Het totale in te zetten vermogen groeit toch ook naar mate het aantal deelnemers groeit?ede schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:50:
[...]
Het gaat niet zo zeer om de capaciteit maar meer om het vermogen bij het balanceren. Het balanceren duurt geen uren achtereen.
Je hebt dus wel wat ruimte nodig in de accu om stroom te kunnen importeren, maar dat zal in de praktijk niet eens de helft van de capaciteit van de accu zijn. En omdat balanceren ook de andere kant op gaat zal je dus ook wat stroom op voorraad moeten hebben om te kunnen exporteren.
Daarnaast is het de bedoeling dat Balans genoeg overcapaciteit aan vermogen heeft zodat systemen die niet genoeg ruimte voor import of te weinig stroomvoorraad voor export hebben overgeslagen worden bij een balanceringsverzoek van Tennet. Die systemen doen dan even niet mee en de eigenaar krijgt even minder inkomsten
Hoe is de installatie gegaan? Hier komen ze vrijdag langshermanbanken schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:18:
Ik kom nu dit draadje pas tegen, maar ook bij mij is de installatie gepland, op 3 oktober al. Bij mij zo'n 25 meter (omlaag uit de meter, bochtjes in de kruipruimte, mantelbuis onder terras door, rondje door de fietsenschuur). Ben heel benieuwd.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Heeft iemand een idee hoe de balansbatterij of het bijbehorende EMS omgaat met andere grootgebruikers die je op zonnestroom wilt gebruiken?
Specifiek wat gebeurd er als ik zowel de auto als de balansbatterij wil opladen? Hoe wordt prioriteit bepaald? Zover mij bekend kijkt het EMS enkel naar de p1 meter en is zich dus niet bewust van andere (groot) gebruikers.
Je wilt natuurlijk liever niet (als dat niet nodig is) dat stroom van PV > Balans batterij > auto gaat, in dat geval heb je steeds omzetverlies van AC <-> DC
Specifiek wat gebeurd er als ik zowel de auto als de balansbatterij wil opladen? Hoe wordt prioriteit bepaald? Zover mij bekend kijkt het EMS enkel naar de p1 meter en is zich dus niet bewust van andere (groot) gebruikers.
Je wilt natuurlijk liever niet (als dat niet nodig is) dat stroom van PV > Balans batterij > auto gaat, in dat geval heb je steeds omzetverlies van AC <-> DC
[ Voor 7% gewijzigd door Yaay op 04-10-2025 09:39 ]
De EMS handelt a.d.h.v. een 3fase MID meter.Yaay schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:38:
Heeft iemand een idee hoe de balansbatterij of het bijbehorende EMS omgaat met andere grootgebruikers die je op zonnestroom wilt gebruiken?
Dat is sneller en ook verplicht vanuit Tennet om zo het schuiven met energie achteraf te bepalen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Is bekend of dit voor alle omvormers zo is? In mijn geval een growatt MOD-XH omvormer. Want dan toch nogmaals mogelijkheid qua DC kabel traject bekijken om zonnepanelen direct op deye aan te sluiten.deejeebv schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:18:
Ik heb bij Balansenergie nagevraagd of bij de off-grid optie ook de Solaredge omvormer blijft werken. Dit blijkt niet zo te zijn. Don geeft aan:
Helaas gaat Solaredge als wij in off-grid gaan in storings modus. Deze wekken dan geen energie op.
Inhakend op bovenstaande: om grootverbruik te beperken is het dan beter om een EV dagelijks op te laden? Dan is er een soort van constant verbruik IPV in 1x de EV van leeg naar vol laden?Yaay schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:38:
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Ik ben dus een beetje bang dat in de wintermaanden, wanneer je niet genoeg eigen productie hebt, het laden van de auto, in eerste instantie uit de balansbatterij gebeurd (vanwege NOM) terwijl je die eigenlijk liever rechtstreeks van het net haalt om omzetverlies en onnodige cycli te voorkomen. In de zomer is dit waarschijnlijk minder een probleem omdat op gegeven moment de balans batterij vol is en je het PV overschot kunt gebruiken om de auto te vullen.ecn1985 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Inhakend op bovenstaande: om grootverbruik te beperken is het dan beter om een EV dagelijks op te laden? Dan is er een soort van constant verbruik IPV in 1x de EV van leeg naar vol laden?
Idealiter wil je de laadpaal laten schakelen tussen stroom Uit PV / het net en de balans batterij
[ Voor 10% gewijzigd door Yaay op 04-10-2025 10:56 ]
Ja ben ik ook benieuwd hoe hier mee om wordt gegaan? Voordeel is wel dat je laad met de goedkoopste stroom van de dag als het goed is, hiermee is de battery dan opgeladen.. hoe zich dit verhoud tot omzetverlies weet ik niet..Yaay schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:55:
[...]
Ik ben dus een beetje bang dat in de wintermaanden, wanneer je niet genoeg eigen productie hebt, het laden van de auto, in eerste instantie uit de balansbatterij gebeurd (vanwege NOM) terwijl je die eigenlijk liever rechtstreeks van het net haalt om omzetverlies en onnodige cycli te voorkomen. In de zomer is dit waarschijnlijk minder een probleem omdat op gegeven moment de balans batterij vol is en je het PV overschot kunt gebruiken om de auto te vullen.
Idealiter wil je de laadpaal laten schakelen tussen stroom Uit PV / het net en de balans batterij
[ Voor 10% gewijzigd door ecn1985 op 04-10-2025 12:17 ]
Als je gratis stroom laadt dan maakt een omzetverlies mij jiet zoveel uitecn1985 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Ja ben ik ook benieuwd hoe hier mee om wordt gegaan? Voordeel is wel dat je laad met de goedkoopste stroom van de dag als het goed is, hiermee is de battery dan opgeladen.. hoe zich dit verhoud tot omzetverlies weet ik niet..
Wat bedoel je met gratis stroom?0xygen500 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:29:
[...]
Als je gratis stroom laadt dan maakt een omzetverlies mij jiet zoveel uit
Onbalanshandel. Als er overschot is, krijg je een vergoeding voor het opslaan van stroom in je batterij. Dit is dus beter dan gratis stroom
De registratie bij Tennet is dit een soort van contact waarbij je voor een bepaalde periode deze diensten kunt uitvoeren of is bij registratie dit voor onbepaalde tijd?0xygen500 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Onbalanshandel. Als er overschot is, krijg je een vergoeding voor het opslaan van stroom in je batterij. Dit is dus beter dan gratis stroom
In hoeverre is de verachting dat er een succesvolle registratie gaat plaatsvinden aangezien de onbalanshandel behoorlijk wat invloed heeft op de terugverdientijd.. Ik geloof dat ik ergens had gelezen dat dit in oktober duidelijk zou worden maar dat kan ik zo snel niet meer vinden, iemand hier een zinnig antwoord op?
Als er overschot is krijgt balans een vergoeding (waarvan 30% voor jou als batterij eigenaar). De kosten voor de KwH die opgenomen worden zullen als ik het goed begrijp nog wel betaald worden. De prijs kan daarmee goed op 0 of zelfs negatief worden (je ontvangt geld voor gebruik).0xygen500 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Echter moet je er volgens mij niet vanuit gaan dat jij als batterij eigenaar continu met een volle batterij met gratis stoom zit. Ik denk dat de hoeveelheden stroom die je in de momenten van onbalans laadt erg beperkt zijn, het gaat vaak maar om korte tijdvakken.
Als er geen onbalans is en de batterij raakt leeg, zal deze op een zo goedkoop mogelijk moment geladen worden, maar dan heb je liever dat de stroom rechtstreeks de EV ingaat ipv via de batterij. Het zou dan dus fijn zijn als het EMS zich bewust is van de laadpaal.
Volgens mij geldt er een minimale hoeveelheid die je als partij beschikbaar moet hebben voor tennet. Dit was denk ik te behalen met die 150 stuks. Nu met 100 extra aankoop zie ik niet waarom die registratie niet door zou gaan.ecn1985 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
De registratie bij Tennet is dit een soort van contact waarbij je voor een bepaalde periode deze diensten kunt uitvoeren of is bij registratie dit voor onbepaalde tijd?
In hoeverre is de verachting dat er een succesvolle registratie gaat plaatsvinden aangezien de onbalanshandel behoorlijk wat invloed heeft op de terugverdientijd.. Ik geloof dat ik ergens had gelezen dat dit in oktober duidelijk zou worden maar dat kan ik zo snel niet meer vinden, iemand hier een zinnig antwoord op?
Ik verwacht ook dat de vakken onbalans laden niet erg lang zullen zijn, we weten de capaciteit van de omvormer dus dat zal maximaal een paar kWh zijn lijkt me per dag? of ben ik dan te voorzichtig..Yaay schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:17:
[...]
Als er overschot is krijgt balans een vergoeding (waarvan 30% voor jou als batterij eigenaar). De kosten voor de KwH die opgenomen worden zullen als ik het goed begrijp nog wel betaald worden. De prijs kan daarmee goed op 0 of zelfs negatief worden (je ontvangt geld voor gebruik).
Echter moet je er volgens mij niet vanuit gaan dat jij als batterij eigenaar continu met een volle batterij met gratis stoom zit. Ik denk dat de hoeveelheden stroom die je in de momenten van onbalans laadt erg beperkt zijn, het gaat vaak maar om korte tijdvakken.
Als er geen onbalans is en de batterij raakt leeg, zal deze op een zo goedkoop mogelijk moment geladen worden, maar dan heb je liever dat de stroom rechtstreeks de EV ingaat ipv via de batterij. Het zou dan dus fijn zijn als het EMS zich bewust is van de laadpaal.
Heb Chatgpt vraag voorgelegd en met 30% vrije ruimte voor balanshandel krijg je de volgende getallen:
/f/image/zETbeFS3XswelVsKb9Kl5TLh.png?f=fotoalbum_large)
Weet niet hoe realistisch dit is, natuurlijk een aantal variabelen waaronder ook hoevaak dit wordt uitgevoerd per dag..
[ Voor 20% gewijzigd door ecn1985 op 04-10-2025 14:50 ]
Weet iemand of het ook mogelijk is om met een reguliere digitale meter (dus geen slimme) deel te nemen? Of te wel, wordt de afrekening via de MID meter of via de meter netbeheerde gemaakt?
bla?
In de FAQ van Balans staat:
Moet ik een slimme meter hebben?
Ja. Zonder slimme meter kunnen we geen dynamisch contract uitvoeren.
Moet ik een slimme meter hebben?
Ja. Zonder slimme meter kunnen we geen dynamisch contract uitvoeren.
Niet 30% ruimte. 30% van de opbrengst op de aFRR markt. Dat doet Balans op de achtergrond. Daar hebben consumenten geen toegang tot.ecn1985 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:29:
[...]
Ik verwacht ook dat de vakken onbalans laden niet erg lang zullen zijn, we weten de capaciteit van de omvormer dus dat zal maximaal een paar kWh zijn lijkt me per dag? of ben ik dan te voorzichtig..
Heb Chatgpt vraag voorgelegd en met 30% vrije ruimte voor balanshandel krijg je de volgende getallen:
[Afbeelding]
Weet niet hoe realistisch dit is, natuurlijk een aantal variabelen waaronder ook hoevaak dit wordt uitgevoerd per dag..
Klopt ik weet dat 30/70 de verdeling is van de balanshandel, ik had nu ‘random’ 30% batterij ruimte genomen om mee te rekenen. Waarschijnlijk is de praktijk minder maar ben dan wel weer benieuwd met welk percentage Balans rekent om de tvt te berekenen. Ik neem aan dat daarvoor een vaste waarde wordt genomen.paQ schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:54:
[...]
Niet 30% ruimte. 30% van de opbrengst op de aFRR markt. Dat doet Balans op de achtergrond. Daar hebben consumenten geen toegang tot.
Sja dat weet ik ook niet.ecn1985 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:13:
[...]
Klopt ik weet dat 30/70 de verdeling is van de balanshandel, ik had nu ‘random’ 30% batterij ruimte genomen om mee te rekenen. Waarschijnlijk is de praktijk minder maar ben dan wel weer benieuwd met welk percentage Balans rekent om de tvt te berekenen. Ik neem aan dat daarvoor een vaste waarde wordt genomen.
Sowieso is vooraf 'bepalen' wat een dynamisch contract je kost (of oplevert) amper goed in te schatten.
Het is NOGAL momentafhankelijk.
Met mijn simulatie ben ik sinds begin simuleren nog steeds 100% gedekt, en 0 kWh (virtueel) import.
De bodem komt wel steeds vaker (en verder) in zicht. Ik verwacht morgen einde ochtend wel de 0 te raken. (of 10%)
Persoonlijk zie ik die opbrengst als een soort bonus. De winst zit voor mij met name in het hebben van een groot buffer, want grote gebruiker met koude. Dat ik meedeel in de opbrengst van handel achter de schermen is mooi meegenomen. Dat is het leeuwendeel van de businesscase van BalanasEnergie, dus hoe meer zij daar mee verdienen, hoe beter wij er van worden?
En leuke bijkomstigheid: de stroomprijs "bepaalt" niet meer wanneer ik mijn apparaten mag gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 05-10-2025 20:47 ]
Zo zit ik er ook in, wij hebben een WP dus groot stroomverbruik in de winter, waarbij hopelijk stroom op de gooedkope momenten wordt ingekocht.paQ schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:46:
[...]
Sja dat weet ik ook niet.
Sowieso is vooraf 'bepalen' wat een dynamisch contract je kost (of oplevert) amper goed in te schatten.
Het is NOGAL momentafhankelijk.
Met mijn simulatie ben ik sinds begin simuleren nog steeds 100% gedekt, en 0 kWh (virtueel) import.
De bodem komt wel steeds vaker (en verder) in zicht. Ik verwacht morgen einde ochtend wel de 0 te raken. (of 10%)
Persoonlijk zie ik die opbrengst als een soort bonus. De winst zit voor mij met name in het hebben van een groot buffer, want grote gebruiker met koude. Dat ik meedeel in de opbrengst van handel achter de schermen is mooi meegenomen. Dat is het leeuwendeel van de businesscase van BalanasEnergie, dus hoe meer zij daar mee verdienen, hoe beter wij er van worden?
En leuke bijkomstigheid: de stroomprijs "bepaalt" niet meer wanneer ik mijn apparaten mag gebruiken.
Zelf ben ik wel beniewd hoe de verschillende verdienmodellen zoals Balans ze noemt in de praktijk eruit gaan zien.
Ga deze week een keuze maken betreft het aanmelden, van de ene kant is er twijfel van de andere kant zie ik ook geen betere opties op dit moment..
Twijfel maakt gezonde afwegingen..
Over welke zaken twijfel je?
Dat ook jij met een WP 's winters niks hebt aan een kleine batterij geloof ik meteen dat zie ik bij mij ook zo.
Heb je ook zonnepanelen en straks wrsch last van teruglevering?
Dat ook jij met een WP 's winters niks hebt aan een kleine batterij geloof ik meteen dat zie ik bij mij ook zo.
De twijfel zit hem in het onbekende. Ik heb nog nooit een dynamisch contract gehad. Ook de praktijk met de zonnepanelen (32st) en EV en warmtepomp hoe dat er precies uit gaat zien vind ik lastig inschatten.ibak schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:14:
Twijfel maakt gezonde afwegingen..
Ook Balans moet zicht natuurlijk nog bewijzen in functionaliteit.
Er zijn een aantal variabelen waarvan in de toekomst moet blijken hoe het zal uitpakken, denk aan vergoeding uit balansmarkt maar ook de uiteindelijke stroomprijs.
Dat is voor iedereen hier idd afwachten en we zijn allemaal benieuwd hoe het EMS zijn keuzes zal doen.
Laat je adviseren door Don zou ik zeggen want met een EV trek je snel tever leeg waardoor je niet mee kunt doen met balans winst of je neemt dan extra modules waarin er een gunstige actie loopt bij Balans.
Overall ben ik benieuwd naar hoe je jouw situatie over een paar jaar ziet als je niet mee doet, ondanks de terechte onzekerheden.
Daarentegen zullen prijzen verder dalen denk ik en er meer partijen komen.
Maar voordat die qua kosten gehalveerd zijn wat nodig is om balans te verslaan duurt nog wel even en de balansvergoedingen zullen dan hun piek al wel hebben gehad...
Plus dat je dan vermoedelijk nog precies dezelfde uitkomst zult zien van je twijfelpunten maar je hier wel meer ervaring erover zult vinden.
Het voordeel van de Pilot is het tegenwicht van de terechte twijfel.
Laat je adviseren door Don zou ik zeggen want met een EV trek je snel tever leeg waardoor je niet mee kunt doen met balans winst of je neemt dan extra modules waarin er een gunstige actie loopt bij Balans.
Overall ben ik benieuwd naar hoe je jouw situatie over een paar jaar ziet als je niet mee doet, ondanks de terechte onzekerheden.
Maar voordat die qua kosten gehalveerd zijn wat nodig is om balans te verslaan duurt nog wel even en de balansvergoedingen zullen dan hun piek al wel hebben gehad...
Plus dat je dan vermoedelijk nog precies dezelfde uitkomst zult zien van je twijfelpunten maar je hier wel meer ervaring erover zult vinden.
Voor de EV hebben we de mogelijkheid deze dagelijks op te laden, we verbruiken normaal gesproken maximaal 15% accu per dag, laat zeggen dat dit 10kwh per dag is, dit lijkt me te overzien.ibak schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:58:
Dat is voor iedereen hier idd afwachten en we zijn allemaal benieuwd hoe het EMS zijn keuzes zal doen.
Wat ik zelf wil voorkomen is dat ik straks achter de feiten aanloop, het wil ook niet direct zeggen dat batterijen in de toekomst direct veel goedkoper worden, dat hebben we uiteindelijk met zonnepanelen ook gezien, door de enorme vraag ging de prijs hiervan ook omhoog.
Voor nu ben ik ook van mening dat de pilot een hele mooie mogelijkheid is om in te stappen.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het deel autoladen zal gaan lopen.
Heb nu enkele automations gemaakt in HA op basis van zonnestroom overschot (works) en ook dynamische tarieven (works ook) inclusief fasebewaking.
Maar de accu laden op goedkope tarieven en ook de auto, betekent dat er 1 van de 2 voorrang krijgt. En als ik simpel nadenk, gok ik zo dat de accu minder met de loadbalancing zal doen (???) en daarom dan de loadbalancing van de EV lader ingrijpt en dus trager laadt.
Doet de EMS echter ook aan loadbalancing, ja dan gaan ze tegen elkaar in werken.
Op zich wel weer te omzeilen als we een 'charge' signaaltje hebben van de EMS.
Misschien is dat ook wel ergens ons eigen pakkie an.
Het zijn 2 laders in wezen met enorm veel capaciteit (11 en 12kW) en die kunnen niet tegelijk aan op dat vermogen natuurlijk.
Heb nu enkele automations gemaakt in HA op basis van zonnestroom overschot (works) en ook dynamische tarieven (works ook) inclusief fasebewaking.
Maar de accu laden op goedkope tarieven en ook de auto, betekent dat er 1 van de 2 voorrang krijgt. En als ik simpel nadenk, gok ik zo dat de accu minder met de loadbalancing zal doen (???) en daarom dan de loadbalancing van de EV lader ingrijpt en dus trager laadt.
Doet de EMS echter ook aan loadbalancing, ja dan gaan ze tegen elkaar in werken.
Het zijn 2 laders in wezen met enorm veel capaciteit (11 en 12kW) en die kunnen niet tegelijk aan op dat vermogen natuurlijk.
Is het een probleem dat de EV lader trager laad? Als ik dit weet en hier rekening mee houd is dat in onze situatie geen beperking..paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:22:
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Hoe traag je je auto oplaadt maakt natuurlijk niet uit verder. Maar beneden de 6A zal de auto niets doen.ecn1985 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:39:
[...]
Is het een probleem dat de EV lader trager laad? Als ik dit weet en hier rekening mee houd is dat in onze situatie geen beperking..
Volgens mij is het voornaamste dat de fases niet overbelast worden.
Wat zegt Balans van die vraag paQ?
Dat zal ongetwijfelt meerdere hier boeien.
Ikzelf ben ook benieuwd of een thuisbatterij invloed heeft op geluidsweergave van audio.
Een kleine niche weliswaar maar voor die groep speelt stroom en de vervuiling ervan door schakelende voedingen frequentie regelaars en ook omvormers een belangrijke rol.
Ik hoop dat de Deye een soortgelijke zuivere sinus eruit gooit als de Solar edge.
Met een Audes ST1500 ertussen gaat dat goed, ik hoop dat die Audes combi met de Deye ook goed gaat want de Solar Edge is savonds uit maar nu ga ik savonds het niet meer van het net maar van de Deye krijgen..
Voor zover ik kon onderzoeken lijkt het me goed te gaan komen.
Ik durf het Balans niet te vragen want de vraag is slechts voor zo weinigen relevant dat ik er geen kennis over verwacht.
Is er hier nog een muziekliefhebber met gelijk thema?
Dat zal ongetwijfelt meerdere hier boeien.
Ikzelf ben ook benieuwd of een thuisbatterij invloed heeft op geluidsweergave van audio.
Een kleine niche weliswaar maar voor die groep speelt stroom en de vervuiling ervan door schakelende voedingen frequentie regelaars en ook omvormers een belangrijke rol.
Ik hoop dat de Deye een soortgelijke zuivere sinus eruit gooit als de Solar edge.
Met een Audes ST1500 ertussen gaat dat goed, ik hoop dat die Audes combi met de Deye ook goed gaat want de Solar Edge is savonds uit maar nu ga ik savonds het niet meer van het net maar van de Deye krijgen..
Voor zover ik kon onderzoeken lijkt het me goed te gaan komen.
Ik durf het Balans niet te vragen want de vraag is slechts voor zo weinigen relevant dat ik er geen kennis over verwacht.
Is er hier nog een muziekliefhebber met gelijk thema?
Ik bedoel dat het niet nodig is om op maximale capaciteit de auto te laden, ik ging er voor het gemak vanuit dat 6A altijd wel mogelijk zou ziijn?paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Hoe traag je je auto oplaadt maakt natuurlijk niet uit verder. Maar beneden de 6A zal de auto niets doen.
Volgens mij is het voornaamste dat de fases niet overbelast worden.
Dat zal geen (nooit?) een probleem zijn.ecn1985 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:49:
[...]
Ik bedoel dat het niet nodig is om op maximale capaciteit de auto te laden, ik ging er voor het gemak vanuit dat 6A altijd wel mogelijk zou ziijn?
Dan heb je gewoon een verbruiker van 1250W
Inderdaad, maar wat je zegt de overbelasting is wel iets om naar te kijken lijkt me, zeker met een zo goed als electric huishouden in de koude wintermaanden tijdens etenstijd met zowat alle apperatuur aan in de keuken en de wasmachine en droger draaien.paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:51:
[...]
Dat zal geen (nooit?) een probleem zijn.
Dan heb je gewoon een verbruiker van 1250W
Ik weet ook niet in hoeverre het EMS hier rekening mee gaat houden en bijv in de piekuren niet de volledige 11kwh gaat inzetten?
Zelf heb ik te weinig electrotechnische kennis maar wellicht iemand hier een antwoord op of al nagevraagd, er zitten meer mensen in hetzelfde pakket qua EV / WP / enz..
[ Voor 12% gewijzigd door ecn1985 op 06-10-2025 12:00 ]
Wat is de gunstige actie voor een extra module?ibak schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:58:
De actie is de 2e en derde module met korting dus eerste 1500 (ex btw) met de 2e 2750, - en de met de derde 4000,-
O, dat is niet zo interessant. Eentje extra wil ik mss wel, maar meer hoeft niet. Iemand die dit wel gaat doen?ibak schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:38:
De actie is de 2e en derde module met korting dus eerste 1500 (ex btw) met de 2e 2750, - en de met de derde 4000,-
@hermanbanken hoe is de installatie verlopen, ben erg benieuwd! hopelijk kun je je ervaring delen.hermanbanken schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:18:
Ik kom nu dit draadje pas tegen, maar ook bij mij is de installatie gepland, op 3 oktober al. Bij mij zo'n 25 meter (omlaag uit de meter, bochtjes in de kruipruimte, mantelbuis onder terras door, rondje door de fietsenschuur). Ben heel benieuwd.
Qua BTW. Ik heb ervaring als ondernemer, maar die onderneming is gestaakt. Mijn vriendin zit momenteel ook in de KOR, maar heeft daadwerkelijk een onderneming. Hoe begin je nou met BWT terugvragen? Moet je je hiervoor weer aanmelden bij de KvK, of gewoon rechtstreeks bij de Belastingdienst? Staat er ergens een stappenplan voor als je "schoon" (nog geen inschrijving) begint?
demmit 
https://www.nu.nl/economi...roomuitval-in-winter.html
"mijn" elektriciteitsstation zit daar ook bij
https://www.nu.nl/economi...roomuitval-in-winter.html
"mijn" elektriciteitsstation zit daar ook bij
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 18:32 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
dat geluid alleen al

Zet me toch weer aan denken over de off grid optie... sja... wel forse meerprijs voor enkele uren (eventueel) zonder stroom. Ergens moeten we 'blij' zijnd at we geen verplichte uitschakelcontacten in onze apparaten hebben zoals in Duitsland.
Gewoon offgrid functie nog ff erbij bestellen @paQ
Ik heb het volgende terug van Don;paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:22:
Wij vragen aan onze klanten wel of ze hun auto´s kunnen instellen dat deze niet gaan opladen tussen 17-20 uur en 7-9. Dit zijn de momenten waar het systeem het meeste rendement kan behalen. Buiten dat kan je verbruiken wat je wilt. Mocht de omvormer bezig zijn met balanceringsdiensten maar je gaat koken, dan passen wij ons aan en gaan dan leveren met een andere opstelling. (daarom hebben we ook 1.6mw waar 1mw voldoende zou zijn).
Dat is mooie infoecn1985 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:25:
[...]
Ik heb het volgende terug van Don;
Wij vragen aan onze klanten wel of ze hun auto´s kunnen instellen dat deze niet gaan opladen tussen 17-20 uur en 7-9. Dit zijn de momenten waar het systeem het meeste rendement kan behalen. Buiten dat kan je verbruiken wat je wilt. Mocht de omvormer bezig zijn met balanceringsdiensten maar je gaat koken, dan passen wij ons aan en gaan dan leveren met een andere opstelling. (daarom hebben we ook 1.6mw waar 1mw voldoende zou zijn).
Komt die tweede meter toch nog een keer van pas
Zet ik daar de lader op met een onschakelaar ertussen
Dat voorkomt dan sowieso dat ik de auto laadt ten kosten van de accu.
edit: toch?
/sanitycheck
Ja, tweede meter werkt wat dat betreft prima, maar dan moet je zelf het totaalverbruik in de gaten houden. Je hoofdzekering zit immers voor de meters.
Die fasebewaking heb ik in HA geregeld.scoobs schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:59:
Ja, tweede meter werkt wat dat betreft prima, maar dan moet je zelf het totaalverbruik in de gaten houden. Je hoofdzekering zit immers voor de meters.
Zou mooi zijn als je kunt laten weten hoe de installatie is verlopen vandaag, succes in elk geval.Orakel schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:36:
Ik ben 8 oktober aan de beurt. Er zit dus beweging in