Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:59:
[...]

Ja dat zou perfect zijn, althans wel voor deze maanden waarin de auto toch vol moet als de tarieven laag zijn... Ik heb mijn Zappi ingesteld op 24A grid max, tot nu toe geen issues :)
Maar, beide op PAP?
Want dan ga ik er vanuit dat de EV lader voorrang krijgt tov het laadvermogen van de accu namelijk.

Ik heb volgens mij de boel zo ingesteld dat ie onder de 21A probeert te blijven, en harder ingrijpt als ik 23A raak, en onmiddellijk als ik 26A aantik. Ik ga in de praktijk kijken of ik zo de boel binnen veilige marges kan houden. Het zal me jeuken dat de lader af en toe geazamenlijk 3 of 6A minder hard laadt dan dat ik theoretisch nog aan zou kunnen, maar ik merk gewoon dat als de koffievolautomaat een kopje koffie zet dat zo 5A is. Als er een COP1 bijverwarming op een slaapkamer inschakelt is dat in de grootste kamer ook zo 8A. Kortom: het zijn best grote happen links en rechts.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 05-11-2025 12:04 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:05
Alleen PAP hier, maar de Zappi reageert een stuk sneller dan mijn smeltzekeringen... Bovendien houden die het echt wel een tijdje uit merk ik ook uit ervaring als ik zonne-energie teruglever... Kan mij wel indenken dat ik straks met een 2e grote verbruiker als de Deye wel iets meer wil gaan oppassen. Al zou die ook niet direct naar de max gaan als er al 11 kW getrokken wordt door de Zappi.

• paQ
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:07:
Alleen PAP hier, maar de Zappi reageert een stuk sneller dan mijn smeltzekeringen... Bovendien houden die het echt wel een tijdje uit merk ik ook uit ervaring als ik zonne-energie teruglever... Kan mij wel indenken dat ik straks met een 2e grote verbruiker als de Deye wel iets meer wil gaan oppassen. Al zou die ook niet direct naar de max gaan als er al 11 kW getrokken wordt door de Zappi.
Dan weet ik haast zeker dat de EV lader (is immers gewoon een verbruiker) voorrang neemt op de inverter kwa laden. Je laadt je auto dan op uit de accu.

mid day dag 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfKJ48sN7RanEEy54rijE5-7XSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcJ9tVtIgDEJrOUXa8EQZTE8.png?f=fotoalbum_large
De lichtgele PV is de SE aan de AC zijde, de donkergele is de PV op de Deye inverter.
Het lijkt allemaal wel te kloppen volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-11-2025 12:19 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-11 23:52
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:59:
[...]

Ik heb alles in de groepenkast zelf gedaan gisteren.
(scheelt hen ok weer werk ;) )
Nice, ik zal het moeten laten doen. Want ik wil eigenlijk wel laden op zonnen energie. Nu lukt het perfect met mijn huidige Homewizard meters voor de zonnepanelen en P1-meter via EVCC in Home assistant. Als ik de koppeling nog kan maken met de deye en evt nog een aparte meter er tussen in. Zou ik wellicht de accu kunnen negeren en laden forceren als er zonnestroom overschot is.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:10
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:59:
[...]

Ik heb alles in de groepenkast zelf gedaan gisteren.
(scheelt hen ok weer werk ;) )
Kreeg je daarvoor ook korting?

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:49:
[...]

Kreeg je daarvoor ook korting?
Nope.
Volgens mij als je de kabels van en naar trekt, wel

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 05-11-2025 13:57 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:03
De 'korting' op de kabels is een beetje een sigaar uit eigen doos. Bij de installatie zit 10m kabel inbegrepen. Als je deze zelf gaat aanschaffen kom je +- op de 100euro uit (voor 6mm2 minder snel dan voor de 10mm2) Echter je helpt de installateur er wel enorm mee.

Zelf heb ik gekozen om al het voorbereidende werk te doen. (sleuf graven en mantelbuis leggen ect) maar dan zonder de kabel. ik heb +-8 tot 12m nodig afhankelijk van de overlengte de je neerlegt (en mijzelf kennende eerder een meter meer dan 10cm te kort :+ )Dus vandaar dat zij hem meteen op de juiste lengte erin mogen leggen en dan verrekenen we achteraf dat metertje wel eventueel.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:38

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb mij aangemeld en de voorwaarden ontvangen, ik quote even artikel 2.9;
2.9 Klant zorgt ervoor dat de beoogde installatielocatie permanent voldoet aan de ventilatie‐
en temperatuurlimieten van de fabrikant. De optimale ruimtetemperatuur is 25 °C tot 35 °C.
Het temperatuurbereik van de omvormer is -40 °C tot 60 °C. Het temperatuurbereik van de
batterijen is 0 °C tot 60 °C. In een normale installatie zorgt de warmte die de omvormer
produceert voor voldoende warmte om de temperatuur van de batterijen boven 0 °C te
houden.
@paQ Ik overweeg om exact jouw tuinkast aan te schaffen, en deze bovenop een laag tegels (fundering) en XPS (ter bodemisolatie) met zeer hoge drukvastheid te zetten.
Denk jij dat het goed te doen is om de wanden nog te isoleren rondom de batterij qua beschikbare ruimte? of kan ik beter naar een maatje grotere tuinkast gaan?

Als ik de batterijen actief moet verwarmen voor een paar dagen (of in alle waarschijnlijkheid zelfs maar enkele uren) in het jaar zie ik dat nog wel als doable.
Maar ik zal er wel mee bezig moeten als het garantiebepalend is.

Uit "De perfecte plek" op het aankoop/reservering formulier op de website:
Het systeem kan ook buiten worden geplaatst, mits onder een afdak.
Fijn dat het wordt ondersteund maar jammer dat de accu's geen eigen interne heater hebben die door het BMS wordt aangestuurd. Gaat wel goedkomen denk ik :)

• paQ
  • Nu online

paQ

Jerra schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:07:

[...]

@paQ Ik overweeg om exact jouw tuinkast aan te schaffen, en deze bovenop een laag tegels (fundering) en XPS (ter bodemisolatie) met zeer hoge drukvastheid te zetten.
Denk jij dat het goed te doen is om de wanden nog te isoleren rondom de batterij qua beschikbare ruimte? of kan ik beter naar een maatje grotere tuinkast gaan?

Als ik de batterijen actief moet verwarmen voor een paar dagen (of in alle waarschijnlijkheid zelfs maar enkele uren) in het jaar zie ik dat nog wel als doable.
Maar ik zal er wel mee bezig moeten als het garantiebepalend is.
Uit "De perfecte plek" op het aankoop/reservering formulier op de website:

[...]

Fijn dat het wordt ondersteund maar jammer dat de accu's geen eigen interne heater hebben die door het BMS wordt aangestuurd. Gaat wel goedkomen denk ik :)
Ik zit er precies hetzelfde in :)
Als het echt echt moet, dan gaat er een 100W heater bij bijv.

Er is nog ruimte rondom de accu's hoor. Niet veel, maar genoeg voor een plaatje XPS of PIR.
Als het wat kouder wordt (het is nu 18.5 graden :') ) zal ik eens met de warmtebeeld camera kijken hoeveel ik verlies, en of dat door het dakje of door de wandjes glipt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12p3vCqfkvLcGtK6hy4deCDXYpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ufY5Ya3WHRNbyz33mdUaqp6L.png?f=fotoalbum_large

https://www.joybuy.nl/dp/...t-rough-cut-5125/10066215
Nog steeds voorradig, en daar krijg je hem nergens voor ;)

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:20:
[...]

Ik zit er precies hetzelfde in :)
Als het echt echt moet, dan gaat er een 100W heater bij bijv.

Er is nog ruimte rondom de accu's hoor. Niet veel, maar genoeg voor een plaatje XPS of PIR.
Als het wat kouder wordt (het is nu 18.5 graden :') ) zal ik eens met de warmtebeeld camera kijken hoeveel ik verlies, en of dat door het dakje of door de wandjes glipt.

[Afbeelding]

https://www.joybuy.nl/dp/...t-rough-cut-5125/10066215
Nog steeds voorradig, en daar krijg je hem nergens voor ;)
Die inverter houdt dat kastje echt wel warm. Geloof er niks van dat die niet genoeg warmte zou geven.

• 0xygen500
Nog meer mensen die hier #404 krijgen bij het openen van de energie stroom facturen in het portaal?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:15
Jerra schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:07:

[...]
Ik vraag me af wat met ventilatie wordt bedoeld. Ventilatie in de zin van "de warmte moet weg kunnen" of ventilatie als in "de lucht in de ruimte moet geventileerd worden"

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:37:
Nog meer mensen die hier #404 krijgen bij het openen van de energie stroom facturen in het portaal?
uitloggen + inloggen

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:51:
[...]

Ik vraag me af wat met ventilatie wordt bedoeld. Ventilatie in de zin van "de warmte moet weg kunnen" of ventilatie als in "de lucht in de ruimte moet geventileerd worden"
de warmte moet weg kunnen

• 0xygen500
Dat al een paar keer gedaan.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:34
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:18:
[...]

Dan weet ik haast zeker dat de EV lader (is immers gewoon een verbruiker) voorrang neemt op de inverter kwa laden. Je laadt je auto dan op uit de accu.

mid day dag 1
[Afbeelding]
De lichtgele PV is de SE aan de AC zijde, de donkergele is de PV op de Deye inverter.
Het lijkt allemaal wel te kloppen volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHc8wFvaIJiB1ghePMpOPbTt8nk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hOy5ctZBjvqzuJFaDNrmzgKP.png?f=fotoalbum_large

Hier klopt het wat minder. Opeens 3GWh in de batterij. :+

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

0xygen500 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:21:
[...]
Die inverter houdt dat kastje echt wel warm. Geloof er niks van dat die niet genoeg warmte zou geven.
Dat denk ik overigens ook, ik heb over 24 uur altijd wel wat stroomafname als het koud is door de warmtepomp. Dus zal de inverter ook wel vele uren maken.

Maar als die eenmaal staat kan ik niet meer bij de bodem, dus dat ene isolatieplaatje neem ik maar even als voorzorg. De rest zal ik pas doen als het nodig blijkt.

Mits ik uberhaupt ergens 1 plaatje kan aanschaffen

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik zou niet iets onder de kast isoleren eerlijk gezegd. Dat is de garagevloer ook niet.
Die dingen zijn giga zwaar. PIR kan ook maar zoveel druk hebben.
Dan kun je net zo goed een plaatje PIR onder het karretje schuiven. Ben je net zo ver.

edit:
Ik heb nog een rol PIF folie. Misschien nog eenvoudiger.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 05-11-2025 16:42 ]

• 0xygen500
@paQ

--- edit--

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1h3ZUWx3tYjTf60YEzLnEGf0pI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IzbAzkyvWs3vbAnAcozOzHOT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door 0xygen500 op 05-11-2025 19:53 . Reden: Yaml aangepast, nu wel normale losses ]

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-11 18:12
veejee schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:18:
Iemand ervaring met het terugvragen van de BTW, ik sta op het punt gebruik te maken van de dienst die via Balans wordt aangeboden. Maar dan zie ik weer de benodigde informatie die ik moet aanleveren en dan denk ik weer: dat moet ik toch ook zelf kunnen via de belastingdienst. En toch vind ik het ingewikkeld.

Moet ik me als particulier wel of niet aanmelden in KOR?
Ervaringen.. Tsja...
Positief: in 2019 zelf aangemeld voor KOR en formulier voor BTW teruggave ingevuld. Is best te doen :)
Negatief: Bij mij is het Balans syteem vorige week geplaatst, maar om nu BTW terug te vragen had ik mijzelf minstens 6 weken geleden moeten afmelden van de KOR zodat ik mij opnieuw kan aanmelden, OF de factuur van het systeem door mijn partner laten betalen terwijl het nieuwe dynamische energiecontract op het moment van plaatsing van het systeem op haar naam staat.
Dus ik ben nu te laat :(

Die dienst "de Centrale" regelt het voor je voor 99 euri, en ja dat houdt ook in aanmelden voor de KOR.
(dat ik het vergeten was houdt dus in dat je er daarna eigenlijk weinig van merkt)

• jacovn
  • Laatst online: 15:32
Kan iemand vertellen of de backup optie van €1500 incl of excl BTW is.
Zelfde vraag voor de 16.1 uitbreiding.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Sportmind
Ben ook benieuwd hoe veel het balanssysteem op dit moment handelt op de day ahead markt. Vandaag was een mooi zonnige dag; zien jullie als gebruikers dat er nu ontlading plaatsvindt aan het eind van de middag vb tegen 17:00? Krijg je ook inzichtelijk wat je opbrengsten daarvan zijn? Ik heb zelf nu een homewizard P1 meter waarmee ik kan zien wat mijn opbrengst van kale teruggeleverde stroom is (Tibber) maar die gaat met de onbalans handel natuurlijk helemaal scheeflopen omdat ie geen onderscheid kan maken tussen handel door balans of verbruik door mijn huis.
Over het bijlaadgedrag; is het inzichtelijk hoeveel het systeem van het net bijlaadt of tot welke SoC?

[ Voor 6% gewijzigd door Sportmind op 05-11-2025 19:59 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:59
remotica schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:07:
[...]

Ervaringen.. Tsja...
Positief: in 2019 zelf aangemeld voor KOR en formulier voor BTW teruggave ingevuld. Is best te doen :)
Negatief: Bij mij is het Balans syteem vorige week geplaatst, maar om nu BTW terug te vragen had ik mijzelf minstens 6 weken geleden moeten afmelden van de KOR zodat ik mij opnieuw kan aanmelden, OF de factuur van het systeem door mijn partner laten betalen terwijl het nieuwe dynamische energiecontract op het moment van plaatsing van het systeem op haar naam staat.

Die dienst "de Centrale" regelt het voor je voor 99 euri, en ja dat houdt ook in aanmelden voor de KOR.
(dat ik het vergeten was houdt dus in dat je er daarna eigenlijk weinig van merkt)
Ach dat is zeker jammer voor jou!
Wellicht helpt je ervaring hier wel dan anderen.

• 0xygen500
Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:49:
Ben ook benieuwd hoe veel het balanssysteem op dit moment handelt op de day ahead markt. Vandaag was een mooi zonnige dag; zien jullie als gebruikers dat er nu ontlading plaatsvindt aan het eind van de middag vb tegen 17:00? Krijg je ook inzichtelijk wat je opbrengsten daarvan zijn? Ik heb zelf een homewizard P1 meter maar die gaat met de onbalans handel natuurlijk helemaal scheeflopen omdat ie geen onderscheid kan maken tussen handel door balans of verbruik door mijn huis.
Over het bijlaadgedrag; is het inzichtelijk hoeveel het systeem van het net bijlaadt of tot welke SoC?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vrm1iu6DfxOtmDVIDU9eABGVtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W1NP1uoJwH6bAU1pTHHYv3mE.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat mijn batterij afgelopen 6 uur heeft gedaan. Ik heb dan ook zonnepanelen, dus ik neem aan dat dit ook meespeelt (SOC % zal dan al hoger zijn door de dag heen)

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:56
remotica schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:07:
[...]

Ervaringen.. Tsja...

Interpreteer ik het goed dat die dienst het dus kan regelen ook al ben je al aangemeld voor de KOR? Ik ben zelf namelijk ook ooit aangemeld voor de KOR en bij mij komen ze ook binnen 6 weken plaatsen namelijk.

Het is dus prima als het contract en de factuur op naam van mijn partner staat voor de KOR (ook al zijn we gehuwd)? dan ga ik dat nog even proberen te regelen bij Don. Voor 1100 euro kan ik wel wat moeite doen natuurlijk ;)

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:59
jacovn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:54:
Balans heeft volgens mij al zijn prijzen op de site excl btw.

• 0xygen500
Tieske88 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:23:
[...]

Interpreteer ik het goed dat die dienst het dus kan regelen ook al ben je al aangemeld voor de KOR? Ik ben zelf namelijk ook ooit aangemeld voor de KOR en bij mij komen ze ook binnen 6 weken plaatsen namelijk.

Het is dus prima als het contract en de factuur op naam van mijn partner staat voor de KOR (ook al zijn we gehuwd)? dan ga ik dat nog even proberen te regelen bij Don. Voor 1100 euro kan ik wel wat moeite doen natuurlijk ;)
De persoon die terug gaat vragen moet ook de KOR in en moet de contracten op zijn of haar naam hebben.

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:49:
Ben ook benieuwd hoe veel het balanssysteem op dit moment handelt op de day ahead markt. Vandaag was een mooi zonnige dag; zien jullie als gebruikers dat er nu ontlading plaatsvindt aan het eind van de middag vb tegen 17:00? Krijg je ook inzichtelijk wat je opbrengsten daarvan zijn? Ik heb zelf nu een homewizard P1 meter waarmee ik kan zien wat mijn opbrengst van kale teruggeleverde stroom is (Tibber) maar die gaat met de onbalans handel natuurlijk helemaal scheeflopen omdat ie geen onderscheid kan maken tussen handel door balans of verbruik door mijn huis.
Het lijkt meer te gaan om de dipjes in de onbalans markt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijar75sfU65sAOvD8Lw7cykBSH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4tyBz4NxmNUm4CUYM1zBTsy.jpg?f=fotoalbum_large

• Sportmind
0xygen500 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:58:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat mijn batterij afgelopen 6 uur heeft gedaan. Ik heb dan ook zonnepanelen, dus ik neem aan dat dit ook meespeelt (SOC % zal dan al hoger zijn door de dag heen)
Ah dank! Dus zoals ik het goed zie volgt je acculijn je verbruikslijn (dus 0 op de meter?). En heeft de batterij net na 16:00 opgeladen voor een paar minuten want negatief vermogen (onbalans handel)? En zie ik dan net voor 18:00 tot rond 18:28 een kookplaat aan de slag? :*)

• Sportmind
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:40:
[...]

Het lijkt meer te gaan om de dipjes in de onbalans markt.
[Afbeelding]
Mooi plaatje, dus paars de ontladingen voor de onbalans, geel je zonneopwek (je hebt ze direct op de omvormer?), en blauw de SoC. Er vind dus vandaag geen verkoop van je zonnestroom plaats op het duurste prijspunt? Dit is nog een onduidelijk punt voor mij. In mijn situatie had ik vandaag >22 kWh opwek. Daarvan zou ik best 10 kWh weer het net op willen sturen tussen 16:45 en 17:30. Maar ik weet niet of dat gebeurt met dit systeem.

Ter verduidelijking; mijn totale stroomkosten voor vandaag eindigen op -€0.80 zonder een accu (geen EB want die saldeer ik weg). Dat komt door directe verkoop zonnestroom via Tibber. Als in dit scenario de balansaccu mijn zonnestroom opneemt om uiteindelijk ook onbalanshandel mee te doen is het voor mij wel zaak dat ik er meer aan overhoud dan €0.80 cent aan inkomsten door de onbalanshandel. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat zo is of zal zijn. Hoe weten jullie wat de onbalans je oplevert? Of heeft iedereen het systeem nog te kort om daar iets over te kunnen zeggen?

[ Voor 25% gewijzigd door Sportmind op 05-11-2025 22:27 ]

• 0xygen500
Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:07:
[...]

Ah dank! Dus zoals ik het goed zie volgt je acculijn je verbruikslijn (dus 0 op de meter?). En heeft de batterij net na 16:00 opgeladen voor een paar minuten want negatief vermogen (onbalans handel)? En zie ik dan net voor 18:00 tot rond 18:28 een kookplaat aan de slag? :*)
NOM is idd de modus waar op gestuurd wordt. Kookplaat klopt niet, hier wordt nog op gas gekookt :*)

• Sportmind
Tieske88 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:23:
[...]

Ter info; mijn vriendin en ik zitten beide in de KOR vanwege zonnepanelen in het verleden aangeschaft. De belastingdienst legde mij telefonisch uit dat je dan nog steeds BTW mag terugvragen voor een accu maar dat ik het volgende moet doen:

- In het kwartaal vóór aanschaf en installatie van de accu jezelf afmelden voor de KOR
- Na de installatie moet je een jaar lang elk kwartaal je aangifte (laten) regelen.
- Na een jaar kun je weer de KOR in en ben je weer van je administratie af. Let wel, dat jaar aangifte doen geldt alleen als het af te trekken BTW bedrag onder de €2500 is. Is het meer dan moet je 5 jaar lang nog aangifte doen voordat je weer de KOR in kan.

• Sportmind
0xygen500 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:31:
[...]

NOM is idd de modus waar op gestuurd wordt. Kookplaat klopt niet, hier wordt nog op gas gekookt :*)
Haha, ok dan had ik het mis. Had ik het wel goed van het ontladen vd accu?

• Sportmind
jacovn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:54:
Ik zag dit in de FAQ:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSRhwjUTfp9u5XXqTnFPgTd0RGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoFih32kIe3h9Y7PKeoKszAR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Sportmind op 05-11-2025 23:08 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:17:
[...]

Mooi plaatje, dus paars de ontladingen voor de onbalans, geel je zonneopwek (je hebt ze direct op de omvormer?), en blauw de SoC. Er vind dus vandaag geen verkoop van je zonnestroom plaats op het duurste prijspunt? Dit is nog een onduidelijk punt voor mij. In mijn situatie had ik vandaag >22 kWh opwek. Daarvan zou ik best 10 kWh weer het net op willen sturen tussen 16:45 en 17:30. Maar ik weet niet of dat gebeurt met dit systeem.

Ter verduidelijking; mijn totale stroomkosten voor vandaag eindigen op -€0.80 zonder een accu (geen EB want die saldeer ik weg). Dat komt door directe verkoop zonnestroom via Tibber. Als in dit scenario de balansaccu mijn zonnestroom opneemt om uiteindelijk ook onbalanshandel mee te doen is het voor mij wel zaak dat ik er meer aan overhoud dan €0.80 cent aan inkomsten door de onbalanshandel. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat zo is of zal zijn. Hoe weten jullie wat de onbalans je oplevert? Of heeft iedereen het systeem nog te kort om daar iets over te kunnen zeggen?
Nee de paarse spikes zijn import tijdens dipjes op onbalans markt.
Ik begrijp (net) dat die dus achteraf verrekend wordt met de epex prijs van dat moment.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:31
In de 'belangrijke punten'
Je kunt de btw over de volledige installatie terugvragen. Onze propositie voldoet aan de voorwaarden voor btw-teruggave via de Belastingdienst.
en voor de extra 16.1kWh
€1.500 per 16.1 kWh extra na teruggave BTW, nalevering in december 2025

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:56
Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:52:
[...]

Ter info; mijn vriendin en ik zitten beide in de KOR vanwege zonnepanelen in het verleden aangeschaft. De belastingdienst legde mij telefonisch uit dat je dan nog steeds BTW mag terugvragen voor een accu maar dat ik het volgende moet doen:

- In het kwartaal vóór aanschaf en installatie van de accu jezelf afmelden voor de KOR
- Na de installatie moet je een jaar lang elk kwartaal je aangifte (laten) regelen.
- Na een jaar kun je weer de KOR in en ben je weer van je administratie af. Let wel, dat jaar aangifte doen geldt alleen als het af te trekken BTW bedrag onder de €2500 is. Is het meer dan moet je 5 jaar lang nog aangifte doen voordat je weer de KOR in kan.
Ja hier ben ik dus te laat voor O-)

Maar zijn jij en je vriendin beide in de KOR omdat jullie allebei separaat een keer de BTW op zonnepanelen hebben teruggevraagd of omdat jullie fiscale partners zijn?

• zunrob
Wie heeft er al een extra batterij module gekocht?

• 0xygen500
Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:03:
[...]

Haha, ok dan had ik het mis. Had ik het wel goed van het ontladen vd accu?
Niet echt direct zicht op wat de onbalans prijzen zijn.

Hieronder wel een link, weet niet of die precies overeenkomt met de laad momenten.
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:05
Hier zitten mijn vrouw en ik ook allebei in de KOR ivm zonnepanelen. Als 1 van ons eruit gaat moet, moet je het kwartaal erna en dan minimaal een jaar lang BTW afdragen. Als ik er nu uit zou gaan zou dat twee jaar BTW afdragen zijn. Met 25 KwP zonnepanelen zou dat meer zijn dan de BTW op de accu dus heeft het geen zin.

Er is ook een derde optie en dat is een samenwerkingsverband aan gaan met elkaar en dan daarmee weer in de KOR. Onze aanvraag voor de balans batterij staat dan ook op onze beide namen en we gaan t.z.t. bekijken of we de BTW gaan terugvragen.

• zunrob
0xygen500 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:23:
[...]

Niet echt direct zicht op wat de onbalans prijzen zijn.

Hieronder wel een link, weet niet of die precies overeenkomt met de laad momenten.
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Volgens mij publiceert TenneT die prijzen elke minuut, maar ik kan ze niet openbaar toegankelijk vinden. Het blauwe lijntje op deze website geeft volgens mij een aardige indicatie: https://onbalansmarkt.com/live

Edit: Yes, jouw link lijkt die prijzen te tonen! Hier zie je ook goed dat ze overeenkomen met de laadmomenten.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 05-11-2025 23:28 ]

• Sportmind
Tieske88 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:12:
[...]

Ja hier ben ik dus te laat voor O-)

Maar zijn jij en je vriendin beide in de KOR omdat jullie allebei separaat een keer de BTW op zonnepanelen hebben teruggevraagd of omdat jullie fiscale partners zijn?
Het komt door de zonnepanelen waarvoor we elk inderdaad de btw seperaat hebben teruggevraagd. Daarnaast zijn we daarna ook fiscale partners geworden 8) maar dat staat volgens mij los van de KOR. Als zij bijvoorbeeld nog niet in de KOR zat kon dat alsnog.

• Sportmind
.

[ Voor 99% gewijzigd door Sportmind op 06-11-2025 00:15 ]

• Sportmind
zunrob schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:25:
[...]

Volgens mij publiceert TenneT die prijzen elke minuut, maar ik kan ze niet openbaar toegankelijk vinden. Het blauwe lijntje op deze website geeft volgens mij een aardige indicatie: https://onbalansmarkt.com/live

Edit: Yes, jouw link lijkt die prijzen te tonen! Hier zie je ook goed dat ze overeenkomen met de laadmomenten.
En je ontvangt dus 30% van die onbalans opbrengst als jouw systeem daarop insprong?

• zunrob
Sportmind schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:20:
[...]

En je ontvangt dus 30% van die onbalans opbrengst als jouw systeem daarop insprong?
Nee, wat je hierboven ziet is de passieve onbalans prijs. Straks gaan ze ook actief aan de slag, als de vergunning er is. Jij krijgt dan 30% van de vergoeding die Balans ontvangt.

• Sportmind
jeeedeee schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:07:
Ben trouwens benieuwd wie er bij overschot de zonnestroom gaat nemen: de Deye omvormer of de Zappi in eco+ modus. Ik denk de Zappi omdat deze wordt gezien als load van het huis?

• Sportmind
zunrob schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:25:
[...]

Nee, wat je hierboven ziet is de passieve onbalans prijs. Straks gaan ze ook actief aan de slag, als de vergunning er is. Jij krijgt dan 30% van de vergoeding die Balans ontvangt.
Dank voor de toelichting. Is de andere markt veel lucratiever dan de passieve onbalans markt? Weet jij dat? Ik probeer een gevoel te krijgen voor de opbrengsten.

• jacovn
zunrob schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:25:
[...]

Daar staan prijzen per MWh. Hoogste afregelen is €72.83 om 05:07 (het is een dynamishe tabel)
Opregelen staat €43 om 04:58.

Is het dan als je zeg 10 KWh om 04:58 voor 4.3 cent per KWh koopt en om 05:07 het verkoopt voor 7,273 cent per KWh
Dan is de winst €0,7283 - €0,430 = €0,2983 wat dan 2.9 cent per KWh is. En hier krijg je dan 30% = 0,87 cent van.
Geen transport kosten, geen BTW en ook geen 2 cent maal 2 per KWh?

Edit: de prijzen lopen snel op nu €111 per MWh om 06:46
En max nu €154 (07:29)

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 06-11-2025 09:14 . Reden: Rekenfout van MWh naar kWh ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Sportmind
jacovn schreef op donderdag 6 november 2025 @ 05:16:
[...]

Daar staan prijzen per MWh. Hoogste afregelen is €72.83 om 05:07 (het is een dynamishe tabel)
Opregelen staat €43 om 04:58.

Is het dan als je zeg 10 KWh om 04:58 voor 43 cent per KWh koopt en om 05:07 het verkoopt voor 72,73 cent per KWh
Dan is de winst €7,283 - €4,30 = €2,983 wat dan 29 cent per KWh is. En hier krijg je dan 30% = 8.7 cent van.
Geen transport kosten, geen BTW en ook geen 2 cent maal 2 per KWh?

Edit: de prijzen lopen snel op nu €111 per MWh om 06:46
En max nu €154 (07:29)
Hier ben ik ook benieuwd naar, want dan zou de opbrengst per kWh in de range van zonnestroomprijs liggen. De zonnestroom die je hiervoor inlevert omdat je accu deze bijna altijd opneemt. Als je dan rekent dat je al dynamisch zat (en dus al geen terugleverkosten betaalde) zie ik niet hoe de terugverdientijd in een aantal jaar gerealiseerd wordt. Eerder gaat het dan richting de 8 jaar voor mij. Tenzij ik iets mis qua opbrengsten?

Terugverdientijd is afhankelijk van welk scenario je komt; heb je 500 euro per jaar aan terugleverkosten op je vaste contract en je stapt over naar balans, ja, dan heb je sowieso na 3 jaar al 1500 euro "verdiend". Zit je al op dynamisch dan gaat die vlieger natuurlijk niet op.

Voor 2027 is het wel weer interessant dat je zeker 8-9 maanden echt NOM kan draaien als je een beetje forse PV installatie hebt tov je vraag. Scheelt je wel EB, maar dat komt bij ons neer op zo'n 200 euro per jaar.

Ik vind het een serieus mooi systeem voor een extreem goede prijs, zit alleen nog even na te denken of ik hiermee mijn auto dus eigenlijk alleen nog maar uit de accu kan laden en wat ik dan van de verliezen vindt. En hoe het zit met aansturing als je in de toekomst niet meer op onbalanshandel zit.

@jacovn Je zegt 2x2 cent per kWh; rekent balans ook de 2 cent kosten over teruglevering?

[ Voor 8% gewijzigd door Sportmind op 06-11-2025 08:30 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Die 74 euro voor een MWh is ook wel eens 250 wellicht?
En idd. Grootste moverende reden voor mij is het wegvallen van salderen. Met 13MWh import en 12.5MWh opwek tikt dat best aan.
Het trekt best een wissel op de gedane verduurzamingen van de elektrificatie.

De opslag gaat over alles dat over de meter gaat. Balanceer verkeer is vrijgesteld. (Met terugwerkende kracht)

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 06-11-2025 08:16 ]

• Sportmind
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:15:
Die 74 euro voor een MWh is ook wel eens 250 wellicht?
En idd. Grootste moverende reden voor mij is het wegvallen van salderen. Met 13MWh import en 12.5MWh opwek tikt dat best aan.
Het trekt best een wissel op de gedane verduurzamingen van de elektrificatie.

De opslag gaat over alles dat over de meter gaat. Balanceer verkeer is vrijgesteld. (Met terugwerkende kracht)
Vermijding van EB over (een groot deel van) 13 MWh import gaat je inderdaad best wel wat opleveren! Uit nieuwsgierigheid, rij je veel elektrisch of komt je verbruik uit andere hoek?

• jacovn
Sportmind schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:11:
[...]
@jacovn Je zegt 2x2 cent per kWh; rekent balans ook de 2 cent kosten over teruglevering?
Hierboven staat dat dit vrijgesteld is van alles. Het lijken een soort van blokken van 1 MWh te zijn per minuut.
Als dat bij balans 120 of 235 systemen zijn dan 8,3 of 4.2 kWh per systeem.

Het gaat dan om een paar cent in die ene minuut.
Ze zullen dan een bepaald percentage accu moeten reserveren denk ik.

Wel benieuwd hoe veel dat is.

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:24:
[...]

Vermijding van EB over (een groot deel van) 13 MWh import gaat je inderdaad best wel wat opleveren! Uit nieuwsgierigheid, rij je veel elektrisch of komt je verbruik uit andere hoek?
Die getallen zijn zonder laden EV. (Dat is nog ca 6MWh extra maar op een ander telwerk)

• Sportmind
jacovn schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:25:
[...]

Hierboven staat dat dit vrijgesteld is van alles. Het lijken een soort van blokken van 1 MWh te zijn per minuut.
Als dat bij balans 120 of 235 systemen zijn dan 8,3 of 4.2 kWh per systeem.

Het gaat dan om een paar cent in die ene minuut.
Ze zullen dan een bepaald percentage accu moeten reserveren denk ik.

Wel benieuwd hoe veel dat is.
Duidelijk. Ik doelde trouwens meer op terugleveren van zonnestroom. In de zomer ga ik toch overschot krijgen ondanks de capaciteit van de balansaccu en grootte van de Deye omvormer, is natuurlijk peanuts qua geld. Plus dan kan ik altijd nog de auto op dat overschot laden mocht die aan huis staan.

En de reservering van capaciteit is ook interessant inderdaad. En mocht dat te laag zijn, dan vult balans aan en dragen zij de kosten? Of leunen ze vooral op mijn opgebouwde zonnestroom? Krijg ik die nog terug? Complex hoor 8)7 . Maar ik vind het wel gaaf allemaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Sportmind op 06-11-2025 10:10 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Goede overwegingen hier, ben benieuwd voor wie nu (en na 2027) de business case van de balans accu interessant blijft.

Zelf heb ik nauwelijks noemenswaardige teruglevering; in de zomer een productie van 20-25 kWh op een dag, daar gaat wat eigen gebruik van af.
Dus bij mij zal het vooral uit de inkoop moeten komen (huisgebruik van gemiddeld 33kWh per dag in januari afgelopen jaar).

Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken, frank energie gaat zich uiteindelijk ook begeven op de actieve onbalans markt (dat zal nog wel even duren denk ik, gezien de certificering bij TenneT).
Ben benieuwd hoeveel opbrengsten er over blijven als alle accu boeren zich verplaatsen qua markt.

• paQ
  • Nu online

paQ

Jerra schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:08:

Ben benieuwd hoeveel opbrengsten er over blijven als alle accu boeren zich verplaatsen qua markt.
Het is bonus.
En daarbij: 110 euro / kWh ;)

• 0xygen500
Iemand al het nieuwe dashboard gezien? Hier zie ik nog het oude.

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:21:
Iemand al het nieuwe dashboard gezien? Hier zie ik nog het oude.
nog niet.
Het zou vandaag komen als het goed is *O*

• Sportmind
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:11:
[...]

Het is bonus.
En daarbij: 110 euro / kWh ;)
Hoe bedoel je die? Mis em even :)

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:27:
[...]

nog niet.
Het zou vandaag komen als het goed is *O*
Oh ik dacht dat Don gisteren zei dat ze live gingen

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:30:
[...]

Hoe bedoel je die? Mis em even :)
Het delen in de opbrengsten uit de AFRR markt is bonus.
En het andere slaat op wat je afrekent per kWh aan accu-capaciteit bij Balans.
Volgens mij dit je met een HW PIB al op 530 euro, met Frank op 500.

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:30:
[...]

Oh ik dacht dat Don gisteren zei dat ze live gingen
niet meer gered

• paQ
  • Nu online

paQ

Compleet ander beeld dan gisteren trouwens. Nog geen enkel laadmoment. Alles op buffer en zon :)
(97% zelfvoorzienend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e6L0Ukyy5Snp1ilDdLWFx-CB5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoEgFF9HqNHDeEUNraKxPhYs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QbmDTIaZaUM0qwY_rAbujsrjMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atiKRHCIE1uBaqMduyuJThgy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 06-11-2025 11:35 ]

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:34:
Compleet ander beeld dan gisteren trouwens. Nog geen enkel laadmoment. Alles op buffer en zon :)
(97% zelfvoorzienend)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bovenste twee zijn hw grafieken?

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:41:
[...]

Bovenste twee zijn hw grafieken?
Onderste is HW, de bovenste is mijn eigen baksel in HA.
Het gele vlak is de solcast integratie.
EPEX prijzen
SOC van de accu
import van HW

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 06-11-2025 11:44 ]

• Sportmind
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:32:
[...]

Het delen in de opbrengsten uit de AFRR markt is bonus.
En het andere slaat op wat je afrekent per kWh aan accu-capaciteit bij Balans.
Volgens mij dit je met een HW PIB al op 530 euro, met Frank op 500.
Ah op die manier. 110 euro / MWh neem ik aan, dus 11 cent de kWh, kaal zonder EB? Dat is een gemiddelde? Want de EPEX is ook wel regelmatig lager dan dat.

Wat bedoel je met de getallen HW PIB 530 en Frank 500?

Sorry voor al mijn vragen, ik ben hier duidelijk nieuw in! 8)7

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:46:
[...]

Ah op die manier. 110 euro / MWh neem ik aan, dus 11 cent de kWh, kaal zonder EB? Dat is een gemiddelde? Want de EPEX is ook wel regelmatig lager dan dat.

Wat bedoel je met de getallen HW PIB 530 en Frank 500?

Sorry voor al mijn vragen, ik ben hier duidelijk nieuw in! 8)7
Nee, de prijs die je per kWh betaalt aan opslagcapaciteit.

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:43:
[...]

Onderste is HW, de bovenste is mijn eigen baksel in HA.
Het gele vlak is de solcast integratie.
EPEX prijzen
SOC van de accu
import van HW
Kan je de yaml hier delen 😁

• Sportmind
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:48:
[...]

Nee, de prijs die je per kWh betaalt aan opslagcapaciteit.
Ah natuurlijk, de prijs per kWh voor de aanschaf van de accu zelf.

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:59:
[...]

Kan je de yaml hier delen 😁
zou op zich kunnen, maar hij is afhankelijk van integraties:
- Home Wizard (of andere) + P1 meter
- Solcast
- Frank Energie
- Apex charts
- Solarman

Dus die moet je wel allemaal hebben en werkend krijgen, anders doet de grafiek niets.
(meer dan 300 regels code ;) )

Ik heb die grafiek in een apart dashboard staan, en middels de app Widget Web (iOS) maak ik er een widget van.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 06-11-2025 12:25 ]

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:23:
[...]

zou op zich kunnen, maar hij is afhankelijk van integraties:
- Home Wizard (of andere) + P1 meter
- Solcast
- Frank Energie
- Apex charts
- Solarman

Dus die moet je wel allemaal hebben en werkend krijgen, anders doet de grafiek niets.
(meer dan 300 regels code ;) )

Ik heb die grafiek in een apart dashboard staan, en middels de app Widget Web (iOS) maak ik er een widget van.
Heb p1 meter van Zonneplan. Apex charts heb ik solarman heb ik solcast zou ik kunnen downloaden. Maar wel veel gedoe voor een graph 🤣

[ Voor 3% gewijzigd door 0xygen500 op 06-11-2025 12:29 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

@0xygen500
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
type: custom:config-template-card
experimental:
  color_threshold: true
style:
  left: 18%
  top: 86.2%
  width: 32%
entities:
  - sensor.lowest_energy_price_today
  - sensor.highest_energy_price_today
  - sensor.current_electricity_price_all_in
  - sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today
  - sensor.inverter_battery
variables:
  low: Number(states['sensor.lowest_energy_price_today']?.state)
  high: Number(states['sensor.highest_energy_price_today']?.state)
  mid1: >-
    (Number(states['sensor.lowest_energy_price_today']?.state) * 2 +
    Number(states['sensor.highest_energy_price_today']?.state)) / 3
  mid2: >-
    (Number(states['sensor.lowest_energy_price_today']?.state) +
    Number(states['sensor.highest_energy_price_today']?.state) * 2) / 3
  y_min: (Number(states['sensor.lowest_energy_price_today']?.state) - 0.00)
  y_max: (Number(states['sensor.highest_energy_price_today']?.state) + 0.00)
  now_text: |
    (() => {
      const v = Number(states['sensor.current_electricity_price_all_in']?.state);
      return isFinite(v) ? v.toFixed(2) : '—';
    })()
  now_x: |
    (() => {
      const list = states['sensor.current_electricity_price_all_in']?.attributes?.prices || [];
      const now = Date.now();
      if (!Array.isArray(list) || list.length === 0) return now;
      for (const r of list) {
        const from = new Date(r.from ?? r.time).getTime();
        const till = new Date(r.till ?? r.to ?? (from + 3600000)).getTime();
        if (now >= from && now < till) return from;
      }
      return now;
    })()
  p_now_kw: >-
    Math.max(0,
    Number(states['sensor.[jeP1meter]active_power']?.state) / 1000)
  pv_max_today: |
    (() => {
      const rows = states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today']?.attributes?.detailedForecast || [];
      if (!Array.isArray(rows) || rows.length === 0) return 0;
      return rows.reduce((m, f) => Math.max(m, Number(f.pv_estimate ?? f.pv_estimate_mean) || 0), 0);
    })()
  y_solar_max: |
    (() => {
      const p = Math.max(0, Number(states['sensor.[jeP1meter]active_power']?.state) / 1000);
      const rows = states['sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today']?.attributes?.detailedForecast || [];
      const pvMax = Array.isArray(rows)
        ? rows.reduce((m, f) => Math.max(m, Number(f.pv_estimate ?? f.pv_estimate_mean) || 0), 0)
        : 0;
      return (p >= 4.5 || pvMax >= 4.5) ? 10 : 5;
    })()
  soc_val: |
    (() => {
      const v = Number(states['sensor.inverter_battery']?.state);
      return Number.isFinite(v) ? v : 0;
    })()
  soc_text: |
    (() => {
      const v = Number(states['sensor.inverter_battery']?.state);
      return Number.isFinite(v) ? `${Math.round(v)}%` : '';
    })()
card:
  type: custom:apexcharts-card
  experimental:
    color_threshold: true
  graph_span: 24h
  span:
    start: day
  now:
    show: false
  header:
    title: Stroomprijs & PV-forecast (vandaag)
  series:
    - entity: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_today
      name: PV forecast
      type: area
      curve: smooth
      stroke_width: 1
      opacity: 0.2
      color: gold
      extend_to: false
      data_generator: |
        const rows = entity?.attributes?.detailedForecast || [];
        return rows.map((f) => [
          new Date(f.period_start || f.datetime),
          (f.pv_estimate ?? f.pv_estimate_mean) === 0 ? null : (f.pv_estimate ?? f.pv_estimate_mean)
        ]);
    - entity: sensor.current_electricity_price_all_in
      name: Prijs (€/kWh)
      stroke_width: 0
      show:
        legend_value: false
      color_threshold:
        - value: ${low}
          color: "#42a047"
          opacity: 0
        - value: ${mid1}
          color: "#b4d400"
          opacity: 0.05
        - value: ${mid2}
          color: "#ffa600"
          opacity: 0.1
        - value: ${high}
          color: "#db4437"
          opacity: 0.5
      data_generator: >
        const list = entity?.attributes?.prices || []; return list.map(r => [new
        Date(r.from ?? r.time).getTime(), Number(r.price)]);
      name: Prijs (lijn)
      type: line
      opacity: 1
      show:
      color_threshold:
        - value: ${low}
          color: "#42a047"
        - value: ${mid1}
          color: "#b4d400"
        - value: ${mid2}
          color: "#ffa600"
        - value: ${high}
          color: "#db4437"
      data_generator: >
        const list = entity?.attributes?.prices || []; return list.map(r => [new
        Date(r.from ?? r.time).getTime(), Number(r.price)]);
    - entity: sensor.[jeP1meter]_active_power
      name: Actief vermogen
      color: "#A600F4"
      color_threshold:
        - value: 1
          opacity: 0.01
        - value: 3
          opacity: 1
      stroke_width: 0.6
      opacity: 0.2
      yaxis_id: solar
      group_by:
        duration: 3min
        func: avg
        start_with_last: false
      transform: |
        return x < 0 ? 0 : x / 1000;
    - entity: sensor.[jeP1meter]_active_power
      name: Actief vermogen masker
      color: white
      stroke_width: 0.6
      yaxis_id: solar
      group_by:
        duration: 10min
        start_with_last: true
      transform: "return x < 0.05 ? 0 : null;"
    - entity: sensor.inverter_battery
      name: SOC
      group_by:
        start_with_last: false
      color: "#11b8f5"
      opacity: 0.8
      yaxis_id: soc
      name: Nu-lijn (prijs)
      stroke_width: 0.5
      color: "#ffffff"
      opacity: 0.9
      show:
      data_generator: >-
        var
        L=entity&&entity.attributes&&entity.attributes.prices||[],n=Date.now(),x=n,y=Number(entity.state)||0,top=y+0.05,pmax=y;
        for(var i=0;i<L.length;i++){var r=L[i],f=new
        Date(r.from||r.time).getTime(),t=new
        Date(r.till||r.to||(f+3600000)).getTime(); if(n>=f&&n<t){x=f;} var
        p=Number(r.price)||0; if(p>pmax)pmax=p;} top=pmax-0.010;
        if(top<y)top=y+0.02; return [[x,y],[x+1,top]];
  apex_config:
    stroke:
      connectNulls: true
    chart:
      height: 170px
    xaxis:
      type: datetime
      tickAmount: 6
      labels:
        formatter: >
          EVAL:(val => new Date(val).toLocaleTimeString([], {hour: '2-digit',
          minute:'2-digit'}))
        offsetY: -2
        datetimeUTC: false
        format: HH:mm
        style:
          colors: white
          fontSize: 10px
          fontWeight: 400
      axisBorder:
        show: true
        color: white
    yaxis:
      - id: prijs
        seriesName:
          - Prijs (€/kWh)
          - Prijs (lijn)
          - Nu-lijn (prijs)
        min: ${y_min}
        max: ${y_max}
        forceNiceScale: false
        decimalsInFloat: 2
        tickAmount: 2
        labels:
          offsetX: 5
          style:
      - id: solar
        seriesName:
          - PV forecast
          - Actief vermogen
          - Actief vermogen masker
        opposite: true
        min: 0
        max: ${y_solar_max}
        tickAmount: 1
        show: true
        labels:
          offsetX: 6
          style:
          formatter: |
            EVAL:function (val) {
              return Number(val).toFixed(0);
            }
      - id: soc
        seriesName:
          - SOC
        opposite: false
        min: 0
        max: 100
        labels:
    legend:
    grid:
      yaxis:
        lines:
    tooltip:
      enabled: false
    annotations:
      xaxis:
        - x: ${now_x}
          strokeWidth: 0
          borderColor: "#ffffff00"
          label:
            text: ${now_text}
            borderColor: none
            orientation: horizontal
            style:
              color: "#fff"
              background: none
            EVAL:Date.now()
          "y": ${soc_val}
          yAxisIndex: 2
          marker:
            size: 0
          label:
            text: ${soc_text}
            borderColor: transparent
            offsetX: 16
            offsetY: 10
            style:
              background: transparent
              color: "#11b8f5"
              fontSize: 11px
              fontWeight: bold
  card_mod:
    style: |
      ha-card {
        background: black;
        box-shadow: none;
        color: white;
        font-weight: bold;
        border: none;
        margin-left: 5px
      }
      ha-card .apexcharts-xaxis .apexcharts-xaxis-texts-g text:first-of-type,
      ha-card .apexcharts-xaxis .apexcharts-xaxis-texts-g text:last-of-type {
        display: none !important;
      }

ha-card .apexcharts-xaxis-annotations text {
        transform: translateY(-10px);

• 0xygen500
Thanks voor de code @paQ ga kijken of ik die werkend krijg.

Zag ook een mooie custom hacs dashboard voor goedkoopste uren. Die wil ik ook nog werkende krijgen
https://github.com/cheape..._energy_windows_dashboard

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:40:
Thanks voor de code @paQ ga kijken of ik die werkend krijg.

Zag ook een mooie custom hacs dashboard voor goedkoopste uren. Die wil ik ook nog werkende krijgen
https://github.com/cheape..._energy_windows_dashboard
We wijken af, maar zoiets heb ik gemaakt voor de laadpaal.
Uit het goedkoopste vak pikt ie dan daar weer de 'dip' uit afhankelijk van het percentage dat erbij moet.
Dus huidig SOC tv target SOC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKF4_66lsWZqN2D12a7Si6XPRok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zxq74CCIswGZBmHcXPnOsGxv.png?f=fotoalbum_large

Was ook 3 dagen prutsen en testen, maar het werkt zonder omkijken :)

Zie ik meteen dat NOM van balans ook best goed werkt :D

Vermogensstromen naar en van de accu ook maar meteen toegevoegd linksboven :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pxFY7m4i1PbzrXrqpyypkwPAK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbswpHOSunyMqggGHocEnTeH.png?f=fotoalbum_large

Alleen geen zin om PV en net te scheiden. Is verder ook niet echt belangrijk voor het overzicht.
Sterker nog; het zou de boel alleen maar on navolgbaar maken m.i.
Ben er alleen nog niet over uit of het nou logischer is charging als positief te tonen, en discharging als negatief.
Standaard is het andersom namelijk, maar het doet zeer aan mijn hoofd 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 06-11-2025 12:51 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste