Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 18 ... 34 Laatste
Acties:

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:59
paQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:52:
[...]

[Afbeelding]

Groen is buitentemp
Rood de geveltemperatuur (sensor wp)
Geel interne sensor accu
Blauw de losse sensor op de accu.
Ohh... 10c delta tussen accu en buiten, dat loopt wel los lijkt me. ;)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

scoobs schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:22:
[...]

Ohh... 10c delta tussen accu en buiten, dat loopt wel los lijkt me. ;)
Ik zie ook nog niet de noodzaak tot isoleren (voor de winter) tot dusver.
Eerder ventileren in de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QplMzSBtkmtJ-02fe2YEzeT1698=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j81WukN7QalaA8u2PziyuHru.png?f=fotoalbum_large

Hoe verhoudt zich dit tot jouw garage setup?
Kwa pieken van de inverter en accu sensor temperaturen?

Dat had je al gepost zie ik :+
Sja wijkt nou niet erg af he?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-11-2025 19:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Kan de Deye omvormer 2 Enphase systemen actief aansturen? En dus panelen uitzetten eventueel?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• scoobs
paQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:42:
[...]

Hoe verhoudt zich dit tot jouw garage setup?
Kwa pieken van de inverter en accu sensor temperaturen?

Dat had je al gepost zie ik :+
Sja wijkt nou niet erg af he?
Volgens mij kijk je scheel, want ik heb momenteel nog 0 integratie gedaan met HA, en heb dus geen flauw idee. :+ Eerlijk gezegd verwacht ik dat de garage sowieso wel boven 0 blijft.

Hoe importeer jij de temperatuurdata van de interne accuwaarden? Staat bij jou ADB over WiFi (ofja, ethernet) op het EMS nog steeds open, of hebben ze dat inmiddels voor iedereen (dus niet alleen mij) dichtgezet?

• paQ
  • Nu online

paQ

scoobs schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:26:
[...]

Volgens mij kijk je scheel, want ik heb momenteel nog 0 integratie gedaan met HA, en heb dus geen flauw idee. :+ Eerlijk gezegd verwacht ik dat de garage sowieso wel boven 0 blijft.

Hoe importeer jij de temperatuurdata van de interne accuwaarden? Staat bij jou ADB over WiFi (ofja, ethernet) op het EMS nog steeds open, of hebben ze dat inmiddels voor iedereen (dus niet alleen mij) dichtgezet?
oh nee dat was de data van @0xygen500 my bad... lange dag
Data komt gewoon uit de solarman integratie.

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-12 19:56
Ik heb me vandaag ook aangemeld voor de Pilot van Balans Batterij!

Als lichtgroene nerd ben ik wel benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen, maar de aanbieding lijkt mij te interessant en de (voor consumenten) nieuwe (aFRR) markt lijkt mij (onderbuik) in de basis een potentieel langer relevante markt dan de onbalansmarkten waar Zonneplan, Tibber en Frank & co zich nu in bewegen.

Ook zie ik weinig directe risico's aangezien het pas betalen is na levering en het 2jarige contract wat je erbij aangaat klinkt mij zeer redelijk/ begrijpelijk gezien het beoogde verdienmodel.

De twee grootste risico's wie ik zie zijn de vrij korte fabrieksgarantie van 5 jaar (op zwel de omvormer en batterij) en het risico dat de pilot zelf niet van de grond komt/ hun verdienmodel achterblijft.
Voor mijzelf zie ik daar het grootste risico, omdat ik niet zou weten hoe ik de batterij dan zou moeten laten aansturen.

Zijn er mensen die hiervoor wellicht al een back-up plan hebben? En dan bij voorkeur een die voor een leek als mij ook implementeerbaar is. ;)

• paQ
  • Nu online

paQ

thijspillen schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:04:
Ik heb me vandaag ook aangemeld voor de Pilot van Balans Batterij!

Als lichtgroene nerd ben ik wel benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen, maar de aanbieding lijkt mij te interessant en de (voor consumenten) nieuwe (aFRR) markt lijkt mij (onderbuik) in de basis een potentieel langer relevante markt dan de onbalansmarkten waar Zonneplan, Tibber en Frank & co zich nu in bewegen.

Ook zie ik weinig directe risico's aangezien het pas betalen is na levering en het 2jarige contract wat je erbij aangaat klinkt mij zeer redelijk/ begrijpelijk gezien het beoogde verdienmodel.

De twee grootste risico's wie ik zie zijn de vrij korte fabrieksgarantie van 5 jaar (op zwel de omvormer en batterij) en het risico dat de pilot zelf niet van de grond komt/ hun verdienmodel achterblijft.
Voor mijzelf zie ik daar het grootste risico, omdat ik niet zou weten hoe ik de batterij dan zou moeten laten aansturen.

Zijn er mensen die hiervoor wellicht al een back-up plan hebben? En dan bij voorkeur een die voor een leek als mij ook implementeerbaar is. ;)
Als de boel mislukt kun je alles laten hangen. De EMS haal je er tussenuit en dan kun je de omvormer zelf aansturen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
thijspillen schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:04:

Mijn back-up is home assistent… maar ben ook al een EMS aanbieder tegengekomen (maar niet opgeschreven) die voor een handje in de maand bijna elke courante PV/accu omvormer kan aansturen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• thijspillen
paQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:06:
[...]

Als de boel mislukt kun je alles laten hangen. De EMS haal je er tussenuit en dan kun je de omvormer zelf aansturen.
Beste PaQ,

Dank voor je reactie, dat ik de hardware (grotendeels) kan laten hangen geloof ik wel, maar ik zou niet weten hoe ik juist (als leek zijnde) de aansturing zonder EMS van Balans zou moeten aanvliegen.

Ik doe zelf (in ieder geval nog) niets met Home Assistant of Homey en anders kwam ik uit op zoiets als Bliq?

• paQ
  • Nu online

paQ

thijspillen schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:17:
[...]

Beste PaQ,

Dank voor je reactie, dat ik de hardware (grotendeels) kan laten hangen geloof ik wel, maar ik zou niet weten hoe ik juist (als leek zijnde) de aansturing zonder EMS van Balans zou moeten aanvliegen.

Ik doe zelf (in ieder geval nog) niets met Home Assistant of Homey en anders kwam ik uit op zoiets als Bliq?
Bijv.
Currentt is ook iets wat ik al een hele poos volg.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:06
Ronald schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:15:
[...]

Mijn back-up is home assistent… maar ben ook al een EMS aanbieder tegengekomen (maar niet opgeschreven) die voor een handje in de maand bijna elke courante PV/accu omvormer kan aansturen.
Bliq?

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:23:
[...]

Bijv.
Ziet er interessant uit. Zou mooi zijn als balans energie ook zo iets uitbrengt wat je huis stromen goed monitort en bepaalt wat en wanneer mag laden.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Vandaag ook hier de Balans batterij geinstalleerd!
Leuk om te lezen dat er zoveel nieuwe deelnemers zijn.

In het dashboard van balans zie ik alle gegevens netjes staan en wilde nu ook graag de Solarman intergratie gebruiken om de data in HomeAssistant te krijgen.
In mijn geval wordt het IP adres van de Deye niet automatisch herkend door solarman, op basis van de configuratiewizard lijk ik op te maken dat poort 8899 gebruikt wordt. Een netwerk scan laat geen host met open poort 8899 zien. Ik zie wel de host 'Balans-Energie-EMS' verschijnen, maar dit zal het EMS zijn en niet de deye zelf.

Hoe meldt de Deye zich bij jullie in het netwerk aan? Moet ik inderdaad naar poort 8899 kijken? Ik heb ook nog even op de Deye zelf gekeken of in het menu ergens het IP adres staat, maar helaas.

• 0xygen500
Yaay schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:49:
Vandaag ook hier de Balans batterij geinstalleerd!
Leuk om te lezen dat er zoveel nieuwe deelnemers zijn.

In het dashboard van balans zie ik alle gegevens netjes staan en wilde nu ook graag de Solarman intergratie gebruiken om de data in HomeAssistant te krijgen.
In mijn geval wordt het IP adres van de Deye niet automatisch herkend door solarman, op basis van de configuratiewizard lijk ik op te maken dat poort 8899 gebruikt wordt. Een netwerk scan laat geen host met open poort 8899 zien. Ik zie wel de host 'Balans-Energie-EMS' verschijnen, maar dit zal het EMS zijn en niet de deye zelf.

Hoe meldt de Deye zich bij jullie in het netwerk aan? Moet ik inderdaad naar poort 8899 kijken? Ik heb ook nog even op de Deye zelf gekeken of in het menu ergens het IP adres staat, maar helaas.
Heb je lan of wifi aangesloten gekregen bij je inverter?

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:44:
[...]

Ziet er interessant uit. Zou mooi zijn als balans energie ook zo iets uitbrengt wat je huis stromen goed monitort en bepaalt wat en wanneer mag laden.
Nou, currentt is wel een product apart hoor ;)
Best een knap stukje hardware ook.

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:55:
[...]

Nou, currentt is wel een product apart hoor ;)
Best een knap stukje hardware ook.
Heb even snel gekeken. Zou best kunnen dat het veel te uitgebreid is. Weet je wat het kost?

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:54:
[...]

Heb je lan of wifi aangesloten gekregen bij je inverter?
Niet specifiek besproken, er liggen 2 utp kabels tussen meterkast en schuur. 1 lijkt voor het schermpje in de meterkast gebruikt te worden, de ander loopt vanaf mijn router > switch kastje > batterij/deye

• paQ
  • Nu online

paQ

0xygen500 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:57:
[...]

Heb even snel gekeken. Zou best kunnen dat het veel te uitgebreid is. Weet je wat het kost?
we gaan offtopic, maar laatste keer dat ik prijzen hoorde, was het 650 euro + x% van de besparingen gerealiseerd door dit systeem. Ik weet niet of ze intussen een ander business model hanteren. Pilots zouden afgelopen zomer zijn gestart

• 0xygen500
Yaay schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:58:
[...]

Niet specifiek besproken, er liggen 2 utp kabels tussen meterkast en schuur. 1 lijkt voor het schermpje in de meterkast gebruikt te worden, de ander loopt vanaf mijn router > switch kastje > batterij/deye
Onder je deye zit dus geen zwarte stick? Dat is namelijk een WiFi dongle, daar moet je mee connecten met je mobiel en dan koppelen met je wifi netwerk.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:20
paQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:03:
[...]

we gaan offtopic, maar laatste keer dat ik prijzen hoorde, was het 650 euro + x% van de besparingen gerealiseerd door dit systeem. Ik weet niet of ze intussen een ander business model hanteren. Pilots zouden afgelopen zomer zijn gestart
Tegen die tijd kan je ook in Deye topic kijken, daar wordt ook GBB gebruikt die werkt met de Wifi dongle.
kan je paar jaar gebruik van maken tegen de prijs van zo'n extra extern kastje.
Tegen die tijd kan ook bijv co-pilot wat beter zijn en die is gratis van Deye.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• jacovn
  • Laatst online: 17-12 22:11
0xygen500 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:07:
[...]

Onder je deye zit dus geen zwarte stick? Dat is namelijk een WiFi dongle, daar moet je mee connecten met je mobiel en dan koppelen met je wifi netwerk.
Waarom sluiten ze iets met wifi aan ? Dat werkt bij mij in ieder geval niet, spouwmuur isolatie met folie.
Of is het alleen de EMS met een bedrade verbinding standaard ? Dan moet er maar 1 extra getrokken worden bij mij..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• 0xygen500
jacovn schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:16:
[...]

Waarom sluiten ze iets met wifi aan ? Dat werkt bij mij in ieder geval niet, spouwmuur isolatie met folie.
Of is het alleen de EMS met een bedrade verbinding standaard ? Dan moet er maar 1 extra getrokken worden bij mij..
Geen idee, bij mij is dat zo geïnstalleerd. Mijn deye disconnect soms met HA , maar is niet zo erg. Ik kijk toch niet elk uur bij HA wat de status is.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58
Kan je niet kiezen dan?

• paQ
  • Nu online

paQ

jawel, ik heb gewoon LAN.

• 0xygen500
Hier werd gewoon een dongle erin gehangen. Opzich zou ik denk ik zelf met een kabel het kunnen aanpassen. Tot nu toe geen noodzaak tot.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17-12 23:33
Volgens mij heb ik beide.
Het Ems is met de router in de woonkamer via de Cat5 kabel verbonden maar de Deye App heb ik via de wifi dongel doordat ik buiten goede wifi heb.

• 0xygen500
ibak schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:26:
Volgens mij heb ik beide.
Het Ems is met de router in de woonkamer via de Cat5 kabel verbonden maar de Deye App heb ik via de wifi dongel doordat ik buiten goede wifi heb.
Ik denk dat ze het ems altijd Lan gaan verbinden. Daar willen de geen haperingen.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:03
EMS is altijd met LAN verbonden met je router, en ook gevoed via POE.
Dan nog een kabel tussen tussen Deye en Eastron in de meterkast.

Als laatste kan in de Deye zelf een WiFi of een LAN-stick.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:38
Ik heb nu ook getekend, ben benieuwd wanneer de installatie kan plaatsvinden!

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:22
Ook ik heb afgelopen week getekend. Na alles in dit topic gelezen te hebben. Eerlijk gezegd ook een leek, maar het lijkt me leuk en richting 2027 handig. Foto’s etc inmiddels opgestuurd dus benieuwd naar vervolg. Lichte twijfel over plaats, nu vooralsnog gekozen voor geïsoleerde garage zonder verwarming die aan woonkamer vast zit. Plaatsing aan de buitenmuur, hopelijk afdoende tov geluid. Winter is de warmte afgifte prettig verwacht ik, zomer ben ik bang van niet.. maar ja vind veranda schuur ook niet ideaal, vooral omdat ik bang ben dat we dan in tuin alsnog meer last van geluid zullen hebben.

• ibak
MarinoC schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:05:
Ook ik heb afgelopen week getekend. Na alles in dit topic gelezen te hebben. Eerlijk gezegd ook een leek, maar het lijkt me leuk en richting 2027 handig. Foto’s etc inmiddels opgestuurd dus benieuwd naar vervolg. Lichte twijfel over plaats, nu vooralsnog gekozen voor geïsoleerde garage zonder verwarming die aan woonkamer vast zit. Plaatsing aan de buitenmuur, hopelijk afdoende tov geluid. Winter is de warmte afgifte prettig verwacht ik, zomer ben ik bang van niet.. maar ja vind veranda schuur ook niet ideaal, vooral omdat ik bang ben dat we dan in tuin alsnog meer last van geluid zullen hebben.
Hier ook in de garage en mijn zorgen over geluid zijn tot nu (nog geen gloeiend hete zomeravond gezien ) totaal onterecht gelukkig.
Qua warmte opbrengst valt het nu tegen, hij warmt mijn ruime garage helaas nauwelijks op.
Hopelijk vergaat het jouw zorgen zoals bij mij 😉

• jacovn
Hoe lang duurt het hele proces over het algemeen ?
Dus je klikt “ik wil meedoen” dan mail met contract en je tekent. Daarna lever je informatie aan.

Op dat punt zit ik nu. Wat is ongeveer de tijd lijn daarna bij anderen geweest ?

Ik lees van vrij veel mensen dat ze meedoen. Ze moeten ook mensen hebben al die systemen te installeren.

[ Voor 0% gewijzigd door jacovn op 11-11-2025 06:59 . Reden: Spelling ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• 0xygen500
jacovn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 06:59:
Dus je klikt “ik wil meedoen” dan mail met contract en je tekent. Daarna lever je informatie aan.

Op dat punt zit ik nu. Wat is ongeveer de tijd lijn daarna bij anderen geweest ?

Ik lees van vrij veel mensen dat ze meedoen. Ze moeten ook mensen hebben al die systemen te installeren.
Ga uit van een maand in totaal.
Heb je al foto's gestuurd van je meterkast etc? Installatie wordt gedaan door beter stroom met twee man of door een andere partij in het westen van het land.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:17
jacovn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 06:59:

Tijdslijn:
- 12-okt getekend
- 16-okt gevraagde documenten aangeleverd
- 20-okt bevestiging dat alles is ontvangen en er contact word opgenomen voor inplannen
- 10-nov contact gehad mbt de datum plaatsing, voorstel 20-nov, dit lukt mij niet, voorstel van mijzelf: 09-dec
- 09-dec installatie gepland

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

• jacovn
0xygen500 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:02:
[...]

Ga uit van een maand in totaal.
Heb je al foto's gestuurd van je meterkast etc? Installatie wordt gedaan door beter stroom met twee man of door een andere partij in het westen van het land.
Ja al foto’s gestuurd maar zal nog wel wat overleg moeten zijn voor kabel traject

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-12 21:59

The Legend

*Plop*

Hier uitgebreid heen en weer gemaild over de installatie en over de vraag of ik wel of niet direct off-grid wil laten doen. Dat doen ze netjes, met veel geduld :) Uiteindelijk besloten om alleen de extra 5x10 kabel vast te laten trekken, rest van de off-grid installatie vind ik te duur gelet op wat er feitelijk bijgeplaatst wordt aan componenten en de extra arbeid. Hier komen ze 16 december. Ik ga zelf eerst nog een extra groepenkast bijplaatsen in de meterkast.

Ik ben toch malle pietje niet!

• thijspillen
paQ schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:23:
[...]

Bijv.
Die kende ik nog niet en lijkt op het eerste oog een prima kandidaat! Hartelijk dank voor de tip!! _/-\o_

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:59
The Legend schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:52:
Hier uitgebreid heen en weer gemaild over de installatie en over de vraag of ik wel of niet direct off-grid wil laten doen. Dat doen ze netjes, met veel geduld :) Uiteindelijk besloten om alleen de extra 5x10 kabel vast te laten trekken, rest van de off-grid installatie vind ik te duur gelet op wat er feitelijk bijgeplaatst wordt aan componenten en de extra arbeid. Hier komen ze 16 december. Ik ga zelf eerst nog een extra groepenkast bijplaatsen in de meterkast.
was je van plan om alleen de kabels te trekken als voorbereiding of ook het gehele AC traject zelf te installeren? geen idee of dat nog veel scheelt in installatie kosten?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is er een schema voor hoe de componenten met elkaar zijn verbonden, liefst met en zonder de back-up?
Ik heb een grotere groepenkast nodig (1 naar 3 fase) met minimaal een 4p hoofdschakelaar voor Liander.
In theorie kan ik de huidige rail met 12 posities overzetten en op de 2e rail komt de rest waaronder de hoofdschakelaar.
Er zijn dan nog 8 posities over, vermoedelijk een 4P schakelaar voor de Deye en wellicht nog een.
Als er meer nodig is dan weet ik dat graag vooraf :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-12 23:09

dof

Scheelt het in de prijs van installatie & off-grid wanneer ik zelf alvast kabels (5x6 en 5x10, utp) trek van meterkast naar beoogde plaats?
Ik las ergens dat iemand korting had gekregen? Vraag me af hoeveel dat scheelt op die 1500€ voor off-grid.

Ik heb nog geen contact opgenomen met Balans Energie hierover en ook nog geen vraag over meterkast en plattegronden gekregen. Wel contract getekend.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:04
Volgens mij zijn er in dit topic een hoop mensen met een vergelijkbare situatie, dus even een vraag:
Onze SE omvormer en strings kunnen ivm de optimizers niet direct aan de Deye omvormer van BE. Is het dan handig om de omvormer aan de GEN aansluiting van de Deye te koppelen?

Beide omvormers komen naast elkaar te hangen.
In ons geval zorgt dat voor een vrije 4x4+4mm2 kabel naar de omvormerlocatie en weer 4 vrije modules in de meterkast.

This post was created with 100% recycled electrons

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dof schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:18:
Scheelt het in de prijs van installatie & off-grid wanneer ik zelf alvast kabels (5x6 en 5x10, utp) trek van meterkast naar beoogde plaats?
Ik las ergens dat iemand korting had gekregen? Vraag me af hoeveel dat scheelt op die 1500€ voor off-grid.

Ik heb nog geen contact opgenomen met Balans Energie hierover en ook nog geen vraag over meterkast en plattegronden gekregen. Wel contract getekend.
100 euro korting voor de 5x6mm2 kabel. Heb je ook off-grid besteld en trek je de 5x10mm kabel hiervoor, krijg je nog eens 100 euro korting.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:20

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zit eraan te denken om het stukje waar de tuinkast komt te staan te bestraten, en nog wat meer eromheen voor een toekomstige fietsenstalling.

Iemand enige idee hoeveel ruimte ik moet vrijhouden voor het graven/boren naar de kruipruimte?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog iets voor Flevolanders, het subsidie concept is niet meer in te zien omdat de inspraakperiode voorbij is.
Volgens mij staat daar in dat deze vanaf eind januari wordt gestart, als het goed is telt een aankoop of factuur vanaf 1 januari maar dat weet ik niet zeker. Het concept staat niet in het provincie archief.

Nu lees ik dat sommigen al hebben getekend, dan is het wel handig dat een factuur juist gedateerd is :)
Ik heb nog geen 3 fasen, de vraag is of Balans daar op wil wachten (niet aangevraagd maar Liander zegt geen bijzondere vertraging op mijn adres te hebben).
Mijn groepenkast zit nu al zo vol dat het toch wel slim is om naar 3 fasen te gaan zodat ik de boel beter kan spreiden ipv alles met timers enz. in de gaten te moeten houden (gelijktijdigheid verbruik en opwek).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• scoobs
--Erik-- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:42:
[...]

100 euro korting voor de 5x6mm2 kabel. Heb je ook off-grid besteld en trek je de 5x10mm kabel hiervoor, krijg je nog eens 100 euro korting.
De korting is gelijk aan wat je zelf ongeveer betaalt voor de bekabeling, dus vooral lekker laten voor wat het is. :+

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:56:
Nog iets voor Flevolanders, het subsidie concept is niet meer in te zien omdat de inspraakperiode voorbij is.
Volgens mij staat daar in dat deze vanaf eind januari wordt gestart, als het goed is telt een aankoop of factuur vanaf 1 januari maar dat weet ik niet zeker. Het concept staat niet in het provincie archief.

Nu lees ik dat sommigen al hebben getekend, dan is het wel handig dat een factuur juist gedateerd is :)
Ik heb nog geen 3 fasen, de vraag is of Balans daar op wil wachten (niet aangevraagd maar Liander zegt geen bijzondere vertraging op mijn adres te hebben).
Mijn groepenkast zit nu al zo vol dat het toch wel slim is om naar 3 fasen te gaan zodat ik de boel beter kan spreiden ipv alles met timers enz. in de gaten te moeten houden (gelijktijdigheid verbruik en opwek).
Die had ik ook al bedacht - even in de gaten houden. ALs er toch een lijst is, zet mij dan maar in januari op de lijst.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik denk dat je sowieso niet eerder aan de beurt zult zijn?

• blue eyes
paQ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:58:
Ik denk dat je sowieso niet eerder aan de beurt zult zijn?
Alleen maar beter :D

• dof

dof

scoobs schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:23:
[...]

De korting is gelijk aan wat je zelf ongeveer betaalt voor de bekabeling, dus vooral lekker laten voor wat het is. :+
Ja, dat maakt het inderdaad niet veel aantrekkelijker. Hoewel het bij mij makkelijk (via kruipruimte) voor mezelf te trekken is, is het kopen op de juiste lengte wel een dingetje. 't Is best dure kabel dus je wilt niet te veel en niet te weinig kopen. Met deze korting laat ik het liever door hun doen...

• paQ
  • Nu online

paQ

dof schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:11:
[...]

Ja, dat maakt het inderdaad niet veel aantrekkelijker. Hoewel het bij mij makkelijk (via kruipruimte) voor mezelf te trekken is, is het kopen op de juiste lengte wel een dingetje. 't Is best dure kabel dus je wilt niet te veel en niet te weinig kopen. Met deze korting laat ik het liever door hun doen...
Dat is meteen de pest met dure kabels. Hoeveel overlengte koop je. Te veel is zonde, 38 cm te kort is enorm kut :P

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat de installatie zo schappelijk geprijsd is.

Volgens de ervaringen hier was de extra offgrid kabel 100 euro, dat vind ik echt supernetjes.
Natuurlijk ze zijn toch al bezig maar dit zit dicht op enkel de materiaalprijs.

Bij mijn warmtepomp heb ik de elektra zelf gelegd, vond het geen fijne klus maar 900 euro hield ik liever in de portomonnee natuurlijk.

• blue eyes
Om het geld hoef je het idd niet te doen, maar het scheelt dan tijd, en eventuele discussies, en exact zoals jij dat wil. Etc.

Zelf geen issue. De meterkast staat tegen de garagemuur aan, een gat is al geboord. 1 Meter kabel en klaar :D

Maar ik wil toch naar een andere hoek van de garage, uit het looppad. Prima, dat is minder dan 10 kabel, aan de muur bevestigen. 1 minuut werk per meter :D

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 11-11-2025 12:28 ]

• --Erik--
  • Niet online
scoobs schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:23:
[...]

Bij mij niet, de muur waar het systeem tegenaan komt te staan grenst aan de meterkast. Van allebei de kabels 2 meter is meer dan genoeg. En 3 gaten boren (2x utp er ook nog bij). Makkelijk verdienen toch?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

--Erik-- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:32:
[...]
Bij mij niet, de muur waar het systeem tegenaan komt te staan grenst aan de meterkast. Van allebei de kabels 2 meter is meer dan genoeg. En 3 gaten boren (2x utp er ook nog bij). Makkelijk verdienen toch?
Komt het spul buiten of in een aangrenzende ruimte?
Hier zou het buiten moeten, al ben ik daar niet echt blij mee omdat de voortuin langs een straat ligt.
Binnen naast de meterkast kan, maar dan heb ik het aanzicht, de warmte en het geluid in de hal :|

• paQ
  • Nu online

paQ

Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:42:
[...]

Hier zou het buiten moeten, al ben ik daar niet echt blij mee omdat de voortuin langs een straat ligt.
Binnen naast de meterkast kan, maar dan heb ik het aanzicht, de warmte en het geluid in de hal :|
de stapel accu's is ca 70x55x90
Dan kun je een beeld vormen. Het is... fors.

• --Erik--
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:42:
[...]

In de garage, dus binnen.

Even voor het beeld qua doorlooptijd:
Ik ben gisteren gebeld nadat ik 27 oktober foto's had doorgestuurd. 7 januari is de installatiedatum.

• dof

dof

paQ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:49:
[...]

de stapel accu's is ca 70x55x90
Dan kun je een beeld vormen. Het is... fors.
Ik denk dat ik eerst eentje van karton ga knutselen. Ik wil niet meemaken dat WAF achteraf gaat stellen : "...dat is veel te groot hier (bijkeuken), dat moet hier weg ! " :+

• paQ
  • Nu online

paQ

dof schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat ik eerst eentje van karton ga knutselen. Ik wil niet meemaken dat WAF achteraf gaat stellen : "...dat is veel te groot hier (bijkeuken), dat moet hier weg ! " :+
Ik zou het maar doen. :)

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:19
Kan iemand uitleggen waarom de backup kabel 10mm2 zou moeten zijn?
Op mijn 10kW omvormer met 25 m kabel had de leverancier 4mm2 kabel naar de meterkast gelegd.
Hier zelf maar 6mm2 naast gelegd en de 4mm2 wordt backuplijn.
Max verbruik van mijn huis schat ik op 8kW als hartje winter de warmtepomp staat te stampen en er tegelijkertijd gekookt wordt.
4mm2 zou max vermogen van 11kW moeten aankunnen.

• Sportmind
ZjelcoP schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:28:
Op mijn 10kW omvormer met 25 m kabel had de leverancier 4mm2 kabel naar de meterkast gelegd.
Max verbruik van mijn huis schat ik op 8kW als hartje winter de warmtepomp staat te stampen en er tegelijkertijd gekookt wordt.
Volgens mij gaat het er niet om wat het vermogen is wat daadwerkelijk door je kabel gaat maar het vermogen wat er theoretisch maximaal doorheen kán gaan?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• zunrob
paQ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:25:
[...]

Dat is meteen de pest met dure kabels. Hoeveel overlengte koop je. Te veel is zonde, 38 cm te kort is enorm kut :P
Ik had ook wat overlengte. In de meterkast is dat jammer maar helaas, aan de kant van de omvormer heb ik nog 2 meter over.

• jacovn
In principe kan er stroom uit net en batterij tegelijk je huis in gaan, dat zou dan wellicht te veel zijn voor 4 of 6 kwadraat ?

• zunrob
We hebben besloten een extra accu(deel) erbij te bestellen. :)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:04
De Deye heeft een max AC passthrough van 45A. Dus 25A van het net en 17,39A (12000/230/3) vanuit de omvormer kom je toch al uit op ruim42A wat je per fase straks kan gaan gebruiken :) Die 10 mm2 voor de load snap ik wel.

• jacovn
Solar aansluiten met 4mm2 is als je kijkt naar spanningsval ook niet het beste. Bij 253 volt hoort je inverter uit te gaan. Tussen 4 kwadraat en 10 kwadraat heb je op 10 meter haast een volt verschil zo uit mijn hoofd. Gaat de inverter van de buren uit, blijft die van jou aan :)

• dof

dof

Misschien is het WAF esthetisch wel mooier met een extra batterij module er op :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3FsgMMjHL-2mT0L_dkPnmHHE0I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWeAf8Cu7IiQIaOVoBNQ5GZ4.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb de situatie gesimuleerd met een paar dozen, buiten zie je nog net m'n auto staan en daar achter zou een tuinkast kunnen komen als het de hal niet wordt.
De Deye zou aan de smalle muur kunnen komen als ik die verstevig (gipsplaten op een frame).
Het gewicht kan denk ik wel op de betonnen vloer.

Of een goedkoop schuurtje zonder bodem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj-9C-HYD9THjwTSI3_AwoNFtDY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1YPHL8BlaTaE91mG3BKL8Xb.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVGNQLhkKYVWNCLo52STZFf2aCg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0bOcGVD4AJNjBQseLOm5qLP.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7Wkykq5m0qy-YDn9cveu77qSv8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUngJbfCm7lVfOPyYQLBn306.jpg?f=fotoalbum_medium

Die kan net achter de auto staan (89cm diep) en als ik de omvormer aan de muur hang dan kan dat door het metaal heen met wat speling voor als de boel zou gaan verzakken.
De kast heeft zo te zien geen slot, er mag wel iets stevigs op komen dat niet uitnodigt tot braak ;)
Scharnieren lijken met popnagels vast te zitten, dat kan beter of tenminste ergens mee afschermen.

• Sportmind
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:52:
[Afbeelding]

Ik heb de situatie gesimuleerd met een paar dozen, buiten zie je nog net m'n auto staan en daar achter zou een tuinkast kunnen komen als het de hal niet wordt.
De Deye zou aan de smalle muur kunnen komen als ik die verstevig (gipsplaten op een frame).

Of een goedkoop schuurtje zonder bodem:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Die kan net achter de auto staan (89cm diep) en als ik de omvormer aan de muur hang dan kan dat door het metaal heen met wat speling voor als de boel zou gaan verzakken.
De kast heeft zo te zien geen slot, er mag wel iets stevigs op komen dat niet uitnodigt tot braak ;).
Scharnieren lijken met popnagels vast te zitten, dat kan beter of tenminste ergens mee afschermen.
@paQ Heeft hier al een mooi voorbeeld van een tuinkast gepost volgens mij

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sportmind schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:59:
[...]
@paQ Heeft hier al een mooi voorbeeld van een tuinkast gepost volgens mij
Weet ik, mijn budget en plek zijn wat minder ruim (kunststof is 3x duurder met deze afmetingen).

• paQ
  • Nu online

paQ

Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:01:
[...]

Weet ik, mijn budget en plek zijn wat minder ruim (kunststof is 3x duurder met deze afmetingen).
Dan moet dat (colablikjes)schuurtje wel heul goedkoop zijn :?

Bij joybuy heb ik 279 oid betaald. Echt een hele scherpe prijs overigens!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Bij joybuy ondertussen 310 euro, en die metalen schuurtjes zijn rond de 100-120 euro (120 bij lidl webshop bijvoorbeeld).

Vind het ook wel aan de prijs die kunststof schuurtjes maar ga daar toch voor.

Die metalen zijn een behoorlijk klusje nog om in elkaar te zetten

• paQ
  • Nu online

paQ

Jerra schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:10:
Bij joybuy ondertussen 310 euro, en die metalen schuurtjes zijn rond de 100-120 euro (120 bij lidl webshop bijvoorbeeld).

Vind het ook wel aan de prijs die kunststof schuurtjes maar ga daar toch voor.

Die metalen zijn een behoorlijk klusje nog om in elkaar te zetten
Ja en echt superdun. (van 120 euro)
En geen vloer.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Eens, ik heb dezelfde afweging gemaakt en heb besloten de metalen schuurtjes toch uit te sluiten.

Blijft het punt echter staan dat 300 euro gewoon veel geld is, aan ieder om voor zichzelf te bepalen wat ze hiermee doen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Jerra schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:22:
Eens, ik heb dezelfde afweging gemaakt en heb besloten de metalen schuurtjes toch uit te sluiten.

Blijft het punt echter staan dat 300 euro gewoon veel geld is, aan ieder om voor zichzelf te bepalen wat ze hiermee doen.
Uiteraard :)

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:19
jacovn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:03:
Solar aansluiten met 4mm2 is als je kijkt naar spanningsval ook niet het beste. Bij 253 volt hoort je inverter uit te gaan. Tussen 4 kwadraat en 10 kwadraat heb je op 10 meter haast een volt verschil zo uit mijn hoofd. Gaat de inverter van de buren uit, blijft die van jou aan :)
Klopt, was ik het ook niet mee eens, hoop discussie.
Heb em dus maar zelf vervangen laatst voor 6mm2.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzA8riMo79HLSgko1_1wIjeShu8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/308P35cQ4psVaAwkGl125wk4.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor €123 thuisbezorgd, misschien net wat handiger met een schuifdeur en wat smaller dan de vorige.
Opbouwen is idd een lastige klus maar dat is eenmalig.
Er komen mogelijk toch al kosten bij als ik het spul buiten laat plaatsen.
Binnen is minder fijn omdat het nauwelijks te verplaatsen is als ik eens iets aan een muur of raam wil doen.
Daarbij komen de gaten in een binnenmuur, nog een geluk dat de batterij op wielen staat en je bij de montage ruimte kan maken.
De kastjes bij de batterij (zekering en schakelaar) zien er niet uit, die kunnen mogelijk in de meterkast.

• paQ
  • Nu online

paQ

@Speedy-Andre
Kijk even naar de reviews ook
https://www.bol.com/nl/nl...1Jpy0FEAQYBSABEgJ0mvD_BwE

https://www.amazon.nl/vid...chapsopslag/dp/B0BYD3RXJD

26 kilo voor het hele ding (van staal nota bene) is niks. Die kunststof kast weegt meer dan het dubbele.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-11-2025 17:58 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:50:
@Speedy-Andre
Kijk even naar de reviews ook
https://www.bol.com/nl/nl...1Jpy0FEAQYBSABEgJ0mvD_BwE

https://www.amazon.nl/vid...chapsopslag/dp/B0BYD3RXJD

26 kilo voor het hele ding (van staal nota bene) is niks. Die kunststof kast weegt meer dan het dubbele.
Dat heb ik uiteraard gelezen, het is nog niet zeker of ik het in de vrij toegankelijke voortuin wil zetten.
Daarom ook binnen plaatsen verkend en dat valt eigenlijk nog wel mee wat het ruimtebeslag betreft want in die hoek staan nu ook al spullen (schoenenkastje, stofzuiger zut e.d).
Alleen wat er onder de omvormer zit is geen gezicht, dat zou ik weg willen werken of zelfs het hele ding achter een grote plaat (poster) ofzo :P

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:14
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:52:
[Afbeelding]

Als dit je vluchtweg naar buiten is bij brand zou ik de batterij daar niet plaatsen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

deejeebv schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:50:
[...]

Als dit je vluchtweg naar buiten is bij brand zou ik de batterij daar niet plaatsen.
Tja, het is niet de enige vluchtweg maar wel een van de eerste vanuit diverse richtingen...
Tegenover de voordeur is dan net zo link, toegang naar de woonkamer al is de tuin ook een optie.
Wat dat betreft kan je je afvragen hoe handig een kunststof tuinkast is...

• jacovn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68hht-em1r71E_17lscdCg4FORU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CYrfiTuPi74rRKzIQEMP8WVi.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het maar zo uitgedacht.
Garage staat dus naast meterkast. Door kruipruimte gaat niet makkelijk. Dat is naar boven gezien een route van 18 meter extra om fundatiebalk heen (geen doorvoer bij meterkast)
Dus ik denk maar doorboren door achter kant meterkast, dan kom je uit in garage (spouwmuur)
Met 80 cm diepte kan het mooi naast de deur staan.

Daar schuin boven zit een kleine lucht wtw. De garage loopt mee met de bg vloer met vloerverwarming om uitloop buffer voor de WP te hebben.
Dus boren in de vloer (broodjes constructie) ook maar liever niet. Verder kun je ook haast zwemmen in de kruipruimte in bepaalde jaargetijden.

[ Voor 0% gewijzigd door jacovn op 11-11-2025 19:48 . Reden: Spelling ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:16
Goedeavond,
Ik heb mij op 17 oktober ook aangemeld. Er wordt eind van het jaar contact opgenomen is mij beloofd.
Zelf heb ik 52 panelen van 250Wp. Ze zijn in feb. 2016 gelegd, dus bijna 10 jaar oud, 10% van de capaciteit is er vanaf.
De beste dag dit voorjaar was 93kWh. ( Salderen is goed voor mij geweest)
Heb nog wel een electra contract zonder terugleververgoeding, maar vindt dit aanbod wel erg aantrekkelijk.
Mijn plan is de bestaande omvormer weg te halen en de deye op te hangen.
Ben benieuwd hoe de aFFR balancering gaat verlopen, het voordeel van de accu's is dat Balans Energie gelijktijdig kan meedoen met opregel en afregel biedingen. Ik stel mij voor dat geprobeerd zal worden om verdeeld over alle accu's deze voor de helft vol/leeg te hebben.
Voor wie meer wil weten over het balanceren door Tennet is het volgende interessant.
https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten
Bijna onderaan de pagina kan je een document downloaden. Daar wordt alles erg duidelijk uitgelegd.
Iedereen bedankt voor de info hier op het forum, ik lees alles mee.

• blue eyes
jacovn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:27:
[Afbeelding]

Garage staat dus naast meterkast. Door kruipruimte gaat niet makkelijk. Dat is naar boven gezien een route van 18 meter extra om fundatiebalk heen (geen doorvoer bij meterkast)
Dus ik denk maar doorboren door achter kant meterkast, dan kom je uit in garage (spouwmuur)

Daar schuin boven zit een kleine lucht wtw. De garage loopt mee met de bg vloer met vloerverwarming om uitloop buffer voor de WP te hebben.
Dus boren in de vloer (broodjes constructie) ook maar liever niet. Verder kun je ook haast zwemmen in de kruipruimte in bepaalde jaargetijden.
Bij mij zit de MK ook naast de garage. Ik heb al een gat in de muur geboord (voor iets anders, oud project en nu prima inzetbaar ;) ) en zet de kabel gewoon aan de muur vast met PVC buizen, klembeugels. Gewoon bovenkant muur, net onder het plafond. Prima genoeg.

• ibak
jacovn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:27:
[Afbeelding]

Misschien kan je vanuit de meterkast idd bovenin de garage binnenkomen, vervolgens langs de muur of plafond naar de garagedeuren.
Die zitten meestal in een kozijn en kan je langs het kozijn aan de binnenkant haast onzichtbaar naar de andere kant komen.
Maar idd prima plek binnen die 80cm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wil iemand even een garage bij mij neerzetten, dan staat de batterij straks beschut :+

• 0xygen500
https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek

6:15 is er een overschot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts-h7vk-95EAJcXnDuosuDtrn_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nXpLVO21sySrb1xNchHvcZZh.png?f=user_large

6:23 -6:30: wordt er vol geladen. Wordt die 6:15 hier mee gepakt? De prijzen zijn dacht ik per kwartier, kan iemand dat bevestigen? :)

• paQ
  • Nu online

paQ

Dit was hier rond dat tijdstip
Zal voor ons allemaal hetzelfde zijn toch neem ik aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDG2GmRBQZoYRqSiZi-NLh4YBYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOgMN6Lopll4oeRPOoSPQdFZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwKI71VDYk0k3FdwO26pruCLqCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fuF9jiziASoPEcFK4PQ0fQiI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 09:48 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:11:
Ik krijg op geen enkele manier een interessante kostenbesparing met een thuis accu op ons all electric huis. We verbruiken best veel stroom naast de WP, zoals zwembad pomp enzo.
PV: 10.000 Wp
Per jaar:
Import 9000 kwh
Export 5000 kwh
Huidige kosten per jaar €1600
Kosten na 2027 zonder accu €2250
Kosten na 2027 met accu €1950
Dat verschil ga ik geen installatie neerzetten die een bepaalde levensduur zal hebben.

Maar alles is zeer afhankelijk van de komende dynamische prijzen, als er goed te “verdienen” is op de balansmarkt dan kan het veel positiever uitpakken.

Naar verwachting is opslagprijs per kwh ergens in 2027 nog eens de helft goedkoper.
Of je koppelt je auto accu makkelijk aan.

Dat verwacht ik nu een beetje.

Opmerkingen welkom.
Een iets oudere post, maar nog steeds relevant. Ik zie het verdienmodel ook nog niet.

Sinds de Europese landen samenwerken in PICASSO zijn er veel minder prijsschommelingen op de aFFr markt, dat is de markt waar Balans Energie hun grote slag wil slaan als er voldoende batterijen staan.

Dan heb je nog mensen die zeggen 'vanaf 1-1-2027 gaat de saldering eraf en kan ik mooi mijn zonne energie erin opslaan', maar wat levert dat dan op? Die 5kWh die ik in de zomer gebruik als de zon niet schijnt levert dan 1,50 op (5x 30 ct). Doe dat maal 200 dagen en het is 300 euro per jaar.

Dan kan je nog proberen te handelen met de onbalansprijzen, maar ik zie daar met een snelle blik nou ook niet enorme marges? 10 cent tussen goedkoopste en duurste moment van de dag, die 10 cent ben je vanaf 2027 al kwijt aan de energiebelasting waardoor je op 0 cent uitkomt. Eigenlijk minder als je rekening houdt met de omzettingsverliezen in je accu.

Dus met een beetje dikke duimenwerk zie ik iets van 300 (zomernacht verbruik) en met geluk een paar honderd aan onbalans opbrengst. Dan nog de aFFR verdiensten waarvan onbekend hoe hoog deze zijn maar waarvan wel bekend is dat deze alleen maar zullen dalen door meer Europese samenwerking en meer aFFR aanbieders.

Wie heeft wel een berekening waarbij de kosten terugverdiend worden?

• paQ
  • Nu online

paQ

Het gaat mij (idd) om het bufferen van de zonne-energie.
Als mijn simulatie (van ca 3 weken augustus / september) een beetje klopt, dan moet ik van medio april tot eind september 98-100% zelfvoorzienend zijn op alleen zonnestroom.
Daar komt dan de handel nog bij straks.
Ik ga er vanuit dat met 12~13 MWh per jaar best wel gaat uitmaken. Maar de uitkomst zal voor iedereen anders uitpakken.

Vergeet ook niet dat we de afgelopen dagen veel laadmomenten zien op een 0 of negatieve onbalansprijs, dus dat wordt weer verrekend tov de EPEX prijs.
Het is dus deels een PV buffer, maar ook een relatief-goedkope-stroom-buffer, + beetje handelsopbrengsten aFRR.
Ik schat in dat de verdeling ruwweg resp. 50/25/25 is.

• jacovn
Je gaat nooit meer 30 cent voor je kWh krijgen, nog niet eens 3 cent

Mijn zwembad wp verwarmt in de late nacht, dus zon energie van dag ervoor gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 12-11-2025 10:15 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jacovn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:58:
Vanaf 2027 bespaar je wel de energiebelasting voor opgeslagen PV energie. Zeker als je piek verbruikers het die overdag meer verbruiken dan je pv levert op dat moment. Dus de NOM werking bespaart je al grofweg 15c per kWh die je niet importeert.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:04
Ik heb ook wat zitten berekenen voordat ik tot aanschaf ben over gegaan. De TvT is wel grotendeels afhankelijk van de vergoeding voor de balanshandel. Hier genoeg zonnepanelen om tussen februari en oktober onafhankelijk van het net te zijn. Momenteel laad ik grotendeels overdag de auto en ook veel verbruik met de warmtepomp van het zwembad. Door aanschaf van de balansaccu hoop ik dat ik het grootste deel van de zonneopbrengst in de zomer kan terugleveren voor 5 cent extra tov de normale prijs. Of dat helemaal reëeel is, is lastig, maar de kans dat je nog wat krijgt voor je eigen opgewekte stroom is in elk geval een stuk groter. Ik hoop dat het systeem straks slim genoeg is om in de ochtend nog terug te gaan leveren, en pas in de middag te gaan bufferen als de prijs negatief is.

Hieronder mijn berekening ter inspiratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np3PdePDPXaFSTGaB3n0FAnn4QQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H82166BEtdfexiYO11wHt1K0.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een berekening gedaan met een toekomstige warmtepomp en verbruik, dan komt de TvT nog wat positiever uit...

De balansbatterij gaat er ook voor zorgen dat ik mij nog maar deels zorgen hoef te maken over wanneer ik wat doe. Kan de warmtepomp dan ook 's avond en 's nachts laten draaien, en eventueel een tweede elektrische auto kopen waar ik het overschot in de maanden van mrt-september in stop. Wel moet ik opzoek naar een methode als de auto wel thuis is, dat ik alleen maar in de negatieve uren ga laden om dan de teruglevering te beperken aangezien de Deye te beperkt is qua vermogen om alle piek opwek op te slaan...

Inmiddels is de installatie hier gepland voor 26 november, aangemeld op 13 oktober, lekker snel gegaan >:)

• jacovn
Get!em schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:09:
[...]

Vanaf 2027 bespaar je wel de energiebelasting voor opgeslagen PV energie. Zeker als je piek verbruikers het die overdag meer verbruiken dan je pv levert op dat moment. Dus de NOM werking bespaart je al grofweg 15c per kWh die je niet importeert.
Het was meer commentaar voor diegene die verklaard dat het nooit uit kan financieel.
Het zal voor mij best wel wat besparen met koeling huis en verwarmen zwembad wat hele zomer door gaat.

• paQ
  • Nu online

paQ

jacovn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:22:
[...]

Het was meer commentaar voor diegene die verklaard dat het nooit uit kan financieel.
Het zal voor mij best wel wat besparen met koeling huis en verwarmen zwembad wat hele zomer door gaat.
Ik denk dat het inderdaad voor een groot deel samenhangt hoe groot je jaarlijks verbruik is.
Als je amper verbruik hebt, dan is het effect van het bufferen ook heel klein.

vandaag al best wat van dit soort momenten gezien. Geen idee waarom overigens.
Zo van die 100-180W import tijdens laden op PV. :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Adnz8TU_srxOZvSUQ-_Kix1Zips=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9xu5cYpbvO1DcJYbsJMxkzGK.png?f=user_large
Nog niet eerder gezien.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 10:43 ]

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:58:

Mijn zwembad wp verwarmt in de late nacht, dus zon energie van dag ervoor gebruiken.
Ik denk dat je doelt op mijn tekst:
Dan heb je nog mensen die zeggen 'vanaf 1-1-2027 gaat de saldering eraf en kan ik mooi mijn zonne energie erin opslaan', maar wat levert dat dan op? Die 5kWh die ik in de zomer gebruik als de zon niet schijnt levert dan 1,50 op (5x 30 ct). Doe dat maal 200 dagen en het is 300 euro per jaar.
Daarmee bedoel ik dat ik in de zomeravonden niet 5kWh hoef in te kopen bij mijn leverancier maar deze uit de accu laat komen. Overdag is die dan hopelijk geladen met mijn zonnestroom (dus 0 ct). Dus je gaat idd nooit 30 cent krijgen voor ene kWh die je verkoopt, maar je bespaart die 30ct door je zonnestroom te kunnen gebruiken op momenten dat er geen zon is.

• paQ
  • Nu online

paQ

Het is allemaal een beetje koffiedik kijken, but hey, we doen mee aan een pilot toch? :)
(voor een scherpe prijs)

Als ik wat uitzoom: we hebben allemaal te maken met enorm a-scynchroon lopend energiesysteem.
In de zomer weten we niet wat we met de energie aanmoeten; in de winter hebben we te kort.

Als we dan nou op lokaal niveau al eens wat (niet alles, maar wel iets) nivelleren dmv stroom te bufferen, en omdat we dat kunnen onze leverancier dat kostentechnisch op de achtergrond ook nog kan doen, dan doen we samen iig iets. Is het het beste / juiste? Ik heb (nog) geen idee.

• jacovn
Wolly schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat je doelt op mijn tekst:

[...]

Daarmee bedoel ik dat ik in de zomeravonden niet 5kWh hoef in te kopen bij mijn leverancier maar deze uit de accu laat komen. Overdag is die dan hopelijk geladen met mijn zonnestroom (dus 0 ct). Dus je gaat idd nooit 30 cent krijgen voor ene kWh die je verkoopt, maar je bespaart die 30ct door je zonnestroom te kunnen gebruiken op momenten dat er geen zon is.
Dan heb ik je compleet verkeer begrepen.

Helemaal mee eens. Ik saldeer op zonnige dagen nu 20+ kWh per dag. Dat is avond/nacht 1000 watt continue.
Dat valt allemaal weg met salderen.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:57:
Het gaat mij (idd) om het bufferen van de zonne-energie.
Als mijn simulatie (van ca 3 weken augustus / september) een beetje klopt, dan moet ik van medio april tot eind september 98-100% zelfvoorzienend zijn op alleen zonnestroom.
Daar komt dan de handel nog bij straks.
Ik ga er vanuit dat met 12~13 MWh per jaar best wel gaat uitmaken. Maar de uitkomst zal voor iedereen anders uitpakken.

Vergeet ook niet dat we de afgelopen dagen veel laadmomenten zien op een 0 of negatieve onbalansprijs, dus dat wordt weer verrekend tov de EPEX prijs.
Het is dus deels een PV buffer, maar ook een relatief-goedkope-stroom-buffer, + beetje handelsopbrengsten aFRR.
Ik schat in dat de verdeling ruwweg resp. 50/25/25 is.
Je post triggert mij, de periode van 170/200 dagen dat ik het nachtverbruik dek in de zomer is eigenlijk langer omdat ik ook in de andere maanden natuurlijk een beperkte opbrengst heb. Zo heb ik in de maanden Oct tm Maart ook nog wel een export naar het net van ongeveer 780kWh.

Ik heb even mijn opbrengst en verbruikcijfers erbij gepakt, ik zit op 8MWh zonnepanelen opbrengst en 8MWh verbruik per jaar. Netto is dat met saldering 0 kWh. Het net gebruik ik nu als accu met ongeveer 5MWh per jaar (dus import 5MWh en export 5MWh)

Straks is dat met batterij 2,5MWh Import (à 30 ct) en 2,5MWh export (0 ct). Dit is wel een ruwe schatting en het meest optimistische scenario! Omzettingsverliezen zullen ervoor zorgen dat de import stijgt (dus meer inkopen) en de export daalt (maakt niet uit, die stroom is niets waard).
Dus in dat opzicht levert de batterij max 750 euro op door zonne-energie op een ander tijdstip te gebruiken.

Op zich is dat natuurlijk een goed begin en je bent ermee onafhankelijk van prijsstijgingen (of dalingen :X ) van energie.

Dus:
- Handelsopbrengsten via Onbalans zijn niet in te schatten, misschien een paar honderd euro.
- Prijs van ingekochte kWh zal hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan 30ct ivm dynamisch contract en goedgekozen moment van inkoop.
- Besparing op eigenverbruik van zelf opgewekte energie loopt op tot 750 euro.

Mijn schatting is dat ik voor mijn situatie op een besparing van 1000 euro per jaar uitkom.

• paQ
  • Nu online

paQ

...wat op zich geen gekke tvt oplevert :)

edit:
Nog wat positieve bijvangst:
Door (goedkope) stroom te bufferen hoef je eigenlijk nooit meer stil te staan bij wanneer je "moet" wassen, of de WPB aanzetten, of de vaatwasser moet laten lopen.

[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 12-11-2025 11:25 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:17:
...wat op zich geen gekke tvt oplevert :)

edit:
Nog wat positieve bijvangst:
Door (goedkope) stroom te bufferen hoef je eigenlijk nooit meer stil te staan bij wanneer je "moet" wassen, of de WPB aanzetten, of de vaatwasser moet laten lopen.
Over die bijvangst, met welk verlies qua omzetting moet ik dan rekenen?

De meeste omvormers presteren het best bij volle belasting, dan is het 95% effectief? Maar wat als mijn wasmachine 400W nodig heeft (beetje trommel draaien nadat het water is verwarmd kost weinig energie), wat is dan de RTE? Zelfde geldt voor opladen batterij natuurlijk, bij 11kW opladen is het meest efficient.

Zit ik goed met rond de 20% verlies tussen opladen en eruit halen? Dan is de 'goedkope' stroom dus eigenlijk 20% hoger in prijs? Kan alsnog goedkoper zijn natuurlijk.
Pagina: 1 ... 18 ... 34 Laatste