Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:15

paQ

SlinkingAnt schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Klopt ja, je hbet 1x een UTP voor internet-toegang nodig. Het EMS-kastje werkt op PoE, dus die zit hier gewoon in mijn PoE-switch geprikt op mijn IoT-vlan. Heb je zelf geen PoE-switch, hebben ze er een PoE-injector voor.
Daarnaast 1x een UTP-kabel voor de modbus naar de Eastron-meter in je groepenkast. Deze wordt direct na de hoofdschakelaar aangesloten.
[...]

In theorie misschien wel, maar niet echt de bedoeling ;).

Hun online dashboard elke seconde data weer via een websocket. Dat is waarschijnlijk wel te scrapen met NodeRed (eerste prototype begint hier iets van data te tonen).
De Deye regelt zelf de detectie van wegvallende grid, zodat hij kan overschakelen op de backup stroom.
Alleen moet op dat moment de (weggevallen)spanning van de hoofdschakelaar.
Ik zou eens in het deye topic moeten graven, maar kan me zo voorstellen dat extra meetpunten aan de hoofdschakelaar herkennen wanneer de stroom terug is.
*klik* ATS weer om en terug naar grid.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-10 23:42
[...]

Klopt ja, je hbet 1x een UTP voor internet-toegang nodig. Het EMS-kastje werkt op PoE, dus die zit hier gewoon in mijn PoE-switch geprikt op mijn IoT-vlan. Heb je zelf geen PoE-switch, hebben ze er een PoE-injector voor.
Daarnaast 1x een UTP-kabel voor de modbus naar de Eastron-meter in je groepenkast. Deze wordt direct na de hoofdschakelaar aangesloten.
[...]

Hun online dashboard elke seconde data weer via een websocket. Dat is waarschijnlijk wel te scrapen met NodeRed (eerste prototype begint hier iets van data te tonen).
Je reactie mbt kabels is me niet helemaal duidelijk. Bedoel je:
- 1 UTP kabel van router naar EMS (welke op locatie hangt bij de omvormer en batterij). Deze moet op PoE.
- 1 UTP kabel van omvormer naar Eatron meter (welke in de meterkast hangt).

Dat zou betekent dat ik 2 UTP kabels naar de schuur trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ibak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:55:
@zunrob zoals ik het van beterstroom meekreeg hebben ze 1x internet dus van je router plus 1x die van de Deye aan de Easton gekoppeld wordt nodig.
Bij mij staat de router in de woonkamer dus ik heb 1 Cat5 van de Deye naar de router en 1 Cat5 van de Deye naar de meterkast getrokken.
Dinsdag a.s weet ik of alles goed is voorbereid :)[Afbeelding]
Ik zie dat je e.e.a. hebt afgetapet. Kun je hier meer over zeggen? Waar komt wat, en heb je toevallig een overzichtje van afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:19
[...]

[...]

Neem aan dat een deco unit daar ophangen met een utp ingang vrij genoeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:45:
[...]
Je reactie mbt kabels is me niet helemaal duidelijk. Bedoel je:
- 1 UTP kabel van router naar EMS (welke op locatie hangt bij de omvormer en batterij). Deze moet op PoE.
- 1 UTP kabel van omvormer naar Eatron meter (welke in de meterkast hangt).

Dat zou betekent dat ik 2 UTP kabels naar de schuur trek.
Ja, exact zoals je nu zegt. De UTP naar de Eatron is alleen voor de Modbus-communicatie, daarvan worden maar 3 aders gebruikt zag ik.
0xygen500 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:36:
[...]

Neem aan dat een deco unit daar ophangen met een utp ingang vrij genoeg is?
Doet die ook PoE op de uitgang? Zonee, dan zou je vanuit daar met een PoE-injector naar je EMS moeten.

[ Voor 21% gewijzigd door SlinkingAnt op 11-10-2025 22:41 ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
SlinkingAnt schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:40:
[...]

Ja, exact zoals je nu zegt. De UTP naar de Eatron is alleen voor de Modbus-communicatie, daarvan worden maar 3 aders gebruikt zag ik.
[...]

Doet die ook PoE op de uitgang? Zonee, dan zou je vanuit daar met een PoE-injector naar je EMS moeten.
Waarom zou er PoE op de uitgang moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Zoals ik het lees schakelt de Deye zelf als het net wegvalt. Pas dan zet ie spanning op de noodstroom uitgang. Heeft iemand er al over nagedacht om die zelf te gebruiken ipv de off grid functie?

Je zou dan met een kabel vanuit de Deye noodstroom uitgang naar een alamat kunnen gaan, en daarop een WCD aansluiten. Dan kun je dus zelf een 'nood wcd' maken waar vanuit je met verlengkabels iig apparatuur van stroom kunt voorzien.

Dit is anders dan de off grid functie, die al je groepen van stroom voorziet, maar allicht wel interessant. En een stuk goedkoper...

Wij hebben de off grid functie niet afgenomen. Ik twijfel of ik de 10mm2 kabel die hiervoor benodigd is wel al leg, of kies voor de optie die ik hierboven noem. Zo een kabel is aardig aan de prijs, en met 25 meter lengte tikt het toch wel aan...
Legt iemand anders die kabel wel al, zonder de off grid functionaliteit af genomen te hebben?

[ Voor 23% gewijzigd door zunrob op 12-10-2025 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat moet gewoon kunnen ja.
Vraag is wat wil je met 1 nood wcd doen precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:08
10mm2 is omdat de deye 40a kan leveren (25a uit de meterkast +15a uit de accu). Dit is geloof ik niet in de webinterface te wijzigen. Als je de output afzekert op 25a, dan kun je met 6mm2 werken.

Ik heb even wat gesteggel over dat ik alles zelf aanleg - inc kwhmeter - en zij alleen de omvormer plaatsen. Dat was eerst prima, maar nu wordt er toch moeilijk over gedaan. Om nu €1500 uit te geven aan de offgrid functionaliteit gaat me te ver. Ik heb dezelfde omvormer een paar maanden terug zelf nog bij een familielid geplaatst, inc offgrid, met dezelfde opstelling zoals zij hebben.

Het is niet zo lastig om het offgrid gedeelte aan te leggen. Het probleem zit em erin met de verrekening van je eigen verbruik icm hun doelstellingen. Als die kwh meter niet ertussen zit, dan kun je de deye niet in-line met je verbruikers zetten, en ben je genoodzaakt om zélf de switch om te zetten bij stroomuitval. (En erna weer terug.) Maar ik denk dat je daarmee formeel de tos overtreedt.

[ Voor 67% gewijzigd door scoobs op 12-10-2025 02:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:08
scoobs schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 02:07:
10mm2 is omdat de deye 40a kan leveren (25a uit de meterkast +15a uit de accu). Dit is geloof ik niet in de webinterface te wijzigen. Als je de output afzekert op 25a, dan kun je met 6mm2 werken.

Ik heb even wat gesteggel over dat ik alles zelf aanleg - inc kwhmeter - en zij alleen de omvormer plaatsen. Dat was eerst prima, maar nu wordt er toch moeilijk over gedaan. Om nu €1500 uit te geven aan de offgrid functionaliteit gaat me te ver. Ik heb dezelfde omvormer een paar maanden terug zelf nog bij een familielid geplaatst, inc offgrid, met dezelfde opstelling zoals zij hebben.

Het is niet zo lastig om het offgrid gedeelte aan te leggen. Het probleem zit em erin met de verrekening van je eigen verbruik icm hun doelstellingen. Als die kwh meter niet ertussen zit, dan kun je de deye niet in-line met je verbruikers zetten, en ben je genoodzaakt om zélf de switch om te zetten bij stroomuitval. (En erna weer terug.) Maar ik denk dat je daarmee formeel de tos overtreedt.
@paQ vriezer(s). Als er één apparaat is wat je altijd van stroom wilt voorzien, dan is het dat wel. (Nee, niet de pc ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:54
zunrob schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:15:
Zoals ik het lees schakelt de Deye zelf als het net wegvalt. Pas dan zet ie spanning op de noodstroom uitgang. Heeft iemand er al over nagedacht om die zelf te gebruiken ipv de off grid functie?

Je zou dan met een kabel vanuit de Deye noodstroom uitgang naar een alamat kunnen gaan, en daarop een WCD aansluiten. Dan kun je dus zelf een 'nood wcd' maken waar vanuit je met verlengkabels iig apparatuur van stroom kunt voorzien.

Dit is anders dan de off grid functie, die al je groepen van stroom voorziet, maar allicht wel interessant. En een stuk goedkoper...
Volgens mij heb je drie fases, dus zou je al 3 WCD’s kunnen aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:54
zunrob schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

Ik zie dat je e.e.a. hebt afgetapet. Kun je hier meer over zeggen? Waar komt wat, en heb je toevallig een overzichtje van afmetingen?
Paars is de 48kw batterij (705 br 520 diep 800hoog) en de Deye (422 br 658 hoog 254 diep)
Rose is een extra module voor later die is 260 hoog.
Oranje zijn de schakelaars die ik op de foto van anderen zag zitten en plek van een evt noodstroom kastje.
Of ze blij zijn of juist niet met mijn kabelgoot van de hornbach gaan we zien, het lijkt mij daardoor wel netjes te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-10 15:17
ibak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:15:
[...]

Paars is de 48kw batterij (705 br 520 diep 800hoog) en de Deye (422 br 658 hoog 254 diep)
Rose is een extra module voor later die is 260 hoog.
Oranje zijn de schakelaars die ik op de foto van anderen zag zitten en plek van een evt noodstroom kastje.
Of ze blij zijn of juist niet met mijn kabelgoot van de hornbach gaan we zien, het lijkt mij daardoor wel netjes te worden..
Ik neem aan dat de bekabeling door de monteurs netjes wordt vastgezet net zoals bij @Orakel is gedaan, @SlinkingAnt is dat bij jou ook netjes uitgevoerd?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:53

The Legend

*Plop*

@Ronald Ik las dat jij ook nog een 2-jarig vast contract had zonder terugleverkosten. Wat is voor jou de afweging geweest om dat contract af te kopen en over te stappen naar Balans Energie. Is dat met name de accu die je gewoon goedkoop krijgt? Of is jou veronderstelling dat je ook qua verbruik goedkoper uit zult zijn met Balans Stroom in vergelijking met je huidige vaste contract?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
The Legend schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:02:
@Ronald Ik las dat jij ook nog een 2-jarig vast contract had zonder terugleverkosten. Wat is voor jou de afweging geweest om dat contract af te kopen en over te stappen naar Balans Energie. Is dat met name de accu die je gewoon goedkoop krijgt? Of is jou veronderstelling dat je ook qua verbruik goedkoper uit zult zijn met Balans Stroom in vergelijking met je huidige vaste contract?
Ik zit in dezelfde situatie, tot augustus 2027 contract zonder terugleverkosten en 11.5 ct terugleververgoeding. Ik heb een jaarverbruik van ongeveer 8000 kWh en netto 1000 kWh teruglevering. In 2026 verwacht ik met balans niet goedkoper uit te zijn, maar ik verwacht eind 2026, begin 2027 niet voor dezelfde prijs een accu van dezelfde grootte te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik lever niet netto terug, dus dat is voor jou nog extra voordelig met 11,5ct per kWh. Ik vind het lastig om in te schatten om wat ik daadwerkelijk ga betalen bij Balans Stroom. In december, januari, februari verbruik ik dik 1000kWh per maand. Mijn opwek was afgelopen jaar 64kWh in december, 134 kWh in januari en 311 kWh in februari. Wat ga ik dan die maanden betalen, is een beetje een black box voor mijn gevoel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

The Legend schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:20:
Ik lever niet netto terug, dus dat is voor jou nog extra voordelig met 11,5ct per kWh. Ik vind het lastig om in te schatten om wat ik daadwerkelijk ga betalen bij Balans Stroom. In december, januari, februari verbruik ik dik 1000kWh per maand. Mijn opwek was afgelopen jaar 64kWh in december, 134 kWh in januari en 311 kWh in februari. Wat ga ik dan die maanden betalen, is een beetje een black box voor mijn gevoel :P
Stuur je jaarrekening op en vraag een offerte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
The Legend schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:20:
Mijn verbruik ligt iets lager en opwek iets hoger. Verbruik in december was 880 kWh waarvan 430 voor de EV, dat is goed te sturen. Warmtepomp was 250 kWh, dat is iets minder te sturen. Opwek in december was 127 kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

De tarieven zullen heus wel hoger liggen wanneer het heel koud is, maar dan treedt de bufferwerking van de accu toch juist in full swing?
Laden bij wind / relatief lage tarieven, om vervolgens uit je accu te verwarmen e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUHXy3wchHU1vru768lcQ-WAR_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRqNQaBLlMAbfCnsCCmNMMwT.png?f=fotoalbum_large
Ik pak op koude dagen (zuid-Limburg) ook meer dan 25 kWh om in de warmtepomp te stoppen, maar dat is niet 1 hap. Dat gaat de hele dag door tegen 1200W. De accu zal simultaan toch gewoon tussentijds weer op/bijladen wanneer de tarieven dat toelaten?

Zoals het er naar uit ziet, ben ik alleen al op zonnestroom van April t/m September 100% zelfvoorzienend met de buffer van de accu. Dat geeft lekker veel ruimte om te handelen. Dat zal de overige maanden natuurlijk een stuk lager liggen, maar ik gok wel ergens tussen de 80-85% zelfvoorzienendheid over een jaar uit te komen.
Eens, die resterende 15% zijn dan wel de kosten, maar die kun je deels wegstrepen tegen de baten van de andere 6 maanden.

Met 12MWh opwek en 13MWh verbruik denkt BalansEnergie dat ik met minder dan 500 euro per jaar kosten klaar moet zijn.
Er is maar 1 manier om daar achter te komen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 12-10-2025 16:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb Don nog een mail gestuurd met een aantal vragen en vast een aanvraag gedaan om nog binnen de 235 pilot systemen te vallen. Waag de sprong maar gewoon, in het ergste geval wordt 2026 duurder dan met m’n huidige contract had gekund, maar dat zal niet ineens honderden euro’s meer zijn verwacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
The Legend schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:02:
Ik heb én geen boete, én 8ct vergoeding voor 4000+kWh netto terug, waarbij ik verwacht tot 2000kWh in een warmtepomp te gaan gieten asap.

Moment van plaatsing is het resterende contract nog ruim anderhalf jaar, maar ik heb geen netto teruglevering meer vanaf half tot eind oktober.
Omdat ik netto terug lever ook geen contract breuk kosten.
Derf dus netto maar een jaar.

Ik ga toch voor balans vanwege een zeer net product wat ik voor dit geld amper in zelfbouw realiseer, gecombineerd met denk ik het meest lucratieve EMS op de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 12-10-2025 21:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
The Legend schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:37:
Ik heb Don nog een mail gestuurd met een aantal vragen en vast een aanvraag gedaan om nog binnen de 235 pilot systemen te vallen. Waag de sprong maar gewoon, in het ergste geval wordt 2026 duurder dan met m’n huidige contract had gekund, maar dat zal niet ineens honderden euro’s meer zijn verwacht ik.
Zit er ook zo in, heb getekend en we gaan zien wat het uiteindelijk oplevert. Ik kan me haast niet voorstellen dat de battery niet is terugverdiend voor dat deze is afgeschreven. Daarbij als ik de prijs vergelijk met andere systemen op de markt is dit een hele scherpe aanbieding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Kwam op de website van balans nog 2 foto’s van installaties tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqs4owZ-KIM2SaIuN1Gv1AkSrOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiNBqmoXTZh2xGi8ndtfu6Hn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGpJgqtZ7Rjg2fxSREYpyMc5KB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvduoYik2byDhRCxKU5souQy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voor diegenen die hem nu al hebben staan: Zitten de modules intern of extern gekoppeld aan elkaar?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@paQ Don heeft aangegeven dat we jaarlijks de voordeligste gerealiseerde kWh voor eigen verbruik afgerekend krijgen.

Ja dat maakt dit systeem ook krachtiger … effectief gezien vorm van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:16:
@paQ Don heeft aangegeven dat we jaarlijks de voordeligste gerealiseerde kWh voor eigen verbruik afgerekend krijgen.

Ja dat maakt dit systeem ook krachtiger … effectief gezien vorm van salderen.
Eens! Zo bekijk ik het ook. :)
Een soort financieel salderen.
Dat was mijn initiële plan twee jaar geleden met de PAP en SAP.
Zo van: Salderen is eindig, maar Jetten zei destijds dat er ten minste een eerlijke terugleververgoeding kwam, bijv 80% kaaltarief.
Prima, dan 'saldeer' ik zelf wel, maar dan met de energierekening inkoop/verkoop zo was het idee.
in een rap tempo daarna is het salderen in 1 klap voorbij zometeen, is er geen terugleververgoeding meer en betalen we intussen overal kosten om terug te leveren

Eigenlijk pikken we dat hier weer op. En blijkt de SAP ineens heel goed uit te komen voor de autolader :)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 12-10-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:21:
[...]

Eens! Zo bekijk ik het ook. :)
Een soort financieel salderen.
Dat was mijn initiële plan twee jaar geleden met de PAP en SAP.
Zo van: Salderen is eindig, maar Jetten zei destijds dat er ten minste een eerlijke terugleververgoeding kwam, bijv 80% kaaltarief.
Prima, dan 'saldeer' ik zelf wel, maar dan met de energierekening inkoop/verkoop zo was het idee.
in een rap tempo daarna is het salderen in 1 klap voorbij zometeen, is er geen terugleververgoeding meer en betalen we intussen overal kosten om terug te leveren

Eigenlijk pikken we dat hier weer op. En blijkt de SAP ineens heel goed uit te komen voor de autolader :)
@paQ & @Ronald wat bedoelen jullie precies met ‘de voordeligste gerealiseerde kwhs voor eigen gebruik’? Het verschil tussen inzet voor eigen gebruik en omzet vol de onbalans handel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Yaay schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

@paQ & @Ronald wat bedoelen jullie precies met ‘de voordeligste gerealiseerde kwhs voor eigen gebruik’? Het verschil tussen inzet voor eigen gebruik en omzet vol de onbalans handel?
Die begrijp ik ook niet helemaal :P In de kern is het toch ‘gewoon’ een dynamisch contract waarbij je maandelijks je feitelijke verbruik afrekent?

@Ronald voorzie jij een risico als je de bestaande panelen niet op de Deye inverter aansluit? Dat moet wel gewoon werken, maar ik vraag me af hoe dat gaat als de stroomprijzen negatief worden en de accu volzit. Dan moet ik handmatig m’n panelen uitzetten. Dat zou wellicht met HA kunnen, maar ik heb 0 programmeer inzicht / skills dus dat gaat me niet zelf lukken.

Mbt de off grid functie: ik las net eerder in het topic dat SolarEdge omvormers niet werken in die modus, heeft iemand al nagevraagd of dat ook voor Goodwe en Enphase geldt?

[ Voor 37% gewijzigd door The Legend op 12-10-2025 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

De handelsopbrengsten worden volgens mij bij de jaarafrekening verrekend.
Dat zijn ook kWh’s die wel door je telwerk zijn gegaan maar niet belast worden, ook niet met belastingen en vergoedingen. Dus dat gaat met terugwerkende kracht weer van je jaarafrekening.
Die energiestromen moeten wel verantwoord kunnen worden, zodoende de extra MID meter.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 13-10-2025 00:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
@Yaay @The Legend
Onze standaard simulaties gaan uit van een gemiddeld huishouden met een jaarverbruik van ongeveer 3.600 kWh, echter kunnen we dit wel doortrekken naar meer verbruik. Wij zullen de batterij veel opladen tijdens de nacht of als prijzen negatief zijn, aan het einde van het jaar gaan wij de goedkoopste moment toewijzen aan jouw eigen verbruik. Dit is voor ons administratief gemakkelijker en voor de klanten voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dit laat natuurlijk nog wel wat ruimte voor vragen. Wat is dan ‘het goedkoopste moment’? Ik neem aan dat ze mijn jaarverbruik niet gaan afrekeningen tegen een negatieve stroomprijs? Of is het een gemiddelde, en waarvan dan precies het gemiddelde.

Wordt de aFFR opbrengst gelijk verdeeld over de klanten, of heb je echt een eigen oprengst? If dat laatste, is dat beïnvloedbaar als klant?

[ Voor 15% gewijzigd door The Legend op 13-10-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Staat dit ook zo in het contract wat je tekent? Of is dit een tekst waar later geen rechten aan ontleend kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ecn1985
Wolly schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Staat dit ook zo in het contract wat je tekent? Of is dit een tekst waar later geen rechten aan ontleend kunnen worden.
Volgende staat beschreven in concept flexdiensten, bijlage aan het contract wat je ondertekend.

4.4 Dit wordt op de volgende manier bepaald: na correctie van de afname en injectie van de
Flex-operator, wordt het overige verbruik van de EAN zover mogelijk gefactureerd op basis
van de goedkoopste dynamische uren van alle afname inclusief de Flex-operator afname.

Voor mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit er in de praktijk uit gaat zien? Als iemand deze kan uitleggen, hoor ik het graag.

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 13-10-2025 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

ecn1985 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Volgende staat beschreven in concept flexdiensten, bijlage aan het contract wat je ondertekend.

4.4 Dit wordt op de volgende manier bepaald: na correctie van de afname en injectie van de
Flex-operator, wordt het overige verbruik van de EAN zover mogelijk gefactureerd op basis
van de goedkoopste dynamische uren van alle afname inclusief de Flex-operator afname.

Voor mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit er in de praktijk uit gaat zien? Als iemand deze kan uitleggen, hoor ik het graag.
Dit blijft een merkwaardige formulering. De goedkoopste dynamische uren van alle afname, dat zou dan ook een negatieve prijs kunnen zijn toch? Betekent het dan dat je dan alleen de 2 cent opslag per kWh betaalt? En hoe werkt de afrekening dan precies. Krijg je per maand gewoon een specificatie met wat het huishouden buiten de accu van het net heeft afgenomen en eventueel naartoe heeft geëxporteerd, en betaal je dan in 1e instantie de dynamische marktprijs, waarna aan het eind van het jaar wordt herberekend naar het goedkoopste dynamische tarief? Dat zou betekenen dat je dus altijd geld terugkrijgt. En dat is dan nog los van de aFFR vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
The Legend schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Dit blijft een merkwaardige formulering. De goedkoopste dynamische uren van alle afname, dat zou dan ook een negatieve prijs kunnen zijn toch? Betekent het dan dat je dan alleen de 2 cent opslag per kWh betaalt? En hoe werkt de afrekening dan precies. Krijg je per maand gewoon een specificatie met wat het huishouden buiten de accu van het net heeft afgenomen en eventueel naartoe heeft geëxporteerd, en betaal je dan in 1e instantie de dynamische marktprijs, waarna aan het eind van het jaar wordt herberekend naar het goedkoopste dynamische tarief? Dat zou betekenen dat je dus altijd geld terugkrijgt. En dat is dan nog los van de aFFR vergoeding?
Denk zelf dat negatieve prijzen hier van uitgeslotrn zijn. Als je het fijne er van wilt weten kan je beter die vragen aan Don stellen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
0xygen500 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Denk zelf dat negatieve prijzen hier van uitgeslotrn zijn. Als je het fijne er van wilt weten kan je beter die vragen aan Don stellen 😁
Ik heb de vraag in elk geval doorgestuurd, als ik hier antwoord op heb gekregen zal ik het laten weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb hem even gesproken vanmiddag. Ben zelf geen expert op dit gebied, dus ik hoop dat ik het goed begrepen heb.

Er spelen een aantal dingen. De aFRR markt is nog niet toegankelijk, omdat er een minimum vermogen beschikbaar moet zijn, en daarvoor moeten ze eerst een groep klanten hebben om de minimale batterij-pool beschikbaar te hebben. Dat betekent dus dat de early-adopters niet direct profiteren van die aFRR markt, maar daar staat dan tegenover dat het accu-aanbod op zichzelf zeer goed is, en het product niet vendor locked is. Als klant loop je dus het risico dat die aFRR markt misschien helemaal niet beschikbaar komt. Dat is natuurlijk ook het bedrijfsrisico voor Balans Energie, dus die zullen er alles aan doen om die toegang wel zsm te krijgen. Met enkel de 2ct opslag per kWh verdienen ze de investering in accu’s natuurlijk niet snel terug.

Op dit moment kunnen ze dus nog niet anders dan ‘gewoon’ de dynamische marktprijs + opslag hanteren, en daarnaast handelen op de onbalansmarkt. Dat laatste is wat ze denk ik bedoelen met dat stukje over ‘het goedkoopste moment’. De marktprijs kan op moment X relatief hoog zijn, waardoor je normaal gesproken dan niet zou gaan laden. Het kan zijn dat de balansmarkt het op hetzelfde moment toch financieel aantrekkelijk maakt om te laden. Als ik het goed begrijp is het dan de bedoeling dat je als klant niet de 20ct marktprijs betaald, maar dat de balansprijs als broekzak-vestzak wordt verrekend. Dat laatste begrijp ik nog niet helemaal, maar dat kan ook mij liggen :P Als ik het goed begrijp gaat die onbalanshandel wel via je eigen meter.

Verder hanteren ze een voorschot op basis van je historische verbruik, net als bij een vast contract. Maar hoe die verrekeningen dan precies plaatsvinden, en met name hoe controleerbaar dat is, dat begrijp ik nog niet helemaal.

Maar in de kern is het nu dus gewoon dynamisch tarief met onbalansmarkt. En de hoop is dat de aFRR markt daar snel bijkomt.

Ohja, hij gaf aan dat hij dacht dat Goodwe/Growatt/SMA/Enphase wel zouden moeten werken met de off-grid functie.

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 13-10-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Voor aFFR moet er een megawatt beschikbaar zijn. In theorie zou er met 120 klanten 1,4MW zijn, maar dan moeten alle systemen ook echt t reageren en de capaciteit hebben in de accu’s (dat kan laden of ontladen zijn).
Ik heb ergens het vermoeden dat er met de 235 systemen meer betrouwbaarheid gemaakt wordt om het vermogen waar op geboden wordt ook gerealiseerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat zal inderdaad te maken hebben met de hoge technische eisen die Tennet stelt aan een BSP (balancing service provider). Dit is de 1e keer dat iemand dat met thuisaccu’s probeert. Ik kan me voorstellen dat Tennet daar wel wat voorzichtig mee is. De juistheid van de netfrequentie wordt indirect deels in handen gesteld van hardware die bij een groep particulieren in de schuur staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Orakel schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:52:
Alles is gisteren geïnstalleerd. Alleen de communicatie met de EMS kregen ze niet voor elkaar. Vannacht en nu nog steeds wordt de batterij volgeladen. Nog even afwachten hoe dat zich gaat vormen. momenteel nog geen 0 op de meter.
Zou je op de Eastron meter kunnen checken hoe de voltages zijn van de verschillende fases bij jou?
Hier geeft die op L2 & L3 namelijk 400V aan, ik vermoed dat er 2 fases omgedraaid zijn tijdens de installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZThG-wV3iGVRnLw_WkhG2T3u6uk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHaZWDmVDvsu1ldDxkStb2Yl.jpg?f=fotoalbum_medium
Met 't groene knopje krijg je de voltages te zien

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:07
SlinkingAnt schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:50:
[...]

Zou je op de Eastron meter kunnen checken hoe de voltages zijn van de verschillende fases bij jou?
Hier geeft die op L2 & L3 namelijk 400V aan, ik vermoed dat er 2 fases omgedraaid zijn tijdens de installatie.
[Afbeelding]
Met 't groene knopje krijg je de voltages te zien
Hier ook een installatie draaiend sinds eind vorige week, voltages zijn hier alle drie rond de 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Voor de mensen die zich nog een beetje willen inlezen, ik kwam dit rapport tegen van Berenschot Een gebalanceerd verhaal over thuisbatterijen. Daar worden ook de verschillende handelstrategieen uitgelegd en besproken. Wat Balans Energie op dit moment dus doet is, als ik het goed begrijp, handelen op de intraday-markt. Of het is passief balanceren via een BRP. In de (hopelijk nabije) toekomst komt daar dus actief balanceren via aFRR dus bij. Maar wat dat oplevert is een aardige black box volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 13-10-2025 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
ruudvd schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
Hier ook een installatie draaiend sinds eind vorige week, voltages zijn hier alle drie rond de 230V
Inmiddels contact gehad met ze, morgenmiddag komt er iemand langs om de boel na te lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:48
The Legend schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:52:
Dat zal inderdaad te maken hebben met de hoge technische eisen die Tennet stelt aan een BSP (balancing service provider). Dit is de 1e keer dat iemand dat met thuisaccu’s probeert. Ik kan me voorstellen dat Tennet daar wel wat voorzichtig mee is. De juistheid van de netfrequentie wordt indirect deels in handen gesteld van hardware die bij een groep particulieren in de schuur staat :P
Dit is niet de 1e keer, dit doet Zonneplan nu al een paar jaar en Frank en Tibber inmiddels ook.
De opbrengsten zullen mijns inziens compleet in lijn liggen met hun opbrengsten, mits met een goed algoritme uitgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

SidewalkSuper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:53:
[...]

Dit is niet de 1e keer, dit doet Zonneplan nu al een paar jaar en Frank en Tibber inmiddels ook.
De opbrengsten zullen mijns inziens compleet in lijn liggen met hun opbrengsten, mits met een goed algoritme uitgevoerd.
Volgens mij is dat niet hetzelfde. Zonneplan, Frank en Tibber doen als ik het goed begrijp aan passief balanceren. Balans Energie zou actief gaan balanceren als automatische Frequency Restoration Reserve (aFRR) en dat is niet wat die andere aanbieders doen.

Ik doe de afgelopen dagen een spoedcursus energiemarkten en netbeheerproblemen, maar ik kan er naast zitten :P Zoals ik het nu begrijp is passief balanceren half speculeren op onbalans met als zuiver doel geld verdienen. Tennet beloont marktpartijen als die vrijwillig ‘inschrijven’ om onbalans te repareren. Actief balanceren is echt anders, dan zit Tennet feitelijk aan de knoppen en stuurt de aanbieder een opdracht die gewoon uitgevoerd moet worden (en die zal daarvoor betaald krijgen).

[ Voor 29% gewijzigd door The Legend op 13-10-2025 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:49
Al een tijdje aan het meelezen, maar hier gisteren ook ingeschreven, ik zit nog wel met een aantal vragen die ik voor nu ook aan balans energie heb gemaild. Wellicht dat jullie al wat meer informatie over deze punten hebben
  • Ik heb momenteel een onderverdeler in mijn garage, de installatie zou het makkelijkst zijn als de Deye hierop aangesloten kan worden (ter vervanging van huidige GoodWE10K-ET). Kan het balans energie systeem aangesloten worden op een onderverdeler?
  • Ik heb een vrij hoge opwek (17,6 Mwh op jaarbasis, 10,8 Mwh teruglevering), op zonnige dagen zo'n 100-120 kwh opwek, zijn extra accu modules dan financieel aantrekkelijk
  • Hoe kan het balans energie worden gecombineerd met een Zappi welke dmv de Eco modus ook een 0 op de meter module ondersteund bij het laden met zonne energie
Ben wel erg benieuwd naar het systeem, in principe nog tot augustus met 9 cent terugleververgoeding bij Eneco, maar fijn om alvast voor te bereiden om de afbouw van de salderingsregeling en alle teruglever boetes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:05:
  • Ik heb momenteel een onderverdeler in mijn garage, de installatie zou het makkelijkst zijn als de Deye hierop aangesloten kan worden (ter vervanging van huidige GoodWE10K-ET). Kan het balans energie systeem aangesloten worden op een onderverdeler?
Ligt vooral aan de kabel die naar je onderverdeler gaat. Ik had een 6mm2 kabel gelegd richting mijn schuur voor zonnepalen/toekomstige laadpaal, en daar hebben ze de Deye op kunnen aansluiten. Als het minder dan 6mm2 is, dan is er een andere kabel nodig. Foto van mijn setup staat hierboven wel ergens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epbKOy2LeKQwGy8_6QLQr38ymAA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiySslSNwJxMTIhDTHgM8seD.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 21% gewijzigd door SlinkingAnt op 14-10-2025 10:59 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:49
@SlinkingAnt Thanks, 5x10mm2(15 meter) dus dat moet goed gaan komen dan zou ik verwachten. Zit ook te denken aan off-grid oplossing, kijken of we de load van het huis via de 5x4mm2 kunnen gaan voeden die er nog naast ligt. (die gaf t.z.t. voltage issues..)

Zit jouw MID meter in je onderverdeler, of komt deze in de hoofdmeterkast tussen de hoofdschakelaar en de rest van het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
De MID-meter zit in de meterkast, direct na de hoofdschakelaar. Deze is nodig voor de Deye om je huis op 0-op-de-meter te kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Voor de mensen die hun accu's al hebben staan. Is er wat zinnigs te melden over de RTE? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

SlinkingAnt schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Ligt vooral aan de kabel die naar je onderverdeler gaat. Ik had een 6mm2 kabel gelegd richting mijn schuur voor zonnepalen/toekomstige laadpaal, en daar hebben ze de Deye op kunnen aansluiten. Als het minder dan 6mm2 is, dan is er een andere kabel nodig. Foto van mijn setup staat hierboven wel ergens.
[Afbeelding]
Wat is dat kleine vierkante zwarte kastje onder de Deye? Is dat de EMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-10 12:03
The Legend schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:57:
Dit blijft een merkwaardige formulering. De goedkoopste dynamische uren van alle afname, dat zou dan ook een negatieve prijs kunnen zijn toch? Betekent het dan dat je dan alleen de 2 cent opslag per kWh betaalt? En hoe werkt de afrekening dan precies.
Ik zat een tijd terug ook met deze vraag, heb het ze gemaild, dit was het antwoord:
Zou ik de voorwaarden correct interpreteren als ik het volgende begrijp: alle stroom die ik van het net afneem, wordt in rekening gebracht tegen het goedkoopste uurtarief dat die maand van toepassing was?
Dit is namelijk wat er in de energiecontractvoorwaarden staat : "na correctie van de afname en injectie van de Flex-operator, wordt het overige verbruik van de EAN zover mogelijk gefactureerd op basis van de goedkoopste dynamische uren van alle afname inclusief de Flex-operator afname"

Balans Stroom is de partij die energie leverancier gaat worden, het liefst willen wij verbruik kunnen verplaatsen naar andere moment die voor de klant interessanter zijn. Voor ons heeft dit een voordeel in de administratieve last. Het is echter nog niet volledig duidelijk of dit gaat lukken. Vandaar de "zover mogelijk". Al met al moet ons systeem er sowieso al voor zorgen dat je verbruik verplaatst van dure uren naar goedkopere uren, wij hopen dit zelfs nog iets beter te kunnen gaan doen. Daar zullen we later op terug komen.
Ze komen er later op terug, is wel een stukje onzekerheid in de vergelijking dus.
Ik had ook een vraag over PV, had nog geen panelen vandaar. Misschien voor anderen logisch of bekend?:
Stel ik laat PV installeren en sluit deze aan op de inverter die door uw bedrijf wordt geplaatst. Hoe wordt in dat geval de vergoeding berekend voor de stroom die ik met die panelen opwek? Wordt deze opwek simpelweg meegenomen in de bestaande 70/30 verdeling, met als enige verschil dat de 'winstmarge' hoger is omdat er geen energie ingekocht hoeft te worden?

Alle stroom die van de klant is blijft van de klant. Mochten wij stroom gebruiken die door PV is opgewekt voor balanceringsdiensten dan zullen we dit op een later moment terug stoppen in de batterij.
Vond ik ook wel een stukje onzekerheid, want wat is het latere moment? Als dat in de winter is, is dat inderdaad 'gratis salderen', maar als ze op dezelfde dag de batterij laten aftoppen, maakt dat weinig uit natuurlijk.

Slightly offtopic, maar ik krijg offertes voor rond de 85ct/Wp voor de panelen van hun installateur, ik had veel minder verwacht gezien dat de omvormer 'gratis erbij' is en ze er toch al zijn. Iemand anders ook een offerte gehad hiervoor, wat was de prijs/Wp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
bumble_bee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

Ik zat een tijd terug ook met deze vraag, heb het ze gemaild, dit was het antwoord:

[...]

Ze komen er later op terug, is wel een stukje onzekerheid in de vergelijking dus.
Ik had ook een vraag over PV, had nog geen panelen vandaar. Misschien voor anderen logisch of bekend?:

[...]

Vond ik ook wel een stukje onzekerheid, want wat is het latere moment? Als dat in de winter is, is dat inderdaad 'gratis salderen', maar als ze op dezelfde dag de batterij laten aftoppen, maakt dat weinig uit natuurlijk.

Slightly offtopic, maar ik krijg offertes voor rond de 85ct/Wp voor de panelen van hun installateur, ik had veel minder verwacht gezien dat de omvormer 'gratis erbij' is en ze er toch al zijn. Iemand anders ook een offerte gehad hiervoor, wat was de prijs/Wp ?
Niet de mogelijkheid de panelen zelf te leggen, en te laten aansluiten tijdens het installeren van de battery? Dan kun je voor weinig geld je dak vollegen, maar dan moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben en willen dit zelf te doen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Balans is een pilot, dat zijn ze open over. In ruil voor enorme korting is de onzekerheid gewoon te accepteren. Don lijkt gedreven om een heel goed product te maken… toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Uit de nieuwsbrief:
Balanceringsdiensten via TenneT
We liggen op schema voor onze BSP-kwalificatie bij TenneT in november te voltooien. Daarmee zetten we de volgende stap richting het gezamenlijk leveren van balanceringsdiensten met alle aangesloten systemen.
Dit klinkt positief voor het beoogde verdienmodel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

@SlinkingAnt en @Orakel Kunnen jullie iets zeggen over de RTE van de accu?
Dus wat gaat er in en wat komt er weer uit kwa efficiency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Nog geen zicht op, de laad/ontlaadstrategie is me ook nog niet helemaal duidelijk. De accu is iig niet vol geladen om straks met 25ct+ winst weer te verkopen.

Het meter-probleem is iig opgelost. De fases vanuit de hoofdzekering zaten verwisseld en op de modbus-meter zaten de fases en de nul verwisseld. Gelukkig geen problemen gegeven, maar daardoor klopten de voltages op de meter niet. Alles is nu dubbel gechecked, dus hopelijk was dit de laatste interventie 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

bumble_bee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

[...]

[...]

Dat blijft dus inderdaad wel vaag. Zeker ook omdat, als ik het goed begrijp, bij actief balanceren (aFRR) het verbruik niet over de meter gaat, maar bij passief salderen wel. Hoe ze dat in hemelsnaam controleerbaar gaan regelen is de vraag. Als ik het goed begrijp is hun stroombedrijf ook een white label energieleverancier. Ik snap wel dat ze nog niet weten hoe ze dan gaan regelen dat niet de daadwerkelijke dynamische tarieven, maar later te bepalen goedkopere tarieven worden gerekend. Het idee om ‘gewoon het laagste tarief te rekenen, want dat is administratief veel makkelijker’ is denk ik een voorbeeld van hoe ingewikkeld het kan zijn om zoiets ‘heel simpel’ te doen :) Dit is geen kritiek overigens, ik snap dat dit pionieren is. Maar hopelijk is het niet een idee dat vrij cruciaal voor de bedrijfsvoering (en de aantrekkelijkheid voor klanten) is, maar onmogelijk blijkt door (bijvoorbeeld) wettelijke eisen over hoe stroom afgerekend dient te worden.

Dat geldt ook voor het stukje ‘als we PV-opwek gebruiken voor balanceren dan stoppen we dat op een later moment terug’. Klinkt leuk, maar hoe gaan ze dan het verschil maken tussen het laden van de accu om te balanceren, en het laden van de accu om PV opwek terug te geven? Dat klinkt als het we lenen het en geven het later terug, dus dat is netto 0, maar de accu kan toch alleen opladen of ontladen. Hoe maak je dat verschil dan zichtbaar en betaal je dan bijvoorbeeld geen energiebelasting over de compensatiestroom? Volgens mij bleek uit het Berenschot-rapport dat dat voor 2027 ook nog een niet opgelost probleem is: over stroom die wordt gebruikt voor balanceerdiensten, gaan accugebruikers energiebelasting en BTW betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door The Legend op 14-10-2025 17:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ibak
Installatie vandaag gedaan keurig zoals gepland.
Betrouwbare partij gebleken! en netjes gewerkt.
De batterij hebben ze bij zich in de bus en gaat op een heftafel op wielen van bus naar garage.
In de meterkast alleen het kastje links onder bijgeplaatst maar nog geen off grid gekozen, wel voorbereid dus kabel ligt er.
Web portaal Balans kreeg ik keurig tijdens installatie de code voor op de mail zie foto, Deye app ook gedownload.
Voor de geinteresseerden: er zit een grote schakelaar naast de accu die de accu pakketten ineens van de Deye kunnen ontkoppelen (voorschrift) en ook een hoofdschakelaar tussen het net en de Deye.
Het zwarte kastje rechts van de Deye is om power over internet aan te brengen een poi swich dus die ik liever hier in de garage had als bij mijn router in de woonkamer.
Daarnaast zit een vierkant scherm wat de EMS herbergt die met de balans cloud verbonden staat.
De kabelgoot was door het stuk horizontaal bij mij best handig en werkte goed (gelukkig)
De omvormer en batterij zijn in het echt best imposant te noemen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acpKl-srIoTMLQJZoVvmlh3zaYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdHtoNNEOTtmTblRpnypm8Lj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HhaK2BLDVj4vhROOCzAW4g7zrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYVzDlbRgiDlzy6TNlPO3NX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGO6jHsCbWnppx3UnsuEs8HkBlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YakvDCOCmsGMSxV9TYDiPEI9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dlVKGqUYqCgYsNI3Ly3D_fOjpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMahOKZL2O4vWD2pN9Jbxivu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ydrIqv1Q7jvAl2hCY3eSB2EyB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kideLRWdWzfW1sMbRp5KXhGt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 162% gewijzigd door ibak op 14-10-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

chint? -O-

edit:
Wat zijn de specs van die alamat?
Kijken wat ik hier nog heb rondslingeren...

[ Voor 81% gewijzigd door paQ op 14-10-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Ik denk dat deze met de Eastron en het kastje bij de installatie in zitten...
Dus waarom zelf regelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBMJWaGQO11eyeg6ezfWeE_SaYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tTfvddlJ3mkNSiO6biEZQzR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

omdat... chint....

C25 300mA. hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:45:
omdat... chint....

C25 30mA. hmm
Is dit wat Balans levert als materiaal of is hierin de installateur vrij wat hij plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
omdat... chint....

C25 30mA. hmm
Chint komt net als Eastron uit China. Voldoet aan de normen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wolly schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:03:
[...]

Mja. Die homewizard klemmen (en afwerking) zijn ook zo zo. (En eigenlijk te hoog / aansluitingen zitten in de weg met de rij er boven/onder) 2 van die dingen in mijn groepenkast zitten. Wil die van de Deye er straks eigenlijk ook recht boven. Ik hoop dat dat past :X
EMAT voldoet ook aan de normen. En toch heb ik een EMAT alamat gehad die haperde, en als ik er met mijn duim op drukte hevig begon te zoemen. Was 7 maanden oud. Sindsdien ABB en Hager (of ander Europees merk)
Is mijn voorkeur :)
Ik snap gewoon niet zo waarom juist daarop bespaard wordt. Voelt een beetje als goedkope autobanden onder je luxe middenklasser.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 14-10-2025 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:31
Hmm chint is inderdaad niet ideaal. Als ik het prijsverschil opzoek tussen chint (72),- en hager (152,-) (heb ik overal al zitten) zit er 80euro ish verschil tussen de automaten. Wellicht met een beetje meerkosten dat ze toch een hager plaatsen.. maar vindt het wel verkeerde zuinigheid :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die Chint alamat kost 17 euro op aliexpress

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pem1wAJJU19fVExhd1Elvvf_rOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7OdAESfjRrnZZWLUvb12hW6l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Die mannen zijn super flexibel dus als je een betere bij de hand hebt zetten ze die er gerust voor je in.
Ik snap jullie punt maar als het niet goed genoeg is snijd Balans zich toch ook in de vingers bij uitval of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wolly schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:03:
[...]

Ik vraag me nu eigenlijk wel af of die van de foto van @ibak niet een Chinesium model is?
Chinese uitleg erop, geen keurtekens.
En een chint alamat C25 in Nederland ziet er toch echt anders uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGEtL53GMvrIhGHGs-4bM3c1ajw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVBe52eKpWBYXfsvtPZySllS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401173880-1-jpg.jpg
En kost ook gewoon 100 piek. (ipv 17)

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BethcSGjEb5uCADVjPBIdzhJCns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ktSFoyO23vrQiPu3uUQPPGiH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h43CR3mXcvPKXfXSH8otURXySdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8YDZ0UEhCB0gRJz8eB8Nuaqg.png?f=fotoalbum_large

Dit voelt niet OK :N

[ Voor 52% gewijzigd door paQ op 14-10-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
omdat... chint....

C25 30mA. hmm
Als ik het goed lees is het 0.3A, dus 300 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

deejeebv schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Als ik het goed lees is het 0.3A, dus 300 mA.
Is 300 idd. mijn tobo raakt op :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Ik vraag me nu eigenlijk wel af of die van de foto van @ibak niet een Chinesium model is?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

edit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat zou wel kwalijk zijn, met zo’n potentiele brandbom in huis wil je wel gekeurde spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wolly schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Dat zou wel kwalijk zijn, met zo’n potentiele brandbom in huis wil je wel gekeurde spullen.
@Xander Jij weet dit :) (En ook of het wel 25A mag zijn overigens)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 14-10-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
ecn1985 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Is dit wat Balans levert als materiaal of is hierin de installateur vrij wat hij plaatst?
Is dit ook wat al bij de andere installaties is geplaatst

[ Voor 12% gewijzigd door ecn1985 op 14-10-2025 21:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:19
paQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:12:
Ik snap gewoon niet zo waarom juist daarop bespaard wordt. Voelt een beetje als goedkope autobanden onder je luxe middenklasser.
De discussie over Chint/EMAT v.s. de bekendere A-merken zullen we altijd houden gok ik. ;) Maar ja, dit is wel het gevoel wat ik er bij krijg. Onder je BMW kunnen natuurlijk ook Linglong of Hifly banden en dat voldoet ongetwijfeld ook... Maar mijn keuze zou het niet zijn. Daar moet iedereen zelf maar een mening over vormen. ;)
paQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

edit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt inderdaad een model wat we hier niet kennen. Zonder CE-markering mag het in Nederland niet worden gebruikt.

Erger nog, volgens het symbool is het ding type AC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7Obm6IrSHphOFI13P26ZvZ2Pso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QopVqzZ8fyLmdPnONXWTg3j8.jpg?f=fotoalbum_large

Type AC aardlekschakelaars mogen sinds 1997 niet meer worden gebruikt volgens NEN1010. Zeker met een omvormer er achter moet je dit ook niet willen. :X Sterker nog, wellicht heeft deze omvormer wel Type B aardlekbeveiliging nodig. Ik ken het ding niet (geen idee wat dit topic is waar je me in tagt :+) en kan er vreemd genoeg ook niets over vinden bij de fabrikant. Als deze verklaring van toepassing is zou Type A voldoende zijn (maar Type AC dus niet).
paQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

@Xander Jij weet dit :) (En ook of het wel 25A mag zijn overigens)
Die C25 automaat is niet selectief achter een 3x25A hoofdaansluiting, maar die discussie is ook al zo oud als de weg naar Rome. NEN1010 heeft heel lang niets gezegd over selectiviteit. In NEN1010:2020 is er weer wel een hoofdstuk aan gewijd, maar daar geven ze deze toelichting bij:
536.4.1.2 en 536.4.1.3 De selectiviteit bij overbelasting tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom en de selectiviteit bij kortsluiting tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom zijn toegevoegd. Gezien de impact van deze bepalingen zijn deze in Nederland vooralsnog informatief.
Kortom de normcommissie zegt zelf eigenlijk al dat alles selectief uitvoeren een te grote impact zou hebben... 8)7 NEN1010 tilt er dus niet zo zwaar aan.

Behalve NEN1010 hebben we nog wel de netcode elektriciteit:
1 De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Dus dit is niet volgens de netcode. Maar heel veel huisinstallaties zijn niet volgens de netcode, B16 achter C25 is namelijk ook niet (volledig) selectief. Ik denk persoonlijk dat de netcode wat achter de ontwikkelingen aanloopt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
ecn1985 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:25:
[...]

Dat weet ik niet en misschien maak ik naar aanleiding van jullie reactie er even een vraag over.
Maar laten we het relativeren, die Deye is iets van 1200,- en er komen 2 installateurs die niet gelijk over van alles aan meerkosten beginnen.
Kost denk ik ook 1000,-
De prijs die ik op deze manier voor 48 kw betaal maakt dit (nog) geen vetpot voor Balans noch installateur.
Als ik hoop dat zij zich inspannen voor mijn verdienmodel straks wil ik ze op zo'n detail niet te hard afvallen en vraag of ze tegen meerprijs wat kunnen regelen.
Denk dat dit toch een redelijke opstelling is de rest vond ik super gaan in elk geval.
Desondanks bedankt voor de aandacht ervoor!
Ik ga het met ze overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Xander schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

De discussie over Chint/EMAT v.s. de bekendere A-merken zullen we altijd houden gok ik. ;) Maar ja, dit is wel het gevoel wat ik er bij krijg. Onder je BMW kunnen natuurlijk ook Linglong of Hifly banden en dat voldoet ongetwijfeld ook... Maar mijn keuze zou het niet zijn. Daar moet iedereen zelf maar een mening over vormen. ;)

[...]

Het lijkt inderdaad een model wat we hier niet kennen. Zonder CE-markering mag het in Nederland niet worden gebruikt.

Erger nog, volgens het symbool is het ding type AC:
[Afbeelding]

Type AC aardlekschakelaars mogen sinds 1997 niet meer worden gebruikt volgens NEN1010. Zeker met een omvormer er achter moet je dit ook niet willen. :X Sterker nog, wellicht heeft deze omvormer wel Type B aardlekbeveiliging nodig. Ik ken het ding niet (geen idee wat dit topic is waar je me in tagt :+) en kan er vreemd genoeg ook niets over vinden bij de fabrikant. Als deze verklaring van toepassing is zou Type A voldoende zijn (maar Type AC dus niet).

[...]

Die C25 automaat is niet selectief achter een 3x25A hoofdaansluiting, maar die discussie is ook al zo oud als de weg naar Rome. NEN1010 heeft heel lang niets gezegd over selectiviteit. In NEN1010:2020 is er weer wel een hoofdstuk aan gewijd, maar daar geven ze deze toelichting bij:

[...]

Kortom de normcommissie zegt zelf eigenlijk al dat alles selectief uitvoeren een te grote impact zou hebben... 8)7 NEN1010 tilt er dus niet zo zwaar aan.

Behalve NEN1010 hebben we nog wel de netcode elektriciteit:

[...]

Dus dit is niet volgens de netcode. Maar heel veel huisinstallaties zijn niet volgens de netcode, B16 achter C25 is namelijk ook niet (volledig) selectief. Ik denk persoonlijk dat de netcode wat achter de ontwikkelingen aanloopt...
Het gaat om de aansluiting van een Deye 12kW omvormer. Waarop PV en thuis accu's zijn aangesloten.

M.a.w.
B20 Type A 300mA is een veel logischere keuze, en dan eentje die ook is toegestaan met de juiste afschakelkarakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ibak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Dat weet ik niet en misschien maak ik naar aanleiding van jullie reactie er even een vraag over.
Maar laten we het relativeren, die Deye is iets van 1200,- en er komen 2 installateurs die niet gelijk over van alles aan meerkosten beginnen.
Kost denk ik ook 1000,-
De prijs die ik op deze manier voor 48 kw betaal maakt dit (nog) geen vetpot voor Balans noch installateur.
Als ik hoop dat zij zich inspannen voor mijn verdienmodel straks wil ik ze op zo'n detail niet te hard afvallen en vraag of ze tegen meerprijs wat kunnen regelen.
Denk dat dit toch een redelijke opstelling is de rest vond ik super gaan in elk geval.
Desondanks bedankt voor de aandacht ervoor!
Ik ga het met ze overleggen.
En als de gebruikte automaat nou gewoon niet is toegestaan :?

En Deye schrijft RCD Type A voor, niet AC
(goed gespot door @Xander )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWTLMJ5XlMcFeaX13uxFtKtX04w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oRn07Jxy87t4TCvaJRRtoUFm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 14-10-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:25:
[...]

@SlinkingAnt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
paQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

En als de gebruikte automaat nou gewoon niet is toegestaan :?

En Deye schrijft RCD Type A voor, niet AC
(goed gespot door @Xander )
[Afbeelding]
Ach dan corrigeren we dat toch..
Ik vermoed dat het inzetten ervan mensen met meer kennis als ik heb op het puntje van hun stoel brengen en zich afvragen of dit de hele kwaliteit weerspiegelt wat ik ook snap maar ik zie het het in verhouding en dat het gaat over een paar tientjes.
Maar ik ben dan misschien ook wat nuchter en minder behept met kennis 🫣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

ibak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:00:
[...]

Ach dan corrigeren we dat toch..
Ik vermoed dat het inzetten ervan mensen met meer kennis als ik heb op het puntje van hun stoel brengen en zich afvragen of dit de hele kwaliteit weerspiegelt wat ik ook snap maar ik zie het het in verhouding en dat het gaat over een paar tientjes.
Maar ik ben dan misschien ook wat nuchter en minder behept met kennis 🫣
Sorry, ik denk er toch wat minder nonchalant over.
Alles lijkt van A tot Z helemaal tot in de puntjes voor elkaar te zijn, met goed doordachte regeling en aansluiting.
Als de hele bende dan wordt afgezekerd met een niet gekeurd dingetje van 17 euro, dan zit ik wel op het puntje van mijn stoel ja. Er gaat nogal (!) wat stroom heen en weer door die automaat. Het moet gewoon voldoen. Niet alleen maar volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:19
paQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:46:
[...]

Het gaat om de aansluiting van een Deye 12kW omvormer. Waarop PV en thuis accu's zijn aangesloten.

M.a.w.
B20 Type A 300mA is een veel logischere keuze, en dan eentje die ook is toegestaan met de juiste afschakelkarakteristiek.
Geen idee hoe je het uit een 12kW omvormer krijgt, maar volgens het datablad is de maximale uitgangsstroom 27,3A (nominale stroom 18,2A) en de handleiding adviseert zelfs een 63A automaat voor de grid-aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib1Ls3_tfOWHl1r60PiHlyWQhzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrLGfTQjC1beX6bYkjSpPOYu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR4NetWAV_RtIRFUVdR0i8b330Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T88auddyxexHU2DYNhfWlo9.jpg?f=fotoalbum_large

De C25 automaat zou ik niet echt wakker van liggen, mits deze van het juiste type was dan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dit is ook wel een kekke oplossing. Wel (onhandig) 5 posities breed
Een ALS en automaat aaneen (ipv ineen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4sVO5DZlGf5cTTWP-QKR_-CqnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvoJNJlO5MzR4ry0NAwC65hk.png?f=fotoalbum_large
Blijft wel koeler bij langdurige vollast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Hier is een ABB geplaatst, maar daar was de monteur vandaag half verbaast over omdat ze altijd Chint plaatsen (welke ook geplaatst is voor mijn PV).

De 5-brede Schneider heb ik hier ook 2x zelf geplaatst (kookplaat en schuur), werken prima, maar beperken je wel in bijplaatsen van extra groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

SlinkingAnt schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:55:
[...]

Hier is een ABB geplaatst, maar daar was de monteur vandaag half verbaast over omdat ze altijd Chint plaatsen (welke ook geplaatst is voor mijn PV).

De 5-brede Schneider heb ik hier ook 2x zelf geplaatst (kookplaat en schuur), werken prima, maar beperken je wel in bijplaatsen van extra groepen.
Maar heb je dan een Chinesium chint? Of een EU chint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:01:
[...]

Maar heb je dan een Chinesium chint? Of een EU chint?
Hij heeft dus geen Chint, maar een ABB ;)

Wanneer ben jij aan de beurt voor installatie @paQ ? Dan kan ik straks vragen om dat te kopiëren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

The Legend schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Hij heeft dus geen Chint, maar een ABB ;)

Wanneer ben jij aan de beurt voor installatie @paQ ? Dan kan ik straks vragen om dat te kopiëren :P
Ik doelde op de chint voor de PV.

Over 3 weken.
Is nog effe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hmm. Goed gevonden van die Chint. Wat zou een fatsoenlijk NL alternatief zijn? Dan koop ik die wel zelf. Eventueel van Hager? Welk type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
zunrob schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:04:
Hmm. Goed gevonden van die Chint. Wat zou een fatsoenlijk NL alternatief zijn? Dan koop ik die wel zelf. Eventueel van Hager? Welk type?
Ook wel benieuwd naar. Hier komen ze de 28e eventueel koop ik dan van tevoren zo'n vervangend item.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:04:
ABB C25 300mA, Hager idem, die Schneider, AEG, GEWISS, Eaton, Siemens.
Ik heb liever dat het gewoon 'to code' wordt geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
paQ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Niet de B25 300 mA zoals eerder hierboven genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Don even gemaild, benieuwd naar het antwoord 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Niet de B25 300 mA zoals eerder hierboven genoemd?
Ik kan me voorstellen dat bij een eventuele offgrid functie C wat veiliger is als je die handmatig zou inschakelen. Als heel de groepenkast in 1 klap weer live wordt.
Bij installatie gaat dat middels een ATS lijkt me.
Ben wel nog altijd nieuwsgierig bij de offgrid wat er bij de groepenkast wordt geplaatst om de groepenkast los te koppelen van de netaansluiting (en weer terug)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DonBalans
  • Registratie: Juli 2025
De gebruikte automaten in deze opstelling zijn CHINT NXBLE-63YH RCBO’s, dat zijn dus gecombineerde installatieautomaten met aardlekbeveiliging. Die zijn volledig gecertificeerd volgens EN 61009-1:2012 + A1 + A2 + A11 + A12 + A13, getest door TÜV Rheinland en CE-conform verklaard onder de Low Voltage Directive 2014/35/EU (certificaten R 50618594 0001 en AN 50618599 0001, uitgegeven 2024-04-17). Daarmee voldoen ze aan dezelfde Europese veiligheidsnormen waar NEN 1010 naar verwijst voor woning- en PV-installaties.

Als je liever andere automaten geïnstalleerd wilt hebben kan je dit aangeven, hier wordt dan een meerwerk prijs voor afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
DonBalans schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:13:
De gebruikte automaten in deze opstelling zijn CHINT NXBLE-63YH RCBO’s, dat zijn dus gecombineerde installatieautomaten met aardlekbeveiliging. Die zijn volledig gecertificeerd volgens EN 61009-1:2012 + A1 + A2 + A11 + A12 + A13, getest door TÜV Rheinland en CE-conform verklaard onder de Low Voltage Directive 2014/35/EU (certificaten R 50618594 0001 en AN 50618599 0001, uitgegeven 2024-04-17). Daarmee voldoen ze aan dezelfde Europese veiligheidsnormen waar NEN 1010 naar verwijst voor woning- en PV-installaties.

Als je liever andere automaten geïnstalleerd wilt hebben kan je dit aangeven, hier wordt dan een meerwerk prijs voor afgesproken.
Complimenten voor de snelle terugkoppeling _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

DonBalans schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:13:

Ah nice. :)
Het blijkt echter niet uit het TUV document, en type AC is niet wat Deye voorschrijft.
De keuze voor specifiek deze alamat ontgaat me nog steeds eigenlijk.

Bij wie moeten we zijn voor de meerprijs?
Bij Balans of bij Beterstroom?

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 15-10-2025 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonBalans
  • Registratie: Juli 2025
Geen probleem. Stuur even een bericht naar info@balansenergie.nl en dan zal ik het doorzetten en zal er contact worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
paQ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Bij nader inzien (dankzij jullie O-) ) zou ik misschien ook plezier aan een betere kunnen hebben ivm mijn audio weergave, er gaat immers stroom door.
Weet iemand welke van de beschreven geschikte types de minste weerstand heeft?
Of de grootste contactvlakken/ oppervlakte etc?
Zo zou ik er toch mijn voordeel mee kunnen doen om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ibak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:57:
[...]

Bij nader inzien (dankzij jullie O-) ) zou ik misschien ook plezier aan een betere kunnen hebben ivm mijn audio weergave, er gaat immers stroom door.
Weet iemand welke van de beschreven geschikte types de minste weerstand heeft?
Of de grootste contactvlakken/ oppervlakte etc?
Zo zou ik er toch mijn voordeel mee kunnen doen om te wisselen.
Nu kan heel je groepenkast wel een opfrisbeurtje gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
paQ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Nu kan heel je groepenkast wel een opfrisbeurtje gebruiken ;)
Ha ha idd, maar mijn audiogroep en zekering plus hoe schoon de stroom binnenkomt vind ik belangrijker en steek het geld daar liever in.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste