Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

zunrob schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:52:
[...]

Ik leg het vast niet goed uit, maar zoals ik het begreep: De reguliere dynamische prijzen zijn een dag van te voren bekend. Dit is een voorspelling en die prijs is vast voor 1 uur.
Het kan zijn dat de behoefte op het daadwerkelijke moment anders is (bijv. 'te veel stroom' op het net), dit gaat dan over kwartieren. Dit is dus een soort van correctie op die voorspelde prijs. Hierdoor kan het dus zijn dat er een kwartier is waar het veel voordeliger is om te laden, ondanks dat de voorspelde prijs hoog was. In zo een geval laden ze de laatste minuten van het kwartier.

Don gaf aan dat ze wel ook werken aan iets om op basis van de reguliere prijs in te kopen. Ik weet niet hoe ver dit is. Ik zie dat er bij mij vannacht wel geladen is toen de prijs vannacht laag was...
Je legt het volgens mij goed uit, en dat is dus de passieve onbalansmarkt. Prijzen daarvan zijn hier volgens mij te volgen: https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices. Dit is dus wat anders dan de day-ahead EPEX-prijzen.

Zie deze post waar het antwoord van Don daarover is weergegeven The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 04-11-2025 08:39 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• enes92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:07
0xygen500 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:49:
[...]

Maar.. Boven is al balans energie 😂. Die is dus al goedkoper.

[Afbeelding]

Hopelijk wordt de de batterij goed vol geladen in de goedkope uren vanacht.
Die van mij heeft wel geladen tot 83% maar niet perse op het moment van goedkope uren er zat meer een patroon in de laadsesies had jij dat ook ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6VW7RCejD8bk6TWD2WaU7kCG5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU1b4ePPwyhp4ynfPNIrgcpu.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
The Legend schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:38:
[...]

Je legt het volgens mij goed uit, en dat is dus de passieve onbalansmarkt. Prijzen daarvan zijn hier volgens mij te volgen: https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices. Dit is dus wat anders dan de day-ahead EPEX-prijzen.

Zie deze post waar het antwoord van Don daarover is weergegeven The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Als je nu al op de passieve onbalansmarkt zou handelen, dan hebben ze al een contract met tennet?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

zunrob schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:52:
[...]

Ik leg het vast niet goed uit, maar zoals ik het begreep: De reguliere dynamische prijzen zijn een dag van te voren bekend. Dit is een voorspelling en die prijs is vast voor 1 uur.
Het kan zijn dat de behoefte op het daadwerkelijke moment anders is (bijv. 'te veel stroom' op het net), dit gaat dan over kwartieren. Dit is dus een soort van correctie op die voorspelde prijs. Hierdoor kan het dus zijn dat er een kwartier is waar het veel voordeliger is om te laden, ondanks dat de voorspelde prijs hoog was. In zo een geval laden ze de laatste minuten van het kwartier.

Don gaf aan dat ze wel ook werken aan iets om op basis van de reguliere prijs in te kopen. Ik weet niet hoe ver dit is. Ik zie dat er bij mij vannacht wel geladen is toen de prijs vannacht laag was...
Op het balansenergie portaal zie je de prijzen per kwartier.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Nu online
enes92 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:50:
[...]

Die van mij heeft wel geladen tot 83% maar niet perse op het moment van goedkope uren er zat meer een patroon in de laadsesies had jij dat ook ?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCwEmHYqJgvSNrtwnYBcg7Ye8tM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7fSzIWFwLh4NfJnT6C1esml.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online

paQ

Zo. Heb mezelf maar nuttig gemaakt anders sta ik alleen maar te kijken 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_90gtRYjcPGgJtgXiKuHaymjyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ERlhxnEvBFaSkyIAoabg6yx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 04-11-2025 11:46 ]

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:46:
Zo. Heb mezelf maar nuttig gemaakt anders sta ik alleen maar te kijken 8)7
[Afbeelding]
Volle meterkast :+. Alles volgens plan tot nu toe?

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:56:
[...]

Volle meterkast :+. Alles volgens plan tot nu toe?
Ja hoor.
Trapjes zijn ws geen probleem. Het ging wel lukken. :)

Omvormer en schakelaars hangen, ik heb de groepenkast gedaan. Koffie en dan de batterijen :)

• jacovn
  • Laatst online: 15:32
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:09:
[...]

Ja hoor.
Trapjes zijn ws geen probleem. Het ging wel lukken. :)

Omvormer en schakelaars hangen, ik heb de groepenkast gedaan. Koffie en dan de batterijen :)
Voor de leken hier (ik) wat heb je gedaan in de meterkast als voorbereiding ?

Ik heb 2x 10 posities vrij in de meterkast. Moeten die in de buurt van de hoofdschakelaar zitten ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
  • Nu online

paQ

jacovn schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:42:
[...]

Voor de leken hier (ik) wat heb je gedaan in de meterkast als voorbereiding ?

Ik heb 2x 10 posities vrij in de meterkast. Moeten die in de buurt van de hoofdschakelaar zitten ?
Ik heb alles aangesloten.

Nieuwe bedrading vanaf HS1 (linksboven) naar de (rechts) eastron modbus MID. Onderzijde uit naar de verdeelblokjes. Vanaf de verdeelblokjes voed ik de groepenkast weer.
Daar vanaf dus ook de ALS en meteen daarop de installatie-automaat.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:03:
[...]

Ik heb alles aangesloten.

Nieuwe bedrading vanaf HS1 (linksboven) naar de (rechts) eastron modbus MID. Onderzijde uit naar de verdeelblokjes. Vanaf de verdeelblokjes voed ik de groepenkast weer.
Daar vanaf dus ook de ALS en meteen daarop de installatie-automaat.
Mogen er wel twee hulzen onder 1 schroef? Moet dat geen twinhuls zijn?

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:52:
[...]

Als je nu al op de passieve onbalansmarkt zou handelen, dan hebben ze al een contract met tennet?
Nee, het aFRR balanceren is de actieve balanshandel. Dat is het nieuwe gedeelte, waarvoor ze ook nog niet geregistreerd zijn. Passieve handel is wat Zonneplan bijvoorbeeld ook doet.

• 0xygen500
  • Nu online
The Legend schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:23:
[...]

Nee, het aFRR balanceren is de actieve balanshandel. Dat is het nieuwe gedeelte, waarvoor ze ook nog niet geregistreerd zijn. Passieve handel is wat Zonneplan bijvoorbeeld ook doet.
Zou er dan ook niet moeten worden teruggeleverd aan het net?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:34
0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:01:
[...]

Zou er dan ook niet moeten worden teruggeleverd aan het net?
Dat zou kunnen ja, maar denk dat ze de passieve onbalans nu vooral gebruiken om de batterij te vullen.

• 0xygen500
  • Nu online
zunrob schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:11:
[...]

Dat zou kunnen ja, maar denk dat ze de passieve onbalans nu vooral gebruiken om de batterij te vullen.
Ben benieuwd naar de afrekening.

• paQ
  • Nu online

paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe0mb_Hbl6BahCZRFFASPxIywN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T2VYjjdifomEPmRs8AoFyD3.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Werk het bij jou ook @scoobs ?

• paQ
  • Nu online

paQ

Wolly schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:06:
[...]

Mogen er wel twee hulzen onder 1 schroef? Moet dat geen twinhuls zijn?
Zijn dubbele terminals

• 0xygen500
  • Nu online
Nice, blijkbaar nemen ze de 50cm aan alle kanten minder nauw. Opzich ook prima neem aan dat de hitte toch wel weg kan.

• paQ
  • Nu online

paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INSkf-InhMNo-RBI00SgTiJRUn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IONXFrhdPZHCUDkw7pIHByIs.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kast zit ook in elkaar.
/moe

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je hem wel op waterdichtheid getest?

PS. Zeer mooi opgelost zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 04-11-2025 16:49 ]

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:11

ede

• paQ
  • Nu online

paQ

Wolly schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:48:
[...]

Heb je hem wel op waterdichtheid getest?

PS. Zeer mooi opgelost zo.
nope, maar het is echt een puik kastje wel. Supersterk en rigide.

• zunrob
0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:15:
[...]

Ben benieuwd naar de afrekening.
Ik ook! Iemand al de integratie gevonden om ook deze passieve balanceer prijzen in HA te krijgen?

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:59
0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:29:
[...]

Nice, blijkbaar nemen ze de 50cm aan alle kanten minder nauw. Opzich ook prima neem aan dat de hitte toch wel weg kan.
Evt een inlaat onder en schoorsteentje erop als de temp te hoog wordt?
Check dmv ouderwetse thermometer die max waarde onthoud?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:05
Ziet er mooi uit! Ben wel benieuwd of deze batterijen eigenlijk ook echt geschikt zijn om bij buitentemperaturen te werken, al zegt balans van wel... Voor de winter zou wellicht wat isolatie niet overbodig zijn?

Vraagje, heb je eigenlijk ook een losse stroomkabel naar je kast gebracht? Om eventueel een lampje, of een ventilator aan te sluiten? Of stel ik deze vraag wat laat :+

• paQ
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:01:
[...]

Ziet er mooi uit! Ben wel benieuwd of deze batterijen eigenlijk ook echt geschikt zijn om bij buitentemperaturen te werken, al zegt balans van wel... Voor de winter zou wellicht wat isolatie niet overbodig zijn?

Vraagje, heb je eigenlijk ook een losse stroomkabel naar je kast gebracht? Om eventueel een lampje, of een ventilator aan te sluiten? Of stel ik deze vraag wat laat :+
Heb ik niet, maar dat was achteraf natuurlijk wel een top-moment geweest 8)7
Ook in geval dat ik een actieve ventilatie zou moeten aanbrengen komende zomer.
Naja, komt wel.

Ik kan wel de EMS info afvangen zo te zien.
Even zien of we hier wat mee opschieten tov Solarman integratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbg3jwCDNBBMdBOBInqGusimsKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/If2RZbTJKc7j9E0yaGmx7tA5.png?f=fotoalbum_large

edit:
Zo te zien zit dit ook allemaal in de solarman data.

• jacovn
jeeedeee schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:01:
[...]

Ik heb wel accupacks met verwarming gezien die voor buiten bedoeld zijn. En EV’s hebben ook verwarming bij de accu om optimaal te kunnen laden.

Dus je zou verwachten dat temperatuur wel van invloed zal zijn.
Mijn garage heeft vloerverwarming/ koeling net als huis en blijft ongeveer 21 graden jaar rond. Ik verwacht geen problemen dus.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:11
Jazeker!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4JAHPEGyNWADfMPO9C57OLoqac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SEyrXDnS3eXoT8NQsXcTBjl8.png?f=fotoalbum_large

Vandaag ben ik achter twee dingen gekomen: de wereld is erg klein, en wij wonen in hetzelfde boerengat, en hebben de installatie tegelijk gekregen. Én we kwamen beiden op hetzelfde moment op het idee om te gaan pentesten. Ik stuur je daar nog wel even een pbtje over. :+

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

scoobs schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:21:
[...]

Jazeker!
[Afbeelding]

Vandaag ben ik achter twee dingen gekomen: de wereld is erg klein, en wij wonen in hetzelfde boerengat, en hebben de installatie tegelijk gekregen. Én we kwamen beiden op hetzelfde moment op het idee om te gaan pentesten. Ik stuur je daar nog wel even een pbtje over.:+
Heb je ook een foto van je meterkast? :) Dit is zonder noodstroom installatie toch? Ik ben nog aan het uitvogelen of ik genoeg ruimte heb in de groepenkast. Maar als zo’n klein extra groepenkastje bij de batterij ook een optie is, dan is dat net zo makkelijk denk ik.

• scoobs
Het is met noodstroom, maar ik ben een speciaal gevalletje; ik was de eerste die direct ging vragen of ik zelf alvast eea kon plaatsen (eastron, ats, etc) en daarvan hadden ze iets te snel toegezegd dat het wel kon. Vziw hebben ze (ofja, de installateur) hierna besloten om gewoon een vaste setup te leveren die 100% vanuit hen komt. Vervelend voor ons als particulier, maar vanuit bedrijfsperspecief zou ik het zelf ook doen. Het maakt garantieafwikkeling geen welles-nietes verhaal.

• paQ
  • Nu online

paQ

Nou so far so good.
Ik heb de accu in HA energie dashboard gezet, evenals de PV total energy. Dus als het goed is pakt dat vanaf morgen op. De SOC heb ik in mijn overzichtsgrafiekje gezet. (Ze werden geleverd met 60% SOC, geen wonder dat ze zo zwaar waren :| )
We hebben ze overigens gewoon de trapjes opgetild met 4 man. 135 kilo + 45 kilo karretje 8)7

Beetje PV opwek op de Deye:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7q2VME6ZsYjQ3w6Ofr2q48hiUJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l1eIMEIJCWtUebAZY1rZjaw3.png?f=fotoalbum_large

Koken uit de Accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Oz3AgC3lCv7bQ3fYfC7fV_Fmaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlpolO9QNmtIxyAOkR36UmDu.png?f=fotoalbum_large

En de NOM, rond de 20~25W. (Begrijp ik nou dat dat een setting in de Deye is @scoobs wat je me liet zien? )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTjvY5Lxe_XNHD11woWiU7SjI68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y49bO9vv2fjS2Lsv8AZYKlJ4.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:33:
Nou so far so good.
Ik heb de accu in HA energie dashboard gezet, evenals de PV total energy. Dus als het goed is pakt dat vanaf morgen op. De SOC heb ik in mijn overzichtsgrafiekje gezet. (Ze werden geleverd met 60% SOC, geen wonder dat ze zo zwaar waren :| )
We hebben ze overigens gewoon de trapjes opgetild met 4 man. 135 kilo + 45 kilo karretje 8)7

Beetje PV opwek op de Deye:
[Afbeelding]

Koken uit de Accu:
[Afbeelding]

En de NOM, rond de 20~25W. (Begrijp ik nou dat dat een setting in de Deye is @scoobs wat je me liet zien? )
[Afbeelding]
Hier werden ze ook met 60% Soc ofzo geleverd. Toch aardig 😁

Het blijf toch apart om te zien dat zelfvoorziening 0% is. Ik snap dat er meer ingekocht wordt dan verbruikt, maar het is wel ff wennen

[ Voor 5% gewijzigd door 0xygen500 op 04-11-2025 19:04 ]

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

scoobs schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:33:
Het is met noodstroom, maar ik ben een speciaal gevalletje; ik was de eerste die direct ging vragen of ik zelf alvast eea kon plaatsen (eastron, ats, etc) en daarvan hadden ze iets te snel toegezegd dat het wel kon. Vziw hebben ze (ofja, de installateur) hierna besloten om gewoon een vaste setup te leveren die 100% vanuit hen komt. Vervelend voor ons als particulier, maar vanuit bedrijfsperspecief zou ik het zelf ook doen. Het maakt garantieafwikkeling geen welles-nietes verhaal.
Waar zit je ATS dan? Ben wel benieuwd hoe dat verschilt tov de standaard installatie.

@paQ als ik jouw installatie wil kopiëren, maar dan met Eaton, dan pak ik dus als ik het goed begrijp een Eaton Installatieautomaat 3P+N C25 PLS6-C25/3N-MW en een Eaton aardlekschakelaar 4P 40A 300mA PFIM-40/4/03-A-MB? :)

[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 04-11-2025 19:09 ]

• 0xygen500
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:33:
Ik denk dat ze geen gezeik willen met eventuele werkzaamheden aan het net en een batterij die vol terug levert aan het net, terwijl de netbeheerder denkt dat niks terugleverd 😂

• paQ
  • Nu online

paQ

The Legend schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:05:
[...]

Waar zit je ATS dan? Ben wel benieuwd hoe dat verschilt tov de standaard installatie.

@paQ als ik jouw installatie wil kopiëren, maar dan met Eaton, dan pak ik dus als ik het goed begrijp een Eaton Installatieautomaat 3P+N C25 PLS6-C25/3N-MW en een Eaton aardlekschakelaar 4P 40A 300mA PFIM-40/4/03-A-MB? :)
uh... ja komt het wel op neer.
Met ABB spul was ik 85 euro kwijt. (samen)
Schneider heeft een mooie 2 in 1. Wel "Alamat" maar bestaat uit samengevoegde automaat+ALS.
(5p breed)
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401244455_1-jpg.png
https://www.elektramat.nl...1sWTWBEAQYASABEgKaH_D_BwE

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 04-11-2025 20:06 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Zou dit niet meteen met een aardlekautomaat kunnen? Zowel ABB, Hager als Eaton hebben een 3P+N C25 300mA aardlekautomaat in hun assortiment.

https://hager.com/nl/cata...25a-c-kar-300-ma-kl-a-6ka
https://www.sandervunderi...automaat/c_300ma_3p-n_25a

[ Voor 37% gewijzigd door fenrir op 04-11-2025 20:13 . Reden: linkjes erbij ]

Van klussen krijg je grijze haren

• paQ
  • Nu online

paQ

fenrir schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:12:
Zou dit niet meteen met een aardlekautomaat kunnen? Zowel ABB, Hager als Eaton hebben een 3P+N C25 300mA aardlekautomaat in hun assortiment.

ja tuurlijk kan dat :)

• jacovn
Wordt er standaard een eaton genomen omdat die goedkoper is ? Il zag op eerdere pagina’s al wat discussie staan. Meterkast zit vol met gacia bij mij. Slechter kan haast niet denk ik.

Zit er wel eens aan te denken alles te vervangen. Maar dat kost wel tijd en geld met alle groepen die ik heb.

• paQ
  • Nu online

paQ

@0xygen500 Ik zit aan ca 94% rendement ontladen. Als ik morgen een laadmoment te pakken kan krijgen zal ik eens kijken wat daar het verlies is aan vogeltjesverwarming. 6% Verlies komt niet als 'slecht' op mij over?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpnJpRGW4AQVkR9Ei2DRnvYEW1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fxWtskqeWvQMRaeEgv9wkwrx.png?f=user_large

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:25:
@0xygen500 Ik zit aan ca 94% rendement ontladen. Als ik morgen een laadmoment te pakken kan krijgen zal ik eens kijken wat daar het verlies is aan vogeltjesverwarming. 6% Verlies komt niet als 'slecht' op mij over?
[Afbeelding]
Ik heb zelf de andere integratie, ik zal van de week eens kijken naar die andere integratie. Al heb ik daar niks mee, omdat je daarmee de batterij kan besturen. Nu eerst ff die nieuwe Quatt integratie invullen.

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:29:
[...]

Ik heb zelf de andere integratie, ik zal van de week eens kijken naar die andere integratie. Al heb ik daar niks mee, omdat je daarmee de batterij kan besturen. Nu eerst ff die nieuwe Quatt integratie invullen.
Je kunt alles van de Deye instellen idd, maar ik krijg wel dezelfde resultaten als die ik ook in de EMS van balansenergie terugzie.

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

fenrir schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:12:

Die aardlekautomaten kunnen dus wel serieus warm worden bij hoge belasting. Ik heb voor mijn 11kW laadpaal ook een aardlekautomaat, maar dat is een C32A dus ik neem ff aan dat die een stuk minder warm wordt dan een C25.

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:59:
[...]

uh... ja komt het wel op neer.
Met ABB spul was ik 85 euro kwijt. (samen)
Schneider heeft een mooie 2 in 1. Wel "Alamat" maar bestaat uit samengevoegde automaat+ALS.
(5p breed)
[Afbeelding]
https://www.elektramat.nl...1sWTWBEAQYASABEgKaH_D_BwE
Waarom ben je uiteindelijk toch voor een aparte aardlek en automaat gegaan?

• paQ
  • Nu online

paQ

The Legend schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:32:
[...]

Waarom ben je uiteindelijk toch voor een aparte aardlek en automaat gegaan?
De Schneider is 5p breed. En heb verder niets van Schneider nu in de kast.
Maakt uiteindelijk geen drol uit natuurlijk, maar OCD technisch viel ABB net wat beter :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpxioYauFj7v0rA_izT4J8xIhlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZGWN6RaGF7MxvXKaFP6u3eM.jpg?f=fotoalbum_large
Zojuist een Hager DIN stopcontact bijgeplaatst en die is ook 3 breed :') stom

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 04-11-2025 21:21 ]

• zunrob
0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:29:
[...]

Je kunt ervoor kiezen om die configuratie sensoren gewoon uit te schakelen in de HA integratie, dan kun je ook niks per ongeluk veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIO_8xJ7M5A-87UGFfY67TfuDHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N2ylmLY6Q4bUS4vT0wOrSc7G.png?f=fotoalbum_large

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:15
Wauw!

Mooi om te zien dit. Ben al een tijd aan het oriënteren op een thuisaccu maar dit is wel heel aantrekkelijk. Helaas werkt Solaredge niet in eilandmodus, maar de accu is zo fors dat er altijd wel wat inzit om een stroomstoring te overbruggen. 34 optimizers van mijn panelen afhalen om ze daarna op de Deye aan te sluiten vind ik iets te ver gaan.

Ik twijfel nog steeds tussen buiten of binnen. Binnen is een makkelijke klus, we hebben een aanpandige garage waar ruimte is en ik heb daar vanuit de bouw zelfs loze leiding laten leggen naar de meterkast die heel dichtbij is. Maar de (al dan niet toekomstige?) regelgeving voor accu's >20 kWh zit me niet helemaal lekker. Ik weet dat mijn verzekering het misschien nu wel nu geen probleem vindt, maar wat als de regels gaan veranderen?

Buiten is ook een optie, maar dat houdt in huisje maken, graven, gaten in de fundering boren. Echt heel wat meer voeten in de aarde. Letterlijk.

Zijn er ook mede tweakers met dit systeem (in de planning) in het Noorden van het land waar ik eens zou kunnen kijken?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• 0xygen500
  • Nu online
ik ga kijken naar die integratie!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:07
Hoort er geen (brand) montageplaatje tussen de wcd en houtenplankje? :?

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-11 11:48

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
Zoals het er nu uitziet gaat morgen een dashboard update live. Dan kan je per kwartier zien waarvoor er stroom is opgeladen en ontladen. Op die pagina komt echt veel info te staan en zijn we volledig transparant in.

Nu we nog geen aFRR kunnen doen zijn we vooral bezig met goedkoop opladen via de onbalans, afgelopen paar dagen was dit tegen een negatief bedrag. Extreem hoge bedragen pakken we wel mee. Maar voor nu zit alle focus op het klaar zijn voor aFRR. Later meer.. sorry :). Volle inbox.

• jacovn
Sportmind schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:41:

Ik twijfel nog steeds tussen buiten of binnen. Binnen is een makkelijke klus, we hebben een aanpandige garage waar ruimte is en ik heb daar vanuit de bouw zelfs loze leiding laten leggen naar de meterkast die heel dichtbij is. Maar de (al dan niet toekomstige?) regelgeving voor accu's >20 kWh zit me niet helemaal lekker. Ik weet dat mijn verzekering het misschien nu wel nu geen probleem vindt, maar wat als de regels gaan veranderen?
Is daar al iets over gepubliceerd?

• sparkly
  • Laatst online: 08:37
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:50:
@The Legend het verlengen an-sich is niet het probleem. Maar de 2 solar kabels in 1 buis wordt niet aangeraden.

Nick was overtuigd dat Solaredge merkt dat hij niet aan het openbare net hangt en niet blijft werken overigens.
Iets wat hij oneindigheid detectie noemde.
Dat is op zich wel interessant. Want hier hangen een paar Solaredge inverters AC gekoppeld aan mijn Victron systeem en dat gaat gewoon prima als het systeem offgrid schakelt. De SE omvormers schakelen even uit na wegvallen van het net, om vervolgens weer op te starten.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 30kWh LFP

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:31
Wauw!

Mooi om te zien dit. Ben al een tijd aan het oriënteren op een thuisaccu maar dit is wel heel aantrekkelijk. Helaas werkt Solaredge niet in eilandmodus, maar de accu is zo fors dat er altijd wel wat inzit om een stroomstoring te overbruggen. 34 optimizers van mijn panelen afhalen om ze daarna op de Deye aan te sluiten vind ik iets te ver gaan.

Buiten is ook een optie, maar dat houdt in huisje maken, graven, gaten in de fundering boren. Echt heel wat meer voeten in de aarde. Letterlijk.

Zijn er ook mede tweakers met dit systeem (in de planning) in het Noorden van het land waar ik eens zou kunnen kijken?
Zit een beetje met hetzelfde.
In de aanpandige garage zou ideaal zijn, al zit er een kleine twijfel ivm geluid (van de fans in de Deye). Al zie ik op internet wel weer diverse (succesvolle) oplossing door een paar externe stille fans boven of onder de Deye te plaatsen, zodat de luchtstroom een flinke boost krijgt en daarmee de interne herriefans niet naar max hoeven ;)

Van wat ik lees is die PGS37-1 richtlijn niet voor thuisbatterijen / particulieren van toepassing... Maar helemaal helder is het ook niet...

Alternatief is buiten, maar heb niet zo'n mooie plek als @paQ :)

Ander vraagje; wat doet een ATS eigenlijk als één van de 3 fases wegvalt? Schakelt hij dan ook om?
(dit jaar een paar keer voorgekomen hier)

• 0xygen500
  • Nu online
Balans Energie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:00:
Zoals het er nu uitziet gaat morgen een dashboard update live. Dan kan je per kwartier zien waarvoor er stroom is opgeladen en ontladen. Op die pagina komt echt veel info te staan en zijn we volledig transparant in.

Nu we nog geen aFRR kunnen doen zijn we vooral bezig met goedkoop opladen via de onbalans, afgelopen paar dagen was dit tegen een negatief bedrag. Extreem hoge bedragen pakken we wel mee. Maar voor nu zit alle focus op het klaar zijn voor aFRR. Later meer.. sorry :). Volle inbox.
Fijn dat er even een update is :). Zijn alle benodigde installaties al geinstalleerd of duurt dit nog een tijdje?

• paQ
  • Nu online

paQ

jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:06:
[...]

Ander vraagje; wat doet een ATS eigenlijk als één van de 3 fases wegvalt? Schakelt hij dan ook om?
Beetje over zitten mijmeren nog vandaag.
De ATS zelf (het omschakelen van Grid naar Battery) gebeurt in de Deye omvormer zelf.
De losse ATS die geplaatst wordt, dient volgens mij puur om een eilandbedrijf inwerking te stellen, zodat je los bent van het net. Stel iemand is aan het werk aan het net en jij zit doodleuk stroom het net op te gooien, da's niet de bedoeling natuurlijk.

En ja zo'n ding schakelt vanzelf, want zover ik uit YT filmpjes begrijp is de L1 van net zijde elektronisch verbonden met L1 van de inverter zijde middels een relais. "hij" moet natuurlijk wel weten dat wanneer de spanning terugkeert aan de net zijde hij dan ook terugschakelt, en dat gebeurt dan met de spanning van de inverterzijde. (en vice versa)

/mijn aanname
offtopic:
in dat laatste stukje zit ook de user-error. Als hij op automatisch staat en je schakelt handmatig, dan is het *biem*

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 04-11-2025 21:17 ]

• 0xygen500
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:06:
[...]

Zit een beetje met hetzelfde.
In de aanpandige garage zou ideaal zijn, al zit er een kleine twijfel ivm geluid (van de fans in de Deye). Al zie ik op internet wel weer diverse (succesvolle) oplossing door een paar externe stille fans boven of onder de Deye te plaatsen, zodat de luchtstroom een flinke boost krijgt en daarmee de interne herriefans niet naar max hoeven ;)

Van wat ik lees is die PGS37-1 richtlijn niet voor thuisbatterijen / particulieren van toepassing... Maar helemaal helder is het ook niet...

Alternatief is buiten, maar heb niet zo'n mooie plek als @paQ :)

Die inverter vind ik enorm meevallen! ja je hoort hem, als je er naast staat. Ik ben zelf bijna niet in de garage. De wand waar de inverter aanhangt is aan de andere kant een wand voor de WC. Ik hoor hem nooit.

• paQ
  • Nu online

paQ

Maar de (al dan niet toekomstige?) regelgeving voor accu's >20 kWh zit me niet helemaal lekker. Ik weet dat mijn verzekering het misschien nu wel nu geen probleem vindt, maar wat als de regels gaan veranderen?
Ik zie dat in mijn geval ook een beetje als bijvangst. Plus dat ik na overleg met mijn buurman en ook mijn vrouw heb besloten ze niet in de kelder te zetten. Het is ronduit gevaarlijk om ze daar te krijgen. Niet voor het apparaat wat de trap afflikkert, maar als iemand van ons wat breekt kunnen we wekenlang niet werken. (Beide ZZP-er)

En vanuit andere hoeken heb ik ook al verhalen gehoord dat de verzekeraar lastig doet als er veel kWh in de vertrekken met woonbestemming staat. Een EV is dan schijnbaar weer (nog?) geen probleem.

• ede

ede

0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:16:
[...]

Die inverter vind ik enorm meevallen! ja je hoort hem, als je er naast staat. Ik ben zelf bijna niet in de garage. De wand waar de inverter aanhangt is aan de andere kant een wand voor de WC. Ik hoor hem nooit.
Na een minuut of 5 op volle kracht inverteren beginnen de ventilatoren wel een keeltje op te zetten. Hij staat bij mij in de mancave dus mijn vrouw zal zich hier niet aan ergeren en ik kan leven met het idee dat dat het geluid van geld verdienen is, En het duurt ook weer niet zo lang

• 0xygen500
  • Nu online
ede schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:23:
[...]

Na een minuut of 5 op volle kracht inverteren beginnen de ventilatoren wel een keeltje op te zetten. Hij staat bij mij in de mancave dus mijn vrouw zal zich hier niet aan ergeren en ik kan leven met het idee dat dat het geluid van geld verdienen is, En het duurt ook weer niet zo lang
Maar zit je er dan naast?

• Tieske88
  • Laatst online: 06:56
Ik zat nog eens te denken aan het hele verhaal met het laden van de EV (dat dit dus vaak uit de balans batterij komt en je daarmee dus veel omzet verliezen hebt). Wat als je nou een slimme sturing maakt dat op het moment dat de accu aan het laden is dat dan ook de auto gaat laden (desnoods met max 8A). Het gaat dan nooit via de batterij en als het goed is laad de accu juist op de goedkope momenten (moet de accu uiteraard voldoende vaak laden zodat de EV ook vol komt).

Zou dat kunnen werken?

• 0xygen500
  • Nu online
[Afbeelding]
Vraagje, welk transport protocol en port heb je gekozen bij de integratie?
Prolfile: deye_sg04lp3.yaml toch?

• ede

ede

Op een paar meter. Eerst overstemt hij de beamer niet, na 5 minuten is het hetzelfde volume als de airco op volle kracht. Maar meestal zit ik daar met vrienden al naar Formule 1 en dergelijke te kijken met vrij luid geluid, dus rustig is het daar toch nooit

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:30:
[...]

Vraagje, welk transport protocol en port heb je gekozen bij de integratie?
Prolfile: deye_sg04lp3.yaml toch?
Ik heb helemaal niets gedaan. Ik heb de integratie aangeklikt en op OK gedrukt :+

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:31:
[...]

Ik heb helemaal niets gedaan. Ik heb de integratie aangeklikt en op OK gedrukt :+
Hmm, blijkbaar zoekt die zelf de juiste :)
ede schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:31:
[...]

Op een paar meter. Eerst overstemt hij de beamer niet, na 5 minuten is het hetzelfde volume als de airco op volle kracht. Maar meestal zit ik daar met vrienden al naar Formule 1 en dergelijke te kijken met vrij luid geluid, dus rustig is het daar toch nooit
Ja oke, dan zou ik hem ook horen. Hier hangt die in een nisje in de garage. Die garage hebben we gewoon als opslag, voor de rest zijn we er bijna nooit.

• 0xygen500
  • Nu online
[Afbeelding]
Hoe kan jij op 6% zitten? :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snmjVVW5Mul0wSuFU1onjBxZOqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XaKfqzGIMdPN7DqwyTxJMDMQ.png?f=fotoalbum_large
Zou het te maken hebben met het lagere vermogen?

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:50:
[...]

Hoe kan jij op 6% zitten? :o
[Afbeelding]
nog iets minder ook volgens mij :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yopE3H4ZQVaNd-ri4g2CVsLC9po=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ppdq8pROJK0kN5vYYXolful.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-11-2025 21:56 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-11 23:52
Tieske88 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:27:
Ik zat nog eens te denken aan het hele verhaal met het laden van de EV (dat dit dus vaak uit de balans batterij komt en je daarmee dus veel omzet verliezen hebt). Wat als je nou een slimme sturing maakt dat op het moment dat de accu aan het laden is dat dan ook de auto gaat laden (desnoods met max 8A). Het gaat dan nooit via de batterij en als het goed is laad de accu juist op de goedkope momenten (moet de accu uiteraard voldoende vaak laden zodat de EV ook vol komt).

Zou dat kunnen werken?
Wel is het zo, als je dichtbij die 12 kW zit met een 11 kW EV-lader + huisverbruik. Dan heb je waarschijnlijk de minste verliezen. Sluipverbruik of minimaal verbruik met 100 tot wel 500 watt is juist wat zorgt voor heel veel verliezen. 20-30% verlies zou mij niet verbazen. Bij 11 kW verwacht ik denk ik wel rond de 90%+ rendement. Laten we zeggen dat je een Round trip Efficiency RTE hebt van (90% laden) x (90% ontladen) = 81% RTE. Vaak is het prijs verschil tussen de laagste prijs en de hoge prijs veel hoger dan dit verschil. Dus met verlies is het alsnog goedkoper om via de accu te laden.

Maar ik vraag mij dit ook af, ik heb ongeveer de zelfde vraag gesteld in de Zonneplan Nexus thuis batterij topic. Maar dan met het doel om de vergoeding te maximaliseren bij onbalans. Stel de Zonneplan thuis batterij gaat laden, zodra je dit meet kan je ook je EV-lader aan zetten/triggeren om op 6-8A te laden zodat je zoveel gebruik maakt van je 3x25A aansluiting zodat je extra powerplay vergoeding krijgt. Maar blijkbaar wordt de powerplay vergoeding dus op basis van de interne meter in de accu bepaald en niet aan de hand van de energiestroom langs de hoofdmeter via de P1-meter.

Ik vraag me dus af hoe dat gaat zijn bij Balans energie, hoe de vergoeding berekend gaat worden. Hoofdmeter of via de thuisbatterij meter.

[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 04-11-2025 22:04 ]

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:55:
[...]

nog iets minder ook volgens mij :P

[Afbeelding]
Die discharge efficiency heb je ook zo uit de integratie of heb je die gewoon als sensor aangemaakt?

• paQ
  • Nu online

paQ

KoningSlakkie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:58:
[...]

Wel is het zo, als je dichtbij die 12 kW zit met een 11 kW EV-lader + huisverbruik. Dan heb je waarschijnlijk de minste verliezen. Sluipverbruik of minimaal verbruik met 100 tot wel 500 watt is juist wat zorgt voor heel veel verliezen. 20-30% verlies zou mij niet verbazen. Bij 11 kW verwacht ik denk ik wel rond de 90%+ rendement.

Maar ik vraag mij dit ook af, ik ongeveer de zelfde vraag gesteld in de Zonneplan Nexus thuis batterij topic. Maar dan met het doel om de vergoeding te maximaliseren bij onbalans. Stel de Zonneplan thuis batterij gaat laden, zodra je dit meet kan je ook je EV-lader aan zetten/triggeren om op 6-8A te laden zodat je zoveel gebruik maakt van je 3x25A aansluiting zodat je extra powerplay vergoeding krijgt. Maar blijkbaar wordt de powerplay vergoeding dus op basis van de interne meter in de accu bepaald en niet aan de hand van de energiestroom langs de hoofdmeter via de P1-meter.

Ik vraag me dus af hoe dat gaat zijn bij Balans energie, hoe de vergoeding berekend gaat worden. Hoofdmeter of via de thuisbatterij meter.
Kan wel kloppen ja.
Als ik 11kW laad, dan heb ik ca 5~6% (slechts) verlies ondanks 32m kabel.

Ik meet nu ook een ontlaadverlies van ca 4~5%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6xHK-HIDF-IYC8iA4pxUkl7gE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQeUUmjbjHt7RwnHlzaXS9xB.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, laden doe ik vooralsnog via de SAP, dus daar komt de accu niet bij om de hoek.
Ik vraag me wel af (afhankelijk van je laadgewoontes) wat dat met de levensduur van je accu doet, nog los van de extra conversieverliezen.
Ik laad zo'n 500-700 kWh per maand namelijk.

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:00:
[...]

Die discharge efficiency heb je ook zo uit de integratie of heb je die gewoon als sensor aangemaakt?
template sensor

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      # Actueel - ontladen
      - name: "Discharge Efficiency (actueel)"
        unit_of_measurement: "%"
        icon: mdi:percent
        state_class: measurement
        availability: >
          {{ states('sensor.inverter_power')|float(0) > 0 }}
        state: >
          {% set p = states('sensor.inverter_power')|float(0) %}
          {% set l = states('sensor.inverter_power_losses')|float(0) %}
          {{ (p / (p + max(l,0)) * 100) | round(2) }}

En dan kunnen we discussiëren of dat niet over de energie moet natuurlijk ipv het vermogen.
Even nachtje over slapen :z

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 04-11-2025 22:05 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:50:
[...]

Zo op het eerste oog: ja.
Ik zie beduidend lagere efficiency als er verbruikers uit gaan.
Allemaal aan de COP1 :o 8)7

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:28:
[...]

Zo op het eerste oog: ja.
Ik zie beduidend lagere efficiency als er verbruikers uit gaan.
Allemaal aan de COP1 :o 8)7
Ik ga direct een doorstroomverwarmer kopen :o
In de losses zit ook al het verbruik van de Deye btw :)

• scoobs
Simpel360 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:59:
[...]

Hoort er geen (brand) montageplaatje tussen de wcd en houtenplankje? :?
Je bedoelt voor als de kabels 200-300 graden worden maar niet kortsluiten omdat ze smelten EN de automaat, wiens taak het is om overbelasting uberhaupt te voorkomen, niet doorslaat? :+

Ik heb er even over zitten nadenken of ik zou reageren, maar komop zeg, het brandgevaar van een wandcontactdoos op hout gemonteerd benoemen is wel echt next level overdreven. Wist je dat bijna elke meterkast op een houten schot gemonteerd wordt?

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:07
scoobs schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:08:
[...]

Je bedoelt voor als de kabels 200-300 graden worden maar niet kortsluiten omdat ze smelten EN de automaat, wiens taak het is om overbelasting uberhaupt te voorkomen, niet doorslaat? :+

Ik heb er even over zitten nadenken of ik zou reageren, maar komop zeg, het brandgevaar van een wandcontactdoos op hout gemonteerd benoemen is wel echt next level overdreven. Wist je dat bijna elke meterkast op een houten schot gemonteerd wordt?
Het gaat mij puur om het WCD.
Het viel mij gewoon op, sorry. Al mee gemaakt dat er bij een keuring een opmerking over werd gemaakt en dat dit plaatje er wel diende te komen. En ja, is ver gezocht.
Zelf doe ik er altijd een plaatje onder, ook op steen, vindt ik er netter uit zien.

Die meterkast is al rondom plastic. :+

• Sportmind
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:16:
[...]

Ik zie dat in mijn geval ook een beetje als bijvangst.
Kun je uitleggen wat je bedoeld met bijvangst? Ik snap die niet goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Sportmind op 05-11-2025 08:06 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Sportmind
paQ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:16:
[...]

En vanuit andere hoeken heb ik ook al verhalen gehoord dat de verzekeraar lastig doet als er veel kWh in de vertrekken met woonbestemming staat. Een EV is dan schijnbaar weer (nog?) geen probleem.
Dan rijst er een nieuwe vraag voor mij; een garage wordt niet als vertrek met woonbestemming beschouwd volgens mij. Ik ga maar eens contact opnemen met mijn verzekering

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:55:
[...]

Kun je uitleggen wat je bedoeld met bijvangst? Ik snap die niet goed.
Dat ik eventueel gekoer van de verzekeraar voor ben.

• Sportmind
sparkly schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:01:
[...]

Dat is op zich wel interessant. Want hier hangen een paar Solaredge inverters AC gekoppeld aan mijn Victron systeem en dat gaat gewoon prima als het systeem offgrid schakelt. De SE omvormers schakelen even uit na wegvallen van het net, om vervolgens weer op te starten.
Ik heb gelezen dat bij het backup systeem van Sigenergy icm Solaredge dit ook zo gaat. Weet iemand misschien hoe het technisch zou kunnen zitten waarom Solaredge AC gekoppeld op het balans systeem niet meer werkt in eilandmodus?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:52
Copilot waarschuwing... Maar ik vat het samen, teveel tekst...

"In de context van een SolarEdge omvormer aangesloten op het electriciteitsnet. Ben je bekend met de term oneindigheidsdetectie ?"
(dit is de term die Nick gebruikte toen ik er naar vroeg bij de installatie bij mijn broertje)

Engelse term is anti islanding. "Spannings- en frequentiecontrole, Detectie van afwijkingen"
In een kanttekening wordt benoemd: "De omvormer moet een referentiesignaal krijgen van de batterijomvormer om actief te blijven. Anders denkt hij dat het net weg is en schakelt uit."

Dus even doorgevraagd..
"Ja, Deye hybride omvormers ondersteunen eilandmodus en kunnen een referentiesignaal leveren, mits correct geconfigureerd:
Instelling "Signal Island Mode" moet ingeschakeld zijn. Dit zorgt ervoor dat de Deye omvormer bij netuitval een lokaal net simuleert"

Met de volgende kanttekening dat dit tussen Deye en SE niet gevalideerd is, dus geen zekerheid...

Nu heeft AI nogal de neiging om het SE eigen (accu) ecosysteem te verwarren met de gridvormende Deye...

De Deye zou signal island mode op de Load poort moeten kunnen zetten, dus aan die kant zou de SE-omvormer moeten hangen...

Mgoe... mijn geest heeft nog niet helder hoe alles aangesloten zou worden met externe ATS, de woning, netspanning etc....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online

paQ

Kopje koffie, en het punt dat de PV opwek groter wordt dan het huisverbruik.
Deels uit de PV strings op de Deye zelf, maar momenteel het gros uit de Solaredge omvormer aan de AC zijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Eh4KuiKEn-8fKRp-0prYl8PzCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dfhPlZ6qknHh4s5gsUgVSKSw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hier eigenlijk geen idee meer hoe de data te moeten interpreteren tussen Power en Losses :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uvjcAxTnUiu74WNad3qNsdnZ2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZAujjQ3HlP0Kxx00dUF1dyP3.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:03:
Kopje koffie, en het punt dat de PV opwek groter wordt dan het huisverbruik.
Deels uit de PV strings op de Deye zelf, maar momenteel het gros uit de Solaredge omvormer aan de AC zijde.

[Afbeelding]

Ik heb hier eigenlijk geen idee meer hoe de data te moeten interpreteren tussen Power en Losses :?
[Afbeelding]
Waar loop je precies tegenaan?

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:08:
[...]

Waar loop je precies tegenaan?
Bijv tegen dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXjimwjB_HcIwZv_YFwLRJgZsAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6AaDl1av9FmNd4xFhmRE1TCu.png?f=fotoalbum_large
100% discharge efficiency...
Sja het zou kunnen, maar dan is de vraag of dat wel realistisch is.
Op het moment dat ie begint te laden gaat dat schijnbaar met een behoorlijk verlies. :?

M.a.w. Kijken we naar de juiste data?

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-11 09:28
Iemand ervaring met het terugvragen van de BTW, ik sta op het punt gebruik te maken van de dienst die via Balans wordt aangeboden. Maar dan zie ik weer de benodigde informatie die ik moet aanleveren en dan denk ik weer: dat moet ik toch ook zelf kunnen via de belastingdienst. En toch vind ik het ingewikkeld.

Moet ik me als particulier wel of niet aanmelden in KOR?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:38

Jerra

Beunhaas in wording

Hallo allemaal,

Ik zit sterk te overwegen mij ook aan te melden voor de pilot van Balans Energie.
Ik heb al even contact gehad met Don op de mail, en ondertussen ALLE pagina's hier doorgelezen :D

(@paQ een grote eer, gezien ik ook de buitenplaatsing overweeg kreeg ik op de mail zelfs een foto van jouw installatie in de tuinkast)

Ik twijfel alleen nog over isolatie in de tuinkast (bodem en zijkanten accu) gezien de accu geen interne heaters hebben en niet kunnen laden onder de 0 graden celsius.
Echter zou ik dit in mijn vrijstaande schuur net zo goed hebben, die is ook niet vorstvrij.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zou ik een plaat PIR op beton tegels (en daarbovenop OSB) leggen om koude van de bodem tegen te gaan? Dan zou ik verder een verwijderbare mantel kunnen maken voor de accu's. In de zomer moeten ze natuurlijk hun warmte weer kwijt kunnen.

Sowieso zag ik dat de installatie wel kabels trekken en boren betreft, maar niet graven.
ik zal dus zelf een groot gat graven naast de (te plaatsen) tuinkast waar ze de kruipruimte in kunnen boren.

• zunrob
Jerra schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:42:
Hallo allemaal,

Ik zit sterk te overwegen mij ook aan te melden voor de pilot van Balans Energie.
Ik heb al even contact gehad met Don op de mail, en ondertussen ALLE pagina's hier doorgelezen :D

(@paQ een grote eer, gezien ik ook de buitenplaatsing overweeg kreeg ik op de mail zelfs een foto van jouw installatie in de tuinkast)

Ik twijfel alleen nog over isolatie in de tuinkast (bodem en zijkanten accu) gezien de accu geen interne heaters hebben en niet kunnen laden onder de 0 graden celsius.
Echter zou ik dit in mijn vrijstaande schuur net zo goed hebben, die is ook niet vorstvrij.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zou ik een plaat PIR op beton tegels (en daarbovenop OSB) leggen om koude van de bodem tegen te gaan? Dan zou ik verder een verwijderbare mantel kunnen maken voor de accu's. In de zomer moeten ze natuurlijk hun warmte weer kwijt kunnen.

Sowieso zag ik dat de installatie wel kabels trekken en boren betreft, maar niet graven.
ik zal dus zelf een groot gat graven naast de (te plaatsen) tuinkast waar ze de kruipruimte in kunnen boren.
Die van mij staat ook buiten in een klein hokje. Er lijkt zoveel warmte geproduceerd te worden dat ik de temperatuur van de batterij nog niet veel lager heb gezien dan 16 graden (toen het buiten 5 graden was).

• ibak
paQ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Wellicht de behuizingen aan de voorzijde.
Kijk ook vooral naar contactpunten en bijv de zijkant van een automaat.

Als er gekookt wordt zie ik duidelijk welke automaten er in bedrijf zijn. Zelfde geldt voor de warmtepomp die zijn best staat te doen. Een 16A Alamat was voor de 11 kW van de laadpaal duidelijk te licht. [Afbeelding]
(@14~15A)

Het gaat dus ook niet om de dagelijkse mediaan als het ware, maar om hoge stromen bij bijv kookplaat, laadpaal of omvormers die vol gas staan te werken gedurende x periode.
De Deye trekt pieken van rond de 19A.
Bij mij wordt de Chint ook tijdens lange laadsessies (helaas was met 8kw en niet meer) niet warmer als 45 tot 47 graden.
Ik betwijfel of de Abb B25 300a dat nog beter dus met minder warmte/verlies zal doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vg2kUIlsPL5CbQPUTrXGL_MdvyQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3KK8ytI6YhjJsac0qszCeDNy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqbigNHJ5ht6PPJeU54PQB40Y-c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mv3SkeifXPfYwEQcnCSZCAPX.jpg?f=user_large

• paQ
  • Nu online

paQ

@Jerra Ik heb gisteren nog wat sensoren besteld om de boel in de kast te monitoren kwa temperatuur.
Idealiter houdt de werking van de inverter de accu's op een functionele temperatuur. De boel isoleren van binnen is een optie, maar ik vraag me af of dat doable is. Volgens mij is dat een enorme uitdaging kwa deuren en vloer met name.
Misschien dat alleen het dakje isoleren al heel veel doet. In de zomer tegen de zon, en in de winter om de warmte juist binnen te houden. Wellicht dat een kleine fan dan al meer effect heeft waardoor je de warmte forceert te circuleren binnen de kast.

• paQ
  • Nu online

paQ

ibak schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:46:
[...]

Bij mij wordt de Chint ook tijdens lange laadsessies (helaas was met 8kw en niet meer) niet warmer als 45 tot 47 graden.
Ik betwijfel of de Abb B25 300a dat nog beter dus met minder warmte/verlies zal doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
so far so good :)
Maar 8kW is significant anders dan 12kW.

• ibak
Ja helaas geen lange perioden 12kw laden of ontladen al een lange tijd.
Daar moet je dan toevallig ook maar net bij zijn 🙂
Zal het bijhouden en ook met de Abb straks vergelijken

[ Voor 18% gewijzigd door ibak op 05-11-2025 09:52 ]

• Sportmind
Zijn er al ervaringen/inzichten over hoe het laadgedrag van de EMS gaat/kan worden?

Ik kijk nu bijvoorbeeld naar de volgende dag wat de zonnestroom per uur oplevert en maak op basis daarvan de beslissing of ik mijn auto 's nachts nog wat bijlaad van het net of niet, of dat ik dat op 100% zonnestroom doe. Wat ik nu een beetje begrijp is dat het balans systeem sowieso altijd zonnestroom gaat opslaan en niet zozeer kijkt wat de verkoopprijs is van de zonnestroom? Zie ik dat goed? Voor 2027 is dat prima, want geen salderen meer.

Maar tot die tijd vraag ik me af hoe dit werkt. Kale teruggeleverde zonnestroom levert me nu €300 per jaar op, waar ik mijn kale energieprijs van de wintermaanden bijna geheel mee compenseer. Als alle zonnestroom per definitie wordt opgeslurpt gaat dat voordeel deels weg. Of gooit de EMS standaard een deel weer op het net in de dure uren en kan ik meer inkomsten verwachten op dat vlak? Naast natuurlijk de onbalans opbrengsten zodra dat echt gaat gebeuren via balans.

Het salderen (EB/Btw) gaat trouwens neem ik aan gewoon op jaarbasis voor het laatste jaar, zoals bv Tibber?

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:50:
Zijn er al ervaringen/inzichten over hoe het laadgedrag van de EMS gaat/kan worden?

Ik kijk nu bijvoorbeeld naar de volgende dag wat de zonnestroom per uur oplevert en maak op basis daarvan de beslissing of ik mijn auto 's nachts nog wat bijlaad van het net of niet, of dat ik dat op 100% zonnestroom doe. Wat ik nu een beetje begrijp is dat het balans systeem sowieso altijd zonnestroom gaat opslaan en niet zozeer kijkt wat de verkoopprijs is van de zonnestroom? Zie ik dat goed? Voor 2027 is dat prima, want geen salderen meer.

Maar tot die tijd vraag ik me af hoe dit werkt. Kale teruggeleverde zonnestroom levert me nu €300 per jaar op, waar ik mijn kale energieprijs van de wintermaanden bijna geheel mee compenseer. Als alle zonnestroom per definitie wordt opgeslurpt gaat dat voordeel deels weg. Of gooit de EMS standaard een deel weer op het net in de dure uren en kan ik meer inkomsten verwachten op dat vlak? Naast natuurlijk de onbalans opbrengsten zodra dat echt gaat gebeuren via balans.

Het salderen (EB/Btw) gaat trouwens neem ik aan gewoon op jaarbasis voor het laatste jaar, zoals bv Tibber?
Hij is hier net vol vermogen gaan laden op het goedkope moment. Ongeveer de helft daarvan komt momenteel via de lucht binnen.
Op het HA dashboard zie je het totale PV vermogen; de rest pakt ie van het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QMuMTgR9HfArmrn5V5QuO5TOC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74sSan5GEEXpeGV2hibcTAph.png?f=fotoalbum_large

in detail:
Paars is netstroom,
groen/geel/rood grafiek de huidige tarieven
Geel de verwachte PV opbrengst
blauw SOC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQlqosC9etv4-U_Ud1PJIUHHp5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i89hp8FvzBfezo8nBqjlPsyD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 05-11-2025 11:33 ]

• Sportmind
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:13:
[...]

Hij is hier net vol vermogen gaan laden op het goedkope moment. Ongeveer de helft daarvan komt momenteel via de lucht binnen.
Op het HA dashboard zie je het totale PV vermogen; de rest pakt ie van het net.

[Afbeelding]

in detail:
Paars is netstroom,
groen/geel/rood grafiek de huidige tarieven
Geel de verwachte PV opbrengst
blauw SOC

[Afbeelding]
Ah top! Mooi om te zien. Weet je ook waarop nu gebaseerd wordt om de helft bij te laden vanaf het net? Is dat stuurbaar? Kijk, voor nu maakt het niet uit (salderen) maar in 2027 ga je voor die helft die wordt bijgeladen per kWh energiebelasting betalen. Of is dit op dit moment bijladen vanuit balans voor de onbalans?

Ik heb Home Assistent net draaien en heb dus absoluut geen ervaring ermee. Is dit systeem naar je mening ook goed te monitoren zonder HA? Gaandeweg ga ik het wel leren hoop ik. 8)

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:18:
[...]

Ah top! Mooi om te zien. Weet je ook waarop nu gebaseerd wordt om de helft bij te laden vanaf het net? Is dat stuurbaar? Kijk, voor nu maakt het niet uit (salderen) maar in 2027 ga je voor die helft die wordt bijgeladen per kWh energiebelasting betalen. Of is dit op dit moment bijladen vanuit balans voor de onbalans?

Ik heb Home Assistent net draaien en heb dus absoluut geen ervaring ermee. Is dit systeem naar je mening ook goed te monitoren zonder HA? Gaandeweg ga ik het wel leren hoop ik. 8)
Hij gaat naar de max (12kW)
Het aandeel dat uit de PV's komt is er. Wat overblijft komt van het net.

Het is vast instelbaar, maar ik blijf overal vanaf. Het gaat om de EMS van Balans dat die gaat functioneren zoals het hoort. Ik neem an dat nu op basis van het laagste tarief voor vandaag hij alvast bijbuffert. ik heb gisteren en vannacht gewoon 40% SOC opgefikt namelijk.

• Sportmind
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:24:
[...]

Het is vast instelbaar, maar ik blijf overal vanaf. Het gaat om de EMS van Balans dat die gaat functioneren zoals het hoort. Ik neem an dat nu op basis van het laagste tarief voor vandaag hij alvast bijbuffert. ik heb gisteren en vannacht gewoon 40% SOC opgefikt namelijk.
Owww 40%? Door verkoop bedoel je of eigen gebruik (of combi 8) )?

En gisternacht (04-11) rond 3:00 / 4:00 was de prijs bijna 0 is het systeem toen ook gaan laden op vol vermogen?

De mooie screenshots zijn van het EMS zelf? Edit: Volgens mij HA lees ik. Edit: toch niet :D

[ Voor 6% gewijzigd door Sportmind op 05-11-2025 11:48 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Sportmind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:38:
[...]

Owww 40%? Door verkoop bedoel je of eigen gebruik (of combi 8) )?

En gisternacht (04-11) rond 3:00 / 4:00 was de prijs bijna 0 is het systeem toen ook gaan laden op vol vermogen?

De mooie screenshots zijn van het EMS zelf?
eigen verbruik :+

Alle paarse dingen zijn van het EMS zelf ja.
Daar zitten echt wel mooie hoge resolutie grafieken in. Elke sec een meetpunt.

• paQ
  • Nu online

paQ

ibak schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Net gemeten aan de automaat bij een poos 12kW laden: 32.4 graden voorzijde.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-11 23:52
Hoe is de ervaring met het laten plaatsen van een eigen meter zoals een eastron van homewizard tijdens de installatie? Werken ze daar aan mee of willen ze hun handen er niet aan verbranden? Of is de ervaring dat het niet nodig is omdat hun meter lokaal in te lezen is?

• jeeedeee
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:24:
[...]

Wel erg benieuwd wat er gebeurd, als je nu b.v. ook een EV inplugt en vol gaat laden. Of hij dan mooi de 3x25A voltrekt... Vind het nog wel lastig omdat de sturing op alleen zonnestroom met de balansbatterij niet goed mogelijk meer gaat zijn.

• paQ
  • Nu online

paQ

jeeedeee schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:54:
[...]

Wel erg benieuwd wat er gebeurd, als je nu b.v. ook een EV inplugt en vol gaat laden. Of hij dan mooi de 3x25A voltrekt... Vind het nog wel lastig omdat de sturing op alleen zonnestroom met de balansbatterij niet goed mogelijk meer gaat zijn.
Ik laad op SAP, de EMS en huisverbruik zit op PAP. Als de EMS dan besluit te gaan laden, dan weet ik haast zeker dat de loadbalancing op de EV lader in werking treedt en terugschroeft. Ik moet het nog testen om dat te bevestigen, maar ik kan me niet voorstellen dat er iets anders zal gebeuren.
De som van de P1 meters van beide allocatiepunten opgeteld is de faselast waarmee ik reken voor de loadbalancing van de EV lader. Dus als er per fase 17A wordt getrokken, dan moet mijn balancing 'stellen' dat ik niet kan laden ws. (min 6A per fase, = 23A = te hoog) en zal stoppen.

• paQ
  • Nu online

paQ

KoningSlakkie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:52:
Hoe is de ervaring met het laten plaatsen van een eigen meter zoals een eastron van homewizard tijdens de installatie? Werken ze daar aan mee of willen ze hun handen er niet aan verbranden? Of is de ervaring dat het niet nodig is omdat hun meter lokaal in te lezen is?
Ik heb alles in de groepenkast zelf gedaan gisteren.
(scheelt hen ok weer werk ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-11-2025 11:59 ]

• jeeedeee
paQ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:57:
[...]

Ik laad op SAP, de EMS en huisverbruik zit op PAP. Als de EMS dan besluit te gaan laden, dan weet ik haast zeker dat de loadbalancing op de EV lader in werking treedt en terugschroeft. Ik moet het nog testen om dat te bevestigen, maar ik kan me niet voorstellen dan dat er iets anders zal gebeuren.
De som van de P1 meters van beide allocatiepunten opgeteld is de faselast waarmee ik reken voor de loadbalancing van de EV lader. Dus als er per fase 17A wordt getrokken, dan moet mijn balancing 'stellen' dat ik niet kan laden ws. (min 6A per fase, = 23A = te hoog) en zal stoppen.
Ja dat zou perfect zijn, althans wel voor deze maanden waarin de auto toch vol moet als de tarieven laag zijn... Ik heb mijn Zappi ingesteld op 24A grid max, tot nu toe geen issues :)
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste