Klopt, hoe dat exact bij BE gaat weet ik niet, ik volg deze discussie puur omdat ik twijfel er ook eentje aan te schaffen
Jawel, je saldeert als nog gewoon je belasting. Je saldeert ook de prijs van het uur. Alleen is een uur in de zomer natuurlijk veel goedkoper dan in de winter. Waar dit met een vast contract geen drol uit maakt qua prijs door het jaar heen.paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:24:
Op een dynamisch contract valt er niets te salderen toch
Ik dacht dat als mijn pv stroom wat over is de batterij in gaat en ik daarna zelf gebruik dat een eigen vorm van salderen reeds is.
Pas als mijn batterij te vol raakt gaat het tegen de geldende prijs het net op.
Daar is bij mij pas volgende zomer misschien sprake van.
Maar over dat beetje maak ik me niet druk.
Dus speelt voor mij het hele salderingsthema niet dacht ik.
Moet BE natuurlijk wel zo bijhouden ...
Als ik jullie mag vragen, ik heb de volgende situatie.
Huis met 34 zonnepanelen en eigen SE10k omvormer op een andere plaats dan de meterkast en een garage op 35 meter afstand met 36 zonnepanelen en ook een eigen SE10k omvormer, alles 3 fase en de meter kast zit redelijk vol. Ik heb een bron WP en een EV maar geen oplaad punt deze laden we met de granny.
Zou hier een dergelijk oplossing passen of zien jullie hindernissen?
Huis met 34 zonnepanelen en eigen SE10k omvormer op een andere plaats dan de meterkast en een garage op 35 meter afstand met 36 zonnepanelen en ook een eigen SE10k omvormer, alles 3 fase en de meter kast zit redelijk vol. Ik heb een bron WP en een EV maar geen oplaad punt deze laden we met de granny.
Don bevestigde mij dat salderen hetzelfde gaat als bij andere dynamische leveranciers. Daar hoef je idd nieuws voor te doen. Alleen wél terugleveren. En dat is mij nog onduidelijk. Het zou niet zo mooi zijn als je zonnestroom wordt gebruikt voor balanshandel, je SoC laag wordt en dat het EMS besluit je accu weer op te laden omdat je stroom nodig gaat hebben. Dan wissel je je zonnestroom in voor betaalde stroom.paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:37:
[...]
Ja OK, maar ik bedoelde meer van: dat gaat dan toch vanzelf, hoef je verder niets voor te doen. (toch?)
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Dit is een goed punt. Je "saldeert" inderdaad die opgeslagen stroom op een nieuwe manier. 2027 proofibak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:49:
Ik dacht dat als mijn pv stroom wat over is de batterij in gaat en ik daarna zelf gebruik dat een eigen vorm van salderen reeds is.
Als ik op deze manier 2500-3000 kWh extra van mijn eigen zonnestroom kan gebruiken hoef ik die niet af te nemen.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Volgens mij hoor je zeker tot hun doelgroep!Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:49:
Zelfs iemand waar extra modules passen om ruimte voor balanceren te houden en genoeg eigen opslag capaciteit te hebben.
Over meterkast en vulling zijn er hier zeker een paar met een gefundeerde mening, maar wat foto's zullen dan welkom zijn..
Dat is het verhogen van je eigen gebruik. Het idee is volgens mij dat het voordeel van het verhogen van je eigen verbruik financieel groter is dan het nadeel van het minder kunnen salderen van je EB en BTW. Maar wat @Sportmind hieronder zegt, zou in theorie zo kunnen uitpakken. Dat zou voor Balans Energie ook voordeliger zijn, want ze hoeven zelf niet in te kopen om te balanceren, en voor het later opladen van de batterij vanaf het net betalen wij weer 2ct opslag. Geen idee of dit ook het doel is, die indruk krijg ik niet, maar uitgesloten is het ook niet lijkt me.ibak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:49:
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb gekeken bij Bliq, de omvormer is compatibel. Weet iemand welke merk en type accucellen worden gebruikt in de balans accu?
Niet dat ik per se al kijk om weg te gaan. Liever niet, ik steun dit iniatief ook graag. Ik lever ook prima wat autonomie in om hierin mee te draaien. Maar voor de toekomst is het wel goed om te weten wat je alternatieven zijn.
Een meterkast zit _altijd_ volibak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:54:
[...]
Volgens mij hoor je zeker tot hun doelgroep!
Zelfs iemand waar extra modules passen om ruimte voor balanceren te houden en genoeg eigen opslag capaciteit te hebben.
Over meterkast en vulling zijn er hier zeker een paar met een gefundeerde mening, maar wat foto's zullen dan welkom zijn..
2 x 12 rijen erbij geplaatst 4 weken geleden, en het is gewoon WEER vol
:strip_exif()/f/image/8uoBMrG2OiB63GfUtTifzvoL.jpg?f=fotoalbum_large)
Al het "balans paarse" is voor Balans energie
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 09:59 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
EMS had ook wel links boven de stopcontacten kunnen worden geplaatst. Dan hou je rechts meer vrij voor meer aansluitingen.paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:57:
[...]
Een meterkast zit _altijd_ vol
2 x 12 rijen erbij geplaatst 4 weken geleden, en het is gewoon WEER vol
[Afbeelding]
Al het "balans paarse" is voor Balans energie
Zou je die omvormer niet door de balans energie kunnen vervangen?Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:49:
Dan moet ik ze beide vervangen en de optimizers vervangen toch? Dat is best veel werk 70 stuks pff
Ah je hebt optimizers. Dan ligt het er aan welke soort je hebt. Sommige werken wel met de omvormer van balans.Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:09:
Dan moet ik ze beide vervangen en de optimizers vervangen toch? Dat is best veel werk 70 stuks pff
Ik heb er niet de kijk op als anderen hier maar ik zie rechts toch nog een heleboel ruimte?Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:10:
Helaas niet zo netjes als de andere die ik hier zie, maar dat kan opgelost worden
[Afbeelding]
De kabels van die leidingen lopen dan achterlangs een nieuwe kast die daar best past.
Ook bij mij is de kast niet netjes maar functioneel 😉
Volgens mij heb ik deze optimizers DM265-M-60
...voor bijvoorbeeld.... uh.........0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:03:
[...]
Dan hou je rechts meer vrij voor meer aansluitingen.
Een meterkast zit _altijd_ vol
Zou het gewoon ff vragen aan Balans stroom of dat kanMagnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:17:
Volgens mij heb ik deze optimizers DM265-M-60
Van wat ik lees op het Solaredge forum kunnen Solaredge optimizers alleen draaien met een Solaredge omvormer. Klopt toch @Ronald @teacher ?0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:12:
[...]
Ah je hebt optimizers. Dan ligt het er aan welke soort je hebt. Sommige werken wel met de omvormer van balans.
Don gaf aan dat de Solaredge in backup modus in storing gaat. Dat vind ik wel jammer maar acceptabel met zo'n accucapaciteit. De andere optie is om al mijn optimizers eraf te halen en de panelen direct op de Deye aan te sluiten. Maar dat vind ik een beetje te ver gaan. Bovendien mis ik dan in het najaar optimization door schaduwvlakken van buren en dat wanneer één paneel minder gaat produceren door wat dan ook (een partij meeuwenflats
Hier Zonneplan zonnepanelen en dat gewoon op de eigen omvormer laten zitten.Sportmind schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:29:
[...]
Van wat ik lees op het Solaredge forum kunnen Solaredge optimizers alleen draaien met een Solaredge omvormer. Klopt toch @Ronald @teacher ?
Don gaf aan dat de Solaredge in backup modus in storing gaat. Dat vind ik wel jammer maar acceptabel met zo'n accucapaciteit. De andere optie is om al mijn optimizers eraf te halen en de panelen direct op de Deye aan te sluiten. Maar dat vind ik een beetje te ver gaan. Bovendien mis ik dan in het najaar optimization door schaduwvlakken van buren en dat wanneer één paneel minder gaat produceren door wat dan ook (een partij meeuwenflatsoid), de rest volgens mij ook minder gaat.
Exact @Sportmind zo denk ik er ook over, hier wat bomen van de buren die dan roet in het kunnen gooien
Het zal elkaar misschien niet zoveel ontlopen omdat je direct op de omvormer minder conversieverlies hebt door DC-DC. Maar ik heb nu eenmaal 34 optimizers liggen daar is ook voor betaald.Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:42:
Exact @Sportmind zo denk ik er ook over, hier wat bomen van de buren die dan roet in het kunnen gooien
Het enige mooie van direct op de omvormer vind ik dat wanneer de pleuris uitbreekt, je in principe zelfvoorzienend bent. Maar in dat scenario heb ik na een week liever water dan electricteit
Ook bij mij daarom de solaredge ertussen, heeft als effect dat er extra wat verlies is qua omzetting, vind ik zelf geen ramp.
Hoe groot is dat verlies op deze manier, heb je daar al zicht op?ibak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:49:
Ook bij mij daarom de solaredge ertussen, heeft als effect dat er extra wat verlies is qua omzetting, vind ik zelf geen ramp.
Nee geen idee, ik leef daar gewoon mee.Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:50:
[...]
Hoe groot is dat verlies op deze manier, heb je daar al zicht op?
Het voordeel van op de Deye aansluiten is dat BE de panelen uit kan schakelen als je batterij te klein wordt of als negatieve inkoop nog voordeliger zou zijn als eigen stroom.
Maar de hoofdlijn van deze oplossing met Balans is van veel groter gewicht als deze zaken die ik als details zie en me daar dus niet druk om maak.
Ik kan er toch niks aan doen.
Okay duidelijk en je hebt helemaal gelijk en ik met mijn enorme overschot zou mij hier ook niet druk om moeten maken inderdaad.
Ik ga er nog eens goed over nadenken wat te doen, voor nu thanks voor de input en meedenken allemaal.
Ik ga er nog eens goed over nadenken wat te doen, voor nu thanks voor de input en meedenken allemaal.
En bovendien kan Solaredge ook uitschakelen op elke negatieve prijs mocht je dat willen (doe ik nu ook). Dat kan dan nog steeds. Grote kans dat balans op dat moment er sowieso voor kiest om je accu vol te laden.ibak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:55:
[...]
Nee geen idee, ik leef daar gewoon mee.
Het voordeel van op de Deye aansluiten is dat BE de panelen uit kan schakelen als je batterij te klein wordt of als negatieve inkoop nog voordeliger zou zijn als eigen stroom.
Maar de hoofdlijn van deze oplossing met Balans is van veel groter gewicht als deze zaken die ik als details zie en me daar dus niet druk om maak.
Ik kan er toch niks aan doen.
Tenzij ik ervoor kies om mijn auto op te laden, dan krijg je als consument voorrang.
[ Voor 5% gewijzigd door Sportmind op 07-11-2025 11:02 ]
Ik had gisteren volgens de Deye een totaal verlies van 1.1 kWh.Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:59:
Okay duidelijk en je hebt helemaal gelijk en ik met mijn enorme overschot zou mij hier ook niet druk om moeten maken inderdaad.
Met deze eindsituatie, zonder enige laadactie.
/f/image/k9gRrRy3RaEsOCU2tPOpOq2L.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag is er 5.2 kWh geïmporteerd en heb ik (volgens de Deye) momenteel 0.7 kWh verlies.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 11:07 ]
Eigenlijk moeten we nutsmeters aanmaken van de "power Losses" sensor, en die twee grafieken dan samen afzetten tegen charging en discharging.
Dan nutsmeters totaal laden en totaal ontladen.
Dat weer wegzetten tegen de P1 data en eventueel cijfers van de externe PV, en dan heb je volgens mij wel een totaalbeeld van het rendement.
Dat weer wegzetten tegen de P1 data en eventueel cijfers van de externe PV, en dan heb je volgens mij wel een totaalbeeld van het rendement.
Als je eerst je zonnestroom verkoopt voor onbalans en later negatieve onbalans inkoop ben je goedkoper uit dan je eigen zonnestroom te gebruiken.Sportmind schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:49:
[...]
Don bevestigde mij dat salderen hetzelfde gaat als bij andere dynamische leveranciers. Daar hoef je idd nieuws voor te doen. Alleen wél terugleveren. En dat is mij nog onduidelijk. Het zou niet zo mooi zijn als je zonnestroom wordt gebruikt voor balanshandel, je SoC laag wordt en dat het EMS besluit je accu weer op te laden omdat je stroom nodig gaat hebben. Dan wissel je je zonnestroom in voor betaalde stroom.
Wat heeft nuts meters voor zin?paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:13:
Eigenlijk moeten we nutsmeters aanmaken van de "power Losses" sensor, en die twee grafieken dan samen afzetten tegen charging en discharging.
Maar je weet nu niet precies wanneer die momenten zijn. Dus je zal altijd een bepaalde bandbreedte moeten hebben waarbinnen je opereert. En dan is het herfst. In de zomer is de situatie ook weer anders.0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:15:
[...]
Als je eerst je zonnestroom verkoopt voor onbalans en later negatieve onbalans inkoop ben je goedkoper uit dan je eigen zonnestroom te gebruiken.
Zodat je de totale energie bij houdt, en aan de hand daarvan aan het einde van de dag de balans (HA!) opmaakt.
De Total losses energiemeter in de Deye reset meerdere keren per dag ook. Niet handig.
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 11:18 ]
Ja, maar daar zorgt het EMS van balans maar voor hoorpaQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:17:
[...]
Maar je weet nu niet precies wanneer die momenten zijn. Dus je zal altijd een bepaalde bandbreedte moeten hebben waarbinnen je opereert. En dan is het herfst. In de zomer is de situatie ook weer anders.
Haha badum *tsspaQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:17:
[...]
Zodat je de totale energie bij houdt, en aan de hand daarvan aan het einde van de dag de balans (HA!) opmaakt.
De Total losses energiemeter in de Deye reset meerdere keren per dag ook. Niet handig.
Ik had al een sensor voor daily losses gemaakt
Yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # INTEGRATIE SENSOR (maakt van W naar kWh) - platform: integration source: sensor.inverter_power_losses name: inverter_power_losses_energy unit_prefix: k round: 3 method: trapezoidal |
Yaml
code:
1
2
3
| inverter_power_losses_daily: source: sensor.inverter_power_losses_energy cycle: daily |
De parameters Deye Todays Losses en Deye Total Losses worden zover mij bekend berekend door de Solarman integratie. De data komt dus niet daadwerkelijk uit de Deye.
Uit de Deye komt wel de parameter Deye Power Losses. Hier heb ik zelf een helper voor gemaakt om het vermogen te integreren en dus tot kWh te komen.
Uit de Deye komt wel de parameter Deye Power Losses. Hier heb ik zelf een helper voor gemaakt om het vermogen te integreren en dus tot kWh te komen.
@zunrob https://github.com/davidr...arman/wiki#-miscellaneous
Kijk ook even naar "update intervals" ervoor
Kijk ook even naar "update intervals" ervoor
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nou we gaan eens kijken wat dit doet na een dag.
Ik heb een dagelijkse energiemeter gemaakt voor de sensor
sensor.inverter_power_losses
/f/image/GFRc7Fk5weNApasJtt8WwxYz.png?f=fotoalbum_large)
Ik had overigens begrepen dat de keuze voor 8kW laden gedaan wordt omdat dat efficiënter werkt dan 12 kW.
Dus het kan goed dat met veel acties van 12kW het verlies procentueel groter uitvalt.
/f/image/GFRc7Fk5weNApasJtt8WwxYz.png?f=fotoalbum_large)
Ik had overigens begrepen dat de keuze voor 8kW laden gedaan wordt omdat dat efficiënter werkt dan 12 kW.
Dus het kan goed dat met veel acties van 12kW het verlies procentueel groter uitvalt.
[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 11:57 ]
Hier wordt soms wel 12kW aangetikt.paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:54:
Nou we gaan eens kijken wat dit doet na een dag.
[Afbeelding]
Hier vandaag ook, gisteren geen enkele laadmoment, eergisteren alleen maar pieken van 8kW.
Gisteren idd geen laadmoment, teveel PV opbrengst.paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:00:
[...]
Hier vandaag ook, gisteren geen enkele laadmoment, eergisteren alleen maar pieken van 8kW.
/f/image/6EzRDtWosYQCO8fWNn9PhuF3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Oiy4d9R9p6zSsrjxIwZoRLMC.png?f=fotoalbum_large)
Grafiek uit het dashboard (nog steeds het oude
En begrijp ik het goed dat je dus over die negatieve onbalans import geen kosten betaald, en je dus netto wel weer je zonnestroom terugkrijgt in die zin? En onbalans opheffen door te laden is per definitie kostenloze of negatieve kale prijs?paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:17:
[...]
Maar je weet nu niet precies wanneer die momenten zijn. Dus je zal altijd een bepaalde bandbreedte moeten hebben waarbinnen je opereert. En dan is het herfst. In de zomer is de situatie ook weer anders.
[ Voor 8% gewijzigd door Sportmind op 07-11-2025 12:08 ]
@Sportmind InDop optimizers (zeldzaam) met SE Key (nog veel zeldzamer en discontinued) kunnen SE optimizers op een niet-SE omvormer werkend krijgen. Maar niet met volledige functionaliteit (Alleen Buck, geen Boost)... In de praktijk kun je dit idee dus laten voor wat het is.
Ik heb hier wat gedachten gedeeld n.a.v. copilotten... Ronald in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Het lijkt vrij zeker dat SE gaat uitvallen als je hem op de normale manier aansluit aan de Deye (GEN poort + instelling)
Op de Load lijkt de Deye een signaal te kunnen geven dat de SE wellicht in bedrijf blijft, maar dat is zeker niet gecertificeerd en gaat Balans zijn handen dus niet aan branden. Wat dat betreft is Nee het juiste antwoord vanuit Don gezien.
Documentatie.. lastig... hoe off-grid allemaal aangesloten wordt... ook nog mistig.
Ik heb hier wat gedachten gedeeld n.a.v. copilotten... Ronald in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Het lijkt vrij zeker dat SE gaat uitvallen als je hem op de normale manier aansluit aan de Deye (GEN poort + instelling)
Op de Load lijkt de Deye een signaal te kunnen geven dat de SE wellicht in bedrijf blijft, maar dat is zeker niet gecertificeerd en gaat Balans zijn handen dus niet aan branden. Wat dat betreft is Nee het juiste antwoord vanuit Don gezien.
Documentatie.. lastig... hoe off-grid allemaal aangesloten wordt... ook nog mistig.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat betekent dus dat de off-grid optie in combinatie met de SE omgeving niet gebruikt kan worden, jammer!
Ik denk (aanname) aangezien de ATS zelf in de Deye inverter zit en automatisch schakelt, je een eilandbedrijf zult moeten bewerkstelligen middels een omschakelaar (al dan niet automatisch) zodat je geen spanning zet op een afgeschakeld net. (om welke reden dan ook)Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:41:
Dat betekent dus dat de off-grid optie in combinatie met de SE omgeving niet gebruikt kan worden, jammer!
De SE omvormer wil 230AC zien om niet in storing te gaan en zal die ws niet herkennen uit het Load deel van de inverter?
Ik heb het net eventjes getest. Dat was een kwestie van de hoofdschakelaar op 0 zetten. Volgens het EMS gaat het verbruik van 1kw terugleveren naar 1kw verbruik (uit de accu)
De solaredge hangt net als alle andere apparaten op de load van de inverter. Geen idee hoe het precies werkt, ik had half-half verwacht dat de deye doodleuk verder zou gaan met de accu opladen.
De solaredge hangt net als alle andere apparaten op de load van de inverter. Geen idee hoe het precies werkt, ik had half-half verwacht dat de deye doodleuk verder zou gaan met de accu opladen.
Inderdaad jammer. Ik heb echter op de garage waar de accu straks in komt nog ruimte op het platte dak voor een paneel of 10 op zuid. Op een plat dak een opstelling in elkaar draaien zie ik nog wel zitten. Die kan ik dan rechtstreeks op de Deye aansluiten. Heb ik ook nog noodzonnepanelenMagnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:41:
Edit: Als dat kan natuurlijk...
[ Voor 3% gewijzigd door Sportmind op 07-11-2025 13:45 ]
Klopt. Zonder solaredge omvormer gaan de optimizers in safe mode en geven ze maximaal 1 volt per stuk af.Sportmind schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:29:
[...]
Van wat ik lees op het Solaredge forum kunnen Solaredge optimizers alleen draaien met een Solaredge omvormer. Klopt toch @Ronald @teacher ?
Dm265-m-60 zijn de panelen (dmeg uit 2016/17?). Waarschijnlijk p300 optimizers, maar don't go there, echt te veel gedoe.
Wise enough to play the fool
Yep ze zijn uit 2015 en ik had ze inderdaad gevonden p300 x 70, maar wat @Sportmind oppert is ook een idee een paar extra en deze direct aansluiten op de deye voor noodgevallen, maar hoevaak zal dit voorkomen € 1500 extra voor het geval de 48 kwh leegraakt.teacher schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:48:
[...]
Klopt. Zonder solaredge omvormer gaan de optimizers in safe mode en geven ze maximaal 1 volt per stuk af.
Dm265-m-60 zijn de panelen (dmeg uit 2016/17?). Waarschijnlijk p300 optimizers, maar don't go there, echt te veel gedoe.
Bedankt voor je reactie en ook die van @Ronald
Begrijp ik hieruit correct dat de 6mm2 vanaf hoofdschakelaar naar Deye loopt, en de 10mm2 vanaf de Deye naar je woning, waar ook de SE in hangt?scoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:00:
Ik heb het net eventjes getest. Dat was een kwestie van de hoofdschakelaar op 0 zetten. Volgens het EMS gaat het verbruik van 1kw terugleveren naar 1kw verbruik (uit de accu)
Dus alles loopt altijd via de Deye?
Viel de SE uit?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
ja, ja, ja en... ja. 
Die laatste ja is gebaseerd op het feit dat het EMS ineens een delta van 2kw tov ervoor (1kw leveren tov 1kw verbruik) rapporteerde. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat de SE zou uitvallen; het lijkt me niet dat de deye een spike geeft in voltage, als deze voor het omhalen van de schakelaar de meter netjes rond de 0w hield.
Die laatste ja is gebaseerd op het feit dat het EMS ineens een delta van 2kw tov ervoor (1kw leveren tov 1kw verbruik) rapporteerde. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat de SE zou uitvallen; het lijkt me niet dat de deye een spike geeft in voltage, als deze voor het omhalen van de schakelaar de meter netjes rond de 0w hield.
Maar jij hebt de SolarEdge omvormer dus niet op de GEN aansluiting van de Deye, dat zou de zaak wellicht kunnen veranderen.scoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:39:
ja, ja, ja en... ja.
Ben er wel benieuwd nar, ik heb ook Solardge (SE8K). Omdat de SOlarEdge het niet zou doen met de backup van Balans heb ik afgezien van de backup optie.
Wat ik gevonden denk te hebben is dat de Deye optioneel op de load een signaal kan geven waardoor de SE misschien wel in bedrijf blijft.
Maar hoe dan gestuurd wordt dat de accu de capaciteit heeft om het geleverde op te nemen…
Maar hoe dan gestuurd wordt dat de accu de capaciteit heeft om het geleverde op te nemen…
Ben het met je eens hoor, het is wel wat doemdenken. Aan de andere kant hoeft het denk ik niet zoveel te kosten als ik de prijzen zie. En een leuk hobby project erbij.Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:55:
[...]
Yep ze zijn uit 2015 en ik had ze inderdaad gevonden p300 x 70, maar wat @Sportmind oppert is ook een idee een paar extra en deze direct aansluiten op de deye voor noodgevallen, maar hoevaak zal dit voorkomen € 1500 extra voor het geval de 48 kwh leegraakt.
Bedankt voor je reactie en ook die van @Ronald
Zeer interessant. Hier 2 systemen, 6600wp (22x300) op enphase micro omvormers en 8100wp (20x405), ook op Enphase micro omvormers. Opbrengst, en verbruik beide ongeveer 12MW per jaar. Kabels gaan allemaal via de garage, waar ook nog ruimte genoeg is. Huis is gasloos met L/W airco, L/L airco's en elektrische auto.
Ik ga verder lezen.
Hmm de laadpaal heeft load balancing, gaat dat nog botsen? Deze werkt via de P1 poort en de Balans Batterij en energie gaat niet via de P1 poort zie ik nu
Ik ga verder lezen.
Hmm de laadpaal heeft load balancing, gaat dat nog botsen? Deze werkt via de P1 poort en de Balans Batterij en energie gaat niet via de P1 poort zie ik nu
[ Voor 21% gewijzigd door Moby op 07-11-2025 15:16 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik ben ook dat met je eens leuk project maar….Sportmind schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:03:
[...]
Ben het met je eens hoor, het is wel wat doemdenken. Aan de andere kant hoeft het denk ik niet zoveel te kosten als ik de prijzen zie. En een leuk hobby project erbij.
De meeste stroom heb ik nodig in de koude maanden met toch al weinig zon ivm de stroom slurper de WP dus ik zie de meerwaarde niet zo tenzij ze een oplossing vinden zoals @Ronald schrijft dan zou dit een ware aanwinst zijn, ik ga niet extra zonnepanelen en een extra 1500 uitgeven voor het geval dat…….
Om uitsluitsel te geven over de ATS bij de off-grid optie; het automatische omschakel gedeelte van de ATS is niet aangesloten en hij wordt ook niet gebruikt als ATS.
Vanuit de hoofdmeter in de meterkast gaat via een C25 automaat alles door de omvormer heen en weer terug naar de meterkast. De ATS kan handmatig omgezet worden om de omvormer er tussenuit te halen in het geval er een storing in de omvormer is.
Als de C25 automaat omgezet wordt in de meterkast zal de omvormer ook stoppen met terug voeden het net in. Er is dan geen spanning meetbaar boven de c25 automaat.
Vanuit de hoofdmeter in de meterkast gaat via een C25 automaat alles door de omvormer heen en weer terug naar de meterkast. De ATS kan handmatig omgezet worden om de omvormer er tussenuit te halen in het geval er een storing in de omvormer is.
Als de C25 automaat omgezet wordt in de meterkast zal de omvormer ook stoppen met terug voeden het net in. Er is dan geen spanning meetbaar boven de c25 automaat.
Maar juist in die maanden buffer je energie uit wind bijv of relatief lage momenten en onbalanshandelMagnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:08:
[...]
Ik ben ook dat met je eens leuk project maar….
De meeste stroom heb ik nodig in de koude maanden met toch al weinig zon ivm de stroom slurper de WP dus ik zie de meerwaarde niet zo tenzij ze een oplossing vinden zoals @Ronald schrijft dan zou dit een ware aanwinst zijn, ik ga niet extra zonnepanelen en een extra 1500 uitgeven voor het geval dat…….
Er is toch op elk moment van elke dag wel een „gunstig“ moment? (Relatief gezien)
Je WP verbruikt niet 12kWh op „een“ moment, maar gedurende de dag.
Jij bent “customer zero” volgens mij heFvD schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:18:
Om uitsluitsel te geven over de ATS bij de off-grid optie; het automatische omschakel gedeelte van de ATS is niet aangesloten en hij wordt ook niet gebruikt als ATS.
OK. Dus die tomzn omschakelaar zorgt dus ervoor dat het eilandbedrijf blijft?
https://dashboard.balansenergie.nl/customer/results/
Resultaten (BETA) pagina staat live. Er staat veel info in, proberen zo transparant mogelijk te zijn.
Het wordt uiteraard anders als we aFRR kunnen doen, daar ligt onze focus. 25-11 tikken we de 1MW aan.
Goed weekend!
Resultaten (BETA) pagina staat live. Er staat veel info in, proberen zo transparant mogelijk te zijn.
Het wordt uiteraard anders als we aFRR kunnen doen, daar ligt onze focus. 25-11 tikken we de 1MW aan.
Goed weekend!
Haha, gaaf Don, we gaan meteen even spieken
edit: (ah logischerwijs achter een inlog, dan nog maar even wachten op mijn eigen Balans Batterij)
Vergis ik me nou of doe je het hele zaakje hoofdzkaleijk in je eentje? Gezien je zowel op de mail als hier als enige actief lijkt te zijn vanuit Balans.
Mooi initiatief om deze pilot op te zetten, serieuze kansen op de markt maar heel wat om zo een bedrijf op te starten vanuit niets, gedurfd
edit: (ah logischerwijs achter een inlog, dan nog maar even wachten op mijn eigen Balans Batterij)
Vergis ik me nou of doe je het hele zaakje hoofdzkaleijk in je eentje? Gezien je zowel op de mail als hier als enige actief lijkt te zijn vanuit Balans.
Mooi initiatief om deze pilot op te zetten, serieuze kansen op de markt maar heel wat om zo een bedrijf op te starten vanuit niets, gedurfd
[ Voor 12% gewijzigd door Jerra op 07-11-2025 15:27 ]
Haha niet de eerste, maar scheelde niet veel volgens mijpaQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:21:
[...]
Jij bent “customer zero” volgens mij he
OK. Dus die tomzn omschakelaar zorgt dus ervoor dat het eilandbedrijf blijft?
De ATS heeft als typenummer YRQ2PC-125 zonder merknaam. Hij wordt passief gebruikt. Er had net zo goed een standaard omschakelaar gebruikt kunnen worden.
Het is allemaal 'dezelfde' schakelaar, met het verschil dat die van Tomzn de N aan de andere kant heeft.
Net als hun wifi versie
https://www.yroenergy.com...3NjI1MjYyOTkkajYwJGwwJGgw
Net als hun wifi versie
https://www.yroenergy.com...3NjI1MjYyOTkkajYwJGwwJGgw
[ Voor 100% gewijzigd door paQ op 07-11-2025 15:39 ]
Correct, maar dan zonder merknaam.
De groene connectoren aan de linker kant (die het automatisch schakelen bedienen) zijn niet aangesloten.
Er is nog een andere directeur. Die heeft naar mijn weten het EMS gedeelte geregeld. Verder werken ze met beter stroom die de installatie doet.Jerra schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:26:
Haha, gaaf Don, we gaan meteen even spieken![]()
Ik kan wel een screenshot voor je maken van wat er inzichtelijk is op het portal
[ Voor 10% gewijzigd door 0xygen500 op 07-11-2025 16:13 ]
Voor diegene die zich afvragen wat de ATS doet: De "ATS" is er voor als de omvormer defect is, zodat je slechts een schakelaar hoeft om te zetten om voorbij een defecte deye te komen. Deze heeft verder vrij weinig te maken met de ATS als er griduitval is; dat zit allemaal in de Deye.
Maar hoe / waar maak je je huisaansluiting dan los van het net bij de backup functie?scoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:13:
Voor diegene die zich afvragen wat de ATS doet: De "ATS" is er voor als de omvormer defect is, zodat je slechts een schakelaar hoeft om te zetten om voorbij een defecte deye te komen. Deze heeft verder vrij weinig te maken met de ATS als er griduitval is; dat zit allemaal in de Deye.
Zou wellicht kunnen, maar ik ga de bedrading niet omleggen. Het plan is om de SE eruit te gooien en nieuwe + meer + betere panelen te leggen en die rechtstreeks aan te sluiten op de deye. Enige dat nog mist is een generator voor langdurig stroomverlies in dec/jandeejeebv schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:57:
[...]
Maar jij hebt de SolarEdge omvormer dus niet op de GEN aansluiting van de Deye, dat zou de zaak wellicht kunnen veranderen.
Ben er wel benieuwd nar, ik heb ook Solardge (SE8K). Omdat de SOlarEdge het niet zou doen met de backup van Balans heb ik afgezien van de backup optie.
@Balans Energie een wat practischere vraag; proberen jullie de maximale lading van accu's een eindje van de 100% te houden, zodat ook diegene met een flink overbemeten PV systeem kunnen blijven meeprofiteren met de afrr markt?
@paQ Ik heb die hager die jij ook hebt: I is voor normaal bedrijf, O is voor afkoppelen van grid, en II is voor het bypassen van de Deye, of is dat niet wat je bedoelt?
Voor normaal offgrid gebruik heb je de Deye. Dat ding functioneert effectief gewoon als een gigantische UPS die tussen je gridaansluiting en huisloads zit, maar dat wist je toch al?
[ Voor 15% gewijzigd door scoobs op 07-11-2025 16:28 ]
Voor ac-PV op LOAD off-grid goed te laten werken heb je een mix group-setup en een 2e Modbusmeter nodig icm met FW1172 voor nu. Je moet ook zorgen dat je het juiste net-protocol in de ac-PV-omvormer gebruikt op LOAD of MI-ingang van Deye zodat in off-grid de frequentieregeling ook goed werkt om opwek te reguleren voor wat met accu & gebruikers er aan vermogen mogelijk is.Ronald schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:02:
Wat ik gevonden denk te hebben is dat de Deye optioneel op de load een signaal kan geven waardoor de SE misschien wel in bedrijf blijft.
In FW1172 wordt in off-grid als eerste ac-PV gereduceerd als er geen behoefte aan is, bij eerdere FW is het anders om en wordt PV op Deye MPPT's als eerste gereduceerd en pas daarna ac--PV.
Ik heb een eiland-setup en geen 100% off-grid en ben naar vrije keuze een flink percentage per jaar off-grid.
Voor echt off-grid (meerdere dagen) is firmware na C037/FW1139 nog steeds niet aan te raden.
De recente firmware is wel geschikt voor niet al te lange stroomstoring.
Voor als je niet al te veel PV en ook nog ac-gekoppelde PV is FW1172 met omgekeerde ac/dc-PV volgorde en verbeterde frequentiesturing wel een kleine verbetering, maar je hebt nog geen black-start iets wat je niet wilt dat het ontbreekt bij echt off-grid gebruik of langdurig gebruik.
Letop, bijv time of use werkt niet als er geen spanning is op de grid aansluiting of wordt gebruikt in off-grid, als ook dat andere parameters bepalend zijn.
edit: Voor je vraagt waarom al sinds 2022 eilandbedrijf met netondersteuning, het scheelt een 400-800kWh/jaar aan verliezen en mijn overall effcientie >90% op jaarbasis.
Ik streef er naar alleen on-grid te zijn voor laden en uitgestelde teruglevering en in oktober-maart als dynamische prijs >4ct/kWh tov waarmee de accu geladen is van net, andere maanden heb ik genoeg eigen opwek.
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 07-11-2025 16:41 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja wel, maar wat ik bedoel is als de hoofdmeter spanningsloos raakt, zou je dus handmatig je omschakelaar op O moeten zetten, omdat je anders in theorie spanning het net op kunt slingeren toch?scoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:19:
[...]
Zou wellicht kunnen, maar ik ga de bedrading niet omleggen. Het plan is om de SE eruit te gooien en nieuwe + meer + betere panelen te leggen en die rechtstreeks aan te sluiten op de deye. Enige dat nog mist is een generator voor langdurig stroomverlies in dec/jan
@Balans Energie een wat practischere vraag; proberen jullie de maximale lading van accu's een eindje van de 100% te houden, zodat ook diegene met een flink overbemeten PV systeem kunnen blijven meeprofiteren met de afrr markt?
@paQ Ik heb die hager die jij ook hebt: I is voor normaal bedrijf, O is voor afkoppelen van grid, en II is voor het bypassen van de Deye, of is dat niet wat je bedoelt?
Voor normaal offgrid gebruik heb je de Deye. Dat ding functioneert effectief gewoon als een gigantische UPS die tussen je gridaansluiting en huisloads zit, maar dat wist je toch al?
Ik bedoelde alleen de investering voor de off-grid optie.paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:19:
[...]
Maar juist in die maanden buffer je energie uit wind bijv of relatief lage momenten en onbalanshandel
Er is toch op elk moment van elke dag wel een „gunstig“ moment? (Relatief gezien)
Je WP verbruikt niet 12kWh op „een“ moment, maar gedurende de dag.
Ja precies.Magnifique schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:34:
[...]
Ik bedoelde alleen de investering voor de off-grid optie.
Ik twijfel daar ook nog steeds erg over.
Nope, de Deye detecteert dat er geen spanning is en gaat dan in eiland modus. Ik ga ervanuit dat die dan ook weer zelf de netsynchronisatie regelt als er weer spanning gedetecteerd wordt.paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:29:
[...]
Ja wel, maar wat ik bedoel is als de hoofdmeter spanningsloos raakt, zou je dus handmatig je omschakelaar op O moeten zetten, omdat je anders in theorie spanning het net op kunt slingeren toch?
Offgrid gaan met een Deye vereist in principe 0 extra apparatuur, alleen een extra kabel.
Als afrr opbrengsten uiteindelijk vies tegenvallen, dan kun je na 2 jaar alsnog gewoon offgrid gaan als je weggaat bij balans. Kwestie van een extra kabel en wat schakelwerk plaatsen. Allemaal niet zo spannend, maar met wat je nu getekend qua contracten hebt zou ik dat niet zomaar even doen.
[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 07-11-2025 16:44 ]
Maar ik probeer me even voor te stellen hoe dat dan werkt.scoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:40:
[...]
Nope, de Deye detecteert dat er geen spanning is en gaat dan in eiland modus. Ik ga ervanuit dat die dan ook weer zelf de netsynchronisatie regelt als er weer spanning gedetecteerd wordt.
Offgrid gaan met een Deye vereist in principe 0 extra apparatuur, alleen een extra kabel.
Als afrr opbrengsten uiteindelijk vies tegenvallen, dan kun je na 2 jaar alsnog gewoon offgrid gaan als je weggaat bij balans. Kwestie van een extra kabel en wat schakelwerk plaatsen. Allemaal niet zo spannend, maar met wat je nu getekend qua contracten hebt zou ik dat niet zomaar even doen.
Als de Deye ATS in load modus gaat, dan staat er toch ook spanning op je hoofdschakelaar?
Je huisverbruikers zitten aan de onderzijde van de Eastron MID
De voeding (van HS(1)) aan de invoerzijde van de MID.
Of je die als nog erbij neemt?paQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:39:
[...]
Ja precies.
Ik twijfel daar ook nog steeds erg over.
De sync vanzelf weer, 90 seconden is een prima tijd, een kortere kan ik niet aan te raden.scoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:40:
[...]
Nope, de Deye detecteert dat er geen spanning is en gaat dan in eiland modus. Ik ga ervanuit dat die dan ook weer zelf de netsynchronisatie regelt als er weer spanning gedetecteerd wordt.
Offgrid gaan met een Deye vereist in principe 0 extra apparatuur.
Met de software benadering, is niet meer nodig, maar je hebt geen fall-back
Voor de hardware manier, heb je wel fall-back en heb je wel een vanuit HA aangestuurd relais nodig, als ook dat je de juiste parameters gebruiken voor sturing. TuO is niet actief in off-grid.
De in dit topic veel genoemde HA-Solarman (DavidRapan) heeft een Tsjechische inslag (voor slimme meter die niet saldeert, eerst de fasen en loopt maar 1 telwerk zoals in NL).
Als ook firmware na FW1144 de Deye niet zelf meer saldeert, zoals FW1144 of eerder die op een fase een deel van het benodigde vermogen van net wordt betrokken op een andere fase invoeden en zero-export to CT handhaaft, 3 fasen opgetelt. zie tip
@paQ nee, de deye heeft een input, waar grid op binnen komt, en een output die naar de meterkast gaat. Er liggen 2 kabels. Net als een UPS.
@Domba Sorry, maar ik snap geen snars van wat je bedoelt.
Slaat 90 seconden op de minimale onderbrekingstijd die je moet hanteren, of een setting van de deye, in hoeveel seconden deze weer gesynct moet zijn? Ook snap ik niet waarom je ineens begint over een software vs hardware manier?
@Domba Sorry, maar ik snap geen snars van wat je bedoelt.
[ Voor 52% gewijzigd door scoobs op 07-11-2025 16:59 ]
Tijd die je geeft als spanning terug komt op de grid-aansluiting om alle test te doorlopen, is iets wat je zou kunnen instellen.scoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:55:
@Domba Sorry, maar ik snap geen snars van wat je bedoelt.Slaat 90 seconden op de minimale onderbrekingstijd die je moet hanteren, of een setting van de deye, in hoeveel seconden deze weer gesynct moet zijn? Ook snap ik niet waarom je ineens begint over een software vs hardware manier?
Bij software manier (aanpassing via modbussturing), valt de spanning op de gridaansluiting niet weg, je zegt alleen dat deze niet meer voldoet voor de vrijschakeling. In Deye topic zijn gebruikers van beide manieren aanwezig.
Edit. Beperking van systeem verliezen zijn de belangrijkste reden om vrijwilling te kiezen voor eiland gebruik.
[ Voor 24% gewijzigd door Domba op 07-11-2025 17:13 ]
Ha, nooit geweten. Schijnbaar heb ik langs die instelling door gekeken, of zag ik het als iets waarvan ik dacht dat ik er maar beter vanaf kon blijven.
@paQ Het komt grofweg hierop neer dan: Balans stopt er nog wat extra's bij zoals een stroommeter, maar effectief maakt het niet veel uit./f/image/nTk7YzzY0z2dzeptMjgrrY6d.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JvxuiCQBSQz4rBXvFaly654O.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de puzzelaars heb ik de meterkast erbij gezet, maar er zitten nog wat extra zaken in als een 2e I-O-II switch voor snel switchen tussen sap en pap (Dat was zo rond 2022/23 lucratieve business) en een overspanningsbeveiliging. Zie de linker I-O-II schakelaar maar als de hoofdschakelaar. Links gaat naar de Deye, rechts komt terug van de deye.
Besef wel dat dit geen standaard oplossing van balans is, en dit doen ze ook niet meer. Maar als je over 2j buiten garantie de zaak wilt ombouwen, dan kun je dat zo doen.
@Domba Sorry als ik een beetje lui ben om in het deye topic te browsen, maar beperking van systeemverliezen? Is de deye dan zoveel zuiniger in eilandmodus? Niet dat het veel erger kon met 2kwh/day onder normale omstandigheden...
@paQ Het komt grofweg hierop neer dan: Balans stopt er nog wat extra's bij zoals een stroommeter, maar effectief maakt het niet veel uit.
/f/image/nTk7YzzY0z2dzeptMjgrrY6d.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JvxuiCQBSQz4rBXvFaly654O.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de puzzelaars heb ik de meterkast erbij gezet, maar er zitten nog wat extra zaken in als een 2e I-O-II switch voor snel switchen tussen sap en pap (Dat was zo rond 2022/23 lucratieve business) en een overspanningsbeveiliging. Zie de linker I-O-II schakelaar maar als de hoofdschakelaar. Links gaat naar de Deye, rechts komt terug van de deye.
Besef wel dat dit geen standaard oplossing van balans is, en dit doen ze ook niet meer. Maar als je over 2j buiten garantie de zaak wilt ombouwen, dan kun je dat zo doen.
@Domba Sorry als ik een beetje lui ben om in het deye topic te browsen, maar beperking van systeemverliezen? Is de deye dan zoveel zuiniger in eilandmodus? Niet dat het veel erger kon met 2kwh/day onder normale omstandigheden...
[ Voor 48% gewijzigd door scoobs op 07-11-2025 17:19 ]
Je hebt geen last van de offset (zero export power) bij firmware na FW1140 die niet lager dan 20W of negatief meer in te stellen is. Je hebt geen last van de regelruis > ~0,5kWh/dag die een DSMR5.0 slimme meter meet en je mag verrekenen met energieleverancier.scoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:11:
Goed ingesteld kan je eigenverbruik met ca 20% drukken, conversie verliezen uitgesloten die veranderen niet.
Oftopic: die waterafsluiter zit wel op een mooie plekscoobs schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:11:
Ha, nooit geweten. Schijnbaar heb ik langs die instelling door gekeken, of zag ik het als iets waarvan ik dacht dat ik er maar beter vanaf kon blijven.
@paQ Het komt grofweg hierop neer dan: Balans stopt er nog wat extra's bij zoals een stroommeter, maar effectief maakt het niet veel uit. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
meterkast met waterkoelingecn1985 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:47:
[...]
Oftopic: die waterafsluiter zit wel op een mooie plek
Waterafsluiting? Ik zie alleen een sprinkler links.ecn1985 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:47:
[...]
Oftopic: die waterafsluiter zit wel op een mooie plek
Dank je, geeft zeker meer inzicht.Domba schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:20:
[...]
Voor ac-PV op LOAD off-grid goed te laten werken heb je een mix group-setup en een 2e Modbusmeter nodig icm met FW1172 voor nu. Je moet ook zorgen dat je het juiste net-protocol in de ac-PV-omvormer gebruikt op LOAD of MI-ingang van Deye zodat in off-grid de frequentieregeling ook goed werkt om opwek te reguleren voor wat met accu & gebruikers er aan vermogen mogelijk is.
In FW1172 wordt in off-grid als eerste ac-PV gereduceerd als er geen behoefte aan is, bij eerdere FW is het anders om en wordt PV op Deye MPPT's als eerste gereduceerd en pas daarna ac--PV.
Ik heb een eiland-setup en geen 100% off-grid en ben naar vrije keuze een flink percentage per jaar off-grid.
Voor echt off-grid (meerdere dagen) is firmware na C037/FW1139 nog steeds niet aan te raden.
De recente firmware is wel geschikt voor niet al te lange stroomstoring.
Voor als je niet al te veel PV en ook nog ac-gekoppelde PV is FW1172 met omgekeerde ac/dc-PV volgorde en verbeterde frequentiesturing wel een kleine verbetering, maar je hebt nog geen black-start iets wat je niet wilt dat het ontbreekt bij echt off-grid gebruik of langdurig gebruik.
Letop, bijv time of use werkt niet als er geen spanning is op de grid aansluiting of wordt gebruikt in off-grid, als ook dat andere parameters bepalend zijn.
edit: Voor je vraagt waarom al sinds 2022 eilandbedrijf met netondersteuning, het scheelt een 400-800kWh/jaar aan verliezen en mijn overall effcientie >90% op jaarbasis.
Ik streef er naar alleen on-grid te zijn voor laden en uitgestelde teruglevering en in oktober-maart als dynamische prijs >4ct/kWh tov waarmee de accu geladen is van net, andere maanden heb ik genoeg eigen opwek.
Ik wil voor nu niet gaan knoeien aan de setup zoals geïnstalleerd gaat worden… maar wil wel graag de zooi goed aangelegd hebben… zodat niet nogmaals de hele zooi overhoop moet als ik eiland /off grid mogelijk wil maken.
Wat zijn de net instellingen waar ik aan moet denken? 2e modbus meter merk/type? Mix group setup?
Ik heb bij elke zware gebruiker een modbus meter zitten. Nooit verder wat mee gedaan.
Dus inkomend, solar 1, solar 2, ev lader, warmtepomp, naverwarming (nog nooit gebruikt buiten dat we hem getest hebben)
Wellicht komt het nog eens uit, ik zal weer met home automation bezig gaan mocht ik tijd hebben.
Het zijn meters van Finder
Dus inkomend, solar 1, solar 2, ev lader, warmtepomp, naverwarming (nog nooit gebruikt buiten dat we hem getest hebben)
Wellicht komt het nog eens uit, ik zal weer met home automation bezig gaan mocht ik tijd hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 07-11-2025 18:19 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik hou me aanbevolen!0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:11:
[...]
Ik kan wel een screenshot voor je maken van wat er inzichtelijk is op het portal
Wat is een naverwarmer?jacovn schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:16:
Ik heb bij elke zware gebruiker een modbus meter zitten. Nooit verder wat mee gedaan.
Verkeerde quote..0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:32:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierbij de screenshots.
[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 07-11-2025 18:35 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Een 1:1 11kW naverwarmer in de warm water leiding vanaf de boiler (370 liter) nog nooit nodig gehad.
Ik heb ook een set gereserveerd.
[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 07-11-2025 18:38 ]
Deye in eiland dwingen met netfrequentieRonald schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:56:
[...]
Dank je, geeft zeker meer inzicht.
Ik wil voor nu niet gaan knoeien aan de setup zoals geïnstalleerd gaat worden… maar wil wel graag de zooi goed aangelegd hebben… zodat niet nogmaals de hele zooi overhoop moet als ik eiland /off grid mogelijk wil maken.
Wat zijn de net instellingen waar ik aan moet denken? 2e modbus meter merk/type? Mix group setup?
2e modbus, zelfde modelen als die de CT's kunnen vervangen
Mix-group, zowel opwek als verbruikers op load uitgang, omdat AC ook direct verbruikt en niet gemeten wordt door de interne CT's heeft Deye een 2e modbusmeter nodig, als opwek groter kan zijn dan verbruik om tijdig te regelen. (is vanaf FW1147, was nog een onderverdelertje in een thuishuisje met paar microinvertersmet paar panelen, maar al snel waren er tal van voorbeelden, waarbij aantal m2 niet langer sprake was van een klein tuinhuisje en dat dak groeide en de eerste manier van regeling niet goed meer werkte en 2e meter echt nodig was, FW1172 is tot nu daar beste versie voor ook voor gridzijdige ac-PV)
Normaal zijn verbruik en opwek gescheiden, door op MPPT's en/of MI-ingang en verbruikers grid zijde en op load uitgang.
(Deye probeert zoveel mogelijk alles in 1 firmware update file onder te brengen, ook geheel andere setups, bijv in andere landen, zo is er een redelijke groep in andere landen die de gridzijde niet heeft aangesloten maar de net aansluiting op de GEN-ingang heeft aangesloten (die kan niet terugleveren))
Dank je! Wat was je eigen gebruik die dag als ik vragen mag? Het resultaat voor die dag was dus 21.8 cent wat werd uitbetaald? Even ter vergelijk mijn cijfers van die dag (excl energiebelasting want die saldeer ik weg). De verschillen lijken nog niet heel groot of mis ik iets:0xygen500 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:32:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierbij de screenshots.
12.8kWh, maar ik zie dat er wat verschoven is in mijn energy dashboard in HA. Neem aan dat het nog wel klopt.Sportmind schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:06:
[...]
Dank je! Wat was je eigen gebruik die dag als ik vragen mag? Het resultaat voor die dag was dus 21.8 cent wat werd uitbetaald? Even ter vergelijk mijn cijfers van die dag (excl energiebelasting want die saldeer ik weg). De verschillen lijken nog niet heel groot of mis ik iets:
[Afbeelding]
@Tieske88 wat is je beslissing geworden?Tieske88 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:58:
Inmiddels is bij mij een ook installatiedatum gepland maar ik heb toch nog wat twijfels of ik die moet accepteren.
Gezien wat zaken die hier voorbij komen vraag ik mij af hoe rendabel het is:
- Je rekent dus niet af tegen wat die dag het voordeligste tarief is
- Je hebt geen zicht op wanneer de batterij voor je eigen gebruik laadt (zijn dat de voordelige momenten)
- Al het verbruik gaat bijna via de batterij (met daarbij veel verlies aan omzetting)
- Aardig standby verbruik
En dat moet je allemaal "goedmaken" en de (ook al is die relatief gezien goedkoop) dure batterij terugverdienen met handel op de onbalansmarkt en Tennet.
Als ik naar onze persoonlijke situatie kijk met een relatief bescheiden opwek en verbruik zou ik met 3 plugin batterijen van 5kwh bijna al mijn opwek en verbuik kunnen bufferen gedurende het jaar. Dat zou al een stukje voordeliger zijn in aanschaf.
Als ik de batterij zelf in zou regelen zou ik (kijkend naar mijn persoonlijke situatie) haast kunnen zeggen dat hij iedere dag op het goedkoopste uur naar 60% kan laden (dan hou ik na 24 uur altijd nog ruim 40% over) en wil je eigenlijk dat alle uren waar de elektraprijs max 20% (of wat de RTE dan ook is) hoger is dan de goedkoopste prijs compleet buiten de accu houden. Als je in die uren dan ook je elektrische auto laadt dan ben je de dubbele omzetting in ieder geval kwijt. Binnenkort krijg ik namelijk mijn zakelijke elektrische leaseauto en ik krijg in basis de stroomprijs vergoed, maar het verlies door de route via de accu krijg ik natuurlijk niet vergoed.
Het is een lastige afweging aangezien de werking van het systeem nog niet helemaal helder is (en wellicht nog in ontwikkeling) en de kosten/baten dus ook niet duidelijk zijn. Maargoed daar is het uiteindelijk een pilot voor natuurlijk![]()
Ben ook wel benieuwd of je de opbrengsten van je systeem nog op een bepaalde manier kunt sturen door je eigen gedrag (al is het idee van de accu natuurlijk ook dat je dat eigenlijk niet meer zou hoeven i.c.m. dynamische tarieven).
Ik snap dat je nu nog je PV in een goedkopere accu kwijt kon.
Is dat de keuze geworden?
Dan kan je vermoedelijk zomers wel op 0 komen idd., maar swinters? Denk dat het dan erh tegenvalt.
Je mist dan wat Balans bied nl inkopen op goedkoopste momenten naast import eigen pv stroom en de vergoeding straks van Tennet.
Als die EV zoals je schreef er echt komt gaat het niet fijn zonder echt grote batterij denk ik.
Overigens sorry voor de late interesse, de pagina's gaan hard hier en ik moest echt zoeken naar je post die ik me herinnerde.
Laat je keuze nog even weten als je nog op dit forum kijkt!
:strip_exif()/f/image/SOMSar54qnMslK4Zn8DpDiGi.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WLQQaTJvWqezSpU9C2FL7qGM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TL4XjdBeQ0MG1km9NoKp74rp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wUMmWO8A4BUBd7ZG4d8pFoJh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cf2u5kDN18GhWmcgekDXMbaH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FqWM0xR5BASn6u86fVH7kkC2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LwAjLKRTxvKq65axMH3mLZo8.jpg?f=fotoalbum_large)