Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Maar het werd ook benoemd bij mijn broer tijdens de installatie… vraag me af of het wel klopt…
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat is afhankelijk van gebruikte firmware en of er wel of geen AC-gekoppelde PV is, met alleen DC-gekoppelde PV (alleen op de MPPT's) gaat het om ca 0,5-1kWh/dag regelruis die met de offset (zero export power in het menu) en verschilt ook nog wat of je externe CT's gebruikt of een externe modbusmeter, die sinds FW1140 niet meer lager dan 20W ingesteld kan worden, vertaald dat voornamelijk in een afname.The Legend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:10:
Ik las elders op het interwebz dat de Deye eigenlijk niet goed 100% NOM kan realiseren, maar dat er zo’n 1kWh per dag aan netafname blijft ook al heb je voldoende accu. Dat is misschien wat jij nu ziet?
Hier gelezen: https://www.zonstraal.be/...opic.php?t=24690&start=60
De regelruis neemt toe als niet 4 energiestromen , maar 5 energiestromen geregeld dient te worden zoals met AC-gekoppelde PV.
Om het als nog laag te houden, zie je zoals laatste firmware dat de Deye zelf niet meer de energiestroom gridzijde saldeert bij piekverbruik.
Als op 1 fase het verbruik stijgt tot boven de max scheefbelasting (verschilt per FW) dan wordt de rest aangevuld wat nodig is van het net en bij voor FW117x werd dan op een andere fase het zelfde vermogen als van het net afgenomen teruggeleverd voor nul op de meter, zolang deze binnen de ingestelde bandbreedte is wat de accu mee mag ondersteunen op dat moment. (dit gaat over piekverbruik >4kW op 1 fase, die soms ook tot regelruis wordt geteld)
De verwachting is dat bij nieuwere firmware deze offset als nieuwere FW gebruikt, van nu +20W<>+500W weer instelbaar wordt van -500W<>+500W als voor FW1140. @ruudvd
Een wens van eindgebruikers, maar die zijn maar een deel er zijn ook nog toezichthouders in vele landen.
In een aantal landen is het financieel gunstig voor de gebruiker als het weer vrij instelbaar wordt en dat je weer naar keuze kunt verschuiven naar teruglevering.
Voor dit topic ben je niet vrij in keuze firmware en zal ook een deel van de kWh's voor Balansenergie deel zijn en niet bij tot huishoudelijk deel tellen
@zunrob Load power, ik weet niet welk modbus address Solarman gebruikt, maar daar kan afhankelijk van workmode ook het eigenverbruik van Deye deels tot volledig in zitten, naast het verbruik op de load uitgang.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Ik wil het energie dashboard van Home Assistant gebruiken maar het is me niet helemaal duidelijk welke van de parameters ik daar in dien te vullen.
ruudvd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:16:
Ik ben tegen een aantal zaken aangelopen m.b.t. EV laden.
Als eerste zit er (nog) geen bypass o.i.d. In waardoor ik dus bij vol vermogen(11kW) de accu ontlaad tot 5%.
Als tweede punt, ik had mijn laadpaal middels EVCC ingesteld om op PV overschot via P1 meter te laden. Dit dient uitgeschakeld te worden anders gaat deze laden als hij terug moet leveren voor onbalans.
Dit is ook nog mijn grootste open vraag, hoe om te gaan met de EV. Ik begrijp dus dat vanwege NOM de balans batterij altijd gebruikt zal worden om de EV op te laden. Even los van de dubbele omzetverliezen hierdoor, en los van PV-only laden, hoe moet dat met de DLB? Als het huis 8kW trekt en de EV met 11kW wil opladen, hield de DLB dat tot nu toe tegen dankzij de meetspolen in de groepenkast. Straks kan de DLB toch niet meten hoeveel het mag trekken als de EMS toevallig 12kW aan het importeren is vanaf het net op dat moment? Maar je kan de laadpaal ook niet de volle 11kW laten trekken zomaar, want dan zou je als de balans batterij leeg is, en het huis 8kW trekt, je 3x25A kunnen overbelasten.. Dus ze kunnen wel zeggen 'wij passen ons aan aan het gebruik van je huis' maar dat kan toch niet als die laadpaal zich tegelijk probeert aan te passen?Get!em schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:16:
Ook het sturen icm EV charger zie ik nog niet echt logische oplossingen. Behalve dat Balans volgend lijkt te doen, maar is ie dan aan t ontladen (naar auto) of gaat ie stand-by?
Installatie hier is eind november ingepland.
Bijv. als de sensoren van DLB tussen de slimme meter en de CT of modbusmeter van de Deye zitten houdt de Deye er geen rekening mee. Zitten de sensoren van DLB op een andere plek, wat is de standaard workmode die gebruikt wordt, ipv de externe CT's kan ook de LD-set gebruikt worden (zero export to load) als er geen activiteit is voor Tennet.
Zonder de hardware configuratie en welke firmware gebruikt wordt, is het al helemaal lastig om er iets over te zeggen.
Welke firmware gebruikt Balansenergie?
ik zelf ben geen klant.
Ik heb al diverse keren firmware laten vallen.
Voor een standaard configuratie met accu en alle PV op de MPPT's en alle verbruikers op load
Zijn er voor deze config geen echt grote verschillen tussen FW112x tot FW117x
Er zijn wel verschillen als configuratie achter de meter anders is en dat een bepaalde firmware beter geschikt is, achter de meter kan op tientallen manieren georganiseerd zijn.
Bijv in Oostenrijk is de SG04LP3 alleen toegelaten met V200x-1150-R25-0312.bin of V200x-1150-R25-0322.bin of FW1172. En de Oostenrijkse gebruiker heeft geen andere keuze dan meterkast zo op orde te brengen die het beste past bij deze twee firmware versies.
Voor de overige landen gebruiken V200x-1150-1127.bin
Of bijv je hebt FW1151 die de teruglevering op 12kW limiteert, of je nu 1 of 2 Deye in parallel bedrijf gebruikt.
Als gebruiker kun je dat met settings op limiteren zelf doen, alleen is in deze het hardcoded
Nieuwere firmware is ook niet op per definitie beter, dat is geheel afhankelijk van gebruikte configuratie en interactie met energielleverancier
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 23-10-2025 18:52 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
En als je toch bezig bent, check ff welke firmware je Deye draait
Maar als ik er over nadenk, kan het toch niet anders dan dat de CT-klemmen van je laadpaal direct na de hoofdschakelaar zitten, en alles van de huisinstallatie - dus inclusief Deye en accu - daarachter komt. Dan is er toch geen load balancing probleem?
[ Voor 39% gewijzigd door The Legend op 23-10-2025 18:45 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Dat denk ik ookThe Legend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:40:
De vraag is dus of iemand met een geïnstalleerde accu en een laadpaal met load balancing even z’n meterkast wil opentrekken.
En als je toch bezig bent, check ff welke firmware je Deye draait
Maar als ik er over nadenk, kan het toch niet anders dan dat de CT-klemmen van je laadpaal direct na de hoofdschakelaar zitten, en alles van de huisinstallatie - dus inclusief Deye en accu - daarachter komt. Dan is er toch geen load balancing probleem?
Ik doe het dan door P1 van PAP en P1 van SAP bij elkaar op te tellen, zo weet ik altijd wat de totale faselast is.
Zo doe ik het nu (zonder accu) ook al. Als de wasmachine, droger en weet ik veel wat aan gaan, zit ik ook al op 20A zonder te laden. Daar moet de lader zich vervolgens op aanpassen. (... niet andersom imo)
Het "load balancing probleem", in dit scenario, is dat de laadpaal dan beslist om niet te laden omdat de balans batterij wordt opgeladen vanaf het net. En dan klopt het dus niet meer wat ze zeggen, dat je eigen verbruik voor gaat.The Legend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:40:
Zodra de batterij vervolgens niet meer word geladen omdat de order vanuit de EMS daartoe komt, ga je weer met je laadpaal vol 11kW uit de batterij trekken die je net voor liet gaan, en heb je dus feitelijk dubbel omzetverlies voor niks. Als de auto voor kon gaan zou dit niet gebeuren.
Waarom zou de auto niet voor kunnen gaan?bumble_bee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:23:
[...]
Het "load balancing probleem", in dit scenario, is dat de laadpaal dan beslist om niet te laden omdat de balans batterij wordt opgeladen vanaf het net. En dan klopt het dus niet meer wat ze zeggen, dat je eigen verbruik voor gaat.
Zodra de batterij vervolgens niet meer word geladen omdat de order vanuit de EMS daartoe komt, ga je weer met je laadpaal vol 11kW uit de batterij trekken die je net voor liet gaan, en heb je dus feitelijk dubbel omzetverlies voor niks. Als de auto voor kon gaan zou dit niet gebeuren.
Zonder de volledige configuratie kan je niet zeggen of mogelijk sprake is van "load balancing probleem" , het kan maar PV en overige verbruikers kunnen ook zo op Deye aangesloten zijn dat het geen probleem is.bumble_bee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:23:
[...]
Het "load balancing probleem", in dit scenario, is dat de laadpaal dan beslist om niet te laden omdat de balans batterij wordt opgeladen vanaf het net. En dan klopt het dus niet meer wat ze zeggen, dat je eigen verbruik voor gaat.
Ook niet als de sensoren van DLB tussen externe CT's/modbusmeter van de Deye en de grid aansluiting van de Deye zitten.
Het is nog steeds afhankelijk van de gehele configuratie en gebruikte firmware.
Ik snap nu wat je bedoelt. Volgens Balans Energie gaat eigen verbruik voor, maar hoe dat precies werkt is onduidelijk. Ik kan me voorstellen dat dit werkt als je een ‘domme’ verbruiker aanzet, maar een laadpaal met DLB ‘durft’ dan niet aan te gaan want die ziet dat er 12Kw getrokken wordt en denkt ‘ik wacht wel ff’. Het probleem is dus niet overbelasting, maar gewoon niet beginnen met laden als de Deye aan het stampen is.bumble_bee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:23:
[...]
[edit]
Precies zoals je zelf beschrijft dus, sorry soms moet ik het ff uitschrijven om zelf te snappen
Iemand moet ff met Don bellen dus
[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 23-10-2025 20:40 ]
Pak jij de telefoon?The Legend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:37:
[...]
Ik snap nu wat je bedoelt. Volgens Balans Energie gaat eigen verbruik voor, maar hoe dat precies werkt is onduidelijk. Ik kan me voorstellen dat dit werkt als je een ‘domme’ verbruiker aanzet, maar een laadpaal met DLB ‘durft’ dan niet aan te gaan want die ziet dat er 12Kw getrokken wordt en denkt ‘ik wacht wel ff’. Het probleem is dus niet overbelasting, maar gewoon niet beginnen met laden als de Deye aan het stampen is.
[edit]
Precies zoals je zelf beschrijft dus, sorry soms moet ik het ff uitschrijven om zelf te snappen
Iemand moet ff met Don bellen dus
Gezien wat zaken die hier voorbij komen vraag ik mij af hoe rendabel het is:
- Je rekent dus niet af tegen wat die dag het voordeligste tarief is
- Je hebt geen zicht op wanneer de batterij voor je eigen gebruik laadt (zijn dat de voordelige momenten)
- Al het verbruik gaat bijna via de batterij (met daarbij veel verlies aan omzetting)
- Aardig standby verbruik
En dat moet je allemaal "goedmaken" en de (ook al is die relatief gezien goedkoop) dure batterij terugverdienen met handel op de onbalansmarkt en Tennet.
Als ik naar onze persoonlijke situatie kijk met een relatief bescheiden opwek en verbruik zou ik met 3 plugin batterijen van 5kwh bijna al mijn opwek en verbuik kunnen bufferen gedurende het jaar. Dat zou al een stukje voordeliger zijn in aanschaf.
Als ik de batterij zelf in zou regelen zou ik (kijkend naar mijn persoonlijke situatie) haast kunnen zeggen dat hij iedere dag op het goedkoopste uur naar 60% kan laden (dan hou ik na 24 uur altijd nog ruim 40% over) en wil je eigenlijk dat alle uren waar de elektraprijs max 20% (of wat de RTE dan ook is) hoger is dan de goedkoopste prijs compleet buiten de accu houden. Als je in die uren dan ook je elektrische auto laadt dan ben je de dubbele omzetting in ieder geval kwijt. Binnenkort krijg ik namelijk mijn zakelijke elektrische leaseauto en ik krijg in basis de stroomprijs vergoed, maar het verlies door de route via de accu krijg ik natuurlijk niet vergoed.
Het is een lastige afweging aangezien de werking van het systeem nog niet helemaal helder is (en wellicht nog in ontwikkeling) en de kosten/baten dus ook niet duidelijk zijn. Maargoed daar is het uiteindelijk een pilot voor natuurlijk
Ben ook wel benieuwd of je de opbrengsten van je systeem nog op een bepaalde manier kunt sturen door je eigen gedrag (al is het idee van de accu natuurlijk ook dat je dat eigenlijk niet meer zou hoeven i.c.m. dynamische tarieven).
En wat als je de loadbalancing uitzet? Dan gaat het opladen als het goed is langzamer of uit en als je dan nog een grootverbruiker in huis aanzet gaat de accu die dan niet gewoon van stroom voorzien (en daarmee voorkomen dat je hoofdzekeringen eruit klappen)?bumble_bee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:23:
[...]
Tja dat durf ik niet te zeggen want ik heb nog geen systeem draaienpaQ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:22:
@Tieske88 maar is dat ook zo? Dat alle huisverbruik over de accu gaat?
Maar dat dacht ik te lezen in de eerste ervaringen in dit topic
Yes, dit is bevestigd door de installateur. Alle stroom die je verbruikt in je woning komt in principe uit de batterij plus PV.paQ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:22:
@Tieske88 maar is dat ook zo? Dat alle huisverbruik over de accu gaat?
Je ziet de load van de batterij, en import en export. Maar je weet niet wat gebruikt wordt om te balanceren volgens mij. Ik moet er nog eens goed over nadenken.paQ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
m.a.w. uit de data in Solarman is op zich goed te scheiden welke stroom (ha!) wat is?
Dus dan kun je mooi zien wat je eigen verbruik is, wat extra import is, en export?
Kee. Naja dan vanwege de theorie: ‘zo heb je altijd het goedkoopste tarief’ (want volblaffen als laag)zunrob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:37:
[...]
Yes, dit is bevestigd door de installateur. Alle stroom die je verbruikt in je woning komt in principe uit de batterij plus PV.
?
Maar van Don begreep ik dat het volblaffen (iig voordat aFRR live is) dus niet gebeurt op basis van EPEX-prijzen (laagste dynamische tarief) maar op basis van onbalansprijs. Maar dat zou je dan weer terugkrijgen via de balans-inkomsten. Hoe? Geen ideepaQ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:44:
[...]
Kee. Naja dan vanwege de theorie: ‘zo heb je altijd het goedkoopste tarief’ (want volblaffen als laag)
Het idee: ‘alle stroom komt uit de batterij’ is toch niet gek trouwens? Ik zou zelfs zeggen: dat is toch het hele idee? Dat gebeurt toch ook als je 4x Marsteks hebt staan die NOM doen? Dus tenzij de accu aan het laden is, komt je stroom uit de accu.
[ Voor 20% gewijzigd door The Legend op 23-10-2025 22:54 ]
Alle stroom kan niet kloppen, als accu van AC aan het laden is, wordt de AC ook gebruikt voor verbruikers als ook nog een priority setting is wie voor gaat, de AC kan PV of netafname zijn.zunrob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:37:
[...]
Yes, dit is bevestigd door de installateur. Alle stroom die je verbruikt in je woning komt in principe uit de batterij plus PV.
Je hebt Deye al hangen?
Hoe is de externe aansturing aangesloten?
Zoals deze, is niet de gebruikelijke manier voor die zelf aansturen en niet een externe partij, we gebruiken bijna allemaal voor de RS485 aansturing via splitter op BMS poort als we geen RS232 gebruiken.
Op basis van wat ik vandaag zag lijkt het zelfs als ie aan het laden is vermogen te leveren via de load.The Legend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:48:
[...]
Maar van Don begreep ik dat het volblaffen (iig voordat aFRR live is) dus niet gebeurt op basis van EPEX-prijzen (laagste dynamische tarief) maar op basis van onbalansprijs. Maar dat zou je dan weer terugkrijgen via de balans-inkomsten. Hoe? Geen idee
Het idee: ‘alle stroom komt uit de batterij’ is toch niet gek trouwens? Ik zou zelfs zeggen: dat is toch het hele idee? Dat gebeurt toch ook als je 4x Marsteks hebt staan die NOM doen? Dus tenzij de accu aan het laden is, komt je stroom uit de accu.
Bij mij zit de kap er nu op en heb niet goed genoeg onthouden hoe het zit. Het lijkt hetzelfde.Domba schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:51:
[...]
Alle stroom kan niet kloppen, als accu van AC aan het laden is, wordt de AC ook gebruikt voor verbruikers als ook nog een priority setting is wie voor gaat, de AC kan PV of netafname zijn.
Je hebt Deye al hangen?
Hoe is de externe aansturing aangesloten?
Zoals deze, is niet de gebruikelijke manier voor die zelf aansturen en niet een externe partij, we gebruiken bijna allemaal voor de RS485 aansturing via splitter op BMS poort als we geen RS232 gebruiken.
Je laatste zin is abracadabra voor me.
[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 23-10-2025 23:28 ]
Maar de load hoeft toch niet perse uit de accu te komen? Dat kan toch ook met passthrough vanuit het grid? Of vanuit de MI als je zonnepanelen daar hebt aangesloten?zunrob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:23:
[...]
Op basis van wat ik vandaag zag lijkt het zelfs als ie aan het laden is vermogen te leveren via de load.
Daar overvraag je me. Ik snap nog niet precies wat alles betekent. Ik zag dat er vermogen op de load stond tijdens het laden, en ik ging er vanuit dat dat is wat de accu levert. Dat is dus niet zo?jeeedeee schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:25:
[...]
Maar de load hoeft toch niet perse uit de accu te komen? Dat kan toch ook met passthrough vanuit het grid? Of vanuit de MI als je zonnepanelen daar hebt aangesloten?
Ja. Misschien denken we er ook te lastig over.The Legend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:48:
[...]
Maar van Don begreep ik dat het volblaffen (iig voordat aFRR live is) dus niet gebeurt op basis van EPEX-prijzen (laagste dynamische tarief) maar op basis van onbalansprijs. Maar dat zou je dan weer terugkrijgen via de balans-inkomsten. Hoe? Geen idee
/f/image/2Oi7Ogr8WRqsE29g2bi9C5lm.png?f=fotoalbum_large)
En kijken hoe of ik straks mijn verbruik naar nul krijg in de maanden maart-september
Simpelzunrob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:24:
[...]
Bij mij zit de kap er nu op en heb niet goed genoeg onthouden hoe het zit. Het lijkt hetzelfde.
Je laatste zin is abracadabra voor me.
Er is een kabel meer dan nodig voor externe aansturing met RS485
Als ook ongebruikelijke manier aangesloten.
De gebruikelijk manier is een splitter op de BMS poort die zelf aansturen.
Een kabel op gereserveerde modbus poort zal je niet tegen komen, die zelf aansturen.
Een splitter op RS485 meter is enkel als je twee modbusmeters hebt of je externe sensor data wilt manipuleren.
edit: of minder gebruikelijk manier van modbusmeter delen met laadpaal
Met zelf aansturen via de modbus RS485 connector wordt al sinds de tweede helft van 2022 niet meer gebruikt. (voor mij was het FW1113 of 1118, moet ik terugzoeken, dat ik laatst heb gebruikt)
[ Voor 16% gewijzigd door Domba op 24-10-2025 01:14 ]
Er is nog een reden om RS485 Meter, te splitsen en dat is voor smart-device's
FW117x maakt gebruik van modbus RTU protocol V1.05, die is begin dit jaar uitgebreid met adressen 259, 260 voor EV mode en vermogen, welke andere adressen ook nog gebruikt worden, weet ik niet.
Het beste kan je op Deye EVSE googlen
Als je de FW al op de Deye hebt , dan heb je in na aanklikken configuratie, bij groepen overzicht rechtsboven smart device.
Als je dat niet wilt is zelf los een Deye en accu's kopen beter omdat je dan de pilot niet in gevaar brengt.
De vraag naar hoe Balans met EV en load balancing omgaat lijkt me natuurlijk zeer legitiem maar laten we het ivm bovenstaande dan niet beter aan hen om te ontwikkelen?
Dat gaat het beste als de pilot een succes navolging van vele krijgt en Balans door TenneT als betrouwbaar systeem te boek staat.
We zitten ertoe nog zo in het begin stadium voor mijn gevoel dat we in het belang van alle deelnemers er wel voor moeten oppassen.
Misschien zit ik mis, korrigeer me dan graag.
Ik weet niet of je op mijn reageerde of iemand anders. In ieder geval, helemaal eens met jou, mijn intentie is absoluut niet om iets te veranderen. Echter, ik vind het wel leuk om te begrijpen hoe zij sturen en het geheel functioneert, plus ik zou het fijn vinden om uiteindelijk wel zelf mijn daadwerkelijke verbruik weer in HA te zien.ibak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:26:
De bedoeling van meedoen met de pilot van Balans is om hen alles te laten managen en ter voorkoming van toegangs instabiliteit niks zelf te veranderen.
Als je dat niet wilt is zelf los een Deye en accu's kopen beter omdat je dan de pilot niet in gevaar brengt.
De vraag naar hoe Balans met EV en load balancing omgaat lijkt me natuurlijk zeer legitiem maar laten we het ivm bovenstaande dan niet beter aan hen om te ontwikkelen?
Dat gaat het beste als de pilot een succes navolging van vele krijgt en Balans door TenneT als betrouwbaar systeem te boek staat.
We zitten ertoe nog zo in het begin stadium voor mijn gevoel dat we in het belang van alle deelnemers er wel voor moeten oppassen.
Misschien zit ik mis, korrigeer me dan graag.
De discussie over welke parameters er allemaal uitgelezen (en dus niet verandert) kunnen worden vind ik daarom wel leuk en relevant, daar leren we allemaal iets van.
Daarom dat ik ook denk dat het goed is om bevindingen te delen.
Het valt mij op dat de SOC zo tussen de 30 en 50% gehouden lijkt te worden.
[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 24-10-2025 09:50 ]
[ Voor 79% gewijzigd door ibak op 24-10-2025 10:00 ]
Dat snap ik, ik zie mijn eigen verbruik via de P1 en Homewizzard app ook niet goed meer.zunrob schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
Ik weet niet of je op mijn reageerde of iemand anders. In ieder geval, helemaal eens met jou, mijn intentie is absoluut niet om iets te veranderen. Echter, ik vind het wel leuk om te begrijpen hoe zij sturen en het geheel functioneert, plus ik zou het fijn vinden om uiteindelijk wel zelf mijn daadwerkelijke verbruik weer in HA te zien.
De discussie over welke parameters er allemaal uitgelezen (en dus niet verandert) kunnen worden vind ik daarom wel leuk en relevant, daar leren we allemaal iets van.
Daarom dat ik ook denk dat het goed is om bevindingen te delen.
Het valt mij op dat de SOC zo tussen de 30 en 50% gehouden lijkt te worden.
En daar zag ik leuk bij elkaar ook gas water en voltageverloop dus is het wel een beetje een gemis idd.
Ik kan het toch niet helemaal begrijpen. Als de zonnepanelen een goede opbrengst hebben verwacht ik dat die stroom direct gebruikt wordt door mijn apparaten, niet dat de zonnepanelen stroom naar de accu gaat en vanuit de accu weer naar mijn apparaten.The Legend schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:48:
[...]
Dat is ook het geval, alles wat jezelf verbruikt gaat niet door de meter maar van je pv direkt naar de verbruikers in huis.Wolly schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:10:
[...]
Ik kan het toch niet helemaal begrijpen. Als de zonnepanelen een goede opbrengst hebben verwacht ik dat die stroom direct gebruikt wordt door mijn apparaten, niet dat de zonnepanelen stroom naar de accu gaat en vanuit de accu weer naar mijn apparaten.
Enkel het overschot gaat in de accu.
Dat zie ik ook als verschil met wat de solar edge opbrengt en wat er de accu ingaat.
Als bedoeld is met de vraag welke app er van Balans er is dan is het antwoord dat ik een portaal dus geen app van Balans heb en een app van Deye beide met gelijke maar iets anders weergegeven data.0xygen500 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:48:
Hier in huis maar even medegedeeld dat er nog geen app is, waarop het antwoord kwam: welke app hebben we nu eigenlijk.
Het is even wennen hoe je dat interpreteren moet maar geeft de status van de batterij goed weer.
De instalateur zet beide op je telefoon bij de batterij montage.
Nee, de vrouw hier bedoelde welke app hebben we nu van de huidige energieboer ( dit is zonneplanibak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Als bedoeld is met de vraag welke app er van Balans er is dan is het antwoord dat ik een portaal dus geen app van Balans heb en een app van Deye beide met gelijke maar iets anders weergegeven data.
Het is even wennen hoe je dat interpreteren moet maar geeft de status van de batterij goed weer.
De instalateur zet beide op je telefoon bij de batterij montage.
:strip_exif()/f/image/91hPp1vPPPYcEdpt2bUTvQ2y.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het moment balanceert Balans nog niet, dus word je batterij alleen gevuld vanaf het net of PV.
Dat betekent dat je je verbruik nu in HA nog goed zou moeten kunnen zien. In het energie dashboard heb ik Battery Charge en Battery Discharge als parameters ingevuld, maar als ik dan in mijn overzicht kijk lijkt de weergave niet helemaal te kloppen. Het afgelopen uur hebben we wat PV opbrengst gehad, en ik zou verwachten (zoals hierboven genoemd) dat je PV zelf verbruikt wordt. Normaal wordt dit in de bovenste grafiek weergegeven als oranje verbruik. Nu is dat eigenlijk nergens te zien. Weet iemand wat hier fout gaat?
Bovendien staat de warmtepomp continu aan, en hebben we dus minstens een verbruik van 1.5 kWh elk uur. Ook dit gaat niet goed.
Het zou imo logischer zijn als HA ook rekening zou houden met import en export.
Is er ook een manier om de actuele energieprijs in HA te krijgen? Dat is wel leuk, dan kun je zien wanneer er goedkoop gekocht wordt.
[ Voor 18% gewijzigd door zunrob op 24-10-2025 12:12 ]
Nordpool integratie?zunrob schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:08:
[Afbeelding]
Op het moment balanceert Balans nog niet, dus word je batterij alleen gevuld vanaf het net of PV.
Dat betekent dat je je verbruik nu in HA nog goed zou moeten kunnen zien. In het energie dashboard heb ik Battery Charge en Battery Discharge als parameters ingevuld, maar als ik dan in mijn overzicht kijk lijkt de weergave niet helemaal te kloppen. Het afgelopen uur hebben we wat PV opbrengst gehad, en ik zou verwachten (zoals hierboven genoemd) dat je PV zelf verbruikt wordt. Normaal wordt dit in de bovenste grafiek weergegeven als oranje verbruik. Nu is dat eigenlijk nergens te zien. Weet iemand wat hier fout gaat?
Bovendien staat de warmtepomp continu aan, en hebben we dus minstens een verbruik van 1.5 kWh elk uur. Ook dit gaat niet goed.
Is er ook een manier om de actuele energieprijs in HA te krijgen? Dat is wel leuk, dan kun je zien wanneer er goedkoop gekocht wordt.
Deye heeft voor dc-PV daar de keuze met "energy pattern"Wolly schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:10:
[...]
Ik kan het toch niet helemaal begrijpen. Als de zonnepanelen een goede opbrengst hebben verwacht ik dat die stroom direct gebruikt wordt door mijn apparaten, niet dat de zonnepanelen stroom naar de accu gaat en vanuit de accu weer naar mijn apparaten.
eerst load verbruikers voorzien of eerst accu
afhankelijk van 1e keuze rest naar accu of verbruikers, als nog meer dan toegelaten charge accu is voor dat moment , rest verkopen als je dat vrij hebt gegeven
ac-PV is gezamelijk, komt neer op wat over blijft naar accu gaat
met de FW versies als geen 2e modbus meter om ac-PV opwek te meten wordt gebruikt, is microinverter ingang actief nodig ook voor aan gridzijde aanwezige en heb je daar voor ac-PV nog de vrijgave naar grid (verkoop)
Uitgaande van dat je eventueel alleen Deye cloud app gebruikt zonder copilot
Balans balanceert volgens mij wel, maar op de ‘passieve’ markt en nog niet actief via aFRR. Laden doen ze dus op de onbalansprijs en niet op de reguliere dynamische prijs.zunrob schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:08:
[Afbeelding]
Dit is m.i. het goede idee voor wat je zou willen uit zo'n systeem: dat het de gemiddelde kostprijs van de capaciteit die op dat moment in de batterij zit bijhoudt, en afhankelijk daarvan beslist of het uit de accu trekt of van het net, als de netprijs lager is dan de kostprijs van wat er in de accu zit, rekening houdend met de RTE inderdaad. Daarbij kost je eigen PV opwek die in de batterij geladen is niks. Zo wil je beslissen of je voor het eigen verbruik de batterij aanspreekt of het net.Tieske88 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:58:
Als ik de batterij zelf in zou regelen zou ik (kijkend naar mijn persoonlijke situatie) haast kunnen zeggen dat hij iedere dag op het goedkoopste uur naar 60% kan laden (dan hou ik na 24 uur altijd nog ruim 40% over) en wil je eigenlijk dat alle uren waar de elektraprijs max 20% (of wat de RTE dan ook is) hoger is dan de goedkoopste prijs compleet buiten de accu houden.
Beslissen wanneer je de accu moet willen laden vanaf het net is een heel stuk moeilijker denk ik, dan moet je gaan werken met prognoses en historische data.
Wat Balans lijkt te doen door altijd als er capaciteit is eigen verbruik uit de batterij te halen, en op voor ons niet duidelijke momenten de batterij te laden vanaf het net, is een heel stuk simpeler maar niet perse voordeliger voor ons.
Desalniettemin laat ik de installatie gewoon doorgaan, de voorwaarden zijn te gunstig om het niet te doen! In het ergste geval heb ik over 2 jaar een leuk hobby projectje om het bovenstaande algoritme te implementeren, als een van jullie me niet voor is...
Tegelijk gaat eigen zonnestroom en eigen verbruik voor.
Daarnaast laden ze als dat nodig is tegen gunstig tarief en opgeteld kan dat beter zijn als altijd dezelfde gunstige tijd.
Straks komt daar bij dat als TenneT even de prognose niet juist geschat heeft er uit of in je batterij gaat daarvoor.
Dat alles kan ik niet zelf en is denk ik toch echt wel gunstiger als een eigen batterij zelf instellen.
De afrekeningen zullen het gaan tonen dus misschien is er iemand met wie we kunnen vergelijken.
Dan moet ook zonneopbrengst een beetje vergelijkbaar zijn natuurlijk.
Ik zet de centen in elk geval op Balans!
Je zonnestroom kost idd niks, maar als er op dat moment negatieve onbalans is krijg je geld toe en is dat voordeligerbumble_bee schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:41:
[...]
Dit is m.i. het goede idee voor wat je zou willen uit zo'n systeem: dat het de gemiddelde kostprijs van de capaciteit die op dat moment in de batterij zit bijhoudt, en afhankelijk daarvan beslist of het uit de accu trekt of van het net, als de netprijs lager is dan de kostprijs van wat er in de accu zit, rekening houdend met de RTE inderdaad. Daarbij kost je eigen PV opwek die in de batterij geladen is niks. Zo wil je beslissen of je voor het eigen verbruik de batterij aanspreekt of het net.
Beslissen wanneer je de accu moet willen laden vanaf het net is een heel stuk moeilijker denk ik, dan moet je gaan werken met prognoses en historische data.
Wat Balans lijkt te doen door altijd als er capaciteit is eigen verbruik uit de batterij te halen, en op voor ons niet duidelijke momenten de batterij te laden vanaf het net, is een heel stuk simpeler maar niet perse voordeliger voor ons.
Desalniettemin laat ik de installatie gewoon doorgaan, de voorwaarden zijn te gunstig om het niet te doen! In het ergste geval heb ik over 2 jaar een leuk hobby projectje om het bovenstaande algoritme te implementeren, als een van jullie me niet voor is...
Bestaat al lang en breed, dus geen zorgen ;-)bumble_bee schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:41:In het ergste geval heb ik over 2 jaar een leuk hobby projectje om het bovenstaande algoritme te implementeren, als een van jullie me niet voor is...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Laat het portaal van balans energie (mijn.balansstroom.nl) ook iets zinnigs zien qua kosten? Ik vermoed dat je daar op dag basis kan zien welke kosten je maakt en hoop dat je daar iets van af kunt leiden?ibak schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:08:
Balans ziet wanneer de prijs bv negatief even is en laad dan, en als gunstig is ontlaad dan aan het net om te verkopen.
Tegelijk gaat eigen zonnestroom en eigen verbruik voor.
Daarnaast laden ze als dat nodig is tegen gunstig tarief en opgeteld kan dat beter zijn als altijd dezelfde gunstige tijd.
Straks komt daar bij dat als TenneT even de prognose niet juist geschat heeft er uit of in je batterij gaat daarvoor.
Dat alles kan ik niet zelf en is denk ik toch echt wel gunstiger als een eigen batterij zelf instellen.
De afrekeningen zullen het gaan tonen dus misschien is er iemand met wie we kunnen vergelijken.
Dan moet ook zonneopbrengst een beetje vergelijkbaar zijn natuurlijk.
Ik zet de centen in elk geval op Balans!
Blijkbaar is er ook een forum op komst 😁Yaay schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:34:
[...]
Laat het portaal van balans energie (mijn.balansstroom.nl) ook iets zinnigs zien qua kosten? Ik vermoed dat je daar op dag basis kan zien welke kosten je maakt en hoop dat je daar iets van af kunt leiden?
https://www.balansstroom.nl/forum
200 uur per jaar (@ 12 kW). Zeg ik dan wat geks?
Daar krijgt Balans dan 200 euro voor per MWh voor. 30% voor ons?
Die stroom wordt achteraf verrekend dus over de energie zelf (en het trransport) betalen we geen tarief + opslag.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 24-10-2025 18:01 ]
Ehh nee in elk geval op dit moment niet.Yaay schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:34:
[...]
Laat het portaal van balans energie (mijn.balansstroom.nl) ook iets zinnigs zien qua kosten? Ik vermoed dat je daar op dag basis kan zien welke kosten je maakt en hoop dat je daar iets van af kunt leiden?
Zou wel leuk zijn maar na een tijdje kijk je er denk niet meer naar.
Maar in het begin zou het goed voor het gevoel van opbrengsten zijn en om te zien wanneer we uit de kosten raken.
In het 'verbruik' tabblad op mijn.balansstroom.nl staat deze grafiekYaay schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:34:
[...]
:strip_exif()/f/image/yhbIakKwrc4lmGYKYcSFGsF8.png?f=user_large)
Hier wordt het totale verbruik weergegeven, inclusief wat er door het EMS gestuurd heen en weer is geschoven. Dat aandeel kan je overigens weer terugvinden op het dashboard:
De vergoeding is overigens niet vast €200/MWh, kan hoger, veel hoger en lager zijn... en voor afnemen of leveren van stroom zijn.Hi Ronald,
We zagen in onze data dat we ~30.000 KW zullen op en ontladen voor balanceringsdiensten.
In theorie zal de accu zelf zal met maximaal 12kW vermogen gaan. In praktijk zal dit slechts een klein percentage van alle activaties het geval zijn. Wij gaan het toegewezen vermogen welke wij moeten leveren verdelen over de systemen in onze pool.
Hoezo staat er nog ‘normaal’ en ‘dal’? Die tariefsoorten stammen toch uit de tijd van vaste contracten?ede schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
In het 'verbruik' tabblad op mijn.balansstroom.nl staat deze grafiek
[Afbeelding]
Hier wordt het totale verbruik weergegeven, inclusief wat er door het EMS gestuurd heen en weer is geschoven. Dat aandeel kan je overigens weer terugvinden op het dashboard:
[Afbeelding]
Het is inderdaad een beetje archaïsch maar in alle meters zitten nog steeds tellers voor dag- en nachttariefThe Legend schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
Hoezo staat er nog ‘normaal’ en ‘dal’? Die tariefsoorten stammen toch uit de tijd van vaste contracten?
Wanneer krijg je hier toegang toe? Ik kan niet inloggen, en mijn emailadres herkent ie ook niet als ik kies voor de optie wachtwoord vergeten.ede schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
In het 'verbruik' tabblad op mijn.balansstroom.nl staat deze grafiek
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kreeg op 20 oktober een e-mail met inlognaam en tijdelijk wachtwoord waarmee ik toegang kreeg; "Welkom bij Balans Energie – je account is aangemaakt". Misschien zit hij in je spamboxzunrob schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:06:
[...]
Wanneer krijg je hier toegang toe? Ik kan niet inloggen, en mijn emailadres herkent ie ook niet als ik kies voor de optie wachtwoord vergeten.
Yes, die heb ik ook, maar die linkte naar dashboard.balansstroom.nl.ede schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:14:
[...]
Ik kreeg op 20 oktober een e-mail met inlognaam en tijdelijk wachtwoord waarmee ik toegang kreeg; "Welkom bij Balans Energie – je account is aangemaakt". Misschien zit hij in je spambox
Op mijn.balansstroom.nl staat een registreerknop. Zo ben ik daar binnengekomenzunrob schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:32:
[...]
Yes, die heb ik ook, maar die linkte naar dashboard.balansstroom.nl.