Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 7 ... 33 Laatste
Acties:

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:40
Er zijn weinig echte audiograde aardlekautomaten te krijgen, dit is er 1 maar die is me dan weer te duur..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/717CbREqGu9QozaSkqayoCbjAEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4Qf2XbyrgsFp9QvHG59S2mf.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
ibak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:00:
Er zijn weinig echte audiograde aardlekautomaten te krijgen, dit is er 1 maar die is me dan weer te duur..
[Afbeelding]
Zou je echt het verschil merken? *wilt niemand voor het hoofd stoten*

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:12
ibak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:00:
[Afbeelding]
Voor dat geld moet het een aardig verschil maken, daar laat je een complete groepenkast voor aanleggen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

• ibak
ecn1985 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Voor dat geld moet het een aardig verschil maken, daar laat je een complete groepenkast voor aanleggen..
Vandaar de zoektocht naar een goedkopere goede voor die toepassing.
En ja alles in de stroomketen is goed hoorbaar en tegenwoordig door schakelende voedingen ipv transformatoren, frequentie regelaars overal in enz.. is dit extra belangrijk maar idd slechts voor enkelen die de rest ook al hebben anders niet.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:02
ibak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

Vandaar de zoektocht naar een goedkopere goede voor die toepassing.
En ja alles in de stroomketen is goed hoorbaar en tegenwoordig door schakelende voedingen ipv transformatoren, frequentie regelaars overal in enz.. is dit extra belangrijk maar idd slechts voor enkelen die de rest ook al hebben anders niet.
We gaan een beetje offtopic, maar kun je niet beter een netfilter van een paar honderd euro voor je audio apparatuur zetten ipv je gehele infra overhoop te gooien :+ 8)7

• ibak
epicfailguy23 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

We gaan een beetje offtopic, maar kun je niet beter een netfilter van een paar honderd euro voor je audio apparatuur zetten ipv je gehele infra overhoop te gooien :+ 8)7
Die heb ik ook en die filtert niet alleen maar maakt ook fase verschuivingen door DC in AC ongedaan. Een Audes ST1500.
Maar terug naar het topic als niemand weet wat een goede alamat ervoor is...
De Deye en accu's zijn qua wat ik hoor wel anders maar ik moet nog even wachten misschien heeft die Deye ook wat inspeeltijd nodig.
Gisteren wel de ventilator op stand 2 van 3 gehoord tijdens 12kw ontladen en dat viel reuze mee daar hoorde ik buiten de garage niets van.
Ik ga wachten op stand 3 en dan weer luisteren.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:48

paQ

Nou. Afgelopen dagen flink de boel omgegooid.
Heb nu 10 posities vrij voor alamat en MID.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZdZouT4NtrlRc1mdFU2Y0-rgyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7stmafxSifAZmGEtGLSSsE4.jpg?f=fotoalbum_large

De kabels van de PV’s hangen nu gruwelijk in de weg, maar die gaan toch allemaal weg over een paar weken, dus ik laat het even zo. Heb geen zin nieuwe kabels aan te leggen voor die paar dagen.
Mocht ik ooit nog eens offgrid willen, dan kan dat in een extra kast erboven. Heb alleen geen idee wat voor type ATS zij daar voor inzetten.
@Orakel kun je daar eens wat van laten zien anders? :)

Edit:
Dit bedoel ik trouwens met de onhandige hoogte van eastron. Ze zijn zowat 1 cm hoger aan beide kanten. Dus als eenzelfde erboven moet is dat gewoon ellendig monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mefIiQ4fIA4ic7udQDqQXv7rPVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAo8odsoThmU4QKAouaSECao.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 15-10-2025 17:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ibak
Dat is duidelijk netter inderdaad bij jou!
Mooi.
Als je die dikke kabel wilt invoeren in de zwart plastic buis geleiders onderin, hoe zou je dat dan doen want die past niet en is dikker, net zomin als een 5x10mm zal passen.

• paQ

paQ

Die invoeren zijn voor buismaat 20 en 16.
Een 5x10mm2 kan niet door een 20mm.
Dus die kan via bijv een wartel.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:26

The Legend

*Plop*

Voor iedereen die nu de accu al heeft draaien: wanneer is het Balans Stroom contract bij je ingegaan? En hoe functioneert de accu nu? Welke prijzen zijn zichtbaar in de app?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:20
Bij mijn broertje gister geplaatst; contract week ervoor ingegaan. (geen inlog op zijn dashboard, maar het is nog vrij basic)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ronald schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:37:
Bij mijn broertje gister geplaatst; contract week ervoor ingegaan. (geen inlog op zijn dashboard, maar het is nog vrij basic)
Dat is ook wel een dingetje. Als ik straks ergens in december die accu krijg, dan is die week daarvoor wel een prijzige week als je geen accu hebt om de dure uren te vermijden.

Dashboard vrij basic, heb je wel gewoon inzicht in wat je aan kosten hebt gemaakt en hoe die zijn opgebouwd?

• ibak
Alles nog wat prematuur hier maar een stukje antwoord:
Overgangs moment van maatschappij weet ik pas nu ik net de afrekening Eneco binnen heb en dat was de montagedag, keurig dus.
Ik wist van Don dat ze proberen zo dicht bij mogelijk te krijgen en bij mij dus gelukt.
Wat de kosten en opbrengsten zijn zie je pas op de termijnnota's denk ik want zeker niet op het dashboard.
Je ziet erop wat in en uit de accu gaat en evt van het net en hoe vol de accu is.
Als je scrolt datzelfde in een grafiek.
Best ok maar ik kan er, en hoef er gelukkig niks aan te doen dat vind ik ook de kracht van het geheel.
Mooier kan in mijn ogen niet.
Gewoon accepteren wat er gebeurt en Balans gaat zorgen dat de kosten laag en zo mogelijk opbrengsten hoog worden voor jou persoonlijk.

• The Legend

The Legend

*Plop*

ibak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:45:
Alles nog wat prematuur hier maar een stukje antwoord:
Overgangs moment van maatschappij weet ik pas nu ik net de afrekening Eneco binnen heb en dat was de montagedag, keurig dus.
Ik wist van Don dat ze proberen zo dicht bij mogelijk te krijgen en bij mij dus gelukt.
Wat de kosten en opbrengsten zijn zie je pas op de termijnnota's denk ik want zeker niet op het dashboard.
Je ziet erop wat in en uit de accu gaat en evt van het net en hoe vol de accu is.
Als je scrolt datzelfde in een grafiek.
Best ok maar ik kan er, en hoef er gelukkig niks aan te doen dat vind ik ook de kracht van het geheel.
Mooier kan in mijn ogen niet.
Gewoon accepteren wat er gebeurt en Balans gaat zorgen dat de kosten laag en zo mogelijk opbrengsten hoog worden voor jou persoonlijk.
Je weet neem ik aan wel vooraf wat je voorschotbedrag is? :)

• ibak
The Legend schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

Je weet neem ik aan wel vooraf wat je voorschotbedrag is? :)
Ehhh dat wisselde wat in de berichtgeving helaas, Balans besteed dat uit en vraagt na bij administratie waarom.
Heel erg vind ik het niet want het is maar 20,- bij mij.
Daarbovenop is het niet voor niks voorschot en wordt als teveel is gecorrigeerd.
Maar ook dat zie ik ontspannen want ons echte belang zit erin wat ze later als opbrengsten gegenereerd hebben, dat vind ik pas echt interessant!
Dat kan van die 20,- nog wat afknabbelen of zelfs opbrengsten gaan maken.
(Met name de balans vergoeding moet dan gelukt zijn)
Vergeet ook niet dat we meedoen met een pilot dus wat vergevingsgezindheid en helpen dat het wat wordt hoort erbij.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Haha, jij staat er wel heel ontspannen in :) Ik ben daar iets teveel control freak voor :P Ik heb ook zeker wel begrip voor het idee dat niet alles vooraf duidelijk kan zijn, zeker bijvoorbeeld dat aFRR gedeelte. Je hebt eerst klanten nodig, en dan pas weet je of dat lukt. Die onzekerheid kun je er niet uithalen, dat is logisch. Maar aan de andere kant: tot die tijd zijn ze een ‘gewone’ dynamische energieleverancier als Frank/Tibber/etc. Ik vind het niet teveel gevraagd dat over dat deel gewoon duidelijk is hoe het werkt, en dat blijft een beetje wazig.

Zo is mij ook nog niet duidelijk of je bij Balans Stroom een standaard opslag betaalt voor terugleveren. Aangezien mijn PV niet rechtstreeks op de Deye zullen worden aangesloten, is dat voor mij wel van belang.

Wat is jouw opwek / verbruik per jaar ongeveer?

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 16-10-2025 09:31 ]

• ibak
Ik vond het best duidelijk in het energiecontract vermeld dat ze een paar cent op de werkelijke prijs leggen plus 6 euro nog wat per maand en de rest is netkosten.
Ik heb mijn zonnepanelen ook niet aan de Deye maar dat heeft enkel als nadeel omzet verlies, de stroom gaat de accu opladen zonder kosten van terugleveren.
Pas als de accu te vol raakt op 1 dag dan heb je over het restand wel mogelijk een negatieve stroomprijs door terugleveren maar geen extra terugleverkosten.
Als de stroomprijs 0 is of positief dan kost het dus ook niks om het teveel op het net te zetten.
Mijn opwek is max 50 kw per dag dus zonder mijn eigen gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door ibak op 16-10-2025 10:53 ]

• 0xygen500
  • Nu online
The Legend schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:30:
Haha, jij staat er wel heel ontspannen in :) Ik ben daar iets teveel control freak voor :P Ik heb ook zeker wel begrip voor het idee dat niet alles vooraf duidelijk kan zijn, zeker bijvoorbeeld dat aFRR gedeelte. Je hebt eerst klanten nodig, en dan pas weet je of dat lukt. Die onzekerheid kun je er niet uithalen, dat is logisch. Maar aan de andere kant: tot die tijd zijn ze een ‘gewone’ dynamische energieleverancier als Frank/Tibber/etc. Ik vind het niet teveel gevraagd dat over dat deel gewoon duidelijk is hoe het werkt, en dat blijft een beetje wazig.

Zo is mij ook nog niet duidelijk of je bij Balans Stroom een standaard opslag betaalt voor terugleveren. Aangezien mijn PV niet rechtstreeks op de Deye zullen worden aangesloten, is dat voor mij wel van belang.

Je geeft je verbruik op en dan krijg je een maandbedrag voorgeschoteld

• paQ

paQ

The Legend schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:30:

Volgens mij gaat de opslag 2 kanten op idd. Maar niet voor het deel dat ingezet wordt om te balanceren. (mede vandaar ook nacalculatie op basis van de MID)

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 18:59
Hallo, ik ben van plan om de omvormer buiten onder een afdak te hangen, kabels naar binnen door een wand naar een schuurtje wat er direct aan grenst. Afstand < 1 meter. In het schuurtje komt de batterij te staan. De wand van de schuur houdt al wat geluid tegen, de hoek om gaan en 8 meter verderop zitten de buren buiten, nu niet maar met goed weer ;-). Het huis van hun zit ongeveer 14 meter verderop. Wat is jullie inschatting zou dit mogen/kunnen of moeten we toch met geluidsisolerende omkastingen etc aan de gang.

Zijn er al mensen die de omvormer al onder vollast hebben gehoord? Piepen hard blazen etc.

• ecn1985
Hoelang duurde het bij jullie nadat je het contact had ondertekend tot vervolg communicatie ik heb afgelopen weekend ondertekend maar tot op heden nog geen bericht ontvangen, wellicht ben ik wat ongeduldig?

• 0xygen500
  • Nu online
ecn1985 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:29:
Hoelang duurde het bij jullie nadat je het contact had ondertekend tot vervolg communicatie ik heb afgelopen weekend ondertekend maar tot op heden nog geen bericht ontvangen, wellicht ben ik wat ongeduldig?
Ongeduldig idd. Geef het nog een week of 1.5 komt goed.

• ecn1985
0xygen500 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:31:
[...]

Ongeduldig idd. Geef het nog een week of 1.5 komt goed.
Top, vandaar dat ik het vroeg, goed om te weten, twijfelde al of alles goed was doorgekomen.

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 03-12 14:30

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
@ecn1985 Excuus, het is wat druk :).

Inmiddels ben je bericht.

• ecn1985
Balans Energie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:07:
@ecn1985 Excuus, het is wat druk :).

Inmiddels ben je bericht.
Geen probleem, begrijpelijk. Dat was ook de rede dat ik het hier heb nagevraagd ipv direct te mailen. Ik heb in elk geval geantwoord op de gestelde vragen.

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:32
Ik probeer me in te lezen,verdiepen maar kan niet niet vinden wat de app/besturing allemaal wel/niet kan.
Zoals ik begrijp neemt Balans energie de controle zelf over en sturen hun het hele laden&ontladen automatisch aan.
Kun je toch ook zelf bij de "knoppen" bijvoorbeeld door net zoals bij een Marstek Venus te kiezen voor de eigen keuze om bv 5 uur naar eigen keuze op te laden en de rest te ontladen etc?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:10
WouteruitTB schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:17:
Ik probeer me in te lezen,verdiepen maar kan niet niet vinden wat de app/besturing allemaal wel/niet kan.
Zoals ik begrijp neemt Balans energie de controle zelf over en sturen hun het hele laden&ontladen automatisch aan.
Kun je toch ook zelf bij de "knoppen" bijvoorbeeld door net zoals bij een Marstek Venus te kiezen voor de eigen keuze om bv 5 uur naar eigen keuze op te laden en de rest te ontladen etc?
Ik denk niet dat je dat mag doen contractueel gezien de eerste twee jaar, omdat ze daarmee de controle verliezen om te kunnen balanceren/handelen. Het hele businessmodel is dat ze jouw accu gebruiken om inkomsten te genereren, vandaar dat het wordt verkocht voor kostprijs.

• paQ

paQ

WouteruitTB schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:17:
nope
part of the deal.

Je krijgt het systeem voor een echt zeer scherpe prijs, onder de voorwaarde dat je minimaal 2 jaar lang de accu's ter beschikking stelt aan het EMS van Balansenergie. Daarna ben je vrij te doen wat je wil.
Er voor ook, maar dan betaal je naar rato de korting terug.

Maar ik lees graag waar je <110 euro per kWh betaalt geïnstalleerd en wel ;)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nee, het EMS van BalansEnergie is direct gekoppeld aan de omvormer, en zij bepalen op afstand wanneer er geladen/ontladen wordt. Je krijgt via hun dashboard wel de activaties (laad/ontlaad-momenten) en import/export/eigen verbruik te zien, maar je hebt hier zelf geen invloed op.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• KoningSlakkie
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen tot nu toe als het gaat om de werking van de accu. Hebben mensen bijvoorbeeld een grafiek uit de P1-meter data die ze hier willen delen? Misschien ook een solar consumption grafiek? Ik ben benieuwd hoe dat werkt met zulke systemen en hoeveel het huisverbruik wordt genegeerd vanwege de balanceerdienst.

• 0xygen500
  • Nu online
Ben ook wel benieuwd naar hoe balans stroom je verbruik laat zien per masnd

• SlinkingAnt
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:30:
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen tot nu toe als het gaat om de werking van de accu. Hebben mensen bijvoorbeeld een grafiek uit de P1-meter data die ze hier willen delen? Misschien ook een solar consumption grafiek? Ik ben benieuwd hoe dat werkt met zulke systemen en hoeveel het huisverbruik wordt genegeerd vanwege de balanceerdienst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D6Mhm9oDOZURjN3cibl2lPpC1c=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/IC0q2QgEP3aEJ5vXYqtMV3h5.png?f=fotoalbum_medium
Dit is wat data uit HomeAssistant van gisteren. Je ziet duidelijk de laad-pieken (Grid Load & negatieve Battery Load). De blauwe lijn laat de opwek zijn van mijn PV-systeem (niet aan de omvormer) en aan de paarse lijn kun je zien dat die rechtstreeks de batterij in gedumpt wordt (geen Grid Load) en dat de SoC (onderste grafiek) ook langzaam omhoog gaat.
0xygen500 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:47:
Ben ook wel benieuwd naar hoe balans stroom je verbruik laat zien per masnd
Daar zullen we nog even op moeten wachten, aangezien we nu alleen nog maar voorschotfacturen hebben gekregen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door SlinkingAnt op 17-10-2025 12:54 . Reden: typo ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• 0xygen500
  • Nu online
SlinkingAnt schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

[Afbeelding]
Dit is wat data uit HomeAssistant van gisteren. Je ziet duidelijk de laad-pieken (Grid Load & negatieve Battery Load). De blauwe lijn laat de opwek zijn van mijn PV-systeem (niet aan de omvormer) en aan de paarse lijn kun je zien dat die rechtstreeks de batterij in gedumpt wordt (geen Grid Load) en dat de SoC (onderste grafiek) ook langzaam omhoog gaat.
[...]

Daar zullen we nog even op moeten wachten, aangezien we nu alleen nog maar voorschotfacturen hebben gekregen ;)
Oh dacht je hebt misschien al een app gekregen

• WouteruitTB
Bedankt voor de info.
Heb nu een Zonneplan Nexus 20kWh en zou die graag willen vervangen want samenwerken gaat dus niet lukken en heb geen idee hoe ik er nog wat voor terug krijg (losse accu's eventueel nog door te verkopen zie ik nog als optie maar verder weinig en beetje zonde van de +/- 4k die nog in de set zit.

• KoningSlakkie
[...]

[Afbeelding]
[...]

Kijk dat is prachtig, je mag van mij deze data vaker delen hier! Een paar mooie dagen een paar slechte dagen als je die tegenkomt, icm met maand verdiensten om te kijken hoe de terugverdientijd is van zo een systeem. Erg interessant!

Hoe heb je de data (SoC) van de Balans energie accu in Home assistant gekregen? Mij lijkt het leuk om deze toe te voegen aan EVCC. (EVCC draait nu in demo modus, EV-lader Peblar komt over 2 weken en ik heb mij maar zojuist aangemeld bij Balans Energie).

• paQ

paQ

[...]

[Afbeelding]
[...]

NOICE!

Heb je al een methode kunnen vinden om een RTE te berekenen bij verbruik?
Of zelfs bij terug het net op slingeren door balans?
Moet via de modbus meter toch mooi te achterhalen zijn?

edit:
Of is het wellicht nog simpeler en is het IMPORT - EXPORT uit de modbus meter?
Of... geeft de Deye hier zelf iets over aan?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 17-10-2025 13:33 ]

• SlinkingAnt
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:24:
[...]
Hoe heb je de data (SoC) van de Balans energie accu in Home assistant gekregen? Mij lijkt het leuk om deze toe te voegen aan EVCC. (EVCC draait nu in demo modus, EV-lader Peblar komt over 2 weken en ik heb mij maar zojuist aangemeld bij Balans Energie).
Met NodeRed kunnen connecten op de websocket van hun dashboard, dus heb alleen de data in HA die ook semi-realtime zichtbaar is online.
paQ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:29:
[...]
Heb je al een methode kunnen vinden om een RTE te berekenen bij verbruik?
Of zelfs bij terug het net op slingeren door balans?
Moet via de modbus meter toch mooi te achterhalen zijn?

edit:
Of is het wellicht nog simpeler en is het IMPORT - EXPORT uit de modbus meter?
Of... geeft de Deye hier zelf iets over aan?
Helaas (nog?) geen toegang tot de interne meters en/of de modbus-meter, daarvoor zou je op de modbus van beide apparaten moeten connecten.
De RTE berekenen is lastig zonder volledige controle, want je zou dan eigenlijk een (of meerdere) keer van 100% -> 0% -> 100% moeten gaan. Het zou nu wel kunnen door de in/out kWh te berekenen over een laad/ontlaad-sessie en hoe lang het duurt voordat de SoC 1% of meer verspringt, maar dat laat ik lekker aan iemand anders over :P

• paQ

paQ

SlinkingAnt schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Met NodeRed kunnen connecten op de websocket van hun dashboard, dus heb alleen de data in HA die ook semi-realtime zichtbaar is online.
[...]

Helaas (nog?) geen toegang tot de interne meters en/of de modbus-meter, daarvoor zou je op de modbus van beide apparaten moeten connecten.
De RTE berekenen is lastig zonder volledige controle, want je zou dan eigenlijk een (of meerdere) keer van 100% -> 0% -> 100% moeten gaan. Het zou nu wel kunnen door de in/out kWh te berekenen over een laad/ontlaad-sessie en hoe lang het duurt voordat de SoC 1% of meer verspringt, maar dat laat ik lekker aan iemand anders over :P
kun je eens inzoomen op die pieken trouwens?
Lijkt net of ze in 1 klap naar 10 kW schieten?
Of zit daar een soort van soft start aan?

• SlinkingAnt
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

kun je eens inzoomen op die pieken trouwens?
Lijkt net of ze in 1 klap naar 10 kW schieten?
Of zit daar een soort van soft start aan?
Klopt, knalt in 1x van 0 naar 8kW+

• Ronald
Nick van Beter Stroom gaf aan dat je iets met SolarMan integratie zou kunnen doen om de Deye uit te lezen?
Er is ook nog de Deye/SunSink addon. @SlinkingAnt heb je een van deze opties ook bekeken voor je naar de Websocket ging?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ

paQ

SlinkingAnt schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Klopt, knalt in 1x van 0 naar 8kW+
Ow ….

Als het goed is moet dat ingesteld staan in de deye omvormer.
Kun je vast wel checken zelf.
Zoek even naar een ramp rate setting.

Maar als je in HA inzoomt, echt op 5 min resolutie, zie je dan totaal geen trapje?

Al is het de vraag if je 10-25% per sec terug kunt zien in HA

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 17-10-2025 14:44 ]

• SlinkingAnt
  • Niet online
Dit is het beste wat ik uit mijn logging (DSMR Reader) kan krijgen, of die nu wel/niet in 1 seconde naar 6kW en iets later naar 8 knalt, kan ik hier niet uit halen. Het is niet een geleidelijke opbouw over een minuut.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZe-hc0s_NyY_wYw7MJTqojjtmw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ponQbKKlwLciSPV7FDtYGOWd.png?f=user_large
Ronald schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:33:
Nick van Beter Stroom gaf aan dat je iets met SolarMan integratie zou kunnen doen om de Deye uit te lezen?
Er is ook nog de Deye/SunSink addon. @SlinkingAnt heb je een van deze opties ook bekeken voor je naar de Websocket ging?
Goede tip, met deze integratie krijg je elke +- 5 seconde een hele berg meer data binnen 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv7p1lr_iYuFfBxW7i82b95DHcE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/42Iwcm3wtlPDAvsl1fDSLMsJ.png?f=user_large

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:56
Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar kan ik niet 1 netwerkkabel (of 2 dan, om redundant te zijn) naar mijn tuinhuisje trekken (waar de batterij en omvormer komt te staan), en daar een switch plaatsen? En dan vervolgens op die switch alles aansluiten? Voor nu zou het alleen de batterij zijn, maar in de toekomst mss nog een accesspoint erbij, een warmtepomp en wie weet wat nog meer. Om nu al 4 of 5 kabels te trekken is dan ook wat veel van het goede...

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 17-10-2025 18:26 ]

• Ronald
@zunrob waarschijnlijk niet. De ene is ethernet, de ander modus rs485. Daar gebruiken ze beide cat5e volkern voor

• zunrob
Ronald schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:38:
@zunrob waarschijnlijk niet. De ene is ethernet, de ander modus rs485. Daar gebruiken ze beide cat5e volkern voor
Maar, en sorry dat ik het weer vraag, allebei de kabels komen toch uiteindelijk bij de router uit?

• Ronald
Nou nee.
Er is modbus tussen EMS en Eastron. Modbus tussen batterij modules onderling en Deye. Misschien Deye en EMS ook. Ik heb niet alles scherp.
EMS heeft ethernet

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nou, ik heb de knoop ook maar doorgehakt en de overeenkomst getekend. Benieuwd hoe het zal gaan straks :)

Twijfel nog of ik toch maar direct ook voor noodstroom ga..

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:34

ede

The Legend schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:26:
Nou, ik heb de knoop ook maar doorgehakt en de overeenkomst getekend. Benieuwd hoe het zal gaan straks :)
Welkom bij de club

• ibak
WouteruitTB schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:22:
Bedankt voor de info.
Heb nu een Zonneplan Nexus 20kWh en zou die graag willen vervangen want samenwerken gaat dus niet lukken en heb geen idee hoe ik er nog wat voor terug krijg (losse accu's eventueel nog door te verkopen zie ik nog als optie maar verder weinig en beetje zonde van de +/- 4k die nog in de set zit.
Dat is wel zuur WouteruitTB!
Het bevestigd een beetje de fairheid van Balans en het belang ervan maar zuur blijft het voor jou.
Is er niks op te bedenken?
Heb je al aan Balans (Don) gevraagd of de Deye jouw batterij ook kan aansturen?
Iemand hier een idee om te helpen?
Zo niet vraag ik me af waarom je wilt overgaan of als je groter wilt niet 2 x20kw zonneplan naast elkaar zet.
Ok ik zou zelf ook niet graag verder investeren als je niet van dit soort "te vastigheid" houd.
Maar toch even benieuwd naar je motivatie om te willen veranderen want het levert je nu toch ook rendement op of niet?

• WouteruitTB
ibak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Dat is wel zuur WouteruitTB!
Het bevestigd een beetje de fairheid van Balans en het belang ervan maar zuur blijft het voor jou.
Is er niks op te bedenken?
Heb je al aan Balans (Don) gevraagd of de Deye jouw batterij ook kan aansturen?
Iemand hier een idee om te helpen?
Zo niet vraag ik me af waarom je wilt overgaan of als je groter wilt niet 2 x20kw zonneplan naast elkaar zet.
Ok ik zou zelf ook niet graag verder investeren als je niet van dit soort "te vastigheid" houd.
Maar toch even benieuwd naar je motivatie om te willen veranderen want het levert je nu toch ook rendement op of niet?
Een beetje zuur idd.
Andere kant ik heb nu ook een hoop voordeel genoten en heb ondertussen relatief goedkoop 20kWh thuis staan.
Heb contact gehad met Don idd. en helaas Zonneplan is echt alleen met eigen materiaal aan te sturen
Ik kan o.a. uitbreiden met nog 2x 5.12kWh naar totaal 30kWh (kost me 2000 euro) of wat ik al heb gedaan 4xMarstek Venus 5.12kWh erbij nemen waarbij ik andere opties heb (die laden gewoon dom op tussen 10&17.00 met 800W en de andere uren laten leveren ze 800 of bepaalde urenx2 dat terug.)

Ben vooral benieuwd naar het grote verschil tussen Zonneplan en Balans qua werking en hoeveel effect beide hebben (op de rekeningen.)

+ Ik zou graag voor 6800 exl. 60kWh thuis willen laten plaatsen met bijhorende software en omvormer etc.

Grootste probleem blijft dat er bij beiden een eigen contract zit, ze niet gecombineerd kunnen worden en dat je niet zomaar z'n 'set' kunt verkopen.
(Die 4 Marstek's ben ik zo kwijt voor een leuke prijs.)

Blijf het voorlopig even aandachtig volgen en wie weet is een optie wel om de Marsteks weg te doen, deze set met 60kWh erin en de Zonneplan af te sluiten en in losse delen te verkopen of wachten tot die wel nieuwe opties krijgt oid..

• ibak
Aha dat valt te begrijpen..
Wat doet Zonneplan als iemand verhuisd?
Blijft het dan achter of moet je meenemen?
Misschien zit daar ergens in de lettertjes een uitweg voor je.
Overigens ook nog niet zo fijn bij Balans die verhuisgedachte..
Maar ik was het voorlopig niet van plan 😊

• WouteruitTB
Bij verhuizen lees ik veel dat men de set achterlaat voor de nieuwe bewoners mits die interesse hebben (in overname en ook het overgaan op zonneplan energie.)

Ben trouwens wel benieuwd wat Balans energie doet met teruglever kosten (lees heel leuk dat je het in de batterij stopt en dus geen teruglever kosten betaald. Maar wat als je nu wel terug zou leveren?

• ibak
Dan krijg je of betaal je de actuele stroomprijs and thats it.

• The Legend

The Legend

*Plop*

ibak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:39:
Dan krijg je of betaal je de actuele stroomprijs and thats it.
Over teruglevering naar het net betaal je ook de 2ct per kWh opslag aan Balans Stroom.

Stel dat in de zomer de batterij moet gaan balanceren voor Tennet dan kan het dus zijn dat die gaat opladen vanuit het net, ik neem aan dat je dan niet tegelijkertijd je PV stroom in de batterij kunt stoppen?

[ Voor 28% gewijzigd door The Legend op 17-10-2025 21:44 ]

• WouteruitTB
The Legend schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:40:
[...]

Over teruglevering naar het net betaal je ook de 2ct per kWh opslag aan Balans Stroom.
Dus in dat opzicht wel voordeel voor Zonneplan?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is toch een potentieel nadeel? In de zomer wanneer de prijs negatief is wil de balans batterij zich volblazen, jouw zonneproductie is bijvoorbeeld 5kW per uur maar de batterij pakt dan nog 6kW uit het net. Gevolg is dat je batterij in 4 uurtjes vol zit (of eerder want welicht niet op 0 begonnen) en dat je de overige uren met de negatieve prijs mag betalen voor je zonneproductie.

Met andere woorden, als de batterij uitsluitend je zonneproductie zou gebruiken om te laden betaal je minder?

• ibak
Misschien beter aan Don vragen ipv aannames doen.
Zijn antwoord naar mij ivm mijn 50kw max opwek was dat er dan op die dag geen balans vergoeding voor mij in zat want dan moeten ze het bij anderen kwijt.
Ik ben niet zeker momenteel wat ik liever heb...
Ik haal het geloof ik door elkaar het was juist als je hem ineens leegtrok bv met een ev dat je dan niet mee kon doen met de balanceer opbrengsten omdat te leeg was, maar gok dat het tegenovergestelde ook waar is.
Maar beter niet gokken maar vragen toch?

[ Voor 33% gewijzigd door ibak op 17-10-2025 22:30 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb dit bij Don nagevraagd. Alle stroom over de meter kost 2ct opslag. De aFRR stroom wordt gecorrigeerd en daar geld dat niet voor. Het idee van achteraf de laagste dynamische stroomprijs te rekenen blijkt ook niet te kunnen (dat verbaasd me niet). Voor nu betekent dat dat ze de dynamische prijs verrekenen met de onbalansprijs. Maar wat dat laatste dan precies betekent weet ik ook niet.

• paQ

paQ

The Legend schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:39:
Ik heb dit bij Don nagevraagd. Alle stroom over de meter kost 2ct opslag. De aFRR stroom wordt gecorrigeerd en daar geld dat niet voor. Het idee van achteraf de laagste dynamische stroomprijs te rekenen blijkt ook niet te kunnen (dat verbaasd me niet). Voor nu betekent dat dat ze de dynamische prijs verrekenen met de onbalansprijs. Maar wat dat laatste dan precies betekent weet ik ook niet.
Nu trek ik op zonnige dagen in de voorzomer zo’n 11kW vermogen over de PV binnen.
Kan me niet voorstellen dat de omvormer daar nog eens wat naast zou willen doen.
Zeker als ze rechtstreeks zijn aangesloten weet het ding prima wat de bron is van de stroom die de EMS eventueel zou vragen.

• paQ

paQ

SlinkingAnt schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:36:
Dit is het beste wat ik uit mijn logging (DSMR Reader) kan krijgen, of die nu wel/niet in 1 seconde naar 6kW en iets later naar 8 knalt, kan ik hier niet uit halen. Het is niet een geleidelijke opbouw over een minuut.
[Afbeelding]
[...]

Goede tip, met deze integratie krijg je elke +- 5 seconde een hele berg meer data binnen 8)
[Afbeelding]
Ja prima toch? :)

Dat zijn geen harde trappen hoor.
Dat zou potentieel spanningsvallen kunnen veroorzaken.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Nu trek ik op zonnige dagen in de voorzomer zo’n 11kW vermogen over de PV binnen.
Kan me niet voorstellen dat de omvormer daar nog eens wat naast zou willen doen.
Zeker als ze rechtstreeks zijn aangesloten weet het ding prima wat de bron is van de stroom die de EMS eventueel zou vragen.
Maar het hele idee van aFRR is toch juist dat er op het net een probleem is en dat vanuit het net dus geladen of ontladen moet worden? Op dat moment gaat jouw PV dan dus niet in de accu lijkt me.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:49
The Legend schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Maar het hele idee van aFRR is toch juist dat er op het net een probleem is en dat vanuit het net dus geladen of ontladen moet worden? Op dat moment gaat jouw PV dan dus niet in de accu lijkt me.
Ja zit wat in. Ik denk dat je het van twee manieren kan bekijken:
1: je zet zelf je zonne energie in de accu, dit ontlast het net in de zin dat die niet extra volgeplemd wordt
2: De zonnepanelen worden uitgeschakeld en je haalt de energie van het te volle net.

de tweede lijkt me het meest effectief voor Balans (Tennet) wat voor je persoonlijk het gunstigste is zou ik niet durven zeggen.

• paQ

paQ

The Legend schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Ik acht de kans dat er op de handelsmarkt stroom nodig is wanneer mijn PV 11 kW kan geven, bijzonder klein.
Mijn grafiek doet vrijwel elke dag dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_emivgCxCrrkKPpOc21haLHkqgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9MDELgYSsbYMIg6s2QDfiJTG.png?f=fotoalbum_large
Nu is vandaag het verwachtte (!) PV vermogen 5.23 kW op zijn piek.
Tegen de tijd dat ik 11 haal zitten we eerder tegen negatieve tarieven aan.

Indien het verhaal andersom zou zijn, dus juist op die momenten het net ontlasten en het in de accu stampen, dan zal de eigen aansluiting voorrang hebben als ik tussen de regels doorlees in de uitleg van Don. Dat is immers bij verbruik ook zo. Dus alles wat nog voor de meter zit in je eigen aansluiting. PV zit dat ook.

Maar dat zien we met zijn allen zo eind april wel :)

• paQ

paQ

Schuurman92 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

1: je zet zelf je zonne energie in de accu, dit ontlast het net in de zin dat die niet extra volgeplemd wordt
2: De zonnepanelen worden uitgeschakeld en je haalt de energie van het te volle net.

de tweede lijkt me het meest effectief voor Balans (Tennet) wat voor je persoonlijk het gunstigste is zou ik niet durven zeggen.
goeie ja punt 1.
Als de accu het uit het net zou halen, terwijl je PV het terug het op slingert heb je precies niets bereikt.

• 0xygen500
  • Nu online
Schuurman92 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Tweede is alleen mogelijk als je pv op de omvormer van balans zit

• Ronald
0xygen500 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Tweede is alleen mogelijk als je pv op de omvormer van balans zit
Een solaredge is via modbus aan te sturen. Dat kan rs485 zijn (wat het EMS al gebruikt) of modbus tcp. Vereist alleen ondersteuning in het EMS.
Solaredge is niet het enige merk waarmee dit kan.

Ik begrijp overigens volledig dat er hogere prioriteiten zijn met de beperkte resources bij een startup, dus helemaal prima voor nu.

• ede

ede

Je kunt je microinvertersysteem, zoals Enphase, aansluiten op de generator-invoer van de Deye. Dan zou het EMS ook de zonnepanelen kunnen afschakelen.

YouTube: AC Coupled Enphase iQ8 with Deye Hybrid Inverter and 30kWh High Volt...

• zunrob
Ik ben de exacte plekken uit aan het zoeken om e.e.a. te installeren. Ik heb precies 53 cm tussen de muur en mijn rioleringsput zitten. De batterij is 52 cm breed. Hier wou ik dus eigenlijk de batterij tussen plaatsen. Kan iemand bevestigen dat de wielen van de batterij binnen de buiten afmetingen vallen? En de batterij gewoon achter tegen de muur kan?

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:55

Metalrick

tcpdump ninja

ede schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:46:
Je kunt je microinvertersysteem, zoals Enphase, aansluiten op de generator-invoer van de Deye. Dan zou het EMS ook de zonnepanelen kunnen afschakelen.

YouTube: AC Coupled Enphase iQ8 with Deye Hybrid Inverter and 30kWh High Volt...
Dit zou ik ook willen, heb de vraag bij Balans neergelegd maar krijg terug dat Enphase met de off-grid functie gewoon door blijft werken. Zitten er voordelen aan om de Enphase micro's/zonnepanelen alsnog via de Deye aan te sluiten?

• 0xygen500
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:09:
Ik ben de exacte plekken uit aan het zoeken om e.e.a. te installeren. Ik heb precies 53 cm tussen de muur en mijn rioleringsput zitten. De batterij is 52 cm breed. Hier wou ik dus eigenlijk de batterij tussen plaatsen. Kan iemand bevestigen dat de wielen van de batterij binnen de buiten afmetingen vallen? En de batterij gewoon achter tegen de muur kan?
Moet je niet 25cm aan alle kanten speling hebben?

• ede

ede

Metalrick schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Dit zou ik ook willen, heb de vraag bij Balans neergelegd maar krijg terug dat Enphase met de off-grid functie gewoon door blijft werken. Zitten er voordelen aan om de Enphase micro's/zonnepanelen alsnog via de Deye aan te sluiten?
Het voordeel is dat de Deye en dus het EMS kan zien hoeveel de zonnepanelen leveren en dat de Deye en dus ook het EMS de zonnepanelen kunnen afschakelen.
De Deye heeft niet voor niets een instelling waarmee je kunt aangeven dat er zonnepanelen aan de generator-invoer verbonden zijn.
Ik ga mijn Envoy laten verbinden met de Deye

• ibak
De batterij is zelf precies 52cm breed.
Maar als je hem dicht bij de muur wilt zetten moeten de DC kabels (naar de grote schakelaar)
Langs boven dus de schakelaar ivm korte kabels ook boven de batterij.
Achterop is een uitsparing waar de kabels dan lopen zie foto.
Voor bij wie het belangrijk is let op dat de hoogte van 80cm gemeten is zonder het 14cm hoge platform!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpcljtouzE6e-XkRtKE20m-9Gsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbujkHIZXiSMgd2tyeIYjtj3.jpg?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:35
Metalrick schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Bij off grid kan ik mij indenken dat als je de Enphase niet via de GEN/MI ingang aansluit je problemen kan krijgen als de batterij vol is. Hoe zorgt de Deye er dan namelijk voor dat Enphase stopt? Op de GEN/Mi poort ondersteund hij volgens mij frequency verhoging, zodat iig b.v. SolarEdge ermee stopt.

Zelf moet ik mijn setup ook nog bepalen, heb nu een GoodWe10K-ET (wordt Deye) een SolarEdge 5K en Enphase wat bij elkaar zo'n 17-18kW max opwekt op zonnige dagen in mei.. 8)

• zunrob
0xygen500 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Moet je niet 25cm aan alle kanten speling hebben?
Dat heb ik nog nergens gelezen?

• 0xygen500
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Dat heb ik nog nergens gelezen?
Ah de omvormer heeft 50cm aan alle kanten nodig. Dat is wat ik had gelezen.

De Balans Batterij is 70,5 cm × 52 cm × 92 cm en neemt ongeveer 0,40 m² aan ruimte in beslag. Onze omvormer kan tot 55 dB geluid produceren en ontwikkelt warmte tijdens het laden en ontladen. De omvormer heeft 50cm ruimte nodig aan alle kanten (onder, boven, zijkanten) en 100cm aan de voorkant.

Je hebt het over de batterijen dus daar zal het denk ik niet voor gelden

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zijn er nog updates van de groep die het systeem al in gebruik hebben? Wat zien jullie aan regelgedrag van de batterij? Wat is de SOC over de dag heen? Vaste patronen of iedere dag anders? :)

• paQ

paQ

The Legend schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:40:
Zijn er nog updates van de groep die het systeem al in gebruik hebben? Wat zien jullie aan regelgedrag van de batterij? Wat is de SOC over de dag heen? Vaste patronen of iedere dag anders? :)
ja waarom posten jullie zo weinig :D

• ibak
Bij mij nog te prematuur, het is nog niet helemaal goed afgeregeld en op de een of andere manier beland mijn zonnestroom nog niet in de batterij.
Dus ik wacht eerst even tot het goed gaat.

• The Legend

The Legend

*Plop*

ibak schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:57:
Bij mij nog te prematuur, het is nog niet helemaal goed afgeregeld en op de een of andere manier beland mijn zonnestroom nog niet in de batterij.
Dus ik wacht eerst even tot het goed gaat.
Aan de EMS kant bedoel je? Of ligt dat aan je eigen installatie?

• ibak
The Legend schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

Aan de EMS kant bedoel je? Of ligt dat aan je eigen installatie?
Dat weet ik nog niet, even geduld tot Balans heeft kunnen meekijken dan lost het zich vast wel op (en anders meld ik me graag hier :) )

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
0xygen500 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:28:
[...]

Onze omvormer kan tot 55 dB geluid produceren
Wat genereert dit geluid? Zijn dat fans in de omvormer?
Bij plaatsing in de inpandige garage (zit wel spouwmuur tussen) zou dit nog tot geluid in huis kunnen zorgen?
Zou in eerste instantie denken van niet, maar heb geen vergelijkingsmateriaal.

• zunrob
jj85 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:43:
[...]

Bij plaatsing in de inpandige garage (zit wel spouwmuur tussen) zou dit nog tot geluid in huis kunnen zorgen?
Zou in eerste instantie denken van niet, maar heb geen vergelijkingsmateriaal.
Yes, ventilatoren. Dat is ook de reden dat ze aanraden hem in een los huisje buiten te plaatsen.

• ibak
zunrob schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Yes, ventilatoren. Dat is ook de reden dat ze aanraden hem in een los huisje buiten te plaatsen.
In gedachten mag wel genomen worden dat de 55db beschrijving de bedoeling heeft om geen gezeur te krijgen, het was het maximum wat Deye toen opgaf, ondertussen is het met nieuwere generatie Deye en updates het geluid verminderd.
Maar Balans heeft denk ik graag dat mensen het zich bewust zijn.
Ik vind het nogal meevallen tot nu maar besef ook dat ik de 3e en hoogste koelingstrap nog niet heb gehoord.
Het wordt nu winter en die 3e komt bij mij misschien meer in de zomer voor.
Maar ik heb wel wat volume als dubbele garage met puntdak.
Maar toch .. van die 2e trap ga je in elk geval niet schrikken

• paQ

paQ

jj85 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:43:
[...]

Onlyfans

• zunrob
Is er iemand die de batterij al heeft staan die zou willen kijken of en hoeveel het rechter vaste wiel aan de voorkant naar binnen zit tov de voorkant van de behuizing?

• robbert94
  • Laatst online: 28-10 20:09
De locatie die ik overweeg is voor een vloerverwarming verdeler die in de muur zit. Het is niet regelmatig maar daar moet je wel gewoon een keer bij kunnen. Weet iemand hoe makkelijk of moeilijk is het om de batterij even aan de kant te doen?

• 0xygen500
  • Nu online
robbert94 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:44:
De locatie die ik overweeg is voor een vloerverwarming verdeler die in de muur zit. Het is niet regelmatig maar daar moet je wel gewoon een keer bij kunnen. Weet iemand hoe makkelijk of moeilijk is het om de batterij even aan de kant te doen?
Staan op wieltjes, geen idee hoeveel ruimte je hebt qua kabels

• ibak
robbert94 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:44:
De dikke stugge kabels laten beperkt verplaatsen toe, niet te veel van verwachten...
Doel is op zijn plaats laten daar ruikt alles naar.
Beste wel even met Balans bespreken zodat ze de juiste voorgemonteerde kabel mee hebben.
Toch is het geen showstopper denk ik want als je er ooit bij moet lukt dat wel door een installateur de kabels even los te laten maken.
Voortijdig een seintje aan Balans is denk ik wel correct.
De dikke kabels zijn overigens niet voor niets dik en kort, als er 12kw doorheen gaat worden ze handwarm 40 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door ibak op 20-10-2025 13:28 ]

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-12 20:12
In 2024 zouden wij met onze balanceringsdiensten* per systeem tussen de €1.500 en €3.000 per jaar voor onze klanten hebben verdiend.

Is dit dan per klant of per unit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wGJLlPb.png

Want dan zou je met 2 systemen 2x een vergoeding ontvangen?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12 03:51
Vergeet niet dat het verzwaren van de aansluiting van 3x25 naar 3x35A zo'n 1500 euro per jaar extra kost. Vooral handig dus als je de aansluiting al hebt.

En ik ga er gemakshalve vanuit dat je inderdaad 2x de vergoeding krijgt als je 2x de systemen plaatst.

[ Voor 30% gewijzigd door scoobs op 21-10-2025 14:48 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:04
Dom vraagje mss, maar ik zie het niet direct terug: prik je hier evt je PV in of komt het ernaast?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12 03:51
Bestaande PV met omvormer kan bij de deye op de generator poort, zonnepanelen zonder omvormer hebben een MCP aansluiting die de omvormer ook heeft.

https://www.deyeinverter....-sg04lp3-eu_240203_en.pdf

• Ronald
Niet elk PV-systeem kan (direct) op de Deye. De Deye heeft een minimum Vmpp van 200V; dus geen schaduwbeheer met 7 moderne panelen. De maximale string lengte is met Vmpp 650, Vmax 800V ook laag.

Sowieso gaf Nick aan dat de MPPT van Deye niet zo heel sterk is.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:50:
Bestaande PV met omvormer kan bij de deye op de generator poort, zonnepanelen zonder omvormer hebben een MCP aansluiting die de omvormer ook heeft.

https://www.deyeinverter....-sg04lp3-eu_240203_en.pdf
Wat is er het voordeel van om de omvormer op de generator poort van de Deye te zetten in plaats van hem direct op het grid aan te sluiten?

• paQ

paQ

Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:48:
Dom vraagje mss, maar ik zie het niet direct terug: prik je hier evt je PV in of komt het ernaast?
Als je nu een 'eenvoudige' string PV hebt zonder optimizers bijv welke ook nog genoeg spanning levert, dan kan hij er zo op. Zo heb je geen dubbele omzetting op die string.
Het hoeft niet.

@SlinkingAnt en @ibak
Zijn jullie al wat wijzer over de werking / inzet van het geheel?
De handel die momenteel plaatsvindt is allemaal EPEX neem ik aan?

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 21-10-2025 15:32 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:04
paQ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Als je nu een 'eenvoudige' string PV hebt zonder optimizers bijv welke ook nog genoeg spanning levert, dan kan hij er zo op. Zo heb je geen dubbele omzetting op die string.
Heb hier ±6kW liggen als string (misschien 2x7) op een 'gewone' 3-fase omvormer (GW5000SDT). Als ik de panelen daaraf kan koppelen en direct hierin, hoef ik niet eens nieuwe groepen of bekabeling te leggen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Ronald
@Brent Ik mag hopen dat het als 1x14 ligt... want voor een string van 7 op een 3F GoodWe geld hetzelfde als ik hier al schreef: Ronald in "Ervaringen en discussie Balans Energie"

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:47
Laatst vroeg ik op het thuisaccu-topic eea nav een imo grote offerte, en toen werd ik Balans Energie gewezen. Daar ben ik blij mee, want dit lijkt me een fijne optie voor ons.

We hebben nu Tibber, en zijn dus al dynamische energietarieven gewend. Ik neem aan dat ook bij Balans Energie het gunstiger is om je EV op te laden als de zon schijnt en/of de prijzen het laagst zijn?

Ik ben wel benieuwd welk deel van de opbrengst voor ons is en welk deel ze zelf afromen. Wat zouden we na 2 jaar, bij overstap naar bijv Tibber, aan extra opbrengst kunnen verwachten?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marana schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:31:
Laatst vroeg ik op het thuisaccu-topic eea nav een imo grote offerte, en toen werd ik Balans Energie gewezen. Daar ben ik blij mee, want dit lijkt me een fijne optie voor ons.

We hebben nu Tibber, en zijn dus al dynamische energietarieven gewend. Ik neem aan dat ook bij Balans Energie het gunstiger is om je EV op te laden als de zon schijnt en/of de prijzen het laagst zijn?

Ik ben wel benieuwd welk deel van de opbrengst voor ons is en welk deel ze zelf afromen. Wat zouden we na 2 jaar, bij overstap naar bijv Tibber, aan extra opbrengst kunnen verwachten?
30% van de opbrengst is voor jou, zie paQ in "Ervaringen en discussie Balans Energie"

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:47
Helder.

Functioneert de aansturing van de accu na die 2 jaar hetzelfde als een gewone accu, zonder dat Tennet zichzelf bevoordeelt?
Pagina: 1 ... 7 ... 33 Laatste