Exact, ik weet niet hoe dit technisch exact werkt, maar als de modbus gedeeld is en het elkaar niet stoort is dit allicht een mogelijkheid.Ronald schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:40:
[...]
Wat ik in mijn post probeerde aan te geven: modbus is geen exclusief client - server verhaal. Het is een bus... meerdere clients kunnen meerdere servers uit lezen(/schrijven).
Dat Don er niet happig op gaat zijn.... dat kan ik me zomaar voorstellen.
https://kellerza.github.io/sunsynk/guide/deployment-options
Makkelijkste lijkt een Modbus bridge vergelijkbaar met wat ik al draai...
Makkelijkste lijkt een Modbus bridge vergelijkbaar met wat ik al draai...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Neem aan dat die al wel gevuld zijn. Zelf was mijn bevestigingsnummer boven de 120veejee schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:52:
Ben toch wel enigszins verbaasd dat de eerste 120 plekken in de pilot nog niet gevuld zijn
Waar heb je dat nummer staan? Ik zit ook wel een stuk in de inschrijfprocedure, maar een nummer is mij nog niet opgevallen.0xygen500 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:55:
[...]
Neem aan dat die al wel gevuld zijn. Zelf was mijn bevestigingsnummer boven de 120
Bij je reservering Balans Systeem succesvol ontvangen. De titel van de mail eindigt bij mij met 3 cijfers. Daarom ging ik er vanuit dat het het reserveringsnummer was.Schuurman92 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:21:
[...]
Waar heb je dat nummer staan? Ik zit ook wel een stuk in de inschrijfprocedure, maar een nummer is mij nog niet opgevallen.
DonBalans schreef eerder in dit topic de volgende reactie op deze vraag:0xygen500 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:55:
[...]
Neem aan dat die al wel gevuld zijn. Zelf was mijn bevestigingsnummer boven de 120
- hoe weet ik dat ik nog bij de eerste 120 aanmeldingen hoor? het zou jammer zijn als ik mijzelf aanmeld (en een prijsverwachting heb) en dat deze straks een stuk hoger uitval
We hebben nu nog plek, dus meld je aan
——-
Kortom, er is nog plek, en dat verbaast me dus. Ikzelf heb al een getekende overeenkomst dat ik deelneem aan de pilot en heb alle benodigde info aangeleverd. Ik wacht momenteel nog op het inplannen van de datum.
Ah oké ik zit daar op nr 159. Maar wel de overeenkomst getekend. Dus zal wel goed gaan neem ik dan maar aan.0xygen500 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:46:
[...]
Bij je reservering Balans Systeem succesvol ontvangen. De titel van de mail eindigt bij mij met 3 cijfers. Daarom ging ik er vanuit dat het het reserveringsnummer was.
Het zal voor hen nog even aankijken zijn van aanmeldingen die toch niet blijken te kunnen kan ik me zo voorstellen.
Denk aan mensen in appartementen die zich aanmelden of waar het in de meterkast niet blijkt te lukken etc..
Ik verwacht dat ze afwachten welke goedgekeurd worden door de installateur en dat dit nu pas loopt zo na de vakantie en er daarom graag meer in de poel hebben.
Tegelijk hebben ze hopelijk wat reserve aangeschaft zodat als er toch meer goedgeschikte aanmeldingen zijn ze die kunnen meenemen.
Daar zijn zij ook bij gediend zou ik denken.
Denk aan mensen in appartementen die zich aanmelden of waar het in de meterkast niet blijkt te lukken etc..
Ik verwacht dat ze afwachten welke goedgekeurd worden door de installateur en dat dit nu pas loopt zo na de vakantie en er daarom graag meer in de poel hebben.
Tegelijk hebben ze hopelijk wat reserve aangeschaft zodat als er toch meer goedgeschikte aanmeldingen zijn ze die kunnen meenemen.
Dit inderdaad. Meer batterijen is voor hun ook beter.ibak schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:16:
Het zal voor hen nog even aankijken zijn van aanmeldingen die toch niet blijken te kunnen kan ik me zo voorstellen.
Hier net een mail ontvangen dat de inplanning gaat beginnen 🥳
Heb ik ook. Met Don afgesproken dat ik zo ver mogelijk achteraan sluit, om het voordeel van mijn vrij gunstige bestaande contract maximaal uit te buiten.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
#metoo0xygen500 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:33:
Hier net een mail ontvangen dat de inplanning gaat beginnen 🥳
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
En hier ook 😀
En ondanks mijn gunstige vaste contract wat nog tot sept 26 loopt doe ik zo snel mogelijk mee.
Ik denk dat het via Balans wel eens voordeliger zou kunnen zijn als mijn contract en ben benieuwd.
En ondanks mijn gunstige vaste contract wat nog tot sept 26 loopt doe ik zo snel mogelijk mee.
Ik denk dat het via Balans wel eens voordeliger zou kunnen zijn als mijn contract en ben benieuwd.
Mail goed gelezen? Ze verwachten in oktober de meeste geplaatst te hebben. 26 september contract uitzitten lukt je denk ik nog welibak schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:41:
En hier ook 😀
Sorry, september 2026.
Totaal heb ik nu een opbrengst van ongeveer 1800,- per jaar van mijn 26 zonnepanelen en ik denk (hoop) dat Balans dat goed kan evenaren..
Totaal heb ik nu een opbrengst van ongeveer 1800,- per jaar van mijn 26 zonnepanelen en ik denk (hoop) dat Balans dat goed kan evenaren..
Hier ook aangemeld, gisteren de mail beantwoord met foto's e.d. Nu wachten op het inplannen.
Nog een vast (oud) contract zonder TLV tot oktober '26 en met de huidige hoeveelheid zonnepanelen vrijwel €0,- energiekosten per jaar.
Met een full-electric huis en een warmtepomp die zeer slecht te sturen is qua opwarmtijden, gaan we de gok maken hoe dit uitpakt. Werkt het niet optimaal, dan zijn we na 2 jaar vrij om over te stappen en hebben we een goedkope thuisaccu staan
.
Nog een vast (oud) contract zonder TLV tot oktober '26 en met de huidige hoeveelheid zonnepanelen vrijwel €0,- energiekosten per jaar.
Met een full-electric huis en een warmtepomp die zeer slecht te sturen is qua opwarmtijden, gaan we de gok maken hoe dit uitpakt. Werkt het niet optimaal, dan zijn we na 2 jaar vrij om over te stappen en hebben we een goedkope thuisaccu staan
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Never mind, antwoord al gevonden:
Ik zie dat ze nog niet in het Tennet BSP register zijn geregistreerd overigens, dit kan de terugverdientijd negatief beinvloeden.
Voor de batterijen is er dus geen eis aan vrije ruimte.Let ook op dat de omvormer 50cm aan alle kanten nodig heeft (boven, onder, links en rechts) en 100cm aan de voorkant.
Ik zie dat ze nog niet in het Tennet BSP register zijn geregistreerd overigens, dit kan de terugverdientijd negatief beinvloeden.
[ Voor 83% gewijzigd door Wolly op 27-08-2025 22:52 ]
Ik neem aan dat ze daar nog mee bezig zijn.Wolly schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
Voor de batterijen is er dus geen eis aan vrije ruimte.
Het is een Pilot. Misschien is opname in dat register dan niet nodig. (?)Wolly schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
Voor de batterijen is er dus geen eis aan vrije ruimte.
Ze geven vrij expliciet aan dat de registratie nodig is voor deelname aan de meer lucratieve markt.
Ze handelen maar op één markt: aFFR. Daarvoor moet je ingeschreven zijn in het BSP register.Ronald schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:07:
Ze geven vrij expliciet aan dat de registratie nodig is voor deelname aan de meer lucratieve markt.
Ze geven zelf die disclaimer ook aan:
Onderdeel van onze pilot is het verkrijgen van een BSP-registratie bij TenneT. Na het verkrijgen van deze registratie zijn wij in staat om balanceringsdiensten aan TenneT te leveren. Met deze registratie verwachten wij een terugverdientijd van 2 à 3 jaar; zonder BSP-registratie verwachten wij een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar. We kunnen de terugverdientijd niet garanderen, maar doen ons uiterste best om dit te realiseren.
Om een BSP-registratie te krijgen moet je kunnen aantonen dat je 1 MW achter de hand hebt waarmee je snel kunt opereren op de onbalansmarkt. Met de pilot met 120 installaties voldoet Balans Energie ruimschoots aan die voorwaarde.
Bron: https://www.entra.nl/410/...eringsmarkt-afrr-betreden
Voor zover ik begrijp zal dus eerst de kritieke massa bereikt moeten worden door genoeg installaties te doen, dan kan pas een aanvraag voor een BSP-registratie gedaan worden.
Tussen het moment van installatie van je pilot-batterij en het toekennen van de BSP-registratie zou dan een periode zijn waarin niet op de onbalansmarkt gehandeld kan worden. Ik neem aan dat de Balans-mannen hun uiterste best doen om dat zo snel mogelijk te regelen.
Immers, hun hele verdienmodel staat of valt met die registratie
Bron: https://www.entra.nl/410/...eringsmarkt-afrr-betreden
Voor zover ik begrijp zal dus eerst de kritieke massa bereikt moeten worden door genoeg installaties te doen, dan kan pas een aanvraag voor een BSP-registratie gedaan worden.
Tussen het moment van installatie van je pilot-batterij en het toekennen van de BSP-registratie zou dan een periode zijn waarin niet op de onbalansmarkt gehandeld kan worden. Ik neem aan dat de Balans-mannen hun uiterste best doen om dat zo snel mogelijk te regelen.
Immers, hun hele verdienmodel staat of valt met die registratie
[ Voor 3% gewijzigd door ede op 28-08-2025 02:09 ]
Ik lees veel over de plaatsing vd accu. Nu heb ik zelf een vrijstaande woning met inpandige garage. Uiteraard zit hier een deur tussen naar de woning zelf.
Zou de accu voor overlast zorgen als deze in de garage staat? Of is het aan te raden deze buiten de woning te plaatsen? ( wij hebben plaats in een loods naast de woning, geïsoleerd)
Qua warmte leek het mij interessant om deze in de woning te zetten, qua geluid niet zo, al weet ik niet hoeveel “overlast” er veroorzaakt wordt.
Ik hoor het graag!
Zou de accu voor overlast zorgen als deze in de garage staat? Of is het aan te raden deze buiten de woning te plaatsen? ( wij hebben plaats in een loods naast de woning, geïsoleerd)
Qua warmte leek het mij interessant om deze in de woning te zetten, qua geluid niet zo, al weet ik niet hoeveel “overlast” er veroorzaakt wordt.
Ik hoor het graag!
Als er plaats is in een naastliggend gebouw ben je er zekerder van dat het geluid van de omvormer je niet stoort.
De warmte opbrengst ben je snel vergeten als het geluid je stoort dus waarom zou je inpandig overwegen..?
Wie in een dergelijk systeem investeerd heeft daarmee prima stroom mogelijkheden om te verwarmen en dan is eventuele ( per persoon afhankelijke) hinder toch zonde zou ik denken.
Denk dat er hier mensen zijn die graag een loods hadden gehad om hem in te plaatsen.
Maar binnenkort na plaatsing onze systemen komen er geheid geluidservaringen waar je misschien wat meer aan hebt, ikzelf zou het risico uit de weg gaan, maar het is een mening van mij zonder de omvormer echt live gehoord te hebben.
Er zit versie verschil van omvormer in geluid en wat iemand met zijn telefoon opneemt vind ik moeilijk te schatten hoe dichtbij hij hem hield en hoe luid ik moet afspelen om het goed in te schatten.
Plus de een vind een piep die een ander niet hoort vreselijk en dat soort verschillen.
Jeugd vind bv piep heel erg die een ouder iemand misschien helemaal niet opvalt.
De warmte opbrengst ben je snel vergeten als het geluid je stoort dus waarom zou je inpandig overwegen..?
Wie in een dergelijk systeem investeerd heeft daarmee prima stroom mogelijkheden om te verwarmen en dan is eventuele ( per persoon afhankelijke) hinder toch zonde zou ik denken.
Denk dat er hier mensen zijn die graag een loods hadden gehad om hem in te plaatsen.
Maar binnenkort na plaatsing onze systemen komen er geheid geluidservaringen waar je misschien wat meer aan hebt, ikzelf zou het risico uit de weg gaan, maar het is een mening van mij zonder de omvormer echt live gehoord te hebben.
Er zit versie verschil van omvormer in geluid en wat iemand met zijn telefoon opneemt vind ik moeilijk te schatten hoe dichtbij hij hem hield en hoe luid ik moet afspelen om het goed in te schatten.
Plus de een vind een piep die een ander niet hoort vreselijk en dat soort verschillen.
Jeugd vind bv piep heel erg die een ouder iemand misschien helemaal niet opvalt.
Het is uiteindelijk m.n. de omvormer die het geluid en de warmte produceert. Je zou eens in het Deye topic kunnen kijken naar wat ervaringen. Het is namelijk leuk dat je in de winter extra warmte hebt, maar daar zijn ook ervaringen te vinden die in de zomer (dan krijg je ook warmte) permanent een deur aan de voor- en achterkant op een kier hebben staan om de warmte kwijt te kunnen. Want de warmte en het geluid gaan hand in hand: hoe warmer de omgeving hoe slechter de omvormer zijn warmte kwijt kan en hoe sneller dus de actieve koeling aangaat.CollinBruijnoog schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:59:
Ik lees veel over de plaatsing vd accu. Nu heb ik zelf een vrijstaande woning met inpandige garage. Uiteraard zit hier een deur tussen naar de woning zelf.
Ik hoor het graag!
Mbt de warmte: de warmte die geproduceerd wordt is redelijk (well, er is een 80-90w baseline) propotioneel met de opbrengst. En de opbrengst is er vooral als je de warmte niet nodig hebt. Dus ik weet niet of het echt wat voor je zal toevoegen.
Zelf heb ik wel ervaring met deze omvormer, en als er een degelijke deur tussen zit, dan heb je er imho weinig last van.
Zelf heb ik wel ervaring met deze omvormer, en als er een degelijke deur tussen zit, dan heb je er imho weinig last van.
Omvormer komt hier in de garage. Dan zit er een normale deur tussen en dan nog een branddeur naar de woonkamer. Neem aan dat we die omvormer niet gaan horen?scoobs schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:55:
Mbt de warmte: de warmte die geproduceerd wordt is redelijk (well, er is een 80-90w baseline) propotioneel met de opbrengst. En de opbrengst is er vooral als je de warmte niet nodig hebt. Dus ik weet niet of het echt wat voor je zal toevoegen.
Ik heb exact dezelfde situatie en laat de batterij en omvormer gewoon in mijn garage plaatsen. Ik maak me geen zorgen over het geluid en de warmte, mijn garage is geïsoleerd waardoor ik verwacht dat eventueel geluid voldoende gedempt wordt waardoor je het niet hoort.CollinBruijnoog schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:59:
Ik hoor het graag!
Er zijn eerder in dit topic discussies geweest hoe dit opgelost kan worden, voor mij kwam dit over als overkill.
Ik denk toch dat ik een tuinkast aan de andere kant van de meterkast zet.
Dan monteer ik bijv 2 van deze balkjes tegen de gevel:
https://www.warmteservice...stellingsbalk-/p/90151312
Daar de kast tegenaan, en dan aan de binnenzijde een aluminium plaat (100x60cm)weer door de achterwand aan de balken. Of, een dunnere alu plaat op multiplex, dat is makkelijker met de ophangbeugel vastschroeven.
Dan staat alles als een huis en kan de omvormer tegen de plaat.
Moet voor ca 300 euro wel staan.
Dan monteer ik bijv 2 van deze balkjes tegen de gevel:
https://www.warmteservice...stellingsbalk-/p/90151312
Daar de kast tegenaan, en dan aan de binnenzijde een aluminium plaat (100x60cm)weer door de achterwand aan de balken. Of, een dunnere alu plaat op multiplex, dat is makkelijker met de ophangbeugel vastschroeven.
Dan staat alles als een huis en kan de omvormer tegen de plaat.
Moet voor ca 300 euro wel staan.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 29-08-2025 13:48 ]
Ik heb even contact gehad met de installateur over mijn tuinkast idee.
De omvormer kan ook gewoon buiten onder een afdakje; accu's moeten wel beschut staan.
Het kan op zich ook in de Keter Cortina Alto, maar met name vanwege de bewegingsvrijheid tijdens installatie is uiteraard moeilijk gedoe onwenselijk.
Ik heb de Keter Cortina Alto al in mijn achtertuin staan, dus even bekeken hoe het nou precies zit.
Aan de achterkant heb je 1 cm ruimte op te vullen tov de gevel. Dus een waterdichte plaat of iets van kunststof in die dikte monteren tegen de gevel, en dan alleen de bodem en de achterwand plaatsen. Zo heb je alle ruimte om de boel te installeren.
De rest van de kast is namelijk naderhand rondom op te bouwen zie ik nadat alles er al 'in' staat.
De twee zijwanden en deuren worden bijeen gehouden door het dak, dat je van binnen uit monteert.
Ik zal vanavond of morgen nog eens door Hornbach banjeren op zoek naar stevig en taai weather proof materiaal om die 1 cm mee op te vangen en de boel stijf mee tegen de gevel te monteren.
en! De kast moet worden voorzien van ventilatieroosters.
Maar iets actiefs erin prutsen is natuurlijk veel leuker
De omvormer kan ook gewoon buiten onder een afdakje; accu's moeten wel beschut staan.
Het kan op zich ook in de Keter Cortina Alto, maar met name vanwege de bewegingsvrijheid tijdens installatie is uiteraard moeilijk gedoe onwenselijk.
Ik heb de Keter Cortina Alto al in mijn achtertuin staan, dus even bekeken hoe het nou precies zit.
Aan de achterkant heb je 1 cm ruimte op te vullen tov de gevel. Dus een waterdichte plaat of iets van kunststof in die dikte monteren tegen de gevel, en dan alleen de bodem en de achterwand plaatsen. Zo heb je alle ruimte om de boel te installeren.
De rest van de kast is namelijk naderhand rondom op te bouwen zie ik nadat alles er al 'in' staat.
De twee zijwanden en deuren worden bijeen gehouden door het dak, dat je van binnen uit monteert.
Ik zal vanavond of morgen nog eens door Hornbach banjeren op zoek naar stevig en taai weather proof materiaal om die 1 cm mee op te vangen en de boel stijf mee tegen de gevel te monteren.
en! De kast moet worden voorzien van ventilatieroosters.
Maar iets actiefs erin prutsen is natuurlijk veel leuker
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 29-08-2025 14:02 ]
Ik denk toch dat ik de accu in de garage ga zetten, dit wel met wat PC ventilatoren op. Er zitten 2 deuren tussen de “woning” en de garage, zal qua geluid en extra koeling wel meevallen.
Iemand op de planning staan extra zonnepanelen direct op de omvormer aan te sluiten en daarnaast de oude PV installatie te behouden?
Iemand op de planning staan extra zonnepanelen direct op de omvormer aan te sluiten en daarnaast de oude PV installatie te behouden?
Ik denk dat de accu's actief koelen niet nodig zal zijn. Als de omvormer maar voldoende ventilatie heeft.
Hier wil ik 2 string van growatt omvormers afhalen en op de Deye aansluiten; de SE PV moet maar een dubbele conversie doen.
Hier wil ik 2 string van growatt omvormers afhalen en op de Deye aansluiten; de SE PV moet maar een dubbele conversie doen.
Batterij heeft geen koeling nodig volgens mij. Waar ga je de omvormer plaatsen?CollinBruijnoog schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:29:
Ik denk toch dat ik de accu in de garage ga zetten, dit wel met wat PC ventilatoren op. Er zitten 2 deuren tussen de “woning” en de garage, zal qua geluid en extra koeling wel meevallen.
Wel eens naar gekeken, maar heb geen plek meer voor zonnepanelen 🤣CollinBruijnoog schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:29:
Ik doelde op de omvormer inderdaad, als het zou kunnen zou ik de omvormer buiten zetten, al vrees ik dat dat lastig zal worden. Ik ga dus een aantal pc ventilatoren op de omvormer zetten om continu te koelen. @zunrob
Daarnaast heb ik nu 36 panelen liggen met 2 SMA 5kw omvormer, ik ga (mits akkoord van Don)12 of 16 panelen aansluiten op de omvormer. @0xygen500
Daarnaast heb ik nu 36 panelen liggen met 2 SMA 5kw omvormer, ik ga (mits akkoord van Don)12 of 16 panelen aansluiten op de omvormer. @0xygen500
Ik zou zeggen van niet nee. En al zeker niet overdag.0xygen500 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Omvormer komt hier in de garage. Dan zit er een normale deur tussen en dan nog een branddeur naar de woonkamer. Neem aan dat we die omvormer niet gaan horen?
Even my 2 cents toevoegen: ik heb een enkele accu recent geinstalleerd, die is gecapped op 0.3c (vergelijkbaar met wat de balansenergie setup heeft) en deze komt een graad of 2-3 boven omgevingstemp uit volgens de warmtecamera) na een uurtje opladen met 0.25c)CollinBruijnoog schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:29:
Ik denk toch dat ik de accu in de garage ga zetten, dit wel met wat PC ventilatoren op.
Hoeveel geluid produceren dan de fans dan?scoobs schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:21:
[...]
Even my 2 cents toevoegen: ik heb een enkele accu recent geinstalleerd, die is gecapped op 0.3c (vergelijkbaar met wat de balansenergie setup heeft) en deze komt een graad of 2-3 boven omgevingstemp uit volgens de warmtecamera) na een uurtje opladen met 0.25c)
Zou je na de 2 jaar lock in bij balans energie kunnen overstappen op een bliq ems? https://bliq.energy/nl/in...sun-5-12k-sg04lp3-3-fase/
Niet genoeg om het significant te kunnen horen met twee deuren.0xygen500 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:29:
[...]
Hoeveel geluid produceren dan de fans dan?
dB waarden van de deye zul je moeten opzoeken.
Ja, maar met Bliq kan je niet handelen op de onbalansmarkt0xygen500 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:58:
Zou je na de 2 jaar lock in bij balans energie kunnen overstappen op een bliq ems? https://bliq.energy/nl/in...sun-5-12k-sg04lp3-3-fase/
Ik probeer me ook nog steeds een voorstelling te maken hoe groot dat aandeel gaat worden voor ons eindgebruikers. Met of zonder die optie zit er een enorm verschil in verwachte terugverdientijd. Anno 2025 dan natuurlijk.ede schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Ja, maar met Bliq kan je niet handelen op de onbalansmarkt
Niet? Voor 7 euro per maand kan dat staat er? https://bliq.energy/nl/onbalans-handelen/ede schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Ja, maar met Bliq kan je niet handelen op de onbalansmarkt
Sorry, je hebt gelijk. Daar heb ik helemaal over heen gelezen. Het kost dan wel 17 euro p/m met 48 kWh aan batterij0xygen500 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Niet? Voor 7 euro per maand kan dat staat er? https://bliq.energy/nl/onbalans-handelen/
Geen reden om te verontschuldigen 😄.ede schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:22:
[...]
Sorry, je hebt gelijk. Daar heb ik helemaal over heen gelezen. Het kost dan wel 17 euro p/m met 48 kWh aan batterij
Ff rekensommetje maken of did 17 euro meer is dan je afstaat.
Ik denk dat er geen reden tot overstappen zal zijn na 2jaar. De inkoopvergoeding is een van de laagste op de markt, daarnaast heeft Balans alleen maar voordeel als ze het “goed” aanpakken.
Dat zal afhangen van de verdeling van de onbalans opbrengsten en wat deze opbrengsten totaal zijn.CollinBruijnoog schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:34:
Ik denk dat er geen reden tot overstappen zal zijn na 2jaar. De inkoopvergoeding is een van de laagste op de markt, daarnaast heeft Balans alleen maar voordeel als ze het “goed” aanpakken.
Uit de FAQ: Facturatie & Kosten
Wat zijn de maandelijkse kosten?
– €6,65 contractkosten per maand
– €0,02 per kWh opslag
– Dynamische uurprijzen
– Normale netbeheerkosten en belastingen
+ Alle gegenereerde inkomsten
Wat zijn de maandelijkse kosten?
– €6,65 contractkosten per maand
– €0,02 per kWh opslag
– Dynamische uurprijzen
– Normale netbeheerkosten en belastingen
+ Alle gegenereerde inkomsten
Bij nader inzien ga ik de deye toch niet geisoleerd maar direkt aan de muur van de garage hangen.
Ik denk nu dat mijn eerste gedachte om acoustisch te ontkoppelen inderdaad overkill is.
Als ik een verfbrander op vol aanheb hoor ik haast niks buiten en geen verschil als ik deze tegen de spouwmuur aan houd om trilling te simuleren.
Een bosch hand trilmachine hoorde je wel maar als de deye dat kabaal geeft is er iets mee mis lijkt me.
Ik ga dus simpel starten..
Iemand qua installatie al gepland?
Ik denk nu dat mijn eerste gedachte om acoustisch te ontkoppelen inderdaad overkill is.
Als ik een verfbrander op vol aanheb hoor ik haast niks buiten en geen verschil als ik deze tegen de spouwmuur aan houd om trilling te simuleren.
Een bosch hand trilmachine hoorde je wel maar als de deye dat kabaal geeft is er iets mee mis lijkt me.
Wij nog niet, al verwacht ik deze week een mail om de installatie in te plannen.ibak schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:53:
Bij nader inzien ga ik de deye toch niet geisoleerd maar direkt aan de muur van de garage hangen.
Verder gaan wij hem ook in de inpandige garage laten installeren, ik verwacht dat het geluid wel mee zal vallen.
Die omvormer maakt geluid, maar jongens het is geen warmtepomp he
Met betrekking tot het koppelen via Home Assistant. De Deye omvormer komt met een ethernet-dongle (in plaats van de standaard WiFi-variant). Deze wordt middels een netwerkkabel direct ingeprikt in je thuisnetwerk. Hoe vervolgens de verbinding naar het EMS gaat is me nog wat onduidelijk.
Echter, de Deye is dus rechtstreeks verbonden met je thuisnetwerk, het lijkt me dat het dan dus ook mogelijk moet zijn deze informatie in HA te krijgen. Bijvoorbeeld: https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman
Echter, de Deye is dus rechtstreeks verbonden met je thuisnetwerk, het lijkt me dat het dan dus ook mogelijk moet zijn deze informatie in HA te krijgen. Bijvoorbeeld: https://github.com/StephanJoubert/home_assistant_solarman
[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 02-09-2025 13:32 ]
Gaan ze dan de ethernetkabel doortrekken voor mij naar het modem?zunrob schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:32:
Met betrekking tot het koppelen via Home Assistant. De Deye omvormer komt met een ethernet-dongle (in plaats van de standaard WiFi-variant). Deze wordt middels een netwerkkabel direct ingeprikt in je thuisnetwerk. Hoe vervolgens de verbinding naar het EMS gaat is me nog wat onduidelijk.
Edit: ik prik er wel een extra mesh punt bij en plug de deye er bedraad in.
[ Voor 5% gewijzigd door 0xygen500 op 02-09-2025 17:35 ]
De montage van de accu is bij mij gepland!
Half Oktober, kreeg er een mail over.
Half Oktober, kreeg er een mail over.
[ Voor 8% gewijzigd door ibak op 04-09-2025 17:14 ]
Ik kom nu dit draadje pas tegen, maar ook bij mij is de installatie gepland, op 3 oktober al. Bij mij zo'n 25 meter (omlaag uit de meter, bochtjes in de kruipruimte, mantelbuis onder terras door, rondje door de fietsenschuur). Ben heel benieuwd.
Qua BTW. Ik heb ervaring als ondernemer, maar die onderneming is gestaakt. Mijn vriendin zit momenteel ook in de KOR, maar heeft daadwerkelijk een onderneming. Hoe begin je nou met BWT terugvragen? Moet je je hiervoor weer aanmelden bij de KvK, of gewoon rechtstreeks bij de Belastingdienst? Staat er ergens een stappenplan voor als je "schoon" (nog geen inschrijving) begint?
Qua BTW. Ik heb ervaring als ondernemer, maar die onderneming is gestaakt. Mijn vriendin zit momenteel ook in de KOR, maar heeft daadwerkelijk een onderneming. Hoe begin je nou met BWT terugvragen? Moet je je hiervoor weer aanmelden bij de KvK, of gewoon rechtstreeks bij de Belastingdienst? Staat er ergens een stappenplan voor als je "schoon" (nog geen inschrijving) begint?
Hier nog geen mail over de plaatsing. Volgens mij wasi k ook redelijk laat met aanmelden.
Hier ook nog geen mail voor installatie, naar mijn idee was ik wel vrij vroeg qua aanmelden.
Hopen dat ze zsm langskomen.
Hopen dat ze zsm langskomen.
Goede vraag van HermanBanken, ik weet ook nog niet hoe dat aanmelden bij de belastingdienst moet.
Enerzijds lees ik dat Balans er een partij bij heeft die erin kan helpen maar dat zou ook zelf moeten kunnen.
Ik lees ook dat de handel verdienste voor 15,- per kw af te kopen is wat snel neerkomt op de helft van je Balans Btw.
Ik lees net in een artikel van rtl nieuws
dat balans batterijen van zonneplan minder renderen en de verwachting dat onbalans vergoeding lager zal zijn als gedacht in toekomst.
Thuisbatterij levert fors minder op: van 175 naar 90 euro per maand https://share.google/dRA6Ug8TfVfW2lGZT
Dan is de 15,- per Kw misschien te veel en beter de echte winst opgeven.
Ik ben door het artikel er wel in gesterkt dat voor mij een grote batterij voor eigen opslag zonnestroom plus winterse goedkope inkoop een belangrijker stuk van de motivatie voor een grote batterij is als de onbalans vergoeding.
Enerzijds lees ik dat Balans er een partij bij heeft die erin kan helpen maar dat zou ook zelf moeten kunnen.
Ik lees ook dat de handel verdienste voor 15,- per kw af te kopen is wat snel neerkomt op de helft van je Balans Btw.
dat balans batterijen van zonneplan minder renderen en de verwachting dat onbalans vergoeding lager zal zijn als gedacht in toekomst.
Thuisbatterij levert fors minder op: van 175 naar 90 euro per maand https://share.google/dRA6Ug8TfVfW2lGZT
Ik ben door het artikel er wel in gesterkt dat voor mij een grote batterij voor eigen opslag zonnestroom plus winterse goedkope inkoop een belangrijker stuk van de motivatie voor een grote batterij is als de onbalans vergoeding.
[ Voor 6% gewijzigd door ibak op 05-09-2025 12:39 ]
Is dat nou juist niet de markt waar balans op gaat handelen? (maar waar alle consumenten nu in vissen en daardoor snel nivelleert)ibak schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:34:
Goede vraag van HermanBanken, ik weet ook nog niet hoe dat aanmelden bij de belastingdienst moet.
edit:
Oh Nexus zit ook deels op aFRR?
Dit is wel een interessant artikel, wat denken jullie hiervan?ibak schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:34:
Exact waar ik in de eerste pagina’s van het Nexus topic voor waarschuwde… en heerlijk afgeserveerd werd.zunrob schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:53:
[...]
Dit is wel een interessant artikel, wat denken jullie hiervan?
Met de korting vind ik het systeem van Balans de investering en risico’s waard. Waar ik bij zonneplan bang ben voor vendor lock in, is de Deye open.
Het systeem is zwaar genoeg om mijn maximale dagoverschot PV opbrengst op te vreten om het later tijdens de dure uren weer het net op te gooien.
Aan de andere kant van het jaar is het zwaar genoeg om mijn maximale dagverbruik (aankomende warmtepomp bij vorst) ook aan te kunnen… dus op goedkopere uren kopen
Verder ga ik er een beetje van uit dat Balans ook adaptief zal zijn op de markt. Ook in hun eigen belang natuurlijk.
[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 06-09-2025 09:07 ]
Yes, zo zie ik het ook.Ronald schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:03:
[...]
Exact waar ik in de eerste pagina’s van het Nexus topic voor waarschuwde… en heerlijk afgeserveerd werd.
Met de korting vind ik het systeem van Balans de investering en risico’s waard. Waar ik bij zonneplan bang ben voor vendor lock in, is de Deye open.
Het systeem is zwaar genoeg om mijn maximale dagoverschot PV opbrengst op te vreten om het later tijdens de dure uren weer het net op te gooien.
Aan de andere kant van het jaar is het zwaar genoeg om mijn maximale dagverbruik (aankomende warmtepomp bij vorst) ook aan te kunnen… dus op goedkopere uren kopen
Verder ga ik er een beetje van uit dat Balans ook adaptief zal zijn op de markt. Ook in hun eigen belang natuurlijk.
Neemt er iemand extra batterij capaciteit af? Wij hebben op een goede dag 60 kWh overschot... Dus wij twijfelen hier wel over.
De dagen waarop je 60kwh overschot hebt zijn vast niet de dagen waarin je normaliter een tekort hebt. Zodra je meer dan 1% van je jaarverbruik aan opslag hebt schiet het mijn inziens niet meer op. Dat beweer ik op basis van simulaties die ik heb gedaan met PVSol. Je kunt dat ook eens voor jezelf uitvoeren: ze hebben een trial van 30 dagen.
Dan ga ik nog niet eens uit van een EV als overschot. Dan zou ik het zeker laten.
Dan ga ik nog niet eens uit van een EV als overschot. Dan zou ik het zeker laten.
Ik zit op een goede dag op 35kWh. Als ik op een goede dag 60kWh zou aantikken zou ik dat als nog niet kopen. Hoeveel dagen epr jaar heb je er profijt van?zunrob schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:17:
[...]
Yes, zo zie ik het ook.
Neemt er iemand extra batterij capaciteit af? Wij hebben op een goede dag 60 kWh overschot... Dus wij twijfelen hier wel over.
Ik zit op zonnige dagen rond de 70. Maar er staat eventueel nog een zonoverschot 'accu' op 4 wielen op de oprit. Zat overigens wel te twijfelen over een extra module, maar aan de andere kant: als je die vol blaft omdat het zo freakin zonnig was, dan zit je de dag erop in wezen weer met exact hetzelfde probleem. Zie hem maar eens 'op' te maken voordat de volgende zonnige dag aanbreekt. Dat zal al niet meevallen, en wordt alleen maar moeilijker naarmate de accu groter wordt.
Ik twijfelde maar probeer eerst standaard.
Houd er echter wel rekening mee want is 26cm hoger en ze willen graag 50cm vrij onder de omvormer dus ivm plafondhoogte garage de omvormer wat verzet ivm ruimte extra module.
Ik ga het aankijken om een andere reden als eigen stroom (50kw max) want Balans gaat ruimte houden voor zijn netdiensten plus de accu gaat niet helemaal leeg of vol gemaakt worden.
Als hij te vol zit kan Balans niet laden, maar na wat dagen overstroom ben ik dus benieuwd hoe er mee omgegaan zal worden, teveel verkopen op de beste momenten of toch met kosten wat terugleveren etc.
Na wat ervaring hoop ik dan te zien of extra module voor het geld nut heeft.
Houd er echter wel rekening mee want is 26cm hoger en ze willen graag 50cm vrij onder de omvormer dus ivm plafondhoogte garage de omvormer wat verzet ivm ruimte extra module.
Ik ga het aankijken om een andere reden als eigen stroom (50kw max) want Balans gaat ruimte houden voor zijn netdiensten plus de accu gaat niet helemaal leeg of vol gemaakt worden.
Als hij te vol zit kan Balans niet laden, maar na wat dagen overstroom ben ik dus benieuwd hoe er mee omgegaan zal worden, teveel verkopen op de beste momenten of toch met kosten wat terugleveren etc.
Na wat ervaring hoop ik dan te zien of extra module voor het geld nut heeft.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat al die stroom dan in de nacht wordt verkocht? Bovendien zul je vanwege de balanceer diensten niet alle 46 kWh tot je beschikking hebben.paQ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:52:
Ik zit op zonnige dagen rond de 70. Maar er staat eventueel nog een zonoverschot 'accu' op 4 wielen op de oprit. Zat overigens wel te twijfelen over een extra module, maar aan de andere kant: als je die vol blaft omdat het zo freakin zonnig was, dan zit je de dag erop in wezen weer met exact hetzelfde probleem. Zie hem maar eens 'op' te maken voordat de volgende zonnige dag aanbreekt. Dat zal al niet meevallen, en wordt alleen maar moeilijker naarmate de accu groter wordt.
Geen EV hier. Het gaat mij er meer om dat als de batterij vol zit ik terug ga leveren, en met een beetje pech kost dat onnodig geld. Plus 2 cent opslag. Tevens ga ik er eigenlijk vanuit dat het overschot wat je in de nacht niet verbruikt ook word verkocht in de nacht.scoobs schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:02:
De dagen waarop je 60kwh overschot hebt zijn vast niet de dagen waarin je normaliter een tekort hebt. Zodra je meer dan 1% van je jaarverbruik aan opslag hebt schiet het mijn inziens niet meer op. Dat beweer ik op basis van simulaties die ik heb gedaan met PVSol. Je kunt dat ook eens voor jezelf uitvoeren: ze hebben een trial van 30 dagen.
Iedereen hier al een mail gekregen voor de inplanning? Hier nog niks ontvangen. Deze week ff afwachten en dan mailen.
Ik heb ook nog niets vernomen,.
Ik denk dat ze stap voor stap gaan inplannen. Als ze 120 Installaties moeten zetten (waarvan er ook een aantal anders zijn met aan/afvoeren ect). stel ze kunnen er 2 per dag doen, ben je nog 60 (werk)dagen bezig dus een doorlooptijd van +-3mnd.
Ik had vernomen dat ze bij de meeste wel probeerden (eind) oktober te hebben draaien. (mits dit gaat).
Dus ik denk even afwachten, echter als ze willen mogen ze morgen beginnen
Ik denk dat ze stap voor stap gaan inplannen. Als ze 120 Installaties moeten zetten (waarvan er ook een aantal anders zijn met aan/afvoeren ect). stel ze kunnen er 2 per dag doen, ben je nog 60 (werk)dagen bezig dus een doorlooptijd van +-3mnd.
Ik had vernomen dat ze bij de meeste wel probeerden (eind) oktober te hebben draaien. (mits dit gaat).
Dus ik denk even afwachten, echter als ze willen mogen ze morgen beginnen
hier ook nog niet0xygen500 schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:43:
Iedereen hier al een mail gekregen voor de inplanning? Hier nog niks ontvangen. Deze week ff afwachten en dan mailen.
Ik heb ook nog niks vernomen over de afspraak inplannen, ik heb enkel een mail ontvangen dat er spoedig contact wordt opgenomen.
Ik vermoed dat het verminderen van de opbrengst eerder aan de voorspelbaarheid van het weer heeft gelegen, c.q. voorspelbaarheid van vraag en aanbod, dan aan de verzadiging van de onbalansmarkt. Daar lijkt mij de hoeveelheid geinstalleerd thuisbatterijvermogen niet genoeg voor.zunrob schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:53:
[...]
Dit is wel een interessant artikel, wat denken jullie hiervan?
Neemt niet weg dat jezelf rijk rekenen met een hoogste bedrag uit een bandbreedte nooit erg handig is.
Onbalans is als centrale partij goed mee te handelen, maar ik zie in de toekomst ook nog wel een keer een netcongestiemarkt ontstaan. Zonneplan en conculega's kunnen natuurlijk heel gericht lokaal energie opnemen en afstaan in plaats van alleen per heel Nederland.
Balansenergie is wat aanbieders betreft wel de meest transparante die ik heb bekeken.
Vandaag de gestuurde stukken getekend, dat gaat netjes.
Je krijgt een overeenkomst flexibiliteits diensten en een offerte op basis van je opgegeven verbruik te tekenen ( de laatste was in de spam beland) en ik vond de informatie in beide helder en serieus.
Tot nu toe een nette serieuze partij, wordt vervolgd.
Je krijgt een overeenkomst flexibiliteits diensten en een offerte op basis van je opgegeven verbruik te tekenen ( de laatste was in de spam beland) en ik vond de informatie in beide helder en serieus.
Tot nu toe een nette serieuze partij, wordt vervolgd.
[ Voor 5% gewijzigd door ibak op 10-09-2025 23:52 ]
Hier installatie datum eerste week november intussen.
Ze installeren ook zonnepanelen?veejee schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:47:
Ik heb inmiddels ook een installatiedatum, eind oktober inclusief het hele dak vol panelen!
Mijn Installateur wel ja, ik heb erg goed contact gehad met Beter Stroom, ik kan je in DM zijn nummer geven als dat je installateur is dan heb je direct contact en kan je snel schakelen. M.i. gaan zij ook over de installatiedatum voor de batterij.
Mijn dak ligt al vol panelen. 😄veejee schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:36:
Mijn Installateur wel ja, ik heb erg goed contact gehad met Beter Stroom, ik kan je in DM zijn nummer geven als dat je installateur is dan heb je direct contact en kan je snel schakelen. M.i. gaan zij ook over de installatiedatum voor de batterij.
Ik ben ook in contact gebracht door Don met Beter Stroom als installateur.
Hij heeft om kabels voor te bereiden van te voren nu ook een standaard werkwijze bedacht en ik heb vandaag 5x6mm plus 5x10mm en 2 netwerk kabels getrokken.
1 voor de Eastron meter naar de meterkast en een kabel voor internet dus naar de router in de woonkamer bij mij.
Het viel me niet tegen, de 5x10mm adviseren ze een superflex kabel en die ging goed door de gladde mantelbuis van 75mm samen met de 5x6mm.
Hij heeft om kabels voor te bereiden van te voren nu ook een standaard werkwijze bedacht en ik heb vandaag 5x6mm plus 5x10mm en 2 netwerk kabels getrokken.
1 voor de Eastron meter naar de meterkast en een kabel voor internet dus naar de router in de woonkamer bij mij.
Het viel me niet tegen, de 5x10mm adviseren ze een superflex kabel en die ging goed door de gladde mantelbuis van 75mm samen met de 5x6mm.
Heb je de kabels zelf besteld? Leg je de netwerkkabels door dezelfde mantelbuis?ibak schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:30:
Ik ben ook in contact gebracht door Don met Beter Stroom als installateur.
Ja Don stuurde me een voorlopige versie van de standaatd installatie als je zelf aanlegt incl bestel links van de kabels.
Ik heb daar de stroom kabels besteld maar voor netwerkkabel een wat beter afgeschermde stugge koperen CAT5e gekocht.
Ik heb 3 netwerk kabels naar de garage getrokken, de 2 die Balans nodig heeft plus gelijk 1 naar een swich voor later een laadpaal of camera etc.
Ik gebruik de swich niet voor de Deye omdat de garage en dus ook de swich op een groep staat met eigen aardlek omdat tuinverlichting weleens gedoe geeft met aardlek en dat risico wilde ik bij de Deye weghouden.
Die 3 lopen door een 40mm buis en de beide stroomkabel door de 75mm buis.
Alles is wel erg ruim.
Dat ik netwerk zo min mogelijk naast stroom leg is vermoedelijk ook weer overkill..
Maar dan ben ik toch bezig en het is voor lange tijd:strip_exif()/f/image/JnjJmJrHcGfrlUNeYgtBKS1z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb daar de stroom kabels besteld maar voor netwerkkabel een wat beter afgeschermde stugge koperen CAT5e gekocht.
Ik heb 3 netwerk kabels naar de garage getrokken, de 2 die Balans nodig heeft plus gelijk 1 naar een swich voor later een laadpaal of camera etc.
Ik gebruik de swich niet voor de Deye omdat de garage en dus ook de swich op een groep staat met eigen aardlek omdat tuinverlichting weleens gedoe geeft met aardlek en dat risico wilde ik bij de Deye weghouden.
Alles is wel erg ruim.
Dat ik netwerk zo min mogelijk naast stroom leg is vermoedelijk ook weer overkill..
Maar dan ben ik toch bezig en het is voor lange tijd
:strip_exif()/f/image/JnjJmJrHcGfrlUNeYgtBKS1z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ti1ZJ6natykEGDXrvisFseUr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door ibak op 13-09-2025 09:55 ]
Volgende keer buisjes wat hoger uit de vloer laten komen. Scheelt rommel of vloeistoffen in de buis.ibak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:59:
Ja Don stuurde me een voorlopige versie van de standaatd installatie als je zelf aanlegt incl bestel links van de kabels.
Alles is wel erg ruim.
Maar dan ben ik toch bezig en het is voor lange tijd[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt was na lijm verbindingen onder de grond en verzakken wat te ver terug vandaar dat randje eromheen.
Ik zal er nog staalgaas in doen om de openverbinding met de kruipruimte tegen muisjes te beschermen en toch de extra ventilatie te behouden.
Dat voorkomt dan ook dat er wat in valt.
Hoe hebben jullie het opgelost?
Ik zal er nog staalgaas in doen om de openverbinding met de kruipruimte tegen muisjes te beschermen en toch de extra ventilatie te behouden.
Dat voorkomt dan ook dat er wat in valt.
Hoe hebben jullie het opgelost?