Geen zorgen hij hangt met een soort greeplijst in een omgekeerde greeplijst dus die speling is normaal, de onderste dient eerder als borging maar hangen doet hij boven.Metalrick schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:23:
Ik kijk net naar de omvormer, krijg haast de indruk dat hij niet helemaal lekker vast in de muur zit. Onderaan zit hij strak op de muur, bovenin zit er een dikke cm tussen de montageplaat en de muur. Hebben anderen dit ook? Het is een betonnen muur.
[Afbeelding]
zit nu op 20%, kijken of die zo vol gooitpaQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:12:
Het lijkt erop dat de SOC op minimaal 20% wordt gehouden, klopt dat Don @Balans Energie ?
[Afbeelding]
Ik zit nog op 60% dus kan representatief voor de vollere kant dienen.
Had geluk dat de zon wat gevuld heeft 😊
Had geluk dat de zon wat gevuld heeft 😊
Als de muur zelf vlak is dan is de speling met de muurplaat niet normaal.ibak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:36:
[...]
Geen zorgen hij hangt met een soort greeplijst in een omgekeerde greeplijst dus die speling is normaal, de onderste dient eerder als borging maar hangen doet hij boven.
@Metalrick kan tegen midden boven van Deye drukken als aan beide zijde de spleet verdwijnt is het niet goed bevestigt.
Het zal niet de eerste zijn die ipv de meegeleverde keilbouten te gebruiken, op het idee komt om gewone S8 / S10 nylon pluggen te gebruiken die voor niet veel meer dan 10-15kg geschikt zijn en een pruts oplossing is.
De bovenste twee van de vier zijn het zwaarste belast door de hefboom werking.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Op het risico het antwoord te krijgen - ergens in de 59 pagina's te vinden
(en ja, ik ben al begonnen met lezen).
Zojuist de reservering gemaakt.
Ik heb 50 panelen, over 2 systemen. 1 SMA systeem (dom, 14 oost, 18 west) en 18 stuks (9 oost, 9 west) op een Enphase systeem.
Totale opwek voor 2025 YtD, 16000, verbruik 14000 (zal nog 2000 bijkomen voor NOV en DEC).
Op een of andere manier moest ik toch nog wat met de SMA, op nieuwe omvormer heb ik direct ook 32 panelen slim gemaakt.
De vraag.
Op zomerse dagen, komen niet vaak voor, ga ik richting de 120 kWh opbrengst. Derhalve nog steeds zeer veel teruglevering, tenzij panelen worden afgeschakeld.
Klopt dit, zijn er hier mensen met dergelijke grote opbrengsten? Ik had in 2024 al 133 dagen meer dan 48 kWh opbrengst, 54 dagen met met meer teruglevering dan 48 kWh (ik rij EV, 35.000 per jaar, 8-9000 kWh laden).
Is het daarom wellicht zinnig een extra accu aan te schaffen? (dan 91 en 23 dagen)
Of denk ik in de verkeerde richting?
Ik heb 50 panelen, over 2 systemen. 1 SMA systeem (dom, 14 oost, 18 west) en 18 stuks (9 oost, 9 west) op een Enphase systeem.
Totale opwek voor 2025 YtD, 16000, verbruik 14000 (zal nog 2000 bijkomen voor NOV en DEC).
Op een of andere manier moest ik toch nog wat met de SMA, op nieuwe omvormer heb ik direct ook 32 panelen slim gemaakt.
De vraag.
Op zomerse dagen, komen niet vaak voor, ga ik richting de 120 kWh opbrengst. Derhalve nog steeds zeer veel teruglevering, tenzij panelen worden afgeschakeld.
Klopt dit, zijn er hier mensen met dergelijke grote opbrengsten? Ik had in 2024 al 133 dagen meer dan 48 kWh opbrengst, 54 dagen met met meer teruglevering dan 48 kWh (ik rij EV, 35.000 per jaar, 8-9000 kWh laden).
Is het daarom wellicht zinnig een extra accu aan te schaffen? (dan 91 en 23 dagen)
[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 07-11-2025 22:43 ]
Wij wekken in de zomer 80 kWh op en denken nu idd erg aan een extra accu.blue eyes schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:40:
Op het risico het antwoord te krijgen - ergens in de 59 pagina's te vinden(en ja, ik ben al begonnen met lezen).
Op een of andere manier moest ik toch nog wat met de SMA, op deze omvormer heb direct ook 32 panelen slim gemaakt.
De vraag.
@blue eyes Je hoeft niet alles in accu op te slaan van de hele dag.
Over het algemeen is de dynamische prijs in de ochtend over ruim 3 jaar al tot 9-10uur gunstig genoeg om direct terug te leveren en zelfde voor de laatste uren na 19 uur.
PV van de SMA kan op beide MPPT's Deye, de ac-PV van Enphase kan op MI-ingang (ook bij stroomstoring beschikbaar)of als gridzijdig ac-PV.
PV geheel afschakelen met Deye is niet nodig door max sell power te sturen 0W als kwartier/uurprijs niet gunstig is. dan wordt PV gereduceerd naar wat op dat moment aan verbruik is.
Edit: Twee laatste grafieken, groen en zon boven de horizon is opslaan in de accu.
Zie mijn onderschrift
Over het algemeen is de dynamische prijs in de ochtend over ruim 3 jaar al tot 9-10uur gunstig genoeg om direct terug te leveren en zelfde voor de laatste uren na 19 uur.
PV van de SMA kan op beide MPPT's Deye, de ac-PV van Enphase kan op MI-ingang (ook bij stroomstoring beschikbaar)of als gridzijdig ac-PV.
PV geheel afschakelen met Deye is niet nodig door max sell power te sturen 0W als kwartier/uurprijs niet gunstig is. dan wordt PV gereduceerd naar wat op dat moment aan verbruik is.
Edit: Twee laatste grafieken, groen en zon boven de horizon is opslaan in de accu.
Zie mijn onderschrift
[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 07-11-2025 22:17 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nee toch niet. nu 7%0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:28:
[...]
zit nu op 20%, kijken of die zo vol gooit
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
er staat mij wat bij dat het in een van de stukken stond. Ik dacht tot 5%
oh interessant... nu 5% en nu pak ik gewoon netstroom0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:19:
[...]
er staat mij wat bij dat het in een van de stukken stond. Ik dacht tot 5%
:strip_exif()/f/image/HZj8WUpUJ3DR05tcn3f5uXJT.png?f=user_large)
status: idle
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 22:21 ]
SoC‑band 5 % – 100 % van bruikbare batterijcapaciteit, tenzij schriftelijk
anders overeengekomen. Wordt genoemd in 3rcwj Flex operator contract
ja, maar 16kW import, waarvan 12 voor inverter en de rest rechtstreeks is wel randje randje allemaal.0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:24:
SoC‑band 5 % – 100 % van bruikbare batterijcapaciteit, tenzij schriftelijk
(Wasmachine en droger draaien momenteel)
Qua wat je maximaal kan trekken uit het net bedoel je?paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:26:
[...]
ja, maar 16kW import, waarvan 12 voor inverter en de rest rechtstreeks is wel randje randje allemaal.
(Wasmachine en droger draaien momenteel)
De modbus meter ziet toch ook wat ik binnen haal nu0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:28:
[...]
Qua wat je maximaal kan trekken uit het net bedoel je?
3 x 24A is gewoon echt tegen de max aan. Waarom gaat het verbruik nu niet door de accu, dan wel schroeft ie het laadvermogen wat terug?
Ligt dat aan EMS? Dit is echt totaal niet mijn gebiedpaQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:30:
[...]
De modbus meter ziet toch ook wat ik binnen haal nu
3 x 24A is gewoon echt tegen de max aan. Waarom gaat het verbruik nu niet door de accu, dan wel schroeft ie het laadvermogen wat terug?
Ik hoop dat het EMS hier wel op in gaat spelen? Niet dat ie zomers in de ochtend vol gaat laden vervolgens in de middag vol zit en dat je dan pas je overschot gaat terugleveren...Domba schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:54:
@blue eyes Je hoeft niet alles in accu op te slaan van de hele dag.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
@blue eyes @Domba ik ben niet zeker of de 18 stuks wel op de Deye kunnen. De Deye heeft best wel lage max Vmpp, de SMA kan met meer overweg.
Ook is de tracker van Deye niet sterk en dat is juist waar SMA voor geroemd wordt
Ook is de tracker van Deye niet sterk en dat is juist waar SMA voor geroemd wordt
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik hoop dat @Balans Energie van solcast gebruik gaat maken. Dat lijkt de laatste paar dagen redelijk okay te voorspellen. Vandaag zat hij er naast (stevig in de richting van de 10 percentiel), maar bleef lang mistigSportmind schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:36:
[...]
Ik hoop dat het EMS hier wel op in gaat spelen? Niet dat ie zomers in de ochtend vol gaat laden vervolgens in de middag vol zit en dat je dan pas je overschot gaat terugleveren...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Don reageerde meteen (goed man).0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:31:
[...]
Ligt dat aan EMS? Dit is echt totaal niet mijn gebied
16kW is idd momenteel de max, dus het 'klopt' in zoverre.
Fijn om te zien dat de loadbalancing van de EV lader ook ingreep zoals verwacht
Die merkte dat 6A ook nog veel te veel was, dus die staat nu op pause, en pakt direct op zodra de Deye even stopt met laden.
en behaaglijk in de tuin kast met 8 graden buiten.
Ik ben benieuwd of trekvogels gaan overnachten op het dakje.
[ Voor 58% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 22:45 ]
Hangt van de panelen af wat de Voc is . op mppt-1 kunnen ook 2x 9 panelen.Ronald schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:37:
@blue eyes @Domba ik ben niet zeker of de 18 stuks wel op de Deye kunnen. De Deye heeft best wel lage max Vmpp, de SMA kan met meer overweg.
Kijk eens op touchscreen van Deye welke FW wordt gebruikt of in Advanced function 2 pagina's down of je onderaan al de MPPT-scan hebt. (Is vanaf FW115x)Ook is de tracker van Deye niet sterk en dat is juist waar SMA voor geroemd wordt
Tests tov van de oudere firmware was SMA beter, met I/V maximalisering optie (MPPT-scanner) weet ik het niet, geen vergelijk voor gezien.
1170
@paQ heb je automaten of zekeringen? In het eerste geval kun je gewoon testen wanneer ze trippen. 24A vind ik zelf niet zo spannend. Da's de rating als er een paar naast elkaar zitten, en de omgevingstemperatuur vziw ook al 35c is. Daarom dat automaten vaak een factor 1.1-1.4 meer kunnen hebben voordat ze doorslaan: da's simpelweg door de omgeving.
@paQ heb je automaten of zekeringen? In het eerste geval kun je gewoon testen wanneer ze trippen. 24A vind ik zelf niet zo spannend. Da's de rating als er een paar naast elkaar zitten, en de omgevingstemperatuur vziw ook al 35c is. Daarom dat automaten vaak een factor 1.1-1.4 meer kunnen hebben voordat ze doorslaan: da's simpelweg door de omgeving.
[ Voor 97% gewijzigd door scoobs op 07-11-2025 23:12 ]
Ja ik check dit topic meerdere keren per dagibak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:33:
[...]
@Tieske88 wat is je beslissing geworden?
Ik snap dat je nu nog je PV in een goedkopere accu kwijt kon.
Is dat de keuze geworden?
Dan kan je vermoedelijk zomers wel op 0 komen idd., maar swinters? Denk dat het dan erh tegenvalt.
Je mist dan wat Balans bied nl inkopen op goedkoopste momenten naast import eigen pv stroom en de vergoeding straks van Tennet.
Als die EV zoals je schreef er echt komt gaat het niet fijn zonder echt grote batterij denk ik.
Overigens sorry voor de late interesse, de pagina's gaan hard hier en ik moest echt zoeken naar je post die ik me herinnerde.
Laat je keuze nog even weten als je nog op dit forum kijkt!
Ik ga hem wel gewoon laten plaatsen en ga ervan uit (hoop) dat de accu zich inderdaad terug gaat verdienen. Daarom hier ook al even recent nog geïnformeerd voor o.a. de KOR.
Ook zit ik nog met een idee te spelen wat ik eerder hier dropte: wat als je je EV laat laden op de momenten dat de accu ook aan het laden is. Ik ga ervan uit dat het op die momenten interessant is om te laden (prijs/onbalans) echter weet ik niet helemaal of je daar uiteindelijk iets van terugziet (al ben je wel de dubbele omzetting kwijt).
En ik moet gaan uitzoeken hoe is zoiets gemaakt krijg, ik kies namelijk ook bewust voor Balans zodat ik zelf niets in HA oid in elkaar hoef te sleutelen
Ook Ik volg dit topic met veel interesse
Echter onze situatie is net wat anders waardoor ik me afvraag wat wijsheid is
Huidige situatie
3x25a c automaten
( blijven netjes in bij 20kw continu ^^)
Se30k solaredge omvormer
36Kwp pv
27Mwh opbrengst +-
25Mwh geschat jaarverbruik
( 2 ev,s , 2x 16kw Wp,)
Nu twijfel ik om ofwel er 2 sets af te nemen met elk een extra accu om op 125kwh uit te komen.
Dit om dat in de zomermaanden er regelmatig dagen zijn met 120kwh teruglevering
Echter 24kw continu gaat waarschijnlijk net te veel zijn. Upgraden naar 3x40 kost 1500 per jaar meer. Haal je dat er nog uit?
Of 2x 12 en begrenzen op 20kw export?
Echter onze situatie is net wat anders waardoor ik me afvraag wat wijsheid is
Huidige situatie
3x25a c automaten
( blijven netjes in bij 20kw continu ^^)
Se30k solaredge omvormer
36Kwp pv
27Mwh opbrengst +-
25Mwh geschat jaarverbruik
( 2 ev,s , 2x 16kw Wp,)
Nu twijfel ik om ofwel er 2 sets af te nemen met elk een extra accu om op 125kwh uit te komen.
Echter 24kw continu gaat waarschijnlijk net te veel zijn. Upgraden naar 3x40 kost 1500 per jaar meer. Haal je dat er nog uit?
Of 2x 12 en begrenzen op 20kw export?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Mooi! Overigens ben ik er ook 1 die het Balans laat regelen ipv met HA wat te beginnen, maar vind het wel leuk wat anderen doen.Tieske88 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:12:
[...]
Ja ik check dit topic meerdere keren per dag![]()
Ik ga hem wel gewoon laten plaatsen en ga ervan uit (hoop) dat de accu zich inderdaad terug gaat verdienen. Daarom hier ook al even recent nog geïnformeerd voor o.a. de KOR.
Ook zit ik nog met een idee te spelen wat ik eerder hier dropte: wat als je je EV laat laden op de momenten dat de accu ook aan het laden is. Ik ga ervan uit dat het op die momenten interessant is om te laden (prijs/onbalans) echter weet ik niet helemaal of je daar uiteindelijk iets van terugziet (al ben je wel de dubbele omzetting kwijt).
En ik moet gaan uitzoeken hoe is zoiets gemaakt krijg, ik kies namelijk ook bewust voor Balans zodat ik zelf niets in HA oid in elkaar hoef te sleutelen
Over je EV had Paq net een post dat die (bij hem) netjes terug regelde en even wachtte.
Hangt misschien ook van je laadpaal en instellingen af..
@paQ klopt dat? Wat heb jij ervoor gedaan en wat voor laadpaal heb jij?
Of is het van andere dingen afhankelijk?
@Wodan89 1 Deye kan er niet mee overweg, de SE30k zal zowiezo gridzijdig aanwezig moeten zijn.
Met 2 sets kan je dan met 24kW in accu opslaan, maar Deye kan de SE niet direct sturen, als die meer opwekt kan dat als nog het net op slippen of je moet toevallig een toepassing hebben voor Smart load, waar je dat extra vermogen in kwijt kunt,
Maar dan moet je de noodzaak om MI-ingang activering wel vrij kunnen spelen.
Met de firmware versies FW116x en eerder die ik getest heb was dat niet mogelijk, met gridzijdige ac-PV.
Vaste netwerkkosten verschil voor 3x25A en 3x40A is een vreselijk bittere citroen, alleen is wel de vraag hoelang dat grote verschil nog is.
Het is de bedoeling voor kleinverbruikers vanaf 2028 tijdsgebonden nettarieven in te voeren.
Dan gaat het geheel op de schop, het grootste verschil komt van transportkosten deel in de vaste netwerkkosten en dat is wat verhuist naar de kWh-prijs.
Wat de Minister KGG met 2e kamer heeft gedeelt zou de vaste leverkosten naar 180 euro/j gaan voor 3x25A en hogere tot 3x80A zouden naar ~200/jaar gaan en de rest tijdafhankelijk nettarief op de afgenomen kWh-prijs. Maar waarschijnlijk zullen netwerkbeheerders daar nog wel wat verschil in aan willen brengen een huisaansluiting is niet zo maar geschikt voor 3x80A en maakt netbelasting berekeningen er niet eenvoudiger op.
Met 2 sets kan je dan met 24kW in accu opslaan, maar Deye kan de SE niet direct sturen, als die meer opwekt kan dat als nog het net op slippen of je moet toevallig een toepassing hebben voor Smart load, waar je dat extra vermogen in kwijt kunt,
Maar dan moet je de noodzaak om MI-ingang activering wel vrij kunnen spelen.
Met de firmware versies FW116x en eerder die ik getest heb was dat niet mogelijk, met gridzijdige ac-PV.
Vaste netwerkkosten verschil voor 3x25A en 3x40A is een vreselijk bittere citroen, alleen is wel de vraag hoelang dat grote verschil nog is.
Het is de bedoeling voor kleinverbruikers vanaf 2028 tijdsgebonden nettarieven in te voeren.
Dan gaat het geheel op de schop, het grootste verschil komt van transportkosten deel in de vaste netwerkkosten en dat is wat verhuist naar de kWh-prijs.
Wat de Minister KGG met 2e kamer heeft gedeelt zou de vaste leverkosten naar 180 euro/j gaan voor 3x25A en hogere tot 3x80A zouden naar ~200/jaar gaan en de rest tijdafhankelijk nettarief op de afgenomen kWh-prijs. Maar waarschijnlijk zullen netwerkbeheerders daar nog wel wat verschil in aan willen brengen een huisaansluiting is niet zo maar geschikt voor 3x80A en maakt netbelasting berekeningen er niet eenvoudiger op.
Interessant! Maar ik denk dat mijn 4x6mm2 huisaansluiting die 3x80A niet zo lekker gaat trekken 🤔
Wij hebben ons 5 oktober aangemeld voor het BE systeem en ze komen 11 december installeren. Alles op naam van mijn partner aangezien ik al in de KOR zit.
Inmiddels wat voorbereidingen getroffen:
Laadpaalkabel naar de schuur van 5x6mm2 herbestemd voor een onderverdeelkastje waar het BE systeem op aangesloten kan worden, net als de laadpaal.
Moet alleen nog de UTP kabel bij een bestaande mantelbuis intrekken waar al een 4x4+4 en een UTP kabel in liggen
Wij hebben ons 5 oktober aangemeld voor het BE systeem en ze komen 11 december installeren. Alles op naam van mijn partner aangezien ik al in de KOR zit.
Inmiddels wat voorbereidingen getroffen:
Laadpaalkabel naar de schuur van 5x6mm2 herbestemd voor een onderverdeelkastje waar het BE systeem op aangesloten kan worden, net als de laadpaal.
Moet alleen nog de UTP kabel bij een bestaande mantelbuis intrekken waar al een 4x4+4 en een UTP kabel in liggen
This post was created with 100% recycled electrons
Mijn laadpaal zit aan een Secundair AllocatiePunt (SAP).ibak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:57:
[...]
Mooi! Overigens ben ik er ook 1 die het Balans laat regelen ipv met HA wat te beginnen, maar vind het wel leuk wat anderen doen.
Over je EV had Paq net een post dat die (bij hem) netjes terug regelde en even wachtte.
Hangt misschien ook van je laadpaal en instellingen af..
@paQ klopt dat? Wat heb jij ervoor gedaan en wat voor laadpaal heb jij?
Of is het van andere dingen afhankelijk?
De huisinstallatie en accu op het Primaire (PAP)
De som van de faselasten van PAP en SAP is de totale faselast van mijn aansluiting en daar acteert de lader weer op via HA automations. Mijn laadpaal kostte 209 euro
/f/image/aZ2b5M90iEUBedIwxiLIqgr5.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet hier goed dat de stroom dus af en toe piekt rond de 32A als de Deye inverter weer laadpieken gaat vragen, en vrijwel direct reageert de EV lader daar dan op, en schakelt ook af als ik bij 6A laden per fase nog steeds ergens op de 23A zit.
Ik zie dat ik een extra conditie moet toevoegen hier.
Als Deye +12 kW, dan laden niet starten.
Of als faselast 17A of hoger, dan laden niet starten.
/f/image/dvL7L7D9GlLMinBTElDhFX8e.png?f=fotoalbum_large)
Hoe dan ook; de Deye inverter heeft zo altijd voorrang op de EV lader
En waar ga je aan het eind van de dag met die energie naar toe dan om om 07:00 de volgende ochtend weer 8 lege accu's te hebben?Wodan89 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:48:
En enig idee hoe ik, die geen HA heeft en daar niet handig mee is kunnen krijgen dat de Deye voorrang heeft op een laadpaal?paQ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:40:
[...]
Mijn laadpaal zit aan een Secundair AllocatiePunt (SAP).
De huisinstallatie en accu op het Primaire (PAP)
De som van de faselasten van PAP en SAP is de totale faselast van mijn aansluiting en daar acteert de lader weer op via HA automations. Mijn laadpaal kostte 209 euro(dépow) maar ik kan hem dus vrij instelbaar stroom toekennen. De enige vertraging die ik zo heb is de resolutie van data uit de P1 meters /5sec.
[Afbeelding]
Je ziet hier goed dat de stroom dus af en toe piekt rond de 32A als de Deye inverter weer laadpieken gaat vragen, en vrijwel direct reageert de EV lader daar dan op, en schakelt ook af als ik bij 6A laden per fase nog steeds ergens op de 23A zit.
Ik zie dat ik een extra conditie moet toevoegen hier.
Als Deye +12 kW, dan laden niet starten.
Of als faselast 17A of hoger, dan laden niet starten.
[Afbeelding]
Hoe dan ook; de Deye inverter heeft zo altijd voorrang op de EV lader
Zou er een laadpaal merk zijn die dit heeft geingegreerd of zo of roep ik wat raars 😇
100kwh het net op jagen in de dure avonduurtjes, als heel Nederland elektrisch kookt. Al vraag ik mij af of je dat in die tijd er door heen kan duwen.paQ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:43:
[...]
En waar ga je aan het eind van de dag met die energie naar toe dan om om 07:00 de volgende ochtend weer 8 lege accu's te hebben?
Dat, en wat het netto oplevert vs uitschakelen als accu vol of gewoon laten terugleveren.0xygen500 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:04:
[...]
100kwh het net op jagen in de dure avonduurtjes, als heel Nederland elektrisch kookt. Al vraag ik mij af of je dat in die tijd er door heen kan duwen.
Je zal toch met 'iets' moeten regelen dat de laadpaal terugschroeft als de Deye een laad actie wil starten.ibak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:03:
[...]
En enig idee hoe ik, die geen HA heeft en daar niet handig mee is kunnen krijgen dat de Deye voorrang heeft op een laadpaal?
Zou er een laadpaal merk zijn die dit heeft geingegreerd of zo of roep ik wat raars 😇
Wellicht dat er laadpalen bestaan die dat kunnen doen op basis van de Deye software, maar het is de Balans EMS die het laden initieert; de Deye volgt alleen maar op.
Ok bedankt Paq, ga ik eens vragen bij BeterStroom dus, die gaan vast de vraag vaker krijgen en hebben de kennis om voor gebruikers zoals ik wat uit te zoeken of te ontwerpen.paQ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:07:
[...]
Je zal toch met 'iets' moeten regelen dat de laadpaal terugschroeft als de Deye een laad actie wil starten.
Wellicht dat er laadpalen bestaan die dat kunnen doen op basis van de Deye software, maar het is de Balans EMS die het laden initieert; de Deye volgt alleen maar op.
Hoop ik...
Of gewoon doen zoals Don verzocht om niet te laden tussen 17 en 19, en gewoon de boel de boel te laten verder.ibak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:17:
[...]
Ok bedankt Paq, ga ik eens vragen bij BeterStroom dus, die gaan vast de vraag vaker krijgen en hebben de kennis om voor gebruikers zoals ik wat uit te zoeken of te ontwerpen.
Hoop ik...
Ik bedenk mij nog iets. Nu nog en "vast" contract, vast bedrag per kWh.
Leasewagen, thuisladen tegen dat bedrag, dus vergoed krijgen. En met panelen, 100% winst, nu 32 cent per kWh. Zo'n 8000 kWh per jaar die ik krijg.
Met deze accu oplossing, de dynamische prijzen, gaan die inkomsten ENORM naar beneden.....
Klopt dit - weet iemand dit al? Negatief effect van de accu/dynamisch systeem?
Leasewagen, thuisladen tegen dat bedrag, dus vergoed krijgen. En met panelen, 100% winst, nu 32 cent per kWh. Zo'n 8000 kWh per jaar die ik krijg.
Met deze accu oplossing, de dynamische prijzen, gaan die inkomsten ENORM naar beneden.....
[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 08-11-2025 10:51 ]
En dus een laadpaal zoeken waar je dat al dan niet per app kunt instellen waarschijnlijk.paQ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:22:
[...]
Of gewoon doen zoals Don verzocht om niet te laden tussen 17 en 19, en gewoon de boel de boel te laten verder.
Of is dat overal standaard?
(Heb nog niet gezocht want is nog niet voor nu gelijk)
Zouden ze niet een vast bedrag blijven geven alsof je een vast contract hebt, zeg 28 cent op dit moment gemiddeld ?blue eyes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:51:
Ik bedenk mij nog iets. Nu nog en "vast" contract, vast bedrag per kWh.
Alternatief is aan de snellader voor 80+ cent. Als jij het met goedkopere stroom uit de accu laad is aan jou toch?
Of vragen ze aan iedere lease rijder een copy van energie contract en betalen ze op basis daarvan, daar hebben ze toch niets mee te maken ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Nee, de prijs die ik zou betalen aan Engie, is ook de prijs die ik dan vergoed krijg voor de thuis geladen kWh.jacovn schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:00:
[...]
Zouden ze niet een vast bedrag blijven geven alsof je een vast contract hebt, zeg 28 cent op dit moment gemiddeld ?
Alternatief is aan de snellader voor 80+ cent. Als jij het met goedkopere stroom uit de accu laad is aan jou toch?
Of vragen ze aan iedere lease rijder een copy van energie contract en betalen ze op basis daarvan, daar hebben ze toch niets mee te maken ?
Je begrijpt, "gratis" via de zonnepanelen, en tarief van 31 hoog (27 laag) cent krijgen (mijn tarief bij Engie).
Ze gaan uit van de eerlijke medewerker.
Ik verander ook altijd netjes de prijzen, in Ayvens, als ik nieuwe tarieven krijg. Ik heb ook wel eens prijzen gehad van 75 cent..... (leuk - bijtelling betaald met saldering en zonnepanelen, 8000 kWh....
Hypothetisch - Als ik dadelijk ga laden overdag, dynamische tarieven, en stroomprijs is dan op dat moment 5 cent, krijg ik dus maar 5 cent....
En wat als het negatief is?
Accu van 48 is dan niet toereikend om te wachten en in de nacht te laden. Ik verbruik regelmatig 60-70 kWh per dag.
Leuke vraag voor de HR afdeling en Ayvens
Wellicht een 2e meter, 2e contract, puur voor het laden..... Teveel andere ongein en kosten. Als dat al kan.
[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 08-11-2025 11:39 ]
Ik kan in de app en auto instellen tussen welk moment ik wil laden. Maar dat is 1 moment, niet meerdere blokken zijn in te stellen (Polestar).ibak schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:59:
[...]
En dus een laadpaal zoeken waar je dat al dan niet per app kunt instellen waarschijnlijk.
Of is dat overal standaard?
(Heb nog niet gezocht want is nog niet voor nu gelijk)
De laadpaal is geblokkeerd door Ayvens - kan ik NIETS mee, behalve aan en uitzetten.
Als eerlijke medewerker de stroom van je zonnepanelen verkopen voor 75 cent klinkt nou niet echt”eerlijk”.blue eyes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:37:
[...]
Nee, de prijs die ik zou betalen aan Engie, is ook de prijs die ik dan vergoed krijg voor de thuis geladen kWh.
Je begrijpt, "gratis" via de zonnepanelen, en tarief van 31 hoog (27 laag) cent krijgen (mijn tarief bij Engie).
Ik verander ook altijd netjes de prijzen, in Ayvens, als ik nieuwe tarieven krijg. Ik heb ook wel eens prijzen gehad van 75 cent..... (leuk - bijtelling betaald met saldering en zonnepanelen, 8000 kWh....). Soms valt het kwartje mijn kant op.
Hypothetisch - Als ik dadelijk ga laden overdag, dynamische tarieven, en stroomprijs is dan op dat moment 5 cent, krijg ik dus maar 5 cent....
En wat als het negatief is?
Accu van 48 is dan niet toereikend om te wachten en in de nacht te laden. Ik verbruik regelmatig 60-70 kWh per dag.
Leuke vraag voor de HR afdeling en Ayvens
Wellicht een 2e meter, 2e contract, puur voor het laden..... Teveel andere ongein en kosten. Als dat al kan.
Dus als je net zo eerlijk blijft is 28ct vast instellen best schappelijk.
Als het toen 75 cent was is dat toch prima als dat in zijn contract staat?Wolly schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:42:
[...]
Als eerlijke medewerker de stroom van je zonnepanelen verkopen voor 75 cent klinkt nou niet echt”eerlijk”.
Dat is evenmin eerlijk...
Zonnepanelen zijn niet gratis. Daar staat een af te schrijven investering tegenover...
De balans accu is niet gratis. Ook dat is een af te schrijven investering.
Beide investeringen leiden tot een lagere (gemiddelde) prijs per kWh, met een opslag van $investering/$aantal_kWh_in_afschrijfperiode
Zo rekent de werkgever ook.
En dan is er gewoon de marktprijs... Als die 75 cent is, dan is dat de kapitalistische waarde.
Ik heb nog aandelen in een 2x250kW windmolen project ergens op een berg bij Loch Tay...
Die sloten ook gewoon een contract af met vaste prijs 12p/kWh... hoger dan de zwaaaaar bekritiseerde kernstroomminimumprijs van Hinkley Point C.
Zonnepanelen zijn niet gratis. Daar staat een af te schrijven investering tegenover...
De balans accu is niet gratis. Ook dat is een af te schrijven investering.
Beide investeringen leiden tot een lagere (gemiddelde) prijs per kWh, met een opslag van $investering/$aantal_kWh_in_afschrijfperiode
Zo rekent de werkgever ook.
En dan is er gewoon de marktprijs... Als die 75 cent is, dan is dat de kapitalistische waarde.
Ik heb nog aandelen in een 2x250kW windmolen project ergens op een berg bij Loch Tay...
Die sloten ook gewoon een contract af met vaste prijs 12p/kWh... hoger dan de zwaaaaar bekritiseerde kernstroomminimumprijs van Hinkley Point C.
[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 08-11-2025 11:48 ]
Uiteraard, maar dan moet je bij een dynamisch contract met evt. negatieve prijzen ook eerlijk zijn en niet gaan vrezen over je ENORME inkomstendaling.0xygen500 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:45:
[...]
Als het toen 75 cent was is dat toch prima als dat in zijn contract staat?
En @Ronald Wat heeft de balans investering te maken met je kWh prijs?
[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 08-11-2025 11:49 ]
Ja met een dynamisch contract en batterij heb je lagere energiekosten. DIt scheelt je werkgever dan ook. Enige wat je er denk ik tegen kan doen is of een vast tarief afspreken met je werkgever of een sap met daarop een vast tarief. Zelf zou ik beide niet doen, niet echt rechtvaardig en optie twee is veel te veel gedoe.Wolly schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:48:
[...]
Uiteraard, maar dan moet je bij een dynamisch contract met evt. negatieve prijzen ook eerlijk zijn en niet gaan vrezen over je ENORME inkomstendaling.
Ja wel hoor, op dat moment was mijn Energy prijs ook 75 cent.Wolly schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:42:
[...]
Als eerlijke medewerker de stroom van je zonnepanelen verkopen voor 75 cent klinkt nou niet echt”eerlijk”.
Ik vul 1 op 1 de prijs in die ik van Engie krijg. Dat is de overeenkomst met mijn werkgever.
Ik laat het wel even weten wat de regeling is - we gaan wel wat offtopic , me bad
[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 08-11-2025 12:00 ]
Vanwaar dan de zorgen voor een ENORME inkomensdaling als de prijzen lager zijnblue eyes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:58:
[...]
Ja wel hoor, op dat moment was mijn Energy prijs ook 75 cent.
Ik vul 1 op 1 de prijs in die ik van Engie krijg. Dat is de overeenkomst met mijn werkgever.
Dit lijkt me een prima discussie voor Thuisladen van je EV deel 2
Ik denk dat je prima de gemiddelde prijs kunt afspreken, dan verander je die 2x per jaar.blue eyes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:37:
[...]
Ze kunnen moeilijk verwachten dat jij een boekhouding bij gaat houden van hoeveel energie op welk moment voor welk bedrag je laad.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Omdat ik het geheel wil overzien.Wolly schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:00:
[...]
Vanwaar dan de zorgen voor een ENORME inkomensdaling als de prijzen lager zijnWerkgever blij en voor jou maakt het niets uit.
Het accu pakket geeft mij voordelen. Maar een van de nadelen is dat ik minder vergoeding krijg omdat de prijs van vast naar dynamisch veranderd.
Als je het sommetje maakt, moet je alle factoren meenemen.
Onder aan de streep staat een bedrag, dan maak je een keuze, doen of niet doen.
Het hoeft voor mij niet perse financieel positief te zijn. Ik ben ook nieuwsgierig naar wat dit doet, alvast voor sorteren, beetje voor milieu. Maar ik dik bij inschieten hoeft ook niet
Ik verwacht zoiets idd.jacovn schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:02:
[...]
Ik denk dat je prima de gemiddelde prijs kunt afspreken, dan verander je die 2x per jaar.
Ze kunnen moeilijk verwachten dat jij een boekhouding bij gaat houden van hoeveel energie op welk moment voor welk bedrag je laad.
Gevonden
Dit wordt automatisch gedaan (door de leasemij) op basis van Apex day ahead prijzen. Het enige wat ik moet invullen zijn de handling fee kosten, ik denk voor Balans dat dit die 2 cent is.
En dan is het spel tussen accu, wel of niet uit net trekken, panelen die volop leveren, etc.
Daar zag ik al discussie over - ga ik lezen.
Dit wordt automatisch gedaan (door de leasemij) op basis van Apex day ahead prijzen. Het enige wat ik moet invullen zijn de handling fee kosten, ik denk voor Balans dat dit die 2 cent is.
En dan is het spel tussen accu, wel of niet uit net trekken, panelen die volop leveren, etc.
[ Voor 33% gewijzigd door blue eyes op 08-11-2025 12:14 ]
Alles. Inkopen van stroom op goedkoop moment als de auto niet thuis is.Wolly schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:48:
[...]
Nogmaals bij de werkgever gaat het ook gewoon op grootboek energie kosten.
Epex klopt niet voor balans. Je laad mogelijk vanuit accu, dan heb je een ander inkoop moment en de verliezen mee te rekenen.blue eyes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:12:
Gevonden
En dan is er nog de AFRR…
Dan moet jij wel exact bijhouden wanneer je geladen hebt. Wellicht levert je ev lader dat netjes opblue eyes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:12:
Gevonden
Klopt wat je zegt - maar ik ga aan wat er nu in de afspraken staat gerelateerd aan dynamische tarieven.Ronald schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:22:
[...]
Epex klopt niet voor balans. Je laad mogelijk vanuit accu, dan heb je een ander inkoop moment en de verliezen mee te rekenen.
En dan is er nog de AFRR…
Balans handel, accu, is een nieuw hoofdstuk wat nog niet is ingevuld denk ik.....
En misschien ben ik dan de enige, gaan ze geen uitzondering voor programmeren - iets met pragmatisme, kosten, en aantal medewerkers.
Ik ga eens bellen met onze Fleetsupport / Ayvens groendus.
Ik heb voor mij zelf een HW 3 fase meter er tussen laten zetten- die kan ik uitlezen. Dit omdat ik van Ayvens niet aan de lader mag komen. Toegang dichtgezet. Volledig.jacovn schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:56:
[...]
Dan moet jij wel exact bijhouden wanneer je geladen hebt. Wellicht levert je ev lader dat netjes op
Uiteraard wel inzage in gebruik in de Ayvens app, webpagina.
[ Voor 23% gewijzigd door blue eyes op 08-11-2025 13:54 ]
heeft iemand hier al 2 systemen aangevraagd op 1 aansluiting?
https://www.liander.nl/me.../extra-meetpunt-aanvragen
Dan 2 accu systemen, en beiden voorzien van panelen, 1 voor de auto, 1 voor het huis
Dan 2 accu systemen, en beiden voorzien van panelen, 1 voor de auto, 1 voor het huis
[ Voor 39% gewijzigd door blue eyes op 08-11-2025 13:36 ]
Met dezelfde beperkingen als met 1 meter.blue eyes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:36:
https://www.liander.nl/me.../extra-meetpunt-aanvragen
Een tweede meter betekent niet 2 huisaansluitingen.
Deels, van alles wat ik in dit topic heb voorbij zien komen, heb ik nog niet gezien met welke firmware in Deye, Balansenergie wil gaan aansturen.scoobs schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:02:
Dit lijkt me een prima discussie voor Thuisladen van je EV deel 2
Van installatie foto's hier heb ik al een splitter in RS485-meter poort gezien. (anders dan de gebruikelijke vrije eigen aansturing)
De vraag is waarvoor is die 2e kabel, 2e modbusmeter, smart device's, EVSE sensorbox of anders.
Die al een installatie hebben, hebben die een configuratie scherm als deze
:strip_exif()/f/image/DwYHG3IjyKLUOhPB04uvUqp4.png?f=user_large)
en als ze door klikken/selecteren met oa deze instel mogelijkheden
Als je mij verteld hoe ik bij de firmware versie kom kan ik wel ff kijken voor je.Domba schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:11:
[...]
Deels, van alles wat ik in dit topic heb voorbij zien komen, heb ik nog niet gezien met welke firmware in Deye, Balansenergie wil gaan aansturen.
Van installatie foto's hier heb ik al een splitter in RS485-meter poort gezien. (anders dan de gebruikelijke vrije eigen aansturing)
De vraag is waarvoor is die 2e kabel, 2e modbusmeter, smart device's, EVSE sensorbox of anders.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
links boven touchscreen tandwieltje0xygen500 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:18:
[...]
Als je mij verteld hoe ik bij de firmware versie kom kan ik wel ff kijken voor je.
De basis firmware is in device info te vinden, maar gaat erom of smartdevices vrijgeschakeld zijn @paQ
Smart devices is niet vrijgegevenDomba schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:11:
[...]
Deels, van alles wat ik in dit topic heb voorbij zien komen, heb ik nog niet gezien met welke firmware in Deye, Balansenergie wil gaan aansturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is standaard system setup scherm, zonder extra aansturingen, voor tot 10 schakelaars en EVSE
Hier meer mensen waar de Soc heel de dag al rond de 20 is? Of het komt doordat er niet heel veel spread is vandaag qua prijzen of zou er vansvond onbalans zijn?
Voor degenen die al een installatie hebben staan; weten jullie welk merk en type accu wordt gebruikt en of deze op de approved list staat van Deye? Ik heb gelezen dat dat van belang kan zijn voor de toekomst als je ooit eens een ander EMS wil laten draaien.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Volgens de configuratie zit er een Pylon BMS inSportmind schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:05:
Voor degenen die al een installatie hebben staan; weten jullie welk merk en type accu wordt gebruikt en of deze op de approved list staat van Deye? Ik heb gelezen dat dat van belang kan zijn voor de toekomst als je ooit eens een ander EMS wil laten draaien.
Dit komt eigenlijk te vroeg voor mij. Ik (iedereen) heb nog ruim 1 jaar salderen en een contract zonder tergleverboete tot november 2026. Met 12MWh opbrengst en verbruik per jaar is het lastig rekenen voor aankomend jaar. Huidige contract weet ik zeker dat het 0 euro is, als ik overstap naar deze constructie weet ik het gewoon niet.
Heeft iemand een idee, grofweg wat de kosten gaan worden? Kan iemand mij overhalen?
Heeft iemand een idee, grofweg wat de kosten gaan worden? Kan iemand mij overhalen?
[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 08-11-2025 16:31 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dat is interessant. Dan zou je later zo nog accu,s kunnen bij plaatsenede schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:19:
[...]
Volgens de configuratie zit er een Pylon BMS in
Niemand gaat je dat kunnen garanderen, maar ik had tot december 2026 een vast contract zonder terugleverkosten en ben toch ingestapt. Hoofdzakelijk met als reden dat ik verwacht dat ik een 48kWh accu volgend jaar december niet voor 5300 euro geïnstalleerd krijg. En ik denk eigenlijk ook niet voor het dubbele bedrag. Het ergste dat kan gebeuren is dat je komend jaar met salderen en vast contract misschien toch voordeliger uit was, maar in 2027 zul je toch wat moeten als je een hoog verbruik hebt en je wil de dure uren kunnen ontwijken.Moby schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:30:
Dit komt eigenlijk te vroeg voor mij. Ik (iedereen) heb nog ruim 1 jaar salderen en een contract zonder tergleverboete tot november 2026. Met 12MWh opbrengst en verbruik per jaar is het lastig rekenen voor aankomend jaar. Huidige contract weet ik zeker dat het 0 euro is, als ik overstap naar deze constructie weet ik het gewoon niet.
Ik ben toch malle pietje niet!
Top, weet je of dat qua flexibiliteit gunstig is? Met name aansturen in de toekomst.ede schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:19:
[...]
Volgens de configuratie zit er een Pylon BMS in
Ik had precies dezelfde overwegingen. Mijn contract met terugleververgoeding van 11.5 ct loopt tot augustus 2027, mogelijk (waarschijnlijk?) ben ik volgend jaar duurder uit, maar voor dat bedrag krijg ik waarschijnlijk later niet zo’n grote accu.The Legend schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:50:
[...]
Niemand gaat je dat kunnen garanderen, maar ik had tot december 2026 een vast contract zonder terugleverkosten en ben toch ingestapt. Hoofdzakelijk met als reden dat ik verwacht dat ik een 48kWh accu volgend jaar december niet voor 5300 euro geïnstalleerd krijg. En ik denk eigenlijk ook niet voor het dubbele bedrag. Het ergste dat kan gebeuren is dat je komend jaar met salderen en vast contract misschien toch voordeliger uit was, maar in 2027 zul je toch wat moeten als je een hoog verbruik hebt en je wil de dure uren kunnen ontwijken.
Precies ook mijn afweging, daarbij saldeer je tot einde 2026 natuurlijk nog steeds de energiebelasting. Ik calculeer in dat 2026 iets duurder is (~500 op jaarbasis).The Legend schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:50:
[...]
Niemand gaat je dat kunnen garanderen, maar ik had tot december 2026 een vast contract zonder terugleverkosten en ben toch ingestapt. Hoofdzakelijk met als reden dat ik verwacht dat ik een 48kWh accu volgend jaar december niet voor 5300 euro geïnstalleerd krijg. En ik denk eigenlijk ook niet voor het dubbele bedrag. Het ergste dat kan gebeuren is dat je komend jaar met salderen en vast contract misschien toch voordeliger uit was, maar in 2027 zul je toch wat moeten als je een hoog verbruik hebt en je wil de dure uren kunnen ontwijken.
Daarbij heeft balans een sterke incentive om een aanzienlijke vergoeding te genereren met onbalans/ aFFR, anders zullen wss veel klanten na 2 jaar ook weer weg zijn.
Net als @The Legend, maar dan vast contract (met 8ct/kWh TLV) tot medio 2027...
De potentiële baten van dit project zijn te interessant.
De potentiële baten van dit project zijn te interessant.
Zat hiervoor al bij dynamisch contract Zonneplan. Voor mij veranderd er niet zoveel qua eventueel opbrengsten verlies.
Ik zit bij essent met teruglever vergoeding/boete van €1,73 per dag.
Daar wil ik wel vanaf..
Voor overproductie was het €0,15, maar dat heb ik niet.
Daar waren we heen gegaan omdat ze een aanbieding hadden voor iets onder de 20 cent per kWh
Daar wil ik wel vanaf..
Voor overproductie was het €0,15, maar dat heb ik niet.
Daar waren we heen gegaan omdat ze een aanbieding hadden voor iets onder de 20 cent per kWh
[ Voor 48% gewijzigd door jacovn op 08-11-2025 18:15 ]
Ik zit nu bij Tibber en heb qua kosten ongeveer 0 op de rekening over een jaar gekeken. Maar dat leunt natuurlijk zwaar op saldering. Onder andere daarom een accu en qua prijs is dit onovertroffen.
Iemand anders ook dat ze alleen tot 6-11 kunnen kijken bij het bèta gedeelte van balans energie?
0xygen500 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:01:
Iemand anders ook dat ze alleen tot 6-11 kunnen kijken bij het bèta gedeelte van balans energie?
Het kan wel in 5 uurtjes met 20kW over 3x C25A0xygen500 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:04:
[...]
100kwh het net op jagen in de dure avonduurtjes, als heel Nederland elektrisch kookt. Al vraag ik mij af of je dat in die tijd er door heen kan duwen.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
De omvormer is maar 12kwh toch?Ersus schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:12:
[...]
Het kan wel in 5 uurtjes met 20kW over 3x C25A
Leuk om te zien dat er een besparing is/zou zijn vs dynamisch en vast contract, dat zal een gemiddelde zijn 
Ik heb niet genoeg spaargeld maar met mijn droevige inkomen kan het via het warmtefonds tegen 0% rente.
Dan nog btw terug en bij Flevoland €1250 subsidie regelen waarmee ik kan gaan aflossen.
M'n broer heeft dit gedaan (zelfde situatie) met een kleinere batterij (Next energy).
Een kleinigheidje is dat ik dan van 1 naar 3 fase moet gaan (kwestie van een hoofdschakelaar en zekeringen laten plaatsen cq vervangen).
Alleen waar zet je zo'n zwaar systeem neer van 405kg, in een houten schuur waar geen 3-fase is (wel 1 fase)?
Op zich is een kabel trekken wel te doen, maar dat duurt wel even.
Back-up erbij is leuk, dat werkt tenminste langere tijd op deze schaal.
Ik heb niet genoeg spaargeld maar met mijn droevige inkomen kan het via het warmtefonds tegen 0% rente.
Dan nog btw terug en bij Flevoland €1250 subsidie regelen waarmee ik kan gaan aflossen.
M'n broer heeft dit gedaan (zelfde situatie) met een kleinere batterij (Next energy).
Een kleinigheidje is dat ik dan van 1 naar 3 fase moet gaan (kwestie van een hoofdschakelaar en zekeringen laten plaatsen cq vervangen).
Alleen waar zet je zo'n zwaar systeem neer van 405kg, in een houten schuur waar geen 3-fase is (wel 1 fase)?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
We hebben hier een Zappi met load balancing; als de Deye begint te laden dan zal de LB toch ingrijpen en afregelen, net zoals wanneer ik een andere groot verbruiker in huis inschakel? Of zie ik dat niet goed.paQ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:07:
[...]
Je zal toch met 'iets' moeten regelen dat de laadpaal terugschroeft als de Deye een laad actie wil starten.
Verkeerde quote
[ Voor 97% gewijzigd door Sportmind op 08-11-2025 19:32 ]
Klopt, het genoemde vermogen is ook alleen gerelateerd aan de vraag of je 100kWh op een avond weg krijgt gezet, en dat kan wel.
Ik volg het topic wel met belangstelling, niet zozeer vanuit de aanschaf voor een balans batterij, er staat hier al een omvangrijke installatie.
Maar ik vroeg mij wel af of een extern opslag systeem gekoppeld kan worden aan Balans Energie.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Andersom gok ik. Het is een verbruiker dus de deye kan dan niet laden. Alhoewel ik nu ook simultaan zie laden en ontladen.Sportmind schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:31:
[...]
We hebben hier een Zappi met load balancing; als de Deye begint te laden dan zal de LB toch ingrijpen en afregelen, net zoals wanneer ik een andere groot verbruiker in huis inschakel? Of zie ik dat niet goed.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-11-2025 19:40 ]
Ah vandaar dat er mij ook gezegd werd dat je huis altijd voorrang krijgt op de accu. Dus ook de auto. Ik heb nog niet goed voor de bril hoe het geheel wordt aangesloten. Ik meen dat er ergens in dit forum een tekening stond?paQ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:36:
[...]
Andersom gok ik. Het is een verbruiker dus de deye kan dan niet laden. Alhoewel ik nu ook simultaan zie laden en ontladen.
Maar hier heb je geen controle over toch? Dat regelt alleen Balans?0xygen500 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:04:
[...]
Ja, maar het ging er meer over dat je zoveel niet eens kwijt kan in een bepaalde periode.Sportmind schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:59:
[...]
Maar hier heb je geen controle over toch? Dat regelt alleen Balans?
-knip-
[ Voor 99% gewijzigd door Bighugmug op 08-11-2025 20:17 ]
Net zoals vele hier accepteer ik ook dat er voordeel dit jaar van enkele honderden euro's mogelijkerwijs (Balans resultaat nog ertegen te rekenen) blijft liggen wat vreemd klinkt maar het niet is.Moby schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:30:
De overweging hoe het eruitziet als je het niet doet zou mee mogen spelen denk ik.
En dat leverde voor mij op dat ik wist dat nu niet mee doen ertoe zou leiden dat ik na de Pilot er geen 6000 euro extra aan kon uitgeven, en dus met de terugleverkosten moet gaan leven plus dure inkoop voor de avonden/ winter.
Daartegenover nu dus eigen stroom zelf savonds, goedkope of negatieve inkoop voor later gebruik plus stukje onbalans vergoeding en daarmee een x rendement over alle jaren erna.
En dan is als je de jaren telt die paar honderd euro die mij nu in de gelegenheid stelt tot een blijvend lucratieve en goede oplossing weinig te noemen.
Dus het succes maken hiervan is van veel groter gewicht voor mijn eigenbelang.
En dat we het net ermee ontlasten en wat maatschappelijks goed doen is wel een bonus.
Welk alternatief zie jij wat hetzelfde brengt?
Ben benieuwd naar jouw overwegingen en of ik de mijne erdoor moet bijstellen 😉
[ Voor 5% gewijzigd door ibak op 08-11-2025 21:16 ]
Meter > HS > MID > splits naar groepenkast verbruikers & deye inverter.Sportmind schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:56:
[...]
Ah vandaar dat er mij ook gezegd werd dat je huis altijd voorrang krijgt op de accu. Dus ook de auto. Ik heb nog niet goed voor de bril hoe het geheel wordt aangesloten. Ik meen dat er ergens in dit forum een tekening stond?
Los van het geld, zou je het dus wel willen? Goed te weten, OK systeem dus in jouw ogenSpeedy-Andre schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:30:
Leuk om te zien dat er een besparing is/zou zijn vs dynamisch en vast contract, dat zal een gemiddelde zijn
Die tekening had ik misschien niet moeten plaatsen, want dat gaat die installateurs een hoop extra vragen opleveren. (Sorry herenSportmind schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:56:
[...]
Ah vandaar dat er mij ook gezegd werd dat je huis altijd voorrang krijgt op de accu. Dus ook de auto. Ik heb nog niet goed voor de bril hoe het geheel wordt aangesloten. Ik meen dat er ergens in dit forum een tekening stond?
@paQ is dan ook een geval apart met zijn auto op de SAP. Dat is een volledig gescheiden systeem, en gaat door een andere meter. Probleem is alleen dat die tweede meter gespliced wordt op een punt waar wij en balans dus niet bij kunnen om gemakkelijk te meten wat het totaalverbruik is. Hij dient het dus zelf te regelen. Ik voorzie een HA automatisering waarbij er een temperature probe op de hoofdautomaat geplakt wordt, en adhv temperatuur van de automaat (zeg een graadje of 60) ga je de lader eens wat throttlen.
Of een fan activeren die de automaat wat afkoelt, dan heb je een gratis upgrade naar 3x35A.
Deze post is ter lering ende vermaeck
[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 09-11-2025 07:58 ]
/f/image/mAOq2C3kGDL1fFoUmyorkKtC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H5wMUKqYEVYBNtOGVBJ8D8Mc.jpg?f=fotoalbum_large)