Het is ook deels iteratief. Veel is voorzien, veel wordt er bijgewerkt - learning on the job.

Ik hou wel van iteratief - anderen gruwelen daarvan :D (ja, IT-er hier ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 21-12-2025 11:07 ]

• ecn1985
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:23:
[...]

Nee dat lost niet alles op, maar op die manier kun je beter plannen en bijvoorbeeld het laden opknippen. ‘s avonds weet ik dat de accu snachts gaat laden, dan doe ik dan vast een uurtje op 11kW want ik weet dat de accu snachts weer wordt bijgeladen, en dan doe ik eind van nacht weer een uurtje. Je laad dan niet meer in 1x je EV van 10 naar 80%, maar meerdere dagen in stapjes van 20% bijvoorbeeld. Voor mijn normale usecase is dat geen probleem. Maar dan wil ik wel zeker weten dat ik ook met die strategie niet met 0% accu kom te zitten op een dure dag omdat het EMS besloten heeft 24h niks te laden.

@Ronald ik snap dat de aFFR activaties hele andere zijn, en dat daarvoor wellicht weer wat anders nodig is.
Ja inderdaad, dit is denk ik voor een groot aantal gebruikers het geval, als de mogelijkheid er zou zijn om het op deze manier te doen gaan we al in de goede richting.

• ecn1985
blue eyes schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:00:
Er zou "gewoon" iets van een instelling moeten komen, functioneel gedacht, dat de EV de uitzondering gaat zijn, dat is voor velen met afstand een hele grote gebruiker.
EV niet via accu oid. Geen techneut hier, dat is ook bekend :D

Als je dan die verliezen gaat krijgen, door de techniek - via de accu....
Ik laad 8000 kWh per jaar thuis..... (dan maar buiten de deur? Geen zin in.... bewust thuis, gemak en opbrengsten).

Don weet dit ook, staat ongetwijfeld op zijn lijst. Hij wil ook die situatie die het best is en niet alles geforceerd maar in een richting duwen.
Het is ook deels iteratief. Veel is voorzien, veel wordt er bijgewerkt - learning on the job.

Ik hou wel van iteratief - anderen gruwelen daarvan :D (ja, IT-er hier ;) )
Het lijkt me dat het voor Balans ook niet voordelig is wanneer iedereen de EV laad via de battery op het moment dat deze niet wordt bijgeladen dus leeggetrokken? Dat gaat toch tegen het business model in van Balans? Wat ik gister zag er zit geen minimum % op het moment wat wordt gereserveerd voor de Tennet diensten (in de toekomst wel?) nu trek je de accu naar de 5% en dan wordt de functionaliteit voor Balans ook een stuk minder natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 21-12-2025 11:18 ]

• paQ
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:52:
[...]

Die 20% komt van @paQ. Ik heb een kWh-meter voor de laadpaal, dus ik kan meten hoeveel verlies er van laadpaal naar EV is (dat is bij mij ca. 5-8%) maar ik kan zelf niet bepalen hoeveel verlies er van accu naar laadpaal is.
In geval van EV laden geheel uit accu, loopt het op tot 20% verlies ja.
Bij een RTE van 87% op het BE systeem zelf, + 6~7% weer aan de EV lader zijde.

M.a.w. Als je meelift op de activaties, dan ben je alleen je 6~7% EV lader verlies kwijt. Onvermijdelijk. Maar m.i. relatief tot een minimum te beperken door dus te laden op de activaties en op een minimum vermogen te laden tussen de activaties is. 20% verlies @4kW hakt er niet zo heel hard in.

Daar heb je dan wel een laadpaal voor nodig waarbij je dat on the fly kunt regelen natuurlijk. Ik kan me slecht voorstellen dat een auto daar slecht op zou reageren; het gaat om het signaal dat de lader aan de auto afgeeft.

Dit is sowieso een gevolg van het niet op vooraf vastgestelde tarieven afnemen. Ze wijzigen constant, zowel onder als boven de EPEX tarieflijn. Dus al zou je buiten de activaties om van de grid afnemen (Moet volgens mij gewoon mogelijk zijn met de Deye) dan heb je geen idee wat je af gaat rekenen. Voeg er nog een leasconstructie van de werkgever aan toe en de chaos is compleet.
Zeker voor de laatstgenoemde groep is een SAP nog helemaal niet zo'n slechte optie. Je hebt dan wel zolang je die SAP hebt extra leverancierskosten natuurlijk.

• blue eyes
Ook waar.

Wij helpen Don, Don helpt ons. We zijn er bewust ingestapt - wetende dat nog niet alles 100% ingesteld is.

Ik doelde EV laden BUITEN de accu om, dus rechtstreeks van het net. Op een of andere manier. Geen idee of dat nog steeds kan na de accu installatie - hoe dat dan moet.
Ik doel niet op een SAP.

Nog aanvullend - ik doel echt op de verliezen - de prijs vind ik hier niet van belang; beetje luxe, het is een leasewagen. Die krijg ik 1 op 1 vergoed.
Die 20% waar we over spreken is mijn eigen.

[ Voor 24% gewijzigd door blue eyes op 21-12-2025 22:09 ]

• paQ
blue eyes schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:19:
Ook waar.

