Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:37

paQ

marana schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:52:
[...]

Helder.

Functioneert de aansturing van de accu na die 2 jaar hetzelfde als een gewone accu, zonder dat Tennet zichzelf bevoordeelt?
Zonder het EMS van Balans als je dat zou willen. (of je laat het zitten)
Je moet dan zelf een EMS bedenken / maken, maar dan kun je niets op de aFRR markt.
Dat is de markt waarvan de opbrengst 30/70 is.
Ergo: als alles gewoon goed loopt, waarom zou je dan wat anders er mee willen doen?

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 18:08 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:40
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Zonder het EMS van Balans als je dat zou willen. (of je laat het zitten)
Je moet dan zelf een EMS bedenken / maken, maar dan kun je niets op de aFRR markt.
Dat is de markt waarvan de opbrengst 30/70 is.
Ergo: als alles gewoon goed loopt, waarom zou je dan wat anders er mee willen doen?
Ik bedoel eigenlijk te vragen of ik na 2 jaar bij Balans Energie net zo vrij ben en net zoveel opbrengst heb als wanneer ik nu een willekeurige andere thuisaccu installeer en zelf een energieleverancier kies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

marana schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Ik bedoel eigenlijk te vragen of ik na 2 jaar bij Balans Energie net zo vrij ben en net zoveel opbrengst heb als wanneer ik nu een willekeurige andere thuisaccu installeer en zelf een energieleverancier kies.
Er is bij Balans 0 vendor lock-in.
Je kan doen met het systeem wat je wil. Alleen part of the deal is dat je hen 2 jaar besturing over de accu toevertrouwt. Wil je daar vanaf, dan kan dat op elk moment maar betaal je naar rato de genoten korting terug.
Als het goed is, dan zul je middels deze weg meer handelsopbrengsten genieten - in elk geval niet minder.
je zit dan bij Balans energie. Behalve dat de verschillen zeer klein zijn tussen dynamische aanbieders, 'moeten' ze het ook op deze manier doen, omdat over het verschuiven van energie om te balanceren dan niet 2 keer de opslag wordt berekend. (Wordt het wel, maar met terugwerkende kracht ook weer verrekend)
Dus het hoort wel allemaal bij elkaar omdat het anders administratief niet is te bolwerken.
(Ik hoop dat ik het zo goed begrepen heb @DonBalans ? )

Na die 2 jaar kun je het zo laten, of je geeft de EMS terug en gaat zelf aan het fabrieken :)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:40
Top! Dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
marana schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:31:
We hebben nu Tibber, en zijn dus al dynamische energietarieven gewend. Ik neem aan dat ook bij Balans Energie het gunstiger is om je EV op te laden als de zon schijnt en/of de prijzen het laagst zijn?
Waarbij natuurlijk een enorm voordeel is dat je de balansbatterij ook gevuld kan worden met zelfopgewekte of op goedkoop moment ingekochte stroom als je niet thuis bent of je EV niet aangesloten is.
Door de capciteit van de batterij en vermogen van de omvormer kun je nl prima je EV laden vanuit de batterij (wat vaak op 11 kw gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Yaay schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

Waarbij natuurlijk een enorm voordeel is dat je de balansbatterij ook gevuld kan worden met zelfopgewekte of op goedkoop moment ingekochte stroom als je niet thuis bent of je EV niet aangesloten is.
Door de capciteit van de batterij en vermogen van de omvormer kun je nl prima je EV laden vanuit de batterij (wat vaak op 11 kw gaat).
Maar da's toch zonde?
Nog even los van het verlies.

Alles wat je vanuit de thuisaccu in je wielen-accu stopt kun je ook neit meer verhandelen. (of balanceren en zo er aan verdienen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:29
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Als je nu een 'eenvoudige' string PV hebt zonder optimizers bijv welke ook nog genoeg spanning levert, dan kan hij er zo op. Zo heb je geen dubbele omzetting op die string.
Het hoeft niet.

@SlinkingAnt en @ibak
Zijn jullie al wat wijzer over de werking / inzet van het geheel?
De handel die momenteel plaatsvindt is allemaal EPEX neem ik aan?
Nog niet wijzer PaQ..
Mijn overlegje met Don over opladen met PV gaf wel dat hij vertelde dat er die ochtend even negatieve stroomprijzen waren door wind op zee en het ems er snel de batterij mee is gaan laden en dat het later toen stroom weer duur was is verkocht.
Mooi man!
Maar wat het allemaal brengt of kost moet ik denk ik afwachten tot de maand factuur of opbrengsten binnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4zEIh5bNP2ArBvGM4arzU7RF_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGGroYbdFxepoOZ0F10gFq4k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ibak op 21-10-2025 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

gewoon met 12 kW ook 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:22

The Legend

*Plop*

ibak schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Nog niet wijzer PaQ..
Mijn overlegje met Don over opladen met PV gaf wel dat hij vertelde dat er die ochtend even negatieve stroomprijzen waren door wind op zee en het ems er snel de batterij mee is gaan laden en dat het later toen stroom weer duur was is verkocht.
Mooi man!
Maar wat het allemaal brengt of kost moet ik denk ik afwachten tot de maand factuur of opbrengsten binnen komen.
[Afbeelding]
Je hebt dus in de app geen overzicht van de kosten en de opbrengsten tot nu? Dat hebben andere dynamische aanbieders wel toch?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:57
The Legend schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Je hebt dus in de app geen overzicht van de kosten en de opbrengsten tot nu? Dat hebben andere dynamische aanbieders wel toch?
Bij die aanbieders moet je het dan wel doen met een hallucinerende AI-bot als klantenservice en betaal je €7300 voor een 20kWh accu ;-)

Ik weet dat het ernstig goed is voor je zenuwinzinking, maar ... geef het de tijd :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Bij die aanbieders moet je het dan wel doen met een hallucinerende AI-bot als klantenservice en betaal je €7300 voor een 20kWh accu ;-)

Ik weet dat het ernstig goed is voor je zenuwinzinking, maar ... geef het de tijd :D
* The Legend kan moeilijk los laten :')

Van Don bevestigd gekregen dat Enphase blijft werken in off-grid modus, Growatt is onbekend.

@Ronald als ik m’n Growatt set op de Deye wil aansluiten dan moet de DC-bekabeling worden verlengd vanaf de zolder naar de meterkast, en dan nog via de kruipruimte naar de berging om in de Deye geprikt te worden. Dat lijkt mij toch niet haalbaar als ik nu maar één 19mm buis heb van zolder naar de meterkast (waar nu de AC-bekabeling in zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@The Legend het verlengen an-sich is niet het probleem. Maar de 2 solar kabels in 1 buis wordt niet aangeraden.

Nick was overtuigd dat Solaredge merkt dat hij niet aan het openbare net hangt en niet blijft werken overigens.
Iets wat hij oneindigheid detectie noemde.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ruudvd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:01
Inmiddels een ruime week de batterij draaien hier, installatie is netjes gemaakt.

In het begin wennen omdat ik naar de EPEX prijzen keek en tijdens de laagste prijzen gebeurde er niks, maar ik moest naar de onbalans prijzen kijken (bijv. https://www.tennet.eu/nl/...ie-nederland/balans-delta of Enius app), dit verklaarde beter het laad/ontlaad gedrag.

Ik ben tegen een aantal zaken aangelopen m.b.t. EV laden.
Als eerste zit er (nog) geen bypass o.i.d. In waardoor ik dus bij vol vermogen(11kW) de accu ontlaad tot 5%.
Als tweede punt, ik had mijn laadpaal middels EVCC ingesteld om op PV overschot via P1 meter te laden. Dit dient uitgeschakeld te worden anders gaat deze laden als hij terug moet leveren voor onbalans.

Voor de Home Assistant gebruikers, is de hier eerder genoemde Solarman integratie een aanrader, maar het is niet de bedoeling om zelf iets met de time of use functionaliteit te gaan doen omdat dit het EMS in de weg kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

ruudvd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:16:
Inmiddels een ruime week de batterij draaien hier, installatie is netjes gemaakt.

In het begin wennen omdat ik naar de EPEX prijzen keek en tijdens de laagste prijzen gebeurde er niks, maar ik moest naar de onbalans prijzen kijken (bijv. https://www.tennet.eu/nl/...ie-nederland/balans-delta of Enius app), dit verklaarde beter het laad/ontlaad gedrag.

Ik ben tegen een aantal zaken aangelopen m.b.t. EV laden.
Als eerste zit er (nog) geen bypass o.i.d. In waardoor ik dus bij vol vermogen(11kW) de accu ontlaad tot 5%.
Als tweede punt, ik had mijn laadpaal middels EVCC ingesteld om op PV overschot via P1 meter te laden. Dit dient uitgeschakeld te worden anders gaat deze laden als hij terug moet leveren voor onbalans.

Voor de Home Assistant gebruikers, is de hier eerder genoemde Solarman integratie een aanrader, maar het is niet de bedoeling om zelf iets met de time of use functionaliteit te gaan doen omdat dit het EMS in de weg kan zitten.
Heb je al een oplossing (bedacht) voor EV laden buiten de accu?

@Domba is volgens mij Deye expert als ik het Deye-topic vlug scan :) Kun jij ons helpen met de vraag of PV-installaties die niet rechtstreeks op de Deye (SUN-12K-SG04LP3-EU) zijn aangesloten, kunnen blijven werken in off-grid modus? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:29:
[...]
@SlinkingAnt en @ibak
Zijn jullie al wat wijzer over de werking / inzet van het geheel?
De handel die momenteel plaatsvindt is allemaal EPEX neem ik aan?
Wat ik hier zie is voornamelijk goedkoop inkopen. In de laatste 10 dagen maar 2x een export-moment gehad (14 en 20 oktober).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Maar da's toch zonde?
Nog even los van het verlies.

Alles wat je vanuit de thuisaccu in je wielen-accu stopt kun je ook neit meer verhandelen. (of balanceren en zo er aan verdienen)
Zover ik begrijp werkt de aFRR markt 2 kanten op, dat kan op- of afregelen betekenen.
De vergoeding hiervoor bestaat uit enerzijds een vaste vergoeding voor de beschikbare capaciteit en anderzijds een vergoeding voor het daadwerkelijke inzetten van de capaciteit.
Op basis van de website van balans maak ik niet op dat er ook op de EPEX markt gehandeld wordt en heb je zelf ook niet de mogelijkheid hierop te sturen.
Naast aFRR lijkt vooral op NOM ingezet te worden waarbij balans zich inzet om zo goedkoop mogelijk in te kopen. (maar corrigeer me gerust als ik wat over het hoofd heb gezien).

Dus eens dat je liever de EV rechtstreeks laadt, maar het geeft anderzijds wel een stukje flexibiliteit en gemak.

Ik denk dat komende weken moet gaan blijken hoe alles in praktijk gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:58
The Legend schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:31:
[...]
Heb je al een oplossing (bedacht) voor EV laden buiten de accu?

@Domba is volgens mij Deye expert als ik het Deye-topic vlug scan :) Kun jij ons helpen met de vraag of PV-installaties die niet rechtstreeks op de Deye (SUN-12K-SG04LP3-EU) zijn aangesloten, kunnen blijven werken in off-grid modus? :>
Alleen als deze op de load (met 2e modbusmeter) aan gesloten is of op Gen poort als Micro inverter ingang
Voor de eerste op load heb je recente firmware nodig FW117x , voor de tweede maakt niet uit vanaf FW112x.
Voor echt langdurig off-grid gebruik meer dan een stroomstoring is nieuwere dan FW1139 niet aan te raden.
Voor langdurig off-grid gebruik heb je wel enige PV nodig op de Deye MPTT's om pieken en dalen op te vangen, als de accu vol is.

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 21-10-2025 22:17 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Alleen als deze op de load (met 2e modbusmeter) aan gesloten is of op Gen poort als Micro inverter ingang
Voor de eerste op load heb je recente firmware nodig FW117x , voor de tweede maakt niet uit vanaf FW112x.
Voor echt langdurig off-grid gebruik meer dan een stroomstoring is nieuwere dan FW1139 niet aan te raden
Het idee is idd voor storingen. Maar moeten de omvormers dan dus altijd wel rechtstreeks zijn aangesloten op de Deye? Of zijn ze ‘automatisch’ op load aangesloten als ze ‘gewoon’ in het huis-netwerk zitten zeg maar?

Balans Energie geeft aan dat Enphase micro’s zonder aansluiting op de Deye zou moeten werken namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 21-10-2025 22:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
The Legend schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:17:
[...]
Het idee is idd voor storingen. Maar moeten de omvormers dan dus altijd wel rechtstreeks zijn aangesloten op de Deye? Of zijn ze ‘automatisch’ op load aangesloten als ze ‘gewoon’ in het huis-netwerk zitten zeg maar?
Ik denk dat je dan aan gridzijde bedoelt, parallel met de Deye op de slimme meter zitten, die vallen uit.

Het gaat erom wat achter de Deye op load en Micro inverter ingang zitten, daar is de Deye master voor de frequentie.
De grid ingang is frequentie volgend, daar is het net de master voor de frequentie en zonder die valt deze ingang uit, net als elke gewone grid-Tie omvormer.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-10 09:03
Heb weinig vrije tijd genoten de laatste tijd. Hier is de installatie ook voltooid op 3 oktober. Installateur Beter Stroom had het over installatie 6. De batterij kon toen nog niet schuin onder de omvormer helaas, inmiddels schijnen ze langere kabels te gebruiken. Daardoor moest wel er een stuk van mijn werkblad af. Installatie verliep soepel: ik had een mantelbuis tussen huis en schuur, dus enkel even een gat prikken van meterkast richting kruipruimte en de kabel trekken. Ze trekken dus 2 UTP kabels waar op één de energiemeter zit die dus geen Ethernet protocol gebruikt, en de andere PoE voor de EMS.

Grappig dat de EMS in zo'n NSPanel-achtig formaat zit. Weet iemand al wat het precies is?

De Chint begaf het bij mij met magic smoke toen er stroom op kwam. De installateur wist niet zo goed wat de chinese tekst bij een knop was, mogelijk DOA, of iets verkeerd gedaan. Daarna is een SEP aardlekautomaat RCM4 geplaatst. Ik ben geen electriciën: esthetisch paste hij in ieder geval beter bij de rest (ABB) dan de Chint. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7mLzyd_42V2vyyRrcsaDhJ42To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyK3acfSUBDFzBuWgUsaIfH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwmDk4YF30SvmS0LL2Ov2HhZxpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/alytPHgJRPMZ1DQbt3rWkosh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@The Legend De zin over Balans Energie heb ik over het hoofd gezien, die hebben eigen topic

Enphase micro's hebben master nodig voor frequentie, die blijven niet werken als ze niet achter Deye zitten.
Maar vanwege Balans Energie de sturing doet kan het zijn dat er een andere reden zijn waarom ze geen AC-gekoppelde PV direct op de Deye willen, bijv omdat ze deze modbus adressen niet standaard uitlezen, deze PV opwek wordt niet automatisch bij PV-totaal opgeteld, dat moet je extern doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Yaay schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Zover ik begrijp werkt de aFRR markt 2 kanten op, dat kan op- of afregelen betekenen.
De vergoeding hiervoor bestaat uit enerzijds een vaste vergoeding voor de beschikbare capaciteit en anderzijds een vergoeding voor het daadwerkelijke inzetten van de capaciteit.
Op basis van de website van balans maak ik niet op dat er ook op de EPEX markt gehandeld wordt en heb je zelf ook niet de mogelijkheid hierop te sturen.
Naast aFRR lijkt vooral op NOM ingezet te worden waarbij balans zich inzet om zo goedkoop mogelijk in te kopen. (maar corrigeer me gerust als ik wat over het hoofd heb gezien).

Dus eens dat je liever de EV rechtstreeks laadt, maar het geeft anderzijds wel een stukje flexibiliteit en gemak.

Ik denk dat komende weken moet gaan blijken hoe alles in praktijk gaat werken.
Maar er wordt nog niet op de aFRR markt gehandeld momenteel. En als, dan zien we dat toch niet. We hebben daar als consument geen zicht op.

Ik 'hoop' dat ik dit kan omzeilen door de autolader lekker op de SAP te laten staan behalve als er veel PV overschot is. Ik moet het nog zien natuurlijk, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat de EV lader en de accu (en Deye) elkaar niet kunnen zien, en uit een ander vaatje tappen. De Deye kan zijn gang gaan en de loadbalancing van de EVSE moet daar op inspelen.
Die 12 kW is wel heavy. Dan is voorzichtigheid wel geboden kwa fasebewaking. Als de EVSE op 11 kW aan het laden is en de Deye besluit in te kopen, dan trek ik 99A in 1 klap binnen, nog los van eventuele verbruikers. :X

Lang leve de hoofdzekering automaten :')

Ik kan ook niet bij de hoofdlijnen komen om daar te meten met klemmen bijv. De fases worden gesplitst op de hoofdzekeringen en gaan separaat naar de beide meters. Pas daarna kan ik er bij.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:12
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Dat is wel een erg makkelijke steek. Zonneplan app geeft opzich wel gewoon inzicht in wat je verbruikt. Dat Kiki niet te vertrouwen is, staat er los van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:43:
[...]
Maar er wordt nog niet op de aFRR markt gehandeld momenteel. En als, dan zien we dat toch niet. We hebben daar als consument geen zicht op.
Ook al heb je er geen zicht op, de aFRR gaat ook wat veranderen, nu zijn de contracten nog voor 24 uur en er komen 4-uurs contracten beter geschikt voor accu's die langzaam de 24 uurs contracten uitfaseren, te beginnen met 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:49:
[...]

Ook al heb je er geen zicht op, de aFRR gaat ook wat veranderen, nu zijn de contracten nog voor 24 uur en er komen 4-uurs contracten beter geschikt voor accu's die langzame de 24 uurs contracten uitfaseren, te beginnen met 10%
OK, maar dan weten we nog niet of het 'beter' is onze eigen accu's leeg te trekken en het in de wielen-accu te stoppen toch? Het voelt als een vreemde opzet iig.

Ik probeer me nog even voor te stellen wat er gebeurt als de auto op 11 kW laadt (SAP) en de Deye besluit hetzelfde te doen (PAP). Niet onaannemelijk tijdens lage tarieven.
Ik jaag de zekeringen echt supersnel over de flos dan. Mijn fasebewaking heeft een seconde of 6 nodig om in te grijpen. Is dat snel genoeg? Of heeft er dan al eea in mijn groepenkast *klik* gedaan?

Edit:
Zou natuurlijk ook niet kunnen wachten op de meting, maar acteren op de data uit de Deye. Die zal vast wel iets aangeven van charging current of power of iets in die geest?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:01
hermanbanken schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:41:
Grappig dat de EMS in zo'n NSPanel-achtig formaat zit. Weet iemand al wat het precies is?
Inderdaad mooi PoE kastje: Portworld YC-SM41PM

1x RS484 onboard en 1x RS485 via usb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het zal alleen de grafische interface zijn, en de rest zal in een 'cloud' draaien neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Ik denk dat je dan aan gridzijde bedoelt, parallel met de Deye op de slimme meter zitten, die vallen uit.

Het gaat erom wat achter de Deye op load en Micro inverter ingang zitten, daar is de Deye master voor de frequentie.
De grid ingang is frequentie volgend, daar is het net de master voor de frequentie en zonder die valt deze ingang uit, net als elke gewone grid-Tie omvormer.
Ik bedoelde idd gridzijde. @DonBalans van Balans Energie gaf aan, althans dat leek ik te begrijpen, dat bepaalde types omvormer blijven werken aan de gridzijde in off-grid modus. Als ik jou goed begrijp is dat categoraal niet zo. De enige manier waarop PV-opwek blijft werken in off-grid modus, is als ze op load en/of micro ingang van de Deye zitten. Dat betekent dan hoe dan ook extra kabels naar de Deye. Of de panelen alsnog rechtstreeks op de MPPT van de Deye. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
hermanbanken schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:41:
Heb weinig vrije tijd genoten de laatste tijd. Hier is de installatie ook voltooid op 3 oktober. Installateur Beter Stroom had het over installatie 6. De batterij kon toen nog niet schuin onder de omvormer helaas, inmiddels schijnen ze langere kabels te gebruiken. Daardoor moest wel er een stuk van mijn werkblad af. Installatie verliep soepel: ik had een mantelbuis tussen huis en schuur, dus enkel even een gat prikken van meterkast richting kruipruimte en de kabel trekken. Ze trekken dus 2 UTP kabels waar op één de energiemeter zit die dus geen Ethernet protocol gebruikt, en de andere PoE voor de EMS.

De Chint begaf het bij mij met magic smoke toen er stroom op kwam. De installateur wist niet zo goed wat de chinese tekst bij een knop was, mogelijk DOA, of iets verkeerd gedaan. Daarna is een SEP aardlekautomaat RCM4 geplaatst. Ik ben geen electriciën: esthetisch paste hij in ieder geval beter bij de rest (ABB) dan de Chint. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap de Ethernet setup nog steeds niet helemaal van Balans Energie.

Bij mij is de situatie beetje apart. De glasvezel komt in de meterkast binnen, daar zit het Nokia modem. Dat heb ik met een UTP kabel door de kruipruimte tot in de woonkamer doorgetrokken om daar in een deco router uit te komen. Vraag mij af hoe de ems van Balans Energie nu aangesloten gaat worden. Gaat dit dan in mijn router of kan ik gewoon een Deco m9 daar neerhangen waar dit in geplugged wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
Portworld, nooit van gehoord nog. Leuk om te weten.

Niet alleen grafisch... Over de aFRR markt las ik wel dat je binnen een paar secondes moet starten met invoeden/afnemen, dus het EMS heeft in ieder geval (snel) de inkoop/export order te verwerken richting de Deye.

@0xygen500 de ene UTP maakt niet uit; als het maar internet & PoE heeft! De 2e UTP kabel heeft niets met internet/Ethernet te maken, dat is gewoon 3 aderige modbus. Dus die moet wél naar je meterkast parallel aan de stroomkabel(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
0xygen500 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Dat is wel een erg makkelijke steek. Zonneplan app geeft opzich wel gewoon inzicht in wat je verbruikt. Dat Kiki niet te vertrouwen is, staat er los van.
missing the point mate :-)

Zonneplan is geen startup, was geen startup toen ze met de Nexus begonnen.. niet te vergelijken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Zonneplan is geen startup, was geen startup toen ze met de Nexus begonnen.. niet te vergelijken…
Maar volgens mij is Balans Stroom (dus niet Energie) geen startup. Dat is een white label dynamische energieleverancier dacht ik. Dan zou gewoon je verbruik en gemaakte kosten weergeven toch niet teveel gevraagd zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
hermanbanken schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:05:
Portworld, nooit van gehoord nog. Leuk om te weten.

Niet alleen grafisch... Over de aFRR markt las ik wel dat je binnen een paar secondes moet starten met invoeden/afnemen, dus het EMS heeft in ieder geval (snel) de inkoop/export order te verwerken richting de Deye.

@0xygen500 de ene UTP maakt niet uit; als het maar internet & PoE heeft! De 2e UTP kabel heeft niets met internet/Ethernet te maken, dat is gewoon 3 aderige modbus. Dus die moet wél naar je meterkast parallel aan de stroomkabel(s).
Oh, batterij komt in een nisje in de garage, garage grenst aan de hal waar de meterkast staat. Even boren en ze zitten in de kruipruimte. Dit was ook helemaal geen probleem bij Zonneplan toen de omvormer van de zonnepanelen werd gelegd.
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

True, maar de app van zonneplan geeft inzicht. Dat Kiki dingen verzint maakt niet uit. Dat de app of website van Balans Energie nog gemaakt moet worden is prima voor een Pilot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

The Legend schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:11:
[...]

Maar volgens mij is Balans Stroom (dus niet Energie) geen startup. Dat is een white label dynamische energieleverancier dacht ik. Dan zou gewoon je verbruik en gemaakte kosten weergeven toch niet teveel gevraagd zijn :P
Zijn dit geen zaken die je in je HW P1 meter moet kunnen extrapoleren / inzichtelijk krijgen?

Daar zien we toch zeker import / export / precieze kWh en kosten / opbrengsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
The Legend schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:58:
[...]
Ik bedoelde idd gridzijde. @DonBalans van Balans Energie gaf aan, althans dat leek ik te begrijpen, dat bepaalde types omvormer blijven werken aan de gridzijde in off-grid modus. Als ik jou goed begrijp is dat categoraal niet zo. De enige manier waarop PV-opwek blijft werken in off-grid modus, is als ze op load en/of micro ingang van de Deye zitten. Dat betekent dan hoe dan ook extra kabels naar de Deye. Of de panelen alsnog rechtstreeks op de MPPT van de Deye. Correct?
Als de spanning wegvalt door een stroomstoring valt alles uit aan gridzijde.
Er zijn wel nog mogelijkheden, maar dat zijn geen eenvoudige, die vereisen dat na de hoofdschakelaar onderbroken wordt met een ATS, soms aangeduidt als gateway, die zorgt dat Deye de master kan worden voor fase en frequentie en gewone omvormers weer opstarten.

Maar je moet bij Balans Energie zijn voor de configuratie wat mag en hoe ze off-grid bij een stroomstoring organiseren, zij gaan een verplichting aan met Tennet, die moet ingevuld worden als Tennet erom vraagt en dan moeten ze op de accu kunnen rekenen als er geen stroomstoring is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hermanbanken
Oh wow. Die HACS Solarman installeren in Home Assistant is écht makkelijk zeg. Hij detecteert het IP van de Deye al ("Inverter") en je hoeft verder niets te configureren om de data te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

hermanbanken schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:20:
Oh wow. Die HACS Solarman installeren in Home Assistant is écht makkelijk zeg. Hij detecteert het IP van de Deye al ("Inverter") en je hoeft verder niets te configureren om de data te zien.
kun je daarin ergens opmaken middels een status bijv dat ie ZAL gaan laden bijv?
Ook al is dat maar enkele seconden, maar dat er een soort ven heads-up is?

edit:
Als ik wat rondzoek schijnt een 25A zekering ca 30 sec tot 150% belast te kunnen worden.
Dat moet ik wel redden dan :+

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:19:
[...]

Als de spanning wegvalt door een stroomstoring valt alles uit aan gridzijde.
Er zijn wel nog mogelijkheden, maar dat zijn geen eenvoudige, die vereisen dat na de hoofdschakelaar onderbroken wordt met een ATS, soms aangeduidt als gateway, die zorgt dat Deye de master kan worden voor fase en frequentie en gewone omvormers weer opstarten.

Maar je moet bij Balans Energie zijn voor de configuratie wat mag en hoe ze off-grid bij een stroomstoring organiseren, zij gaan een verplichting aan met Tennet, die moet ingevuld worden als Tennet erom vraagt en dan moeten ze op de accu kunnen rekenen als er geen stroomstoring is.
Ja in de off-grid installatie wordt een ATS geplaatst. Dus dan kan het wel, maar dan is het probleem waarschijnlijk dat niet alle omvormers even lekker met zo’n ATS werken. Ze geven namelijk aan dat bv. SolarEdge in storing gaat, terwijl Enphase wel blijft werken. Ik dacht eerst dat de Deye het off-grid gedeelte ook zelf aanstuurt, maar dat zit dus in de aparte gateway / ATS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:24:
[...]
kun je daarin ergens opmaken middels een status bijv dat ie ZAL gaan laden bijv?
Ook al is dat maar enkele seconden, maar dat er een soort ven heads-up is?
Afhankelijk van welke Solarman integratie, maar via cloud heeft eerder enkele minuten aan delay.
Voor direct op IP, is de uitlees snelheid bepalend welke delay.
Ik gebruik esp32 of waveshare off-line kan ik zelf delay instellen, welke ik elke seconde wil en welke om de 5 minuten, als ook Deye niet in 1 seconde op vol vermogen is, is eerder ~10 seconden, stoppen is wel abrupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Afhankelijk van welke Solarman integratie, maar via cloud heeft eerder enkele minuten aan delay.
Voor direct op IP, is de uitlees snelheid bepalend welke delay.
Ik gebruik esp32 of waveshare off-line kan ik zelf delay instellen, welke ik elke seconde wil en welke om de 5 minuten, als ook Deye niet in 1 seconde op vol vermogen is, is eerder ~10 seconden, stoppen is wel abrupt
Proefondervindelijk dan maar :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hermanbanken
Bij de Balans installatie gebruik je gewoon Solarman met IP. Geen eigen ESP32 nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
The Legend schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:44:
[...]
Ja in de off-grid installatie wordt een ATS geplaatst. Dus dan kan het wel, maar dan is het probleem waarschijnlijk dat niet alle omvormers even lekker met zo’n ATS werken. Ze geven namelijk aan dat bv. SolarEdge in storing gaat, terwijl Enphase wel blijft werken. Ik dacht eerst dat de Deye het off-grid gedeelte ook zelf aanstuurt, maar dat zit dus in de aparte gateway / ATS.
De ATS wordt waarschijnlijk gestuurd door wel of geen netspanning.
Ik zag DonBalans CHINT noemen voor de alamats, dan gebruiken ze waarschijnlijk ook twee NC1-8004 (80 kan ook 40-50-65 zijn)contractors met een mechanische interlock er tussen, zodat de ene de andere blokkeert, om gridzijdige PV naar achter de Deye te verplaatsen.
Dat de fase niet in sync zijn kan zijn en daarvan gaan sommige omvormers in storing bij een noodschakeling , ze zouden eventueel modbus 235/ track grid phase kunnen gebruiken, die staat als default uit, maar laat die keuze over aan BalansEnergie.
(Daar ik geen idee heb, welke FW wordt gebruikt, die zit al in RTU V1.04 tenminste vanaf FW1123)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Domba schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:09:
[...]

De ATS wordt waarschijnlijk gestuurd door wel of geen netspanning.
Ik zag DonBalans CHINT noemen voor de alamats, dan gebruiken ze waarschijnlijk ook twee NC1-8004 (80 kan ook 40-50-65 zijn)contractors met een mechanische interlock er tussen, zodat de ene de andere blokkeert, om gridzijdige PV naar achter de Deye te verplaatsen.
Dat de fase niet in sync zijn kan zijn en daarvan gaan sommige omvormers in storing bij een noodschakeling , ze zouden eventueel modbus 235/ track grid phase kunnen gebruiken, die staat als default uit, maar laat die keuze over aan BalansEnergie.
(Daar ik geen idee heb, welke FW wordt gebruikt, die zit al in RTU V1.04 tenminste vanaf FW1123)
Maar die passen niet in een installatie maat toch? Geya maakt een 5p brede 4P ATS / omschakelaar die reageert op spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
deejeebv schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Wat is er het voordeel van om de omvormer op de generator poort van de Deye te zetten in plaats van hem direct op het grid aan te sluiten?
Als je bv een solaredge of ander systeem met micro inverters hebt(?) en niet wilt ombouwen. Of 3 dakvlakken met pv - deye heeft maar 2 mppt strings.

Normaliter wil je de pv gelijk op de deye hangen om inverterverliezen te beperken.

Edit: ik zie dat de vraag al uitgebreid behandeld is. Schijnbaar was het druk hier in de laatste 24u.

[ Voor 18% gewijzigd door scoobs op 22-10-2025 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:04
scoobs schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:38:
[...]

Als je bv een solaredge of ander systeem met micro inverters hebt(?) en niet wilt ombouwen. Of 3 dakvlakken met pv - deye heeft maar 2 mppt strings.

Normaliter wil je de pv gelijk op de deye hangen om inverterverliezen te beperken.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was:
Wat is er het voordeel van om de omvormer op de generator poort van de Deye te zetten in plaats van hem direct op het grid aan te sluiten?
Ofwel de installatie van de (in mijn geval Solaredge) omvormer ongewijzigd te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
Geen idee, moet je even googlen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

deejeebv schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:41:
[...]

Ofwel de installatie van de (in mijn geval Solaredge) omvormer ongewijzigd te laten.
Dat heeft volgens mij alleen een voordeel als je de off-grid setup overweegt. PV die via GEN is aangesloten kan dan door de Deye worden afgeschakeld als zero export nodig is (accu vol en negatieve prijzen). Tenminste, als ik het goed heb begrepen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Q-bone

Dusss...

Kan iemand al iets vertellen over het standby verbruik en het efficiëntie (RTE) percentage?

[ Voor 7% gewijzigd door Q-bone op 22-10-2025 10:22 ]

bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
deejeebv schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:41:
[...]
Meer controle, als ook dat je direct het PV-opwek vermogen meet, apart van de PV op de eigen MPPT's van de Deye, wat de voorkeur heeft vanwege minder verliezen bij DC-kopppeling

on-grid : Je kan PV-opwek benutten om accu te laden tot een bepaald niveau of vol en bij sterk negatieve marktprijzen nu voorkomen dat wat niet nodig is het net op glipt door uitschakelen
Er zijn normale grid-tie omvormers waar je dat ook via cloud kunt ingeven en uitschakelen bij marktprijs negatieve prijzen, maar dan zijn ze ook niet meer beschikbaar om de accu te laden.
Tussen netto negatieve leverprijs incl belastingen ( zeer beperkt aantal uren per jaar) zijn er nog vele negatieve marktprijs uren/kwartieren, die nu nog rendabel zijn tot 2027 vanwege we EB nog kunnen salderen

off-grid: je hebt controle over de opwek via frequentie regeling, alle omvormers sinds 2010-2012 hebben dat om te voldoen aan netprotocollen, door de frequentie te verhogen wordt de opwek gereduceert in kleine stapjes of geleidelijk gereduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@hermanbanken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7mLzyd_42V2vyyRrcsaDhJ42To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyK3acfSUBDFzBuWgUsaIfH4.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien wordt er niet al te zwaar getild aan de 50cm vrije ruimte aan onder, boven en zijkanten. Ik vind dit voorbeeld overigens wel een gevaarlijke setting, zo met een werkbank op dezelfde hoogte als de aansluitingen van de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 06:07:
[...]
Maar die passen niet in een installatie maat toch? Geya maakt een 5p brede 4P ATS / omschakelaar die reageert op spanning.
95% van ATS-en die gebaseerd zijn op rotatie beweging om contacten te open en sluiten met meer dan 2 contacten, hebben last van dat er geen garantie is dat de contacten in de juiste volgorde worden geopend of gesloten, door torsie in de centrale as en alleen deels spanningsloos geschakelt kunnen worden en maar in een deel van de situatie bruikbaar..

Bij onder last schakelen is het belangrijk dat het neutraal contact als laatste verbreekt en als eerste sluit om overspanning te voorkomen.
Mocht tijdens schakelen net een zware gebruiker (lage weerstand) ingebruik zijn, dan wordt dat de spanning van de zwevende neutraal tot contact sluiten die van een fase 400V tov een andere fase is, minus de spanningsval over de zware gebruiker, voor verbruikers op de andere fases

Wat als je als voorbeeld neemt, zal je met 4 kanaals scoop moeten meten of die enigzins bruikbaar is, zoals deze wilt gebruiken, de overschakel snelheid is verschillend voor de richting en kan snel zijn tot traag, hoogste die ervoor gezien heb is 130 milliseconden 2,5x voor wat het volgens de datasheet zou moeten zijn, het gaat alleen soepel als nog goed ingevet is en geen overmatige wrijving tussen de kunststof delen is.
Het neutraal contact zit aan de motor/spoelzijde, die verbreekt als eerst door as-torsie, wat neerkomt alleen bruikbaar als die bron spanningsloos is en geen jitter.
Je kunt niet onderspanning overschakelen tussen auto/manueel (volg instructies van Geya daar) en bekend probleem is doorbranden van de spoelen.
De aanwezigheid van bedienbare knoppen, komt met kans op verkeerde moment bedient wordt met risico op brokken, zo zijn er ATS-en die de hendel vervangen hebben door een losse en overschakeling auto/manueel door een slot/sleutel contact om toevallige spontane ongewenste bediening te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Domba schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

95% van ATS-en die gebaseerd zijn op rotatie beweging om contacten te open en sluiten, hebben last van dat er geen garantie is dat de contacten in de juiste volgorde worden geopend of gesloten, door torsie in de centrale as en alleen deels spanningsloos geschakelt kunnen worden en maar in een deel van de situatie bruikbaar..

Bij onder last schakelen is het belangrijk dat het neutraal contact als laatste verbreekt en als eerste sluit om overspanning te voorkomen.
Mocht tijdens schakelen net een zware gebruiker (lage weerstand) ingebruik zijn, dan wordt dat de spanning van de zwevende neutraal tot contact sluiten die van een fase 400V tov een andere fase, minus de spanningsval over de zware gebruiker, voor verbruikers op de andere fases

Wat als je als voorbeeld neemt, zal je met 4 kanaals scoop moeten meten of die enigzins bruikbaar is, zoals deze wilt gebruiken, de overschakel snelheid is verschillend voor de richting en kan snel zijn tot traag, hoogste die ervoor gezien heb is 130 milliseconden 2,5x voor wat het volgens de datasheet zou moeten zijn, het gaat alleen soepel als nog goed ingevet is en geen overmatige wrijving tussen de kunststof delen is.
Het neutraal contact zit aan de motor/spoelzijde, die verbreekt als eerst door as-torsie, wat neerkomt alleen bruikbaar als die bron spanningsloos is en geen jitter.
Je kunt niet onderspanning overschakelen tussen auto/manueel (volg instructies van Geya daar) en bekend probleem is doorbranden van de spoelen.
De aanwezigheid van bedienbare knoppen, komt met kans op verkeerde moment bedient wordt met risico op brokken, zo zijn er ATS-en die de hendel vervangen hebben door een losse en overschakeling auto/manueel door een slot/sleutel contact om toevallige spontane ongewenste bediening te voorkomen.
In deze post van @Orakel is de off-grid installatie te zien (aparte groepenkastje). Orakel in "Ervaringen en discussie Balans Energie"

Misschien kan @Orakel ook ff een foto met deurtje open maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

The Legend schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

In deze post van @Orakel is de off-grid installatie te zien (aparte groepenkastje). Orakel in "Ervaringen en discussie Balans Energie"

Misschien kan @Orakel ook ff een foto met deurtje open maken O-)
@Domba
Dat lijkt verdacht veel op een Tomzn nightline ATS
TOQ7 bijv?
Die is 8p breed namelijk, dus zou precies kloppen.

handmatig schakelen in auto stand is boem trouwens

Spinoffs van deze hebben tussen de 10 en 30ms schakelsnelheid.
Nu doet Tomzn doorgaans net wat beter zijn best mechanisch, maar ik kan geen enkele teardown van die TOQ7 vinden helaas.

edit:
Dit is net zo'n variant maar van een ander merk
De Tomzn zit aansluitingstechnisch al wat mooier in elkaar iig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkhJgXVk4OTWWpgLlR4d6LNBd2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZeAd1lP5vlZQn3ft2CBLARU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:13:
[...]

Dat lijkt verdacht veel op een Tomzn nightline ATS
TOQ7 bijv?
Die is 8p breed namelijk, dus zou precies kloppen.
Advies knop alleen bedienen als netspannings (spanningsloos) is weggevallen is, anders van de rode knop afblijven. De neutraal zit aan de knop kant.

Als je zelf wilt overtuigen waarom, alles echt spanningsloos maken, hoofdschakelaar uit en Deye, dan met multimeter op beide N-contacten en zien dat contact onderbroken wordt met lichte draaibeweging voor je meer kracht gaat zetten, terwijl RST contacten nog door verbonden zijn en er sprake is van een zwevende neutraal.
Wat voor gevolgen dat heeft kan je googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Domba schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Advies knop alleen bedienen als netspannings (spanningsloos) is weggevallen is, anders van de rode knop afblijven. De neutraal zit aan de knop kant.
Bij de Tomzn wel, bij zowat alle andere bij alle met de aansluitingen aan de rechterkant niet zie ik.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:29:
[...]
Bij de Tomzn wel, bij zowat alle andere bij alle met de aansluitingen aan de rechterkant niet zie ik.
Ze hadden die changeovers van dit type niet moeten uitbreiden met meer dan 2 contacten geschikt voor 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Domba schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Ze hadden die changeovers van dit type niet moeten uitbreiden met meer dan 2 contacten geschikt voor 3 fase.
Vanwege aslengte?

Acht je de 4~5p brede Geya varianten veiliger?
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S68c40fd6c6a743e08bbc8eb3217bbf48P.jpg?width=800&height=800&hash=1600

Deze hebben wel een kortere actie, maar ik weet niet of dat nou voordelig is...

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:48:
[...]
Vanwege aslengte?

Acht je de 4~5p brede Geya varianten veiliger?
[Afbeelding]

Deze hebben wel een kortere actie, maar ik weet niet of dat nou voordelig is...
Op G2R 63II zie mijn eerder posts, in zelfde situatie bruikbaar als de TOQ7, afblijven als de ingebruik zijnde bron niet spanningsloos is.
YouTube: China Notstrom Umschalter Test GEYA G2R-63 Stimmen die Daten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Maar begrijp ik het nog goed dat je met deze ATS wel gewoon ‘echt’ noodstroom hebt? Dat wil zeggen, als het net wegvalt dan blijft het huis gewoon werken? En dat kun je simuleren door de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten toch? Zolang je maar niet aan die knoppen bij de Deye zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

The Legend schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:35:
Maar begrijp ik het nog goed dat je met deze ATS wel gewoon ‘echt’ noodstroom hebt? Dat wil zeggen, als het net wegvalt dan blijft het huis gewoon werken? En dat kun je simuleren door de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten toch? Zolang je maar niet aan die knoppen bij de Deye zit?
Correct, maar dan wel Chinesium style.
Met mechanische interlock contactors al veiliger (mijns inziens iig).

Bij noodstroom wil je eigenlijk dat de schakeling zo snel mogelijk gebeurt, zodat bijv een computer niet uitvalt.
Zie het filmpje over de UPS contactors bijv. Maar hoe sneller je schakelt hoe groter de kans op een (mechanische) fout.
De oplossingen van de grote merken zijn daarom ook altijd groter, mechanisch veiliger, industriëler van aard, en ook een stuk duurder.

Dat gezegd hebbende: Het zal met 1 keer per jaar wellicht gewoon goed gaan hoor.
En na 70 keer ook nog wel. En misschien 1200 keer ook.
Alleen als het een keer niet meer goed gaat dan kan de schade best groot zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Correct, maar dan wel Chinesium style.
Met mechanische interlock contactors al veiliger (mijns inziens iig).

Bij noodstroom wil je eigenlijk dat de schakeling zo snel mogelijk gebeurt, zodat bijv een computer niet uitvalt.
Zie het filmpje over de UPS contactors bijv. Maar hoe sneller je schakelt hoe groter de kans op een (mechanische) fout.
De oplossingen van de grote merken zijn daarom ook altijd groter, mechanisch veiliger, industriëler van aard, en ook een stuk duurder.

Dat gezegd hebbende: Het zal met 1 keer per jaar wellicht gewoon goed gaan hoor.
En na 70 keer ook nog wel. En misschien 1200 keer ook.
Alleen als het een keer niet meer goed gaat dan kan de schade best groot zijn.
Vandaar dat de gateway van bijvoorbeeld Sigenstor dus ook gewoon een veel grotere kast is? Misschien dat ik dan maar gewoon van off-grid afzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

The Legend schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Vandaar dat de gateway van bijvoorbeeld Sigenstor dus ook gewoon een veel grotere kast is? Misschien dat ik dan maar gewoon van off-grid afzie.
Sja ik twijfel (mede ook daarom) nog heel erg ook.
Als het 100% veilig is, why not, maar er is bij die ATS schakelaars een grote kans op user error, en ik twijfel over de schakellast dat van zo'n ding gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

Sja ik twijfel (mede ook daarom) nog heel erg ook.
Als het 100% veilig is, why not, maar er is bij die ATS schakelaars een grote kans op user error, en ik twijfel over de schakellast dat van zo'n ding gevraagd wordt.
Ook mijn gedachte. Ik vind dit soort dingen leuk, maar dan moet het wel echt een degelijke oplossing zijn en dit voelt een beetje ‘net niet’.

@Domba weet jij of het achteraf mogelijk is (eventueel na de contractperiode met Balans) om een goede hardwarematige off-grid functie toe te (laten) voegen? Dan trek ik nu vast een extra 5x10mm2 kabel van de meterkast naar de Deye, en dan kan die later worden gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door The Legend op 22-10-2025 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sja waarom niet?
Het is een kwestie van load naar ATS. De ATS moet ‘over’ de HS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
The Legend schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:44:
[...]
Ook mijn gedachte. Ik vind dit soort dingen leuk, maar dan moet het wel echt een degelijke oplossing zijn en dit voelt een beetje ‘net niet’.

@Domba weet jij of het achteraf mogelijk is (eventueel na de contractperiode met Balans) om een goede hardwarematige off-grid functie toe te (laten) voegen? Dan trek ik nu vast een extra 5x10mm2 kabel van de meterkast naar de Deye, en dan kan die later worden gebruikt.
Even van uitgaande dat BalansEnergie een gewone STANDAARD Deye ophangt. dan heb je voor off-grid alleen het hele huis op LOAD uitgang nodig. Daarvoor heb je 2 kabels naar meterkast nodig.
Off-grid kan software matig of mechanisch met een gestuurd relais na de hoofdschakelaar.
-software matig heeft geen fall-back, je hebt een werkende accu nodig voor weer on-grid gaan (is meer iets voor Deye topic)
-met 4xNC relais, valt automatisch af bij storing van de Deye of lege accu en is de netverbinding hersteld
(die 2W voor relais in off-grid valt in niet bij de besparing, als er geen spanning staat op de gridaansluiting)

Vanwaar STANDAARD vermeldt, ik heb geen enkele kennis van BalansEnergie
Zonneplan gebruikt een Solis S6 , maar dat is geen standaard, die is speciaal voor ze gemaakt en zijn ook intern ook nodige componenten op de printplaten weggelaten zodat na einde, niet als hybride kunt gebruiken, enkel als standalone zoals die nu gebruikt wordt. (eenvoudigste manier is SKU of EAN vergelijken met de standaard verkrijgbare)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Domba schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Even van uitgaande dat BalansEnergie een gewone STANDAARD Deye ophangt. dan heb je voor off-grid alleen het hele huis op LOAD uitgang nodig. Daarvoor heb je 2 kabels naar meterkast nodig.
Off-grid kan software matig of mechanisch met een gestuurd relais na de hoofdschakelaar.
-software matig heeft geen fall-back, je hebt een werkende accu nodig voor weer on-grid gaan (is meer iets voor Deye topic)
-met 4xNC relais, valt automatisch af bij storing van de Deye of lege accu en is de netverbinding hersteld
(die 2W voor relais in off-grid valt in niet bij de besparing, als er geen spanning staat op de gridaansluiting)

Vanwaar STANDAARD vermeldt, ik heb geen enkele kennis van BalansEnergie
Zonneplan gebruikt een Solis S6 , maar dat is geen standaard, die is speciaal voor ze gemaakt en zijn ook intern ook nodige componenten op de printplaten weggelaten zodat na einde, niet als hybride kunt gebruiken, enkel als standalone zoals die nu gebruikt wordt. (eenvoudigste manier is SKU of EAN vergelijken met de standaard verkrijgbare)
Balans geeft aan dat ze een ‘gewone’ Deye leveren, zonder vendor lock oid. Standaard zonder off-grid trekken ze 1x 5x6mm2 van Deye naar meterkast, met off-grid komt er 5x10mm2 bij. Dat zijn dan de 2 kabels die nodig zijn?

Dan is de softwarematige optie net zo mooi, ik zou off-grid toch enkel willen voor de mogelijkheid van verstoringen op het net. Ik ga niet uit van storingen die dagen duren, dan heb ik grotere zorgen denk ik. Dan is het dus gewoon een kwestie van niet de accu helemaal leegtrekken, omdat je anders niet meer terug kan schakelen naar on-grid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@The Legend Yup, je moet zorgen dat SOC niet onder in de instelling shutdown waarde komt, nog beter is deze boven de reset instelling blijft.

De trend in firmware afgelopen 3 jaar, meer voor on-grid en stroomstoring geschikt, dan voor permanent off-grid gebruik, dat kan in toekomst weer veranderen
Versies na FW1139 hebben geen blackstart, zonder netspanning.
Als accu onder shutdown waarde komt en uitschakelt, start Deye AC-deel niet automatisch op als met PV de accu weer boven restart waarde komt, zonder even netspanning op de gridaansluiting.

Dit zijn details voor nu, na Balans periode kan het weer anders zijn, als ook 5-10 firmware versies verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
@Wolly werkbank is een groot woord. Ik heb er geen draaibank staan of andere bewegende tools. Voorlopig sowieso in huis veel aan het klussen. Misschien doe ik er wel een mechanische bescherming voor; plexiglas rand er om heen ofzo.

Daarover gesproken; dit kan ik ook Balans vragen maar jullie weten het vast ook: wat is de beste afschakel methode, als je incidenteel iets wilt doen aan de meterkast? De groep afzetten moet prima gaan want is hetzelfde als zonder off grid netstoring. Toch hoor je bij ook zonnepanelen dat zo afschakelen niet slim is. Beter softwarematig uitzetten eerst. Dus is het bijvoorbeeld slim om eerst de knop van de Deye in te drukken alvorens groepen uit te schakelen?

[ Voor 7% gewijzigd door hermanbanken op 22-10-2025 19:46 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hermanbanken
@Q-bone Helaas niet vanaf het begin gemonitord maar nu sinds 3 October 3.5 cycle gemaakt en 30 kWh “Total inverter losses”: wij gebruiken vrij weinig idle. Ja er is een inductie kookplaat en oven maar die staan natuurlijk weinig aan. WP is er (nog!) niet. Op lage vermogens natuurlijk redelijk inefficiënt door eigen gebruik. Als straks de acties voor TenneT beginnen zal een RTE beter worden.

“Battery charging efficiency” metric is steeds 99%… maar 3,5 cycles met 30 kWh losses is 1,7% losses. Geen idee of ik exact de juiste metrics heb gebruikt daarmee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LKo1CMbAk7zhT34QK1Ldj3e4WM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CravqWs4VLhjPVGOAxwmUSin.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door hermanbanken op 22-10-2025 19:59 . Reden: Rte som ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:06
Ik vind 2 Solarman integraties in HACS.
Solarman Integration en Solarman (stick logger). Welke hebben we nodig?

Edit: Vandaag is alles bij ons geïnstalleerd, er is echt netjes gewerkt! Alles lijkt te werken. Ik moet dus alleen even uitzoeken hoe ik mijn actuele verbruik weer in home assistant kan krijgen, want de waarde over de slimme meter is nu ongeveer 0...
Overigens zie ik online in de web portaal een verschil van zo een 90W tussen Batterij Vermogen (540W) en Verbruik (450W). Waar komt dit door? Vind dat zelf behoorlijk fors.

[ Voor 65% gewijzigd door zunrob op 22-10-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

zunrob schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:09:

Edit: Vandaag is alles bij ons geïnstalleerd, er is echt netjes gewerkt! Alles lijkt te werken. Ik moet dus alleen even uitzoeken hoe ik mijn actuele verbruik weer in home assistant kan krijgen, want de waarde over de slimme meter is nu ongeveer 0...
Overigens zie ik online in de web portaal een verschil van zo een 90W tussen Batterij Vermogen (540W) en Verbruik (450W). Waar komt dit door? Vind dat zelf behoorlijk fors.
Is dat niet het eigen verbruik van de Deye?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:22

ede

Hier ook vandaag het systeem geïnstalleerd. Heel netjes gedaan ook.

Ik heb de Solarman Stick Logger draaien en die laat een schat aan informatie zien, waaronder Power Losses. Die geeft gemiddeld ~85 watt aan.

Het is inderdaad lastig bij te houden hoeveel er nu precies in huis verbruikt wordt, daar ga ik zo nog over zitten knarsen.
In ieder geval weer genoeg nieuwe dat om statistieken van te trekken. Tof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik hoor de fontanellen tot hier kraken :P

Op de een of andere manier moet toch sec het batterijverbruik / teruggave kunnen worden geïsoleerd?
En het verbruik uit de accu.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-10-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ede schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

Hier ook vandaag het systeem geïnstalleerd. Heel netjes gedaan ook.

Ik heb de Solarman Stick Logger draaien en die laat een schat aan informatie zien, waaronder Power Losses. Die geeft gemiddeld ~85 watt aan.

Het is inderdaad lastig bij te houden hoeveel er nu precies in huis verbruikt wordt, daar ga ik zo nog over zitten knarsen.
In ieder geval weer genoeg nieuwe dat om statistieken van te trekken. Tof
Dat moet toch met energy card plus gewoon te doen zijn? Als je weet wat er in en uit de batterij gaat?

Hier met een sim batterij maakt ie er gewoon chocola van.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6-6EqS6IUzScLBcI8ZhKC0ofyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L2H4Oi72mVTqDLC0XKxKdrJV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Get!em schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:42:
[...]

Dat moet toch met energy card plus gewoon te doen zijn? Als je weet wat er in en uit de batterij gaat?

Hier met een sim batterij maakt ie er gewoon chocola van.[Afbeelding]
Al zou daar het gesschuif ten behoeve van niet echt uit gehaald kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede

ede

Get!em schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:42:
[...]

Hier met een sim batterij maakt ie er gewoon chocola van.[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX-P0--6vrNbCnv6OfQTvakReLU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wF78Ly5yjZIRFv4MWZwenTZE.png?f=user_large

Dit lijkt te werken, maar als er vanuit het EMS ge- of ontladen wordt heb je zo geen helder beeld van wat er daadwerkelijk in huis verbruikt wordt. Ik ga morgen wel knutselen in yaml met wat formules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Hier komen ze dinsdag langs voor de Installatie. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:53:
[...]

Al zou daar het gesschuif ten behoeve van niet echt uit gehaald kunnen worden.
Voor batterij vullen met gridstroom en ontladen naar grid krijg je niet een aparte statistiek. En ook de RTE verlies zal bij je huisverbruik opgeteld worden, alsook het direct (en stand-by) verbruik van de omvormer (die draait ook niet gratis).
Maar in principe klopt t sommetje erin wel, en houdt ie rekening met op en ontladen van batterij met grid.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 22-10-2025 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede

ede

0xygen500 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:06:
Hier komen ze dinsdag langs voor de Installatie. Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?
- Ik had een mooie plek bedacht maar die bleek onbruikbaar omdat er een gipsen voorzetwand was en daar kon de omvormer niet stevig op gemonteerd worden. Gelukkig hebben we een andere plek gevonden die wel voldeed.
- Er moet een CAT5-kabel vanaf je router baar de omvormer getrokken kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik lees hier overigens zelf ook mee en twijfel heel hard omdat ik een 13kWp panelen met optimizers heb met 8kW SolarEdge omvormer.
Single string op 2 dakvlakken (oost/west).

Terugzoekend in dit topic kom ik op een aantal nadelen van deze Balansbatterii met SolarEdge. Waaronder de roundtrip efficiency en de onmogelijkheid voor offfgrid werkende panelen.

Al lees ik die in de context van de hier net genoemde offgrid AC opstart icm zonnepanelen dat dat sowieso lastig is. Dus offgrid is eigenlijk: zolang de batterij nog SOC boven ondergrens heeft.

Ook het sturen icm EV charger zie ik nog niet echt logische oplossingen. Behalve dat Balans volgend lijkt te doen, maar is ie dan aan t ontladen (naar auto) of gaat ie stand-by?

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 22-10-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ede schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:05:
[...]

[Afbeelding]

Dit lijkt te werken, maar als er vanuit het EMS ge- of ontladen wordt heb je zo geen helder beeld van wat er daadwerkelijk in huis verbruikt wordt. Ik ga morgen wel knutselen in yaml met wat formules
Idd, dat stukje qua eigen verbruik mis je dan. Ik zie je knutselwerk graag tegemoet! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:29

@zunrob dit is bij jou de eerste installatie hier die buiten is afgerond.
Dat vinden mensen met soortgelijke gedachten vast leuk om te zien, misschien een foto plaatsen en tips delen die je hebt ervaren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik houd me ook aanbevolen voor HA hocuspocus. Ik kom daar niet verder dan kopiëren/plakken, zero skills :+ Wel benieuwd hoe je inderdaad het onderscheid gaat kunnen maken. Dat lijkt me eigenlijk onmogelijk. Je kunt niet al het verbruik over de accu uitsluiten. Een deel is handel / balanceren, maar een deel is (met name in de winter) ook load shifting (goedkoop laden voor later duurder gebruik). Dat kun je niet onderscheiden lijkt me.

[ Voor 60% gewijzigd door The Legend op 22-10-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ibak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:31:
[...]

Dat vinden mensen met soortgelijke gedachten vast leuk om te zien, misschien een foto plaatsen en tips delen die je hebt ervaren?
Ja, ik verbaasde me er ook een beetje over dat er tot nu toe weinig mensen waren die hem buiten hebben laten plaatsen.

Ik heb vandaag geen goede foto's gemaakt, als het morgen lukt met daglicht zal ik wat foto's maken. Ik heb tegen het huis (en een dwarsmuur van 2 meter lang en 1.6 meter hoog die er al stond) een hokje aangebouwd (of ja, ben ik eigenlijk nog aan het bouwen, is nog niet af...). Tegen die stenen dwarsmuur heb ik 2 balken verticaal geplaatst, met daarop akoestische ontkoppelaars. Daarop is weer een multiplex plaat gemonteerd en daar tegenaan zit de omvormer nu. Onder de omvormer, ook tegen de palen, zit nog wat multiplex waar nu het EMS en de schakelaars zijn geplaatst. De batterij is er rechts naast gezet.

De installatie ging heel erg goed, al gaven ze wel aan dat ze wat meer tijd hadden uitgetrokken omdat de ruimte relatief klein is. Wat mij betreft ging de installatie heel voortvarend (1 iemand werkte buiten in het hokje en de ander binnen). Ze werkten erg netjes, bovendien was het erg gezellig. Ik kon en mocht gewoon meekijken, en alles gaat in overleg. Ze hebben veel kennis van zaken, en ik heb weer wat dingen geleerd.

An sich denk ik dat het feit dat het buiten is het niet veel anders maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
The Legend schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:38:
Ik houd me ook aanbevolen voor HA hocuspocus. Ik kom daar niet verder dan kopiëren/plakken, zero skills :+ Wel benieuwd hoe je inderdaad het onderscheid gaat kunnen maken. Dat lijkt me eigenlijk onmogelijk. Je kunt niet al het verbruik over de accu uitsluiten. Een deel is handel / balanceren, maar een deel is (met name in de winter) ook load shifting (goedkoop laden voor later duurder gebruik). Dat kun je niet onderscheiden lijkt me.
Nee, dat denk ik ook. Daarvoor zou je extra informatie uit de EMS (van Balans) nodig hebben. Zij hebben die data wel. Zou het niet het makkelijkst zijn als zij die data (van hun portal/website) via een API o.i.d. beschikbaar stellen en dat we het op die manier in HA krijgen? Allicht als we er hier met zijn allen om vragen dat er iets geregeld kan worden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ibak schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:31:
[...]

Overigens begreep ik dat er wel al meer installaties buiten waren gedaan, al weet ik de details niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede

ede

The Legend schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:38:
Dat is precies waar ik tegenaan loop. API-toegang tot de backend van Balans zou het een stuk eenvoudiger maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het maakt het ook vrij lastig om je maand- en jaarrekeningen te checken. Vertrouwen is goed, maar controle is beter :P

@DonBalans zit daar al iets voor in de pijplijn? Dat realtime kan worden bekeken uitgelezen in HA wat je werkelijke eigen verbruik is, en wat de accu autonoom doet? En welk deel van de accu voor eigen verbruik wordt gebruikt en welk deel voor handel/balanceren?

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 23-10-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Daar heb ik gewoon een eigen modbus mid tussenmeter voor (eastron 72d, simpelere versie die balans zelf gebruikt: 630d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:27:
Daar heb ik gewoon een eigen modbus mid tussenmeter voor (eastron 72d, simpelere versie die balans zelf gebruikt: 630d)
Maar dat houdt in dat er NOG een meter tussen moet.
De data is er, en ik zou ook wel graag zien dat we die zelf ergens kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Kun je hier iets meer over vertellen? Waar en hoe zit die aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb ook verschillende tussenmeters (warmtepomp, airco’s, laadpaal), maar nog een tussenmeter gaat toch niet het verschil weten tussen door de accu verbruikte kWh’s ten behoeve van handel/balanceren en door de accu verbruikte kWh’s voor uitgesteld eigen verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
zunrob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Kun je hier iets meer over vertellen? Waar en hoe zit die aangesloten?
Via een PUSR-510 modbus tcp bridge met home assistant op een raspi 4, uitgelezen met node red omdat modbus integratie de eastron overgevraagd (max 30 registers per call , dus 15 waardes in geval van de 72D)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
paQ schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Maar dat houdt in dat er NOG een meter tussen moet.
De data is er, en ik zou ook wel graag zien dat we die zelf ergens kunnen zien.
Snap ik, echter je stapelt ook meetonnaukeurigheden… de solaredge is niet mid-gecalibreerd en zie dus nog een redelijk aandeel positief en negatief untracked usage in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Snap ik, echter je stapelt ook meetonnaukeurigheden… de solaredge is niet mid-gecalibreerd en zie dus nog een redelijk aandeel positief en negatief untracked usage in HA
hmmm ja zit wel wat in.
Zou zelfs nog kunnen overwegen om er een HW meter (WEER een) van te maken zodat het ook in HW duidelijk is wat accu is.

Maar 129 euro om het te extraheren vind ik wel... naja... misschien wat onnodig. Aan de andere kant, ik kan er nog wel 4 posities vrijmaken, dan kunnen ze naast elkaar.
4p alamat > 4p eastron modbus > 4p eastron HW

Even over nadenken nog....

* paQ gaat vast nog wat meters 6mm2 bestellen

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 23-10-2025 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zunrob
Een aantal bevindingen:
- netafname zit sinds installatie zo continu rond de 20 a 25W, tenzij hij de batterij aan het laden is (of balanceren). Dan is het namelijk 12 kW.
- De sensor 'Load Power' geeft volgens mij aan hoeveel stroom je daadwerkelijk zelf verbruikt uit de batterij.
- Het lijkt er dus op dat al je verbruik in huis dus in principe geleverd lijkt te worden uit de batterij (aangevuld met PV). Als de batterij leger raakt wordt ie aangevuld.
- Het lijkt erop dat de batterij tussen de 40 - 45% wordt gehouden.
- Word er al gebalanceerd? Soms zijn er korte piekjes zichtbaar.

Op basis hiervan (en als het dus klopt dat in principe al je verbruik komt uit de batterij!): je eigen daadwerkelijk verbruik is dus 'PV output' + 'Load Power'.

Overigens, als je via Solarman kijkt in de sensor 'Battery', vind je daar enkele attributen met meer informatie over de accu. Daar staat in dat dat Life Cycle Rating van de batterij 6000 keer is. Op de website van Balans staat 10K. Ben benieuwd wat het verschil is...
Edit: op dit laatste al meteen reactie gekregen van de heren van Balans (dank!): de cellen gaan 10K cycli mee tot 80%. De data die je hier in HA ziet via Solarman klopt niet, die heeft geen toegang tot het BMS.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 23-10-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik las elders op het interwebz dat de Deye eigenlijk niet goed 100% NOM kan realiseren, maar dat er zo’n 1kWh per dag aan netafname blijft ook al heb je voldoende accu. Dat is misschien wat jij nu ziet?

Hier gelezen: https://www.zonstraal.be/...opic.php?t=24690&start=60

[ Voor 16% gewijzigd door The Legend op 23-10-2025 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:09
Ik denk dat de meeste apparaten daar moeite mee hebben. ik merk dat mijn laadpaal + zonnepanelen overschot ook wat verschil inzit met NOM laden. meestal leveren de panelen dan tussen de 50w en 200w terug, dus ik denk dat de 20-25w lood om oud ijzers is, is per dag tussen de 400-500w dus zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:26:
Een aantal bevindingen:
- netafname zit sinds installatie zo continu rond de 20 a 25W, tenzij hij de batterij aan het laden is (of balanceren). Dan is het namelijk 12 kW.
- De sensor 'Load Power' geeft volgens mij aan hoeveel stroom je daadwerkelijk zelf verbruikt uit de batterij.
- Het lijkt er dus op dat al je verbruik in huis dus in principe geleverd lijkt te worden uit de batterij (aangevuld met PV). Als de batterij leger raakt wordt ie aangevuld.
- Het lijkt erop dat de batterij tussen de 40 - 45% wordt gehouden.
- Word er al gebalanceerd? Soms zijn er korte piekjes zichtbaar.

Op basis hiervan (en als het dus klopt dat in principe al je verbruik komt uit de batterij!): je eigen daadwerkelijk verbruik is dus 'PV output' + 'Load Power'.

Overigens, als je via Solarman kijkt in de sensor 'Battery', vind je daar enkele attributen met meer informatie over de accu. Daar staat in dat dat Life Cycle Rating van de batterij 6000 keer is. Op de website van Balans staat 10K. Ben benieuwd wat het verschil is...
Edit: op dit laatste al meteen reactie gekregen van de heren van Balans (dank!): de cellen gaan 10K cycli mee tot 80%. De data die je hier in HA ziet via Solarman klopt niet, die heeft geen toegang tot het BMS.
m.a.w. uit de data in Solarman is op zich goed te scheiden welke stroom (ha!) wat is?
Dus dan kun je mooi zien wat je eigen verbruik is, wat extra import is, en export?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:26:

Op zich kan ik het begrijpen dat de batterij de 0 op de meter wil handhaven, maar als daardoor je complete verbruik door de batterij heen moet kost dat ook wel een sloot aan meerverbruik door omzettingsverliezen.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste