PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Als je met beperkt budget werkt en meedoet met iets wat nog ontwikkeld en niet voor niets pilot heet zit er ook wat risico aan waar je je bewust van moet zijn denk ik.Speedy-Andre schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:30:
Leuk om te zien dat er een besparing is/zou zijn vs dynamisch en vast contract, dat zal een gemiddelde zijn
Ik heb niet genoeg spaargeld maar met mijn droevige inkomen kan het via het warmtefonds tegen 0% rente.
Dan nog btw terug en bij Flevoland €1250 subsidie regelen waarmee ik kan gaan aflossen.
M'n broer heeft dit gedaan (zelfde situatie) met een kleinere batterij (Next energy).
Een kleinigheidje is dat ik dan van 1 naar 3 fase moet gaan (kwestie van een hoofdschakelaar en zekeringen laten plaatsen cq vervangen).
Alleen waar zet je zo'n zwaar systeem neer van 405kg, in een houten schuur waar geen 3-fase is (wel 1 fase)?
Op zich is een kabel trekken wel te doen, maar dat duurt wel even.
Back-up erbij is leuk, dat werkt tenminste langere tijd op deze schaal.
Enerzijds oppassen met te rekenen met de nog onduidelijke verdienste in de toekomst, anderzijds stel dat iets zich in 10 jaar terugverdient dan is dat gelijk aan 10% rente, en waar kan je dat krijgen?
Dus misschien is investeren (houd idd wat risico in) juist goed en zuinig met geld omgaan.
Het terugvragen van Btw zal tijd kosten, best even navragen hoe lang als je het nodig hebt, ik reken met 1jaar, en of je het kunt mee financieren.
De subsidie is misschien ook iets wat je moet voorschieten dus vraagt wat eigen geld wat je niet gelijk nodig moet hebben.
Wie hieraan meedoet gaat niet snel verhuizen want wat dat inhoud is niet duidelijk, dus als je dat wel wilt een extra risico.
De meerprijs voor Offgrid is qua terugverdienen denk ik een moeilijke.
Maar al met al zijn je belangstelling en overwegingen erg mooi om te zien.
Is je broer er uiteindelijk happy mee en had hij wel een grotere batterij gewild?
iets wat zich in 10 jaar terugverdient =/ 10% rente.ibak schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:00:
[...]
Als je met beperkt budget werkt en meedoet met iets wat nog ontwikkeld en niet voor niets pilot heet zit er ook wat risico aan waar je je bewust van moet zijn denk ik.
Enerzijds oppassen met te rekenen met de nog onduidelijke verdienste in de toekomst, anderzijds stel dat iets zich in 10 jaar terugverdient dan is dat gelijk aan 10% rente, en waar kan je dat krijgen?
Dus misschien is investeren (houd idd wat risico in) juist goed en zuinig met geld omgaan.
Het terugvragen van Btw zal tijd kosten, best even navragen hoe lang als je het nodig hebt, ik reken met 1jaar, en of je het kunt mee financieren.
De subsidie is misschien ook iets wat je moet voorschieten dus vraagt wat eigen geld wat je niet gelijk nodig moet hebben.
Wie hieraan meedoet gaat niet snel verhuizen want wat dat inhoud is niet duidelijk, dus als je dat wel wilt een extra risico.
De meerprijs voor Offgrid is qua terugverdienen denk ik een moeilijke.
Maar al met zijn je belangstelling en overwegingen erg mooi om te zien.
Is je broer er uiteindelijk happy mee en had hij wel een grotere batterij gewild?
Met 10% rente op 5.000 spaargeld, heb je 8,2k na 5 jaar.
Als je de investering van 5k terugverdient in 5 jaar, dan heb je na 3 jaar 3k.
Je investering ben je namelijk kwijt als cash.
Het gaat even om de strekking want hij leent het tegen 0%0xygen500 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:05:
[...]
iets wat zich in 10 jaar terugverdient =/ 10% rente.
Met 10% rente op 5.000 spaargeld, heb je 8,2k na 5 jaar.
Als je de investering van 5k terugverdient in 5 jaar, dan heb je na 3 jaar 3k.
Je investering ben je namelijk kwijt als cash.
Ik heb nog getwijfelt om dieper te vragen over Pv aanwezig of zo maar toen dacht ik her volgende:
Ik heb 8k zonnepanelen die soms beter afgeschakeld zouden worden als inkoop goedkoper zou zijn als mijn eigen stroom.
Eigenlijk zou BalansEnergie ook mooi zijn als je helemaal geen investering in panelen bebt gedaan.
Hoe zouden jullie hierover denken?
Je kunt, of zelfs moet, het dus geheel los zien van eigen PV. Landelijk heeft PV natuurlijk invloed op de prijs ontwikkeling gedurende de dag.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dan moet BE veel meer gaan in en verkopen als wat ik nu zie of zie ik dat onjuist?Ronald schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:25:
@ibak accu’s, ook deze van balans tegen pilot prijs, zijn alleen rendabel bij inzet voor handel.
Je kunt, of zelfs moet, het dus geheel los zien van eigen PV. Landelijk heeft PV natuurlijk invloed op de prijs ontwikkeling gedurende de dag.
Los van de TenneT vergoeding natuurlijk lijken we ermee nog op stoom te moeten komen dan..
Er is nu alleen wat passieve handel. Als Tennet handel begint ga je meer handel zien waarschijnlijkibak schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:37:
[...]
Dan moet BE veel meer gaan in en verkopen als wat ik nu zie of zie ik dat onjuist?
Los van de TenneT vergoeding natuurlijk lijken we ermee nog op stoom te moeten komen dan..
Wat inkomen en verhuizen betreft zit ik compleet vast, deels afgekeurd en 60+ dus 1% kans op werk vinden.
Er ligt 8620Wp op het dak en er zijn 3 omvormers voor 4620Wp, 760Wp (beide Z/W) en 3240Wp op N/O.
- SMA SB4000TL21 en SB2500, beide met ethernet en modbus dus eventueel te besturen (slider)
- setje met een Hoymiles HM700 die ik aanstuur met OpenDTU
Deze configuratie is vanwege de afstand lastig om met de batterij te gebruiken, ik zou dan grote lengtes met dc naar de batterij moeten brengen en ik betwijfel een beetje of de Deye dat zo goed kan als de SMA's.
De straat kant ligt op N/O en heeft alleen zon vanaf 16u dus redelijk afgezwakt gelet op eventuele opwarming.
Dankzij de pv heb ik zeg maar een blijvend passief inkomen (afbetaald cq terugverdiend sinds 2013).
Wat korting op stroom betreft, 1/3 gaat niet door de meter in een all-electric situatie met wp en wpb.
De batterij zie ik als een soort inkomen wat het onbalans deel betreft en wat Balans nog meer biedt.
Daarnaast vang ik er straks de klap mee op die na salderen komt, dan is opeens al het verbruik (3500kWh) belast en is het onzeker wat mijn overschot van 2250kWh nog oplevert of zelfs gaat kosten.
Voor de back-up heb ik wel wat geld over, met name omdat er veel capaciteit is en je even de tijd hebt om grote verbruikers netjes te laten stoppen indien nodig.
Daarbij verwacht ik de komende tijd meer uitval omdat de netbeheerders achter de feiten aan lopen, al zie ik in mijn wijk nog weinig pv, wp's en laadpalen op het openbare spul na dat weinig wordt gebruikt en vooral parkeerplekken kost.
Niet geheel toevallig kan deze batterij mijn dagproductie van ruim 50kWh opslaan, echter kan ik dat niet verbruiken zonder onzinnige dingen te gaan doen zoals tegelijk verwarmen en koelen
Nu is dat niet echt relevant omdat Balans de batterij gebruikt maar misschien wel na de 'verplichte' 2 jaar.
Dan vraag ik me nog af of de batterij direct op de bestrating in de tuin kan staan, een kast komt er dan omheen en de omvormer kan (laag) aan de muur komen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Daar ga ik wel van uit.0xygen500 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:40:
[...]
Er is nu alleen wat passieve handel. Als Tennet handel begint ga je meer handel zien waarschijnlijk
Net even naar de nordpool integratie (epex als het goed is) geschiedenis gekeken, maar afgelopen week geen echt idioterie. Zeker geen wat lagere pieken en dalen om volume te kunnen maken…
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nordpol is idd gewoon dynamische tarieven. Paar dagen geleden waren prijzen ex btw bijna negatief, toen is er wel wat geladen.Ronald schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:52:
[...]
Daar ga ik wel van uit.
Net even naar de nordpool integratie (epex als het goed is) geschiedenis gekeken, maar afgelopen week geen echt idioterie. Zeker geen wat lagere pieken en dalen om volume te kunnen maken…
Ik neem aan dat de batterij werkend opgeleverd dient te worden en dat lukt niet met 1 fase.
Om te beginnen wil ik een extra groepenkast(je) plaatsen met een 4-polige hoofdschakelaar waar LIander blijkbaar genoegen mee neemt.
Het Balans spul kan daar ook in als ik weet wat er nodig is met back-up erbij en later kan ik nog groepen uitsplitsen die nu door ruimtegebrek bij elkaar zitten.
Mijn groepenkast heeft geen hoofdschakelaar (bouw van 1990) dus die is welkom.
In Nov tm Feb heb ik bijna geen zonnepanelen opbrengst, met warmtepomp zijn dit echter wel de maanden waar flink verbruikt wordt. Als ik hiermee de stroom voor de laagste prijs die er is kan gebruiken is dat heel interessant.
Ja, waarom zou dit niet kunnen?Wolly schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:35:
Is het nu en in de toekomst zo dat de Balans batterij oplaadt in de goedkoopste uren en dat ik die stroom in de duurste uren tegen de goedkope prijs kan gebruiken?
In Nov tm Feb heb ik bijna geen zonnepanelen opbrengst, met warmtepomp zijn dit echter wel de maanden waar flink verbruikt wordt. Als ik hiermee de stroom voor de laagste prijs die er is kan gebruiken is dat heel interessant.
Als consument en eigenaar heb je heen controle over het opladen (en misschien ook over het ontladen?).
Dus het zou wel fijn zijn als het ergens zwart op wit staat dat ze daadwerkelijk op de goedkope momenten laden en op de dure momenten voor die goedkopere prijs aan jou leveren.
Bij mij (Stedin-gebied) duurde het 9 weken tussen aanvraag en aanleg. Op dit moment geeft Stedin aan dat het 8 weken doorlooptijd heeftSpeedy-Andre schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:22:
Heeft iemand een situatie gehad dat van 1 naar 3 fasen gaan een wachttijd gaf?
Ik neem aan dat de batterij werkend opgeleverd dient te worden en dat lukt niet met 1 fase.
Om te beginnen wil ik een extra groepenkast(je) plaatsen met een 4-polige hoofdschakelaar waar LIander blijkbaar genoegen mee neemt.
Het Balans spul kan daar ook in als ik weet wat er nodig is met back-up erbij en later kan ik nog groepen uitsplitsen die nu door ruimtegebrek bij elkaar zitten.
Mijn groepenkast heeft geen hoofdschakelaar (bouw van 1990) dus die is welkom.
Op https://balansenergie.nl/verdienmodellen/ staat het:Wolly schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:48:
[...]
Als consument en eigenaar heb je heen controle over het opladen (en misschien ook over het ontladen?).
Dus het zou wel fijn zijn als het ergens zwart op wit staat dat ze daadwerkelijk op de goedkope momenten laden en op de dure momenten voor die goedkopere prijs aan jou leveren.
Speedy-Andre schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:22:
Heeft iemand een situatie gehad dat van 1 naar 3 fasen gaan een wachttijd gaf?
Mn buren (omgeving Zutphen) hebben onlangs een indicatie van 2 a 3 jaar wachten terug gekregen
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Kan leuk worden met o.a. de subsidie als niet duidelijk is wanneer de installatie kan.
3-fase meters zullen inmiddels wel voor handen zijn hoop ik.
Wat de bestrating betreft, die draagt mijn auto met 300kg per wiel en de batterij staat op 4 pootjes (100kg elk).
De Deye omvormer is met pv misschien minder goed, ik zie dat met 12 panelen en onderlinge schaduw de spanning naar 125V kan zakken terwijl er nog 160W uit komt.
Dan de kast, het kan aardig goedkoop maar wil je dat wel (vocht,dun materiaal):
https://www.amazon.nl/dp/...lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw
Lastig om te isoleren denk ik, met kunststof heb je al isolerend materiaal en geluid zal het wat beter dempen dan dunne metalen platen die het geluid mogelijk versterken omdat ze mee trillen.
6 weken tot 3 jaar: https://www.liander.nl/aa...en#gooi-en-flevoland-zuidSpeedy-Andre schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:37:
Goed, een wachttijd in Flevoland (Almere) bij Liander heb ik wat meer aan
Ik kan het niet kwantificeren, maar ik zou je SMA’s blijven gebruiken.
Het valt hier mee geloof ik:ede schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:43:
[...]
6 weken tot 3 jaar: https://www.liander.nl/aa...en#gooi-en-flevoland-zuid
Eens zien of je een aanvraag kan afblazen als het te lang duurt, geen idee hoe Balans daar mee omgaat.Er zijn voor uw adres geen meldingen waaruit blijkt dat het stroomnet vol is.
Leuk dat het er nu al tussen staat, maar ik vraag mij af of daar nu de focus op ligt bij Balans Energie. Denk dat het meer voor de hand ligt dat er een handige tweaker een integratie in HA maakt.ede schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:33:
Je kunt nu op https;//onbalansmarkt.com ook de Balans Batterij aanmelden. Ik heb al een beetje zitten prutsen met handmatig mijn opbrengstgegevens invoeren maar het zou handig zijn als dit gewoon geautomatiseerd zou kunnen gebeuren
Gisteren een email gestuurd of contract aangepast kan worden, dan teken ik.
Het is weekend, lijkt mij logisch dat Don nu niet reageert
Ik kan ook huidig contract tekenen en later een accu bijbestellen. Maar voor en eventuele terugave van de btw is het wel zo handig dit in een contract te hebben.
Mijn KOR loopt eind dit jaar af, komt dat mooi samen met deze accu. Ik verwacht nog niet en installatie en betaling voor 31/12.
Ik
Moet juist eerst een systeem met 1 accu hebben en daarna de rest van de accus. In Flevoland is subsidie voor 5-20 kWh… (in 2026)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Misschien kan je een deelfactuur regelen bij Balans waarop 1 accu vermeld staat en de anderen op een andere deelfactuurjacovn schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:59:
Ik heb ook digitaal getekent en aangegeven backup en een extra axcu te willen. Niet met zo veel woorden in contract zien staan maar dat zal ik nog een keer lezen.
Ik
Moet juist eerst een systeem met 1 accu hebben en daarna de rest van de accus. In Flevoland is subsidie voor 5-20 kWh… (in 2026)
Dat vermoedde ik al, het is kiezen tussen verlies door een extra AC/DC omzetting of doordat de pv eerder uitvalt en het verlies van een minder goede mppt (2x 12 panelen met hetzelfde euvel).Ronald schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:44:
@Speedy-Andre Nick van balans gaf aan tijdens de installatie dat Deye geen sterke tracker heeft, waar SMA de sterkste op de markt heeft. Deye kan niet terug naar 125, minimum is 200. Dus dan ga je op een dergelijk moment achteruit.
Ik kan het niet kwantificeren, maar ik zou je SMA’s blijven gebruiken.
Op de langere termijn stoppen de SMA's er wellicht een keer mee (medio 2017 en 2023 geplaatst).
Het maakt de installatie eenvoudiger, er zit een buitenmuur tussen de meterkast en de voortuin.
De kabels kunnen onder de fundering door (kruipkelder met zand), gelukkig hoef ik dat niet te doen
Of het moet af te stemmen zijn dat ze niet (altijd) gelijktijdig en/of volle bak werken aan de AC kant.
Daar heb ik al een mail over gestuurd, dat kon wel geregeld worden.ede schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:02:
[...]
Misschien kan je een deelfactuur regelen bij Balans waarop 1 accu vermeld staat en de anderen op een andere deelfactuur
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Situatie foto’s (ruimte voor accu/inverter en meterkast) ?
Layout van huis (voor kabel traject) ?
Na invullen op website willen ze wat info weten. Idd meterkast, ruimte voor accu, layout van huis.Die drie dingen gestuurd en en toen hebben ze goed kunnen inschatten.jacovn schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:59:
Is de stap na tekenen contract de bepaling of de ruimte geschikt is ?
Situatie foto’s (ruimte voor accu/inverter en meterkast) ?
Layout van huis (voor kabel traject) ?
Zat al te hinken om een batterij te nemen, maar zit ook met een gunstig energiecontract zonder terugleverboete tot juli 2027. Ik verwacht echter niet dat batterijen binnen nu en volgend jaar december veel goedkoper worden.
Ik ga dan ook het gokje aan dat dit uiteindelijk gunstiger uitpakt met de aFRR markt. Enige twijfel zullen de meerkosten van de meterkast/kabels (zullen buitenom over het huis moeten gezien de kruipruimte onbegaanbaar is) meevallen. Ik ben benieuwd.
[ Voor 6% gewijzigd door Dbm12 op 09-11-2025 19:45 ]
Ah dus de loadbalancer van mijn zappi houdt in de gaten of ie moet afregelen als ik een zware verbruiker aanzet in huis en de MID meter zorgt ervoor dat de Deye kan zien dat ie moet afregelen als mijn gehele huis (dus incl autolader) veel vraagt?paQ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:31:
[...]
Meter > HS > MID > splits naar groepenkast verbruikers & deye inverter.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Als je klemmen nog voor de MID aan je laadpaal hebt, dan ziet de laadpaal wel dat ie moet balancen ja, maar dan is de laadpaal nog steeds een verbruiker die na de MID meter zit.Sportmind schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:11:
[...]
Ah dus de loadbalancer van mijn zappi houdt in de gaten of ie moet afregelen als ik een zware verbruiker aanzet in huis en de MID meter zorgt ervoor dat de Deye kan zien dat ie moet afregelen als mijn gehele huis (dus incl autolader) veel vraagt?
OF je zou de laadpaal uit de HS moeten aftakken zodat ie niet met de verbruikers mee de MID meter in gaat. Geen idee of ze dat willen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik weet niet wat voor soort bestrating je hebt, maar hou er rekening mee dat 100 kg puntbelasting per wieltje van de accu misschien groter kan zijn dan 300 kg vlakbelasting per autoband.Speedy-Andre schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:37:
Goed, een wachttijd in Flevoland (Almere) bij Liander heb ik wat meer aan![]()
Kan leuk worden met o.a. de subsidie als niet duidelijk is wanneer de installatie kan.
3-fase meters zullen inmiddels wel voor handen zijn hoop ik.
Wat de bestrating betreft, die draagt mijn auto met 300kg per wiel en de batterij staat op 4 pootjes (100kg elk).
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Op een 64 kWh systeem is er ongeveer 2100 euro btw. Zie onderstaand, de eerste 960 euro kan je al vergeten, blijft over 1100 euro?
Met de KOR regeling, werk. 1100 euro is nog steeds veel geld.
Herkent iemand dit? Ik denk te begrijpen dat je per definitie 1 jaar BTW betaald, dan in de KOR, mits lager dan 2500 en geen btw afdracht meer.
Besparing btw-teruggave op thuisbatterij
Hoeveel bespaart de btw-teruggave thuisbatterij jou op je aankoop?
Je mag de btw, wat neerkomt op 21% van het aankoopbedrag, terugvragen. Van dit bedrag moet je echter eenmalig een deel van de opbrengsten aftrekken (forfaitaire afdracht), wat neerkomt op € 15 per kilowattuur van de batterijcapaciteit.
Wanneer we uitgaan van een batterij van 6,4 kWh, is de forfaitaire afdracht 6,4 x € 15, oftewel € 96. Dit bedrag trek je af van de 21% btw. Uitgaande van een btw-bedrag van € 965, zul je dus € 965 – € 96, oftewel € 869, terugkrijgen over de aankoop van je thuisbatterij.
[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 09-11-2025 21:14 ]
Balans stelt dat je alles terugkrijgt, €5299*1,21= €6411,79 zie ik op de website.
Indien de btw op de factuur voor de batterij € 2.495 of meer is zal er geen beroep op de KOR gedaan worden omdat dan in de 4 opvolgende jaren elk jaar 20% van de btw op de aanschaf terug betaald moet worden. In die situatie betaal je nagenoeg alle btw die je hebt terug gevraagd weer terug aan de Belastingdienst.
Maar goed, we dwalen af. Terug naar de accus. Excuses
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 09-11-2025 21:39 ]
Ja, dit is wat de belastingdienst mij ook aan de telefoon vertelde.blue eyes schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:03:
Net gelezen op internet, BTW teruggave.
Op een 64 kWh systeem is er ongeveer 2100 euro btw. Zie onderstaand, de eerste 960 euro kan je al vergeten, blijft over 1100 euro?
Met de KOR regeling, werk. 1100 euro is nog steeds veel geld.
Herkent iemand dit? Ik denk te begrijpen dat je per definitie 1 jaar BTW betaald, dan in de KOR, mits lager dan 2500 en geen btw afdracht meer.
[...]
Edit: over de volgorde van afmelden en btw betalen. Ik weet niet wát het bedrag is waarmee gerekend wordt...
[ Voor 8% gewijzigd door Sportmind op 09-11-2025 23:09 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
De KOR dient aangevraagd te worden, de ingangsdatum is altijd 1 januari van het jaar na waarin je de btw van terug gekregen hebt. Over het jaar van aankoop ben je BTW verschuldigd die moet je (laten) berekenen.The Legend schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:00:
Dat zou betekenen dat we dus 723 (15x48,2) meer betalen voor het systeem? Dat scheelt nogal. @Balans Energie weten jullie hoe dit zit? Jullie aanbod is vrij expliciet, 5299 ex btw en 6411,79 incl btw waarbij alle btw teruggevraagd kan worden. Dik 700 euro meer betalen is dan wel een dingetje.
De BTW die je kunt terugvragen is wat noodzakelijk is om te handelen, een back-up systeem deel, komt gewoonlijk niet in aanmerking tenzij het noodzakelijk is om battterij te laten werken.
De 15 euro per kWh opslag is ongeveer wat je in de 4 jaren na jaar van aankoop zou moeten betalen , als de BTW waarvoor je terugave hebt aangevraagd boven 2495 euro ligt, voor het jaar van aanschaf moet je (laten) berekenen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
12kw bij 48v is toch 250A
Word dat niet handwarm?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Wat overwegingen...
- Hier van het gas af en de WP is in het winterseizoen (vooral dec. en jan.) toch wel een flinke stroomvreter. Dus alle mogelijkheden van b.v. 's nachts inkopen en overdag gebruiken zijn flink aantrekkelijk.
- Na 1-1-27 (einde salderen) heb ik niet veel aan PV als ik het niet enigzins kan opslaan en b.v. 's avonds kan gebruiken.
- De set in deze pilot heeft tenminste een behoorlijke maat (48 kWh) en is makkelijk & prijsgunstig uit te breiden.
- DIY batterijen zijn nauwelijks prijsgunstiger, veel lastiger door te verkopen (als je je huis b.v. verkoopt) en de discussies over problemen met DIY sets doen me terugdeinzen. (in principe doe ik liever alles zelf
- Bij 3f installaties vond ik de 3f Deye omvormer al wat aantrekkelijker dan een kast of wand met 3 Victron multiplussen plus extra's.
- De brakke (Omnik) PV omvormer die hier aanwezig is (wonen hier nu 3 jaar) voor 14 oude paneeltjes, is nodig aan vervanging toe. Paneeltjes ook.
- 'k Was ook al van plan, als de 450 Wp paneeltjes van b.v. Jinko weer rond de 40€ zijn (afgelopen winter) het dak vol te leggen (oude eraf, ik kan 27 kwijt) en dan past de 12 k Deye pv omvormer ook goed.
- de off-grid functie is aantrekkelijk want hoewel hier (050) weinig uitval, is de toekomst nog wat ongewis. Die extra 1500 € is nog wel een twijfel.
- Het handelen en onbalans berekeningen vindt ik nog wat vaag, maar wil ik aanzien.
- the offer is to good to let go...
- en zo nog wel wat...
Zo zal het lijstje voor iedereen wel weer wat anders zijn...
Ik heb voor plaatsing twee mogelijkheden: in onze bijkeuken (staat nu ook al apparatuur) of in de garage. In beide gevallen is wat extra opwarming geen probleem (en in de winter handig), maar wat geluid betreft zou ik graag ervaringen horen. Hier heeft de WAF oren op steeltjes, dus ik vraag me af hoe storend is het geluid bij de reeds geinstalleerde Balans Energie sets. Hebben jullie er last van?
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Hij staat hier in een hokje buiten. Als de fans aan zijn hoor je die duidelijk. Tevens maakt de omvormer continu een hoog frequente piep.dof schreef op maandag 10 november 2025 @ 00:27:
Na een paar jaar wat zitten twijfelen en rondhuppelen tussen DIY batterijen (a la Andy's garage) met Victron omvormers, die 20 kWh aanbieding van die andere partij met Solis omvormers, recentelijk de best aardige Zendure accu's, nu toch de knoop doorgehakt voor dit pilot systeem van Balans Energie en de aanvraag verzonden.![]()
Wat overwegingen...
- Hier van het gas af en de WP is in het winterseizoen (vooral dec. en jan.) toch wel een flinke stroomvreter. Dus alle mogelijkheden van b.v. 's nachts inkopen en overdag gebruiken zijn flink aantrekkelijk.
- Na 1-1-27 (einde salderen) heb ik niet veel aan PV als ik het niet enigzins kan opslaan en b.v. 's avonds kan gebruiken.
- De set in deze pilot heeft tenminste een behoorlijke maat (48 kWh) en is makkelijk & prijsgunstig uit te breiden.
- DIY batterijen zijn nauwelijks prijsgunstiger, veel lastiger door te verkopen (als je je huis b.v. verkoopt) en de discussies over problemen met DIY sets doen me terugdeinzen. (in principe doe ik liever alles zelf)
- Bij 3f installaties vond ik de 3f Deye omvormer al wat aantrekkelijker dan een kast of wand met 3 Victron multiplussen plus extra's.
- De brakke (Omnik) PV omvormer die hier aanwezig is (wonen hier nu 3 jaar) voor 14 oude paneeltjes, is nodig aan vervanging toe. Paneeltjes ook.
- 'k Was ook al van plan, als de 450 Wp paneeltjes van b.v. Jinko weer rond de 40€ zijn (afgelopen winter) het dak vol te leggen (oude eraf, ik kan 27 kwijt) en dan past de 12 k Deye pv omvormer ook goed.
- de off-grid functie is aantrekkelijk want hoewel hier (050) weinig uitval, is de toekomst nog wat ongewis. Die extra 1500 € is nog wel een twijfel.
- Het handelen en onbalans berekeningen vindt ik nog wat vaag, maar wil ik aanzien.
- the offer is to good to let go...
- en zo nog wel wat...
Zo zal het lijstje voor iedereen wel weer wat anders zijn...
Ik heb voor plaatsing twee mogelijkheden: in onze bijkeuken (staat nu ook al apparatuur) of in de garage. In beide gevallen is wat extra opwarming geen probleem (en in de winter handig), maar wat geluid betreft zou ik graag ervaringen horen. Hier heeft de WAF oren op steeltjes, dus ik vraag me af hoe storend is het geluid bij de reeds geinstalleerde Balans Energie sets. Hebben jullie er last van?
50mm2Wodan89 schreef op maandag 10 november 2025 @ 00:12:
Ik vroeg me nog af welke formaat accu kabels er gebruikt worden.
12kw bij 48v is toch 250A
Word dat niet handwarm?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.