EMAT is het huismerk van Elektramat. Als je het topic leest over elektrische huisinstallaties dan komt die er ook niet best uit helaas

scoobs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Zoals ze aangaven; op jaarbasis krijg jij de goedkoopste uren van het totaalverbruik toegekend. Als je kijkt naar wat je effectief uit de meter trekt op jaarbasis met die laad/ontlaad cycli, zit je al echt in het 90e percentiel zuinige uren. Daarbovenop komt dat je een deel van de winsten krijgt van de afrr, en daar goede winsten halen kan haaks staan op jouw 0 op de meter requirement. Het kan best zijn dat zelfs voor jou, met de slechts 30% winst, de opportunity cost in het voordeel van afrr ready zijn, tov je nom bij dure uren.

Don heeft al aangegeven dat het op jaarbasis achteraf toekennen van goedkoopste tarieven niet blijkt te kunnen. Dat verbaasd me overigens niet, lijkt me ingewikkeld verantwoorden. Voor de rest is het gewoon afwachten idd.
Ik heb van Don nog een aantal antwoorden gekregen:
Over hoe het passieve balanceren werkt en hoe de kWh-prijs onderaan de streep voor ons wordt bepaald:
Stel, onbalans prijs is EUR 0.02 per kWh, wij laden daar 10kWh voor in een uur. De dynamische prijs was: 0.15. Deze 0.15 wordt betaald voor de stroom aan Balans Stroom en dan storten wij 0.13 terug middels het EMS van Balans Energie waardoor de prijs 0.02 per kWh is. Dit is dan de kale stroom prijs. Hierbovenop komt dan de toeslag van 0.02 en de BTW + EB.
Over hoe we inzicht in kosten en verbruik krijgen:
Er komt op korte termijn een overzicht in ons dashboard wat er precies per 15 minuten over de meter ging en waarvoor dit was. Wat de onbalans prijzen waren en de dynamische. We laten alles transparant zien.
Over het laden van een EV en het leegtrekken van de batterij:
Wij vragen onze klanten om hun auto in te stellen om niet op te laden tussen 16:00 en 21:00 en tussen 07:00 en 09:00. Als je daar niet laad en het vermogen niet op MAX zet dan trek je niet meteen de batterij leeg, maar gaat dit geleidelijk en heb je nog ruimte om te kunnen balanceren. Op deze manier blijft je systeem optimaal beschikbaar.
Laadvermogen verlagen levert wel een aanzienlijk hoger laadverlies op, dat is dus ook niet heel aantrekkelijk. Afgelopen jaar een dikke 2700kWh thuis geladen, dus 10% extra laadverlies tikt wel aan.
[
Voor 3% gewijzigd door
The Legend op 28-10-2025 19:23
]