Wij helpen Don, Don helpt ons. We zijn er bewust ingestapt - wetende dat nog alles 100% ingesteld is.

Ik doelde EV laden BUITEN de accu om, dus rechtstreeks van het net. Op een of andere manier. Geen idee of dat nog steeds kan na de accu installatie - hoe dat dan moet.
Ik doel niet op een SAP.
Dat moet via de Deye kunnen. Dus import toelaten zonder het in de accu te stoppen. Maar zoals gezegd heb je dan geen idee tegen welk tarief je aan het importeren bent. Ik zie ook niet zo goed in wanneer je dat zo zou willen? En als de accu leeg is, gebeurt bovenstaand als vanzelf.

• KoningSlakkie
Ik ga een feature request proberen te schrijven om op te sturen naar de makers van EVCC voor het meeliften van activaties. Nu is er wel een functie om op basis van externe signalen van energieleveranciers het vermogen kan verlagen via relay of eebus.

Maar we willen eigenlijk het laden starten of het vermogen hoger zetten op basis van een activatie. Ik denk dat Balans energie ook met een partij als EVCC samen zou moeten werken om dat te implementeren (alleen omdat ik deze combinatie gebruik O-) )

In de tussentijd zelf proberen te knutselen, dat helpt ook bij het schrijven van een feature request. Ik heb het handmatig gedaan. Dat moet ik even zien te vertalen naar een automation (grafisch, want yaml kan ik niet.

En over gisteren:
Gisteren avond was de accu uiteindelijk 5%, dus de facto leeg. En al het verbruik kwam van het net, de thuisaccu was helemaal idle. Dus ik heb de EV-laadplanning zijn ding laten doen door op lage EPEX te laten laden. Tijdens het EV-laden in de nacht is ook de thuisaccu geladen. Meerdere keren de 16.2 kW aangetikt op de P1-meter. Dit heb ik vaker gezien (hiervoor dan op 12kW, voor de import limiet verhoging).

Dus het lijkt dat de simpelste oplossing is laden op lage EPEX prijzen, hier zitten vaak vrij veel acticaties tussen. Dan stroomt er af en toe 11 kW gewoon direct naar de EV.

• ecn1985
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:22:
[...]

Dat moet via de Deye kunnen. Dus import toelaten zonder het in de accu te stoppen. Maar zoals gezegd heb je dan geen idee tegen welk tarief je aan het importeren bent. Ik zie ook niet zo goed in wanneer je dat zo zou willen? En als de accu leeg is, gebeurt bovenstaand als vanzelf.
Een SAP is de oplossing denk niet dat die het merendeel die al heeft. Als je het al overweegt dan moet je het ook nog allemaal kwijt kunnen in de meterkast, en daar komen ook extra kosten bij met de vraag wanneer het rendabel is te doen, maar dan kun je wel alles gescheiden uitvoeren.

• 0xygen500
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:52:
[...]

Het gaat van het net in je batterij = x% verlies. Van je batterij naar je auto is ook weer x % verlies.

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:12:
[...]

Dat staat er los van bij klanten met 2 meters.
Alles wat op SAP gebeurt staat geheel los van verkeer over PAP en het BE systeem.
Wat van belang is, is de totale faselast van mijn hoofdzekeringen.
Ja dan zou je dus al naar sap moeten voor een ev?

• paQ
KoningSlakkie schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:28:

Dus het lijkt dat de simpelste oplossing is laden op lage EPEX prijzen, hiertussen zitten vaak vrij veel acticaties tussen. Dan stroomt er af en toe 11 kW gewoon direct naar de EV.
Dat is puur giswerk natuurlijk. Het is 'een methode'. Er is een reden dat er geen activaties zijn, nagenoeg altijd dat het onbalanstarief hoger ligt dan het epex tarief. Hoeft niet, het kan ook gewoon 'een hoog tarief' zijn op dat moment. En dan is weinig kW verbruiken financieel minder impactvol dan 8 minuten 12 kW.

Misschien moeten we ons niet te veel focussen op de situatie zoals die nu is. Als het goed is gaan zaken anders lopen vanaf februari als die goedkeuring rond is. Langere activaties, meer planbaar, wellicht eea in een API.
Je eigen apparatuur zal dan de beperkende factor zijn lijkt me. Als je je laadpaal gewoon zelf kunt sturen dan denk ik dat de 'problemen' best wel mee zullen vallen. Hoe dan ook zou ik kijken hoe je laden van accu naar auto tot een minimum kunt beperken. Dat levert alleen maar energieverlies en extra slijtage op.

• ecn1985
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:33:
[...]

Lijkt me dat er in de zomer weer wat meer complexiteit komt omdat je dan de accu wel tijdens de nacht wil ontladen om de volgende dag weer ruimte vrij te hebben? Maar we dwalen nu misschien al wat verder af van de op dit moment laden discussie.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:28:
[...]

Een SAP is de oplossing denk niet dat die het merendeel die al heeft. Als je het al overweegt dan moet je het ook nog allemaal kwijt kunnen in de meterkast, en daar komen ook extra kosten bij met de vraag wanneer het rendabel is te doen, maar dan kun je wel alles gescheiden uitvoeren.
Eerder in dit topic is het idee wel eens geweest om de laadpaal voor de MID meter van BE aan te sluiten en de loadbalancing van de laadpaal ook voor de MID meter.

Dan laad je effectief 100% van het grid tenzij BE toevallig aan het terugleveren is op het net.

• paQ
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:33:
[...]

Nee dat is niet wat ik zeg. Maar voor de leaserijders waarbij de werkgever zegt: Zeg... ik wil een laadpaal bij je laten installeren want veel goedkoper dan openbaar aan de DC lader.
Dan kun je terugkoppelen: is goed, laadpaal en een SAP op jullie kosten.
Gewoon omdat je je anders voor de werkgever in allerlei bochten zit te wringen om je eigen batterijsysteem niet onnodig te belasten.

Ik had die SAP al jaren geleden laten installeren om het stoppen van het salderen voor te zijn. Alleen toen bedachten de energieboeren: hey! terugleverkosten! en ook hey! we betalen gewoon nog maar 1 cent voor stroom

Nu met een thuisaccu blijkt dat ik de hier beschreven problemen eenvoudig omzeil middels dat SAP. Althans, voor de wintermaanden, want in de zomer moet er zoveel mogelijk PV overschot die auto in natuurlijk :)

• paQ
Wolly schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:38:
[...]

Eerder in dit topic is het idee wel eens geweest om de laadpaal voor de MID meter van BE aan te sluiten en de loadbalancing van de laadpaal ook voor de MID meter.

Dan laad je effectief 100% van het grid tenzij BE toevallig aan het terugleveren is op het net.
Klopt, maar dat levert (begrijpelijk) gezeik op met Tennet.
Als je een dergelijke omschakelaar NA de MID meter zou plaatsen is dat probleem ook al wel afgekaart denk ik. Het ongewis over de tarieven echter blijft.

• KoningSlakkie
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:35:
[...]

Dat is puur giswerk natuurlijk. Het is 'een methode'. Er is een reden dat er geen activaties zijn, nagenoeg altijd dat het onbalanstarief hoger ligt dan het epex tarief. Hoeft niet, het kan ook gewoon 'een hoog tarief' zijn op dat moment. En dan is weinig kW verbruiken financieel minder impactvol dan 8 minuten 12 kW.
Ja met deze methode bedoel ik vooral: mensen die niet willen gaan programmeren maar wel een “slimme” laadpaal hebben. Gewoon op EPEX laden en je hebt kans dat je nu tot en met februari gewoon mee lift met de huidige vorm van onbalans activaties. Lekker simpel O-) Want mocht het tarief duur zijn, komt dat gewoon lekker uit de thuisaccu (als je thuisaccu nog vol is).

Een van de voordelen van de thuisaccu is dat plannen minder belangrijk zou moeten maken. Wij tweakers houden van optimaliseren. Maar EPEX is gewoon echt lekker simpel en voorspelbaar en al geimplementeerd in de meeste slimme laadpalen. WAF certified

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-12-2025 11:50 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:17:
[...]

M.a.w. Als je meelift op de activaties, dan ben je alleen je 6~7% EV lader verlies kwijt. Onvermijdelijk. Maar m.i. relatief tot een minimum te beperken door dus te laden op de activaties en op een minimum vermogen te laden tussen de activaties is. 20% verlies @4kW hakt er niet zo heel hard in.
Vergeet niet dat je laadverlies tussen laadpaal en EV aanzienlijk hoger wordt op het moment dat je trager gaat laden. Dat kan zomaar nog 10% extra verlies opleveren (zelf gemeten, verschil tussen maximaal op 11kW en alleen laden op zonneoverschot van 3-4kW).

• blue eyes
Volgens mij is dat wel helder - punt is, als ik het tenminste goed begrijp, dat EV laden via de accu gebeurd.

Daardoor tot 20% extra verliezen. Van elke auto geladen dan tot mogelijk 15 kWh "verdampt" . Die betaal je wel, maar gebruik je niet.
Dit is boven op de reguliere laadverliezen, of welk verbruik dan ook.

Mijn ideaal, functioneel, DEYE regelt dit, regelt dat bij grote vraag van de EV die deels / gedeeltelijk LANGS de accu gaat, rechtstreeks.

• ecn1985
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:35:
[...]

Misschien moeten we ons niet te veel focussen op de situatie zoals die nu is. Als het goed is gaan zaken anders lopen vanaf februari als die goedkeuring rond is. Langere activaties, meer planbaar, wellicht eea in een API.
Je eigen apparatuur zal dan de beperkende factor zijn lijkt me. Als je je laadpaal gewoon zelf kunt sturen dan denk ik dat de 'problemen' best wel mee zullen vallen. Hoe dan ook zou ik kijken hoe je laden van accu naar auto tot een minimum kunt beperken. Dat levert alleen maar energieverlies en extra slijtage op.
Denk dat je hier een goed punt hebt, februari zal een veranderen, neem ook aan dat er standaard een % van de accu wordt gereserveerd voor de Tennet diensten? Anders zou in theorie iedereen de battery leeg hebben getrokken door het laden van de EV. Ergens zou ik verwachten dat Balans wil rekenen met een vast staande minimale waarde?

• paQ
KoningSlakkie schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:46:
[...]

Ja met deze methode bedoel ik vooral: mensen die niet willen gaan programmeren maar wel een “slimme” laadpaal hebben. Gewoon op EPEX laden en je hebt kans dat je nu tot en met februari gewoon mee lift met de huidige vorm van onbalans activaties. Lekker simpel O-)

Een van de voordelen van de thuisaccu is dat plannen minder belangrijk zou moeten maken. Wij tweakers houden van optimaliseren. Maar EPEX is gewoon echt lekker simpel en voorspelbaar en al geimplementeerd in de meeste slimme laadpalen. WAF certified
Je hebt dan sowieso altijd de SOC in je auto die je wenst. Je weet alleen niet tegen welke kosten en ook niet tegen welke opgetreden verliezen. Gisteren had je dan sowieso en een hoog tarief gehad en veel verliezen gemaakt door eerst je accu leeg te trekken.

Iedereen moet dat voor zich bekijken / bepalen natuurlijk. Maar ik ben hier gisteren de dag gestart met ca 48% SOC. in minder dan 2 uurtjes had ik dan mijn accu "leeggeladen" met dus 20% verlies, om daarna zowel voor mijn huisverbruik EN mijn EV stroom duur in te kopen (met 7% verlies). Dan druist echt compleet tegen de setup in.
Vandaag regent het activaties. Voor iedereen met HA is het 20 min werk om een automation in elkaar te draaien die je laat laden op die activaties waarmee je verzekerd bent van lage onbalanstarieven en je je accu niet leegtrekt voor je huisverbruik.

• paQ
ecn1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:52:
[...]

Denk dat je hier een goed punt hebt, februari zal een veranderen, neem ook aan dat er standaard een % van de accu wordt gereserveerd voor de Tennet diensten? Anders zou in theorie iedereen de battery leeg hebben getrokken door het laden van de EV. Ergens zou ik verwachten dat Balans wil rekenen met een vast staande minimale waarde?
Dat denk ik ook. Alhoewel dat afhangt van welke garanties er afgegeven / vereist worden. Hoe meer batterijen in je pool, hoe lager de 'reserve' SOC per gebruiker.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb overigens wel enige twijfel bij de RTE van 87%, als ik zie hoe warm het nu in mijn geïsoleerde garage wordt :X Het straalkacheltje warmt de boel lekker op. Hoeft de warmtepomp iets minder hard te werken zal ik maar denken :P

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:58:
[...]

Ik heb overigens wel enige twijfel bij de RTE van 87%, als ik zie hoe warm het nu in mijn geïsoleerde garage wordt :X Het straalkacheltje warmt de boel lekker op. Hoeft de warmtepomp iets minder hard te werken zalig maar denken :P
100W per uur aan alleen maar standby verbruik wil de boel wel opwarmen *O*

• paQ
[...]

Ik heb overigens wel enige twijfel bij de RTE van 87%, als ik zie hoe warm het nu in mijn geïsoleerde garage wordt :X Het straalkacheltje warmt de boel lekker op. Hoeft de warmtepomp iets minder hard te werken zalig maar denken :P
De RTE is behoorlijk gezakt met al die pogingen er meer dan 90% in te proppen. Het herstelt zich wel weer langzaam door een dag voor 89% op de batterij te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkeXw-iVnPgarmVrsyaxlo7aM0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sNv7SvkOCAfmSEpO7UHU7YYu.png?f=fotoalbum_large

Gister einde dag heb ik namelijk 'uren' met 19~21% kunnen draaien. Dat klopt natuurlijk ook niet helemaal. Eigenlijk het omgekeerde van de enorme hoeveelheden energie die er nodig waren om boven de 90% nog wat in de accu te proppen. Je ziet ook duidelijk vanaf 19:00 ineens een forse toename RTE.

Als ik lager dan 15% kom, 'valt' de SOC ook in een keer heel snel omlaag. Ik zie dat echt elke keer zo gebeuren. Heel lang hangen om en nabij de 20, en ineens zie je de SOC heel snel teruglopen naar 5%.

M.a.w. Veel energie import zonder echt merkbare SOC toename boven de 90%, en amper afname SOC terwijl er best veel energie wordt afgenomen rond de 20%. Daar komen m.i. die schommelingen uit voort van de RTE. Grosso modo (20-70% SOC) zit ik wel rond die 87% RTE.
Met name als er veel PV opwek is, zit je eerder aan de hoge kant, want het scheelt voor die import een conversie. (mits aan de Deye aangesloten)

• ecn1985
ecn1985 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:23:
[...]

Dat was dit eruit,

[Afbeelding]

en dit er terug in, met aanpassing in de bekabeling.

[Afbeelding]

De werkzaamheden in de meterkast is de monteur ook niet heel lang bezig geweest..
Vanmorgen een mail gestuurd naar Balans mbt het meerwerk, initieel afgesproken dat er 150 euro meerwerk zou worden gerekend voor 'opschoning' / werkzaamheden meterkast en verwijderen oude omvormer. Ik heb aangegeven dat wat mij betreft er geen meerwerk is uitgevoerd in vergelijking met een standaard installatie. Zojuist al mail terug van Jelco dat Balans zich hier in kan vinden ook door de voorbereidingen die ik had uitgevoerd om de installatie makkelijk en snel te laten verlopen.
Dat vind ik netjes en een hele snelle reactie _/-\o_

• 0xygen500
[...]

Ik heb overigens wel enige twijfel bij de RTE van 87%, als ik zie hoe warm het nu in mijn geïsoleerde garage wordt :X Het straalkacheltje warmt de boel lekker op. Hoeft de warmtepomp iets minder hard te werken zal ik maar denken :P
12kw*0.08= redelijk veel warmte

• paQ
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:15:
[...]

12kw*0.08= redelijk veel warmte
Kun je nagaan als het buiten staat.
Als ik mijn EV laad uit de accu, dan draag ik elke keer 15 kWh bij aan de klimaatopwarming :/

• KoningSlakkie
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:52:
[...]

Je hebt dan sowieso altijd de SOC in je auto die je wenst. Je weet alleen niet tegen welke kosten en ook niet tegen welke opgetreden verliezen. Gisteren had je dan sowieso en een hoog tarief gehad en veel verliezen gemaakt door eerst je accu leeg te trekken.

Iedereen moet dat voor zich bekijken / bepalen natuurlijk. Maar ik ben hier gisteren de dag gestart met ca 48% SOC. in minder dan 2 uurtjes had ik dan mijn accu "leeggeladen" met dus 20% verlies, om daarna zowel voor mijn huisverbruik EN mijn EV stroom duur in te kopen (met 7% verlies). Dan druist echt compleet tegen de setup in.
Vandaag regent het activaties. Voor iedereen met HA is het 20 min werk om een automation in elkaar te draaien die je laat laden op die activaties waarmee je verzekerd bent van lage onbalanstarieven en je je accu niet leegtrekt voor je huisverbruik.
Dit is mijn eerste keer de accu leeg was, dus even een ergere worst case scenarios afwachten komende tijd.

Maar heel vaak kan ik niet een minimale EV SoC vermijden omdat ik de volgende dag gewoon moet rijden. De thuisaccu was leeg vanaf 23:00 uur, ik kwam 1 uur thuis. Toen om 00:20 ging de thuisaccu alweer laden richting 7% vanaf toen ging alles weer uit de thuisaccu draaien. In de tussentijd is er niet meer dan 1 kwh van het net getrokken omdat de thuisaccu leeg was voor het huis verbruik. Was ik wel thuis en ging ik nog snacks maken in de oven, was het verbuik een stuk hoger.

De auto ging laden pas rond 3 uur laden en er zat toen minstens 35% in de thuisaccu zat dus dat was idd met af en tie de circa 20% verlies. En tijdens deze goedkope uren heeft de EV geladen op combinatie van thuisaccu maar ook direct uit het net tijdens de activaties. Dus zoals het bedoeld is.

EV geladen tot SoC doel rond 5 uur sochtends. Okay er is ruimte voor optimalisaties door vermogen omlaag te schroeven tijdens de activaties pauzes. Maar opzich best prima.

[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-12-2025 12:32 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik ben hier nu de auto aan het laden, en zie nu ook de ‘upgrade’ dat er 16kW getrokken kan worden door de Deye. Die is ondertussen tussen dus ook wat aan het doen, en er komt nog wat PV binnen.

Kennelijk vandaag een goede dag, alhoewel het black-box gehalte nog steeds hoog is voor mijn gevoel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpPME3_BzsmQThIVSzVk_GA-Onw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9rcaWlql2KTGxZlICCpHKqn.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
@The Legend Nog even op je RTE opmerking.
Ik heb een net zo'n grote PV aan de AC zijde als aan de DC zijde. Alle rechtstreekse verbruik vanuit de AC PV hoeft natuurlijk nooit langs de omvormer. Ergo. Ik heb momenten dat het huisverbruik 100% uit PV AC gedekt is. Dan kan tegelijkertijd de PV DC de accu in zonder extra conversieverlies.
Dat zal ook allemaal wel bijdragen aan behoorlijke schommelingen die ik zo zie. Het is wel eens 80, en het is ook wel eens 90.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:26:
@The Legend Nog even op je RTE opmerking.
Ik heb een net zo'n grote PV aan de AC zijde als aan de DC zijde. Alle rechtstreekse verbruik vanuit de AC PV hoeft natuurlijk nooit langs de omvormer. Ergo. Ik heb momenten dat het huisverbruik 100% uit PV AC gedekt is. Dan kan tegelijkertijd de PV DC de accu in zonder extra conversieverlies.
Dat zal ook allemaal wel bijdragen aan behoorlijke schommelingen die ik zo zie. Het is wel eens 80, en het is ook wel eens 90.
Mijn twijfel zit meer in het feit dat we compleet varen op de zelfrapportage van de Deye. Mijn ervaring met andere apparaten is daarin niet zo best. Mijn Nefit/Bosch warmtepomp negeert bijvoorbeeld zijn complete idle-verbruik van een 0,5kWh per dag in de zelfrapportage, die je zie je pas als je zelf gaat meten. Maar zelf meten is in deze setup volgens mij praktisch niet mogelijk.

• paQ
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:42:
[...]

Mijn twijfel zit meer in het feit dat we compleet varen op de zelfrapportage van de Deye. Mijn ervaring met andere apparaten is daarin niet zo best. Mijn Nefit/Bosch warmtepomp negeert bijvoorbeeld zijn complete idle-verbruik van een 0,5kWh per dag in de zelfrapportage, die je zie je pas als je zelf gaat meten. Maar zelf meten is in deze setup volgens mij praktisch niet mogelijk.
Eens. En het is eigenlijk niet meetbaar. Wellicht kun je een benadering maken als je ook nog het DC deel exact kunt isoleren. Het brengt alleen niets :+
Maar dat geldt eigenlijk net zo goed voor alle componenten in de groepenkast. Die worden ook allemaal warm. Metertje hier, standby daar. Alles telt op.
Ondanks dat komt het niet op me over als onrealistisch. 80% in slechte omstandigheden neem ik direct aan. 90% in hele goeie, eigenlijk ook.

Ik zal eens kijken of ik hem ook per maand eruit kan vissen op een zelfde manier zonder dat ik de HA recorder helemaal over de zeik help :P

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:24:
[...]

Kun je nagaan als het buiten staat.
Als ik mijn EV laad uit de accu, dan draag ik elke keer 15 kWh bij aan de klimaatopwarming :/
Hoeft de zon lokaal iets minder hard te werken 👍

• 0xygen500
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:59:
Ik ben hier nu de auto aan het laden, en zie nu ook de ‘upgrade’ dat er 16kW getrokken kan worden door de Deye. Die is ondertussen tussen dus ook wat aan het doen, en er komt nog wat PV binnen.

Kennelijk vandaag een goede dag, alhoewel het black-box gehalte nog steeds hoog is voor mijn gevoel :+

[Afbeelding]
Hoe kijk jij nu al op de resultaten van vandaag?

• paQ
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:48:
[...]

Hoe kijk jij nu al op de resultaten van vandaag?
gewoon selecteren :+
Werkt wel in de browser van de smartphone, niet op de desktop. (Althans niet op MAC)

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:50:
[...]

gewoon selecteren :+
Werkt wel in de browser van de smartphone, niet op de desktop. (Althans niet op MAC)
Ik kan alleen twee dagen geleden zien?

• paQ
0xygen500 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:50:
[...]

Ik kan alleen twee dagen geleden zien?
Even op de datum selector klikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWSOJPvovaP6gztEL0Wu4WpLEME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BPShJLk0TaV9WZ6xhMZWBvVt.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:51:
[...]

Even op de datum selector klikken.
[Afbeelding]
Wie wat waar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLmTTDWaILqWvAfnX5L-a4JzRT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S6iYeatphbFT3H7ZiiL485c.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ

• 0xygen500
Ja dat doet niks.

• paQ
Oh.. nou op iPhone werkt het iig.

Heeft iedereen nu trouwens deze softstart?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cSzpQMbIZLScAxkwMAW2pqBUS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B85j2caRCVoE5UMyp7eWwbrA.png?f=fotoalbum_large
(1 minuut resolutie)

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:14:
[...]

Oh.. nou op iPhone werkt het iig.

Heeft iedereen nu trouwens deze softstart?
[Afbeelding]
(1 minuut resolutie)
Volgens mij niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUmnaKICfr8sCKQhSJ3ltET8vwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w7qJgmpACJ5brLuZcu6iwTdZ.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Kee. Nice. Dan kan het per systeem aangepast worden. Ze doen het toch maar mooi! _/-\o_

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:03
Ik wil ook gaan inregelen dat mijn auto gaat opladen tijdens activaties. Wat is jullie ervaring met hoeveel kWh je op die manier per nacht kan bijladen? Het is moeilijk om dit in te schatten voor mij nu, want de installatie moet nog plaatsvinden.

Uiteraard snap ik dat dit per nacht verschilt, maar ik hoor graag jullie ervaringen tot nu toe.

• ecn1985
Ik heb vandaag 8.2 kWh opwek van de panelen direct aangesloten op de Deye, als ik nu de auto zou laden met dezelfde hoeveelheid heb ik in theorie geen verlies? Of mis ik dan iets?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:56:
Ik heb vandaag 8.2 kWh opwek van de panelen direct aangesloten op de Deye, als ik nu de auto zou laden met dezelfde hoeveelheid heb ik in theorie geen verlies? Of mis ik dan iets?
Volgens mij heb je dan 2x verlies omdat je met 3x 230V van de Deye naar de laadpaal gaat en dan wordt er ergens weer DC van gemaakt (door de auto of de laadpaal).
Of de laadpaal moet direct op de BE batterij kunnen maar dat betwijfel ik :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:32:
[...]

Volgens mij heb je dan 2x verlies omdat je met 3x 230V van de Deye naar de laadpaal gaat en dan wordt er ergens weer DC van gemaakt (door de auto of de laadpaal).
Of de laadpaal moet direct op de BE batterij kunnen maar dat betwijfel ik :)
Ja inderdaad, dus het moet echt direct uit het net de auto in om het zo efficiënt mogelijk te krijgen..

• The Legend

The Legend

*Plop*

ecn1985 schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:56:
Als je de auto laat laden tijdens PV opwek dan heb je volgens mij geen verlies, althans geen extra verlies.

• paQ
The Legend schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:54:
[...]

Als je de auto laat laden tijdens PV opwek dan heb je volgens mij geen verlies, althans geen extra verlies.
Alleen als dat aan de AC zijde zit en met hetzelfde vermogen als dat je PV het uit de lucht vist.
Ergo AC PV > EV lader.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:07:
[...]

Alleen als dat aan de AC zijde zit en met hetzelfde vermogen als dat je PV het uit de lucht vist.
Ergo AC PV > EV lader.
Daar zit het 1e verlies, je kan niet 800W DC omzetten naar 800W AC zonder 2-5% verlies.
Maakt ook niet uit, dat was al zo voordat er batterijen kwamen met hybride omvormers.

• paQ
Speedy-Andre schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:21:
[...]

Daar zit het 1e verlies, je kan niet 800W DC omzetten naar 800W AC zonder 2-5% verlies.
Maakt ook niet uit, dat was al zo voordat er batterijen kwamen met hybride omvormers.
En aan de autozijde verlies je nog een keer. Ik neem aan dat er bedoeld wordt: hoe krijg ik zon de auto in zonder eerst via de accu te gaan.
En dat kan alleen maar door de PV aan de AC zijde van de BE accu te hebben en met net zoveel vermogen de auto op te laden.

Edit: nuance: ik weet niet wat er gebeurt met PV opwek aan de DC zijde die in evenveel vermogen door de lader wordt gevraagd.
Ik weet niet of dat eerst de accu ingaat of als PV omvormer aan de AC zijde wordt teruggeleverd.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 21-12-2025 18:27 ]

• ibak
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:07:
[...]

Ergo AC PV > EV lader.
Moeten we voor dit laadthema er niet naartoe dat balans regelt wanneer de auto tegen welke prijs gevuld wordt en de synchronisatie met de batterij bij gehouden wordt tegelijk?
Zij zien je zonnestroom tenslotte en wat er van verkocht zal worden vs in je auto kan tijdens opwek vs grid vs accu (rekenend met 20% verlies).
En in de app kan je met een prioriteits schuifje zelf het Ems beeinvloeden welke prio je de auto geeft.
Alleen dan haal je de goedkoopste auto vulling samen met dat Balans je fasen in de gaten houd en het minste verlies van battarij yerwijl deze wel gevuld blijft.

• paQ
ibak schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:50:
[...]

Moeten we voor dit laadthema er niet naartoe dat balans regelt wanneer de auto tegen welke prijs gevuld wordt en de synchronisatie met de batterij bij gehouden wordt tegelijk?
Zij zien je zonnestroom tenslotte en wat er van verkocht zal worden vs in je auto kan tijdens opwek vs grid vs accu (rekenend met 20% verlies).
En in de app kan je met een prioriteits schuifje zelf het Ems beeinvloeden welke prio je de auto geeft.
Alleen dan haal je de goedkoopste auto vulling samen met dat Balans je fasen in de gaten houd en het minste verlies van battarij yerwijl deze wel gevuld blijft.
De EMS kan niets met de PV aan de AC zijde. Het is gewoon een verbruiker, die weliswaar energie levert ipv afneemt, maar toch. Dat wordt aan de AC zijde al met alle andere verbruikers genivelleerd.
Als 1 van die verbruikers dus je EV lader is, dan kan het aan de AC zijde daarmee genivelleerd worden.

Het zal zijn weg wel vinden denk ik zo de komende maanden. Ik blijf af en toe testen aan de PAP zijde om te kijken hoe het zich gedraagt en hoe EV laden (voor mij) daar in zou passen.
Als er straks PV opwek komt die er toe doet, dan zal ik veel meer aan PAP hangen dan aan SAP gok ik zo.

Dit jaar zat ik in maart al aan het PV overschot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYslUav8cGXPRR3Gw0ZCddp61VU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZtJVOrCrmTqop6zIdI2FeMk.png?f=fotoalbum_large

4 nov is de BE accu geïnstalleerd, dus je ziet de PV opwek daar ook kelderen. HW ziet het niet meer.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 21-12-2025 18:56 ]

• ibak
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:53:
[...]

De EMS kan niets met de PV aan de AC zijde. Het is gewoon een verbruiker, die weliswaar energie levert ipv afneemt, maar toch. Dat wordt aan de AC zijde al met alle andere verbruikers genivelleerd.
Als 1 van die verbruikers dus je EV lader is, dan kan het aan de AC zijde daarmee genivelleerd worden.
Precies als Ems ziet dat er negatief vermogen van de woning komt (zie je nu ook) dan de lader auto starten met dat vermogen als de gebruiker heeft ingesteld dit te willen voor de volgende dag.
Plus als stroomprijzen negatief zijn tegelijk ook de batterij vullen als nodig is en je fases erbij in de gaten houden.
Of deels auto pv en deels batterij blus bijladen etc etc

[ Voor 12% gewijzigd door ibak op 21-12-2025 18:59 ]

• paQ
ibak schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:57:
[...]

Precies als Ems ziet dat er negatief vermogen van de woning komt (zie je nu ook) dan de lader auto starten met dat vermogen als de gebruiker heeft ingesteld dit te willen voor de volgende dag.
Ik denk dat dat een brug te ver is. Dan zou je al EV laders met een http endpoint oid moeten kunnen laten starten. En dan ook nog eens met een bepaald vermogen. Ik toch echt dat ieder dat voor zichzelf zou moeten regelen.
En als je een Peblar hebt zijn dat toch al dingen die met HW samenwerken toch?
Krijg je natuurlijk weer dat Tennet stroom wil, en dat Peblar denkt: "oe! laden jongens!"
:D

• ibak
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:59:
[...]

Ik denk dat dat een brug te ver is. Dan zou je al EV laders met een http endpoint oid moeten kunnen laten starten. En dan ook nog eens met een bepaald vermogen. Ik toch echt dat ieder dat voor zichzelf zou moeten regelen.
Krijg je natuurlijk weer dat Tennet stroom wil, en dat Peblar denkt: "oe! laden jongens!"
Kan best als Balans zo'n lader levert die samenwerkt met hun Ems volgens mij.
En dan pas zijn de zorgen voorbij.
En dan werkt het ook voor de niet HA deelnemers zoals ik 😇

[ Voor 4% gewijzigd door ibak op 21-12-2025 19:05 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:59:
[...]

Het kan prima. EVCC als laadpaal specialist (die al een hele rits laadpalen en auto’s ondersteund, incl via modbus of cloud). Die heeft een HEMS api waarop de balans ems kan koppelen en communiceren/sturen.

Het is wel met de Sunny Manager specs, maar een beetje slimme programmeur pakt die endpoints op. EVCC staat dan toe dat de HEMS de loadpoints ziet en mag aansturen. Loadpoints zijn oa EV chargers, maar ook slimme stekkers, warmtepomp(boilers) etc.

https://docs.evcc.io/en/d...ns/sma-sunny-home-manager

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 21-12-2025 20:25 ]

• paQ
Ik zie dat ik in de desktopbrowser de datum gewoon handmatig kan overschrijven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvxmWbDxbMsXGFqgdyymWQdLkK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bs7jr3O0FznV0g0OlOu6yop7.png?f=fotoalbum_large

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:47:
[...]

Ik zie dat ik in de desktopbrowser de datum gewoon handmatig kan overschrijven
[Afbeelding]
Klopt, hou er wel rekening mee dat de gegevens nog niet definitief zijn. De verrekenprijs wordt pas later bekend en ingevuld, het daadwerkelijke ‘stroomvoordeel’ bedrag valt dan uiteindelijk lager uit dan wat je nu ziet. Dat zal ook de reden zijn dat je standaard de resultaten van 2 dagen terug te zien krijgt.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Yaay schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:51:
[...]

Klopt, hou er wel rekening mee dat de gegevens nog niet definitief zijn. De verrekenprijs wordt pas later bekend en ingevuld, het daadwerkelijke ‘stroomvoordeel’ bedrag valt dan uiteindelijk lager uit dan wat je nu ziet. Dat zal ook de reden zijn dat je standaard de resultaten van 2 dagen terug te zien krijgt.
Is dan de ‘gerealiseerde inkoopprijs’ de prijs die ik voor alle verbruikte kWh’s die dag betaal? Ik zie voor 19/12 staan €0,015 / kWh. Dat is dan de kale prijs zonder btw en belasting? En zonder 2ct inkoopvergoeding.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:04
paQ schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:53:
[...]

Het zal zijn weg wel vinden denk ik zo de komende maanden. Ik blijf af en toe testen aan de PAP zijde om te kijken hoe het zich gedraagt en hoe EV laden (voor mij) daar in zou passen.
Als er straks PV opwek komt die er toe doet, dan zal ik veel meer aan PAP hangen dan aan SAP gok ik zo.

Dit jaar zat ik in maart al aan het PV overschot.
[Afbeelding]

4 nov is de BE accu geïnstalleerd, dus je ziet de PV opwek daar ook kelderen. HW ziet het niet meer.
Dat kan wel, alleen moet BE dan integraties gaan maken met de verschillende aanbieders. Snap dat set niet de prio heeft, maar voor de grote spelers zou ‘t wel toegevoegde waarde hebben.

• ibak
Get!em schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:22:
[...]

Het kan prima. EVCC als laadpaal specialist (die al een hele rits laadpalen en auto’s ondersteund, incl via modbus of cloud). Die heeft een HEMS api waarop de balans ems kan koppelen en communiceren/sturen.
Kijk, dat gaat de goede kant al op.
Dus hoeft iemand die het op wil lossen enkel voor een EVCC laadpaal te gaan als Balans die kan aansturen.
App aanpassen met invloed en protype gebruikers selelecteren zou ik zeggen.
Oh natuurlijk eerst de achterliggende routines bedenken en schrijven, dus toch iets wat expertise vergt van Balans...

[ Voor 9% gewijzigd door ibak op 21-12-2025 20:17 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 55 Laatste