Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:12
ede schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:15:
Ik vertrouw de aanduiding van de SOC niet meer.
Vanmiddag is in 10 minuten de SOC van 85% naar 95% gegaan terwijl er in die tijd 0,73 kWh netstroom is afgenomen.
Heeft iemand een verklaring?
[Afbeelding]
Ik herken dit, maar dan aan de onderkant. Vanaf 20 procent lijkt de batterij extra snel leeg te lopen (bij gelijk blijvende vermogensvraag). De weergave lijkt niet te kloppen. Denk dat aan de bovenkant hetzelfde gebeurt.

Gebruiken jullie deze integratie? Allicht dat daar iets fout gaat. Er werd hier gesproken over een YAML, maar ik heb niks hoeven configureren.
https://github.com/davidrapan/ha-solarman

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 02-11-2025 15:40 ]

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:28

ede

zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:33:
[...]

Ik herken dit, maar dan aan de onderkant. Vanaf 20 procent lijkt de batterij extra snel leeg te lopen (bij gelijk blijvende vermogensvraag). De weergave lijkt niet te kloppen. Denk dat aan de bovenkant hetzelfde gebruikt.
Ik hoop dat het een beetje bijtrekt na verloop van tijd want als op basis van deze percentages het EMS wordt aangestuurd hou ik mijn hart vast
Gebruiken jullie deze integratie?
Ik gebruik de Solarman Stick Logger integratie

[ Voor 18% gewijzigd door ede op 02-11-2025 15:38 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:30
zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:33:
[...]

Ik herken dit, maar dan aan de onderkant. Vanaf 20 procent lijkt de batterij extra snel leeg te lopen (bij gelijk blijvende vermogensvraag). De weergave lijkt niet te kloppen. Denk dat aan de bovenkant hetzelfde gebruikt.

Gebruiken jullie deze integratie?
Vanaf 20%? Mijn batterij is volgens mij nooit onder de 25% gekomen :o

Ik gebruik niet die solarman integratie,maar die andere solarman integratie. Daar kan je wel minder mee, geen vermogen vrij geven ofzo. Dat vind ik zelf wel een fijne gedachten, dan kan je ook niks verkloten :+

• zunrob
0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:36:
[...]

Vanaf 20%? Mijn batterij is volgens mij nooit onder de 25% gekomen :o

Ik gebruik niet die solarman integratie,maar die andere solarman integratie. Daar kan je wel minder mee, geen vermogen vrij geven ofzo. Dat vind ik zelf wel een fijne gedachten, dan kan je ook niks verkloten :+
Die van mij is afgelopen week een groot gedeelte van de tijd rond de 25 procent geweest, iets erboven maar ook eronder. Plaatje staat volgens mij iets hierboven.

Die andere integratie lijkt niet meer bijgehouden te worden, vandaar dat ik die niet gekozen had.

Heeft niemand anders het probleem dat het energie dashboard niet meer klopt?

• 0xygen500
ede schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:35:
[...]

Ik hoop dat het een beetje bijtrekt na verloop van tijd want als op basis van deze percentages het EMS wordt aangestuurd hou ik mijn hart vast

[...]

Ik gebruik de Solarman Stick Logger integratie
Dat is dezelfde integratie als gelinkt ;)

• ede

ede

zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:42:
Heeft niemand anders het probleem dat het energie dashboard niet meer klopt?
Hier klopt het wel:
4,38 van batterij naar huis
3,45 van zonnepanelen naar huis
2,64 van zonnepanelen naar batterij
4,66 van het net naar de batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PsGNmW8vMiGxwoY_y2_yacG23Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oWGHGtjV16CxoXKM1zbgiyEt.png?f=fotoalbum_large

• zunrob
ede schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:52:
[...]

Hier klopt het wel:
4,38 van batterij naar huis
3,45 van zonnepanelen naar huis
2,64 van zonnepanelen naar batterij
4,66 van het net naar de batterij
[Afbeelding]
Hoe weet je dat het klopt/hoe heb je het gecontroleerd? Vooral het stukje PV. Hoe weet je wat naar de batterij gaat?

Ben benieuwd wat jij het eerste uur na middernacht ziet, denk dat het dan ook niet klopt namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 02-11-2025 16:00 ]

• ede

ede

zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:59:
[...]
Hoe weet je dat het klopt/hoe heb je het gecontroleerd? Vooral het stukje PV. Hoe weet je wat naar de batterij gaat?
Dit is mijn berekening:
De batterij discharge was 5,8 kWh. Daarvan is 1,42 kWh het net opgestuurd.
- Dus is 4,38 kWh in huis verbruikt
De zonnepanelen leverden 6,09 kWh op (gemeten door Envoy), in huis is 7,83 kWh gebruikt, daar trek ik 4,38 kWh vanaf dat vanuit de batterij kwam
- Dus 3,45 kWh van zonnepanelen naar huis
De overige stroom van de zonnepanelen (6,09 kWh - 3,45 kWh) ging naar de batterij
- Dus 2,64 kWh van zonnepanelen naar batterij
De batterij heeft 7,3 kWh ingeladen. Daar gaat de 2,46 kWh zonne-energie vanaf
- Er is 4,66 kWh vanuit het net naar de batterij gegaan

Geen speld tussen te krijgen
Ben benieuwd wat jij het eerste uur na middernacht ziet, denk dat het dan ook niet klopt namelijk.
Dat klopte juist wel, speciaal op gelet, helaas geen screenshot. Maar ik maak er vannacht wel 1 voor je, die hou je tegoed

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik ben gesloopt na een dag voorbereiding treffen voor de installatie buiten.
De installatie komt in een kast aan de buitengevel aan de andere kant van de meterkast.
Gekozen voor een Lifetime toolshed. Die trouwens in de aanbieding is bij Joybuy (beta webstore van JD) groot genoeg EN(!) het dakafschot loopt naar voren af. Niet richting de gevel dus. (Keter)

https://m.joybuy.nl/dp/li...3XcgGwEAQYASABEgIC5_D_BwE

Gat gegraven, snelcement met zand gemixt en een bedje van ca 7,5 cm gestort, tegels van 5 dik op de nog drogende mix.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrcIAqRQj86B5SKByp5IMQiUGsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk3RuXrr1RLOrp6PvMV3omDv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU0rY5fCTURam7-sP-bNFhglvv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pk1KqjxG3RwFqa5kvGjVjrpQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlmhw4uXLXCezANkZWNjMdJ2cJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDmezXFV5dpZDLeqjhIBIi5I.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKURtlnkFSuIiqGm3MQCJjTMCmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNEOJ5yoCdLukQlx8lDY8CbS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhTM2Q8hPiLCzCATjQMNEAbDKQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2WKdOAkLt8Vg4xNNwLSJCNC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WcdQaN8q34djYJXIKrNVUnmffE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fqzz6I46MoptauRg2Jio6I1K.jpg?f=fotoalbum_tile
De huidige doorvoeren zitten precies waar de kast komt :/ dus alles de kast in, en de warmtepomp opnieuw door de bestaande doorvoer naar binnen.
De twee PV strings blijven in de kast en de oude doorvoeren gebruiken we voor de bedrading en UTP.

Als lastverdeling leg ik 2 60x60x2 keramische tuintegels op de vloer. Zodra de accu’s erin staan bouw ik de kast er omheen verder af.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:41:
Ik ben gesloopt na een dag voorbereiding treffen voor de installatie buiten.
De installatie komt in een kast aan de buitengevel aan de andere kant van de meterkast.
Gekozen voor een Lifetime toolshed. Die trouwens in de aanbieding is bij Joybuy (beta webstore van JD) groot genoeg EN(!) het dakafschot loopt naar voren af. Niet richting de gevel dus. (Keter)

https://m.joybuy.nl/dp/li...3XcgGwEAQYASABEgIC5_D_BwE

Gat gegraven, snelcement met zand gemixt en een bedje van ca 7,5 cm gestort, tegels van 5 dik op de nog drogende mix.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De huidige doorvoeren zitten precies waar de kast komt :/ dus alles de kast in, en de warmtepomp opnieuw door de bestaande doorvoer naar binnen.
De twee PV strings blijven in de kast en de oude doorvoeren gebruiken we voor de bedrading en UTP.

Als lastverdeling leg ik 2 60x60x2 keramische tuintegels op de vloer. Zodra de accu’s erin staan bouw ik de kast er omheen verder af.
Ziet er keurig uit! Wanneer komen ze langs?

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:53:
[...]

Ziet er keurig uit! Wanneer komen ze langs?
Thx

Dinsdag :)

• ede

ede

paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:41:
...
Zorg er wel voor dat de accu's er op een wagentje naar toe gereden kunnen worden. Ze zijn echt te zwaar om met mankracht alleen er naar toe getild te kunnen worden.
Voor de rest, dat ziet er heel goed uit joh!

• 0xygen500
Ik denk dat je dan een van de eerste bent die de batterijen buiten heeft

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07:43
Prima opgelost idd, mooie kast ervoor!
Komt de Deye dan naast de batterij te hangen?
Bevestig je die dan door de achterwand aan de muur of zo?

• paQ
  • Nu online

paQ

ibak schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:08:
Prima opgelost idd, mooie kast ervoor!
Komt de Deye dan naast de batterij te hangen?
Bevestig je die dan door de achterwand aan de muur of zo?
Yep. Gewoon aan de gevel.
Zit alleen wat kunststof profiel tussen als het ware. Maal me daar geen zorgen om eigenlijk.

• paQ
  • Nu online

paQ

ede schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:59:
[...]

Zorg er wel voor dat de accu's er op een wagentje naar toe gereden kunnen worden. Ze zijn echt te zwaar om met mankracht alleen er naar toe getild te kunnen worden.
Voor de rest, dat ziet er heel goed uit joh!
Als er een beetje knappe wielen onder dat karretje zitten verwacht ik geen problemen.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:37
paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:10:
[...]

Yep. Gewoon aan de gevel.
Zit alleen wat kunststof profiel tussen als het ware. Maal me daar geen zorgen om eigenlijk.
Is dat kunststof voldoende hittebestendig?

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:59:
[...]

Ik denk dat je dan een van de eerste bent die de batterijen buiten heeft
Voorbereid op gezeik met de verzekering })

• paQ
  • Nu online

paQ

deejeebv schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:11:
[...]

Is dat kunststof voldoende hittebestendig?
Het is PE.
Kan wel wat hebben.
En als het moet haal ik even vlug een een plaatje aluminium bij Hornbach.(of ik haal het en breng het terug als niet nodig)

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 02-11-2025 17:13 ]

• ede

ede

paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:11:
[...]
Als er een beetje knappe wielen onder dat karretje zitten verwacht ik geen problemen.
Hier ging het met een karretje als deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoFnpho1JKwp-zx14bQinn45TJQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zk6FyeTNnFizxWA7XXwPjNYx.png?f=user_large

• 0xygen500
paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:12:
[...]

Het is PE.
Kan wel wat hebben.
En als het moet haal ik even vlug een een plaatje aluminium bij Hornbach.(of ik haal het en breng het terug als niet nodig)
Zou dat doen. De deye wordt tot nu toe niet heet, maar wel warm.

• paQ
  • Nu online

paQ

ede schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:14:
[...]

Hier ging het met een karretje als deze.
[Afbeelding]
Kee.

Naja zal eens kijken. Anders hark ik nog een stukje aan en leg er nog wat tegens neer. Ze moeten sowieso 3 tredes op om op het tuinpad te komen.

• ede

ede

paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:49:
[...]

Kee.

Naja zal eens kijken. Anders hark ik nog een stukje aan en leg er nog wat tegens neer. Ze moeten sowieso 3 tredes op om op het tuinpad te komen.
Daar zullen ze niet zo blij mee zijn. Het hele pakket weegt meer dan 400 kilo en moet op de installatieplek nog een beetje heen en weer gereden kunnen worden om de kabels aan te kunnen sluiten.
Ze gebruiken het karretje om de accu's uit de bestelwagen te kunnen krijgen en daar kunnen ze niet die 3 treden mee op komen. Je moet dus een constructie hebben waarmee het mogelijk is om de accu van het karretje naar een ander karretje (eventueel met terreinbanden en 4wielaandrijving) te kunnen schuiven en hem dan naar je hokje te kunnen rijden. Zo'n accu krijg je met geen 4 man opgetild, alles gaat schuivender- of rijdendergewijs.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ede schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:03:
[...]

Daar zullen ze niet zo blij mee zijn. Het hele pakket weegt meer dan 400 kilo en moet op de installatieplek nog een beetje heen en weer gereden kunnen worden om de kabels aan te kunnen sluiten.
Ze gebruiken het karretje om de accu's uit de bestelwagen te kunnen krijgen en daar kunnen ze niet die 3 treden mee op komen. Je moet dus een constructie hebben waarmee het mogelijk is om de accu van het karretje naar een ander karretje (eventueel met terreinbanden en 4wielaandrijving) te kunnen schuiven en hem dan naar je hokje te kunnen rijden. Zo'n accu krijg je met geen 4 man opgetild, alles gaat schuivender- of rijdendergewijs.
Het zijn toch drie batterij modules? Zijn die niet los te klikken?

• ede

ede

Wolly schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:04:
[...]
Het zijn toch drie batterij modules? Zijn die niet los te klikken?
Ze zitten los verpakt is enorme kartonnen dozen met piepschuim er omheen en ze wegen 135 kilo per stuk. Van losklikken is geen sprake, alles wordt door zwaartekracht bij elkaar gehouden

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
De modules zijn geheel los. Maar 135 kilo blijft een leuk getal.

Ze worden op het getoonde karretje uit de bus gehaald zonder tillen, alleen schuiven.
De modules worden opgestapeld op een verrijdbaar onderstel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online

paQ

ede schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:03:
[...]

De situatie is wat het is.
Ik heb geen middelen verder om een accu van 135 kilo uit een busje te tillen en weer terug het tuinpad op. Ik ga er vanuit dat mensen die dit elke dag doen daar voorzieningen voor hebben.

• ibak
Zoals gesteld door anderen gaat schuiven op karton vanuit de bus op een hefplateau maar tillen niet of nauwelijks.
Als je geen andere toegang tot je tuin hebt is het verstandig om hierover na te denken van te voren en het overleg te zoeken.
Een kraantje met van die spin poten en een stel hijsbanden zou de oplossing kunnen zijn.
Dan kan uit de bus op de heftafel met wielen worden geschoven, naar je tuin (traptreden)gereden en daar opgetild en dan na optillen heftafel zakken en op je tuinpad zetten, batterij er weer op en naar je kast waar het platform met wielen dan al in is gezet.
Heftafel tegen de kast rollen en batterij afschuiven op het platform, 2e keer de 2e batterij op hoogte met de heftafel en afschuiven op de eerste enz.
Kost wel de huur van zo'n kraantje.
Iemand een beter idee?

• ede

ede

paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:40:
[...]

De situatie is wat het is.
Ik heb geen middelen verder om een accu van 135 kilo uit een busje te tillen en weer terug het tuinpad op. Ik ga er vanuit dat mensen die dit elke dag doen daar voorzieningen voor hebben.
Die voorzieningen hebben ze niet en dit staat op de website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE_tIyH2pDNo8MHLm1TaGm2c4II=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eSUlu23JIdPs3rBY8zrXV4JJ.png?f=user_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53
paQ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:49:
[...]

Kee.

Even een lange loopplank organiseren. Dan moet dat toch prima te doen zijn met hun karretje?

• 0xygen500
Geen idee hoe hoog 3 traptredes is, maar je zou toch eventueel de tegels weg kunnen halen en de grond. Dan de tegels op de grond (zodat ze daarover kunnen rijden met hun karretje) Dan kunnen ze tot je eindbestemming rijden en dan vanaf daar ook weer schuiven.

• zunrob
Hier ook 3 tredes. Ik heb een balk neergelegd, doos erop, en omhoog schuiven maar. Ging prima.

• paQ
  • Nu online

paQ

Doen we dat.

Balk heb ik nog wel ergens.

• paQ
  • Nu online

paQ

Hebben ze geen til riemen bij zich?
113 kilo is prima met twee man te tillen zo. Gewoon een trapje bedoel ik. Niet het hele eind.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-11 21:35

The Legend

*Plop*

Hoe lang zat er bij jullie tussen de mail ‘Laatste stap voor inplannen installatie Balans Systeem’ en daadwerkelijk contact over de installatie? Ik heb die mail 20 oktober ontvangen, maar daarna niks meer gehoord.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik zie dat boels oprijplaten verhuurt voor 5 euro per dag per stuk. Ik zal er daar twee huren.

• 0xygen500
The Legend schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:44:
Hoe lang zat er bij jullie tussen de mail ‘Laatste stap voor inplannen installatie Balans Systeem’ en daadwerkelijk contact over de installatie? Ik heb die mail 20 oktober ontvangen, maar daarna niks meer gehoord.
BIj mij duurde dat ook wel redelijk lang, langer dan 2 weken. Ik zou Don gewoon ff een mailtje sturen, dan kriijg je snel genoeg reactie.

• ede

ede

The Legend schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:44:
Op 22-7 kreeg ik de "Laatste stap..." mail en op 15-9 de inplanmail

• jacovn
  • Laatst online: 06:36
Kunnen ze wel een drempeltje over met zo,n hefkar ?
Ik heb een garage met een drempel van een paar cm hoog waar de openslaande deuren tegen aan sluiten..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ede

ede

jacovn schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:15:
Ik heb een garage met een drempel van een paar cm hoog waar de openslaande deuren tegen aan sluiten..
Ja, dat kan

• 0xygen500
jacovn schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:15:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnZnpJlbveoS4_w0Ijjx1pWWFv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bchXnOwD94iQXFRp7cPr51m4.jpg?f=fotoalbum_large
Was hier geen probleem. Balk is 5 cm hoog ofzo

• jacovn
Dat is mooi, ik zal met mijn vrouw overleggen. Die wilde al een stroom backup oplossing dus die zal wel ok geven.
Is die extra 16.1 module ook al bestelbaar ?

Ik zie ook dat ze de inverter boven de accus plaatsen, hoe breid je dan uit ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:17
Grappig zo'n buiteninstallatie. Ik zou daar zelf niet voor kiezen, zou bang zijn voor a) blikseminslag b) geluidsoverlast voor de buren c) koperdiefstal d) vandalisme e) oververhitting in zo'n kleine ruimte.
Voelt erg exposed, zeker zo op de straatkant. Is het wel legaal om zoiets daar te plaatsen, of heb je niet een vergunning nodig of zo?
Daarentegen is het wel weer veiliger als die batterij zelf in de hens vliegt.
Ik zat trouwens met iemand te kletsen laast over deze installatie en die maakte de terechte opmerking dat ik mogelijk over 10 jaar met loodzware batterijen zit die ik nooit naar de gemeentewerf getild krijg voor recycling, waar ik dan weer een speciaal bedrijf voor moet inhuren.. Had ik nog niet over nagedacht! Zit er eigenlijk verwijderingsbijdrage op die dingen, ziet iemand dat op z'n factuur?

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:17
jacovn schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:33:
Hoorde laatst van Don dat deze pas medio december leverbaar is maar ik laat hem alvast op de 1e factuur zetten zodat de btw teruggave in 1x goed gaat.

• 0xygen500
Dat is mooi, ik zal met mijn vrouw overleggen. Die wilde al een stroom backup oplossing dus die zal wel ok geven.

Accu's staan er voor en de modules zijn nog niet beschikbaar, tenminste 28e waren ze nog niet beschikbaar :+

• 0xygen500
bumble_bee schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:34:
Grappig zo'n buiteninstallatie. Ik zou daar zelf niet voor kiezen, zou bang zijn voor a) blikseminslag b) geluidsoverlast voor de buren c) koperdiefstal d) vandalisme e) oververhitting in zo'n kleine ruimte.
Voelt erg exposed, zeker zo op de straatkant. Is het wel legaal om zoiets daar te plaatsen, of heb je niet een vergunning nodig of zo?
Ik zat trouwens met iemand te kletsen laast over deze installatie en die maakte de terechte opmerking dat ik mogelijk over 10 jaar met loodzware batterijen zit die ik nooit naar de gemeentewerf getild krijg voor recycling, waar ik dan weer een speciaal bedrijf voor moet inhuren.. Had ik nog niet over nagedacht! Zit er eigenlijk verwijderingsbijdrage op die dingen, ziet iemand dat op z'n factuur?
Geluidsoverlast valt mij reuze mee. Ik hoor wel wat coilwhine, maar de filmpjes van de inverter lieten mij bijna twijfelen. De filmpjes die ik gezien heb zijn niet geluidstrouw.
C) koperdiefstal? Die batterijen zijn 135kilo, misschien jatten ze wat uit de inverter.
IK hoop dat je over 10 jaar Wecycle kan bellen om het op te halen en anders zie ik het dan wel. Wie weet kan je dan Don bellen voor een inwisseling van de batterijen.

• jacovn
Als je na 10 jaar nog 85-90% capaciteit over hebt waarom zou je het dan vervangen ?

• 0xygen500
jacovn schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:56:
Als je na 10 jaar nog 85-90% capaciteit over hebt waarom zou je het dan vervangen ?
Als het eventueel minder is of 1 van units kapot is.

• zunrob
Dit (installatie niet in huis) is wel wat aanbevolen wordt door Balans zelf. Ben er wel blij mee, de omvormer zelf maakt best wel een hoog frequente piep.

• zunrob
zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:53:
Iets gaat niet lekker in Home Assistant, zie hieronder. Ik gebruik de Solarman integratie, en heb de parameters total Battey Charge en discharge ingevoerd in het energie dashboard.

Zoals je ziet is er volgens de Deye veel meer stroom de batterij in gegaan dan van het net (0,87 kWh) is afgenomen (dit was na middernacht, dus geen PV). Hierdoor kloppen de gegevens in het energie dashboard niet. Weet iemand een oplossing hiervoor?

[Afbeelding]
Even hierop terugkomend, ben er wat in gedoken. Er gaat iets fout in de Deye of de Solarman integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW39OA7TzoOr36EL47uTfG2p6i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klDwwq3ne7yjyxulcpSueVqr.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is er om middernacht meteen al 0,8 kWh geladen in de batterij (in plaats van 0). Dit verklaart het eerdere verschil wel.
Dus of de Deye rapporteert niet correct of de Solarman integratie doet iets raars.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 02-11-2025 22:11 ]

• 0xygen500
zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:07:
[...]

Dit (installatie niet in huis) is wel wat aanbevolen wordt door Balans zelf. Ben er wel blij mee, de omvormer zelf maakt best wel een hoog frequente piep.
Is dat zo? Zie het volgens mij nergens op de website staan?

• zunrob
0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:10:
[...]

Is dat zo? Zie het volgens mij nergens op de website staan?
Spraakverwarring. Ze zeggen niet per se buiten, maar in ieder geval niet in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwfCJD-w4yRYRfLLB4sOkjlkOzI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9ub5jCVg85TvS2oDvqbGlfTe.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:13:
[...]

Spraakverwarring. Ze zeggen niet per se buiten, maar in ieder geval niet in huis.

[Afbeelding]
Ze zeggen eigenlijk niet buiten. Alleen als het goed is afgeschermd. Zelfstandige schuur of een garage of een fietsenhok. Neem aan dat dit ook komt, omdat er voor de rest alleen de voorraadkast overblijft op de begane grond. Je wilt hem niet in de woonkamer :+

• zunrob
Hier trouwens nog eentje die ondersteunt dat er in HA iets niet lekker gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36dXu3X1at5wIkyq4DP6Ij7a19c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LEkjrBSHcNZqHxvVqHLmVwNp.png?f=fotoalbum_large

De parameter Today Losses lijkt op bijna alle dagen opeens gereset te worden. Verbinding weg of iets anders?
Hoe ziet dit bij jullie uit?

• ibak
Altijd mooi een critische blik! 😉
A blikseminslag: ik hoop dat jouw huis en bliksemafleider hoger is.
B geluidsoverlast: denkbaar beetje afh. van situatie maar ook goed op te lossen in een losse kast en als op de noordzijde met veel koel lucht niet vaak op stand 3 aan het werken.
Maar wel een aandachtspunt.
C: koperdiefstal: nee weinig te halen.
D vandalisme: bij wie is de tuinkast of warmtepomp kast onderwerp van vandalisme?
Neh denk het ook niet idd.
E oververhitting : kan je zelf zien hoe vaak in de 3e stand gaat, en dan genoeg ventilatie aanbrengen (gaas tegen vogeltjes etc)
Exposed? Een tuinkast?
Brandgevaar? Het betreft lifepo4 dus niet waarschijnlijk en idd gelukkig buiten!
Levensduur als je 80% accepteren kan 27 jaar.
Dan zit inderdaad mijn opvolger in dit huis met deze vraag, en vermoedelijk ook met antwoorden van chatgpt versie 10 van soortgelijke gevallen :*)

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik wens iedereen veel succes met jatten van loodzware accu’s :?
Of de laadpaal. Of de warmtepomp.
Er staat wel meer waar je je druk om kunt maken :+
Het geluidsoverlast item dat hier telkens terugkomt lijkt hardnekkig. Het is geen machine. Er zitten fans in voor koeling en wellicht wat coilwhine. In een afgesloten ruimte.
Ik maak me om dat alles geen enkele zorgen. Misschien is het de omgeving, of het gevoel wat je in je eigen wijk hebt, maar ik deel het niet.

Ik ben gewezen op de warmte-ontwikkeling. Ik houd de temperatuur goed in de gaten en breng zo nodig ventilatieroosters aan, en als het echt nodig is met een fan erin.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 02-11-2025 23:41 ]

• ibak

Als je het van tevoren opgeeft brengen ze een iers langere AC kabel mee zodat er ruimte voor kan blijven.

• zunrob
zunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:28:
Hier trouwens nog eentje die ondersteunt dat er in HA iets niet lekker gaat:
[Afbeelding]

De parameter Today Losses lijkt op bijna alle dagen opeens gereset te worden. Verbinding weg of iets anders?
Hoe ziet dit bij jullie uit?
Om mezelf maar even te quoten: dit is dus wel een mooie parameter om toe te voegen aan je individuele verbruikers in het HA energie dashboard. Want dit is dus stroom die je wel afneemt en verbruikt, maar simpelweg verloren gaat.

• paQ
  • Nu online

paQ

zunrob schreef op maandag 3 november 2025 @ 00:01:
[...]

Om mezelf maar even te quoten: dit is dus wel een mooie parameter om toe te voegen aan je individuele verbruikers in het HA energie dashboard. Want dit is dus stroom die je wel afneemt en verbruikt, maar simpelweg verloren gaat.
Als die accuraat zijn dan is er toch ook een RTE vast te stellen?

• ede

ede

@zunrob, dit is volkomen niet zoals ik had verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53GnCNcE0e7g5oGdQJ_t-wTbo48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OleIwKMcZxKuEBLKpI87bkhd.png?f=fotoalbum_large
Ik heb er geen verklaring voor

• ede

ede

Nu breekt mijn klomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lvuUKHncUTZNwOTIp3zGiHmbIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMxviNdPYavSabg525e2x24D.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
Deze klopt toch gewoon? Op wat afronding na

• zunrob
0xygen500 schreef op maandag 3 november 2025 @ 05:18:
[...]

Deze klopt toch gewoon? Op wat afronding na
Nee, zeker niet in dat eerste screenshot. 0,7 kWh verschil tussen import van het net en lading in de batterij lijkt me geen afronding.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 03-11-2025 08:49 ]

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:48:
[...]

Nee, zeker niet in dat eerste screenshot. 0,7 kWh verschil tussen import van het net en lading in de batterij lijkt me geen afronding.
Ik quote ook je 2e screenshot :)
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste