Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:32
Je kan inderdaad de zon opbrengst zien vanuit de deye. Gisteravond toevallig de panelen aangesloten, nadat de installatie was afgerond.

P.s. weet iemand waarom ze bij mij zo hoog in de SoC zitten? Heb gisteren avond de auto aan de lader gegooid, dus wellicht verwacht hij dat ik een groot verbruiker ben?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGsmSR_PHbvNHRvvnAvY7_oKf_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmuSE2C1hGJOX2Kd3ADLV21Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGJjgMeQaNQrG0mWWIwaDtSxx5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz83VTDQX6TNXdi0Uc4UT3HP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door epicfailguy23 op 18-12-2025 12:05 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:48
epicfailguy23 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:02:
Je kan inderdaad de zon opbrengst zien vanuit de deye. Gisteravond toevallig de panelen aangesloten, nadat de installatie was afgerond.

P.s. weet iemand waarom ze bij mij zo hoog in de SoC zitten? Heb gisteren avond de auto aan de lader gegooid, dus wellicht verwacht hij dat ik een groot verbruiker ben?[Afbeelding]
De batterij wordt halfvol geleverd.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:02:

P.s. weet iemand waarom ze bij mij zo hoog in de SoC zitten? Heb gisteren avond de auto aan de lader gegooid, dus wellicht verwacht hij dat ik een groot verbruiker ben?[Afbeelding]
Zover mij bekend werkt EMS nu nog bij iedereen gelijk. Vannacht kon goedkoop geladen worden, dus dat is bij iedereen gedaan.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:32
Okee, dus iedereen zit redelijk vol neem ik aan dan. Ik dacht wellicht dat hij zichzelf een keer vol wilde zetten voor de bms

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

paQ

epicfailguy23 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:07:
Okee, dus iedereen zit redelijk vol neem ik aan dan. Ik dacht wellicht dat hij zichzelf een keer vol wilde zetten voor de bms
Nee is gelijk bij iedereen. Maar toevallig wel die vraag gesteld onlangs. Nog geen reactie op ontvangen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:05:
[...]

De batterij wordt halfvol geleverd.
Daarom zijn ze ook zo zwaar...

• paQ

paQ

Ik had altijd het idee dat de SOC soort van blijft kleven zo rond de 17-20%, en dan ineens keldert.
Met volladen zie ik een soortgelijk iets. De snelheid van de stijging neemt af naarmate je rond de 90% komt, terwijl de activaties blijven komen.
Ik weet niet hoe ik het precies moet verwoorden, maar wellicht wordt het begrepen :+

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xolChR7uXu1uVRdNIGNKSjICsYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1JgpPXCQDE4Crqefobg60gvT.png?f=fotoalbum_large

Met enkele activaties ging hij van 80 naar 87% SOC in 1 uur tijd.
Daarna 90 min lang activaties EN PV, en slechts 6% erbij.

Ik zie de RTE sensor ook afbuigen met enkele procentpunten naar beneden het laatste uur.

En de lijn in het dashboard is dikker vanaf 90%. :+

[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 13:28 ]

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:06:
Ik had altijd het idee dat de SOC soort van blijft kleven zo rond de 17-20%, en dan ineens keldert.
Met volladen zie ik een soortgelijk iets. De snelheid van de stijging neemt af naarmate je rond de 90% komt, terwijl de activaties blijven komen.
Ik weet niet hoe ik het precies moet verwoorden, maar wellicht wordt het begrepen :+

edit:
[Afbeelding]

Ik zie de RTE sensor ook afbuigen met enkele procentpunten naar beneden het laatste uur.

Wellicht ter bescherming van de accu, zelfde als bij een auto die de laatste paar procenten minder snel snellaadt?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Gisteren avond kwam ik thuis aan met nog een thuisaccu SoC van 37% en de auto was 17%%. En ik heb EVCC ingesteld dat hij de auto altijd minimaal laadt 35% in het geval van nood. Dus met het laden ging de thuisaccu verder naar 25% tot middernacht.

In de nacht heeft de accu zichzelf geladen naar 70% en de auto verder naar een doel van 55%, gezien om 6u 's ochtends.

Nu in de middag zit de thuisaccu tegen de 95% aan en is de SWW run van de warmtepomp is zojuist begonnen. Onderin het vat meet deze nu een watertemperatuur van 17C en zal verwarmen naar de 49 °C.
Edit: ik zie dat de run en overige verbruikers in het huis precies worden gedekt door de PV productie.

Accu temperatuur nu op 20.2 °C, omvormer 52°C

Er is wel een case te maken voor een extra module voor een groot-achtig verbruiker als je wat marge wilt hebben voor de boven en onderkant tbv aFRR, maar ja of ik dit terug verdien ga ik maar eens zien.

[ Voor 9% gewijzigd door KoningSlakkie op 18-12-2025 13:46 ]

• paQ

paQ

--Erik-- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:34:
[...]

Wellicht ter bescherming van de accu, zelfde als bij een auto die de laatste paar procenten minder snel snellaadt?
Jij hij zit duidelijk aan zijn grenzen. Temperaturen lopen ook flink op :+

Nou zijn dit wellicht 'bij uitstek' mooie momenten om idd verbruikers de accu onder de 90% te laten houden?

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 13:41 ]

• paQ

paQ

Net een export gehad van enkele minuten. 4-5% SOC eraf 8)7
Het is allemaal niet zo heel efficiënt boven de 90% :+

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:06:

edit:
[Afbeelding]

Zal wel een soort threshold in zitten waarbij ontlading onder een bepaalde SoC enkel plaats vind in meer uitzonderlijke situaties (groter totaal balans tekort/prijsprikkel) ivm Batterij levensduur (of de mogelijkheid om nog een laatste beetje er uit te kunnen persen in geval van 'nood'). Variant hierop aan de bovenkant. Is bij dit soort complexe regelsystemrn altijd een 'interessante' wisselwerking tussen de verschillende delen (centrale aansturing van lokale limieten/instellingen van je BMS).

Zou dus best kunnen zijn dat onder de 20% de BMS activaties gewoon negeert tenzij aan specifieke voorwaarden wordt voldaan.

Uiteindelijk zijn al dit soort limiten niet direct fysieke limieten maar berekend op basis van huidige + verwachtte condities & levensduur. Zie het als het (automatisch) overclocken van een GPU.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 18-12-2025 14:50 ]

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• paQ

paQ

GoldenSample schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:48:
[...]

Zal wel een soort threshold in zitten waarbij ontlading onder een bepaalde SoC enkel plaats vind in meer uitzonderlijke situaties (groter totaal balans tekort/prijsprikkel) ivm Batterij levensduur (of de mogelijkheid om nog een laatste beetje er uit te kunnen persen in geval van 'nood'). Variant hierop aan de bovenkant. Is bij dit soort complexe regelsystemrn altijd een 'interessante' wisselwerking tussen de verschillende delen (centrale aansturing van lokale limieten/instellingen van je BMS).

Zou dus best kunnen zijn dat onder de 20% de BMS activaties gewoon negeert tenzij aan specifieke voorwaarden wordt voldaan.
Ik doelde meer op de 'fysieke' beperkingen van het hele systeem.
Als je ziet hoeveel energie het kostte om 94% SOC te bereiken, en hoe eenvoudig dat allemaal weer ontlaadt in die range van 80-94%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3HmtlY5o0P6zDvc7vAYoSIIoEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3RifDUIfumiOLFKsDTGufHai.png?f=fotoalbum_large

Het haast omgekeerde effect zie ik dus zo tegen de 20% aan.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:50:
[...]

Als je ziet hoeveel energie het kostte om 94% SOC te bereiken, en hoe eenvoudig dat allemaal weer ontlaadt in die range van 80-94%
[Afbeelding]
Ah okay snap wat the bedoeld: Wat dat betreft, de grafiek vertekend met eigen gebruik een klein beetje. Eigenlijk moet je natuurlijk gewoon de oppervlak onder de grafiek hebben, Dat is het echt grote verschil echter niet. Maar zeker als ik maar de initiële drop kijk bij ontlading vermoed ik dat een aanzienlijk deel ook 'gewoon' door calibratie van het BMS komt (spanningsval onder last, pieken bij Laden en wat magie bij de implementatie van de Columncounter) maar de efficientie zakt inderdaad ook wat in bij volledig vol laden. Niet zoveel als de grafiek wat lijkt te suggereren. anders zou dat ding nu bizar heet moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 18-12-2025 14:59 ]

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• paQ

paQ

GoldenSample schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:56:
[...]

Ah okay; wat dat betreft, de ongelijke assen vertekenen het wat, eigenlijk moet je natuurlijk gewoon de oppervlak onder de grafiek hebben. Maar zeker als ik maar de initiële drop kijk bij ontlading vermoed ik dat een aanzienlijk deel ook 'gewoon' door calibratie van het BMS komt (spanningsval onder last, pieken bij Laden en wat magie bij de implementatie van de Columncounter) maar de efficientie zakt inderdaad ook wat in bij volledig vol laden. Niet zoveel als de grafiek wat lijkt te suggereren. anders zou dat ding nu bizar heet moeten zijn.
D'r zijn duidelijk veel grotere verliezen boven die 90%.
De RTE zakte vanaf 12:00 uur best significant.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo9Sr8wqXzxiRezMG38oAnetIEg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kZUIc58GpjBFnAxHeCCKku6r.png?f=user_large

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:59:
[...]

D'r zijn duidelijk veel grotere verliezen boven die 90%.
De RTE zakte vanaf 12:00 uur best significant.[Afbeelding]
Sure, je verliest meer energie, wil ik helemaal niet betwisten. Wilde alleen toevoegen dat een (mogelijk) aanzienlijk deel van wat je ziet best zou kunnen komen uit onnauwkeurigheden van de SoC schatting (de klif bij het ontladen is een goed voorbeeld hiervan). Een error van 2% is al erg goed en dat is exact de reden dat menig systeem op een user interface een gedempte/aangepaste SoC weergave hebben.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:27
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:31:
Pv production komt gewoon uit de deye. Alleen niet meer in je hw app.
Prima, als ik het kan terugzien is dat genoeg.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:48
ecn1985 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:18:
[...]

Kan zelfs op het deye scherm zelf.

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:18:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJbsIi4OHfwzHcBQ903wdQZy7n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVoTYxEaaNzOdTeAZU0PLEVe.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:27

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:50:
[...]

[Afbeelding]

Het haast omgekeerde effect zie ik dus zo tegen de 20% aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93P-_k5LBGMFe1OilxaMdwTrhrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r28yiL9xJhjMZyBORQaxPLXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92wtGNPzDQLTlEo3DrL7Qvc0u24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12rOdWHXNaf0awQWGHtb2OHx.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht vertekent de weergave iets, maar heb zelf toch niet het gevoel dat ‘onderin’ en ‘bovenin’ de batterij het laden en ontladen sneller of langzamer gaat.

Vandaag al 60 activities, een record, en dat met een nacht te komen waar de epex prijzen al rond 0 zit, dus mogelijk ook wat onbalans momentjes.
‘Helaas’ zowel de batterij als EV vol.

[ Voor 20% gewijzigd door Yaay op 18-12-2025 22:48 ]

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste