Ik ben toch malle pietje niet!
@Proton_ ?The Legend schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:32:
Is het trouwens een idee om de topictitel aan te passen, zodat ‘ie voor de onbekende lezer iets meer informatie geeft? Kunnen we de pilot misschien ook een beetje extra aanzwengelenNu zou je kunnen denken dat dit alleen over een stroomleverancier gaat. Misschien iets als: [Balans Energie pilot] Ervaringen met 48,6 kWh thuisaccu t.b.v. actief balanceren (aFFR).
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb hem nog niet, geen idee.0xygen500 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:14:
@paQ ligt het aan mij of is de berekening van RTE niet volledig? Energie batterij in/ energie batterij uit*100%
Maar als ik zo op de foto van je schermpje kijk dan leid ik dat er uit af.
Of dat terecht is, is de vraag
edit:
Ah je bedoelt zou andersom moeten zijn?
Ja... daar lijkt het wel op.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 30-10-2025 12:22 ]
Ik bedoel meer, waarom wordt je Soc percentage niet meegenomen in de RTE formule? Zo'n RTE berekening zonder Soc percentage heeft alleen zin als je een hele lege accu neemt en die vol laadt en ontlaadt. Anders gaat je berekening scheef?paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Ik heb hem nog niet, geen idee.
Maar als ik zo op de foto van je schermpje kijk dan leid ik dat er uit af.
Of dat terecht is, is de vraag
edit:
Ah je bedoelt zou andersom moeten zijn?
Ja... daar lijkt het wel op.
Je hebt gelijk.0xygen500 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:26:
[...]
Ik bedoel meer, waarom wordt je Soc percentage niet meegenomen in de RTE formule? Zo'n RTE berekening zonder Soc percentage heeft alleen zin als je een hele lege accu neemt en die vol laadt en ontlaadt. Anders gaat je berekening scheef?
Maar is verder nergens de RTE te zien dan?
Ook niet op het balans portaal?
Ik heb daar nog geen toegang toe. Don zou er achteraan.paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Je hebt gelijk.
Een paar punten waar ik vragen over heb:
Ik kan tegen kleine meerkosten een Hager automaat C25 3P+N (MCN625E) krijgen (90,- incl) dus dat vindt ik niet zoon gekke prijs. Enige is dat dit een C25 is. Mijn huidige netbeheer is ook C25. zou dit een issue zijn?
Ik heb gekozen voor een off-grind (Ofja..Epicfailwife), ze gaven aan telefonisch dat ze een 24p pre-fab kastje plaatsen bij de batterij (voor mijn geen issue) maar ze gebruiken Gacia automaten (PB8H) echter ken ik deze niet. ze sturen netje de datasheet mee en het lijkt te kloppen, echter heb ik geen ervaring hiermee, maar denk deze gewoon te accepteren. meer te info voor jullie
helaas vragen ze ook als je een offgrid functie hebt om 2 mantelbuizen Ø75 te leggen. zou dit zijn vanwege geen groepen te mixen in een buis? (het is afgeschermde kabel) of past dit simpel niet? uiteindelijk gaan ze door dezelfde gaten naar binnen/buiten (die moet ik nog boren)
Voor mij zou het +-8m buis zijn het is niet de issue. Moet dan alleen een halve schep breder graven
Al om al, denken ze goed mee. allen laat ik liever weinig aan het toeval over, net zoals een aantal hier
En de een C25 slaat nog steeds eerder af dan een hoofdzekering 25. Als het goed is
[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 30-10-2025 15:51 ]
Wat heb je nu precies voorbereid? Een ABB 3F installatieautomaat en een aparte ABB 3F aardlekschakelaar?paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:08:
Zo. Alles is aangesloten. Alleen de MID meter ernaast en ze kunnen zo inprikken.
[Afbeelding]
De beltrafo gaat naar beneden want daar gaan twee alamats weg. (2x growatt 1 fase PV)
yepThe Legend schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Wat heb je nu precies voorbereid? Een ABB 3F installatieautomaat en een aparte ABB 3F aardlekschakelaar?
Ik merkte afgelopen maand (sinds ik mijn laadpaal geïnstalleerd heb) dat mijn ABB alamat gewoon 81 graden werd aan de zijkant na een uur vol vermogen laden. Ik vind dat gewoon te warm. Voelt niet prettig. Ik heb het daarna uiteen gehaald met een ALS en automaat en nu looopt niets meer heet. Zodoende zelfde voor de omvormer dus.
Hmm, ik maak me daar ook wel een beetje zorgen over. Ik voel ook wel eens aan de Eaton 3F alamat als die 11kW aan het stampen is, maar aan de voorkant wordt die niet heel heet. Nog niet gevoeld aan de zijkant. Ik vind het idee van een aparte automaat en aardlek niet zo gek bij die langdurige hoge belasting.paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:55:
[...]
yep
Ik merkte afgelopen maand (sinds ik mijn laadpaal geïnstalleerd heb) dat mijn ABB alamat gewoon 81 graden werd aan de zijkant na een uur vol vermogen laden. Ik vind dat gewoon te warm. Voelt niet prettig. Ik heb het daarna uiteen gehaald met een ALS en automaat en nu looopt niets meer heet. Zodoende zelfde voor de omvormer dus.
Op de terminals mat ik 57 graden. Zijkant automaat 81.The Legend schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:58:
[...]
Hmm, ik maak me daar ook wel een beetje zorgen over. Ik voel ook wel eens aan de Eaton 3F alamat als die 11kW aan het stampen is, maar aan de voorkant wordt die niet heel heet. Nog niet gevoeld aan de zijkant. Ik vind het idee van een aparte automaat en aardlek niet zo gek bij die langdurige hoge belasting.
Ga er maar vanuit dat die C25 en je hoofdzekering tegelijk afslaan.paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:50:
@epicfailguy23 die Hager is een installatieautomaat. Daar zit geen aardlekbeveiliging op aan bij tussen.
En de een C25 slaat nog steeds eerder af dan een hoofdzekering 25. Als het goed is
Ik snap dat het een installatie automaat en geen aardlek of ALAMAT. Dit is wat de installateur aangeeft als optie te geven i.p.v. de eerdergenoemde Chint. Echter.. het is een C25 (1x3f), mijn automaten van de netbeheerder zijn ook C25 automaten (AEG)(3x1f), dus zou dit afdoende zijn of gaan ze tegen elkaar in staan flipperen mocht er iets gebeuren (enige nadeel dat ik zie is dat ik een andere automaat omzet.. als er iets gebeurtpaQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:50:
@epicfailguy23 die Hager is een installatieautomaat. Daar zit geen aardlekbeveiliging op aan bij tussen.
Maar de Chint is een Alamat. Hoe gaat dat werken dan?epicfailguy23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:04:
[...]
Ik snap dat het een installatie automaat en geen aardlek of ALAMAT. Dit is wat de installateur aangeeft als optie te geven i.p.v. de eerdergenoemde Chint. Echter.. het is een C25 (1x3f), mijn automaten van de netbeheerder zijn ook C25 automaten (AEG)(3x1f), dus zou dit afdoende zijn of gaan ze tegen elkaar in staan flipperen mocht er iets gebeuren (enige nadeel dat ik zie is dat ik een andere automaat omzet.. als er iets gebeurt)
(overigens ook C25 @Wolly )
Enphase op de grid aansluiting van de Deye aansluiten deden ze niet, kan wel achteraf, zou voor de volledigheid wel netter zijn. Geen Chint spul gezien, alleen maar EMAT.
Berging vult wel lekker op zo, bijkomend voordeel, hij is nu ook wat minder koud dankzij de omvormer
:strip_exif()/f/image/fdVYwPfCcRNQW04DsyeIt0g7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tSc2nyASw2G1EdhzMChTcONM.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm wellicht nog even navragen. Als ik antwoord heb meld ik mijzelf weer.paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:12:
[...]
Maar de Chint is een Alamat. Hoe gaat dat werken dan?
(overigens ook C25 @Wolly )
Mij is juist een B25A 300ma geadviseerd dus geen C25.epicfailguy23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:04:
[...]
Ik snap dat het een installatie automaat en geen aardlek of ALAMAT. Dit is wat de installateur aangeeft als optie te geven i.p.v. de eerdergenoemde Chint. Echter.. het is een C25 (1x3f), mijn automaten van de netbeheerder zijn ook C25 automaten (AEG)(3x1f), dus zou dit afdoende zijn of gaan ze tegen elkaar in staan flipperen mocht er iets gebeuren (enige nadeel dat ik zie is dat ik een andere automaat omzet.. als er iets gebeurt)
Dat is wel merkwaardig omdat die B25 minder makkelijk verkrijgbaar zijn en duurder.
Iemand een idee waardoor het verschil te verklaren is in advies en werking?
Sja de B karakteristiek zal iets sneller af slaan bij grote pieken, maar als je hele thuisaansluiting enkele minuten 28A trekt bijv, dan maakt het niet uit of het B of C is. Thermisch is het gelijk zo ver ik weet.ibak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:44:
[...]
Mij is juist een B25A 300ma geadviseerd dus geen C25.
Dat is wel merkwaardig omdat die B25 minder makkelijk verkrijgbaar zijn en duurder.
Iemand een idee waardoor het verschil te verklaren is in advies en werking?
Bij laadpalen is B voldoende, de inschakelstroom is normaliter max 16A en zelfs die wordt gradueel opgebouwd door de lader.The Legend schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:14:
In het algemeen wordt toch voor 11kW laadpalen ook al een C-karakteristiek geadviseerd ivm de hogere inschakelstroom. Dat is bij de Deye niet anders toch?
Praat je over grote electromotoren dan heb je wel hoge inschakelstromen.
Abb maar op leuke manier iom mij omdat ik zocht naar geringe weerstand was Abb de enige naast Siemens die een vermogens verlies netjes opgaven.epicfailguy23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:04:
Dat is inderdaad bijzonder, wellicht omdat ik specifiek om Hager had gevraagd dat er ergens een misverstand is. Ik weet niet wat voor merk ze bij jou aankwamen?
Siemens de voorkeur maar niet te krijgen dan maar Abb dus.
Nu ik ga googelen zie ik dat kabellengte er iets mee te maken kan hebben en ik heb 37m.
Dus als ik jullie reacties lees zal het wel goed komen met die B25
Die kabels passen maken samen door een 75mm mantelbuis, alleen allicht niet als de buis meerdere bochten maakt.epicfailguy23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:24:
Ik heb zojuist een mail gekregen m.b.t. meerwerk (aan de hand van telefonisch contact om zaken door te spreken)
Een paar punten waar ik vragen over heb:
Ik kan tegen kleine meerkosten een Hager automaat C25 3P+N (MCN625E) krijgen (90,- incl) dus dat vindt ik niet zoon gekke prijs. Enige is dat dit een C25 is. Mijn huidige netbeheer is ook C25. zou dit een issue zijn?
Ik heb gekozen voor een off-grind (Ofja..Epicfailwife), ze gaven aan telefonisch dat ze een 24p pre-fab kastje plaatsen bij de batterij (voor mijn geen issue) maar ze gebruiken Gacia automaten (PB8H) echter ken ik deze niet. ze sturen netje de datasheet mee en het lijkt te kloppen, echter heb ik geen ervaring hiermee, maar denk deze gewoon te accepteren. meer te info voor jullie![]()
helaas vragen ze ook als je een offgrid functie hebt om 2 mantelbuizen Ø75 te leggen. zou dit zijn vanwege geen groepen te mixen in een buis? (het is afgeschermde kabel) of past dit simpel niet? uiteindelijk gaan ze door dezelfde gaten naar binnen/buiten (die moet ik nog boren)
Voor mij zou het +-8m buis zijn het is niet de issue. Moet dan alleen een halve schep breder graven(ow en de Cat5e mag in dezelfde mantelbuis meelopen)
Al om al, denken ze goed mee. allen laat ik liever weinig aan het toeval over, net zoals een aantal hier
Ik heb 4 kabels door zo een buis gekregen. Ging makkelijk. Ik had de buis wel rechtuit gelegd, en toen de kabels erin gestoken. Er was nauwelijks kracht nodig. Daarna de mantelbuis incl kabels in de gegraven goot gelegd.
Netwerk zou ik juist wel in een losse buis doen.
C-kar automaten schakelen <1 sec tussen 5x-10x de ampere aangave, die stroom voor C25 van netbeheerder kan de Deye niet leveren. Voor C25A <1sec heb je het over >125-250A kortsluitstroom.Wolly schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Ga er maar vanuit dat die C25 en je hoofdzekering tegelijk afslaan.
Als ook de passthrough van SG04 max 45A is en dat Deye intern zowel grid als load relais heeft voor de vrijschakeling die een nauwelijks hogere rating hebben.
De GEN/MI ingang heeft bij tenminste oudere SG04 een relais met max 20A, geschikt voor max 4kW/fase
Als je C-kar automaten gebruikt op loadzijde, is dat niet meer dan een hoofdschakelaar, als je gelukt hebt schakelt die de C25A van netbeheerder misschien uit , maar net zo goed frituur je de interne relais contacten van de Deye.
Voor >1sec overbelasting, het is merk afhankelijk of deze dichter tegen de 1,13 * B/C ?A of juist aan andere zijde van de bandbreedte 1,45* B/C ?A.
Ik zelf gebruik EMAT B16A/30mA op basis van testen (proefstroom)
EMAT schakelt bij 22A al na 20-25 seconden uit
ABB 16A schakelt pas bij 26A na 30-35 seconden uit.
Als ook afhankelijk van welke bekabeling je gebruikt kan in die 30 seconden ook de kabel temperatuur al tot 40-50 graden opgelopen zijn.
De veel gebruikte VD montagedraad is de isolatie maar tot 70 graden geschikt en is het zorgen dat de automaat klein genoeg is om de kabel te beschermen of kabel met meer kwadraat koper gebruiken.
Bij normaal net gebruik kan die vroege afslag van EMAT, bijv apparatuur met aanloopstromen die geen softstart hebben, als vreselijk irritant ervaren worden, maar de Deye kan die ook niet leveren en schakelt uit, met de gebruikte ATS voor back-up die ik hier zie, kan er nog wel wat meer apparatuur stuk gaan of doorbranden.
Als ook dat de trigger van een automaat afhankelijk is van de omgevingstemperatuur in de groepenkast.
De Hager MCN625E is tenminste nog geschikt tot een werktemperatuur van 70 graden Celsius, maar er zijn ook de nodige din modules met een max werktemperatuur van 45 graden C.(gewoon datasheet checken)
De temperatuur afhankelijk van bijv Hager MCN is tov 30 graden ~1,5A/10 graden, hoe warmer hoe eerder afschakeling.
De EMAT hierboven neemt in principe de Deye 12k-SG04 niet mee in een >90 seconden reboot, het kan als nog als je een FW met een kleine scheeflast gebruikt.
De ABB neemt de Deye zonder meer mee in een reboot ongeacht FW, als ook dat je over maximium van de converters gaat in 12k SG04LP3 , als het vermogen niet door 2 bronnen gelevert wordt (PV of Accu, zonder aanvulling van net).
Als ook dat Deye zonder Grid niet meer opstart als SOC accumodule spanning beneden de ingevulde waarde bij restart SOC en voltage en met FW na 1140, ook al heeft PV de accumodule opgeladen , zal Deye SG04 niet herstarten zonder een manuele power off cycle met de blauwe knop op de zijkant of de grid stroom herstelt hebt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bij te hoge stroom zouden de netbeheerder automaten (de fasen die overbelast worden) gelijk met de Deye automaat (bij overbelasting van 1 van de fasen) moeten gaan. Zowel op piek als langdurige overbelasting (piek gaat elektromagnetisch, duur thermisch)epicfailguy23 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:04:
[...]
Een B is alleen elektromagnetisch sneller dan een C.
Netbeheerders lijken vrijwel altijd C te plaatsen. Ik heb alleen in oude woning van mijn broer D automaten gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 30-10-2025 21:40 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Twijfel nu (weer) een beetje over de C25 eigenlijk...
Komt denk ik vooral dat ik de Chint C25 heb gevolgd.
Met 12 kW kan een 20A misschien ook wat warm lopen, @Domba ? (Automaat niet alamat)
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 30-10-2025 21:49 ]
De 20A automaat zal niet uitvallen met 12kW, maar de dissipatie warmte zal wel maximaal zijn . (staat meestal in datasheet voor gehele module of per contact)paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:48:
Ik heb op mijn laadpaal B20 geïnstalleerd zie ik... hmmm
Twijfel nu (weer) een beetje over de C25 eigenlijk...
Komt denk ik vooral dat ik de Chint C25 heb gevolgd.
Met 12 kW kan een 20A misschien ook wat warm lopen, @Domba ? (Automaat niet alamat)
Afhankelijk van merk kan dat tot 3-4W aan warmte per contact zijn en de module zal na kwartier op max vermogen wel 50-60 graden zijn bij kamertempertuur of lager
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja. Dan was dat het waarom ik voor 25 ben gegaan. Ik moet zeggen dat het met de B20 achter de ALS prima gaat met uren “11 kW” (effectief iets minder dus aan de groepenkastzijde)Domba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:53:
[...]
De 20A automaat zal niet uitvallen met 12kW, maar de dissipatie warmte zal wel maximaal zijn . (staat meestal in datasheet voor gehele module of per contact)
Afhankelijk van merk kan dat tot 3-4W aan warmte per contact zijn en de module zal na kwartier op max vermogen wel 50-60 graden zijn bij kamertempertuur of lager
De installateur moet gewoon conform NEN1010:2020 +C1: 2024 installeren , ipv van er maar wat indumpen om geen omkijken naar te hebben.paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:07:
[...]
Ja. Dan was dat het waarom ik voor 25 ben gegaan. Ik moet zeggen dat het met de B20 achter de ALS prima gaat met uren “11 kW” (effectief iets minder dus aan de groepenkastzijde)
Daar hoort ook een doorberekening van de warmte ontwikkeling in groepenkast bij, dat die niet de max van de behuizing overschrijdt, ook voor laadpalen, het vraagt alleen maar wat meer vakkennis.
Op een meterkast brand zit je niet te wachten omdat er nog paar din modules bij gepropt kon worden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Daar is geen RTE verhouding te zien. Wel onderstaande gegevens. Zie dat er rond 4 uur opgeladen is. Dit is ook de goedkoopste stroom die nu bekend is, dus dat is mooipaQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Je hebt gelijk.
/f/image/vplrYNCCfNlRkw3KRjKOKSat.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5QjzKmKCgqv7NQX04GhZgNeR.png?f=fotoalbum_large)
Dat een laadpaal op 11kW of een Deye 12k-SG04 voor een paar uur op 12kW wordt gebruikt is een gegeven, waar je rond de componenten moet kiezen en de bestaande installatie ook moet meenemen in opnieuw beoordelen, als ook rekening moet houden dat thuisaccu een beperkte stroombron is en dat je bij uitbreiding eindgroep moet meten wat de max kortsluitstroom is of de aarde nog op orde is.paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:19:
Maar uren tegen 90% zitten lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik ben al veel langer gasloos of heb al wat langer een off-grid thuisaccu (en dat was toen zelf testen 5-10 jaar terug) en genoeg die ook wel zoiets willen en belangstelling hadden.
Ik heb genoeg letterlijk levensgevaarlijk groepenkasten gezien ook waar de installateur net de deur uit is of in een heel enkel geval zelfs nog naast stond. (ook soms de waanzin uitleg van iets gloednieuw, dat het versleten of niet zou werken omdat niet zijn voorkeur merk is en daarna juist levensgevaarlijk maakt)
Iets wat ik echt heel vaak heb gezien is een fout met de aarde dat de aardlek- automaten/schakelaars niet functioneren omdat een verbinding vergeten is of zelfs ( twee keer, beide woning splitsen in 2 aparte met nieuwe netaansluiting ) de gehele aardpen vergeten is bij TT-stelsel net aansluiting en alleen de voorbereide groepenkast tegen de muur is geschroeft.
De uitgangspunten voor veiligheid als in NEN1010:2020 zijn nog geen wettelijk minium, maar is al een flinke stap vooruit, met dat je ook de bestaande installatie moet beoordelen en meer is dan 3 kabels aansluiten en oogkleppen een voorbeeld nawerken of allleen bestelde tegen muur schroeven is.
Er zijn tegenwoordig flink wat tools, voorlichting van branche organisatie zelf met goede en ongeschikte laadpaal uitbreidingen, diverse tools van fabrikanten, dat ook bij kleine verdelers/groepenkaste inmiddels noodzakelijk is om een warmteberekening te maken.
Ook Hager heeft zoiets.
Ik houd af en toe mijn warmtebeeld camera op de groepenkast.Domba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:53:
[...]
De 20A automaat zal niet uitvallen met 12kW, maar de dissipatie warmte zal wel maximaal zijn . (staat meestal in datasheet voor gehele module of per contact)
Maar daar zit nooit iets bij wat warmer is als 25 graden behalve de P1 dongel die is 30 graden.
Zijn er bij jullie echt componenten in de meterkast die zo warm zijn?
Lijkt mij iets mis mee dan..
Wellicht de behuizingen aan de voorzijde.ibak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:09:
[...]
Ik houd af en toe mijn warmtebeeld camera op de groepenkast.
Maar daar zit nooit iets bij wat warmer is als 25 graden behalve de P1 dongel die is 30 graden.
Zijn er bij jullie echt componenten in de meterkast die zo warm zijn?
Lijkt mij iets mis mee dan..
Kijk ook vooral naar contactpunten en bijv de zijkant van een automaat.
Als er gekookt wordt zie ik duidelijk welke automaten er in bedrijf zijn. Zelfde geldt voor de warmtepomp die zijn best staat te doen. Een 16A Alamat was voor de 11 kW van de laadpaal duidelijk te licht.
(@14~15A)
Het gaat dus ook niet om de dagelijkse mediaan als het ware, maar om hoge stromen bij bijv kookplaat, laadpaal of omvormers die vol gas staan te werken gedurende x periode.
De Deye trekt pieken van rond de 19A.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 31-10-2025 12:26 ]
Zal ook eens gaan kijken met de behuizing eraf maar schrik echt wel van meer als 70 graden!
Precies, en ook dat is (nog maar) buitenkant automaat. Contacten 56, en dat is het heetste punt wat je aan de voorkant kunt zien.ibak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:34:
Ik meet met de behuizing rond de automaten eromheen nog aanwezig.
Zal ook eens gaan kijken met de behuizing eraf maar schrik echt wel van meer als 70 graden!
Als die Deye een uur met 12 kW staat te laden schiet een 20A wellicht ook nog wat te kort en/of wordt te warm.
Ik zie wel eens op marktplaats tweedehands automaten. Vergeeld / bruinig op sommige plekken op de behuizing. Nee dank je.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 31-10-2025 12:46 ]
hoeveel verschil in warmteontwikkeling denk je dat er is tussen een 25A alamat vs een 20A?
En wat als je de functionaliteit splitst in ALS en gewone installatie automaat?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Die warmte ontwikkeling is niet iets vast voor wat voor type automaat, maar is merk afhankelijk en binnen een merk ook nog heel vaak verschillend als er meerdere series zijn of ampere rating soms die zelfs de zelfde zijn voor een B16A als B25A.Ronald schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:07:
@Domba je lijkt hier nogal goed kijk op te hebben:
hoeveel verschil in warmteontwikkeling denk je dat er is tussen een 25A alamat vs een 20A?
En wat als je de functionaliteit splitst in ALS en gewone installatie automaat?
Het simpelste is met milliohm meter de weerstand te meten
bijv een 4P B25A van ABB S204 3,2W per contact (12.8W) en een S804 4,3W per contact (17.2W) en een 4P DS203 25A is minder met 10,3W als module, 16,4milliohm (maar een DS203NC B16 A30 is ook 10W, ABB omdat eenvoudig te factchecken is met zoeken op vermogenverlies/power loss)
Het is iets wat vaak ook nog lastig terug te vinden is, bijv het is geen vereiste voor bijv KEMA-keur en ook niet in een test rapport zelf vindt.
Vaak is het best lastig vinden, maar zit het wel in de groepenkast designtool van de fabrikant
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 31-10-2025 14:34 ]
Ter informatie, de vulling van mijn batterij deze week.
/f/image/BhiIPhuVD4Kl7jJoQULNnDik.png?f=fotoalbum_large)
En vandaag.
[ Voor 61% gewijzigd door zunrob op 31-10-2025 15:04 ]
Ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de batterij percentages bij anderen uitzien?zunrob schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:58:
Volgens mij werkt de Solarman integratie toch niet helemaal lekker. Heb vandaag al een paar keer gehad dat ie zegt dat de batterij plotseling nog maar 0% vol zit. Of dat ie binnen enkele seconden meerdere MWh heeft opgenomen.
[Afbeelding]
En vandaag.
[Afbeelding]
Wat geeft dashboard.balansenergie.nl aan?zunrob schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:58:
Volgens mij werkt de Solarman integratie toch niet helemaal lekker. Heb vandaag al een paar keer gehad dat ie zegt dat de batterij plotseling nog maar 0% vol zit. Of dat ie binnen enkele seconden meerdere MWh heeft opgenomen.
Volg je ook nog andere parameters, als bijv temperatuur, vermogen va Deye, wat doen die op die momenten?zunrob schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:58:
Als die ook op zelfde moment wegvallen , dan is het communicatie tussen stick en HA.
Is het alleen de accu, dan kan je nog kijken of je nog andere accumodule parameters volgt, als die ook wegvallen op zelfde moment en sensors van Deye niet, dan is het de CAN-bus communicatie met de BMS.
De fall-back is naar voltage sturing, als je zorgt dat die default settings (shutdown/low/restart) nagenoeg gelijk zijn aan de SOC sturing, dan draait het gewoon verder als of niets aan de hand is, kan alleen zijn dat die afwijkt van ToU.
Als het vaak voorkomt zou ik het melden, het kan zijn dat in BMS twee geschikte protocolen aanwezig zijn en bijv Deye en Pylontech, de eerste was bij aantal BMS-firmwares van JK-inverter BMS minder stabiel.
Het kan zijn dat je in Deye kunt zie wat actief is
Touchscreen settings> batt > 2x down> batt set 3 pagina lithium mode 00= pylontech/Deye met daar achter hoe BMS zich aanmeldt.
Welke yaml template heb je aangeklikt?zunrob schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:58:
[Afbeelding]
En vandaag.
[Afbeelding]
Hier vanacht prima op de goedkope momenten opgeladen.
:strip_exif()/f/image/akJcjzxY1lsvyXoAR08itnl7.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de communicatie weg valt met de , zie je dat in homeassistant als niet beschikbaar. Bij mij valt dat ook geregeld even weg. Voor de rest niet echt een provleemDomba schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 00:11:
[...]
Volg je ook nog andere parameters, als bijv temperatuur, vermogen va Deye, wat doen die op die momenten?
Als die ook op zelfde moment wegvallen , dan is het communicatie tussen stick en HA.
Is het alleen de accu, dan kan je nog kijken of je nog andere accumodule parameters volgt, als die ook wegvallen op zelfde moment en sensors van Deye niet, dan is het de CAN-bus communicatie met de BMS.
De fall-back is naar voltage sturing, als je zorgt dat die default settings (shutdown/low/restart) nagenoeg gelijk zijn aan de SOC sturing, dan draait het gewoon verder als of niets aan de hand is, kan alleen zijn dat die afwijkt van ToU.
Als het vaak voorkomt zou ik het melden, het kan zijn dat in BMS twee geschikte protocolen aanwezig zijn en bijv Deye en Pylontech, de eerste was bij aantal BMS-firmwares van JK-inverter BMS minder stabiel.
Touchscreen settings> batt > 2x down> batt set 3 pagina lithium mode 00= pylontech/Deye met daar achter hoe BMS zich aanmeldt.
Het wegvallen niet, solarman kan je als read-only gebruik inzetten, maar met ook write acties, heb je wel 2 aanstuurders, die kunnen verschillend zijn of zelfs een conflict geven.0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:38:
[...]
Als de communicatie weg valt met de , zie je dat in homeassistant als niet beschikbaar. Bij mij valt dat ook geregeld even weg. Voor de rest niet echt een provleem
Ik weet niet wat voor gaat voor modbus adres < 10 000 (RS485 of RS232) , boven >10 000 gaat RS232 voor (niet beschikbaar op RS485, Deye Accu read-only deel en na fw 114x taalpakket) als ook dat je nog een remote lock hebt, die in iedergeval effect heeft op de RS232 toegang
De integratie werkt via een wifi dongle. Volgens mij heb je dan toch niet dubbel modbus?Domba schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:24:
[...]
Het wegvallen niet, solarman kan je als read-only gebruik inzetten, maar met ook write acties, heb je wel 2 aanstuurders, die kunnen verschillend zijn of zelfs een conflict geven.
Ik weet niet wat voor gaat voor modbus adres < 10 000 (RS485 of RS232) , boven >10 000 gaat RS232 voor (niet beschikbaar op RS485, Deye Accu read-only deel en na fw 114x taalpakket) als ook dat je nog een remote lock hebt, die in iedergeval effect heeft op de RS232 toegang
Doel je met meerdere MWh hier op? Dit is vandaag bij mij.zunrob schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:58:
[Afbeelding]
En vandaag.
[Afbeelding]
65kW vermogen kan natuurlijk nooit...0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:53:
[...]
Doel je met meerdere MWh hier op? Dit is vandaag bij mij.
[Afbeelding]
Heb je een WiFi mesh? Ik wel en bij mij valt ook onregelmatig de verbinding met de stick op de Deye weg en ik las ergens dat dat komt omdat de stick in de war raakt van meerdere accespoints met dezelfde naam.0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:38:
[...]
Als de communicatie weg valt met de , zie je dat in homeassistant als niet beschikbaar. Bij mij valt dat ook geregeld even weg. Voor de rest niet echt een provleem
Als het me gaat vervelen ga ik de stick vervangen door een LSE-3 met een ethernetverbinding
Dat is toch een kwestie van IP binden en desnoods aan een punt koppelen?ede schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:02:
[...]
Heb je een WiFi mesh? Ik wel en bij mij valt ook onregelmatig de verbinding met de stick op de Deye weg en ik las ergens dat dat komt omdat de stick in de war raakt van meerdere accespoints met dezelfde naam.
Als het me gaat vervelen ga ik de stick vervangen door een LSE-3 met een ethernetverbinding
Of als het kan de stick een vast IP geven dat buiten je DHCP pool valt.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 01-11-2025 13:51 ]
De stick is notoir slecht met verbinden met meshes, vast IP geven gaat niet. HelaaspaQ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:50:
[...]
Dat is toch een kwestie van IP binden en desnoods aan een punt koppelen?
Of als het kan de stick een vast IP geven dat buiten je DHCP pool valt.
Dan gewoon aanpassen in je DHCP en hem daar koppelen aan een IP adres.ede schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:05:
[...]
De stick is notoir slecht met verbinden met meshes, vast IP geven gaat niet. Helaas
Ja dat heb ik. Ik wilde de wifistick een eigen ip geven zojuist, maar mijn deco ziet hem neit meer tussen de devices staan. Sticky heeft nog wel een intern ip adres. Nu kan ik hem niet een vast ip gevenede schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:02:
[...]
Heb je een WiFi mesh? Ik wel en bij mij valt ook onregelmatig de verbinding met de stick op de Deye weg en ik las ergens dat dat komt omdat de stick in de war raakt van meerdere accespoints met dezelfde naam.
Daar is dat niet te zien; was echt een fout in te HA integratie. Die gaf aan dat er opeens 6000 MWh afgenomen was....
Dit is de HA integratie die ik gebruik: dus ja, ik heb heel veel parameters. Daar zag ik niks vreemds.Domba schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 00:11:
[...]
Volg je ook nog andere parameters, als bijv temperatuur, vermogen va Deye, wat doen die op die momenten?
Ik heb geen enkele YAML hoeven kiezen, alles ging automatisch bij deze integratie. https://github.com/davidrapan/ha-solarman/wiki#-changes0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:25:
[...]
Welke yaml template heb je aangeklikt?
Hier vanacht prima op de goedkope momenten opgeladen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Allicht gebruik jij die andere?
[ Voor 21% gewijzigd door zunrob op 01-11-2025 15:01 ]
WiFi dongle? Bij mij is het bedraad aangesloten; hebben jullie een WiFi dongle erbij gekregen? Hoort die erbij te zitten?0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:37:
[...]
De integratie werkt via een wifi dongle. Volgens mij heb je dan toch niet dubbel modbus?
Wat is er bij jullie na installatie allemaal achter gebleven? Bij mij 3 CT klemmen.
[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 01-11-2025 15:06 ]
zunrob schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:56:
[...]
WiFi dongle? Bij mij is het bedraad aangesloten; hebben jullie een WiFi dongle erbij gekregen? Hoort die erbij te zitten?
Wat is er bij jullie na installatie allemaal achter gebleven? Bij mij 3 CT klemmen.
:strip_exif()/f/image/YjxeI7Q6BCPv7bQVh9XZBNUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heb je niet?
Heb even navraag gedaan, het is of of. Dus of je krijgt de wifi stick of de bekabelde versie.
Geen idee waarom ze hier dan de WiFi stick hebben geïnstalleerd. Affijn hij doet het behalve soms ff wat reconnects. Verder geen problemen mee, want is toch alleen bekijken. Ems doet de rest.zunrob schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:14:
[...]
Heb even navraag gedaan, het is of of. Dus of je krijgt de wifi stick of de bekabelde versie.
Niet als het om beperkt tot de read only registers gaat, maar wel als om de read/write registers gaat, dan heb je 2 masters, waarbij de deye slave is.0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:37:
[...]
De integratie werkt via een wifi dongle. Volgens mij heb je dan toch niet dubbel modbus?
BalansEnergie zal ook willen sturen, door ook R/W register te veranderen.
Het is kwestie van om alleen gebruik te maken van modbus functies 1 t/m 5 en niet van 6, 15, 16 of 22 van pySolarmanV5 die door diverse worden gebruikt zoals DavidRapan. Als je niet beperkt tot monitoring, het is een volwaardige aansturing en daarmee een 2e master tov van sturing via RS485
Ik heb beide sturingen terbeschikking vanuit HA (RS485/ESPhome & RS232/Waveshare minder gebruikelijke aansturing) maar nog nooit in al die jaren op idee gekomen om beide gelijktijdig in gebruiken te hebben vanuit HA vanwege het 2 masters conflict.
Voor mij is het redelijk abracadabra wat ik hier lees. Hoe weet ik welke modbus functies in gebruik? Ik heb gewoon de WIFI stick van Deye er in en heb die geconnect met mijn netwerk. Het IP adres daarvan heb ik ingevuld in de solarman integratie.Domba schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:43:
[...]
Niet als het om beperkt tot de read only registers gaat, maar wel als om de read/write registers gaat, dan heb je 2 masters, waarbij de deye slave is.
BalansEnergie zal ook willen sturen, door ook R/W register te veranderen.
Het is kwestie van om alleen gebruik te maken van modbus functies 1 t/m 5 en niet van 6, 15, 16 of 22 van pySolarmanV5 die door diverse worden gebruikt zoals DavidRapan. Als je niet beperkt tot monitoring, het is een volwaardige aansturing en daarmee een 2e master tov van sturing via RS485
Ik heb beide sturingen terbeschikking vanuit HA (RS485/ESPhome & RS232/Waveshare minder gebruikelijke aansturing) maar nog nooit in al die jaren op idee gekomen om beide gelijktijdig in gebruiken te hebben vanuit HA vanwege het 2 masters conflict.
Alles wat je in kunt instellen via touchscreen zijn R/W registers, als je daarvan maar 1 kunt instellen via HA via pySolarmanV5, weet je dat je deze niet langer als enkel "lookup" gebruikt, maar als 2e master.0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:28:
[...]
Voor mij is het redelijk abracadabra wat ik hier lees. Hoe weet ik welke modbus functies in gebruik? Ik heb gewoon de WIFI stick van Deye er in en heb die geconnect met mijn netwerk. Het IP adres daarvan heb ik ingevuld in de solarman integratie.
Ik denk dat bijna geen enkele rekening houdt met een 2e master hoofdsturing op RS485 en alleen maar aansturing via de cloud, die ook via de stick loopt
Ik kan niks instellen op homeassitant. Alleen wat gegevens bekijken.Domba schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:48:
[...]
Alles wat je in kunt instellen via touchscreen zijn R/W registers, als je daarvan maar 1 kunt instellen via HA via pySolarmanV5, weet je dat je deze niet langer als enkel "lookup" gebruikt, maar als 2e master.
Ik denk dat bijna geen enkele rekening houdt met een 2e master hoofdsturing op RS485 en alleen maar aansturing via de cloud, die ook via de stick loopt
Mooi, veroorzaak je geen conflict, houdt daar wel rekening mee, DavidRapan heeft wel R/W en deze ook kunt veranderen als master (2e) geimplementeert0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:03:
[...]
Ik kan niks instellen op homeassitant. Alleen wat gegevens bekijken.
Heb mesh technologie uitgezet voor de deye. Ik zal eens kijken of dit effect heeft.ede schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:05:
[...]
De stick is notoir slecht met verbinden met meshes, vast IP geven gaat niet. Helaas
Misschien, inverter zit in de garage. Wifi deco in de woonkamer, zitten 2 muren tussen.paQ schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:13:
Misschien toch gewoon slechte wifi op de plek van de inverter dan.
0xygen500 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:10:
[...]
Jouw integratie lijkt anders, welke integratie gebruik je precies?
[Afbeelding]
bla?
Op de website staat dit er niet bij:
De totale Balans Batterij is ongeveer 70,5 x 52 x 93cm (inclusief wielen)
Op de meeste foto’s in deze sectie lijkt de 70.5 de breedte maat te zijn.
Ik kan makkelijker 52 diep in de garage kwijt aan de andere kant van de meterkast muur (garage aangebouwd aan huis). Bij 70 diep staat hij meer in de weg helaas.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
52 de diepte plus 4cm achter de batterij ruimte voor kabel
[ Voor 9% gewijzigd door ibak op 02-11-2025 09:08 ]
Dus eigenlijk 56 cm diepte. Dan moet hij maar aan de andere kant van de garagedeur. Dat is dan 3 meter meer kabel. De achterwand meterkast grenst aan garage. Dus zeg 2 meter of 5 meter kabel.ibak schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:07:
De 70 is in de breedte inderdaad.
52 de diepte plus 4cm achter de batterij ruimte voor kabel
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik dacht te gehoord te hebben dat de eerst 10m kabel bij de installatie zit in begrepen.jacovn schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:38:
[...]
Dus eigenlijk 56 cm diepte. Dan moet hij maar aan de andere kant van de garagedeur. Dat is dan 3 meter meer kabel. De achterwand meterkast grenst aan garage. Dus zeg 2 meter of 5 meter kabel.
Nee nog niet.Q-bone schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:59:
Iemand al een afrekening van afgelopen maand ontvangen?
Het is iets aangepast, als je de kabels zelf legt wordt er 100,- en bij off grid 200,- van de factuur afgestrokken.0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:44:
[...]
Ik dacht te gehoord te hebben dat de eerst 10m kabel bij de installatie zit in begrepen.
Het is gat boren in meterkast achterwand (dubbele muur met isolatie) en dan zit je in de garage. Gootje boven de garagemuur langs plafond en dat is de 3 meter extra.
Als je ze zelf legt ja. Het ging er meer om, dat het geen verschil maakt voor de standaard installatie of het 2 of 5 meter is.ibak schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:06:
[...]
Het is iets aangepast, als je de kabels zelf legt wordt er 100,- en bij off grid 200,- van de factuur afgestrokken.
Iemand enig idee of het op deze manier laten aanleggen?
[ Voor 11% gewijzigd door ecn1985 op 02-11-2025 10:44 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Dat denk ik niet helaas, ze willen de omvormer echt dicht bij de batterij hebben om de kabels kort te houden ertussen denk aan 30cm tussen de schakelaar en omvormer en idem tussen schakelaar en bovenste polen batterij.ecn1985 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:35:
Is het ook mogelijk de battery een meter of 3 van de omvormer te laten plaatsen, in mijn geval de omvormer aan de ene kant van de garage en de battery aan de overzijde aan de andere kant van de garage daar heb ik net wat meer ruimte vrij. Dat betekent ongeveer een kabellengte van 6mtr tussen omvormer en batterij.
Iemand enig idee of het op deze manier laten aanleggen?
Er gaat een hoge stroom door en zelfs met korte kabels worden de kabels al best warm.
En het zijn toch al best dikke met ogen aan uiteinden voorgemonteerde kabels..
[ Voor 10% gewijzigd door ibak op 02-11-2025 11:00 ]
Dan zou ik dus evt de omvormer moeten verhangen dan zou ik hiervoor de solar kabels moeten verlengen dat is een optie, zal er eens over na denken..ibak schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:57:
[...]
Dat denk ik niet helaas, ze willen de omvormer echt dicht bij de batterij hebben om de kabels kort te houden ertussen denk aan 30cm tussen de schakelaar en omvormer en idem tussen schakelaar en bovenste polen batterij.
Er gaat een hoge stroom door en zelfs met korte kabels worden de kabels al best warm.
En het zijn toch al best dikke met ogen aan uiteinden voorgemonteerde kabels..
Zoals je ziet is er volgens de Deye veel meer stroom de batterij in gegaan dan van het net (0,87 kWh) is afgenomen (dit was na middernacht, dus geen PV). Hierdoor kloppen de gegevens in het energie dashboard niet. Weet iemand een oplossing hiervoor?
Bedoel je een bestaande pv omvormer waar je panelen op zijn aangesloten?ecn1985 schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:25:
[...]
Dan zou ik dus evt de omvormer moeten verhangen dan zou ik hiervoor de solar kabels moeten verlengen dat is een optie, zal er eens over na denken..
Zo ja zijn er hier meerdere oplossingen te vinden:
- als het geschikte typen panelen betreft zonder micro omvormers en voldoende vermogen aan opbrengst dan kan direkt aan de Deye gekoppeld worden.
(Dan kan Balans uitschakelen bij teveel opbrengst)
- verlies van dubbele omzetting accepteren en gewoon met 230v de Deye in en dus je huidige omvormer en bekabeling zo laten.
Bedoel de huidige PV omvormer laten vervallen en de strings aansluiten op de Deye, dat moet geen probleem zijn met het vermogen. Dan moet ik alleen de kabels verlengen maar dat is relatief eenvoudig met MC4 connectoren, die materialen heb ik liggen. dan is alleen de kabel van de Deye terug naar de meterkast +- 7 meter maar dat lijkt me geen probleem.ibak schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:45:
[...]
Bedoel je een bestaande pv omvormer waar je panelen op zijn aangesloten?
Zo ja zijn er hier meerdere oplossingen te vinden:
- als het geschikte typen panelen betreft zonder micro omvormers en voldoende vermogen aan opbrengst dan kan direkt aan de Deye gekoppeld worden.
(Dan kan Balans uitschakelen bij teveel opbrengst)
- verlies van dubbele omzetting accepteren en gewoon met 230v de Deye in en dus je huidige omvormer en bekabeling zo laten.
Ik kan ook de Deye neerhangen op de huidige positie van de omvormer en de battery er direct onder dat is het makkelijkst de meterkast zit ook direct achter deze muur enige nadeel is dat er buizen van de warmtepomp lopen en de battery hierdoor niet tegen de muur aan gezet kan worden en wat verder de garage in komt..
Kortom ga ik voor de makkelijke oplossing en accepteer dat de battery wat meer in de weg staat of wat meer werk voor de ideale positie..
[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 02-11-2025 14:10 ]
Welke entity gebruik je voor van het net ingekochte stroomzunrob schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:53:
Iets gaat niet lekker in Home Assistant, zie hieronder. Ik gebruik de Solarman integratie, en heb de parameters total Battey Charge en discharge ingevoerd in het energie dashboard.
Zoals je ziet is er volgens de Deye veel meer stroom de batterij in gegaan dan van het net (0,87 kWh) is afgenomen (dit was na middernacht, dus geen PV). Hierdoor kloppen de gegevens in het energie dashboard niet. Weet iemand een oplossing hiervoor?
[Afbeelding]
Wat laat balans energie zelf zien in het dashboard?ede schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:15:
Ik vertrouw de aanduiding van de SOC niet meer.
Vanmiddag is in 10 minuten de SOC van 85% naar 95% gegaan terwijl er in die tijd 0,73 kWh netstroom is afgenomen.
Heeft iemand een verklaring?
[Afbeelding]
Ik lees de P1 meter uit met een andere dongle. Dus die waarde klopt.0xygen500 schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:38:
[...]
Welke entity gebruik je voor van het net ingekochte stroom
:strip_exif()/f/image/Uufdwmrjc6Prt07Wwr090JWp.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/aHyc7jtkaHA6D5O2lukB1r2K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cEfgUDhKwFrh4GRmKR2Oopdw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u9cpbNu15mkU2fSOgprKMKdz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XT9RehaWoeb39npzgEze03SA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CmzRnHFxZQJJXMB1QZaBugtj.png?f=fotoalbum_large)