Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:54
@bumble_bee
Leuk dat je ook meedoet!
Ik zie het ook als vet systeem vooral omdat andere oplossingen me gewoon te klein zijn en te duur uitvallen om groter te krijgen.
En ook dat je met deelname nergens naar hoeft om te zien dus niks plannen wanneer je wat aan zet of doet, ideaal volgens mij.
Beste is om je onbeantwoorde vragen gewoon aan Don te sturen die reageert er per punt inhoudelijk dan onder.
Voor zover ik weet is het Ems een cloud software van Balans die ze stoppen als jij niet meer zou willen deelnemen.
Gas heb ik niet genomen maar je krijgt de vraag om aan te geven of je ook gas wilt en daarna krijg je een offerte met voorschotbedrag en prijsinfo en de vraag om te tekenen als je instemt, pas daarna is je deelname en installatie datum definitief.
Wacht die info gewoon even af ( komt samen met het tekenen van de balans dienst) en kijk wat je er van denkt zou ik zeggen.
Mijn installateur wordt Beter Stroom en die leggen ook zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door ibak op 17-09-2025 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:12
bumble_bee schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:07:
• Er is hier ook nog een gasaansluiting, ik dacht ergens in dit draadje gelezen te hebben dat je ook gas bij ze kan afnemen? Zijn hier details van, ik zie het nergens in de contracten, wat is de prijs etc.?
Gas - m³ opslag € 0,08
Gas - Maandelijkse kosten € 6,65

• Heeft iemand al gekeken naar inboedel/opstal verzekeringen of ze zo'n batterij dekken, en anders wat de meerprijs is dat ze dat wel gaan dekken?
Lijkt mij niet dat ze dat dekken. Laatste keer dat ik dit bekeek was het geen probleem bij centraal beheer.

Het is wel een vet systeem dit, ik kijk uit naar een hele-huis UPS hebben >:)
Wel de optie daarvoor aangevinkt? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
De vraag voor opstal verzekering (zlm) heb ik naar gekeken en bij mij staat het volgende in mijn contract:

"duurzame verbeteringen zoals zonnepanelen, een zonneboiler, warmtepomp, laadpaal, thuisaccu/thuisbatterij en een regenwater opvangsysteem zijn automatisch meeverzekerd als u garantie tegen onderverzekering heeft. Op uw polisblad leest u of dit het geval is."

Ik ben hier dus voor verzekerd, ook voor nevenschade ect. Maar check vooral je eigen polisvoorwaarden want het kan per (opstal) verzekering anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
epicfailguy23 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:10:
De vraag voor opstal verzekering (zlm) heb ik naar gekeken en bij mij staat het volgende in mijn contract:

"duurzame verbeteringen zoals zonnepanelen, een zonneboiler, warmtepomp, laadpaal, thuisaccu/thuisbatterij en een regenwater opvangsysteem zijn automatisch meeverzekerd als u garantie tegen onderverzekering heeft. Op uw polisblad leest u of dit het geval is."

Ik ben hier dus voor verzekerd, ook voor nevenschade ect. Maar check vooral je eigen polisvoorwaarden want het kan per (opstal) verzekering anders zijn.
Zie dat het bij mij ook zo ongeveer verwoord is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:36
Ik heb gisteren even gebeld met beter stroom, die komen het bij mij ook installeren. Netjes te woord gestaan en er werd duidelijk aangegeven wat de opties zijn.
Installatie is inclusief al het materiaal van de meterkast t/m 10 meter afstand. tussen de 10-20 meter kost het 100 euro. Als ik alles zelf zou doen met materiaal wat ze dan zelf voorzien zou ik 100 euro korting krijgen. In de meterkast moet ik zorgen dat er 8 plekken beschikbaar zijn. als je de backup variant hebt gekozen van de batterij is het bedrag x2.

Het was voor hun ook geen probleem de afspraak te verzetten. In mijn geval (in tegenstelling tot de wens van de meesten hier) een weekje later.

• 0xygen500
Schuurman92 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:42:
Ik heb gisteren even gebeld met beter stroom, die komen het bij mij ook installeren. Netjes te woord gestaan en er werd duidelijk aangegeven wat de opties zijn.
Installatie is inclusief al het materiaal van de meterkast t/m 10 meter afstand. tussen de 10-20 meter kost het 100 euro. Als ik alles zelf zou doen met materiaal wat ze dan zelf voorzien zou ik 100 euro korting krijgen. In de meterkast moet ik zorgen dat er 8 plekken beschikbaar zijn. als je de backup variant hebt gekozen van de batterij is het bedrag x2.

Het was voor hun ook geen probleem de afspraak te verzetten. In mijn geval (in tegenstelling tot de wens van de meesten hier) een weekje later.
Wat bedoel je precies met 8plekken vrij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21
0xygen500 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:15:
[...]

Wat bedoel je precies met 8plekken vrij?
In de groepenkast zelf.

• 0xygen500
We hebben 1 groep vrij. Balans Energie heeft gezegd dat het geen probleem is. Waarschijnlijk spreken we over verschillende dingen 😅. Als er wel een upgrade moet komen van de meterkast is dit niet echt een probleem en zou dit gewoon meegenomen worden.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:36
0xygen500 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:51:
[...]

We hebben 1 groep vrij. Balans Energie heeft gezegd dat het geen probleem is. Waarschijnlijk spreken we over verschillende dingen 😅. Als er wel een upgrade moet komen van de meterkast is dit niet echt een probleem en zou dit gewoon meegenomen worden.
Ik begrijp m ook als groepen vrij in de meterkast. Ik gaf aan dat we sowieso een nieuwe meterkast gaan plaatsen en vroeg daarbij hoeveel plek(groepen) ze nodig hebben in de meterkast. Dit waren er dus 8. (3 fase alamat, kWh meter en nog iets denk ik).

Hoe ze er mee omgaan als je ruimte tekort hebt zou ik niet weten.

• 0xygen500
Schuurman92 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:54:
[...]

Ik begrijp m ook als groepen vrij in de meterkast. Ik gaf aan dat we sowieso een nieuwe meterkast gaan plaatsen en vroeg daarbij hoeveel plek(groepen) ze nodig hebben in de meterkast. Dit waren er dus 8. (3 fase alamat, kWh meter en nog iets denk ik).

Hoe ze er mee omgaan als je ruimte tekort hebt zou ik niet weten.
Aha, bij ons is er niks over gezegd. Er is genoeg ruimte naast de meters 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibak
Ze hebben evt een extra kastje om bij te plaatsen bij zich als er onvoldoende ruimte in de bestaande groepenkast is.
Klonk me als flexibel en meedenkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Ook de offerte binnen voor het dynamische contract 😄. Installatiedatum komt steeds dichterbij. Zelf besloten om ook voor gas naar ze over te gaan. kost 5 euro per jaar meer, maar Zonneplan kon mijn maandbedrag niet goed zetten dus vind het wel welletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Hoe goed Balans zijn administratie, maandbedragen en afrekeningen op orde heeft moeten we nog afwachten...
Net als hoe ze met de EMS de boel voor ieder individu apart sturen.
Misschien zitten zij ook niet gelijk goed qua maandbedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:20

ede

ibak schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:24:
Hoe goed Balans zijn administratie, maandbedragen en afrekeningen op orde heeft moeten we nog afwachten...
Het is een pilot hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ibak schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:24:
Zp, heb ik 8x gevraagd mijn voorschot aan te passen naar 75. Dit zou elke keer gelukt zijn maar het bleek elke keer te lastig. Ik hoop dat een voorschot goed instellen wel lukt bij balans energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:21
Je zou zeggen dat Balans Energie/Stroom niet werkt met voorschot bedragen, omdat het een dynamisch contract betreft. Tibber doet dit ook niet.

Gewoon elke maand een afrekening waarop verbruik, minus teruglevering en onbalanshandel worden afgerekend lijkt mij dan.

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Contract getekend. In het contract staat ook het percentage dat je als klant krijgt vast. Mooi die duidelijkheid :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
xenobia12345 schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:24:
Je zou zeggen dat Balans Energie/Stroom niet werkt met voorschot bedragen, omdat het een dynamisch contract betreft. Tibber doet dit ook niet.

Gewoon elke maand een afrekening waarop verbruik, minus teruglevering en onbalanshandel worden afgerekend lijkt mij dan.
Balans Energie werkt met vaste voorschotten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Niet het allernieuwste artikel maar toch leuk om even hier te delen:
https://www.solar365.nl/n...%A9n-trucje-66ACB1B2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-10 23:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Even een vraagje (ookal zullen jullie misschien bevooroordeeld zijn ;) ).
Ik zit nu met een vast contract (voor nog ruim 2jr) bij Essent.
Heb 19x Q.Cell G5 325wp (9x zuid, 5x oost, 5x west) met een APC ECU-C, dus kan per paneel regelen.
Verbruik op jaarbasis is ongeveer -500kWh (teruglevering dus).

Is die optie (accupakket en energie) van Balans inderdaad interessant?
Of kan ik beter zelf een systeem bouwen (3x Victron Enegry MultiPlus II)?

Wil graag ook stroom hebben tijdens ellende (uitval) op het net, zodat ik dus off-grid verder kan.

Vind opzich het idee van Balans Energie wel leuk. Helpen om het net te stabiliseren terwijl je je eigen verbruik verbeter, een grote UPS voor je hele huis hebt en er nog geld mee kan verdienen ook.

Maar, je hebt ook zo iets als... Als het te mooi lijkt om zo te zijn, dan zal het dat ook wel zijn.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
HellStorm666 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:56:
Even een vraagje (ookal zullen jullie misschien bevooroordeeld zijn ;) ).
Ik zit nu met een vast contract (voor nog ruim 2jr) bij Essent.
Heb 19x Q.Cell G5 325wp (9x zuid, 5x oost, 5x west) met een APC ECU-C, dus kan per paneel regelen.
Verbruik op jaarbasis is ongeveer -500kWh (teruglevering dus).

Is die optie (accupakket en energie) van Balans inderdaad interessant?
Of kan ik beter zelf een systeem bouwen (3x Victron Enegry MultiPlus II)?

Wil graag ook stroom hebben tijdens ellende (uitval) op het net, zodat ik dus off-grid verder kan.

Vind opzich het idee van Balans Energie wel leuk. Helpen om het net te stabiliseren terwijl je je eigen verbruik verbeter, een grote UPS voor je hele huis hebt en er nog geld mee kan verdienen ook.

Maar, je hebt ook zo iets als... Als het te mooi lijkt om zo te zijn, dan zal het dat ook wel zijn.
Off grid kost extra bij Balans energie, daarnaast zou je over moeten stappen op dynamisch om er gebruik van te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

0xygen500 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:59:
[...]

Off grid kost extra bij Balans energie, daarnaast zou je over moeten stappen op dynamisch om er gebruik van te kunnen maken.
Van die beide was ik bewust.
Die €1500,- extra voor off-grid heb ik er wel voor over.
En een dynamisch contract is de enige manier om extra te verdienen er mee (inkopen wanneer prijs laag (of zelfs geld toe)), terug leveren wanneer prijs hoog.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
@HellStorm666
Bevooroordeeld wel een beetje want ik zie dat met Balans wel zitten ook op lange termijn idd.
Maar vergelijk het eens nuchter zou ik zeggen.
Als je zelf bouwt moet je ook de sturing zelf regelen en kiezen wanneer het een of het ander denk aan opslag of verkopen wanneer inkoop en hoe vol want morgen misschien weer zon..
Tevens verschil in gebruik zomer en winter dus toch een EMS van iemand straks ertussen?
Dus denk dat je wat aktiever ermee moet zijn als je zelf bouwt.
Bij Balans gaat het vanzelf maar mis je misschien wat invloed.
En dan heb je de onbalans vergoeding van Tennet die je mist als je zelfbouwt.
Maar pas op volgens mij zat de Pilot bij Balans al behoorlijk vol!
Tot op heden merk ik een open en eerlijk verhaal, nog geen addertjes gevonden naast dat het natuurlijk mis kan gaan en je dan wel nog een mooi systeem eraan overhoud.
Ik heb hier ook nog niets gelezen wat niet in de haak zou zijn terwijl iedereen er wel alert op is vermoedelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

ibak schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:35:
@HellStorm666
Bevooroordeeld wel een beetje want ik zie dat met Balans wel zitten ook op lange termijn idd.
Maar vergelijk het eens nuchter zou ik zeggen.
Als je zelf bouwt moet je ook de sturing zelf regelen en kiezen wanneer het een of het ander denk aan opslag of verkopen wanneer inkoop en hoe vol want morgen misschien weer zon..
Tevens verschil in gebruik zomer en winter dus toch een EMS van iemand straks ertussen?
Dus denk dat je wat aktiever ermee moet zijn als je zelf bouwt.
Bij Balans gaat het vanzelf maar mis je misschien wat invloed.
En dan heb je de onbalans vergoeding van Tennet die je mist als je zelfbouwt.
Maar pas op volgens mij zat de Pilot bij Balans al behoorlijk vol!
Tot op heden merk ik een open en eerlijk verhaal, nog geen addertjes gevonden naast dat het natuurlijk mis kan gaan en je dan wel nog een mooi systeem eraan overhoud.
Ik heb hier ook nog niets gelezen wat niet in de haak zou zijn terwijl iedereen er wel alert op is vermoedelijk.
Het lijkt inderdaad helemaal een top oplossing te zijn.
En je helpt het net er ook nog mee.
win-win-win.

Heb me iig ingeschreven.
Vanmiddag de eigenaar nog even gesproken, die gaf aan dat hij bezig was met de 1e installatie op dat moment (fysiek plaatsen dus). En dat er nog plek was.

Scientia Potentia Est

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

paQ

Het duizelt me nu een beetje.

Wat rekenen wij nu straks af?
De EPEX Spot day ahead tarieven?
En op de achtergrond 'strijken' we 30% op van de verdiensten van Balans op de AFRR markt waar middels de accu's met energie wordt geschoven?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:52:
Het duizelt me nu een beetje.

Wat rekenen wij nu straks af?
De EPEX Spot day ahead tarieven?
En op de achtergrond 'strijken' we 30% op van de verdiensten van Balans op de AFRR markt waar middels de accu's met energie wordt geschoven?
Eigen verbruik is day ahead prijs en onbalans opbrengst is 30% voor ons. Dit is idd op de AFRR markt

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:47:
[...]

Eigen verbruik is day ahead prijs en onbalans opbrengst is 30% voor ons. Dit is idd op de AFRR markt
Juist. Dan snap ik het verdienmodel ook een beetje beter. Met alleen 2 cent opslag wordt het een ding waarbij je behoorlijk moet schalen wil het rendabel worden.
Heb wel wat vragen neergelegd over wat de 'modus' nou gaat worden voor ons als klant.
Wat heeft voorrang bedoel ik daarmee. Verhandelen, 0 op de meter, peakschaving, de nacht doorkomen?

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 25-09-2025 11:55 ]

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:54:
[...]

Juist. Dan snap ik het verdienmodel ook een beetje beter. Met alleen 2 cent opslag wordt het een ding waarbij je behoorlijk moet schalen wil het rendabel worden.
Heb wel wat vragen neergelegd over wat de 'modus' nou gaat worden voor ons als klant.
Wat heeft voorrang bedoel ik daarmee. Verhandelen, 0 op de meter, peakschaving, de nacht doorkomen?
Goede vragen, ik dacht te hebben gelezen dat dit eigen verbruik was.

• zunrob
Ik ben dan wel benieuwd hoeveel, als je dus een grotere batterij neemt, het daadwerkelijk opneemt. Neem namelijk aan dat als je meer capaciteit hebt voor balanceren de vergoeding die Balans krijgt ook groter is. Ben benieuwd of dit dan 10 euro of 100 euro is, dan kun je in schatten of extra batterij rendabel is.

• 0xygen500
zunrob schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:47:
Ik ben dan wel benieuwd hoeveel, als je dus een grotere batterij neemt, het daadwerkelijk opneemt. Neem namelijk aan dat als je meer capaciteit hebt voor balanceren de vergoeding die Balans krijgt ook groter is. Ben benieuwd of dit dan 10 euro of 100 euro is, dan kun je in schatten of extra batterij rendabel is.
Tsja ik heb maar 35kWh op een zonnige dag te geven. De som wordt dus anders met een extra batterij. Voor nu heb ik er nog geen behoefte aan. 48 is eerst meer dan genoeg.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
0xygen500 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:00:
[...]

Goede vragen, ik dacht te hebben gelezen dat dit eigen verbruik was.
In hoeverre heb je hier zelf invloed op? Is het echt hands-off en ben je overgeleverd aan de keuzes van Balans, of kun je zelf (een deel van) de capaciteit gebruiken/sturen om bijvoorbeeld zonnestroom opslag op te slaan en in de avond uren bij vaak hogere prijzen terug te leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Yaay schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:57:
[...]

In hoeverre heb je hier zelf invloed op? Is het echt hands-off en ben je overgeleverd aan de keuzes van Balans, of kun je zelf (een deel van) de capaciteit gebruiken/sturen om bijvoorbeeld zonnestroom opslag op te slaan en in de avond uren bij vaak hogere prijzen terug te leveren?
Geen idee eigenlijk. Mijn idee was dat het zo'n grote batterij is dat ik altijd wel eigen verbruik zou dekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ede

ede

Yaay schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:57:
[...]
Dat regelt het EMS en daar mogen van Balans geen wijzigingen aan gedaan worden.

Dit zegt Balans er zelf over:
Elke Balans Systeem wordt aangestuurd door ons eigen Energy Management System (EMS), volledig afgestemd op jouw verbruik, opwek en terugverdienpotentieel.
Het EMS regelt je systeem automatisch. Standaard draait het systeem in 0-import / 0-export modus: je gebruikt maximaal je eigen energie, zonder te importeren of terug te leveren.

Is je batterij vol, je verbruik laag en kost terugleveren geld? Dan schakelt het systeem je zonnepanelen tijdelijk uit*, alleen als het echt moet. Volledig automatisch, jij hoeft niets te doen. Het systeem doet alles, altijd in jouw voordeel.
*alleen mogelijk met zonnepanelen die direct zijn aangesloten op de Balans omvomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ah kijk. een eerste inzage

Afbeeldingslocatie: https://balansenergie.nl/wp-content/uploads/2025/09/dashboard.png

Zo te zien idd afdekken verbruik (op enkele Watts na) en schijnbaar af en toe piekjes (4~5 kW) het net op slingeren ten gunste van een andere locatie / handel, maar simultaan met het afdekken van het eigen verbruik. (?)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 26-09-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:41:
Ah kijk. een eerste inzage

[Afbeelding]

Zo te zien idd afdekken verbruik (op enkele Watts na) en schijnbaar af en toe piekjes (4~5 kW) het net op slingeren ten gunste van een andere locatie / handel, maar simultaan met het afdekken van het eigen verbruik. (?)
Is prima toch? Hoop wel op een app of een website die als app kan dienen. Is toch wat gemakkelijker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 0xygen500
Wel benieuwd of die 1e installatie iemand was van tweakers en of die persoon dan hier ook de bevindingen wilt delen en zijn opbrengsten :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nou, vooruitlopend op de installatie en er vanuitgaand dat we een JSON of anderzijds SOC waarde kunnen bemachtigen uit de portal, aan de slag geweest met mijn energiegrafiek voor op mijn HA dashboard.

dynamische tarieven all in
Lijkt me duidelijk. Marker erbij met het huidige tarief. Dit is per uur; geen idee of we bij Balans per 15 min gaan afrekenen. Hij staat hier nu bovenin, maar de lijn begint bij de grafiek en eindigt bovenaan met het huidige tarief.

SolCast
De gele lijn is de te verwachten opbrengst van die dag op mijn locatie met mijn PV. die wordt 10 keer per dag bijgewerkt dus varieert wat. Het is een forecast, dus geen daadwerkelijke opbrengst. (is ook niet echt van belang) Als die onder de 4.5 kW blijft dan verspringt de rechter Y-as vanzelf, samen met die van paarse vermogenscurve.

Import vermogen
De paarse lijn is het verbruik dat ik op dat moment importeer uit het net. Dus batterij op, dan zou je verbruik / import moeten zien.

SOC
De blauwe curve is de SOC van de accu. Nu uiteraard nog een simulatie, maar reageert nu daadwerkelijk op PV overschot en import van energie. En RTE 90% :+
Het moment van starten van de grafiek zou ook daadwerkelijk de SOC zijn als ik vandaag met een lege accu zou zijn begonnen. Zo kan ik iig de komende tijd bij mezelf simuleren hoe het verloop van de SOC is, maar uiteraard zonder handel / balancering vanuit Balansenergie.
Voor nu samen te zien natuurlijk met de paarse curve, maar in wezen zouden die nooit samen in beeld kunnen zijn als de SOC boven x % zit. Behalve als we meer verbruik hebben dan dat de omvormer aan vermogen kan leveren uit de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCr80Jwf6P8ptFHapikLgu8lmpk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fo1ZtBmawGx5VU7f7uZr3WQZ.png?f=user_large

En totaaloverzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnv1Pwh1fOBnaAsQnZgn0aOK9eI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9c4mp5Fgie7vU84QjDXgXsxL.png?f=fotoalbum_large

edit 22:30
Hij "ontlaadt" ook *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjCQnIGBfQOkJFfK5-65vvuFhwA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vy19NeowoXVquCQUemtjWz79.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 27-09-2025 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:56:
Nou, vooruitlopend op de installatie en er vanuitgaand dat we een JSON of anderzijds SOC waarde kunnen bemachtigen uit de portal, aan de slag geweest met mijn energiegrafiek voor op mijn HA dashboard.

dynamische tarieven all in
Lijkt me duidelijk. Marker erbij met het huidige tarief. Dit is per uur; geen idee of we bij Balans per 15 min gaan afrekenen. Hij staat hier nu bovenin, maar de lijn begint bij de grafiek en eindigt bovenaan met het huidige tarief.

SolCast
De gele lijn is de te verwachten opbrengst van die dag op mijn locatie met mijn PV. die wordt 10 keer per dag bijgewerkt dus varieert wat. Het is een forecast, dus geen daadwerkelijke opbrengst. (is ook niet echt van belang) Als die onder de 4.5 kW blijft dan verspringt de rechter Y-as vanzelf, samen met die van paarse vermogenscurve.

Import vermogen
De paarse lijn is het verbruik dat ik op dat moment importeer uit het net. Dus batterij op, dan zou je verbruik / import moeten zien.

SOC
De blauwe curve is de SOC van de accu. Nu uiteraard nog een simulatie, maar reageert nu daadwerkelijk op PV overschot en import van energie. En RTE 90% :+
Het moment van starten van de grafiek zou ook daadwerkelijk de SOC zijn als ik vandaag met een lege accu zou zijn begonnen. Zo kan ik iig de komende tijd bij mezelf simuleren hoe het verloop van de SOC is, maar uiteraard zonder handel / balancering vanuit Balansenergie.
Voor nu samen te zien natuurlijk met de paarse curve, maar in wezen zouden die nooit samen in beeld kunnen zijn als de SOC boven x % zit.

[Afbeelding]

En totaaloverzicht:
[Afbeelding]
Mooi grafiekje. Als import van data mogelijk is, zou ik graag yaml ontvangen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:09:
[...]

Mooi grafiekje. Als import van data mogelijk is, zou ik graag yaml ontvangen :+
Zijn 'maar' 316 regels :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

M'n accu is vol :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiFTldkCU4KQLNR8RGb5Yw3uxRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6fuxnG2jWlrSJuaHy6uODZPn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Oh.. Dat is wel veel 🤣. Hoe wil je trouwens die data uit een website halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:21:
[...]

Oh.. Dat is wel veel 🤣. Hoe wil je trouwens die data uit een website halen?
Geen idee nog.
Even zien wat er voor handen is.
Lijkt gewoon op een http call mogelijkheid. En anders sniffen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:28
@paQ enig idee welke ader diameter AC ze gebruiken? Totale kabeldiameter?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:48:
@paQ enig idee welke ader diameter AC ze gebruiken? Totale kabeldiameter?
Volgens mij 6mm2
En bij off grid 10mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vraag van huishoudelijke aard: moeten we zelf het lopende energiecontract opzeggen, of gaat dat automatisch met het balansenergie contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:15:
Vraag van huishoudelijke aard: moeten we zelf het lopende energiecontract opzeggen, of gaat dat automatisch met het balansenergie contract?
Ik dacht dat dit altijd automatisch ging en geregeld werd door de nieuwe partij. Batterij aanmelden dient wel zelf te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:15:
Hierover heb ik gemaild want ik had dezelfde vraag. In principe gaat het zoals het wisselen van iedere normaal energie contract, ze proberen wel het contract zo dicht mogelijk te laten wisselen op de installatie datum.

Zelf loopt mijn huidige contract over 2 weken af en zet de energie leverancier deze automatisch om naar een dynamische contract. Hierom heb ik gevraagd of mijn contract eerder omgezet kan worden ondanks dat ik nog geen installatie datum heb.

Ik heb laatst de gegevens aangeleverd die je normaal aan leverd bij een wijziging (verbruik ect) en krijg binnenkort een offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
Idd Balans regelt met jouw maatschappij de overstap, hoef je zelf niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 09:04
Vorige week dinsdag ook aangemeld bij Balans Energie. Tot op heden nog geen overeenkomst o.i.d. gehad.
Hebben andere zich onlangs nog aangemeld en al wel een overeenkomst ontvangen?
Gaat wel om de accu overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

lzondervan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:27:
Vorige week dinsdag ook aangemeld bij Balans Energie. Tot op heden nog geen overeenkomst o.i.d. gehad.
Hebben andere zich onlangs nog aangemeld en al wel een overeenkomst ontvangen?
Gaat wel om de accu overigens.
Ik weet dat Don verzuipt momenteel in planningen en opstart (uiteraard).
Geen idee of er überhaupt nog plek is eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
Ze zijn dik over de 120 heen en hebben nog extra systemen besteld om nog eens flink wat mensen te kunnen helpen.
Dus wie nu nog aanmeld gaat geen probleem ervaren maar wel wat geduld nodig hebben..
Mijn ervaring is dat de flow in afwerking tijd kost, dus intekenen , contract ,foto's meterkast etc, daarna opgave verbruik en dan uiteindelijk offerte stroomcontract en contract tekenen balanceerdienst en inplannen installatie.
De flow is best goed vind ik maar het heeft wel geduld nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ibak schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:53:
Ze zijn dik over de 120 heen en hebben nog extra systemen besteld om nog eens flink wat mensen te kunnen helpen.
Dus wie nu nog aanmeld gaat geen probleem ervaren maar wel wat geduld nodig hebben..
Mijn ervaring is dat de flow in afwerking tijd kost, dus intekenen , contract ,foto's meterkast etc, daarna opgave verbruik en dan uiteindelijk offerte stroomcontract en contract tekenen balanceerdienst en inplannen installatie.
De flow is best goed vind ik maar het heeft wel geduld nodig.
Vond je het lang duren? Ik vond alleen het gedeelte tussen aanlevering gegevens en inplanning wat lang duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik lees met veel interesse mee in dit topic, wat ik me alleen afvraag is hoezeer het rendabel is zolang er nog gesaldeerd kan worden? Ik heb in 2026 nog een contract zonder terugleverboete en dat jaar kan volledig gesaldeerd worden, dus lijkt me dat niet direct interessant of zie ik hier wat over het hoofd? Daar in tegen is de prijs van de batterij al een rede om in te stappen..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:39:
Ik lees met veel interesse mee in dit topic, wat ik me alleen afvraag is hoezeer het rendabel is zolang er nog gesaldeerd kan worden? Ik heb in 2026 nog een contract zonder terugleverboete en dat jaar kan volledig gesaldeerd worden, dus lijkt me dat niet direct interessant of zie ik hier wat over het hoofd? Daar in tegen is de prijs van de batterij al een rede om in te stappen..
Hangt af van je situatie.
Als je naar balansenergie (of andere dynamische leverancier) overstapt, dan heb je ook geen terugleverboete.
Dan 'saldeer' je puur financieel.
Ik saldeer nu met terugleverboete en dat is ook niet grappig meer :|

Niemand kan in de toekomst kijken. Enerzijds denk ik dat batterijen goedkoper worden want meer en meer aanbod, anderzijds kunnen de prijzen flink skyrocketen omdat er zoveel vraag ontstaat.

En eigenlijk wat je al zelf zegt. je zit met dit aanbod ergens rond de 100 euro per kWh. Ik ken geen ander waar je dat krijgt voor die prijs. (met EMS en omvormer, geïnstalleerd en wel)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 01-10-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:43:
[...]

Hangt af van je situatie.
Als je naar balansenergie (of andere dynamische leverancier) overstapt, dan heb je ook geen terugleverboete.
Dan 'saldeer' je puur financieel.
Ik saldeer nu met terugleverboete en dat is ook niet grappig meer :|

Niemand kan in de toekomst kijken. Enerzijds denk ik dat batterijen goedkoper worden want meer en meer aanbod, anderzijds kunnen de prijzen flink skyrocketen omdat er zoveel vraag ontstaat.
Het punt waar ik nu mee zit is dat ik tot eind 2026 geen terugleverboete betaal voor de stroom die ik teruglever. Ik kan nog volledig vrij salderen op dit moment en dat maakt dat ik nog geen actie hoef te ondernemen.
Weet ook niet in hoeverre het mogelijk is om de installatie op te schuiven naar eind 2026 maar kan me voorstellen dat dit wel erg ver naar achter is.

Wat jij zegt, het is nu lastig inschatten wat de toekomst brengt. Ergens heb ik het gevoel dat ik niet achter de feiten aan wil lopen op het moment dat ik moet gaan overstappen..

Vooral de prijs van de accu maakt het zeer interessant inderdaad. Zijn er mensen die een berekening hebben gemaakt van de te verwachten kosten met een hoog verbruik in de winter (warmtepomp = stroom te kort) en veel zonnepanelen (overschot in de zomer)?

[ Voor 10% gewijzigd door ecn1985 op 01-10-2025 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Het punt waar ik nu mee zit is dat ik tot eind 2026 geen terugleverboete betaal voor de stroom die ik teruglever. Ik kan nog volledig vrij salderen op dit moment en dat maakt dat ik nog geen actie hoef te ondernemen.
Weet ook niet in hoeverre het mogelijk is om de installatie op te schuiven naar eind 2026 maar kan me voorstellen dat dit wel erg ver naar achter is.

Wat jij zegt, het is nu lastig inschatten wat de toekomst brengt. Ergens heb ik het gevoel dat ik niet achter de feiten aan wil lopen op het moment dat ik moet gaan overstappen..

Vooral de prijs van de accu maakt het zeer interessant inderdaad. Zijn er mensen die een berekening hebben gemaakt van de te verwachten kosten met een hoog verbruik in de winter (warmtepomp = stroom te kort) en veel zonnepanelen (overschot in de zomer)?
Het is koffiedik kijken. Ik heb een huis(houden) met pittig stroomverbruik. (geen gas)
Warmtepomp, WPB, keukenprinses (oven en kookplaat worden goed gebruikt), vertrekken op verdiepingen COP1 verwarming:

13 MWh verbruik
12 MWh opwek
import ca 8.6 MWh per jaar. (en momenteel ca 8.1 MWh terugleveren met boete :| )
Direct verbruik ca 30% dus.

Nu is het al dagen lang erg mooi weer, maar ik simuleer de accu in mijn huidige situatie, 48 kWh met een RTE van 90% in mijn situatie. Zonder handel (!) heb ik mijn "SOC" nog niet onder de 36% gezien.
Dus met mijn huidige dagelijkse verbruik van 20-25 kWh 100% zelfvoorzienend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv3nCYW7zFxaXRxQwWx9DlULyl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MH1gVV071ND3VRr7Ns3EeMBk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiFTldkCU4KQLNR8RGb5Yw3uxRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6fuxnG2jWlrSJuaHy6uODZPn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFQZEbgSgrOQD7Z87Hxx0nerDHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8ezBtHMa6KOs8BJihUJgv7e.png?f=fotoalbum_large

Op de koudste dagen in de winter zit ik zo op 65kWh.
Naja, die komen niet uit de PV op dergelijke dagen.
Dus dan moeten we vertrouwen op de EMS van Balansenergie dat er iig zoveel mogelijk peak wordt geschaved :+ zodat het financieel het minst zeer doet.

Ik zit in bovenstaande situatie momenteel op 946 euro betalen per jaar (wat overigens nog steeds best OK is met dergelijke verbruikscijfers) De berekening van balans kwam uit op een verwachte 515 euro, maar ws minder omdat daar de opbrengsten uit de handel nog niet in zijn meegenomen.
Als ik niets doe, dan gaat die 946 miv 2027 naar een verwachte 1400-2100 per jaar.

Ik ben met name nu nieuwsgierig naar het moment wanneer ik voor het eerst de 0% aantik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Het is koffiedik kijken. Ik heb een huis(houden) met pittig stroomverbruik. (geen gas)
Warmtepomp, WPB, keukenprinses (oven en kookplaat worden goed gebruikt), vertrekken op verdiepingen COP1 verwarming:

13 MWh verbruik
12 MWh opwek
import ca 8.6 MWh per jaar. (en momenteel ca 8.1 MWh terugleveren met boete :| )
Direct verbruik ca 30% dus.

Nu is het al dagen lang erg mooi weer, maar ik simuleer de accu in mijn huidige situatie, 48 kWh met een RTE van 90% in mijn situatie. Zonder handel (!) heb ik mijn "SOC" nog niet onder de 36% gezien.
Dus met mijn huidige dagelijkse verbruik van 20-25 kWh 100% zelfvoorzienend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de koudste dagen in de winter zit ik zo op 65kWh.
Naja, die komen niet uit de PV op dergelijke dagen.
Dus dan moeten we vertrouwen op de EMS van Balansenergie dat er iig zoveel mogelijk peak wordt geschaved :+ zodat het financieel het minst zeer doet.

Ik zit in bovenstaande situatie momenteel op 946 euro betalen per jaar (wat overigens nog steeds best OK is met dergelijke verbruikscijfers) De berekening van balans kwam uit op een verwachte 515 euro, maar ws minder omdat daar de opbrengsten uit de handel nog niet in zijn meegenomen.
Als ik niets doe, dan gaat die 946 miv 2027 naar een verwachte 1400-2100 per jaar.

Ik ben met name nu nieuwsgierig naar het moment wanneer ik voor het eerst de 0% aantik.
Wat ik zo lees zitten wij redelijk vergelijkbaar in verbruik:
12 MWh verbruik
10 MWh opwek
Als de berekening uitkomt zoals bovenstaand beschreven zijn dit zeker prima getallen zeker na de afschaffing van de salderingsregeling, dat is dus ook waar ik in de toekomst een grote kostenpost zie opdoemen waar ik nu aan het kijken ben naar mogelijke oplossing, vandaar dat ik dus ook hier terecht ben gekomen.
Bedankt voor de inzichten, vind het zeker verhelderend, moet toegeven dat ik helemaal nieuw ben op het vlak van thuisbatterij en dynamische contracten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Wat ik zo lees zitten wij redelijk vergelijkbaar in verbruik:
12 MWh verbruik
10 MWh opwek
Als de berekening uitkomt zoals bovenstaand beschreven zijn dit zeker prima getallen zeker na de afschaffing van de salderingsregeling, dat is dus ook waar ik in de toekomst een grote kostenpost zie opdoemen waar ik nu aan het kijken ben naar mogelijke oplossing, vandaar dat ik dus ook hier terecht ben gekomen.
Bedankt voor de inzichten, vind het zeker verhelderend, moet toegeven dat ik helemaal nieuw ben op het vlak van thuisbatterij en dynamische contracten..
#metoo :+
En ook ik was op zoek naar 'de minste dure uitweg'. En ik ben -momenteel- van mening dat ik die in deze vorm gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ecn1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:39:
Zit zelf nu bij Zonneplan, maar gekozen voor deze batterij. Lekker groot en wil gewoon zelfconsumptie ophogen en dynamisch salderen is toch anders dan normaal salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:03:
[...]

Zit zelf nu bij Zonneplan, maar gekozen voor deze batterij. Lekker groot en wil gewoon zelfconsumptie ophogen en dynamisch salderen is toch anders dan normaal salderen
Wat bedoel je precies met het verschil met dynamisch salderen? Ik ben hier helemaal niet bekend mee? Zou zeggen dat normaal salderen altijd gunstiger is omdat je 1/1 kunt wegstrepen of is dat te makkelijk gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Wat bedoel je precies met het verschil met dynamisch salderen? Ik ben hier helemaal niet bekend mee? Zou zeggen dat normaal salderen altijd gunstiger is omdat je 1/1 kunt wegstrepen of is dat te makkelijk gedacht?
Als je 1 op 1 kunt salderen dan weet je exact de uitkomst natuurlijk. Maar dat kan straks niemand meer.
Dynamisch / financieel salderen kan positief, maar zal ws (ook) negatief uitpakken, alleen is het gissen hoeveel precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
<knip> Dat kunnen mensen ook zelf en is hier niet wenselijk

Even via chatgpt omdat die het wel prima uitlegt en het anders veel typen is 🤭

[ Voor 134% gewijzigd door Septillion op 01-10-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:10:
[...]

Als je 1 op 1 kunt salderen dan weet je exact de uitkomst natuurlijk. Maar dat kan straks niemand meer.
Dynamisch / financieel salderen kan positief, maar zal ws (ook) negatief uitpakken, alleen is het gissen hoeveel precies.
Duidelijk, dan is vanaf 2027 het senario om mee te rekenen omdat dan het salderen volledig wordt afgeschaft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:15:
[...]

Goede vraag 👍

Het salderen zelf (dus het wegstrepen van stroom die je teruglevert tegen stroom die je afneemt) werkt in de basis hetzelfde bij zowel een vast contract als een dynamisch contract. Het verschil zit vooral in hoe en tegen welke prijs dit gebeurt.

1. Vast contract

Je hebt een vaste stroomprijs per kWh (bijvoorbeeld €0,30).

Alles wat je teruglevert wordt verrekend tegen dezelfde vaste prijs als waartegen je afneemt.
👉 Voorbeeld: je neemt in een jaar 3.000 kWh af en levert 2.500 kWh terug. Je betaalt dan effectief alleen 500 kWh x €0,30 = €150 (excl. vaste kosten).

Eventuele teruglevering boven je verbruik wordt vaak vergoed tegen een (lagere) terugleververgoeding, bv. €0,05–€0,10/kWh.

2. Dynamisch contract

Je stroomprijs wijzigt elk uur op basis van de marktprijs.

Salderen gebeurt per jaar, maar de waarde van afname en teruglevering is niet gelijk, omdat:

Bij afname betaal je de uurprijs van dat moment.

Bij teruglevering krijg je de uurprijs van dat moment.

Dat betekent dat het verschil tussen afname- en teruglevermoment groot kan zijn:

Vaak is stroom duur als jij verbruikt (’s avonds)

En goedkoop of zelfs negatief als je zonnepanelen leveren (overdag, veel zon).
👉 Daardoor krijg je vaak minder “waar voor je kWh’s” dan bij een vast contract.

Belangrijk verschil dus:

Vast contract: salderen werkt gunstig, want 1 kWh leveren = 1 kWh afnemen tegen dezelfde prijs.

Dynamisch contract: 1 kWh leveren ≠ 1 kWh afnemen, want het moment van levering bepaalt de prijs, en die ligt meestal lager dan je afname-uren.

---

Wil je dat ik een concreet rekenvoorbeeld maak met bijv. 3.000 kWh verbruik en 2.500 kWh teruglevering, zodat je het verschil in euro’s kunt zien tussen vast en dynamisch?

Even via chatgpt omdat die het wel prima uitlegt en het anders veel typen is 🤭
Haha ja dat had ik natuurlijk ook prima zelf kunnen doen, bedankt voor de reminder.. :) In het geval van dynamisch salderen is het dus afwachten hoe duur/gunstig de stroom wordt ingekocht door Balans tijdens de 'dure' periode..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ibak
Hier ook nog een vast gunstig contract nog voor precies een jaar met 6cent terugleververgoeding.
Daarmee incl gas kom ik op netto 0 uit, best leuk..
Dat ga ik denk ik net niet zo gunstig evenaren bij Balans.
Is dat erg dat ik daarmee een paar honderd euro misloop? Ik vind van niet want de langere termijn zoals beschreven na stoppen salderen is van groter gewicht.
Dus meedoen met de pilot en mee helpen dat Balans een succes wordt vind ik belangrijker.
Daarmee blijf ik op lange termijn weer mooi gunstig en hopelijk bijna zo gunstig als nu.
Met niet meedoen weet ik de uitkomst ook en die wil ik beslist niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
ecn1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:19:
[...]

Haha ja dat had ik natuurlijk ook prima zelf kunnen doen, bedankt voor de reminder.. :) In het geval van dynamisch salderen is het dus afwachten hoe duur/gunstig de stroom wordt ingekocht door Balans tijdens de 'dure' periode..
Ja en nee. Balans sprak volgens mij over salderen tegen de gunstigste tarieven. Ik denk dat dit wel klopt, want je laadt natuurlijk op tijdens de goedkoopste zon uren en gebruikt op de dure avonduren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:13
ibak schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:24:
Hier ook nog een vast gunstig contract nog voor precies een jaar met 6cent terugleververgoeding.
Daarmee incl gas kom ik op netto 0 uit, best leuk..
Dat ga ik denk ik net niet zo gunstig evenaren bij Balans.
Is dat erg dat ik daarmee een paar honderd euro misloop? Ik vind van niet want de langere termijn zoals beschreven na stoppen salderen is van groter gewicht.
Dus meedoen met de pilot en mee helpen dat Balans een succes wordt vind ik belangrijker.
Daarmee blijf ik op lange termijn weer mooi gunstig en hopelijk bijna zo gunstig als nu.
Met niet meedoen weet ik de uitkomst ook en die wil ik beslist niet!
Dat was mijn overweging ook. Mij contract zonder terugleverboete en 11.5 ct terugleververgoeding loopt nog tot augustus 2027. In 2026 zal ik waarschijnlijk niet goedkoper en misschien zelfs duurder uit zijn, maar nu heb ik de kans tegen een scherpe prijs een grote accu te kopen, zodat ik vanaf 2027 ga besparen.
Heb ook gekozen voor de backup optie om mijn onafhankelijkheid te vergroten.
Hier een al electric huis en EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
deejeebv schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Dat was mijn overweging ook. Mij contract zonder terugleverboete en 11.5 ct terugleververgoeding loopt nog tot augustus 2027. In 2026 zal ik waarschijnlijk niet goedkoper en misschien zelfs duurder uit zijn, maar nu heb ik de kans tegen een scherpe prijs een grote accu te kopen, zodat ik vanaf 2027 ga besparen.
Dit is ook inderdaad de overweging die mij over de streep zal trekken, net zoals ik lees iedereen in bovenstaande reacties. Ik heb een mail gestuurd of er nog plaatsen over zijn in de pilot.. afwachten ben benieuwd..
Ik ben ook graag voorbereid op wat komen gaat en wil niet afwachtend zijn en maar zien wat er gaat gebeuren..
Het idee dat het een pilot is vind ik ook mooi om aan te kunnen bijdragen waarbij het hopelijk een win win is voor beide partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de drijfveer achter de keuze voor de backup/off-grid functie.
Over het algemeen zijn er in Nederland maar zelden langdurige stroomstoringen, een investering van 1500 euro voor off-grid kan ik daarmee voor mezelf niet rechtvaardigen. Is de drijfveer wellicht gerelateerd aan de geopolitiek en onzekerheden die daar mogelijk bij komen kijken? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Yaay schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:43:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de drijfveer achter de keuze voor de backup/off-grid functie.
Over het algemeen zijn er in Nederland maar zelden langdurige stroomstoringen, een investering van 1500 euro voor off-grid kan ik daarmee voor mezelf niet rechtvaardigen. Is de drijfveer wellicht gerelateerd aan de geopolitiek en onzekerheden die daar mogelijk bij komen kijken? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Zelf sta ik er ook zo in. Al had ik wel in het achterhoofd dat het net steeds voller wordt. Als nog kon ik niet de kosten verantwoorden 🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
Yaay schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:43:
[...]

Economisch is die extra investering niet te verantwoorden, maar het idee 12 kWp aan zonnepanelen te hebben en dan met een stroomstoring de opbrengst niet kunnen gebruiken vind ik geen fijn idee. En inderdaad, nu valt het aantal storingen wel mee, maar je weet niet wat de toekomst brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
Wellicht iemand het antwoord, maar ik zie op de site dat zowel de Deye omvormer gebruikt kan worden als de huidige omvormer. Er wordt aangegeven dat er bij de Deye omvormer meer flexibiliteit en voordeel is ,welke zijn dit tov de huidige omvormer blijven gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 01-10-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:57:
Wellicht iemand het antwoord, maar ik zie op de site dat zowel de Deye omvormer gebruikt kan worden als de huidige omvormer. Er wordt aangegeven dat er bij de Deye omvormer meer flexibiliteit en voordeel is ,welke zijn dit tov de huidige omvormer blijven gebruiken?
Ik denk dat dat over iets anders gaat zonder het op te zoeken.

Je hebt die Deye omvormer sowieso nodig om grote vermogens de batterij in de duwen en uit te trekken.
Als je al panelen hebt kun je die daarop direct aansluiten ipv je eigen omvormer om op die wijze dubbele omzetting te voorkomen.

Heb je een Solaredge met wat oudere type optimizers, dan heb je pech en zal de stroom door beide omvormers moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Ik denk dat dat over iets anders gaat zonder het op te zoeken.

Je hebt die Deye omvormer sowieso nodig om grote vermogens de batterij in de duwen en uit te trekken.
Als je al panelen hebt kun je die daarop direct aansluiten ipv je eigen omvormer om op die wijze dubbele omzetting te voorkomen.

Heb je een Solaregde met wat oudere type optimizers, dan heb je pech en zal de stroom door beide omvormers moeten.
Oke, zo had ik het niet gelezen maar dat klinkt wel logisch inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ecn1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:57:
Werkt mét of zonder zonnepanelen
Koppel je bestaande zonnepanelen direct aan de Balans-omvormer, of laat ze op hun eigen omvormer staan, ons systeem past zich automatisch aan.

Neem aan dat je hier op doelt. Hier staat dat je je panelen op de deye kan aansluiten of zoals ik ga doen, de panelen nog op de Zonneplan omvormer laten draaien. De Zonneplan heeft nog garantie en dus geen zin om die van de muur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Werkt mét of zonder zonnepanelen
Koppel je bestaande zonnepanelen direct aan de Balans-omvormer, of laat ze op hun eigen omvormer staan, ons systeem past zich automatisch aan.

Neem aan dat je hier op doelt. Hier staat dat je je panelen op de deye kan aansluiten of zoals ik ga doen, de panelen nog op de Zonneplan omvormer laten draaien. De Zonneplan heeft nog garantie en dus geen zin om die van de muur te halen.
Ja klopt, dit had ik gelezen. Neem aan dat het voor de meeste mensen geld dat de huidige omvormer nog prima kan blijven hangen, maar dit is dan minder efficient als het gebruik van de Deye omvormer? Ik geloof ook dat er in dit topic werd benoemd dat de Deye omvormer minder goed kan omgaan met kleinere zonnepanelen set-ups? Dit zal dan afhankelijk zijn van de situatie bij eenieder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
DC gekoppeld aan de Deye is efficiënter bij laden terwijl de panelen leveren.

Maar de Deye is een zeer zware omvormer voor residentiële begrippen. Zware omvormers kunnen niet of niet goed omgaan met korte strings. Korte strings voor de Deye is alles onder 8-10 reguliere panelen (uitgezonderd enkele typen met hoge spanning)

Solaredge systemen kunnen sowieso niet zonder verwijderen van optimizers, wat wel mogelijk voordeel (financieel en praktisch) teniet doet

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 01-10-2025 22:25 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede

ede

Ik las dat het mogelijk is een Enphase systeem te koppelen met de generator-input van de Deye. Zou dat een voordeel zijn ten opzichte van de stroom van de zonnepanelen via de grid-aansluiting binnen te laten komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik geloof dat dat maakt dat het enphase systeem mee kan in off grid modus… maar ik ben geen Enphase of gedetailleerde Deye kenner.

Het blijft een DC-AC-DC koppeling bij laden.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 01-10-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede

ede

Ronald schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:26:
Ik geloof dat dat maakt dat het enphase systeem mee kan in off grid modus… maar ik ben geen Enphase kenner.
Ik ga het morgen vragen aan de installateur, Beter Stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:24:
DC gekoppeld aan de Deye is efficiënter bij laden terwijl de panelen leveren.

Maar de Deye is een zeer zware omvormer voor residentiële begrippen. Zware omvormers kunnen niet of niet goed omgaan met korte strings. Korte strings voor de Deye is alles onder 8-10 reguliere panelen (uitgezonderd enkele typen met hoge spanning)

Solaredge systemen kunnen sowieso niet zonder verwijderen van optimizers, wat wel mogelijk voordeel (financieel en praktisch) teniet doet
Ik heb zelf 3 dakvlakken, 1x12 1x14 en 1x6, dan kan ik de korte string op de huidige omvormer laten draaien en de andere 2 op de Deye aansluiten dat lijkt mij dan de beste oplossing. Wordt hier ook nog vanuit balans energie naar gekeken op welke manier de set-up het meest efficient kan worden geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb zelf 3 dakvlakken, 1x12 1x14 en 1x6, dan kan ik de korte string op de huidige omvormer laten draaien en de andere 2 op de Deye aansluiten dat lijkt mij dan de beste oplossing. Wordt hier ook nog vanuit balans energie naar gekeken op welke manier de set-up het meest efficient kan worden geïnstalleerd?
Ze laten je vrij in de keus, maar ik denk dat BeterStroom je best wel een advies wil geven daarover.
Ik heb 2 dakvlakken met 3 PV's
1 is Solaredge, dus die moet zo blijven, de andere twee zijn strings op Growatt; die gaan straks rechtstreeks als 2 strings op de Deye.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
ecn1985 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Mijn eerste vraag is dan: hoe matig die string van 6 op je huidige omvormer draait. En hoe het überhaupt geïnstalleerd is. Er zijn bar weinig omvormers die 3 trackers hebben, en met deze aantallen verwacht ik een relatief zware omvormer die moeite kan hebben met 6.

Het gaat bij PV-installateurs vaak wat marginaler dan ik zou doen....

Dus welke omvormer heb je nu, en welk type paneel?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 02-10-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:11:
[...]

Mijn eerste vraag is dan: hoe matig die string van 6 op je huidige omvormer draait. En hoe het überhaupt geïnstalleerd is. Er zijn bar weinig omvormers die 3 trackers hebben, en met deze aantallen verwacht ik een relatief zware omvormer die moeite kan hebben met 6.

Het gaat bij PV-installateurs vaak wat marginaler dan ik zou doen....

Dus welke omvormer heb je nu, en welk type paneel?
Wellicht niet helemaal goed omschreven maar ik heb de 2 grote strings op een Growatt MOD 8000TL3 3
fase omvormer
- 14 x 400wp geen schaduw Vmpp = 34,39 x 14= 481v
- 12 x 400wp geen schaduw Vmpp = 34,39 x 12= 412v

de korte string met 6 panelen op een Growatt MIC 2500TL-X 1 fase Omvormer, deze hebben beperkt schaduw.
- 6 x 400wp beperkt schaduw Vmpp = 34,39 x 6= 206

Zijn 400wp panelen van Risen solar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iyyw7S3aS-UXDE3fqr2xCCZ5wg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y4TIbVTrYOh5c02x5Qi7K8Oz.png?f=user_large

Dan moet de korte string op de huidige 1 fase omvormer blijven zitten en kunnen de andere 2 worden aangesloten op de Deye omvormer die vallen dan binnen het bereik van de omvormer als ik het goed heb begrepen?

Dat zou dan de meest gunstige set-up zijn in mijn situatie?

Hoop dat ik het zo wat duidelijker heb beschreven @Ronald

[ Voor 11% gewijzigd door ecn1985 op 02-10-2025 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
Ik heb tevens bericht terug van Don op de vraag of er nog plekken beschikbaar zijn en hij geeft aan: nog niet officieel gecommuniceerd er zijn 100 extra units besteld met leverdatum december, dus inschrijven is nog mogelijk op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ecn1985 De strings van 12 en 14 moeten prima functioneren op de Deye.

Die van 6 zou op de Deye geen schaduwbeheer hebben, soms lastig starten. Die is beter als hij op de Growatt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:55:
@ecn1985 De strings van 12 en 14 moeten prima functioneren op de Deye.

Die van 6 zou op de Deye geen schaduwbeheer hebben, soms lastig starten. Die is beter als hij op de Growatt blijft.
Duidelijk, bedankt voor de input :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 09:04
paQ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:44:
[...]

Ik weet dat Don verzuipt momenteel in planningen en opstart (uiteraard).
Geen idee of er überhaupt nog plek is eigenlijk?
Inmiddels is mn aanmelding bevestigd en het contract ook ontvangen.
Er is dus nog steeds plek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Ik heb bij Balansenergie nagevraagd of bij de off-grid optie ook de Solaredge omvormer blijft werken. Dit blijkt niet zo te zijn. Don geeft aan:
Helaas gaat Solaredge als wij in off-grid gaan in storings modus. Deze wekken dan geen energie op.

Ik denk dat ik dan de extra investering voor off-grid niet ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Ik had al eerder de vraag gesteld hoe ik de omvormer op kan hangen zodat ie geluidstechnisch geïsoleerd/ontkoppeld is.

Ik ga hier deze voor gebruiken:
https://www.google.com/ur...Vaw0nDJ8zAbx1HkRMKkXdYK1s

Je schroeft er 4 tegen de muur, en je kunt daar een plaat op bevestigen, waartegen de omvormer dan weer komt. Allicht een tip voor anderen die ook naar iets dergelijks op zoek waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
zunrob schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:01:
Ik had al eerder de vraag gesteld hoe ik de omvormer op kan hangen zodat ie geluidstechnisch geïsoleerd/ontkoppeld is.

Je schroeft er 4 tegen de muur, en je kunt daar een plaat op bevestigen, waartegen de omvormer dan weer komt. Allicht een tip voor anderen die ook naar iets dergelijks op zoek waren.
Ff vluchtige gekeken, 25 per ding? Hoe ben je bij deze dingen uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
zunrob schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:01:

Ik heb ook een warmtepomp hangen op beugels aan de muur bevestigd hier heb ik nooit problemen mee gehad ik verwacht zelf geen problemen met de omvormer. Maar ik kan begrijpen als iemand voorzorgsmaatregelen neemt.

Je kan ook nog overwegen om rubberpluggen te gebruiken om trilling te reduceren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35ZAiloz9KUMaGT4UTz10Xz1Ej4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yd0yP2vvJzdnlbqSNRxqLzgT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ecn1985 op 03-10-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb is hoe de balansmarkt precies werkt, wordt hiervoor een gedeelte van de batterij leeg gehouden om zo op momenten dat er een overschot is dit kwijt te kunnen in de battery? Andersom wordt er een vast gedeelte gereserveerd om terug te leveren bij vraag vanuit onbalans? Stel dat ik in de winter zelf een hoog verbruik heb (warmtepomp + EV) gaat dit dan ten koste van de onbalansvergoeding omdat mij vraag in de winter zelf structureel hoog is door de warmtepomp.
Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
ecn1985 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:22:
Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb is hoe de balansmarkt precies werkt, wordt hiervoor een gedeelte van de batterij leeg gehouden om zo op momenten dat er een overschot is dit kwijt te kunnen in de battery? Andersom wordt er een vast gedeelte gereserveerd om terug te leveren bij vraag vanuit onbalans? Stel dat ik in de winter zelf een hoog verbruik heb (warmtepomp + EV) gaat dit dan ten koste van de onbalansvergoeding omdat mij vraag in de winter zelf structureel hoog is door de warmtepomp.
Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is?
Standaardmodus is nul op de meter. Eerst gaat dus eigen verbruik benut worden en daarna pas onbalans als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:43:
[...]

Standaardmodus is nul op de meter. Eerst gaat dus eigen verbruik benut worden en daarna pas onbalans als ik het goed heb.
Het kan niet zo zijn dat als er in theorie vele mensen zijn met een groot gebruiker niet voldaan kan worden de onbalans op te vangen?
Vind het lastig goed te begrijpen hoe dit gedeelte er in de praktijk uit gaat zien en welke invloed bijvoorbeeld een warmtepomp en EV laden op dagen met veel onbalans hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ecn1985 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Het kan niet zo zijn dat als er in theorie vele mensen zijn met een groot gebruiker niet voldaan kan worden de onbalans op te vangen?
Vind het lastig goed te begrijpen hoe dit gedeelte er in de praktijk uit gaat zien en welke invloed bijvoorbeeld een warmtepomp en EV laden op dagen met veel onbalans hebben.
Volgens mij biedt balans stroom zich aan met 150 batterijen. Zo hebben ze een totaal capaciteit wat ze in kunnen zetten. Geen idee hoe tennet hier verder naar kijkt. Wat je schetst zal denk ik wel meevallen als ze er nu 100 extra hebben besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Heb ik ook over zitten nadenken.
My best guess:

Op den duur weet je welke units op welk tijdstip x verbruiken, en met welke SOC ze daarna nog overblijven.
Als ik vandaag bijv van 85 naar 30% zak, en de stroom zometeen 12 cent is, dan zou ik me kunnen voorstellen dat de EMS 'dus' 30% van mijn SOC ZOU KUNNEN verplaatsen naar elders, zonder dat mij dat piektarieven kost, want immers ga je op het goedkope moment de batterij weer voljagen.
Die 30% naar elders (mits benut) en die 30% terug erin, zijn onbelast. Die zijn om Tennet mee tevreden te stellen.
/theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

Heb ik ook over zitten nadenken.
My best guess:

Op den duur weet je welke units op welk tijdstip x verbruiken, en met welke SOC ze daarna nog overblijven.
Als ik vandaag bijv van 85 naar 30% zak, en de stroom zometeen 12 cent is, dan zou ik me kunnen voorstellen dat de EMS 'dus' 30% van mijn SOC ZOU KUNNEN verplaatsen naar elders, zonder dat mij dat piektarieven kost, want immers ga je op het goedkope moment de batterij weer voljagen.
Die 30% naar elders (mits benut) en die 30% terug erin, zijn onbelast. Die zijn om Tennet mee tevreden te stellen.
/theorie
sws gaat die niet naar 0. In het contract staat max tot 5% dacht ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
0xygen500 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Ff vluchtige gekeken, 25 per ding? Hoe ben je bij deze dingen uitgekomen?
Ik had een topic op Reddit geopend, toen linkte iemand naar een website met dempers om wanden te ontkoppelen. Had de beste man van die website (in België) een berichtje gestuurd en hij attendeerde me hierop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede

ede

0xygen500 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

Volgens mij biedt balans stroom zich aan met 150 batterijen. Zo hebben ze een totaal capaciteit wat ze in kunnen zetten. Geen idee hoe tennet hier verder naar kijkt. Wat je schetst zal denk ik wel meevallen als ze er nu 100 extra hebben besteld.
Het gaat niet zo zeer om de capaciteit maar meer om het vermogen bij het balanceren. Het balanceren duurt geen uren achtereen.
Je hebt dus wel wat ruimte nodig in de accu om stroom te kunnen importeren, maar dat zal in de praktijk niet eens de helft van de capaciteit van de accu zijn. En omdat balanceren ook de andere kant op gaat zal je dus ook wat stroom op voorraad moeten hebben om te kunnen exporteren.

Daarnaast is het de bedoeling dat Balans genoeg overcapaciteit aan vermogen heeft zodat systemen die niet genoeg ruimte voor import of te weinig stroomvoorraad voor export hebben overgeslagen worden bij een balanceringsverzoek van Tennet. Die systemen doen dan even niet mee en de eigenaar krijgt even minder inkomsten
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste