Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 34 ... 55 Laatste
Acties:

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:46
Je kan inderdaad de zon opbrengst zien vanuit de deye. Gisteravond toevallig de panelen aangesloten, nadat de installatie was afgerond.

P.s. weet iemand waarom ze bij mij zo hoog in de SoC zitten? Heb gisteren avond de auto aan de lader gegooid, dus wellicht verwacht hij dat ik een groot verbruiker ben?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGsmSR_PHbvNHRvvnAvY7_oKf_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmuSE2C1hGJOX2Kd3ADLV21Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGJjgMeQaNQrG0mWWIwaDtSxx5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz83VTDQX6TNXdi0Uc4UT3HP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door epicfailguy23 op 18-12-2025 12:05 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-01 09:11
epicfailguy23 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:02:
Je kan inderdaad de zon opbrengst zien vanuit de deye. Gisteravond toevallig de panelen aangesloten, nadat de installatie was afgerond.

P.s. weet iemand waarom ze bij mij zo hoog in de SoC zitten? Heb gisteren avond de auto aan de lader gegooid, dus wellicht verwacht hij dat ik een groot verbruiker ben?[Afbeelding]
De batterij wordt halfvol geleverd.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:37
epicfailguy23 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:02:

P.s. weet iemand waarom ze bij mij zo hoog in de SoC zitten? Heb gisteren avond de auto aan de lader gegooid, dus wellicht verwacht hij dat ik een groot verbruiker ben?[Afbeelding]
Zover mij bekend werkt EMS nu nog bij iedereen gelijk. Vannacht kon goedkoop geladen worden, dus dat is bij iedereen gedaan.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:46
Okee, dus iedereen zit redelijk vol neem ik aan dan. Ik dacht wellicht dat hij zichzelf een keer vol wilde zetten voor de bms

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
epicfailguy23 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:07:
Okee, dus iedereen zit redelijk vol neem ik aan dan. Ik dacht wellicht dat hij zichzelf een keer vol wilde zetten voor de bms
Nee is gelijk bij iedereen. Maar toevallig wel die vraag gesteld onlangs. Nog geen reactie op ontvangen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:05:
[...]

De batterij wordt halfvol geleverd.
Daarom zijn ze ook zo zwaar...

• paQ
Ik had altijd het idee dat de SOC soort van blijft kleven zo rond de 17-20%, en dan ineens keldert.
Met volladen zie ik een soortgelijk iets. De snelheid van de stijging neemt af naarmate je rond de 90% komt, terwijl de activaties blijven komen.
Ik weet niet hoe ik het precies moet verwoorden, maar wellicht wordt het begrepen :+

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xolChR7uXu1uVRdNIGNKSjICsYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1JgpPXCQDE4Crqefobg60gvT.png?f=fotoalbum_large

Met enkele activaties ging hij van 80 naar 87% SOC in 1 uur tijd.
Daarna 90 min lang activaties EN PV, en slechts 6% erbij.

Ik zie de RTE sensor ook afbuigen met enkele procentpunten naar beneden het laatste uur.

En de lijn in het dashboard is dikker vanaf 90%. :+

[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 13:28 ]

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:06:
Ik had altijd het idee dat de SOC soort van blijft kleven zo rond de 17-20%, en dan ineens keldert.
Met volladen zie ik een soortgelijk iets. De snelheid van de stijging neemt af naarmate je rond de 90% komt, terwijl de activaties blijven komen.
Ik weet niet hoe ik het precies moet verwoorden, maar wellicht wordt het begrepen :+

edit:
[Afbeelding]

Ik zie de RTE sensor ook afbuigen met enkele procentpunten naar beneden het laatste uur.

Wellicht ter bescherming van de accu, zelfde als bij een auto die de laatste paar procenten minder snel snellaadt?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03:16
Gisteren avond kwam ik thuis aan met nog een thuisaccu SoC van 37% en de auto was 17%%. En ik heb EVCC ingesteld dat hij de auto altijd minimaal laadt 35% in het geval van nood. Dus met het laden ging de thuisaccu verder naar 25% tot middernacht.

In de nacht heeft de accu zichzelf geladen naar 70% en de auto verder naar een doel van 55%, gezien om 6u 's ochtends.

Nu in de middag zit de thuisaccu tegen de 95% aan en is de SWW run van de warmtepomp is zojuist begonnen. Onderin het vat meet deze nu een watertemperatuur van 17C en zal verwarmen naar de 49 °C.
Edit: ik zie dat de run en overige verbruikers in het huis precies worden gedekt door de PV productie.

Accu temperatuur nu op 20.2 °C, omvormer 52°C

Er is wel een case te maken voor een extra module voor een groot-achtig verbruiker als je wat marge wilt hebben voor de boven en onderkant tbv aFRR, maar ja of ik dit terug verdien ga ik maar eens zien.

[ Voor 9% gewijzigd door KoningSlakkie op 18-12-2025 13:46 ]

• paQ
--Erik-- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:34:
[...]

Wellicht ter bescherming van de accu, zelfde als bij een auto die de laatste paar procenten minder snel snellaadt?
Jij hij zit duidelijk aan zijn grenzen. Temperaturen lopen ook flink op :+

Nou zijn dit wellicht 'bij uitstek' mooie momenten om idd verbruikers de accu onder de 90% te laten houden?

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 13:41 ]

• paQ
Net een export gehad van enkele minuten. 4-5% SOC eraf 8)7
Het is allemaal niet zo heel efficiënt boven de 90% :+

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:06:

edit:
[Afbeelding]

Zal wel een soort threshold in zitten waarbij ontlading onder een bepaalde SoC enkel plaats vind in meer uitzonderlijke situaties (groter totaal balans tekort/prijsprikkel) ivm Batterij levensduur (of de mogelijkheid om nog een laatste beetje er uit te kunnen persen in geval van 'nood'). Variant hierop aan de bovenkant. Is bij dit soort complexe regelsystemrn altijd een 'interessante' wisselwerking tussen de verschillende delen (centrale aansturing van lokale limieten/instellingen van je BMS).

Zou dus best kunnen zijn dat onder de 20% de BMS activaties gewoon negeert tenzij aan specifieke voorwaarden wordt voldaan.

Uiteindelijk zijn al dit soort limiten niet direct fysieke limieten maar berekend op basis van huidige + verwachtte condities & levensduur. Zie het als het (automatisch) overclocken van een GPU.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 18-12-2025 14:50 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• paQ
GoldenSample schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:48:
[...]

Zal wel een soort threshold in zitten waarbij ontlading onder een bepaalde SoC enkel plaats vind in meer uitzonderlijke situaties (groter totaal balans tekort/prijsprikkel) ivm Batterij levensduur (of de mogelijkheid om nog een laatste beetje er uit te kunnen persen in geval van 'nood'). Variant hierop aan de bovenkant. Is bij dit soort complexe regelsystemrn altijd een 'interessante' wisselwerking tussen de verschillende delen (centrale aansturing van lokale limieten/instellingen van je BMS).

Zou dus best kunnen zijn dat onder de 20% de BMS activaties gewoon negeert tenzij aan specifieke voorwaarden wordt voldaan.
Ik doelde meer op de 'fysieke' beperkingen van het hele systeem.
Als je ziet hoeveel energie het kostte om 94% SOC te bereiken, en hoe eenvoudig dat allemaal weer ontlaadt in die range van 80-94%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3HmtlY5o0P6zDvc7vAYoSIIoEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3RifDUIfumiOLFKsDTGufHai.png?f=fotoalbum_large

Het haast omgekeerde effect zie ik dus zo tegen de 20% aan.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:50:
[...]

Als je ziet hoeveel energie het kostte om 94% SOC te bereiken, en hoe eenvoudig dat allemaal weer ontlaadt in die range van 80-94%
[Afbeelding]
Ah okay snap wat the bedoeld: Wat dat betreft, de grafiek vertekend met eigen gebruik een klein beetje. Eigenlijk moet je natuurlijk gewoon de oppervlak onder de grafiek hebben, Dat is het echt grote verschil echter niet. Maar zeker als ik maar de initiële drop kijk bij ontlading vermoed ik dat een aanzienlijk deel ook 'gewoon' door calibratie van het BMS komt (spanningsval onder last, pieken bij Laden en wat magie bij de implementatie van de Columncounter) maar de efficientie zakt inderdaad ook wat in bij volledig vol laden. Niet zoveel als de grafiek wat lijkt te suggereren. anders zou dat ding nu bizar heet moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 18-12-2025 14:59 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• paQ
GoldenSample schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:56:
[...]

Ah okay; wat dat betreft, de ongelijke assen vertekenen het wat, eigenlijk moet je natuurlijk gewoon de oppervlak onder de grafiek hebben. Maar zeker als ik maar de initiële drop kijk bij ontlading vermoed ik dat een aanzienlijk deel ook 'gewoon' door calibratie van het BMS komt (spanningsval onder last, pieken bij Laden en wat magie bij de implementatie van de Columncounter) maar de efficientie zakt inderdaad ook wat in bij volledig vol laden. Niet zoveel als de grafiek wat lijkt te suggereren. anders zou dat ding nu bizar heet moeten zijn.
D'r zijn duidelijk veel grotere verliezen boven die 90%.
De RTE zakte vanaf 12:00 uur best significant.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo9Sr8wqXzxiRezMG38oAnetIEg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kZUIc58GpjBFnAxHeCCKku6r.png?f=user_large

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:59:
[...]

D'r zijn duidelijk veel grotere verliezen boven die 90%.
De RTE zakte vanaf 12:00 uur best significant.[Afbeelding]
Sure, je verliest meer energie, wil ik helemaal niet betwisten. Wilde alleen toevoegen dat een (mogelijk) aanzienlijk deel van wat je ziet best zou kunnen komen uit onnauwkeurigheden van de SoC schatting (de klif bij het ontladen is een goed voorbeeld hiervan). Een error van 2% is al erg goed en dat is exact de reden dat menig systeem op een user interface een gedempte/aangepaste SoC weergave hebben.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-01 21:42
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:31:
Pv production komt gewoon uit de deye. Alleen niet meer in je hw app.
Prima, als ik het kan terugzien is dat genoeg.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• 0xygen500
ecn1985 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:18:
[...]

Kan zelfs op het deye scherm zelf.

• paQ
ecn1985 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:18:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJbsIi4OHfwzHcBQ903wdQZy7n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVoTYxEaaNzOdTeAZU0PLEVe.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-01 21:42

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:50:
[...]

[Afbeelding]

Het haast omgekeerde effect zie ik dus zo tegen de 20% aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93P-_k5LBGMFe1OilxaMdwTrhrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r28yiL9xJhjMZyBORQaxPLXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92wtGNPzDQLTlEo3DrL7Qvc0u24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12rOdWHXNaf0awQWGHtb2OHx.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht vertekent de weergave iets, maar heb zelf toch niet het gevoel dat ‘onderin’ en ‘bovenin’ de batterij het laden en ontladen sneller of langzamer gaat.

Vandaag al 60 activities, een record, en dat met een nacht te komen waar de epex prijzen al rond 0 zit, dus mogelijk ook wat onbalans momentjes.
‘Helaas’ zowel de batterij als EV vol.

[ Voor 20% gewijzigd door Yaay op 18-12-2025 22:48 ]

• paQ
Bij jou ziet het er wel anders uit ja.
Misschien dat er iets gebalanced moet worden?

• dutchman1979
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 18:28
Ik ben me net in aan het lezen in de pilot van Balans Energie en overweeg om dit direct mee te nemen in de geplande maatregelen tot nu toe.
Momenteel heb ik 16 zonnepanelen liggen (5000kwh), die met 12 stuks uitgebreid worden (3800kwh). Sinds kort een ev die 20k km per jaar gereden wordt icm met een nieuwe zaptec go2 wallbox. We hebben nog een grotere ice voor de langere afstanden die wellicht ook nog een keer omgaat richting elektrisch. Gepland is van het gas af door installatie van een weheat blackbird full Electric met 300l boilervat.
Is er een simpele checklist om na te gaan of de balans energie pilot zinvol is voor mijn situatie?

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:58
@dutchman1979
Geen tool zover ik weet maar een ieder overweegt de situatie voor zichzelf met de gedachte hoe zien de komende jaren eruit als ik niet meedoe.
Zo te horen gaat bij jou de focus op stroom komen en maak je die deels zelf als pv.
Helaas zullen terugleverkosten niet verdwijnen denk ik en dan is het dubbel zuur.
Je opbrengst wordt teniet gedaan en als je het nodig hebt moet je het duur kopen.
Maar een gewone batterij heeft geen zin want zit bij jouw opbrengst zo vol na 1 dag in de zomer en is altijd leeg in de winter.
We zien hier in het gebruik al dat de 48kw niet bepaald onzinnig is.
Welke oplossing voor bovenstaand dilemma ken je nog meer als deze van Balans?
Dit bied je een zorgen vrij management zodat je winter verbruik met de goedkoopste stroom gebeurt en je zomer stroom nog wat oplevert.
Enkel zijn je auto's nog niet zo goed in het Balans plaatje geregeld zoals je hier kunt lezen.
Dat zou zich toekomstig kunnen verbeteren maar de terechte focus ligt eerst op aFRR vergoeding.
Dat zou ik misschien als showstopper zien maar tegelijk is wachten erop ook niet wat je blij zal maken door de gedachte prijs stijging van het systeem.
Mijn advies is om het Balans in een mailtje voor te leggen, daar is hier nog niemand ontevreden van geworden.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:33
Hier vannacht de accu van de auto leeg, dus dacht even lekker goedkoop laden. Helaas blijven de instellingen van het EMS de boel tegenwerken, de GRID aansluiting is gelimiteerd op 12 kW. Daardoor de auto wel vol, maar de batterij niet vol en vanochtend weer een activatie om 8:00 tegen dure prijzen. Het zou toch fijn zijn als de prijs zo laag is dat de GRID aansluiting volledig wordt benut ipv maar voor 70%, vrij waardeloos zo, van een 3x25A aansluiting naar een 3x16A aansluiting effectief. Dit wordt straks ook nog een probleem bij terugleveren vrees ik, ik wil bij hogere EPEX prijzen > 3 cent toch echt gewoon liever met 17 kW kunnen terugleveren....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7DzYfqhHK-uzX6mQ1xQ1hIBsWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSt4p3XpfP760M8KGtTLUvzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2vZUeWYTEfnoNmUOc9nbQzX-G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfNEwuAgb7jf282eTKGuDcD1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSX-fqKE48fJEZtWvrS1DEIEDBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nuXB6NPJEcXfCoduyVPtuP1U.png?f=fotoalbum_large

Dit al eerder bij Don neergelegd, maar tot nu toe is dit afgewimpeld. Toch maar weer eens proberen om in de telefoon te klimmen vandaag....

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:45

The Legend

*Plop*

jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:06:
Hier vannacht de accu van de auto leeg, dus dacht even lekker goedkoop laden. Helaas blijven de instellingen van het EMS de boel tegenwerken, de GRID aansluiting is gelimiteerd op 12 kW. Daardoor de auto wel vol, maar de batterij niet vol en vanochtend weer een activatie om 8:00 tegen dure prijzen. Het zou toch fijn zijn als de prijs zo laag is dat de GRID aansluiting volledig wordt benut ipv maar voor 70%, vrij waardeloos zo, van een 3x25A aansluiting naar een 3x16A aansluiting effectief. Dit wordt straks ook nog een probleem bij terugleveren vrees ik, ik wil bij hogere EPEX prijzen > 3 cent toch echt gewoon liever met 17 kW kunnen terugleveren....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit al eerder bij Don neergelegd, maar tot nu toe is dit afgewimpeld. Toch maar weer eens proberen om in de telefoon te klimmen vandaag....
Ik zie wat je bedoelt, maar die activatie om 7-8 uur kan toch ook gewoon een gunstig balans-piekje zijn? Als die nodig was om de batterij ‘vol’ te krijgen, dan zou dit toch veel langer zijn?

Ik was vooraf een beetje huiverig voor een accu die snel leeg zou zijn en dan maar sporadisch zou worden bijgeladen, maar daar is hier geen sprake van.

Ik ben toch malle pietje niet!

• jeeedeee
@The Legend maar het probleem bij BE is dat ze vergelijken met de EPEX prijs, en ja die is nu 3 cent lager dan de EPEX prijs en relatief voordelig, maar ik had liever vannacht gewoon meer geladen tegen een prijs van 0 cent ipv een prijs van 6 cent nu.... Hij moet kunnen knallen bij prijzen van 0 cent, en niet zoals vannacht mijn netaansluiting maar voor 12 kW gebruiken, en zelfs dat maar in de helft van de tijd... Omdat in de eerste 7 minuten van elk kwartier er niks van het net wordt geladen. Met eigen aansturing en zonder de limiet, had ik in de afgelopen nacht ruim 100 kW kunnen laden tegen voordelige EPEX prijzen... De accu gaat nu laden omdat de prijs 3 cent goedkoper is, nou hij zit voor 55% vol... dat is wat mij betreft vol genoeg, en zou ook vannacht wel weer kunnen wanneer de stroomprijzen voordelig zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dptf9amGGdlIsOtvAtAanjHPEAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WlJbyvlZsiVP7kI8keP6UuL2.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
Is het niet zo dat het nu nog niet perfect is, de leer curve nu is ingezet?

Dit zijn wel uitermate interessante bevindingen,,,,,, Benieuwd wat de reactie van BE is. Don antwoord altijd, is druk, kan soms wat langer duren.

Ik heb weken dat ik 70 kWh per dag in de auto gooi, soms in de ochtend, en dan thuiskomst nog een keer..... Die is echt wel essentieel voor mij.
Ook weken met geen laad cycli ;)

19230 WP Sunpower (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ibak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:15:
[...]

Paars is de 48kw batterij (705 br 520 diep 800hoog) en de Deye (422 br 658 hoog 254 diep)
Rose is een extra module voor later die is 260 hoog.
Oranje zijn de schakelaars die ik op de foto van anderen zag zitten en plek van een evt noodstroom kastje.
Of ze blij zijn of juist niet met mijn kabelgoot van de hornbach gaan we zien, het lijkt mij daardoor wel netjes te worden..
Welke kabelgoot heb je precies? Het lijkt mij ook wel handig om dit alvast voor ze voor te bereiden.

Van klussen krijg je grijze haren

• Yaay
  • Niet online
jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:48:
@The Legend maar het probleem bij BE is dat ze vergelijken met de EPEX prijs, en ja die is nu 3 cent lager dan de EPEX prijs en relatief voordelig, maar ik had liever vannacht gewoon meer geladen tegen een prijs van 0 cent ipv een prijs van 6 cent nu.... Hij moet kunnen knallen bij prijzen van 0 cent, en niet zoals vannacht mijn netaansluiting maar voor 12 kW gebruiken, en zelfs dat maar in de helft van de tijd... Omdat in de eerste 7 minuten van elk kwartier er niks van het net wordt geladen. Met eigen aansturing en zonder de limiet, had ik in de afgelopen nacht ruim 100 kW kunnen laden tegen voordelige EPEX prijzen... De accu gaat nu laden omdat de prijs 3 cent goedkoper is, nou hij zit voor 55% vol... dat is wat mij betreft vol genoeg, en zou ook vannacht wel weer kunnen wanneer de stroomprijzen voordelig zijn

[Afbeelding]
Eens dat de netaansluiting veel efficienter gebruikt kan worden, ik had een automation in HomeAssistant draaien die de EV ging laden op het moment dat er een activatie was. Volgens mij trok ik voorheen wel 17KW uit het net (ook al flipperde dit wel een beetje door de load balancing) maar het lijkt er nu op dat de activatie onderbroken en de batterij van stroom importeren overschakelt op leveren (richting de auto).

Mogelijk heeft dit iets te maken met de testen die afgelopen week hebben plaatsgevonden? Ik kan me voorstellen dat Balans aan Tennet moet kunnen aantonen een bepaald vermogen te kunnen vragen/leveren, daar zal mogelijk wat marge in zitten maar alle huisgebruikers bovenop de 12kw kunnen natuurlijk wel een behoorlijke impact hebben op het totaal .
Anderzijds, zul je dit met PV levering (tenzij aan de Deye gekoppeld) ook hebben, als mijn PV 5KW levert, dan kan de batterij bij een actievatie nog maar maximaal 7KW opnemen.

• ibak
fenrir schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:02:
[...]

Welke kabelgoot heb je precies? Het lijkt mij ook wel handig om dit alvast voor ze voor te bereiden.
Bij de hornbach gekocht.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe limiteren ze je aansluiting tot 11kW? Je kan toch tot 17kW uit je hoofdaansluiting trekken (en misschien zelfs nog 11kW uit je Deye)?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:27:
[...]

D'r gebeurt bitter weinig momenteel. De verschillen zijn gewoon extreem klein, uitzonderingen daar gelaten.
Wat ik uit de communicatie begrijp is dat juist daarom ook BE geen energie (ha) in die methode wil steken (alhoewel ik denk dat we tot die tijd nog best wat laten liggen) en zich helemaal focust op aFRR en balansdiensten met Tennet.
Er gebeurt wel íets...
paQ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:45:
[...]

daar staat:

Stroom voordeel is € 5,695
- je hebt 5,695 'verdiend' omdat we goedkoop hebben geladen en duur hebben verkocht
Dit soort bedragen moet je dan toch ook als vermindering op je maandelijkse stroomnota zien?

• paQ
jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:48:

[Afbeelding]
Dat zijn zaken die straks meer gepland kunnen worden begreep ik, want op de aFRR schijnt het net allemaal anders te gaan.
Tot die tijd zou je ook met dergelijke lage tarieven (onbalans) gewoon je EVlader kunnen laten doorgaan op vol vermogen tussen de activaties door toch?

Ik heb de auto gewoon vannacht met EPEX prijzen aan de SAP geladen, en de EMS niet in de weg gezeten.
Volle accu + volle auto. En dan zal ik in de auto hier en daart 2 cent 'teveel' hebben betaald, maar er zijn net zo goed piekjes boven de epexprijs gekomen, dus het vlakt elkaar best wel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbgWys_y4cPTIUWHJzFnn8v_iXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kMNUbh5F2kBnrMZdisGGpQDu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj4eF4I3X3fpkgLVJgdK_G3HY0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uw51IqJq2k1uIEOnV5lPdWf5.png?f=fotoalbum_large

Als ik dat zo eens naast elkaar leg, dan denk ik dat ik beter af ben geweest met laden op EPEX prijzen.
Gewoon vanwege het ontbreken van de grilligheid, en sowieso de dubbele conversie voor alles wat je weer uit je accu moet halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuk6xN5dzY9-jbweC-Nc3paUY2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3L5X6mNGzu4TQehxXjLfvKy.png?f=fotoalbum_large

70 kWh voor 11 euro 8)7 (3,5ct/km, 3,8ct/km na conversie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3x63Iw2PxW4oD1j3zCt93wgrpjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YV6BIsvw4BFlQPLnv5G2t9v.png?f=fotoalbum_large

Dat is 7% verlies overigens.
Ik probeer daarom alleen al zoveel mogelijk te voorkomen dat het de BE accu in moet, daar weer uit, en dan opnieuw de EV in ;w

• KoningSlakkie
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:35:
[...]

Hoe limiteren ze je aansluiting tot 11kW? Je kan toch tot 17kW uit je hoofdaansluiting trekken (en misschien zelfs nog 11kW uit je Deye)?
Ze limiteren de laadsnelheid op de Deye en gaan soms zelfs ontladen (bij hoog thuis verbruik) waardoor de import vermogen altijd op 12kW blijft hangen. Dus maakt bijna niet uit wat je doet, het blijft hangen op 12 kW import.

Ik zit na te denken om de Loadbalancing uit te zetten in de Peblar en dit evt via EVCC te doen. Tijdens een activatie weigert de Peblar te beginnen met laden vanwege de grid-limiet (die ingesteld staat op 25A limiet). En ik wil de EV-lader voorrang geven ipv de thuisaccu. De thuisaccu knijpt toch wel af als de auto gaat laden.

In de eerste instantie dacht ik even om helemaal zonder loadbalancing te laten werken, want de Deye functioneert eigenlijk toch als peakshaver.

Ik kan nu eigenlijk niet mee laden met de activaties van de thuisaccu, ik moet wachten totdat de piek tijdelijk even daalt dat er even ruimte is om op te starten. Daarna verschuift het vermogen wel richting de EV.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:37:
[...]

Er gebeurt wel íets...

[...]

Dit soort bedragen moet je dan toch ook als vermindering op je maandelijkse stroomnota zien?
Ja dat is 1 regel (opgeteld)

• paQ
KoningSlakkie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:43:
[...]

Ze limiteren de laadsnelheid op de Deye en gaan soms zelfs ontladen waardoor de import vermogen altijd op 12kW blijft hangen. Dus maakt bijna niet uit wat je doet, het blijft hangen op 12 kW import.

Ik zit na te denken om de Loadbalancing uit te zetten in de Peblar en dit evt via EVCC te doen. Tijdens een activatie weigert de Peblar te beginnen met laden vanwege de grid-limiet (die ingesteld staat op 25A limiet). En ik wil de EV-lader voorrang geven ipv de thuisaccu. De thuisaccu knijpt toch wel af als de auto gaat laden.

In de eerste instantie dacht ik even om helemaal zonder loadbalancing te laten werken, want de Deye functioneert eigenlijk toch als peakshaver.

Ik kan nu eigenlijk niet mee laden met de activaties van de thuisaccu, ik moet wachten totdat de piek tijdelijk even daalt dat er even ruimte is om op te starten. Daarna verschuift het vermogen wel richting de EV.
Kun je niet de loadbalancing van de Peblar weglaten en puur zelf aansturen middels HA bijv?
Op die manier kan ik toch prima meeliften / laden op elke EMS activatie, en zelf bepalen hoeveel daarvan de BE accu in gaat en hoeveel de auto.
De EMS 'peakshavet' dan idd toch vanzelf, maar als het moet laad ik dan ook gewoon tegen 3x20A bijv.
Activatie voorbij > terug naar 8A (ik noem maar een waarde), en repeat.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:47
[...]

Tijdens een activatie weigert de Peblar te beginnen met laden vanwege de grid-limiet (die ingesteld staat op 25A limiet).
Ik ben benieuwd hoe dat bij ons gaat zijn. Heb hier een Zappi hangen en twee EV’s. De Kia kan prima omgaan met stoppen/starten van laden als de kabel ingeplugd zit. De Opel, die wij nog een anderhalf jaar moeten rijden, heeft daar wat meer last van. Die stopt gewoon het gehele laadproces als het laden onderbroken wordt en gaat niet verder voordat de kabel er uit en is gaat.. Frans 8)7

• paQ
Source90 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:47:
[...]
Die stopt gewoon het gehele laadproces als het laden onderbroken wordt en gaat niet verder voordat de kabel er uit en is gaat.. Frans 8)7
Kun je nergens instellen wat ie moet doen zodra er een aansluiting is?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:43:
[...]

Ja dat is 1 regel (opgeteld)
Ik pak even de rekening van @0xygen500, hier een paar dagen geleden gepost. Welke regel is dat precies? Dit gaat over een periode van een maand, ik neem aan dat er in heel die maand wel één moment was dat er iets verdiend werd aan 'de handel'?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nRJPVt5sgoXINpUEsW36E6UfHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZwBOTDFSm4DVhuYpgZMXmcF.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ze limiteren de laadsnelheid op de Deye en gaan soms zelfs ontladen (bij hoog thuis verbruik) waardoor de import vermogen altijd op 12kW blijft hangen. Dus maakt bijna niet uit wat je doet, het blijft hangen op 12 kW import.
Dus het EMS krijgt vanuit BE de opdracht 'Neem 11kW van het net af', en gaat dat doen door te kijken wat je huidige belasting is ipv door de batterij tot max 11 kW te vullen?

Met als gevolg dat als je huidige belasting 13kW is (auto is aan het laden plus een beetje thuisgebruik), de batterij 11kW gaat ontladen en je 2kW van het net pakt?

• KoningSlakkie
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:46:
[...]

Kun je niet de loadbalancing van de Peblar weglaten en puur zelf aansturen middels HA bijv?
Op die manier kan ik toch prima meeliften / laden op elke EMS activatie, en zelf bepalen hoeveel daarvan de BE accu in gaat en hoeveel de auto.
De EMS 'peakshavet' dan idd toch vanzelf, maar als het moet laad ik dan ook gewoon tegen 3x20A bijv.
Activatie voorbij > terug naar 8A (ik noem maar een waarde), en repeat.
Okay dan ben ik niet niet helemaal gek aan het doen. Want ik zit even hard op na te denken wat het risico is als ik toch helemaal zonder peakshaving doe. Een accu moet dan helemaal leeg zijn en nog een flink huisverbruik dat de zekering af gaat. Kans acht ik zeer klein maar niet onmogelijk.

Ik ga het proberen, de Peblar loopt te vaak moeilijk te doen terwijl het niet hoeft. Ik ga nog wel wat HA regeltjes toevoegen voor het geval dat inderdaad.
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:54:
[...]

Dus het EMS krijgt vanuit BE de opdracht 'Neem 11kW van het net af', en gaat dat doen door te kijken wat je huidige belasting is ipv door de batterij tot max 11 kW te vullen?

Met als gevolg dat als je huidige belasting 13kW is (auto is aan het laden plus een beetje thuisgebruik), de batterij 11kW gaat ontladen en je 2kW van het net pakt?
Zoals ik het heb kunnen volgen:

Verschillende scenario's bij activatie:

Zonder verbruik
  • Accu = 12 kW import
  • Huis = 0 import
Grid = 12 kW import

Bij EV-laden
  • EV-lader = 11 kW import
  • Huis = 0 kW import
  • Accu = 1 kW import
Grid = 12 kW import

Bij EV-laden + Hoog verbruiker in huis
  • EV-lader = 11 kW import
  • Huis = 5 kW import
  • Accu = 4 kW ontladen
Grid = 12 kW import

[ Voor 34% gewijzigd door KoningSlakkie op 19-12-2025 11:04 ]

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:51:
[...]

Ik pak even de rekening van @0xygen500, hier een paar dagen geleden gepost. Welke regel is dat precies? Dit gaat over een periode van een maand, ik neem aan dat er in heel die maand wel één moment was dat er iets verdiend werd aan 'de handel'?
[Afbeelding]
Naar ik aanneem dit stukje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmNx3_G4b736aE_wtekUVzxe3zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzQi8NuXJ9kUQmtpDP0ajgmF.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij staat hier
regel 1. Afname tegen geldende tarief
regel 2, Verrekening van de onbalanstarieven

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:54:
[...]

Wanneer de EMS met 3x17A gaat importeren, blijft er nog altijd 3 x 8A over.
Is die peblar dan zo 'streng' en stelt: "OE 3 x 17A :o We gaan even uit"?
@KoningSlakkie

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:56:
[...]

Naar ik aanneem dit stukje
[Afbeelding]
Volgens mij staat hier
regel 1. Afname tegen geldende tarief
regel 2, Verrekening van de onbalanstarieven
Ik proef toch enige voorbehoud bij je :+

Die netcorrectie van € 35,44 zou dan het 30% resultaat zijn van de handel? Ik begrijp dan niet waarom er 805kWh staat, dat is het totale verbruik van die maand en kan nooit het aantal kWh van de handel zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GmBtzSbF/screenshot-468.png

Aan het einde van het Settlementsjaar (geen idee of dat einde kalenderjaar is) wordt dus pas bepaald wat het echte verbruik is geweest. Zoals ik artikel 4.4 lees komt er dan nog een verrekening van alle in dat jaar verbruikte energie tegen het goedkoopste dynamische tarief?

• KoningSlakkie
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:58:
[...]

Wanneer de EMS met 3x17A gaat importeren, blijft er nog altijd 3 x 8A over.
Is die peblar dan zo 'streng' en stelt: "OE 3 x 17A :o We gaan even uit"?
@KoningSlakkie
Ja de Peblar is erg streng, het is niet zozeer dat de Peblar stopt met laden als de Peblar al opgestart is met laden. Want de deye volgt dus geeft netjes voorrang. Het is meer dat de Peblar gewoon weigert op te starten als deze nog uit staat als de Deye al aan het laden is bij activatie op vol 12 kW. Dus ik kan niet eens mee liften met de activatie als ik die begin te meten op de Grid.

• Source90
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:51:
[...]

Kun je nergens instellen wat ie moet doen zodra er een aansluiting is?
Haha, nee. Ik kan niet eens instellen wat er op mijn dashboard wordt weergegeven.
Meest luxe uitvoering, maar meest basic menu dat ik ooit heb gezien (zeker voor een 2021 wagen).

Is een auto voor erbij en mevrouw des huizes is er blij mee, maar ik ben blij als hij er uit is in 2027.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 19-12-2025 11:16 ]

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:03:
[...]

Ik proef toch enige voorbehoud bij je :+

Die netcorrectie van € 35,44 zou dan het 30% resultaat zijn van de handel? Ik begrijp dan niet waarom er 805kWh staat, dat is het totale verbruik van die maand en kan nooit het aantal kWh van de handel zijn.

[Afbeelding]

Aan het einde van het Settlementsjaar (geen idee of dat einde kalenderjaar is) wordt dus pas bepaald wat het echte verbruik is geweest. Zoals ik artikel 4.4 lees komt er dan nog een verrekening van alle in dat jaar verbruikte energie tegen het goedkoopste dynamische tarief?
Is die uitleg niet van het hele Tennet balanceer gebeuren?
De onbalanstarieven zijn toch gewoon 'direct'?

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:03:
[...]

Ja de Peblar is erg streng, het is niet zozeer dat de Peblar stopt met laden als de Peblar al opgestart is met laden. Want de deye volgt dus geeft netjes voorrang. Het is meer dat de Peblar gewoon weigert op te starten als deze nog uit staat als de Deye al aan het laden is bij activatie op vol 12 kW. Dus ik kan niet eens mee liften met de activatie als ik die begin te meten op de Grid.
Is het dan niet eigenlijk een Peblar probleem? Net zoals @paQ dacht ik altijd dat je zelf sowieso nog 6kW kan gebruiken van je grid als de Deye full load aan het laden is.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:05:
[...]

Is die uitleg niet van het hele Tennet balanceer gebeuren?
De onbalanstarieven zijn toch gewoon 'direct'?
Nee, er wordt geen onderscheid gemaakt in welke flexdienst ze gebruiken om inkomsten te genereren.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bvxtHFRK/screenshot-468.png

• paQ
KoningSlakkie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:03:
[...]

Hmm. Dan zou ik zeggen: loadbalancing uit, en dan zelf pushen onder welke omstandigheden hoeveel A laden.

Die Peblar heeft maanden lang in mijn online winkelmandje gezeten, maar ik ben precies voor dat soort dingen altijd een beetje huiverig. Elke laadpaal implementeert zo zijn eigen slimmigheden die mij wel eens in de weg zouden kunnen zitten.
Heb puur op de gok een 32A TUYA lader gekocht zonder slimmigheden voor 209 euro, onder het motto "Ik kan me hier geen buil aan vallen". Maar kan het ding wel per 1A (per fase) instellen en hij reageert razend snel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpO_EX1d28aqzVc3c0ajAC5j2Wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuwqdgrWeWmT5NhLGyKIbLT2.jpg?f=fotoalbum_large
En ja, ik ben afhankelijk van correcte metingen en doorgifte via mijn wifi netwerk en überhaupt de werking van mijn HA server. In het ergste geval klapt de boel eruit, en schakel ik de hoofdzekering weer in :+

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 19-12-2025 11:10 ]

• 0xygen500
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:07:
[...]

Nee, er wordt geen onderscheid gemaakt in welke flexdienst ze gebruiken om inkomsten te genereren.
[Afbeelding]
Dan is 805 kWh wel het verschil tussen onbalans en EPEX. Er wordt naar mijn weten nooit geladen tegen EPEX prijzen, maar altijd op onbalansprijzen. Dus je hebt waar je op laadt (onbalans) en wat er eerst wordt afgerekend (EPEX). Beiden x je totale verbruik. Dan komt daar een verschil uit en dat betaal je meer of minder.

• paQ
@Wolly Bij mij komt die regel anders zeer dicht in de buurt van het bedrag dat in het dashboard als behaald voordeel / uit te betalen staat.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 19-12-2025 11:12 ]

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:12:
@Wolly Bij mij komt die regel anders zeer dicht in de buurt van het bedrag dat in het dashboard als behaald voordeel / uit te betalen staat.
Bij mij is november in het dashboard 26,34 euro. Ik vertrouw het dashboard niet 100%, daar zitten ook 0 dagen tussen.

• paQ
0xygen500 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:18:
[...]

Bij mij is november in het dashboard 26,34 euro. Ik vertrouw het dashboard niet 100%, daar zitten ook 0 dagen tussen.
Dat
Dus daarom verwacht ik dat het wel die regel 'behelst' zogezegd :+

Alsof energierekeningen nog niet complex genoeg waren....

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:11:
[...]

Dan is 805 kWh wel het verschil tussen onbalans en EPEX. Er wordt naar mijn weten nooit geladen tegen EPEX prijzen, maar altijd op onbalansprijzen. Dus je hebt waar je op laadt (onbalans) en wat er eerst wordt afgerekend (EPEX). Beiden x je totale verbruik. Dan komt daar een verschil uit en dat betaal je meer of minder.
Ik ben nog ontdekkende (samen met jullie) hoe de berekening precies werkt :+

Maar die 805kWh is dus wat is geladen en daaropvolgend ook verbruikt door jou?
Waar zit het stukje handel dan in de rekening, dus laden en later duur terugverkopen met 30% van de opbrengst voor de klant?

• 0xygen500
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:19:
[...]

Waar zit het stukje handel dan in de rekening, dus laden en later duur terugverkopen met 30% van de opbrengst voor de klant?
Nog in de toekomst. Ik heb 1x ee n deal resultaat gehad. Daarvan was het klantgedeelte 0,34 euro :+

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:19:
[...]

nergens

Die 30% is wat wij krijgen van de verdiensten van wat BE krijgt voor het ter beschikking hebben en stellen van energie download en upload.

• jeeedeee
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:38:
[...]

Dat zijn zaken die straks meer gepland kunnen worden begreep ik, want op de aFRR schijnt het net allemaal anders te gaan.
Tot die tijd zou je ook met dergelijke lage tarieven (onbalans) gewoon je EVlader kunnen laten doorgaan op vol vermogen tussen de activaties door toch?
Dat heb ik vannacht gedaan, Zappi op Boost, en dat patroon zie je hierboven dan ook terug. De helft van de tijd 12 kW netafname(bij een activatie), waarbij 1 kW de accu in gaat. De andere helft van de tijd 0 kW netafname, waarbij 11 kW uit de accu naar de andere accu(auto) gaat... Het liefst zou ik een mogelijkheid hebben om te forceren dat die 11 kW gewoon altijd tegen onbalansprijzen direct vanuit het net naar de auto wordt geladen.. Maar het zou in elk geval zo moeten werken, dat bij een activatie bij een dergelijk goedkope prijs de Deye niet de netafname capt op 12 kW...

@Wolly ze cappen niet zozeer de netaansluiting, maar wel de hoeveelheid die de Deye afneemt vanuit het grid, bij mijn activaties heb ik zodoende maar 1 kW over voor de Deye, waardoor hij dus eigenlijk alleen maar ontlaad bij dit soort goedkope momenten

• KoningSlakkie
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:05:
[...]

Is het dan niet eigenlijk een Peblar probleem? Net zoals @paQ dacht ik altijd dat je zelf sowieso nog 6kW kan gebruiken van je grid als de Deye full load aan het laden is.
Nou er zijn twee zaken hier. De Deye houd grid verbruik gewoon maximaal op 12 kW door zelf te moduleren. Dus mij lukt het niet om meer dan 12 kW te gebruiken op de hoofdmeter. Want de Deye gaat gewoon omlaag in laadvermogen als de warmtepomp draait en een oven aangezet wordt.

Het feit dat de Peblar niet wilt opstart is een Peblar loadbalancing probleem. Die vindt dat er ruimte over moet blijven, 12 kW lijkt net de grens te zijn. Want bij 11 kW grid verbruik, wilt de Peblar net wel starten.

• paQ
jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:22:
[...]

Dat heb ik vannacht gedaan, Zappi op Boost, en dat patroon zie je hierboven dan ook terug. De helft van de tijd 12 kW netafname(bij een activatie), waarbij 1 kW de accu in gaat. De andere helft van de tijd 0 kW netafname, waarbij 11 kW uit de accu naar de andere accu(auto) gaat... Het liefst zou ik een mogelijkheid hebben om te forceren dat die 11 kW gewoon altijd tegen onbalansprijzen direct vanuit het net naar de auto wordt geladen.. Maar het zou in elk geval zo moeten werken, dat bij een activatie bij een dergelijk goedkope prijs de Deye niet de netafname capt op 12 kW...

@Wolly ze cappen niet zozeer de netaansluiting, maar wel de hoeveelheid die de Deye afneemt vanuit het grid, bij mijn activaties heb ik zodoende maar 1 kW over voor de Deye, waardoor hij dus eigenlijk alleen maar ontlaad bij dit soort goedkope momenten
Dan kun je dus ook stellen: Bij activatie je lader op 20A zetten (bijv), en na activatie terug naar 6A voor x minuten, wachtend op de volgende.
Of bedoel je dan dat je de overige 3 x 3A dan uit je BE accu komen?

edit:
Ja ik snap nu wat je bedoelt idd.
Je kunt niet dwingen meer dan wat de Deye aan signaal geeft in de activatie rechtstreeks van de grid te pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 19-12-2025 11:29 ]

• paQ
KoningSlakkie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:25:
[...]

Het feit dat de Peblar niet wilt opstart is een Peblar loadbalancing probleem. Die vindt dat er ruimte over moet blijven, 12 kW lijkt net de grens te zijn. Want bij 11 kW grid verbruik, wilt de Peblar net wel starten.
Da's wel... heel streng idd. Maar ook niet voorzien op een accu installatie natuurlijk die alles tot 12kW zo even afvangt voor je.

• paQ
Ik zit het nog eens door te rekenen allemaal.
Het EV laden vanuit de BE accu zou me grofweg 20% aan conversieverlies kosten. Dat heb ik me niet eerder gerealiseerd dat het zoveel zou zijn.
Als ik het voorbeeld van vanochtend pak, dan heb ik 65 kWh in de auto gestopt. Daarvoor is 70 kWh door de MID meter vanaf de SAP gekomen. Dat is dus 7% verlies.
Ik zit grosso modo met de BE accu op RTE 87.
Als ik dat terugreken dan zou ik voor die 65 kWh die in de auto zijn beland, ca 80 kWh in de BE accu moeten stoppen :X

Ergo, zomaar energie overhevelen van de BE accu je EV in, levert behoorlijke verliezen op.

Meeliften op een activatie is dat waar de verliezen zoveel mogelijk beperkt blijven, maar activaties van 7 minuten gaat een keer slijtage in relais geven denk ik, en in de winter zal de EV het ook niet heel prettig vinden lijkt me. (steeds aan/uit)

Ik had begrepen van Don dat 'straks' de activaties langer worden, ca 15 min. Dat scheelt al de helft natuurlijk. Alleen om schakelen te voorkomen zul je traag moeten doorladen (3x6A minimum) voor x minuten, en die komen dan uit de accu met uiteindelijk dus 20% conversieverlies.

• jeeedeee
@paQ ik denk dat er niet veel mensen zijn die een laadpaal qua vermogen kunnen terugschroeven. Dus ja, dan moet je eigenlijk minder gaan laden per nacht als je ook de balans energie accu vol wil hebben. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je per uur maar zo'n 4 kWh afname kan hebben op deze manier (70%*50%*17 kWh)....

Ik zie al een groter probleem aankomen, en dat is als we straks willen gaan terugleveren. Ook bij het ontladen is er volgens mij deze limiet van 12 kW, oftewel je kan maar de helft van de tijd 70% van je aansluiting terugleveren. De andere helft van de tijd gaat de Deye zoveel mogelijk bijladen in de accu, want er is geen activatie.... krijg dan maar eens die 100 -120 kWh opwek wegwerken van 1 dag....

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:49:
Ik zit het nog eens door te rekenen allemaal.
Het EV laden vanuit de BE accu zou me grofweg 20% aan conversieverlies kosten. Dat heb ik me niet eerder gerealiseerd dat het zoveel zou zijn.
Als ik het voorbeeld van vanochtend pak, dan heb ik 65 kWh in de auto gestopt. Daarvoor is 70 kWh door de MID meter vanaf de SAP gekomen. Dat is dus 7% verlies.
Ik zit grosso modo met de BE accu op RTE 87.
Als ik dat terugreken dan zou ik voor die 65 kWh die in de auto zijn beland, ca 80 kWh in de BE accu moeten stoppen :X

Ergo, zomaar energie overhevelen van de BE accu je EV in, levert behoorlijke verliezen op.

Meeliften op een activatie is dat waar de verliezen zoveel mogelijk beperkt blijven, maar activaties van 7 minuten gaat een keer slijtage in relais geven denk ik, en in de winter zal de EV het ook niet heel prettig vinden lijkt me. (steeds aan/uit)

Ik had begrepen van Don dat 'straks' de activaties langer worden, ca 15 min. Dat scheelt al de helft natuurlijk. Alleen om schakelen te voorkomen zul je traag moeten doorladen (3x6A minimum) voor x minuten, en die komen dan uit de accu met uiteindelijk dus 20% conversieverlies.
Het is inderdaad erg vervelend dat er zoveel stroom verloren gaat bij het auto laden. Niet alleen uit kostenoverweging maar erg milieubewust is het natuurlijk ook niet.
Maar welk relais bedoel je precies? De magneetschakelaar in de laadpaal? Die kost maar twee tientjes.

En volgens mij, als ik de laadstroom via de api van de auto regel, blijft dat relais gewoon ingeschakeld.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:56:
[...]

Het is inderdaad erg vervelend dat er zoveel stroom verloren gaat bij het auto laden. Niet alleen uit kostenoverweging maar erg milieubewust is het natuurlijk ook niet.
Maar welk relais bedoel je precies? De magneetschakelaar in de laadpaal? Die kost maar twee tientjes.

En volgens mij, als ik de laadstroom via de api van de auto regel, blijft dat relais gewoon ingeschakeld.
Ik bedoel idd de relais in de paal.
Vermogen sturen via de auto duurt echt veel te lang. (Cloud communicatie bedoel ik)

Ik zou eens moeten kijken of het relais aan blijft als ik het laden pauzeer.

Via SAP overigens een non-issue natuurlijk, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de uitwerking van verschillende methodes. En wat er zometeen met overschot precies gaat gebeuren moeten we dan maar zien :+

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 19-12-2025 12:01 ]

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-01 16:40
Betekent dit hele verhaal ook dat als je off-grid hebt, dat je nooit meer dan 12kW vermogen kunt afnemen in totaal, omdat al het vermogen altijd door de Deye gaat, en de LOAD gelimiteerd is op 12kW? En dat je dus de extra 5 kW eigenlijk nooit meer kunt gebruiken?

• paQ
QuarkuS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:20:
Betekent dit hele verhaal ook dat als je off-grid hebt, dat je nooit meer dan 12kW vermogen kunt afnemen in totaal, omdat al het vermogen altijd door de Deye gaat, en de LOAD gelimiteerd is op 12kW? En dat je dus de extra 5 kW eigenlijk nooit meer kunt gebruiken?
Er is niet zozeer een limiet.
Alles wat de Deye niet aan je kan leveren, zal je uit de Grid trekken.

Met EV laden is het alleen anders, omdat bij een activatie er uit de grid komt wat de EMS aan vermogen initieert, meestal 12 kW. Als je meer vraagt zal dat uit de accu komen. Dan zijn de rollen omgekeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 19-12-2025 12:24 ]

• blue eyes
Voor mij, lease rijder, krijg ik alleen de kWh vergoed die via de laadpaal naar de auto zijn gegaan; de extra, misschien zelfs onnodige verliezen, komen van de accu, niet via de laadpaal meter.
Kan een dingetje zijn even in de gaten houden.

Mbt auto - ik kan mijn auto, Polestar 2, een maximum instellen. Dit is altijd minimaal 6A, watt ongeveer 4000 Watt is. Maximum van de auto is 32A, maar dat is theorie, de max hier thuis is 16A.
Op 16A wordt er 11000 geleverd, hiermee heb ik max 7 uur nodig om de auto vol te krijgen - en dat heb ik echt nodig per dag.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ibak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:27:
[...]

Bij de hornbach gekocht.
Ze hebben 29 verschillende kabelgoten van 2 meter lang bij Hornbach, wat is de hoogte en dikte van de kabelgoot die je hebt gebruikt?

Is het een Attema K40, een Roth Lange 60x40 , 60x150 of misschien een 110x60?

Van klussen krijg je grijze haren

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-01 16:40
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:23:
[...]

Er is niet zozeer een limiet.
Alles wat de Deye niet aan je kan leveren, zal je uit de Grid trekken.
Het hele idee van de off-grid is toch dat de Deye altijd al het vermogen levert? De grid loopt door de Deye heen. Ik kan dus niet extra van het grid halen, zonder dat het door de Deye heen gaat.

• jeeedeee
QuarkuS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:12:
[...]

Het hele idee van de off-grid is toch dat de Deye altijd al het vermogen levert? De grid loopt door de Deye heen. Ik kan dus niet extra van het grid halen, zonder dat het door de Deye heen gaat.
Klopt dat is de AC pass through van max 3x45A. Echter gaat het meer door de Deye heen, dan dat de Deye het levert. https://www.facebook.com/...0/posts/1365894198114378/

• paQ
QuarkuS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:12:
[...]

Daar overvraag je me, maar dat zou betekenen dat er max 12kW aan stroom aan je verbruikers geleverd kan worden?

• paQ
jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:18:
[...]

Klopt dat is de AC pass through van max 3x45A. Echter gaat het meer door de Deye heen, dan dat de Deye het levert. https://www.facebook.com/...0/posts/1365894198114378/
ik dacht al.. rare beperking laat je anders installeren :P

• ibak
fenrir schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:52:
[...]

Ze hebben 29 verschillende kabelgoten van 2 meter lang bij Hornbach, wat is de hoogte en dikte van de kabelgoot die je hebt gebruikt?

Is het een Attema K40, een Roth Lange 60x40 , 60x150 of misschien een 110x60?
Even gemeten voor je het is een roth lange 60x40.
Ik heb geen offgrid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gkssEeGlsX_b15QP2Ps2d4vXG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHU6uG9lYYLDrQi29lSJlJDn.jpg?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
Inmiddels alweer terugkoppeling gekregen van Don, dat gaat toch altijd zo snel :) Bij mij iedereen is een fix uitgerold waarbij de instelling nu naar 16 kW gezet, dus dat gaan we dan maar even testen...

Als straks de handelsmodus naar aFFR gaat, worden ook de beperkingen opgeheven en wordt het makkelijker om gedurende de hele nacht door te laden. Dit omdat we nu op onbalans prijzen zitten, en dit straks dus veranderd... ben ook wel benieuwd welke prijzen we dan dus voor gaan aankopen dus dat ook maar even nagevraagd

[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 19-12-2025 15:50 ]

• Yaay
  • Niet online
jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:36:
Inmiddels alweer terugkoppeling gekregen van Don, dat gaat toch altijd zo snel :) Bij mij is de instelling nu naar 16 kW gezet, dus dat gaan we dan maar even testen...

Als straks de handelsmodus naar aFFR gaat, worden ook de beperkingen opgeheven en wordt het makkelijker om gedurende de hele nacht door te laden. Dit omdat we nu op onbalans prijzen zitten, en dit straks dus veranderd... ben ook wel benieuwd welke prijzen we dan dus voor gaan aankopen dus dat ook maar even nagevraagd
Super fijn dat je zo snel antwoord krijgt en dit terugkoppelt.
Lees ik in het 2e deel dat het dan ook mogelijk wordt direct vanuit het net te laden?

• 0xygen500
Inmiddels alweer terugkoppeling gekregen van Don, dat gaat toch altijd zo snel :) Bij mij is de instelling nu naar 16 kW gezet, dus dat gaan we dan maar even testen...

*gaat weer op zoek naar een api voor aFRR prijzen :9 *

• jeeedeee
Yaay schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:39:
[...]

Super fijn dat je zo snel antwoord krijgt en dit terugkoppelt.
Lees ik in het 2e deel dat het dan ook mogelijk wordt direct vanuit het net te laden?
Nee, dat bedoel ik zo niet, wat ik eruit begrijp is dat we straks niet meer de beperking hebben om maar de helft van de tijd de "netaansluiting te gebruiken". Waarschijnlijk gaan de activaties dan naar 15 minuten... of langer

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:43:
[...]

Nee, dat bedoel ik zo niet, wat ik eruit begrijp is dat we straks niet meer de beperking hebben om maar de helft van de tijd de "netaansluiting te gebruiken". Waarschijnlijk gaan de activaties dan naar 15 minuten... of langer
En de api die aangeeft waarop de laadpaal geactiveerd kan worden staat ook bij Don op roadmap.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:19:
[...]

ik dacht al.. rare beperking laat je anders installeren :P
Reden dat ze het met 10mm2 uitvoeren is dat er per fase 25A net + 27A accu (onevenwichtig, tot 6kW per fase) op gezet kan worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:59
Get!em schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:44:
[...]

En de api die aangeeft waarop de laadpaal geactiveerd kan worden staat ook bij Don op roadmap.
Dit zou een super feature zijn!!!

• KoningSlakkie
Inmiddels alweer terugkoppeling gekregen van Don, dat gaat toch altijd zo snel :) Bij mij iedereen is een fix uitgerold waarbij de instelling nu naar 16 kW gezet, dus dat gaan we dan maar even testen...

Grappig na heel deze discussie, zie ik nu dat er wel 16 kW wordt afgenomen :D

• jeeedeee
De fix naar 16 kW werkt hier goed, volgens Don is deze vandaag naar iedereen uitgerold. Had van mij nog wel wat hoger gemogen, maar dit komt al in de buurt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am5cEhyePeHdwwUd6yimcNaJUO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8soD6E673nDtDYYaL2tZeiX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door jeeedeee op 19-12-2025 17:31 ]

• paQ
kak.. nu moet ik mijn fasebewaking aanpassen 8)7

• blue eyes
Voor mij ruim afdoende, ik kom niet boven de 11kW voor de auto :P

• 0xygen500
Meer mensen die hier een correctiefactuur hebben ontvangen?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:15:
Meer mensen die hier een correctiefactuur hebben ontvangen?
1? Ik heb er 4 in de laatste 1,5 uur ontvangen, nog niet inhoudelijk bekeken.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:58:
Voor mij ruim afdoende, ik kom niet boven de 11kWh voor de auto :P
Da's dan een heel kleine auto(batterij) >:)
Je zal ongetwijfeld kWh en kW weer eens door elkaar gooien, maakt niet uit voor wie het verschil ook niet kent.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• 0xygen500
SlinkingAnt schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:19:
[...]

1? Ik heb er 4 in de laatste 1,5 uur ontvangen, nog niet inhoudelijk bekeken.
Gratis maand elektriciteit? 😂

• zunrob
0xygen500 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:38:
[...]

Gratis maand elektriciteit? 😂
Afrekening moet jaarlijks zijn en niet maandelijks. Dit is dus een correctie.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:45

The Legend

*Plop*

Herkent iemand dat de gegevens op de portal van Balans Stroom niet direct kloppen? Ik ben vanaf 16 december klant, maar volgens de portal heb ik al 409kWh verbruikt 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

• Yaay
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:32:
Herkent iemand dat de gegevens op de portal van Balans Stroom niet direct kloppen? Ik ben vanaf 16 december klant, maar volgens de portal heb ik al 409kWh verbruikt 8)7
Ja dat was mij ook opgevallen, ook de kWh prijzen lijken daar onjuist. Het bedrag wat voor november in rekening was gebracht is op het portaal ook veel hoger dan in de factuur (waar nu dus een credit voor ontvangen is).

• Yaay
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:53:
[...]

Afrekening moet jaarlijks zijn en niet maandelijks. Dit is dus een correctie.
Is dat zo? Dan zou balans stroom deze winter maanden een behoorlijk bedrag voorschieten, lijkt me een behoorlijk risico voor hen.

• Source90
Yaay schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:48:
[...]

Is dat zo? Dan zou balans stroom deze winter maanden een behoorlijk bedrag voorschieten, lijkt me een behoorlijk risico voor hen.
Dat doen toch alle energiemaatschappijen?

Bij mijn huidige maatschappij betalen wij €30/maand. De jaarrekening ontving ik in oktober.
Voor november, dus een nieuw energie jaar, sta ik "al" -251€ in de min (voor aftrek van termijnbedrag). Dat zal in januari/februari nog verder oplopen met een warmtepomp en 2 EV's.

In de maanden maart-september loopt dat wel weer recht (althans, zonder overstap naar BE zou dat zo zijn), ik heb nu nog een abonnement met salderen en geen terugleverboete.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 20-12-2025 10:19 ]

• 0xygen500
Source90 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:06:
[...]

Dat doen toch alle energiemaatschappijen?

Bij mijn huidige maatschappij betalen wij €30/maand. De jaarrekening ontving ik in oktober.
Voor november dus een nieuwe maand en ik sta "al" -251€ in de min (voor aftrek van termijnbedrag). Dat zal in januari/februari nog verder oplopen met een warmtepomp en 2 EV's.

In de maanden maart-september loopt dat wel weer recht (althans, zonder overstap naar BE zou dat zo zijn), ik heb nu nog een abonnement met salderen en geen terugleverboete.
Dat is niet altijd zo bij dynamisch contract aanbieders. Die willen nog wel eens je in rekening brengen wat je verbruikt hebt. Maandtarief is vooruit betalen en dan eind van de maand verschil met werkelijk plus nieuwe tarief betalen.

• zunrob
Yaay schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:48:
[...]

Yes, antwoord van Don. :)

• paQ
Kalenderjaarlijks neem ik aan.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:59
Iemand hier al eens een inhoudelijke reactie ontvangen mbt het aansluiten van een generator? Ik heb ze eens aangeschreven dat ik begin volgend jaar wat systeemtests wil doen, en daardoor vermoelijk een weekend "offline" ben, maar ik heb nog geen reactie ontvangen. Voornaamste is dat ik wil voorkomen dat het overkomt als bewust nonconform zijn met mijn aansluiting.

• ibak
scoobs schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:58:
Iemand hier al eens een inhoudelijke reactie ontvangen mbt het aansluiten van een generator? Ik heb ze eens aangeschreven dat ik begin volgend jaar wat systeemtests wil doen, en daardoor vermoelijk een weekend "offline" ben, maar ik heb nog geen reactie ontvangen. Voornaamste is dat ik wil voorkomen dat het overkomt als bewust nonconform zijn met mijn aansluiting.
Ik heb gevraagd om morgen alles uit te doen en de 5x6 kabel voor 5x10 te wisselen.
Dat was geen probleem omdat de TenneT tests nu even over zijn.
Vraag het dus voor jouw weekend ook gewoon even aan Don.
Pagina: 1 ... 34 ... 55 Laatste